Hyväksytäänkö nimi?

Irina--

Olemme antamassa tyttärellemme etunimen June, mutta hiukan mietityttää hyväksyykö maistraatti nimen? Meillä ei ole kansainvälistä taustaa olemme puhtaasti suomalaisia.

15

2185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepjep..

      hyväksytään...niiton kastettu yhteensä 61kpl..jo joskus 20-luvullakin...kiva nimi..

    • ehdoottaja

      JULY oisvähä hiehompi

      • miten kummassa

        July olisi hiehompi Junea.

        Mutta vakavasti puhuen:
        June on ihan hyvä nimi, mutta kannatan, että se äännetään suomalaisittain, eikä englanniksi.


    • hyväksytään.

      Suomessa on useita Juneja, ja kyse on sitä paitsi tunnetusta kansainvälisestä nimestä.

      • tammikuu rlokuu syyskuu loka

        january february march april june july august...
        Loka


    • sinihelmikki

      nimen? Suomalaisittai ei kovin kaunis lausuttuna. Englantilaisittain tuottaa monille vaikeuksia lausua oikein. Miten olisi perheenne lapsikatraaksi tältä pohjalta Helmi, Juulia ja Aukusti ja Touko?

      • Irina--

        :) Ja kyllä tiedämme että nimi June tarkoittaa Englannissa kesäkuuta. June lausutaan kuten kirjoitetaan, ei "tsuun". Kädenvääntöä oli myös nimestä July, mutta luulemme että ihmiset lausuisivat sen "july" eivätkä "juli". Haluamme ehdottomasti nimien kirjoitettavan June ja July. Juli, Juuli ja Juulia -nimistä emme niinkään välitä. Onko asia niin että kaikki väestörekisteristä löytyvät nimet hyväksyttäisiin Suomessa ihan kenen tahansa nimeksi?


      • .........
        Irina-- kirjoitti:

        :) Ja kyllä tiedämme että nimi June tarkoittaa Englannissa kesäkuuta. June lausutaan kuten kirjoitetaan, ei "tsuun". Kädenvääntöä oli myös nimestä July, mutta luulemme että ihmiset lausuisivat sen "july" eivätkä "juli". Haluamme ehdottomasti nimien kirjoitettavan June ja July. Juli, Juuli ja Juulia -nimistä emme niinkään välitä. Onko asia niin että kaikki väestörekisteristä löytyvät nimet hyväksyttäisiin Suomessa ihan kenen tahansa nimeksi?

        January, February, March, April, May, June, July, August, February, October, November, December.....


      • Irina--
        Irina-- kirjoitti:

        :) Ja kyllä tiedämme että nimi June tarkoittaa Englannissa kesäkuuta. June lausutaan kuten kirjoitetaan, ei "tsuun". Kädenvääntöä oli myös nimestä July, mutta luulemme että ihmiset lausuisivat sen "july" eivätkä "juli". Haluamme ehdottomasti nimien kirjoitettavan June ja July. Juli, Juuli ja Juulia -nimistä emme niinkään välitä. Onko asia niin että kaikki väestörekisteristä löytyvät nimet hyväksyttäisiin Suomessa ihan kenen tahansa nimeksi?

        Ai niin, joku mainitsi sisarus-sarjasta Helmi, Juulia, Aukusti ja Touko. Tyttärellämme on iso-sisko Joanne, joten ei käy sisarus-sarja enää päinsä. Kiitos kuitenkin.


      • maitta
        Irina-- kirjoitti:

        :) Ja kyllä tiedämme että nimi June tarkoittaa Englannissa kesäkuuta. June lausutaan kuten kirjoitetaan, ei "tsuun". Kädenvääntöä oli myös nimestä July, mutta luulemme että ihmiset lausuisivat sen "july" eivätkä "juli". Haluamme ehdottomasti nimien kirjoitettavan June ja July. Juli, Juuli ja Juulia -nimistä emme niinkään välitä. Onko asia niin että kaikki väestörekisteristä löytyvät nimet hyväksyttäisiin Suomessa ihan kenen tahansa nimeksi?

        kaikille. Jos on joku harvinaisuus, vierasperäinen, siihen täytyy olla "syy", että hyväksytään. Mutta June on annettu tähän mennessä Suomessa nimeksi 59:lle naiselle/tytölle, joten uskon sen tulevan ilman muuta hyväksytyksi. Suomessa on monen monta Junea, joka on syntynyt 20-, 30-, 40- ja 50-luvuilla. Ei siis ole mikään uutuusnimi.


      • Liisa - Maria
        Irina-- kirjoitti:

        :) Ja kyllä tiedämme että nimi June tarkoittaa Englannissa kesäkuuta. June lausutaan kuten kirjoitetaan, ei "tsuun". Kädenvääntöä oli myös nimestä July, mutta luulemme että ihmiset lausuisivat sen "july" eivätkä "juli". Haluamme ehdottomasti nimien kirjoitettavan June ja July. Juli, Juuli ja Juulia -nimistä emme niinkään välitä. Onko asia niin että kaikki väestörekisteristä löytyvät nimet hyväksyttäisiin Suomessa ihan kenen tahansa nimeksi?

        suomalaisen lapsen nimi ei saa olla kielenvastainen, vaan joko suomen tai ruotsinkielen mukainen, mutta muunkielinenkin nimi voidaan hyväksyä, jos sille on hyvät perustelut (esim etninen tai uskonnollinen tausta, nimi yleinen suvussa tai toinen vanhempi ulkomaalainen). Kaikki Suomessa rekisteröidyt nimet eivät ole Suomessa annettuja tai suomalaisten ihmisten nimiä, sillä tottahan meillä asuu runsaasti myös ulkomaalaisia. Väestörekisterikeskus neuvoo epävarmoissa tapauksissa. Soittakaa sinne ja kysykää voidaanko June-nimi hyväksyä.


    • nimi

      jos itse saan joskus tytön, tulee hän olemaan june.

      • Irina--

        Kiva että sait idean :)


    • äitee+5

      Pikkuisenne on luultavasti jo nimensä saanut, mutta halusin vain sanoa, että meidän pikkutyttö kantaa nimeään ainoana Suomessa, eikä siitä tarvinnut edes väitellä.
      Papin tiedusteluun oli tullut vastaus, että "nykyään hyväksytään niin paljon outoja nimiä, että turha käydä riitelemään" eikä kyseessä oleva nimi edes kuulosta harvinaiselta!

      Onnea teidän koko perheelle!

    • Anonyymi

      Hyväksytäänkö nimi sita tytölle?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe