Venäjän aakkoset kännykkään?

kabanzik

Hei! Onks tietoo saako miten venäjän kyrilliset kirjaimet suomesta ostettuun kännykkään? malli Nokia 6230i. Aikoinaan kirjoitin venäjäksi tekstareita Nokia 7650:llä, mutta olin asentanut siihen slovar ohjelman mistä kopioin sanoja ja niitä sitten liitin tekstiviestiin. Oisko netissä saittia mistä vois imasta sellasen lisäosan puhelimeen?

25

5250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PekkoOriginal

      ...tekevät lokalisointeja lähis kaikkiin mahdollisiin puhelimiin.

      Mikäli liikut Venäjällä niin kysäise jostain kännykkäkaupasta onnistuuko ja mitä maksaa.

      Suomessa voipi olla vaikeampaa...

    • ArthurDent

      suomessakin. Käy vain jossain hyvinvarustetussa isommasssa kännykkäliikkeessä. Laittavat sivulle kyyniset fontit. Voi olla että joutuvat poistamaan jonkun "tarpeettoman kielen" esim. tanskan puhelimesta, jotta saavat tarpeeksi tilaan.
      Sitten vain opettelet kirjanten paikan näppylöillä.
      Kyllä se siitä.

      Tietenkin voit ostaa venäjältä halvan jo "lokalisoidun" kännyn ja käyttää sitä tarpeen vaatiessa. Niin minä tekisin.

      • kabanzik

        Mulla oli sellanen känny missä kyrilliset. mut lähen huomenaamula G8 kokoukseen eikä kerkii hankkii puhelinta :-D. Mut venäläiset itse kirjoittelee roomalaisillakin tekstareita. Se logiikka ei oo vaan mulle oikeen auennu. Venäläisten tekstari angliska onkin sitten ihan omaa slangia, sitä pitää ja vähä tulkita ennenkuin bonjaa..


      • Novy.most
        kabanzik kirjoitti:

        Mulla oli sellanen känny missä kyrilliset. mut lähen huomenaamula G8 kokoukseen eikä kerkii hankkii puhelinta :-D. Mut venäläiset itse kirjoittelee roomalaisillakin tekstareita. Se logiikka ei oo vaan mulle oikeen auennu. Venäläisten tekstari angliska onkin sitten ihan omaa slangia, sitä pitää ja vähä tulkita ennenkuin bonjaa..

        Siinä on joskus tosiaan arvailemista, miten toverit tekstailee kun kyriliikalla koodaillaan.

        Joskus kamu laittaa j-kirjainta tarkoittaessaan englanninmallisen y:n, hämähäkki-ässän voi kai kirjoittaa sekä ranskalaistyyppisenä geenä tai zh-yhdistelmänä.... X voi olla usein se vahva hoo, ja 6 (numero kuusi) voi kuvata beetä, 2 geetä. Kolme isoa iitä (III) peräkkäin tai w-kirjain voi olla Shaa-suhuässä.

        Kirjoittelepa siinä sitten.
        noka! Bce2o xopoIIIe2o! Kak 9ela? Y menya Hopmal´nHo.

        HoBbI Moct


      • Maksim
        Novy.most kirjoitti:

        Siinä on joskus tosiaan arvailemista, miten toverit tekstailee kun kyriliikalla koodaillaan.

        Joskus kamu laittaa j-kirjainta tarkoittaessaan englanninmallisen y:n, hämähäkki-ässän voi kai kirjoittaa sekä ranskalaistyyppisenä geenä tai zh-yhdistelmänä.... X voi olla usein se vahva hoo, ja 6 (numero kuusi) voi kuvata beetä, 2 geetä. Kolme isoa iitä (III) peräkkäin tai w-kirjain voi olla Shaa-suhuässä.

        Kirjoittelepa siinä sitten.
        noka! Bce2o xopoIIIe2o! Kak 9ela? Y menya Hopmal´nHo.

        HoBbI Moct

        Helppo tä teksti oli:(noka! Bce2o xopoIIIe2o! Kak 9ela? Y menya Hopmal´nHo.HoBbI Moct)
        se on POKA! VSEGO HOROSEGO!KAK DELA?U MENJA NORMALNO.NOVYI MOST venäjäksi-ПОКА!ВСЕГО ХОРОШЕГО!КАК ДЕЛА? К МЕНЯ НОРМАЛЬНО.НОВЫЙ МОСТ.
        suomeksi kaikki nää ovat MOIKKA.KAIKKEA HYVÄÄ!MITÄ KULUU?MINULLA KAIKKI HYVIN. UUSI SILTA.

        HELPPO KUIN NAKKI KAIKKI NÄ TEKSTAREIDEN YMMÄRTÄMINEN


      • Novy.most
        Maksim kirjoitti:

        Helppo tä teksti oli:(noka! Bce2o xopoIIIe2o! Kak 9ela? Y menya Hopmal´nHo.HoBbI Moct)
        se on POKA! VSEGO HOROSEGO!KAK DELA?U MENJA NORMALNO.NOVYI MOST venäjäksi-ПОКА!ВСЕГО ХОРОШЕГО!КАК ДЕЛА? К МЕНЯ НОРМАЛЬНО.НОВЫЙ МОСТ.
        suomeksi kaikki nää ovat MOIKKA.KAIKKEA HYVÄÄ!MITÄ KULUU?MINULLA KAIKKI HYVIN. UUSI SILTA.

        HELPPO KUIN NAKKI KAIKKI NÄ TEKSTAREIDEN YMMÄRTÄMINEN

        Ihan totta, arvoisa Maksim.

        Laitapa itse joku vaikeempi...? ;)

        Nový most


      • salaisuudet aukeavat!
        kabanzik kirjoitti:

        Mulla oli sellanen känny missä kyrilliset. mut lähen huomenaamula G8 kokoukseen eikä kerkii hankkii puhelinta :-D. Mut venäläiset itse kirjoittelee roomalaisillakin tekstareita. Se logiikka ei oo vaan mulle oikeen auennu. Venäläisten tekstari angliska onkin sitten ihan omaa slangia, sitä pitää ja vähä tulkita ennenkuin bonjaa..

        Eli ohessa linkki hhvälle saitille. Kääntää suoraan roomalaisista kyrillisiin ja päinvastoin. Oikein kelpo sivu! Ylhäällä näät sitten yhden version eri symbolien vastaavuudesta. On niitä muitakin ja esim. englantilainen tapoa hieman poikkeaa meikäläisestä. Mutta ite kirjoitan translitteroiden ainam kaikkialla ja kaikkien kanssa ja ainakin pienen alkuyskähtelyn jälkeen urpompikin venäläinen alkaa ymmärtää, mitä haluat viestiä, vaikka et kyrilliikkaa omaakaan. Eli "nadejus', chto tot sait Vam pomogaet. Do svidanija!"

        http://www.translit.ru/


      • koko
        salaisuudet aukeavat! kirjoitti:

        Eli ohessa linkki hhvälle saitille. Kääntää suoraan roomalaisista kyrillisiin ja päinvastoin. Oikein kelpo sivu! Ylhäällä näät sitten yhden version eri symbolien vastaavuudesta. On niitä muitakin ja esim. englantilainen tapoa hieman poikkeaa meikäläisestä. Mutta ite kirjoitan translitteroiden ainam kaikkialla ja kaikkien kanssa ja ainakin pienen alkuyskähtelyn jälkeen urpompikin venäläinen alkaa ymmärtää, mitä haluat viestiä, vaikka et kyrilliikkaa omaakaan. Eli "nadejus', chto tot sait Vam pomogaet. Do svidanija!"

        http://www.translit.ru/

        kyrillisiä kirjaimia käytettäessä on myös pienempi kuin näillä meikäläisillä. Siis alla 160 merkkiä viestissä. Ainakin ennen oli näin. En tiedä, miksi. Johtunee ohjelmien koodauksista sekin?


      • salaisuudet II
        salaisuudet aukeavat! kirjoitti:

        Eli ohessa linkki hhvälle saitille. Kääntää suoraan roomalaisista kyrillisiin ja päinvastoin. Oikein kelpo sivu! Ylhäällä näät sitten yhden version eri symbolien vastaavuudesta. On niitä muitakin ja esim. englantilainen tapoa hieman poikkeaa meikäläisestä. Mutta ite kirjoitan translitteroiden ainam kaikkialla ja kaikkien kanssa ja ainakin pienen alkuyskähtelyn jälkeen urpompikin venäläinen alkaa ymmärtää, mitä haluat viestiä, vaikka et kyrilliikkaa omaakaan. Eli "nadejus', chto tot sait Vam pomogaet. Do svidanija!"

        http://www.translit.ru/

        itse käytän mm. seuraavasti:
        ё = jo
        ж = zh
        з = z
        ц = ts
        ч = ch
        ш = sh
        щ = sch
        э = je
        ю = ju
        я = ja


      • Anonyymi
        salaisuudet II kirjoitti:

        itse käytän mm. seuraavasti:
        ё = jo
        ж = zh
        з = z
        ц = ts
        ч = ch
        ш = sh
        щ = sch
        э = je
        ю = ju
        я = ja

        "ш = sh"
        Se on shch.

        "э = je"
        e on "je", ja tuo on normaali e kuten meillä lausutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ш = sh"
        Se on shch.

        "э = je"
        e on "je", ja tuo on normaali e kuten meillä lausutaan.

        "щ = sch"

        Tarkotin siis tuota, että se on shch.


    • Itse kysyin samaa nokian paikallis huollosta ja heppu sanoi, että voi muuttaa mut sitten on kaikki valikot myös kyrillisinä.

      • Anonyymi

        Saa kyllä selvää, jos ovat suomeksi.


    • pala kakkua

      aikaisemmin oli ainaskin 10 taalaa

    • paaaa

      miten saisin samsung galaxy x covery puhelimeen venäjăn kielisen teksti viesti kirjoituksen ??

      • Anonyymi

        kysy putinilta venäjäfriikki


      • Anonyymi

        Kysy kännykaupasta tai kato netistä jos löyät.


    • kaksviis

      Huolto/palveluliikkeeseen vaan kännykkä ojossa, kyllä onnistuu. Ja kaikki valikot on myös kyrilliset, niin sitten oppii vähän venäjääkin samalla. Jos välillä tekstailee suomeksi, niin Asetukset -valikossa valinnalla Puhelimen asetukset löytyy taas finski/angliiski variant. Käden käänteessä.

    • Android-puhelimeen saa venäläisen näppiksen ilmaiseksi Google-Play osoitteesta. Hae "russian keyboard". Toimivat.

    • helppoo on ku...

      Androidissa ton venäjän näppiksen saa myös menemällä ''asetuksiin'' ja vaihtamalla kieleksi ''venäjä''.
      http://db.tt/6Bja0zkw

    • Anonyymi

      Sitä ennen vanhaa kun tuli kännykät niin monet oli Nokian simpukkapuhelin ja nykyään on suosittu ihphone ja Samsung on myös

    • Anonyymi

      mene urpo venäjälle niin saat varmasti kyrpälliset aakkoset perseeseen

      • Anonyymi

        Ei kukaan sun luokse ole tulossa. Ole huoleti.


    • Anonyymi

      Ilmoitin tämän keskustelun poistettujen joukkoon. Ei tuo enää mitään lisäarvoa vuonna 2022. Olkaa huoleti ja nauttikaa kesästä.

    • Anonyymi

      Kehittäköön tuo idän roskasakki omat kännykkänsä. Ei taida noilta onnistua. Eivät osaa edes raaka-aineitansa jalostaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe