Eteen tulee mahdollisesti tilanne, että pitäisi laittaa oma asunto vuokralle. Kuinka olisi järkevintä toimia, vuokrata itse vai käyttää välitysfirmaa? Jos asunnon vuokraa itse ja vuokralaiset tulevat sitten tärvelemään jotain, onko vastuu yksin minulla? Jos firmaa käyttää, vastaako se sitten kaikista mahdollisista eteentulevista kustannuksista? Kuinka paljon firma yleensä Noin veloittaa asunnon välityksestä (Oulu)? Entä myöhemmin, jos vaatimani vuokran suuruus olisi 650-700e, paljonko tästä itselle jäisi käteen? Paljonko menee veroihin? Asunnosta maksamani yhtiövastike on n. 150e/kk. Saako jotain verovähennyksiä? Verovähennystähän saa asuntoon kohdistuvan lainan koroista. Mahdollisimman paljon ja selkeää tietoa kaipaisin, täysin uusi juttu itselle. Kiitos!
Asunnon vuokrauksesta kysymyksiä
9
4188
Vastaukset
- ...
No ei se välitysfirma kyllä korvaa mitään, jos vuokralaiset asunnon tärvelee. Ne vain etsivät puolestasi asukkaat asuntoosi, siis järjestävät näytöt ym.
Yleensä vuokralaisilta peritään takuuvuokra/vuokravakuus, joka vastaa 1-2 kuukauden vuokraa, joskus jopa 3 kk:n vuokraa (kiskurimaista!). Tämä raha sitten talletetaan tilille, ja kun vuokralainen sitten joskus muuttaa pois, hän saa rahat takaisin. Ja jos asunnossa on jotain korjattavaa, siis jotain sellaista mikä ei ole normaalia kulumista, otetaan vuokravakuudesta rahat korjaukseen. Voit myös edellyttää vuokralaiselta kotivakuuden ottamista.
Suurin osa vuokralaisista on ihan tavallisia ihmisiä, joten ei kannata pelätä, että asunto menisi jotenkin pilalle jos laitat sen vuokralle. Tietysti vähän voit porukkaa karsia korkealla vuokralla ja vuokravakuudella.- R.V
Kiitoksia vastauksestasi. Kysyisin vielä tästä takuuvuokra-asiasta. Eli jos perisin takuuvuokraa vaikka 1000e ja vuokralaiset ainakin sattuisivat jotakin tärvelemään niin, että korjauskustannukset menisivät yli 1000e, niin mitäs sitte, loput menee omasta pussista?
Tässä tulisi siis vastaan se, että jos heillä olisi kotivakuutus niin sitten se korvaisi? - + + +
R.V kirjoitti:
Kiitoksia vastauksestasi. Kysyisin vielä tästä takuuvuokra-asiasta. Eli jos perisin takuuvuokraa vaikka 1000e ja vuokralaiset ainakin sattuisivat jotakin tärvelemään niin, että korjauskustannukset menisivät yli 1000e, niin mitäs sitte, loput menee omasta pussista?
Tässä tulisi siis vastaan se, että jos heillä olisi kotivakuutus niin sitten se korvaisi?Kotivakuutus lienee korvaa sopimuksen rajoissa vakuutetun tekemän tahattoman vahingon.
Huonoista elintavoista johtuva asunnon normaalista kulumisesta poikkeava huonokuntoisuus onkin sitten toinen asia. - vuokranantaja!!!!!!
R.V kirjoitti:
Tässä tulisi siis vastaan se, että jos heillä olisi kotivakuutus niin sitten se korvaisi?Tottakai vuokralainen on vastuussa aiheuttamastaan vahingoista, pois lukien normaali kuluminen. Vakuus ei ole mikään maksimi tai minimi korvaustaso, jos kulut yli tai ali vakuuden määrän vuokralainen yhtälailla vastuussa. Näitä riskejä voit pienentää esim. vaatimalla kotivakuutuksen, kieltämällä lemmikkien pitämisen ja tupakoinnin... Kotivakuutus on mielestäni aivan ehdoton ja kummankin osapuolen kannalta järkevä!! Esim. harva vuokralainen pystyy omista rahoistaan maksamaan tai haluaa loppuelämäänsä maksaa, jos huoneistossa syttyy tulipalo. Itse olen valokuvannut voukraamani huoneistot aina ennen voukralle laittamista ja liitänyt vuokrasopimukseen. Tällöin on helppo todistaa, missä kunnossa huoneisto on ollut vuokraamis hetkellä.
- Ex-vuokranantaja
Lähes kaikki asumiskykyiset suomalaiset omistavat asuntonsa. Vuokralaisen valinta on siksi tehtävä huolella.
Hieman ohjeita:
1. Koskaan ei kannata vuokrata mitään henkilölle, jolla ei ole luottokorttia.
2. Vuokralaisella tulee olla järkevä syy vuokra-asunnon hankkimista varten, ts. olisi varaa ostaa oma, mutta koska ...
3. Kolmen kk vuokratakuu on sekä minimi että maksimi. Se ei riitä kuitenkaan, jos osuu huono vuokralainen kohdalle.
4. Vuokralaisella tulee olla työpaikka (maailmalla on yllättävän paljon miljonääriksi itseään väittäviä, jotka vaan nyt sattuvat tarvitsemaan asuntoasi.)
Näilla ohjeilla huonon vuokralaisen todennäköisyys putoaa kokemuksen mukaan kymmeneen prosenttiin. Joka kymmenes vuokralainen lyö oviin reikiä, repii WC pytyn lattiasta, rikkoo kaakelit, tuhoaa parketit, maalaa tammilistat, sotkee seinät, tuhrii huonekalut, jne joka tapauksessa. Huono vuokralainen ei tietenkään maksa vuokraansa eikä vie edes roskia asunnosta.
Tämä yksi kymmenestä on sitä suomalaisen ruletin pelaamista.
Kannattaako se? Jos osaa tehdä putki-, sähkö-, parketti-, kaakeli-, maalaus-, rappaus-, kaluste-, perintä-, ja ulosottotyöt itse, niin saattaa joskus päästä 2 - 8 % tuottoon omalle työlle palkkaa laskematta. Jos ei hätkähdä uhkailua ja ajoittaisia tappotuomioita, niin mikäs siinä.
Jos taas haluaa elää vähemmän jännittävästi, voi myydä asuntonsa ja ostaa obligaatioita. Obligaatiot nimittäin harvemmin tuhrivat kylpyhuoneen katon ulosteella.
Valinta on Sinun.
- vuokranantaja!!!!!!
Välitysfirma ei vastaa mistään muusta kuin vuokralaisen hankkimisesta. Isoissa kaupungeissa vuokralaisen löytäminen itsekin on yleensä helppoa. Firman etuna on, että se voi tarkistaa vuokralaisen luottotiedot ja papereiden tekeminen on helpompaa. Helsingissä välitysfirmat taitaa veloittaa noin 1,22x 1kk:den voukra. Varman hinnan näet firmojen kotisivuilta.
Vuokratulo on pääomatuloa, joten veroprosentti on 28%. Voit laskea vero=(vuokra-vastike-korot/kk)*0,28.
Esim.
vuokra 650
vastike 150
korot/kk 200
vero 84 =(650-150-200)*0,28
VOUKRATULO 216 €/kkOulussa muutama vuokrakämppä. Yhdestäkään en ole takuuvuokraa ottanut. Vuokralaiset olen itse hankkinut opiskelijoista ja nuorista pareista. Kotivakuutuksia ei ole. Työpaikan olen sentään kysynyt ei-opiskelijoilta lähinnä varrmistaakseni, että pystyvät vuokran maksamaan. Kotieläin- ja tupakointikiellon olen vuokrasopimukseen kirjannut.
Muuten on mennyt hyvin, mutta opiskelijatytöt huonosti huolehtivat avainten palautuksista pois lähtiessään (pojat tunnollisia!) ja vesimaksuista. Yksi vuokralaistyttö (vartija Stockmannilla) varasti pesukoneen, mutta poliisi hoiti palautuksen.
Toistaiseksi siis kaikki hyvin.sitroen kirjoitti:
Oulussa muutama vuokrakämppä. Yhdestäkään en ole takuuvuokraa ottanut. Vuokralaiset olen itse hankkinut opiskelijoista ja nuorista pareista. Kotivakuutuksia ei ole. Työpaikan olen sentään kysynyt ei-opiskelijoilta lähinnä varrmistaakseni, että pystyvät vuokran maksamaan. Kotieläin- ja tupakointikiellon olen vuokrasopimukseen kirjannut.
Muuten on mennyt hyvin, mutta opiskelijatytöt huonosti huolehtivat avainten palautuksista pois lähtiessään (pojat tunnollisia!) ja vesimaksuista. Yksi vuokralaistyttö (vartija Stockmannilla) varasti pesukoneen, mutta poliisi hoiti palautuksen.
Toistaiseksi siis kaikki hyvin.lisää, että kaikista tuloista ja menoista pidän kirjaa. Vuokratuloista saa vähentää ainakin yhtiövastikkeen, vesimaksut, kaikki korjauskulut, matkat yhtiökokouksiin (km-rahat päivärahat) korjauskulut jne. Tulojen ja menojen erotuksesta sitten maksat veron, joka lienee nykyään 28 %.
- vuokranantaja!!!!
sitroen kirjoitti:
Oulussa muutama vuokrakämppä. Yhdestäkään en ole takuuvuokraa ottanut. Vuokralaiset olen itse hankkinut opiskelijoista ja nuorista pareista. Kotivakuutuksia ei ole. Työpaikan olen sentään kysynyt ei-opiskelijoilta lähinnä varrmistaakseni, että pystyvät vuokran maksamaan. Kotieläin- ja tupakointikiellon olen vuokrasopimukseen kirjannut.
Toistaiseksi siis kaikki hyvin.Onko itselläsi kotivakuutus, jos on miksi ei muissa huoneistoissasi?? Mielestäni asuntoon sijoittaminen on sen verran suuri sijoitus, että sen riskiä kannattaa pienentää vakuutuksen avulla. Muiden puolesta ei asuntoa voi vakuuttaa, joten edellytän sitä omilta vuokralaisiltani. Tietysty voi sanoa, että on jokaisen oma asia haluaako ottaa kotivakuutuksen. Mutta mistä saat korvauksen, jos varaton opiskelija esim. jättää lieden päälle ja polttaa huoneistosi??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 551172
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1511141Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601075Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo82956Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu45874Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55818Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä54770Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54765KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin71711- 32692