Kertokaapas aikanne kuluksi yksi parhaimmista kulttuuri kokemuksista.
Itselleni ehkä mieleen painuvin oli seuraava.
Kävin joitakin vuosia sitten, ehkä viisi vuotta sitten taidekeskus Salmelassa.
Ylä-salissa oli Rafael Wardin maaluksia. Joka kerta kun menin siihen huoneeseen minua alkoi jokin ihme ahdistamaan. Vaikka työt kiehtoivat minua suuresti.
Siten saman viikonlopun sunnuntaina, Salmelan luentosarjassa luennoi Wardi. Menin kuuntelemaan ja lopuksi Wardi ilmoitti että jos joku haluaa kuulla ajatuksia myös täällä Salmelassa esillä olevista töistä, niin hän menee ylä-saliin hetken kuluttua vastaamaan kysymyksiin.
Minä kiirehdin heti sinne. Taas kun menin näyttelytilaan jossa Wardin työt oli, minusta tuntui että seinät kaatuu päälle ja alkaa ahdistamaan.
istahdin ikkunalaudella odottamaan että Wardi saapuisi.
Sitten mun mestari itse tuli siihen taulujensa keskelle, kaikki tasapainoittui, seinät pakenivat eikä minua enää ahdistanut ollenkaan.
Se oli mahtava taidekokemus. Olen sitä usein muistellut.
Onko muilla vastaavia koemuksia.
kokemuksia
12
760
Vastaukset
- performancesta
Sarjakuvaan perustuva näyttely Kiasmassa:
Tarina kertoi ydinsodan jälkeisestä Suomesta.
Näyttelytila oli rakennetteu sarjakuvan ruuduista. Kun olin saapunut yläkertaan, josta näyttely alkoi, astuin suoraan hävityksen kauhistukseen, sarjakuvaruutuun sisään. Asettelin jalkani tiiliskiviroinan, laastin ja kaiken sellaisen lomaan päästäkseni eteenpäin toiseen ruutuun. Oli kuvitteellinen suoja, jonkun asunto, vaneriseinineen ja rätisevä radio kuului "kadulle" jossa kävelin.
Oivallus on aina upea kokemus. Taide-esineen kokonaisvaltainen kokemus muillakin aisteilla kuin vain visuaalisin, on mahtavaa.
Kauniaisten kaupungintalon pihalla on teos, joka täytyy myös kokea. Siinä on kaksi lieskaa, metallisia. Kun menee niiden väliin ja iskee nyrkeillään "lieskoja" molemmin puolin, kuulee "sodan kumun" tai "tykkien jylinän" tai mitä nyt itse kukin sitten kuuleekin.
Sibelius-monumentti Helsingissä: sitä katsoessaan tuulisena mutta aurinkoisena päivänä melkein "kuulee" urkupillit.
Ateneum: Gallen-Kallelan teokset. Niiden henkilöhahmot koetaan, ei nähdä.
Tätä mieltä alter-egoni - vio-letti
Mahtava kokemus sinulla ja puit sen vahvoiksi sanoiksi.
Itse koin monta vuotta sitten täällä kotikaupunkini taidemuseossa sellaisen voimakkaan kokemuksen - ihan toisenlaisen kuitenkin. Taulun nimi on jo unohtunut, niikuin taulun tekijänkin, mutta tunne ei. Pysähdyin katselemaan yhtä "psykoottista" teosta hieman pidempään ja yhtäkkiä tunsin ymmärtäväni sisimmässäni, millaiselta psykoottisesta, vainoharhaisesta [paranoid] ihmisestä täytyy tuntua ja millaisena hän maailman kokee. Tämä oli kokemus jota minun on vaikea pukea sanoiksi, niin voimakas se oli.
Olin etsinyt vastauksia kysymyksiin, kuinka paranoid-psykoottinen ihminen kokee maailmansa koska isäni aika ajoin kärsi tuosta mielentilasta. Sen käytännön seurauksista kärsimme me muut perheenjäsenet, etenkin me lapset, tietysti myös paljon. Tuo taidekokemus autoi minua sitten aikuisiässä selvittelemään joitakin niistä sotkuisista solmuista, jotka tekivät elämäni hankalaksi.
Se oli varmaan yksi niistä ensimmäisistä taidekokemuksistani, joissa vain yksinkertaisesti koin taiteen omassa olemuksessani, joissa taide puhui minulle, tai sitten ei. Nykyisin en arvioi, pidänkö jostain taideteoksesta vai en, koen vain josko se puhuu minulle vai ei, onko sillä mitä sanottavana tai onko minulla sille jotain sanottavaa...tai eikö meillä ole mitään sanottavaa toisillemme..
Sillälailla me koemme tätä maailmaa yhdessä, taide ja minä.
Kiitos sinulle tästä aloituksestasi. :) - Loistava.polku
Joskus, kun luen hyvän kirjan, tiedän että se kertoo juuri minusta.
Paras taide on syvällisen universaalia. - -nainen-
Parsifal, keskiaikaisen Arturtarinapiirin sankareita, pyhän graalin vartija, aiheena Wagnerin oopperassa „Parsifal".
Tämä oli sellainen kokemus, joka on jäänyt ikuisesti mieleeni, vaikka paikka vieressäni olikin tyhjä. - pipin
Siellä on todennäköisesti ollut liian vähän happea, oliko ilmastointi päällä? Vartti tullessaan saliin naksautti ilmastoinnin päälle, jolloin toivuit. Olitko pierussa?
..kerron tähän nyt ekaks sen 'hienomman' ;)
Vuosia on kulunut hurjasti, mutta Retretti jäi
mieleen jotenkin kiehtovana.
Toinen, ei mitään 'korkeakulttuuria', mutta oon
Stand Up -komiikan ystävä.
Sellanen 'festari' on ollut jo useampana keväänä eräässä
eteläisen Suomen kaupungissa. Joka vuosi on tullut järkättyä,
että pääsee sinne, vaikka 'läpi harmaan kiven' :=- mirham
on kaikki taide ,joten kyllä se kaikkenlaisia fiiliksiä saa aikaiseksi..itse en ole nyky taiteen ystävä ja jotkut teokset saa aikan tosi ahdistavan olon.Viimeksi sain hepulin Usko Meriläisen musiikkia kuunnellessani...
Iittalan naivistien näyttely täytyy käydä joka kesä katsomassa, ainakin kerran;)
Osa maalauksista on niin upean pikkutarkkoja ja humoristisia että aina joku yksityiskohta riemastuttaa vaikka useampaan kertaan kiertäisikin.
Aihe aina selvillä, ei tarvitse miettiä mitä taiteilija on yrittänyt kuvata, sopii minunkin älylleni;)- . opettaja
vei meidät katselemaan ateneumin kokoelmia kolmisenkymmentä vuotta sitten.Eihän tuollainen maalaustaide nyt mitenkään ihmeemmin innostanut silloin,eikä antanut mitään.
Äskettäin kävin katsomassa luonnon lumo näyttelyn ja samalla kiertelein katsomassa muutkin teokset ateneumisssa ja,niin kuin aina,pojan ja variksen kohdalla tuli tunne,että tämä on nähty ennenkin.
Poika ja varis on tuntunut aina jotenkin "omalta" maalaukselta ja ensinmäisen kerran sen näin tuolloin 70-luvulla.
Kaiketi voi sanoa,että ensinmäinen kerta taiteen parissa kuitenkin oli se kaikkein vaikkuttavin,vaikka sen huomasikin vasta viipeellä. Olin 19 v, enkä ollut pahemmin taidemuseoissa käynyt, mutta Louvre oli kaikkineen mahtava kokemus.
Vahinko vain, että sinne olisi pitänyt ottaa eväät ja retkituoli mukaan, kun katseltavaa oli niin paljon ;)Tuon vuoden jälkeen olen suurimmat "taidenautintoni" kokenut luonnon ihmeitä ja kauneutta tarkastellessani!
- MysNa
oli kerrassaan mykistävä! Ja Rooma muutenkin niin iiihana kaupunki...
Retretissä on tuullut muutaman kesänä käytyä ja hyviä kokemuksia sieltäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706604
- 594492
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283168- 612997
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905- 151574
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271566Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381505- 341359
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471283