Millaisia elämänohjeita olet saanut vanhemmiltasi?

Poti

Luin 60 osastolta otsikolla Elämänohje elämänohjeen. Mielestäni ikäni takia minun sopii kirjoittaa itse isältäni saamani ohjeen tänne 70:lle.

Kuskasin lomallani vanhaa isääni Pohjanmaalla ristiinrastiin. Kun kotiuduimme, hän tarjosi viissatasta (mk) bensarahoiksi. En olisi sitä ottanut, mutta kun hän sanoi: "Jos joku on niin hullu, että tarjoaa sulle rahaa, älä koskaan kieltäydy". Niin minä sitten hyväksyin, että isäni on hullu (vitsivitsi) ja otin rahan vastaan.

10

630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opritar

      Olen tämän jostain lukenut ja minusta tämä on hyvä:
      Äitini sanoi: Älä anna lahjaa, ei oikusta,mielijohteesta hetken tunteesta.
      Tätini neuvoi: Elä niin että voit painaa puhtaan rinnan puhdasta rintaa vasten
      Tässä minä olen niin kitsas ja vastapesty. MS "

      • kirjasta

        Riitta Uosukaisen äiti sanoi tyttärilleen:
        "Nainen menee aina samasta lävestä kuin mieskin."

        niin luin siitä kirjasta aikanaan, eli Liehuvasta liekinvarresta


      • neuhoja jaellut
        kirjasta kirjoitti:

        Riitta Uosukaisen äiti sanoi tyttärilleen:
        "Nainen menee aina samasta lävestä kuin mieskin."

        niin luin siitä kirjasta aikanaan, eli Liehuvasta liekinvarresta

        Ei minun äitini juuri neuvoja jaellut, tokaisipa joskus vain, että "älä tee niinkuin minä olen tehnyt, vaan tee niinkuin sinua neuvon"


    • Maalaismies*

      Ei niin huonoa asiaa ettei siitä jotakin hyvää löytyisi, sanoi isäni. Olenkin yrittänyt opetella tarkastelemaan asioita eri puolilta. Sama koskee tietenkin myös kovin kehuttuja asioita. Niidenkin takana usein on vallan muuta kuin hyvää. Kimuranttia tämä elämä kaikkineen tuppaa olemaan.

      • ...että kävin oikein rekisteröitymässä, mutta huomasinkin, että kirjoittelu palstalle mutkistuukin sen jälkeen. Vaan eipä hätiä mitiä onhan tätä aikaa haahuiluun. Tulette kuulemaan kyllä minusta kunhan oikein innostun..


      • opritar kirjoitti:

        ...että kävin oikein rekisteröitymässä, mutta huomasinkin, että kirjoittelu palstalle mutkistuukin sen jälkeen. Vaan eipä hätiä mitiä onhan tätä aikaa haahuiluun. Tulette kuulemaan kyllä minusta kunhan oikein innostun..

        Että uusia tulee, ja kiva kuulla mielipiteitä.
        Olen itsekkin aika uusi... niin kirjautua pitää jos aikoo vastailla, mutta kuten sanoit aikaakin on.
        Ellei sitten klikkaa "nappia"että salasana on muistissa ??Kun aina välillä kysyy halutaanko Koneen muistavan sen.
        Oma isäni sanoi:Asiat eivät ole koskaan niin huonosti, etteikö ne olisi jotenkin.
        Toisin sanoen ei saa koskaan menettää toivoaan, vaan aina pitää yrittää !
        Äitini ohje ainoalle tyttärelleen: Älä anna kenenkään pitää itseäsi "kynnysmattonaan!
        Ja tottakai aina ohjeita rehellisyyteen ja
        toisen ihmisen huomioon ottamiseen !
        Kotoa sai monet eväät elämän matkaa varten !
        Vasta "isona" ymmärsi, kuin viisaita neuvoja sieltä saikaan!


    • Turisija

      oli viitisentoista vuoden ajan paha tupakoinnista aiheutunut keuhkoahtauma ja astma, joka pakotti hänet liikkumaan aivan hiljaa. Talvipakkasella astmakohtaus saattoi joskus pakottaa hänet ulos pakkaseen haukkomaan happea - eikä pakkanen tainnut helpottaa asiaa. Noiden vuosien aikana hän laihtui, heikentyi ja kutistui kovasti.

      Olin 50-luvulla (tupakoimaton) nuori mies parhaissa voimissani. Tulipa kerran pihalla isä luokseni, katsoi minua ja sanoi:
      - Minä annan sinulle selkään, jos sinä alat tupakoija.

      Minua nauratti, ajatellessani häntä antamassa selkäsaunaa, ja samanaikaisesti olin liikuttunut. Isän hiljainen huumori osui usein maaliin.

      En tiedä, vaikuttiko tuo tapaus tupakoimattomuuteeni. En ollut armeijassakaan tupakkaan tarttunut, vaikka melkein joka mies aloitti viimeistään siellä. Tosin varusmiesajan loppuvaiheissa neljän hengen kokelastuvassamme ei polttanut kukaan.

      • Asuin mummoni ja tätini kanssa,,olivat ankaria ihmisiä,,mutta hyviä ohjeita heiltä sain silti elämään..esim..Puhu vaikka sana päivässä,mutta puhu totta..Ihan hyvä ohje..Toinen oikein hyvä oli ; Jos jotain teet ,niin tee kunnolla,olkoon työ miten vaatimatonta tahansa.Vielä tämmöinen hyvä neuvo: Jos on vähän rahaa,ei kannata katsoa hintaan ,vaan laatuun.On aina ilman ,jos vain hintaa katsoo.Sitten
        vielä,,koska olin lapsi ja jouduin elämään heidän kanssaan,,tein itselleni selväksi,etten kohtele samalla tavalla ketään ihmistä,,miten he kohtelivat minua..Oli hyvä opetus ,ihan kantapään kautta. Kyllä tässä oppia on saatu ,joka lähtöön...Moi Taas t.Irkku


    • Atolfia

      neuvon. Se oli siihen aikaan, kun poikia alkoi pyöriä ympärilläni. Otin heidät hieman leikin kannalta. Äitini oli kai seuraillut toilailujani:
      Hän sanoi: "Älä koskaan leiki kenenkään tunteilla"!
      Kyllä tuo neuvo jäi hyvin mieleeni, enkä ole tiettävästi tuohon syyllistynyt.

      Sen myös muistan, että hän sanoi, että koskaan ei pidä sanoa: minä en osaa, on aina yritettävä ja yrittänyttä ei laiteta.

    • Jätkä#

      Äidiltä en mitään muuta kuin haukkumisia.

      Hyviä ohjeita, joita isäni antoi:

      * Älä käytä toisten hattua tai kampaa.
      * Älä koskaan kuluta rahojasi loppuun. Pidä aina mukanasi rahaa yllätyksiä varten.
      * Pidä mukanasi hakaneula ja nenäliina.
      * Yritä ääntää vieraskieliset nimet oikein.
      * Piirrä ja maalaa paljon.
      * Opiskele englantia.

      Huono ohje: Pese tukka aina kolme kertaa peräkkäin. [Ihme, että minulla on ylipäätään tukkaa päässä, kun koko lapsuuteni ja kouluaikani pesin sitä niin rajulla tavalla.]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe