Teinkö virheen, kun annoin ripikoululalaiselleni pommacia shamppanian sijaan? Aikuiset ottivat shampaniaa. 15v poikani Pommacia.
Tästä tuli kinaa jälkeen päin!
Rippikoululaiselle pommacia?
18
2479
Vastaukset
- väärin....
Se oli ihan oikein toimittu, hatun nosto sinulle, koska minua äitinä raivostuttaa, kun nuorten vanhemmat ostavat lapsilleen viinaa. En nyt tarkoita, että poikasi olisi turmeltunut yhdestä lasillisesta, mutta parempi, että periaatteet ovat kohdallaan. Urputusta tulet kuulemaan tihenevään tahtiin, kun poika vielä vähän varttuu. Pidetään me tiukka linja: "Alaikäisille ei alkoholia missää tilanteessa". Kiitos sinulle siitä :). Toivoisin nuorillemme turvallisemmat kasvuolosuhteet.
- Leena,.-
Olen minäkin varsin tiukkapipoisella linjalla. Alkoholia ei alaikäiselle tarjota - periaatteessa koskaan. Poikkeus vahvistaa kuitenkin säännön :).Meillä se oli matka Italiaan ja vierailu tuttavien tuttavien viinitilalla; siellä oli aivan luonnollista, että ruuan kanssa tarjoiltiin viiniä lasillinen rippikoulun käynneille. Enkä minäkään mitenkään pahana sitä pitänyt, kuului asiaan.
Aika jännittävää muuten, kun tyttäreni vielä myöhemmin vertaili italialaisten ja suomalaisten juomatapoja, sääntöjä ja määräyksiä. Hän ihmetteli, miksei kaduilla näy humalaisia - ei nuoria eikä aikuisia, vaikka ruokakaupasta sai ostaa viiniä lähes ilmaiseksi... Missään tapahtumissakaan eikä edes ravintoloissa ketään örveltänyt humalassa. Hän kysyi "mistä se johtuu?" -joka olikin todella hyvä kysymys! Vastasin, että se johtuu kulttuurien ja kasvatuksen eroista.
Minulle on myös tarjoiltu nuorena hieman viiniä ruuan kanssa (tätini tarjoilivat) tai joskus jopa tilkka likööriä! En tunne nykyään ketään, joka nauttii vähemmän alkoholia kuin minä, joten ei siitä haittaa ollut... En usko, että myöskään alkuperäisen kirjoittajan poika olisi turmeltunut, jos olisi saanut edes puoli lasillista kuohuviiniä, kun sitä aikuisillekin tarjoiltiin.
- pommacciaollapitää
Niin.meillä vuosi sitten oli erittäin suuret rippijuhlat esikoisellemme,hyvän esimerkin kannustamana hoidin 60 vieraan maljat Pommacin magnumpulloista skumppalaseihin,siinä oli maljajuomat kaikille ja poikamme oli erittäin iloinen ja otettu!
Ne olivatkin ensimmäiset,mutta eivät viimeiset juhlat,jossa kaikki aikuiset juhlivat lasta ja hänen päiväänsä selvinpäin.
Poikkeus tietysti oli oma broidi,joka tuli valmiiksi hiivassa ja totesi ottavansa keittiöapulaisen paikan,kun kukaan muukaan ei ole juonut(eiks ny löytyis ees yhtä bissee kun mä en tykkää tost pommakista?).Hän olikin reipas ja tiskas käsin kaikki astiat vaik vieres oli kone,piti saada jotain tekemistä itselleen.Kyllä hän sitten parin tunnin päästä tuli juttelee muiden juhlijoiden kanssa,kun oli toennut.
Omaa poikaa lähinnä nauratti..
Ja hyvällä omallatunnolla voin sanoa,että esikoinen saa joskus ruoan kanssa lasin viiniä,saunakaljankin ,jos haluaa.
Meillä kyllä käydään saunassa vaan 2 krt/vuosi.
Hänellä on suunnitelmat muualla,kuin ihmettelyssä,että ottaako vai ei,tai polttaako,vai ei.
Häntä ei kiinnosta,niihin ehtii myöhemminkin,omien sanojensa mukaan.
Asiaan saattaa tietysti vaikuttaa sekin,että hän on jo pienestä asti joutunut kokemaan alkoholismin rinnakkaisvaikutuksia noin laajemmaltikin,asiat on puhuttu moneen kertaan ja nykyäänkin aina puhutaan,kun hän haluaa.- sagasdg
Kuinka vanha tämä esikoinen on/oli?
- koplakarhu
ne oli sen pojan juhlat eli jos sankari juo pommakkii niin kaikki juo pommakkii jos muut juo samppanjaa niin sankarinkin täytyy saada samppanjaa
- niukkapipo
tosiaankin,lapselle limua,kaikille limua. On laitonta tarjota alle 18v viinaa. Olkoon vaan hienolta nimeltään vaikka mitä,viinaa se kuitenkin on ja se on pahasta kehittyvälle lapselle.
Lueppa geeneissä kulkevasta alkoholismista, sen pinnalle tuloon riittää se yksi kerta. - mie vaan:)
niukkapipo kirjoitti:
tosiaankin,lapselle limua,kaikille limua. On laitonta tarjota alle 18v viinaa. Olkoon vaan hienolta nimeltään vaikka mitä,viinaa se kuitenkin on ja se on pahasta kehittyvälle lapselle.
Lueppa geeneissä kulkevasta alkoholismista, sen pinnalle tuloon riittää se yksi kerta.rikkoiko kirkko aiemmin tuona päivänä lakia antamalla tälle pojalle ehtoollis viinin??
joissain seurakunnissa on mehua, mutta meillä (toissa vuonna) se oli viiniä...
- *n22
rippikoululaiselle voi jo tarjota lasin kuohuviiniä,vielä omissa juhlissaan.Kukin tyylillään.
Itse olisin varmaan samassa tilanteessa kieltäytynyt ottamasta mitään ja marssinut omaan huoneeseen ovet paukkuen *heh*
sellainen minä olin 7-8 vuotta sitten...oi niitä aikoja.- vieläkin
murrosiässä.
- *n22
vieläkin kirjoitti:
murrosiässä.
harmi jos niin luulet. Kuvasin vaan tilannetta minkälainen olisin ollut vuosia sitten.
Asun omillani,omassa asunnossa.Olen vakituisessa työpaikassa,maksan itse laskuni ja pesen pyykkini.Ja kyllä,tunnen olevani myöas henkisesti kypsempi kuin 15-vuotiaana,ehkä voisin kutsua itseäni jo aikuiseksi. - kirjoitit
melkein uskon myös oman muksuni olisi tehnyt samoin jos Heidän juhlansa olisi ollut "äidin" näköiset! Loistavaa tulevaa Sinulle.
- ehdottomasti
Teit oikein! Alaikäiselle ei saa antaa alkoholia. On todettu tutkimuksissa, että se mitä vanhemmat sanovat/miten he toimivat vaikuttaa lapseen enemmän kuin se miten he itse toimivat.
Eli ei ole haittaa jos muut ottavat hieman viiniä tms. ja lapselle ei silti anneta. (en tarkoita, että on huono idea antaa kaikille alkoholitonta)Näin lapsi ymmärtää, että hänen juomistaan ei todellakaan hyväksytä kotona minkäänlaisissa olosuhteissa. Toivottavasti tämä osaltaan estäisi jo nuorena alkavat alkoholikokeilut.
Alkoholin vuoksi Suomessa kuolee eniten työikäisiä ennenaikaisesti. On se vaan kumma kun ihmiset sulkevat silmänsä alkoholin vaaroilta tai kuvittelevat, että annan kotona, jotta ei joisi muualla.- edellisessä
viestissä siis sitä, että on todettu, että se mitä vanhemmat sanovat/miten he suhtautuvat lapsen juomiseen, vaikuttaa lapseen enemmän, kuin se, miten vanhemmat itse toimivat.
- ei virhe
Olisihan joku aikuinenkin halunnut pommacia alkoholin sijaan!Vai ihan kaikki aikuisetko ottivat shampanjaa? Mielestäni tuossa ei ollut mitään virhettä,eikä väärin olisi ollut sekään että poikasi olisi hieman shampanjaa maistanut esim.puoli lasillista.
Nämä ovat vähän periaatekysymyksiä..Miksi tehdä kärpäsestä härkänen?! on lempijuomani. Paljon parenpaa kuin shamppania...Tietysti kaikille olisi voinut tarjota samaa juomaa, kinan välttämiseksi :)
- my opinion
Ihmettelen suuresti tätä "buumia" että kaiken maailman ristiäisitä lähtien on jo alkoholi jollain muotoa mukana. Aikuisten juhlia saa juhlistaa shampanjalla, mutta lasten alle 18-v. juhliin ehdottomasti alkottomat vaihtoehdot.
- sunrise:)
kyseisissä juhlissa poika oli jo saanut alkjoholia, nimittäin ehtoollisella. vai käviköhän äiti pyytämässä pojalleen alkoholittoman version?
- äiteli95
sunrise:) kirjoitti:
kyseisissä juhlissa poika oli jo saanut alkjoholia, nimittäin ehtoollisella. vai käviköhän äiti pyytämässä pojalleen alkoholittoman version?
Käskin papin antaa pojalle punaista mehua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282701- 1372496
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162103- 1332101
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.121814Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161561344Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu291182Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt901130Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo911126Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381078