a2 kieli

212

Olisi kiva kuulla kokemuksia a2 kielen opiskelusta.Itselläni neljännelle luokalle menevä tyttö haluaisi välttämättä aloittaa toisen pitkän kielen opiskelemisen.Englantia hän on nyt lukenut kolmannen luokan ja se on mennyt hyvin,kaikista kokeista on tullut kymppi.Koulu menee muutenkin todella hyvin.Silti hieman pelottaa,miten tyttö jaksaa opiskella kahta pitkää kieltä.Ranska häntä kiinostaisi kielenä eniten,mutta kuusi tyttöä luokalta lähtee saksaan,joten itse ajttelisin ,että voisi olla mukavempaa lukea kavereiden kanssa samaa kieltä.Joka tapauksessa jos teidän perheessä on kokemusta pitkästä kielestä niin kertokaa miten on sujunut ja miten lapsi on sen jaksanut.

24

4073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menee kyllä

      Jos lapsellasi menee noin hyvin englanti ja äidinkieli on hanskassa, niin kannattaa kyllä ottaa a2 kieli. Ja nimenomaan se kieli joka LASTA kiinnostaa.
      Jos hän itse on kiinnostunut ranskasta ja on tietoinen että lähimmät kaverit ottavat saksan, niin älä päätä lapsesi puolesta vaan anna hänen itse valita, hyvin se menee - meillä ainakin.

    • luetaan

      poika oli kolmannella noin ysin oppilas sekä englannissa että äikässä, muuten "laiska" koululainen. Halusi itse aloittaa saksan ja siellä taso ollut enemmän tuolla 7-8 linjalla. Nyt viidennellä luokalla eikä saksa oikein jaksa kiinnostaa,katsellaan sit ku seuraavat valinnaisaineet kohdalla yläasteella, todennäköisesti jätetään pois.

      • A2-ope

        A2-kielen opettajana voin kertoa, että juuri näin se menee... Aluksi on kivaa, ja oppilas on innoissaan.
        Viitosen keväällä jo alkaa tuntua hankalalta. Kuutosella halutaan lopettaa.
        Ja viimeistään seiskalla juuri tähän aikaan, kun tehdään valintoja 8-9 lk:n valinnaiasineiksi rehtorille alkaa tulvia vapautusanomuksia...

        A2-kieli vie toisen pitkän valinnaisaineen paikan ysiluokan loppuun asti. Ja teettää taatusti enemmän töitä kuin musiikki, kuvis, kotitalous, tietotekniikka, liikunta... Kuka sitä nyt jaksais, kun helpommallakin pääsee ja olis kivempaa oppi- tunneillakin.(Eikä edes kokeita.)

        Arvosana 7-8 on hyvä saksasta tai ranskasta A2-kielenä!!!
        A2-kielessä edetään paljon nopeammin kuin A1-englannissa ja kielten rakenne on sen lisäksi paljon kompleksisempi. Tarvitaan paljon ulkoa opettelua ja pänttäämistä - tylsää!

        Jos vanhemmatkin ajattelevat noin, että jätetään sitten pois, kun ei ollut kivaa/helppoa, niin en todellakaan ihmettele oppilaiden asennetta.
        Se lopettaminen ei kuitenkaan ole ihan vain halu- tai ilmoitusjuttu kovinkaan monessa kunnasa. A2-kielen valinnan yhteydessä sitoudutaan sen jatkamiseen peruskoulun loppuun saakka...


      • silti haluaa
        A2-ope kirjoitti:

        A2-kielen opettajana voin kertoa, että juuri näin se menee... Aluksi on kivaa, ja oppilas on innoissaan.
        Viitosen keväällä jo alkaa tuntua hankalalta. Kuutosella halutaan lopettaa.
        Ja viimeistään seiskalla juuri tähän aikaan, kun tehdään valintoja 8-9 lk:n valinnaiasineiksi rehtorille alkaa tulvia vapautusanomuksia...

        A2-kieli vie toisen pitkän valinnaisaineen paikan ysiluokan loppuun asti. Ja teettää taatusti enemmän töitä kuin musiikki, kuvis, kotitalous, tietotekniikka, liikunta... Kuka sitä nyt jaksais, kun helpommallakin pääsee ja olis kivempaa oppi- tunneillakin.(Eikä edes kokeita.)

        Arvosana 7-8 on hyvä saksasta tai ranskasta A2-kielenä!!!
        A2-kielessä edetään paljon nopeammin kuin A1-englannissa ja kielten rakenne on sen lisäksi paljon kompleksisempi. Tarvitaan paljon ulkoa opettelua ja pänttäämistä - tylsää!

        Jos vanhemmatkin ajattelevat noin, että jätetään sitten pois, kun ei ollut kivaa/helppoa, niin en todellakaan ihmettele oppilaiden asennetta.
        Se lopettaminen ei kuitenkaan ole ihan vain halu- tai ilmoitusjuttu kovinkaan monessa kunnasa. A2-kielen valinnan yhteydessä sitoudutaan sen jatkamiseen peruskoulun loppuun saakka...

        No mitä mieltä olet,jos lapsi haluaa silti ottaa kielen vaikka äitinä olen kertonut enemmän huonoja puolia kielen ottamisesta, kuin hyviä.Olen sanonut,että kieltä ei voi lopettaa,ei pääse samaan kouluun ylä-asteelle kavereiden kanssa,ei saa mukavia valinnaisia ottaa ylä-asteella ja tosi paljon menee aikaa enemmän läksyihin.Silti tyttö sanoo haluavansa toisen kielen.hän on kyllä koulussa hyvin vastuuntuntoinen ja huolehtivainen,en usko, että hän ei ottaisi toisen kielen opiskelua tosissaan.Onko silti niin ,että ei kannata antaa lapsen ottaa toista kieltä?


      • Toinen A2-ope
        silti haluaa kirjoitti:

        No mitä mieltä olet,jos lapsi haluaa silti ottaa kielen vaikka äitinä olen kertonut enemmän huonoja puolia kielen ottamisesta, kuin hyviä.Olen sanonut,että kieltä ei voi lopettaa,ei pääse samaan kouluun ylä-asteelle kavereiden kanssa,ei saa mukavia valinnaisia ottaa ylä-asteella ja tosi paljon menee aikaa enemmän läksyihin.Silti tyttö sanoo haluavansa toisen kielen.hän on kyllä koulussa hyvin vastuuntuntoinen ja huolehtivainen,en usko, että hän ei ottaisi toisen kielen opiskelua tosissaan.Onko silti niin ,että ei kannata antaa lapsen ottaa toista kieltä?

        ...ottaa A2, jos lapsella tuntuisi olevan siihen edellytykset. Ei tuo eka A2-ope tarkoittanut, että kenenkään ei pitäisi sitä valita. Jos lapsella on A1-kielen opiskelu mallillaan (arvosana 8-10 sanoisin), eikä ongelmia äidinkielen tai läksyjen oma-aloitteisen tekemisen kanssa, tietysti kannattaa ottaa A2-kieli.

        Muiden kuin englannin ja ruotsin taitajat ovat takuulla kovassa kurssissa tulevaisuudessa; kielivalinnat ovat supistuneet niin paljon viime vuosina.

        Valmistaudu kuitenkin tsemppaamaan lastasi matkan varrella ja myös mahdollisesti palkitsemaan häntä "ylimääräisestä" työstä. Fiksu vanhempi myös yrittää löytää kielelle oikeata käyttöä, esim. matka ao. kielialueelle palkintona monen vuoden opiskelusta. Lentoja saa nykyään tosi halvalla eikä perhemajoitus tai retkeilymajakaan paljoa maksa.


      • A2-ope
        silti haluaa kirjoitti:

        No mitä mieltä olet,jos lapsi haluaa silti ottaa kielen vaikka äitinä olen kertonut enemmän huonoja puolia kielen ottamisesta, kuin hyviä.Olen sanonut,että kieltä ei voi lopettaa,ei pääse samaan kouluun ylä-asteelle kavereiden kanssa,ei saa mukavia valinnaisia ottaa ylä-asteella ja tosi paljon menee aikaa enemmän läksyihin.Silti tyttö sanoo haluavansa toisen kielen.hän on kyllä koulussa hyvin vastuuntuntoinen ja huolehtivainen,en usko, että hän ei ottaisi toisen kielen opiskelua tosissaan.Onko silti niin ,että ei kannata antaa lapsen ottaa toista kieltä?

        Tietysti kannattaa! Minkäänlainen kielitaito ei koskaan mene hukkaan.

        Muistathan varautua kannustamaan lastasi, varsinkin, jos hän pettyy, että ysejä ja kymppejä ei tulekaan, vaan sen sijaan hyvää keskitasoa, 7-8 arvosanoja.

        Varaudu myös kuuntelemaan narinaa aikaisemmmin kertomistani asioista - ihmisen muisti on lyhyt, ja noita valinnaisaineasioita ei edes oikein vielä voi ymmärtää alakoululaisena.

        Mahdollisuuksien mukaan tue kielitaidon kehittymistä järjestämällä tilaisuuksia sen kokeilemiseen: matkailu ko. kielialueella, samoin kaikki sukulaisuus- ja tuttavuussuhteet käyttöön!
        Ja ole itse kiinnostunut uuden kielen oppimisesta.

        Onne hyvälle valinnalle!


      • ....
        A2-ope kirjoitti:

        A2-kielen opettajana voin kertoa, että juuri näin se menee... Aluksi on kivaa, ja oppilas on innoissaan.
        Viitosen keväällä jo alkaa tuntua hankalalta. Kuutosella halutaan lopettaa.
        Ja viimeistään seiskalla juuri tähän aikaan, kun tehdään valintoja 8-9 lk:n valinnaiasineiksi rehtorille alkaa tulvia vapautusanomuksia...

        A2-kieli vie toisen pitkän valinnaisaineen paikan ysiluokan loppuun asti. Ja teettää taatusti enemmän töitä kuin musiikki, kuvis, kotitalous, tietotekniikka, liikunta... Kuka sitä nyt jaksais, kun helpommallakin pääsee ja olis kivempaa oppi- tunneillakin.(Eikä edes kokeita.)

        Arvosana 7-8 on hyvä saksasta tai ranskasta A2-kielenä!!!
        A2-kielessä edetään paljon nopeammin kuin A1-englannissa ja kielten rakenne on sen lisäksi paljon kompleksisempi. Tarvitaan paljon ulkoa opettelua ja pänttäämistä - tylsää!

        Jos vanhemmatkin ajattelevat noin, että jätetään sitten pois, kun ei ollut kivaa/helppoa, niin en todellakaan ihmettele oppilaiden asennetta.
        Se lopettaminen ei kuitenkaan ole ihan vain halu- tai ilmoitusjuttu kovinkaan monessa kunnasa. A2-kielen valinnan yhteydessä sitoudutaan sen jatkamiseen peruskoulun loppuun saakka...

        on kertonut että sellaista pykälää ei ole olemassakaan et esim.tota saksaa olis pakko lukea ysin loppuun (meille kyllä puhuttiin lukionkin loppuun lukemisesta)


      • pykälä olekaan
        .... kirjoitti:

        on kertonut että sellaista pykälää ei ole olemassakaan et esim.tota saksaa olis pakko lukea ysin loppuun (meille kyllä puhuttiin lukionkin loppuun lukemisesta)

        vaan kukin kunta on tehnyt omat säännöksensä asiasta.
        Jos aloittajia on paljon, mutta lopulta ryhmässä on enää pari-kolme oppilasta, tulee näiden muutaman opetus kunnalle tosi kalliiksi, kun sille opelle on palkka joka tapauksessa maksettava. Ja jos A2-opetusta annetaan, sille on taattava jatkuvuus peruskoulun (ja lukion)loppuun saakka. Vaikka yhdelle ainoalle oppilaalle!

        Ja tämä tulee ymmärrettävästi kalliiksi. Siksi ainakin meidän kunnassa on tehty lopettaminen hyvin vaikeaksi ja siihen on oltava todella hyvä syy. Mielestäni sen on ihan ymmärrettävää.

        Ihan yleisestikin: nykyhmisten olisi hyvä osata sitoutua johonkin.


      • Suunnitelmat
        pykälä olekaan kirjoitti:

        vaan kukin kunta on tehnyt omat säännöksensä asiasta.
        Jos aloittajia on paljon, mutta lopulta ryhmässä on enää pari-kolme oppilasta, tulee näiden muutaman opetus kunnalle tosi kalliiksi, kun sille opelle on palkka joka tapauksessa maksettava. Ja jos A2-opetusta annetaan, sille on taattava jatkuvuus peruskoulun (ja lukion)loppuun saakka. Vaikka yhdelle ainoalle oppilaalle!

        Ja tämä tulee ymmärrettävästi kalliiksi. Siksi ainakin meidän kunnassa on tehty lopettaminen hyvin vaikeaksi ja siihen on oltava todella hyvä syy. Mielestäni sen on ihan ymmärrettävää.

        Ihan yleisestikin: nykyhmisten olisi hyvä osata sitoutua johonkin.

        Olen kuullut tutkimuksesta, jonka mukaan ne jotka aloittavat uuden kielen vasta yläasteella tai jopa lukiossa tmv. saavat vuodessa-parissa parissa ns. kiinni A2 kielen lukijat. Eli lapsi ei olisi menettänyt mitään, vaikka A2 kieli jäisi pois ja jos kiinnostusta riittää valitsisikin kieliä lisää vasta myöhemmin. Isompana aloittavat etenevät nopeammin, koska oppimiskyky tai ainakin -nopeus on suurempi vähän isommilla.

        Täällä kun on kirjoittanut esim. opettajia tai isompien lasten vanhempia, niin tiedättekö kokemuksesta onko tuo totta?

        Meillä kielivalinnat ovat vasta ensi keväänä, mutta jo nyt kiinnostaa.


      • kieli-illassa
        Suunnitelmat kirjoitti:

        Olen kuullut tutkimuksesta, jonka mukaan ne jotka aloittavat uuden kielen vasta yläasteella tai jopa lukiossa tmv. saavat vuodessa-parissa parissa ns. kiinni A2 kielen lukijat. Eli lapsi ei olisi menettänyt mitään, vaikka A2 kieli jäisi pois ja jos kiinnostusta riittää valitsisikin kieliä lisää vasta myöhemmin. Isompana aloittavat etenevät nopeammin, koska oppimiskyky tai ainakin -nopeus on suurempi vähän isommilla.

        Täällä kun on kirjoittanut esim. opettajia tai isompien lasten vanhempia, niin tiedättekö kokemuksesta onko tuo totta?

        Meillä kielivalinnat ovat vasta ensi keväänä, mutta jo nyt kiinnostaa.

        Meillä Päädyttiin aloittamaan a2 kieli nyt neljänneltä.Monet ylä-asteiden ja lukioiden kieltenopet ovat sanoneet,että jos lapsi pärjää pitkässä kielessä ja saa numeron pysymään kiitettävässä tai kasissa ,niin lyhyen kielen lukijat eivät saa näitä lapsia kiinni.Mikäli kielen eteen lapsi ei tee töitä ja kieli sujuu heikosti niin silloin nämä lyhyn kielen lukijat ottavat kiinni nämä lapset.Meille sanottiin,että varsinkaan Tampereella ei ole vuosiin perustunut kaikille ylä-asteille kieliryhmää,koska lapset haluaa nykyään murkkuiässä ottaa kielen sijasta mielummin valinnaiseksi käsyn,musiikin tai kuviksen,koska niissä ei tarvitse tehdä niin paljoa töitä.Kieliryhmää ei ylä-asteellakaan perusteta,jos halukkaita on alle 14.


      • Varsinkin kasvuiässä
        pykälä olekaan kirjoitti:

        vaan kukin kunta on tehnyt omat säännöksensä asiasta.
        Jos aloittajia on paljon, mutta lopulta ryhmässä on enää pari-kolme oppilasta, tulee näiden muutaman opetus kunnalle tosi kalliiksi, kun sille opelle on palkka joka tapauksessa maksettava. Ja jos A2-opetusta annetaan, sille on taattava jatkuvuus peruskoulun (ja lukion)loppuun saakka. Vaikka yhdelle ainoalle oppilaalle!

        Ja tämä tulee ymmärrettävästi kalliiksi. Siksi ainakin meidän kunnassa on tehty lopettaminen hyvin vaikeaksi ja siihen on oltava todella hyvä syy. Mielestäni sen on ihan ymmärrettävää.

        Ihan yleisestikin: nykyhmisten olisi hyvä osata sitoutua johonkin.

        Uskon kyllä, että jos annettaisiin lupa saksan lopettamiseen peruskoulun aikana, olisi jatkajia enää muutama. Silti tuntuu aivan liian pitkältä sitoumukselta sanoa, että aloittaa kielen ala-asteella ja jatkaa peruskoulun loppuun asti. Kouluaikoinani ylimääräisen kielen sai valita vasta kahdeksannella luokalla alkavaksi. Sitä siis opiskeltiin kaksi vuotta. Viimeistään jouluun mennessä suurin osa ryhmästäni katui sitä, että oli valinnut tämän kielen. Päätöstään ei kuitenkaan voinut perua. Tämä kahden lukuvuoden opiskelu siis oli pitkä aika, joten se, että neljännellä tai viidennellä aloitettavasta kielestä ei voi luopua, tuntuu kohtuuttomalta.

        Muistan itse, että lapselle vuosikin on ikuisuudelta kestävä aika. Siinä voi tapahtua henkisessä ja fyysisessä kehityksessä hyvinkin paljon. Näin ollen asenteet ja valmiudet kielenoppimiseen muuttuvat. On olemassa paljon muutakin asioita, joihin elämässä sitoudutaan. En usko, että sitä tarvitsee harjoitella kielen avulla. Jo vuodeksi sitoutuminen kielenopiskeluun voi olla vaikeaa. Alku on kuitenkin opiskelussa kokeilua, jonka tulokset voivat olla huonotkin.

        Toisaalta se, että pelotellaan kielen ottamisen huonoilla puolilla, saattaa karsia pois niitä, joilla olisi potentiaalia lukea. Meillä ainakin seiskaluokalla lähes kaikki oli ottamassa saksaa. Monien hyvien oppilaiden vanhemmat sisarukset sanoivat, että älä ihmeessä ota. Näin valitsematta jättivät he, joiden mielestäni olisi kannattanut kieli ottaa. Annettaisiin siis mahdollisuus kokeiluun. Ala-asteella koulu on usein hyvin kevyttä. Näin ollen ylimääräinen kieli voi olla vain mukavan lisän tuoja. Yläasteella luultavasti on paljon raskaampaa, jolloin on hyvä keskittyä tärkeämpään, kuten englantiin.


      • A2-ope
        Suunnitelmat kirjoitti:

        Olen kuullut tutkimuksesta, jonka mukaan ne jotka aloittavat uuden kielen vasta yläasteella tai jopa lukiossa tmv. saavat vuodessa-parissa parissa ns. kiinni A2 kielen lukijat. Eli lapsi ei olisi menettänyt mitään, vaikka A2 kieli jäisi pois ja jos kiinnostusta riittää valitsisikin kieliä lisää vasta myöhemmin. Isompana aloittavat etenevät nopeammin, koska oppimiskyky tai ainakin -nopeus on suurempi vähän isommilla.

        Täällä kun on kirjoittanut esim. opettajia tai isompien lasten vanhempia, niin tiedättekö kokemuksesta onko tuo totta?

        Meillä kielivalinnat ovat vasta ensi keväänä, mutta jo nyt kiinnostaa.

        ... kallistua vähitellen itsekin siihen suuntaan, että ehkä olisi suuren enemmistön kannalta kuitenkin parasta aloittaa se valinnaiskieli vasta 8-luokalta. Sillon sen valitsisivat todennäköisesti vain ne, jotka oikeasti haluaisivat oppia, ja olisivat valmiita myös sitotumaan asiaan.

        Kolmas-neljäsluokkalaiset ovat vielä kovin pieniä ja ymmärtämättömiä tekemään tällaisia kauaskantoisia valintoja,(jotka myöhemmin vaikuttavat lisäksi muihin valinnaisainemahdollisuuksiin yläkoulussa) kun se kokemus ensimmäisenkään vieraan kielen opiskelusta ei ole vielä kovin kummoinen.

        Yläkoulussa alkavassa B2-kielessä ei kyllä päästä samaan osaamiseen parissa vuodessa, mutta oppilaiden kieltenoppimistaidot ovat kyllä jo huomattavasti kehittyneemmät, ja se,joka todella haluaa, voi saavuttaa nopeastikin A2-kielen lukijat omalla harrastuneisuudellaan.

        Valitettavasti nyt on vain käynyt niin, että näitä B2-ryhmiä ei enää oikestaan muodostu kuntiin, kun ne valinnat on tehty jo A2-kielivaiheessa, joissa niitä pudokkaita on sitten matkan varrella paljon...


      • Suunnitelmat
        A2-ope kirjoitti:

        ... kallistua vähitellen itsekin siihen suuntaan, että ehkä olisi suuren enemmistön kannalta kuitenkin parasta aloittaa se valinnaiskieli vasta 8-luokalta. Sillon sen valitsisivat todennäköisesti vain ne, jotka oikeasti haluaisivat oppia, ja olisivat valmiita myös sitotumaan asiaan.

        Kolmas-neljäsluokkalaiset ovat vielä kovin pieniä ja ymmärtämättömiä tekemään tällaisia kauaskantoisia valintoja,(jotka myöhemmin vaikuttavat lisäksi muihin valinnaisainemahdollisuuksiin yläkoulussa) kun se kokemus ensimmäisenkään vieraan kielen opiskelusta ei ole vielä kovin kummoinen.

        Yläkoulussa alkavassa B2-kielessä ei kyllä päästä samaan osaamiseen parissa vuodessa, mutta oppilaiden kieltenoppimistaidot ovat kyllä jo huomattavasti kehittyneemmät, ja se,joka todella haluaa, voi saavuttaa nopeastikin A2-kielen lukijat omalla harrastuneisuudellaan.

        Valitettavasti nyt on vain käynyt niin, että näitä B2-ryhmiä ei enää oikestaan muodostu kuntiin, kun ne valinnat on tehty jo A2-kielivaiheessa, joissa niitä pudokkaita on sitten matkan varrella paljon...

        Minua mietityttää sekin, että vaikka lapsi nyt pärjääkin jokaisessa kouluaineessa, niin miten on tulevaisuudessa. Koulu vaikeutuu vuosi vuodelta, en tiedä miten ennustaisin, pystyykö lapsi pitämään kielessä esim. vähintään täällä mainitun kahdeksikon tason.
        Onpas vaikeata :)


    • enemmän aikaa

      ja resursseja todella tärkeiden kielten opiskeluun.

      Pakkoruotsistahan ei ole mitään hyötyä kenellekään.
      Pakkoruotsin opiskeluun käytetty aika on hukkaan heitettyä aikaa ja pois muiden, tärkeiden ja hyödyllisten kielten opiskelusta.

    • perheellä

      Kuinka monella perheellä on positiivisia kokemuksia a2 kielestä.Tarkoitan sellaista,että lapsi tykkää kielestä ja menee mielellään kielen tunneille toiseen kouluun,kun muu luokka lähtee kotiin.

      • MilaXZX

        Kyllä varmaan monetkin tykkää a2 kielestä. Ehkä ei, jos se on toisessa koulussa. Meillä päin ei joudu lähtemään toiseen kouluun joidenkin tuntien takia. Omasta koulusta valitaan tai joutuu vaihtamaan kokonaan koulua esim. kielivalintojen takia.


    • joomoi

      Ite alotin Ranskan A2 kielenä ja oon nyt ens syksýnä menossa seiskalle ja en todellakaan aio siellä sitä jatkaa ! Jos ei lupaa saa lopettamiseen ni sitten olen poissa tunneilta.Tätä mieltä on lähes kaikki jotka sen aloittivat samaan aikaan kuin minäkin. Muutama hikke siel on vielä sinnittelemässä, mutta alkaa niidenkin into lopahtaa. Itsekin olin aluksi innoissani,mutta nyt koulun käynti ei huvita pätkääkään juuri sen ylimääräisen kielen takia. Ja olen sitä mieltä, että jos kieli tai muu on VALINNAINEN on se saatava lopettaa silloin kun haluaa.Olen alkanut saamaan Englannista (A1 kieli) kokeistakin huonompia Ranskan (A2 kieli) takia. En suosittele kenellekkään. Kokemuksia tässä kerroin. Mutta saa toki sinne mennä kitumaan.Voin kertoa ettei pitemmän päälle ole mitenkään mielekästä.Riippuu tottakai ihmisestäkin. Mutta mä aion Ranskan lopettaa, se on varma. Olen sitten vaikka poissa tunneilta.

    • Maman

      Meillä poika on syksyllä aloittamassa yläkoulun ja ranskan opiskelu jatkuu siellä. Ranska on tähän asti sujunut vaihtelevasti: alkuinnostuksen jälkeen oli jonkun aikaa motivaatio kateissa ja sitä etsittiin sitten kotonakin yhdessä esim. tekemällä tehtäviä netissä ja tein pojalle harjoituskokeitakin tietokoneella yms. Nyt on sitten ranskankin opiskelu alkanut taas sujumaan paremmin, ja ennen kaikkea poika on saanut huomata, miten pystyy omalla työskentelyllä vaikuttaa osaamiseensa ja numeroihinkin.

      Kyllä lapsi kestää sen pari tuntia "ylimääräistä" koulua viikossa. Ei meillä tullut kiukkua edes silloin, kun pääsi Linnanmäellekin kaksi tuntia muita myöhemmin ranskan tuntien takia. Kesäksi pyysin opettajalta lisätehtäviä, joiden avulla voimme kerrata kieliopin keskeisimmät asiat pienissä paloissa.

    • kieltenope ex

      Suosittelisin ottamaan valinnaisia kieliä. On sijoitus tulevaisuuteen. Suomen kielivalinnat ja suomalaisten kielitaito kavaentuu uhkaavasti. Useita kieleiä osaavat ovat avainasemassa ainakin kansainväisessä kaupassa yms.

      Tuossa tilastoja

      http://www.sukol.fi/medialle/kielivalinnat/tilastotietoa_kielivalinnoista

      Ne jotka motivoituu, ne jaksaa vaikka mitä ja opiskelu on palkitsevaa. Uskoisin että useimmat kielenopettajat haluavat nimenoaan tehdä tunneista mukavia, kun tietävät, että oppilaat ovat sinne itse halunneet tulla. Itse ainakin toimin noin. Tein myönnytyksiä heidän toiveisiinsa (läksyjä tehtiin jo tunneilla alkuun). Lisämateriaaleja, lauluja, filmejä ym. hankin aina mitä löysin.

      Ikävä kyllä meidän kaupunki lopetti a2- kielen säästösyistä. Tai sitten ryhmäkoon alaraja laitetaan niin ylös ettei ryhmiä synny.

      Käyttäkää mahdollisuuksia, jos teillä niitä vielä on. Koskaan kenekään en ole kuullut sanovan että jonkin kielen opiskelusta olisi haittaa ollut. Jos alkeet auttaa jos myöhemmin elämässä on 'pakko' opetella kyseinen kieli työn takia.

      • A2 ope

        Olen A2-saksan opettaja. Olen nyt opettanut sitä noin 10 vuotta, ja joka vuonna ainakin 80 % oppilaistani on jatkanut saksaa myös yläkoulussa siitä huolimatta, että meillä 6. luokan jälkeen saisi lopettaa jos haluaisi.
        A2-kielen opettajan on hyvin tärkeää ymmärtää se, että opsikelusta ei saa tehdä oppilaille liian rankkaa. Tunneilla pitää olla mukavaa.
        Tästä periaatteestani huolimatta oppimistulokset ovat olleet erittäin hyviä. Tai ehkä sen ansioista?


    • A1-ope

      A2-kielen valitsemista empivälle sanoisin, että jos lapsella on taipumusta laiskuuteen ja mukavuudenhaluun (= taito säännöstellä omaa jaksamistaan) tai laksyjen ja kirjojen unohteluun yms. niin ylimääräisen kielenopiskelusta voi muodostua taakka. Sama koskee lapsia, joilla on paljon harrasteita. Koulupäiväthän ovat myös pidempiä kuin muilla kavereilla. Pitää miettiä, miten paljon painoarvoa haluaa laittaa itse lapsuudelle, vapaa-ajalle kavereiden kanssa jne. Moni meistä aikuisista on unohtanut miten tärkeitä aikoja iltapäivät ja illat ovat kaveruussuhteiden syntymiselle.

      Jos lapsi itse on motivoitunut juuri tiettyyn kieleen, kannattaa sen usein antaa ratkaista. Toisaalta kavereista on hyötyä opintojen sujumisen kannalta, sillä heiltä voi poissaolon jälkeen kysyä laksyjä ym.

      Ihan pelkkää mukavaa alakoulun opiskelu ei voi olla siksi, että yläasteen ja lukion vaatimukset ovat kovat. Osa A2-kielen valinneista todella tähtää hyvään kielitaitoon aikuisena, eikä heidän päämääräänsä voi jättää huomiotta. Se on myös yhteiskunnallisesti merkittävä asia.

    • tyttö13kesäinen

      Noh itse valitsin nelosluokalla saksan a2 kieleksi. En oikeastaan hirveästi edes halunnut, mutta alotimpa kumminkin.
      Alussa oli ihan mukavaa, sitte alko ärsyttämään että muut vaan sai nukkua vielä ku itse lähdin kouluun saksaa lukemaan.
      Mutta sitte ryhdistäydyin ja nyt menee ihan normaalisti se asia. Ei lempiaineeni mutta kiva kumminkin.
      Suurintaosaa oman saksanluokkani oppilaista ei vois vähemmän kiinnosta siellä tunnilla opiskelu. Itse olen ainoita jotka yrittää jopa opiskella. Koska mielestäni ei ole edes järkevää mennä koko tunnille jos siitä ei jää mitään käsiin.
      oon saanu siitä nyt kahtena peräkkäisenä vuonna stipendin.
      10 toikassa

    • Bliss*

      Lapsesi kuulostaa osaavalta ja tunnolliselta koululaiselta, joten mitään estettä onnistuneelle A2 -kielen opiskelulle tuskin on. Ehkäpä on järkevintä antaa hänen itse valita, ottaako saksan vai ranskan, kun hänellä kerran tuntuu itsellään olevan varma mielipide asiasta.

      Oma tyttäreni teki myös vaikean valinnan ottaessaan erityispitkän venäjän, jonka myötä koulu vaihtui ja tutut koulukaverit jäivät. Olimme tietysti selittäneet hänelle tarkasti, miten kielivalinta tulee vaikuttamaan koulunkäyntiin vielä tulevaisuudessakin, ja että keskeytys ei ole mikään helposti hyväksyttävä vaihtoehto, kun opiskelu kerran on aloitettu. Olin itse hiukan tätä koulunvaihtopäätöstä vastaan, sillä päivät etenkin nyt yläkoululaisena ovat todella pitkiä ja koulumatka hankala. Tytön valinta on kuitenkin pitänyt ja hän on yhä kovin innostunut kielistä, lukee nyt englantia, venäjää, ruotsia ja ranskaa, ja pärjää koulussa hienosti. Näin jälkikäteen ajatellen olisi ollut suuri virhe estää häntä toteuttamasta suunnitelmiaan, vanhaan kouluun jääminen ja tavalliseen opiskelutarjontaan tyytyminen olisi tavallaan ollut alisuoriutumista.

      Tietysti olet äitinä huolissasi tyttösi jaksamisesta. Toisaalta hän taitaa olla varsin älykäs ja kaipaa uusia haasteita koulunkäyntiinsä. Vaikka hän on vielä kovin nuori, niin ehkä kannattaa luottaa hänen omaan kykyynsä arvioida osaamistaan ja jo vähän miettiä tulevaisuuttakin -kielitaidosta tuskin on haittaa työtä etsiessä sitten aikuisena.

    • Anonyymi

      Itellä on A2 kielenä saksa ja aion todellakin lopettaa sen seiskalle mennessä. Oon nyt siis kutosella. Ei kiinnosta enää yhtään ja pitää herätä 2 aamuna viikossa aikaisemmin kuin yli puolien muiden meidän luokasta ja läksyihin ei oo muuten kaan kauheasti motivaatiota niin en jaksa enää tota saksaa. Ja yläkoulussa kuulemma (en siis tiedä onko oikeasti totta) tehdään luokat niin että tulee 2 saksan luokkaa joissa on kaikkien koulujen saksan lukijat ja en kyllä todellakaan halua sellaiselle luokalle missä on vaan semmosia hikkejä ja koulu nörttejä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe