Koulunkäynti

Huolestunut äiti

Olen melkein murkkuikäisen tytön (11 v) äiti ja toivon, että jollakulla olisi hyviä vinkkejä, kuinka koulunkäynti saataisiin sujumaan.....

Tyttö on nyt neljännellä luokalla ja jo ihan ekasta luokasta asti hänellä on ihmeellinen asennevamma koulunkäyntiä kohtaan. Lähtee kouluun mielellään, mutta läksyjen tekeminen on aivan suunnaton ponnistus, ihan joka päivä. Ensimmäiset kaksi vuotta läksykirjat lentelivät pitkin seiniä ja raivarit olivat jokapäiväisiä. Pyyntö tai huomautus "nyt tekemään läksyt" tms, aiheuttaa edelleen raivokkaan singahduksen tuolilta, koulureppu ja -kirjat haetaan raivon vallassa ja ne paiskataan pöytään. Kirja auki, kynän äänekäs paiskaus pöydälle. "Emmä näitä osaa, miks aina pitää olla näitä ¤#"%& läksyjä?!".

Ja minä koetan pysyä rauhallisena, vaikka sisimmässä kiehuu. Tyttö osaa kyllä, hienostikin, mutta aina sama show: raivonpuuska, rauhoittelu ja seuraavan räjähtämisen odottaminen. Raivareita saattaa tulla yhden läksyn aikana useita. Mitään sairautta ei ole diagnosoitu, mutta mielestäni tytöllä on vaikeuksia keskittyä yhteen asiaan. Olen koettanut keskustella asiasta, mutta mitään selkeää vastausta en ole saanut. Tytöllä näyttää olevan pelko epäonnistumista kohtaan, tuumasi mm. ennen koulua että "emmä voi mennä sinne ku emmä osaa lukee", sama jatkuu edelleen. Haluaa ikään kuin osata kaiken heti ja nyt eikä jaksa opetella uutta ollenkaan. Olemme koettaneet selittää tytölle asiaa, että kukaan ei ole seppä syntyessään ja niin edelleen.

Usein tyttö tuumaa että "Ku sä äiti oot niin hyvä. Sä oot niin kaunis ja sä osaat kaiken." Huh. Tulee sellainen olo, että olen itse aiheuttanut tämän kaiken olemalla kohtuullisen hyvässä asemassa kansainvälisessä yrityksessä, kiinnitän huomiota ulkoasuuni ja ihonhoitoon jne. En kuitenkaan kulje nokka pystyssä tai jakkupuku päällä, siitä ei ole kyse. Viikonloppuisin kuljen verkkareissa ja ilman meikkiä. Tytön kaveritkin ovat kuulemma hänelle kehuneet kuinka kiva ja kaunis sun äiti on. Luulisi, että tyttö voisi olla ylpeä äidistään, mutta näin ei taida olla, vaan hän ehkä asettaa itselleen hirveitä paineita olla yhtä hyvä.

Tytöltä puuttuu täysin yrittämisen halu, joka näkyy mm liikuntatunneilla. Ei halua kokeilla uusia lajeja ollenkaan, koska saattaa mokata. Eikä opetella uutta, koska "emmä opi kuiteskaan". Joskus tekisi mieli luovuttaa, antaa vaan olla ja odottaa koska koulusta huomaavat että jotain on vialla. Tyttö vaihtoi syksyllä koulua ja vasta tämä neljäs opettaja (joka ei itse asiassa ole edes valmistunut opettajaksi) huomasi nämä ongelmat, kolme aiempaa opettajaa ovat olleet kanssani eri mieltä, kehuneet vain kuinka sosiaalinen ja kiva tyttö teillä on.

Onko kellään ollut vastaavia ongelmia, kuinka olette selvinneet niistä?

13

1552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitiminäkin

Ensimmäiseksi kannattaisi ottaa yhteyttä koulupsykologiin. Hän tekee erilaisia testejä ja haastattelee tyttöä. Syy selvinnee siellä. Tuskin tytöllä on vaikeuksia keskittyä yhteen asiaan kerralla, jos kerran koulussa siihen kykenee. Neljännellä odotetaan lapselta jo suurempaa oma-aloitteellisuutta ja keskittymiskykyä kuin alkuopetuksessa.

Toiseksi jäin miettimään sinun suhdettasi tyttäreen. Onko niin, että vaikka ulkoisesti oletkin työajan ulkopuolella kuin kuka tahansa verkkariäiti, niin sisimmässäsi olet asettanut lapsellesi vaatimuksia, joita hän ei kykene täyttämään, pelkää epäonnistumistaan silmissäsi ja siksi ei yritäkään. Tytär tuntee, ettei ole "veroisesi", vaikka tietysti hän on sinulle rakas lapsi. Tätä asiaa puoltaa kertomasi, ettei lapsella koulussa, tai siellä sosiaalisessa ympäristössä ole vaikeuksia, vaan ne näkyvät nimenomaan kotioloissa. Juuri tuo lapsesi sanoma, että pitää sinua kauniina ja menestyvänä antaa hänelle alemmuudentunteen, jota sitten oireilee kouluasioissa. Kirjoitit, että luulisit lapsen olevan ylpeä sinun menestymisestä. Lapselle on kaikki se, mitä sinä teet työssä toissijaista, hän arvostaa ja on ylpeä siitä, miten kohtelet ja hoidat häntä. Kuinka paljon vietät aikaasi lapsen kanssa? Tuotko töitä kotiin? Joudutko "kasvattamaan kännykällä"?

Miten lapsesi koulu sujuu? Jos hän menestyy koulussa, tarvitseeko siihen kouluun niin paljon kiinnittää huomiota? Jos läksyt ovat tekemättä (ei suostu kertomasi mukaan tekemään), eikö koulussa ole kiinnitetty siihen mitään huomiota? Usein on niin, että vanhemmat vaativat lapseltaan liikoja, eivätkä ymmärrä, etteivät kaikki lapset ole kympin oppilaita ja aikuisten aivoilla ajattelemään kykeneviä. Parhaan lapsuuden annat lapsellesi antamalla hänen olla lapsi: heikko, haavoittuvainen, ei-aina-osaava. Surullista kyllä, mutta lapsen tulevaisuutta ajatellen hänen hyvällä ja terveellä itsetunnollaan on suurempi vaikutus kuin koulunumeroilla. Tulet huomaamaan tuon itsetunnon vaikutuksen muutaman vuoden kuluttua, kun hän joutuu "maailman kiusauksiin". Lapsi, joka on rakastettu sellaisena kuin on, osaa ja uskaltaa ajatella omilla aivoillaan. Sellainen lapsi pitää omia ajatuksiaan ja moraalikäsityksiään tärkeimpänä kuin kavereiden.

Entä lapsen isä? Miten hän suhtautuu asiaan?

• ...........

Pikkuveljelläni oli aina tuollaista, läksyt aiheuttivat aina suunnatonta tuskaa ja liikuntaa lukuunottamatta numerot olivat aika huonoja. Kymppiluokan kautta lukioon (tällä hetkelläkin siellä) ja hyvältä ei näytä. Nyt sitten vuoden sisällä poika meni testeihin ja hänelle todettiin keskivaikea lukihäiriö. Ja varmaan juuri tuosta johtui raivonpuuskat ja yrittämisen halun puute, kun ei asia luonnistunut yhtään niin siinä varmaan sitä sitten menettikin kiinnostuksensa edes yrittää.

Eihän tuo nyt pakolla sitä ole, mutta jos ei mikään tunnu auttavan niin tutkikaa tuo asia. Omaa äitiäni harmitti suunnattomasti kun ei ollut asiaa tutkinut aikaisemmin. Lukihäiriöön voi vaikuttaa tekemällä siihen liittyviä harjoituksia ja siihen saa koulussa tiettyjä "helpotuksia". Jos olisi kyse tästä, niin tyttökin varmaan voisi innostua enemmän kun tiedettäisiin mistä asia johtuu eikä ole kyse siitä, että hän olisi vaan niin tyhmä, ettei osaa (näin jotkut voivat ajatella itsestään ja se ei ainakaan motivoi).

Mutta voihan se vain olla kiinnostuksenpuutetta tai "laiskuutta"... Tämä vain esimerkkinä, sillä muistan itsekin kuinka vaikeaa se aikoinaan oli ja pienempänä niitä läksyjä ja lukemaan opettelua väännettiin itku silmässä.

• läksyt vaikeita

Minulle (sittemmin yliopistosta valmistuneelle...) tuotti suunnattomia vaikeuksia selviytyä ala-asteen matikasta ja äidinkielestä. Äikän läksyjä en osannut tehdä oikein edes eka luokalla ilman apua. Luki- ja oppimisvaikeuteni jäi diagnosoimatta koulussa, enkä saanut mitään apuja. Moitteita sain lähes päivittäin. Olisin tarvinnut tukiopetusta ja helpostusta niissä asioissa, joita en pystynyt millään tekemään oikein. Fiksuna lapsena keksin kaikenlaisia kiertoteitä ja omia tekniikoita, joiden avulla selvisin koulusta ulos yli 9 keskiarvolla. Siitä huolimatta, etten vieläkään osaa kertotauluja oikein tai päässälaskuja, kirjoitin ylppäreissä matikasta e:n.

Sain lukihäiriödiagnoosin vasta yliopistossa. Selviän nykyään hyvin, vaikka luki- ja oppimisvaikeus onkin elinikäinen riesa.

Selvitä voisiko lapsesi ongelmien taustalla olla jotain tämän tapaista!

• Ketjun aloittaja
        läksyt vaikeita kirjoitti:

Minulle (sittemmin yliopistosta valmistuneelle...) tuotti suunnattomia vaikeuksia selviytyä ala-asteen matikasta ja äidinkielestä. Äikän läksyjä en osannut tehdä oikein edes eka luokalla ilman apua. Luki- ja oppimisvaikeuteni jäi diagnosoimatta koulussa, enkä saanut mitään apuja. Moitteita sain lähes päivittäin. Olisin tarvinnut tukiopetusta ja helpostusta niissä asioissa, joita en pystynyt millään tekemään oikein. Fiksuna lapsena keksin kaikenlaisia kiertoteitä ja omia tekniikoita, joiden avulla selvisin koulusta ulos yli 9 keskiarvolla. Siitä huolimatta, etten vieläkään osaa kertotauluja oikein tai päässälaskuja, kirjoitin ylppäreissä matikasta e:n.

Sain lukihäiriödiagnoosin vasta yliopistossa. Selviän nykyään hyvin, vaikka luki- ja oppimisvaikeus onkin elinikäinen riesa.

Selvitä voisiko lapsesi ongelmien taustalla olla jotain tämän tapaista!

Lukihäiriö on itsellänikin tullut mieleen, mutta koulussa olivat testanneet kaikki lapset eikä mitään ollut ilmennyt. Pitänee pyytää uudelleen tutkimusta.

Tytöllä nimittäin tuottaa vaikeuksia tunnistaa b ja d toisistaan, joskus sujuu hyvin, mutta useimmiten vaatii kunnon keskittymistä. Samoin ng-äänteiden kanssa oli ongelmia, joskin ne mielestäni nyt sujuu paremmin (kita- ja nielurisaleikkaus tehtiin syksyllä, jonka ansiosta ilma kulkee nenän kautta paremmin). Samoin tuplakonsonanttien (mitä lie diftongeja nyt ovatkaan) kanssa on pientä huolimattomuutta, muttei mielestäni mitään vakavaa.

Täsmennyksenä vielä alkuperäiseen viestiini: tyttö tekee kaikki sellaiset läksyt, jotka osaa, nykyisin itsenäisesti (käytössä sääntö, että viikkorahaa ei tipu jos koulusta tulee huomautus että läksyt ovat olleet tekemättä), raivarit tulevat silloin kun aihe on outo tai tehtävä vaikea ja tarvitsee apua. Olen koettanut selittää ja joka käänteessä todistaa, että kyse ei missään nimessä ole siitä, että pitää olla paras tai saada erinomaisia arvosanoja, vaan että yrittää pitää ja vain opettelemalla ja yrittämällä oppii uusia asioita.

Tytön isä ei juuri koulun alkuvuosina ottanut osaa läksyihin tai niiden seuraamiseen, mutta otettuani asian puheeksi (ja oman väsymykseni jatkuvaan raivoamiseen), on nykyisin ottanut aktiivisemman otteen. Hän on yhtä huolissaan tilanteesta kuin minäkin.

Kiitos kaikista kommenteista tähän saakka, ne antavat hyviä vinkkejä siitä, mihin suuntaan etenemme.

• ..................
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

Lukihäiriö on itsellänikin tullut mieleen, mutta koulussa olivat testanneet kaikki lapset eikä mitään ollut ilmennyt. Pitänee pyytää uudelleen tutkimusta.

Tytöllä nimittäin tuottaa vaikeuksia tunnistaa b ja d toisistaan, joskus sujuu hyvin, mutta useimmiten vaatii kunnon keskittymistä. Samoin ng-äänteiden kanssa oli ongelmia, joskin ne mielestäni nyt sujuu paremmin (kita- ja nielurisaleikkaus tehtiin syksyllä, jonka ansiosta ilma kulkee nenän kautta paremmin). Samoin tuplakonsonanttien (mitä lie diftongeja nyt ovatkaan) kanssa on pientä huolimattomuutta, muttei mielestäni mitään vakavaa.

Täsmennyksenä vielä alkuperäiseen viestiini: tyttö tekee kaikki sellaiset läksyt, jotka osaa, nykyisin itsenäisesti (käytössä sääntö, että viikkorahaa ei tipu jos koulusta tulee huomautus että läksyt ovat olleet tekemättä), raivarit tulevat silloin kun aihe on outo tai tehtävä vaikea ja tarvitsee apua. Olen koettanut selittää ja joka käänteessä todistaa, että kyse ei missään nimessä ole siitä, että pitää olla paras tai saada erinomaisia arvosanoja, vaan että yrittää pitää ja vain opettelemalla ja yrittämällä oppii uusia asioita.

Tytön isä ei juuri koulun alkuvuosina ottanut osaa läksyihin tai niiden seuraamiseen, mutta otettuani asian puheeksi (ja oman väsymykseni jatkuvaan raivoamiseen), on nykyisin ottanut aktiivisemman otteen. Hän on yhtä huolissaan tilanteesta kuin minäkin.

Kiitos kaikista kommenteista tähän saakka, ne antavat hyviä vinkkejä siitä, mihin suuntaan etenemme.

Että hänellä ei vain yksinkertaisesti ole sitä kärsivällisyyttä. Jokaista nuorempaa ja vähän vanhempaakin varmaan suututtaa jos ei osaa jotain. Niin varmaan lastasikin ja luovuttaa ehkä liian helpolla. Siinä mielessä kärsivällisyyttä olisi hyvä opettaa, kertoa, että vaikka ne tehtävät ei heti aukea niin oikeasti kun vain yrittää ja pohtii asiaa(vanhempi voi sitten vaikka antaa väliajoin vinkkejä jos ei millään luonnistu), niin voi myöhemmin tulla se ahaa-elämys. Ja tälläiset asiat, joihin on panostanut, pohtinut ja muuta, niin jäävät todella hyvin mieleen. Esimerkiksi matematiikassa tuo hyödyttää todella paljon, sillä kun kerran oppii miten joku tietynlainen tehtävä ratkaistaan, lopulta, niin se kaava pysyy muistissa. Eli ei saa lapsi luovuttaa liian helpolla.

Hieno juttu, että miehesikin auttaa lasta! Et sinäkään sitten turhaudu ja väsy niin helposti. Ja kuitenkin hän siis on hyvä joissakin aineissa. Kaikessahan ei voi aina olla hyvä, mutta hieman voi aina yrittää parantaa.

• äitsyliini

tyttösi on 11v ja neljännellä, meidän 12v on kuudennella.

• -aila

Voi hyvänen aika! En ole alkuperäinen, mutta vastaanpa kuitenkin: alkuvuodesta syntynyt lapsi on jo ehtinyt täyttää vuosia. Missä logiikkasi on?

• 18-vuotias

No tuota...

Jos opiskelu ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Ei siinä mitään. Amikseen tollaset menee. En itekää kyl tehny läksyi tos iässä oikee ja pyrin tekee ylä-asteellakin sillee paris minuutis kaiken:P

Lukiossa aloin vasta huomioimaan läksyjen teon aikataulussa, kun niihin menee helposti useampi tunti. Toisaalta noista varmaa tulee noi dokaajat ja polttajat jotka angstaa jo 11-vuotiaana äidille.

• ...jukka

olisi minun niin ensiksi sulkisin pois, ettei hänellä ole lukihäiriötä tms.

Jos ei niin toimisin seuraavasti: ottaisin muksun puhutteluun ja kertoisin säännöt selvästi: koulu on hänen ykköstyönsä ja se pitää hoitaa ilman käskyjä itsenäisesti, apua toki saa pyytää.
      Jos näin ei tapahdu hän itse kärsii seuraukset ja menee siis kouluun tekemättä läksyjä ja saa näin opettajan moitteet ja ehkä jää jälki-istuntoon tekemään ne.

Lisäksi harrastuksiinkaan ei mennä jos ei läksyjäkään tehdä, ei kavereita kylään, ei kavereille, ylipäätään pois kaikki itsestäänselvät etuudet jotka ovat lapselle tärkeitä.

Oletko edes yrittänyt mitä tapahtuu jos et ensin maanittele tekemään läksyjä ja rauhoittele raivokohtauksia jne?

Oletko varma,e ttet vaadi, että lapsen pitää menestyä, et ehkä tietoisesti mutta ohimennen,oletko kenties maininnut miten paljon olet tehnyt töitä saavuttaakseni asemasi, lapset vaistoavat vanhempien vaatimukset kilometrien päähän vaikka et suoraan sanoisi heille mitään. He tietävät ihan tarkkaan koska olet tyytymätön heistä ja yhtälailla koska olet ylpeä ja hyväksyt heidät.

Tuo epäonnistumisen pelko kertoo mielestäni siitä,e ttä häneltä vaaditaan jotain mihin hän ei mielestään kykene.

He kuulevat asioita puhuessasi muille, ohimennen heittämästäsi huolimattomasta sivulauseesta, mielipiteestäsi jostain tv-ssä tapahtuneesta, arvostellessasi työkaverin lasta jne. jne.

Ja vielä jos lapsi kerrankin tekee läksyt itsenäisesti ja valittamatta kehu häntä mutta älä sano kehun jälkeen; hienoa että teit läksyt mutta niin sinun pitää tehdä joka kerta ja plaah plaah...kaikki mikä sanotaan mutta-sanan jälkeen mitätöi sitä ennen sanotut kehut.

Eli silloin kehutaan kun on kehumisen aika ja jos on huomautettavaa se sanotaan erikseen eri ajankohtana mutta EI samassa lauseessa.

• Aloittaja

Kiitos muistutuksesta, voisin todella ehkä "kuunnella itseäni" kun keskustelen esim muiden lapsista. En missään nimessä halua asettaa omalle lapselleni aiheettomia paineita. Ylempänä keskustelussa jo täsmensinkin, milloin raivarit ilmenevät eli vain vaikeissa asioissa. Tiedän, että omassa kärsivällisyydessäni on parantamisen varaa silloin, kun käymme kahdettakymmenettä kertaa samaa asiaa, joka juuri opeteltiin ja heti unohdettiin, läpi.

• äitsyli

Heips!

Jos haluat koko perheellesi apua, ota yhteys alueesi perheneuvolaan. Siellä myös psykologeja, jos haluat/arvioivat tarpeelliseksi oppimisvaikeuksista tutkimuksia ja mahd. lähetettä neurolog. tutkimuksiin jne. Koulupsykologi koulussa tutkii pelkästään kolunkäynnin kannalta olennaiset asiat, eli myös vanhemmat tarvitsevat tukea voimakastahtoisen tytön kanssa toimimiseksi, varsinkin kun murrosikä lähestyy vauhdilla. Pyydä apua, monet muutkin tekevät niin. Veronmaksajana helposti unohtuu, että on tosiaan oikeutettu käyttämään yhteiskunna tuottamia palveluja. Tsemppiä teille, pärjäätte kyllä!

• on liian pitkä matka. Oman lapsen kasvattaminen on monesti se kaikkein haastavin homma, jonka tulokset näkyvät vasta vuosien perästä. Vaikka olisit ammattilainen...
      Jokainen ihminen kaipaa rakkautta ilman ehtoja, että löytyy joku, joka rakastaa häntä sellaisena kuin on, kaikkine karvoineen. Uskon, että tyttäresi taistelee niin pitkään, että hän löytää etsimänsä.
      Pohdiskelin noita asioita voimakasstahtoisen 4v.poikani kohdalla, kun kuulin eräässä hengellisessä tilaisuudessa Anne Pohtamon kertovan omista kipupisteistään kasvavien nuorien äitinä. Kun huomaa, että omat eväät ei riitä, vaikka yrittäisi parhaansa. Ymmärsin, että minusta äitinä ei löydy sitä ehdotonta rakkautta, Agape-rakkautta, mitä lapseni tarvitsee, mutta minulla on oikeus pyytää sitä ja rukoilla lapseni puolesta. Tämä ahaa-elämys auttoi minua eteenpäin ja helpotti huomattavasti kasvatustyötäni äitinä. Minä en ole kaikkiriittävä ja kaikkivoipa, mutta olen oppinut tuntemaan hänet, joka on täydellinen rakkaus ja elämä,tie,totuus- Jeesuksen.
      Haasteita riittää nyt murrosikäisen pojan äitinä, mutta sen rakkausasian kanssa minun ei tarvitse enää stressata. Kun se on kunnossa, niin kaikki muukin järjestyy...

• Yhdessä sompailen

Poikani myös 4 luokalla. Hyvin tekee läksynsä ja pärjää koulussa. Joskus kun on väsynyt, niin kiukkuaa ja ei haluais tehdä. Sanon, että katotaan yhdessä, jos joku vaikee juttu. Yleensä aina olen pyrkinyt tukemaan ja auttamaan esim. ympän jutuissa. Enkku ja matikka sekä äikkäkin menee loistavasti. Uskonto ei kiinnosta, oon huomannu. Jos ei läksyjen teko maistu, koululle jäädä tekemään, niin johan taas luistaa koulu. Meillä koulussa... 3 unohdusta...jää 30 min jälkkäriin. Tekee vaikka kahdessa osassa läksyt...levähdettyään heti ennen iltaruokaa ja loput iltamassa.Kyllä minä aianakin katon ,mitä läksyjä on tullut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5288
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4121
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2229
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2078
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1815
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1464
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1280
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1066
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1001
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    Aihe