kokemuksia maalämmöstä!

routa- ja susirajan takana

On aika kulunut siinä määrin ,että v. 1978 valmistunut omakotitalomme olisi perusteellisen remontin tarpeessa. Samalla olisi tarkoitus uusia myös lämmitysjärjestelmä. Talomme on lämmennyt omalla puulla/sähköllä tähän asti.

Tulevaisuudessa haluttaisi päästä jo vähän helpommalla kun ikääkin on jo kohta eläkkeelle asti. Puulämmityksessä on todella ollut oma vaivansa, kun varaajaakaan ei ole ollut.

Jokavuotisesta puidenhankinnasta ja halkojen tekoruljanssista haluaisi jo pikkuhiljaa hypätä pois. Omat tilukset on jo kaluttu aika läpeensä noista rangoiksi kelpaavista puista ja ostettukin on puuta jossain määrin. Ajatus on itänyt sen verran punnitessa noita lämmitysvaihtoehtoja, että tuo maalämpö on vallannut mahdollisen kärkisijan. Kun täällä Lapissa asustelee, niin talvetkin koettelevat aikalailla talvena kuin talvena. Lämpöä piisaa kun on vain kuivaa puuta ja sähköä kiertovesipumppuun ja apuvastuksiin kattilassa.

Siispä mietityttänyt on miten maalämpö soveltuu näinkin pohjoiseen ja miten sen käytöstä selviytyy. Investointi on kohtalaisen suuri verrattuna puuhun, josta haluan jo erilleen, vaikka se olisikin edullisin vaihtoehto, muttei todellakaan vaivattomin. Haluaisin, että kaikki tämän viestin lukijat antaisivat kommenttejaan asiasta. Liittyi se vaikkapa esim. pellettiin, maalämpöön, sähköön tai koko lämpöremonttiin. Etupäässä haluan mielipiteitä ja käyttökokemuksia maalämmöstä. Puheenvuoronne tulevat siis todella tarpeeseen, kiitos.

12

4906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TLC

      Maalämmityksessä on omat hyvät ja huonot puolensa. MLP on sinänsä tänäpäivänä varmatoiminen peli ja sen perusosat kestävät jopa vuosikymmeniä. Lähinnä kuluvia osia ovat kompressori ja keruupiirin pumppu, mutta ne eivät varsinaisesti ole kalliita.

      Huonot puolet liittyvät lähinnä siihen että siinä missä kuormitustilanteet vaihtelevat, kompressorilla on yksi teho. Joten kompromissina on joko osatehopumppu joka tarvitsee sähköä tueksi kovalla pakkasella tai täystehopumppu, joka haaskaa sähköä suureen kokoonsa. Mutta, tähän on tuleva muutos. Suunnitteilla on uuden sukupolven täysteho-mlp, joka integroituna uudenlaiseen lämmönsäätöön poistaa pumpun osatehokäyttötilanteet kokonaan. Tätä tietä muutamien muiden perustavien keksintöjen tuella lämpökerroin nousee huikeasti, jopa 300%. Olemme kiinnostuneita kakkosvaiheen prototyypin testaajista, erityisesti pohjoisen olosuhteissa. Tähän mennessä tulokset ovat olleet sitä parempia mitä kovempi pakkanen on ollut, -30 asteen pakkasessa cop lähentelee jopa kymmentä.
      Jos sinä tai kenties joku muu lukija on kiinnostunut, kerron mielelläni lisää sähköpostissa. Osoite on [email protected].

    • HB 0.7
      • savon p.

        Olen tuore maalämpöpumpun omistaja. Pumppuni on käynyt vasta kaksi kuukautta. Jätin vanhan puulämmityskattilan ja varaajan maalämmön rinnalle ja maalämpöpumppuni lämmittää 1800 litran varaajaa. Kun lämpötila laskee alle -15, olen vetänyt puulla varaajan vanhaan tapaan 80 asteeseen. Tällaisia pakkaspäiviä on ollut tänä talvena aika paljon.
        Puulämmityksen kannattavuus näyttää jäävän noin 10-15 kwh/ vrk / lämmityskerta, eli varaajan vetäminen 40... 80 asteeseen säästää noin 1,5 euroa.

        Minulla sähköä on kulunut n.20000-21000 kwh/ vuosi, koska puulämmitys ei ole kattanut kuin puolet lämmön tarpeesta. Maalämpö käynnistyi marraskuun lopulla ja nyt näyttää siltä, että vuositasolla sähkön kulutus jää noin 14000 kwh. Puita palaa kovilla pakkasilla maalämmön rinnalla noin 5m3. Luulenpa, että puun poltto jää pitkän päälle aika vähäiseksi, koska se on taloudellisesti jokseenkin vähämerkityksistä. Iso varaaja on siitä hyvä, että pumpun käyntijaksot ovat pitkiä, koska lämmitettävä vesitila on suuri varrattuna pumpun omaan varaajaan. Maalämpöpumpun varaaja tekee minulla vain käyttövettä.

        Monet maalämpökauppiaat olivat nihkeitä tällaiseen puun ja maalämmön rinnakkaisratkaisuun, mutta löysin muutaman, jotka halusivat palvella asiakasta niinkuin asiakas tahtoo. Lähes samanlaiset tarjoukset antoivat Nibe ja Stiebel Eltron. Päädyin jälkimmäiseen lähinnä pitkän takuun perusteella.

        Kahden kuukauden käyttökokemuksen perusteella olen ollut tyytyväinen valintaani.


      • Vai routa rajalta
        savon p. kirjoitti:

        Olen tuore maalämpöpumpun omistaja. Pumppuni on käynyt vasta kaksi kuukautta. Jätin vanhan puulämmityskattilan ja varaajan maalämmön rinnalle ja maalämpöpumppuni lämmittää 1800 litran varaajaa. Kun lämpötila laskee alle -15, olen vetänyt puulla varaajan vanhaan tapaan 80 asteeseen. Tällaisia pakkaspäiviä on ollut tänä talvena aika paljon.
        Puulämmityksen kannattavuus näyttää jäävän noin 10-15 kwh/ vrk / lämmityskerta, eli varaajan vetäminen 40... 80 asteeseen säästää noin 1,5 euroa.

        Minulla sähköä on kulunut n.20000-21000 kwh/ vuosi, koska puulämmitys ei ole kattanut kuin puolet lämmön tarpeesta. Maalämpö käynnistyi marraskuun lopulla ja nyt näyttää siltä, että vuositasolla sähkön kulutus jää noin 14000 kwh. Puita palaa kovilla pakkasilla maalämmön rinnalla noin 5m3. Luulenpa, että puun poltto jää pitkän päälle aika vähäiseksi, koska se on taloudellisesti jokseenkin vähämerkityksistä. Iso varaaja on siitä hyvä, että pumpun käyntijaksot ovat pitkiä, koska lämmitettävä vesitila on suuri varrattuna pumpun omaan varaajaan. Maalämpöpumpun varaaja tekee minulla vain käyttövettä.

        Monet maalämpökauppiaat olivat nihkeitä tällaiseen puun ja maalämmön rinnakkaisratkaisuun, mutta löysin muutaman, jotka halusivat palvella asiakasta niinkuin asiakas tahtoo. Lähes samanlaiset tarjoukset antoivat Nibe ja Stiebel Eltron. Päädyin jälkimmäiseen lähinnä pitkän takuun perusteella.

        Kahden kuukauden käyttökokemuksen perusteella olen ollut tyytyväinen valintaani.

        Nyt on pumppu kauppiiat vauhdissa tai sitten sama henkilö asialla!


      • Myyntionnea
        Vai routa rajalta kirjoitti:

        Nyt on pumppu kauppiiat vauhdissa tai sitten sama henkilö asialla!

        Aika huono. Pitää olla aika idiootti, että maalämmöllä lämmittää isoa varaajaa. Varaajan lämpö pitää olla 55 asteista käyttövettä varten ja pumpun hyötysuhde on silloin mitä on.

        Myyjä on myyjä.


      • savon p.
        Myyntionnea kirjoitti:

        Aika huono. Pitää olla aika idiootti, että maalämmöllä lämmittää isoa varaajaa. Varaajan lämpö pitää olla 55 asteista käyttövettä varten ja pumpun hyötysuhde on silloin mitä on.

        Myyjä on myyjä.

        Käyttövettä tekee maalämmön varaaja. Iso varaaja on lämmitystä varten ja se lämpötila on muutaman asteen patteripyyntöä isompi.
        Olet aivan oikeassa, ettei isoa varaajaa kannata lämmittää maalämmöllä. Puuta käytettäessä iso varaaja on kuitenkin hyvä.
        Minulla ei ole mitään tarvetta käännyttää ketään.


      • Anonyymi
        savon p. kirjoitti:

        Olen tuore maalämpöpumpun omistaja. Pumppuni on käynyt vasta kaksi kuukautta. Jätin vanhan puulämmityskattilan ja varaajan maalämmön rinnalle ja maalämpöpumppuni lämmittää 1800 litran varaajaa. Kun lämpötila laskee alle -15, olen vetänyt puulla varaajan vanhaan tapaan 80 asteeseen. Tällaisia pakkaspäiviä on ollut tänä talvena aika paljon.
        Puulämmityksen kannattavuus näyttää jäävän noin 10-15 kwh/ vrk / lämmityskerta, eli varaajan vetäminen 40... 80 asteeseen säästää noin 1,5 euroa.

        Minulla sähköä on kulunut n.20000-21000 kwh/ vuosi, koska puulämmitys ei ole kattanut kuin puolet lämmön tarpeesta. Maalämpö käynnistyi marraskuun lopulla ja nyt näyttää siltä, että vuositasolla sähkön kulutus jää noin 14000 kwh. Puita palaa kovilla pakkasilla maalämmön rinnalla noin 5m3. Luulenpa, että puun poltto jää pitkän päälle aika vähäiseksi, koska se on taloudellisesti jokseenkin vähämerkityksistä. Iso varaaja on siitä hyvä, että pumpun käyntijaksot ovat pitkiä, koska lämmitettävä vesitila on suuri varrattuna pumpun omaan varaajaan. Maalämpöpumpun varaaja tekee minulla vain käyttövettä.

        Monet maalämpökauppiaat olivat nihkeitä tällaiseen puun ja maalämmön rinnakkaisratkaisuun, mutta löysin muutaman, jotka halusivat palvella asiakasta niinkuin asiakas tahtoo. Lähes samanlaiset tarjoukset antoivat Nibe ja Stiebel Eltron. Päädyin jälkimmäiseen lähinnä pitkän takuun perusteella.

        Kahden kuukauden käyttökokemuksen perusteella olen ollut tyytyväinen valintaani.

        No nyt on homma kuin hölmölästä. Maalämmöllä ei todellakaan aleta lämmittämään tuhansien litrojen varaajaa, se ei mitenkään kannata. Maalämpöpumppu toimii parhaiten matalilla lämpötiloilla, elli alle 50asteen.... Ja miettikääpä kuinka paljon tällaista energiaa kannattaa yrittää varastoida varaajaan, jonka on tarkoitus lämmetä jopa liki sataan asteeseen :D


    • näin tulee paras

      Laita talon u-arvot kuntoon seinät, ylä-ja alapohja eristämällä ja ikkunat ja ovet vaihtamalla. Ivkoneeksi swegon casa w130. Laita nykyiseen puukattillaan varaaja.

    • 2+9

      Kyllä se riita tästä kohta herää, hyvä alku jo.
      Yleensä täältä ei kannata neuvoja kysellä, on liian monta parasta ratkaisua.
      Kaikki ovat tyytyväisiä omiin ratkaisuihin vaikka ne ei toimisi ollenkaan, mutta kun ei voi tunnustaa, että on tehnyt väärän valinnan.

      • 5+10

        "kun ei voi tunnustaa, että on tehnyt väärän valinnan. "

        Niinkuin sinä, koska noin pitkästi avauduit.


    • 30/30

      Muutama oma mielipide ja kokemus:

      Itse vaihdoin öljylämmityksen maalämpöön kesällä ja mitään käyttöongelmia ei ole ollut, eikä tietysti uudessa pidäkään olla.
      Kyseessähän on iso 70-luvun tyyliin eristetty talo jonka energiantarve on iso.
      Öljyä kului n. 4500l/v ja nyt näyttäisi maalämmön sähkönkulutuksen olevan n. 14000kWh/v.
      Mitään eristystason parannuksia en tehnyt, pari patteria lisää joilla korvattiin väliaikainen sähköpatterilämmitys khh:ssa.
      Tiilivuorattu talo jossa ulkoseinien sisäpuolellakin pääosin tiili tai kivi niin seinien lisäeristäminen mielestäni turhaa, yläpohjaan ensi kesänä puhallusvilla ja oven- ja ikkunapielien tiivistämistä niissä kun eristetaso on tyyliin kaksi karmilisttaa ja ilmaväli :-)

      Ja ne kuuluisat investointikulut jotka kyllä omalta osaltani olen jo moneen ketjuun kirjoittanut.
      12 kW paketti vaihtotöineen ja lisäpattereineen n.18000 €, putket pellossa ja omaa työtä niiden levitys ja sähkötyöt.
      Siitä kun vähentää kotitalousväh. ja avustuksen niin n.12000 € jäi maksettavaa.

      Pumppu lievästi alimitoitettu eli kun pakkanen lähestyy -20 niin vastuksia tarvitaan. Tänä talvena viitenä/kuutena vuorokautena lisävastuskäytöllä tähän mennessä.

      Paikkana länsirannikko joten sääolosuhteet leudommat kuin pohjoisessa.

    • Anonyymi

      Kaukolämmön hinta laskee . Eniten hyötyvät omakotiasukkaat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      311
      2814
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2193
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      82
      1643
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      188
      1530
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1335
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      54
      1231
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1094
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      20
      1092
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe