Liksat & työajat ?

Norman F

Vähän galluppia pukkaa

omat tiedot:

RA, arkkit yo, työkokemus 6 v
Liksa 2500 €/kk
työaika 40 h/vko, ei ylitöitä

Mites sulla?

20

6392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla....

      Kaupallisella alalla päällikkö-nimikkeellä, ylioppilas, työkokemus esimiestehtävissä noin 5v. 2400 eur/kk, 40 h/vko, ei ylityövelvoitetta

    • Karhukaima

      arkkitehti, työkokemus 8 vuotta (6v. yhtäjaksoisesti)
      liksa 1600e/kk (oma toimisto)
      työaika 55h/vko

      • ...

        Ra, työkokemus n. 9v
        liksaa bruttona 1300 (oma toimisto n. 2,5v)
        netto n. 1000
        päälle verottomat matkakorvaukset 500-1000 euroa koska pääosa hommista kesällä valvontaa ja työnjohtoa
        Työaika vaihtelee suuresti, mutta varmaan lähemmäs 50 h/vko, sitten joskus on näitä russijaksoja..


    • mutta menköön

      Jo 2500 on allekirjoittanut vetoomuksen ulkomaalaisten rikollisten karkoittamiseksi.
      www.adressit.com ja sivulla kaksi (2) otsikolla "Rikollisten ulkomaalaisten karkoittaminen".
      Allekirjoita sinäkin ryöstettyjen ja raiskattujen puolesta.
      Kiitos!

    • ***

      RA, työkokemus 7 vuotta
      Palkka 3050e/kk
      työaika 37.5h/vko

      lisättäköön vielä paikkakunta, koska tällä on myös vaikutuksensa tulotasoon. Eli Helsinki.

    • onnellinen mies

      Viisi vuotta sitten it-alan myyntihommissa
      ins
      20 v työkokemus
      3500 €/kk
      työajat kohtuuttomat
      työilmapiiri ahdistava

      Nyt viisi vuotta asuntojen remontointia ja konsultointia
      palkkaa en laske
      töitä teen viitenä päivänä viikossa, tunteja en laske
      tulen toimeen ja olen tyytyväinen

    • jop

      Tämä on mielenkiintoinen thredi, joten ohessa omani:

      työkokemus: 5 vuotta samassa paikassa - ark.yo:na suurin osa, nyt arkkitehtina (vihdoinkin)

      palkka: 18 e /h > kuussa keskimäärin noin 140-150 tuntia - eli ~2700 e plus päälle lounarietu ~150e. tunti tunnista, ei siis kuukausipalkka

      hommat tehdään, välillä russi ja välillä rauhallisempaa...

    • Norman F

      Olen näköjään hieman alipalkattu...

    • verojuristi

      OTK, VT, työkokemus 5 v
      5800 e/kk, bonarit max 4 kk palkka
      työaika 35-70 h/vko

      Mahdollisuus ylennyksiin olemassa. Kysymys: teenkö minä jotain oikein, vai onko suuresti (oikeasti) kunnoittamani arkkitehtiala pilannut omat työmarkkinansa?

      Muuten, millä hiivatilla te noilla palkoilla vaaditte meitä muita rakennuttamaan tyylikkäitä paikallarakennettuja kivitaloja? Oletan tietysti, että pystytte itse tekemään sen, mitä vaaditte muilta.

      Nimim. oma ja lähipiirin verotus optimoitu.

      • Norman F

        Ihan itse pilattiin 90-luvun alussa. Laskutushinta korkeakoulututkinnon suorittaneilla arkkitehdeilla Suomessa vaihtelee 50-80 euron välillä, huippuarkkitehti voi pystyä laskuttamaan 100 euroa tunnissa. Kaikkia tehtyjä tunteja ei läheskään aina edes laskuteta. Kukin voi sitten verrata em. hintoja esim. mainostoimistojen, keikkalääkärifirmojen, juristien ja it-konsulttien tuntihintoihin.

        Tämmöstähän tämä on. Tyhmä huutolaispoika yrittää komentaa keisaria.


