Valokuvauksen salaisuuksiin perehtyvänä olen siirtynyt säätämään kameraa manuaaliasetuksiin. Säädän aukon usein arvoon kahdeksan, vaan mikä aukko on yleensä piirron kannalta paras? Olen ymmärtänyt ettei se yleensä ole pienin mahdollinen vaikka sanotaan että piirto paranee mitä enemmän himmenetään. Miten on vai onko asia "akateeminen"?
Aukon merkitys
10
1291
Vastaukset
- 53y35y53
Pienellä aukolla syväterävyysalue on kapeampi. Eli jos aukko on esim. 2,8, eli suuri, tallentuvat vain terävyysalueella olevat kohtet terävinä, kauempana ja lähempänä olevat epäterävinä. Jos aukko on esim. 11, eli pieni, tallentuvat kaikki kohteet läheltä kauas ja siltä väliltä terävinä.
- 64h465h
Korjaan: Isolla aukolla syväterävyysalue on kapeampi. Tähän epäjohdonmukaisuuteen johdattaa se, että isompi luku tarkoittaa pienempää aukkoa ja päinvastoin.
- ja paranee
Useimmiten 8 on terävintä jälkeä tuottava aukko, riippuu objektiivista.
Tämä edellyttää kuitenkin, että kuvataan jalustalta tai valoa on muuten riittävästi, eikä kohde liiku. Isommilla aukoilla päästään nopeampiin suljinaikoihin... - Teoreettisesti
On suurin aukko paras.
Näin vain teoriassa.
Suurella aukolla terävyysalue jää kuitenkin niin kapeaksi, ettei useimpia kuvia kehtaa katsella.
Objektiivi sisältää myös aina valmistusvirheitä, eikä se koskaan saavuta teoreettista suorituskykyään.
Himmentäminen korjaa osan virheistä, mutta liika himmentäminen aiheuttaa kuitenkin laadun heikkenemistä lopulta muuttaen linssin "neulanreijäksi".
Hyvä objektiivi antaa parhaan terävyyden täydellä aukolla. Himmentäminen aiheuttaa difraction kasvua ja heikentää suorituskykyä.
Paras suorituskyky saavutetaan tavallisesti 1-3 aukon himmennyksellä objektiivin laadusta riippuen
Kuinka paljon tulee himmentää, riippuu aiheesta, etäisyydestä ja polttovälistä.
Himmentämistä käytetään lähinnä sopivan terävyysalueen aikaansaamiseksi, mikä parantaa kuvan katsottavuutta, vaikka objektiivin suorituskyky l/mm silloin olisi jo 10-20% alhaisempi..
Joskus on pakko himmentää myös liian valoisuuden vuoksi.
Kameroiden himmennin on rajattu siten, että sitä ei voi himmentää kohtuuttomiin.opjektiivit suunnitellaan yleensä siten että ne piirtävät hyvin kaikilla aukoilla. Tämän vuoksi edes teoriassa paras suorituskyky ei ole täydellä aukolla. Opiskassa joutuu aina tekemään jonkin verran kompromissejä. Siksi ne on optimoitu noin 2-3 aukkoa himmenetylle arvolle.
Täydellä aukolla (esim F2,0 )syvyysterävyyttä ei ole lainkaan, kun taas pienimmällä aukolla ( esim F22 ) voi saada tilanteen jolloin kaikki on terävää. Tästä terävyys alueesta 1/3 on tarkennuspisteen etupuolella ja 2/3 takana.
Täten himmennetyllä aukolla tarkennettaessa hieman eteen saa kuvan koko alueelta teräväksi. Tarkennettaessa paljon eteen saa jopa taustan häivytettyä epäterävyydellä.- Asioita
hexi kirjoitti:
opjektiivit suunnitellaan yleensä siten että ne piirtävät hyvin kaikilla aukoilla. Tämän vuoksi edes teoriassa paras suorituskyky ei ole täydellä aukolla. Opiskassa joutuu aina tekemään jonkin verran kompromissejä. Siksi ne on optimoitu noin 2-3 aukkoa himmenetylle arvolle.
Täydellä aukolla (esim F2,0 )syvyysterävyyttä ei ole lainkaan, kun taas pienimmällä aukolla ( esim F22 ) voi saada tilanteen jolloin kaikki on terävää. Tästä terävyys alueesta 1/3 on tarkennuspisteen etupuolella ja 2/3 takana.
Täten himmennetyllä aukolla tarkennettaessa hieman eteen saa kuvan koko alueelta teräväksi. Tarkennettaessa paljon eteen saa jopa taustan häivytettyä epäterävyydellä.Teoreettisesti, optiikan lakien mukaan on täysi aukko aina paras ja laatu huononee himmennettäessä.
Kyseessä on siis optiikan laki, mitä ei valmistuksessa voida ohittaa.
Se, että objektiivin paras laatu sattuu usein 2-3 aukon himmennyksen kohdalle ei johdu ollenkaan siitä, että asiaan pyrittäisiin tietoisesti, vaan, että 2-3 aukon himmennys korjaa linssi- ja tarkennusvirheet, eikä himmennyksen difraktio vielä vaikuta merkittävästi.
Jos siis objektiivi antaa parhaan tuloksen 2-3 aukkoa himmennettynä on se melko Huono.
Katsopas parhaiden kalliiden teleobjektiivien suorituskäyriä. Jokainen himmennetty pykälä alentaa suorituskykyä.
En löytänyt yksinkertaista f-riippuvuuskäyrää asiasta. Sellaisiakin on julkaistu, mutta tässä hieman esimerkkiä:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm
Note how most of the lines in the fabric are still resolved at f/11, but they are shown with slightly lower small-scale contrast or acutance (particularly where the fabric lines are very close). This is because the airy disks are only partially overlapping, similar to the effect on adjacent rows of alternating black and white airy disks (as shown on the right). By f/22, almost all fine lines have been smoothed out because the airy disks are larger than this detail.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/u-diffraction.shtml
http://www.dimagemaker.com/article.php?articleID=790
http://www.bobatkins.com/photography/technical/diffraction.html
Lens Aperture Diffraction limited
Spot Size (microns)
f4 5.4
f5.6 7.5
f8 10.7
f11 14.7
f16 21.5
f22 29.5
f32 43
f45 60
f64 86
f90 120
f128 172 Asioita kirjoitti:
Teoreettisesti, optiikan lakien mukaan on täysi aukko aina paras ja laatu huononee himmennettäessä.
Kyseessä on siis optiikan laki, mitä ei valmistuksessa voida ohittaa.
Se, että objektiivin paras laatu sattuu usein 2-3 aukon himmennyksen kohdalle ei johdu ollenkaan siitä, että asiaan pyrittäisiin tietoisesti, vaan, että 2-3 aukon himmennys korjaa linssi- ja tarkennusvirheet, eikä himmennyksen difraktio vielä vaikuta merkittävästi.
Jos siis objektiivi antaa parhaan tuloksen 2-3 aukkoa himmennettynä on se melko Huono.
Katsopas parhaiden kalliiden teleobjektiivien suorituskäyriä. Jokainen himmennetty pykälä alentaa suorituskykyä.
En löytänyt yksinkertaista f-riippuvuuskäyrää asiasta. Sellaisiakin on julkaistu, mutta tässä hieman esimerkkiä:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm
Note how most of the lines in the fabric are still resolved at f/11, but they are shown with slightly lower small-scale contrast or acutance (particularly where the fabric lines are very close). This is because the airy disks are only partially overlapping, similar to the effect on adjacent rows of alternating black and white airy disks (as shown on the right). By f/22, almost all fine lines have been smoothed out because the airy disks are larger than this detail.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/u-diffraction.shtml
http://www.dimagemaker.com/article.php?articleID=790
http://www.bobatkins.com/photography/technical/diffraction.html
Lens Aperture Diffraction limited
Spot Size (microns)
f4 5.4
f5.6 7.5
f8 10.7
f11 14.7
f16 21.5
f22 29.5
f32 43
f45 60
f64 86
f90 120
f128 172Oletko ottanut sitä huomioon, että useimmat kohteet ovat kolmiulotteisia. Kolmiulotteista kohdetta ei voi tarkentaa mitenkään joka kohdasta tarkaksi. Vain kohtisuoraan tasoa vasten optiikan suorituskyky on täydellä aukolla paras, mutta kolmiulotteista kohdetta ei edes teoriassa voi tarkentaa joka kohdasta virheettömästi. Mikäli jossain kohtaa kuvaa on tarkennus pielessä se piirtyy epäterävänä. Kun himmennetään saadaan lisää tarkkuus aluetta tällöin kaikki piirtyy terävänä. Kun mitataan optiikan suorituskyky kolmiulottesella mittaus menetelmällä paras keskimääräinen suorituskyky saadaan noin kolme aukkoa himmenetyllä.
Optiikan diffaktio on pienin täydellä aukolla ja syväterävyys on suurin pienimmällä aukolla. Tästä johtuu, että kolmiulotteinen kohde ei edes teoriassa piirry parhaiten täydellä eikä pienimmällä aukolla parhaiten.
- -Juuri-
Oma nykyinen: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_75300_4556/index.htm
"Säädän aukon usein arvoon kahdeksan, vaan mikä aukko on yleensä piirron kannalta paras?"
Pistitpä pahan... ja asiaan ei liene yhtä mustavalkoisesti oikeaa vastausta.
Näkisin näin:
Jos omaat laadukkaan kameran/klasin sen nokalla piirto ei ole juurikaan kiinni käyttämästäsi aukosta vaan se pysyy suht' hyvänä polttovälien vaihdellessa telepäästä laajakulmapäähän. [oletus että omistat zoomobjektiivin] Samoin laatuklaseilla piirto on melko tasaista kuva-alan keskellä ja myös reunoilla läpi aukko- ja polttovälialueen kaikilla kombinaaatioilla. Sanomattakin kai on selvää että tälläinen obiska maksaa.
Esimerkki huippulasista
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_70200_28vr/index.htm
Tietysti se aukko vaikuttaa terävyysalueeseen ja käytettyyn suljinaikaan, jonka mennessä erittäin pitkäksi alkaa kohinat ehkä vaivaamaan ainakin Canonisteja.
Sitten tuo eka linkki kuvaa tämän hetkistä omaami. Kuten graafeista on luettavissa, piirto vaihtelee valtavasti polttovälin ja aukon vaihdellessa mutta senkin kanssa pystyy auttavasti elämään mutta rajoittaa tietysti kuvausmahdollisuuksia kirotusti. Tuo Nikkori piirtää jopa hämmästytttävän terävästi kunhan pystyy himmentämään sinne 7:n kieppeille. Ja esimerkiksi täysi aukko yhdistettynä max. polttoväliin antaa jo häiritsevän pehmeää jälkeä... mutta kun sen tietää niin silti pystyy kuvaamaan kun pysyy poissa heikoimmista aukko-polttoväliyhdistelmistä.
Mainittakoon että tuon 70-200/2.8 VR:n listahinta hipoo paria tonnia Rajalassa. - Miguel1983
Maisemakuvaukseen jne. ihan ok... muutoin rupee tulemaan ongelmia suljinaikojen kanssa ja salaman kantavuuden kanssa.
Riippuu paljon objektiivista... 50 mm kiinteä rupeaa olemaan varsin terävä ja kontrastikas jo aukolla F2,8, kun taas noi halvimmat kittilasit tarvitsee melkein F8 asti himmentämisen.
Itse kuvaan paljon F2,8 laajiksella, aukolla F4 melkein aina... sillee sopivasti syväterävyyttä suhteessa valovoimaan.
Eli aukon koko on kompromissi suhteessa tilanteeseen kuvaustilanteeseen, aina ei voi himmentää F8 asti. Ja diffraktio vaikutta n. F10 jälkeen, eli kuva rupeaa pehmenemään digirungossa "liiallisen" himmentämisen vuoksi.- Miguel1983
Jos digipokkareista puhutaan, melkein käypä rajoitus aukon suhteen on tuo F5,6, siis terävyyden suhteen, kun www.dpreview.com mukaan on ihan ominaisuus, että F6,3 jälkeen rupeaa kuva pehmenmään selvästi diffraktion takia. Diffaktio ilmenee kuvan selvämänä pehmenemisenä, kun aukko on liian pieni, tietynlaisissa kameroissa... digijärkkäreissä diffraktio rupeaa vaivaamaan F10 jälkeen.
Jos polttoväli on 7 mm pokkarissa, niin eipä siinä tarvi hirveesti himmennellä saadakseen syväterävyyttä ;)
http://www.dpreview.com/reviews/sonydsch1/page11.asp
"There is very little between the top three cameras in this class; the Sony H1 and Panasonic FZ5 (and FZ20 for that matter) produce noticeably cleaner results than the Canon S2 IS, but in terms of absolute detail it's a close call, and none of them will disappoint.
As with the other cameras in this class we found that diffraction effects mean resolution starts to drop off fairly quickly at apertures of F6.3 and smaller."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1095804Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453803Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503275Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4632670Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681700- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321363Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151336- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541245