Moi, pitäisi saada "yleismakro" joka valitsee aina aktiivisen laskentataulukon vasemmanpuoleisen laskentataulukon aktiiviseksi, eli ei saisi viitata mihinkään absoluuttiseen laskentataulukon nimeen. Kiitos jo etukäteen.
laskentataulukon valinta
12
708
Vastaukset
- M.L.
Onnistuisiko tällä:
Sub Edellinen()
Dim I As Long
I = ActiveSheet.Index
Do
I = I - 1
If I = 0 Then I = Worksheets.Count
Loop Until Worksheets(I).Visible = True
Worksheets(I).Activate
End Sub
Jos aktiivinen taulukko on ensimmäinen (vasemmanpuoleisin) aktivoidaan viimeinen.
- Mika - Nimimerkki
> Moi, pitäisi saada "yleismakro" joka valitsee aina aktiivisen laskentataulukon
Makro pitää laittaa henkilökohtaiseen makro kirjaan jos haluat että makro on käytössä aina, laita sitten makrolle joku hyvä näppäin yhdistelmä, niin saat ajettua mkron aina kuin haluat.
> vasemmanpuoleisen laskentataulukon aktiiviseksi
olisiko tämä mitä tarkoitit:
Sub aktivoiEdellinen()
If ActiveSheet.Index > 1 Then Sheets(ActiveSheet.Index - 1).Activate
End Sub- Nimimerkki
jaha, olin vähän hidas joku muu kerkesi sillä aikaa kun kirjoittelin vastausta ( ja vastasin pariin sähköpostiin samalla ).
että allaolevat makrot eivat toimi oikein. Ei ole excelia tässä hotellin koneessa, mutta entapa jos tyokirja sisaltaa kaavioita :-)ja kumpikaan ei kasitellyt viimeista taulukkoa ekaa tosin kyllakin...
palaan parin pv paasta asiaan, jos muut ei ole korjannneet tai olin vaarassa
Keep exceling- Nimimerkki
Nappasin tuossa yhden 4 taulukkoisen työkirjan, laitoin jokaiseen taulukkoon yhden kaavion, painoin näppäintä ja taulukoksi tuli aina edellinen ( vasen ) taulukko, otin pari muuta työkirjaa esiin samanaikaisesti ja painoin näppäimiä ja joka kerta valitsi edellisen ( vasemman ) taulukon.
Yleensä se on niin että jos tarpeeksi monimutkaisen esimerkin ottaa, tulee eteen sekin tilanne että ei toimi, mutta eiköhän sitten ratkaista tuo ongelma kun joku törmää tuohon tulevaan ongelmaa.
Toki jos kunde jo etukäteen tietää mikä voisi aiheuttaa ongelmia, vinkki otetaan kiitollisuudessa vastaan jo etukäteen. Nimimerkki kirjoitti:
Nappasin tuossa yhden 4 taulukkoisen työkirjan, laitoin jokaiseen taulukkoon yhden kaavion, painoin näppäintä ja taulukoksi tuli aina edellinen ( vasen ) taulukko, otin pari muuta työkirjaa esiin samanaikaisesti ja painoin näppäimiä ja joka kerta valitsi edellisen ( vasemman ) taulukon.
Yleensä se on niin että jos tarpeeksi monimutkaisen esimerkin ottaa, tulee eteen sekin tilanne että ei toimi, mutta eiköhän sitten ratkaista tuo ongelma kun joku törmää tuohon tulevaan ongelmaa.
Toki jos kunde jo etukäteen tietää mikä voisi aiheuttaa ongelmia, vinkki otetaan kiitollisuudessa vastaan jo etukäteen.lisasitko kaavion olemassaolevaan taulukkoon vaiko lisasitko sen uuteena taulukkona, jolloin siita tulee kaavion niminen taulukko. Tota jalkimmaista ajattelin lahinna...
- Nimimerkki
Nimimerkki kirjoitti:
Toki jos kunde jo etukäteen tietää mikä voisi aiheuttaa ongelmia, vinkki otetaan kiitollisuudessa vastaan jo etukäteen.Lisäsin kaavion vielä omalle sivulle ( ei taulukon sisään ), makro toimi hyvin, eli tämäkään ei aiheuttanut ongelmia. ( minulla on mac office 2004 )
Järjeselin noita sivuja ja testasin, edeleen toimi hyvin.
Itse asiassa tuo toimii niin hyvin että pidän tuon makron henkilökohtaisessa makro kirjassa. Tuonko saisi vielä toimimaan nuolinäppäimistä - Nimimerkki
kunde kirjoitti:
lisasitko kaavion olemassaolevaan taulukkoon vaiko lisasitko sen uuteena taulukkona, jolloin siita tulee kaavion niminen taulukko. Tota jalkimmaista ajattelin lahinna...
kerkesin vastaan jo toisessa viestissä
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000000708&posting=22000000024283003 Nimimerkki kirjoitti:
Lisäsin kaavion vielä omalle sivulle ( ei taulukon sisään ), makro toimi hyvin, eli tämäkään ei aiheuttanut ongelmia. ( minulla on mac office 2004 )
Järjeselin noita sivuja ja testasin, edeleen toimi hyvin.
Itse asiassa tuo toimii niin hyvin että pidän tuon makron henkilökohtaisessa makro kirjassa. Tuonko saisi vielä toimimaan nuolinäppäimistäulkomuistista... VbLeft en ole varma miten se kirjoitetaan mutta ainakin {F1} on oikea muoto...
Sub Auto_Open()
Application.OnKey "{VbLeft}", "Vasemmalle"
Application.OnKey "{VbRight}", "Oikealle"
End Sub
Sub Auto_Close()
Application.OnKey "{VbLeft}"
Application.OnKey "{VbRight}"
End Sub- Nimimerkki
kunde kirjoitti:
ulkomuistista... VbLeft en ole varma miten se kirjoitetaan mutta ainakin {F1} on oikea muoto...
Sub Auto_Open()
Application.OnKey "{VbLeft}", "Vasemmalle"
Application.OnKey "{VbRight}", "Oikealle"
End Sub
Sub Auto_Close()
Application.OnKey "{VbLeft}"
Application.OnKey "{VbRight}"
End SubMonessa tilanteessa olisi mukavempi vaihtaa sivua mnopeasti näppäimiltä, niin että ei tarvitse viedä kättä hiirelle ja sihdata oikeaan välilehteen.
Ajattelin, jospa tuollainen olisi jo sisäänrakenettu ominaisuus, eipä löytynyt mitään näppäin yhdistelmää sille.
Kiitos vinkistä, nyt varmasti löytyy nyt sopiva tapa vaihtaa taulukkoa. - Nimimerkki
Nimimerkki kirjoitti:
Monessa tilanteessa olisi mukavempi vaihtaa sivua mnopeasti näppäimiltä, niin että ei tarvitse viedä kättä hiirelle ja sihdata oikeaan välilehteen.
Ajattelin, jospa tuollainen olisi jo sisäänrakenettu ominaisuus, eipä löytynyt mitään näppäin yhdistelmää sille.
Kiitos vinkistä, nyt varmasti löytyy nyt sopiva tapa vaihtaa taulukkoa.No tällaisen sain nyt nuolilla toimiin.
Käytän tässä nyt näppäimiä ALT ja COMMAND ja nuolia.
Tuo yhdistelmä näkyi maalaavan reunaviivoja soluun, mutta koska en itse niitä tarvitse, yleensä jos soluja muotoilen niin joudun muutenkin käyttään hiirtä. Mutta katsokaa itse mikä on teille sopiva ja helpeistä miten se kirjoitetaan ( OnKey ).
Henkilökohtaiseen makro kirjaan:
Private Sub Workbook_Open()
Application.OnKey "%*{LEFT}", "aktivoiEdellinen"
Application.OnKey "%*{RIGHT}", "aktivoiSeuraava"
Application.OnKey "%*{DOWN}", "aktivoiEka"
End Sub
Sub aktivoiEdellinen()
If ActiveSheet.Index > 1 Then Sheets(ActiveSheet.Index - 1).Activate
End Sub
Sub aktivoiSeuraava()
If ActiveSheet.Index < ActiveWorkbook.Sheets.Count Then Sheets(ActiveSheet.Index 1).Activate
End Sub
Sub aktivoiEka()
Sheets(1).Activate
End Sub - M.L.
Ei toimi mun esimerkki oikein, jos osa taulukoista on kaaviotaulukoita. Ja jos on pelkästään kaaviotaulukoita, aiheutuu ikuinen silmukka. Olen jotenkin juuttunut tuohon Worksheet-objektiin niin, etten useinkaan muista, että muunkin tyyppisiä taulukoita on.
Parempi versio, joka ei välitä siitä onko taulukko laskenta- vai kaaviotaulukko:
Sub Edellinen()
Dim I As Long
I = ActiveSheet.Index
Do
I = I - 1
If I = 0 Then I = Sheets.Count
Loop Until Sheets(I).Visible = True
Sheets(I).Activate
End Sub
Vimeistä taulukkoa en käsitellyt, kun pyydettiin ainoastaan siirtymistä vasemmalle, eli kohti ensimmäistä taulukkoa. Makro tarkastaa sen, ettei yritetä siirtyä piilotettuun taulukkoon.
- Mika
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r345338Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4842474Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳271239JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t51035En tiedä miksi kerroin sinusta täällä
Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.16957Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!
Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http7934Nainen, tunnetko saman kuin minä
Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv41812HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena
HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei193774Ei ois kyllä kivaa
Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv3764Siellä taas pyörin
Nimittäin sinun paikkakunnalla mies. Mutta en vieläkään nähnyt sinua. Miksi sinä olet minulta aina piilossa?8723