      • Alalla

        Siis mitä tarkoitat että vaaditaan palkoilla muita rakentamaan? Arkkitehdin ei tarvitse suunnitella rakennuksia joihin hänellä itsellään on varaa, vai oliko tästä kyse? Monikin teatteri ja kirjasto jäisi rakentamatta jos se olisi edellytyksenä. Matkatoimiston virkailija saattaa myydä maailmanympärimatkoja joihin hänellä ei olisi itse varaa ja siivooja saattaa pitää esim. sairaalassa yllä tarkempaa puhtautta kuin kotonaan.


      • M.Arch

        Kyllä me tämä monttu ihan itse ollaan kaivettu. Ensin 60-70-luvulla murskattiin ammattitaitomme uskottavuus maallikon silmissä piirtämällä paskaa ja 90-luvun laman aikana meikäläiset teki hommia kolmasosahintaan työn arvosta. Tästä kuopasta on vaikea nousta.

        En oikein ymmärrä mitä meidän palkoilla on tekemistä sen kanssa, minkälaisia taloja me SUOSITELLAAN rakennettavan? Tuolla logiikalla Mersumyyjienkin pitäisi olla juristeja jotta voisivat autojaan myydä...


      • Rak.ins
        M.Arch kirjoitti:

        Kyllä me tämä monttu ihan itse ollaan kaivettu. Ensin 60-70-luvulla murskattiin ammattitaitomme uskottavuus maallikon silmissä piirtämällä paskaa ja 90-luvun laman aikana meikäläiset teki hommia kolmasosahintaan työn arvosta. Tästä kuopasta on vaikea nousta.

        En oikein ymmärrä mitä meidän palkoilla on tekemistä sen kanssa, minkälaisia taloja me SUOSITELLAAN rakennettavan? Tuolla logiikalla Mersumyyjienkin pitäisi olla juristeja jotta voisivat autojaan myydä...

        "Ensin 60-70-luvulla murskattiin ammattitaitomme uskottavuus maallikon silmissä piirtämällä paskaa"

        tosissasi, että ette enää piirrä paskaa? Ehkä se paskan piirtäminen jatkuu, ja ansiot ovat sitten sen mukaisia.

        Ehkä aliarvostuksen syynä on tämä hieno tietotekniikka. Tällainen tavallinen inssi pystyy piirtämään talotehtaan " yksilöllisesti" suunnitellun talon jopa yhdessä työpäivässä valmiiksi. Palkkaa maksetaan alle 2000 e /kk. Pitäisikö arkkitehdille maksaa lähes samasta työstä yli 3000 e/kk kun hän käyttää siihen vähintään 3 viikkoa.

        Ps. Kyllä tällaisen tavallisen maalaisinssinkin pitäisi saada vähintään se 3000 e/kk , sillä töitä painetaan niskalimassa.


      • ***

        noitten kahden eri ammattikunnan välillä. Yhtenä mm. se, että eri tyyppiset ihmiset hakeutuvat eri aloille. Vertailussa juristit vs. arkkitehdit on kärjistäen sanottuna vastakkain erilaiset arvomaailmat, kovat arvot pehmeitä vastaan. Toisin sanoen, lakimieskoulutukseen ja -tehtäviin luontevasti hakeutuu öykkärimäsiä mulkkuja, kun taas tyypillinen arkkitehti on taiteellinen, lähinnä eteismaton virkaa toimittava tyhjähousu. Taiteilijat eivät perinteisesti ole kovin bisneslähtökohtaisia, ja siksi teitä on helppo viedä narussa ja nyhtää. Röyhkeydellä tässä maailmassa pärjätään. Lakimiehissä on suhteellisesti enemmän populaa, joka on osannut pitää hyvän huolen myös omista asioistaan, kunnia sitä heille.

        En ihan pitäisi arkkitehtien omana vikana 90-kuvun laman aiheuttamaa tilannetta. jos suurin osa väestä on kilometritehtaalla, niin väkisin veloitukset romahtavat. Ja miksi kuopasta ei ole noustu, johtuu osaltaan em. syystä, että harvassa persoonassa yhdistyy taiteilija ja kova liikemies.

        Vielä, arkkitehtien ammattiliitto on varsin munaton. Mitä siitä tulee, että samassa kokoonpanossa ovat edustettuna työnantajapuoli/yrittäjät, palkansaajat sekä virkamiehet, kaikki omine intresseineen. No eihän siitä mitään tule, kuten huomata saattaa.

        Toiseksi viimeisen kappaleesi olettamus oli naurettava, mutta sehän on jo osoitettu tuossa yllä muutamin esimerkein, joten ei siitä sen enempää.


      • M.Arch.
        Rak.ins kirjoitti:

        "Ensin 60-70-luvulla murskattiin ammattitaitomme uskottavuus maallikon silmissä piirtämällä paskaa"

        tosissasi, että ette enää piirrä paskaa? Ehkä se paskan piirtäminen jatkuu, ja ansiot ovat sitten sen mukaisia.

        Ehkä aliarvostuksen syynä on tämä hieno tietotekniikka. Tällainen tavallinen inssi pystyy piirtämään talotehtaan " yksilöllisesti" suunnitellun talon jopa yhdessä työpäivässä valmiiksi. Palkkaa maksetaan alle 2000 e /kk. Pitäisikö arkkitehdille maksaa lähes samasta työstä yli 3000 e/kk kun hän käyttää siihen vähintään 3 viikkoa.

        Ps. Kyllä tällaisen tavallisen maalaisinssinkin pitäisi saada vähintään se 3000 e/kk , sillä töitä painetaan niskalimassa.

        Toki sitä paskaa tehdään yhä edelleen, mutta onhan se pahin aika selvästi ohi. Suhteessa kaikkeen rakennustuotantoon totaalista sontaa syntyi 60-70-luvuilla huomattavasti enemmän kuin nyt, uskallan väittää.

        Lisäksi on huomioitava, sekä silloin että nyt, ettei huonoista lopputuloksista voi syyttää pelkästään arkkitehteja. Hienot suunnitelmat pilataan äkkiä kun ne käyvät läpi rakennusliikkeiden munattoman ekonomi/tradenomi/insinööri-organisaation. Usein jäljelle jää vain hento vivahde arkkitehdin alkuperäistä ideasta eikä lopputulos ei miellytä ketään.



        Se talon PIIRTÄMINEN ei mikään konsti olekaan, vaan se itse SUUNNITTELU. Siihen piirtämiseen tosiaan kykenee jopa tavallinen inssi, mutta pistäppä perusinssi suunnittelemaan vaikkapa kirjasto, niin veikkaan että hymy hyytyy.

        Otetaanpa vertaukseksi piano. Kyllä siitä kuka tahansa ääntä saa tulemaan, mutta kyllä se hieman erilaiselta kuullostaa kun pallilla istuu pianisti eikä joku sävelkuuro insinööri.


      • ark.suunn.
        Rak.ins kirjoitti:

        "Ensin 60-70-luvulla murskattiin ammattitaitomme uskottavuus maallikon silmissä piirtämällä paskaa"

        tosissasi, että ette enää piirrä paskaa? Ehkä se paskan piirtäminen jatkuu, ja ansiot ovat sitten sen mukaisia.

        Ehkä aliarvostuksen syynä on tämä hieno tietotekniikka. Tällainen tavallinen inssi pystyy piirtämään talotehtaan " yksilöllisesti" suunnitellun talon jopa yhdessä työpäivässä valmiiksi. Palkkaa maksetaan alle 2000 e /kk. Pitäisikö arkkitehdille maksaa lähes samasta työstä yli 3000 e/kk kun hän käyttää siihen vähintään 3 viikkoa.

        Ps. Kyllä tällaisen tavallisen maalaisinssinkin pitäisi saada vähintään se 3000 e/kk , sillä töitä painetaan niskalimassa.

        Ja olen varma, että sutaisen kohteen kuin kohteen rakenteet puolta nopeammin kuin yksikään inssi teidän toimistosta, hyödyntäen näitä hienoja piirto-ohjelmia.

        Lopputuloksesta en voi tosin kantaa vastuuta.


      • Rak.ins
        M.Arch. kirjoitti:

        Toki sitä paskaa tehdään yhä edelleen, mutta onhan se pahin aika selvästi ohi. Suhteessa kaikkeen rakennustuotantoon totaalista sontaa syntyi 60-70-luvuilla huomattavasti enemmän kuin nyt, uskallan väittää.

        Lisäksi on huomioitava, sekä silloin että nyt, ettei huonoista lopputuloksista voi syyttää pelkästään arkkitehteja. Hienot suunnitelmat pilataan äkkiä kun ne käyvät läpi rakennusliikkeiden munattoman ekonomi/tradenomi/insinööri-organisaation. Usein jäljelle jää vain hento vivahde arkkitehdin alkuperäistä ideasta eikä lopputulos ei miellytä ketään.



        Se talon PIIRTÄMINEN ei mikään konsti olekaan, vaan se itse SUUNNITTELU. Siihen piirtämiseen tosiaan kykenee jopa tavallinen inssi, mutta pistäppä perusinssi suunnittelemaan vaikkapa kirjasto, niin veikkaan että hymy hyytyy.

        Otetaanpa vertaukseksi piano. Kyllä siitä kuka tahansa ääntä saa tulemaan, mutta kyllä se hieman erilaiselta kuullostaa kun pallilla istuu pianisti eikä joku sävelkuuro insinööri.

        "Se talon PIIRTÄMINEN ei mikään konsti olekaan, vaan se itse SUUNNITTELU. Siihen piirtämiseen tosiaan kykenee jopa tavallinen inssi, mutta pistäppä perusinssi suunnittelemaan vaikkapa kirjasto, niin veikkaan että hymy hyytyy. "

        Olen samaa mieltä, että aika menee suunnitteluun, eikä piirtämiseen. Huomasit kai ironisen asenteeni edelliseen vastaukseen. Tarkoitin sillä tavallisen omakotirakentajan asennetta. "Piirustukset ovat vain luvan hankintaa varten. Tehdään talo sitten sellainen, kun sattuu tulemaan". Nykyisin olen kylläkin yksityisyrittäjä, teen töitä todella luovan arkkitehdin kanssa, ja arvostan kyllä hänen ammattitaitoaan. Meillä synkkaa yhteistyö hyvin. Kumpikin tekee omia asioitaan. Ongelma tosin on, että vain harva talonrakentaja satsaa suunnitteluun.

        Tuosta kirjaston suunnittelusta sen verran, että katselin kesällä Alajärven kirjastoa. En tiedä kenen luomus kyseessä on. On kai yritetty kopioida viereisten Aallon kunnan taloa, mutta mielestäni ulkonäkö on epäonnistunut. MIttasuhteet ovat jotenkin väärät. Sisustaa en ole katsellut sillä silmällä.

        Voit olla oikeassa siinä, että grynderit pilaavat arkkitehdin suunnitelmat, mutta kyllä sitä paskaa tehdään vieläkin suurella rahalla. Jotenkin on tullut mieleen, että suomeen sopii yksi arkkitehtityyli kerrallaan. Toinen asia on, että taidetta ei ole se jota kansa ymmärtää, vaan se jota kriitikko arvostaa.

        Arkkitehtuuria ei siis ole se mistä kansa pitää. Eli kauneus ei siis ole tavoittelemisen arvoista.

        Miksi arkkitehdin luomuksen tulee miellyttää vain 10 % kansasta. jos se miellyttää yli 50 %:a , kohde on totaalisesti epäonnistunut ????!!!!


      • verojuristi
        *** kirjoitti:

        noitten kahden eri ammattikunnan välillä. Yhtenä mm. se, että eri tyyppiset ihmiset hakeutuvat eri aloille. Vertailussa juristit vs. arkkitehdit on kärjistäen sanottuna vastakkain erilaiset arvomaailmat, kovat arvot pehmeitä vastaan. Toisin sanoen, lakimieskoulutukseen ja -tehtäviin luontevasti hakeutuu öykkärimäsiä mulkkuja, kun taas tyypillinen arkkitehti on taiteellinen, lähinnä eteismaton virkaa toimittava tyhjähousu. Taiteilijat eivät perinteisesti ole kovin bisneslähtökohtaisia, ja siksi teitä on helppo viedä narussa ja nyhtää. Röyhkeydellä tässä maailmassa pärjätään. Lakimiehissä on suhteellisesti enemmän populaa, joka on osannut pitää hyvän huolen myös omista asioistaan, kunnia sitä heille.

        En ihan pitäisi arkkitehtien omana vikana 90-kuvun laman aiheuttamaa tilannetta. jos suurin osa väestä on kilometritehtaalla, niin väkisin veloitukset romahtavat. Ja miksi kuopasta ei ole noustu, johtuu osaltaan em. syystä, että harvassa persoonassa yhdistyy taiteilija ja kova liikemies.

        Vielä, arkkitehtien ammattiliitto on varsin munaton. Mitä siitä tulee, että samassa kokoonpanossa ovat edustettuna työnantajapuoli/yrittäjät, palkansaajat sekä virkamiehet, kaikki omine intresseineen. No eihän siitä mitään tule, kuten huomata saattaa.

        Toiseksi viimeisen kappaleesi olettamus oli naurettava, mutta sehän on jo osoitettu tuossa yllä muutamin esimerkein, joten ei siitä sen enempää.

        Pari vastakommenttia:

        "lakimieskoulutukseen ja -tehtäviin luontevasti hakeutuu öykkärimäsiä mulkkuja"

        Siinäpä terveisiä kaikille ihmisoikeusjuristeille. Yllättääkö muuten, että kaikki juristituttuni ovat muuten ihan tavallisia mutta hirvittävän ahkeria, tunnollisia ja lainkuuliaisia kansalaisia, jotka hoitavat etujaan osaamalla asiansa pohjiaan myöten hyvin? Asioista on osattu pitää huoli, kun työ vie kaiken ajan eikä ole kuviteltu liikoja itsestä.

        "En ihan pitäisi arkkitehtien omana vikana 90-kuvun laman aiheuttamaa tilannetta.."

        En edes väittänyt näin, mutta ehkä tämä kommentti ei ollut itselleni. Olen muuten todella sitä mieltä, että arkkitehtien laskutusperusteet ovat totaalisen pielessä. Miksi kouluttamattoman kiinteistönvälittäjän pitäisi saada omakotitalon jokaisesta kauppaamisesta enemmän rahaa kuin sen suunnittelijan?

        "Vielä, arkkitehtien ammattiliitto on varsin munaton.."

        Tai sitten arkkitehtien ammattiliitto toimii juuri siten kuin sen johto haluaa. Sama tilanne on muuten Lakimiehillä. Lakimiesliiton johdossa on paljon työnantajien edustajia. Eipä ole paljon julkisen sektorin juristien lakkoja näkynyt.

        "Toiseksi viimeisen kappaleesi olettamus oli naurettava.."

        Ehkäpä vielä palaamme siihen kuitenkin.

        Arkkitehtien yleinen teesi on, että talotehtaiden pakettitalojen arkkitehtuuri on kehnoa. Näin voi ollakin, olen itsekin vähän sitä mieltä. Kuitenkin, jotta on kelvollinen arvostelemaan muiden toimintaa, pitää uskottavuuden takia itse toimia suhteellisen oikein. Esimerkiksi: mersumyyjä, joka ajaa vanhalla Nissanilla, lakimies, jolla on vankeustuomioita tai optikko, jolla on 70-luvun rillit. Siten arkkitehdeiltä voisi jollain tavalla edellyttää asumista arkkitehtonisesti tyydyttävissä paikoissa. Se voi tarkoittaa isoja tai pieniä asuntoja eri sijainneilla. Arkkitehdit varmaankin sisäistävät, että suurimmalla osalla suomalaisista ei voi olla taloudellisia resursseja yksilöllisiin upeisiin taloihin, oletettavasti merkittävä osa arkkitehdeistä kuuluu tähän samaan ryhmään, itse asiassa meihin.

        Siten korkealaatuisen arkkitehtuurin tekeminen standardiksi edellyttää joko 1) talotehtaiden pakettitalojen suunnittelun tason nostoa tai 2) arkkitehtien itsensä tekemää merkittävää asiakkaiden lähentymistä. On mielestäni aika ylimielistä haukkua pakettitaloja, jos oma ammattikunta ei edes yritä tehdä asialle mitään, ja jos lisäksi itse ei ole muita parempi.


        On muuten aivan selvää, että kommentti ei voi koskea kirkkoja tai kirjastoja, tai kaupallisia tai teollisia rakennuksia. Kommentti rajautuu siis väkisinkin koskemaan omaksi asunnoksi teetettäviä taloja. Toki ymmärrän, että valtaosa arkkitehdeistä ei työllisty pientaloista, vaikka kai sekin olisi mahdollista.

        Jos arkkitehdit olisivat yhtä ovelia kuin lääkärit, joita myös suuresti kunnioitan, mutta joita usein virheellisesti empaattisiksi ja pyyteettömiksi ihmisiksi kuvitellaan, he olisivat lobanneet arkkitehdin käytön pakolliseksi omakotirakentamisessa, ohjanneet talonrakennuksen koko kassavirran kulkemaan arkkitehtikunnan kautta tai omistaisivat talotehtaat.


      • ***
        verojuristi kirjoitti:

        Pari vastakommenttia:

        "lakimieskoulutukseen ja -tehtäviin luontevasti hakeutuu öykkärimäsiä mulkkuja"

        Siinäpä terveisiä kaikille ihmisoikeusjuristeille. Yllättääkö muuten, että kaikki juristituttuni ovat muuten ihan tavallisia mutta hirvittävän ahkeria, tunnollisia ja lainkuuliaisia kansalaisia, jotka hoitavat etujaan osaamalla asiansa pohjiaan myöten hyvin? Asioista on osattu pitää huoli, kun työ vie kaiken ajan eikä ole kuviteltu liikoja itsestä.

        "En ihan pitäisi arkkitehtien omana vikana 90-kuvun laman aiheuttamaa tilannetta.."

        En edes väittänyt näin, mutta ehkä tämä kommentti ei ollut itselleni. Olen muuten todella sitä mieltä, että arkkitehtien laskutusperusteet ovat totaalisen pielessä. Miksi kouluttamattoman kiinteistönvälittäjän pitäisi saada omakotitalon jokaisesta kauppaamisesta enemmän rahaa kuin sen suunnittelijan?

        "Vielä, arkkitehtien ammattiliitto on varsin munaton.."

        Tai sitten arkkitehtien ammattiliitto toimii juuri siten kuin sen johto haluaa. Sama tilanne on muuten Lakimiehillä. Lakimiesliiton johdossa on paljon työnantajien edustajia. Eipä ole paljon julkisen sektorin juristien lakkoja näkynyt.

        "Toiseksi viimeisen kappaleesi olettamus oli naurettava.."

        Ehkäpä vielä palaamme siihen kuitenkin.

        Arkkitehtien yleinen teesi on, että talotehtaiden pakettitalojen arkkitehtuuri on kehnoa. Näin voi ollakin, olen itsekin vähän sitä mieltä. Kuitenkin, jotta on kelvollinen arvostelemaan muiden toimintaa, pitää uskottavuuden takia itse toimia suhteellisen oikein. Esimerkiksi: mersumyyjä, joka ajaa vanhalla Nissanilla, lakimies, jolla on vankeustuomioita tai optikko, jolla on 70-luvun rillit. Siten arkkitehdeiltä voisi jollain tavalla edellyttää asumista arkkitehtonisesti tyydyttävissä paikoissa. Se voi tarkoittaa isoja tai pieniä asuntoja eri sijainneilla. Arkkitehdit varmaankin sisäistävät, että suurimmalla osalla suomalaisista ei voi olla taloudellisia resursseja yksilöllisiin upeisiin taloihin, oletettavasti merkittävä osa arkkitehdeistä kuuluu tähän samaan ryhmään, itse asiassa meihin.

        Siten korkealaatuisen arkkitehtuurin tekeminen standardiksi edellyttää joko 1) talotehtaiden pakettitalojen suunnittelun tason nostoa tai 2) arkkitehtien itsensä tekemää merkittävää asiakkaiden lähentymistä. On mielestäni aika ylimielistä haukkua pakettitaloja, jos oma ammattikunta ei edes yritä tehdä asialle mitään, ja jos lisäksi itse ei ole muita parempi.


        On muuten aivan selvää, että kommentti ei voi koskea kirkkoja tai kirjastoja, tai kaupallisia tai teollisia rakennuksia. Kommentti rajautuu siis väkisinkin koskemaan omaksi asunnoksi teetettäviä taloja. Toki ymmärrän, että valtaosa arkkitehdeistä ei työllisty pientaloista, vaikka kai sekin olisi mahdollista.

        Jos arkkitehdit olisivat yhtä ovelia kuin lääkärit, joita myös suuresti kunnioitan, mutta joita usein virheellisesti empaattisiksi ja pyyteettömiksi ihmisiksi kuvitellaan, he olisivat lobanneet arkkitehdin käytön pakolliseksi omakotirakentamisessa, ohjanneet talonrakennuksen koko kassavirran kulkemaan arkkitehtikunnan kautta tai omistaisivat talotehtaat.

        "Yllättääkö muuten, että kaikki juristituttuni ovat muuten ihan tavallisia "

        Joo, ei kannata liikaa tarttua tökeröihin yleistyksiini. Sattuneesta syystä tunnen hyvinkin läheisesti ihmisiä ammattikuntanne piiristä, joten tiedän kyllä, millaisia (tavallisia) ihmisiä niissä hommissa toimii. Kärjistyksen tarkoitus oli osoittaa, että keskimäärin voi löytyä vivahde-eroja siitä, millaisista ihmistyypeistä kukin ammattikunta rakentuu. Hoiva-alalta löytyy varmasti enemmän empaattisuutta, kuin teknillisltä aloilta. Tässä vastakkainasettelussa näkee myös, mitä pehmeät arvot tekevät tulotasolle (yhtenä vaikuttimena).

        "En edes väittänyt näin, mutta ehkä tämä kommentti ei ollut itselleni."

        Joo ei ollutkaan, vaan lähinnä jatkoa noihin ylläoleviin, saamiisi vastauksiin.

        "Tai sitten arkkitehtien ammattiliitto toimii juuri siten kuin sen johto haluaa. "

        En tiedä, miten liitto haluaa toimia. Mutta jos tarkoituksena on pitää tuntiveloitukset vaikkapa kampaamoalan kanssa samassa linjassa, niin tavoitteessa ollaan onnistuttu hyvin. Sama juttu esim. Tehyllä, jota jo sivusin; tuskin heilläkään on tarkoituksena pitää jäsenistönsä matalapalkkaisena. Uskon, että osaltaan kiikastaa siitä, ettei löydy tarpeeksi röyhkeyttä pitää puoliaan riittävästi. Tädit ovat heti kiltisti takaisin töissä, kun joku työnantajapuolen pamppu heille vähän ärjähtää. Varttitunnin työnseisauksia saatetaan pihalla järjestää, mutta siinäpä voimakkaimmat toimenpiteet mielenilmauksille, vaikka käytettävissä oleva lakkoase olisi mitä mahtavin.

        Oli kyse sitten sairaanhoitajista tai arkkitehdeistä ammattiliittoineen, niin luulen, että pelkkä tahto ei riitä. Mukana tulee olla myös uskallusta.

        "Siten arkkitehdeiltä voisi jollain tavalla edellyttää asumista arkkitehtonisesti tyydyttävissä paikoissa. "

        Millainen taso on arkkitehtonisesti tyydyttävä, on toisen keskustelun aihe. Ymmärrät varmaan kuitenkin, millainen asumisen taso on saavutettavissa sillä tulotasolla, joka alalla vallitsee (etenkin kun valtaosa alan ihmisistä työskentelee ruuhka-Suomessa).

        Jokainen arkkitehti varmasti tavoittelee tai haaveilee oman kotinsa osalta mahdollisimman korkeasta arkkitehtuurin tasosta, onhan aihepiiri sydäntään lähellä. Realiteetit on kuitenkin tunnustettava.

        Enkä usko, että on mitään merkitystä arkkitehdin ammattiuskottavuuden kanssa, kuinka hän asuu. Aika harvalle arkkitehdille oma asunto on käyntikortti. Kutsutko itse asiakkaitasi kotiisi katsomaan, kuinka sinulla menee? Ei ainakaan meidän toimistomme asiakkailla ole mitään asiaa kotiini katsomaan, kuinka siellä vaapa-aikani vietän muniani krapsutellen. Eikä ketään ole koskaan kiinnostanutkaan.

        Työ ja vapaa-aika, oma koti mukaanlukien, erikseen.


    • Arska

      Moro!

      Näin rak.inssi 2600,- € lisät
      Työ: Opettajana
      Työaika:30 t/vk
      Lomat: 2 1/2 kk 1 vk syys 1 vk joulu ja kevät 1 vk.

      T. Arska

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      56
      2960
    2. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1477
    3. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      53
      1163
    4. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      63
      1063
    5. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      115
      957
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      74
      950
    7. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      872
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      31
      751
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      59
      748
    10. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      40
      732
    Aihe