Kokemuksia sahajajoogasta

sahajajoogaa kokeillut

Hei!

Olen viime aikoina tutustunut sahajajoogaan. Se on tuntunut hyvälle ja olen saanut rentouduttua sen avulla paremmin kuin aikaisemmin harrastamani hathajoogan avulla. Lisäksi huomasin hiljattain, että sahajajooga on ilmeisesti tuonut rentoutumisen lisäksi apua myös esiintymisjännitykseeni, johon en uskonut, että voisin saada apua mistään.

Olisin kiinnostunut kuulemaan, millaisia kokemuksia teillä muilla on sahajajoogan harrastamisesta. Onko se auttanut teitä rentoutumisessa tai muissa asioissa?

34

3474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sahajajoogaa kokeillut

      Huomasin vasta äsken tällä palstalla hiljattain aloitetun keskustelun sahajajoogasta. Haluaisin saada vastauksia sellaisilta, jotka ovat saaneet sahajajoogasta positiivisia asioita. Menetelmä ei varmasti sovi kaikille, kuten ei mikään rentoutumis-tms. menetelmä.

      • Kokeillut

        Hei!

        Minä ainakin sain paljon positiivisia asioita Sahaja Yoga -meditaatiosta. Palstan keskusteluissa ei kuitenkaan ole ollut kyse siitä, sopiiko Sahaja Yoga rentoutusmenetelmänä kenellekin. Sahaja Yoga ei ole pelkkä rentoutus- tai mietiskelymenetelmä, vaikka se sellaisena usein esitetäänkin.

        Toisaalta voihan Sahaja Yogaa käyttää pelkkänä rentoutusmenetelmänä. Jossain vaiheessa vain saattaa alkaa kyllästyttää istua proggiksessa, kuunnella aina samanlaista esittelyä chakroista ja hokea samoja vahvistuslauseita. Sitä haluaa ehkä edistyä, sitten mennään ashramiin, opitaan lisää jumalista ja Shri Matajista, ja kohta osallistutaan pujiin, ja sitten ollaankin jo jossain ulkomailla palvomassa Pyhänä Henkenä esiintyvää gurua. Vanhat kaverit eivät enää kiinnosta, järjestetty avioliitto alkaa vaikuttaa tärkeältä askelelta henkisen kehityksen kannalta. Mieleen tulevat epäilykset ja kriittiset ajatukset opitaan tukahduttamaan. Ei siinä mitään, mutta jos tällainen ei ole suunnitelmissa, niin kannattaa ehkä harkita, kuinka pitkälle on valmis "kehittymään henkisesti".

        Meditaatiotekniikassa ei varmaan sinänsä ole mitään epäilyttävää, mutta siihenkään ei kannata jäädä kiinni, jos se jossain vaiheessa alkaa tuntua pahalta. Jotkut ovat sitä mieltä, että Sahaja Yogassa ollaan tekemisissä hirveän vahvojen psykofyysisten voimien kanssa, jotka saavat aluksi aikaan paljon positiivista. Kohta energia kuitenkin alkaa ennemminkin hajottaa ihmistä, ja chakrat menevät epätasapainoon. Sitten kaivataan alkuaikojen positiivisia vaikutuksia ja yritetään kahta kamalammin päästä tähän tilaan. Itsesyytökset saattavat vallata mielen, kun ei ole kovinkaan "hengen tilassa". Ryhmästä voi tulla entistäkin riippuvaisemmaksi, kun kaiken hyvän uskoo olevan lähtöisin sieltä.

        Mutta itse tiedät varmaankin parhaiten, mikä sinulle sopii. Kannattaa vain alun perin olla tietoinen, mitä "vaaroja" Sahaja Yogan harjoittamiseen liittyy.


      • sahajajoogaa kokeillut
        Kokeillut kirjoitti:

        Hei!

        Minä ainakin sain paljon positiivisia asioita Sahaja Yoga -meditaatiosta. Palstan keskusteluissa ei kuitenkaan ole ollut kyse siitä, sopiiko Sahaja Yoga rentoutusmenetelmänä kenellekin. Sahaja Yoga ei ole pelkkä rentoutus- tai mietiskelymenetelmä, vaikka se sellaisena usein esitetäänkin.

        Toisaalta voihan Sahaja Yogaa käyttää pelkkänä rentoutusmenetelmänä. Jossain vaiheessa vain saattaa alkaa kyllästyttää istua proggiksessa, kuunnella aina samanlaista esittelyä chakroista ja hokea samoja vahvistuslauseita. Sitä haluaa ehkä edistyä, sitten mennään ashramiin, opitaan lisää jumalista ja Shri Matajista, ja kohta osallistutaan pujiin, ja sitten ollaankin jo jossain ulkomailla palvomassa Pyhänä Henkenä esiintyvää gurua. Vanhat kaverit eivät enää kiinnosta, järjestetty avioliitto alkaa vaikuttaa tärkeältä askelelta henkisen kehityksen kannalta. Mieleen tulevat epäilykset ja kriittiset ajatukset opitaan tukahduttamaan. Ei siinä mitään, mutta jos tällainen ei ole suunnitelmissa, niin kannattaa ehkä harkita, kuinka pitkälle on valmis "kehittymään henkisesti".

        Meditaatiotekniikassa ei varmaan sinänsä ole mitään epäilyttävää, mutta siihenkään ei kannata jäädä kiinni, jos se jossain vaiheessa alkaa tuntua pahalta. Jotkut ovat sitä mieltä, että Sahaja Yogassa ollaan tekemisissä hirveän vahvojen psykofyysisten voimien kanssa, jotka saavat aluksi aikaan paljon positiivista. Kohta energia kuitenkin alkaa ennemminkin hajottaa ihmistä, ja chakrat menevät epätasapainoon. Sitten kaivataan alkuaikojen positiivisia vaikutuksia ja yritetään kahta kamalammin päästä tähän tilaan. Itsesyytökset saattavat vallata mielen, kun ei ole kovinkaan "hengen tilassa". Ryhmästä voi tulla entistäkin riippuvaisemmaksi, kun kaiken hyvän uskoo olevan lähtöisin sieltä.

        Mutta itse tiedät varmaankin parhaiten, mikä sinulle sopii. Kannattaa vain alun perin olla tietoinen, mitä "vaaroja" Sahaja Yogan harjoittamiseen liittyy.

        Hei!

        Kiitos vastauksestasi sahajajoogaan koskevaan kysymykseeni.

        On totta, että sahajajoogaan liittyy varmasti asioita, jotka eivät kuulu ns. tavalliseen rentoutumiseen. Shri Matajin palvominen ei ole tavoitteenani enkä etsi ns. uutta uskontoa sahajajoogasta. Olen harrastanut muitakin joogamuotoja, esim. hathajoogaa ja olen ollut alusta asti tietoinen siitä, että sahajajooga on ns. bhakti-tyyppistä joogaa, jossa gurun asema on keskeinen. Olen ollut myös tietoinen uskontojen uhrien sivujen näkemyksestä sahaja joogasta (sivumennen sanoen joskus sivuilla käydessäni on joskus mietityttänyt se, että sivulla varoitellaan lähinnä intialaisperäisistä liikkeistä, mutta sivuilla ei mainita esim. ev-lut kirkon herätysliikkeitä tai muita kristillisiä lahkoja, joiden piirissä tapahtuu paljon henkistä väkivaltaa). Olen kaiken kaikkiaan ollut hieman varuillani sahaja joogan tilaisuuksissa käydessäni. Kieltämättä hieman pelkäsin aluksi sitä, että minut aivopestäsiiin, mutta toistaiseksi pelkoni ovat olleet aivan turhia. Ihmiset ovat olleet hyvin ystävällisiä ja tasapainoisen oloisia.

        Itse meditaatio on tuntunut hyvälle eikä kukaan siis ole painostanut minua liittymään mihinkään tai tekemään mitään vastoin tahtoani - toisin kuin monen muun uskonnollisväritteisen suuntauksen tai new age-tyyppisten liikkeiden tilaisuuksissa minulle on tapahtunut. Jokaisessa uskonnollisessa tai uskontoa tietyiltä osin liippaavassa järjestössä ja liikkeessä on aina monenlaisia ihmisiä mukana. Intiassa paljon joogaa opiskellut ystäväni on kertonut, että Intiassa on paljon jooganopettajia ja -suuntauksia, mutta hänen mielestääni yhden opettajan tai suuntausta harjoittavan joogaajan väärinkäytökset eivät romuta sinänsä joogan tai kyseisen joogakoulukunnan arvoa ja menetelmän toimivuutta.

        Ajattelen jotenkin niin, kun Shri Mataji on itse sanonut, että jokainen on oma opettajansa, että jos sahajajoogan meditaatiomenetelmä itsessään on toimiva ja se auttaa rentoutumaan ja keskittymään, niin miksen harjoittaisi sitä. Olen ajatellut, että harjoitan elämässäni joogaa ja meditaatiota oman sisältäni tulevan tunteen mukaisesti, eli jos tunnen että minua painostetaan tai minulle tulee vahva tunne siitä, että tämä ei ole minun juttuni, niin jättäydyn pois kelkasta. Faktahan on, että totuutta ei voi kukaan omistaa.

        Olit kokeillut itsekin sahajajoogaa. Kertoisitko vielä lisää kokemuksistasi. Olitko mukana toiminnassa pidempään ja millaiset tunteet sinulla on tällä hetkellä sahajajoogasta. Minua jäi kiinnostamaan myös se, mitä kirjoitit energioiden epätasapainoon menosta sahajajoogan kautta. Osaatko sanoa, mikä sahajajoogassa on sellaista, että se joidenkin mukaan saa chakrat epätasapainoon? Voiko olla kyse siitä, että menetelmä ei vain sovi kaikille, vai onko kyse itse menetelmän "vaarallisuudesta"? Nostaako se kundalinivoiman ylös liian nopeasti? Mitä meditointimenetelmää suosittelisit sahajajoogan tilalle sellaiselle henkilölle, joka kaipaa vapautumista stressistä ja jännitystiloista?

        Kiitokset jo etukäteen neuvoista ja mukavaa joulukuuta!


      • Kokeillut
        sahajajoogaa kokeillut kirjoitti:

        Hei!

        Kiitos vastauksestasi sahajajoogaan koskevaan kysymykseeni.

        On totta, että sahajajoogaan liittyy varmasti asioita, jotka eivät kuulu ns. tavalliseen rentoutumiseen. Shri Matajin palvominen ei ole tavoitteenani enkä etsi ns. uutta uskontoa sahajajoogasta. Olen harrastanut muitakin joogamuotoja, esim. hathajoogaa ja olen ollut alusta asti tietoinen siitä, että sahajajooga on ns. bhakti-tyyppistä joogaa, jossa gurun asema on keskeinen. Olen ollut myös tietoinen uskontojen uhrien sivujen näkemyksestä sahaja joogasta (sivumennen sanoen joskus sivuilla käydessäni on joskus mietityttänyt se, että sivulla varoitellaan lähinnä intialaisperäisistä liikkeistä, mutta sivuilla ei mainita esim. ev-lut kirkon herätysliikkeitä tai muita kristillisiä lahkoja, joiden piirissä tapahtuu paljon henkistä väkivaltaa). Olen kaiken kaikkiaan ollut hieman varuillani sahaja joogan tilaisuuksissa käydessäni. Kieltämättä hieman pelkäsin aluksi sitä, että minut aivopestäsiiin, mutta toistaiseksi pelkoni ovat olleet aivan turhia. Ihmiset ovat olleet hyvin ystävällisiä ja tasapainoisen oloisia.

        Itse meditaatio on tuntunut hyvälle eikä kukaan siis ole painostanut minua liittymään mihinkään tai tekemään mitään vastoin tahtoani - toisin kuin monen muun uskonnollisväritteisen suuntauksen tai new age-tyyppisten liikkeiden tilaisuuksissa minulle on tapahtunut. Jokaisessa uskonnollisessa tai uskontoa tietyiltä osin liippaavassa järjestössä ja liikkeessä on aina monenlaisia ihmisiä mukana. Intiassa paljon joogaa opiskellut ystäväni on kertonut, että Intiassa on paljon jooganopettajia ja -suuntauksia, mutta hänen mielestääni yhden opettajan tai suuntausta harjoittavan joogaajan väärinkäytökset eivät romuta sinänsä joogan tai kyseisen joogakoulukunnan arvoa ja menetelmän toimivuutta.

        Ajattelen jotenkin niin, kun Shri Mataji on itse sanonut, että jokainen on oma opettajansa, että jos sahajajoogan meditaatiomenetelmä itsessään on toimiva ja se auttaa rentoutumaan ja keskittymään, niin miksen harjoittaisi sitä. Olen ajatellut, että harjoitan elämässäni joogaa ja meditaatiota oman sisältäni tulevan tunteen mukaisesti, eli jos tunnen että minua painostetaan tai minulle tulee vahva tunne siitä, että tämä ei ole minun juttuni, niin jättäydyn pois kelkasta. Faktahan on, että totuutta ei voi kukaan omistaa.

        Olit kokeillut itsekin sahajajoogaa. Kertoisitko vielä lisää kokemuksistasi. Olitko mukana toiminnassa pidempään ja millaiset tunteet sinulla on tällä hetkellä sahajajoogasta. Minua jäi kiinnostamaan myös se, mitä kirjoitit energioiden epätasapainoon menosta sahajajoogan kautta. Osaatko sanoa, mikä sahajajoogassa on sellaista, että se joidenkin mukaan saa chakrat epätasapainoon? Voiko olla kyse siitä, että menetelmä ei vain sovi kaikille, vai onko kyse itse menetelmän "vaarallisuudesta"? Nostaako se kundalinivoiman ylös liian nopeasti? Mitä meditointimenetelmää suosittelisit sahajajoogan tilalle sellaiselle henkilölle, joka kaipaa vapautumista stressistä ja jännitystiloista?

        Kiitokset jo etukäteen neuvoista ja mukavaa joulukuuta!

        Hei!

        Minusta tuo sinun asenteesi vaikuttaa tosi hyvältä, että otat Sahaja Yogasta sen, mitä tarvitset, et anna kenenkään painostaa ja kuuntelet koko ajan itseäsi.

        Sahaja Yogassa ei tosiaankaan ole tapana painostaa ihmisiä samalla tavalla kuin monissa aika aggressiivista lähetystyötä tekevissä yhteisöissä. Aloittelijoiden annetaan olla melko rauhassa ja katsellaan, koska he ovat valmiita menemään pitemmälle. Joskus siihen saattaa kulua pitkäkin aika.

        Harrastatko muuten tällä hetkellä jotain muuta joogaa? Entä muita energiankanavointijuttuja?

        Uskontojen uhreista olen ihan samaa mieltä. Siellä pitäisi kiinnittää paremmin huomiota siihen, että myös luterilaisessa kirkossa tapahtuu henkistä väkivaltaa. On varmaan erityisen traumatisoivaa, jos on evlut. kirkon piirissä joutunut ns. uhriksi, eikä sitä oteta tarpeeksi vakavasti. Mutta se ei tarkoita, että UUT olisi jotenkin väärässä kritiikissään ei-kristillisiä uskonnollisia yhteisöjä kohtaan.

        Intiassa opiskellut ystäväsi on varmasti oikeassa sanoessaan, että yksi opettaja ei pilaa koko joogan tai jonkun joogatradition mainetta. Kannattaa kuitenkin huomata, että Shri Matajin Sahaja Yoga ei varsinaisesti ole minkään laajemman tradition osa. Monissa muissakin traditioissa puhutaan sahaja-joogasta tai sahaja-tilasta, mutta Sahaja Yoga on silti ihan oma, 70-luvulla syntynyt liike.

        Tämä vaarallisuus-väite liittyi nimenomaan kundalinin nopeaan nostoon. En itse ole mikään kundalini-asiantuntija, joten en osaa sen enempää ottaa kantaa.

        Omasta puolestani voin sanoa, että koin meditaation todella positiivisena ja rauhoittavana, sellaisena sisäisenä saunana. :-) Toisaalta se nosti myös ongelmia pintaan, jotenkin herkisti kokemaan syvästi esim. jotain lapsuuden juttuja.

        Ongelmallista minusta on se, että jos ja kun meditaation avulla nousee pintaan kaikkea vanhaa, ehkä kipeääkin muistoa, niin siinä pitäisi olla joku, jonka kanssa keskustella ymmärtäväisessä ilmapiirissä näistä asioista. Siis joku, jonka intresseissä ei ole saada sinua sitoutumaan tiukemmin liikkeeseen vaan ihan oikeasti olemaan tosi itsellesi ja kuuntelemaan omaa itseäsi, vaikka ajatuksesi olisivat ihan päinvastaisia mitä Sahaja Yogassa opetetaan. Herkässä tilassa sitä voi hyväksyä ja niellä monia asioita ihan siksi ettei menettäisi sitä myötätuntoa, jota liikkeestä saa.

        Itse olin mukana joitakin vuosia. Minulla on monia positiivisia muistoja, mutta myös negatiivisia. Tällä hetkellä minun olisi vaikea harjoittaa Sahaja Yogaa, koska sen perusteet ovat mielestäni poskellaan ja liikkkeen toimintaan liittyy niin paljon ristiriitoja ja epämääräisyyttä.

        Mitään muuta meditaatio- tai rentoutusmenetelmää en osaa suositella, koska se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Kai jokainen joutuu itse etsimään kuhunkin elämänvaiheeseen sopivan tavan
        rentoutua ja päästä lähemmäksi itseään. Sinulla se on tällä hetkellä Sahaja Yoga, ja jos se toimii, niin onnea!


      • mietiskelevä
        sahajajoogaa kokeillut kirjoitti:

        Hei!

        Kiitos vastauksestasi sahajajoogaan koskevaan kysymykseeni.

        On totta, että sahajajoogaan liittyy varmasti asioita, jotka eivät kuulu ns. tavalliseen rentoutumiseen. Shri Matajin palvominen ei ole tavoitteenani enkä etsi ns. uutta uskontoa sahajajoogasta. Olen harrastanut muitakin joogamuotoja, esim. hathajoogaa ja olen ollut alusta asti tietoinen siitä, että sahajajooga on ns. bhakti-tyyppistä joogaa, jossa gurun asema on keskeinen. Olen ollut myös tietoinen uskontojen uhrien sivujen näkemyksestä sahaja joogasta (sivumennen sanoen joskus sivuilla käydessäni on joskus mietityttänyt se, että sivulla varoitellaan lähinnä intialaisperäisistä liikkeistä, mutta sivuilla ei mainita esim. ev-lut kirkon herätysliikkeitä tai muita kristillisiä lahkoja, joiden piirissä tapahtuu paljon henkistä väkivaltaa). Olen kaiken kaikkiaan ollut hieman varuillani sahaja joogan tilaisuuksissa käydessäni. Kieltämättä hieman pelkäsin aluksi sitä, että minut aivopestäsiiin, mutta toistaiseksi pelkoni ovat olleet aivan turhia. Ihmiset ovat olleet hyvin ystävällisiä ja tasapainoisen oloisia.

        Itse meditaatio on tuntunut hyvälle eikä kukaan siis ole painostanut minua liittymään mihinkään tai tekemään mitään vastoin tahtoani - toisin kuin monen muun uskonnollisväritteisen suuntauksen tai new age-tyyppisten liikkeiden tilaisuuksissa minulle on tapahtunut. Jokaisessa uskonnollisessa tai uskontoa tietyiltä osin liippaavassa järjestössä ja liikkeessä on aina monenlaisia ihmisiä mukana. Intiassa paljon joogaa opiskellut ystäväni on kertonut, että Intiassa on paljon jooganopettajia ja -suuntauksia, mutta hänen mielestääni yhden opettajan tai suuntausta harjoittavan joogaajan väärinkäytökset eivät romuta sinänsä joogan tai kyseisen joogakoulukunnan arvoa ja menetelmän toimivuutta.

        Ajattelen jotenkin niin, kun Shri Mataji on itse sanonut, että jokainen on oma opettajansa, että jos sahajajoogan meditaatiomenetelmä itsessään on toimiva ja se auttaa rentoutumaan ja keskittymään, niin miksen harjoittaisi sitä. Olen ajatellut, että harjoitan elämässäni joogaa ja meditaatiota oman sisältäni tulevan tunteen mukaisesti, eli jos tunnen että minua painostetaan tai minulle tulee vahva tunne siitä, että tämä ei ole minun juttuni, niin jättäydyn pois kelkasta. Faktahan on, että totuutta ei voi kukaan omistaa.

        Olit kokeillut itsekin sahajajoogaa. Kertoisitko vielä lisää kokemuksistasi. Olitko mukana toiminnassa pidempään ja millaiset tunteet sinulla on tällä hetkellä sahajajoogasta. Minua jäi kiinnostamaan myös se, mitä kirjoitit energioiden epätasapainoon menosta sahajajoogan kautta. Osaatko sanoa, mikä sahajajoogassa on sellaista, että se joidenkin mukaan saa chakrat epätasapainoon? Voiko olla kyse siitä, että menetelmä ei vain sovi kaikille, vai onko kyse itse menetelmän "vaarallisuudesta"? Nostaako se kundalinivoiman ylös liian nopeasti? Mitä meditointimenetelmää suosittelisit sahajajoogan tilalle sellaiselle henkilölle, joka kaipaa vapautumista stressistä ja jännitystiloista?

        Kiitokset jo etukäteen neuvoista ja mukavaa joulukuuta!

        >>>Shri Matajin palvominen ei ole tavoitteenani enkä etsi ns. uutta uskontoa sahajajoogasta.>>>

        Missä menee raja, jonka ylitettyään palvoo Shri Matajia? Tai harjoittaa uutta uskontoa?


      • sahajajoogaa kokeillut
        Kokeillut kirjoitti:

        Hei!

        Minusta tuo sinun asenteesi vaikuttaa tosi hyvältä, että otat Sahaja Yogasta sen, mitä tarvitset, et anna kenenkään painostaa ja kuuntelet koko ajan itseäsi.

        Sahaja Yogassa ei tosiaankaan ole tapana painostaa ihmisiä samalla tavalla kuin monissa aika aggressiivista lähetystyötä tekevissä yhteisöissä. Aloittelijoiden annetaan olla melko rauhassa ja katsellaan, koska he ovat valmiita menemään pitemmälle. Joskus siihen saattaa kulua pitkäkin aika.

        Harrastatko muuten tällä hetkellä jotain muuta joogaa? Entä muita energiankanavointijuttuja?

        Uskontojen uhreista olen ihan samaa mieltä. Siellä pitäisi kiinnittää paremmin huomiota siihen, että myös luterilaisessa kirkossa tapahtuu henkistä väkivaltaa. On varmaan erityisen traumatisoivaa, jos on evlut. kirkon piirissä joutunut ns. uhriksi, eikä sitä oteta tarpeeksi vakavasti. Mutta se ei tarkoita, että UUT olisi jotenkin väärässä kritiikissään ei-kristillisiä uskonnollisia yhteisöjä kohtaan.

        Intiassa opiskellut ystäväsi on varmasti oikeassa sanoessaan, että yksi opettaja ei pilaa koko joogan tai jonkun joogatradition mainetta. Kannattaa kuitenkin huomata, että Shri Matajin Sahaja Yoga ei varsinaisesti ole minkään laajemman tradition osa. Monissa muissakin traditioissa puhutaan sahaja-joogasta tai sahaja-tilasta, mutta Sahaja Yoga on silti ihan oma, 70-luvulla syntynyt liike.

        Tämä vaarallisuus-väite liittyi nimenomaan kundalinin nopeaan nostoon. En itse ole mikään kundalini-asiantuntija, joten en osaa sen enempää ottaa kantaa.

        Omasta puolestani voin sanoa, että koin meditaation todella positiivisena ja rauhoittavana, sellaisena sisäisenä saunana. :-) Toisaalta se nosti myös ongelmia pintaan, jotenkin herkisti kokemaan syvästi esim. jotain lapsuuden juttuja.

        Ongelmallista minusta on se, että jos ja kun meditaation avulla nousee pintaan kaikkea vanhaa, ehkä kipeääkin muistoa, niin siinä pitäisi olla joku, jonka kanssa keskustella ymmärtäväisessä ilmapiirissä näistä asioista. Siis joku, jonka intresseissä ei ole saada sinua sitoutumaan tiukemmin liikkeeseen vaan ihan oikeasti olemaan tosi itsellesi ja kuuntelemaan omaa itseäsi, vaikka ajatuksesi olisivat ihan päinvastaisia mitä Sahaja Yogassa opetetaan. Herkässä tilassa sitä voi hyväksyä ja niellä monia asioita ihan siksi ettei menettäisi sitä myötätuntoa, jota liikkeestä saa.

        Itse olin mukana joitakin vuosia. Minulla on monia positiivisia muistoja, mutta myös negatiivisia. Tällä hetkellä minun olisi vaikea harjoittaa Sahaja Yogaa, koska sen perusteet ovat mielestäni poskellaan ja liikkkeen toimintaan liittyy niin paljon ristiriitoja ja epämääräisyyttä.

        Mitään muuta meditaatio- tai rentoutusmenetelmää en osaa suositella, koska se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Kai jokainen joutuu itse etsimään kuhunkin elämänvaiheeseen sopivan tavan
        rentoutua ja päästä lähemmäksi itseään. Sinulla se on tällä hetkellä Sahaja Yoga, ja jos se toimii, niin onnea!

        Hei,

        kiitos vastauksestasi ja selventävistä ajatuksista. Pahoittelen, että ehdin vastaamaan vasta tänään kaikenlaisten kiireiden vuoksi.

        Olen harrastanut hathajoogaa jonkin verran aikaisemmin, ja teen jonkin verran liikkeitä kotona, missään ryhmässä en tällä hetkellä käy. Muita joogan muotoja tai energiankanavointeja en ole kokeillut.

        Olen ymmärtänyt, että kaikki meditointimenetelmät voivat nostaa vanhoja käsittelemättömiä asioita mieleen - olen huomannut sen asian todeksi, kun olen tehnyt sahaja joogan harjoituksia vasta hieman. Osasin kuitenkin jo odottaa sitä, ja muistot, joita mieleeni on noussut, ovat sellaisia, joita olen käsitellyt aikasemmin (olen ollut terapiassa). Ahdistaviksi kokemukset eivät ole tulleet, koska olen osannut odottaa, että jotakin vanhoista traumaattisista kokemuksista voi aktivoitua uudelleen. Onneksi mieleen on noussut myös hyviä ja valoisia kokemuksia erityisesti varhaislapsuudesta, mikä on mielenkiintoista. Uskon, että meditoinnin aloittaminen silloin, kun alitajunnassa on paljon käsittelemättömiä kokemksia ja traumoja, voi olla erittäin vaikeaa. Silloin pitäisi olla lähellä olevilla ihmisillä herkkyyttä nähdä ihmisen tila ja ohjata hänet vaikkapa psykologin puheille. Ammatillisen koulutuksen omaava henkilö osaa todennäköisemmin olla objektiivisempi kuin oma meditaatio-opettaja - mutta tietysti se riippuu pitkälti ihmisestä ja hänen omasta kypsyydestään ja motiiveistaan ihmisen suhteen. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että liiallinen riippuvaisuus ryhmästä on huonoksi ihmiselle, varsinkin, jos traumaattisien kokemusten läpikäymistä käytetään hyväksi eikä anneta ihmisten kasvaa ja kehittyä omana itsenään. Omaksi itsekseen kasvaminenhan merkitsee sitä, että uskaltaa kysyä miksi-kysymyksen, ja ymmärtääkseni monet uskonnolliset ryhmät pelkäävät juuri tämän kysymyksen kysymistä.

        Kirjoitit, että mielestäsi sahaja joogan perusteet ovat mielestäsi väärät ja kirjoitit myös epämääräisyyksistä liikkeessä. Olen surffaillessani netissä havainnut, että sahaja joogasta on kirjoituksia puolesta ja vastaan. Se on kieltämättä erittäin hämmentävää, koska omat ensimmäiset kokemukseni sahajasta ovat olleet niin positiivisia. Esimerkiksi Shri Matajista ja liikkeen toimintaperiaatteista on ollut monenlaisia mielipiteitä, mutta on kauhean vaikeaa tietää, mikä niistä on totta ja mikä ei. Yritän luottaa omaan järkeeni ja intuitioon jatkossa. Kuulisin siksi mielelläni näkemyksiäsi sahajasta lisää. Mikä sinun mielestäsi on lähtökohtaisesti väärin sahaja joogassa? Onko esimerkiksi Shri Matajin väitetyissä taloudellisissa väärinkäytöksissä todella perää?

        Itseäni on mietityttänyt paljon se, että monet ovat vedonneet siihen, että sahaja jooga ei perustu joogatraditioon, kuten myös sinäkin kirjoitit. Mikä on mielestäsi tradition merkitys joogan opettamisessa? Ymmärrän perinteiden ja kokemusten siirron merkityksen, mutta olen jäänyt miettimään sitä, tehdäänkö sitä kautta joogasta ns. oikeaoppisuutta, joka sulkee harhaoppisiksi leimatut ulkopuolelle.


      • sahajajoogaa kokeillut
        mietiskelevä kirjoitti:

        >>>Shri Matajin palvominen ei ole tavoitteenani enkä etsi ns. uutta uskontoa sahajajoogasta.>>>

        Missä menee raja, jonka ylitettyään palvoo Shri Matajia? Tai harjoittaa uutta uskontoa?

        Hei!

        Olen miettinyt samaa problematiikkaa itsekin. Missä menee raja siinä, kunnioittaako ihmisen hankkimaa viisautta ja opetusta vai alkaako palvoa itse henkilöä jumalallisena. Sitä en ole osannut vielä ratkaista, mutta olen jollakin tavalla järkeillyt asian niin, että tämän kysymyksen suhteen pitää olla koko ajan valppaana. Lopullista vastausta kysymykseen minulla ei vielä ole, ei sahaja joogan eikä Shri Matajin - tai minkään muun joogasuuntauksen tai uskonnon suhteen.


      • ojoöjoöj
        sahajajoogaa kokeillut kirjoitti:

        Hei!

        Olen miettinyt samaa problematiikkaa itsekin. Missä menee raja siinä, kunnioittaako ihmisen hankkimaa viisautta ja opetusta vai alkaako palvoa itse henkilöä jumalallisena. Sitä en ole osannut vielä ratkaista, mutta olen jollakin tavalla järkeillyt asian niin, että tämän kysymyksen suhteen pitää olla koko ajan valppaana. Lopullista vastausta kysymykseen minulla ei vielä ole, ei sahaja joogan eikä Shri Matajin - tai minkään muun joogasuuntauksen tai uskonnon suhteen.

        Paskat se mikään Shri Mataji ole. Se on lihava intialainen ämmä nimeltä Nirmala Srirastava, joka uskottelee olevansa mm. Pyhä Henki. Entinen seksiguru Osho Rajneeshin oppilas muuten.


      • Kokeillut
        sahajajoogaa kokeillut kirjoitti:

        Hei,

        kiitos vastauksestasi ja selventävistä ajatuksista. Pahoittelen, että ehdin vastaamaan vasta tänään kaikenlaisten kiireiden vuoksi.

        Olen harrastanut hathajoogaa jonkin verran aikaisemmin, ja teen jonkin verran liikkeitä kotona, missään ryhmässä en tällä hetkellä käy. Muita joogan muotoja tai energiankanavointeja en ole kokeillut.

        Olen ymmärtänyt, että kaikki meditointimenetelmät voivat nostaa vanhoja käsittelemättömiä asioita mieleen - olen huomannut sen asian todeksi, kun olen tehnyt sahaja joogan harjoituksia vasta hieman. Osasin kuitenkin jo odottaa sitä, ja muistot, joita mieleeni on noussut, ovat sellaisia, joita olen käsitellyt aikasemmin (olen ollut terapiassa). Ahdistaviksi kokemukset eivät ole tulleet, koska olen osannut odottaa, että jotakin vanhoista traumaattisista kokemuksista voi aktivoitua uudelleen. Onneksi mieleen on noussut myös hyviä ja valoisia kokemuksia erityisesti varhaislapsuudesta, mikä on mielenkiintoista. Uskon, että meditoinnin aloittaminen silloin, kun alitajunnassa on paljon käsittelemättömiä kokemksia ja traumoja, voi olla erittäin vaikeaa. Silloin pitäisi olla lähellä olevilla ihmisillä herkkyyttä nähdä ihmisen tila ja ohjata hänet vaikkapa psykologin puheille. Ammatillisen koulutuksen omaava henkilö osaa todennäköisemmin olla objektiivisempi kuin oma meditaatio-opettaja - mutta tietysti se riippuu pitkälti ihmisestä ja hänen omasta kypsyydestään ja motiiveistaan ihmisen suhteen. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että liiallinen riippuvaisuus ryhmästä on huonoksi ihmiselle, varsinkin, jos traumaattisien kokemusten läpikäymistä käytetään hyväksi eikä anneta ihmisten kasvaa ja kehittyä omana itsenään. Omaksi itsekseen kasvaminenhan merkitsee sitä, että uskaltaa kysyä miksi-kysymyksen, ja ymmärtääkseni monet uskonnolliset ryhmät pelkäävät juuri tämän kysymyksen kysymistä.

        Kirjoitit, että mielestäsi sahaja joogan perusteet ovat mielestäsi väärät ja kirjoitit myös epämääräisyyksistä liikkeessä. Olen surffaillessani netissä havainnut, että sahaja joogasta on kirjoituksia puolesta ja vastaan. Se on kieltämättä erittäin hämmentävää, koska omat ensimmäiset kokemukseni sahajasta ovat olleet niin positiivisia. Esimerkiksi Shri Matajista ja liikkeen toimintaperiaatteista on ollut monenlaisia mielipiteitä, mutta on kauhean vaikeaa tietää, mikä niistä on totta ja mikä ei. Yritän luottaa omaan järkeeni ja intuitioon jatkossa. Kuulisin siksi mielelläni näkemyksiäsi sahajasta lisää. Mikä sinun mielestäsi on lähtökohtaisesti väärin sahaja joogassa? Onko esimerkiksi Shri Matajin väitetyissä taloudellisissa väärinkäytöksissä todella perää?

        Itseäni on mietityttänyt paljon se, että monet ovat vedonneet siihen, että sahaja jooga ei perustu joogatraditioon, kuten myös sinäkin kirjoitit. Mikä on mielestäsi tradition merkitys joogan opettamisessa? Ymmärrän perinteiden ja kokemusten siirron merkityksen, mutta olen jäänyt miettimään sitä, tehdäänkö sitä kautta joogasta ns. oikeaoppisuutta, joka sulkee harhaoppisiksi leimatut ulkopuolelle.

        Hei!

        Sahaja Yogasta on tosiaankin kirjoitettu monenlaista netissä ja muuallakin. Se on varmasti hämmentävää. Toisaalta selitys voi olla aika yksinkertainen. Liikkeen omat sivut ja joogien sivut esittelevät Sahaja Yogan sellaisena kuin se halutaan ulkopuolisille esitellä. Ja sellaisena monet jäsenet sen varmaan näkevätkin. Ihanteellinen kuva on varmasti monen mielestä se "oikea versio" Sahaja Yogasta. Kaikki epämääräisyydet ovat sivuseikkoja.

        Sitten on lehtiartikkeleita, joitten kirjoittajat ovat haastatelleet muutamia joogeja ja ehkä käyneet proggiksessa. He kirjoittvat Sahaja Yogasta sen perusteella, mitä joogit siitä kertovat. Tavoitteena on ollut joogasuuntauksen esitteleminen, ei mikään syväluotaava ja taustatyötä vaativa kriittinen analyysi.

        Entiset jäsenet ja muut kriitikot ovat sitten kaivaneet enemmän esiin näitä "sivuseikkoja" ja tarjoilevat Sahaja Yogasta ne asiat, jotka siellä pyritään yleensä lakaisemaan maton alle.

        (kiihkokristittyjen kritiikin voi varmaan jättää omaan arvoonsa, koska heistä kaikki on paholaisesta missä sanotaan jooga)

        Sahaja Yogan keskeisin uskomus on se, että Shri Mataji on Jumala. Tai siis Pyhä Henki ja suurin maan päälle koskaan tullut jumaluuden inkarnaatio. Tämä tulee aika korostuneesti esiin, kun ns. menee pitemmälle Sahaja Yogan harjoittamisessa. Itse en tähän (enää) usko. Sikäli liikkeen perusteet ovat minusta väärät.

        Se, että Shri Mataji hyötyy taloudellisesti Sahaja Yogasta, on ilmiselvää. Jokainen laskutaitoinen ja ajatteleva joogikin sen joutuu myöntämään ja myöntääkin. Ongelmallista minusta siinä on ennen kaikkea se, että guru kieltää hyödyn. Onko sinulle sanottu, ettei Shri Mataji tai kukaan muukaan hyödy Sahaja Yogasta taloudellisesti?

        Traditioon tai sen puutteeseen en osaa ottaa enempää kantaa. Minulle on aika sama, onko joku juttu osa ikivanhaa traditiota vai äsken keksitty uutuus, jos se toimii. Joskus vain Sahaja Yoga esitetään jonain ikivanhana intialaisena viisaus- ja joogaperinteenä, siitä traditioon liittyvä kommentti.

        Toisaalla viestiketjussa oli keskustelua palvonnasta ja siitä, mihin vetää raja palvonnan ja kunnioituksen välille. Sitä onkin varmaan vaikea vetää. Omia eleitään ja käytöstään voi kyllä pohdiskella. Toistaiseksi olet varmaankin sanonut Shri Matajin nimeä chakroihisi osana vahvistuslauseita ja pyytänyt häneltä itse-oivallusta. Proggiksissa meditoit Shri Matajin kuvan edessä ottaen käsilläsi vastaan hänet värähtelynsä. Entä kotona? Onko sinulla jo hänen kuvansa meditaatiota varten?

        Entä oikean puolen vahvistuslauseet? Vasempaan nabhi-chakraanhan sanotaan:"Shri Mataji, minä olen oma opettajani." Jos jossain vaiheessa käyttekin läpi oikean kanavan vahvistuslauseita, oletko valmis sanomaan:"Shri Mataji, sinä olet minun opettajani"?

        Entä jos jossain vaiheessa sinut kutsutaan pujaan, niin oletko valmis painamaan otsasi maahan Shri Matajin kuvan edessä ja pesemään hänen jalkojaan esittävää kuvaa?

        Tällaisia kysymyksiä voi ehkä pohtia, kun miettii niitä rajanvetoja.


      • sahajajoogaa kokeillut
        Kokeillut kirjoitti:

        Hei!

        Sahaja Yogasta on tosiaankin kirjoitettu monenlaista netissä ja muuallakin. Se on varmasti hämmentävää. Toisaalta selitys voi olla aika yksinkertainen. Liikkeen omat sivut ja joogien sivut esittelevät Sahaja Yogan sellaisena kuin se halutaan ulkopuolisille esitellä. Ja sellaisena monet jäsenet sen varmaan näkevätkin. Ihanteellinen kuva on varmasti monen mielestä se "oikea versio" Sahaja Yogasta. Kaikki epämääräisyydet ovat sivuseikkoja.

        Sitten on lehtiartikkeleita, joitten kirjoittajat ovat haastatelleet muutamia joogeja ja ehkä käyneet proggiksessa. He kirjoittvat Sahaja Yogasta sen perusteella, mitä joogit siitä kertovat. Tavoitteena on ollut joogasuuntauksen esitteleminen, ei mikään syväluotaava ja taustatyötä vaativa kriittinen analyysi.

        Entiset jäsenet ja muut kriitikot ovat sitten kaivaneet enemmän esiin näitä "sivuseikkoja" ja tarjoilevat Sahaja Yogasta ne asiat, jotka siellä pyritään yleensä lakaisemaan maton alle.

        (kiihkokristittyjen kritiikin voi varmaan jättää omaan arvoonsa, koska heistä kaikki on paholaisesta missä sanotaan jooga)

        Sahaja Yogan keskeisin uskomus on se, että Shri Mataji on Jumala. Tai siis Pyhä Henki ja suurin maan päälle koskaan tullut jumaluuden inkarnaatio. Tämä tulee aika korostuneesti esiin, kun ns. menee pitemmälle Sahaja Yogan harjoittamisessa. Itse en tähän (enää) usko. Sikäli liikkeen perusteet ovat minusta väärät.

        Se, että Shri Mataji hyötyy taloudellisesti Sahaja Yogasta, on ilmiselvää. Jokainen laskutaitoinen ja ajatteleva joogikin sen joutuu myöntämään ja myöntääkin. Ongelmallista minusta siinä on ennen kaikkea se, että guru kieltää hyödyn. Onko sinulle sanottu, ettei Shri Mataji tai kukaan muukaan hyödy Sahaja Yogasta taloudellisesti?

        Traditioon tai sen puutteeseen en osaa ottaa enempää kantaa. Minulle on aika sama, onko joku juttu osa ikivanhaa traditiota vai äsken keksitty uutuus, jos se toimii. Joskus vain Sahaja Yoga esitetään jonain ikivanhana intialaisena viisaus- ja joogaperinteenä, siitä traditioon liittyvä kommentti.

        Toisaalla viestiketjussa oli keskustelua palvonnasta ja siitä, mihin vetää raja palvonnan ja kunnioituksen välille. Sitä onkin varmaan vaikea vetää. Omia eleitään ja käytöstään voi kyllä pohdiskella. Toistaiseksi olet varmaankin sanonut Shri Matajin nimeä chakroihisi osana vahvistuslauseita ja pyytänyt häneltä itse-oivallusta. Proggiksissa meditoit Shri Matajin kuvan edessä ottaen käsilläsi vastaan hänet värähtelynsä. Entä kotona? Onko sinulla jo hänen kuvansa meditaatiota varten?

        Entä oikean puolen vahvistuslauseet? Vasempaan nabhi-chakraanhan sanotaan:"Shri Mataji, minä olen oma opettajani." Jos jossain vaiheessa käyttekin läpi oikean kanavan vahvistuslauseita, oletko valmis sanomaan:"Shri Mataji, sinä olet minun opettajani"?

        Entä jos jossain vaiheessa sinut kutsutaan pujaan, niin oletko valmis painamaan otsasi maahan Shri Matajin kuvan edessä ja pesemään hänen jalkojaan esittävää kuvaa?

        Tällaisia kysymyksiä voi ehkä pohtia, kun miettii niitä rajanvetoja.

        Hei,

        kiitos viestistäsi ja selventävistä kommenteistasi. On totta, että kannattajat ja kriittisesti suhtautuvat kirjoittavat sahaja joogasta eri tavalla. Omat kokemukseni ovat olleet monilta osin vain niin myönteisiä ja siten poikkeavia moniin kriittisiin kirjoituksiin nähden. Tiedän myös, että kriittisiäkin ääniä pitää kuunnella ja siksi minun on ollut vaikeaa ajatella selkeästi, mitä sahaja joogasta pitäisi ajatella. Nettiin sinänsä kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahasa, joten lähdekriittisyys täytyy aina säilyttää. Lisäksi minulla on omakohtainen kokemus n. 8 vuoden takaa siitä, kun jooganopettaja ei ollut asiallinen, mikä saa minut omalta osaltaan varovaiseksi... kyseinen hathajoogan opettaja oli palannut hiljattain Intiasta ja hän oli ilmeisesti ollut pitkään ilman tyttöystävää ja katseli meitä nuoria naisjoogaajia liian intensiivisesti. Jossakin harjoituksessa hän tuli auttamaan minua liian innokkaasti tarttuen kiinni käsivarsiini, mistä en pitänyt ollenkaan. En palannut kurssille tämän jälkeen ja olen ollut hieman varuillani. Tätä taustaa vasten olen yrittänyt myöhemmin aina aistia tunnelmaa joogatunneille mennessäni ja selvittää, onko opettaja luotettava. Ehkä tämä kokemus sai minut etsimään tietoa sahaja joogasta laajemmin, sillä meditoidessa ihminen on haavoittuvainen.

        Omakohtaisesti en ole joutunut kokemaan meditaation aikana Shri Matajin palvontaa - ainakaan vielä. Chakroja on meditoitu "äiti kundalini" -mantralla, esim. vasemmalle puolelle on sanottu mantra "äiti kundalini, minä olen oma opettajani". Tämän olen kokenut viittaavan puhtaasti kundalinienergian herättämiseen, eikä mitenkään suoraan Shri Matajiin (voin olla väärässä tästä päämäärästä). Jos mantra olisi ollut muodossa "Shri Mataji, anna minulle puhdas tieto", olisin kävellyt varmasti melko pian ulos ovesta. Shri Matajin kuvaa on käytetty meditoinnissa, mutta hänen persoonaansa ei ole tuotu esille sen erikoisemmin, on vain sanottu, että voitte ottaa kiintopisteeksi hänen kuvansa tai kynttilänvalon. Harjoituksessa on korostettu oman kundalinivoiman heräämistä, eikä ole viitattu siihen, että esim. Shri Matajin kuvasta saisi värähtelyitä. Minulla ei ole Shri Matajin kuvaa kotona, olen meditoinut kotona joskus kynttilän avulla, mutta yleensä meditoin ilman mitään ulkoista kiinnekohtaa. Sinänsä ehkä teen harjoitusta "väärällä" tavalla, mutta minulle se sopii.

        Rajanvetoa henkilönpalvonnan ja kunnioittamisen välillä on todellakin vaikeaa tehdä. Henkilönpalvonta ei juurikaan kiehdo mieltäni,ja siksi olen tätä viestiä kirjoittaessani yrittänyt kysyä itseltäni, olenko valmis kohtaamaan tilanteita, joissa minua pyydetään osallistumaan kuvailemanlaisiisi rituaaleihin. Minun on hyvin vaikeaa uskoa, että ihminen voisi olla konkreettisesti inkarnoitunut jumala ja minun olisi varmasti vaikeaa kunnioittaa henkilöä sillä tavalla kuin monet palvovat esimerkiksi Äiti Ammaa (vaikka monet hänen seuraajistaan pitävät häntä enemmänkin jumalalliseksi määriteltyjen voimien kanavana ja kieltävät, että äiti Ammalle kumarrettaessa olisi kyse henkilöpalvonnasta). Sinänsä voin kunnioittaa henkilössä ilmeneviä arvoja sekä sitä hyvää, mitä henkilö tekee yhteiskunnan kehittämiseksi, mutta henkilön palvomista jumaluutena en usko kokevani omakseni.

        Milloin olet ollut mukana sahaja joogassa? Onko mahdollista, että joogaliikkeen toiminta vaihtelee paikkakunnittain? Jossakin päin nettiä törmäsin sahaja joogan harjoittajan mielipiteeseen siitä, että alkuaikoina liikkeen piirissä oli ylilyöntejä, mutta että niistä oltaisiin otettu opiksi. Pitääkö sellainen mielestäsi paikkansa?

        Taloudellisesta hyödystä vielä kysyisin mielipidettäsi. Minulle ei ole suoraan sanottu, että Shri Mataji ei saa taloudellista hyötyä sahaja joogasta, on vain todettu, että opetus on aina ilmaista. On varmasti totta, että Shri Mataji saa jossain määrin rahallista hyötyä joogaliikkeestä. Samoja ajatuksia heräsi alkusyksyllä äiti Amman vierailun aikana, kun seurasin Amma-tuotemyyntiä Kaapelilla, mikä näyttää olevan aikamoisen laajaa (tietysti maailmalla matkailemiseen ja ashramien ym. hyväntekeväisyystoiminnan ylläpito nielee rahaa). Myös lahjoituksia äiti Ammalle kehotettiin Kaapelilla tekemään. Jos/kun sahaja joogan tunneille osallistumisesta ei oteta maksua, niin millä tavalla järjestö voi hyväksikäyttää joogaajia taloudellisesti? Onko myöhemmässä vaiheessa painostusta lahjoituksiin tms. järjestön "hyväksi" tuleville rahalahjoituksille?

        Kiitos sinulle tästä keskustelusta. Luulen, että soitan vielä tänä iltana vanhalle jooganopettajaystävälleni ja kysyn hänen mielipiteitään meditaatioiden valinnasta. Ehkäpä minun olisi pitänyt soittaa hänelle heti aluksi ennen nettiin kirjoittamista. Mutta joka tapauksessa kiitos sinulle ajatuksenvaihdosta, tämä on selkeyttänyt omaa ajatteluani paljon. :)


      • kokeillut2
        sahajajoogaa kokeillut kirjoitti:

        Hei,

        kiitos viestistäsi ja selventävistä kommenteistasi. On totta, että kannattajat ja kriittisesti suhtautuvat kirjoittavat sahaja joogasta eri tavalla. Omat kokemukseni ovat olleet monilta osin vain niin myönteisiä ja siten poikkeavia moniin kriittisiin kirjoituksiin nähden. Tiedän myös, että kriittisiäkin ääniä pitää kuunnella ja siksi minun on ollut vaikeaa ajatella selkeästi, mitä sahaja joogasta pitäisi ajatella. Nettiin sinänsä kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahasa, joten lähdekriittisyys täytyy aina säilyttää. Lisäksi minulla on omakohtainen kokemus n. 8 vuoden takaa siitä, kun jooganopettaja ei ollut asiallinen, mikä saa minut omalta osaltaan varovaiseksi... kyseinen hathajoogan opettaja oli palannut hiljattain Intiasta ja hän oli ilmeisesti ollut pitkään ilman tyttöystävää ja katseli meitä nuoria naisjoogaajia liian intensiivisesti. Jossakin harjoituksessa hän tuli auttamaan minua liian innokkaasti tarttuen kiinni käsivarsiini, mistä en pitänyt ollenkaan. En palannut kurssille tämän jälkeen ja olen ollut hieman varuillani. Tätä taustaa vasten olen yrittänyt myöhemmin aina aistia tunnelmaa joogatunneille mennessäni ja selvittää, onko opettaja luotettava. Ehkä tämä kokemus sai minut etsimään tietoa sahaja joogasta laajemmin, sillä meditoidessa ihminen on haavoittuvainen.

        Omakohtaisesti en ole joutunut kokemaan meditaation aikana Shri Matajin palvontaa - ainakaan vielä. Chakroja on meditoitu "äiti kundalini" -mantralla, esim. vasemmalle puolelle on sanottu mantra "äiti kundalini, minä olen oma opettajani". Tämän olen kokenut viittaavan puhtaasti kundalinienergian herättämiseen, eikä mitenkään suoraan Shri Matajiin (voin olla väärässä tästä päämäärästä). Jos mantra olisi ollut muodossa "Shri Mataji, anna minulle puhdas tieto", olisin kävellyt varmasti melko pian ulos ovesta. Shri Matajin kuvaa on käytetty meditoinnissa, mutta hänen persoonaansa ei ole tuotu esille sen erikoisemmin, on vain sanottu, että voitte ottaa kiintopisteeksi hänen kuvansa tai kynttilänvalon. Harjoituksessa on korostettu oman kundalinivoiman heräämistä, eikä ole viitattu siihen, että esim. Shri Matajin kuvasta saisi värähtelyitä. Minulla ei ole Shri Matajin kuvaa kotona, olen meditoinut kotona joskus kynttilän avulla, mutta yleensä meditoin ilman mitään ulkoista kiinnekohtaa. Sinänsä ehkä teen harjoitusta "väärällä" tavalla, mutta minulle se sopii.

        Rajanvetoa henkilönpalvonnan ja kunnioittamisen välillä on todellakin vaikeaa tehdä. Henkilönpalvonta ei juurikaan kiehdo mieltäni,ja siksi olen tätä viestiä kirjoittaessani yrittänyt kysyä itseltäni, olenko valmis kohtaamaan tilanteita, joissa minua pyydetään osallistumaan kuvailemanlaisiisi rituaaleihin. Minun on hyvin vaikeaa uskoa, että ihminen voisi olla konkreettisesti inkarnoitunut jumala ja minun olisi varmasti vaikeaa kunnioittaa henkilöä sillä tavalla kuin monet palvovat esimerkiksi Äiti Ammaa (vaikka monet hänen seuraajistaan pitävät häntä enemmänkin jumalalliseksi määriteltyjen voimien kanavana ja kieltävät, että äiti Ammalle kumarrettaessa olisi kyse henkilöpalvonnasta). Sinänsä voin kunnioittaa henkilössä ilmeneviä arvoja sekä sitä hyvää, mitä henkilö tekee yhteiskunnan kehittämiseksi, mutta henkilön palvomista jumaluutena en usko kokevani omakseni.

        Milloin olet ollut mukana sahaja joogassa? Onko mahdollista, että joogaliikkeen toiminta vaihtelee paikkakunnittain? Jossakin päin nettiä törmäsin sahaja joogan harjoittajan mielipiteeseen siitä, että alkuaikoina liikkeen piirissä oli ylilyöntejä, mutta että niistä oltaisiin otettu opiksi. Pitääkö sellainen mielestäsi paikkansa?

        Taloudellisesta hyödystä vielä kysyisin mielipidettäsi. Minulle ei ole suoraan sanottu, että Shri Mataji ei saa taloudellista hyötyä sahaja joogasta, on vain todettu, että opetus on aina ilmaista. On varmasti totta, että Shri Mataji saa jossain määrin rahallista hyötyä joogaliikkeestä. Samoja ajatuksia heräsi alkusyksyllä äiti Amman vierailun aikana, kun seurasin Amma-tuotemyyntiä Kaapelilla, mikä näyttää olevan aikamoisen laajaa (tietysti maailmalla matkailemiseen ja ashramien ym. hyväntekeväisyystoiminnan ylläpito nielee rahaa). Myös lahjoituksia äiti Ammalle kehotettiin Kaapelilla tekemään. Jos/kun sahaja joogan tunneille osallistumisesta ei oteta maksua, niin millä tavalla järjestö voi hyväksikäyttää joogaajia taloudellisesti? Onko myöhemmässä vaiheessa painostusta lahjoituksiin tms. järjestön "hyväksi" tuleville rahalahjoituksille?

        Kiitos sinulle tästä keskustelusta. Luulen, että soitan vielä tänä iltana vanhalle jooganopettajaystävälleni ja kysyn hänen mielipiteitään meditaatioiden valinnasta. Ehkäpä minun olisi pitänyt soittaa hänelle heti aluksi ennen nettiin kirjoittamista. Mutta joka tapauksessa kiitos sinulle ajatuksenvaihdosta, tämä on selkeyttänyt omaa ajatteluani paljon. :)

        Soitat siis sille kähmijälle???
        Luulenpa muuten ettei Suomesta löydy kunnollista joogan / meditoinnin opettajaa.
        Aion itse ruveta vähän meditoimaan ihan oman tyylisuuntani mukaisesti.
        Kaikenkarvaiset joogaopettajat rahastakoot joitain toisia.


      • Kokeillut
        sahajajoogaa kokeillut kirjoitti:

        Hei,

        kiitos viestistäsi ja selventävistä kommenteistasi. On totta, että kannattajat ja kriittisesti suhtautuvat kirjoittavat sahaja joogasta eri tavalla. Omat kokemukseni ovat olleet monilta osin vain niin myönteisiä ja siten poikkeavia moniin kriittisiin kirjoituksiin nähden. Tiedän myös, että kriittisiäkin ääniä pitää kuunnella ja siksi minun on ollut vaikeaa ajatella selkeästi, mitä sahaja joogasta pitäisi ajatella. Nettiin sinänsä kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahasa, joten lähdekriittisyys täytyy aina säilyttää. Lisäksi minulla on omakohtainen kokemus n. 8 vuoden takaa siitä, kun jooganopettaja ei ollut asiallinen, mikä saa minut omalta osaltaan varovaiseksi... kyseinen hathajoogan opettaja oli palannut hiljattain Intiasta ja hän oli ilmeisesti ollut pitkään ilman tyttöystävää ja katseli meitä nuoria naisjoogaajia liian intensiivisesti. Jossakin harjoituksessa hän tuli auttamaan minua liian innokkaasti tarttuen kiinni käsivarsiini, mistä en pitänyt ollenkaan. En palannut kurssille tämän jälkeen ja olen ollut hieman varuillani. Tätä taustaa vasten olen yrittänyt myöhemmin aina aistia tunnelmaa joogatunneille mennessäni ja selvittää, onko opettaja luotettava. Ehkä tämä kokemus sai minut etsimään tietoa sahaja joogasta laajemmin, sillä meditoidessa ihminen on haavoittuvainen.

        Omakohtaisesti en ole joutunut kokemaan meditaation aikana Shri Matajin palvontaa - ainakaan vielä. Chakroja on meditoitu "äiti kundalini" -mantralla, esim. vasemmalle puolelle on sanottu mantra "äiti kundalini, minä olen oma opettajani". Tämän olen kokenut viittaavan puhtaasti kundalinienergian herättämiseen, eikä mitenkään suoraan Shri Matajiin (voin olla väärässä tästä päämäärästä). Jos mantra olisi ollut muodossa "Shri Mataji, anna minulle puhdas tieto", olisin kävellyt varmasti melko pian ulos ovesta. Shri Matajin kuvaa on käytetty meditoinnissa, mutta hänen persoonaansa ei ole tuotu esille sen erikoisemmin, on vain sanottu, että voitte ottaa kiintopisteeksi hänen kuvansa tai kynttilänvalon. Harjoituksessa on korostettu oman kundalinivoiman heräämistä, eikä ole viitattu siihen, että esim. Shri Matajin kuvasta saisi värähtelyitä. Minulla ei ole Shri Matajin kuvaa kotona, olen meditoinut kotona joskus kynttilän avulla, mutta yleensä meditoin ilman mitään ulkoista kiinnekohtaa. Sinänsä ehkä teen harjoitusta "väärällä" tavalla, mutta minulle se sopii.

        Rajanvetoa henkilönpalvonnan ja kunnioittamisen välillä on todellakin vaikeaa tehdä. Henkilönpalvonta ei juurikaan kiehdo mieltäni,ja siksi olen tätä viestiä kirjoittaessani yrittänyt kysyä itseltäni, olenko valmis kohtaamaan tilanteita, joissa minua pyydetään osallistumaan kuvailemanlaisiisi rituaaleihin. Minun on hyvin vaikeaa uskoa, että ihminen voisi olla konkreettisesti inkarnoitunut jumala ja minun olisi varmasti vaikeaa kunnioittaa henkilöä sillä tavalla kuin monet palvovat esimerkiksi Äiti Ammaa (vaikka monet hänen seuraajistaan pitävät häntä enemmänkin jumalalliseksi määriteltyjen voimien kanavana ja kieltävät, että äiti Ammalle kumarrettaessa olisi kyse henkilöpalvonnasta). Sinänsä voin kunnioittaa henkilössä ilmeneviä arvoja sekä sitä hyvää, mitä henkilö tekee yhteiskunnan kehittämiseksi, mutta henkilön palvomista jumaluutena en usko kokevani omakseni.

        Milloin olet ollut mukana sahaja joogassa? Onko mahdollista, että joogaliikkeen toiminta vaihtelee paikkakunnittain? Jossakin päin nettiä törmäsin sahaja joogan harjoittajan mielipiteeseen siitä, että alkuaikoina liikkeen piirissä oli ylilyöntejä, mutta että niistä oltaisiin otettu opiksi. Pitääkö sellainen mielestäsi paikkansa?

        Taloudellisesta hyödystä vielä kysyisin mielipidettäsi. Minulle ei ole suoraan sanottu, että Shri Mataji ei saa taloudellista hyötyä sahaja joogasta, on vain todettu, että opetus on aina ilmaista. On varmasti totta, että Shri Mataji saa jossain määrin rahallista hyötyä joogaliikkeestä. Samoja ajatuksia heräsi alkusyksyllä äiti Amman vierailun aikana, kun seurasin Amma-tuotemyyntiä Kaapelilla, mikä näyttää olevan aikamoisen laajaa (tietysti maailmalla matkailemiseen ja ashramien ym. hyväntekeväisyystoiminnan ylläpito nielee rahaa). Myös lahjoituksia äiti Ammalle kehotettiin Kaapelilla tekemään. Jos/kun sahaja joogan tunneille osallistumisesta ei oteta maksua, niin millä tavalla järjestö voi hyväksikäyttää joogaajia taloudellisesti? Onko myöhemmässä vaiheessa painostusta lahjoituksiin tms. järjestön "hyväksi" tuleville rahalahjoituksille?

        Kiitos sinulle tästä keskustelusta. Luulen, että soitan vielä tänä iltana vanhalle jooganopettajaystävälleni ja kysyn hänen mielipiteitään meditaatioiden valinnasta. Ehkäpä minun olisi pitänyt soittaa hänelle heti aluksi ennen nettiin kirjoittamista. Mutta joka tapauksessa kiitos sinulle ajatuksenvaihdosta, tämä on selkeyttänyt omaa ajatteluani paljon. :)

        Hei!

        Kiva jos tästä keskustelusta on ollut apua.

        Lähdekriittisyys on aina hyväksi. Itse otin aikoinani yhteyttä joittenkin kriittisten sivujen tekijöihin. Halusin tutustua heihin ja päättää itse ovatko he luotettavia ja millä lailla he ovat tietonsa keränneet. Joittenkin kanssa yhteydenpito on jatkunut jo vuosia.

        En muuten usko, että kukaan kriitikko kieltää Sahaja Yogan tuottamat positiiviset kokemukset. Kokemuksesi ovat ihan aitoja. Ja on hyvin, hyvin epätodennäköistä että joutuisit proggiksissa käydessäsi minkäänlaisen seksuaalisen ahdistelun kohteeksi. Itsellänikin on ollut kokemuksia vaikka mistä klähmijöistä erilaisten henkisten harjoitusten piirissä, ja sikäli Sahaja Yoga oli positiivinen yllätys siskon ja veljen välisine viattomine suhteineen. Se että Shri Mataji oli nainen, tuntui minusta kanssa turvalliselta.

        Itse lähdin liikkeestä joskus seitsemisen vuotta sitten. Tarkkaa aikaa en osaa sanoa, koska lähtö oli hidas ja pitkä prosessi. Toiminta vaihteli silloin jonkin verran paikkakunnittain: jossain oli ehkä tiukempaa, jossain lepsumpaa, jossain enemmän ihmisiä, jossain pari joogia. Uskomukset eivät kuitenkaan vaihdelleet tai säännöt, joita noudatettiin. Sahaja Yogassa ei siis periaatteessa ole sääntöjä, mutta käytännössä on ja ne voivat olla aika tiukkoja. Riippuen tietenkin siitä minkä kukakin kokee tiukaksi.

        Kun itse olin jäsen, ihmiset muistelivat fanaattisia alkuaikoja ja olivat tyytyväisiä että ne olivat ohitse. Olen myöhemmin kuullut kommentteja, että olin itse jäsen aikana joka oli nykyistä fanaattisempi. En tiedä sitten. Samat käytännöt siellä ovat edelleen voimassa ja samat uskomukset. Eräs jäsen sanoi kokevansa nykyisen ilmapiirin pahemmaksi kuin koskaan.

        Silloin kun olin mukana, itse-oivallusta pyydettiin yleensä Shri Matajilta. Mahdollisuutena annettiin muistaakseni pyytää sitä myös äiti kundalinilta. Eli siellä ollaan kai nykyään tiukempina, ettei henkilönpalvonnan elementtejä tulisi liian varhain mukaan kuvioihin.

        Sahaja Yogassa monet asiat ovat tosiaan ilmaisia: proggikset, bhajanien laulamiset, yhteismeditaatiot ashrameissa ym. Pujat maksavat jonkin verran. Ashramissa asujat maksavat (tai ainakin maksoivat minun aikoinani) ylimääräisiä ashram-maksuja. Kasettien ja videoiden myynti tuottaa voittoa. Ulkomaille tehtävät puja-matkat, Intian kiertomatka, joukkohäät ja sisäoppilaitokset tuottavat paljon rahaa. Lisäksi joogit saattavat maksaa kaikenlaisia ylimääräisiä summia johonkin tiettyyn tarkoitukseen. Tietenkin liike ottaa vastaan lahjoituksia, mutta sellaisia ei kai suomalaisten joogien varallisuustasolla ole hirveästi tehty.

        Onnea sinulle, mitä ikinä päätätkin meditaatiosi suhteen!


      • sahajajoogaa kokeillut
        kokeillut2 kirjoitti:

        Soitat siis sille kähmijälle???
        Luulenpa muuten ettei Suomesta löydy kunnollista joogan / meditoinnin opettajaa.
        Aion itse ruveta vähän meditoimaan ihan oman tyylisuuntani mukaisesti.
        Kaikenkarvaiset joogaopettajat rahastakoot joitain toisia.

        Hei,

        Jooganopettaja-ystäväni ja tämä ns. kähmijäopettaja ovat kaksi eri henkilöä. En ole jälkimmäistä tavannut enää sen surullisesti päättyneen kurssin jälkeen.

        On totta, että päteviä meditaationopettajia on Suomessa varmasti vaikea löytää. Itsekin olen tällä keskustelulla pyrkinyt selvittämään itselleni, kannattaako sahaja joogan harjoituksia jatkaa vai etsiä jokin muu tapa meditoida.


      • sahajajoogaa kokeillut
        Kokeillut kirjoitti:

        Hei!

        Kiva jos tästä keskustelusta on ollut apua.

        Lähdekriittisyys on aina hyväksi. Itse otin aikoinani yhteyttä joittenkin kriittisten sivujen tekijöihin. Halusin tutustua heihin ja päättää itse ovatko he luotettavia ja millä lailla he ovat tietonsa keränneet. Joittenkin kanssa yhteydenpito on jatkunut jo vuosia.

        En muuten usko, että kukaan kriitikko kieltää Sahaja Yogan tuottamat positiiviset kokemukset. Kokemuksesi ovat ihan aitoja. Ja on hyvin, hyvin epätodennäköistä että joutuisit proggiksissa käydessäsi minkäänlaisen seksuaalisen ahdistelun kohteeksi. Itsellänikin on ollut kokemuksia vaikka mistä klähmijöistä erilaisten henkisten harjoitusten piirissä, ja sikäli Sahaja Yoga oli positiivinen yllätys siskon ja veljen välisine viattomine suhteineen. Se että Shri Mataji oli nainen, tuntui minusta kanssa turvalliselta.

        Itse lähdin liikkeestä joskus seitsemisen vuotta sitten. Tarkkaa aikaa en osaa sanoa, koska lähtö oli hidas ja pitkä prosessi. Toiminta vaihteli silloin jonkin verran paikkakunnittain: jossain oli ehkä tiukempaa, jossain lepsumpaa, jossain enemmän ihmisiä, jossain pari joogia. Uskomukset eivät kuitenkaan vaihdelleet tai säännöt, joita noudatettiin. Sahaja Yogassa ei siis periaatteessa ole sääntöjä, mutta käytännössä on ja ne voivat olla aika tiukkoja. Riippuen tietenkin siitä minkä kukakin kokee tiukaksi.

        Kun itse olin jäsen, ihmiset muistelivat fanaattisia alkuaikoja ja olivat tyytyväisiä että ne olivat ohitse. Olen myöhemmin kuullut kommentteja, että olin itse jäsen aikana joka oli nykyistä fanaattisempi. En tiedä sitten. Samat käytännöt siellä ovat edelleen voimassa ja samat uskomukset. Eräs jäsen sanoi kokevansa nykyisen ilmapiirin pahemmaksi kuin koskaan.

        Silloin kun olin mukana, itse-oivallusta pyydettiin yleensä Shri Matajilta. Mahdollisuutena annettiin muistaakseni pyytää sitä myös äiti kundalinilta. Eli siellä ollaan kai nykyään tiukempina, ettei henkilönpalvonnan elementtejä tulisi liian varhain mukaan kuvioihin.

        Sahaja Yogassa monet asiat ovat tosiaan ilmaisia: proggikset, bhajanien laulamiset, yhteismeditaatiot ashrameissa ym. Pujat maksavat jonkin verran. Ashramissa asujat maksavat (tai ainakin maksoivat minun aikoinani) ylimääräisiä ashram-maksuja. Kasettien ja videoiden myynti tuottaa voittoa. Ulkomaille tehtävät puja-matkat, Intian kiertomatka, joukkohäät ja sisäoppilaitokset tuottavat paljon rahaa. Lisäksi joogit saattavat maksaa kaikenlaisia ylimääräisiä summia johonkin tiettyyn tarkoitukseen. Tietenkin liike ottaa vastaan lahjoituksia, mutta sellaisia ei kai suomalaisten joogien varallisuustasolla ole hirveästi tehty.

        Onnea sinulle, mitä ikinä päätätkin meditaatiosi suhteen!

        Hei,

        kiitos sinulle vielä kerran tästä netissä käydystä keskustelusta. Monet kysymykset ovat valjenneet minulle tässä samalla. Olen pohtinut itsekseni syytä siihen, miksi olen mennyt juuri Sahaja joogan harjoituksiin, vaikka en tunne bhakti-joogan tyyppistä toimintaa omakseni. Ajatus siitä, että joudun tilanteisiin, joissa joudun kunnioittamaan gurua tavalla, joka ei minusta tunnu luontevalle, tuntuu jo nyt kiusalliselle. Lähdin tavoittelemaan meditaatiosta apua ensisijaisesti jännitystiloihin ja stressiin - en halua uutta uskontoa, en halua kuulua uskonnollisväritteiseen liikkeeseen enkä joutua tilanteeseen, jossa joutuisin syystä tai toisesta palvomaan jonkin liikkeen perustajaa. Henkisyys on tietysti myös eräs päämääräni meditaation harjoittamiselle. Mutta on loppujen lopuksi vaikeaa, ellei jopa mahdotonta tietää, kuka on todellakin aidosti valaistunut opettaja. Shri Mataji voi olla aidosti valaistunut tai sitten ei, mutta sellaista on vaikea tietää. Surullisia esimerkkejä hyväksikäyttäjistä löytyy paljon enkä halua joutua sellaiseen mukaan...

        Jotenkin tällaiselle minusta tällä hetkellä tuntuu. En tiedä, miten ajattelen asiasta jonkin ajan kuluttua, mutta tällaisia asioita kai tuleekin harkita pitkään ja vakavasti.

        Tunnen sahaja joogan meditointimenetelmän tulokset aidoiksi, enkä usko niissä olevan sinänsä mitään vaarallista. Kokemukset ovat olleet ajoittain aika voimakkaita, minkä vuoksi varovaisuus lienee hyvä pitää mukana. En ole saanut vanhaa jooganopettajaystävääni (joka on kertomansa mukaan testannut erilaisia meditaatiomenetelmiä, myös buddhalaisia) vielä kiinni, mutta pyrin keskustelemaan hänen kanssaan asiasta.

        Mielialani ovat siis tällä hetkellä hyvin ristiriitaisia. Mutta luultavasti niihin löytyy vielä ratkaisu. Täytyy ehkä vain kuunnella omaa sisintään. Olen Shri Matajin kanssa samaa mieltä siinä asiassa, että jokainen on oma opettajansa ja jokaisen täytyy tehdä omat ratkaisunsa. Itse asiassa meditaation aikana "minä olen oma opettajani" -mantra on todella "kolahtanut". Tämän totuuden on sahaja joogan harjoittaminen minulle näköjään avannut.


      • 30vjoogannut
        kokeillut2 kirjoitti:

        Soitat siis sille kähmijälle???
        Luulenpa muuten ettei Suomesta löydy kunnollista joogan / meditoinnin opettajaa.
        Aion itse ruveta vähän meditoimaan ihan oman tyylisuuntani mukaisesti.
        Kaikenkarvaiset joogaopettajat rahastakoot joitain toisia.

        Itsekseenkin voi toki meditoida, mutta ongelmana on se kuten matematiikankin kassa, että kaikkea ei voi itse oppia, tarvitaan joku opettaja, kuitenkin yhteen joogiin ei kannata takertua ennenkuin löytää sen oikean. Itse olen tavannut Suomessa henkilön joka tässä juuri kirjoitetussa artikkelissakin mainitaan, ainakin heidän opetuksensa on monipuolista; http://beforeitsnews.com/spirit/2016/04/meeting-an-indian-yoga-monk-in-finland-2500806.html


    • mutta

      uskontojen uhrien tuki ry:n mukaan erittäin vaarallista.

      • pilkun viilaaja

        Uhri on mentaliteettinen tila.

        Lisään tähän vielä oman mielipiteeni asiasta.
        Intiasta tulevista uskonnoista ja joogametodeista sen verran että jos kyseinen opettaja eli guru ei ole vedojen tunnustaman neljän oppilasketjun oppilas itse, on kyseessä jokin muu kuin aito henkinen opettaja.
        Shri Mataji ja Amma ovat molemmat vääriä opettajia, koska heillä ei ole oppilasketjua, ja lisäksi he eivät voi aloittaa omaa oppilasketjua koska heitä ei ole ilmoitettu vedoissa. Seuraava taitaa olla Kalki joskus 400 000 vuoden kuluttua.

        Toki sahajajooga voi aluksi tuntua hyvältä ja rentouttavalta.Mutta se ei jää siihen.


      • sahajajoogaa kokeillut
        pilkun viilaaja kirjoitti:

        Uhri on mentaliteettinen tila.

        Lisään tähän vielä oman mielipiteeni asiasta.
        Intiasta tulevista uskonnoista ja joogametodeista sen verran että jos kyseinen opettaja eli guru ei ole vedojen tunnustaman neljän oppilasketjun oppilas itse, on kyseessä jokin muu kuin aito henkinen opettaja.
        Shri Mataji ja Amma ovat molemmat vääriä opettajia, koska heillä ei ole oppilasketjua, ja lisäksi he eivät voi aloittaa omaa oppilasketjua koska heitä ei ole ilmoitettu vedoissa. Seuraava taitaa olla Kalki joskus 400 000 vuoden kuluttua.

        Toki sahajajooga voi aluksi tuntua hyvältä ja rentouttavalta.Mutta se ei jää siihen.

        Hei,

        kysyisin mielipiteeseesi hieman tarkennusta. Mistä voi tunnistaa oppilasketjun aitouden, josta kirjoitit viestissäsi? Luulisin, että sellaisen todistaminen on hirmuisen hankalaa. Miksi mielestäsi vain oppilasketjun kautta tuleva opettaja on pätevä ja miksi vain hän voi mielestäsi opettaa joogaa? Kuka on sitten todistettavasti aito henkinen opettaja, jos Amma tai Shri Mataji eivät ole? Voiko vain mies olla aito henkinen opettaja?

        Ihan mielenkiinnosta vielä, kuka on Kalki, josta kirjoitit viestissäsi? Ja mielenkiintoani herätti lauseesi "mutta se ei jää siihen", mitä tarkoitat sillä?


      • keppilasotjut
        sahajajoogaa kokeillut kirjoitti:

        Hei,

        kysyisin mielipiteeseesi hieman tarkennusta. Mistä voi tunnistaa oppilasketjun aitouden, josta kirjoitit viestissäsi? Luulisin, että sellaisen todistaminen on hirmuisen hankalaa. Miksi mielestäsi vain oppilasketjun kautta tuleva opettaja on pätevä ja miksi vain hän voi mielestäsi opettaa joogaa? Kuka on sitten todistettavasti aito henkinen opettaja, jos Amma tai Shri Mataji eivät ole? Voiko vain mies olla aito henkinen opettaja?

        Ihan mielenkiinnosta vielä, kuka on Kalki, josta kirjoitit viestissäsi? Ja mielenkiintoani herätti lauseesi "mutta se ei jää siihen", mitä tarkoitat sillä?

        lyön vaikka vedoja, että päässäsi olevat oppilasketjut kaatuvat kuin dominot siinä vaiheessa, kun kalki karauttaa näyttämään närhenmunat kaltaisillesi likinäköisille pilkunviilaajille!


    • rahatbois jooga

      On se auttanut ainakin pääsemään eroon rahoistani.

      • sahajajoogaa kokeillut

        Hei!

        Kerrotko minulle miten sinulta vietiin rahat sahajajoogassa?


      • rahatbois
        sahajajoogaa kokeillut kirjoitti:

        Hei!

        Kerrotko minulle miten sinulta vietiin rahat sahajajoogassa?

        No ainakin kävin tyhmällä sahaja ulkomaanreissulla, ja näin yhden mummelin luksusasunnoista. Jollain sekin on maksettu.
        Nyt järki käteen ja huitsin kauas koko porukasta!


    • sivusta seurannut

      Eräs työ kaverini harrastaa ilmeisesti juuri tätä sahaajajoogaa, olen töissä eräässä puualan yrityksessä ja siellä sahalla työskentelee eräs vanhempi ukko.Joka päivä ruuan jälkeen hän joogaa tuolillansa kummallisen vääntyneessä asennossa, kuorsaten ja kuola rinnuksille valuen.Ja yleensä saahajajoogan päätyttyä hän on kuin perseeseen ammuttu karhu.Joten en suosittele.

    • Sive Lee

      Älkää nyt viitsikö mainostaa omaa joogaanne parempana kuin muut joogat. Menee vähäs samoille linjoille kuin väittelely että "mun Jumala kovempi sun sun Vishnus".

      Kukin uskokoon mihin lystää, tai olkoon uskomatta. Omista kokemuksista voi kertoa, mutta jätetään se tuputus ja päteminen sinne kotiin.

      Kokemukseni on että harvinaisen monet 1/2 vuoden joogit ovat suurimpia rehvastelijoita, tuputtajia ja itsetunnon pönkittäjiä. Miksi? Sitä suuresti ihmettelen kun valaistumistahan he tavoittelevat?

      • sahajajoogaa kokeillut

        Hei!

        Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että joogassa tai uskonnossa ei voi lähteä kisailemaan siinä, mikä laji on parempi kuin toinen. Se ei ollut missään nimessä tarkoituksenani viestiketjua aloittaessani. Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että jokaisen tulee löytää itse oma totuutensa ja elämänkatsomuksensa, oli se sitten bhakti-tyyppistä joogaa, jokin maailmanuskonnoista tai jokin elämänfilosofia tai sitten ateismi.

        Pyrin aloittamaan ensimmäisellä viestilläni keskustelua siitä, millaisia erilaiset meditaatiotekniikat joogassa ovat ja miten ne sopivat eri ihmisille. Uskon, että joogan eri suuntaukset soveltuvat ihmisille eri tavoin, koska me ihmiset olemme hyvin erilaisia.


      • kokemukseni Sahajajoogasta

        Hei, itse olin lukenut niin positiivisia kuin negatiivisiakin juttuja Sahajajoogasta ennen kuin kerran rohkaisin mieleni, pyysin kaveriani mukaan ja menin Rikhardinkadun kirjastoon kokeilemaan. Itse meditaatio tuntui hyvältä ja ihmisetkin vaikuttivat ihan mukavilta, olen nyt käynyt yli puoli vuotta eikä ainakaan minua ole kukaan vielä kutsunut minnekään muualle, en sitten tiedä, mistä se johtuu. Rikhardinkadulla on kyllä jaettu kaikille tietoa jostain jatkokurssista, mutta sinne ei ole tullut vielä mentyä, kun on vähän hankalassa paikassa. Ei kukaan ole sinne ainakaan painostanut, päin vastoin, puhuin siellä yhden tytön kanssa, joka sanoi, että Sahajajoogaa jotkut harrastavat tosi aktiivisesti ja jotkut taas niin, että käyvät vain kerran viikossa RIkhardinkadulla ja meditoivat kotona, eivät käy missään muualla. Olen lukenut uskontojenuhrien sivuilla olevan jutun, mutta mitään siinä sanottuja varoituksia ei ole toistaiseksi toteutunut. Pysyn kuitenkin edelleen varuillani, mutta jos mitään kummempaa ei tule, aion jatkaa tämän meditaatiotekniikan harrastamista, se toimii ainakin itselläni paljon paremmin kuin esimerkiksi Osho tai TM, nyt tuntuu siltä kuin pääsisi jonkinlaiseen hiljaiseen tilaan ja pikkuhiljaa huomaa muutoksia itsessään, rauhallisuutta ja mielialat ei heittele niin laidasta laitaan. Sahajajoogameditaation aikana on tyytyväinen olo, mutta harjoitusten tekeminen ei tunnu naurettavalta tai nololta. No, mutta tämä on vain oma näkökulmani, jokaisella on varmasti oma tie eikä mikään juttu tai tekniikka sovi kaikille.


      • kokemukseni Sahajajoogasta
        kokemukseni Sahajajoogasta kirjoitti:

        Hei, itse olin lukenut niin positiivisia kuin negatiivisiakin juttuja Sahajajoogasta ennen kuin kerran rohkaisin mieleni, pyysin kaveriani mukaan ja menin Rikhardinkadun kirjastoon kokeilemaan. Itse meditaatio tuntui hyvältä ja ihmisetkin vaikuttivat ihan mukavilta, olen nyt käynyt yli puoli vuotta eikä ainakaan minua ole kukaan vielä kutsunut minnekään muualle, en sitten tiedä, mistä se johtuu. Rikhardinkadulla on kyllä jaettu kaikille tietoa jostain jatkokurssista, mutta sinne ei ole tullut vielä mentyä, kun on vähän hankalassa paikassa. Ei kukaan ole sinne ainakaan painostanut, päin vastoin, puhuin siellä yhden tytön kanssa, joka sanoi, että Sahajajoogaa jotkut harrastavat tosi aktiivisesti ja jotkut taas niin, että käyvät vain kerran viikossa RIkhardinkadulla ja meditoivat kotona, eivät käy missään muualla. Olen lukenut uskontojenuhrien sivuilla olevan jutun, mutta mitään siinä sanottuja varoituksia ei ole toistaiseksi toteutunut. Pysyn kuitenkin edelleen varuillani, mutta jos mitään kummempaa ei tule, aion jatkaa tämän meditaatiotekniikan harrastamista, se toimii ainakin itselläni paljon paremmin kuin esimerkiksi Osho tai TM, nyt tuntuu siltä kuin pääsisi jonkinlaiseen hiljaiseen tilaan ja pikkuhiljaa huomaa muutoksia itsessään, rauhallisuutta ja mielialat ei heittele niin laidasta laitaan. Sahajajoogameditaation aikana on tyytyväinen olo, mutta harjoitusten tekeminen ei tunnu naurettavalta tai nololta. No, mutta tämä on vain oma näkökulmani, jokaisella on varmasti oma tie eikä mikään juttu tai tekniikka sovi kaikille.

        Niin vielä tuosta rahakeskustelusta, en ole tähän päivään mennessä maksanut penniäkään Sahajajoogalle eikä kukaan ole kyllä pyytänytkään, vaikuttaa siltä, että harrastus on ilmainen, jos ei käy matkoilla?


      • sahaus
        kokemukseni Sahajajoogasta kirjoitti:

        Niin vielä tuosta rahakeskustelusta, en ole tähän päivään mennessä maksanut penniäkään Sahajajoogalle eikä kukaan ole kyllä pyytänytkään, vaikuttaa siltä, että harrastus on ilmainen, jos ei käy matkoilla?

        niin kauan kun käyt proggiksissa ja jatkokursseilla. Pujat maksaa jo, ei tarvitse matkallekaan mennä.


      • sahajajoogaa kokeillut
        kokemukseni Sahajajoogasta kirjoitti:

        Hei, itse olin lukenut niin positiivisia kuin negatiivisiakin juttuja Sahajajoogasta ennen kuin kerran rohkaisin mieleni, pyysin kaveriani mukaan ja menin Rikhardinkadun kirjastoon kokeilemaan. Itse meditaatio tuntui hyvältä ja ihmisetkin vaikuttivat ihan mukavilta, olen nyt käynyt yli puoli vuotta eikä ainakaan minua ole kukaan vielä kutsunut minnekään muualle, en sitten tiedä, mistä se johtuu. Rikhardinkadulla on kyllä jaettu kaikille tietoa jostain jatkokurssista, mutta sinne ei ole tullut vielä mentyä, kun on vähän hankalassa paikassa. Ei kukaan ole sinne ainakaan painostanut, päin vastoin, puhuin siellä yhden tytön kanssa, joka sanoi, että Sahajajoogaa jotkut harrastavat tosi aktiivisesti ja jotkut taas niin, että käyvät vain kerran viikossa RIkhardinkadulla ja meditoivat kotona, eivät käy missään muualla. Olen lukenut uskontojenuhrien sivuilla olevan jutun, mutta mitään siinä sanottuja varoituksia ei ole toistaiseksi toteutunut. Pysyn kuitenkin edelleen varuillani, mutta jos mitään kummempaa ei tule, aion jatkaa tämän meditaatiotekniikan harrastamista, se toimii ainakin itselläni paljon paremmin kuin esimerkiksi Osho tai TM, nyt tuntuu siltä kuin pääsisi jonkinlaiseen hiljaiseen tilaan ja pikkuhiljaa huomaa muutoksia itsessään, rauhallisuutta ja mielialat ei heittele niin laidasta laitaan. Sahajajoogameditaation aikana on tyytyväinen olo, mutta harjoitusten tekeminen ei tunnu naurettavalta tai nololta. No, mutta tämä on vain oma näkökulmani, jokaisella on varmasti oma tie eikä mikään juttu tai tekniikka sovi kaikille.

        Hei!

        Kiitos viestistäsi. Mielenkiintoista kuulla, miten sinä olet kokenut Sahaja joogan. Hyvä kuulla, että sinulla ei ole painostamisen kokemuksia mihinkään suuntaan, vaikka olet käynyt tilaisuuksissa pidempään. Itsellenikään ei ole minkäänlaista painostusta tapahtunut ja olen kokenut itse meditaatiomenetelmän hyvin positiiviseksi, mistä olen saanut hyvin paljon. Siksi olen ollut hyvin hämmentynyt kokemuksista, joita voi netissä lukea, kuten tästä viestiketjusta on tullut jo ilmi.

        Itse vielä pohdin meditaation harjoittamiseni jatkoa, mutta on rohkaisevaa kuulla, että sinua ei ole painostettu. Ilmeisesti sinäkään et ole kiinnostunut minkäänlaisesta henkilöpalvonnasta, vaan vain meditaation opiskelusta?


      • kaikenlainen
        sahajajoogaa kokeillut kirjoitti:

        Hei!

        Kiitos viestistäsi. Mielenkiintoista kuulla, miten sinä olet kokenut Sahaja joogan. Hyvä kuulla, että sinulla ei ole painostamisen kokemuksia mihinkään suuntaan, vaikka olet käynyt tilaisuuksissa pidempään. Itsellenikään ei ole minkäänlaista painostusta tapahtunut ja olen kokenut itse meditaatiomenetelmän hyvin positiiviseksi, mistä olen saanut hyvin paljon. Siksi olen ollut hyvin hämmentynyt kokemuksista, joita voi netissä lukea, kuten tästä viestiketjusta on tullut jo ilmi.

        Itse vielä pohdin meditaation harjoittamiseni jatkoa, mutta on rohkaisevaa kuulla, että sinua ei ole painostettu. Ilmeisesti sinäkään et ole kiinnostunut minkäänlaisesta henkilöpalvonnasta, vaan vain meditaation opiskelusta?

        pään tyhjentäminen joogan muodossa oli ihan tyhmää.
        En kokenut mitään hyvää oloa "nollaamisessa" varsinkaan yhden vanhan matamin edessä.(kuva)
        Se oli rumakin kun piru.Vanha ämmä pasussa pakkelissa.Silmien ympärillä varmaankin kilo miranolia ja nokea.Hyi ällö.Ja vielä muka Jeesuksen inkarnaatio.Ei ikinä ole Jeesus niin ruma.Ja Jeesus oli köyhä.Ei mikään palatsissa asuva porho.JUMALAN pilkkaa!!!

        Mielummin hiljennyn jossain rauhallisessa paikassa ja RUKOILEN.Siis puhun Jumalalleni hiljaa itsekseni asioista mitkä minua kiinnostaa ja vaivaa.
        Siinä sitä on jotain!!


      • se on
        kaikenlainen kirjoitti:

        pään tyhjentäminen joogan muodossa oli ihan tyhmää.
        En kokenut mitään hyvää oloa "nollaamisessa" varsinkaan yhden vanhan matamin edessä.(kuva)
        Se oli rumakin kun piru.Vanha ämmä pasussa pakkelissa.Silmien ympärillä varmaankin kilo miranolia ja nokea.Hyi ällö.Ja vielä muka Jeesuksen inkarnaatio.Ei ikinä ole Jeesus niin ruma.Ja Jeesus oli köyhä.Ei mikään palatsissa asuva porho.JUMALAN pilkkaa!!!

        Mielummin hiljennyn jossain rauhallisessa paikassa ja RUKOILEN.Siis puhun Jumalalleni hiljaa itsekseni asioista mitkä minua kiinnostaa ja vaivaa.
        Siinä sitä on jotain!!

        Näin on! Vanha inhottava harppu ilman mitään ihmevoimia.
        Tällaiset mutasarjan gurut eivät löydä Intiasta riittävästi kannattajia, mutta länsimaissa riittää kyllä ostovoimaisia etsijöitä, jotka haluavat tulla huijatuiksi.


    • J-P-

      Sahaja Joogi sanoo täällä:

      "Suurin osa ex-joogien Shri Matajiin kohdistuvista väittämistä pitävät paikkaansa, jos Shri Mataji ei ole sitä, mitä Hän sanoo olevansa.

      Sama päinvastoin, eli jos Shri Mataji on sitä mitä Hän sanoo olevansa, on kaikki Sahaja Joogassa täysin loogista, mutta sitä mielellä ja ilman Joogan kokemusta ja Shri Matajin tunnistamista vaikeaa, ellei mahdotonta ymmärtää."


      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000006&posting=22000000005684163

    • nahkasahaajajookos

      Täälläkin tekee höpöö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe