Logistiikkainsinööriksi?

ripper

Nyt alkaa lukio olemaan loppusuoralla ja jatkosta pitäisi päättää. Olen ajatellut mennä Kymenlaakson AMK:n lukemaan logistiikkainsinööriksi(AMK insinööri) tai liiketalouden logistiikkaa(tradenomi).

Yliopistoonkin periaatteessa rahkeet riittäisivät (ka yli 8,5) mutta en oikein ole innostunut siitä, enkä toisaalta löytänyt mitään mielenkiintoista tiedekuntaakaan.

Kysymykseni olisikin se, että kannattaako kyseisiin koulutusohjelmiin mennä? Onko täällä muita kenellä olisi kokemuksia kyseisiltä aloilta? Olisi mukava tietää lisää esim. työllistymisestä, työtehtävistä, palkoista yms. Kiitos jo etukäteen.

30

17072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhipro

      Kyllähän sitä logistiikkainsinöörinä töitä saa, mutta silti kannattaisin vaikka yliopiston tekniikan opintoja, ehkä hankalampaa, mutta loppujen lopuksi jonkun verran varmempi työpaikka, alasta riippuen tietty.
      Jos olet kiinnostunut liiketaloudesta ja tekniikasta niin tuotantotalouden DI:lle löytyy ainakin mielekkäitä hommia kohtuu varmasti.

      Tradenomiksi ei kannata lukea, paitsi jos sulla on valmiiksi suhteita, joilla saat töitä. Eiköhän se tradenomikoulutus kuitenkin riittävät taidot takaa.

      Aina ei kannata mennä sieltä missä aita on matalin.

    • olla pitää...

      Tradenomi (nimenomaan liiketal.log) saattaa saada helpommin hommia hypättäessä työelämään. Yritykset hakevat sellasia esim. asistenteiksi ostoon/myyntiin yms yms. Ite valmistuin kesällä log.inssiksi, ja kyllä sitä katteli ja *nauroi*, kun monet firmat haki tradenomia, jolla kokemusta logistiikasta eikä suoraan logistiikkainsinööriä=)!No tosin monet niistä hommista olisivat olleet vähän ns. vaatimattomia toimenkuvaan ja koulutukseen nähden tyyliin tallentaja ja tilaustenkäsittelijä. Jos joku asia on varma, on se, että tradenomilla ei logistiikan puolella ole varmasti yhtä laaja-alaista näkemystä logistisesta (kokonais)ketjusta kuin inssillä (tai siis meillä ei koulussa ollut suuntautumista mihinkään). Inssinä mahdollisuudet erilaisimpiin töihin ovat mielestäni loppupeleissä ehkä paremmat ja töitä saattaa olla tarjolla hyvinkin vastuullisista hommista. Veikkaan että valtaosa log.insseistä on suunnittelu- ja ohjaustehtävissä...koska yhä tärkeämpää on saada hommat toimimaan tehokkaasti vähin resurssiinvestoinnein. Muita ammattinimikkeitä on esim. tuotantopäällikkö,vienti/osto/varasto/kuljetus.pääl., tuotannon/kuljetus(ei kuitenkaan mikään ajojärjestelijä)suunnittelija.jne jne.

      Logistiikka on hyvä ala, etenemismahdollisuudet tulevaisuudessa tosi hyvät. Koulutusta ei ole kovin kauaa Suomessa ollut, ja kun osaavia ihmisiä tarvitaan kehittyvään kaupankäyntiin ja kun suuret ikäluokat rupeaa poistumaan työelämästä...

      Itse olen lukion pohjalta mennyt suoraan amk:hon. Noilla arvosanoilla tiedän kokemuksesta, että sulla ei tule olemaan mitään heikkoa matemaattisten aineiden kanssa=)Mutta se onkin vain mukavaa, kun ei tarvitse takerrella pakollisten aineiden kanssa,vaan pystyy keskittymään niihin uusiin ja kiinnostaviin aiheisiin, joita log.opinnot sisältävät.
      Itse olen nyt vakitöissä tuotannonsuunnittelijana=)

    • Kannaattaapi kyllä

      Sanoisin, että mielummin insinööri kuin tradenomi. Mutta sinun pitää kuitenkin itse miettiä, kumpi kiinnostaa enemmän; talous vai tekniikka? Jos talous, niin tradenomiksi, jos tekniikka, niin ehdottomasti insinööriksi.

      Logistiikkainsinöörin koulutukseen kannattaa ainakin mennä, tosin oletko miettinyt muuta paikkakuntaa kuin Kymenlaakso?

      Itse opiskelen tässä logistiikkainsinööriksi. Kesätöitä on löytynyt itselle ja lähes kaikille ryhmäläisille suht. helposti. Hyvät suhteet eivät ole tosin koskaan pahitteeksi.

      Työtehtävistä ja palkoista voisi sanoa sen verran, että opiskelun aikana ja heti valmistumisen jälkeen työtehtävät monesti ovat joko suorittavan tason tai työnjohdon tehtäviä, eli siis eivät ihan koulutusta vastaavia. Näin asiat nyt ovat melkein kaikilla insseillä, vastavalmistuiden palkat eivät päätä huimaa. Siitä se uraputki alkaa sitten kehittymään, taitojen, tuurin, suhteiden ym. asioiden pohjalta, ja se palkkakin alkaa olemaan lähempänä kolmea kuin kahta tonnia. Tilastotietoja löytyypi vaikka insinööriliiton sivuilta, tosin siellä ei erikseen ole eriteltyinä logistiikkainssien palkkoja/työllisyyttä/jne, mutta tuskinpa ne ainakaan paljoa sen huonompia on kuin insinööreillä keskimäärin.

    • ripper

      Kiitos kaikille vastauksista :) En olisi uskonut että noinkin hyviä olisin saanut.

      Niin Kymenlaaksoa ajattelin siksi, koska asun itse Kotkassa ja koulutus olisi valmiiksi lähellä. Onkohan näissä oppilaitoksissa sitten kuinka suuria eroja? Ja mikähän sitten olisi paras?

      • Kannattaapi kyllä

        Jyväskylään on ainakin vaikein päästä (siis logistiikkaa lukemaan). Sehän vain tosin kertoo sen, että se on suosittu, mutta kyllä sen mainekkin on melko hyvä. Ja siellä opiskelevana voin sanoa, että pieniä poikkeuksia lukuunottamatta opettajat ja muut "resurssit" ovat kyllä olleet hyviä. Valittamista löytyy lähinnä tilojen puutteesta, tunnit on välillä vaikka missä kun pääkampusta remontoidaan ja ym. häslinkiä tilanvarausohjelmiston kanssa...

        Ja Jyväskylä tietenkin kaupunkina on mainio... tai no, makuasioita nämäkin tietty.

        Sinänsä on aina etu että opiskelupaikka löytyisi läheltä. En usko että amk-yksiköiden välillä olisi mitään valtavia eroja, mutta en tosiaan tiedä sen tarkemmin... ehkä joku Kymeenlaaksosta osaisi valaista että minkälaista se opiskelu siellä on. Itse kun osaan "mainostaa" vain Jyväskylää.


    • ripper

      Sitä vielä kysyisin että millaista se opiskelu sitten käytännössä on?

      • sen olla pitää...

        Ensimmäinen vuosi käytännössä matikkaa,fysiikkaa ja kemiaa ja jotain puhe-ja kirjoitusviestintää (äidinkieltä siis). Ja sitten tyyliin yhdet kurssit tietotekniikkaa ja logistiikan perusteita. Matemaattiset aineet jatkuu vahvasti mukana vielä tokanakin vuonna -ne on niitä perusopintoja, jotka on inssikoulutuksessa pakollisia. Tokana vuonna sitten enempi tulee mukaan kuvioihin ne alakohtaiset opinnot ja 3.vuosi on sitten sitä aineopiskelua itteensä lähes 100%:sesti.

        Meillä opiskelu oli paljon tietoteknispainotteista -ei mikään ihme nykymaailmassa kun on erilaisia ohjelmistoja ja työkaluja käytettävissä. Oli erilaisia opintojaksoja tietokannoista (perusteet, käyttö), toiminanohj.järjestelmien (kuten SAP) tutustumisista simulointeihin parin cad-kurssin avulla jne jne. Tosi jees juttuja=). Koska hamkissa ei ollut suuntautumisvaihtoehtoa, kursseja oli tasaisesti logistiikan joka osa-alueelta, mm. hankinnasta toimitusketjun hallintaa, huolintaan,kuljetuksiin, kalustotuntemukseen, tietovirroista tulo-,tuotanto- ja lähtölogistiikkaan, varastointiin ja konetekniikkaan... Vastapainona oli ekskursioita useisiin erilaisiin yrityksiin ja tutustumisia niiden toimintoihin logistisesta näkökulmasta katsottuina. Opintoja tehtiin monesti tiimi/paritöinä, etenkin jos oli kyse laajimmista kokonaisuuksista. Opiskelussa esiintymistaito harjaantui, kun aikaansaannoksia sai olla monesti luokalle esittämässä -hyvä niin, sillä jälkikäteen työelämän puolella tuostakin on vain ollut hyötyä!
        Tervetuloa vaan inssipuolen logistiikkaa lukemaan;) t.naislog.inssi


      • Hiilipata
        sen olla pitää... kirjoitti:

        Ensimmäinen vuosi käytännössä matikkaa,fysiikkaa ja kemiaa ja jotain puhe-ja kirjoitusviestintää (äidinkieltä siis). Ja sitten tyyliin yhdet kurssit tietotekniikkaa ja logistiikan perusteita. Matemaattiset aineet jatkuu vahvasti mukana vielä tokanakin vuonna -ne on niitä perusopintoja, jotka on inssikoulutuksessa pakollisia. Tokana vuonna sitten enempi tulee mukaan kuvioihin ne alakohtaiset opinnot ja 3.vuosi on sitten sitä aineopiskelua itteensä lähes 100%:sesti.

        Meillä opiskelu oli paljon tietoteknispainotteista -ei mikään ihme nykymaailmassa kun on erilaisia ohjelmistoja ja työkaluja käytettävissä. Oli erilaisia opintojaksoja tietokannoista (perusteet, käyttö), toiminanohj.järjestelmien (kuten SAP) tutustumisista simulointeihin parin cad-kurssin avulla jne jne. Tosi jees juttuja=). Koska hamkissa ei ollut suuntautumisvaihtoehtoa, kursseja oli tasaisesti logistiikan joka osa-alueelta, mm. hankinnasta toimitusketjun hallintaa, huolintaan,kuljetuksiin, kalustotuntemukseen, tietovirroista tulo-,tuotanto- ja lähtölogistiikkaan, varastointiin ja konetekniikkaan... Vastapainona oli ekskursioita useisiin erilaisiin yrityksiin ja tutustumisia niiden toimintoihin logistisesta näkökulmasta katsottuina. Opintoja tehtiin monesti tiimi/paritöinä, etenkin jos oli kyse laajimmista kokonaisuuksista. Opiskelussa esiintymistaito harjaantui, kun aikaansaannoksia sai olla monesti luokalle esittämässä -hyvä niin, sillä jälkikäteen työelämän puolella tuostakin on vain ollut hyötyä!
        Tervetuloa vaan inssipuolen logistiikkaa lukemaan;) t.naislog.inssi

        Tähän hyvään ja kuvaavaan kirjoitukseen voisin vielä lisätä, että ensimmäisinä vuosina tulevat myös kielet, yhdet pakolliset kurssit molempia (jos on käynyt kaikki pakolliset kurssit lukiossa). Molempina tarkoitan siis tietty englantia ja ruotsia, ja ne kurssit ovat ihan läpihuutojuttuja, ja ne voi yleensä suorittaa myös vapauttavalla kokeella. Toki niitä voi lähteä lukemaan lisääkin, ja meidänkin ryhmästä muutama on aloittanut uusien kielien lukemisen.

        Ensimmäisenä ja toisena vuonna taidetaan käydä kaikesta eniten vähiten logistiikkaan liittyviä aiheita: markkinointia, kemiaa, yritystoimintaa... tietty noitakin voi tarvita, riippuu mihin töihin pääsee tai aikoo, mutta itse logistiikan opiskelu lähtee kunnolla käyntiin vasta toisen vuoden lopulla.

        Projekteja (ryhmätöitä) on myös ollut tasaisesti yksi per lukukausi, eli siis kaksi vuodessa. Ne ovat tällaisia vähän isompia juttuja, jotka tehdään kokonaan omalla ajalla ryhmissä, jotka ovat muodostettu itse tai opettajan toimesta. Ovat erittäin opettavaisia "kokemuksia", ja näin sitä ainakin todella huomaa, että jotkut asiat oppii paljon paremmin itse tekemällä ja tutkimalla kuin opettajaa kuuntelemalla tai kirjaa lukemalla. Hauskaa on myös ollut ja uusia kavereita tullut. Tällainen projekti voi olla vaikka jonkin yrityksen toiminnon selvitys ja paranteluehdotus. Näiden tekemiseen on varattu usein aikaa melko paljon (esim. 2-3 kuukautta).

        Ja täällä Jyväskylässä suuntautumisvaihtoehtoja on kolme: kuljetukset, varastointi ja telematiikka. Viimeinen on siis tieto- ja langattoman tekniikan hyödyntämistä logistiikassa. Tai no, nämä ovat aika "laimeita" suuntautumisia, jotka koskevat kuitenkin vain muutamaa kurssia, eivätkä ne vaikuta siihen mihin töihin sinulla on mahdollisuus päästä.

        Ja tosiaan, ekskursioita, eli "tutustumiskäyntejä" on tehty jonkin verran lähialueen yrityksiin. Kuten myös vieraita on käynyt täälläkin, yliopistoista, ammattikorkeista, yrityksistä, ulkomailta asti... loppuun vaan sanon, että opiskelu on ollut todella mielenkiintoista tähän mennessä. Kuten myös opiskelun ulkopuolinen elämä, kavereita on tullut paljon, saunailtoja ollaan järjestetty, bileitä on vähän joka lähtöön, kuten myös muuta toimintaa (joihin kaikkiin ei (onneksi) liity alkoholi). Vapaaehtoisia viikonloppukurssejakin löytyy, siis tällaisia "kuinka voit rentoutua", "miten opiskelen paremmin" tms....

        Mutta mutta... siinäpä minun mainospuheeni tällä kertaa.


      • ripper
        sen olla pitää... kirjoitti:

        Ensimmäinen vuosi käytännössä matikkaa,fysiikkaa ja kemiaa ja jotain puhe-ja kirjoitusviestintää (äidinkieltä siis). Ja sitten tyyliin yhdet kurssit tietotekniikkaa ja logistiikan perusteita. Matemaattiset aineet jatkuu vahvasti mukana vielä tokanakin vuonna -ne on niitä perusopintoja, jotka on inssikoulutuksessa pakollisia. Tokana vuonna sitten enempi tulee mukaan kuvioihin ne alakohtaiset opinnot ja 3.vuosi on sitten sitä aineopiskelua itteensä lähes 100%:sesti.

        Meillä opiskelu oli paljon tietoteknispainotteista -ei mikään ihme nykymaailmassa kun on erilaisia ohjelmistoja ja työkaluja käytettävissä. Oli erilaisia opintojaksoja tietokannoista (perusteet, käyttö), toiminanohj.järjestelmien (kuten SAP) tutustumisista simulointeihin parin cad-kurssin avulla jne jne. Tosi jees juttuja=). Koska hamkissa ei ollut suuntautumisvaihtoehtoa, kursseja oli tasaisesti logistiikan joka osa-alueelta, mm. hankinnasta toimitusketjun hallintaa, huolintaan,kuljetuksiin, kalustotuntemukseen, tietovirroista tulo-,tuotanto- ja lähtölogistiikkaan, varastointiin ja konetekniikkaan... Vastapainona oli ekskursioita useisiin erilaisiin yrityksiin ja tutustumisia niiden toimintoihin logistisesta näkökulmasta katsottuina. Opintoja tehtiin monesti tiimi/paritöinä, etenkin jos oli kyse laajimmista kokonaisuuksista. Opiskelussa esiintymistaito harjaantui, kun aikaansaannoksia sai olla monesti luokalle esittämässä -hyvä niin, sillä jälkikäteen työelämän puolella tuostakin on vain ollut hyötyä!
        Tervetuloa vaan inssipuolen logistiikkaa lukemaan;) t.naislog.inssi

        Kyllä kannatti tänne kirjoittaa :)

        ...ja pitääkin katsoa enemmän tuosta EVTEKista vielä ennen kuin päättää.

        Noista fysiikasta ja kemiasta, onko ne kuinka vaativia? En nimittäin niitä hirveästi ole opiskellut. Fysiikkaa kolme ja kemiaa vain yhden pakollisen kurssin... Toisaalta ne kyllä sujuivatkin sitten ihan hyvin.


      • Hiilipata
        ripper kirjoitti:

        Kyllä kannatti tänne kirjoittaa :)

        ...ja pitääkin katsoa enemmän tuosta EVTEKista vielä ennen kuin päättää.

        Noista fysiikasta ja kemiasta, onko ne kuinka vaativia? En nimittäin niitä hirveästi ole opiskellut. Fysiikkaa kolme ja kemiaa vain yhden pakollisen kurssin... Toisaalta ne kyllä sujuivatkin sitten ihan hyvin.

        Koska ammattikorkeaan tulee opiskelijoita myös ammattikoulusta, niin fysiikassa ja kemiassa lähdetään perusteista liikkeelle.

        Kemiaa on todella vähän, ja siihen oli meillä sotkettu vielä ympäristönsuojelua mukaan, joten ei vaadi kovinkaan suurta "kemiallista osaamista" päästäkseen siitä läpi.

        Fysiikassa käydään samanlaisia asioita läpi kuin lukioissakin, ehkäpä vähän vaativampia. Ja tehtävissä yritetään keskittyä jonkin verran käytännön sovelluksiin. Mitään kummoisia ongelmia ei tule olemaan, jos vaan jaksaa tehdä kotitehtävät ja käydä tunneilla. Fysiikkaa onkin sitten huomattavasti enemmän kuin kemiaa.

        Fysiikan lisäksi on myös erillisiä "fysikaalisia" kursseja, esim. mekaniikka ja sähkötekniikka, joissa hyödynnetään fysiikkaa enemmän tai vähemmän.

        Nämä kaikki fysiikan ja kemian kurssit taitavat olla pakollisia ja samanlaisia kaikille insinööriopiskelijoilla. Tietty opettajat yrittävät painottaa joitain asioita niin, että niistä olisi mahdollisimman paljon hyötyä tulevaa ammattia varten.

        Niin, ja arvostelusta sen verran, että se eroaa jonkin verran lukion arvosteluista. Ainakin muistaakseni lukiossa pääsi kurssista läpi jos sai kokeesta väh. 1/3 maksimipistemäärästä. AMK:ssa on taas arvosteluasteikko 1-5, ja ykkösen saa jos on 50% maksimipistemäärästä, kakkosen jos 60% jne...
        Olen nähnyt tapauksia, kun jotkut ajattelevat että "kunhan nyt läpi pääsis" ja ovat poissa tunneilta, eivät tee kotonaan mitään ja toivovat että se ykkönen sieltä tulisi. Mutta täällä nyt joutuu ihan oikeasti vähän opiskelemaankin jos haluaa päästä kurssista lävitse, ja monet "lukio lukematta läpi"-tyypit ovat olleet ihmeissään.

        Tosin sitten taas, täällä saa parhaiman arvosanan (5) helpommin kuin lukiossa (10). Kun kymppiin tarvittiin lukiossa lähes täydellistä suoritusta, aktiivisuutta tms., niin AMK:ssa (ja taitaa olla yliopistoissakin?) saa vitosen kun on "vain" 90% maksimipisteistä. No, ei tällä oikein mitään käytännön merkitystä ole, mutta kunhan nyt tuli mieleen. Kunhan tarinoin.


      • -Hiilipata-
        ripper kirjoitti:

        Kyllä kannatti tänne kirjoittaa :)

        ...ja pitääkin katsoa enemmän tuosta EVTEKista vielä ennen kuin päättää.

        Noista fysiikasta ja kemiasta, onko ne kuinka vaativia? En nimittäin niitä hirveästi ole opiskellut. Fysiikkaa kolme ja kemiaa vain yhden pakollisen kurssin... Toisaalta ne kyllä sujuivatkin sitten ihan hyvin.

        Koska ammattikorkeaan tulee opiskelijoita myös ammattikoulusta, niin fysiikassa ja kemiassa lähdetään perusteista liikkeelle.

        Kemiaa on todella vähän, ja siihen oli meillä sotkettu vielä ympäristönsuojelua mukaan, joten ei vaadi kovinkaan suurta "kemiallista osaamista" päästäkseen siitä läpi.

        Fysiikassa käydään samanlaisia asioita läpi kuin lukioissakin, ehkäpä vähän vaativampia. Ja tehtävissä yritetään keskittyä jonkin verran käytännön sovelluksiin. Mitään kummoisia ongelmia ei tule olemaan, jos vaan jaksaa tehdä kotitehtävät ja käydä tunneilla. Fysiikkaa onkin sitten huomattavasti enemmän kuin kemiaa.

        Fysiikan lisäksi on myös erillisiä "fysikaalisia" kursseja, esim. mekaniikka ja sähkötekniikka, joissa hyödynnetään fysiikkaa enemmän tai vähemmän.

        Nämä kaikki fysiikan ja kemian kurssit taitavat olla pakollisia ja samanlaisia kaikille insinööriopiskelijoilla. Tietty opettajat yrittävät painottaa joitain asioita niin, että niistä olisi mahdollisimman paljon hyötyä tulevaa ammattia varten.

        Niin, ja arvostelusta sen verran, että se eroaa jonkin verran lukion arvosteluista. Ainakin muistaakseni lukiossa pääsi kurssista läpi jos sai kokeesta väh. 1/3 maksimipistemäärästä. AMK:ssa on taas arvosteluasteikko 1-5, ja ykkösen saa jos on 50% maksimipistemäärästä, kakkosen jos 60% jne...
        Olen nähnyt tapauksia, kun jotkut ajattelevat että "kunhan nyt läpi pääsis" ja ovat poissa tunneilta, eivät tee kotonaan mitään ja toivovat että se ykkönen sieltä tulisi. Mutta täällä nyt joutuu ihan oikeasti vähän opiskelemaankin jos haluaa päästä kurssista lävitse, ja monet "lukio lukematta läpi"-tyypit ovat olleet ihmeissään.

        Tosin sitten taas, täällä saa parhaiman arvosanan (5) helpommin kuin lukiossa (10). Kun kymppiin tarvittiin lukiossa lähes täydellistä suoritusta, aktiivisuutta tms., niin AMK:ssa (ja taitaa olla yliopistoissakin?) saa vitosen kun on "vain" 90% maksimipisteistä. No, ei tällä oikein mitään käytännön merkitystä ole, mutta kunhan nyt tuli mieleen. Kunhan tarinoin....


      • uljas
        -Hiilipata- kirjoitti:

        Koska ammattikorkeaan tulee opiskelijoita myös ammattikoulusta, niin fysiikassa ja kemiassa lähdetään perusteista liikkeelle.

        Kemiaa on todella vähän, ja siihen oli meillä sotkettu vielä ympäristönsuojelua mukaan, joten ei vaadi kovinkaan suurta "kemiallista osaamista" päästäkseen siitä läpi.

        Fysiikassa käydään samanlaisia asioita läpi kuin lukioissakin, ehkäpä vähän vaativampia. Ja tehtävissä yritetään keskittyä jonkin verran käytännön sovelluksiin. Mitään kummoisia ongelmia ei tule olemaan, jos vaan jaksaa tehdä kotitehtävät ja käydä tunneilla. Fysiikkaa onkin sitten huomattavasti enemmän kuin kemiaa.

        Fysiikan lisäksi on myös erillisiä "fysikaalisia" kursseja, esim. mekaniikka ja sähkötekniikka, joissa hyödynnetään fysiikkaa enemmän tai vähemmän.

        Nämä kaikki fysiikan ja kemian kurssit taitavat olla pakollisia ja samanlaisia kaikille insinööriopiskelijoilla. Tietty opettajat yrittävät painottaa joitain asioita niin, että niistä olisi mahdollisimman paljon hyötyä tulevaa ammattia varten.

        Niin, ja arvostelusta sen verran, että se eroaa jonkin verran lukion arvosteluista. Ainakin muistaakseni lukiossa pääsi kurssista läpi jos sai kokeesta väh. 1/3 maksimipistemäärästä. AMK:ssa on taas arvosteluasteikko 1-5, ja ykkösen saa jos on 50% maksimipistemäärästä, kakkosen jos 60% jne...
        Olen nähnyt tapauksia, kun jotkut ajattelevat että "kunhan nyt läpi pääsis" ja ovat poissa tunneilta, eivät tee kotonaan mitään ja toivovat että se ykkönen sieltä tulisi. Mutta täällä nyt joutuu ihan oikeasti vähän opiskelemaankin jos haluaa päästä kurssista lävitse, ja monet "lukio lukematta läpi"-tyypit ovat olleet ihmeissään.

        Tosin sitten taas, täällä saa parhaiman arvosanan (5) helpommin kuin lukiossa (10). Kun kymppiin tarvittiin lukiossa lähes täydellistä suoritusta, aktiivisuutta tms., niin AMK:ssa (ja taitaa olla yliopistoissakin?) saa vitosen kun on "vain" 90% maksimipisteistä. No, ei tällä oikein mitään käytännön merkitystä ole, mutta kunhan nyt tuli mieleen. Kunhan tarinoin....

        "Mutta täällä nyt joutuu ihan oikeasti vähän opiskelemaankin jos haluaa päästä kurssista lävitse, ja monet "lukio lukematta läpi"-tyypit ovat olleet ihmeissään. "

        Jos tarkkoja ollaan niin fysiikassa ja matematiikassa käydään aika pitkälti samoja asioita kuin lukiossa (pitkä matem. ja pitkä fysiikka). Jos ne on vetänyt kunnolla läpi niin melko vähällä työllä selviää.

        "Ykkösen saa jos on 50% maksimipistemäärästä, kakkosen jos 60% jne."

        Yleensä se kyllä on se että 33% = 1, omien kokemusten perusteella.


      • uljas1
        -Hiilipata- kirjoitti:

        Koska ammattikorkeaan tulee opiskelijoita myös ammattikoulusta, niin fysiikassa ja kemiassa lähdetään perusteista liikkeelle.

        Kemiaa on todella vähän, ja siihen oli meillä sotkettu vielä ympäristönsuojelua mukaan, joten ei vaadi kovinkaan suurta "kemiallista osaamista" päästäkseen siitä läpi.

        Fysiikassa käydään samanlaisia asioita läpi kuin lukioissakin, ehkäpä vähän vaativampia. Ja tehtävissä yritetään keskittyä jonkin verran käytännön sovelluksiin. Mitään kummoisia ongelmia ei tule olemaan, jos vaan jaksaa tehdä kotitehtävät ja käydä tunneilla. Fysiikkaa onkin sitten huomattavasti enemmän kuin kemiaa.

        Fysiikan lisäksi on myös erillisiä "fysikaalisia" kursseja, esim. mekaniikka ja sähkötekniikka, joissa hyödynnetään fysiikkaa enemmän tai vähemmän.

        Nämä kaikki fysiikan ja kemian kurssit taitavat olla pakollisia ja samanlaisia kaikille insinööriopiskelijoilla. Tietty opettajat yrittävät painottaa joitain asioita niin, että niistä olisi mahdollisimman paljon hyötyä tulevaa ammattia varten.

        Niin, ja arvostelusta sen verran, että se eroaa jonkin verran lukion arvosteluista. Ainakin muistaakseni lukiossa pääsi kurssista läpi jos sai kokeesta väh. 1/3 maksimipistemäärästä. AMK:ssa on taas arvosteluasteikko 1-5, ja ykkösen saa jos on 50% maksimipistemäärästä, kakkosen jos 60% jne...
        Olen nähnyt tapauksia, kun jotkut ajattelevat että "kunhan nyt läpi pääsis" ja ovat poissa tunneilta, eivät tee kotonaan mitään ja toivovat että se ykkönen sieltä tulisi. Mutta täällä nyt joutuu ihan oikeasti vähän opiskelemaankin jos haluaa päästä kurssista lävitse, ja monet "lukio lukematta läpi"-tyypit ovat olleet ihmeissään.

        Tosin sitten taas, täällä saa parhaiman arvosanan (5) helpommin kuin lukiossa (10). Kun kymppiin tarvittiin lukiossa lähes täydellistä suoritusta, aktiivisuutta tms., niin AMK:ssa (ja taitaa olla yliopistoissakin?) saa vitosen kun on "vain" 90% maksimipisteistä. No, ei tällä oikein mitään käytännön merkitystä ole, mutta kunhan nyt tuli mieleen. Kunhan tarinoin....

        "Mutta täällä nyt joutuu ihan oikeasti vähän opiskelemaankin jos haluaa päästä kurssista lävitse, ja monet "lukio lukematta läpi"-tyypit ovat olleet ihmeissään. "

        Jos tarkkoja ollaan niin fysiikassa ja matematiikassa käydään aika pitkälti samoja asioita kuin lukiossa (pitkä matem. ja pitkä fysiikka). Jos ne on vetänyt kunnolla läpi niin melko vähällä työllä selviää.

        "Ykkösen saa jos on 50% maksimipistemäärästä, kakkosen jos 60% jne."

        Yleensä se kyllä on se että 33% = 1, omien kokemusten perusteella.


      • Hiilipata
        uljas kirjoitti:

        "Mutta täällä nyt joutuu ihan oikeasti vähän opiskelemaankin jos haluaa päästä kurssista lävitse, ja monet "lukio lukematta läpi"-tyypit ovat olleet ihmeissään. "

        Jos tarkkoja ollaan niin fysiikassa ja matematiikassa käydään aika pitkälti samoja asioita kuin lukiossa (pitkä matem. ja pitkä fysiikka). Jos ne on vetänyt kunnolla läpi niin melko vähällä työllä selviää.

        "Ykkösen saa jos on 50% maksimipistemäärästä, kakkosen jos 60% jne."

        Yleensä se kyllä on se että 33% = 1, omien kokemusten perusteella.

        "Jos tarkkoja ollaan niin fysiikassa ja matematiikassa käydään aika pitkälti samoja asioita kuin lukiossa (pitkä matem. ja pitkä fysiikka). Jos ne on vetänyt kunnolla läpi niin melko vähällä työllä selviää."

        Jep, tätähän minä tarkoitin. Jos ei lukiossa ole paljoa jaksanut fysiikkaa/matikkaa lukea, niin kyllä sitä joutuu töitä amk:ssa tekemään. Jos on käynyt pitkän matikan ja 6 kurssia fysiikkaa, niin uudet asiat fysiikassa ja matikassa ovat vähäisiä. Tietty esim. mainitsemissani mekaniikassa ja sähkötekniikassa saattaa tulla sitten enemmänkin uusia juttuja.


        "Yleensä se kyllä on se että 33% = 1, omien kokemusten perusteella."

        Omien kokemuksien ja opintojaksojen sääntöjen perusteella sanoisin, että 50% = 1. Mutta jotkut opettajat antavat tosin lisäpisteitä esim. kotitehtävistä, joten läpi voi päästä vaikka kokeesta tulisikin vähän alle puolet pisteistä. Haluaisin kyllä tietää että missä koulussa pääsee läpi jos saa 1/3 maksimipisteistä?


    • tätä vaihtoehtoa

      EVTEKin tutalta voisi löytyä sinua kiinnostavia aiheita.

      Aihepiiri on paljolti samaa kuin logistiikan opinnoissakin. Opettajakunta on pääosin loistavaa. Osa opettajista on uskomattoman hyviä. Lisäksi ryhmäkoot ovat pienet ja koulutusohjelman johtaja ja opettajat todellakin tukevat opintoja ja kuuntelevat opiskelijoiden toivomuksia opintosisällöstä; joustavuutta riittää.

      http://www.evtek.fi/koulutus/tekniikka/tuotantotalous/

      http://opinto-opas.evtek.fi/ooPortal/portal/cn/Opinto-opas/Alasivu;jsessionid=793400A42BDA8AAD429028C0241CD658

      Ja tässä kurssit:

      http://opinto-opas.evtek.fi/ooPortal/portal/cn/Opinto-opas/Alasivu

      Syksyllä 2005 alin pistemäärä EVTEK 64 pts, Jyväskylän logistiikka 55 pts, eli Jyskylään kyllä pääsee helpommin.

      • sama

        IMHO en jaksaisi itse kiinnostua kuljetuslogistiikasta tms. riittävästi. Tutalta löytyy laaja-alaisempi tarjonta ja kokonaisuus on kompleksisempi -mutta siis VAIN minun mielestäni. Valinnaiset modulit vaihtelevat vuosittain osallistujamäärien mukaan. Katso linkkien takaa enemmän tietoa.


      • kapa.
        sama kirjoitti:

        IMHO en jaksaisi itse kiinnostua kuljetuslogistiikasta tms. riittävästi. Tutalta löytyy laaja-alaisempi tarjonta ja kokonaisuus on kompleksisempi -mutta siis VAIN minun mielestäni. Valinnaiset modulit vaihtelevat vuosittain osallistujamäärien mukaan. Katso linkkien takaa enemmän tietoa.

        EVTEK on aina paras vaihtoehto jos hakee insinöörikoulutusta (opintopalautteiden perusteella paras AMK) ja paikalla ei ole niin väliä.
        JAMK on myös paremmasta päästä, kuten myös KyAMK, vaikka viimeksi mainittu onkin pienehkö ja mielikuvat saattavat tehdä tepposet.

        Stadiaan ja Laureaan en kyllä menisi jos opintopalautteista on miksikään kriteeriksi.


      • toden totta
        kapa. kirjoitti:

        EVTEK on aina paras vaihtoehto jos hakee insinöörikoulutusta (opintopalautteiden perusteella paras AMK) ja paikalla ei ole niin väliä.
        JAMK on myös paremmasta päästä, kuten myös KyAMK, vaikka viimeksi mainittu onkin pienehkö ja mielikuvat saattavat tehdä tepposet.

        Stadiaan ja Laureaan en kyllä menisi jos opintopalautteista on miksikään kriteeriksi.

        EVTEK on kaikilla mittareilla mitattuna aina Suomen kolmen parhaan joukossa.

        Stadia on sieltä huonoimmasta päästä. Stadian tutakin on lähinnä vitsi.


      • Räkä
        toden totta kirjoitti:

        EVTEK on kaikilla mittareilla mitattuna aina Suomen kolmen parhaan joukossa.

        Stadia on sieltä huonoimmasta päästä. Stadian tutakin on lähinnä vitsi.

        kuin väitetään, miksi esim. kemiantekniikasta valmistuneita on kymmenittäin porvoon jalostamolla operaattoreina. Materiaali- ja pintakäsittelypuolelta taas tavallisina pinnoittajina mm. Aurajoki Oy:llä.


      • olla pitää...

        Sanon nyt omankin mielipiteeni, kun tässä jotain kouluarvosteluja ruvettu heittää kehiin.
        Itse kuulopuheiden ja printattujen lehtileikkeiden yms. perusteella pidän nimenomaan logistiikan opintojen kannalta jyväskylää ehdottomasti parhaimpana paikkana. Vaikea päästä sinne sisään,sekin jo kertonee jotain. Koulutukseen on satsattu ilmeisen paljon sielä. Sielä valmistuu alan opuksia, joita me muut log.alan oppilaitokset saatamme käytää tenttimateriaalina;D. (Nim. todistettu on). Toinen omassa arvossa oleva laitos on Stadian kuljetuspuoli-tai siis nimenomaan se, jossa kehitellään niitä autoprojekteja. Oli jätkät just Saksassa kansainv. kilpailussa sen oman formulansa kanssa ja pääsivät kärkijoukkoon.
        Joo, mut nää nyt on näitä ikuisuuskysymyksiä...turhaa vertailua...


      • r-ipper
        olla pitää... kirjoitti:

        Sanon nyt omankin mielipiteeni, kun tässä jotain kouluarvosteluja ruvettu heittää kehiin.
        Itse kuulopuheiden ja printattujen lehtileikkeiden yms. perusteella pidän nimenomaan logistiikan opintojen kannalta jyväskylää ehdottomasti parhaimpana paikkana. Vaikea päästä sinne sisään,sekin jo kertonee jotain. Koulutukseen on satsattu ilmeisen paljon sielä. Sielä valmistuu alan opuksia, joita me muut log.alan oppilaitokset saatamme käytää tenttimateriaalina;D. (Nim. todistettu on). Toinen omassa arvossa oleva laitos on Stadian kuljetuspuoli-tai siis nimenomaan se, jossa kehitellään niitä autoprojekteja. Oli jätkät just Saksassa kansainv. kilpailussa sen oman formulansa kanssa ja pääsivät kärkijoukkoon.
        Joo, mut nää nyt on näitä ikuisuuskysymyksiä...turhaa vertailua...

        Eikö täällä kukaan tosiaan ole Kyamkissa opiskellut? :/

        Jonkinlaisia kommentteja siitäkin olisi kiva kuulla kun se kuitenkin on ensisijainen vaihotehto tällä hetkellä.


      • oktoman
        Räkä kirjoitti:

        kuin väitetään, miksi esim. kemiantekniikasta valmistuneita on kymmenittäin porvoon jalostamolla operaattoreina. Materiaali- ja pintakäsittelypuolelta taas tavallisina pinnoittajina mm. Aurajoki Oy:llä.

        Kellään muuten tietoa, että mistä Ammattikorkeakoulut saavat nämä "97-prosenttia saa alansa töitä" tiedot esitteisiinsä?
        Lasketaanko vaikka höylärin työ puupuolen inssin töiksi?
        Mulla on ainakin semmonen tuntuma, että noin 75-prosenttia vois olla paljon lähempänä totuutta, sen verran moni joutuu tuommosiin koulutusta vastaamattomiin hommiin.

        Tuskinpa se Evtekin tasosta johtuu, ehkä ennemminkin siitä, että valmistuvia on vaan liian paljon. Vai onko sekin Evtekin vika?


      • dfasdfsaf
        oktoman kirjoitti:

        Kellään muuten tietoa, että mistä Ammattikorkeakoulut saavat nämä "97-prosenttia saa alansa töitä" tiedot esitteisiinsä?
        Lasketaanko vaikka höylärin työ puupuolen inssin töiksi?
        Mulla on ainakin semmonen tuntuma, että noin 75-prosenttia vois olla paljon lähempänä totuutta, sen verran moni joutuu tuommosiin koulutusta vastaamattomiin hommiin.

        Tuskinpa se Evtekin tasosta johtuu, ehkä ennemminkin siitä, että valmistuvia on vaan liian paljon. Vai onko sekin Evtekin vika?

        "Kellään muuten tietoa, että mistä Ammattikorkeakoulut saavat nämä "97-prosenttia saa alansa töitä" tiedot esitteisiinsä?"

        Siis mitä? Ai heti valmistuttuaan? Vai missä tuollaisia oikein lukee, kun en minä ole nähnyt missään.


        "Mulla on ainakin semmonen tuntuma, että noin 75-prosenttia vois olla paljon lähempänä totuutta"

        Niinhän se onkin, riippuu nyt mikä lasketaan "oman alan töiksi". Puhutko nyt insinööreistä yleensä vai vastavalmistuneista?

        Meille taidettiin näyttää ammattikorkeassa ensimmäisenä päivänä noita työllisyystilastoja. Ja joka vuosi insinööri(opiskelija)liitto tekee tutkimuksia palkoista, työnkuvasta ym... ei niissä nyt mitään epäselvää pitäisi olla. Löytyvät insinööriliiton sivuilta. Tai kaippa niitäkin voi tulkita jotenkin tarkoituksenhakuisesti.


      • jalostamon....
        Räkä kirjoitti:

        kuin väitetään, miksi esim. kemiantekniikasta valmistuneita on kymmenittäin porvoon jalostamolla operaattoreina. Materiaali- ja pintakäsittelypuolelta taas tavallisina pinnoittajina mm. Aurajoki Oy:llä.

        ... operaattorien palkkoja. Taitavat olla enemmän, kuin kemianteksniikan inssin palkata muualla.

        Tässä voisi olla ainakin yksi syistä.


      • Räkä
        olla pitää... kirjoitti:

        Sanon nyt omankin mielipiteeni, kun tässä jotain kouluarvosteluja ruvettu heittää kehiin.
        Itse kuulopuheiden ja printattujen lehtileikkeiden yms. perusteella pidän nimenomaan logistiikan opintojen kannalta jyväskylää ehdottomasti parhaimpana paikkana. Vaikea päästä sinne sisään,sekin jo kertonee jotain. Koulutukseen on satsattu ilmeisen paljon sielä. Sielä valmistuu alan opuksia, joita me muut log.alan oppilaitokset saatamme käytää tenttimateriaalina;D. (Nim. todistettu on). Toinen omassa arvossa oleva laitos on Stadian kuljetuspuoli-tai siis nimenomaan se, jossa kehitellään niitä autoprojekteja. Oli jätkät just Saksassa kansainv. kilpailussa sen oman formulansa kanssa ja pääsivät kärkijoukkoon.
        Joo, mut nää nyt on näitä ikuisuuskysymyksiä...turhaa vertailua...

        Tammertekniikan kirjojen maineen. Pääsykoekirjat , matematiikassa ja fysikaassaa, saati lujarissa ym, paljon syntynyt kirjoja tampereellakin. Toki yksi tekniikan "raamattu" on päätynyt jyväskyläläisten pöydälle mutta todellisen osaamisen oikeissa inssiaineissa vievät tamperelaiset.


      • Räkä
        oktoman kirjoitti:

        Kellään muuten tietoa, että mistä Ammattikorkeakoulut saavat nämä "97-prosenttia saa alansa töitä" tiedot esitteisiinsä?
        Lasketaanko vaikka höylärin työ puupuolen inssin töiksi?
        Mulla on ainakin semmonen tuntuma, että noin 75-prosenttia vois olla paljon lähempänä totuutta, sen verran moni joutuu tuommosiin koulutusta vastaamattomiin hommiin.

        Tuskinpa se Evtekin tasosta johtuu, ehkä ennemminkin siitä, että valmistuvia on vaan liian paljon. Vai onko sekin Evtekin vika?

        Kemian alalla pitäisi olla DI jos aikoo uraputkeen.


      • Räkä
        jalostamon.... kirjoitti:

        ... operaattorien palkkoja. Taitavat olla enemmän, kuin kemianteksniikan inssin palkata muualla.

        Tässä voisi olla ainakin yksi syistä.

        Toisaalta vuorotyötä. Kokemusta on kesäoperaattorina naantalissa. Ihmettelen vain miksi opiskella neljä vuotta ja päätyä operaattoriksi jos saman tutkinnon saisi parissa vuodessa ammattikoulussakin? Itse olen ylpeä insinööriydestä ja en haluaisi takaisin haalarihommiin jos pakko ei ole.


      • olla pitää...
        Räkä kirjoitti:

        Tammertekniikan kirjojen maineen. Pääsykoekirjat , matematiikassa ja fysikaassaa, saati lujarissa ym, paljon syntynyt kirjoja tampereellakin. Toki yksi tekniikan "raamattu" on päätynyt jyväskyläläisten pöydälle mutta todellisen osaamisen oikeissa inssiaineissa vievät tamperelaiset.

        no joo, onhan ne peruskirjat kyllä kaikki tammertekniikan... mutta kuin copypastella lukion kirjoista tiedot siirretty.ei niis mitää uutta ole... ;) tosin osattu tehdä lässyn helpot tehtävät =b


      • Räkä
        olla pitää... kirjoitti:

        no joo, onhan ne peruskirjat kyllä kaikki tammertekniikan... mutta kuin copypastella lukion kirjoista tiedot siirretty.ei niis mitää uutta ole... ;) tosin osattu tehdä lässyn helpot tehtävät =b

        Egon kohotusta taas kerran. Eipä siihen voi mitään sanoa.


    • Räkä

      Kun katselen miten parin AMK:n opiskelijat kehuvat logistiikan koulutusohjelmaa ja tavattuani heitä opiskeluaikana KeHä:n toiminnassa aloin miettiä miksi yleensä koulutetaan mitään muita kuin logistiikkainsinöörejä kun he ovat kaiken taitavia moniosaajia, aina uutta oppivia asiantuntijoita jotka tietävät kaikesta kaiken, ainakin jos ovat valmistuneet jyväskylästä tai Evtekistä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      14
      4393
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1672
    3. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      265
      1506
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      73
      1485
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      240
      1359
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1140
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1100
    8. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1079
    9. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1034
    10. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      1003
    Aihe