Karjalaisuuttako

Asia kerrallaan

Hämmässtyttänyt sellaiset ihmiset, joilla on tuhat rautaa tulessa yhtäaikaa.
Pitää päteä ja touhuta joka paikassa.Mistähän tälläinen mahtaa johtua?

Pelkäävätkö tälläiset ihmiset jäävänsä hyödyttömiksi, vai onko se vaan jotakin ettei kertakaikkiaan osata rauhoittua?
Asia on myös useammilla tälläisillä jokapaikan höylillä sillälailla, että kun on liian monta hommaa
hoidettavana, ei mikään näistä tule kunnolla tehtyä.
Jotenkin vain tälläiset ihmiset ovat sellaisia hössäyttäjiä.
Näitä ihmisiä on jostakin syystä erittäin paljon ns.vilkkaissa karjalaisissa.
He vaikka iloisia ovatkin yms. ovat myös kovin levotonta porukkaa.

95

4081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haluat vaa mollata nyt karjalaisia. Karjalaiset on kyllä eloisaa, iloista, tekevii ja ossaavaa porukkaa. Näil taidoil he ei pelkää jäävänsä hyödyttömiks, niiko asian ilmaisit.

      Sit sanoit et eikö karjalaine ossaa rauhoittua?Ossaa he, kun työt on tehty,,,, karjalaine on tottunut tarttumaa tekemättömii töihi.

      Jos menet huushollii mis on karjalaine emäntä, nii paikat on kunnossa ja vieraat syötetty. Näi ei voi iha kaikista muista sannoo.

      Sit mainitsit vielä et, ollaa levotonta porukkaa, se ei pidä alkuunkaa paikaansa. Tuntuuha se siltä, kun vierestä seuraa ku työ käy niiko tyhjää vaa. Ahkeraa porukkaa kun ollaan.

      Harvo istualtaa voi työt tehdä, ei ainankaan kotihommia. Sen varmaan sinäkin olet huomannut.
      Pidin tässä nyt aikamoisen puolustus puheenvuoron, mutta katsoin sen aiheeliseksi.

      • Erikson

        Hän kehuu itseään häikäilemättä! Samoin heimoaan!


        Hän viisveisaa, jos muille alkaa tulla epäkohtelias olo. :/


      • Erikson kirjoitti:

        Hän kehuu itseään häikäilemättä! Samoin heimoaan!


        Hän viisveisaa, jos muille alkaa tulla epäkohtelias olo. :/

        ja huakkua karjalaisena, karjalaista.

        Enhän itsestäni puhunut halaistua sanaa, lueppa aloitus uudestaan, mistä siinä puhutaan?

        Epäkohtelias olotilasi johtuu varmasti jostain muusta.


      • Erikson
        monica kirjoitti:

        ja huakkua karjalaisena, karjalaista.

        Enhän itsestäni puhunut halaistua sanaa, lueppa aloitus uudestaan, mistä siinä puhutaan?

        Epäkohtelias olotilasi johtuu varmasti jostain muusta.

        ja itsensä korottajia. Työpaikoilla kauhea karjalaismafia, he osaavat olla todella harkitsevan ilkeitä ja kotiin päin vetäviä.
        Tämä tiedoksi, ettei totuus unohdu.


      • tiedäthän sen
        Erikson kirjoitti:

        ja itsensä korottajia. Työpaikoilla kauhea karjalaismafia, he osaavat olla todella harkitsevan ilkeitä ja kotiin päin vetäviä.
        Tämä tiedoksi, ettei totuus unohdu.

        onha kaikis kansalaisis on juroja niinkuin muitakii.
        sehä on henkilökohtasta.

        Kuka ei itteensä puolustas, piukan paikan tullen. Ter, monica


      • mummeli-36

        Olen kanssasi 100% samaa mieltä. Jos joku homma ei ala oikein luonnistua ei karjalainen anna periksi vaan tekee niin kauan, että alkaa luonnistua. On ihan turhaa mollausta sanoa ettei mikään tule kunnolla tehtyä. Mitään hommaa ei jätetä kesken ennenkun se on kunnolla tehty.
        Vaikka en kirjoitakaan karjalan murteella johtuen siitä, että olen sieltä lähtiessä ollut 8 vuotias niin koen itseni karjalaiseksi tempperamenttini ja kovan työ innon takia.
        Jotta mollaus pois.


      • mummeli-36
        Erikson kirjoitti:

        ja itsensä korottajia. Työpaikoilla kauhea karjalaismafia, he osaavat olla todella harkitsevan ilkeitä ja kotiin päin vetäviä.
        Tämä tiedoksi, ettei totuus unohdu.

        saanut alkunsa se mafia? Oisko syytä sysissä jos sepissäkin.
        Kyllä karjalaiset pohjimmiltaan ovat sopuisaa sakkia mutta joukkoonhan mahtuu monenlaisia. On laita kuten romaanienkin kanssa, että yksi voi pilata koko heimon maineen.


      • Nimetön..
        mummeli-36 kirjoitti:

        Olen kanssasi 100% samaa mieltä. Jos joku homma ei ala oikein luonnistua ei karjalainen anna periksi vaan tekee niin kauan, että alkaa luonnistua. On ihan turhaa mollausta sanoa ettei mikään tule kunnolla tehtyä. Mitään hommaa ei jätetä kesken ennenkun se on kunnolla tehty.
        Vaikka en kirjoitakaan karjalan murteella johtuen siitä, että olen sieltä lähtiessä ollut 8 vuotias niin koen itseni karjalaiseksi tempperamenttini ja kovan työ innon takia.
        Jotta mollaus pois.

        kun karjalaiset joukkovoimalla käyvät kimppuun

        (lapsenkin) saadakseen jonkun päihitetyksi.

        Ettei saa edes täällä kertoa sitä?

        Pitää vain kehua, että kyllä ne ovat sitten vahingoniloisia luonteeltaaan ne kerjalaiset.

        etta huva huva!


      • karjalaisille
        Nimetön.. kirjoitti:

        kun karjalaiset joukkovoimalla käyvät kimppuun

        (lapsenkin) saadakseen jonkun päihitetyksi.

        Ettei saa edes täällä kertoa sitä?

        Pitää vain kehua, että kyllä ne ovat sitten vahingoniloisia luonteeltaaan ne kerjalaiset.

        etta huva huva!

        (PERINTÖ KIERROKSESSA)

        että sinä olet puhunut pahaa karjalaisista,
        saat ne KAIKKI JOUKOLLA KIUSAAMAAN,

        vaikka se oli ISO VALE se pahan puhuminen.

        Sen JÄLKEEN kyllä olen sanonut tämän asian
        auki, sillä näin on tapahtunut ihmiselle, jolla oli sitä ennen ollut karjalaisia ystäviä.

        He eivät kyllä tarkistaneet, MISTÄ SYYSTÄ TUO KÄLY VALEHTELI.


      • mummeli-36
        Nimetön.. kirjoitti:

        kun karjalaiset joukkovoimalla käyvät kimppuun

        (lapsenkin) saadakseen jonkun päihitetyksi.

        Ettei saa edes täällä kertoa sitä?

        Pitää vain kehua, että kyllä ne ovat sitten vahingoniloisia luonteeltaaan ne kerjalaiset.

        etta huva huva!

        Ei karjalaiset sen paremmin niitä kehuja odota kun muutkaan. Kissa kiitoksella elää ja koira pään silityksellä.
        En oikein ymmärrä onko se jota olet kokenut todella vain sitä, että vastassa on ollut karjalainen vai olisiko syytä molemmin puolin.
        Itse olen lapsena siirtynyt varsinais-suomeen ja en ainakaan minä saanut osakseni mitään kaunaa ja paikkakunnan lapset olivat ystäviä kanssani. En kokenut, että kukaan olisi siksi kiertänyt minua, että olin karjalainen. Koulua kävin siellä kuitenkin 7 vuotta ja olin toisten kanssa tekemisissä koko ajan.
        Lapset ovat raakoja olipa ne mistä maakunnasta tahansa jos niillä siihen on taipumus. En puolusta siksi karjalaisia sillä heissäkin niinkuin kaikissa muissakin on eri luonteisia ihmisiä.
        Jos asia kuitenkin jää noin kaivamaan eikö ole itsellä paha olla. Olisiko syytä ottaa asia asianomaisen kanssa keskusteluun.
        Anteeksianto voisi helpottaa.


      • koulukiusaamisen
        mummeli-36 kirjoitti:

        Ei karjalaiset sen paremmin niitä kehuja odota kun muutkaan. Kissa kiitoksella elää ja koira pään silityksellä.
        En oikein ymmärrä onko se jota olet kokenut todella vain sitä, että vastassa on ollut karjalainen vai olisiko syytä molemmin puolin.
        Itse olen lapsena siirtynyt varsinais-suomeen ja en ainakaan minä saanut osakseni mitään kaunaa ja paikkakunnan lapset olivat ystäviä kanssani. En kokenut, että kukaan olisi siksi kiertänyt minua, että olin karjalainen. Koulua kävin siellä kuitenkin 7 vuotta ja olin toisten kanssa tekemisissä koko ajan.
        Lapset ovat raakoja olipa ne mistä maakunnasta tahansa jos niillä siihen on taipumus. En puolusta siksi karjalaisia sillä heissäkin niinkuin kaikissa muissakin on eri luonteisia ihmisiä.
        Jos asia kuitenkin jää noin kaivamaan eikö ole itsellä paha olla. Olisiko syytä ottaa asia asianomaisen kanssa keskusteluun.
        Anteeksianto voisi helpottaa.

        vuoksi,
        ei sitä voi antaa anteeksi.
        Olen joutunut yksin seuraamaan tuon silloisen pienen pojan, kauniin, hiukan tyttömäisen ehkä, musikaalisen...(taas itken)
        Miten kaikki karjalaiset voivat mennä mukaan suuren koulun kiusaamisjoukkoihin tuon yhden hammaslääkäri-karjalaisen usutettua valheillaan heidät pystyyn, sitä vieläkin ihmettelen. K.o. 'sukulainen' muutti asumaan meidän lähellemme ja siitä alkoi piina, myös työtoverini kertoivat eukon juoruista.
        Tuon naisen kanssa en ole enää tekemisissä anopin hautajais- ja hautakivi-omavaltaisuuklsiensa jälkeen, en jaksa. Hän nyt sai tehtyä kaiken niinkuin halusi, koko neljäkymmentä vuotta hän jaksoi puhua jostain appivanhempien meille antamasta lahjasta, miten heidän pitäisi se ennakkoperinnöksi antaa, vaikka olimme lainan maksaneet takaisin.
        Karjalaiset toimivat joukkovoimalla pienen pojan elämää vastaan.


      • mummeli-36
        koulukiusaamisen kirjoitti:

        vuoksi,
        ei sitä voi antaa anteeksi.
        Olen joutunut yksin seuraamaan tuon silloisen pienen pojan, kauniin, hiukan tyttömäisen ehkä, musikaalisen...(taas itken)
        Miten kaikki karjalaiset voivat mennä mukaan suuren koulun kiusaamisjoukkoihin tuon yhden hammaslääkäri-karjalaisen usutettua valheillaan heidät pystyyn, sitä vieläkin ihmettelen. K.o. 'sukulainen' muutti asumaan meidän lähellemme ja siitä alkoi piina, myös työtoverini kertoivat eukon juoruista.
        Tuon naisen kanssa en ole enää tekemisissä anopin hautajais- ja hautakivi-omavaltaisuuklsiensa jälkeen, en jaksa. Hän nyt sai tehtyä kaiken niinkuin halusi, koko neljäkymmentä vuotta hän jaksoi puhua jostain appivanhempien meille antamasta lahjasta, miten heidän pitäisi se ennakkoperinnöksi antaa, vaikka olimme lainan maksaneet takaisin.
        Karjalaiset toimivat joukkovoimalla pienen pojan elämää vastaan.

        se yksin karjalaisuudesta vai vaan kyseisen ihmisen omasta pahuudesta? En usko, että kaikki karjalaiset sellaista käytöstä hyväksyisi. Onhan sama asia romaanien kanssa. Jos siellä yksi tekee jonkun pahan teon koko heimo siinä saa huonon maineen.
        Olen pahoillani jos loukkasin kirjoituksellani mutta en jaksa uskoa yhdestäkään heimosta, että ne koko heimona ovat syyllisiä johonkin kiusaamiseen. On todella valitettavaa jos lapsi on tuollaista joutunut kokemaan. Ymmärrän kyllä katkeruuden ja se kalvaa syvältä. Kuitenkin siitä voi päästä eroon ja itsellä on sen jälkeen parempi olla.


      • pysyvästi"..
        mummeli-36 kirjoitti:

        se yksin karjalaisuudesta vai vaan kyseisen ihmisen omasta pahuudesta? En usko, että kaikki karjalaiset sellaista käytöstä hyväksyisi. Onhan sama asia romaanien kanssa. Jos siellä yksi tekee jonkun pahan teon koko heimo siinä saa huonon maineen.
        Olen pahoillani jos loukkasin kirjoituksellani mutta en jaksa uskoa yhdestäkään heimosta, että ne koko heimona ovat syyllisiä johonkin kiusaamiseen. On todella valitettavaa jos lapsi on tuollaista joutunut kokemaan. Ymmärrän kyllä katkeruuden ja se kalvaa syvältä. Kuitenkin siitä voi päästä eroon ja itsellä on sen jälkeen parempi olla.

        Ja sinä sanot:

        "...siitä voi päästä eroon ja itsellä on sen jälkeen parempi olo"

        Käsittämätöntä.

        Epäilen, että on olemassa heimoja, jotka eivät menisi mukaan sellaiseen kysymättä itseltään ja muilta, mikä on tuon eukon TODELLINEN motiivi.
        Mitä tuo yrittää ja MIKSI.


      • Nimetön..
        pysyvästi".. kirjoitti:

        Ja sinä sanot:

        "...siitä voi päästä eroon ja itsellä on sen jälkeen parempi olo"

        Käsittämätöntä.

        Epäilen, että on olemassa heimoja, jotka eivät menisi mukaan sellaiseen kysymättä itseltään ja muilta, mikä on tuon eukon TODELLINEN motiivi.
        Mitä tuo yrittää ja MIKSI.

        "Naamiona terve mieli",
        niin siinä on kuvattu psykopaatti, joka pystyy näyttelemään "mukavaa ihmistä", mutta joka on vailla omaatuntoa, itsekäs, omahyväinen narsisti.

        Se on hyvä kuvaus tuon tapaisesta ihmisestä, hän pystyy saamaan mukaansa, hän tietää mistä narusta vedellä, jotta ihmiset uskovat hänen valheensa.

        1960-luvun lopussa ja -70-luvun alussa koulukiusaamista ei niin sanotusti "ollut", siitä on ruvettu puihumaan vasta paljon myöhemmin. Silloin kiusattu oli yksin.
        Erkki Aho oli kouluhallituksen pääjohtaja, ja silloin tulivat suuret koulut, ekoja luokkiakin rinnakkain toista kymmentä, oli opettajienkin vaikea puuttua mihinkään ongelmiin, koska eivät tunteneet oppilaita.


      • Antti-ukki
        Nimetön.. kirjoitti:

        "Naamiona terve mieli",
        niin siinä on kuvattu psykopaatti, joka pystyy näyttelemään "mukavaa ihmistä", mutta joka on vailla omaatuntoa, itsekäs, omahyväinen narsisti.

        Se on hyvä kuvaus tuon tapaisesta ihmisestä, hän pystyy saamaan mukaansa, hän tietää mistä narusta vedellä, jotta ihmiset uskovat hänen valheensa.

        1960-luvun lopussa ja -70-luvun alussa koulukiusaamista ei niin sanotusti "ollut", siitä on ruvettu puihumaan vasta paljon myöhemmin. Silloin kiusattu oli yksin.
        Erkki Aho oli kouluhallituksen pääjohtaja, ja silloin tulivat suuret koulut, ekoja luokkiakin rinnakkain toista kymmentä, oli opettajienkin vaikea puuttua mihinkään ongelmiin, koska eivät tunteneet oppilaita.

        Opettajat kyselivät noissa uusissa, 1500 - 2000 oppilasta käsittävissä ihmistehtaissaan: "Oletko sinä se opettaja, jonka luokalla se poika, jolla on sininen tikkitakki, kävi sen pitkän, vähän tyttömäisen, nätin pojan päälle äkkiarvaamatta linkkarin kanssa ja ne muut huusi: 'flaidis, flaidis!' , vaikka se uhri oli kyllä aivan shokissa..?"

        Joku opettaja oli inhimillinen, mutta ei voinut mitään.

        Ja sivistymätön hammaslääkäri-eukko seisoi aidan takana katselemassa. -( Hänellä ei alkuun ollut potilaita siellä, mutta sitten levisi tieto suusta suuhun-menetelmällä, että se tekee karjalaisille melkein ilmaiseksi, ja varsinkin, kun kuuntelee ja menee mukaan...)


      • vaarinoma
        koulukiusaamisen kirjoitti:

        vuoksi,
        ei sitä voi antaa anteeksi.
        Olen joutunut yksin seuraamaan tuon silloisen pienen pojan, kauniin, hiukan tyttömäisen ehkä, musikaalisen...(taas itken)
        Miten kaikki karjalaiset voivat mennä mukaan suuren koulun kiusaamisjoukkoihin tuon yhden hammaslääkäri-karjalaisen usutettua valheillaan heidät pystyyn, sitä vieläkin ihmettelen. K.o. 'sukulainen' muutti asumaan meidän lähellemme ja siitä alkoi piina, myös työtoverini kertoivat eukon juoruista.
        Tuon naisen kanssa en ole enää tekemisissä anopin hautajais- ja hautakivi-omavaltaisuuklsiensa jälkeen, en jaksa. Hän nyt sai tehtyä kaiken niinkuin halusi, koko neljäkymmentä vuotta hän jaksoi puhua jostain appivanhempien meille antamasta lahjasta, miten heidän pitäisi se ennakkoperinnöksi antaa, vaikka olimme lainan maksaneet takaisin.
        Karjalaiset toimivat joukkovoimalla pienen pojan elämää vastaan.

        Sinun olisi parasta puhua lääkärille ongelmastasi.
        Tuolle sairaudellesi löytyy myös nimi.


    • fiiuliN

      Mitähän oikein mahdat tuolla tarkoittaa...karjalaisuudella?

      Minä olen yhdeksän vuotiaana lähtenyt karjalasta ja muistan sieltä kaikki ihanat asiat joita siellä tapahtui. Kaikki muu oli ihanaa paitsi se, kun piti lähteä kylmassä marraskuun yössä pakoon pois sodan jaloista.
      Mutta olin siellä viettänyt lapsuusaikaa ja se aikahan on parasta monelle muullekin paikkakunasta välittämättä.

      En tunne nyt vanhana mummona mitenkään eroavani muista ihmisistä syntymäpaikkani takia.

      Se on luonne, joka tikanpojan puuhun vetää...
      Samoin voi sanoa myös noista mainitsemistasi tavoista, toinen touhuaa toinen ei, toinen hössöttää toinen ei, olkoon vaikka "Hölmölässä" syntynyt.

      Oletko itse karjalainen ja hössöttäjä , levoton , liian paljon töitä niskoillesi hankkiva, jotka ovat sitten kaikki jääneet puolivalmiiksi?

      Minä en osaa sanoa muista karjalaisista mitään muuta kuin sen etten ole erottanut heitä turkulaistenkaan joukosta millään tavoin. Kaikkiin on tarttunut samanlainen murrekin, ja sinun kuvailemiasi levottomia on löytynyt joka iikasta .

      Itse olen kyllä hieman levoton, johtuneeko karjalaisuudesta vai otaksumastani luonteen piirteestä.

    • aupA,, keskisuomalainen

      Yleistys ei käy tähän kysymykseen. Olen kokenut ihan muuta ja ihastunut karjalaisuuteen. Olen ollut karjalaisen opiskelukaveri, työkaveri, elämänikäinen ystävä ja vielä mökkinaapuri. Ei hauskempaa eikä avuliaampaa ihmistä ole osunut jäykän keskisuomalaisen kohdalle. Jälkeä karjalaiselta syntyy esimerkillisellä tavalla. Kiperät kohdat selvitetään nokkelasti huumorilla. Heidän elämänotteeseensa kuuluvat suuressa määrin rohkeus ja itseluottamus. Hyvien ominaisuuksien haltijalle voi kanssakulkija antaa anteeksi pienemmät negatiiviset piirteet.
      Molemminpuolista antia on tämä elämä.

    • aupA,keskisuomalainen

      Yleistys tuskin käy tähän kysymykseen. Olen kokenut ihan muuta ja ihastunut karjalaisuuteen. Olen ollut karjalaisen opiskelukaveri, työkaveri, elämänikäinen ystävä ja vielä mökkinaapuri. Ei hauskempaa eikä avuliaampaa ihmistä ole osunut jäykän keskisuomalaisen kohdalle. Jälkeä karjalaiselta syntyy esimerkillisellä tavalla. Lähimmäiselleen hän antaa vaikka silmän päästä. Kiperät kohdat selvitetään nokkelasti huumorilla. Heidän elämänotteeseensa kuuluvat suuressa määrin rohkeus ja itseluottamus. Hyvien ominaisuuksien haltijalle voi kanssakulkija antaa anteeksi pienemmät negatiiviset piirteet.
      Molemminpuolista antia on tämä elämä. Jotkut vain ottavat nokkelammin hetkestä kiinni.

      • aupA

        Yhteys matelee kuin etana. Noin käy, kun siinä odottaa viestin lähetystä valmiiksi. Sorry !


    • Reino

      ...on samat ominaisuudet. Kuvittelen ominaisuuksien periytyvän.

      • Tapani..

        Karjalainen kehui itseään niin että sylki roiskui suusta! (=Monica)

        Keskisuomalainen (aupA) ei kehunut itseään, vaan toista.

        Mieluummin seurustelisin keskisuomalaisen kanssa.


      • Tapani.. kirjoitti:

        Karjalainen kehui itseään niin että sylki roiskui suusta! (=Monica)

        Keskisuomalainen (aupA) ei kehunut itseään, vaan toista.

        Mieluummin seurustelisin keskisuomalaisen kanssa.

        Yks tykkää äidistä toinen tyttärestä.


      • fiiuliN
        Tapani.. kirjoitti:

        Karjalainen kehui itseään niin että sylki roiskui suusta! (=Monica)

        Keskisuomalainen (aupA) ei kehunut itseään, vaan toista.

        Mieluummin seurustelisin keskisuomalaisen kanssa.

        Tässähän oli kyse karjalaisuudesta,
        kuinkas sinun ajatuksesi livahtivat seurusteluun?


      • tarkka likka
        Tapani.. kirjoitti:

        Karjalainen kehui itseään niin että sylki roiskui suusta! (=Monica)

        Keskisuomalainen (aupA) ei kehunut itseään, vaan toista.

        Mieluummin seurustelisin keskisuomalaisen kanssa.

        ... sylki roiskui suusta! Ja muka kehui itseään. Itsekin karjalaisena otti vain kantaa asiaan. Aivan samoin kuin minunkin nyt teki mieli ottaa kantaa sinun ilkeämieliseen sanomiseesi.

        Me ihmiset vain olemme - toiset iloisia ja vikkeliä (usein itä-suomalaiset, mutta ei kaikki), toiset vakaampia.


      • vain suomalainen
        fiiuliN kirjoitti:

        Tässähän oli kyse karjalaisuudesta,
        kuinkas sinun ajatuksesi livahtivat seurusteluun?

        Ehkäpä Tapani ei myöskään kirjoittele karjalaisten kanssa.
        Älä odota turhaan vastausta fiiuliN


      • Luulisin karjalaisuuden hävinneen ainakin osaksi muiden heimojen tapojen joukkoon. Väki muuttaa paikasta toiseen ominaisuuksien sekoitus on valmis.

        Se mitä ihmettelen, eläkeväen keskuudessa on varsin yleistä muunnetun totuuden puhuminen. Olipa kyse sitten pohjalaisesta tai karjalaisesta. Pidän valehtelua suorastaan loukkaavana muita keskustelijoita kohtaan. Joskus vaikuttaa siltä ettei valehtelija itsekään ymmärrä tai tajua valehtelevansa.

        Valehtelua tapahtuu sekä yleisellä tasolla että pienemmissä ryhmissä. Mikä saa ihmisen valehtelemaan tavallisissakin asioissa.

        Viimeksi kohdalleni sattui pohjalaisrouva, kyseenalaistin hänen kertomuksensa jolloin rouva vastasi en tarkoittanut sillä mitään, miten satuin vastaamaan! Huh-huh, pitääkö vielä eläkeläisikäisenäkin valehdella. Jos ei halua vastata kysyttyyn asiaan sen voi aina tahdikkaasti sivuuttaa, esim. en ole perehtynyt asiaan.


      • Nimetön
        reetta5 kirjoitti:

        Luulisin karjalaisuuden hävinneen ainakin osaksi muiden heimojen tapojen joukkoon. Väki muuttaa paikasta toiseen ominaisuuksien sekoitus on valmis.

        Se mitä ihmettelen, eläkeväen keskuudessa on varsin yleistä muunnetun totuuden puhuminen. Olipa kyse sitten pohjalaisesta tai karjalaisesta. Pidän valehtelua suorastaan loukkaavana muita keskustelijoita kohtaan. Joskus vaikuttaa siltä ettei valehtelija itsekään ymmärrä tai tajua valehtelevansa.

        Valehtelua tapahtuu sekä yleisellä tasolla että pienemmissä ryhmissä. Mikä saa ihmisen valehtelemaan tavallisissakin asioissa.

        Viimeksi kohdalleni sattui pohjalaisrouva, kyseenalaistin hänen kertomuksensa jolloin rouva vastasi en tarkoittanut sillä mitään, miten satuin vastaamaan! Huh-huh, pitääkö vielä eläkeläisikäisenäkin valehdella. Jos ei halua vastata kysyttyyn asiaan sen voi aina tahdikkaasti sivuuttaa, esim. en ole perehtynyt asiaan.

        Kaikilla elämänaloilla ihmiset petkuttavat toisiaan. Politiikassa, kaupankäynnissä, parisuhteissa, työelämässä ja mitä niitä onkaan. Terveisin

        Reino


      • Tapani..
        fiiuliN kirjoitti:

        Tässähän oli kyse karjalaisuudesta,
        kuinkas sinun ajatuksesi livahtivat seurusteluun?

        Me tiedämme fiuliN kypsäksi ihmiseksi, joka ottaa huomioon toistenkin tunteet, ei hän ole kerskunut tai yrittänyt toisia madaltaa, niinkuin eivät muutkaan heimot, on mukava jutella ilman tuota itsensä kehumista, sitä harva sietää.


      • fiiuliN
        Tapani.. kirjoitti:

        Me tiedämme fiuliN kypsäksi ihmiseksi, joka ottaa huomioon toistenkin tunteet, ei hän ole kerskunut tai yrittänyt toisia madaltaa, niinkuin eivät muutkaan heimot, on mukava jutella ilman tuota itsensä kehumista, sitä harva sietää.

        Suukonkin annan, sillä tiedätkös, tämän lähes nelivuotisen taipaleen aikana, kun olen tällä palstalla kirjoitellut, en ole saanut yhtäkään noin myötämielistä vastausta, mitä sinulta nyt sain. Kiitos.


    • katriina64

      Olen karjalainen, tai oikeammin savokarjalainen, sillä olen syntynyt täällä Etelä-Karjalassa, lähellä Savon rajaa. Siirtokarjalainen en siis ole. Siitäkin on joskus käyty köyden hännän vetoa, olemmeko Kaakon Kulmalla syntyneet oikeita, aitoja karjalaisia. Itse miellän itseni oikeaksi, aidoksi, vaikkakin murre on maailmalla muutunut sekakieleksi, enkä uskalla puhua paikallista murretta, tai minun luultaisiin "esittävän."
      Mieheni on savolainen ja meidän ei tuttavuutemme alussakaan ollut vaikea ymmärtää toisiamme, sillä niin lähellä ovat huumorintajumme, impulsiivisuutemme ja jopa syntymäpaikkojemme etäisyys toisistaan, vaikka tutustuimmekin vasta varhaisnuoruudessa.
      Kukaan Salmissa syntynyt ei saa nyt loukkaantua, mutta tunnen joitakin sieltä kotoisin olevia.
      Mielestäni heillä on oma mentaliteettinsä, - uskaltaisinko sanoa, venäläinen!!
      Kaikki muut rajan takaa siirtymään joutuneet ovat mielestäni helpomin ymmärrettäviä meikäläisen mielestä, mutta Salmissa syntyneet vanhemmat ihmiset olivat nuoruuteni aikoina erittäin taikauskoisia. Noitia pelättiin ja pahaa silmää ynm. Pyydän jo valmiiksi anteeksi heiltä, joiden juuret ovat siellä Laatokan saaressa. En tarkoittanut pahaa, vaan enemmänkin kysyä, että onko näillä vilkkailla ihmisillä ollut paljonkin perisuomalaisesta poikkeavia tapoja?
      Kummeksuin lapsena täällä synnyinpitäjässäni, mihin muutimme asuttuamme lähes 30 vuotta muissa Suomem maakunnissa, Salmista muuttaneiden siirtolaisten(evakoiden) erikoisia tapoja, kuten pääsiäisen aikaan valvominen yön yli, noitien pelossa.
      Kulttuuritaustaa vasten senkin voi ymmärtää, enkä halveksi ketään, enkä missään asuneita, tai mistään muuttaneita, mutta kiinnostaisi vain tietää.

      • Sen huomaa Katriinasta

        Monet ovat siirtolaisia nyky-Suomessa, työn perässä on siirrytty Pohjanmaaltakin ja Hämeestä, Savosta, jne. Monet ovat joutuneet siirtymään ilman perhettä jo alaikäisenä koulun takia. Siitä ei ole melua pidetty. Se on kuitenkin ollut varsin vaikeata niille ihmisille.

        Karjalaiset ovat siirtyneet, mutta on heille siitä annettu etuakin, siitä he visusti vaikenevat. Ilmaiset koulutukset ja maatilat!
        Niitä eivät koulun ja työn perässä muuttamaan joutuneet ole saaneet.


      • hämäläinen
        Sen huomaa Katriinasta kirjoitti:

        Monet ovat siirtolaisia nyky-Suomessa, työn perässä on siirrytty Pohjanmaaltakin ja Hämeestä, Savosta, jne. Monet ovat joutuneet siirtymään ilman perhettä jo alaikäisenä koulun takia. Siitä ei ole melua pidetty. Se on kuitenkin ollut varsin vaikeata niille ihmisille.

        Karjalaiset ovat siirtyneet, mutta on heille siitä annettu etuakin, siitä he visusti vaikenevat. Ilmaiset koulutukset ja maatilat!
        Niitä eivät koulun ja työn perässä muuttamaan joutuneet ole saaneet.

        Kuinka tyhmempikään ihminen voi sanoa, että karjalaisilla oli hyötyä muuttamisesta muualle.
        Että he muka saivat "ilmaiset maatilat ja koulutukset"!

        Ei luulisi kenenkään olevan kateellinen, että monet karjalaiset joutuivat jättämään maatilansa, talonsa, omaisuutensa sodan jalkoihin ja siirtymään sisämaahan ventovieraisiin oloihin.
        Saivathan nuo soimaamanne karjalaiset ostaa muutaman hehtaarin jostakin syrjäseudulta. Se mainitsemasi "ilmaisuus" oli halpakorkoista lainaa valtiolta. Luuletko, että he ilomielin ottivat armopaloja vastaan! Ja sitäpaitsi maita joutuivat luovuttamaan suurtilalliset ja niin kuin silloin ilmoitettiin, maatilakeinottelijat.
        He saivat siitä korvauksen.

        Tässä kirjoituksessa puhun evakoista ja rajakarjalaisista ja siitä ajasta, jolloin et ollut vielä syntynytkään koska et näy ollenkaan olevan tietoinen asioiden oikeellisuudesta.


      • vapaaoppilaspaikkojen lisäksi
        hämäläinen kirjoitti:

        Kuinka tyhmempikään ihminen voi sanoa, että karjalaisilla oli hyötyä muuttamisesta muualle.
        Että he muka saivat "ilmaiset maatilat ja koulutukset"!

        Ei luulisi kenenkään olevan kateellinen, että monet karjalaiset joutuivat jättämään maatilansa, talonsa, omaisuutensa sodan jalkoihin ja siirtymään sisämaahan ventovieraisiin oloihin.
        Saivathan nuo soimaamanne karjalaiset ostaa muutaman hehtaarin jostakin syrjäseudulta. Se mainitsemasi "ilmaisuus" oli halpakorkoista lainaa valtiolta. Luuletko, että he ilomielin ottivat armopaloja vastaan! Ja sitäpaitsi maita joutuivat luovuttamaan suurtilalliset ja niin kuin silloin ilmoitettiin, maatilakeinottelijat.
        He saivat siitä korvauksen.

        Tässä kirjoituksessa puhun evakoista ja rajakarjalaisista ja siitä ajasta, jolloin et ollut vielä syntynytkään koska et näy ollenkaan olevan tietoinen asioiden oikeellisuudesta.

        En ole yhtään kateellinen, luettelen pelkkiä faktoja.
        Niinkuin joku täällä sanoi aikaisemmin:

        ETTEI TOTUUS UNOHDU.


      • mummeli-36
        Sen huomaa Katriinasta kirjoitti:

        Monet ovat siirtolaisia nyky-Suomessa, työn perässä on siirrytty Pohjanmaaltakin ja Hämeestä, Savosta, jne. Monet ovat joutuneet siirtymään ilman perhettä jo alaikäisenä koulun takia. Siitä ei ole melua pidetty. Se on kuitenkin ollut varsin vaikeata niille ihmisille.

        Karjalaiset ovat siirtyneet, mutta on heille siitä annettu etuakin, siitä he visusti vaikenevat. Ilmaiset koulutukset ja maatilat!
        Niitä eivät koulun ja työn perässä muuttamaan joutuneet ole saaneet.

        tuota ilmaista koulutusta. Kun olin sen ikäinen, että oli aika hakea yhteiskouluun jäi sinne pääsy siitä kiinni kun ei saanut avustusta. Äitini oli jäänyt yksinhuoltajaksi kahden lapsen kanssa. Varsinais-suomeen muutettuamme oli äiti karjakkona eräässä talossa ja kävi vielä koululla keittäjänäkin saadakseen meille leivän ja vaatteet sekä vuokra-asunnon.
        Meillä ei ollut karjalassakaan mitään isoja "kartanoita" vaan vuokra-asunto joten niistäkään ei mitään korvauksia saatu.
        Ei sillä palkaalla koulutettu ja emme kumpikaan veljeni kanssa päässeet mihinkään ilmaiseen kouluun vaikka päätä ja haluja olisi ollut kummallakin.
        Eipä tuo ole mitään katkeruuttakaan jättänyt vaan ollaan hyvin toimeen tultu omalla työllä.
        Tuntuu, että se katkeruus on enemmänkin näillä jotka ei ole evakkoon joutuneet vai kateuttako on?


      • Antaa tulla vaan,
        mummeli-36 kirjoitti:

        tuota ilmaista koulutusta. Kun olin sen ikäinen, että oli aika hakea yhteiskouluun jäi sinne pääsy siitä kiinni kun ei saanut avustusta. Äitini oli jäänyt yksinhuoltajaksi kahden lapsen kanssa. Varsinais-suomeen muutettuamme oli äiti karjakkona eräässä talossa ja kävi vielä koululla keittäjänäkin saadakseen meille leivän ja vaatteet sekä vuokra-asunnon.
        Meillä ei ollut karjalassakaan mitään isoja "kartanoita" vaan vuokra-asunto joten niistäkään ei mitään korvauksia saatu.
        Ei sillä palkaalla koulutettu ja emme kumpikaan veljeni kanssa päässeet mihinkään ilmaiseen kouluun vaikka päätä ja haluja olisi ollut kummallakin.
        Eipä tuo ole mitään katkeruuttakaan jättänyt vaan ollaan hyvin toimeen tultu omalla työllä.
        Tuntuu, että se katkeruus on enemmänkin näillä jotka ei ole evakkoon joutuneet vai kateuttako on?

        ollaan totuttu.

        Sääliksi käy vanhempiani, jotka kaikkensa antoivat ja tekivät sota-aikana,
        siitä on seurannut yllättävän ilkeitä asioita.

        Kiittämättömyys on maailman palkka.


    • Asia kerrallaan

      ...Joidenkin karjalaisten levottomuus ja suoranainen ylivilkkaus yms.siitä, että he jotenkin häiriintyivät siitä kun heidät on ensin ajettu kotikonnuiltaan evakkoon ja sitten lennätelty pitkin suomea.
      Aikamoinen kohtalo, osa karjalaisten kodeista tuhoutui ja joistakin tuli orpojakin sodanmelskeissä.
      Rauhoitu siinä sitten kun aina maisemat vaihtuu ja joudut sopeutumaan aina uuteen,
      muistoinakin enimmäkseen vain traumaattisia kokemuksia.
      Mutta edelleen olen sitä mieltä, että levotonta väkeä ainakin osa heistä ikään katsomatta.
      Heidän syytään se ei ole, kaikki sen tietää.
      Mutta moni karjalainen polttaa itsensä loppuun sillä kaikella touhotuksellaan,kun ei viellä ikäihmisenäkään hahmoteta voimavarojaan ja rauhoituta.

      • Ukkoseni

        täyttää kuukauden päästä 80 v ja polkee kesät talvet polkupyörällä kymmeniä kilometrejä päivässä.
        On syntyperäinen karjalainen, sotaan osallistunut ja Suomea kiertänyt sodan jälkeen.

        Jos löydät jostain yhtä nauravaisen ihmisen niin olet ihme sinäkin.

        Samoin itselleni ei ole jäänyt minkäänlaista traumaa vaikka sodan aikana asuinkin yhdeksällä paikkakunnalla.

        Joillakin varmaan on jotain henkilökohtaisia kaunoja syntynyt karjalaisen kanssa ja yleistää nyt omat kaunansa jokaiseen karjalaiseen.

        Mitäs mieltä ollaan romaneista?

        terveisin fiiulin.


      • Ukkoseni kirjoitti:

        täyttää kuukauden päästä 80 v ja polkee kesät talvet polkupyörällä kymmeniä kilometrejä päivässä.
        On syntyperäinen karjalainen, sotaan osallistunut ja Suomea kiertänyt sodan jälkeen.

        Jos löydät jostain yhtä nauravaisen ihmisen niin olet ihme sinäkin.

        Samoin itselleni ei ole jäänyt minkäänlaista traumaa vaikka sodan aikana asuinkin yhdeksällä paikkakunnalla.

        Joillakin varmaan on jotain henkilökohtaisia kaunoja syntynyt karjalaisen kanssa ja yleistää nyt omat kaunansa jokaiseen karjalaiseen.

        Mitäs mieltä ollaan romaneista?

        terveisin fiiulin.

        on odotettavissa.
        Viittaus erääseen, maassamme pitkään asuneeseen, silti vieläkin valtaväestöstä erottuvaan etniseen vähemmistöön, riittää sensuroinnin aiheeksi.
        Ja valtaväestö rasismin uhriksi!


      • fiiuliN
        laiska-lasse kirjoitti:

        on odotettavissa.
        Viittaus erääseen, maassamme pitkään asuneeseen, silti vieläkin valtaväestöstä erottuvaan etniseen vähemmistöön, riittää sensuroinnin aiheeksi.
        Ja valtaväestö rasismin uhriksi!

        Että saan odotella syytettä rasismista kun mainitsin romanit?

        Eihän siinä mitään rasismia ole kun tavallaan vertasin itseäni ja karjalaisten luonnetta romaneihin. He ovat karjalaisten tyyliin iloisia ja toisiansa huomioivia ihmisiä.

        Jotenkin on vain jäänyt mieleeni että nämä romanit olisivat aikoinansa muuttaneet jostain samoilta suunnilta Suomen perukoille kuin karjalaisetkin


    • minä en mie

      mie ja sie, mie mie ja mie, miun miun

    • Silminnäkijä

      Mie oon karjalaine ja mius on kaikki nuo viat mitä "Asia kerrallaan" luettel. Hää kyllä veteli yhellä kammalla, mut tokeneeha se niinnii. Ois mius paljo muitaki virheitä mut ku alustaja tyytyi noihi muutamii hätäräppösii, nii minkäs mie sille. Sen mie kuiteski sanon, et hyvin männöö mut mänkööt!

      • Tapani..

        mutta en tee numeroa siitä enkä itsestäni.

        Koulutuksenikin olen aina seurassa salannut,
        etten
        aiheuttaisi toisille kateutta.

        Vikoja on meissä kaikissa, täydellinen ei ole kukaan.

        Jokainen on joskus iloinen ja vilkas, välillä surullinen ja hiljainen.

        Kukaan ei hörötä koko aikaa.


      • Silminnäkijä
        Tapani.. kirjoitti:

        mutta en tee numeroa siitä enkä itsestäni.

        Koulutuksenikin olen aina seurassa salannut,
        etten
        aiheuttaisi toisille kateutta.

        Vikoja on meissä kaikissa, täydellinen ei ole kukaan.

        Jokainen on joskus iloinen ja vilkas, välillä surullinen ja hiljainen.

        Kukaan ei hörötä koko aikaa.

        Kuuleha Tapani, jos joku tarjoaa keskusteltavaks tällasen aiheen ku tää, nii ei sille voi muuta kuin nauraa höröttää. Jos joku kaipaa kovempaa aihetta, sellane löytyy Ruuneperin Keskustelukerhost. Miunki on siel pakko vakavoituu ja käyttää kirjakieltä. Eikä huastaa itsest ensinkää.


      • Muualla on sellainen,
        Silminnäkijä kirjoitti:

        Kuuleha Tapani, jos joku tarjoaa keskusteltavaks tällasen aiheen ku tää, nii ei sille voi muuta kuin nauraa höröttää. Jos joku kaipaa kovempaa aihetta, sellane löytyy Ruuneperin Keskustelukerhost. Miunki on siel pakko vakavoituu ja käyttää kirjakieltä. Eikä huastaa itsest ensinkää.

        menehän sinne.


      • Silminnäkijä
        Muualla on sellainen, kirjoitti:

        menehän sinne.

        Jos sie oist kualant kaik ne kosket mitä mie, ni et virkkas mitiä.


    • Maakunta ratkaisee

      Samoissa maakunnissa ja lääneissä elävät ovat toinen toistensa klooneja.
      Pohjalaiset hakkaavat puukolla ja kirveellä jokaista vastaantulijaa, uusmaalaiset ovat öykkäreitä, hämäläiset matelevat etanan lailla, savolaiset ovat epärehellisiä pomottajia aivan jok'ikinen jne.
      Kartakaikkisen hyvä oivallus karjalaisista: Mitään ne touhottajat eivät saa milloinkaan aikaan, sen kuin vain pälättävät taukoamatta.
      Kerropa vielä maahanmuuttajien ominaisuuksista. Odottelen yhtä älyllisiä oivalluksia.

      • meidän sukujuhliimme!

        Kevyt, aurinkoinen olo, iloiset halaukset ja poskipusut, nauruparvet kohoavat ilmaan, laulut nousevat sydämen pohjasta asti...:DDDD

        Pohjalais-hämäläiset juuremme saavat joka kerta uutta voimaa tavatessamme, sukurakkaita olemme.

        Meitä eivät liikuta muiden kummalliset ennakkoluulot yhtään, emme ole niitä tulleet ajatelleeksi.

        Vain hautajaiset ovat surujuhlia.


      • pidä paikkaansa
        meidän sukujuhliimme! kirjoitti:

        Kevyt, aurinkoinen olo, iloiset halaukset ja poskipusut, nauruparvet kohoavat ilmaan, laulut nousevat sydämen pohjasta asti...:DDDD

        Pohjalais-hämäläiset juuremme saavat joka kerta uutta voimaa tavatessamme, sukurakkaita olemme.

        Meitä eivät liikuta muiden kummalliset ennakkoluulot yhtään, emme ole niitä tulleet ajatelleeksi.

        Vain hautajaiset ovat surujuhlia.

        tuo luokittelu eri heimoja sellaisiksi tai tällaisiksi.
        Kieltämättä karjalaiset ovat vilkkaampia kuin me muut suomalaiset. Itse olen hämäläinen ja täytyy kateellisena todeta, että karjalaisilla on hautajaisetkin hauskemmat kuin meillä hämäläisillä häät.


      • pidä paikkaansa kirjoitti:

        tuo luokittelu eri heimoja sellaisiksi tai tällaisiksi.
        Kieltämättä karjalaiset ovat vilkkaampia kuin me muut suomalaiset. Itse olen hämäläinen ja täytyy kateellisena todeta, että karjalaisilla on hautajaisetkin hauskemmat kuin meillä hämäläisillä häät.

        Heippa ystävät! Enpä ole pitkään aikaan saanut niin paljon aihetta nauruun,kuin lukiessani tästä aiheesta kirjoituksianne..Mukavaa kun Suomessa on erilaisia heimoja ,vaikka kansana olemme näin pieni.
        Onhan niissä eroavaisuuksia suuntaan jos toiseenkin ja yhtäläisyyksiä myös.Olen elämäni varrella tutustunut karjalaisiinkin jopa..mukavia ihmisiä,iloisia ja taitavia käsistään.Esim. perinneruokiakin paljon enemmän kuin monilla muilla heimoilla.Jotkut murresanonnat ovat herättäneet kateutta,,kun ei täällä muualla ole aina ymmärretty,mitä ovat tarkoittaneet.Hyvänä esimerkkinä ; kartano-sana, karjalassa kai tarkoittivat sillä pihapiiriä..muualla tarkoitetaan suurta taloa..No karjalaiset kertoivat ,kun jäi rajan taakse suuret kartanot..Siitähän sitten juttua syntyi,mitenkä heillä kaikilla niin hienot kartanot on voinut olla.Tällaisista asioista kertyy sitten mielikuvat.Kaikista heimoista kerrotaan ihmeellisiä tarinoita,jotka sitten yleistetään.
        Kyllä on mukavia ihmisiä, ainakin ne karjalaiset ,joihin olen paremmin tutustunut.Olen kyllä tavannut puheliaita hämäläisiäkin ja jopa hiljaisia savolaisiakin, eikä kaikki pohjalaisetkaan leventele..joten ei kannata mitään yleistää..Jokainen ihminen on yksilö ja ainutkertainen,,olkoon mistä kotoisin tahansa. Hauskoja kommenteja olitte saaneet aikaan aiheesta.Nauttikaamme ihmisten erilaisuudesta,,se on voimavara,joka rikastuttaa elämää..terveisin Irkku


      • irkku-37 kirjoitti:

        Heippa ystävät! Enpä ole pitkään aikaan saanut niin paljon aihetta nauruun,kuin lukiessani tästä aiheesta kirjoituksianne..Mukavaa kun Suomessa on erilaisia heimoja ,vaikka kansana olemme näin pieni.
        Onhan niissä eroavaisuuksia suuntaan jos toiseenkin ja yhtäläisyyksiä myös.Olen elämäni varrella tutustunut karjalaisiinkin jopa..mukavia ihmisiä,iloisia ja taitavia käsistään.Esim. perinneruokiakin paljon enemmän kuin monilla muilla heimoilla.Jotkut murresanonnat ovat herättäneet kateutta,,kun ei täällä muualla ole aina ymmärretty,mitä ovat tarkoittaneet.Hyvänä esimerkkinä ; kartano-sana, karjalassa kai tarkoittivat sillä pihapiiriä..muualla tarkoitetaan suurta taloa..No karjalaiset kertoivat ,kun jäi rajan taakse suuret kartanot..Siitähän sitten juttua syntyi,mitenkä heillä kaikilla niin hienot kartanot on voinut olla.Tällaisista asioista kertyy sitten mielikuvat.Kaikista heimoista kerrotaan ihmeellisiä tarinoita,jotka sitten yleistetään.
        Kyllä on mukavia ihmisiä, ainakin ne karjalaiset ,joihin olen paremmin tutustunut.Olen kyllä tavannut puheliaita hämäläisiäkin ja jopa hiljaisia savolaisiakin, eikä kaikki pohjalaisetkaan leventele..joten ei kannata mitään yleistää..Jokainen ihminen on yksilö ja ainutkertainen,,olkoon mistä kotoisin tahansa. Hauskoja kommenteja olitte saaneet aikaan aiheesta.Nauttikaamme ihmisten erilaisuudesta,,se on voimavara,joka rikastuttaa elämää..terveisin Irkku

        sanotaan puheliaiksi, siltä osin olen hyvinkin savolainen.
        Minullä on hämäläinen ystävä, heitähän sanotaan harvapuheisiksi, ei pidä paikkaansa, ystäväni puhuu niin, etten ehdi kuin myönnellä;))
        Mieheni oli karjalainen ja ei hän ollut vilkas, ehkä mieluummin vaitelias.
        Minusta nämä rajat eivät pidä paikkaansa, kyllä joka heimoon mahtuu kaiken sorttista väkeä,karjalaisten luonteen piirteenä pitäisin iloisuutta ja vieraanvaraisuutta.


      • Silminnäkijä
        SkillaN kirjoitti:

        sanotaan puheliaiksi, siltä osin olen hyvinkin savolainen.
        Minullä on hämäläinen ystävä, heitähän sanotaan harvapuheisiksi, ei pidä paikkaansa, ystäväni puhuu niin, etten ehdi kuin myönnellä;))
        Mieheni oli karjalainen ja ei hän ollut vilkas, ehkä mieluummin vaitelias.
        Minusta nämä rajat eivät pidä paikkaansa, kyllä joka heimoon mahtuu kaiken sorttista väkeä,karjalaisten luonteen piirteenä pitäisin iloisuutta ja vieraanvaraisuutta.

        Hyvä SkillaN! Olen täysin samaa mieltä kanssasi, mitä tulee heimojen ja yksilöiden erilaisuuteen tai samanlaisuuteen. Itse työskentelin aikanaan paljon Mansessa. Hauskempia huuliveikkoja ja parempia ammattilaisia ei liene missään.

        Omaa heimoa on kuitenkin puolustettava henkeen ja vereen. Muita aliarvioimatta. Minä lyön osaltani viimeisen naulan tähän ketjuun kysymällä: mihinkäs heimoon Linna istutti Rokan Antin Tuntemattomassa sotilaassa?


      • katriina64
        Silminnäkijä kirjoitti:

        Hyvä SkillaN! Olen täysin samaa mieltä kanssasi, mitä tulee heimojen ja yksilöiden erilaisuuteen tai samanlaisuuteen. Itse työskentelin aikanaan paljon Mansessa. Hauskempia huuliveikkoja ja parempia ammattilaisia ei liene missään.

        Omaa heimoa on kuitenkin puolustettava henkeen ja vereen. Muita aliarvioimatta. Minä lyön osaltani viimeisen naulan tähän ketjuun kysymällä: mihinkäs heimoon Linna istutti Rokan Antin Tuntemattomassa sotilaassa?

        Ajattelin, että aiheuttaako mikään muu heimo, kuin karjalaiset, niin paljon mielipiteitä ja tunteita puolesta sekä vastaan.
        Johtuukohan myötätunto, ihailu tai antipatia ja joskus suoranainen vihamielisyys siitä kun heimo on tullut "toisten reviirille", vaikkakin tahtomattaan silloin sodan aikana ja sitä ennen,
        evakkoon.
        Kävin mielessäni läpi maakuntia. Hämäläisille hymyillään hyväntahtoisesti kun uskotaan heidän olevan hitaita, Kainuusa asuvista en ole kuullut mainittavan mitään erityispiirrettä, kuten en Keski- Suomen asukkaistakaan. Uudellamaalla asuvat ovat neutraaleja, mutta Turkulaisvitsejä on sorvattu pilvin pimein, puhumattakaan savolaisista. Saamelaisia, eli pohjoisemman Lapin asukkaita "lantalaiset" eivät paljonkaan tunne, eivätkä kyllä suomenruotsalaisiakaan, vaikka sisämaan asukkaat mieltävät heidät kopeiksi, tai ylpeiksi, mitä minä en kyllä voi allekirjoittaa, sillä tunnen heitä, ja he ovat(minun tuntemani) erittäin välittömiä ja hauskoja ihmisiä. Taidan kyllä olla aika lailla "kaikkiruokainen" eri heimojen asukkaiden suhteen. Kaikista löytyy kaikkea. Tähän lopuksi sanoisin, että olkaamme rohkeasti hössöttäviä karjalaisia, hitaita hämäläisiä sisään lämpiäviä satakuntalaisia, enkä menisi sanomaan, että "ei ole synti olla savolainen, vaikka se onkin suuri häpeä";) Eikö entinen presidenttimme Urho Kekkonenkin ollut savolaista syntyperää. Minusta hän oli diplomaatti sanan täydessä merkityksessä, ainakin hoidellessaan suhteita suureen itäiseen naapurimaahamme.


      • kunnes kuolema erotti
        irkku-37 kirjoitti:

        Heippa ystävät! Enpä ole pitkään aikaan saanut niin paljon aihetta nauruun,kuin lukiessani tästä aiheesta kirjoituksianne..Mukavaa kun Suomessa on erilaisia heimoja ,vaikka kansana olemme näin pieni.
        Onhan niissä eroavaisuuksia suuntaan jos toiseenkin ja yhtäläisyyksiä myös.Olen elämäni varrella tutustunut karjalaisiinkin jopa..mukavia ihmisiä,iloisia ja taitavia käsistään.Esim. perinneruokiakin paljon enemmän kuin monilla muilla heimoilla.Jotkut murresanonnat ovat herättäneet kateutta,,kun ei täällä muualla ole aina ymmärretty,mitä ovat tarkoittaneet.Hyvänä esimerkkinä ; kartano-sana, karjalassa kai tarkoittivat sillä pihapiiriä..muualla tarkoitetaan suurta taloa..No karjalaiset kertoivat ,kun jäi rajan taakse suuret kartanot..Siitähän sitten juttua syntyi,mitenkä heillä kaikilla niin hienot kartanot on voinut olla.Tällaisista asioista kertyy sitten mielikuvat.Kaikista heimoista kerrotaan ihmeellisiä tarinoita,jotka sitten yleistetään.
        Kyllä on mukavia ihmisiä, ainakin ne karjalaiset ,joihin olen paremmin tutustunut.Olen kyllä tavannut puheliaita hämäläisiäkin ja jopa hiljaisia savolaisiakin, eikä kaikki pohjalaisetkaan leventele..joten ei kannata mitään yleistää..Jokainen ihminen on yksilö ja ainutkertainen,,olkoon mistä kotoisin tahansa. Hauskoja kommenteja olitte saaneet aikaan aiheesta.Nauttikaamme ihmisten erilaisuudesta,,se on voimavara,joka rikastuttaa elämää..terveisin Irkku

        onneksi, - hänen kuolemansa ei ollut menetys.

        Itseään sekin mies kehui, koko ukko oli kuin

        katteeton shekki.

        Kotiin Karjalaan sai minutkin lähtemään katsomaan

        "kartanoaan", sitten ihmetteli, kun mökin tien

        varteen oli tullut sähköpylväs: "Ei täällä

        missään sähköjä ollut!"

        Eikä ollut kartanoita.


      • Hän alkoi muistaakseni
        katriina64 kirjoitti:

        Ajattelin, että aiheuttaako mikään muu heimo, kuin karjalaiset, niin paljon mielipiteitä ja tunteita puolesta sekä vastaan.
        Johtuukohan myötätunto, ihailu tai antipatia ja joskus suoranainen vihamielisyys siitä kun heimo on tullut "toisten reviirille", vaikkakin tahtomattaan silloin sodan aikana ja sitä ennen,
        evakkoon.
        Kävin mielessäni läpi maakuntia. Hämäläisille hymyillään hyväntahtoisesti kun uskotaan heidän olevan hitaita, Kainuusa asuvista en ole kuullut mainittavan mitään erityispiirrettä, kuten en Keski- Suomen asukkaistakaan. Uudellamaalla asuvat ovat neutraaleja, mutta Turkulaisvitsejä on sorvattu pilvin pimein, puhumattakaan savolaisista. Saamelaisia, eli pohjoisemman Lapin asukkaita "lantalaiset" eivät paljonkaan tunne, eivätkä kyllä suomenruotsalaisiakaan, vaikka sisämaan asukkaat mieltävät heidät kopeiksi, tai ylpeiksi, mitä minä en kyllä voi allekirjoittaa, sillä tunnen heitä, ja he ovat(minun tuntemani) erittäin välittömiä ja hauskoja ihmisiä. Taidan kyllä olla aika lailla "kaikkiruokainen" eri heimojen asukkaiden suhteen. Kaikista löytyy kaikkea. Tähän lopuksi sanoisin, että olkaamme rohkeasti hössöttäviä karjalaisia, hitaita hämäläisiä sisään lämpiäviä satakuntalaisia, enkä menisi sanomaan, että "ei ole synti olla savolainen, vaikka se onkin suuri häpeä";) Eikö entinen presidenttimme Urho Kekkonenkin ollut savolaista syntyperää. Minusta hän oli diplomaatti sanan täydessä merkityksessä, ainakin hoidellessaan suhteita suureen itäiseen naapurimaahamme.

        jo 1956, Amerikassa Eisenhowerin aikaa, ja lopetti vasta 1981 sairastuttuaan.
        Ihailin hänen nauruaan, vieläkin joskus näkee valokuvia TV:ssä, jotka palauttavat sen mieleen.

        Savolaisille kunniaksi Kekkonen, hieno presidentti.


      • fiiuliN
        kunnes kuolema erotti kirjoitti:

        onneksi, - hänen kuolemansa ei ollut menetys.

        Itseään sekin mies kehui, koko ukko oli kuin

        katteeton shekki.

        Kotiin Karjalaan sai minutkin lähtemään katsomaan

        "kartanoaan", sitten ihmetteli, kun mökin tien

        varteen oli tullut sähköpylväs: "Ei täällä

        missään sähköjä ollut!"

        Eikä ollut kartanoita.

        Karjalaisuudesta huolimatta me naiset (toisessa tapauksessa miehet) syyttelemme toista kumppaniamme, jos ei kaikki satu liitossa osumaan kohdalleen.
        Me itsehän olemme täydellisiä vaikka olisimme karjalaisia, lappalaisia tai vaikka italialaisia.

        Kun oikein asiallisesti suhteitamme "funtsaamme" kyllä silloin molemmista löytyy jotain huonoa puolta.
        Ei ole karjalaisen eikä hämäläisen syntyperästä lähtevä se syy jos asiat menee kieroon.

        Useimmat pärjäävät hyvin toisten kanssa, toiset taas huonommin, vaikka olisivat syntyperältään samaa sukua tai vaikka naapureita.


      • katriina64
        fiiuliN kirjoitti:

        Karjalaisuudesta huolimatta me naiset (toisessa tapauksessa miehet) syyttelemme toista kumppaniamme, jos ei kaikki satu liitossa osumaan kohdalleen.
        Me itsehän olemme täydellisiä vaikka olisimme karjalaisia, lappalaisia tai vaikka italialaisia.

        Kun oikein asiallisesti suhteitamme "funtsaamme" kyllä silloin molemmista löytyy jotain huonoa puolta.
        Ei ole karjalaisen eikä hämäläisen syntyperästä lähtevä se syy jos asiat menee kieroon.

        Useimmat pärjäävät hyvin toisten kanssa, toiset taas huonommin, vaikka olisivat syntyperältään samaa sukua tai vaikka naapureita.

        Sukulaisetkin ovat huonoissa väleissä keskenään, vaikka ovat samaa heimoa.
        Eiköhän se ihmisen luonne ole jokaisella omanlaisensa.
        Minua ilahduttaa hämäläisen ystäväni tapa nauraa hämäläisyydelleen. Hän sanoo aina, että anteeksi olen hidasälyinen hämäläinen.Ystäväni on kuitenkin hyvin nokkela ja huomaa asiat nopeasti.
        Olisikin hauskaa kun ottaisimme heimo-ominaisuutemme huumorilla. Meidän lapsemme, mieheni ja minun,ovat karjalais/savolaisia ja ketään niin suoraluonteista en ole tavannutkaan kuin poikamme. Joku voisi ajatella, että savolaisen ja karjalaisen yhdistelmä, huh!
        Niin, että siellä geeneissä se on, perimä jostain sukupolvien takaa....tai peritty suoraan vanhemmilta :))


      • kaikken heimoisten
        fiiuliN kirjoitti:

        Karjalaisuudesta huolimatta me naiset (toisessa tapauksessa miehet) syyttelemme toista kumppaniamme, jos ei kaikki satu liitossa osumaan kohdalleen.
        Me itsehän olemme täydellisiä vaikka olisimme karjalaisia, lappalaisia tai vaikka italialaisia.

        Kun oikein asiallisesti suhteitamme "funtsaamme" kyllä silloin molemmista löytyy jotain huonoa puolta.
        Ei ole karjalaisen eikä hämäläisen syntyperästä lähtevä se syy jos asiat menee kieroon.

        Useimmat pärjäävät hyvin toisten kanssa, toiset taas huonommin, vaikka olisivat syntyperältään samaa sukua tai vaikka naapureita.

        yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Hän oli kälyni, karjalainen, joka oli rahanahnein ihminen mitä olla voi. Kyllä hän perinnön toivossa jaksoi meitä mustamaalata, sain työpaikallanikin kuulla työtovereiltani, miten tuo palveluammatin edustaja teki melkein ilmaiseksi kolleegoilleni, jos he jaksoivat kunnella meidän parjaustamme. Anopin hän kiusasi ja en edes viitsi kertoa, mitä hänellekin teki.

        Työtovereilleni, joissa oli karjalaisia, hän suositteli minun eristämistäni joukosta.
        Heissä oli ystäviä, jotka kertoivat asiasta, mutta oli myös niitä jotka menivät tuon hirveän naisen mukana.

        Kun anopin asunnon myyntiaika tuli, hn toimi täysin omavaltaisesti ja otti kaiken, hän oli uskomattoman ahne.


      • kuulisi
        fiiuliN kirjoitti:

        Karjalaisuudesta huolimatta me naiset (toisessa tapauksessa miehet) syyttelemme toista kumppaniamme, jos ei kaikki satu liitossa osumaan kohdalleen.
        Me itsehän olemme täydellisiä vaikka olisimme karjalaisia, lappalaisia tai vaikka italialaisia.

        Kun oikein asiallisesti suhteitamme "funtsaamme" kyllä silloin molemmista löytyy jotain huonoa puolta.
        Ei ole karjalaisen eikä hämäläisen syntyperästä lähtevä se syy jos asiat menee kieroon.

        Useimmat pärjäävät hyvin toisten kanssa, toiset taas huonommin, vaikka olisivat syntyperältään samaa sukua tai vaikka naapureita.

        tuon toisen oasapuolen kertomuksen omalta kannaltaan katsottuna .......


      • muistokirjoitus
        kunnes kuolema erotti kirjoitti:

        onneksi, - hänen kuolemansa ei ollut menetys.

        Itseään sekin mies kehui, koko ukko oli kuin

        katteeton shekki.

        Kotiin Karjalaan sai minutkin lähtemään katsomaan

        "kartanoaan", sitten ihmetteli, kun mökin tien

        varteen oli tullut sähköpylväs: "Ei täällä

        missään sähköjä ollut!"

        Eikä ollut kartanoita.

        Olen karjalainen mies.
        Seurallinen ja suvaitseva.
        Vaimoni edustaa rodullista sekamelskaa.
        Perimästä löytyy ainakin tataaria, kahdesta oksasta baijerilaista, karjalaista ja länsisuomalaista.
        Tempperamenttia löytyy.

        Olemme tulleet loistavasti toimeen! Kajalaisuuteni ansiostako?
        Vaikea kuvitella vastaavaa jonkun jähmeän, ennakkoluuloisen ja omahyväisen länsisuomalaisen tai pohjanmaalaisen kohdalla.

        Niistä kartanoista.
        Isäni kotitilasta jäi Suomen puolelle 7ha metsää, rajan taakse jäi 82ha. Lienee ollut tavallinen tai pienehkö "kartano".
        En ole koskaan siltä kannalta ajatellut.

        Alueellisia eroja luonteissa on mutta eiköhän koti ja ympäristö muovaa enemmän kuin pelkkä perimä.

        Luulen ymmärtäväni "hitaasti" ajattelevia.
        Hitaus ei ole = tyhmyys!
        Varmasti on turhauttavaa kun ei ehdi toisen ajatuksen juoksussa mukana.
        Itse olen kokenut samaa seurustellesani espanjalaisten kanssa.
        Tietysti vieras kielikin vaikuttaa mutta kyllä ne keskimäärin ajattelun nopeudessa vilkkaan karjalaisenkin päihittävät.

        Nopea ajattelu ja vilkkaus saattavat johtaa pintapuolisuuteen ja virheellisiin ratkaisuihin meillä karjalaisillakin.
        Emme kuitenkaan ole avuttomia nyhvertäjiä!


      • Nimetön..
        kaikken heimoisten kirjoitti:

        yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Hän oli kälyni, karjalainen, joka oli rahanahnein ihminen mitä olla voi. Kyllä hän perinnön toivossa jaksoi meitä mustamaalata, sain työpaikallanikin kuulla työtovereiltani, miten tuo palveluammatin edustaja teki melkein ilmaiseksi kolleegoilleni, jos he jaksoivat kunnella meidän parjaustamme. Anopin hän kiusasi ja en edes viitsi kertoa, mitä hänellekin teki.

        Työtovereilleni, joissa oli karjalaisia, hän suositteli minun eristämistäni joukosta.
        Heissä oli ystäviä, jotka kertoivat asiasta, mutta oli myös niitä jotka menivät tuon hirveän naisen mukana.

        Kun anopin asunnon myyntiaika tuli, hn toimi täysin omavaltaisesti ja otti kaiken, hän oli uskomattoman ahne.

        Hän on ihminen vailla omaatuntoa.
        Vahingoittaa mielellään muita. myös lapsia.


      • mummeli-36
        muistokirjoitus kirjoitti:

        Olen karjalainen mies.
        Seurallinen ja suvaitseva.
        Vaimoni edustaa rodullista sekamelskaa.
        Perimästä löytyy ainakin tataaria, kahdesta oksasta baijerilaista, karjalaista ja länsisuomalaista.
        Tempperamenttia löytyy.

        Olemme tulleet loistavasti toimeen! Kajalaisuuteni ansiostako?
        Vaikea kuvitella vastaavaa jonkun jähmeän, ennakkoluuloisen ja omahyväisen länsisuomalaisen tai pohjanmaalaisen kohdalla.

        Niistä kartanoista.
        Isäni kotitilasta jäi Suomen puolelle 7ha metsää, rajan taakse jäi 82ha. Lienee ollut tavallinen tai pienehkö "kartano".
        En ole koskaan siltä kannalta ajatellut.

        Alueellisia eroja luonteissa on mutta eiköhän koti ja ympäristö muovaa enemmän kuin pelkkä perimä.

        Luulen ymmärtäväni "hitaasti" ajattelevia.
        Hitaus ei ole = tyhmyys!
        Varmasti on turhauttavaa kun ei ehdi toisen ajatuksen juoksussa mukana.
        Itse olen kokenut samaa seurustellesani espanjalaisten kanssa.
        Tietysti vieras kielikin vaikuttaa mutta kyllä ne keskimäärin ajattelun nopeudessa vilkkaan karjalaisenkin päihittävät.

        Nopea ajattelu ja vilkkaus saattavat johtaa pintapuolisuuteen ja virheellisiin ratkaisuihin meillä karjalaisillakin.
        Emme kuitenkaan ole avuttomia nyhvertäjiä!

        Mitään turhan nyhveröitä ei olla.
        Minä olin naimisissa peräpohjalaisen kanssa ja kun olen karjalainen oli siinä kulttuuriero melkoinen. Toinen oli niin jäykkä pohjalaanen kun olla voi ja toinen kun elohopia.
        Riitoja on joka perheessä ja ehkä se ero oli, että minä vilkkaana en jaksanut niin kauan mököttää kun toinen mutta ei toinenkaan kauaa jaksanut vastaan panna minun lepyttelylleni.
        Mutta en tiiä oliko meillä sen suurempia vaikeuksia kun muillakaan pareilla.
        Kyllä se kuitenkin on kai niin, että rakkavus se on joka ne erot väleistä haihduttaa tai auttaa hyväksymään toisen sellaisena kun on.


      • katriina64
        mummeli-36 kirjoitti:

        Mitään turhan nyhveröitä ei olla.
        Minä olin naimisissa peräpohjalaisen kanssa ja kun olen karjalainen oli siinä kulttuuriero melkoinen. Toinen oli niin jäykkä pohjalaanen kun olla voi ja toinen kun elohopia.
        Riitoja on joka perheessä ja ehkä se ero oli, että minä vilkkaana en jaksanut niin kauan mököttää kun toinen mutta ei toinenkaan kauaa jaksanut vastaan panna minun lepyttelylleni.
        Mutta en tiiä oliko meillä sen suurempia vaikeuksia kun muillakaan pareilla.
        Kyllä se kuitenkin on kai niin, että rakkavus se on joka ne erot väleistä haihduttaa tai auttaa hyväksymään toisen sellaisena kun on.

        kuitenkin suvaitsevaisia, heimoon katsomatta.
        Ajatellaanpa noita palsetiinalaisia! Heitä ei mikään muu Arabimaa tahdo asumaan alueilleen, vaikka ovat samaa heimoa ja rotua.
        Suomi asutti sotien jälkeen noin 500000 karjalaista eri puolille maatamme.
        Meikäläisiä muutti Pohjanmaalle, Hämeeseen, Satakuntaan ja lähes kaikkialle, ruotsinkielisiä seutuja ehkä lukuun ottamatta.
        Minä olen syntynyt ja asunut nuoruuteni täällä nykyisen rajan pinnassa. Perheeni ei joutunut evakkoon kuin vähäksi aikaa, eikä kovin kauas kotoa. Muistaaksesni vain Juvalle asti.
        Kotiseutuani ei talvisodan aikaan vielä evakuoitu.
        Puolustussota oli lyhyt, mutta tehokas. Vasta jatkosotaa ennen tuli käsky siirtyä pois kotoa ja mummoni sanoi, että kyllä hän ymmärtää niitä entisen rajan takaa tulleita, jotka kulkivat jalan, ajoivat karjaa edellään ja heillä ei ollut mukanaan kuin se minkä jaksoivat kantaa. Miehet olivat sodassa, kuten hevosetkin, joten vain vanhukset ja sairaat, sekä pienet lapset saivat armeijan kuorma-auton lavalla kyydin.
        Helppoa ei ollut heilläkään, jotka joutuivat sitten majoittamaan näitä "outoa" murretta puhuvia ja omia erilaisia tapojaan noudattavia pakolaisia. Hyvin kuitenkin selvittiin puolin ja toisin. Eikö meillä olekin syytä olla ylpeitä
        suomalaisuudestamme? Siitä sisusta millä selvisimme.


      • Heimoserkku
        katriina64 kirjoitti:

        kuitenkin suvaitsevaisia, heimoon katsomatta.
        Ajatellaanpa noita palsetiinalaisia! Heitä ei mikään muu Arabimaa tahdo asumaan alueilleen, vaikka ovat samaa heimoa ja rotua.
        Suomi asutti sotien jälkeen noin 500000 karjalaista eri puolille maatamme.
        Meikäläisiä muutti Pohjanmaalle, Hämeeseen, Satakuntaan ja lähes kaikkialle, ruotsinkielisiä seutuja ehkä lukuun ottamatta.
        Minä olen syntynyt ja asunut nuoruuteni täällä nykyisen rajan pinnassa. Perheeni ei joutunut evakkoon kuin vähäksi aikaa, eikä kovin kauas kotoa. Muistaaksesni vain Juvalle asti.
        Kotiseutuani ei talvisodan aikaan vielä evakuoitu.
        Puolustussota oli lyhyt, mutta tehokas. Vasta jatkosotaa ennen tuli käsky siirtyä pois kotoa ja mummoni sanoi, että kyllä hän ymmärtää niitä entisen rajan takaa tulleita, jotka kulkivat jalan, ajoivat karjaa edellään ja heillä ei ollut mukanaan kuin se minkä jaksoivat kantaa. Miehet olivat sodassa, kuten hevosetkin, joten vain vanhukset ja sairaat, sekä pienet lapset saivat armeijan kuorma-auton lavalla kyydin.
        Helppoa ei ollut heilläkään, jotka joutuivat sitten majoittamaan näitä "outoa" murretta puhuvia ja omia erilaisia tapojaan noudattavia pakolaisia. Hyvin kuitenkin selvittiin puolin ja toisin. Eikö meillä olekin syytä olla ylpeitä
        suomalaisuudestamme? Siitä sisusta millä selvisimme.

        Yli 4 milj. palestiinalaista asuu arabimaissa
        ja miljoonia niiden ulkopuolella.
        En tiedä, mistä virheelliset tietosi
        ovat peräisin.

        Suomalaisia ei aina pidetä mallikansalaisina
        maailmalla, valitettavasti, ja suvaitsevuuskin
        on niin ja näin omassakin maassa.
        Ainakin vanhemman polven parissa esiintyy rasismia, mutta nuoret ovat suvaitsevampia
        ja avoimempia uusille tuulille.


      • kitina
        katriina64 kirjoitti:

        kuitenkin suvaitsevaisia, heimoon katsomatta.
        Ajatellaanpa noita palsetiinalaisia! Heitä ei mikään muu Arabimaa tahdo asumaan alueilleen, vaikka ovat samaa heimoa ja rotua.
        Suomi asutti sotien jälkeen noin 500000 karjalaista eri puolille maatamme.
        Meikäläisiä muutti Pohjanmaalle, Hämeeseen, Satakuntaan ja lähes kaikkialle, ruotsinkielisiä seutuja ehkä lukuun ottamatta.
        Minä olen syntynyt ja asunut nuoruuteni täällä nykyisen rajan pinnassa. Perheeni ei joutunut evakkoon kuin vähäksi aikaa, eikä kovin kauas kotoa. Muistaaksesni vain Juvalle asti.
        Kotiseutuani ei talvisodan aikaan vielä evakuoitu.
        Puolustussota oli lyhyt, mutta tehokas. Vasta jatkosotaa ennen tuli käsky siirtyä pois kotoa ja mummoni sanoi, että kyllä hän ymmärtää niitä entisen rajan takaa tulleita, jotka kulkivat jalan, ajoivat karjaa edellään ja heillä ei ollut mukanaan kuin se minkä jaksoivat kantaa. Miehet olivat sodassa, kuten hevosetkin, joten vain vanhukset ja sairaat, sekä pienet lapset saivat armeijan kuorma-auton lavalla kyydin.
        Helppoa ei ollut heilläkään, jotka joutuivat sitten majoittamaan näitä "outoa" murretta puhuvia ja omia erilaisia tapojaan noudattavia pakolaisia. Hyvin kuitenkin selvittiin puolin ja toisin. Eikö meillä olekin syytä olla ylpeitä
        suomalaisuudestamme? Siitä sisusta millä selvisimme.

        joka heimossa ole jokalähtöön,Itse olen karjalainen, ja asunut lapsuuteni Vaasan , seinäjoen, pitkin pohjamaata milloin missäkin.
        Isäni liikkuvan työn ansiosta!
        Voin ihan kokemuksesta sanoa, että kieroja , epärehellisiä, epäsiistiä.. niitä löytyy meistä jokaisestä , heimoon katsomatta.
        Joskus olen joutunut hämäläisen naisen ristikuulusteluun.. että tuli tosi kiusaantunut olo, kun tuntui että hän sinnikkäästi tivasi henkilökohtaisia asioita. En ollut nähnyt häntä koskaan ennen enkä sen jälkeen.. ei siis ollut tuttu.
        Meinaan vaan ketään sormella osoittamatta,
        että meissä kaikissa löytyy omat piirteemme !
        Siis eläkäämme sovussa !!!
        Se että suku- ja perintö-asioita täällä ratkotaan ja siitä johtuvia riitoja ja vuosikymmenten kaunoja, ja lasten kiusaamisia..
        ne pitäisi asianomaisten selvittää keskenään eikä täällä haukkua koko heimokuntaa!
        Mustalaiset ovat muuten alunperin tulleet suomeen jostain keskieuroopasta, eikä karjalasta !!


      • mummeli-36
        kitina kirjoitti:

        joka heimossa ole jokalähtöön,Itse olen karjalainen, ja asunut lapsuuteni Vaasan , seinäjoen, pitkin pohjamaata milloin missäkin.
        Isäni liikkuvan työn ansiosta!
        Voin ihan kokemuksesta sanoa, että kieroja , epärehellisiä, epäsiistiä.. niitä löytyy meistä jokaisestä , heimoon katsomatta.
        Joskus olen joutunut hämäläisen naisen ristikuulusteluun.. että tuli tosi kiusaantunut olo, kun tuntui että hän sinnikkäästi tivasi henkilökohtaisia asioita. En ollut nähnyt häntä koskaan ennen enkä sen jälkeen.. ei siis ollut tuttu.
        Meinaan vaan ketään sormella osoittamatta,
        että meissä kaikissa löytyy omat piirteemme !
        Siis eläkäämme sovussa !!!
        Se että suku- ja perintö-asioita täällä ratkotaan ja siitä johtuvia riitoja ja vuosikymmenten kaunoja, ja lasten kiusaamisia..
        ne pitäisi asianomaisten selvittää keskenään eikä täällä haukkua koko heimokuntaa!
        Mustalaiset ovat muuten alunperin tulleet suomeen jostain keskieuroopasta, eikä karjalasta !!

        että löytyy joka puolelta kaikenlaisia eläjiä.
        Olen samaa mieltä, että kaunaisuudet lähimmäisten välillä pitäisi pystyä puhumaan keskenään. Tulisi selvittämisen jälkeen itellekin parempi olo eikä tarvii katkeruutta tänne purkaa.


      • Grandma
        kitina kirjoitti:

        joka heimossa ole jokalähtöön,Itse olen karjalainen, ja asunut lapsuuteni Vaasan , seinäjoen, pitkin pohjamaata milloin missäkin.
        Isäni liikkuvan työn ansiosta!
        Voin ihan kokemuksesta sanoa, että kieroja , epärehellisiä, epäsiistiä.. niitä löytyy meistä jokaisestä , heimoon katsomatta.
        Joskus olen joutunut hämäläisen naisen ristikuulusteluun.. että tuli tosi kiusaantunut olo, kun tuntui että hän sinnikkäästi tivasi henkilökohtaisia asioita. En ollut nähnyt häntä koskaan ennen enkä sen jälkeen.. ei siis ollut tuttu.
        Meinaan vaan ketään sormella osoittamatta,
        että meissä kaikissa löytyy omat piirteemme !
        Siis eläkäämme sovussa !!!
        Se että suku- ja perintö-asioita täällä ratkotaan ja siitä johtuvia riitoja ja vuosikymmenten kaunoja, ja lasten kiusaamisia..
        ne pitäisi asianomaisten selvittää keskenään eikä täällä haukkua koko heimokuntaa!
        Mustalaiset ovat muuten alunperin tulleet suomeen jostain keskieuroopasta, eikä karjalasta !!

        Mustalaiset ovat tulleet Intiasta


      • mummeli-36
        Grandma kirjoitti:

        Mustalaiset ovat tulleet Intiasta

        Kuitenkin heissäkin voi olla vain muutama yksilö jotka voi koko heimon maineen kyseenalaistaa.
        Tosi kivaa, ystävällistä ja avuliasta porukkaa yleensä.


      • vastoin
        mummeli-36 kirjoitti:

        Kuitenkin heissäkin voi olla vain muutama yksilö jotka voi koko heimon maineen kyseenalaistaa.
        Tosi kivaa, ystävällistä ja avuliasta porukkaa yleensä.

        Muutama 'kunnollinen' yksilö joutuu kärsimään enemmistön rötöstelyn luomasta, realistisesta, kuvasta.
        10000:n henkilön populaatio edustaa noin 30%:a vankiloiden asukeista?!

        Asuin 17-vuotta ko. etnisen ryhmän naapurustossa haja-asutusalueella.
        Nykyisinhän heille kelpaavat vain laadukkaat, hyvillä paikoilla sijaitsevat kaupunkiasunnot.

        Esimerkki nykyisestä naapurustosta.
        Ovi meni vahingossa lukkoon. Laajensivat kirveellä postiluukun käsivarren mentäväksi.
        Arvaa kuka maksoi!
        Taloyhtiön pesukoneen kolikkoautomaatti.
        Ko. joukkion saatua häädön, repivät kyseisen koneen seinästä mukaansa.
        Oli varmaan pikkurahan tarvetta.
        Kyllä näitä esimerkkejä riittäisi tästä ystävällisestä porukasta.
        Olen tavannut muutaman 'tavallisenkin'!


      • googlessa
        Grandma kirjoitti:

        Mustalaiset ovat tulleet Intiasta

        kerrotaan, mutta siellä on lisäys että tutkimus on kuitenkin jäänyt epävarmaksi mistä alkuperäisväesto todella on lähtöisin.

        Suomen ja Ruotsin Romanit ovat kuitenkin akuperältään tulleet Keski-Euroopasta.


      • Suomalaiset
        katriina64 kirjoitti:

        kuitenkin suvaitsevaisia, heimoon katsomatta.
        Ajatellaanpa noita palsetiinalaisia! Heitä ei mikään muu Arabimaa tahdo asumaan alueilleen, vaikka ovat samaa heimoa ja rotua.
        Suomi asutti sotien jälkeen noin 500000 karjalaista eri puolille maatamme.
        Meikäläisiä muutti Pohjanmaalle, Hämeeseen, Satakuntaan ja lähes kaikkialle, ruotsinkielisiä seutuja ehkä lukuun ottamatta.
        Minä olen syntynyt ja asunut nuoruuteni täällä nykyisen rajan pinnassa. Perheeni ei joutunut evakkoon kuin vähäksi aikaa, eikä kovin kauas kotoa. Muistaaksesni vain Juvalle asti.
        Kotiseutuani ei talvisodan aikaan vielä evakuoitu.
        Puolustussota oli lyhyt, mutta tehokas. Vasta jatkosotaa ennen tuli käsky siirtyä pois kotoa ja mummoni sanoi, että kyllä hän ymmärtää niitä entisen rajan takaa tulleita, jotka kulkivat jalan, ajoivat karjaa edellään ja heillä ei ollut mukanaan kuin se minkä jaksoivat kantaa. Miehet olivat sodassa, kuten hevosetkin, joten vain vanhukset ja sairaat, sekä pienet lapset saivat armeijan kuorma-auton lavalla kyydin.
        Helppoa ei ollut heilläkään, jotka joutuivat sitten majoittamaan näitä "outoa" murretta puhuvia ja omia erilaisia tapojaan noudattavia pakolaisia. Hyvin kuitenkin selvittiin puolin ja toisin. Eikö meillä olekin syytä olla ylpeitä
        suomalaisuudestamme? Siitä sisusta millä selvisimme.

        eivät paenneet vastuitaan, etulinjoillakin taisteltiin sisulla maamme itsenäisyyden puolesta, itsenäisyytemme pysyi.
        Olisi annettava kiitos puolustajille, ruuan riittävyydestä huolehtineille, myös lotille, jotka tekivät suurtyön meidän hyväksemme.

        Pieni kansa olemme, vain viitisen miljoonaa, hiukan yli, yksimielisyys ja toistemme suvaitseminen ( itseämme kehumatta) olisi oikea asennoituminen. Silloin emme pahoittaisi toistenkaan, h i u k a n eri tavalla puhuvien mieltä.


      • Taas nähtiin!
        kitina kirjoitti:

        joka heimossa ole jokalähtöön,Itse olen karjalainen, ja asunut lapsuuteni Vaasan , seinäjoen, pitkin pohjamaata milloin missäkin.
        Isäni liikkuvan työn ansiosta!
        Voin ihan kokemuksesta sanoa, että kieroja , epärehellisiä, epäsiistiä.. niitä löytyy meistä jokaisestä , heimoon katsomatta.
        Joskus olen joutunut hämäläisen naisen ristikuulusteluun.. että tuli tosi kiusaantunut olo, kun tuntui että hän sinnikkäästi tivasi henkilökohtaisia asioita. En ollut nähnyt häntä koskaan ennen enkä sen jälkeen.. ei siis ollut tuttu.
        Meinaan vaan ketään sormella osoittamatta,
        että meissä kaikissa löytyy omat piirteemme !
        Siis eläkäämme sovussa !!!
        Se että suku- ja perintö-asioita täällä ratkotaan ja siitä johtuvia riitoja ja vuosikymmenten kaunoja, ja lasten kiusaamisia..
        ne pitäisi asianomaisten selvittää keskenään eikä täällä haukkua koko heimokuntaa!
        Mustalaiset ovat muuten alunperin tulleet suomeen jostain keskieuroopasta, eikä karjalasta !!

        Sääliksi käy tuo pikku poika, josta täällä kerrottiin.
        Juorujen perusteella laumana kimppuun
        (pahaa-aavistamattoman pikku pojan).

        Olkaa nyt onnellisia, hänet saitte nitistettyä.

        Hänen hyvät kaverinsakaan eivät lopuksi varmaan uskaltaneet mennä hänen tuekseen.

        Kyllä te karjalaiset olette sitten hyviä!


      • :))
        Taas nähtiin! kirjoitti:

        Sääliksi käy tuo pikku poika, josta täällä kerrottiin.
        Juorujen perusteella laumana kimppuun
        (pahaa-aavistamattoman pikku pojan).

        Olkaa nyt onnellisia, hänet saitte nitistettyä.

        Hänen hyvät kaverinsakaan eivät lopuksi varmaan uskaltaneet mennä hänen tuekseen.

        Kyllä te karjalaiset olette sitten hyviä!

        ;;;


      • mummeli-36
        katriina64 kirjoitti:

        kuitenkin suvaitsevaisia, heimoon katsomatta.
        Ajatellaanpa noita palsetiinalaisia! Heitä ei mikään muu Arabimaa tahdo asumaan alueilleen, vaikka ovat samaa heimoa ja rotua.
        Suomi asutti sotien jälkeen noin 500000 karjalaista eri puolille maatamme.
        Meikäläisiä muutti Pohjanmaalle, Hämeeseen, Satakuntaan ja lähes kaikkialle, ruotsinkielisiä seutuja ehkä lukuun ottamatta.
        Minä olen syntynyt ja asunut nuoruuteni täällä nykyisen rajan pinnassa. Perheeni ei joutunut evakkoon kuin vähäksi aikaa, eikä kovin kauas kotoa. Muistaaksesni vain Juvalle asti.
        Kotiseutuani ei talvisodan aikaan vielä evakuoitu.
        Puolustussota oli lyhyt, mutta tehokas. Vasta jatkosotaa ennen tuli käsky siirtyä pois kotoa ja mummoni sanoi, että kyllä hän ymmärtää niitä entisen rajan takaa tulleita, jotka kulkivat jalan, ajoivat karjaa edellään ja heillä ei ollut mukanaan kuin se minkä jaksoivat kantaa. Miehet olivat sodassa, kuten hevosetkin, joten vain vanhukset ja sairaat, sekä pienet lapset saivat armeijan kuorma-auton lavalla kyydin.
        Helppoa ei ollut heilläkään, jotka joutuivat sitten majoittamaan näitä "outoa" murretta puhuvia ja omia erilaisia tapojaan noudattavia pakolaisia. Hyvin kuitenkin selvittiin puolin ja toisin. Eikö meillä olekin syytä olla ylpeitä
        suomalaisuudestamme? Siitä sisusta millä selvisimme.

        Suomalaisuuden raja? Lasketko, että karjalaisetkin kuuluvat niihin vai ovatko he mielestäsi kokonaan se eri lauma joka hyökkää laumana muita vastaan?
        Tuolla jälempänä ja edempänä ainakin tuntuu, että karjalaiset on kokonaan oma rotunsa ja minäkin onneton kun satun kuulumaan heihin enkä oo tiennytkään tuollaisesta rasitteesta ennemmin.
        Itse katson olevani suomalainen.


      • mummeli-36
        Suomalaiset kirjoitti:

        eivät paenneet vastuitaan, etulinjoillakin taisteltiin sisulla maamme itsenäisyyden puolesta, itsenäisyytemme pysyi.
        Olisi annettava kiitos puolustajille, ruuan riittävyydestä huolehtineille, myös lotille, jotka tekivät suurtyön meidän hyväksemme.

        Pieni kansa olemme, vain viitisen miljoonaa, hiukan yli, yksimielisyys ja toistemme suvaitseminen ( itseämme kehumatta) olisi oikea asennoituminen. Silloin emme pahoittaisi toistenkaan, h i u k a n eri tavalla puhuvien mieltä.

        Kyllä Katriina kirjoittaa aivan oikein. Muistan sen matkan evakkojunassa kun yö sydännä pysähdyttiin syömään johonkin ihmeen korpeen johon hyvät ihmiset oli tuoneet ruokaa ja tarvikkeita kotinsa jättämään joutuneille.
        Ei siellä kukaan sanonut ettet sinä saa ruokaa ja huoltoa kun olet karjalainen. Kaikki olivat avuliaita ja ansaitsevat kiitoksen joskin taitaa enää vähemmän heitä elossa olla.


      • mummeli-36
        :)) kirjoitti:

        ;;;

        en ymmärtänyt mutta olkoon vika täällä päässä....


      • fiiuliN
        mummeli-36 kirjoitti:

        Suomalaisuuden raja? Lasketko, että karjalaisetkin kuuluvat niihin vai ovatko he mielestäsi kokonaan se eri lauma joka hyökkää laumana muita vastaan?
        Tuolla jälempänä ja edempänä ainakin tuntuu, että karjalaiset on kokonaan oma rotunsa ja minäkin onneton kun satun kuulumaan heihin enkä oo tiennytkään tuollaisesta rasitteesta ennemmin.
        Itse katson olevani suomalainen.

        Olen Karjalassa syntynyt, ensin siellä 9 vuotisen lapsuuteni viettänyt, välirauhan aikana parisen vuotta ja loput elämästäni jossain muualla. Nyt olen vuodesta -49 viettänyt tässä pitäjässä ja täällä varmaan hautapaikkanikin tulee olemaan.

        Minulle on kuitenkin yhdetekevää sanotaanko minua suomalaiseksi tai karjalaiseksi, ja kumpaan heimoon kuulun. Olen ainakin tällä hetkellä Suomen kansalainen ja käyttäydyn suomalaisten tavoin, olen ikäni käyttäytynyt.

        Karjalaisuus piilee sydämessä, sitä ei näe ulkopuoleta kukaan


      • kitina
        mummeli-36 kirjoitti:

        Suomalaisuuden raja? Lasketko, että karjalaisetkin kuuluvat niihin vai ovatko he mielestäsi kokonaan se eri lauma joka hyökkää laumana muita vastaan?
        Tuolla jälempänä ja edempänä ainakin tuntuu, että karjalaiset on kokonaan oma rotunsa ja minäkin onneton kun satun kuulumaan heihin enkä oo tiennytkään tuollaisesta rasitteesta ennemmin.
        Itse katson olevani suomalainen.

        sanotaan, että suomen mustalaiset ovat peräisin keski-euroopasta !
        jäin ihmettelemään tuolla aiemmin, puhuttiinko siellä ihmisistä vai jostain lauma-eläin porukasta.
        Eiköhän se ole vähän liioiteltua puhua ihmisistä siihen sävyyn . Tai jos on oikeasti niin käynyt, silloin on syytä katsoa peiliin........ Tulee mieleen ,että mitä itse teit???????? Tuskin nyt mikään suomen heimoista käy laumana kenenkään kimppuun, ihan noin vaan..huvin vuoksi . Karjalaiset ovat hyvin ystävällisiä ja sopeutuvaisia.. on ollut pakko joutuessaan sodan jalkoihin ja toisten nurkkiin,
        Kyllä siinä oppii nöyräksi !!!
        Sitäpaitsi, ethän kerro mitään sen toisen osapuolen näkökulmasta joka asiassa on aina vähintään 2 osapuolta.
        Vai muutenko vaan ,ihan huvin vuoksi se karjalaislauma kävi sinun syyttömän kimppuun???????


      • katriina64
        Heimoserkku kirjoitti:

        Yli 4 milj. palestiinalaista asuu arabimaissa
        ja miljoonia niiden ulkopuolella.
        En tiedä, mistä virheelliset tietosi
        ovat peräisin.

        Suomalaisia ei aina pidetä mallikansalaisina
        maailmalla, valitettavasti, ja suvaitsevuuskin
        on niin ja näin omassakin maassa.
        Ainakin vanhemman polven parissa esiintyy rasismia, mutta nuoret ovat suvaitsevampia
        ja avoimempia uusille tuulille.

        Nk. Palestiinalaiskysymys olisi helpompi ratkaista kuin meidän maamme "karjalaiskysymys"
        sotiemme jälkeen.
        Rikkaat Arabivaltiot voisivat asuttaa nuo palestiinalaispakolaiset koska vaan, mutta silloinhan olisi riitakapula pois käsistä. Maailmalle ei voitaisi tiedoittaa kuinka kaltoin palestiinalaisia kohdellaan.
        Kun sanoin suomalaisten eri heimojen antaneen maataan(pakosta tosin) 500000 karjalaisen asuttaviksi, että ei meillä tullut kahinoita ja sotia. Eivät esm. Pohjanmaalaiset häätäneet siirtoväkeä matkoihinsa, eivätkä edes riidelleet ja tapelleet heidän kanssaan. Arabivaltiot eivät huoli heimon ja uskonveljiään alueilleen, elämään rauhassa keskuudessaan, sillä silloinhan ei olisi tuota asetta, millä kahinoidaan Israelia vastaan.
        Ei minulla mitään virheellisiä tietoja ole. Palestiinalaisia asuu paljonkin esm Saudi Arabiassa siirtotyöläisinä ja he ovat kovan kontrollin alaisia, sillä heidän pelätään saavan valtaa epädemokraattisen hallintojärjestelmän maassa. Tutkimusten mukaan palestiinalaiset ovat Arabikansoista älykkäinpiä ja ahkerimpia.
        Olisiko mielestäsi vaikea tehtävä antaa asuttavaksi alueita noille sodan jaloissa eläville palestiinalaisille? Eipä olisi, mutta kun heitä pidetään pakolaisleireillä, niin maailman myötätunto on tietenkin palestiinalaisten puolella ja vihaa Israelia kohtaan lietsotaan median välityksellä. Ystäväni tuli juuri matkalta Israelista ja kertoi, ettäSuomenkaan tiedotusvälineet eivät kerro neljättä osaa niistä militanttien raketti-iskuista mitä Israel saa niskaansa.
        Arabit kahinoivat aina keskenään, mutta yksimielisyyttä tuo vain Israelviha.


      • katriina64
        katriina64 kirjoitti:

        Nk. Palestiinalaiskysymys olisi helpompi ratkaista kuin meidän maamme "karjalaiskysymys"
        sotiemme jälkeen.
        Rikkaat Arabivaltiot voisivat asuttaa nuo palestiinalaispakolaiset koska vaan, mutta silloinhan olisi riitakapula pois käsistä. Maailmalle ei voitaisi tiedoittaa kuinka kaltoin palestiinalaisia kohdellaan.
        Kun sanoin suomalaisten eri heimojen antaneen maataan(pakosta tosin) 500000 karjalaisen asuttaviksi, että ei meillä tullut kahinoita ja sotia. Eivät esm. Pohjanmaalaiset häätäneet siirtoväkeä matkoihinsa, eivätkä edes riidelleet ja tapelleet heidän kanssaan. Arabivaltiot eivät huoli heimon ja uskonveljiään alueilleen, elämään rauhassa keskuudessaan, sillä silloinhan ei olisi tuota asetta, millä kahinoidaan Israelia vastaan.
        Ei minulla mitään virheellisiä tietoja ole. Palestiinalaisia asuu paljonkin esm Saudi Arabiassa siirtotyöläisinä ja he ovat kovan kontrollin alaisia, sillä heidän pelätään saavan valtaa epädemokraattisen hallintojärjestelmän maassa. Tutkimusten mukaan palestiinalaiset ovat Arabikansoista älykkäinpiä ja ahkerimpia.
        Olisiko mielestäsi vaikea tehtävä antaa asuttavaksi alueita noille sodan jaloissa eläville palestiinalaisille? Eipä olisi, mutta kun heitä pidetään pakolaisleireillä, niin maailman myötätunto on tietenkin palestiinalaisten puolella ja vihaa Israelia kohtaan lietsotaan median välityksellä. Ystäväni tuli juuri matkalta Israelista ja kertoi, ettäSuomenkaan tiedotusvälineet eivät kerro neljättä osaa niistä militanttien raketti-iskuista mitä Israel saa niskaansa.
        Arabit kahinoivat aina keskenään, mutta yksimielisyyttä tuo vain Israelviha.

        Toki palestiinalaisia asuu muissa Arabimaissa, en sitä kielläkään, mutta omaa maa-aluetta heille ei anneta, niinkuin Suomen siirtolaisille viime sotiemme jälkeen.
        Palestiinalaiset ovat naapurimaissaan yleensä vain "työkeikalla."


      • isoäiti*
        katriina64 kirjoitti:

        Nk. Palestiinalaiskysymys olisi helpompi ratkaista kuin meidän maamme "karjalaiskysymys"
        sotiemme jälkeen.
        Rikkaat Arabivaltiot voisivat asuttaa nuo palestiinalaispakolaiset koska vaan, mutta silloinhan olisi riitakapula pois käsistä. Maailmalle ei voitaisi tiedoittaa kuinka kaltoin palestiinalaisia kohdellaan.
        Kun sanoin suomalaisten eri heimojen antaneen maataan(pakosta tosin) 500000 karjalaisen asuttaviksi, että ei meillä tullut kahinoita ja sotia. Eivät esm. Pohjanmaalaiset häätäneet siirtoväkeä matkoihinsa, eivätkä edes riidelleet ja tapelleet heidän kanssaan. Arabivaltiot eivät huoli heimon ja uskonveljiään alueilleen, elämään rauhassa keskuudessaan, sillä silloinhan ei olisi tuota asetta, millä kahinoidaan Israelia vastaan.
        Ei minulla mitään virheellisiä tietoja ole. Palestiinalaisia asuu paljonkin esm Saudi Arabiassa siirtotyöläisinä ja he ovat kovan kontrollin alaisia, sillä heidän pelätään saavan valtaa epädemokraattisen hallintojärjestelmän maassa. Tutkimusten mukaan palestiinalaiset ovat Arabikansoista älykkäinpiä ja ahkerimpia.
        Olisiko mielestäsi vaikea tehtävä antaa asuttavaksi alueita noille sodan jaloissa eläville palestiinalaisille? Eipä olisi, mutta kun heitä pidetään pakolaisleireillä, niin maailman myötätunto on tietenkin palestiinalaisten puolella ja vihaa Israelia kohtaan lietsotaan median välityksellä. Ystäväni tuli juuri matkalta Israelista ja kertoi, ettäSuomenkaan tiedotusvälineet eivät kerro neljättä osaa niistä militanttien raketti-iskuista mitä Israel saa niskaansa.
        Arabit kahinoivat aina keskenään, mutta yksimielisyyttä tuo vain Israelviha.

        Suosittelen Presidentti Jimmy Carterin kirjaa
        "Palestine Peace Not Apartheid", siinä on paljon
        ajankohtaista tietoa ja joudut ehkä muuttamaan
        käsityksiäsi asioista.
        Carterilla on omakohtaisia kokemuksia näistä
        rauhan pyrkimyksistä.
        Hän oli mm neuvottelemassa rauhan Israelin ja
        Egyptin välille, mikä on pitänyt.

        Olen ollut Israelissa ja minulla on israelialaisia sekä palestiinalaisia
        ystäviä ja tuttavia,mutta
        se ei suinkaan tee asiantuntijaa
        arabimaiden ongelmissa.


      • nimenmuutos
        katriina64 kirjoitti:

        Toki palestiinalaisia asuu muissa Arabimaissa, en sitä kielläkään, mutta omaa maa-aluetta heille ei anneta, niinkuin Suomen siirtolaisille viime sotiemme jälkeen.
        Palestiinalaiset ovat naapurimaissaan yleensä vain "työkeikalla."

        Valtio oli nimeltään Palestiina mutta
        nimi hebrealaistettiin 1948, kun Israel
        perustettiin.
        Samasta maapläntistä on kysymys.
        Maa on jaettu israelilaisten ja palestiinalaisten
        asuma-alueisiin.
        Toisille se on Pyhä Maa tai Holy Land


      • Nimetön..
        kitina kirjoitti:

        sanotaan, että suomen mustalaiset ovat peräisin keski-euroopasta !
        jäin ihmettelemään tuolla aiemmin, puhuttiinko siellä ihmisistä vai jostain lauma-eläin porukasta.
        Eiköhän se ole vähän liioiteltua puhua ihmisistä siihen sävyyn . Tai jos on oikeasti niin käynyt, silloin on syytä katsoa peiliin........ Tulee mieleen ,että mitä itse teit???????? Tuskin nyt mikään suomen heimoista käy laumana kenenkään kimppuun, ihan noin vaan..huvin vuoksi . Karjalaiset ovat hyvin ystävällisiä ja sopeutuvaisia.. on ollut pakko joutuessaan sodan jalkoihin ja toisten nurkkiin,
        Kyllä siinä oppii nöyräksi !!!
        Sitäpaitsi, ethän kerro mitään sen toisen osapuolen näkökulmasta joka asiassa on aina vähintään 2 osapuolta.
        Vai muutenko vaan ,ihan huvin vuoksi se karjalaislauma kävi sinun syyttömän kimppuun???????

        Toivon, että ottaisit mallia fiksuista (Katriina ja fiuliN) , silloin olisi helpompi viestiä.

        Kirjoittelette täällä tietokoneella viestejä, Suomessa, siis olette samat mahdollisuudet saaneet, jopa vapain opiskelupaikoin ja verovapauksin , mistä me suomalaiset olemme maksaneet, - silti joku teistä kysyy, oletteko suomalaisia. Hän ei ilmeisesti tajua, että kyllä se meidän yhteisillä varoillamme on maksettu, silti purnaatte. eikö sovinto olisi parempi?

        Kerroin jo kauan sitten, että perinnön saanti oli motiivina tuolla hammaslääkäri-eukolla. Hänen kanssaan en ole enää tekemisissä, sillä vaikka tuon lapsen kohtalo heidän takiaan on lopullinen, niin jotain meidän kannaltamme hyvääkin siitä seurasi, kun he veivät melkein koko perinnön: he ostivat pari loistohuvilaa Nizzasta, ja muuttivat sinne koko suku, eukko on edelleen lihonut ja jalat ovat huonot. Mutta meidän ei tarvitse heitä ajatella, joskus harvoin eukko lähettää niitä fundamentalistien korteeja minulle, en vastaa niihin.


      • kitina
        Nimetön.. kirjoitti:

        Toivon, että ottaisit mallia fiksuista (Katriina ja fiuliN) , silloin olisi helpompi viestiä.

        Kirjoittelette täällä tietokoneella viestejä, Suomessa, siis olette samat mahdollisuudet saaneet, jopa vapain opiskelupaikoin ja verovapauksin , mistä me suomalaiset olemme maksaneet, - silti joku teistä kysyy, oletteko suomalaisia. Hän ei ilmeisesti tajua, että kyllä se meidän yhteisillä varoillamme on maksettu, silti purnaatte. eikö sovinto olisi parempi?

        Kerroin jo kauan sitten, että perinnön saanti oli motiivina tuolla hammaslääkäri-eukolla. Hänen kanssaan en ole enää tekemisissä, sillä vaikka tuon lapsen kohtalo heidän takiaan on lopullinen, niin jotain meidän kannaltamme hyvääkin siitä seurasi, kun he veivät melkein koko perinnön: he ostivat pari loistohuvilaa Nizzasta, ja muuttivat sinne koko suku, eukko on edelleen lihonut ja jalat ovat huonot. Mutta meidän ei tarvitse heitä ajatella, joskus harvoin eukko lähettää niitä fundamentalistien korteeja minulle, en vastaa niihin.

        vastaat, mutta itselleen on sokea, sikäli että omien suku ja perintö-asioiden, ja yhden
        "hammaslääkärieukon", kuten itse sanot, takia yleistät ja leimaat kaikki karjalaiset samanlaisiksi ryöstäjiksi ja lauma päällekäyjiksi !!
        nehän pitäisi selvittää asianomaisten keskenään, eikä täällä palstoilla yleistää !
        Kuten sanottu, joka heimossa ja jopa joka suvussa on meitä ihmisiä joka lähtöön.
        Mielestäni kaikkien kanssa pitää jotenkin tulla toimeen, ja onhan perintö-asioissa olemassa laki!
        Eläkäämme sovussa asiat ei ketään mollaamalla parane... kaikille pitää olla tilaa tällä pallolla ja suvaitsevaisuutta !
        Karjalaiset ovat yhtä hyviä suomalaisia kuin muutkin !


      • mummeli-36
        kitina kirjoitti:

        vastaat, mutta itselleen on sokea, sikäli että omien suku ja perintö-asioiden, ja yhden
        "hammaslääkärieukon", kuten itse sanot, takia yleistät ja leimaat kaikki karjalaiset samanlaisiksi ryöstäjiksi ja lauma päällekäyjiksi !!
        nehän pitäisi selvittää asianomaisten keskenään, eikä täällä palstoilla yleistää !
        Kuten sanottu, joka heimossa ja jopa joka suvussa on meitä ihmisiä joka lähtöön.
        Mielestäni kaikkien kanssa pitää jotenkin tulla toimeen, ja onhan perintö-asioissa olemassa laki!
        Eläkäämme sovussa asiat ei ketään mollaamalla parane... kaikille pitää olla tilaa tällä pallolla ja suvaitsevaisuutta !
        Karjalaiset ovat yhtä hyviä suomalaisia kuin muutkin !

        Noin sitä pittää. Olen 100% kanssasi samaa mieltä. Turha asioita täällä on jauhaa ja toisia panetella. Tuskin ne asiat siellä suvun kesken paremmaksi sillä muuttuu. se on nyt niin ja sillä sipuli. Jos ei mahuta sopimaan niin ollaan tyytyväisenä riidoissa.


      • Motiivisi
        Nimetön.. kirjoitti:

        Toivon, että ottaisit mallia fiksuista (Katriina ja fiuliN) , silloin olisi helpompi viestiä.

        Kirjoittelette täällä tietokoneella viestejä, Suomessa, siis olette samat mahdollisuudet saaneet, jopa vapain opiskelupaikoin ja verovapauksin , mistä me suomalaiset olemme maksaneet, - silti joku teistä kysyy, oletteko suomalaisia. Hän ei ilmeisesti tajua, että kyllä se meidän yhteisillä varoillamme on maksettu, silti purnaatte. eikö sovinto olisi parempi?

        Kerroin jo kauan sitten, että perinnön saanti oli motiivina tuolla hammaslääkäri-eukolla. Hänen kanssaan en ole enää tekemisissä, sillä vaikka tuon lapsen kohtalo heidän takiaan on lopullinen, niin jotain meidän kannaltamme hyvääkin siitä seurasi, kun he veivät melkein koko perinnön: he ostivat pari loistohuvilaa Nizzasta, ja muuttivat sinne koko suku, eukko on edelleen lihonut ja jalat ovat huonot. Mutta meidän ei tarvitse heitä ajatella, joskus harvoin eukko lähettää niitä fundamentalistien korteeja minulle, en vastaa niihin.

        Kateus vie kalatkin vedestä


      • Nimetön..
        mummeli-36 kirjoitti:

        Noin sitä pittää. Olen 100% kanssasi samaa mieltä. Turha asioita täällä on jauhaa ja toisia panetella. Tuskin ne asiat siellä suvun kesken paremmaksi sillä muuttuu. se on nyt niin ja sillä sipuli. Jos ei mahuta sopimaan niin ollaan tyytyväisenä riidoissa.

        siksi en jatka pitempään.

        Tuon eukon kanssa keskustelusta on turha mitään toivoa,
        viimeisessä kortissankin hän korosti, että sinun tulee syntyä uudelleen...
        jne...
        (Laitan heti roskiin.)
        Minulla on lapsesta lähtien oma turvallisnen uskoni Luojaani, joka on antanut minun syntyä. Minusta tuo "uudelleensyntyminen" tuntuu oikean syntymän lahjan ja ihmeen vähättelyltä, en halua siitä kuulla.
        Minulla on oma uskonelämäni omassa seurakunnassani ystävieni kanssa.

        Ilmeisesti häntä painaa unissaankin erään pienen pojan rääkkääminen, jota hän harrasti muutettuaan asumaan meidän lähiöömme. Sitä ihminen niittää, mitä on tullut kylväneeksi. Ehkä hänkin on huomannut, että raha ei tuonutkaan onnea.
        Onnekseen häneltä puuttuu omatunto.

        Lukekaa tuo edellä mainitsemani kirja "Naamiona terve mieli" ( by Raimo Mäkelä). Siinä on kuvattu tuo eukko.

        Karjalaisia arvstelin vain siitä, että hän sai kritiikittömästi heitä mukaansa. Sitä ennen olin pitänyt monista karjalaisista, asunutkin opiskeluaikana yhdessä. Mutta tuo kyllä vaikutti, tuo avunanto hammaslääkärille, vaikka hän olisikin paikannut ilmaiseksi.


      • itsestään moni asian arvaa
        Motiivisi kirjoitti:

        Kateus vie kalatkin vedestä

        ehkä siksi luulit väärin.

        Päin vastoin, se että edellisellä sukupolvella oli perintö jätettävänä,
        aiheutti onnettomuutta tuon hammaslääkäri-eukon toimien kautta meille.

        En usko, että raha tuo onnea.

        Mitään muutakaan häneltä en totisesti kadehdi,
        olen iloinen, että tuttavuus on ohi.


      • fiiuliN
        itsestään moni asian arvaa kirjoitti:

        ehkä siksi luulit väärin.

        Päin vastoin, se että edellisellä sukupolvella oli perintö jätettävänä,
        aiheutti onnettomuutta tuon hammaslääkäri-eukon toimien kautta meille.

        En usko, että raha tuo onnea.

        Mitään muutakaan häneltä en totisesti kadehdi,
        olen iloinen, että tuttavuus on ohi.

        Muistan vain tapauksen kun toin täällä palstalla esiin erään oman vaikeuteni.
        Olin vasta kirjoitellut vuoden verran enkä tietänyt oikeastaan kuinka kirjoittaisin.

        Olin luullut että jokainen täällä kirjoittaa oikeista asioita, myös henkilökohtaisista, niinpä minäkin kerroin vaikeudestani erään henkilön suhteen.
        Mutta koska kukaan ei tiennyt tapauksesta mitään eikä tuntenut omakohtaisesti tuota toista henkilöä, niin minähän siinä jouduin kovaan tuleen.
        Kaikki kauheudet pistettiin minun syykseni , mutta henkilö joka minulle oli täysi kauhistus , puhdistettiin joukkovoimin viattomaksi koko tapahtuneeseen.

        Siinä tulin huomaamaan ettei asioita voi ymmärtää ainoastaan toisen kertomuksen perusteella.


      • katriina64
        nimenmuutos kirjoitti:

        Valtio oli nimeltään Palestiina mutta
        nimi hebrealaistettiin 1948, kun Israel
        perustettiin.
        Samasta maapläntistä on kysymys.
        Maa on jaettu israelilaisten ja palestiinalaisten
        asuma-alueisiin.
        Toisille se on Pyhä Maa tai Holy Land

        Palestiinalaiset olivat asuneet maassa 1000 vuotta ja se oli ja on heidän kotimaansa. Israelilsisilla, eli juutalaisilla ei ollut mitään omaa maata, mutta heille annettiin silloin 48 oma maansa ja palestiinalaiset kokivat tulokkaat miehittäjinä, niinkuin he olivatkin, mutta eivät tietenkään omin voimin, vaan Britannian ja Yhdysvaltojen avustamina, aseistamina.
        Katsoin tänään TV- ohjelman, missä juutalainen, Israelissa asuva kirjailija kertoi puolueettomasti konfliktien syistä. Hän sanoi, etteivät ne ole uskonnollisia, eivät poliittisiakaan, van fanaatikkojen aiheuttamia, puolin ja toisin, missä alkuunpanijana on vain viha ja kosto.
        Joku sanoi, ettei ole Israelasiantuntija. Minä vielä vähemmän, sillä en ole edes käynyt koskaan koko maassa. Tiedän vain sen mitä media välittää ja uskon, ettei Lähi-Itään koskaan tule rauhaa, sillä sellainen fanaattisuus, ettei oma henki ole minkään arvoinen(itsemurhaiskut)ei koskaan tuo pysyvää rauhaa. Kun näkee alle 10-vuotiaiden
        lasten uhoavan ja vannovan kuolemaa israelilaisille, niin melko toivottomalta näyttää. Koston kierre on voimassa ja elää sukupolvesta toiseen.


      • kitina
        fiiuliN kirjoitti:

        Muistan vain tapauksen kun toin täällä palstalla esiin erään oman vaikeuteni.
        Olin vasta kirjoitellut vuoden verran enkä tietänyt oikeastaan kuinka kirjoittaisin.

        Olin luullut että jokainen täällä kirjoittaa oikeista asioita, myös henkilökohtaisista, niinpä minäkin kerroin vaikeudestani erään henkilön suhteen.
        Mutta koska kukaan ei tiennyt tapauksesta mitään eikä tuntenut omakohtaisesti tuota toista henkilöä, niin minähän siinä jouduin kovaan tuleen.
        Kaikki kauheudet pistettiin minun syykseni , mutta henkilö joka minulle oli täysi kauhistus , puhdistettiin joukkovoimin viattomaksi koko tapahtuneeseen.

        Siinä tulin huomaamaan ettei asioita voi ymmärtää ainoastaan toisen kertomuksen perusteella.

        haukuta päinvastoin ! jokaisen vaikeuksille on varmasti ymmärtäjiä!
        Päinvastoin karjalaiset on tulleet haukutuksi ja kelvottomksi leimattua.Ja vain jonkun henkilökohtaisen perinto-asian takia !
        ne voi olla tosi kipeitä ja kiusallisia tiedetään kyllä.... mutta syyttömiähän ne muut karjalaiset siihen ovat ! Ja koskaan ei missään asiassa ole yhtä syyllistä, toinen vaan ei ole puolustautumassa.
        Joten asia ei varmaankaan täällä repostelemalla
        sen selvemmäksi tule.
        Kyllä jokaisen vaikeuksia kuunnellaan.. niitä kun satuu olemaan meillä jokaisella. Mutta ehkä
        joku muu keino kuin mustamaalaaminen ja syytteleminen olisi rakentavampi tapa.
        Ensi sunnuntai on ensimmäinen adventti, joten hyvää pikkujoulu aikaa kaikille.
        Ollaan kuitenkin kiltisti.. tonttuja voi jo hiippailla ikkunan alla........


      • mainitsemastani tapauksesta
        kitina kirjoitti:

        haukuta päinvastoin ! jokaisen vaikeuksille on varmasti ymmärtäjiä!
        Päinvastoin karjalaiset on tulleet haukutuksi ja kelvottomksi leimattua.Ja vain jonkun henkilökohtaisen perinto-asian takia !
        ne voi olla tosi kipeitä ja kiusallisia tiedetään kyllä.... mutta syyttömiähän ne muut karjalaiset siihen ovat ! Ja koskaan ei missään asiassa ole yhtä syyllistä, toinen vaan ei ole puolustautumassa.
        Joten asia ei varmaankaan täällä repostelemalla
        sen selvemmäksi tule.
        Kyllä jokaisen vaikeuksia kuunnellaan.. niitä kun satuu olemaan meillä jokaisella. Mutta ehkä
        joku muu keino kuin mustamaalaaminen ja syytteleminen olisi rakentavampi tapa.
        Ensi sunnuntai on ensimmäinen adventti, joten hyvää pikkujoulu aikaa kaikille.
        Ollaan kuitenkin kiltisti.. tonttuja voi jo hiippailla ikkunan alla........

        Onkin jo paljon aikaa, mutta opin ymmärtämään juuri sen että yksipuolisesti kuunneltuna asiat eivät tule esiin oikeassa valossa.

        Sanoinko muuten ,, että haukutaan...


      • mummeli-36
        fiiuliN kirjoitti:

        Muistan vain tapauksen kun toin täällä palstalla esiin erään oman vaikeuteni.
        Olin vasta kirjoitellut vuoden verran enkä tietänyt oikeastaan kuinka kirjoittaisin.

        Olin luullut että jokainen täällä kirjoittaa oikeista asioita, myös henkilökohtaisista, niinpä minäkin kerroin vaikeudestani erään henkilön suhteen.
        Mutta koska kukaan ei tiennyt tapauksesta mitään eikä tuntenut omakohtaisesti tuota toista henkilöä, niin minähän siinä jouduin kovaan tuleen.
        Kaikki kauheudet pistettiin minun syykseni , mutta henkilö joka minulle oli täysi kauhistus , puhdistettiin joukkovoimin viattomaksi koko tapahtuneeseen.

        Siinä tulin huomaamaan ettei asioita voi ymmärtää ainoastaan toisen kertomuksen perusteella.

        Joka asiassa on kaksi puolta ja jos tuo jonkun tuollaisen tavallaan riita-asian esiin täällä ei kukaan pysty asiaan samaistumaan ellei tiedä myös toisen osapuolen kantaa.
        Itsestä se meistä tuntuu pahalta kun yrittää selittää mutta kun toiset ei ymmärrä kun haluavat vaan kuulla myös sen toisen kannan.
        Voisikin olla ehkä parempi kirjoittaa myönteisiä kokemuksia ja huumori silmänurkassa niin ehkä silloin saisi jutun juurtakin aikaan.


      • Anne-Mari
        Nimetön.. kirjoitti:

        siksi en jatka pitempään.

        Tuon eukon kanssa keskustelusta on turha mitään toivoa,
        viimeisessä kortissankin hän korosti, että sinun tulee syntyä uudelleen...
        jne...
        (Laitan heti roskiin.)
        Minulla on lapsesta lähtien oma turvallisnen uskoni Luojaani, joka on antanut minun syntyä. Minusta tuo "uudelleensyntyminen" tuntuu oikean syntymän lahjan ja ihmeen vähättelyltä, en halua siitä kuulla.
        Minulla on oma uskonelämäni omassa seurakunnassani ystävieni kanssa.

        Ilmeisesti häntä painaa unissaankin erään pienen pojan rääkkääminen, jota hän harrasti muutettuaan asumaan meidän lähiöömme. Sitä ihminen niittää, mitä on tullut kylväneeksi. Ehkä hänkin on huomannut, että raha ei tuonutkaan onnea.
        Onnekseen häneltä puuttuu omatunto.

        Lukekaa tuo edellä mainitsemani kirja "Naamiona terve mieli" ( by Raimo Mäkelä). Siinä on kuvattu tuo eukko.

        Karjalaisia arvstelin vain siitä, että hän sai kritiikittömästi heitä mukaansa. Sitä ennen olin pitänyt monista karjalaisista, asunutkin opiskeluaikana yhdessä. Mutta tuo kyllä vaikutti, tuo avunanto hammaslääkärille, vaikka hän olisikin paikannut ilmaiseksi.

        nousemaan pystyyn!

        Siinä todellakin vähätellään -niinkuin sanoit- syntymisen ja synnyttämisen suurta ihmettä, ja myös suurta urakkaa, minkä nainen siinä tekee.

        Aina kun joku useimmiten vielä mies suu vaahdossa höyryää jostain "uudestisyntymisestä", tekisi mieli sanoa, että olepas hiljaa, kun et ymmärrä syntymästä mitään.


      • Nimetön..
        Anne-Mari kirjoitti:

        nousemaan pystyyn!

        Siinä todellakin vähätellään -niinkuin sanoit- syntymisen ja synnyttämisen suurta ihmettä, ja myös suurta urakkaa, minkä nainen siinä tekee.

        Aina kun joku useimmiten vielä mies suu vaahdossa höyryää jostain "uudestisyntymisestä", tekisi mieli sanoa, että olepas hiljaa, kun et ymmärrä syntymästä mitään.

        jossa kyllä todella on naisella myös henki ja elämä pelissä, niin oma kuin vauvankin, silloin ihminen rukoilee koko kehollaan ja sielullaan, siinä on Luoja läsnä. Kiitollisuus on luonnollinen reaktio sen jälkeen.

        (Muissa sitten, jossain höpötyksissä 'uudestisyntmisestä' on läsnä vain häiriytyneen ihmisen mieli.)

        (Sellainen ihminen ei ole kokenut oikeata syntymisen ihmettä. Oikean synnytyksen kokenut ei enää koskaan käytä rumia nimityksiä naisen synnytyselimistä. Jos tunnette esim. gynekologin, voitte panna sen merkille, ei missään olosuhteissa.)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      177
      3938
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      113
      2569
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2204
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2165
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      49
      1869
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1485
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1351
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1322
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1160
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe