täällä pohjantähden alla

makaki88

Nyt tulee hyvä kirjavinkki. Lukekaa Väinö Linnan Täällä pohjantähden alla, jos ette vielä oo lukeneet. Aivan huippu trilogia, eikä lopu ihan heti kesken, kolme paksua kirjaa.

Kämppis lainas tässä kesällä ykkösosan kirjastosta, ja yks tylsä hetki aloin sitten lueskelemaan sitä paremman lukemisen puutteessa -suuria odotuksia ei tosiaan ollut.

Tuli sellanen "nälkä kasvaa syödessä"-olo. Mitä pidemmälle sain kirjaa luettua, sitä enemmän kiinnostuin ja sitä vaikeampi oli lukemista keskeyttää.
Nyt oon sitten saanut kakkososankin luettua (meni viikko), ja oli varmaan vielä parempi kuin ykkönen. Harmi ku kirjastoon ei enää kerkiä, muuten lähtisin heti hakeen kolmosta.. Paras kirja minkä oon pitkään aikaan lukenut!

Pari vuotta sitten yritin lukea Linnan Tuntematonta sotilasta, mutta taisin olla vielä liian nuori kiinnostuakseni siitä.. nyt vois yrittää sitäkin uudestaan.

39

4232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Killi

      Hei,

      olen samaa mieltä. TPA on yksi hienoimmista kirjoista, joita olen lukenut. Tarina tempaa mukaansa, henkilötyypi ovat hersyviä.

      Suosittelen!

    • Loskoipio

      Onneksi olkoon. Olet kasvanut henkisestikin ja ymmärtänyt jotain olennaista maailmasta ja ihmisenä olemisesta.

      TPA kertoo maamme historiasta enemmän kuin kouluopetus, väittäisin. Muutaman kerran lukeneena.

      Tampereella käydessä kannattaa käydä Linnan haudalla. Karunjylhä, vaikuttava elämys sanoisin. Kalevankankaan pääportista muutama kymmenen metriä, pääkäytävän oikealla puolella.

    • ateisti20

      että olet löytänyt tuon upean teoksen. Itse olen lukenut TPA:n jo yli kaksikymmentä kertaa, eikä vieläkään kyllästytä ;)

      • että ateistikin kiinnostuu tuosta suuresta kristillisestä romaanista. Romaanin nimikin jo on lainaus virrestä. Suvun perustajaisää on lapsesta saakka kutsuttu "Pappilan-Jussiksi" joka on kasvanut pappilassa. Vanha rovasti suhtautuu häneen suorastaan isällisesti ja antaa hänelle torpanpaikankin tavattoman edullisesti. Jussin rukous työtä alkaessaan on kaunis kohtaus.

        Suomen kansan syvä uskonnollisuus tulee julki lukemattomissa kirjan kohtauksissa, mm. Laurilan Alinan ja räätäli Halmeen teloitusten kuvauksissa. Pääsankari Akselin vaimo Elina on kiihkeä uskovainen, kuten Almakin omalla hiljaisemmalla tavallaan. Myös Akseli kuuntelee radiosta Jumalanpalveluksia mutta ei halua tunnustaa sitä muille, "vaan on nukkuvinaan". Rippikoulukuvauksessa jopa Elias on rehvastelustaan huolimatta nöyrä ja hyvin käyttäytyvä.

        Kristillisyyden voikin sanoa olevan koko trilogian läpikäyvä teema.


      • ateisti20
        Sologdin kirjoitti:

        että ateistikin kiinnostuu tuosta suuresta kristillisestä romaanista. Romaanin nimikin jo on lainaus virrestä. Suvun perustajaisää on lapsesta saakka kutsuttu "Pappilan-Jussiksi" joka on kasvanut pappilassa. Vanha rovasti suhtautuu häneen suorastaan isällisesti ja antaa hänelle torpanpaikankin tavattoman edullisesti. Jussin rukous työtä alkaessaan on kaunis kohtaus.

        Suomen kansan syvä uskonnollisuus tulee julki lukemattomissa kirjan kohtauksissa, mm. Laurilan Alinan ja räätäli Halmeen teloitusten kuvauksissa. Pääsankari Akselin vaimo Elina on kiihkeä uskovainen, kuten Almakin omalla hiljaisemmalla tavallaan. Myös Akseli kuuntelee radiosta Jumalanpalveluksia mutta ei halua tunnustaa sitä muille, "vaan on nukkuvinaan". Rippikoulukuvauksessa jopa Elias on rehvastelustaan huolimatta nöyrä ja hyvin käyttäytyvä.

        Kristillisyyden voikin sanoa olevan koko trilogian läpikäyvä teema.

        Tuollaiset teoksethan ovat kuin luotuja ateisteille. Niissä kun käsitellään uskonnollisuuttakin monitahoisesti, mikä ilmenee esim. siten, että Linna tarjoaa noiden mainitsemiesi henkilöiden vastapainoksi ei-niin-kauhean-kristillisiä hahmoja, kuten Janne Kivivuoren, Ilmari Salpakarin, Kiviojan poppoon ja Siukolan.


      • Killi
        Sologdin kirjoitti:

        että ateistikin kiinnostuu tuosta suuresta kristillisestä romaanista. Romaanin nimikin jo on lainaus virrestä. Suvun perustajaisää on lapsesta saakka kutsuttu "Pappilan-Jussiksi" joka on kasvanut pappilassa. Vanha rovasti suhtautuu häneen suorastaan isällisesti ja antaa hänelle torpanpaikankin tavattoman edullisesti. Jussin rukous työtä alkaessaan on kaunis kohtaus.

        Suomen kansan syvä uskonnollisuus tulee julki lukemattomissa kirjan kohtauksissa, mm. Laurilan Alinan ja räätäli Halmeen teloitusten kuvauksissa. Pääsankari Akselin vaimo Elina on kiihkeä uskovainen, kuten Almakin omalla hiljaisemmalla tavallaan. Myös Akseli kuuntelee radiosta Jumalanpalveluksia mutta ei halua tunnustaa sitä muille, "vaan on nukkuvinaan". Rippikoulukuvauksessa jopa Elias on rehvastelustaan huolimatta nöyrä ja hyvin käyttäytyvä.

        Kristillisyyden voikin sanoa olevan koko trilogian läpikäyvä teema.

        Mielestäni kirjan teema ei ole vain uskonnollinen, vaikka sitäkin toki kirjassa kuvataan.

        Löydän kirjasta yhteiskunnallista syvyyttä sekä vahvana lankana myös Koskelan perheen tarinaa ja Akselin ja Elinan rakkaustarinan. Kaikki nämä liittyvät mielenkiintoisesti Suomen historiaan ja torpparien vapautamiseen, kansalaissotaan.

        Ei kirjassa vain virsiä hoilata ja raamattua lueta. Siinä liikehditään yhteiskunnallisesti hyvinkin rajusti, ryypätään, huorataan, eletään kunnollisesti, tehdään työtä, tapetaan oman kylän miehiä ja naisia, joudutaan vankileirille, vihataan, itketään, vitsaillaan, huijataan, kuollaan, uskotaan ja luovutaan uskosta, toivotaan, rakastetaan.

        Kiitos vinkistä Linnan haudalla käymisestä. Täytynee toteuttaa kun Treelle löytää.

        Kyllä kunnioitan Linnaa todella paljon. Sain poikaystävänkin lukemaan tämän kirjan sitten kouluaikojen nyt 37-vuotiaana ja hän oli aivan mykistynyt, kuinka hieno kirja on.

        Hauskaa tietää, että muutkin arvostavat kirjan näin korkealle.

        Mitä muita kirjailijoita arvostatte?

        Minun mielikkeihini kuuluvat kotimaisista mm. Bo Carpelan, Leena Krohn, Juhan Aho, Kjell Westö, Johanna Sinisalo, Juha Itkonen.

        Juha Seppälää, Olli Jalosta ja Veronica Pimenofia ajattelin kokeilla myös. Entäpä Monica Fagerholm?

        Anja Snellmannista, A-L Härkösestä (paitsi Häräntappoaseesta) ja Pirjo Hassisesta en juurikan pidä. Saatikka sitten jostain Kaari Utriosta tai Enni Mustosesta.

        Nyt on ollut lehdissä juttua tästä uudesta jyväskyläläisestä kirjailijasta Pasi (?) Jääskeläisestä. Vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Oletteko lukeneet jo?


    • Preetillä välähtää

      Väinö Linna on TPA:ssa ja Tuntemattomassa Sotilaassa Suomen paras henkilötyypittelijä. Usein jo pelkästä irrallisesta repliikistä voi päätellä, kuka henkilö sen lausui.

      Joskus Linna kuitenkin molemmissa romaaneissa sortuu jonkinlaisena ulkopuolisena kommentaattorina jaaritteluihin, jotka ovat pahimmillaan ikävää luettavaa.

      Minään historian oppikirjana Täällä pohjantähden alla -romaania ei saa ottaa. Pentinkulman elämää on aika lailla kärjistetty torppareiden tilannetta myöten. Teoriassa toki tuollainenkin kylä on voinut olla, mutta jossain toisaalla torppareiden elinehdot olivat vastaavasti varsin hyvät. Valtakunnallisesti torppareista puolet taisteli valkoisten, puolet punaisten puolella.

      • Tpa.ta lueskellut

        Samaa mieltä tuosta jaarittelusta.TPA.ta, etenkin kakkos osaa lukiessa, tuli vähän sivuutettua lukematta näitä kohtia.Halmeen pitkät jaarittelut, sekä puheet ja muut, eivät jaksaneet kiinnostaa.
        Mietin myös tätä jakoa, punaiset ja valkoiset.Kun pääsin kohtaan (tpa.2)missä Akselin ja Elinan kotiin ilmestyy äiti, kahden nälkiintyneen lapsen kanssa kerjuulle.
        Luokittelee Akseli oitis heitä tylysti kerjäläisiksi ja suhtautuu heihin erittäin koppavasti.
        Eikä ole aluksi lainkaan halukas mitenkään auttamaan.
        Akselin suhtautuminenhan on hiukan samaa kerjäläisiin, kuin pappilan pariskunnan suhtautuminen työväenluokkaan.Omituista, että itse taistelee köyhällistön oikeuksien puolesta ja toisia huonomassa asemassa olevia kohtelee näin.Halusikohan Linna sanoa tällä jotakin työväenluokasta ja ihmisistä yleensä?Vielä löytää sorrettukin sorrettavan?
        Elina sentään tajusi auttaa nälkiintyneitä ja myös sen, että samassa veneessä ollaan ja ilman omaa syytään tuokin äiti lapsineen oli siihen tilanteeseen joutunut.Koskelan Akseli, tönkön ja kovan luonteensa takia ei ollut ainakaan minun lempihahmoni.Hänestä kun loisti usein sellainen moukkamainen typeryys.Vai olikohan vaan sitä maalaistolloutta?
        Lempihahmojani ko.trigologiassa on Kivivuoren perhe.Leppäset olivat myös jopa koomisia.Sen heihin syvään iskostuneen alemmuskompleksinsa kanssa.
        Joka käänteessä muistivat tuoda esille mitättömyyttään.
        Aunetytär sentään tunsi hiukan paremmin arvonsa, kun kuvitteli miesten, jopa ns.herrojenkin olevan kiinnostuneita hänestä, muullakin tavalla.
        Samoin Valte, joka sai hieman ihmisarvoa asuessaan Halmeella oppipoikana.
        Valtehan käväsi jopa ameriikassa.


      • aksufan
        Tpa.ta lueskellut kirjoitti:

        Samaa mieltä tuosta jaarittelusta.TPA.ta, etenkin kakkos osaa lukiessa, tuli vähän sivuutettua lukematta näitä kohtia.Halmeen pitkät jaarittelut, sekä puheet ja muut, eivät jaksaneet kiinnostaa.
        Mietin myös tätä jakoa, punaiset ja valkoiset.Kun pääsin kohtaan (tpa.2)missä Akselin ja Elinan kotiin ilmestyy äiti, kahden nälkiintyneen lapsen kanssa kerjuulle.
        Luokittelee Akseli oitis heitä tylysti kerjäläisiksi ja suhtautuu heihin erittäin koppavasti.
        Eikä ole aluksi lainkaan halukas mitenkään auttamaan.
        Akselin suhtautuminenhan on hiukan samaa kerjäläisiin, kuin pappilan pariskunnan suhtautuminen työväenluokkaan.Omituista, että itse taistelee köyhällistön oikeuksien puolesta ja toisia huonomassa asemassa olevia kohtelee näin.Halusikohan Linna sanoa tällä jotakin työväenluokasta ja ihmisistä yleensä?Vielä löytää sorrettukin sorrettavan?
        Elina sentään tajusi auttaa nälkiintyneitä ja myös sen, että samassa veneessä ollaan ja ilman omaa syytään tuokin äiti lapsineen oli siihen tilanteeseen joutunut.Koskelan Akseli, tönkön ja kovan luonteensa takia ei ollut ainakaan minun lempihahmoni.Hänestä kun loisti usein sellainen moukkamainen typeryys.Vai olikohan vaan sitä maalaistolloutta?
        Lempihahmojani ko.trigologiassa on Kivivuoren perhe.Leppäset olivat myös jopa koomisia.Sen heihin syvään iskostuneen alemmuskompleksinsa kanssa.
        Joka käänteessä muistivat tuoda esille mitättömyyttään.
        Aunetytär sentään tunsi hiukan paremmin arvonsa, kun kuvitteli miesten, jopa ns.herrojenkin olevan kiinnostuneita hänestä, muullakin tavalla.
        Samoin Valte, joka sai hieman ihmisarvoa asuessaan Halmeella oppipoikana.
        Valtehan käväsi jopa ameriikassa.

        Et ymmärrä Akselin katkeruutta sitä kohtaan, "että kaupunginherrat lähettävät työstä pois potkimansa kurjat maaseudun torppareiden niskoille. Akselihan yrittää myöhemmin lievittää kiivauttaan, ymmärtäessään matkalaisten aseman. Linna ei tee Akselista pyhimystä vaan rakentaa kuvaa lapsuudesta asti äkkipikaisesta, tappelunhaluisesta ihmisestä joka ei kumarra mihinkään suuntaan.

        Viha porvaristoa ja Pappilan väkeä kohtaan kumpuaa epäoikeudenmukaisuudesta. Akseli ei pyydä eikä anna. Yhtälailla viha leimahtaa kommunistista Neuvostoliittoa kohtaan Talvisodan aikoihin.


      • Anonyymi
        Tpa.ta lueskellut kirjoitti:

        Samaa mieltä tuosta jaarittelusta.TPA.ta, etenkin kakkos osaa lukiessa, tuli vähän sivuutettua lukematta näitä kohtia.Halmeen pitkät jaarittelut, sekä puheet ja muut, eivät jaksaneet kiinnostaa.
        Mietin myös tätä jakoa, punaiset ja valkoiset.Kun pääsin kohtaan (tpa.2)missä Akselin ja Elinan kotiin ilmestyy äiti, kahden nälkiintyneen lapsen kanssa kerjuulle.
        Luokittelee Akseli oitis heitä tylysti kerjäläisiksi ja suhtautuu heihin erittäin koppavasti.
        Eikä ole aluksi lainkaan halukas mitenkään auttamaan.
        Akselin suhtautuminenhan on hiukan samaa kerjäläisiin, kuin pappilan pariskunnan suhtautuminen työväenluokkaan.Omituista, että itse taistelee köyhällistön oikeuksien puolesta ja toisia huonomassa asemassa olevia kohtelee näin.Halusikohan Linna sanoa tällä jotakin työväenluokasta ja ihmisistä yleensä?Vielä löytää sorrettukin sorrettavan?
        Elina sentään tajusi auttaa nälkiintyneitä ja myös sen, että samassa veneessä ollaan ja ilman omaa syytään tuokin äiti lapsineen oli siihen tilanteeseen joutunut.Koskelan Akseli, tönkön ja kovan luonteensa takia ei ollut ainakaan minun lempihahmoni.Hänestä kun loisti usein sellainen moukkamainen typeryys.Vai olikohan vaan sitä maalaistolloutta?
        Lempihahmojani ko.trigologiassa on Kivivuoren perhe.Leppäset olivat myös jopa koomisia.Sen heihin syvään iskostuneen alemmuskompleksinsa kanssa.
        Joka käänteessä muistivat tuoda esille mitättömyyttään.
        Aunetytär sentään tunsi hiukan paremmin arvonsa, kun kuvitteli miesten, jopa ns.herrojenkin olevan kiinnostuneita hänestä, muullakin tavalla.
        Samoin Valte, joka sai hieman ihmisarvoa asuessaan Halmeella oppipoikana.
        Valtehan käväsi jopa ameriikassa.

        "On vähän tuota elukkaakin ...", sanoi Leppäsen Preeti, kun saivat perinnöksi kaksi sulkasatoista kanaa.
        :D


      • Anonyymi

        "Valtakunnallisesti torppareista puolet taisteli valkoisten, puolet punaisten puolella."
        Mistä tutkimuksesta on löytynyt sellainen prosenttiosuus?


      • Anonyymi
        aksufan kirjoitti:

        Et ymmärrä Akselin katkeruutta sitä kohtaan, "että kaupunginherrat lähettävät työstä pois potkimansa kurjat maaseudun torppareiden niskoille. Akselihan yrittää myöhemmin lievittää kiivauttaan, ymmärtäessään matkalaisten aseman. Linna ei tee Akselista pyhimystä vaan rakentaa kuvaa lapsuudesta asti äkkipikaisesta, tappelunhaluisesta ihmisestä joka ei kumarra mihinkään suuntaan.

        Viha porvaristoa ja Pappilan väkeä kohtaan kumpuaa epäoikeudenmukaisuudesta. Akseli ei pyydä eikä anna. Yhtälailla viha leimahtaa kommunistista Neuvostoliittoa kohtaan Talvisodan aikoihin.

        Mistä epäoikeudenmukaisuudesta? Suuri osa papin palkkaa tuli tuolloin virkatalon maanviljelyksellä tekemästä tuloksesta. Rovastihan oli yliystävällinen kun hyväksyi että suurin osa hänen työntekijänsä työstä ei kerryttänyt papin palkkaa lainkaan. Jussi Koskela elätti pappilan omistamasta maasta itsensä ja perheensä kymmenet vuodet. Se että pappi peri n. 30% veron eli palautti "rohkeen kolmanneksen torpan maista" oli hyvin kohtuullista. Itse maksan tälläkin hetkellä yli 30% veroa.


      • Anonyymi

        "Valtakunnallisesti torppareista puolet taisteli valkoisten, puolet punaisten puolella."

        Niin, ja nämä osuudet on laskettu niistä torppareista, joiden tiloilta sotaan osallistuttiin.

        Suurin osa torppareista oli niitä, jotka eivät osallistuneet sotaan kummankaan osapuolen joukoissa. Myös Väinö Linnan vanhempien torppareihin lukeutunut perhe kuului näihin.


    • 89-syntynyt

      Minäkin voin vielä keskenkasvuisena (17-vuotiaana) sanoa, että TPA on todella vaikuttava teos! Odotukset olivat hyvin matalalla, kun koulu varten piti koko trilogia lukea. Yllätyin kovasti miten hyvä se oikeasti on!

      Ainoa asia mikä minua ko. trilogiassa ärsyttää, on se, että joka ainoa lempihenkilöistäni kuoli.

    • Kansanopistolainen t

      Kivat aloitukselle! Onko uusi kirja? En tiennyt enkä ole huomannu, pitää lukee. Kuka on kirjailija? Onko "Väinö" Linna nimmari? En tunne. Millon kirja ilmesty?

    • Viimeinen taisto?

      Kun ajattelee Akseli Koskelan elämää.Hänen elämänsä, parhaat vuotensa, hänen aikuistuttuaan on yhtä sotaa ja kaunaa ja kuolemaa.Hän joutuu paljon kärsimään kapinan takia.Hän ei ehdi olemaan isänä lapsilleen, ei aviomiehenä vaimolleen, eikä isäntänä talossaan.Ensin hänen elämässään on kansalaisota, jonka jälkeen hänet vangitaan.
      Kun nämä on viimein ohi.Syttyy uusi sota.Jonka vuoksi hän menettää osan lapsistaan.Hänen kolme poikaansa kuolee sodassa.Kuinka paljon sota tuokaan ihmiselämään kärsimystä ja tuskaa.Sodat on niin mielettömiä, kuin hulluutta.
      Jos ihmiskunta näitä pystyisi välttämään säästyisi monelta pahalta.
      Kapinan aikaan tosin työväestön piti valita kahdesta pahasta.Joko nöyränä sallia se kaikki epäoikeudenmukaisuus ja nöyryyttämisensä, tai koettaa saada oikeuksia jollakin kovemmalla konstilla.Koska puheet ei tehonneet.
      Jonkinlaiset työaikalait meille saivatkin periksiantamatta lopulta taisteltua.Joille ei monikaan osaa nykypäivänä arvoa antaa.

      • Kapinoimatta paras

        Väinö Linnan fiktiivinen hahmohan Akseli Koskela vain oli. Kirjailija "teloitutti" hänen veljensä etupäässä siksi, että sai Koskelan torpan romaanin jatkoa ajatellen yksin Akselin haltuun. Ehkä samasta syystä vihollisen "osumatarkkuus" Koskeloiden osalta oli myös sodissa Neuvostoliittoa vastaan suurempi kuin keskimäärin. Toisaalta Tuntemattomassa sotilaassakin Linna "antoi" suurimman osan päähenkilöistä kuolla. Syytä siihen voi vain kysellä.

        Työväestöllä oli kapinan aikaan valittavinaan vain typerä ja järkevä vaihtoehto. Kirjailija tarkastelee asiaa molemmista näkökulmista, mutta en voi välttyä huomiolta, että hänen sympatiansa olivat selkeästi räätäli Halmeen, Kivivuoren Oton ja Jannen sekä Koskelan Jussin ja Alman ajattelumallin puolella.


      • Anonyymi
        Kapinoimatta paras kirjoitti:

        Väinö Linnan fiktiivinen hahmohan Akseli Koskela vain oli. Kirjailija "teloitutti" hänen veljensä etupäässä siksi, että sai Koskelan torpan romaanin jatkoa ajatellen yksin Akselin haltuun. Ehkä samasta syystä vihollisen "osumatarkkuus" Koskeloiden osalta oli myös sodissa Neuvostoliittoa vastaan suurempi kuin keskimäärin. Toisaalta Tuntemattomassa sotilaassakin Linna "antoi" suurimman osan päähenkilöistä kuolla. Syytä siihen voi vain kysellä.

        Työväestöllä oli kapinan aikaan valittavinaan vain typerä ja järkevä vaihtoehto. Kirjailija tarkastelee asiaa molemmista näkökulmista, mutta en voi välttyä huomiolta, että hänen sympatiansa olivat selkeästi räätäli Halmeen, Kivivuoren Oton ja Jannen sekä Koskelan Jussin ja Alman ajattelumallin puolella.

        Tarkoitushakuisesti Linna antoi Koskelan nuorempien veljesten tulla teloitetuiksi. Muuten olisi juoni käynyt turhan sakeaksi: Kaksi keski-ikää lähestyvää setämiestä luuhaamassa aputöissä 12-hehtaarisen torpan nurkissa vailla edellytyksiä oman perheen perustamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitushakuisesti Linna antoi Koskelan nuorempien veljesten tulla teloitetuiksi. Muuten olisi juoni käynyt turhan sakeaksi: Kaksi keski-ikää lähestyvää setämiestä luuhaamassa aputöissä 12-hehtaarisen torpan nurkissa vailla edellytyksiä oman perheen perustamiseen.

        Näinpä. Kirjailijalle "tarkoitushakuisuus" on toisinaan välttämättömyys juonen ja tarinan kasassa ja kiinnostavana pitämiseksi.


    • Muistomerkit

      Tästä arvon antamisesta tuli mieleen.He, jotka silloin aatteensa vuoksi kuolemaantuomittiin ja taisteluissa, tai vankileireillä nälkään kauheassa kurjuudessa kuolivat.
      Monille muistomerkeille maassamme lasketaan seppeleitä juhlallisin menoin.Myös onnettomuus ja kuolonkolari paikoilla näkee, kynttilä ja kukkameriä.Mutta aatteensa vuoksi kaatuneiden muistomerkeillä harvoin näkee kynttilöitä tai seppeleitä, kukkasista puhumattakaan.Nykyään moni ei tiedä edes näiden hautojen ja muistomerkkien olemassa olosta ja missä päin suomea niitä on.
      Hautojen ja muistomerkkien hoito on kaiketi jäänyt työväenyhdistysten vastuulle.Joitakin näistä paikoista hoidetaan, mutta tosia ei.
      Kansalaissodan aikaan menehtyi, jopa pieniä täysin viattomia lapsia.
      Heitä jäi myös ns. punaorvoiksi.Tähän barbaariseen aikaan, ei edes siviilejä armahdettu ja säästetty julmuuksilta.
      Myös hyvin nuoria ihmisiä, niin naisia kuin miehiä kuoli 17-23 vuotiata, joilta jäi elämä elämättä.Elleivät he menehtyneet taisteluissa.He saivat aatteensa vuoksi kuolemantuomion.
      Aate siis yksin riitti perusteeksi, vaikka et olisi kenellekkään koskaan pahaa tehnyt.
      Heillä ei ollut turvanaan lakeja.Siihen aikaan lait olivat kumma käsite ja ihmisiltä puuttui ilmeisesti asiallisten lakien laatimiseen vaadittava äly ja sivistys.
      Näitä ei pidä silti muistella katkeruudella.Sillä katkeruus juuri synnyttää riitoja ja sotia ja väkivaltaa.Vaikka emme olisi nähneet sotien kurjuutta, silti meidän pitää osata arvostaa rauhaa ja tätä helpompaa elämää.
      Muistetaan siis heitä, jotka eivät rauhassa saaneet elää.Muistetaan ja kunnioitetaan, kuten muitakin maamme sankareita.
      Tuosta ajasta elossa selvinneet ja tuohon aikaan syntyneet ja eläneet, he jotka kertoivat tästä ajasta tarinoitaan. Hekin alkavat jo olla kaikki poissa.
      Mutta me, jotka emme ole nähneet tätä aikaa, emmekä olleet syntyneetkään.
      Meitä tästä ajasta muistuttaa vielä, nämä muistomerkit ja maamme historia, sekä, unohtumaton Väinö Linnan trilogia Täällä pohjantähden alla.

      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus


    • Vain silakkaa

      Olen lukenut tämän 3 osaisen trigologian.Minua ihmetytti siinä sen ajan ihmisten ravinto.Heidän ainoa kalansakin tuntui olleen silakka.Vaikka järvet olleet täynnä muutakin kalaa.Kaikki varmasti osasivat kuitenkin kalastaa.
      Eikö tuohon aikaan sitten ymmäretty muiden kalojen pääälle mitään?
      Nämä sen ajan ihmiset olivat vain perunan, silakan ja lihan ja leivän perässä.
      Nyt ymmärrän miksi jotkut vanhat silloin eläneet ovat sanoneet.Silakkaa en ikinä enää suuhuni pistä.Kyllä siitä silloin tarpeekseni sain.

      • Suotta ihmettelet

        Olivatko torpparitkin maanvuokraajina yhteisten kalavesien omistajia? Epäilen, sillä osakkuus kalavesiin ja siten myös oikeus kalastukseen muilla välineillä kuin mato-ongella perustuu tavallisesti maanomistukseen. Jos vuokraajalla on samanlainen oikeus, siitä on erikseen sovittu.

        En ole sitä paitsi kovinkaan vakuuttunut, että Urjalan järvet olisivat olleet täynnä kalaa. Synnyinpitäjäänsähän Linna on kirjansa pitkälti sijoittanut. Urjalan järvistä ja niiden "kalarikkaudesta" Wikipediassa on poikkeuksellisen hyvä selostus. Klikkaa auki ne järvet, jotka on merkitty sinisellä linkkivärillä, tutustu ja päättele mahdollisuudet.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Urjala#Luonto

        Silakkahan ei ole järvikala ensinkään. Ilmeisesti sitä tuotiin rannikolta sisämaahan nelikkoihin vahvasti suolattuna. Koska silakankalastus oli massakalastusta ja sen säilöntä kätevää, myyntihinta oli kohtuullinen kuljetuksen jälkeenkin.


      • Vain silakkaa
        Suotta ihmettelet kirjoitti:

        Olivatko torpparitkin maanvuokraajina yhteisten kalavesien omistajia? Epäilen, sillä osakkuus kalavesiin ja siten myös oikeus kalastukseen muilla välineillä kuin mato-ongella perustuu tavallisesti maanomistukseen. Jos vuokraajalla on samanlainen oikeus, siitä on erikseen sovittu.

        En ole sitä paitsi kovinkaan vakuuttunut, että Urjalan järvet olisivat olleet täynnä kalaa. Synnyinpitäjäänsähän Linna on kirjansa pitkälti sijoittanut. Urjalan järvistä ja niiden "kalarikkaudesta" Wikipediassa on poikkeuksellisen hyvä selostus. Klikkaa auki ne järvet, jotka on merkitty sinisellä linkkivärillä, tutustu ja päättele mahdollisuudet.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Urjala#Luonto

        Silakkahan ei ole järvikala ensinkään. Ilmeisesti sitä tuotiin rannikolta sisämaahan nelikkoihin vahvasti suolattuna. Koska silakankalastus oli massakalastusta ja sen säilöntä kätevää, myyntihinta oli kohtuullinen kuljetuksen jälkeenkin.

        Kiitos vihjeestä tuonne wikipedian/urjalan sivulle.Vilkaisin.Onhan siellä jonkun verran vesistöä näköjään kuitenkin ja luulen, ettei niitä vielä tuolloin oltu niin tyhjiin kalastettu.
        Näin naisena vaan miettii näitä kokkausasioita tältäkin kannalta.Jos joutuisi itse tuollaiseen aikaan ja vähin varoin saamaan monipuolista ravintoa pöytään raskaan työn raatajille.
        Mutta ei sen ajan ihmiset ehkä olleet kovin monipuolisia kaiken ravinnon suhteen muutenkaan.Vaikka perinneruoat varmasti onnistui.Mutta reseptejä, eikä keittokirjoja emännillä kai liikoja vielä ollut.Mutta, ei ilmeisesti esim.lohiruokia paljoakaan arvostettu esim.lohiruokia.Vai onko lohi tuotu myöhemmin muualta suomen vesiin?Eikä myöskään metsänantimet, sienet ja marjat tainneet olla, ainakaan miesväen mielestä kunnon ruokaa.Eikä tainnut näkyä siihen aikaan pöydissä kurkkuja tai tomaattejakaan.
        Miten lie mausteet?Suola taisi olla lähes ainoa ruoan mauste.
        Kyllä ne muutkin ruoat, kuin vain kalaruoat taisivat olla aika yksipuolisia siihen aikaan.Eikä tietysti työväestöllä ollut varaakaan laittaa pöytiä notkumaan.
        Siksi tätä silakansyöntiä ihmettelin, kun se on täytynyt tosiaankin tuottaa kauempaa.Mutta tuo selittää paljon, että se oli helposti säilyttävää.Ehkä ei niin lapamatoistakaan kuin esim.Joku suolalahna.
        Ilmeisesti turun suunnalta tuotiin silakkaa urjalaan.Vaikka ajattelin lähempääkin kalaa itsekalastaen saatavan.
        En tiedä sitten, miten nuo lupajutut tuohon aikaan olivat.Ainakin kartanon agronomi meinasi ottaa yhteen, tuon toisessa vastauksessa mainitun Susi Kustaan kanssa.Kun Kustaa metsästeli ilman lupaa kartanon mailla.
        Jospa sitten ei ollut myöskään luvatta asiaa kalastella isommin vesialueilla mihin ei ollut osakkuutta.Kustaahan se ei lupia kysellyt kalastellessakaan.
        Joka tapauksessa.Tämä 3 osainen trigologia herätti minussa paljon monenlaisia ajatuksia.Kuten varmaan muissakin sen lukeneissa.
        Tännehän siitä piti tulla ajatuksiaan jakamaan.Koska kukaan tuttavistani ei ole tätä kirjaa koskaan avannut.Joten heidän kanssaan ei näistä voi keskustella.Heitä ei kuulemma kiinnosta.
        Joten, siksikin erityisen paljon kiitoksia vastauksista.


      • Vain silakkaa
        Vain silakkaa kirjoitti:

        Kiitos vihjeestä tuonne wikipedian/urjalan sivulle.Vilkaisin.Onhan siellä jonkun verran vesistöä näköjään kuitenkin ja luulen, ettei niitä vielä tuolloin oltu niin tyhjiin kalastettu.
        Näin naisena vaan miettii näitä kokkausasioita tältäkin kannalta.Jos joutuisi itse tuollaiseen aikaan ja vähin varoin saamaan monipuolista ravintoa pöytään raskaan työn raatajille.
        Mutta ei sen ajan ihmiset ehkä olleet kovin monipuolisia kaiken ravinnon suhteen muutenkaan.Vaikka perinneruoat varmasti onnistui.Mutta reseptejä, eikä keittokirjoja emännillä kai liikoja vielä ollut.Mutta, ei ilmeisesti esim.lohiruokia paljoakaan arvostettu esim.lohiruokia.Vai onko lohi tuotu myöhemmin muualta suomen vesiin?Eikä myöskään metsänantimet, sienet ja marjat tainneet olla, ainakaan miesväen mielestä kunnon ruokaa.Eikä tainnut näkyä siihen aikaan pöydissä kurkkuja tai tomaattejakaan.
        Miten lie mausteet?Suola taisi olla lähes ainoa ruoan mauste.
        Kyllä ne muutkin ruoat, kuin vain kalaruoat taisivat olla aika yksipuolisia siihen aikaan.Eikä tietysti työväestöllä ollut varaakaan laittaa pöytiä notkumaan.
        Siksi tätä silakansyöntiä ihmettelin, kun se on täytynyt tosiaankin tuottaa kauempaa.Mutta tuo selittää paljon, että se oli helposti säilyttävää.Ehkä ei niin lapamatoistakaan kuin esim.Joku suolalahna.
        Ilmeisesti turun suunnalta tuotiin silakkaa urjalaan.Vaikka ajattelin lähempääkin kalaa itsekalastaen saatavan.
        En tiedä sitten, miten nuo lupajutut tuohon aikaan olivat.Ainakin kartanon agronomi meinasi ottaa yhteen, tuon toisessa vastauksessa mainitun Susi Kustaan kanssa.Kun Kustaa metsästeli ilman lupaa kartanon mailla.
        Jospa sitten ei ollut myöskään luvatta asiaa kalastella isommin vesialueilla mihin ei ollut osakkuutta.Kustaahan se ei lupia kysellyt kalastellessakaan.
        Joka tapauksessa.Tämä 3 osainen trigologia herätti minussa paljon monenlaisia ajatuksia.Kuten varmaan muissakin sen lukeneissa.
        Tännehän siitä piti tulla ajatuksiaan jakamaan.Koska kukaan tuttavistani ei ole tätä kirjaa koskaan avannut.Joten heidän kanssaan ei näistä voi keskustella.Heitä ei kuulemma kiinnosta.
        Joten, siksikin erityisen paljon kiitoksia vastauksista.

        Ja anteeksi kirjoituksessa esiintyvät virheet.Joku (minä)on taas yötä myöten lukenut silmänsä ristiin. siitä nuo töppäykset.


      • Suotta ihmettelet
        Vain silakkaa kirjoitti:

        Kiitos vihjeestä tuonne wikipedian/urjalan sivulle.Vilkaisin.Onhan siellä jonkun verran vesistöä näköjään kuitenkin ja luulen, ettei niitä vielä tuolloin oltu niin tyhjiin kalastettu.
        Näin naisena vaan miettii näitä kokkausasioita tältäkin kannalta.Jos joutuisi itse tuollaiseen aikaan ja vähin varoin saamaan monipuolista ravintoa pöytään raskaan työn raatajille.
        Mutta ei sen ajan ihmiset ehkä olleet kovin monipuolisia kaiken ravinnon suhteen muutenkaan.Vaikka perinneruoat varmasti onnistui.Mutta reseptejä, eikä keittokirjoja emännillä kai liikoja vielä ollut.Mutta, ei ilmeisesti esim.lohiruokia paljoakaan arvostettu esim.lohiruokia.Vai onko lohi tuotu myöhemmin muualta suomen vesiin?Eikä myöskään metsänantimet, sienet ja marjat tainneet olla, ainakaan miesväen mielestä kunnon ruokaa.Eikä tainnut näkyä siihen aikaan pöydissä kurkkuja tai tomaattejakaan.
        Miten lie mausteet?Suola taisi olla lähes ainoa ruoan mauste.
        Kyllä ne muutkin ruoat, kuin vain kalaruoat taisivat olla aika yksipuolisia siihen aikaan.Eikä tietysti työväestöllä ollut varaakaan laittaa pöytiä notkumaan.
        Siksi tätä silakansyöntiä ihmettelin, kun se on täytynyt tosiaankin tuottaa kauempaa.Mutta tuo selittää paljon, että se oli helposti säilyttävää.Ehkä ei niin lapamatoistakaan kuin esim.Joku suolalahna.
        Ilmeisesti turun suunnalta tuotiin silakkaa urjalaan.Vaikka ajattelin lähempääkin kalaa itsekalastaen saatavan.
        En tiedä sitten, miten nuo lupajutut tuohon aikaan olivat.Ainakin kartanon agronomi meinasi ottaa yhteen, tuon toisessa vastauksessa mainitun Susi Kustaan kanssa.Kun Kustaa metsästeli ilman lupaa kartanon mailla.
        Jospa sitten ei ollut myöskään luvatta asiaa kalastella isommin vesialueilla mihin ei ollut osakkuutta.Kustaahan se ei lupia kysellyt kalastellessakaan.
        Joka tapauksessa.Tämä 3 osainen trigologia herätti minussa paljon monenlaisia ajatuksia.Kuten varmaan muissakin sen lukeneissa.
        Tännehän siitä piti tulla ajatuksiaan jakamaan.Koska kukaan tuttavistani ei ole tätä kirjaa koskaan avannut.Joten heidän kanssaan ei näistä voi keskustella.Heitä ei kuulemma kiinnosta.
        Joten, siksikin erityisen paljon kiitoksia vastauksista.

        >>Mutta, ei ilmeisesti esim.lohiruokia paljoakaan arvostettu esim.lohiruokia.Vai onko lohi tuotu myöhemmin muualta suomen vesiin?Eikä myöskään metsänantimet, sienet ja marjat tainneet olla, ainakaan miesväen mielestä kunnon ruokaa.Eikä tainnut näkyä siihen aikaan pöydissä kurkkuja tai tomaattejakaan.


      • Suotta ihmettelet
        Suotta ihmettelet kirjoitti:

        >>Mutta, ei ilmeisesti esim.lohiruokia paljoakaan arvostettu esim.lohiruokia.Vai onko lohi tuotu myöhemmin muualta suomen vesiin?Eikä myöskään metsänantimet, sienet ja marjat tainneet olla, ainakaan miesväen mielestä kunnon ruokaa.Eikä tainnut näkyä siihen aikaan pöydissä kurkkuja tai tomaattejakaan.

        Tuli mieleen, että Kaarinan aloitteesta Koskelassa laitettiin jonkinlaista puutarhaa 1930-luvulla. Selviääkö kirjasta, mitä siihen laitettiin? Oliko Kaarina saanut kipinän noiden neuvontajärjestöjen valistustyöstä?


      • Vain silakkaa
        Suotta ihmettelet kirjoitti:

        >>Mutta, ei ilmeisesti esim.lohiruokia paljoakaan arvostettu esim.lohiruokia.Vai onko lohi tuotu myöhemmin muualta suomen vesiin?Eikä myöskään metsänantimet, sienet ja marjat tainneet olla, ainakaan miesväen mielestä kunnon ruokaa.Eikä tainnut näkyä siihen aikaan pöydissä kurkkuja tai tomaattejakaan.

        Hei, kiitos tästä vastauksesta.Se antoi vastauksen moniin mielessä pyörineisiin kysymyksiin.Jotain samaa arvelin itse.Ettei lohta tainnut olla eteläisen ja keskisen suomen vesissä.Puolukkaa tiesin jo käytettävän.
        En tiedä sitten, miten sitä arvostettiin ravintona.Jos vertaa lihan ja perunan ja viljatuotteiden arvostukseen.
        Mutta esim.omenaa oli suomessa kuulemma jo 1600 luvulla.
        Sen viljely aloitettiin Lohjan Kirkniemessä.Lohjahan on suomalaisen omenan kotipaikka.
        Marjapensaiden taimia on jaettu 1900 luvulla.
        Muistan kuulleeni, että äitini isomummon pihalla kasvoi 40 luvulla, jo sodan aikaankin joitakin herukkapensaita.En tiedä tarkemmin mistä ja koska ne oli sinne sitten hankittu.Runsas puutarha siellä joka tapauksessa oli.
        Erikoisia kukkien perennoita ja hedelmäpuita ym.Osa sukua lähti 1918-1919 amerikkaan.Ehkä he toivat puutarhaan vierailuillaan jotakin siemeniä, joita ei suomessa vielä ollut.
        Mutta onneksi, maatalousnaiset ja järjestöt ja koulut olivat tosiaankin niitä, jotka auttoivat ahkerasti torjumaan silloista nälänhätää.Jakaen ilmaiseksi taimia ja siemeniä ja neuvojaan.
        Jos oli ahkera, ei tarvinnut siis nälkää nähdä.
        Toisin kuin nyt, silloin ei ruokaa helposti pöytään tullut.Mutta monipuolisempaa ravintoa hankittaessa, tarvittiin kyllä kekseliäisyyttä ja paljon työtä.
        Siihen aikaan työtkin oli paljon raskaampia ja energiaa vaativampia,
        kuin nykyään.Työväestön keskuudessa ei ollut ylipainoisia.
        Heidän pöydissään ollut kovin runsasta ja monipuolista ravintoa.Kaikki mitä syötiin, paloi huolella loppuun raskaissa töissä.
        Ja vaikka aika on toinen, ihmiset eivät ole oppineet syömään vieläkään monipuolisesti ja terveellisesti.
        Neuvokkaat kotikokit on ajasta huolimatta, saaneet pöytäänsä ravitsevaa ja terveellisempää ruokaa, toisin kuin passiiviset ja neuvottomat.
        Mutta näitä pula-ajoista kertovia kirjoja kun lukee, osaa arvostaa ruokaa eritavalla.Siksi monen olisi hyvä lukea täällä pohjantähden alla trilogiakin.Tietää, ettei ruoka ole aina ollut kaikille itsestäänselvyys.
        Ei ole ollut sitä valinnanmahdollisuutta, mitä tänään syötäisiin.On ollut aikoja, jolloin kukaan ei kehdannut kranttuilla ruokapöydissä.
        Kahvinautintokin on erilainen, kun tietää.Ettei tähän nautintoonkaan kaikilla aina ole ollut mahdollisuutta.Vaan piti tyytyä kitkeriin korvikkeisiin.


      • Anonyymi
        Vain silakkaa kirjoitti:

        Kiitos vihjeestä tuonne wikipedian/urjalan sivulle.Vilkaisin.Onhan siellä jonkun verran vesistöä näköjään kuitenkin ja luulen, ettei niitä vielä tuolloin oltu niin tyhjiin kalastettu.
        Näin naisena vaan miettii näitä kokkausasioita tältäkin kannalta.Jos joutuisi itse tuollaiseen aikaan ja vähin varoin saamaan monipuolista ravintoa pöytään raskaan työn raatajille.
        Mutta ei sen ajan ihmiset ehkä olleet kovin monipuolisia kaiken ravinnon suhteen muutenkaan.Vaikka perinneruoat varmasti onnistui.Mutta reseptejä, eikä keittokirjoja emännillä kai liikoja vielä ollut.Mutta, ei ilmeisesti esim.lohiruokia paljoakaan arvostettu esim.lohiruokia.Vai onko lohi tuotu myöhemmin muualta suomen vesiin?Eikä myöskään metsänantimet, sienet ja marjat tainneet olla, ainakaan miesväen mielestä kunnon ruokaa.Eikä tainnut näkyä siihen aikaan pöydissä kurkkuja tai tomaattejakaan.
        Miten lie mausteet?Suola taisi olla lähes ainoa ruoan mauste.
        Kyllä ne muutkin ruoat, kuin vain kalaruoat taisivat olla aika yksipuolisia siihen aikaan.Eikä tietysti työväestöllä ollut varaakaan laittaa pöytiä notkumaan.
        Siksi tätä silakansyöntiä ihmettelin, kun se on täytynyt tosiaankin tuottaa kauempaa.Mutta tuo selittää paljon, että se oli helposti säilyttävää.Ehkä ei niin lapamatoistakaan kuin esim.Joku suolalahna.
        Ilmeisesti turun suunnalta tuotiin silakkaa urjalaan.Vaikka ajattelin lähempääkin kalaa itsekalastaen saatavan.
        En tiedä sitten, miten nuo lupajutut tuohon aikaan olivat.Ainakin kartanon agronomi meinasi ottaa yhteen, tuon toisessa vastauksessa mainitun Susi Kustaan kanssa.Kun Kustaa metsästeli ilman lupaa kartanon mailla.
        Jospa sitten ei ollut myöskään luvatta asiaa kalastella isommin vesialueilla mihin ei ollut osakkuutta.Kustaahan se ei lupia kysellyt kalastellessakaan.
        Joka tapauksessa.Tämä 3 osainen trigologia herätti minussa paljon monenlaisia ajatuksia.Kuten varmaan muissakin sen lukeneissa.
        Tännehän siitä piti tulla ajatuksiaan jakamaan.Koska kukaan tuttavistani ei ole tätä kirjaa koskaan avannut.Joten heidän kanssaan ei näistä voi keskustella.Heitä ei kuulemma kiinnosta.
        Joten, siksikin erityisen paljon kiitoksia vastauksista.

        Eihän TPA ei ole mikään keittokirja, mutta ruokapuolesta on tekstiä vähän. Taisi olla Jussilla suolla eväänä suolalahnan puolikas tuohisessa rasiassa. Jussi ei säästellyt leipää, ei nuukuuttaan, vaan tiesi, etteivät ilman sitä kivet nouse muutoin. Susi-Kustaa kyllä kalasti.


      • Anonyymi
        Vain silakkaa kirjoitti:

        Hei, kiitos tästä vastauksesta.Se antoi vastauksen moniin mielessä pyörineisiin kysymyksiin.Jotain samaa arvelin itse.Ettei lohta tainnut olla eteläisen ja keskisen suomen vesissä.Puolukkaa tiesin jo käytettävän.
        En tiedä sitten, miten sitä arvostettiin ravintona.Jos vertaa lihan ja perunan ja viljatuotteiden arvostukseen.
        Mutta esim.omenaa oli suomessa kuulemma jo 1600 luvulla.
        Sen viljely aloitettiin Lohjan Kirkniemessä.Lohjahan on suomalaisen omenan kotipaikka.
        Marjapensaiden taimia on jaettu 1900 luvulla.
        Muistan kuulleeni, että äitini isomummon pihalla kasvoi 40 luvulla, jo sodan aikaankin joitakin herukkapensaita.En tiedä tarkemmin mistä ja koska ne oli sinne sitten hankittu.Runsas puutarha siellä joka tapauksessa oli.
        Erikoisia kukkien perennoita ja hedelmäpuita ym.Osa sukua lähti 1918-1919 amerikkaan.Ehkä he toivat puutarhaan vierailuillaan jotakin siemeniä, joita ei suomessa vielä ollut.
        Mutta onneksi, maatalousnaiset ja järjestöt ja koulut olivat tosiaankin niitä, jotka auttoivat ahkerasti torjumaan silloista nälänhätää.Jakaen ilmaiseksi taimia ja siemeniä ja neuvojaan.
        Jos oli ahkera, ei tarvinnut siis nälkää nähdä.
        Toisin kuin nyt, silloin ei ruokaa helposti pöytään tullut.Mutta monipuolisempaa ravintoa hankittaessa, tarvittiin kyllä kekseliäisyyttä ja paljon työtä.
        Siihen aikaan työtkin oli paljon raskaampia ja energiaa vaativampia,
        kuin nykyään.Työväestön keskuudessa ei ollut ylipainoisia.
        Heidän pöydissään ollut kovin runsasta ja monipuolista ravintoa.Kaikki mitä syötiin, paloi huolella loppuun raskaissa töissä.
        Ja vaikka aika on toinen, ihmiset eivät ole oppineet syömään vieläkään monipuolisesti ja terveellisesti.
        Neuvokkaat kotikokit on ajasta huolimatta, saaneet pöytäänsä ravitsevaa ja terveellisempää ruokaa, toisin kuin passiiviset ja neuvottomat.
        Mutta näitä pula-ajoista kertovia kirjoja kun lukee, osaa arvostaa ruokaa eritavalla.Siksi monen olisi hyvä lukea täällä pohjantähden alla trilogiakin.Tietää, ettei ruoka ole aina ollut kaikille itsestäänselvyys.
        Ei ole ollut sitä valinnanmahdollisuutta, mitä tänään syötäisiin.On ollut aikoja, jolloin kukaan ei kehdannut kranttuilla ruokapöydissä.
        Kahvinautintokin on erilainen, kun tietää.Ettei tähän nautintoonkaan kaikilla aina ole ollut mahdollisuutta.Vaan piti tyytyä kitkeriin korvikkeisiin.

        Mummon (synt. 1880) perintönä on kolmannessa polvessa "Pula-ajan keittokirjaa", painettu 1930-luvulla. Vihreää ajattelua pakosta!


      • Anonyymi
        Vain silakkaa kirjoitti:

        Kiitos vihjeestä tuonne wikipedian/urjalan sivulle.Vilkaisin.Onhan siellä jonkun verran vesistöä näköjään kuitenkin ja luulen, ettei niitä vielä tuolloin oltu niin tyhjiin kalastettu.
        Näin naisena vaan miettii näitä kokkausasioita tältäkin kannalta.Jos joutuisi itse tuollaiseen aikaan ja vähin varoin saamaan monipuolista ravintoa pöytään raskaan työn raatajille.
        Mutta ei sen ajan ihmiset ehkä olleet kovin monipuolisia kaiken ravinnon suhteen muutenkaan.Vaikka perinneruoat varmasti onnistui.Mutta reseptejä, eikä keittokirjoja emännillä kai liikoja vielä ollut.Mutta, ei ilmeisesti esim.lohiruokia paljoakaan arvostettu esim.lohiruokia.Vai onko lohi tuotu myöhemmin muualta suomen vesiin?Eikä myöskään metsänantimet, sienet ja marjat tainneet olla, ainakaan miesväen mielestä kunnon ruokaa.Eikä tainnut näkyä siihen aikaan pöydissä kurkkuja tai tomaattejakaan.
        Miten lie mausteet?Suola taisi olla lähes ainoa ruoan mauste.
        Kyllä ne muutkin ruoat, kuin vain kalaruoat taisivat olla aika yksipuolisia siihen aikaan.Eikä tietysti työväestöllä ollut varaakaan laittaa pöytiä notkumaan.
        Siksi tätä silakansyöntiä ihmettelin, kun se on täytynyt tosiaankin tuottaa kauempaa.Mutta tuo selittää paljon, että se oli helposti säilyttävää.Ehkä ei niin lapamatoistakaan kuin esim.Joku suolalahna.
        Ilmeisesti turun suunnalta tuotiin silakkaa urjalaan.Vaikka ajattelin lähempääkin kalaa itsekalastaen saatavan.
        En tiedä sitten, miten nuo lupajutut tuohon aikaan olivat.Ainakin kartanon agronomi meinasi ottaa yhteen, tuon toisessa vastauksessa mainitun Susi Kustaan kanssa.Kun Kustaa metsästeli ilman lupaa kartanon mailla.
        Jospa sitten ei ollut myöskään luvatta asiaa kalastella isommin vesialueilla mihin ei ollut osakkuutta.Kustaahan se ei lupia kysellyt kalastellessakaan.
        Joka tapauksessa.Tämä 3 osainen trigologia herätti minussa paljon monenlaisia ajatuksia.Kuten varmaan muissakin sen lukeneissa.
        Tännehän siitä piti tulla ajatuksiaan jakamaan.Koska kukaan tuttavistani ei ole tätä kirjaa koskaan avannut.Joten heidän kanssaan ei näistä voi keskustella.Heitä ei kuulemma kiinnosta.
        Joten, siksikin erityisen paljon kiitoksia vastauksista.

        Ei nykyäänkään ole lupa kalastaa ilman lupaa ellei ole mukana jakovesissä. Esim. meren rannikoilla vesialueet ovat suurelta osin yksityisomistuksessa ja niillä saa kalastaa vain mato-ongella ellei omistaja anna muuhun lupaa.


    • kalakallelle

      Höpö höpö Lukekaa edes kirja ennen kommentointia. Kalavedet olivat kaikkein käytössä. Susi- Kustaa kalasti eikä hänellä ollut sen kummempia erillislupia kalavesiin. Hän toi emännille kalaa jotka miettivät aina montako leipää olisi annettava.

      Myös Koskelan Vilho kunnosti vanhoja mertoja työttömänä ollessaan ja pyyti niillä avannoista, ja sai kalaa. Kustaahan teki vielä kiusaa ja nosteli ja repi Vilhon rysät ja väitti sen olleen Meurami. Vilho osti uusia rautalanka rysiä ja piti niitä paremmin silmällä. Torpparitkin siis kalastivat.

      Kalaa ja pyyntivälineitä oli ja niitä käytettiin. Kartanon alustalaisten, muonamiesten ja mäkitupalaisten asema vain oli torppareitakin paljon heikompi. Kaikki rahat menivät vaateriepuihin ja syömiseen. Varaa isompiin pyyntivälineisiin ei kerta kaikkiaan ollut. Isoin osa muonastahan tuli kartanosta. Pernaa, kuten Preeti sanoi, kasvatettiin kyllä. Rengit ja piiathan saivat syömisen talosta jossa tekivät töitä. Kalat jotka he talon välineillä pyytivät, olivat tietysti isännän

      • sampo

        Ei kalastusoikeus suinkaan ollut kaikkien käytössä. Torppareilla se oli jos torpankontrahtiin oli niin kirjattu. Linnan kirjassa häätöjä tehneen "Laukon paroonin alustalaiset purnasivat ja kävivät jopa oikeutta kokiessaan kartanon liiaksi määräävän kalastusoikeuksiaan."
        Pappilan torpparina Koskelalla oli ilmeisesti kalastusoikeus kontrahdissa. Luultavasti myös kartanon torppareilla koska Kivivuoressakin oli mertoja.


      • Anonyymi

        Pieni huomautus. Rysää ei valmistettu metalliverkosta, vaan lankaverkosta. Jonkinlainen merta voi olla metalliverkkoa tai ns. kalastajanlangsta , mutta perinteinen merta on tehty pajun vitsoista. Katiska on metalliverkkoa.


      • Anonyymi

        Kyllä torpparit vetouisteluvat vähintään kymmenellä vavalla per vene.


    • Vuorenpeikkolainen

      Mistä tuon hirveen vilkkuvan velkatarjonnan saa loppumaan. Räikeästi tökkii silmään ruudun alareunasta kun yrittää jotain lukea. Tällä menolla viimeisetkin lukijat häipyy ja kelle sitten myytte mainoksia?

    • Anonyymi

      Jo nuorena katkeroituneen Linnan sosiaalipornoa oli TPA. Esittää vaikutelman että on suuri ihmisoikeusloukkaus kun vuokralainen joutuu maksamaan vuokraa.

      • Anonyymi

        Koko Linnan narratiivi torpparien osaksi langetetusta vääryydestä on rakennettu taitavasti sen mielikuvitusta edustavan tapahtuman varaan, kuinka pappilan väki muka otti kolmasosan torppari Koskelan raivaamasta peltoalasta omaan käyttöönsä. Toimivat siis Linnan sepitteessä täysin kristinuskon etiikan vastaisesti.

        Mitään sellaista ei Suomen oloissa ole tapahtunut. Kuinka paljon sepite aiheutetusta vääryydestä ihmisten mieliä kuohutti, siitä kertoo sekin, että arkkipiispa Juva teetätti tutkimuksen, missä Linnan sepitteen mukainen tapaus olisi sattunut. Vaan eipä ollut sattunut missään, ei edes pienessä mittakaavassa. Tämä tosiasia on tapana jättää joka kerta mainitsematta, kun näitä Linnan "Täällä Pohjantähden alla" tarinoita vatvotaan. Samoin jätetään mainitsematta se, että vastapuolesta vain pieni murto-osa osallistui sotaan poliittisten motiivien takia. Ne valkoiset, jotka vapaaehtoisesti sotaan lähtivät, eivät edes lähteneet sisällissotaan, vaan vapaussotaan eli ajamaan röyhkeästi käyttäytyvä ja kuriton venäläinen sotajoukko maasta pois.

        Suojeluskuntain joukot olivat melko täydellisesti pelkästään asevelvollisina mukaan pakotetuista miehistä koostuneita. Tehdas- ja kartano-Suomen ulkopuolisella, laajalla maaseudulla ei oltu suuremmin kiinnostuneita, kuinka yhteiskunnalliset epäkohdat siellä eteläisimmän Suomen rintamailla saadaan hoidettua. Laillisen hallituksen masinoiman asevelvollisarmeijan voittaman sodan jälkiselvittelyt kylläkin olivat sekasortoisissa oloissa kostonhenkisiä ja laittomuuksia sisältäneitä. Tätä varsinkin sodan aloittanut ja hävinnyt osapuoli on vuosikymmenistä toiseen muistanut korostaa.

        Torpparithan eivät olleet sisällissodan vuosina suinkaan mitään maamme huono-osaisinta väkeä. Siksi he eivät suuremmin olleet halukkaita koko välienselvittelyyn oallistumaan tai osallistuivat enemmän tai vähemmän haluttomasti pienellä prosenttiosuudella ja pääosin vain punaisten hallussa olleella kartano-Suomen alueella. Linna taas antaa ymmärtää, että koko sisällissota olisi ollut torppareiden ja ja heidän kokemisensa vääryyksien masinoimaa. Kai se hänen sepite pelkästään todellisen maaseudun rupusakin varaan luotuna ei tuntunut kirjailijankaan mielestä kovin uskottavalta tai hohdokkaalta. Kaupunkien oloistahan Linnalla ei maalaispoikana ollut juuri tietoa eikä varsinkaan vanhemman polven välittämää perinnetietoa, joten tarina sisällissodan kehittymisestä on rakennettu maalaiskylän olosuhteiden ja mielikuvituksen varaan.

        Sisällissotaan ryhtyminen oli punakaartien menestyskuvitelmissa paljoudessa venäläisen sotaväen suorituskykyyn uskomisen varassa. Suomalaista kaupunkipaikkojen työväkeä sotaan osallistui lukuisasti sen takia, että sekasortoiseksi ajetussa tilanteessa tehtaat lakkasivat toimimasta ja työväeltä loppui toimeentulo. Punakaartit lupasivat riveihinsä osallistuvalle työväelle sen järjestää. Heille tarjottiin ilmainen ruoka ja maksettiin palkkaa . Ruokatarpeet hankittiin ryöstämällä ne ympäristön maanviljelijöiltä. Tupakat, viinat, vaatetäydennys yms. taas ryöstettiin sieltä mistä irti saatiin. Mutta kun tarpeeksi ei ruokaa ja muita välttämättömiä toimeentulon edellytyksiä, eikä varsinkaan helppoa sotamenestystä irti saatu, venäläinen sotaväki menetti tappeluhakunsa ja alkoi livistää kotimaahansa. Suomen punakaartien johtoporukka taas ymmärsi häipyä viimeistään heidän mukanaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2669
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      231
      2531
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2312
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      191
      1808
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1308
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1253
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe