Kun uskonkappaleet tehdään eksplisiittisiksi, ne alkavat näyttää kyseenalaisilta. Jotkut hindut esim. uskovat että syömällä voileivän vääränä päivänä joutuu helvettiin. Tämä on eksplisiittinen seuraus ekadasi-paaston rikkomisesta. Onko tällaisessa opissa järkeä?
MIHIN TE OIKEIN USKOTTE?
4
689
Vastaukset
- Madhava
Kysytäänpä mieluummin, että onko järkeä esittää opinkappaleita eksplisiittisesti valottamatta ensin niiden taustaa?
- TUMTEMATON
Lienee aivan sama mikä jonkin opin historia ja tausta on, nyt on kysymys uskonnollisesta opista ja sellaisena se on aina irrotettu taustastaan. Ekadasi paaston tausta on mitä ilmeisimmin käytännöllinen, ts. ruoan ja elimistön säästäminen: tämä on järkeenkäypää, mutta se ei ole, että joku uskoo voileivän vievään helvettiin.Ja näinhän tuo uskonkappale kertoo. Tosin se voi olla vain pelottelua, ts. ihmiset, tai herkkäuskoiset ihmiset, koetetaan saada paastoamaan väkisin.
- Madhava
TUMTEMATON kirjoitti:
Lienee aivan sama mikä jonkin opin historia ja tausta on, nyt on kysymys uskonnollisesta opista ja sellaisena se on aina irrotettu taustastaan. Ekadasi paaston tausta on mitä ilmeisimmin käytännöllinen, ts. ruoan ja elimistön säästäminen: tämä on järkeenkäypää, mutta se ei ole, että joku uskoo voileivän vievään helvettiin.Ja näinhän tuo uskonkappale kertoo. Tosin se voi olla vain pelottelua, ts. ihmiset, tai herkkäuskoiset ihmiset, koetetaan saada paastoamaan väkisin.
## Lienee aivan sama mikä jonkin opin historia ja tausta on, nyt on kysymys uskonnollisesta opista ja sellaisena se on aina irrotettu taustastaan. ##
Aika kummallinen lähtökohta tuo ylläoleva. Asiathan tulisi nimenomaan nähdä kontekstissaan.
Näinhän sitä voidaan teoretisoida, mikäli riisutaan uskonnon praksis teologiasta.
Toisaalta voidaan ajatella, että Ekadasi-paaston noudattaminen on Krishnan toive, ja bhaktin tarkoituksena on tuoda Krishnalle iloa; ja tämän toiveen kunnioittamatta jättäminen taas toisaalta tuo käänteisen tuloksen. - TUMTEMATON
Madhava kirjoitti:
## Lienee aivan sama mikä jonkin opin historia ja tausta on, nyt on kysymys uskonnollisesta opista ja sellaisena se on aina irrotettu taustastaan. ##
Aika kummallinen lähtökohta tuo ylläoleva. Asiathan tulisi nimenomaan nähdä kontekstissaan.
Näinhän sitä voidaan teoretisoida, mikäli riisutaan uskonnon praksis teologiasta.
Toisaalta voidaan ajatella, että Ekadasi-paaston noudattaminen on Krishnan toive, ja bhaktin tarkoituksena on tuoda Krishnalle iloa; ja tämän toiveen kunnioittamatta jättäminen taas toisaalta tuo käänteisen tuloksen."Aika kummallinen lähtökohta.." aivan, niin minustakin, mutta sitähän uskonto on, rituaaleja rituaalien vuoksi. Kokonaan toinen seikka on, kiinnostaako Krishnaa piirun vertaa meidän paastomme. Jos olen shastroista ymmärtänyt vähääkään, Krishnaa kiinnostaa vain antaumus. Siis: se, joka ekadasina syö Krishnalle uhratun Laddun antaumuksella, on parempi kuin se joka ilman antaumusta paastoaa itsensä hengiltä. Surkea käsityksemme Krishnan mahdeista saa meidät luulemaan että Jumala on kiinnostunut vain siitä että rikomme paastomme minuutilleen oikeaan aikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2214086Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1112583Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit382295Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?801400Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te861288- 481149
- 751037
- 59903
Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58881- 45876