Neuvoja?

Maallikko84

Kertokaapas aloittelijalle muutama asia.

Sain joululahjaksi 4 ratsastustuntia, aikaisemmin en ole hepan selässä ollut hetkeäkään, enkä tiedä hevosista mitään. En ole ollut hevosten kanssa missään tekemisissä. Mielenkiinto asiaan on kuitenkin herännyt muutaman vuoden sisällä. Olen 23v nainen.

Mitä tunnilla tehdää? Miten hevosen selkään pääsee? Miten kannattaa pukeutua kun en ratsastushousuja halua muutaman tunnin takia hankkia(jos ratsastaminen onkin ihan hirveää enkä enää ikinä halua hevostella). Saappaat on kai parhaat jalkineet? Minkälaiset hanskat olisi hyvä olla, lapasia ei kai voi käyttää? Onko hevonen lämmin vai tuleeko kylmä ratsastaessa? Hyvän opettajan ja tallin kriteerit?

KIITOS!

23

3098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paatero Punkki

      Tunnilla harjoitellaan ratsastamaan!=): Käyntiä, opetellaan voltteja ja kääntämään hevonen ja tietenkin muut askellajit. (mutta et varmaan vielä neljässä tunnissa kerkiä noita muita askellajeja oppimaan, kun vaan käyntiä) Hevosen selkään mennään vasemmalta puolelta. Otetaan ohjista vasemmalla kädellä ja asetetaan vasen jalka jalustimeen. Sitten vaan ponnistetaan ja hups oletkin satulassa! Ratsastukseenhan tarvitaan ehdoton turvaväline, eli kypärä. Jos sinulla ei sellaista ole, tallilla voi olla lainakypäriä. Tavallisessa talvitakissa pärjäät, tai jopa fleecessä. Ratsastushousuiksi kelpaavat joustavat housut, kuten esim. verkkarit. Hanskojen kannattaa olla sellaiset, missä ohjat pysyvät käsissä. Elikkäs sellaiset, missä on kämmenten kohdalla sellaiset kuminypykät.Lapaset on aika huonot, koska ohjathan ei käsissä pysy, sillä lapaset on "liukkaat". Kengiksi käyvät Kumpparit, tai muut saappaat.

    • -minä vaan-

      Koitan tässä vastailla parhaani mukaan:)
      Eli sinä kun olet ensimmäistä kertaa liikkeellä niin luultavasti eka tuntisi on vain kävelyä ja totuttelua hevosen selässä olemiseen.
      Hevosen selkään mennään vasemmalta puolelta(hevosen takaa katsottuna vasen)eli laitetaan jalka jalustimelle ja noustaan selkään...
      ja nyt kun on tämmöset pakkaset iskenyt niin pue lämpimästi...kukaan ei odota että heilahdat ensimmäsisellä kerralla paikalle utuuttaan hohtavissa ratsastus tamineissa:)
      Eli fiksuinta on pukeutua vaatteisiin jotka ovat hyvät päällä...ei silti mitään löysiä vaatteita vaan hyvin istuvat vermeet niskaan:)
      Itse käytän farkkuja ja miljoonia välihousuja jotka eivät ole tässä tapauksessa paras mahdollinen asuste ratkaisu sen kannalta että on hieman jäykkä olo:)
      mutta en ole kerennyt itse vielä hommaamaan talviratsastut housuja(seuraavalla kerralla ajattelin kyllä laittaa ihan normaalit toppahousut)Nii ja ihan tavallinen toppatakki ja mielummin sormikkaat...villaset ei paras ratkaisu koska ohjat luistavat niissa...paras olisi jos kaapista löytyisi nahkaset toppa hanskat:)
      Saappaat vaan koipeen ja miljoonat villasukat...
      Luultavasti olet myös kylmissäsi tunnin aikana tai viimeistään sen jälkeen...varpaat jäätyvät ensimmäisenä joten muista liikutella varpaita saapaissa seuraavaksi jäätyy sormet joten liikuttelua vaan.
      Jokaisella tallilla on erillaiset säännöt...meitin tallilla ei saa huutaa yms metelöidä vaan olla rauhallisesti ja muutenkin fiksusti...maalaisjärki mukaan niin pärjäät varmasti:)
      Hepan taakse ei saa mennä seisoskelemaan sieltä voi joiltain yksilöiltä tulla aikas hereesti monoo ja se ei tee kivaa.
      Rauhallinen ja itsevarma käytös eläinten läheisyydessä plussaa:)
      Toivottavasti tässä nyt tuli jotain järkevää edes ja hauskoja ratsastus hetkiä ja muista kysyä jos et tiedä jotain asiaa ja sinua paikan päällä varmasti neuvotaan ja opastetaan:)

    • Maallikko84

      Kiitos vastanneille!
      Edelleen tässä muutamat seikat askarruttavat mieltäni. Onko ryhmät suuria, eli ehtiikö joku kertoa minulle lähes koko ajan mitä pitää tehdä? Eihän heppaa laiteta itse tuntikuntoon? Haluan nimeen omaan ratsastaa enkä aikaa vain tallissa viettää. Entä kun olen aika lyhyt niin pistetäänköhän minut ponilla ratsastamaan? Kun eikös ponit ole pieniä?
      kiitos taas kärsivällisyydestä;)

      • Paatero Punkki

        Tunnilla ryhmät eivät yleensä ole kovin suuria. Enintään jotain 6 henkilöä (tai vähemmän)Sinun lisäksesi.Itse en tiedä mitä tunnilla koko ajan tehdään, sillä olen itsekin vasta aloittamassa ratsastusta nyt keväällä. Joten en osaa sen asian suhteen paljon auttaa, mutta ehkä joku osaa=) Aloittelijoille hevonen laitetaan valmiiksi kuntoon tuntia varten.Jos ratsastat pitempään, niin myöhemmin täytyy sinun itse laittaa hevonen kuntoon, mutta ei näin alussa vielä. Ponit eivät yleensä ole hirmu pieniä, mutteivät suuriakaan. Poni on yleensä tavallisesta hevosesta vähän pienempi. Luulisin ettet kuitenkaan millään pikkulastenponeilla joudu ratsastamaan=)
        Ps. Sinun kysymyksistä ei ole vaivaa ollenkaan, ainakaan minulle!


    • Maallikko84

      Onko ihan ok, että ensimmäisellä ratsastustunnilla joutuu itse satuloimaan hepan? Soitin meinaa tallille jonne lahjakortin sain ja varasin tunnin ja käskettiin tulemaan hyvissä ajoin, että ehtii satuloimaan vaikken ole ikinä ollut hevosten kanssa tekemisissä.

      • Paatero Punkki

        Todennäköisesti viestisi perusteella sain käsityksen, että joudut satuloimaan hevosen itse. Mutta ei hätiä mitiä! Tallilla on yleensä talliapulaisia ja tallityttöjä, jotka varmasti auttavat sinua!


    • Vasta-alkaja

      Heips Maallikko84!

      Itsekin olen ihan aloittelija tässä hevoshommassa, mutta vastaan silti. Ikää minulla on hieman enemmän kuin sinulla ja olen aloittanut ratsastustunneilla käymisen siis aivan äskettäin.

      Tunneilla opetellaan ratsastuksen perusasioita: oikeaoppinen istunta, hevosen hallinta,
      hevosen pysäyttäminen jne. Ensimmäisillä ratsastustunneilla apuna on usein joku ratsastusta enemmän harrastanut.

      Satulaan noustaan hevosen vasemmalta puolelta, kuten joku olikin jo vastannut ja ensimmäisillä kerroilla apuna on varmasti joku, joka pitää hevosta paikallaan ja neuvoo. Tarvittaessa apuna voi käyttää jotain jakkaraa.

      Pukeutumisesta: kypärä on tietysti ehdoton varuste, sen saa yleensä lainaksi tallilta. Itselläni on vanhat stretchfarkut, jotka eivät kiristä, eivätkä purista, mutta istuvat hyvin ja niissä on mukava olla. Näin talvella minulla on välihousut farkkujen alla, vanhat kannalliset talvikengät, joissa villasukkia tarpeen mukaan. Poolopaita ja kevyttoppatakki, niillä olen pärjännyt maneesissa. Kumisaappaat ovat hyvä kenkävalinta, jos niissä on kanta. Ai niin ja hanskat, kunhan ne ovat sellaista materiaalia, joka ei luista, niin ne ovat hyvät. Lapaset eivät siis ole paras vaihtoehto. Minulla ei ainakaan tule kylmä ratsastaessa, sen jälkeen saattaa olla vilu, (adrenaliinia suonissa ratsastuksen aikana?). ;)

      Tallilla osaavat varmasti katsoa sinulle rauhallisen hepan, niitäkin on pienempiä ja suurempia, että et välttämättä joudu ponilla ratsastamaan. Voihan tallin rauhallisin heppa olla myös tallin suurin heppa… ;) Mutta luulisin että aloittelijaa ei ihan heti suurimman hevosen selkään ”määrätä”, minulle ainakin olisi tullut pupu pöksyyn, jos niin olisi käynyt. Olen ratsastellut näin alkuun rauhallisella, 143 säkäisellä vuonotammalla ja se on sopinut minulle hyvin.

      En usko että joudut itseksesi satuloimaan hevosta näin alussa. Toki on hyvä olla mukana opettelemassa sitäkin hommaa, jos haluat jatkaa harrastusta, silloin se tulee joskus vastaan. Tallilta löytyy varmasti joku joka osaa satuloida hevosen puolestasi. Mutta jotta saisit tuntumaa hevoseen, kannattaa sitä mennä ajoissa tallille vaikka harjailemaan ja puhuttelemaan ja olla satuloinnissa mukana tarkkailemassa miten se tapahtuu.

      Tsemppiä! Ratsastus on hieno harrastus ja minäkin aion päättäväisesti jatkaa sitä! :D

      • aloittelija vain... :)

        Eli kertokaas kuinka laukka nostetaan oikeaoppisesti?


      • Paatero Punkki
        aloittelija vain... :) kirjoitti:

        Eli kertokaas kuinka laukka nostetaan oikeaoppisesti?

        Vaikka olen kysymyksiisi vastannut kuuliaisesti, niin nyt kyllä olen yhtenä kysymysmerkkinä! En siis tiedä asiasta juuri mitään! Anteeksi hirveesti!


      • aloittelija vain.. :)
        Paatero Punkki kirjoitti:

        Vaikka olen kysymyksiisi vastannut kuuliaisesti, niin nyt kyllä olen yhtenä kysymysmerkkinä! En siis tiedä asiasta juuri mitään! Anteeksi hirveesti!

        Eikö kukaan ratsastava ihminen osaa kertoa? ;)


      • aloittelija vain... :) kirjoitti:

        Eli kertokaas kuinka laukka nostetaan oikeaoppisesti?

        no ei minullakaan varmaan juuri oikeaa tietoa ole mutta sinnepäin.eli käynnin täytyy olla reipasta ei velttoa laiskottelemista,paras tapa on alussa nostaa laukka kulmasta joten hyvissä ajoin ennen kulmaa valmistelet laukan noston,ajattelet ensin laukkaa siirrät ulkopohjetta aavistuksen taaemmas ja sisäpohje pysyy paikaallaan pidättä hieman ohjilla ja nostat laukkaa huom,NOSTAT et aja jos ei nouse niin uusiks.ikään kuin kiedot jalat sinne hevosen mahan ympäri,ulko pohje taaenpana sisä pohje paikallaan,ei ollu kovin oikea oppisesti mutta pitäs nousta laukka nuilla avuilla.


      • lkhnkjlgjb kirjoitti:

        no ei minullakaan varmaan juuri oikeaa tietoa ole mutta sinnepäin.eli käynnin täytyy olla reipasta ei velttoa laiskottelemista,paras tapa on alussa nostaa laukka kulmasta joten hyvissä ajoin ennen kulmaa valmistelet laukan noston,ajattelet ensin laukkaa siirrät ulkopohjetta aavistuksen taaemmas ja sisäpohje pysyy paikaallaan pidättä hieman ohjilla ja nostat laukkaa huom,NOSTAT et aja jos ei nouse niin uusiks.ikään kuin kiedot jalat sinne hevosen mahan ympäri,ulko pohje taaenpana sisä pohje paikallaan,ei ollu kovin oikea oppisesti mutta pitäs nousta laukka nuilla avuilla.

        jäi sanomatta sisäpohje nostaa laukan ulkopohje on vaan tukena,ja merkkinä siitä että pyydät laukkaa.eli sisäpohkeella puristat et ulkopohkeella


    • ratsastus tunnilla yleensä tehdään sinun ratsastus taitojesi mukaisia asioita,elä huoli kyllä ne neuvoo ja voi tuntua alussa vaikealta mutta hauskaa se on.parhaa housut on jotkut väljät talvella toppahousutkin käy kunhan ei liian tiukat.hevosen selässä ei tule kylmä sielä liikkuu kuitenkin sen verran reilusti.hanskat kannattaa olla sormikkaat mielellään semmoiset missä ei sormet jäädy.mutta hevosen kaulallahan voi lämmitellä sormia jos jäätyvät..saappaat on talvella liukkaat mielummin kannattaa laitta talvikengät jossa on kuitenki korkoa vähän,ja ovat lämpimämmät kuin saappaat.opettajia on monenlaisia vain kokoelemalla tietää minkälaisesta opetus tyylistä itse tykkää.stemppiä sulle hyvin se menee..

      • aloittelija vain.. :)

        Kumpiko jalka on ulko- ja kumpi sisäpohje? :)
        ei ole jäänyt päähän... ;)


      • aloittelija vain.. :) kirjoitti:

        Kumpiko jalka on ulko- ja kumpi sisäpohje? :)
        ei ole jäänyt päähän... ;)

        eli kun ratsastat jos on aidattu alue tai vaikkei olisikaan niin ajattele sinne aidat ja kumpaan suu ntaan menet niin aidan puoleinen jalka on ulkojalka ja sisäjalka on tietysti se toinen jalka.ympyrällä esim vasempaan kierrokseen siun vasen jalka on sisä jalka ja oikea on ulko jalka,,,ymmärsikö tästä nyt mitään?


      • ratsastamaton :)
        lkhnkjlgjb kirjoitti:

        eli kun ratsastat jos on aidattu alue tai vaikkei olisikaan niin ajattele sinne aidat ja kumpaan suu ntaan menet niin aidan puoleinen jalka on ulkojalka ja sisäjalka on tietysti se toinen jalka.ympyrällä esim vasempaan kierrokseen siun vasen jalka on sisä jalka ja oikea on ulko jalka,,,ymmärsikö tästä nyt mitään?

        Heippa! Olen tässä lueskellut näitä heppajuttuja, ku jostain syystä on alkanut kiinnostamaan toi hevostelu. En ole siis koskaan (vielä) ratsastanut, enkä ollut missään tekemisissä hevosten kanssa. Ihan mielenkiinnosta kysyn, (tämä tietysti opetetaan ratsastuskoulussa, jos joskus aloitan ratsastamisen) että miten hevonen määrätään kääntymään? Siis pohkeilla? Mutta kumpaa puolta pitää puristaa, jos haluaa että hevonen kääntyy esim. vasemmalle? Sisä- vai ulkopohjetta?

        Tästä sai varmaan hyvät naurut ja itseänikin huvittaa, mutta kysynpä nyt ku en tiiä, aina puhutaan vaan pohkeista... :D


      • Paatero Punkki
        ratsastamaton :) kirjoitti:

        Heippa! Olen tässä lueskellut näitä heppajuttuja, ku jostain syystä on alkanut kiinnostamaan toi hevostelu. En ole siis koskaan (vielä) ratsastanut, enkä ollut missään tekemisissä hevosten kanssa. Ihan mielenkiinnosta kysyn, (tämä tietysti opetetaan ratsastuskoulussa, jos joskus aloitan ratsastamisen) että miten hevonen määrätään kääntymään? Siis pohkeilla? Mutta kumpaa puolta pitää puristaa, jos haluaa että hevonen kääntyy esim. vasemmalle? Sisä- vai ulkopohjetta?

        Tästä sai varmaan hyvät naurut ja itseänikin huvittaa, mutta kysynpä nyt ku en tiiä, aina puhutaan vaan pohkeista... :D

        Ihan ymmärrettävissä tuo sinun tietämättömyys! Itsekkään en ole vielä ratsastanut! =)
        No elikkäs: Hevosen saa kääntymään painamalla kevyesti molemmilla pohkeilla hevosen kylkiä ja vetämällä vähän ohjaksista yhdellä kädellä sinne suuntaan, mihin haluaa kääntyä. Jotenkin noin se menee. Kyllä sitä tunnilla opetetaan enemmän. Ja jos et halua ratsastamaan, niin hevostietokirjoista saa hyvin tietoa! Ja vielä paljon tarkemmin!


      • Paatero Punkki kirjoitti:

        Ihan ymmärrettävissä tuo sinun tietämättömyys! Itsekkään en ole vielä ratsastanut! =)
        No elikkäs: Hevosen saa kääntymään painamalla kevyesti molemmilla pohkeilla hevosen kylkiä ja vetämällä vähän ohjaksista yhdellä kädellä sinne suuntaan, mihin haluaa kääntyä. Jotenkin noin se menee. Kyllä sitä tunnilla opetetaan enemmän. Ja jos et halua ratsastamaan, niin hevostietokirjoista saa hyvin tietoa! Ja vielä paljon tarkemmin!

        ei ihan noin...hevonen käännetään esim ympyrälle ulko pohkeella.ja kun on ympyrällä niin ulko ohja säätelee vauhdin ja sisä pohje tekee töitä ettei ympyrä pienene.sisä ohjalla asetetaan niin että näät silmä kulman ja sieraimen.huom tämä ympyrällä.kun ratsastat suoraan ja haluat kääntää esim oikealle nii teet pienen pidätteen oikealla ohjalla että hevonen tietää että kohta tapahtuu jotain mutta ulko pohje kääntää.


    • tyttö13......

      En itekkään oo ,kun 2,5 vuotta harrastanut ratsastusta.Ennen tuntia meidän tallilla harjataan, putsataan kaviot,suitsitaan ja satuloidaan (tarvittaessa suojat/pintelit) Eka kerralla meille ainakin näytti tallimestari kaiken.XD Toisella jo osasin paremmin...
      No ota normaalit ei kovin saumaiset housut. Kumissaappaaillakin voi eka kerralla ratsastaa. Ratsastuskoululta yleens saa kypärän ja raipan. Ei lapasia mielellään sellaiset käsineet ,joissa ohjat pysyy hyvin käsissä. No kannattaa pukeutua lämpimästi (mua ei yleensä palele ,koska on niin paljon päällä) ,mutta se on ihan hirveetä jos ratsastaa jäässä!!! Meillä aluksi kyllä talutettiin ,kun lähettiin ratastaan. Hevosen selkään pääsee ,että ohjista kiinni.Nouset vasemmalta puolelta, vasen jalka jalustimeen ,ota satulasta tukea ja ponnista. Meillä eka tunnilla oli käyntiä. Lopussa vähän ravailtiin...yms. No luulisin jos talli on SRL hyväksymä se on hyvä. Opettajan pitäisi olla pätevä, niin että eka tunnilla hän pitää hevosen kurissa ja voit keskittyä vain satulassa pysymiseen...

    • ihmettelevä

      Onko ihan OK että opettaja EI OPETA tunnilla, vaan itsekin tunnille tulleet pikkutytöt neuvovat hepan harjausta yms ja neuvovat itse ratsastuksessakin? Opettaja ei ollut tallissa sinä aikana, kun heppoja laitettiin tuntia varten valmiiksi ja tunnin aikana hän kyllä oli kentällä, mutta ei kyllä todellakaan antanut ohjeita ensikertalaiselle vaan tallityttö talutti heppaani ja kertoi mitä tehdä, tosin vasta kun kysyin. Eihän voi olettaa, että n.14v lapset osaisi neuvoa! Onko tämä oikein? Talli on kyllä ratsastusliiton tms jäsen.

      • Annakka

        "Opettaja ei ollut tallissa sinä aikana, kun heppoja laitettiin tuntia varten valmiiksi ja tunnin aikana hän kyllä oli kentällä, mutta ei kyllä todellakaan antanut ohjeita ensikertalaiselle vaan tallityttö talutti heppaani ja kertoi mitä tehdä, tosin vasta kun kysyin. Eihän voi olettaa, että n.14v lapset osaisi neuvoa! Onko tämä oikein? Talli on kyllä ratsastusliiton tms jäsen."

        Ei se ikä, vaan kokemus ja joku tuntuma asiasta. Itse kyllä odottaisin, että opettaja valvoo nuoren tallitytön ja aloittelijan välistä yhteistoimintaa ja asioiden sujumista, mutta jos pärjäsit tytön antamilla ohjeilla niin mikäs siinä sitten ;)


    • Elsku

      Heips! Hevosen kyydissä olo ym. ovat helppoa kunhan asiasta on edes jonkinlaista tietoa ja tässä voin hieman kertoa.Tunnilla harjoitellaan kaikenlaisia asioita. Eri tunnit voivat olla erilaisia mutta melkein kaikissa ollaan jonkinlaisella kentällä ja ohjaaja kertoo mitä pitää tehdä.Hevosen selkään pääseee menemällä sen vasemmalle puolelle ja sitten nostat oikean jalan sen puolimmaiselle jalustimelle ja sitten vain ponnistat. Jalkoja myötäilevät housut ovat hyvät.esim.verkkarit ja t-paita tai pitkähihainen.Ei lapasia.ratsastus hansakt olisivat hyvät.Ratsaessa tulee lämmin/kylmä säästä riippuen.Opettajat neuvovat ja auttavat.:)

    • Anonyymi

      Heippa! Tässä vinkkiä kaikille aloittelijoille!:)
      Tässä ensin muutamia perus tietoja hevosista ja poneista. Hevosten "hiuksia" sanotaan harjaksi. Hevosilla on yleensä 3 askellajia, käynti, ravi ja laukka. Islanninhevosilla on 5 eri askellajia. Käynnin, ravin ja laukan lisäksi niillä on töltti ja passi. Hevosilta puuttuu vatsasta lihas, jonka avulla oksennetaan, eli hevoset eivät voi oksentaa. Poneiksi kutsutaan kaikkia alle 148cm hevosia. Maailman pienin "hevos"rotu on falabella. Maailman suurin hevosrotu on Shire hevonen.
      Hevosten suitsia ja satulamalleja on paljon erilaisia. Esim. Englantilaiset suitset. Osat englantilaisissa:
      Turparemmi, otsapanta, niskahihna, kuolaimet, poskihihnat, leukahihna, joissakin alaturparemmi.


      Alkeisten ratsastustunti koostuu yleensä näistä asioista:
      1. Joko laitatte tallilla yhdessä opettajan kanssa hevoset kuntoon, tai menette suoraan kentälle/maneesin. Ja laitatte hevoset alkukaartoon.
      2. Sen jälkeen jaetaan hevoset. Sitten nousette selkään, (opettaja ja henkilökunta auttaa kaikessa.)
      3. Saatte taluttajan ja lähdette kävelemään käyntiä kentän ympäri. Eli verryttelette hevoset.
      4. Jatkatte käynnissä, mutta teette jotain päivän tehtävää. Voitte esim. harjoitella pysähtymistä, peruutusta, kääntämistä, pujottelua, loiviakiemurauria yms.
      5. Sitten saatatte taas mennä uralle ja harjoitella ravaamista. Sitten jos onnistuu hyvin, menette todennäköisesti tekemään tehtävää ravissa.
      6. Sitten taitaakin olla loppukäyntien aika. Kierrätte siis käynnissä taas kentän ympäri. Annatte hevosten huilata ja taputatte ja kehutte niitä.
      7. Menette taas kentän keskelle riviin seisomaan, niinkuin alussa. Eli teette loppukaarron. Ja pysäyttää hevoset.
      8. Otatte molemmat jalustimet pois jalasta, heilahdatte vasemmalle puolelle ja laskeuduttua selästä.
      9. Odotatte joko seuraavia ratsastajia tai viette hevoset talliin.
      Jos seuraavat ratsastajat tulivat, voit lähteä. Jos viette hevoset talliin, pääset varmaan purkamaan ratsusi varusteista. Ja jos hevonen viedään tarhaan, voit varmaan auttaa.
      Tästä alkeistunti yleisimmin perustuu.
      Tässä on selityksiä joillekin ratsastuksen asioiden ja muiden hevosasioiden nimitityksille:
      -Alku-ja loppukaarto. Alkukaarrossa hevoset viedään kentän keskelle riviin seisomaan ja ratsastajat nousevat tällöin selkään. Loppukaarrossa hevoset viedään tunnin päätyttyä samalla tavalla kentän keskelle riviin seisomaan ja ratsastajat laskeutuvat selästä.
      -Voltti. Voltiksi kutsutaan ympyrää, jonka ratsastaja ja hevonen tekevät.
      -Ulko-ja Sisäohja. Ulko ohja on maneesin seinän tai kentän aidan puoleinen ohja. Sisäohja on juuri vastakkainen eli kentän/maneesin keskustaan päin oleva ohja.
      Tarha. Hevosten ulkona oleva aitaus, jossa ne voivat oleskella lähes vapaasti.
      -Alku-ja loppu verryttely. Hevonen verrytellään aina tunnin alussa ja lopussa, käynnissä pitkin ohjin.
      - Lyhyet ja pitkätohjat. Sinulla on silloin lyhyet ohjat kun hevosen pää ei ole kaarella alaspäin ja sinä voit istua selkäsuorassa sellaisella ohjastuntumalla, jossa tunnet hevosen suun ohjien päässä. Mutta älä pidä ohjia liian lyhyellä, muuten hevosta sattuu suuhun. Pitkät ohjat sinulla on silloin, kun et tunne hevosen suuta ohjien päässä hyvin, ja kun hevosen pää on kaarella maahan päin.
      -Loivakiemuraura. Eräänlainen tehtävä. Se on voitu tehdä puomilla ikään kuin reitiksi. Eli loiviakiemuraura lähtee kentän kulmasta keskelle päin ja ohittaa oikean uran. Päädyssä pääset takaisin uralle. (Vähän vaikea selittää)
      -Ura. Hevosten kavioiden jättämät jäljet kiertävät kentän ympäri, se on ura.

      Näin nouset selkään:
      1. Ota jalustimet alas ja mittaa ne sinulle sopiviksi. Voit esim. mitata sormenpäästäsi kainalokuoppaan jalustimet ja hihnan, silloin jalustimet ovat yleensä sopivat.
      2. Mene hevosen vasemmalle puolelle ja nosta vasen jalka jalustimeen, ota vasemmalla kädellä kiinni ohjista.
      3. Ota oikealla kädellä satulan takakaaresta kiinni ja vasemmalla etukasresta (pidä ohjat kädessä)!
      4. Ponista maasta vähän vauhtia (ponnistaa jalustimen avulla lisää). Istahda hevosen selkään rauhallisesti.
      5. Laita toinenkin jalka jalustimeen ja tunnustele ovat jalustimet hyvät. (Jos ei ole hyvät sano taluttajalle tai opettajalle, hän voi laittaa ne.)
      6. Kun jalustimet on hyvät, laita ne lähelle varpaita ja kantapäät alaspäin.
      7. Ohjien ote. Laita ohjat kummaltakin puolelta pikkurillin ja nimettömän välistä niin, että saat peukalot kohti taivasta.
      Tässä oli vähän apuja ja vinkkejä kaikille aloittelijoille!:)
      Lupaan että rakastatte lajiin!;) Ratsastuksen opettajamme kertoo teille lisää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1952
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      148
      1558
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe