Pellavaöljymaalimerkkien erot?

Ci-Tikka

Kyselin keväällä maalaria, no eipä tämän palstan kautta tullut suosituksia, mutta onnistuin muita kanavia löytämään potentiaalisesti asialliset maalarit. Saas nähdä. Nyt alkaa olla viime hetket käsillä maalin valintaan. Maalina perinteinen pellavaöljymaali.

Onko sillä käytännössä mitään eroa, minkä tehtaan kamaa laittaa? Uula kehuu pigmenttipitoisuudellaan ja Tikkurilan Lin-sarjalla on oman myyntimaneerinsa. Huonoja kokemuksia/kehuja? myös kokemukset muiden valmistajien tuotteista kiinnostaa.

24

15747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tommi

      Katso ainakin, ettet osta raakaan pellavaöljyyn, vaan Vernissaan tehtyä maalia. Eräs arvostettu muttei mainostettu pieni maalivalmistaja olisi Virtasen maalitehdas. Sieltä sitten neljän öljyn maali. Ainakin kaverin laudassa vaikutti aidolta öljymaalilta, kun muutaman viikon kuivumisen jälkeen tuntui vielä tahmealta =). Ko. maalista olen kuullut vain kehuja, muitakaan silti vähättelemättä.

      • on Virtasen maalitehtaan

        maaleista.
        Ihan positiivisia.
        Vaihdoin muutama vuosi sitten Tikkurilan Öljy-Tehon
        Virtasen öljymaaleihin.
        Ovat tosiaan ERITTÄIN hitaasti kuivuvia, mutta vastapainoksi
        sitten istuvatkin seinässä kuin tauti.
        Täällä Paraisilla vaikuttava maalinteon mestari
        Aimo Virtanen on nuoruudessaan kuulemma oppinut Jenkkilässä
        kunnon maalin teon salaisuudet ja tuonut sitten
        jutut tänne.
        Virtasen maaleja saa Tikkurilan sävyihin joten
        tehtaan vaihto onnistuu hienosti.


      • Ci-Tikka
        on Virtasen maalitehtaan kirjoitti:

        maaleista.
        Ihan positiivisia.
        Vaihdoin muutama vuosi sitten Tikkurilan Öljy-Tehon
        Virtasen öljymaaleihin.
        Ovat tosiaan ERITTÄIN hitaasti kuivuvia, mutta vastapainoksi
        sitten istuvatkin seinässä kuin tauti.
        Täällä Paraisilla vaikuttava maalinteon mestari
        Aimo Virtanen on nuoruudessaan kuulemma oppinut Jenkkilässä
        kunnon maalin teon salaisuudet ja tuonut sitten
        jutut tänne.
        Virtasen maaleja saa Tikkurilan sävyihin joten
        tehtaan vaihto onnistuu hienosti.

        Tarkennetaan tuota omaa kysymystäni, eli minua kiinnostaa vain PERINTEISEN PELLAVAÖLJYMAALIN tuotemerkkien erot, hyvät puolet jne. Virtasen maali kaikella kunnioituksella, on jotain aivan muuta. Sivuillaan sanottiin mm. että 4 öljyn seos (kehitetty 1960-lla) estää pellavaöljymaalille tyypillisen halkeilun (pelottavaa, miten tämä ikääntyessään sitten käyttäyty, pellavaöljymaalin KUULUU ruutuuntua vanhana). Tällainen maali ei mulle kelpaa, sillä haluan juuri perinteisen pellavaöljymaalin ongelmineen ja erinomaisine plus-puolineen kohteeseeni, joka on vanha hirsitalo ja oikeanlainen maali on ulkovuorauksen elinehto!


      • Woody
        Ci-Tikka kirjoitti:

        Tarkennetaan tuota omaa kysymystäni, eli minua kiinnostaa vain PERINTEISEN PELLAVAÖLJYMAALIN tuotemerkkien erot, hyvät puolet jne. Virtasen maali kaikella kunnioituksella, on jotain aivan muuta. Sivuillaan sanottiin mm. että 4 öljyn seos (kehitetty 1960-lla) estää pellavaöljymaalille tyypillisen halkeilun (pelottavaa, miten tämä ikääntyessään sitten käyttäyty, pellavaöljymaalin KUULUU ruutuuntua vanhana). Tällainen maali ei mulle kelpaa, sillä haluan juuri perinteisen pellavaöljymaalin ongelmineen ja erinomaisine plus-puolineen kohteeseeni, joka on vanha hirsitalo ja oikeanlainen maali on ulkovuorauksen elinehto!

        Lappi pellava-öljymaali. Ainakin museovirasto suosittelee ja monet muutkin perinnerakentamisen asiantuntijat. Hassua, mutta muistelen, että tämäkin tehdas (Geveko) on paraisilla.


      • Tommi
        Ci-Tikka kirjoitti:

        Tarkennetaan tuota omaa kysymystäni, eli minua kiinnostaa vain PERINTEISEN PELLAVAÖLJYMAALIN tuotemerkkien erot, hyvät puolet jne. Virtasen maali kaikella kunnioituksella, on jotain aivan muuta. Sivuillaan sanottiin mm. että 4 öljyn seos (kehitetty 1960-lla) estää pellavaöljymaalille tyypillisen halkeilun (pelottavaa, miten tämä ikääntyessään sitten käyttäyty, pellavaöljymaalin KUULUU ruutuuntua vanhana). Tällainen maali ei mulle kelpaa, sillä haluan juuri perinteisen pellavaöljymaalin ongelmineen ja erinomaisine plus-puolineen kohteeseeni, joka on vanha hirsitalo ja oikeanlainen maali on ulkovuorauksen elinehto!

        En usko tuon liittyvän ruutuuntumiseen, sitä luonnonöljymaaleissa tapahtunee aina. Maali voi ruutuuntua, vaikkei se erityisesti halkeilisi ja lohkeilisi!

        Pelkosi liian tiiviistä kalvosta liitän pikemmin alkydiöljymaaleihin, joissa öljymolekyylejä on modifioitu niin, että ne muodostavat tiiviin kalvon kuivuessaan. Maali siis on pellavaöljyvernissapohjainen, mutta siihen on lisätty jotain muita öljyjä ominaisuuksien parantamiseksi.

        Ymmärrän toisaalta huolesi, hirsien pintaa ei vääränlainen maali sovi. Toimivuutta voit koittaa tarkistaa Virtaselta itseltäänkin.

        Kaikkein varmin vaihtoehto olisi keittomaali, jollei pinnassa jo ennestään ole jotain "väkevämpää".


      • vai Neljän öljy maali
        Ci-Tikka kirjoitti:

        Tarkennetaan tuota omaa kysymystäni, eli minua kiinnostaa vain PERINTEISEN PELLAVAÖLJYMAALIN tuotemerkkien erot, hyvät puolet jne. Virtasen maali kaikella kunnioituksella, on jotain aivan muuta. Sivuillaan sanottiin mm. että 4 öljyn seos (kehitetty 1960-lla) estää pellavaöljymaalille tyypillisen halkeilun (pelottavaa, miten tämä ikääntyessään sitten käyttäyty, pellavaöljymaalin KUULUU ruutuuntua vanhana). Tällainen maali ei mulle kelpaa, sillä haluan juuri perinteisen pellavaöljymaalin ongelmineen ja erinomaisine plus-puolineen kohteeseeni, joka on vanha hirsitalo ja oikeanlainen maali on ulkovuorauksen elinehto!

        Hyvin puolueeton taho, eli Tekniikan Maailman Rakennusmaailma lehden testissä 6/2008 Virtasen Maalitehtaan Neljän öljyn maali sai neljä tähteä, muut joko yhden tai kaksi. Oli paras laatu ja edullisin hinta. Aika vakuuttavaa.
        Maalasin hirsimökkini sillä n. 30-vuotta sitten, eikä ole mistään irronnut.


      • Luulo ei tietoa
        Ci-Tikka kirjoitti:

        Tarkennetaan tuota omaa kysymystäni, eli minua kiinnostaa vain PERINTEISEN PELLAVAÖLJYMAALIN tuotemerkkien erot, hyvät puolet jne. Virtasen maali kaikella kunnioituksella, on jotain aivan muuta. Sivuillaan sanottiin mm. että 4 öljyn seos (kehitetty 1960-lla) estää pellavaöljymaalille tyypillisen halkeilun (pelottavaa, miten tämä ikääntyessään sitten käyttäyty, pellavaöljymaalin KUULUU ruutuuntua vanhana). Tällainen maali ei mulle kelpaa, sillä haluan juuri perinteisen pellavaöljymaalin ongelmineen ja erinomaisine plus-puolineen kohteeseeni, joka on vanha hirsitalo ja oikeanlainen maali on ulkovuorauksen elinehto!


    • Toivo

      Lin:stä olen kuullut pelkkää hyvää, maali on kuulemma Billnäsin rakennusapteekissa erittäin kysyttyä tavaraa. Uulan pellavaöljymaalissa kuulemma ollut "haristumisongelmaa".

    • Pehku

      Itse maalia valitessani kyselin referenssejä valmistajilta, ja Uulaa mottivat jokainen, ollut ongelmia kait vernissan kanssa. Siksi kait prässäävät petrooliaan markkinoille niin paljon, ettei tulot tipu ;)

      Itse olin yhteydessä muutamaan valmistajaan, mm. pääkaupunkiseudulla olevan Kirjopiiskaan, vai mikä lie nykyinen nimi, heitti konkat taannoin, mutta palvelu oli surkea, luvattua yhteydenottoa ei kuulunut koskaan.

      Lopulta otin maalit Kymen Palokärjeltä Kotkan suunnalta. Maalissa sinkkiä homeenestona, sai malit sen värikartan mukaan kun halusi. Toimitus oli ajallaan ja hinnat kohtuulliset. Tosin kostean syksyn jäljiltä vaakavesilistojen pinnat pintahomeessa osassa taloa, mutta missään muualla ei vuoden jälkeen ole hometta, ja pysynyt hyvin, maalattu -05 kesällä. Ohjeessa oli kahden kerran ohje ja ohenteena tärpätti, mutta maalasin uudelle puulle kolmesti, vanhalle kahdesti, ohennus vernissalla. Höylätyt pinnat seisoisvat vuoden ilman pohjusteita, sinistyivät jonkin verran, ja ei mitään ongelmaa. Ainoa huono puoli oli muoviset maalipurkit, hieman rempuloita, mutta maali ehtaa tavaraa.

      Lin on todella kallis, oli kaikista tarjouksista kaikkein kallein. Uulalla oli melko pienet hintaerot, veikken sitä loppupelissä harkinnutkaan. Kysy samasta maalista tarjous monesta paikasta, itsellä oli samasta merkistä satojen eurojen erot eri liikkeissä!

      Onnea projektiin! Toivottavasti kelit suosivat!

    • varatoimitusjohtaja

      Tietyt värisävyt ovat homeenkestävämpiä ja tietyt haalistuvat hitaammin auringossa. Joissain tapauksissa kannattaa hyväksyä maalin sisältämä homeenestoaine, riippuen toki kosteudelle altistumisen mahdollisuudesta.
      ps1 Pellavaöljymaali = vernissamaali, sillä vernissa on keitettyä pellavaöljyä.
      ps2 Petrooli on turha ympäristömyrkky, ja saatetaan kieltää maaliraakaaineena tulevaisuudessa.
      ps3 Myös aito öljymaali voi irrota isoina suikaleina, jos maalipinta on alle kolmen vuoden ikäinen ja pohjalla on liian kosteaa tai liian kovaksi kuivunut sinkkivalkoinen pohjamaali. [email protected]

    • ? -merkki

      Ihmeelliset on öljymaalien kuviot. Jostain ihmeen syystä maaleista täysin tietämättömät tavalliset ihimiset ja jotkut maaliasiantuntijoiksi itseään mainostavat alaa sivuavat "asiantuntijat" kumartavat syvään öljymaalien suuntaan.

      Kyseessä on todella puhdas uskon asia. Eri öljymaalien erot ovat usein melko marginaalisia. Tosin joukossa on todella kelvottomia öljymaalejakin.

      Jotenkin voisi kuvitella, että nykyaikana jo sentään uskottaisiin tutkituun tietoon eikä sokeasti siihen mitä joku joskus sano tai siihen, että kaikki mikä luonnosta tulee on puhdasta, myrkötöntä ja hyvää. Ei voi kuin ihmetellä.

      Turha kai teille on tässä selittää muutamalla rivillä, mikä on oikea maali ja maaliyhdistelmä mihinkin kohteeseen. Muistuttaisin kuitenkin, että oikealla maalausyhdistelmällä puun ulkomaalauksen uudestimaalausväli on vähintään 15 - 20 vuotta (kovassa säärasituksessa, esim. ulkosaaristossa, mutta suotuisissa olosuhteissa helposti yli paljon 30 vuotta. Kyseessä ei tietenkään ole mikään öljymaali tai öljymaalihyhdistelmä.

      Että joku viitsii puhua siitä, että mulla tai kaverilla öljymaali oli todella hyvää, se kesti homehtumatta pari vuotta, kuivu vasta kuukauden päästä (mitähän hyvää tässäkin on), halkeili vasta 4 vuoden kuluttua, alkoi hilseillä ja halkeilla vasta 5 vuoden kuluttua ? Onnea vaan. Minun ei tarvise maalata taloani uudestaan, vaikka maalaamisesta on kulunut kohta 40 vuotta, maalipinta ei homehdu, se ei ole halkeillut, se ei hilseile ja siinä on alkuperäinen kiiltokin jäljellä. Lopputulos ei ole ollut yllätys, kaikki perustui pelkästään tutkituun tietoon, ei uskoon.

      ps. muuten hirsikämppänne mätänevät, jos maalatte ne tiivillä öljymaalilla (mistähän sekin uskonkappale on peräisin, että öljymaali on hengittävä ?!, sitähän se juuri ei ole).

      • Kertokaa lisää!

        No hyvähän se on päätä aukoa toisten perinnelantringeista ja kehua omaansa kun ei kuitenkaan kerro, mitä se oma sitten on! Nimenomaan lotistelet siellä että tietoa ja faktaa tiskiin eikä mitään vanhan kansan juttuja ja uskomuksia - miksi sitten et kerro niitä faktoja? Kyllä minua ainakin kiinnostaisi, mikä on tuo maali, joka on 40 vuotta toiminut täydellisesti - ja minkälaisissa olosuhteissa? Salettiin olet maalannut sillä Panulla joka isältä pojalle kestää on minun arvaus. Saa nähdä miten käy arvauksen ;)

        Milläpä itse lähtisit käsittelemään uuden lamellihirsitalon? Itsellä asia tulee ajankohtaiseksi vuoden sisällä.


      • Profeetta 1
        Kertokaa lisää! kirjoitti:

        No hyvähän se on päätä aukoa toisten perinnelantringeista ja kehua omaansa kun ei kuitenkaan kerro, mitä se oma sitten on! Nimenomaan lotistelet siellä että tietoa ja faktaa tiskiin eikä mitään vanhan kansan juttuja ja uskomuksia - miksi sitten et kerro niitä faktoja? Kyllä minua ainakin kiinnostaisi, mikä on tuo maali, joka on 40 vuotta toiminut täydellisesti - ja minkälaisissa olosuhteissa? Salettiin olet maalannut sillä Panulla joka isältä pojalle kestää on minun arvaus. Saa nähdä miten käy arvauksen ;)

        Milläpä itse lähtisit käsittelemään uuden lamellihirsitalon? Itsellä asia tulee ajankohtaiseksi vuoden sisällä.

        Hirsitalon pintakäsittely:

        1) Mahdollisimman pian pystyksen jälkeen, mutta mieluiten jo kaiken irtopuutavaran käsittely (irtotavara on helpointa käsitellä kaikilta pinnoiltaan) Novitrol 483:lla. Käsittely voidaan tehdä esimerkiksi puutarharuiskulla tai maalaustelalla, jossa jatkona esim. harjan varsi. Käsittley tulee siis myös sisäpinnoille ja hirsien väliin ja päihin !

        2) Ulkopintojen pintakäsittley Valtti Color:lla UV -valon estävällä värisävyllä (lähinnä tummat sävyt, joissa rautaoksidipigmentointi). Käsittely on syytä toistaa kertaalleen vuoden parin kuluttua ensimmäisestä käsittelystä.

        3) Hirsien päät tulee imeyttää erityisen runsaalla määrällä sekä Novitrol 483:a että Valtti Coloria. Hirsien päät tulee käsitellä umpeen elastisella akrylaatilla: Pika - Teho, tai Fasad Akva (=Pika-Teho). Käsittelyllä vähennetään merkittävästi hirsien kastumista (poikkisyypinta) ja halkeilua.

        4) Vuosien mittaan mahdollisesti syntyviin isompiin halkeamiin voit sirotella Boraxia ja/tai valuttaa Novitrol 483:a.


      • Profeetta 2
        Kertokaa lisää! kirjoitti:

        No hyvähän se on päätä aukoa toisten perinnelantringeista ja kehua omaansa kun ei kuitenkaan kerro, mitä se oma sitten on! Nimenomaan lotistelet siellä että tietoa ja faktaa tiskiin eikä mitään vanhan kansan juttuja ja uskomuksia - miksi sitten et kerro niitä faktoja? Kyllä minua ainakin kiinnostaisi, mikä on tuo maali, joka on 40 vuotta toiminut täydellisesti - ja minkälaisissa olosuhteissa? Salettiin olet maalannut sillä Panulla joka isältä pojalle kestää on minun arvaus. Saa nähdä miten käy arvauksen ;)

        Milläpä itse lähtisit käsittelemään uuden lamellihirsitalon? Itsellä asia tulee ajankohtaiseksi vuoden sisällä.

        Lautaulkoverhouksen pintakäsittley.

        1) Lautojen käsittely kaikilta pinnoiltaan (siis. myös alapinnat ja päät) Novitrol 483:lla.

        2) Pohjustus runsaalla määrällä Valtti Color (älkää sortuko halpoihin peruskyllästeisiin !, ei myöskään Valtti pohjusteeseen, net eivät toimi). Lautojen alapintoja ei käsitellä, lautojen päät pitää kuitenkin käsitellä. Valtti Colorin ei tarvitse välttämättä olla sävytettyä.

        3) Pintamaalaus kahteen kertaan Pika-Teholla mahdollisesti myös Ultra toimii. Myös lautojen päät pitää maalata. Maaliin olisi syytä lisätä tehokasta homeenestoainetta, mutta tällä hetkellä sitä ei ole kaupoista saatavana.

        4) Jos maalin oma homeenesto ei pidä pinnan homehtumista täysin kurissa, maalatut pinnat voidaan samanaikaisesti pestä ja homesuojakäsitellä Novitrolilla (harjauspesu, ei huuhtelua).

        Räystäällisessä talossa uudelleenmaalausväli näin tehtynä on kymmeniä vuosia. Tulokset perustuvat pitkäaikasiin tutkimuksiin sekä koeolosuhteissa voimakkaassa säärasituksessa että todellisissa käytännön kohteissa.


      • ja profetiaa pukkaa?
        Profeetta 2 kirjoitti:

        Lautaulkoverhouksen pintakäsittley.

        1) Lautojen käsittely kaikilta pinnoiltaan (siis. myös alapinnat ja päät) Novitrol 483:lla.

        2) Pohjustus runsaalla määrällä Valtti Color (älkää sortuko halpoihin peruskyllästeisiin !, ei myöskään Valtti pohjusteeseen, net eivät toimi). Lautojen alapintoja ei käsitellä, lautojen päät pitää kuitenkin käsitellä. Valtti Colorin ei tarvitse välttämättä olla sävytettyä.

        3) Pintamaalaus kahteen kertaan Pika-Teholla mahdollisesti myös Ultra toimii. Myös lautojen päät pitää maalata. Maaliin olisi syytä lisätä tehokasta homeenestoainetta, mutta tällä hetkellä sitä ei ole kaupoista saatavana.

        4) Jos maalin oma homeenesto ei pidä pinnan homehtumista täysin kurissa, maalatut pinnat voidaan samanaikaisesti pestä ja homesuojakäsitellä Novitrolilla (harjauspesu, ei huuhtelua).

        Räystäällisessä talossa uudelleenmaalausväli näin tehtynä on kymmeniä vuosia. Tulokset perustuvat pitkäaikasiin tutkimuksiin sekä koeolosuhteissa voimakkaassa säärasituksessa että todellisissa käytännön kohteissa.

        Voi herran pieksut, tosi hirveet myrkyt olisit heittämässä seiniin, ja vielä oikein seinien rakoihinkin?!? Kyllä mä pidän lähtökohtina sitä, että talon välittömässä läheisyydessä ei saa olla puita ja että talolla täytyy olla kunnolliset räystäät ja vesien kulkeminen hallinnassa, ts. kunnolliset kourut ja syöksyrännit vedelle ja toimiva sadevesijärjestelmä joka vie vedet tehokkaasti muualle. Meillä talo onkin ilmavalla paikalla - mikä toisaalta tuo tullessaan auringon, tuulen ja vesisateen rasittamaan rakenteita enkä usko tuohon Valtti coloriin pätkääkään siinä että se suojaisi puuta. Olen tietyllä tapaa sitä mieltä että ei se puu varsinaisesti mitään suojaa kaipaisikaan vaan kestäisi kyllä minua kauemmin ilman mitään suojausta, mutta haluan ulkonäkösyistä käsitellä puun sillä en halua epätasaisen harmaan kulottuneeksi kauhtunutta taloa - ja aika harva nykyaikana haluaakaan... Maalaisin punamullalla mutta talo on korkea enkä kerta kaikkiaan viitsi sitä olla sutimassa joka vuosi, edes joka toinen - tästä syystä en halua sekaantua Valtti Coloriinkaan, sillä noin aurinkoisella paikalla kuultava puunsuoja kaipaa uusintaa jo kahden vuoden kuluttua ja peittävä puunsuojakin kolmen - viiden vuoden sisällä. Toisekseen kuultavissa puunsuojissa on tiettävästi sitä vikaa, että niitä kun aikansa uusii, tuloksena on vääjäämättä epätasainen väripinta ja siinä sitä sitten mietitään, mikä ratkaisuksi, ja useinpa on päädytty öljymaaliin, koska se on siinä tilanteessa tieten ainoa soveltuva ratkaisu. Kovasti parjattu öljymaali on kuitenkin aina loppuviimein se joka soveltuu moniin hankaliinkin tapauksiin. Näillä perusteilla olen päätynyt siihen että rakenteiden pitää olla kunnolliset, toisekseen homesuojaan hyvin ja kolmanneksi maalaan petrooliöljymaalilla (koska se on haihtuvan liuottimen ansiosta saman tien hengittävämpää kuin pellavaöljymaali, joka saavuttaa hengittävyytensä vasta vuosien kuluttua vanhetessaan) ja uusin sitten kun sen aika tulee - kauemmin siihen pitäisi mennä kuin valtin litkulla. Tartunnan varmentamiseksi voi olla että vedän kahteen kertaan, ensin puunsuojaöljyn ja petrooliöljymaalin seoksella ja sen kuivuttua pelkällä petrooliöljymaalilla. Maalin värisävy tulee olemaan suht vaalea joten kauhtuminen ei pelota.


      • Tietäjä...
        ja profetiaa pukkaa? kirjoitti:

        Voi herran pieksut, tosi hirveet myrkyt olisit heittämässä seiniin, ja vielä oikein seinien rakoihinkin?!? Kyllä mä pidän lähtökohtina sitä, että talon välittömässä läheisyydessä ei saa olla puita ja että talolla täytyy olla kunnolliset räystäät ja vesien kulkeminen hallinnassa, ts. kunnolliset kourut ja syöksyrännit vedelle ja toimiva sadevesijärjestelmä joka vie vedet tehokkaasti muualle. Meillä talo onkin ilmavalla paikalla - mikä toisaalta tuo tullessaan auringon, tuulen ja vesisateen rasittamaan rakenteita enkä usko tuohon Valtti coloriin pätkääkään siinä että se suojaisi puuta. Olen tietyllä tapaa sitä mieltä että ei se puu varsinaisesti mitään suojaa kaipaisikaan vaan kestäisi kyllä minua kauemmin ilman mitään suojausta, mutta haluan ulkonäkösyistä käsitellä puun sillä en halua epätasaisen harmaan kulottuneeksi kauhtunutta taloa - ja aika harva nykyaikana haluaakaan... Maalaisin punamullalla mutta talo on korkea enkä kerta kaikkiaan viitsi sitä olla sutimassa joka vuosi, edes joka toinen - tästä syystä en halua sekaantua Valtti Coloriinkaan, sillä noin aurinkoisella paikalla kuultava puunsuoja kaipaa uusintaa jo kahden vuoden kuluttua ja peittävä puunsuojakin kolmen - viiden vuoden sisällä. Toisekseen kuultavissa puunsuojissa on tiettävästi sitä vikaa, että niitä kun aikansa uusii, tuloksena on vääjäämättä epätasainen väripinta ja siinä sitä sitten mietitään, mikä ratkaisuksi, ja useinpa on päädytty öljymaaliin, koska se on siinä tilanteessa tieten ainoa soveltuva ratkaisu. Kovasti parjattu öljymaali on kuitenkin aina loppuviimein se joka soveltuu moniin hankaliinkin tapauksiin. Näillä perusteilla olen päätynyt siihen että rakenteiden pitää olla kunnolliset, toisekseen homesuojaan hyvin ja kolmanneksi maalaan petrooliöljymaalilla (koska se on haihtuvan liuottimen ansiosta saman tien hengittävämpää kuin pellavaöljymaali, joka saavuttaa hengittävyytensä vasta vuosien kuluttua vanhetessaan) ja uusin sitten kun sen aika tulee - kauemmin siihen pitäisi mennä kuin valtin litkulla. Tartunnan varmentamiseksi voi olla että vedän kahteen kertaan, ensin puunsuojaöljyn ja petrooliöljymaalin seoksella ja sen kuivuttua pelkällä petrooliöljymaalilla. Maalin värisävy tulee olemaan suht vaalea joten kauhtuminen ei pelota.

        No tässä sitä psalmia taas tuli. Ainakaan ei ole uskosta puute. Juuri tämän takia öljymaalit ovat niin suosittuja ja erityisesti petrooliöljymaali, jossa erotukseksi tavallisesta öljymaalista on liuottimena pahan hajuinen nafta.

        Eli kyllä sen maalin täytyy olla hyvää ja kestävää, kun on niin vaikea maalata ja vielä haisookin niin pahalle. Näinhän tämä uskon kohta kuuluu.

        Uskomuksesi eivät vain ole yhden mukaisia pitkäaikaiskokemusten ja systemaattisten kokeiden tulosten kanssa. Mutta ei, ei kai se niin tärkeää olekaan. Maalaa hyvä ihminen öljymaalilla ja erityisesti suosittelen petrooliöljymaalia. Ihan vaan piruuttaas vedäpä johonkin nurkkaan, öljymaalin viereen em. ohjeiden mukainen maalaus. Siis ei mitään kovia myrkkyjä niin kuin uskot niiden olevan, vaan ohjeen mukaisilla hyväksytyilla tuotteilla.

        Tavataan tällä palstalla vuosittain niin pääset kertomaan kuinka paljon paree se petrooli oikein olikaan - vai oliko sittenkään.


      • niin paskalla maalattais
        Tietäjä... kirjoitti:

        No tässä sitä psalmia taas tuli. Ainakaan ei ole uskosta puute. Juuri tämän takia öljymaalit ovat niin suosittuja ja erityisesti petrooliöljymaali, jossa erotukseksi tavallisesta öljymaalista on liuottimena pahan hajuinen nafta.

        Eli kyllä sen maalin täytyy olla hyvää ja kestävää, kun on niin vaikea maalata ja vielä haisookin niin pahalle. Näinhän tämä uskon kohta kuuluu.

        Uskomuksesi eivät vain ole yhden mukaisia pitkäaikaiskokemusten ja systemaattisten kokeiden tulosten kanssa. Mutta ei, ei kai se niin tärkeää olekaan. Maalaa hyvä ihminen öljymaalilla ja erityisesti suosittelen petrooliöljymaalia. Ihan vaan piruuttaas vedäpä johonkin nurkkaan, öljymaalin viereen em. ohjeiden mukainen maalaus. Siis ei mitään kovia myrkkyjä niin kuin uskot niiden olevan, vaan ohjeen mukaisilla hyväksytyilla tuotteilla.

        Tavataan tällä palstalla vuosittain niin pääset kertomaan kuinka paljon paree se petrooli oikein olikaan - vai oliko sittenkään.

        No jos olet lukutaitoinen niin ei mulla mitään petroolinhajuun liittyviä uskomuksia ole että uskoisin pahanhajuisten aineiden torjuvan parhaiten kaiken maailman pahuuksia, jos tämä homma näin olisi niin kai sitä sitten tilattaisiin oikein kunnon "lietemaalia" (toim.huom. punamultamaaleja kutsutaan lietemaaleiksi myös)! Eikä ole aikomusta alkaa jotain nurkkaa sotkemaan eri systeemeillä, sillä meidän talossa ei ole piiloon jääviä nurkkia. Ihme meininkiä tuollainen. Kyllä mä olen sitä mieltä että maali ei saa olla niin jykevää että se kestää kovemmin kuin puu (jolloin puu turmeltuu liian tiukan maalin alla). Kyllä ne tuulet vie sen petroolin hajun.


      • Onko hyvä ?
        niin paskalla maalattais kirjoitti:

        No jos olet lukutaitoinen niin ei mulla mitään petroolinhajuun liittyviä uskomuksia ole että uskoisin pahanhajuisten aineiden torjuvan parhaiten kaiken maailman pahuuksia, jos tämä homma näin olisi niin kai sitä sitten tilattaisiin oikein kunnon "lietemaalia" (toim.huom. punamultamaaleja kutsutaan lietemaaleiksi myös)! Eikä ole aikomusta alkaa jotain nurkkaa sotkemaan eri systeemeillä, sillä meidän talossa ei ole piiloon jääviä nurkkia. Ihme meininkiä tuollainen. Kyllä mä olen sitä mieltä että maali ei saa olla niin jykevää että se kestää kovemmin kuin puu (jolloin puu turmeltuu liian tiukan maalin alla). Kyllä ne tuulet vie sen petroolin hajun.

        Ihmettelen vain, mikä siinä petroolia hajussa on niin hyvää, että tekee maalistakin hyvän. Samanlaisia maaleja kun on saatavana lähes hajuttomalla lakkabensiinillä ohennettuna.

        Liottimen tarkoituksena on käsittääkseni vain laskea tilapäisesti maalin viskositeettia ja tehdä siitä helpommin maalattavan. Sitten se haihtuu taivaan tuuliin eikiä jää vaikuttamaan maalin ominaisuuksiin.

        Mielestäni kuitenkin paras liotin on vesi. Sitä jotkut jopa juovat. Tämän vuoksi valitsen vesiohenteisen maalin, joka on lisäksi hangittävämpi, kuin öljymaali, pitää kiiltonsa, värisävynsä, elastisuutensa ja ennen kaikkea kestää, kestää ja kestää.

        Yhdyn kirjoittajaan, joka ehdotti, että kun maalaatte talonne öljymaalilla, maalatkaa samalla pieni koepläntti (= muutama lauta seinästä) ohjeen mukaan: imeytyvällä puunsuoja ja kaksi kerrosta korkealuokkaista ulkoakrylaattia. Jo 2 - 4 vuoden kulutta ihmettelette, miksi ette valinneet vesiohenteista vaihtoehtoa. Jo 6 -10 vuoden kulutta olette epätoivoisia ja pahimmassa tapauksessa olette vaihtamassa koko ulkoverhousta uuteen.

        Muistakaa, että joku lupasi oikein tehdylle ulkomaalaukselle 30 - 40 vuoden uudelleenmaalausvälin (ei siis lautaverhouksen uusimisväliä). Tätä ei koskaan voi saavuttaa minkään hajuisella öljymaalilla.


      • pikatuho
        Onko hyvä ? kirjoitti:

        Ihmettelen vain, mikä siinä petroolia hajussa on niin hyvää, että tekee maalistakin hyvän. Samanlaisia maaleja kun on saatavana lähes hajuttomalla lakkabensiinillä ohennettuna.

        Liottimen tarkoituksena on käsittääkseni vain laskea tilapäisesti maalin viskositeettia ja tehdä siitä helpommin maalattavan. Sitten se haihtuu taivaan tuuliin eikiä jää vaikuttamaan maalin ominaisuuksiin.

        Mielestäni kuitenkin paras liotin on vesi. Sitä jotkut jopa juovat. Tämän vuoksi valitsen vesiohenteisen maalin, joka on lisäksi hangittävämpi, kuin öljymaali, pitää kiiltonsa, värisävynsä, elastisuutensa ja ennen kaikkea kestää, kestää ja kestää.

        Yhdyn kirjoittajaan, joka ehdotti, että kun maalaatte talonne öljymaalilla, maalatkaa samalla pieni koepläntti (= muutama lauta seinästä) ohjeen mukaan: imeytyvällä puunsuoja ja kaksi kerrosta korkealuokkaista ulkoakrylaattia. Jo 2 - 4 vuoden kulutta ihmettelette, miksi ette valinneet vesiohenteista vaihtoehtoa. Jo 6 -10 vuoden kulutta olette epätoivoisia ja pahimmassa tapauksessa olette vaihtamassa koko ulkoverhousta uuteen.

        Muistakaa, että joku lupasi oikein tehdylle ulkomaalaukselle 30 - 40 vuoden uudelleenmaalausvälin (ei siis lautaverhouksen uusimisväliä). Tätä ei koskaan voi saavuttaa minkään hajuisella öljymaalilla.

        Juuri tässä kesällä jouduin uusimaan koko ulkoverhouksen, joka oli tämän suosittelemasi Pika-Tehon alla aivan lahonnut 15 vuodessa. Ei ollut tuuletusrakoa. Mutta eipä ole hirsimökissäkään joten onnea vaan, siinä ei pelkkä ulkovuorauksen uusiminen enää riitä.


    • kukapa tietää

      Koska kysyttiin kokemuskia, niin meillä on nyt talo maalattu Linillä...se on mukavaa maalata eikä ainakaan 4 vuoden jälkeen näy hometta tai muutakaan vauriota (talo metsän keskellä puiden ympäröimänä). Ensin pohjamaalaus ja sitten pntamaalaus - siinä se.

      Kauan pohdittiin vaihtoehtoja - seinissä oli kaikkea mahdollista maalia jota 80-vuoden ajalta voi olla, eli poistimme koko kerroksen. Kakkia mahdollisia suosituksia tuli - moneen kertaan sillä ja tällä ja tuolla, oli lateksia, oli alkydia jne, hengittää / ei hengitä jnejne Keittomaalin käyttö ei ikävä kyllä ollut mahdollista - se olisikin muuten ollut valintamme. Siä tehty ulkorakennuskiin ja niin jatkossakin.

      Lautaverhous on suoraan hirreessä kiinni ilman tuuletusrakoa. Tuuletusraollinen versio olisikin ollut helppo - ei olisi ollut mitään merkitystä millä sen olisi vetänyt. Koska ollaan muutamaan samanlaisella rakenteella varustettuun taloon törmätty jossa lauta lahonnut alta ja maali näyttää hyvältä päällä tai sitten että maali näyttää kuluneelta mutta lauta alla OK - niin siitäkin vedettiin johtopäätöksiä mitä pintaan laitetaan. Mutta liekö tuokaan nyt sitten koko totuus - niissä on käytetty -60 /-70 luvun maaleja.

      Saatamme nyt sitten joko pilata talomme kokonaan tai sitten toimia oikein - kukaan ei osaa sanoa, mutta tähän ratkaisuun useampien experttien kanssa tulimme (siis ei mitään maalikauppiaita tai maalilinjoja vaan muita - korjausrakentamiseen perehtyneitä tahoja sekä VTT tuttuja). Uusista maaleista, siten kun ne nykyisellään ovat (Lin mukaanlukien), ei ole kyseisestä rakenteesta kokemuksia...arvauksia vain. Kävi mielessä että tehdään itse kokeilu - sävytetään eri maaliyhdistelmät samaan sävyyn ja kokeillaan 4 seinää erilailla :D Siinähän sitä olisi tullut tosielämän kokeilu samantien...

    • kokeillut

      Virtasen maalitehtaan neljän öljyn maali on loistava tuote. Testivoittaja ulkomerellä tehdyssä testissä kaksi kertaa peräkkäin. Sively mukavaa, melkein kuin sivelisi lateksia!

    • a

      Vanhat rakennukset puhukoot puolestaan. Kannattaa lukea Panu Kailan "raamatut". Dokumentoitua tutkittua tietoa. Meidän yli 100 vuotta vanha hirsitalo ei olisi pystyssä, jos siihen olisi tuhrittu mitään muovilateksitöhnää.
      Kannattaa käyttää silmiä ja järkeä.
      Lateksimaalit tekevät hienon pinnan, joka saattaa olla hyvän näköinen päältä, mutta lahottaa hengittämättömänä ja vääjäämättä kostuessaan puun allansa.
      Käytän vain pellavaöljymaaleja. Aina.

    • Ei ainakaan tätä !

      Käykääpä katsomassa Kontion mökkikylässä Nurmijärvellä yhtä rakennusta, johon oli vedetty Uulan pellavaöljymaali 2 vuotta sitten. Nyt pinta jo hilseilee pois eteläsivulta ja koko iso mökki pitää maalata uudelleen.

      Jos omalle kohdalle sattuisi niin kyllä harmittaisi vietävästi.

    • MauriMikola

      Rakennuskulttuurikeskus Piirun (tunnetaan myös Uittomiesten talo nimellä) eteläseinällä on vuonna 2013 syksyllä eri maalitehtaiden perinneöljymaalailla maalatut koealueet. Selkeitä eroja on havaittavissa jo nyt 2016 keväällä. Osa maaleista on haalistunut melko voimakkaasti.
      Käykää katsomassa tiettävästi ainoaa tällaista testiseinää Suomessa!
      Osoite: Uittajankatu 10 Tampere

      Tuosta videosta näet miten huolellisesti Rakennuskulttuurikeskus Piirun eteläseinän testialat on tehty. https://www.youtube.com/watch?v=HqOHPhYi264

      Mauri Mikola Virtasen Maalitehdas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe