kirjat

joista oppii

Heippa kaikille!

Mikä/mitkä kirjat ovat auttaneet sinua elämässäsi eteenpäin?

Mun kestosuosikkini on:

S. R. Covey: The seven habits of highly effective people

79

1918

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joskus on meinannut matka katketa, mutta apu on löytynyt hansikaslokerosta!

• sisso

siitä on jopa apua toisin kuin yleensä auton mukana tulevien opusten laita on...

• tuo oli

hyvinkin mieheltä odotettavissa oleva vastaus. ;)

• Emmanuele

aika paljon. Ja suurin osa kirjoista on sellasia joita en tässä halua mainita koska haluan pitää tietyt asiat itselläni.
      Eli en sano mitään.

• Emmanuele

tunnelmaa ja kertoa että oikeasti luen vain erotiikan maailmaa :-p

• että luet
        Emmanuele kirjoitti:

tunnelmaa ja kertoa että oikeasti luen vain erotiikan maailmaa :-p

Kamasutraa ja katselet Emmanuelle-elokuvia. Oletko muuten yhtään sen Emmanuellen näköinen?

• Emmanuele
        että luet kirjoitti:

Kamasutraa ja katselet Emmanuelle-elokuvia. Oletko muuten yhtään sen Emmanuellen näköinen?

Kyllä tossa kirjahyllyssä muutama seksiopaskin on, samoin Emmanuellen alkuperäispainos. Sehän oli ekana kirja, tiesitte kai. Jostain syystä noi eroottiset on kolahtanut. Mitäs niitä nyt löytyy sieltä, Lady Chatterleyn rakastaja, Fanny Hill, Lolita jnene jotka on kyllä tosi softia kamaa nykyaikana :)

• Serpico

Raamattu.

Niitä muita kirjoja on paljon. Vaikea asettaa järjestykseen. Olen oppinut jotain lähes jokaisesta lukemastani kirjasta. En välttämättä ole ollut samaa mieltä, mutta olen oppinut.

• ...

Kyllä Potterit on parempii ku Raamattu! Kekseliäämpi juoni eikä läheskään yhtä pilvessä kirjotettu

• Emmanuele

mä arvioin sut täysin väärin.
        Jotenkin sun ulkonäöstä sain sen vaikutelman et sua kiinnostas vähän erilaiset jutut. No,näin se intuitio pettää.
        Onhan siellä raamatussa ihan hyviäkin pätkiä, kuten "suurin on rakkaus". Vaikka aika nihkeenä tyyppinä Paavalia muuten pidänkin. No parempi että olen hiljaa tästä asiasta.

• Serpico
        Emmanuele kirjoitti:

mä arvioin sut täysin väärin.
        Jotenkin sun ulkonäöstä sain sen vaikutelman et sua kiinnostas vähän erilaiset jutut. No,näin se intuitio pettää.
        Onhan siellä raamatussa ihan hyviäkin pätkiä, kuten "suurin on rakkaus". Vaikka aika nihkeenä tyyppinä Paavalia muuten pidänkin. No parempi että olen hiljaa tästä asiasta.

kertoi että näit minussa joitain muita juttuja. Jää silti kysymys arvioitko täysin väärin. En usko sun olevan ihminen joka tekee ennakoluuloista totuutta.

• Emmanuele
        Serpico kirjoitti:

kertoi että näit minussa joitain muita juttuja. Jää silti kysymys arvioitko täysin väärin. En usko sun olevan ihminen joka tekee ennakoluuloista totuutta.

kuuntelet metallia ja pukeudut mustaan ei ensimmäisenä anna vaikutelmaa että olisit uskovainen. Tosin, voihan uskovainenkin pukeutua mustaan jne. Ja raamattuahan voi lukea vaikkei uskovainen olisikaan. Olen mäkin jossain vaiheessa lukenut, kun olin vähän pihalla elämän mysteerioiden kanssa.

• Kirjaudu sisään
        Emmanuele kirjoitti:

kuuntelet metallia ja pukeudut mustaan ei ensimmäisenä anna vaikutelmaa että olisit uskovainen. Tosin, voihan uskovainenkin pukeutua mustaan jne. Ja raamattuahan voi lukea vaikkei uskovainen olisikaan. Olen mäkin jossain vaiheessa lukenut, kun olin vähän pihalla elämän mysteerioiden kanssa.

VÄHÄN pihalla..?

"Myönnän olevani feministi. Kannustan ihmisiä rikkomaan rooleja. Naisia etenkin kannustan elämään omaa elämää, olemaan määrätietoisia ja nauttimaan seksistä.
        Haluaisin naisten pitävän yhtä, emmehän ole uhkia toisillemme."

• Serpico
        Emmanuele kirjoitti:

Ehkä ei. Mä oon lukenu paljon erilaisia kirjoja. Jokaisesta ihmisestä voi saada monta erityyppistä kuvaa. Se on kiehtovaa. Kyllä se mun kuva susta elää myös ;-)

• mysteeriot
        Emmanuele kirjoitti:

jo selvinnä sinulle?

• Emmanuele
        Kirjaudu sisään kirjoitti:

VÄHÄN pihalla..?

"Myönnän olevani feministi. Kannustan ihmisiä rikkomaan rooleja. Naisia etenkin kannustan elämään omaa elämää, olemaan määrätietoisia ja nauttimaan seksistä.

nyt vähän pihalla?
        Kirjoitinko jotain sopimatonta?
        Ei ole tarkoitus parjata kristittyjä. Itse vaan olen eri linjalla. Luulisi että asioista voi keskustella.

• Emmanuele
        mysteeriot kirjoitti:

jo selvinnä sinulle?

ne koskaan ihan kokonaan aukea. Siksi ne on mysteerioita :)

• Naikkonen_sanoo
        Kirjaudu sisään kirjoitti:

VÄHÄN pihalla..?

On se kumma kun kaikkea mitä tänne kirjoitat voidaan käyttää sinua vastaan, oli se sitten mitä tahansa niin joku keksii vääntää siitä jotain käsittämätöntä b**sh**ä.

• olet edelleen
        Emmanuele kirjoitti:

ne koskaan ihan kokonaan aukea. Siksi ne on mysteerioita :)

vähän pihalla, mutta se ei enää haittaa sinua? ;)

• Emmanuele
        Serpico kirjoitti:

Ehkä ei. Mä oon lukenu paljon erilaisia kirjoja. Jokaisesta ihmisestä voi saada monta erityyppistä kuvaa. Se on kiehtovaa. Kyllä se mun kuva susta elää myös ;-)

täällä se kuvan muodostuminen on aika mielenkiintoinen tapahtuma. Kun kasvottomina kirjoitellaan. Sinä tosin kasvollisena :)
        Mä lähden siitä että ihmisessä on monia ulottuvuuksia. Eri tilanteissa voi valita eri ulottuvuuden. Vähän seuran mukaan.. Itse olen täällä tainnut antaa itsestäni aika yksipuolisen kuvan, mutta se ei ole koko totuus.

• Emmanuele
        Naikkonen_sanoo kirjoitti:

On se kumma kun kaikkea mitä tänne kirjoitat voidaan käyttää sinua vastaan, oli se sitten mitä tahansa niin joku keksii vääntää siitä jotain käsittämätöntä b**sh**ä.

Ihanaa että sä olet täällä :)

• Emmanuele
        olet edelleen kirjoitti:

vähän pihalla, mutta se ei enää haittaa sinua? ;)

koska tiedän että jokainen ihminen on aivan yhtä pihalla. Totuutta ei tiedä kukaan. Voi vain aavistella. Fiksu on se joka voi myöntää ettei tiedä.

• Naikkonen_sanoo
        Emmanuele kirjoitti:

Ihanaa että sä olet täällä :)

samoin :)

• mutta kannattaako
        Emmanuele kirjoitti:

koska tiedän että jokainen ihminen on aivan yhtä pihalla. Totuutta ei tiedä kukaan. Voi vain aavistella. Fiksu on se joka voi myöntää ettei tiedä.

totuutta kuitenkin etsiä, vaikkei sitä koskaan löytäisikään?

• Emmanuele
        mutta kannattaako kirjoitti:

uskon ennemminkin että totuus löytää sut.

• Serpico
        mutta kannattaako kirjoitti:

sitä kuitenkin tulee etsittyä, olipa se tietoista tai ei.

• Emmanuele
        Serpico kirjoitti:

ennemminkin että totuus löytyy arkisesta elämästä ja ihmisestä itsestään kuin jostain suurista ideologioista. Elämä on suurempi kuin aate.

• oli jo melkein
        Emmanuele kirjoitti:

uskon ennemminkin että totuus löytää sut.

eikä melkeinkään vaan oikeasti uskonnollista puhetta. Totuus löytää minut. Kyllä, olen samaa mieltä siitä, mutta uskon, että totuus täytyy myös ottaa vastaan.

• etsittyä
        Serpico kirjoitti:

mutta joskus olisi kiva löytääkin. Mä tähtään löytämiseen.

• Serpico
        Emmanuele kirjoitti:

ennemminkin että totuus löytyy arkisesta elämästä ja ihmisestä itsestään kuin jostain suurista ideologioista. Elämä on suurempi kuin aate.

se löytyy...tai elämällä... Tai löytyy jos löytyy. Vaikea sanoa. Mulla tulee vaan mieleen se totuus löytyy kaurapuurosta :) Joo, tottahan toki elämä on suurempi kuin aate, vaikkakin monet aatteet ja ideologiat ovat kestäneet monen elämän ajan. Aate nousee elämästä, sanoisin. Ihminen kun ei koskaan pääse ihan täysin jyvälle, niin ne aattet ovat aina vähän puutteellisia tai epätasaisia.

• Emmanuele
        etsittyä kirjoitti:

mutta joskus olisi kiva löytääkin. Mä tähtään löytämiseen.

ne totuudet tulee sellaisina ideoina/unina. Sellaisia nopeita väläyksiä että pirulauta, näinhän se on. Uskon että ihminen on itsensä paras opas ja guru. Tosin välillä ulkopuolinen opastaja voi olla hyödyllinen. Siinä on tosin riskinsä. Mutta ei kukaan tuo sulle totuutta tarjottimella.

• Emmanuele
        Serpico kirjoitti:

se löytyy...tai elämällä... Tai löytyy jos löytyy. Vaikea sanoa. Mulla tulee vaan mieleen se totuus löytyy kaurapuurosta :) Joo, tottahan toki elämä on suurempi kuin aate, vaikkakin monet aatteet ja ideologiat ovat kestäneet monen elämän ajan. Aate nousee elämästä, sanoisin. Ihminen kun ei koskaan pääse ihan täysin jyvälle, niin ne aattet ovat aina vähän puutteellisia tai epätasaisia.

aatteita ja uskontoja on niin paljon, kuka voi sanoa mikä on se oikea

• Emmanuele
        oli jo melkein kirjoitti:

eikä melkeinkään vaan oikeasti uskonnollista puhetta. Totuus löytää minut. Kyllä, olen samaa mieltä siitä, mutta uskon, että totuus täytyy myös ottaa vastaan.

jos ei kuuntele ei voi kuulla :)

• on itsessä
        Emmanuele kirjoitti:

ne totuudet tulee sellaisina ideoina/unina. Sellaisia nopeita väläyksiä että pirulauta, näinhän se on. Uskon että ihminen on itsensä paras opas ja guru. Tosin välillä ulkopuolinen opastaja voi olla hyödyllinen. Siinä on tosin riskinsä. Mutta ei kukaan tuo sulle totuutta tarjottimella.

siis. Mistä tuo totuus on lähtöisin? Itsestähän se ei varmaankaan ole, vaikka se itsessä onkin.

• Emmanuele
        on itsessä kirjoitti:

siis. Mistä tuo totuus on lähtöisin? Itsestähän se ei varmaankaan ole, vaikka se itsessä onkin.

jättää oman elämänkatsomukseni kuvailemisen tähän. Näin julkisella foorumilla.
        Jatkakoon joku muu halukas. Ehkä vielä intoudun mukaan keskustelun tiimellykseen:)

• Serpico
        Emmanuele kirjoitti:

aatteita ja uskontoja on niin paljon, kuka voi sanoa mikä on se oikea

ihminen kuitenkin päätyy. Tai siis postmoderni ihminen päätyy tekemään sen itse eri lähteistä. Monet päätyvät saman tyyppiseen ratkaisuun. Aika hyvin se on kuitenkin määriteltävissä minkälainen se on.

• Serpico
        Emmanuele kirjoitti:

jättää oman elämänkatsomukseni kuvailemisen tähän. Näin julkisella foorumilla.
        Jatkakoon joku muu halukas. Ehkä vielä intoudun mukaan keskustelun tiimellykseen:)

tässä jo ajauduttiinkin niistä kirjoista :)

• Emmanuele
        Serpico kirjoitti:

ihan hyvä vaan ajautua :)

• Emmanuele
        Serpico kirjoitti:

muuten takuulla sä joka tos mun kaa "keskusteli". Mikset kirjottanu nimimerkkis kanssa?

• Serpico
        Emmanuele kirjoitti:

muuten takuulla sä joka tos mun kaa "keskusteli". Mikset kirjottanu nimimerkkis kanssa?

Mitä ja missä ja milloin? Taisi pudota kärriltä just nyt? Tässähän mä oon koko ajan ollut?

• Emmanuele
        Serpico kirjoitti:

Mitä ja missä ja milloin? Taisi pudota kärriltä just nyt? Tässähän mä oon koko ajan ollut?

nimimerkkiä näkyny noissa kaikissa. Mietin olitse sä vai onko täs keskustelussa joku muukin.. :)

• Serpico
        Emmanuele kirjoitti:

Mä olisin vastannu sulle tulla alempana, mutta tuli ilmoitus "viestin hierarkia on liian syvä". Rupesi vähän karmimaan selkäpiitä :DD

Vakavasti, kyllä mut tunnistaa. Sulla on melko synkkä kuva musta kun alkaa jo kummittelemaan siellä missä en oo! :D

• Emmanuele
        Serpico kirjoitti:

Mä olisin vastannu sulle tulla alempana, mutta tuli ilmoitus "viestin hierarkia on liian syvä". Rupesi vähän karmimaan selkäpiitä :DD

Vakavasti, kyllä mut tunnistaa. Sulla on melko synkkä kuva musta kun alkaa jo kummittelemaan siellä missä en oo! :D

kummittelet joka yö mun unissa. Bööö. ;)

• sanotko
        Serpico kirjoitti:

minua synkäksi? ;)

• Raamatun

teksteistä on erityisesti jäänyt opettavaisena sinulle mieleen?

• Serpico
        Raamatun kirjoitti:

teksteistä on erityisesti jäänyt opettavaisena sinulle mieleen?

En halua tehdä best of -listaa. Näistä asioista en puhu.

Sanotaan nyt kuitenkin, että minuun tekee mm. vaikutuksen erittäin realistinen kuvaus ihmisen sielunmaisemasta.

• Naikkonen_sanoo

Henri Laborit'n Ylistän pakenemista oli mieltä avartavaa lukemista, Kierkegaardin Viettelijän päiväkirjan olen lukenut kolmasti enkä mitään ole oppinut ;) ja London AZ oli aikoinaan hyvin handy opus, lähes must.

• Serpico

lukea sen Kierkegaardin vielä kerran? Laclosin Vaarallisia suhteita olis viettelijän päiväkirja vähän eri lähtökohdista, kenties :-)

• Naikkonen_sanoo
        Serpico kirjoitti:

lukea sen Kierkegaardin vielä kerran? Laclosin Vaarallisia suhteita olis viettelijän päiväkirja vähän eri lähtökohdista, kenties :-)

Choderlos Laclosinkin kirja löytyy hyllystä, ja on myös julmetun hyvä. Ihmisiä ei kummassakaan esitetä siirappimaisen täydellisinä otuksina vaan juonittelevina oman edun tavoittelijoina, ja niitähän tosi elämästä löytyy pilvin pimein, valitettavasti.

• Henri pakenee?

Oisko Viettelijän päiväkirjassa jotakin hyviä viettelyohjeita, joita käyttämällä sais iskettyä ittelleen a-luokan otuksen?

• Naikkonen_sanoo
        Henri pakenee? kirjoitti:

Oisko Viettelijän päiväkirjassa jotakin hyviä viettelyohjeita, joita käyttämällä sais iskettyä ittelleen a-luokan otuksen?

pakenee alistamista.

Ja Viettelijän päiväkirja on oikein hyvää opetusmateriaalia, miks sä luulet ett mä oon lukenu sen jo kolme kertaa ;)

• kertaa, etkä

pakenee alistamista.

Ja Viettelijän päiväkirja on oikein hyvää opetusmateriaalia, miks sä luulet ett mä oon lukenu sen jo kolme kertaa ;)

ole mitään oppinut... ja hyvää opetusmateriaalia... ;)

• Naikkonen_sanoo
        kertaa, etkä kirjoitti:

ole mitään oppinut... ja hyvää opetusmateriaalia... ;)

sen? Ehkä sitten ymmärrät miksi tämäkin nainen kerta toisensa jälkeen epäonnistuu ;)

• lukenut, mutta

sen? Ehkä sitten ymmärrät miksi tämäkin nainen kerta toisensa jälkeen epäonnistuu ;)

nyt heräsi mielenkiinto.. ;D

• MMies

Ei mikään. No, Aapinen ala-asteella oli hyödyllinen, muuten pelkkää ajankulua pohjimmiltaan.

• f.n.k

Mie luulin,että sie sanot "Pyöveli"..

"jatkaa matkaansa ja heittää mennessään nettiflirttihymyn"

• MMies
        f.n.k kirjoitti:

Mie luulin,että sie sanot "Pyöveli"..

"jatkaa matkaansa ja heittää mennessään nettiflirttihymyn"

Se ei mitenkään auttanut minua eteenpäin. Eipä siitä hyötyäkään ollut.

*flirttaa takaisin*

• ajankulua?

Minkälaisia kirjoja sä oikein luet tai miten sä niitä luet?

• f.n.k
        MMies kirjoitti:

Se ei mitenkään auttanut minua eteenpäin. Eipä siitä hyötyäkään ollut.

*flirttaa takaisin*

Ja vähemmän viattomat flirtit! Ja ihan synnilliset flirtit ja MMiehen flirtti!

"huokaa syvään ja hymyilee kauniisti"

• Laura I.

James Redfieldin The Celestine Prophecy ja The Tenth Insight: Holding The Vision.

Anna-Leena Härkönen: Loppuunkäsitelty.

Mika Waltarin Pienoisromaanit, Appelsiininsiemen, Ihmiskunnan viholliset

Uuno Kailaan runot

Aku Ankan taskukirjat

• -k32v-

tää ainoo viisosane trilogia "linnunrata" by douglas adams :D

kirja olis helpompi kuin kuunnelma.

• tuo on

auttanut sinua eteenpäin elämässä?

• -k32v-
        tuo on kirjoitti:

auttanut sinua eteenpäin elämässä?

lainaus: "Linnunradan läntisen kierteishaaran hyljityllä, kartoittamattomalla laidalla on pieni merkityksetön keltainen aurinko. Sitä kiertää noin 150 miljoonan kilometrin etäisyydellä pieni ja mitätön, sinivihreä planeetta, jonka apinoista polveutuvat asukkaat ovat niin alkukantaisia että heidän mielestään digitaalikello on varsin hieno keksintö."

sanoisko näi, et se opetti nauramaan ääneen :D :D

• antaahan tuo
        -k32v- kirjoitti:

lainaus: "Linnunradan läntisen kierteishaaran hyljityllä, kartoittamattomalla laidalla on pieni merkityksetön keltainen aurinko. Sitä kiertää noin 150 miljoonan kilometrin etäisyydellä pieni ja mitätön, sinivihreä planeetta, jonka apinoista polveutuvat asukkaat ovat niin alkukantaisia että heidän mielestään digitaalikello on varsin hieno keksintö."

sanoisko näi, et se opetti nauramaan ääneen :D :D

kieltämättä jonkinlaista perspektiiviä ihmiseloon.

Kuunnelmana nimenomaan olis tuo hauska kuulla. Vähä niinku iltasatu.

• Kolli_Kellinen

Minulle toistaiseksi tärkein kirja on ollut Robert Anton Wilsonin "Cosmic Trigger" ja muutenkin hänen tuotantonsa on ollut tärkeässä roolissa maailmankuvaani muokkaamassa.

• laukaisin

Kuulostaa mielenkiintoiselta.

• Dostojevskin koko tuotanto. Mut mä en haluu eritellä mitään yhtä tiettyä teosta, tai jutella mistään niistä. Ne on mulle sen verran henkilökohtaisia. Kaiken lisäks, jos mä kertoisin vaik mun lempparin, ni joku Nickytön rupeis kuitenkin huutelee mulle puskista.

• Rubinsten

Oma suosikkini on "Idiootin kirjoituksia kellarista". Tuo mieleeni Sinut, tiedätkö?

• Rubinsten kirjoitti:

Oma suosikkini on "Idiootin kirjoituksia kellarista". Tuo mieleeni Sinut, tiedätkö?

se on ihan törkeen hyvä! Siin oli se idiootti siel kellarissa, joka kirjotteli juttuja. Se oli hyvä.

• Emmanuele
        Einsten1 kirjoitti:

se on ihan törkeen hyvä! Siin oli se idiootti siel kellarissa, joka kirjotteli juttuja. Se oli hyvä.

epäilyttämään tämä Einsten, Rubinsten, Wittgensten (vai miten se kirjotetaan)-kerho.

• Emmanuele kirjoitti:

epäilyttämään tämä Einsten, Rubinsten, Wittgensten (vai miten se kirjotetaan)-kerho.

Me ollaan kuitenkin eri tyyppejä. Kylhän se nyt näkyy jo jutuissakin...?

• Emmanuele
        Einsten1 kirjoitti:

Me ollaan kuitenkin eri tyyppejä. Kylhän se nyt näkyy jo jutuissakin...?

se wittgensten vaikutatte ainakin hyvin samanlaisilta.. :-P

• Emmanuele kirjoitti:

se wittgensten vaikutatte ainakin hyvin samanlaisilta.. :-P

ja miks ei baittais. Se haluu vaan palan täst toiminnasta mitä mul on? Voiks sitä syyttää siitä? Se on ihminillistä, ei mitään muuta.

• Koala
        Einsten1 kirjoitti:

ja miks ei baittais. Se haluu vaan palan täst toiminnasta mitä mul on? Voiks sitä syyttää siitä? Se on ihminillistä, ei mitään muuta.

peru sanas

• En ole oppinut mitään hyödyllistä lukemalla.

• voi soveltaa

käytäntöön jos jaksaa. Viitsimisestä kiinni.

Minkälainen olisi kirja, josta oppisit jotakin? Mistä se kertoisi?

• Kaikki kirjat jotka ovat auttaneet minua elämässäni eteenpäin ovat olleet joko koulukirjoja tai ammattillista kirjallisuutta.

• Hossi-68

Noi parhaimmat opukset löytyy tuolta lehti hyllyltä. Aku Ankka, Lassi ja Leevi, B.Virtanen ja monet muut hyvät "opiskelumateriaali" :)

• alöskdfj

asdfowi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5594
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      53
      1675
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      21
      1143
    4. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      69
      1017
    5. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      987
    6. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      958
    7. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      48
      908
    8. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      57
      900
    9. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      121
      889
    10. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      848
    Aihe