Kurssille menossa

tyttönen =)

Olen päättänyt mennä sukelluskurssille. Onko kurssi vaativa? Kuinka kauan se kestää? Montako kertaa pääsee altaaseen harjoittelemaan?

23

3967

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • snorkkelista

      Riippuu kurssista eli onko allasharjoitukset pilkottu pieniin osiin, vaiko tehdäänkö useampi kerrallaan. Siinä on puolensa, mutta useampi tunti altaassa kuitenkin sukelletaan.

      Onko kurssi sitten vaativa? On ja ei. Opetetut asiat on kyllä opittava, mutta kyllä niistä normaali ihminen suoriutuu.

      Mene ihmeessä sukeltajien "oikeille" sivuilla www.snorkkeli.net

    • CMAS P scuba ope

      Mene kurssille ja mieluiten kotimaassa. Nousutaulukot ainoat jossa tarvitaan vähän päättelykykyä mutta peruskurssilla nekin vielä OK. Meidän seuran peruskurssilla kaksi kertaa viikossa kahden tunnin teoria (5 kertaa) jonka perää heti kaksi tuntia allasta.

      • Kitttty

        Suorita ulkomailla kurssi ehdottomasti! Paljon kirkkaammat vedet, lämpimämpää ja halvempaa. Monelle jäänyt todella huonot kokemukset Suomessa suoritetuista alkeiskursseista ja sukellukset jääneet siihen. :)


      • suklaus
        Kitttty kirjoitti:

        Suorita ulkomailla kurssi ehdottomasti! Paljon kirkkaammat vedet, lämpimämpää ja halvempaa. Monelle jäänyt todella huonot kokemukset Suomessa suoritetuista alkeiskursseista ja sukellukset jääneet siihen. :)

        Hinta kursseille on suurinpiirtein sama täällä tai ulkomailla. Mikäli haluat pelkäksi akvaariosukeltajaksi käy kurssi ulkomailla mutta mikäli haluat sukeltamisesta harrastuksen käy peruskurssi kotimaassa. Luin joskus tutkimuksen jossa verrattiin akvaariokouluttautuneiden ja suomessa koulutettujen perussukellustaitoja ja yllätyin tuloksesta. Kotimaan sameat ja kylmät vedet kun tulevat melkoisena yllätyksenä mikäli niihin ei totu jo alkuvaiheessa. Kirkkaisiin ja lämpimiin vesiin tottuu kuka hyvänsä.


    • Nimetön

      ...tammikuun loppussa kävin PADI:n OWD-kurssin egyptissä. Meillä allas tarkoitti punaistamerta kuka nyt tahalleen menisi kylmiin ( 13) hotellin altaisiin paleltumaan kun merivesi on 20 asteista. Eli niitä "altaita" oli 5kpl punaisessameressä ja avovesiä 4kpl. Aivan loistava kurssi ja vieläpä suomalainen oikeen mukava kouluttaja teki meistä sukeltajia 4 päivässä. Ei tullut paljoa kirjaa luettua mutta onneksi loppukoe/kurssi meni läpi. Näin jälki käteen ajateltuna olisi saanut lukea enemmän.
      Kurssin jälkeisenä päivänä suoritimme ensimmäiset sukellukset veneestä parille riutalle jotka vilisivät jos jonkin värisiä kaloja. Aivan huippu reissu!!! Suosittelen:))

      • ymmärrä

        Onhan se kiva sukellella lämpimässä ja kirkkaassa vedessä, mutta että 4 päivässä sukeltajaksi? Siihen en todellakaan usko. Perusasiaa on paljon ja taulukot pitää osata silloinkin kun ei ole kukaan "paimentamassa". Vesi ei juurikaan anna virheitä anteeksi. Miten on turvallisuus asiat hanskassa?
        Noviisi olet ja innokkaana sellaisena saatat olla myös vaarallinen itsellesi. Turvallisia sukelluksia sinulle.


      • on aivan

        OK Egyptissä jos sen ottaa tosissaan.. Itse kävin Nitrox kurssin Sharmissa ja samantyyppistä oli opetus. Sukeltajaliiton perusteet Nitroxille vihkonen kyllä antaa enemmän tietoa kuin se kurssi siellä lämpimässä. Altaat suomessa ovat yleensä n.20 asteisia joten olen vieläkin sitä mieltä että peruskurssi peruskurssi ja taidot kotimaassa. Yritin ainoinakin sukeltaa P2 kurssin syväsukelluksen Sharmissa tai Norjassa mutta ei kelvannut kouluttajalle akvaariosukellus joten suomessa se piti tehdä eikä kaduta ollenkaan


      • Nimetön
        ymmärrä kirjoitti:

        Onhan se kiva sukellella lämpimässä ja kirkkaassa vedessä, mutta että 4 päivässä sukeltajaksi? Siihen en todellakaan usko. Perusasiaa on paljon ja taulukot pitää osata silloinkin kun ei ole kukaan "paimentamassa". Vesi ei juurikaan anna virheitä anteeksi. Miten on turvallisuus asiat hanskassa?
        Noviisi olet ja innokkaana sellaisena saatat olla myös vaarallinen itsellesi. Turvallisia sukelluksia sinulle.

        sä vissiin luulet et mä olen ihan pentu:)) ku tuollasia höpötän:) Siis OWD-kurssi kuten varmaan tiedät kestää tasan 4pv jonka läpäistyämme saimme OWD-luokituksen. Tiedätkös mitä OWD lyhenteessä tuo kirjain D tarkoittaa suomeksi;)) Olen tietenki jonkun tasoinen sukeltaja mutta aluillaan tää harrastus vielä tietenkin on ja sitä paremmaksi tulee mitä enemmän sukeltaa. Toki perus- ja turvallisuusasiaa liittyy sukellukseen valtaisa määrä jotka todellakin on syytä hallita.


      • suklaaja tyttö
        on aivan kirjoitti:

        OK Egyptissä jos sen ottaa tosissaan.. Itse kävin Nitrox kurssin Sharmissa ja samantyyppistä oli opetus. Sukeltajaliiton perusteet Nitroxille vihkonen kyllä antaa enemmän tietoa kuin se kurssi siellä lämpimässä. Altaat suomessa ovat yleensä n.20 asteisia joten olen vieläkin sitä mieltä että peruskurssi peruskurssi ja taidot kotimaassa. Yritin ainoinakin sukeltaa P2 kurssin syväsukelluksen Sharmissa tai Norjassa mutta ei kelvannut kouluttajalle akvaariosukellus joten suomessa se piti tehdä eikä kaduta ollenkaan

        Kyllä se omaksuttava tietomäärä on vähän eri luokkaa neljässä päivässä vs. kaksi viikkoa, mikä on suomalaisissa kursseissa se normi. Tosin akvaariosukeltajien ei tarvitse mitään osatakaan, koska he sukeltavat lähinnä vain matkoilla, missä on oppaat mukana ja vahtimassa. Jää meille oikeille sukeltajille sitten enemmän tilaa paikallisissa järvissä, hylyissä ja luolissa :)

        Ystäväni oli akvaariosukeltaja ja kädestä pitäen jouduin käymään perusasiat hänen kanssaan läpi, kun hän aloitti sukeltamisen suomen vesissä. Niin se vaan menee. Suomessa on haastavien olosuhteiden vuoksi tasokas koulutus ja Suomessa sukeltaneet sukeltajat ovat kysyttyä kamaa sukellusopettaja markkinoilla. Kertoo sekin jo jotain :)


      • AOWD-sukeltaja
        suklaaja tyttö kirjoitti:

        Kyllä se omaksuttava tietomäärä on vähän eri luokkaa neljässä päivässä vs. kaksi viikkoa, mikä on suomalaisissa kursseissa se normi. Tosin akvaariosukeltajien ei tarvitse mitään osatakaan, koska he sukeltavat lähinnä vain matkoilla, missä on oppaat mukana ja vahtimassa. Jää meille oikeille sukeltajille sitten enemmän tilaa paikallisissa järvissä, hylyissä ja luolissa :)

        Ystäväni oli akvaariosukeltaja ja kädestä pitäen jouduin käymään perusasiat hänen kanssaan läpi, kun hän aloitti sukeltamisen suomen vesissä. Niin se vaan menee. Suomessa on haastavien olosuhteiden vuoksi tasokas koulutus ja Suomessa sukeltaneet sukeltajat ovat kysyttyä kamaa sukellusopettaja markkinoilla. Kertoo sekin jo jotain :)

        No joo, ulkomailla kirkkaissa vesissä kurssit ovat aamu klo 8:sta ilta 16-17 ja kestävät 4-5 päivää. Suomessa taas nämä "kahden viikon kurssit" tarkoittavat 2-3 tuntia illassa.

        Ulkomailla taas yleensä menee niin, että kurssimateriaali (kirja, taulukot yms) tulee hotelliin etukäteen. Mukana tulee kirje, jossa kehotetaan lukemaan esim. OWD-kirjasta etukäteen ja tekemään tehtävät ja kertaustehtävät. Ensimäisenä varsinaisena päivänä käydään vielä yhdessä teoriaa aamulla läpi ja mennään tekemään 6-8 tunniksi altaaseen allasharjoitukset. Siellä käydään kirjan temput ja turvajutut läpi. Toisena päivänä mennää koko päiväksi merelle, jossa avovedessä syvällä käydään TAAS kaikki saman altaassa harjoitellut jutut läpi. Päivät on pitkiä ulkomailla sukeltaessa. Aamut alkaa aikaisin ja matkan aikana tehdään tehtäviä ja muuta yleensä useita tunteja.

        Mulla kun aloitin sukeltamisen, niin ei ollut koskaan tarkoituksenakaan sukeltaa Suomessa .. yksinkertaisesti siitä syystä, että maailmalla on hienompiakin paikkoja sukeltaa. Mut monipuolisuuden ja kokemuksen vuoksi haluttaisi kokeilla Suomen vesiäkin..ainakin kerran.

        -dyykkaripoitsu


      • Niinpä niin....
        AOWD-sukeltaja kirjoitti:

        No joo, ulkomailla kirkkaissa vesissä kurssit ovat aamu klo 8:sta ilta 16-17 ja kestävät 4-5 päivää. Suomessa taas nämä "kahden viikon kurssit" tarkoittavat 2-3 tuntia illassa.

        Ulkomailla taas yleensä menee niin, että kurssimateriaali (kirja, taulukot yms) tulee hotelliin etukäteen. Mukana tulee kirje, jossa kehotetaan lukemaan esim. OWD-kirjasta etukäteen ja tekemään tehtävät ja kertaustehtävät. Ensimäisenä varsinaisena päivänä käydään vielä yhdessä teoriaa aamulla läpi ja mennään tekemään 6-8 tunniksi altaaseen allasharjoitukset. Siellä käydään kirjan temput ja turvajutut läpi. Toisena päivänä mennää koko päiväksi merelle, jossa avovedessä syvällä käydään TAAS kaikki saman altaassa harjoitellut jutut läpi. Päivät on pitkiä ulkomailla sukeltaessa. Aamut alkaa aikaisin ja matkan aikana tehdään tehtäviä ja muuta yleensä useita tunteja.

        Mulla kun aloitin sukeltamisen, niin ei ollut koskaan tarkoituksenakaan sukeltaa Suomessa .. yksinkertaisesti siitä syystä, että maailmalla on hienompiakin paikkoja sukeltaa. Mut monipuolisuuden ja kokemuksen vuoksi haluttaisi kokeilla Suomen vesiäkin..ainakin kerran.

        -dyykkaripoitsu

        Kokeile vaan, jos uskallat. Akvaariosukeltajalle se kokemus on yleensä aika pelottava, eikä lakananvalkoista korallienhalailijaa enää vesistöissä näy. Meidän onneksi. Näistä pölyävistä akvaariosukeltajista ei ole muuta kuin haittaa näkyvyydelle ja jututkin ovat sitä luokkaa että huh huh. Pädetään jollain AOWD tutkinnolla, joka on suoritettu uimahalliolosuhteissa etelässä... Eivät PADIn sääntöjen mukaan saa edes sukeltaa Suomessa ilman tutustumista olosuhteisiin oppaan kanssa ;D

        Juu. Suoraan sanottuna olen ylpeä siitä, että olen nimenomaan Suomessa korttini suorittanut sukeltaja. Kyllä sitä maailmaa ehtii nähdä, mutta taidot ja varsinainen kokemus karttuvat kotosuomessa.


      • menee
        Niinpä niin.... kirjoitti:

        Kokeile vaan, jos uskallat. Akvaariosukeltajalle se kokemus on yleensä aika pelottava, eikä lakananvalkoista korallienhalailijaa enää vesistöissä näy. Meidän onneksi. Näistä pölyävistä akvaariosukeltajista ei ole muuta kuin haittaa näkyvyydelle ja jututkin ovat sitä luokkaa että huh huh. Pädetään jollain AOWD tutkinnolla, joka on suoritettu uimahalliolosuhteissa etelässä... Eivät PADIn sääntöjen mukaan saa edes sukeltaa Suomessa ilman tutustumista olosuhteisiin oppaan kanssa ;D

        Juu. Suoraan sanottuna olen ylpeä siitä, että olen nimenomaan Suomessa korttini suorittanut sukeltaja. Kyllä sitä maailmaa ehtii nähdä, mutta taidot ja varsinainen kokemus karttuvat kotosuomessa.

        taas normaalia rataansa eli mollataan toista koulutusjärjestelmää. Henkilökahtaisesti olen sitä mieltä että kotimainen koulutus on huippuluokkaa josta saan jokaisella ulkomaan sukellusreissulla myös kehuja. Olen sukeltanut muutaman kerra suomessa juuri ulkomailla oppinsa saaneen kanssa ja pelottava oli kokemus. Kaveri ei tajunnut millään että näkyväisyys oli vain n.1m ja pientä panikointia oli koko ajan.


      • AOWD-sukeltaja
        Niinpä niin.... kirjoitti:

        Kokeile vaan, jos uskallat. Akvaariosukeltajalle se kokemus on yleensä aika pelottava, eikä lakananvalkoista korallienhalailijaa enää vesistöissä näy. Meidän onneksi. Näistä pölyävistä akvaariosukeltajista ei ole muuta kuin haittaa näkyvyydelle ja jututkin ovat sitä luokkaa että huh huh. Pädetään jollain AOWD tutkinnolla, joka on suoritettu uimahalliolosuhteissa etelässä... Eivät PADIn sääntöjen mukaan saa edes sukeltaa Suomessa ilman tutustumista olosuhteisiin oppaan kanssa ;D

        Juu. Suoraan sanottuna olen ylpeä siitä, että olen nimenomaan Suomessa korttini suorittanut sukeltaja. Kyllä sitä maailmaa ehtii nähdä, mutta taidot ja varsinainen kokemus karttuvat kotosuomessa.

        No, sukeltaminen ei ole todellakaan mulle ollut mikään uskaltamisen paikka ennenkään. Aion suorittaa ennen pitkän yösukelluskurssin, koska pidän sitä varsin mielenkiintoisena.

        Minusta sinun sun uhoasenne ei viesti kovinkaan korkeasta koulutustasosta. PADI todellakin opettaa, että uusissa olosuhteissa on syytä sukeltaa kokeneemman mukana ja ottaa selvää paikasta ja olosuhteista ennenkuin lähtee kaverin kans keskenään urheileen. Missään ei sanota tästä asiasta "ei saa". Ja veikkaisin, että tämä sama opetetaan CMASin kursseilla, vaikkakin näyttää sinulta unohtuneen.

        Pölyttämistä ja muuta koheltamista tekee myös CMAS-sukeltajat ja sitä oppii välttämään mm. suorittamalla kurssin nosteenhallinnasta. Oli mullekin hyötyä.

        Musta tommoset akvaariosukeltaja- ja uimahalliolosuhtet-jutut viestittää jonkin sortin asenneongelmasta.

        Itse olen saanut sukeltaa mm. merivirroissa ulkomailla mitä pidän kyllä myös varsin vaativana kokemuksena. Multa on regulaattoria söhineet suusta aloittelijat käsillä sukeltaessaan ja muuta jännää. Ei ole tullut paniikkia kovin vähästä. Ja toivottavasti ei tulekkaan.

        Mun puolesta tämä keskustelu saa nyt päättyä. Tää on taas nähty.

        -scubaboy


      • Niinpä niin
        AOWD-sukeltaja kirjoitti:

        No, sukeltaminen ei ole todellakaan mulle ollut mikään uskaltamisen paikka ennenkään. Aion suorittaa ennen pitkän yösukelluskurssin, koska pidän sitä varsin mielenkiintoisena.

        Minusta sinun sun uhoasenne ei viesti kovinkaan korkeasta koulutustasosta. PADI todellakin opettaa, että uusissa olosuhteissa on syytä sukeltaa kokeneemman mukana ja ottaa selvää paikasta ja olosuhteista ennenkuin lähtee kaverin kans keskenään urheileen. Missään ei sanota tästä asiasta "ei saa". Ja veikkaisin, että tämä sama opetetaan CMASin kursseilla, vaikkakin näyttää sinulta unohtuneen.

        Pölyttämistä ja muuta koheltamista tekee myös CMAS-sukeltajat ja sitä oppii välttämään mm. suorittamalla kurssin nosteenhallinnasta. Oli mullekin hyötyä.

        Musta tommoset akvaariosukeltaja- ja uimahalliolosuhtet-jutut viestittää jonkin sortin asenneongelmasta.

        Itse olen saanut sukeltaa mm. merivirroissa ulkomailla mitä pidän kyllä myös varsin vaativana kokemuksena. Multa on regulaattoria söhineet suusta aloittelijat käsillä sukeltaessaan ja muuta jännää. Ei ole tullut paniikkia kovin vähästä. Ja toivottavasti ei tulekkaan.

        Mun puolesta tämä keskustelu saa nyt päättyä. Tää on taas nähty.

        -scubaboy

        Kaikkein parhaiten omasta halustasi kuulua kunnon sukeltajiin kertoo pröystäily AOWD tutkinnollasi, jolla ei todellisuudessa ole mitään arvoa. AOWD:n voi suorittaa heti OWD:n perään jolloin sukelluskokemusta on yhteensä arviolta se noin 20 sukellusta, joka varsinkin akvaario-olosuhteissa sukellettuna ei ole yhtään mitään.

        Totuus on, että etelänvesissä sukeltaneet eivät pysty suorilta tulemaan Suomen / Norjan tmv. vesiin, mutta toisin päin homma kyllä pelaa. Sekin kertoo jo jotain. Olen itsekin PADI järjestelmän mukaan suorittanut tutkintoni, mutta en koe tarvetta leveillä sukeltajaluokituksillani. En tarvitse mitään ylimääräistä gloriaa näiltä foorumeilta heittelemällä hienoja kirjainyhdistelmia. Se aito arvostus tulee sukeltamisen, ei puheiden kautta.


      • AOWD-sukeltaja
        Niinpä niin kirjoitti:

        Kaikkein parhaiten omasta halustasi kuulua kunnon sukeltajiin kertoo pröystäily AOWD tutkinnollasi, jolla ei todellisuudessa ole mitään arvoa. AOWD:n voi suorittaa heti OWD:n perään jolloin sukelluskokemusta on yhteensä arviolta se noin 20 sukellusta, joka varsinkin akvaario-olosuhteissa sukellettuna ei ole yhtään mitään.

        Totuus on, että etelänvesissä sukeltaneet eivät pysty suorilta tulemaan Suomen / Norjan tmv. vesiin, mutta toisin päin homma kyllä pelaa. Sekin kertoo jo jotain. Olen itsekin PADI järjestelmän mukaan suorittanut tutkintoni, mutta en koe tarvetta leveillä sukeltajaluokituksillani. En tarvitse mitään ylimääräistä gloriaa näiltä foorumeilta heittelemällä hienoja kirjainyhdistelmia. Se aito arvostus tulee sukeltamisen, ei puheiden kautta.

        Tarkoitukseni oli yksinkertaisesti erottua kirjoittajana täällä, ei sen kummempaa.


      • Anonyymi
        Niinpä niin.... kirjoitti:

        Kokeile vaan, jos uskallat. Akvaariosukeltajalle se kokemus on yleensä aika pelottava, eikä lakananvalkoista korallienhalailijaa enää vesistöissä näy. Meidän onneksi. Näistä pölyävistä akvaariosukeltajista ei ole muuta kuin haittaa näkyvyydelle ja jututkin ovat sitä luokkaa että huh huh. Pädetään jollain AOWD tutkinnolla, joka on suoritettu uimahalliolosuhteissa etelässä... Eivät PADIn sääntöjen mukaan saa edes sukeltaa Suomessa ilman tutustumista olosuhteisiin oppaan kanssa ;D

        Juu. Suoraan sanottuna olen ylpeä siitä, että olen nimenomaan Suomessa korttini suorittanut sukeltaja. Kyllä sitä maailmaa ehtii nähdä, mutta taidot ja varsinainen kokemus karttuvat kotosuomessa.

        Ylpeä? Mistä? Siitä, että nimittelet muita ja luuletnolevasi yläpuolella. Sukella sinä vaikka kuralätäkössä ja kylmässä.


      • Anonyymi
        on aivan kirjoitti:

        OK Egyptissä jos sen ottaa tosissaan.. Itse kävin Nitrox kurssin Sharmissa ja samantyyppistä oli opetus. Sukeltajaliiton perusteet Nitroxille vihkonen kyllä antaa enemmän tietoa kuin se kurssi siellä lämpimässä. Altaat suomessa ovat yleensä n.20 asteisia joten olen vieläkin sitä mieltä että peruskurssi peruskurssi ja taidot kotimaassa. Yritin ainoinakin sukeltaa P2 kurssin syväsukelluksen Sharmissa tai Norjassa mutta ei kelvannut kouluttajalle akvaariosukellus joten suomessa se piti tehdä eikä kaduta ollenkaan

        Juu, tosisukeltajat sukeltaa kylmässä ja pimeessä, näkee sen sentin. Ja kaikki maapallon muut sukeltajat on akvaariosukeltajia. Eli ei lähes mitään. Itse kävin teorian e kurssina ja altaat suomessa. Avot Espanjassa. Aika haipakkaa ne altaat menee täälläkin. Kyllä se oppi ja kokemus pitää hankkia rauhassa mukavissa vesissä kurssin kun kurssin jälkeen sukelluksilla. Rauhassa vaan. Jokainen tätä tekee itselleen.


      • Anonyymi
        suklaaja tyttö kirjoitti:

        Kyllä se omaksuttava tietomäärä on vähän eri luokkaa neljässä päivässä vs. kaksi viikkoa, mikä on suomalaisissa kursseissa se normi. Tosin akvaariosukeltajien ei tarvitse mitään osatakaan, koska he sukeltavat lähinnä vain matkoilla, missä on oppaat mukana ja vahtimassa. Jää meille oikeille sukeltajille sitten enemmän tilaa paikallisissa järvissä, hylyissä ja luolissa :)

        Ystäväni oli akvaariosukeltaja ja kädestä pitäen jouduin käymään perusasiat hänen kanssaan läpi, kun hän aloitti sukeltamisen suomen vesissä. Niin se vaan menee. Suomessa on haastavien olosuhteiden vuoksi tasokas koulutus ja Suomessa sukeltaneet sukeltajat ovat kysyttyä kamaa sukellusopettaja markkinoilla. Kertoo sekin jo jotain :)

        Onneksi tuollaisen ääliön kanssa ei tarvi sukeltaa. Owd on muuten suoranoususukelluksia, saat olla ihan rauhassa luolissasi.


      • Anonyymi
        Niinpä niin kirjoitti:

        Kaikkein parhaiten omasta halustasi kuulua kunnon sukeltajiin kertoo pröystäily AOWD tutkinnollasi, jolla ei todellisuudessa ole mitään arvoa. AOWD:n voi suorittaa heti OWD:n perään jolloin sukelluskokemusta on yhteensä arviolta se noin 20 sukellusta, joka varsinkin akvaario-olosuhteissa sukellettuna ei ole yhtään mitään.

        Totuus on, että etelänvesissä sukeltaneet eivät pysty suorilta tulemaan Suomen / Norjan tmv. vesiin, mutta toisin päin homma kyllä pelaa. Sekin kertoo jo jotain. Olen itsekin PADI järjestelmän mukaan suorittanut tutkintoni, mutta en koe tarvetta leveillä sukeltajaluokituksillani. En tarvitse mitään ylimääräistä gloriaa näiltä foorumeilta heittelemällä hienoja kirjainyhdistelmia. Se aito arvostus tulee sukeltamisen, ei puheiden kautta.

        Jos osaat lukea, niin tässähän aloitteleva kysyy opastusta aloittamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos osaat lukea, niin tässähän aloitteleva kysyy opastusta aloittamiseen.

        Itse luin kirjaa ja osasin sen ja tehtävät hyvin. Nykyäänhän on PADIssa vain elearn ja kait muillakin. Altaat oli täällä ja tarkoitus oli käydä reissussa avot. Kävi kuitenkin aikataulujen vuoksi niin, että avotkin oli suomessa.

        Eka sukellus oli kiva, sen jälkeen "kaikki oli nähty" ja pelkkää suorittamista. Näkyvyys oli muutama metri, n2 ja iso osa alle 50 cm. Se nyt ei erityisen kivaa ollut, mutta harjoitteluahan se olikin, eikä naatiskelua. Jos jollakin kylmä vesi ja "NOLLA" näkyvyys on se juttu niin hyvä. Itse en koe olevani sen parempi vaikka täällä kävin. Toki palaute oli helpompaa på finska vaikka englanti sujuu. Oli varmempi olo. Silläkään ei nyt ole mitään väliä, jos ja kun nosteen hallinta on hankalaa ja säätää sitä useasti, kunhan ei tule pintaan kuin korkki. Eikä sekään haittaa, oppimassahan siinä ollaan. Harvapa sen hallitsee kurssin jälkeen kuten PRO.

        Jos olisin nyt käymässä, niin yrittäisin etsiä suomeksi sen OWD kirjan jostakin. lukisin sen hyvin ja sitten Elearn. Siitä se sitten lähtee. harjoitukset ei ole vaikeita, luota itseesi. kuuntele ja seuraa kouluttajaa. Kerro heti mahdollisista peloista tai epätietoisuudesta tai pyydä toistamaan uudelleen jos olet epävarma. Kyllä siinä on aikaa.

        Kurssin jälkeen se harjoittelu vasta alkaa.


    • ttaure

      Hei!

      Suoritin oman P1 korttini suomessa, ja voin todella suositella. Esim. pariköyden käyttö antaa turvaa huonoissa näkyvyyksissä ja pari on varmasti lähellä. Huono näkyvyys opettaa paremmin nosteenhallintaa, parityötä, kompassisukellusta jne.

      Mielestäni myös P1 oppisisältö oli parempi kuin PAdin vastaavassa. Itselläni kurssi oli vielä entistä antoisampi koska saimme 2 kaverini kanssa intensiivisen kurssin kun muita ei ollut mukana.



      -Tuomas-

      • Kustaa vainaa

        Tässä keskustelussa on ilmennyt ihmeellinen kahtiajako: Suomi vs. muu maailma = Cmas vs. PADI!!

        Kyllä täällä kotimaassakin koulutetaan PADIn järjestelmän mukaisesti sukeltajia. Jopa jotkin (viimeaikoina useatkin) hiihtoliittoon kuuluvat seurat ovat vaihtaneet koulutusjärjestelmänsä Cmassista Padiin tai muuhun "kaupalliseen" järjestelmään. Syystä että se ranskalaisten touhu (lue: rahastus) on mennyt aivan mahdottomaksi.

        Myönnetään, että Cmassin kursseilla käydään lähes sama asiasisältö hieman perusteellisemmin läpi kuin PADIlla. PADIn standardin minimivaatimukset ovat kohtalaisen "löysät". Riippuu kovasti oppilaasta, miten nopeasti hän nämä asiat omaksuu. Itse teorian opiskeluhan on nykyään kirjan lukemista kotona ja altaalla kouluttaja näyttää ensin mallisuorituksen harjoitteista ja oppilaan tehtyä yhden kerran kouluttajaa tyydyttävästi saman suorituksen perässä, siirrytään seuraavaan kohtaan. Sitten samat vielä avovedessä ja maksu kassaan ja kortti käteen.

        Koulutusjärjestelmästä riippumatta vastuuntuntoinen kouluttaja miettii arvioi kunkin oppilaan taidot ja niitä epäillessään suosittelee lisää harjoituksia, kunnes hommat sujuvat.

        Sukeltamaan oppii sukeltamalla.

        Sitä ei käy kenenkään (sekä suomessa, että etelässä sukeltaneen!!) kiistää, etteikö nämä kotoisat vedet tarjoa siihen oppimiseen ja kokemuksen kartuttamiseen paljon haastavammat ja siis otollisemmat olosuhteet. Koska asia on niin, ettei juurikaan huonompia olosuhteita mistään löydy.

        Turvallista sukelluskautta kaikille!


    • Kustaa vainaa

      PADI OWD kurssin allasharjoitukset pystyy tekemään kahdella allaskerralla, siis 2*2 tuntia, mikäli "homma sujuu". Silloin kun se ei suju, ensimmäinen tunti mietitään altaan reunalla, että uskaltaako sen nassun maskeineen työntää veden alle.
      Mikäli onnistut löytämään sellaisen kouluttajan, jonka ensisijainen tarkoitus ei ole rahastaminen, niin hän kyllä antaa harjoitella altaalla juuri niin kauan, kuin sinusta ja/tai hänestä siltä tuntuu.

      Avovedessä tehdään samat harjoitukset kuin altaalla, joten pari kolme sukellusta niihinkin riittää. Kuitenkin olisi hyvä kerätä sitä kokemusta vähän enemmänkin kuin se vaadittava minimimäärä.
      Sukeltamista voisi verrata vaikkapa auton ajamiseen. Teorian pystyy opettelemaan kirjasta, mutta sukeltamaan oppii vain sukeltamalla.

      Peruskurssi ei ole, koulutusjärjestelmästä riippumatta, vaativa. Normaali järjenjuoksulla (ja vähän vähemmälläkin) siitä suoriutuu. Perusfysiikkaa siinä teoriassa vähän tulee. Em. nousutaulukot ovat ne vaativimmat. Mutta jos on onnistuneesti joskus täyttänyt vaikkapa KELAn opintotukihakemuksen, niin ei niidenkään pitäisi tuottaa vaikeuksia.

      Hienon harrastuksen olet valinnut! Lycka till!! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe