laskentataulukon valinta

VBA:lla?

Moi, pitäisi saada "yleismakro" joka valitsee aina aktiivisen laskentataulukon vasemmanpuoleisen laskentataulukon aktiiviseksi, eli ei saisi viitata mihinkään absoluuttiseen laskentataulukon nimeen. Kiitos jo etukäteen.

12

699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.L.

      Onnistuisiko tällä:

      Sub Edellinen()
      Dim I As Long
      I = ActiveSheet.Index
      Do
      I = I - 1
      If I = 0 Then I = Worksheets.Count
      Loop Until Worksheets(I).Visible = True
      Worksheets(I).Activate
      End Sub

      Jos aktiivinen taulukko on ensimmäinen (vasemmanpuoleisin) aktivoidaan viimeinen.


      - Mika

    • Nimimerkki

      > Moi, pitäisi saada "yleismakro" joka valitsee aina aktiivisen laskentataulukon

      Makro pitää laittaa henkilökohtaiseen makro kirjaan jos haluat että makro on käytössä aina, laita sitten makrolle joku hyvä näppäin yhdistelmä, niin saat ajettua mkron aina kuin haluat.


      > vasemmanpuoleisen laskentataulukon aktiiviseksi

      olisiko tämä mitä tarkoitit:

      Sub aktivoiEdellinen()

      If ActiveSheet.Index > 1 Then Sheets(ActiveSheet.Index - 1).Activate

      End Sub

      • Nimimerkki

        jaha, olin vähän hidas joku muu kerkesi sillä aikaa kun kirjoittelin vastausta ( ja vastasin pariin sähköpostiin samalla ).


    • että allaolevat makrot eivat toimi oikein. Ei ole excelia tässä hotellin koneessa, mutta entapa jos tyokirja sisaltaa kaavioita :-)ja kumpikaan ei kasitellyt viimeista taulukkoa ekaa tosin kyllakin...
      palaan parin pv paasta asiaan, jos muut ei ole korjannneet tai olin vaarassa
      Keep exceling

      • Nimimerkki

        Nappasin tuossa yhden 4 taulukkoisen työkirjan, laitoin jokaiseen taulukkoon yhden kaavion, painoin näppäintä ja taulukoksi tuli aina edellinen ( vasen ) taulukko, otin pari muuta työkirjaa esiin samanaikaisesti ja painoin näppäimiä ja joka kerta valitsi edellisen ( vasemman ) taulukon.

        Yleensä se on niin että jos tarpeeksi monimutkaisen esimerkin ottaa, tulee eteen sekin tilanne että ei toimi, mutta eiköhän sitten ratkaista tuo ongelma kun joku törmää tuohon tulevaan ongelmaa.

        Toki jos kunde jo etukäteen tietää mikä voisi aiheuttaa ongelmia, vinkki otetaan kiitollisuudessa vastaan jo etukäteen.


      • Nimimerkki kirjoitti:

        Nappasin tuossa yhden 4 taulukkoisen työkirjan, laitoin jokaiseen taulukkoon yhden kaavion, painoin näppäintä ja taulukoksi tuli aina edellinen ( vasen ) taulukko, otin pari muuta työkirjaa esiin samanaikaisesti ja painoin näppäimiä ja joka kerta valitsi edellisen ( vasemman ) taulukon.

        Yleensä se on niin että jos tarpeeksi monimutkaisen esimerkin ottaa, tulee eteen sekin tilanne että ei toimi, mutta eiköhän sitten ratkaista tuo ongelma kun joku törmää tuohon tulevaan ongelmaa.

        Toki jos kunde jo etukäteen tietää mikä voisi aiheuttaa ongelmia, vinkki otetaan kiitollisuudessa vastaan jo etukäteen.

        lisasitko kaavion olemassaolevaan taulukkoon vaiko lisasitko sen uuteena taulukkona, jolloin siita tulee kaavion niminen taulukko. Tota jalkimmaista ajattelin lahinna...


      • Nimimerkki
        Nimimerkki kirjoitti:

        Nappasin tuossa yhden 4 taulukkoisen työkirjan, laitoin jokaiseen taulukkoon yhden kaavion, painoin näppäintä ja taulukoksi tuli aina edellinen ( vasen ) taulukko, otin pari muuta työkirjaa esiin samanaikaisesti ja painoin näppäimiä ja joka kerta valitsi edellisen ( vasemman ) taulukon.

        Yleensä se on niin että jos tarpeeksi monimutkaisen esimerkin ottaa, tulee eteen sekin tilanne että ei toimi, mutta eiköhän sitten ratkaista tuo ongelma kun joku törmää tuohon tulevaan ongelmaa.

        Toki jos kunde jo etukäteen tietää mikä voisi aiheuttaa ongelmia, vinkki otetaan kiitollisuudessa vastaan jo etukäteen.

        Lisäsin kaavion vielä omalle sivulle ( ei taulukon sisään ), makro toimi hyvin, eli tämäkään ei aiheuttanut ongelmia. ( minulla on mac office 2004 )

        Järjeselin noita sivuja ja testasin, edeleen toimi hyvin.

        Itse asiassa tuo toimii niin hyvin että pidän tuon makron henkilökohtaisessa makro kirjassa. Tuonko saisi vielä toimimaan nuolinäppäimistä


      • Nimimerkki

      • Nimimerkki kirjoitti:

        Lisäsin kaavion vielä omalle sivulle ( ei taulukon sisään ), makro toimi hyvin, eli tämäkään ei aiheuttanut ongelmia. ( minulla on mac office 2004 )

        Järjeselin noita sivuja ja testasin, edeleen toimi hyvin.

        Itse asiassa tuo toimii niin hyvin että pidän tuon makron henkilökohtaisessa makro kirjassa. Tuonko saisi vielä toimimaan nuolinäppäimistä

        ulkomuistista... VbLeft en ole varma miten se kirjoitetaan mutta ainakin {F1} on oikea muoto...

        Sub Auto_Open()
        Application.OnKey "{VbLeft}", "Vasemmalle"
        Application.OnKey "{VbRight}", "Oikealle"
        End Sub

        Sub Auto_Close()
        Application.OnKey "{VbLeft}"
        Application.OnKey "{VbRight}"
        End Sub


      • Nimimerkki
        kunde kirjoitti:

        ulkomuistista... VbLeft en ole varma miten se kirjoitetaan mutta ainakin {F1} on oikea muoto...

        Sub Auto_Open()
        Application.OnKey "{VbLeft}", "Vasemmalle"
        Application.OnKey "{VbRight}", "Oikealle"
        End Sub

        Sub Auto_Close()
        Application.OnKey "{VbLeft}"
        Application.OnKey "{VbRight}"
        End Sub

        Monessa tilanteessa olisi mukavempi vaihtaa sivua mnopeasti näppäimiltä, niin että ei tarvitse viedä kättä hiirelle ja sihdata oikeaan välilehteen.

        Ajattelin, jospa tuollainen olisi jo sisäänrakenettu ominaisuus, eipä löytynyt mitään näppäin yhdistelmää sille.

        Kiitos vinkistä, nyt varmasti löytyy nyt sopiva tapa vaihtaa taulukkoa.


      • Nimimerkki
        Nimimerkki kirjoitti:

        Monessa tilanteessa olisi mukavempi vaihtaa sivua mnopeasti näppäimiltä, niin että ei tarvitse viedä kättä hiirelle ja sihdata oikeaan välilehteen.

        Ajattelin, jospa tuollainen olisi jo sisäänrakenettu ominaisuus, eipä löytynyt mitään näppäin yhdistelmää sille.

        Kiitos vinkistä, nyt varmasti löytyy nyt sopiva tapa vaihtaa taulukkoa.

        No tällaisen sain nyt nuolilla toimiin.

        Käytän tässä nyt näppäimiä ALT ja COMMAND ja nuolia.

        Tuo yhdistelmä näkyi maalaavan reunaviivoja soluun, mutta koska en itse niitä tarvitse, yleensä jos soluja muotoilen niin joudun muutenkin käyttään hiirtä. Mutta katsokaa itse mikä on teille sopiva ja helpeistä miten se kirjoitetaan ( OnKey ).


        Henkilökohtaiseen makro kirjaan:

        Private Sub Workbook_Open()

        Application.OnKey "%*{LEFT}", "aktivoiEdellinen"
        Application.OnKey "%*{RIGHT}", "aktivoiSeuraava"
        Application.OnKey "%*{DOWN}", "aktivoiEka"

        End Sub



        Sub aktivoiEdellinen()
        If ActiveSheet.Index > 1 Then Sheets(ActiveSheet.Index - 1).Activate
        End Sub

        Sub aktivoiSeuraava()
        If ActiveSheet.Index < ActiveWorkbook.Sheets.Count Then Sheets(ActiveSheet.Index 1).Activate
        End Sub

        Sub aktivoiEka()
        Sheets(1).Activate
        End Sub


      • M.L.

        Ei toimi mun esimerkki oikein, jos osa taulukoista on kaaviotaulukoita. Ja jos on pelkästään kaaviotaulukoita, aiheutuu ikuinen silmukka. Olen jotenkin juuttunut tuohon Worksheet-objektiin niin, etten useinkaan muista, että muunkin tyyppisiä taulukoita on.

        Parempi versio, joka ei välitä siitä onko taulukko laskenta- vai kaaviotaulukko:

        Sub Edellinen()
        Dim I As Long
        I = ActiveSheet.Index
        Do
        I = I - 1
        If I = 0 Then I = Sheets.Count
        Loop Until Sheets(I).Visible = True
        Sheets(I).Activate
        End Sub

        Vimeistä taulukkoa en käsitellyt, kun pyydettiin ainoastaan siirtymistä vasemmalle, eli kohti ensimmäistä taulukkoa. Makro tarkastaa sen, ettei yritetä siirtyä piilotettuun taulukkoon.


        - Mika


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      57
      4230
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2891
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      132
      2175
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      1896
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      64
      1383
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1177
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1066
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      1049
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      87
      1048
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1012
    Aihe