Että tällaista

Mikko01

Olin tässä koirani kanssa tänään puistossa. Pois oltiin jo lähdössä kun toinen uronkoira kävi yllättäen oman koirani päälle purren tätä niskasta. Toisen koiran omistaja meni väliin, joka kiihdytti tätä tappelua entisestään.
Vein oman koirani verissäpäin tappelun jälkeen lääkäriin, jossa se nukutettiin ja niskaan ommeltiin kymmeniä tikkejä. Lasku vaatimaton 200 euroa.

Mietin kuka tässä joutuu nyt tämänkin laskun maksamaan? Minä ja koirani, johon isku kohdistui vai tämän hyökkäävän koiran omistaja. Voiko tällaisesta asiasta vaatia korvausta kannattavin tuloksin. Painostan vielä asiaa, että oma koirani ei tehnyt mitään uhkaavaa vaan seurasi minua toisen koiran hyökätessä sivusta päälle.

7

625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä riippuu täysin tapauksesta. Oliko kyseessä normaali puisto vai koirapuisto? Jos edellisessä niin koira oli luvatta vapaana. Sillä myös on oleellinen merkitys onko kyseinen koira aikaisemmin tehnyt vastaavaa. Toki voit pyytää häntä osallistumaan maksuihin, mutta oikeuteen ei noin pientä summaan kannata viedä. Jos satut häviämään se tulee sinulle paljon kalliimmaksi. Kotivakuutuksesta voi ehkä saada jotakin.

    • n/a

      Syyllinen on syyllinen koirapuistossakin eli hyökänneen koiran omistaja on vastuussa koiransa aiheuttamista vahingoista. Korvausvelvollisuus rajoittunee todellisiin vahinkoihin (säästä kaikesta kuitit) joiden lisäksi omistajalle voidaan määrätä sakkoa. Vaikka oikeuteen ei kannatakaan tällaista asiaa viedä niin tällaisissa tapauksissa on AINA tehtävä rikosilmoitus poliisille koska seuraavaan hyökkäykseen tai muuhun koiranpidon epäkohtaan voidaan silloin reagoida voimakkaammin kun koiran historiasta edes osa on poliisin tiedossa. Jos kukaan hyökkäyksen uhri ei tee rikosilmoitusta niin jokaista hyökkäystä on helppo omistajan väittää ensimmäiseksi ja siten minimoidaan vastuu ja maksimoidaan turvattomuus.

      Välttäkää hyvät ihmiset koirapuistoja. Koirapuisto on koiralle se kaikkein vaarallisin ajanviettopaikka.

    • vastapuolelle

      Ensiksi kannattaa esittää lasku purreen koiran omistajalle. Ei kannata heti r-ilmoitusta tehdä, mutta jos ei ole kiinnostusta laskun maksuun, sitten poliisin puheille. Niin itse tekisin, sovun säilymiseksi. Tuota kyllä ihmettelen, ettei 200e takia käräjille, miksei , onhan kyse melko isosta summasta, eikö oikeuteen saa enää muita kuin isoja juttuja.
      Minun koirani päälle on muutaman kerran käynyt isompi koira, kunnon potku tai isku kuonoon ja ovat lähteneet nopeasti, siinä pitää kyllä olla hieman itselläkin "luontoa" kun tuon tekee, mutta tehoaa kyllä.

    • C.E.

      "Mietin kuka tässä joutuu nyt tämänkin laskun maksamaan? Minä ja koirani, johon isku kohdistui vai tämän hyökkäävän koiran omistaja."
      Mikäli oma koirasi vain käveli eikä provosoinut toista koiraa mitenkään, niin selvästi kyse on toisen koiran omistajan tuottamuksellisuudesta aiheutuneesta vahingosta, eli hänen olisi pitänyt osata ennakoida koiransa käyttäytyminen riittävän hyvin, etenkin silloin jos koira oli irti.

      Eli mielestäni tuossa sovelletaan vahingonkorvauslain kohtaa:
      "5§
      Esinevahinkona on korvattava esineen korjauskustannukset ja vahingosta aiheutuneet muut kulut sekä arvonalennus taikka tuhoutuneen tai hukatun esineen arvo ja lisäksi tulojen tai elatuksen vähentyminen."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1974/19740412

      eli lääkäri- ja mahdolliset lääkekulut tulevat toisen koiranomistajan maksettaviksi. En näe mitään syytä miksei asiaa voisi viedä oikeuteen, tosin jos sinulla on jokin tuttu asianajaja, niin pyydä häntä soittamaan kyseiselle omistajalle, monesti asiat sujuvat jo sillä.

      • Mikko01

        Tiedoista. Koiran haavaan on ilmestynyt mätää ja sitä myös pitää muutaman kerran päivässä, sieltä haavasta poistaa. Summa ei tule jäämään tuohon ensimmäiseen 200€, vaan lääkärin jälki tarkastuksia, tikkien poistoja ym syiden johdosta summa on helposti se pöyreät 500€. Mikä on minun opiskelijan budjetissa aikalailla.
        Toinen osapuoli ei ole vieläkään vastannut soittoihini. Otan yhteyttä heti maanantaina poliisiin, jos tämä juttu siitä sitten lähtisi aukeamaan.
        Koiran omistajasta vielä sen verran, että kun tappelun jälkeen kysyin heti toisen koiran vointia. Vastaus oli "tuttu juttu, muutama nirhauma" mikä jäi mieltäni painamaan. Se nimittäin mielestäni osoitti, että tämä "hyökkäily" ei ollut mitenkään uutta kyseiselle koiralle.


      • n/a
        Mikko01 kirjoitti:

        Tiedoista. Koiran haavaan on ilmestynyt mätää ja sitä myös pitää muutaman kerran päivässä, sieltä haavasta poistaa. Summa ei tule jäämään tuohon ensimmäiseen 200€, vaan lääkärin jälki tarkastuksia, tikkien poistoja ym syiden johdosta summa on helposti se pöyreät 500€. Mikä on minun opiskelijan budjetissa aikalailla.
        Toinen osapuoli ei ole vieläkään vastannut soittoihini. Otan yhteyttä heti maanantaina poliisiin, jos tämä juttu siitä sitten lähtisi aukeamaan.
        Koiran omistajasta vielä sen verran, että kun tappelun jälkeen kysyin heti toisen koiran vointia. Vastaus oli "tuttu juttu, muutama nirhauma" mikä jäi mieltäni painamaan. Se nimittäin mielestäni osoitti, että tämä "hyökkäily" ei ollut mitenkään uutta kyseiselle koiralle.

        Toivotaan että koira toipuu nopeasti sekä fyysisesti että henkisesti! Ja tee tosiaan se rikosilmoitus että viranomaiset saavat mahdollisuuden puuttua tuohon vaaralliseen ja täysin vastuuttomaan koiranpitoon koska tuo koira tulee takuulla vielä hyökkäämään monen monta kertaa ja seuraavalla kerralla viranomaiset voivat puuttua asiaan voimakkaammin kun koiralla ja omistajalla on varma hyökkäyshistoria.


      • kokemusta on
        Mikko01 kirjoitti:

        Tiedoista. Koiran haavaan on ilmestynyt mätää ja sitä myös pitää muutaman kerran päivässä, sieltä haavasta poistaa. Summa ei tule jäämään tuohon ensimmäiseen 200€, vaan lääkärin jälki tarkastuksia, tikkien poistoja ym syiden johdosta summa on helposti se pöyreät 500€. Mikä on minun opiskelijan budjetissa aikalailla.
        Toinen osapuoli ei ole vieläkään vastannut soittoihini. Otan yhteyttä heti maanantaina poliisiin, jos tämä juttu siitä sitten lähtisi aukeamaan.
        Koiran omistajasta vielä sen verran, että kun tappelun jälkeen kysyin heti toisen koiran vointia. Vastaus oli "tuttu juttu, muutama nirhauma" mikä jäi mieltäni painamaan. Se nimittäin mielestäni osoitti, että tämä "hyökkäily" ei ollut mitenkään uutta kyseiselle koiralle.

        Poliisista asiassa on varsin vähän apua,mutta tutkintapyyntö kannataa silti tehdä. Ainakin tulee dokumentoitua vastapuolen yhteystiedot korvausvaatimuksen esittämistä varten. Poliisi ei ota kantaa korvausvastuuseen,jos asiaan ei liity rikosta.ikanteena käräjäo

        Korvausvaatimuksen voi viedä siviilikanteena käräjäoikeuteen. Kustannuksia oikeudenkäynnistä tulee alle 100e ilman asianajajaa. Kotivakuutuksen oikeusturvavakuustuksesta saat asianajanpalkkion! Itse veisin jutun
        ehdottomasti eteenpäin! Yleensä asianajaja lähettää riita-asiassa vastapuolelle hyvän asianajotavan mukaisesti kirjeen,jossa esitttää vaatimukset ja tedustelee halukkliuutta sovitteluun ennen asian viemistä käräjille. Vastapuoli voi tässä vaiheessa maksaa kulusi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe