sukuun nainut

ihmettelee ja kummastelee

monenlaisia asioita. Tuntuu olevan käsitykset "heikäläisistä" ja meikäläisistä (junantuomista, etelänvareksista) niin monenlaiset sekä etelässä että pohjosessa. Vaikeinta on se, ettei asioista oikein voi kysyä, ne pitäis tietää. Ja on paljon mitä pitäis tietää, kelle ei saa mitä puhua ja kuka on kenen puolta. Kelle kuuluu maat ja kuka asioista päättää...

Emme asu pohjoisessa, mies on muuttanut luokseni tänne etelään. Käymme usein, tosin siinäkin on omat ongelmansa. Sitten on noita, jotka sanoo, että jos "nai sukuun" (tätähän ei kai koskaan unohdeta! - ainakin minua aina esitellään tuolla termillä...) hyväksytään, minulla vallan eri käsitys. Olen kyllä hyväksytty, mutta mielipiteet voin pitää ominani, niitä ei mistään asioista kaivata.

Jos vois unohtaa koko helkkarin kulttuuriasian - mutta eihän sitä tietenkään voi. Onko muita, jotka samassa tilanteessa?

7

1319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

      Kaikki puolisot ovat samassa tilanteessa ja ihmettelevät yksikseen omaa erityistä tilannettaan vaikka siis tämä tunne on sääntö, ei poikkeus.

      pitäis kirjoittaa etikettiopas...kun ehtis.

      • miten pärjäät aslakan suvun...

        Mä ostaisin ainakin heti :)

        Terv. ap kirjoittaja


    • kuin makaa

      Tai maassa maan tavoin, tai maasta pois. Voishan sitä jatkaa vaikka kuinka. Kaks erilaista kulttuuria kohtaa. Tottakait on eroavaisuuksia. Ota selvää, niin kaikki selviää/ aukeaa sullekin. Onnea matkalle!

      • miten kysyä, kun ei saa kys...

        sori, että jankutan samasta asiasta, mutta miten siis kysytään ja otetaan asioista selvää, ilman, että "kyselee jatkuvasti" tai "utelee" tai "puuttuu asioihin"?

        Tiedän kyllä, että vika on pohjimmiltaan parisuhteessa ja sen toimivuudessa, kyllä normaalien ihmisten pitäisi pystyä keskustelemaan asioista ihan tavallisesti, mutta meillä se ei jostain syystä onnistu. Ainakaan siis saamelaisasioista keskustelu ei onnistu. Minulla on aina vääränlainen mielipide, vaikka minulla ei oikeastaan mielipidettä olisikaan, vaan kysymys.

        Tarkoitin myös sitä, että olen tässä vaiheessa jo törmännyt näihin määritelmiin... että kun jo nimestäni käy ilmi, että olen joko saamelainen tai sellaisen kanssa naimisissa, niin ulkopuolelta ollaan aika kärkkäästi tulossa määrittelemään mikä minun asemani, asenteeni, sukuni, sen toisen suku jne. on. Oletetaan, että tiedän asioista, joista minulla ei ole mitään käsitystä. Josta syystä saatan siis tuntea itseni nolatuksi joissain tilanteissa. Kun sanon, että en tiedä, tai tunne, tai tajua, tai ole samaa mieltä, oletetaan, että olen jotenkin "viallinen" kun minua ei ole "hyväksytty sukuun" koska en kerran tiedä.

        Pitäisikö sitten kerjätä hyväksyntää, vai olla nokka pystyssä sellainen kuin on, silläkin uhalla, että kylän baarissa tulee turpaan tai ainakin kurjaa puhetta? Olen saanut sen kuulla, että omana itsenäni en kelpaa (näytän liikaa viherpiipertäjältä ja ties miltä aktivistilta), mutta onko sillä sitten väliä?

        En ole kokenut näin suurta ongelmaa lähtökohtani perusteella missään muussa suhteessa. Olisi ehkä pitänyt jättää ottamatta.

        Ja pyydän, että ette hermostu, sitä lajia on ilmassa jo riittämiin. En pyri mihinkään muuhun, kuin tavalliseen arkisen onnelliseen elämään. Se olisi huomattavasti helpompaa, jos tietäisi miten pohjoisessa pitää kommunikoida, jotta tulisi ymmärretyksi, tai että edes välttyisi riidoilta. Vai voiko niiltä välttyä?

        ...terv. riitelyyn ja välttelyyn kyllästynyt... liian herkkähipiäinen ehkä, -puolisko.


      • Sensitiivisyyden huippu
        miten kysyä, kun ei saa kys... kirjoitti:

        sori, että jankutan samasta asiasta, mutta miten siis kysytään ja otetaan asioista selvää, ilman, että "kyselee jatkuvasti" tai "utelee" tai "puuttuu asioihin"?

        Tiedän kyllä, että vika on pohjimmiltaan parisuhteessa ja sen toimivuudessa, kyllä normaalien ihmisten pitäisi pystyä keskustelemaan asioista ihan tavallisesti, mutta meillä se ei jostain syystä onnistu. Ainakaan siis saamelaisasioista keskustelu ei onnistu. Minulla on aina vääränlainen mielipide, vaikka minulla ei oikeastaan mielipidettä olisikaan, vaan kysymys.

        Tarkoitin myös sitä, että olen tässä vaiheessa jo törmännyt näihin määritelmiin... että kun jo nimestäni käy ilmi, että olen joko saamelainen tai sellaisen kanssa naimisissa, niin ulkopuolelta ollaan aika kärkkäästi tulossa määrittelemään mikä minun asemani, asenteeni, sukuni, sen toisen suku jne. on. Oletetaan, että tiedän asioista, joista minulla ei ole mitään käsitystä. Josta syystä saatan siis tuntea itseni nolatuksi joissain tilanteissa. Kun sanon, että en tiedä, tai tunne, tai tajua, tai ole samaa mieltä, oletetaan, että olen jotenkin "viallinen" kun minua ei ole "hyväksytty sukuun" koska en kerran tiedä.

        Pitäisikö sitten kerjätä hyväksyntää, vai olla nokka pystyssä sellainen kuin on, silläkin uhalla, että kylän baarissa tulee turpaan tai ainakin kurjaa puhetta? Olen saanut sen kuulla, että omana itsenäni en kelpaa (näytän liikaa viherpiipertäjältä ja ties miltä aktivistilta), mutta onko sillä sitten väliä?

        En ole kokenut näin suurta ongelmaa lähtökohtani perusteella missään muussa suhteessa. Olisi ehkä pitänyt jättää ottamatta.

        Ja pyydän, että ette hermostu, sitä lajia on ilmassa jo riittämiin. En pyri mihinkään muuhun, kuin tavalliseen arkisen onnelliseen elämään. Se olisi huomattavasti helpompaa, jos tietäisi miten pohjoisessa pitää kommunikoida, jotta tulisi ymmärretyksi, tai että edes välttyisi riidoilta. Vai voiko niiltä välttyä?

        ...terv. riitelyyn ja välttelyyn kyllästynyt... liian herkkähipiäinen ehkä, -puolisko.

        Voin kuvitella että on hankala paikka, varsinkin jos ette ole olleet yhdessä pitkään.

        Sensitiivisyys on valttia kulttuurissa, joka on täynnä kirjoittamattomia sääntöjä ja sukujen välisiä "juttuja". Joissain asioissa ei kannata edes välittää mitä laukovat ja silloin voi kommentit jättää omaan arvoonsa ja pärjätä omillaan. Kommenteiltä ei voi välttyä pohjoisessa: on opittava erottamaan kommenttien eri sävyt eri tilanteissa. Saamelaiset on vihjailun ja piikittelyn mestareita (jota käytetään hyväksi myös lasten kasvatuksessa). Jossain päin ns. keljuilu on kilpailu- ja taitolaji: se on verbaalista tulitusta, jossa toiset on parempia kuin toiset.

        Voin hyvin kuvitella että sinua testataan. Kokeilevat mitä kestät ja mitä et. Meillä päin ainakin on niin, että jos "uusi tulokas" ei esim. kestä piikittelyä ja suuttuu avoimesti, monesti käy niin, että piikittelyä vain listätään tuplasti ja kokeillaan kuinka paljon sitä voi suututtaa. Voi tuntua tietysti pahalta ja loukkaavalta, mutta jos aiot pyöriä kuvioissa vielä pitkään, sinun on kestettävä tai päihitettävä sakki. Pitää pärjätä.

        Ja ei "me ja te" asetelma aina ole negatiivinen, vaan se on näkökulma. Se on asetelma joka on vain hyväksyttävä, sillä sitä ei pyyhi rakkauskaan.

        Olen saamelainen itse, ja oma kasvuympäristöni muistutti minua -aina ja ikuisesti- melko negatiivisella tavalla, etten ole ainakaan suomalainen enkä sellaseksi koskaan kelpaisi. Olen joutunut kamppailemaan oman negatiivesten asennoitumisen kanssa suomalaisia kohtaan. Myönnän että provosoidun "kaiken tietävistä uusista tulokkaista" ja sylkäisen suustani ulos todella puolustavan ja myrkyllisen kommentin.

        Historiallisesti saamelaisten ja suomalaisten välinen kanssakäyminen ei ole ollu ongelmatonta (häpeä, huono itsetunto) ja haavat on syvällä ja hoitamatta. Ei yksikään saamelaislapsi kasva kuulematta isovanhempien evakosta tai vanhempien karmeista asuntolaoloista. Voi olla että kannattaa ajatella saamelaisasiat historialliselta kannalta myös.

        Kannustan olemaan pitkäpinnainen ja kärsivällinen. Hoputtamalla et varmasti saa kumppanistasi ulos mitään, jos saamelaisasiat ovat herkkä tai vaikea asia hänelle henkilökohtaisesti.


      • alkuperäinen___
        Sensitiivisyyden huippu kirjoitti:

        Voin kuvitella että on hankala paikka, varsinkin jos ette ole olleet yhdessä pitkään.

        Sensitiivisyys on valttia kulttuurissa, joka on täynnä kirjoittamattomia sääntöjä ja sukujen välisiä "juttuja". Joissain asioissa ei kannata edes välittää mitä laukovat ja silloin voi kommentit jättää omaan arvoonsa ja pärjätä omillaan. Kommenteiltä ei voi välttyä pohjoisessa: on opittava erottamaan kommenttien eri sävyt eri tilanteissa. Saamelaiset on vihjailun ja piikittelyn mestareita (jota käytetään hyväksi myös lasten kasvatuksessa). Jossain päin ns. keljuilu on kilpailu- ja taitolaji: se on verbaalista tulitusta, jossa toiset on parempia kuin toiset.

        Voin hyvin kuvitella että sinua testataan. Kokeilevat mitä kestät ja mitä et. Meillä päin ainakin on niin, että jos "uusi tulokas" ei esim. kestä piikittelyä ja suuttuu avoimesti, monesti käy niin, että piikittelyä vain listätään tuplasti ja kokeillaan kuinka paljon sitä voi suututtaa. Voi tuntua tietysti pahalta ja loukkaavalta, mutta jos aiot pyöriä kuvioissa vielä pitkään, sinun on kestettävä tai päihitettävä sakki. Pitää pärjätä.

        Ja ei "me ja te" asetelma aina ole negatiivinen, vaan se on näkökulma. Se on asetelma joka on vain hyväksyttävä, sillä sitä ei pyyhi rakkauskaan.

        Olen saamelainen itse, ja oma kasvuympäristöni muistutti minua -aina ja ikuisesti- melko negatiivisella tavalla, etten ole ainakaan suomalainen enkä sellaseksi koskaan kelpaisi. Olen joutunut kamppailemaan oman negatiivesten asennoitumisen kanssa suomalaisia kohtaan. Myönnän että provosoidun "kaiken tietävistä uusista tulokkaista" ja sylkäisen suustani ulos todella puolustavan ja myrkyllisen kommentin.

        Historiallisesti saamelaisten ja suomalaisten välinen kanssakäyminen ei ole ollu ongelmatonta (häpeä, huono itsetunto) ja haavat on syvällä ja hoitamatta. Ei yksikään saamelaislapsi kasva kuulematta isovanhempien evakosta tai vanhempien karmeista asuntolaoloista. Voi olla että kannattaa ajatella saamelaisasiat historialliselta kannalta myös.

        Kannustan olemaan pitkäpinnainen ja kärsivällinen. Hoputtamalla et varmasti saa kumppanistasi ulos mitään, jos saamelaisasiat ovat herkkä tai vaikea asia hänelle henkilökohtaisesti.

        luin sen vasta nyt...

        Kyllä minä sanasodassa pärjään silloin kun lasketaan leikkiä tai piruillaan leikin takia, mutta suuttuessa en ymmärrä, että sanotaan asioita mitä ei tarkoiteta. Esim sanotaan että sinä et ole yhtään mitään, huoritellaan tai toivotetaan turpeen alle tai sanotaan ettei tartte koskaan tulla enää silmien eteen. En siis ymmärrä sitä, että näin sanotaan, vaikka ei muka tarkoiteta. Tässä on siis selkeästi opettelemisen paikka, että pitäisi osata antaa mennä kaikki toisesta korvasta ulos heti samantien ja olla kuin ei olisi kuullutkaan. Ongelma ehkä siinä, että en halua itse käyttäytyä näin, enkä halua että lapsemme oppivat käyttäymään näin. En tietenkään tahdo tulla myöskään näin kohdelluksi. Asioista pitää pystyä puhumaan ennen kuin niistä tulee niin iso taakka, että ihminen ei tiedä mihin taipuu sen taakkansa alla.

        Puolisoni on "vain puoliksi" saamelainen, ei hän ei ole yhtään mitään eikä kenenkään. Se on ilmeisesti ollut suurimman tuskan aiheuttaja - kun ei kuulu eikä kelpaa mihinkään ryhmään. Minen oo yhtään mittään, määritteli hän itse itsensä silloin kun tapasimme. Mutta on hän sen jälkeen näyttänyt, että hän on paljonkin, paljon hyvässä ja valitettavasti joskus myös paljon pahassa.

        Vaan nyt kun aurinko jo paistaa pitkät päivät, näyttää maailmakin taas paljon valoisammalta. Aurinkoista kevättä kaikille!


    • Liisaa

      En tajunnu hevonv... sun viestistä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      245
      6849
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      53
      4893
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      100
      4451
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      9
      4256
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      39
      3753
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      117
      3648
    7. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      68
      3626
    8. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      23
      3521
    9. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      71
      3293
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      53
      2435
    Aihe