Vampyyritarinoita

löytyykö?

Hyviä,ei mitään ylitaiteellista huttua.Kertokaa pliis! Tykkän ko.kirjallisuudenlajista mutta ei oikein tiedä kirjoja,meidän kirjasto on ainakin ihan surkee sillä osastolla.

16

2397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä tarkoitat ylitaiteellisella hutulla?

      Minä pystyn varauksetta suosittelemaan vain kolmea vampyyritarinaa ja niistä kaksi on oikeastaan saman tarinan versioita.

      Sheridan Le Fanun Carmilla ja Bram Stokerin Dracula ovat lajityypin peruskalliot, joiden luomalle imagolle ja miljöölle koko vampyyrikirjallisuus perustuu.

      Hyllyssäni on myös Lucius Shepardin kirja Kultainen, mutta en ole ehtinyt sitä vielä lukea. Sen asetelma on kiintoisa. Se on vampyyreistä kertova murhamysteeri ja kuvaa vampyyrien välistä valtataistelua vampyyriksi muuttuneen poliisietsivän silmin.

      Kolmas mieleeni tuleva on Stephen Kingin Painajainen (Salem´s lot), joka on tietoisesti kirjoitettu kunnianosoitus, päivitetty versio Draculasta.

      Anne Ricenkin kirjat ovat aivan luettavia, mutta eivät oikein meikäläisen makuun. Ne edustavat "kotirouva-kauhua", ovat tyyliltään verellä terästettyä hertta-sarjaa.

      • ja Salem´s lot

        on jo hyllyssä ja onkin ihan parhaita."Ylitaiteellisella" (huono sanavalinta näin jälkeenpäin ajateltuna) tarkotin lähinnä tarinoita tyyliin "lesbot naisvampyyrit hyökkäävät saturnukselta sädepyssyt mukanaan tarkoituksenaan alistaa kaikki maapallon miehet valtaansa yms" mitä niitäkin on tullut vastaan.Joo siis todella huono sanavalinta toi taiteellinen :E Mutta kiitti vinkeistä!


      • ja Salem´s lot kirjoitti:

        on jo hyllyssä ja onkin ihan parhaita."Ylitaiteellisella" (huono sanavalinta näin jälkeenpäin ajateltuna) tarkotin lähinnä tarinoita tyyliin "lesbot naisvampyyrit hyökkäävät saturnukselta sädepyssyt mukanaan tarkoituksenaan alistaa kaikki maapallon miehet valtaansa yms" mitä niitäkin on tullut vastaan.Joo siis todella huono sanavalinta toi taiteellinen :E Mutta kiitti vinkeistä!

        Elizabeth Kostovan "Historiantutkijaa". Tuntuu kehittyvän mielenkiintoiseksi versioksi Dracula-aiheesta.

        Fred Saberhagenilla on Dracula-sarja, josta pidän, mutta niitä ei ole suomennettu ja voi muutenkin olla vaikeaa saada käsiinsä - minun versioni ovat 80-luvulta.


    • ilmestyi

      john polidorin vampyyri...kuulemma ensimmäinen moderni vampyyrikertomus.

      • Jos Vampyyri on suomennettu, niin se kirja pitää kyllä hankkia. Ihan vain sen vuoksi, että se on genren perusteoksia, niitä kivijalkoja.



      • linkistä
        j.ellroy kirjoitti:

        http://www.faroskustannus.fi/uutta/

        Löysin kustantamon kotisivut. Teoksen voi tilata sieltä suoraan hintaan 11.90 postikulut 4€.

        Laitoin tilauksen menemään.

        minä kans pistin tilauksen menemään..muutaman ja vähän enemmänkin vuoden etsiny tuota kirjaa :)


    • kruty_upir

      Itse olen lukenut vain pari.
      Anne Rice on ehdoton, lue sitä.
      Sitten oli joku R. L. Stine Vampyyrisiskokset, joka vähän menetteli. Ihan ok kirja.
      Ja.... Ja sitten tuo ihana Houkutus.

      Houkutus Stephenie Meyeriltä. Jäin koukkuun siihen ja se oli.... Se oli.... Ooh, se oli mahtava!

    • Faros-kustantamo toimitti tilaukseni kiitettävän nopeasti.

      Luin tuon tarinan samantien. Monelle nykylukijalle Polidorin Vampyyri saattaa olla pliisu ja kliseinen tarina, mutta minusta se oli tunnelmallinen, viehättävän vanhanaikainen ja kiehtova tarina. Tuon kertomuksen vuoksi nykyviihteen vampyyrit ovat sellaisia kuin ovat.

      Vampyyritarinoiden ystävän kannattaa lukea Polidorin Vampyyri jo pelkästään sen vuoksi, että se on nykyaikaisten vampyyritarinoiden alkusiemen. Ilman tätä tarinaa tuskin olisitte lukeneet niitä muitakaan vampyyritarinoita.

      • päivässä

        hieno kustantamo! vielä kun löytäisi Varney the Vampiren jostain..


      • päivässä kirjoitti:

        hieno kustantamo! vielä kun löytäisi Varney the Vampiren jostain..

        Varney olisi tosiaan kiva lukaista. Muistelen, että se oli pitkä tarina, joka julkaistiin aluksi jatkokertomuksena.

        Toivottavasti joku julkaisisi senkin suomeksi...


      • löytää
        j.ellroy kirjoitti:

        Varney olisi tosiaan kiva lukaista. Muistelen, että se oli pitkä tarina, joka julkaistiin aluksi jatkokertomuksena.

        Toivottavasti joku julkaisisi senkin suomeksi...

        kaikkea hyvää..mm.Varney the Vampiren.Kaikille englanninkielentaitoisille aarreaitta kirjoineen...(ja onhan siellä kaikkea muutakin) Esim.Stokerin Dracula alkuperäisenä on niin kaunista tekstiä ettei suomennoksesta voi puhua samana päivänä.


      • Leevi Sytky
        löytää kirjoitti:

        kaikkea hyvää..mm.Varney the Vampiren.Kaikille englanninkielentaitoisille aarreaitta kirjoineen...(ja onhan siellä kaikkea muutakin) Esim.Stokerin Dracula alkuperäisenä on niin kaunista tekstiä ettei suomennoksesta voi puhua samana päivänä.

        Muistakaa nyt ihmeessä lukea äskettäin edesmenneen Jarkko Laineen "Vampyyri". Ei ehkä ole varsinaisesti verinen tarina, mutta kuuluu kyllä lajin harrastajan lukea. Ja kuriositeettina: Laine oli vampyyriharrastaja ainakin nuorempana ja häntä voitiin pitää alan ykkösmiehenä Suomessa. Laine muuten kirjoitti esipuheen Stokerin kirjan suomennokseen.


      • kukaan..
        Leevi Sytky kirjoitti:

        Muistakaa nyt ihmeessä lukea äskettäin edesmenneen Jarkko Laineen "Vampyyri". Ei ehkä ole varsinaisesti verinen tarina, mutta kuuluu kyllä lajin harrastajan lukea. Ja kuriositeettina: Laine oli vampyyriharrastaja ainakin nuorempana ja häntä voitiin pitää alan ykkösmiehenä Suomessa. Laine muuten kirjoitti esipuheen Stokerin kirjan suomennokseen.

        sellaista tarinaa missä oli vampyyri keskitysleirillä? kenen novelli se oli? oon joskus sen lukaissut ja muistaakseni oli jossain novellikokoelmassa.


      • tietysti
        kukaan.. kirjoitti:

        sellaista tarinaa missä oli vampyyri keskitysleirillä? kenen novelli se oli? oon joskus sen lukaissut ja muistaakseni oli jossain novellikokoelmassa.

        Anne Frankensteinin päiväkirja...


      • TriGonzo
        kukaan.. kirjoitti:

        sellaista tarinaa missä oli vampyyri keskitysleirillä? kenen novelli se oli? oon joskus sen lukaissut ja muistaakseni oli jossain novellikokoelmassa.

        Garder Dozois & Jack Dann: Vainajien joukossa (Down Among The Dead Men, 1982), löytyy ainakin Ellen Datlown toimittamasta vampyyriantoligiasta Ei vain Verestä Jalava 1990 (Blood is not Enough 1989).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 115
      2396
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2237
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2001
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      13
      1378
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1357
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe