Sveitsin suomalaiset!

Sveitsiin?

HEI!

Olemme aikeissa muuttaa USA:sta Sveitsiin ja ois kiva kuulla siella asuvilta kommentteja, erityisesti niita negatiivisia, silla positiivista kuulee kaikkialta. MIka siis ottaa paahan tai mika Sveitsissa on vaikeaa.
Mielessa on Baselin alueelle muutto.

Tietaako kukaan, mita lentokoneteknikko tienaa Sveitsissa?

Kiitti etukateen!!

23

20079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asuminen

      on ehkä kallista, mutta ei usakaan ilmainen ole. Verot ja sairaskassat on baselin kaupngissa kalliimmat kuin basel-landissa. Vuokrataso on huomattavasti kalliimpaa, itse maksan 3h k parv huoneistosta n. 800€, tosin bruttopalkkani on suomeen verrattuna 3-kertainen. kannattais varmasti kattoa www.jetaviation.ch sivut, paikkoja on auki. Itse olen viihtynyt 12 v täällä. Ja vielä vinkkinä: www.svff.ch -suomen ystävät sveitsissä, baselissa oma ryhmä...
      t.jag

      • sveitsiin

        Kiitos!
        Itse asiassa mieheni onkin juuri tuosta firmasta hakenut toita Sveitsista.(samalle firmalle tekee hommia taalla USAssakin)
        Oletko itse toissa Jetilla?
        Ja jos muita kommentteja tulee mieleen, otamme ilolla vastaan!
        (vuokrasi vaikuttaa kohtuulliselta, halvempi kuin mita olen netti-ilmoituksista loytanyt)

        Emme puhu Sveitsinsaksaa, onko vinkkeja miten suomi-englanti kielitaidolla loytyis Sveitsissa toita tradenomille? (EI tarvi olla edes koulutusta vastaavaa)


      • - & -

        Miten Sveitsissä määräytyvät verot eri tulolajeista?

        Olen ymmätänyt että Sveitsissä merkittävä osa asuu vuokralla > onko siihen verotuksellinen syy > kiinteistövero > omistukseen painottuva verotus tuloveron sijaan?

        Millainen on palkkatulon verotus ja vaikuttaako siihen kunta jossa asuu?

        Pääomaverotus, esimerkiksi osakepapereiden myyntivoitto on lienee verosta vapaata tuloa.


      • lissa
        sveitsiin kirjoitti:

        Kiitos!
        Itse asiassa mieheni onkin juuri tuosta firmasta hakenut toita Sveitsista.(samalle firmalle tekee hommia taalla USAssakin)
        Oletko itse toissa Jetilla?
        Ja jos muita kommentteja tulee mieleen, otamme ilolla vastaan!
        (vuokrasi vaikuttaa kohtuulliselta, halvempi kuin mita olen netti-ilmoituksista loytanyt)

        Emme puhu Sveitsinsaksaa, onko vinkkeja miten suomi-englanti kielitaidolla loytyis Sveitsissa toita tradenomille? (EI tarvi olla edes koulutusta vastaavaa)

        Hei!
        En ole itse jetilä töissä, katselin vain ilmoituksia kun tekis mieli vaihtaa paikkaa (suom. vientituote - sairaanhoitaja!). Työvaihtoehtoja baselista varmaan löytyy englannin taidoilla, ekas tulee mieleen farmasia, esim. novartis tai baselin messukeskus...
        Asuntoja löytyy myös esim. www.baslerstab.ch - paperiversio tai linkki immogatille. Elämää baselissa: www.bs.ch (kaupunkikantonin kotisivut) ja www.mybasel.ch
        Työpaikkoja esim. adecco.ch tai monster.ch
        terv. jag


      • liissa
        - & - kirjoitti:

        Miten Sveitsissä määräytyvät verot eri tulolajeista?

        Olen ymmätänyt että Sveitsissä merkittävä osa asuu vuokralla > onko siihen verotuksellinen syy > kiinteistövero > omistukseen painottuva verotus tuloveron sijaan?

        Millainen on palkkatulon verotus ja vaikuttaako siihen kunta jossa asuu?

        Pääomaverotus, esimerkiksi osakepapereiden myyntivoitto on lienee verosta vapaata tuloa.

        Verotus vaihtelee paljon asuinpaikan mukaan, monilla kanttoneilla kevyt verotus miljonääreille jolla niitä saadaan asumaan sinne ja esim. kalliimman verotuksen kaupungit kärsii.. Laskin, että itse keskituloisena maksan n. 20% erilaisia "sosiaalimaksuja" (työttömyys, eläke, tapaturmavak. etc) suoraan palkasta. Verot maksetaan oleskeluluvasta riippuen eri tavalla. B-lupa (vuodeksi kerrallaan myönnettävä): ennakkoperintä. C-lupa (pysyvä oleskelulupa): palkansaaja maksaa suoraan tililtään, kantonista riippuen joko samana tai seuraavana vuonna. Nämä Kanttonin-, Kunnan- ja valtionverot yhteensä minulla n. 15%. Lisäksi tulee sairaskassa, joka vaihtelee myös suuresti asuinpaikan mukaan, keskimäärin ehkä n. SFr. 300.
        Asunnot ja etenkin rakennusmaa ovat erittäin kalliita sveitsissä, siitä ehkä suuri vuokralla asuvien osuus... Rakennusmaata on vain rajoitetusti, onhan sveitsi pieni maa joten pienillekin plänteille kannattaa rakentaa. vuosittain muutetaan jonkin verran viljelysmaata rakennusmaaksi, joka nostaa kaupunkien ulkomaalaisosuutta kun perheelliset pakenevat maalle -->
        Kun asunto kuitenkin päätetään ostaa niin siihen sijoitetaan käytettävissä oleva osuus eläkekassasta ja loppuosalle otetaan erittäin pitkäaikaista (ehkä elinaikaista) asuntolainaa, samalla saadaan verotus optimoitua mahdollisimman pieneksi!


      • - & -
        liissa kirjoitti:

        Verotus vaihtelee paljon asuinpaikan mukaan, monilla kanttoneilla kevyt verotus miljonääreille jolla niitä saadaan asumaan sinne ja esim. kalliimman verotuksen kaupungit kärsii.. Laskin, että itse keskituloisena maksan n. 20% erilaisia "sosiaalimaksuja" (työttömyys, eläke, tapaturmavak. etc) suoraan palkasta. Verot maksetaan oleskeluluvasta riippuen eri tavalla. B-lupa (vuodeksi kerrallaan myönnettävä): ennakkoperintä. C-lupa (pysyvä oleskelulupa): palkansaaja maksaa suoraan tililtään, kantonista riippuen joko samana tai seuraavana vuonna. Nämä Kanttonin-, Kunnan- ja valtionverot yhteensä minulla n. 15%. Lisäksi tulee sairaskassa, joka vaihtelee myös suuresti asuinpaikan mukaan, keskimäärin ehkä n. SFr. 300.
        Asunnot ja etenkin rakennusmaa ovat erittäin kalliita sveitsissä, siitä ehkä suuri vuokralla asuvien osuus... Rakennusmaata on vain rajoitetusti, onhan sveitsi pieni maa joten pienillekin plänteille kannattaa rakentaa. vuosittain muutetaan jonkin verran viljelysmaata rakennusmaaksi, joka nostaa kaupunkien ulkomaalaisosuutta kun perheelliset pakenevat maalle -->
        Kun asunto kuitenkin päätetään ostaa niin siihen sijoitetaan käytettävissä oleva osuus eläkekassasta ja loppuosalle otetaan erittäin pitkäaikaista (ehkä elinaikaista) asuntolainaa, samalla saadaan verotus optimoitua mahdollisimman pieneksi!

        Taannoin oli muistaakseni Kauppalehden artikkelissa vertailu eri maiden keskituloisen 30600€, tuloveroprosentista vuodelta 2005.

        Tuossa oli saatu Sveitsin veroprosentiksi 13,4%, joka ei ilmeisesti kuitenkaan ota huomioon (?) mainitsemiasi työttömyys- ja eläkemaksuja.

        Ps. Onko mainitsemasi tapaturmavakuutus ylimääräinen / vapaaehtoinen vakuutus? Onko paikallinen sairaskassamaksu se jonka perusteella asukas saa sosiaaliturvan terveydehoidon piirissä? Onko tässä paljon eroja Suomeen systeemiin nähden?

        Lukemani perusteella miljonäärit tai hyvin rikkaat voivat jossain määrin neuvotella verojensa koostumuksen joissakin kantoneissa.

        Nähdäkseni Sveitsissä yleensäkin esimerkiksi arvopaperikaupan myyntivoitot ovat verosta vapaata tuloa (muun sijoitustoiminnan tuotot?), kun taasen sillä hankittu omaisuus / materiaali vaikuttaa lopulliseen verotukseen. Tämä on kuulemani mukaan johtanut siihen että hyvin varakkailla kiinteän omaisuuden osuus heidän koko omaisuudesta on pienempi kuin maissa joissa verotuksen painotus on erilainen. Samoin kuulema yhtiömuotoinen tai vastaava kiinteistöjen epäsuora omistusmuoto yksityisilläkin on tämän vuoksi melko yleistä.

        Eli, ilmeisesti suurista tuloista / sijoitustuloista ei makseta paljon veroa, verotuksen painottuessa sillä hankittuun omaisuuteen.


      • elissa
        - & - kirjoitti:

        Taannoin oli muistaakseni Kauppalehden artikkelissa vertailu eri maiden keskituloisen 30600€, tuloveroprosentista vuodelta 2005.

        Tuossa oli saatu Sveitsin veroprosentiksi 13,4%, joka ei ilmeisesti kuitenkaan ota huomioon (?) mainitsemiasi työttömyys- ja eläkemaksuja.

        Ps. Onko mainitsemasi tapaturmavakuutus ylimääräinen / vapaaehtoinen vakuutus? Onko paikallinen sairaskassamaksu se jonka perusteella asukas saa sosiaaliturvan terveydehoidon piirissä? Onko tässä paljon eroja Suomeen systeemiin nähden?

        Lukemani perusteella miljonäärit tai hyvin rikkaat voivat jossain määrin neuvotella verojensa koostumuksen joissakin kantoneissa.

        Nähdäkseni Sveitsissä yleensäkin esimerkiksi arvopaperikaupan myyntivoitot ovat verosta vapaata tuloa (muun sijoitustoiminnan tuotot?), kun taasen sillä hankittu omaisuus / materiaali vaikuttaa lopulliseen verotukseen. Tämä on kuulemani mukaan johtanut siihen että hyvin varakkailla kiinteän omaisuuden osuus heidän koko omaisuudesta on pienempi kuin maissa joissa verotuksen painotus on erilainen. Samoin kuulema yhtiömuotoinen tai vastaava kiinteistöjen epäsuora omistusmuoto yksityisilläkin on tämän vuoksi melko yleistä.

        Eli, ilmeisesti suurista tuloista / sijoitustuloista ei makseta paljon veroa, verotuksen painottuessa sillä hankittuun omaisuuteen.

        Hei!
        vähän tarkennusta tapaturmavakuutukseen: se on pakollinen ja työantaja maksaa suurimman osan työntekijöille jotka >20% töissä, oma osuus mulla 0.97% lisäksi yksityissairaalavakuutus (maailmanlaajuinen)- muut ottaa sen sairaskassalta. Myös sairausvakuutus on pakollinen, nykyään voimassa eu.n alueella ilman E111-lomaketta. Omavastuuosuuden voi valita sairaskassalta 300 - 3000 SFr väliltä ja lisäksi hoitokerta-kohtainen omavastuu 10% (max ??? frangia). Suuret erot kantonien välillä.
        Kyllä kaikki myyntivoitot ym pitää ilmoittaa verotuksessa, minusta tuntuu että verovapauden takana on usein hyvä kirjanpitäjä... Mutta mitä sopimuksia suljettujen ovien takana solmitaan, sitä ei tiedä kukaan...


      • - & -
        elissa kirjoitti:

        Hei!
        vähän tarkennusta tapaturmavakuutukseen: se on pakollinen ja työantaja maksaa suurimman osan työntekijöille jotka >20% töissä, oma osuus mulla 0.97% lisäksi yksityissairaalavakuutus (maailmanlaajuinen)- muut ottaa sen sairaskassalta. Myös sairausvakuutus on pakollinen, nykyään voimassa eu.n alueella ilman E111-lomaketta. Omavastuuosuuden voi valita sairaskassalta 300 - 3000 SFr väliltä ja lisäksi hoitokerta-kohtainen omavastuu 10% (max ??? frangia). Suuret erot kantonien välillä.
        Kyllä kaikki myyntivoitot ym pitää ilmoittaa verotuksessa, minusta tuntuu että verovapauden takana on usein hyvä kirjanpitäjä... Mutta mitä sopimuksia suljettujen ovien takana solmitaan, sitä ei tiedä kukaan...

        Kiinnostavia tietoja terveydenhoidon kuluista. Tuli mieleeni, etä millaiset nuo kulut ovat jo työelämästä eläkkeelle siirtyneille?

        Myyntivoittojen verotuksesta yleensä Sveitsissä en tiedä, poikkeuksena arvopaperikaupasta saadut voitot jotka ovat verottomia, kuten esimerkiksi Belgiassa ja Monacossa. Tilanne lienee tältä osin on sama kaikissa kantoneissa.

        - http://www.pro-at.com/forums/bourse-Fiscalite-pv-en-Suisse-1-14005.html


    • ninnu1987

      Olen nyt kaksi kuukautta asunut itse Baselin alueella ja tehnyt töitä au pairina. En kyllä ihan heti osaa sanoa mitään kamalan negatiivista tästä paikasta. Kieli tietysti on oma ongelmansa, koska kaikkialla puhutaan sveitsinsaksaa - ja vielä Baselin alueen omaa murretta. Ihmiset kuitenkin ovat ystävällisiä, ja puhuvat sinulle ns. korkeaa saksaa, jos ei muuten yhteisymmärrys pelaa.
      Hankalin vaihe on varmaankin itse maahanmuutto ja kaikki se paperityö, mitä siihen liittyy. Oleskelu- ja työluvat ym. ym. Sen jälkeen voikin vain nauttia olostaan. :)

      • sveitsiin

        Kiitos sullekin NInnu!

        Kellaan ei taida olla kauheasti negatiivista kerrottavaa. Toki ymmarran, etta maahanmuutto paperitoineen on yks riesa! Itsehan olen sen kokenut taalla Jenkeissa, kauhean stressaavaa, aikaa ja rahaa vievaa.
        Anyway, jos tulee kellaan mieleen viela negatiisivsta, ois mukava kuulla.
        Esim. taalla Dallasissa ottaa paahan ihmisten autoilu, kouluahan siihen ei kayda ja ihmiset ajaa kuin paattomat, kuinkahan monta kertaa oisin joutunut kolariin, jos itse en varoisi.
        Muutenkin ihmiset on itsekkaita ja valehtelijoita useat. Varsinkin kun on kyse kaupankaynnista tai muuten rahaan liittyvasta, olemme montaa kertaa joutuneet K*****tuiksi. Ja jos joutuu jostain ongelmasta soittamaan yritykseen, puhelimessa saa odottaa tosi kauan, eika valttamatta siltikaan ongelma tule korjatuksi. Asiakaspalvelu on surkeaa.
        Vuokra-asunnoissa asuminen ei tunnu kovin helpolta, aina on niin paljon saantoja. Esim. jos omat verhot nakyy ulos, tulee valituslappu. Pitaa naet aina olla kaihtimet edessa, ettei nayta rumalta ulospain kun kaikilla asukkailla on erilaiset verhot ja asuinalueen viihtyvyyden kannalta on kuulemma parempi, etta kaikkien ikkunat nayttavat samalta, siis valkoisilta.
        Myoskaan ulko-oven edessa ei saa pitaa edes pienta kukkapurkkia, silla jos joku juoksee ja kaatuu kukan takia, tulee oikeusjuttu, joten vuokranantaja ei sita hyvaksy. Parvekkeella olevat tavaratkin ovat syynissa, mita siella saa tai ei saa olla:)
        Sit on naa perinteiset, mita suomalaisena ei ymmarra, asumiseen liittyvia namakin. Eteinen asunnossa on harvoin, joten kengat ovat sitten joko olohuoneessa tai keittiossa ja lika kantautuu joka paikkaan. Keittion kuivaustelineet taisivat olla suomalainen keksinto, ja niitahan taalla ei ole, kuten ei myoskaan viemaria kylpyhuoneessa, joten vesi jaa lattialle, ellei kuivaa. Kokolattiamatto on lahes joka asunnossa (usein jopa kylpyhuoneessa!)Ja vuokra-asunnosta ei paase irti, jos on allekirjoittanut sopimuksen, se yleensa vaaditaan ainakin puoleksi vuodeksi. JOs muutat pois, joudut maksamaan loput vuokrat. Samanlainen sopimus on kannykoissa ja useissa muissa jutuissa, joudut maksamaan sopimuskauden loppuun vaikka mika olisi.
        Lisaksi taalla tietysti pelottaa (nyt kun on lapsikin) korkea rikollisuus ja huumeet jne. Ja opiskelukin on kallista.

        Toivottavasti tallaista ei ole Sveitsissa! Vai onko?


      • lissa
        sveitsiin kirjoitti:

        Kiitos sullekin NInnu!

        Kellaan ei taida olla kauheasti negatiivista kerrottavaa. Toki ymmarran, etta maahanmuutto paperitoineen on yks riesa! Itsehan olen sen kokenut taalla Jenkeissa, kauhean stressaavaa, aikaa ja rahaa vievaa.
        Anyway, jos tulee kellaan mieleen viela negatiisivsta, ois mukava kuulla.
        Esim. taalla Dallasissa ottaa paahan ihmisten autoilu, kouluahan siihen ei kayda ja ihmiset ajaa kuin paattomat, kuinkahan monta kertaa oisin joutunut kolariin, jos itse en varoisi.
        Muutenkin ihmiset on itsekkaita ja valehtelijoita useat. Varsinkin kun on kyse kaupankaynnista tai muuten rahaan liittyvasta, olemme montaa kertaa joutuneet K*****tuiksi. Ja jos joutuu jostain ongelmasta soittamaan yritykseen, puhelimessa saa odottaa tosi kauan, eika valttamatta siltikaan ongelma tule korjatuksi. Asiakaspalvelu on surkeaa.
        Vuokra-asunnoissa asuminen ei tunnu kovin helpolta, aina on niin paljon saantoja. Esim. jos omat verhot nakyy ulos, tulee valituslappu. Pitaa naet aina olla kaihtimet edessa, ettei nayta rumalta ulospain kun kaikilla asukkailla on erilaiset verhot ja asuinalueen viihtyvyyden kannalta on kuulemma parempi, etta kaikkien ikkunat nayttavat samalta, siis valkoisilta.
        Myoskaan ulko-oven edessa ei saa pitaa edes pienta kukkapurkkia, silla jos joku juoksee ja kaatuu kukan takia, tulee oikeusjuttu, joten vuokranantaja ei sita hyvaksy. Parvekkeella olevat tavaratkin ovat syynissa, mita siella saa tai ei saa olla:)
        Sit on naa perinteiset, mita suomalaisena ei ymmarra, asumiseen liittyvia namakin. Eteinen asunnossa on harvoin, joten kengat ovat sitten joko olohuoneessa tai keittiossa ja lika kantautuu joka paikkaan. Keittion kuivaustelineet taisivat olla suomalainen keksinto, ja niitahan taalla ei ole, kuten ei myoskaan viemaria kylpyhuoneessa, joten vesi jaa lattialle, ellei kuivaa. Kokolattiamatto on lahes joka asunnossa (usein jopa kylpyhuoneessa!)Ja vuokra-asunnosta ei paase irti, jos on allekirjoittanut sopimuksen, se yleensa vaaditaan ainakin puoleksi vuodeksi. JOs muutat pois, joudut maksamaan loput vuokrat. Samanlainen sopimus on kannykoissa ja useissa muissa jutuissa, joudut maksamaan sopimuskauden loppuun vaikka mika olisi.
        Lisaksi taalla tietysti pelottaa (nyt kun on lapsikin) korkea rikollisuus ja huumeet jne. Ja opiskelukin on kallista.

        Toivottavasti tallaista ei ole Sveitsissa! Vai onko?

        Moi!
        Jokaisesta maasta löytyy omat byrokraattiset kuvionsa, mutta eiköhän se sveitsissä ole helpompaa kuin siellä buschin luvatussa maassa...
        Työluvan hankkii työnantaja, eli ilmoittautuminen kaupungin Einwohnerkontrollissa (Fremdenpolizei) kahden passikuvan, passin ja sen paprun kanssa riittää - Omaisilta passit ja kuvat! Ajokortit joutuu tottakai vaihtamaan, siihen tarvitaan optikon todistus äkökyvystä ja alkuperäinen (suom) ajokortti. Lankapuhelinta varten joutuu jättämään takuumaksun, samoin 3 kk vuokratakuu.
        Asuminen on varmaan yksinkertaisempaa, oli mullakin kyllä ed. kämpässä aluksi vessassa kokolattiamatto, mutta täällä lienee tärkeämpää, että et pese sunnuntaina pyykkiä!
        Jos tarkoitit astiankuivauskaappia, niin se on todellakin suomalainen työtuhoseuran keksintö, mutta baselista (läheltä) löytyy ikea, sieltä saa astiankuivaustelineitä ja LIHAPULLIA!!!
        Sitten lapset suomikouluun ja äiteet kahveelle siihen lähelle...
        p.s. Jetille tulee 400 uutta työpaikkaa baseliin ja uusi halli, siellä sisustetaan ökyrikkaille uusia privaatti/bisneskoneita...
        jag


      • magu
        lissa kirjoitti:

        Moi!
        Jokaisesta maasta löytyy omat byrokraattiset kuvionsa, mutta eiköhän se sveitsissä ole helpompaa kuin siellä buschin luvatussa maassa...
        Työluvan hankkii työnantaja, eli ilmoittautuminen kaupungin Einwohnerkontrollissa (Fremdenpolizei) kahden passikuvan, passin ja sen paprun kanssa riittää - Omaisilta passit ja kuvat! Ajokortit joutuu tottakai vaihtamaan, siihen tarvitaan optikon todistus äkökyvystä ja alkuperäinen (suom) ajokortti. Lankapuhelinta varten joutuu jättämään takuumaksun, samoin 3 kk vuokratakuu.
        Asuminen on varmaan yksinkertaisempaa, oli mullakin kyllä ed. kämpässä aluksi vessassa kokolattiamatto, mutta täällä lienee tärkeämpää, että et pese sunnuntaina pyykkiä!
        Jos tarkoitit astiankuivauskaappia, niin se on todellakin suomalainen työtuhoseuran keksintö, mutta baselista (läheltä) löytyy ikea, sieltä saa astiankuivaustelineitä ja LIHAPULLIA!!!
        Sitten lapset suomikouluun ja äiteet kahveelle siihen lähelle...
        p.s. Jetille tulee 400 uutta työpaikkaa baseliin ja uusi halli, siellä sisustetaan ökyrikkaille uusia privaatti/bisneskoneita...
        jag

        Juu, eli löytyskö sieltäpäin kokeneelle sairaanhoitajalle hommia? Vuoden sisällä olisi tarkoitus lähteä jonnekkin päin maailmaa töihin ja lähinnä Sveitsi olisi kiinnostanut. Onko kokemuksia?


      • hommia
        magu kirjoitti:

        Juu, eli löytyskö sieltäpäin kokeneelle sairaanhoitajalle hommia? Vuoden sisällä olisi tarkoitus lähteä jonnekkin päin maailmaa töihin ja lähinnä Sveitsi olisi kiinnostanut. Onko kokemuksia?

        Kyllähän hoitajille täältä töitä löytyy, vaikka ei enää niin paljon kuin muutamia vuosia sitten. Tässä muutama linkki: www.svap.ch (välitystoimisto), www.sbk-asi.ch (sairaanhoitajaliitto, työpaikka-ilmoituksia), www.swiss-medical.ch (työpaikkailmoituksia ja työnhakuilmoituksia) ja lukuisat yksityiset välitystoimistot esim. adecco ja permed.


      • asdf
        lissa kirjoitti:

        Moi!
        Jokaisesta maasta löytyy omat byrokraattiset kuvionsa, mutta eiköhän se sveitsissä ole helpompaa kuin siellä buschin luvatussa maassa...
        Työluvan hankkii työnantaja, eli ilmoittautuminen kaupungin Einwohnerkontrollissa (Fremdenpolizei) kahden passikuvan, passin ja sen paprun kanssa riittää - Omaisilta passit ja kuvat! Ajokortit joutuu tottakai vaihtamaan, siihen tarvitaan optikon todistus äkökyvystä ja alkuperäinen (suom) ajokortti. Lankapuhelinta varten joutuu jättämään takuumaksun, samoin 3 kk vuokratakuu.
        Asuminen on varmaan yksinkertaisempaa, oli mullakin kyllä ed. kämpässä aluksi vessassa kokolattiamatto, mutta täällä lienee tärkeämpää, että et pese sunnuntaina pyykkiä!
        Jos tarkoitit astiankuivauskaappia, niin se on todellakin suomalainen työtuhoseuran keksintö, mutta baselista (läheltä) löytyy ikea, sieltä saa astiankuivaustelineitä ja LIHAPULLIA!!!
        Sitten lapset suomikouluun ja äiteet kahveelle siihen lähelle...
        p.s. Jetille tulee 400 uutta työpaikkaa baseliin ja uusi halli, siellä sisustetaan ökyrikkaille uusia privaatti/bisneskoneita...
        jag

        Mul on sellanen tilanne että muija sais opiskelupaikan Lausannen yliopistosta ja meidän meno sinne nyt riippuu täysin siitä että saanko minä töitä sieltä. Oon koulutukseltani vastavalmistunut datanomi ja työkokemusta ei löydy ku vähäsen.

        Onko sveitsissä paljon suomalaisia yrityksiä johon vois soitella? Ite en ainakaan googlella löytänyt, tai muuten onko mahdollista saada tälläsellä taustalla töitä?


      • asdf
        asdf kirjoitti:

        Mul on sellanen tilanne että muija sais opiskelupaikan Lausannen yliopistosta ja meidän meno sinne nyt riippuu täysin siitä että saanko minä töitä sieltä. Oon koulutukseltani vastavalmistunut datanomi ja työkokemusta ei löydy ku vähäsen.

        Onko sveitsissä paljon suomalaisia yrityksiä johon vois soitella? Ite en ainakaan googlella löytänyt, tai muuten onko mahdollista saada tälläsellä taustalla töitä?

        Niin ja tosiaan englannin taitoni on hyvä.. muita kieliä en sitten osaakkaan :/


    • pupu568

      Saat sitä, mitä haet: erinomaisen palkan, super-matalat verot, kaikki muu on mustaa ja Etelästä. Plussana, opit muistaa oikeita asioita (tarvit vähintään pari vuotta) ja saat muiden rahapussin osaksi täyteen. Jos harrastat laskettelua, en ymmärrä kysymystäsi. Terkkuja Sveitsistä, Pekka

    • Olemme nyt asuneet 23 vuotta Sveitsissä ja on ollut hyvä olla. Olin kotona lasten ollessa pieniä kahdestakin syystä. Ensinnäkin, halusin lasten oppivan suomea ja englantia kotikielinä, se ei olisi onnistunut niin hyvin jos olisin hoitoon vienyt. Toiseksi ostimme mökin maalta. 35 min. Bernistä, Thunista ja Fribourgista. Välimatkat ovat joskus ylitsepääsemättömiä sveitsiläisille. Yleiset kulkuvälineet on oltava oven edessä, muuten ei onnistu. Meille maalla asuminen ei ollut ongelma. Kyläkoulut - peruskoulu- ovat viimevuosisadan alulta ja opetus sen mukaista. Voin rehellisesti sanoa, että kävin peruskoulun kahteen kertaan - Suomessa ja täällä - kun vanhemipien odotetaan auttavan lapsia läksyjen teossa. Multikulti-perheitä ei tueta ollenkaan ja opettajat eivät usein ymmärrä, mitä rikkautta toiset kulttuurit mukanaan tuovat. Meillä oli tosihankalaa varsinkin pojan kanssa. Nyt huolet ovat ohitse sen suhteen, mutta kyllä se oli rasittavaa, varsinkin kun itse kävin peruskoulun Suomessa ja loput Ruotsissa. Suomikoulu on Baselissa tosihyvä, mitä olen kuullut ja onhan niitä kansainvälisiäkin kouluja joka kaupungissa - maksavat vain. Tämä on turvallinen ja vähän vanhanaikainen maa hyvine ja huonoine puolineen.

      • Saksan suom.

        Oletko poliittisesti jotenkin vasenkätinen, kun haukut sveitsiläisiä tuolla tavalla??? Me Saksassa oltaisiin kovin tyytyväisiä, että tuota "multikulti" hömpötystä ei tuettaisi, ja päästäisiin eroon huivipäisistä ämmistä ja muista oksettavista musulmaaneista. Olkaa onnellisia siellä Sveitsissä, että siellä on oltu vielä toistaikseksi järkeäviä noiden ählämien suhteen.


      • Saksan suom. kirjoitti:

        Oletko poliittisesti jotenkin vasenkätinen, kun haukut sveitsiläisiä tuolla tavalla??? Me Saksassa oltaisiin kovin tyytyväisiä, että tuota "multikulti" hömpötystä ei tuettaisi, ja päästäisiin eroon huivipäisistä ämmistä ja muista oksettavista musulmaaneista. Olkaa onnellisia siellä Sveitsissä, että siellä on oltu vielä toistaikseksi järkeäviä noiden ählämien suhteen.

        No lähde vetää sieltä Saksasta, jos ei mielytä monikultuuri, joka nyt on kuitenkin tosiasia tänäpäivänä, ja pysy p****le asiassa. 😑


    • Vielä noista koulumuistoista sen verran, että kun poikani lähetettiin logopedille, hänelle sanottiin, että jos emme puhu KOTONA saksaa yhtenä päivänä viikossa, hän ei saa osallistua logopedin tunnille. Tyttäreni huono ärrä taas oli sen takia, että isänsä oli englantilainen. Pojalleni taas sanottiin kerran, ettei hän osaa sen enempää puhua kuin kirjoittaakaan. Hauskoja, ällistyttäviä kommentteja!

      Luulin jo, että nämä ovat parinkymmenen vuoden takaisia kokemuksia, kun juttelin norjalaisen saksankielen oppilaani kanssa. Hänen 12-vuotias poikansa täytyy koulussa näinä ensimmäisinä kuukausina yrittää ymmärtää opettajan ohjeita siinä missä muidenkin. Tukea kyläkoulusta ei paljon voi saada.

      En tiedä, mitä tekemistä tällä on "vasenkätisyyden" kanssa.

      • Saksan suom.

        Maassa maan tavalla tai maasta ulos, ja siksi suosittelin olemaan joko sveitsiläinen tai sitten häipymään, meillä täällä Saksassa on ihan riittävästi ongelmia kieltätaitamottomien ählämien kanssa... suomalaisetkin saivat melkein tuon saman maineen, mutta luojan kiitos Nokia laittoi tehtaansa kiinni Bochumissa, ja se roskasakki painui sinne, mistä oli tullutkin.

        Lastenkasvatus on maailman toiseksi vaiken ammatti, valitettavasti kukaan ei ole vielä kertonut, mikä on se vaikein... en haluaisi mitenkään alkaa neuvomaan, kun kamppailen itse samojen ongelmien kanssa, mikä kieli jne... omat lapset puhuvat hyvää saksaa, mutta mitä tehdä suomenkielen kanssa, en tiedä...


      • Saksan suom. kirjoitti:

        Maassa maan tavalla tai maasta ulos, ja siksi suosittelin olemaan joko sveitsiläinen tai sitten häipymään, meillä täällä Saksassa on ihan riittävästi ongelmia kieltätaitamottomien ählämien kanssa... suomalaisetkin saivat melkein tuon saman maineen, mutta luojan kiitos Nokia laittoi tehtaansa kiinni Bochumissa, ja se roskasakki painui sinne, mistä oli tullutkin.

        Lastenkasvatus on maailman toiseksi vaiken ammatti, valitettavasti kukaan ei ole vielä kertonut, mikä on se vaikein... en haluaisi mitenkään alkaa neuvomaan, kun kamppailen itse samojen ongelmien kanssa, mikä kieli jne... omat lapset puhuvat hyvää saksaa, mutta mitä tehdä suomenkielen kanssa, en tiedä...

        Saksassa on tietenkin vain saksa. Tänne ei voi tulla luullen, että saksankieli riittää. Sveitsinsaksan eri muodot ovat niin erilaista, että putoaa nopeasti luuloistaan. Akkiähän lapset kielet oppivat ja mitä enemmän tukea kotoaan saavat, sitä paremmin pärjäävät. Kurjaa vain, että ulkomaalaisia otetaan eikä kuitenkaan kannusteta kielen oppimiseen samalla kun ädinkieltä arvostettais.

        Ja sveitsiläiseksi en aio tulla. Mitä hyötyä siitä on? Jopa lapsilla, jotka ovat täällä syntyneet ja kasvaneet on vieläkin brittiläinen passi eikä se ole heitä mitenkään haitannut. Voihan sen kaksoiskansalaisuuden helpolla hankkiakin.

        Olen itse sitä mieltä, että lapsille omaa äidinkieltä kunnolla ja sitten tulevat muutkin kielet yksi toisensa perään. Jos aloitetaan vaikeimmista kielistä ja jatketaan helpompiin... Joskus teini-iän jälkeen alkaa sitten kuulumaan joko valitusta, että miks sä et opettanut mulle suomea tai kiitosta siitä, että viitsi opettaa heille niinkin vaikeata kieltä.


    • Anonyymi

      Hei
      Lämpimästi terveisiä kaikille suomalaisille kuka lukee mun viestin
      Kuka voisi auttaa minulle etsin kokkiin alan työpaikka Sveitsissä on kokemusta reilu kolme vuotta ala Carte
      Jos joka pystyis auttamaan miten pääsen olen tosi tyytyväinen kiitoksia teille

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      320
      3751
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      270
      2155
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      109
      1505
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1373
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      93
      1358
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1227
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1208
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1048
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1044
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      924
    Aihe