Luokalle jääminen

Mamma32

uhkaa meillä ekaluokkalaista. Poika kyllä osaa opetetut tehtävät ja asiat mutta se tekemisen viitseliäisyys puuttuu.Onko tietoa onnistuuko seuraavanlainen juttu : pojan kanssa tehdään tehtäviä ym. koko kesän ajan ja syksyllä ennen koulun alkua opettaja tai erit.opettaja testaa onko opit menneet perille ja onko poika kehittynyt? Ja silloin lopullinen päätös jatkaako toiselle vai jääkö ensimmäiselle... Poika muuten sosiaalinen ja opetukseen osallistuva. Ts. ei ole kyse käytös/keskittymis/oppimishäiriöisestä lapsesta...

43

8044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usko

      Luulenpa, ettei taida onnistua kesällä kertaaminen. Opettaja(t) on pitkin vuotta seurannut poikasi toimintaa, ja näyttää siltä, ettei hän ole vielä oikein oivaltanut, että koululaisen täytyy hoitaa ne velvoitteet (läksyt), mitä koulu määrää.
      Voi olla ihan hyvä kerrata ensimmäinen luokka-aste, että pääse jyvälle koulunkäynnistä.
      Voithan kysyä opettajalta ja erityisopelta, onko mitään enää tehtävissä. Niinhän saat tietää varmuudella, miten asianlaita on.

      • Mamma32

        meni kuulemma hyvin mutta nyt poissaolojen(16 pv) takia kuulemma menee huonommin...Itse pyysin syksyllä että poika pääsisi erityisopettajan oppiin silloin tällöin ja oli lopuksi sovittu että kerran viikossa...Mutta poika ei ole ollut siellä omien sanojensa mukaan...Kotona poika tekee tehtävät jos istun vieressä...en neuvomassa vaan "seurana"..


      • tämäkin
        Mamma32 kirjoitti:

        meni kuulemma hyvin mutta nyt poissaolojen(16 pv) takia kuulemma menee huonommin...Itse pyysin syksyllä että poika pääsisi erityisopettajan oppiin silloin tällöin ja oli lopuksi sovittu että kerran viikossa...Mutta poika ei ole ollut siellä omien sanojensa mukaan...Kotona poika tekee tehtävät jos istun vieressä...en neuvomassa vaan "seurana"..

        Nykyisin luokallejäämisestä ei tehdä enää sellaista numeroa, kuin monen äidin ja isän kouluaikana. Parempi tosiaan käydä eka luokka uudelleen, kuin huomata vasta vuosien päästä, että lapsi ei pysy opetuksessa mukana. Monesti luokalle jäämisen syynä ei ole oppilaan "tyhmyys" vaan keskittymiskyvyn/oma-aloitteellisuuden puute. Poikia ei useinkaan kiinnosta nuo "kirjalliset" työt siinä määrin kuin tyttöjä.


      • jjj
        tämäkin kirjoitti:

        Nykyisin luokallejäämisestä ei tehdä enää sellaista numeroa, kuin monen äidin ja isän kouluaikana. Parempi tosiaan käydä eka luokka uudelleen, kuin huomata vasta vuosien päästä, että lapsi ei pysy opetuksessa mukana. Monesti luokalle jäämisen syynä ei ole oppilaan "tyhmyys" vaan keskittymiskyvyn/oma-aloitteellisuuden puute. Poikia ei useinkaan kiinnosta nuo "kirjalliset" työt siinä määrin kuin tyttöjä.

        Omaan koluaikaan katsottiin melko hitaasti sellaisia, jotka jää luokalle, se oli melko harvinaista.

        Nykyisin tuntuu että jokaisessa luokassa on yksi tai kaksi, jotka ovat kerraanneet jonku luokan.


    • äiti minäkin

      Siis onko tutkittu että pojalla ei ole keskittymis(tarkkaavaisuus)häiriötä? Jotenkin vaan tuntuu,että lapsi ei pysty keskittymään pitkäkestoisiin tehtäviin. Kesällä kertaaminen tuskin onnistuu ja sitä paitsi kesä on tarkoitettu lepoa varten.Jos kesälläkin tekee kouluasioita on syksyllä jo valmiiksi väsynyt koulutehtäviin. Koulutehtävien sijaan lapselta voi vaatia esim. omien tavaroiden järjestyksestä huolehtimista ym.omista asioista huolehtimista.Kommenttina vielä,että paljon helpompi on kerrata eka luokka kuin olla vaikkapa kuudennella puutteellisten työskentelytaitojen takia jälkeenjäänyt. Luottaisin open mielipiteeseen,mutta ottaisin yhteyttä myös koulukuraattoriin tai koulupsykologiin tai perheneuvolaan. Ei se luokan kertaaminen ole niin ikävä asia kuin äkkiseltään saattaa tuntua.

      • Mamma32

        ole muutoin tutkittu nuita vaikeuksia mutta niin opettaja sano että sellaisia ei ole...Ainut mitä poika on sanonu kotona ons e että ei pysty omassa huoneessa hiljaisuudessa ja rauhassa tekemään läksyjä...eli tekee ruokapöydän ääressä ja minä teen kotitöitä taustalla...siis pieni taustamelu vaikuttaa siten että hommat onnistuu paremmin...


      • äiti minäkin
        Mamma32 kirjoitti:

        ole muutoin tutkittu nuita vaikeuksia mutta niin opettaja sano että sellaisia ei ole...Ainut mitä poika on sanonu kotona ons e että ei pysty omassa huoneessa hiljaisuudessa ja rauhassa tekemään läksyjä...eli tekee ruokapöydän ääressä ja minä teen kotitöitä taustalla...siis pieni taustamelu vaikuttaa siten että hommat onnistuu paremmin...

        Onkohan ope nyt ihan sataprosenttisen varma asiasta?? Kun voi olla niinkin,että lapsi on"haaveilija";ajatukset eivät pysy tehtävässä vaan lentelevät sinne tänne.Murkuilla saattaa soida musa täysillä taustalla ja läksyjen teko onnistuu sillain paremmin. Syyksi arvelisin sen,että meteli vaimentaa ylimääräiset ajatukset ja jäljelle jää vain läksyasiat. Se selittäisi myös sen,että pienet taustaäänet auttavat poikaa keskittymään. Toisilla keskittymiskyvyn heikkous ilmenee siinä,että risahdustakaan ei saa kuulua muuten tehtävät ei onnistu,heidät tunnistaa helposti.Mutta nämä haaveilija tyypit on vaikeampi tunnistaa ja surullisen usein heidät leimataan laiskoiksi ja asennevammaisiksi. He saattavat istua kiltisti paikallaan,mutta mikään ei edisty. Olen maallikko ja toivoisinkin ,että open lisäksi voisit keskustella jonkun asioista enemmän tietävän kanssa. Itse asiassa kertomasi tilanne on minulle tuttu vuosien takaa ja nyt kaduttaa etten puuttunut asiaan ajoissa!


      • Mamma32
        äiti minäkin kirjoitti:

        Onkohan ope nyt ihan sataprosenttisen varma asiasta?? Kun voi olla niinkin,että lapsi on"haaveilija";ajatukset eivät pysy tehtävässä vaan lentelevät sinne tänne.Murkuilla saattaa soida musa täysillä taustalla ja läksyjen teko onnistuu sillain paremmin. Syyksi arvelisin sen,että meteli vaimentaa ylimääräiset ajatukset ja jäljelle jää vain läksyasiat. Se selittäisi myös sen,että pienet taustaäänet auttavat poikaa keskittymään. Toisilla keskittymiskyvyn heikkous ilmenee siinä,että risahdustakaan ei saa kuulua muuten tehtävät ei onnistu,heidät tunnistaa helposti.Mutta nämä haaveilija tyypit on vaikeampi tunnistaa ja surullisen usein heidät leimataan laiskoiksi ja asennevammaisiksi. He saattavat istua kiltisti paikallaan,mutta mikään ei edisty. Olen maallikko ja toivoisinkin ,että open lisäksi voisit keskustella jonkun asioista enemmän tietävän kanssa. Itse asiassa kertomasi tilanne on minulle tuttu vuosien takaa ja nyt kaduttaa etten puuttunut asiaan ajoissa!

        mahtais olla tämä tietävämpi? Samaa asiaa olen miettiny open kannalta....


      • äiti minäkin
        Mamma32 kirjoitti:

        mahtais olla tämä tietävämpi? Samaa asiaa olen miettiny open kannalta....

        Koulupsykologi,joka on koulutettu tutkimaan oppimisvaikeuksia olisi paras. Jollei paikkakunnallasi ole koulupsykologin palveluja,ota rohkeasti yhteyttä suoraan perheneuvolaan,jossa löytyy asiantuntemusta myös kouluikäisten asioihin. Jos tuntuu paremmalta ,voit kierrättää asian koulukuraattorin kautta.Esim.palaveri jossa ovatläsnä äiti ja/tai isä,ope ja kuraattori voisi olla paikallaan.


      • Mamma32
        äiti minäkin kirjoitti:

        Koulupsykologi,joka on koulutettu tutkimaan oppimisvaikeuksia olisi paras. Jollei paikkakunnallasi ole koulupsykologin palveluja,ota rohkeasti yhteyttä suoraan perheneuvolaan,jossa löytyy asiantuntemusta myös kouluikäisten asioihin. Jos tuntuu paremmalta ,voit kierrättää asian koulukuraattorin kautta.Esim.palaveri jossa ovatläsnä äiti ja/tai isä,ope ja kuraattori voisi olla paikallaan.

        neuvoista...Taidan kääntyä kuraattorin puoleen...Hyvää kesän jatkoa teille :D


      • äiti minäkin
        Mamma32 kirjoitti:

        neuvoista...Taidan kääntyä kuraattorin puoleen...Hyvää kesän jatkoa teille :D

        Haluan minäkin toivottaa teille paljon linnunlaulua,aurinkoa,kukkasia ja muutoinkin hyvää ja rentouttavaa kesää!


    • ...ei aina oikeassa

      Yleensä ekalla ei jäädä luokalle. Eka ja toka ovat molemmat alkuopetusta, ja tokalla kerrataan ekaluokan asioita. Siksi ratkaisu luokalle jäämisestä tehdään yleensä vasta toisen luokan lopussa. Lapset kypsyvät eri tahtiin, ja varsinkin pojat kasvavat koululaisiksi joskus hitaasti.

      Jos lapsi on oppinut asiat, opettaja ei voi häntä ainakaan ilman vanhempien tukea jättää luokalle. Jos lapsi on haaveilija luonteeltaan, miksi häntä pitää siitä rankaista? Eri juttu on, jos luku- ja kirjoitustaidossa on kovasti puutteita toisen luokan lopussa. Taitojen luulisi kuitenkin ratkaisevan!

      Oma poikani on haaveilija, ja luokanope oli sitä mieltä, että toka olisi pitänyt kerrata. Samaa mieltä oli erityisope. Koska koulupsykologin mukaan lapsemme kuitenkin oli fiksu ja osaava poika, ja itse olemme samaa mieltä, emme luokalle jättämiseen suostuneet.

      Nyt kun kolmas luokka lähenee loppuaan, voimme vain onnitella itseämme oikeasta ratkaisusta. Pojan työskentelytaidot ja muu osaaminen on kehittynyt, ja hänen mielestään kolmannella on ollut helpompaa kuin ekalla ja tokalla. Asiaa ei varmaan haitannut opettajan vaihtuminenkaan!

      Lapset kypsyvät ihan ilman samalla luokalla jumittamistakin. Luokalle ei pidä jättää turhaan, koska luokkakaverit ovat tärkeitä ja luokalle jääminen voi aiheuttaa itsetunto-ongelmia.

      • Mamma32

        mieltä minä...Pojalla ei ole oppimisvaikeuksia...Ainoastaan ei Malta/halua tehdä 4-5 sivua tehtäviä läksyinä...Pelkään itse että syrjäytyminen tulee jos jää luokalle..Itseäni syytän ainoastaan koska en ole tarpeeksi tukenut/auttanut poikaani läksyissä...Pyysin jo syksyllä pojalle pääsyä erit.opet. luokse ja luvattiin järjestää.Tosin poika on kertonut etti ole monestikkaan siellä käynyt...Outoa...


      • aktiivinen
        Mamma32 kirjoitti:

        mieltä minä...Pojalla ei ole oppimisvaikeuksia...Ainoastaan ei Malta/halua tehdä 4-5 sivua tehtäviä läksyinä...Pelkään itse että syrjäytyminen tulee jos jää luokalle..Itseäni syytän ainoastaan koska en ole tarpeeksi tukenut/auttanut poikaani läksyissä...Pyysin jo syksyllä pojalle pääsyä erit.opet. luokse ja luvattiin järjestää.Tosin poika on kertonut etti ole monestikkaan siellä käynyt...Outoa...

        Ota nyt ihmeessä yhteyttä kouluun ja kysy tuosta erityisopetusjutusta! Voi olla, että erityisopetusta ei ole järjestetty kuten puhe oli, mutta voi myös olla, että poikasi ei osaa kertoa asioita ihan oikein. Tuon ikäisten aikakäsitys on sen verran heikko, että eivät he yleensä osaa mitään erityisopetuksessa käymisen tiheyttä arvioida. Kysy koululta (sekä erityisopettajalta että luokanopettajalta), niin asia selviää! Voit vaikka pyytää kertomaan, että mitä ovat erityisopetuksessa tehneet. samalla voit myös pyytää opettajaa kuvaamaan, miten tunnilla työskentely sujuu. Ilmeisesti ei kovin hyvin, jos läksyjä jää noin paljon. Voit vaikka pyytää opettajalta, että voisiko hän videoida lapsesi käyttäytymistä ja tuntityöskentelyä luokassa, niin näkisit, mitä luokassa tapahtuu.

        Jos ekaluokalla oppilas jätetään luokalle, niin monesti on kyse oppilaan kypsymättömyydestä. Luokalle jättäminen on nykyisin hyvin harvinaista, mutta jos sitä tehdään, niin yleensä juuri alkuopetuksessa, silloin siitä vielä on jotain hyötyä. Lapset kypsyvät eri tahtiin koululaisiksi, ja yleensä ekaluokalla luokalleen jätetyt eivät olekaan mitenkään oppimiskyvyttömiä tai heikkolahjaisia, vaan kypsymättömiä koulutyöhön. Tuolla kertausvuodella halutaan siten antaa oppilaalle vuosi lisäaikaa löytää koululainen itsestään. Siitä olen eri mieltä, etteikö toisella luokalla tulisi uusia asioita. Toisella luokalla oppilaat oppivat valtavasti uutta ja kehittävät taitojaan todella paljon. Minä olen sitä mieltä, että luokalle jääminen ei syrjäytä ketään tästä yhteiskunnasta, sillä se todistus, jolla eteenpäin pyritään, on peruskoulun päättötodistus, jossa mitään luokallejäämisiä ei näy. Sen sijaan se voi syrjäyttää, jos lapsi ei ole vielä tarpeeksi kypsä tekemään hommia ja kaikki motivaatio menee siinä, kun muut edellyttävät valtavasti sellaisia ponnisteluja, joihin lapsi ei vielä ole kypsä.


      • ... ole aina oikeassa.
        aktiivinen kirjoitti:

        Ota nyt ihmeessä yhteyttä kouluun ja kysy tuosta erityisopetusjutusta! Voi olla, että erityisopetusta ei ole järjestetty kuten puhe oli, mutta voi myös olla, että poikasi ei osaa kertoa asioita ihan oikein. Tuon ikäisten aikakäsitys on sen verran heikko, että eivät he yleensä osaa mitään erityisopetuksessa käymisen tiheyttä arvioida. Kysy koululta (sekä erityisopettajalta että luokanopettajalta), niin asia selviää! Voit vaikka pyytää kertomaan, että mitä ovat erityisopetuksessa tehneet. samalla voit myös pyytää opettajaa kuvaamaan, miten tunnilla työskentely sujuu. Ilmeisesti ei kovin hyvin, jos läksyjä jää noin paljon. Voit vaikka pyytää opettajalta, että voisiko hän videoida lapsesi käyttäytymistä ja tuntityöskentelyä luokassa, niin näkisit, mitä luokassa tapahtuu.

        Jos ekaluokalla oppilas jätetään luokalle, niin monesti on kyse oppilaan kypsymättömyydestä. Luokalle jättäminen on nykyisin hyvin harvinaista, mutta jos sitä tehdään, niin yleensä juuri alkuopetuksessa, silloin siitä vielä on jotain hyötyä. Lapset kypsyvät eri tahtiin koululaisiksi, ja yleensä ekaluokalla luokalleen jätetyt eivät olekaan mitenkään oppimiskyvyttömiä tai heikkolahjaisia, vaan kypsymättömiä koulutyöhön. Tuolla kertausvuodella halutaan siten antaa oppilaalle vuosi lisäaikaa löytää koululainen itsestään. Siitä olen eri mieltä, etteikö toisella luokalla tulisi uusia asioita. Toisella luokalla oppilaat oppivat valtavasti uutta ja kehittävät taitojaan todella paljon. Minä olen sitä mieltä, että luokalle jääminen ei syrjäytä ketään tästä yhteiskunnasta, sillä se todistus, jolla eteenpäin pyritään, on peruskoulun päättötodistus, jossa mitään luokallejäämisiä ei näy. Sen sijaan se voi syrjäyttää, jos lapsi ei ole vielä tarpeeksi kypsä tekemään hommia ja kaikki motivaatio menee siinä, kun muut edellyttävät valtavasti sellaisia ponnisteluja, joihin lapsi ei vielä ole kypsä.

        Totta kai lapset oppivat toisella luokalla paljon. He oppivat kuitenkin entistä syvemmin samoja asioita kuin ekalla eli lukemaan ja kirjoittamaan ja laskemaan peruslaskuja, nyt vain entistä sujuvammin ja nopeammin. Varsinaista uutta asiasisältöä ei ole. Alkuopetuksen oppimistavoitteet ovat paketti, jonka toteutuminen arvioidaan toisen luokan lopussa.

        Kypsymistä tapahtuu, vaikka lapsi siirtyy luokalta toisellekin. Ei sitä ole pakko jäädä ekalle tai tokalle odottamaan, jos perustaidot ovat kuitenkin jo hallussa.

        Olen itse yläkoulunope ja luokalle jääminen on tosiaan ainakin silloin ollut harvinaista, kun minun nykyiset oppilaani ovat olleet alkuopetuksessa. Jokainen luokalle jääneistä kärsii oppimisvaikeuksista edelleenkin, ja keskiarvot pyörivät kutosen nurkilla. Heistä kukaan ei odottamalla ole päässyt keskitason tuntumaan.

        Ei ole mitään järkeä jättää luokalle lasta, joka on saavuttanut riittävät perustaidot. Jos lapsella on normaaliäly eikä erityisiä oppimisvaikeuksia, hän saa kyllä luokkatoverinsa ennen pitkää kiinni myös työskentelytaidoissa.


      • huvittunut yksilö

        Tutustu perusopetuslakiin. Siellä löytyy perusteet luokan kertaamiselle. Ei siis tarvitse sinunkaan sen jälkeen enää arpoa syitä. Eivät nimittäin oikein pidä yhtä ylläolevan kirjoituksen kanssa.

        Eiköhän ope ja erityisope ole asiantuntijoita oppilaidensa oppimisessa. Annetaan ammattilaisten tehdä työnsä. Kuinka moni pitäisi siitä, että asiasta mitään tunteva tulisi neuvomaan kun hoidat työtäsi?


      • Koululaisen isä
        huvittunut yksilö kirjoitti:

        Tutustu perusopetuslakiin. Siellä löytyy perusteet luokan kertaamiselle. Ei siis tarvitse sinunkaan sen jälkeen enää arpoa syitä. Eivät nimittäin oikein pidä yhtä ylläolevan kirjoituksen kanssa.

        Eiköhän ope ja erityisope ole asiantuntijoita oppilaidensa oppimisessa. Annetaan ammattilaisten tehdä työnsä. Kuinka moni pitäisi siitä, että asiasta mitään tunteva tulisi neuvomaan kun hoidat työtäsi?

        Jos nämäkin ei hoida työtään kuten on sovittu niin sitten on ammattilaisia ja sillä en tarkoita todellakaan heidän työkaveriaan koulun psygolokia vaan oikein alan ammattilaisia jotka ovat todellamlasten kanssa tekemisissä.


    • Miina

      Jos vain yksi aine, esim matematiikka on heikko, niin voi sopia open kanssa ehdoista. Mutta jos esim sekä äidinkieli(lukeminen ja kirjoitus) että matematiikka ovat heikkoja, niin luokalle jääminen kannattaa enemmän.

    • mahdollisuus

      Ei kannata tuota noin negatiivisesti ottaa. Ensimmäinen vuosi on todella tärkeä perusteiden saamisessa ja jos todellakin on vaikeuksia, niin lapsen kannalta voi olla todella parempi vaihtoehto, että hän saa uuden mahdollisuuden kerratessaan ensimmäisen luokan. Moni asia tuntuisikin jo paljon helpommalta ja lapsi saisi näin itseluottamusta, onka avulla hän jaksaisi ihan mukavasti.
      Ei myöskään ole välttämättä mielekästä uhrata lapsen kesälomaa pänttäämiseen, kesä on aikaa, jolloin levätään ja lataudutaan tulevaan kouluvuoteen, jotta sen jaksaisi sitten puurtaa.

      Luokan kertaus on iso juttu, mutta opettaja ei myöskään ihan heppoisesti lähde sellaista esittämään.

      Mennäkö siis väkisin eteenpäin vaikka sitten huterasti vai vahvistaa pohjaa, minkä varaan voi turvallisesti rakentaa opintietä.

    • Lapsen parasta

      Lapselle voi hyvinkin olla parempi kerrata se ekaluokka eikä siirtyä kakkoselle kiikuin kaakuin sillä se kostautuu heti kakkosen syksynä. Poika ehtii luokkaa kerratessaan kypsyä rauhassa omalle tasolleen ja saada siten opetuksen ja oppitehtävät raiteilleen. Luokalle jääminen ei ole mikään häpeä vaan päin vastoin. Ekaluokkalaiset, varsinkin pojat, ovat usein hyvinkin eritasoisia ja toiset eivät vain ole koulua aloittaessaan koulukypsiä, mutta vuoden kertauksen jälkeen koulu alkaakin jo rullaamaan ja lapset itsekin viihtyvät sitten paremmin ja pystyvät seuraamaan opetusta. Eli anna poikasi rauhassa kasvaa ja kerrata ekaluokka, se ei ole katastrofi vaan lapsen edun mukaista.

    • äitee +4

      jos poika osaa asiat eikä ole oppimattomuudesta kyse, niin tyhmältä tuntuu jättää luokalle. Monisivuiset läksyt nyt ei ketään huvita jos niitä tulee todelal jatkuvasti noin paljon kuin 4-5sivua..

      Tehän sen lopulta päätätte jääkö lapsenne luokalleen vai ei. Tokalla ei opita mitään konkreettista uutta ekaan verrattuna joten koulunkäyntitaidoille se on ihan yht hyvä paikka kehittyä kuin ekakin. Turhaan kertaaminen vie lapselta lopunkin innostuksen kun uudelleen tankkaa samoja asioita samoin koko kesän koulunkäynti jossa lomaa ei ole ollenkaan.

      Itse ottaisin loman lomana ja syksyllä tokalle jatkamaan taitojen kehittymistä. Läksyt parempaan seurantaan vaan ja homma toimii.

      Jos todella on vain läksyistä yms kiinni niin miksi teillä ei jo ole toimivaa systeemiä jolla voitte valvoa läksyt kotona? Nythän on sitäpaitsi vielä kaksi viikkoa koulua näyttää taitojaan.. Miksi lapsen tahdoit erityisopelle jos oppiminen toimii? Tässä ihme ristiriita kuten testaamisessa onko opit menneet perille..

      • Mamma32

        Opettaja sanoi että hänen mielestään kannattavaa on uusia eka luokka mutta meidän vanhempien pitää allekirjoittaa paperi jolla anotaan ekan luokan uusintaa..Mielenkiintoista. Ja meillä on toimiva systeemi kotona...Minä istun pojan kanssa pöydän ääressä seurana ja hän tekee läksyt ihan kiltisti.Voin vaan sanoa että onneksi olen työttömänä.Muutoin ei aikaa moiseen istuskeluun riittäisi...


      • Irmeli
        Mamma32 kirjoitti:

        Opettaja sanoi että hänen mielestään kannattavaa on uusia eka luokka mutta meidän vanhempien pitää allekirjoittaa paperi jolla anotaan ekan luokan uusintaa..Mielenkiintoista. Ja meillä on toimiva systeemi kotona...Minä istun pojan kanssa pöydän ääressä seurana ja hän tekee läksyt ihan kiltisti.Voin vaan sanoa että onneksi olen työttömänä.Muutoin ei aikaa moiseen istuskeluun riittäisi...

        Jos teitä pyydetään oikein anomaan luokalle jättämistä, ei opettajalla todellakaan ole oikeita, oppilaan osaamiseen perustuvia syitä jättää luokalle.

        Luokalle jääminen lienee toisinaan eduksi, mutta tämän ketjun viesteissä sen ihanuutta on suorastaan hehkutettu, mikä on outoa. Luokalle ei pidä jättää turhan pienestä, koska se on kuitenkin itsetuntoa uhkaava pettymys lapselle. Se seuraa mukana koko kouluiän; lapsi tietää aina olevansa se muita vuoden vanhempi, hitaampi ja luokan tuplannut. Siksi sellaista ratkaisua ei pidä tehdä vain opettajan oikusta, vaan vain, jos oppilaan taidot eivät objektiivisesti arvioiden riitä luokalta siirtämiseen. Jos ne taas eivät riitä, ei huoltajien anomuksia tarvitse tulla kyselemään.


      • Mamma32
        Irmeli kirjoitti:

        Jos teitä pyydetään oikein anomaan luokalle jättämistä, ei opettajalla todellakaan ole oikeita, oppilaan osaamiseen perustuvia syitä jättää luokalle.

        Luokalle jääminen lienee toisinaan eduksi, mutta tämän ketjun viesteissä sen ihanuutta on suorastaan hehkutettu, mikä on outoa. Luokalle ei pidä jättää turhan pienestä, koska se on kuitenkin itsetuntoa uhkaava pettymys lapselle. Se seuraa mukana koko kouluiän; lapsi tietää aina olevansa se muita vuoden vanhempi, hitaampi ja luokan tuplannut. Siksi sellaista ratkaisua ei pidä tehdä vain opettajan oikusta, vaan vain, jos oppilaan taidot eivät objektiivisesti arvioiden riitä luokalta siirtämiseen. Jos ne taas eivät riitä, ei huoltajien anomuksia tarvitse tulla kyselemään.

        tänään rehtorille ja hän sanoi että kyseinen anomistapa on käytäntönä jokaisessa paikkakuntamme koulussa ja antaa lapselle kuulemma positiivisen kuvan luokallejäämisestä siinä mielessä että vanhemmat tavallaan suosittelevat sitä lapsen parhaaksi. Onneksi kuitenkin saan vielä keskustella erit.opettajan kanssa poikani tilanteesta.


      • äitee +4
        Irmeli kirjoitti:

        Jos teitä pyydetään oikein anomaan luokalle jättämistä, ei opettajalla todellakaan ole oikeita, oppilaan osaamiseen perustuvia syitä jättää luokalle.

        Luokalle jääminen lienee toisinaan eduksi, mutta tämän ketjun viesteissä sen ihanuutta on suorastaan hehkutettu, mikä on outoa. Luokalle ei pidä jättää turhan pienestä, koska se on kuitenkin itsetuntoa uhkaava pettymys lapselle. Se seuraa mukana koko kouluiän; lapsi tietää aina olevansa se muita vuoden vanhempi, hitaampi ja luokan tuplannut. Siksi sellaista ratkaisua ei pidä tehdä vain opettajan oikusta, vaan vain, jos oppilaan taidot eivät objektiivisesti arvioiden riitä luokalta siirtämiseen. Jos ne taas eivät riitä, ei huoltajien anomuksia tarvitse tulla kyselemään.

        tuossa aloittajakin jo asiasta kertoo, mutta todellakin kun nykyään lasta ei voi jättää kuin todella erikoisessa tilanteessa luokalleen ilman vanhempien lupaa on asia käännetty päälaelleen ja vanhempien on anottava luokan kertausta. No, se helpotta erimielisyyttä kun jättää anomatta..

        Meillä ollut tuo tilanne ja olemem aikanaan olleet oikeassa ja erityisope ja luokanopettaja väärässä. Reksi ja koulupsykologi tosin olivat samaa mieltä ja tukivat päätöstämme.


      • äippä
        Irmeli kirjoitti:

        Jos teitä pyydetään oikein anomaan luokalle jättämistä, ei opettajalla todellakaan ole oikeita, oppilaan osaamiseen perustuvia syitä jättää luokalle.

        Luokalle jääminen lienee toisinaan eduksi, mutta tämän ketjun viesteissä sen ihanuutta on suorastaan hehkutettu, mikä on outoa. Luokalle ei pidä jättää turhan pienestä, koska se on kuitenkin itsetuntoa uhkaava pettymys lapselle. Se seuraa mukana koko kouluiän; lapsi tietää aina olevansa se muita vuoden vanhempi, hitaampi ja luokan tuplannut. Siksi sellaista ratkaisua ei pidä tehdä vain opettajan oikusta, vaan vain, jos oppilaan taidot eivät objektiivisesti arvioiden riitä luokalta siirtämiseen. Jos ne taas eivät riitä, ei huoltajien anomuksia tarvitse tulla kyselemään.

        Olen täysin samaa mieltä. Itse jouduin anomaan lapseni kertausta,jonka syy oli silloisen open oikku,todellisia syitä siihen ei ollut.Eikä se ole lapselle mikään pikkujuttu,kyllä se asia kulkee aina mukana.Enkä minäkään todella ymmärrä sitä hehkutusta enkä sitä että jossain koulussa ensisijaista on kertaus,sitten muut mahdolliset tukitoimet.No onneksi itse valitsimme sittemmin toisen koulun ja sen päätöksen jälkeen kaikki onkin sujunut paremmin kuin hyvin.


    • joustava alkuopetus on laps...

      Hei.
      Saattaa olla, että lapsesi on vielä mieleltään pieni poika. Silloin tehtävien tekeminen on vastenmielistä, vaikka lapsi osaisikin. Pienellä ihmisellä on niin paljon muuta tärkeämpää tekemistä kuin tylsät koulutehtävät..... =D Pienen lapsen mietteet voivat olla perhosen toukassa tai pihalla nähdyssä siilissä tai uusissa värikynissä.... Anna lapsesi kasvaa vuosi. Kertaaminen antaa aikaa oppia koululaisen taitoja ja kertaaminen antaa vielä yhden 'leppoisan' vuoden, ennen 8 vuoden peruskouluraadantaa... Hyvää jatkoa teille.

    • Ringin

      ekalla luokalla opiskellaan, että se pitäisi kerrata?
      Jollei lukeminen ja laskeminen ole sujuvaa, se kyllä ehtii kehittyä parina seuraavanakin vuonna.
      Mielestäni ensimmäisten kouluvuosien tärkein tehtävä on oppia vähitelleen työskentelytapoja, toisten huomioimista, tavaroista huolehtimista ja vähitellen lukemisen-,kirjoituksen ja laskemisen perustaitoja. Ihan turha lyödä tarkkoja rajapyykkejä niiden oppimiselle/kehittymiselle.

      Mielestäni luokalle jättäminen pitäisi kieltää ainakin kahden ensimmäisen kouluvuoden osalta.
      Enkä ihmettele yhtään, jos päivittäin on läksyjä viiden sivun verran ja niitä ei aina saa tehdyksi. Itse keksin lähinnä negatiivia asioita noin pienen luokalle jättämisestä. Tapaukset ovat toki myös yksilökohtaisiakin. Itse en suostuisi moiseen ainakaan kerrotuilla perusteilla. Mukavaa kesälomaa!

      • Mamma32

        vaan kävi että poika jäi luokalle vaikka oltiin vielä opettajan kanssa juttusissa ennen koulun loppumista. Heppoiset munkin mielestä oli perusteet mutta eipähän sille voi mitään kun ope noin päättää. Hyvää kesälomaa myös teille päin :)


      • Koululaisen isä.
        Mamma32 kirjoitti:

        vaan kävi että poika jäi luokalle vaikka oltiin vielä opettajan kanssa juttusissa ennen koulun loppumista. Heppoiset munkin mielestä oli perusteet mutta eipähän sille voi mitään kun ope noin päättää. Hyvää kesälomaa myös teille päin :)

        Väärin !! Opettaja ei sitä päätä halusi vain eroon pojasta ja tämä oli helpoin konsti.


    • pihalla kuin isä

      Juttelimme juuri opettajan ja erityisopettajan kanssa adoptiotyttäremme luokalle jäämisestä ja tulimme siihen tulokseen että kertaus olisi paras. Ei lapsi tyhmä ole mutta kun on sen verran tosi pieni vielä eikä oikeasta syntymäajasta oikeasti ole varmuutta, niin antaa tytön kasvaa yksi vuosi lisää. Toisella kerralla eka luokka on toivottavasti helpompi. Kirpasee minua ja puolisoa ja varmasti eniten lastakin joka tosissaan on yrittänyt olla yhtä hyvä kuin muut, mutta eiköhän tästä yli päästä. Kaikki ovat yrittäneet parastaan kaiken aikaa.

    • Koululaisen puolesta

      Meillä tehtiin koko kesä töitä tytön kanssa ja oppi kovasti toiselle luokalle mentyään.Mutta nyt toisella luokalla tämä erityisopettaja on sitä mieltä ettei tule kolmannella luokalla pärjäämään.lasten psykologi oli sitä mieltä ettei luokallejättäminen ole tarpeellista ja kouluissa pitää olla lain mukaan riittävä opetus materiaali aina äänikirjoista lähtien.tuntuu että tämä on pakkomielle saada tyttö jäämään luokalle koska ensimmäisellä luokalle emme hyväksyneet luokalle jättämistä koska siitä ilmoitettiin meille kaksiviikkoa ennen koulun päättymistä keväällä.Emme tule myöskään tälläkään kertaa sitä hyväksymään koska tukiopetuksesta meitä ei ole informoitu ollenkaan asian suhteen joten oletamme että koulu on tehnyt työnsä asiallisesti mistä sillä ei ole näyttää mitään paperilla.keinoja on paljon mutta asia on niin että se luokalle jättäminen on halvempaa koululle kuin lisäopetuksen järjestäminen.Tämä on suurin syy että luokalle jättäminen on taas yleistynyt rajusti.

      • Ammattikasvattaja

        Hmm...

        Kovin kuulostavat taas oudoilta nämä jutut.

        Nykyisen erityisopetustya koskevan lainsäädännön mukaan yhtäkään oppilasta ei jätetä luokalle ilman sitä, että tarpeelliset tukitoimet on ensin kokeiltu.

        Tämä tarkoittaa sitä, että ensin tulisi yleinen tuki, sitten tehostettu tuki ja viimeisenä erityinen tuki, joka tarkoittaa oppiaineen täyttä yksilöllistämistä.

        Pääsääntöisesti ketään ei haluta jättää luokalle sen enempää huvin kuin halpuudenkaan vuoksi.

        Nämä jutut kuulostavat taas vaihteeksi epätosilta, valitan. Tosin voi olla niinkin, että ihan kaikkea ei meille kerrota.


      • 19
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Hmm...

        Kovin kuulostavat taas oudoilta nämä jutut.

        Nykyisen erityisopetustya koskevan lainsäädännön mukaan yhtäkään oppilasta ei jätetä luokalle ilman sitä, että tarpeelliset tukitoimet on ensin kokeiltu.

        Tämä tarkoittaa sitä, että ensin tulisi yleinen tuki, sitten tehostettu tuki ja viimeisenä erityinen tuki, joka tarkoittaa oppiaineen täyttä yksilöllistämistä.

        Pääsääntöisesti ketään ei haluta jättää luokalle sen enempää huvin kuin halpuudenkaan vuoksi.

        Nämä jutut kuulostavat taas vaihteeksi epätosilta, valitan. Tosin voi olla niinkin, että ihan kaikkea ei meille kerrota.

        Erityinen tuki ei tarkoita oppiaineen yksilöllistämistä, vaan oppilaan ottamista erityisopetukseen (joko integroituna tai erityisluokassa). Yksilöllistäminen on edelleenkin eri juttu.


        Terv. erityisluokanopettaja


    • 1tyyppi

      jos on seiskalla ja saa matikasta 5 todistuksee ni voiks siit jäädä luokalle!?!?!?!?!?!

      • 1TYYPPI

        JA VASTATKAA TÄHÄN SITTEN!


      • kpp---
        1TYYPPI kirjoitti:

        JA VASTATKAA TÄHÄN SITTEN!

        ei voi. Ainakin kun itse olin yläasteella (ja en siis puhu mitään muinaisia, olen lukiossa nyt), meillä oli käytäntönä, että jos todistuksessa on yksi nelonen, saa ehdot suoritettavaksi kesällä. Kahdesta tai useammasta nelosesta jää luokalle.


    • näitä on paljon

      Yleensä taustalla on opettajan laiskuus kun ei ole viitsinyt paneutua lapseen tarpeeksi. Kaikki ei ole nopeita oppimaan ja samalla tavalla.

      Mutta kun opettaja jättää lapsen huomiotta, on hyvä syy jättää hänet luokalle, ja näinpäästä hitaasta oppilaasta eroon.
      Näitä opetttajia valitettavasti on, jotka laskelmoi näin.

      Siksi kouluun mennään että siellä opitaan asioita, se on opettajan vastuulla, ja kun se ei opettajaa kiinnosta, niin syy on helppo laittaa lapsen niskaan.

      Kaikki oppii kyllä, eritavoin ja eri aikaan, mutta opettajat luistaa velvolisuudesta.

      Lyhyt työpäivä, palkka ja lomat kiehtoo niinpaljon, eikä se ammatti.

      • 13

        Kyllä, oppilaat oppivat eri aikaan asioita. Mutta jotta luokalta seuraavalle voi siirtyä, on niitä asioita opittava siihen tahtiin kuin opetussuunnitelma määrittelee. Sellaisia oppilaita varten, jotka tarvitsevat oppiakseen erityistä tukea, on erityisopetus. Esim. jos toisen kouluvuoden lopussa ei oppilas osaa vielä lukea, niin ei ole hänelle itselleen hedelmällisintä kuluttaa koulutunteja sanaluokkien, yhteyttämisen ja englannin sanojen opiskeluun, vaan kyllä silloin pitää keskittyä ihan niihin perustaitoihin ja lukemisen ja kirjoittamisen valmiuksiin.

        Yleisopetuksen luokassa, jossa on keskimäärin 25 lasta, jää keskimäärin alle 2 minuutia/oppilas/oppitunti aikaa. Ei siinä ihmeitä tehdä vaikka olisi kuinka pitkät työpäivät, lyhyet lomat ja pieni palkka.

        Luokallejättäminen ei ole mikään yksinkertainen prosessi, vaan se käsitellään aina moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä. Samalla laaditaan selvitys niistä perusteista, joilla oppilas luokalle jätetään. Pelkästään opettajan mielipide se ei koskaan ole, ja huoltajaa kuullaan aina. Läksyjen tekemättömyys ei voi missään tapauksessa olla ainakaan ainoa peruste luokalle jäämiseen. Aloittajan kannattaisi olla yhteydessä koulun oppilashuoltoryhmään ja pyytää päästä asian käsittelyyn mukaan. Silloin perusteet varmasti selvenisivät ja hän itsekin tulisi varmasti kuulluksi.


    • KIJUKKIIGF

      Missä vaiheessa kouluvuotta käy ilmi että lapsen on hyvä tuplata vuosi? Meillä koko kevään aikana koululta ei kuulunut minkäänlaista palautetta lapsen oppimisesta. Mutta toukokuun alussa ope ilmoitti että lapsen ois hyvä käydä eka luokka uudestaan. Vasta silloin kuulimme miten heikosti lapsellamme menee koulussa. Eiköhän tästä koulumenestyksestä olisi pitänyt informoida meitä vanhempia hieman aikaisemmin??? Olisimme voineet enemmän auttaa lastamme kotona, kun olisimme tienneet. Sinänsä kyllä pidämme opettajasta mutta ihmetyttää nyt kyllä vähän...

      • mutsikka

        Ei voi olla totta! Tai ehkä teillä on kyseessä esikoinen. Ettekö te yhtään seuranneet lapsen läksyjenlukua, lukemaan oppimista, tehtävien tekemistä? Ettekö lukeneet reissuvihkoa? Ettekö kertaakaan kevään aikana kysellyt opettajalta lapsenne pärjäämisestä? Ettekö kertaakaan jutelleet muitten luokalla olevien lasten vanhempien kanssa ja saaneet ymmärrystä siihen, missä koulussa mennään?

        Ja sitten sitä ihmetellään...


    • Että näin

      Tietysti seurasimme läksyjenlukua, lukemaanoppimista jne. Ennen joulua kävimme opettajan kanssa keskustelun lapsemme opiskelusta ja vielä silloin kaikki oli hyvin. Kevään aikana lukeminen oli vielä hidasta ja läksyjen teossa lapsemme tarvitsi apua. Luulimme että se on ihan normaalia, oppiminen vain vähän hitaampaa. Emme ymmärtäneet että asia olikin vaikeampi. Ja tuudittauduimme siihen kun opettajakaan ei ollut ottanut meihin vanhempiin yhteyttä, että asiat koulussa ovat ihan kunnossa. Reissuvihkona toimii nykyään Wilma ja siihenkään opettaja ei laittanut huolen aihetta koko keväänä. Kyselin toisen luokalla olevan oppilaan vanhemmalta onko heille tullut tietoa lapsensa koulumenestyksestä ja sanoivat ettei ole muuta tullut kuin käytökseen ja jälki-istuntoon liittyvistä asioista. Ymmärrän toki oman vastuumme, että olisi pitänyt kysellä miten lapsellamme koulussa menee, mutta kyllä opekin mokan teki kun ei ääntäkään päästänyt siitä että huonosti menee koulunpäässä.

    • Anonyymi

      Mun mielestä ei

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1955
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      139
      1430
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe