Sibeliuksen "musiikki"

Ammattilainen

Amatöörit etsivät suuria emootioita musiikista. Niitä heille suo lähinnä sentimentaalinen (Melachrino) tai "reipas" (saksalaiset sotilasmarssit) MELODIA ja jos mahdollista dramaattiset SANAT jonkun lihavan naisen kirkumana (Verdi). Tähän kategoriaan Sibeliuskin ujuttautuu, uskokaa tai älkää. Simppeliä viihdettä.

Sellaista "musiikkia" kuunnellessa alkaa amatöörillä joko kova nyyhke tai saappaan paukutus lattiaan. Emootioden esiintuloa helpottaa alkoholin runsas nauttiminen ennen kuuntelua ja sen aikana. Siksi sellaisen "musiikin" konserteissa juodaan keppanaa, räästetään ja paukutetaan saapasta.

Ammattilainen taas löytää kaikki aspektit, ja selvin päin. Amatööri ei ymmärrä kompleksista musiikkia koska räkä ei rupea valumaan eikä saapas paukkumaan, vaan musiikki lähinnä häiritsee hänen humalaista katharsistansa, ja hän saa erilaisia kohtauksia. Siksi amatööri kuuntelee Sibeliusta, mutta ammattilainen ei.

44

2407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulosta

      ammattimuusikolta. Ehkä joku vittuuntunut sävellysopiskelija, joka ei saa nimeään esille sitten millään.

    • korva

      Minun kokemus on taas,että ammattilaiset ovat kuuroja. Esim. kun lukee arvosteluja.Todellakin kireästi ja kropattomasti laulavia kehutaan huippu tekijöiksi. Näyttää siltä, että ns. ammattilaisilla ei ole korvia ollenkaan. Vai onko kyse keisarin uusista vaatteista...?

      • Musiikin ammattilainen

        Olet aivan oikeassa! Hyvä kun otit laulumusiikin (klassisen) esille tässä yhteydessä. Varsinkin suomalaiset "tenorit" laulavat nimenomaan kropattomasti ja kireästi, eivätkä kriitikot sano mitään. Tekisi mieleni mainita tässä yhteydessä jo nimiäkin, mutta en edes viitsi, niin ilmeistä tämä on....

        Yleisökään ei tätä tajua, puhumattakaan oopperanjohtajista ja kriitikoista.....

        Olis kirveelle töitä....

        Kill-Da-Cop.. :)


    • Einojuhani forever

      Niimpä, ihan totta puhut. Sillä eihän musiikissa tietenkään ole kyse mistään emootiosta tai ilmaisusta, tuollainen hihhuleiden saasta pitäisi kitkeä musiikista kokonaan! Miksemme kaikki vaan laskisi yhdessä todennäköisyyslaskuja, mieluummin kuin nauttisimme tuollaisesta leväperäisestä ja turmiollisesta huvista kuin musiikista, eihän semmoista siedä kuin kommunistit, homot ja maahanmuuttajat.

      • Aattelun ammattilainen

        Näihin tökeröihin taidemusiikin sietäjiin joudun lisäämään vielä ne aivan yli-ikäiset, tosiaankin etupäässä yli nelikymppiset naiset, jotka muodostavat yleisön kaikenlaisissa konsertti- ja oopperamusiikin esityksissä.

        Väestön pääosahan on onneksi aivan tietämätön arv. Ammattilaisen esiin tuomista halpahintaisista mielen- ja ruumiintiloista.


      • konsertissa
        Aattelun ammattilainen kirjoitti:

        Näihin tökeröihin taidemusiikin sietäjiin joudun lisäämään vielä ne aivan yli-ikäiset, tosiaankin etupäässä yli nelikymppiset naiset, jotka muodostavat yleisön kaikenlaisissa konsertti- ja oopperamusiikin esityksissä.

        Väestön pääosahan on onneksi aivan tietämätön arv. Ammattilaisen esiin tuomista halpahintaisista mielen- ja ruumiintiloista.

        Jos naisen seksielämä on vajaata, niin se alkaa harrastaa klassista musiikkia. Mitään muuta syytä en keksi ns. korkeakulttuurin harrastamiselle. Joten naikaa naisianne enemmän, niin ei tarvitse mitään konserttitaloja edes rakentaa.


      • NAINENN...
        konsertissa kirjoitti:

        Jos naisen seksielämä on vajaata, niin se alkaa harrastaa klassista musiikkia. Mitään muuta syytä en keksi ns. korkeakulttuurin harrastamiselle. Joten naikaa naisianne enemmän, niin ei tarvitse mitään konserttitaloja edes rakentaa.

        PIENI munaisia jotka ei pysty sängyssä mihinkään. Toisin on klassista musiikkia kuuntelevat fiksut miehet.Tietty poikkeuksiakin on,mutta se vahvistaa vain säännön. Sitäpaitsi määrä ei korvaa laatua (pankaa naisia useammin...)


      • Aattelun ammattilainen
        NAINENN... kirjoitti:

        PIENI munaisia jotka ei pysty sängyssä mihinkään. Toisin on klassista musiikkia kuuntelevat fiksut miehet.Tietty poikkeuksiakin on,mutta se vahvistaa vain säännön. Sitäpaitsi määrä ei korvaa laatua (pankaa naisia useammin...)

        Meni liian korkeaksi minulle, joten joudun poistumaan tästä keskustelusta.

        Näyttää siltä, että saamme ainakin kohtalaisen omenan kukinnan tänä vuonna.


    • bab

      mun mielestä se on jokaisen oma bisnes mitä kuuntelee ja missä olo tilassa.kaikki musiikki on kuitenkin matkittua esim.sibben.

      • ja Sibbe

        Sibbe käytti röyhkeästi hyväkseen Larin Paraskea ja sitten hylkäsi ryöstetyn ja hyväksikäytetyn julmasti köyhyyteen. Larin Paraske kuoli kiittämättömänä ja hyljättynä kylmyyteen. Sillä tavalla toimi Sibbe, kunnon elitistinen natsi ja vapaamuurari. Lahtareille tyypillistä käytöstä.


      • Anonyymi
        ja Sibbe kirjoitti:

        Sibbe käytti röyhkeästi hyväkseen Larin Paraskea ja sitten hylkäsi ryöstetyn ja hyväksikäytetyn julmasti köyhyyteen. Larin Paraske kuoli kiittämättömänä ja hyljättynä kylmyyteen. Sillä tavalla toimi Sibbe, kunnon elitistinen natsi ja vapaamuurari. Lahtareille tyypillistä käytöstä.

        Sibbe käytti röyhkeästi hyväkseen Larin Paraskea ja sitten hylkäsi ryöstetyn ja hyväksikäytetyn julmasti köyhyyteen
        .
        Minä taas kuulin että Sibelius olisi kosinut Larin-Kyöstiä eiku -Paraskea, mutta sai rukkaset. Niin että jos köyhyys sitten oli Larin-Kyöstin eiku -Paraskeen osana se oli omaa syytään, mitä oli turhan ronkeli miesten suhteen.


    • uhkuhb

      Toivottavasti sinulla ei liiku mikään jalkojen välissä etkä halua ohjata pornolelokuvaa miespääosan vuoksi kuten muuan ammattilainen, joka nuolee infernaalisen ulkomuotonsa kannustamana nuoruuden persusläpeä.

      • Ammattilainen

        Kun minä rakastuin päätäpahkaa nuoreen naiseen rupesin sekopäisyyttäni romantikoksi, mutten sentään tylsääkin tylsempää Sibeliusta jaksanut ruveta kuuntelemaan, vaan jauhoin Rahman 2. ja etenkin 3. pianokonserttoa.

        Nyt olen parantunut jälkimmäisestä taudista (musavirheestä) mutten edellisestä (rakastumisesta).

        Taas jytää ihanasti raastava dissonantti kama ja kolistimet, eikä noista siirappikundeista ole mihinkään.

        Sitäpaitsi tulisi ottaa oppia J. Coltranen viimeisistä freejazz-tuotteista. Interstellar Space/Venus on nykymielessä kaunis, mutta vain nykymielessä, ei siinä metsäkansan Sibeliusmielessä johon jotkut ovat vieläkin jäppiintyneet ja itkevät ja ryystävät keppanaa vuoron perään sulosointujen tahdissa.

        Tidättekö mikä on Pylvässali eli Mäntybaari? Se on Kannelmäen laidoilla sijaitseva metsikkö missä erilaiset tuhnuiset sibeliukset ottavat aina vaan lisää geetä aina vaan kovemmassa etunojassa ja örisevät örinöitään ja oksentavat välillä. Sipisen nelonen tulee heti mieleen.


      • Einojuhani forever
        Ammattilainen kirjoitti:

        Kun minä rakastuin päätäpahkaa nuoreen naiseen rupesin sekopäisyyttäni romantikoksi, mutten sentään tylsääkin tylsempää Sibeliusta jaksanut ruveta kuuntelemaan, vaan jauhoin Rahman 2. ja etenkin 3. pianokonserttoa.

        Nyt olen parantunut jälkimmäisestä taudista (musavirheestä) mutten edellisestä (rakastumisesta).

        Taas jytää ihanasti raastava dissonantti kama ja kolistimet, eikä noista siirappikundeista ole mihinkään.

        Sitäpaitsi tulisi ottaa oppia J. Coltranen viimeisistä freejazz-tuotteista. Interstellar Space/Venus on nykymielessä kaunis, mutta vain nykymielessä, ei siinä metsäkansan Sibeliusmielessä johon jotkut ovat vieläkin jäppiintyneet ja itkevät ja ryystävät keppanaa vuoron perään sulosointujen tahdissa.

        Tidättekö mikä on Pylvässali eli Mäntybaari? Se on Kannelmäen laidoilla sijaitseva metsikkö missä erilaiset tuhnuiset sibeliukset ottavat aina vaan lisää geetä aina vaan kovemmassa etunojassa ja örisevät örinöitään ja oksentavat välillä. Sipisen nelonen tulee heti mieleen.

        Tarkalleen ottaen, eikös kaikki musiikki ole ihan perseestä. Emmekös me kaikki voisi "Ammattilaisen" johdolla lähteä tästä tuhnuisesta musiikkifoorumista ja vaatia Suomi24:ää perustamaan vaikka logiikka- tai rationalismi-keskustelu. Musiikki, tuo sivilisaation lahoamista aiheuttava köyhien ja tyhmien ihmisten irstas nautinto.


      • hommailija jack
        Ammattilainen kirjoitti:

        Kun minä rakastuin päätäpahkaa nuoreen naiseen rupesin sekopäisyyttäni romantikoksi, mutten sentään tylsääkin tylsempää Sibeliusta jaksanut ruveta kuuntelemaan, vaan jauhoin Rahman 2. ja etenkin 3. pianokonserttoa.

        Nyt olen parantunut jälkimmäisestä taudista (musavirheestä) mutten edellisestä (rakastumisesta).

        Taas jytää ihanasti raastava dissonantti kama ja kolistimet, eikä noista siirappikundeista ole mihinkään.

        Sitäpaitsi tulisi ottaa oppia J. Coltranen viimeisistä freejazz-tuotteista. Interstellar Space/Venus on nykymielessä kaunis, mutta vain nykymielessä, ei siinä metsäkansan Sibeliusmielessä johon jotkut ovat vieläkin jäppiintyneet ja itkevät ja ryystävät keppanaa vuoron perään sulosointujen tahdissa.

        Tidättekö mikä on Pylvässali eli Mäntybaari? Se on Kannelmäen laidoilla sijaitseva metsikkö missä erilaiset tuhnuiset sibeliukset ottavat aina vaan lisää geetä aina vaan kovemmassa etunojassa ja örisevät örinöitään ja oksentavat välillä. Sipisen nelonen tulee heti mieleen.

        Viestistäsi leviää vahva trollin tuoksu.

        Foorumihäirikölle ominainen assosiointi, absurdin negatiivinen sellainen, pistää epäilykset liikkeelle.

        Eipä mitään sinänsä, olen itsekin perin kyllästynyt iänikuisiin Finlandiohin ja Valse Tristeihin ynnämuihin latteuksiin, mutta 4. sinfoniaa älä hauku! Se onkin tosin niitä harvoja joita kestää kuunnella. Ne toiset ovat 6. ja 7.


      • Ammattilainen
        hommailija jack kirjoitti:

        Viestistäsi leviää vahva trollin tuoksu.

        Foorumihäirikölle ominainen assosiointi, absurdin negatiivinen sellainen, pistää epäilykset liikkeelle.

        Eipä mitään sinänsä, olen itsekin perin kyllästynyt iänikuisiin Finlandiohin ja Valse Tristeihin ynnämuihin latteuksiin, mutta 4. sinfoniaa älä hauku! Se onkin tosin niitä harvoja joita kestää kuunnella. Ne toiset ovat 6. ja 7.

        Perkele, jos minä en välitä teidän Sibbestä, minä olen TROLLI ja FOORMIHÄIRIKKÖ?

        Herkkähipiäiset neitimiehet häiriintyvät vähästä.

        Alan jo uskoa että fasismi kulkee kaikkialla missä Sibbe soi ... Erimieliset voimalla helvettiin?

        Jos sinä et välitä Bartokista tai Honeggerista tai Cagesta ja kerrot sen täällä pastalla, HÄIRITSET minua?? Olet TROLLI ja sinusta lähtee VAHVA TUOKSU?

        Kuulehan amatööri, laita koppalakki päähän ja rupea reilusti komentamaan. Mitä sitä puolitiehen ...


      • hommailija jack
        Ammattilainen kirjoitti:

        Perkele, jos minä en välitä teidän Sibbestä, minä olen TROLLI ja FOORMIHÄIRIKKÖ?

        Herkkähipiäiset neitimiehet häiriintyvät vähästä.

        Alan jo uskoa että fasismi kulkee kaikkialla missä Sibbe soi ... Erimieliset voimalla helvettiin?

        Jos sinä et välitä Bartokista tai Honeggerista tai Cagesta ja kerrot sen täällä pastalla, HÄIRITSET minua?? Olet TROLLI ja sinusta lähtee VAHVA TUOKSU?

        Kuulehan amatööri, laita koppalakki päähän ja rupea reilusti komentamaan. Mitä sitä puolitiehen ...

        En varsinaisesti häiriintynyt yhtään mistään, kunhan vaihdoin ajatuksen kanssasi - tai ainakin yritin.

        Nimimerkkisi ja kirjoitustesi provoisoivuus ja jyrkät vastakkainasettelut (ammattilainen-amatööri) ovat hyvin klassisia trollituntomerkkejä, mikä ei tietenkään tarkoita että olisit trolli.

        Kerrohan nyt mitä oikein mielelläsi kuuntelet. Boulez'ta vai? Babbittia? Xenakista?


      • Ammattilainen
        hommailija jack kirjoitti:

        En varsinaisesti häiriintynyt yhtään mistään, kunhan vaihdoin ajatuksen kanssasi - tai ainakin yritin.

        Nimimerkkisi ja kirjoitustesi provoisoivuus ja jyrkät vastakkainasettelut (ammattilainen-amatööri) ovat hyvin klassisia trollituntomerkkejä, mikä ei tietenkään tarkoita että olisit trolli.

        Kerrohan nyt mitä oikein mielelläsi kuuntelet. Boulez'ta vai? Babbittia? Xenakista?

        Johan minä annoin kolme nimeä: Bartok, Honegger, Cage. Muita riittää sieltä täältä, joka tarkoittaa että kuunetlen niiden biiseistä JOITAKIN mielläni. Noi kolme ovat ainakin johdonmukaisesti siistejä kautta linjan. Nuoruuden biisit sitten erikseen.

        Sitäpaitsi kuten kai avauksessani sanoin, kun olen silmittömästi rakastunut, saatan kuunnella siirappia. Mutta tämä on luottamuksellinen tieto, eikä koske Sibeliusta, jonka siirapista (yksilaulut [oli kuinka Aulikkia tahansa], kansallishenkibiisit, kuorolaulut, osa ohjelmamusasta ja osin kuudes sinfonia, ja etenkin viides) minä en trollina ja palstan häirikkönä välitä vaikka ne hyvin tunnen.


      • einojuhani forever
        Ammattilainen kirjoitti:

        Perkele, jos minä en välitä teidän Sibbestä, minä olen TROLLI ja FOORMIHÄIRIKKÖ?

        Herkkähipiäiset neitimiehet häiriintyvät vähästä.

        Alan jo uskoa että fasismi kulkee kaikkialla missä Sibbe soi ... Erimieliset voimalla helvettiin?

        Jos sinä et välitä Bartokista tai Honeggerista tai Cagesta ja kerrot sen täällä pastalla, HÄIRITSET minua?? Olet TROLLI ja sinusta lähtee VAHVA TUOKSU?

        Kuulehan amatööri, laita koppalakki päähän ja rupea reilusti komentamaan. Mitä sitä puolitiehen ...

        Ammattilainen=Jeezon, tämä selittää paljon.


      • hommailija jack
        einojuhani forever kirjoitti:

        Ammattilainen=Jeezon, tämä selittää paljon.

        Joka palstalla on näköjään oltava vähintään yksi multipersoonatrolli. Sietämättömiä ärsytyksiä. Sananvapauden ja teknisten syiden vuoksi niistä on vaikea päästä eroon.

        Kyseinen "Ammattilainen" kehui juuri eräässä toisessa keskustelussa olevansa "pronssinruskea atleetti". Joko trolli tai muuten vaan hieman mielenvikainen.

        Saa nähdä millaisen aggressiivisen vastauksen saan tähän viestiin.


      • einojuhani forever
        hommailija jack kirjoitti:

        Joka palstalla on näköjään oltava vähintään yksi multipersoonatrolli. Sietämättömiä ärsytyksiä. Sananvapauden ja teknisten syiden vuoksi niistä on vaikea päästä eroon.

        Kyseinen "Ammattilainen" kehui juuri eräässä toisessa keskustelussa olevansa "pronssinruskea atleetti". Joko trolli tai muuten vaan hieman mielenvikainen.

        Saa nähdä millaisen aggressiivisen vastauksen saan tähän viestiin.

        Aivan naurettava jätkä! Ensin tulee kehumaan omaa kieroutunutta matematiikkamakuaan ja sitten ylpeilee kuvitellulla adonis kehollaan. Sääliks käy, hehheh.


      • Ammattilainen
        einojuhani forever kirjoitti:

        Aivan naurettava jätkä! Ensin tulee kehumaan omaa kieroutunutta matematiikkamakuaan ja sitten ylpeilee kuvitellulla adonis kehollaan. Sääliks käy, hehheh.

        En minä aina muista milla nickillä olen milloinkin esiintynyt. Mitä sillä väliä. Suomipojut ovat kovin tosikkoja täällä palstalla.

        Ihanaa että olen saanut suoranaisen amatööripsykoanalyyttisen piirin ympärilleni.

        Jatkakaamme samaan tapaan. minä en kyllä taas lähiviikkoina ehdi lainkaan. Mutta, perästä kuuluu (leimatkaa mut nyt homoksi, hee hee).


    • ..Eiköhän taas rauhoituta vähäsen?
      Totean nyt yleisasiallisesti koko tähän artikkeliin.

      On jokaisesta itsestään kiinni, mitä musiikkia kuuntelee. Kaikki musiikki on huonoa, kaikki musiikki on hyvää. Se vain riippuu niin paljon kuuntelijasta itsestään. Soittajat/säveltäjät tekevät musiikkia, joka kuulostaa itselleen hyvältä. Ainakin luulis nyt niin.
      Musiikkia halutaan soittaa, säveltää ja kuunnella, koska itse pitää siitä. Pääasia, että itse tykkää! Tehköön muut omiaan tai kuunnelkoon mitä haluavat!

      Ihmiset harvemmin ovat kiinnostuneita kapinoimaan musiikkityyleistään ja kuuntelemaan muiden ''Ihan paskaa'' -kommentteja. (Ei välttämättä kirjaimellisesti, mutta se tekee tyhmän vaikutelman.)

      On kivempi, kun tietyillä foorumeilla käy aiheeseen positiivisemmalla lähestymistavalla tulevia, kiinnostuneita ihmisiä. Ei täällä aina jaksa jauhaa samaa plöötä uudelleen ja uudelleen.

      Itse kuuntelen melkein mitä tahansa musiikkia, paitsi harvemmin rappia yms... MUTTA en myöskään kiellä mitään sellaisia genrejä, koska se on niiden oma asia, ja jos ja kun joku tykkää niin mikäs siinä...

      Kuittaan tähän näin.

      • Ammattilainen

        Joo, näinhän se futaa. Mutta jokaisella on oma ilmaisutyylinsä, eikä niitä sovi pakottaa totalitaarisesti samaan muotiin.

        Hip hop muuten on jausaa, man. I´m not cryin foul to THAT genre!


      • wefwoijfoweij

        makuasioista on turha kiistellä. en ymmärrä mihin jeezon pyrkii.


    • aleksi-78

      On kovin valitettavaa, että jollakin on pakonomainen tarve tähän kuukausittaiseen riittinsä eli yrittää loata yhden Suomen kaikkien aikojen tyylikkäimmän vientituotteen musiikkia.

      Tosin kuten joku tuolla aiemmin totesikin, musiikkimaku on kunkin henkilökohtainen asia, joten kiistelyt "kumpi ja kampi"-tappelusta lienevät vain semantiikkaa.

      Sen verran kuitenkin kommentoisin tuota "tekelettä"... hänen mielestään Sibelius on rahvaan musiikkia. Olkoon määritelmä mikä tahansa, mutta moni Sibeliuksen teoksista tuo mielestäni suomalaisuuden kaikkien nähtäville. Sibeliuksen tuotanto representoi kylmän, melankolisen, pohjoisen kansan sielunmaisemaa autenttisesti ja käsinkosketeltavasti.

      Olkoon siis amatööri tässä tapauksessa suomalainen, ei siinä mitään pahaa. Mieluummin rehellinen amatööri kuin tekotaiteellinen ammattilainen. Ammattilaisen musiikin ystäville ehdotan kauniisti itsereflektiota ja oman identiteettinsä kyseenalaistamista... pilkallisesti joku saattaisi ehdottaa menolippua Schubertin kotikonnuille.

      Uusia, kiinnostavia aiheita, kiitos. =)

      • hommailija jack

        Nimim. 'Ammattilainen' nyt mitä ilmeisemmin tuntee länsimaisen taidemusiikin salat mitä syvimmin ja taitaa analysoinnin.

        Mainittakoon että tämä Sibben mollaaminen alkoi hänen osaltaan viestillä, jossa viitattiin taannoisessa Kulttuurivihkossa olleeseen Theodor Adornon ei-niin-myötämieliseen Sibelius-artikkeeliin. Kyseinen artikkelihan nyt ei ole mikään tuore tapaus (1900-luvun puolivälistä) vaan itse asiassa tunnetuimpia Sibeliusta käsitteleviä.

        Artikkelin näkemyksellinen luotettavuus on hieman kyseenalainen. Sen jyrkkyyteen lienee vaikuttanut Adornon oma kompleksisuus fasismin suhteen. Adornon asiantuntemus Sibeliuksen musiikista vaikuttaa myös varsin rajalliselta ja hänen "analysointinsa" on pinnallista ja, hyvin mahdollista, tarkoitushakuista.

        Sibeliuksen väitetystä "fasistisuudesta" kuitenkin sen verran että sitä oli ja ei ollut. Nationalisti Sibelius oli, mikä näkyy hänen naiivissa kanssallisromantiikassaan (mm. Finlandia ja Kalevala-aiheiset kappaleet) ja hänen musiikkiaan kyllä käytettiin propagandistisiin tarkoituksiin Saksassa, mutta mikään aktiivinen rasistinatsi Wagnerin tapaan hän ei ollut, vaikka passiivinen "hiljainen hyväksyjä" ehkäkin (kuten oli myös esimerkiksi Anton Webern, eräs Adornon hovilellikeistä).

        Suomalaisessa taiteessa Sibeliuksella on niin poikkeuksellisen tärkeä osa, että pienikin kritiikki häntä kohtaan koetaan täällä usein hyvin kiusallisena. 'Ammattilaisen' viestittely on mielestäni ihan hyvästä. Seisovaa vettä tulee aina hämmentää ja vesi tässä saavissa on aivan erityisesti sen tarpeessa.


      • Musiikin ammattilainen
        hommailija jack kirjoitti:

        Nimim. 'Ammattilainen' nyt mitä ilmeisemmin tuntee länsimaisen taidemusiikin salat mitä syvimmin ja taitaa analysoinnin.

        Mainittakoon että tämä Sibben mollaaminen alkoi hänen osaltaan viestillä, jossa viitattiin taannoisessa Kulttuurivihkossa olleeseen Theodor Adornon ei-niin-myötämieliseen Sibelius-artikkeeliin. Kyseinen artikkelihan nyt ei ole mikään tuore tapaus (1900-luvun puolivälistä) vaan itse asiassa tunnetuimpia Sibeliusta käsitteleviä.

        Artikkelin näkemyksellinen luotettavuus on hieman kyseenalainen. Sen jyrkkyyteen lienee vaikuttanut Adornon oma kompleksisuus fasismin suhteen. Adornon asiantuntemus Sibeliuksen musiikista vaikuttaa myös varsin rajalliselta ja hänen "analysointinsa" on pinnallista ja, hyvin mahdollista, tarkoitushakuista.

        Sibeliuksen väitetystä "fasistisuudesta" kuitenkin sen verran että sitä oli ja ei ollut. Nationalisti Sibelius oli, mikä näkyy hänen naiivissa kanssallisromantiikassaan (mm. Finlandia ja Kalevala-aiheiset kappaleet) ja hänen musiikkiaan kyllä käytettiin propagandistisiin tarkoituksiin Saksassa, mutta mikään aktiivinen rasistinatsi Wagnerin tapaan hän ei ollut, vaikka passiivinen "hiljainen hyväksyjä" ehkäkin (kuten oli myös esimerkiksi Anton Webern, eräs Adornon hovilellikeistä).

        Suomalaisessa taiteessa Sibeliuksella on niin poikkeuksellisen tärkeä osa, että pienikin kritiikki häntä kohtaan koetaan täällä usein hyvin kiusallisena. 'Ammattilaisen' viestittely on mielestäni ihan hyvästä. Seisovaa vettä tulee aina hämmentää ja vesi tässä saavissa on aivan erityisesti sen tarpeessa.

        "Ammattilainen"....puhuu laulajista ja heidän laulutekniikastaan jos "Sibbe" (epäkunnioittavaa btw) ja hänen sävellyksensä ovat pääasia?
        Kummaa. Allekirjoitan kyllä muuten hänen käsityksiään laulutekniikasta. Sibeliuksen musiikin arvostelemisen jätän epäonnistuneille sävellysopiskelijoille....... .)))))))))


      • hommailija jack
        Musiikin ammattilainen kirjoitti:

        "Ammattilainen"....puhuu laulajista ja heidän laulutekniikastaan jos "Sibbe" (epäkunnioittavaa btw) ja hänen sävellyksensä ovat pääasia?
        Kummaa. Allekirjoitan kyllä muuten hänen käsityksiään laulutekniikasta. Sibeliuksen musiikin arvostelemisen jätän epäonnistuneille sävellysopiskelijoille....... .)))))))))

        'Ammattilainen' assosioi; laulajista puhuminen on hänellä pelkkää retoriikkaa.

        Mitäs epäkunnioittavaa 'Sibbe'-lempinimessä muka on? Sanojen lyhentämistä ja redundanssin vähentämistä vain, ei loukkaamista.


    • Tristan

      Joo no hohhoijaa.
      Minkäs alan ammattilainen mahdat olla?

      musta tässä korostetaan tuta intellektuellia puolta " taidemusassa" jokseenkin provokaatiivisesti vai ihanko tosissaan olit?

      Kyllmä mun mielestä nimenomaan musiikista ja hyvästä, koskettavasta taiteesssa on aika tärkee tää et ihminen siinä löytää ihmisen luo. Ja toi toi kaljakansan ja "emotionaalisen" musiikin rinnastaminen on kyllä...
      Joo
      Mun sävellysopettaja sano hauskasti et "olis hirveetä jos kaikki maailman musiiki olis Weberniä" Ihan hauska kommentti sinänsä, kaikki kunnia Webernille.

      Musta me nykyään ihan turhaan hävetään viihteellisyyttä ja tunteita. Se on semmosta nirppanokkasuutta joka ei historiallisessa musiikissa ainakaan tosi monessa oo koko totuus ja voi viedä harhateillekin ja suorastaan virheellisiin tulkintoihin. Tää tuli nyt mieleen, luin semmosen kirjotuksen Chopinin valsseista jossa oli hyvä pointti että nykyään on taipumusta Chopinin valsseja tarkastella ainoastaan puhtaasti musikin rakenteen tasolla ja niissä on tämä teostyypin sosiaalinen taso jäänyt paitsioon. Mulle se kirjotus avas kyllä uusia näköaloja, oli kiinnostava.

      Rohkasen kaikkia musiikin opiskelijoita, jo ammatinharjoittajia ja miksei kaikkia oikein kiinnostuneita asianharrastajia tutkimaan myös musiikkitieteellistä kirjallisuutta! Jotenkin sille muusikot vähän on nyrpistävinään nenää, miksi ihmeessä?

    • Anonyymi

      Repesin jälleen kuunneltuani Tapiolaa ja toisaalta minua kauhistutti sen musiikin tyhjyyttään ammottava emotionaalinen köyhyys . Tällä kertaa kyseessä oli hänen merkittävimpiin teoksiinsa kuuluva pitkäpiimäinen sinfoninen runonsa ja minua alkoi naurattamaan sen musiikin staattisuus ja minimalismia lähentelevä tautologia, toisteisuus, enkä pystynyt kyllästyttyäni teoksen steriiliin ilmaisuun jatkamaan enää kuuntelua vaan jätin sen kesken.
      Kysyn yhä uudelleen. Miksi näin huonoa ja tylsää musiikkia soitetaan jatkuvasti maailman konserttisaleissa? Kyllä suomesta löytyy paljon parempaakin musiikkia kuin Tapiola mutta kun on päässyt säveltäjänä osaksi kaanonia ja ydinrepertoaaria niin sellaista musiikkia on vaikea pitkän esitystradition vuoksi totaalisesti syrjäyttää, unohtaa tai hylätäkään vaikka se olisi kuinka huonoa ja ikävystyttävää tahansa kuten on Tapiolan laita. Mutta kuka sellaista vakavissaan kuuntelee? Kysyn vaan. Amerikassa intellektuellitkaan eivät kuulemma suhtaudu vakavasti kyseiseen säveltäjään ja hänen musiikkiinsa.

    • Anonyymi

      "Siksi amatööri kuuntelee Sibeliusta, mutta ammattilainen ei."

      Johan oli yleistys.

      Tietääkseni ainakin yksi Sibeliusta kuunteleva musiikin ammattilainen löytyy, nimittäin eikös äsken RSO:ta johtamassa käynyt britti säveltäjä ja kapellimestari kertonut että on kuunnellut Sibeliuksen musiikkia pikku pojasta lähtien ja kuuntelee edelleen. Kyseinen herra johti RSO:n konsertissa muistaakseni Sibeliuksen 6. sinfonian ja taisi siitä kertoa että se on Sibeliuksen sinfonioista se hänelle mieluisin.

      Toisaalta tuskinpa kukaan musiikin ammattilainen pitää maakuntasarjan säveltäjiä kuten Saikkola, Tuukkanen, Aaltonen, Fordell, Fougstedt ja Pesonen Sibeliusta parempina tai merkittävimpinä säveltäjinä. Ja eiköhän samaan nippuun voidaan lisätä myös Melartin, jonka sinfonioittensa kokonaislevytystä nykyään myydään myös apteekeissa, sen kuuntelu kun väitetysti auttaa jopa krooniseksi äityneeseen unettomuuteen.

      • Anonyymi

        He eivät ole maakuntasarjan säveltäjiä kuten ilmeisesti tietämättömyyttäsi luulet vaan kansainvälisen tason säveltäjiä jotka kuuluvat universaalien säveltäjien kategoriaan ja emotionaaliselta vaikutukseltaan ylittävät suvereenisti kaikki Sibeliuksen saavutukset sinfonian alalla emotionaalisella ja ekspressiivisellä voimallaan. Eräällä englanninkielisellä keskustelupalstalla oli puhe meriaiheisista sävellyksistä ja siinä mainittiin myös tuukkasen meri sinfonia jota pidettiin liian vähän tunnettuna ja aliarvostettuna teoksena mutta sen voi kokonaisuudessaan kuunnella vain finlandia recordsin cd ltä. Melartinin sinfonioiden olemassaolevat levytykset ovat niiden lyhennettyjä versioita. sitä pakahtumista ja haltioitumista jota olen kokenut viimeksi mainittujen ynnä leiviskän ja karjalaisen sinfonioista tai Saikkolan Karjala palaa sinfonisesta kuvasta en ole milloinkaan kokenut sibeliuksen askeettisemmista ja aneemisemmista teoksista joten sibelius lienee kovin yliarvostettu säveltäjä.


    • Anonyymi

      Viihdemusiikkia parhaimillaan, vieläpä niin sanallisesti kuin partituurisesti selitettynä meille "musiikin" suhteen amatööreille:
      https://www.youtube.com/watch?v=lDge39yU8p0

      Ja jos antaa videon lopussa seuraavaksi videoksi ehdotetun alkaa niin siellä iso ulkomainen sinfoniaorkesteri soittaa samaisen teoksen, ja nyt on mukana myös iso ulkomainen kuoro joka on vaivaantunut opettelemaan tuon teoksen heille erittäin oudon kieliset sanat. Ja kaikki tuo ihmismäärä ja opettelun vaikeus vain jotta saataisiin esitettyä suomalaisen amatöörisäveltäjän kevyttä viihdemusiikkia edustava kappale.

      Musiikin suhteen 100%:in amatöörinä on tuon edellä esillä olleen viihdesävellys pläjäyksen jälkeen ihan pakko on ihmetellä sitä että miksi niin monet suomalaiset sävellysammattilaiset kuten kuten vaikka suomalaisen konserttimusiikin sävellysteknisen ammattilaisuuden kovin ydin eli Saikkola, Tuukkanen, Aaltonen, Fordell, Fougstedt ja Pesonen eivät harrastelija- ja amatööri säveltäjä Sibeliusta niin monella tapaa parempina ja joka suhteessa merkittävimpinä ja osaavampina ammattilaissäveltäjinä eivätkö he ole tehneet mitään edes yhtä hyvää puhumattakaan että jotain jopa paljon paljon parempaa? Vai ovatko sittenkään tehneet?

      Mailman konserttisaleissa yhä ja edelleen hyvin usein kaikuu amatööri viihdesäveltäjä Sibeliuksen "musiikki", mutta edes Suomen konserttisaleissa ei käytännössä lainkaan soiteta noita J.S.Bachin ja W.A.Mozartin ja Beethovenin jälkeen tulleista säveltäjistä ylivoimaisesti merkittävimpiä ja lahjakkaimpia siis Saikkolaa, Tuukkasta, Aaltosta, Fordellia, Fougstedtia ja Pesosta?

      Miksi Suomessakin sinfonisissa konserteissa soitetaan vain sellaista kevyttä viihdemusiikkia kuten vaikka Sibeliuksen 4.sinfonia, kun voitaisiin esittää kunnon ammattilaisten ja kaikkien aikojen parhaimpien säveltäjien Saikkolan, Tuukkasen, Aaltosen, Fordellin, Fougstedin ja Pesosen lukuisia mestariteoksia?

      Miksi niitä Saikkolan, Tuukkasen, Aaltosen, Fordellin, Fougstedin ja Pesosen lukuisia mestariteoksia suorastaan piilotellaan meiltä musiikkia kuuntelevilta amatööreiltä, ja tarkoittaako tuo noitten parhaiden säveltäjien tuotannon piiloittelu sitä että klasarimusiikki yhä vieläkin on suorastaan sietämättömän elitistä?

      • Anonyymi

        Piilottelu johtuu mm. siitä että suomen Yleisradio ei hoida sille kuuluvia tehtäviään johon mm. kuuluu sellaisten suomalaisten teosten tallentaminen kantanauhalle joita ei voida sijoittaa kaupallisille äänitteille sekä esittää niitä Yle radio yhden kanavalla tai Yle klassinen nettiradiossa jossa voi myös antaa palautetta ohjelmistoa koskien ja niin minä olen tehnytkin parikin kertaa mutta näiden unohdettujen säveltäjien sinfonioita ei siitä huolimatta ole juuri kanavalla kuultu. tekin voisitte lähettää palautetta Yle klassinen sivulla ja toivoa esim. Tuukkasen sinfonioita. broidinikin toivoi niitä mutta hänelle ei edes vastattu mitään. Jo on nuivaa porukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piilottelu johtuu mm. siitä että suomen Yleisradio ei hoida sille kuuluvia tehtäviään johon mm. kuuluu sellaisten suomalaisten teosten tallentaminen kantanauhalle joita ei voida sijoittaa kaupallisille äänitteille sekä esittää niitä Yle radio yhden kanavalla tai Yle klassinen nettiradiossa jossa voi myös antaa palautetta ohjelmistoa koskien ja niin minä olen tehnytkin parikin kertaa mutta näiden unohdettujen säveltäjien sinfonioita ei siitä huolimatta ole juuri kanavalla kuultu. tekin voisitte lähettää palautetta Yle klassinen sivulla ja toivoa esim. Tuukkasen sinfonioita. broidinikin toivoi niitä mutta hänelle ei edes vastattu mitään. Jo on nuivaa porukkaa.

        "Piilottelu johtuu mm. siitä että suomen Yleisradio ei hoida sille kuuluvia tehtäviään "

        Hoitihan se niitä tehtäviään eilenkin RSO musiikkitalossa TV-ohjelmassa. RSO soitti siinä ohjelmassa monta teosta joista teoksista yksikään ei ollut suomalaisen säveltäjän tekemä.

        Mikä tarkoitti että ei kelvannut RSO:lle edes viihdesäveltäjä Sibeliuksen "musiikki", puhumattakaan että olisi esittänyt mailman kaikkien aikojen parhaitten säveltäjien Saikkolan, Tuukkasen, Aaltosen, Fordellin, Fougstedin ja Pesosen lukuisia, tosin ei koskaan missään kuultuja mutta silti niin unohtumattomia, mestariteoksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Piilottelu johtuu mm. siitä että suomen Yleisradio ei hoida sille kuuluvia tehtäviään "

        Hoitihan se niitä tehtäviään eilenkin RSO musiikkitalossa TV-ohjelmassa. RSO soitti siinä ohjelmassa monta teosta joista teoksista yksikään ei ollut suomalaisen säveltäjän tekemä.

        Mikä tarkoitti että ei kelvannut RSO:lle edes viihdesäveltäjä Sibeliuksen "musiikki", puhumattakaan että olisi esittänyt mailman kaikkien aikojen parhaitten säveltäjien Saikkolan, Tuukkasen, Aaltosen, Fordellin, Fougstedin ja Pesosen lukuisia, tosin ei koskaan missään kuultuja mutta silti niin unohtumattomia, mestariteoksia?

        Olet aivan oikeassa tuossa että heillä on unohtumattomia mestariteoksia jotka olen itse kuullut ja emotionaalisin kokemuksin ollut niistä syvästi vaikuttunut eikä niitä siksi pitäisi unohtaa mutta jos ei ole vastaanottokyvyltään riittävän lahjakas voi niinkin käydä ettei erota jyviä akanoista ja sehän se suuri ihme mielestäni onkin että musiikki joka saa kuulijassaan aikaan paljon voimakkaampia emotionaalisia kokemuksia kuin esim. populaarimpi mutta vähäverisempi ja vaisumpi Sibelius on täydellisesti unohdettu vaikka tulisi laadukkuutensa puolesta olla ehdottomasti edustettuina orkestereiden ohjelmistossa Sibeliuksen sijasta tai hänen ohellaan mutta koska Sibelius ihmisten tietämättömyyden takia on suositumpi ja myy paremmin kuin mainitsemasi unohdettujen mestareiden musiikki sitä esitetään alvariinsa näiden kustannuksella.

        Onhan niitä toki kuultu jossakin sillä esim. Fougstedtin tunnetuin teos Trittico sinfonico esitettiin Paavo Berglundin johdolla edellisen muistokonsertissa jonka konserttiäänityksen minä kuulin ja olin syvästi vaikuttunut fougstedtin 12 säveltekniikkaan perustuvat dodekafonisesta 3 osaisesta teoksesta. Tai sitten pesosen fuugatekniikalla sävelletty sinfonia esitettiin menestyksekkäästi pohjoismaisilla musiikkipäivillä kööpenhaminassa 1952. Aaltosen hiroshima sinfoniaa on esitetty menestyksellä Japanissa asti. fordellin musiikkia on esitetty BBC:ssä. tuukkanen voitti olympiahopåeaa lontoossa 1948 karhunpyynnillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa tuossa että heillä on unohtumattomia mestariteoksia jotka olen itse kuullut ja emotionaalisin kokemuksin ollut niistä syvästi vaikuttunut eikä niitä siksi pitäisi unohtaa mutta jos ei ole vastaanottokyvyltään riittävän lahjakas voi niinkin käydä ettei erota jyviä akanoista ja sehän se suuri ihme mielestäni onkin että musiikki joka saa kuulijassaan aikaan paljon voimakkaampia emotionaalisia kokemuksia kuin esim. populaarimpi mutta vähäverisempi ja vaisumpi Sibelius on täydellisesti unohdettu vaikka tulisi laadukkuutensa puolesta olla ehdottomasti edustettuina orkestereiden ohjelmistossa Sibeliuksen sijasta tai hänen ohellaan mutta koska Sibelius ihmisten tietämättömyyden takia on suositumpi ja myy paremmin kuin mainitsemasi unohdettujen mestareiden musiikki sitä esitetään alvariinsa näiden kustannuksella.

        Onhan niitä toki kuultu jossakin sillä esim. Fougstedtin tunnetuin teos Trittico sinfonico esitettiin Paavo Berglundin johdolla edellisen muistokonsertissa jonka konserttiäänityksen minä kuulin ja olin syvästi vaikuttunut fougstedtin 12 säveltekniikkaan perustuvat dodekafonisesta 3 osaisesta teoksesta. Tai sitten pesosen fuugatekniikalla sävelletty sinfonia esitettiin menestyksekkäästi pohjoismaisilla musiikkipäivillä kööpenhaminassa 1952. Aaltosen hiroshima sinfoniaa on esitetty menestyksellä Japanissa asti. fordellin musiikkia on esitetty BBC:ssä. tuukkanen voitti olympiahopåeaa lontoossa 1948 karhunpyynnillään.

        Se on paitsi todella sääli myös huutava vääryys musiikkia rakastavaa yleisöä kohtaan että niin huono ja heikko säveltäjä on päässyt suomessa monopoliasemaan kun hänen vähän sanova säveltaiteensa ei saa kuulijaa pakahtumaan, haltioitumaan tai lumoutumaan tai lämmitä tämän sydäntä frigidillä sävelkielellään kun arkistojen kätköihin unohdettujen mestareiden sinfoniat saisivat tämän vaikutuksen aikaiseksi väkevien emotionaalisten kokemusten kera.


    • Anonyymi

      jotkut tai itse asiassa varsin useat ammattilaisetkin tuntuvat pitävän Sibeliuksen musiikista: https://www.wikiwand.com/en/Discography_of_Sibelius_symphony_cycles

      Mutta miksi noille orkesterin johdon ammattilaisille ei kelpaa Saikkola, Tuukkanen, Aaltonen, Fordell, Fougstedt ja Pesonen jos nuo mainitut muka olisivat Sibeliusta parempia tai merkittävimpiä säveltäjiä?

      • Anonyymi

        Siksi että he eivät ole myyviä säveltäjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi että he eivät ole myyviä säveltäjiä.

        Kyllä ovat sillä heidän musiikissaan on huomattavasti enemmän emotionaalista syvyyttä ja voimaa joka jälkimmäisen sinfonioista tyystin puuttuu.


    • Anonyymi

      Sibeliuksen sinfonioiden vika on siinä että ne ovat niin löysää ja vetelää musiikkia eivätkä kosketa syvempiä tuntoja tai saa pakahtumaan kuten Melartin ja Tuukkanen. Miksi siis kukaan viitsisi kuunnella moista skeidaa?

    • Anonyymi

      Väittäisin että Sibeliuskin on henkisesti köyhien ihmisten musiikkia jotka eivät tiedä että tosi taiteesta voi saada tajunnan räjäyttäviä ja musertavia emotionaalisia kokemuksia joita Sibbe ei askeettisuudessaan ja aneemisuudessaan tarjoa. Muuten sitä ei kaikessa sen frigidiydessä näin paljon esitettäisi. Näemmä Sibben tremolo sinfoniaa taas vaihteeksi tarjolla RSO:n konsertissa triviaaleine diatonisine aiheineen vailla laajakaarisia ja pitkälinjaisia suuria ja intohimoisia, romanttisia lauluteemoja joita löydämme enemmän Melartinin, Tuukkasen, Saikkolan, Aaltosen tuotannosta jota on täysin moraalittomasti ylenkatsottu Sibben kustannuksella.

      • Anonyymi

        Tulin katumapäälle hätiköityjen lausuntojeni johdosta sillä tarkoitukseni ei ollut kohdistaa kritiikkiäni kehenkään muihin ihmisiin, sattuivat he sitten kuuntelemaan sibbeä tai mitä tahansa muuta vähemmän emotionaalisesti koskettavaa musiikkia tahansa joten pyydän ajattelemattomia sanojani nöyrimmästi anteeksi vaan tarkoituksenani oli lähinnä todeta se että on täysin naurettavaa kuvitella että sibelius frigideillä sinfonioillaan lukeutuisi kaiken arvostelun yläpuolelle kohoavien suurten klassikkojen joukkoon joka oikeuttaisi hänen mystisesti kaanoniin ja repertoaariin paikkansa vakiinnuttaneiden emotionaalisesti köyhien ja tyhjien klassististen ja staattisten sinfonioidensa esittämisen ammattimaisten sinfoniaorkestereiden ohjelmistossa kaikkien muiden suurten ja vaiettujen sinfonikkojemme kustannuksella niin diktatrorisella yksinvaltiudella että voisi luulla ettei näitä edellä mainittuja muita suomalaisia ja sibeliusta suurempia sinfonikkoja ole ensinkään olemassakaan ja sekös jotenkin pistää kapinoimaan kaikkea sellaista vääryyttä vastaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe