Kirvesvartta

Petteri .. ..

Tulipa mieleeni avata uusi keskustelu TV- ohjelma Sanakirjafanina. Olettehan varmasti katsoneet sitä.
Otetaan yksi sana ja kerrotaan mitä se tuo mieleen. Ohjelmassa käytetään 100 sanaa, mutta riittää se vähempikin.
KIRVESVARSI; sana tuo minulle lämpimiä ajatuksia, vaikka monelle se varmaan on kova ja kylmä sana. Minulle sana tuo mieleen lapsuuden kuinka isä tuvassa veisteli kirvesvartta ja lastujen kanssa oli mukava leikkiä ja samalla kuunnella isän tarinointia.
Ota sinäkin yksi sana ja kerro mitä se tuo mieleesi.

42

2012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petteri.......

      Tarkoitin " Sanakirja- ohjelmaa, jonka uskollinen katselija olen. Varmaan te fiksuina ihmisinä sen hoksasittekin, mutta haluan täten oikaista mokani

      • Reino

        ...sanoja olen "maistellut" ja joko ihmetellyt tai jopa liittänyt sanan omaan sanavarastooni.

        Tahtotila. Mitähän se mahtaa tarkoittaa? Ei varmaankaan mitään.

        Pieltyä. Mielestäni tarkoittaa, että jokin menee pieleen. Teonsana pieltyä on suomenkieleen hyvin istuva ja täysin ymmärrettävä.


      • Onkkelis
        Reino kirjoitti:

        ...sanoja olen "maistellut" ja joko ihmetellyt tai jopa liittänyt sanan omaan sanavarastooni.

        Tahtotila. Mitähän se mahtaa tarkoittaa? Ei varmaankaan mitään.

        Pieltyä. Mielestäni tarkoittaa, että jokin menee pieleen. Teonsana pieltyä on suomenkieleen hyvin istuva ja täysin ymmärrettävä.

        Minulle tuli tuosta 'pieltyä'- sanasta, mieleen pitäminen.- tuli pieltyä pikku ettone-
        Lienenkö ihan hakoteillä.
        Tuossapa toinen sana - hakotiellä-. Mikähän senkin sanan tarkoitus olisi? Onkohan hakoja tiellä , eli tarkoittaisiko se sivu/harhatietä, jolla on hakoja. Onko hako samakuin havu?
        Tällaisia ajatuksia tuli mieleeni


      • Nimetön
        Onkkelis kirjoitti:

        Minulle tuli tuosta 'pieltyä'- sanasta, mieleen pitäminen.- tuli pieltyä pikku ettone-
        Lienenkö ihan hakoteillä.
        Tuossapa toinen sana - hakotiellä-. Mikähän senkin sanan tarkoitus olisi? Onkohan hakoja tiellä , eli tarkoittaisiko se sivu/harhatietä, jolla on hakoja. Onko hako samakuin havu?
        Tällaisia ajatuksia tuli mieleeni

        Pideltyä on savoksi pieltyä.


      • Kirveli
        Reino kirjoitti:

        ...sanoja olen "maistellut" ja joko ihmetellyt tai jopa liittänyt sanan omaan sanavarastooni.

        Tahtotila. Mitähän se mahtaa tarkoittaa? Ei varmaankaan mitään.

        Pieltyä. Mielestäni tarkoittaa, että jokin menee pieleen. Teonsana pieltyä on suomenkieleen hyvin istuva ja täysin ymmärrettävä.

        Kyllä minulle tulee tahtotila-sanasta mieleen monenlaisia mielikuvia
        Tila jossa tahtoo ja tahtoahan voi vaikka mitä.
        hyvä / paha/ voimakas
        tahdotko sinä?
        entäs ; tahtomattaan
        Näitä ajatuksia herätti minussa


      • luMikko
        Kirveli kirjoitti:

        Kyllä minulle tulee tahtotila-sanasta mieleen monenlaisia mielikuvia
        Tila jossa tahtoo ja tahtoahan voi vaikka mitä.
        hyvä / paha/ voimakas
        tahdotko sinä?
        entäs ; tahtomattaan
        Näitä ajatuksia herätti minussa

        Pilkkopimeä on minusta mukava sana, mutta minulla on aina tapana miettiä sanojen alkuperää.
        Minulla ei ole nykysuomen sanakirjaa, enkä tiedä edes löytyykö siitä selityksiä esim. mitä tarkoittaa pilkko.....
        Kiinnostaisi tietää sanojen alkuperä.


      • emmaliinukka
        luMikko kirjoitti:

        Pilkkopimeä on minusta mukava sana, mutta minulla on aina tapana miettiä sanojen alkuperää.
        Minulla ei ole nykysuomen sanakirjaa, enkä tiedä edes löytyykö siitä selityksiä esim. mitä tarkoittaa pilkko.....
        Kiinnostaisi tietää sanojen alkuperä.

        Sanana erittäin miellyttävä,hyviä ajatuksia ja muistoja täynnä.
        Ensiksi kesä;lämpöä,vesisadetta,vapautta,kosken pauhua,metsän huminaa,mustikoita,mansikoita.
        Entäs laidun;Niittykukkia,pitkä heinä jossa juosta kirmataan,aamukaste.Lehmät,lampaat miksei hevosetkin kuljeksimassa.Nykyajan laitumet on tarkkaan rajattuja monesti sähköaidoin varustettuja ankeita aukioita.
        Mutta kuvitella itsensä vasikkana kirmaisemassa Kesälaitumelle,on näkynä aina yhtä kiehtova!


      • Hintriika1
        luMikko kirjoitti:

        Pilkkopimeä on minusta mukava sana, mutta minulla on aina tapana miettiä sanojen alkuperää.
        Minulla ei ole nykysuomen sanakirjaa, enkä tiedä edes löytyykö siitä selityksiä esim. mitä tarkoittaa pilkko.....
        Kiinnostaisi tietää sanojen alkuperä.

        Rakastan kaikkia suomenkielen sanoja. Sanasta kuin sanasta voi kirjoittaa pitkän pakinan. Meidän ääkkösemme ovat ihania, ennen muuta 'ö'. Se pehmentää ja pyöristää sanat. Edes 'mörkö' ei kuulosta pelottavalta, kun siinä on kaksi öötä.

        Ajatelkaapa vaikka sanoja: töppönen, mökki, mököttää, töpeksiä, höppänä, hömpsäntuusa, hörppy, hörhelö, hömötiainen ja muut hössötykset.

        Sitä minä vain ihmettelen, miten lähes kaikissa muissa kielissä tullaan yleensä toimeen ilman öötä ja äätä! Sääliks käyp, ei katteeks.


      • sualas
        Hintriika1 kirjoitti:

        Rakastan kaikkia suomenkielen sanoja. Sanasta kuin sanasta voi kirjoittaa pitkän pakinan. Meidän ääkkösemme ovat ihania, ennen muuta 'ö'. Se pehmentää ja pyöristää sanat. Edes 'mörkö' ei kuulosta pelottavalta, kun siinä on kaksi öötä.

        Ajatelkaapa vaikka sanoja: töppönen, mökki, mököttää, töpeksiä, höppänä, hömpsäntuusa, hörppy, hörhelö, hömötiainen ja muut hössötykset.

        Sitä minä vain ihmettelen, miten lähes kaikissa muissa kielissä tullaan yleensä toimeen ilman öötä ja äätä! Sääliks käyp, ei katteeks.

        Siinä kans yks mainio sana. Äimän tiedän ja käen tiedän ( 'karjalaisethan tuli käet taskussa' ), mutta mitä tekemistä nillä on toistensa kanssa.
        Hauskaa tämä äidin/isänkielemme.


      • Reino kirjoitti:

        ...sanoja olen "maistellut" ja joko ihmetellyt tai jopa liittänyt sanan omaan sanavarastooni.

        Tahtotila. Mitähän se mahtaa tarkoittaa? Ei varmaankaan mitään.

        Pieltyä. Mielestäni tarkoittaa, että jokin menee pieleen. Teonsana pieltyä on suomenkieleen hyvin istuva ja täysin ymmärrettävä.

        Rupesin päivällä miettimään sanaa 'kuuluu',
        sillehän on niin monenlaisia merkityksiä, kuten:
        -kuuluu kauas
        -mitä kuuluu
        -ei näy, ei kuulu
        - miestä ei vain kuulunut
        - vastaus kuuluu
        -kuulua toisilleen
        -kelle kunnia kuuluu
        -kuuluu hintaan
        -kuuluu tehtäviini
        -asiaan kuuluva

        ym.ym-. On mukava miettiä sanojen alkuperää ja sitä mitä kaikkia yhdelläkin sanalla voi kuvata.


      • Nimetön
        Onkkelis kirjoitti:

        Minulle tuli tuosta 'pieltyä'- sanasta, mieleen pitäminen.- tuli pieltyä pikku ettone-
        Lienenkö ihan hakoteillä.
        Tuossapa toinen sana - hakotiellä-. Mikähän senkin sanan tarkoitus olisi? Onkohan hakoja tiellä , eli tarkoittaisiko se sivu/harhatietä, jolla on hakoja. Onko hako samakuin havu?
        Tällaisia ajatuksia tuli mieleeni

        Kyllä itäsuomessa sanotaan piellä jolla tarkoitetaan pidellä, esimerkiksi lasta sylissä
        äitinä tämä tuli lähinnä mieleen, samoin hakoja on mielestäni havuja mutta käsittääkseni hakoteillä tarkoitetaan luvattomilla teillä
        näin minä olen käsittänyt.


      • Hintriika1
        opritar kirjoitti:

        Rupesin päivällä miettimään sanaa 'kuuluu',
        sillehän on niin monenlaisia merkityksiä, kuten:
        -kuuluu kauas
        -mitä kuuluu
        -ei näy, ei kuulu
        - miestä ei vain kuulunut
        - vastaus kuuluu
        -kuulua toisilleen
        -kelle kunnia kuuluu
        -kuuluu hintaan
        -kuuluu tehtäviini
        -asiaan kuuluva

        ym.ym-. On mukava miettiä sanojen alkuperää ja sitä mitä kaikkia yhdelläkin sanalla voi kuvata.

        Päähäni lie jäänyt kuva-arvoitus; kuun kuva ja sääriluun kuva = kuuluu. Siis mikä luu se sellainen kuuluu oikein on?


    • Likka321

      Jo joutui armas aika ja suvi suloinen.Suvi on vielä suloisempi sana kuin kesä : se maistuu suukkosille ja mansikalle, tuoksuu auringonlämpimänä lapsen pellavapäänä ja vastaleikattuna ruohona, väikkyy kimaltelevana järvenä, poutapilvenä.
      Sudenkorento on alunperin suvenkotento, mutta sitä pidettiin virheellisesti susi-sanan itämurteisena taivutusmuotona.

      • Suomennettuna , jos jollekin on outo,, olla ihan lopussa, täysin väsähtänyt, minä olen ihan "kuitti"! esim. pitkän lenkin jälkeen :oon ihan kanttuvei !
        Sana pieltyä, sen mieltää kyllä kuten joku sanoi:pideltyä. tuli piettyä kunnon tauko !


      • Niiden merkityshän
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Suomennettuna , jos jollekin on outo,, olla ihan lopussa, täysin väsähtänyt, minä olen ihan "kuitti"! esim. pitkän lenkin jälkeen :oon ihan kanttuvei !
        Sana pieltyä, sen mieltää kyllä kuten joku sanoi:pideltyä. tuli piettyä kunnon tauko !

        on päinvastainen lännessä / idässä,

        samoin kuin vihta /vasta

        Mietin vihtahousua, sanotaanko idässä vastahousu,
        kun tuota Belsepuupia nimitellään?


      • Niiden merkityshän kirjoitti:

        on päinvastainen lännessä / idässä,

        samoin kuin vihta /vasta

        Mietin vihtahousua, sanotaanko idässä vastahousu,
        kun tuota Belsepuupia nimitellään?

        Kun ruoka on tuimaa, mitäs se teidän mielestänne on ?
        Minusta se on suolatonta


      • tuuraaja
        opritar kirjoitti:

        Kun ruoka on tuimaa, mitäs se teidän mielestänne on ?
        Minusta se on suolatonta

        Suolatonta miuki mielest on tuima. Siis itämurteissa.


      • on tuuli
        tuuraaja kirjoitti:

        Suolatonta miuki mielest on tuima. Siis itämurteissa.

        ja pimeä on taivo,
        suuri on ulapalla
        aaltojen raivo...

        Tässä laulussakin tuima on väkevää aina raivoon saakka, niin minä sen ymmärränkin.

        Makua ajatellen: chili-pippuria ja suolaa liian kanssa.


      • Petteri .. ..
        on tuuli kirjoitti:

        ja pimeä on taivo,
        suuri on ulapalla
        aaltojen raivo...

        Tässä laulussakin tuima on väkevää aina raivoon saakka, niin minä sen ymmärränkin.

        Makua ajatellen: chili-pippuria ja suolaa liian kanssa.

        Kyllä se siitä lutviutuu- Onkohan tuo oikein kirjakieltä vai onko se joku murresana?


      • lutviutuu
        Petteri .. .. kirjoitti:

        Kyllä se siitä lutviutuu- Onkohan tuo oikein kirjakieltä vai onko se joku murresana?

        tarkoittaa selviää, joku tehtävä?


      • Remanteri
        opritar kirjoitti:

        Kun ruoka on tuimaa, mitäs se teidän mielestänne on ?
        Minusta se on suolatonta

        Sää olet sitte itäsuamalainen.
        Jos meirän huushollissa joku väittää sualaa tuimaks ni sualastahan se sillon on!


    • Vieras mies

      Pieksut mä jalkaani pistän vaan ja taas lähden Lappiin mä matkaamaan.
      Reppuni vielä kun selkääni heitän
      ja kerran mä vielä tervehdin teitä
      Toivottavasti taas tavataan ja virtuaalisesti halataan
      Muiskelis , moiskelis

      • Tuuthan sinä takasi!

        Toivovat monet! :))))


      • MUMMELI1
        Tuuthan sinä takasi! kirjoitti:

        Toivovat monet! :))))

        Sanakirja on tosiaan yksi uusi hyvä ohjelma. Harvoin tulee mietittyä yhtä erillistä sanaa. Ohjelmassa sanaa "maistelevat" ovat eri ikäisiä eri ammatin harjoittajia jne... ja sanan merkitys on etukäteen mietitty ja pohdiskeltu siksi ei ole höpötystä.Kannattaa katsoa!
        Samalla voi itse miettiä samaa sanaa mitä se tuo minulle mieleen.


    • Meirami

      Tämä uusi suomenkielen sana herättää- ah niin paljon intohimoja puoleen ja toiseenkin. Varsinkin juorunhimoon.

      • kaunis vai rohkea

        Ennen puhuttiin salavuoteudesta, portoista, huorista, huoripukeista, lutkista. Salarakas on positiivinen sana, rakas jokainen haluaa jollekin olla.


      • sualas
        kaunis vai rohkea kirjoitti:

        Ennen puhuttiin salavuoteudesta, portoista, huorista, huoripukeista, lutkista. Salarakas on positiivinen sana, rakas jokainen haluaa jollekin olla.

        Mitä teille tulee mieleen sanasta -vinha -?
        Minulle tulee mieleen eräs mies jonka nimi oli Vinha, hän kuoli vuoden alussa, rauha hänen sielulleen. Hän kertoi tarinaa nimestään kuinka pappi olisi kastetilaisuudessa sukunimen kuultuaan sanonut:- Sehän on vinha nimi, johon isä olis sanonut että tulkoonkin etunimeksi sitten 'Vinha'


      • sualas kirjoitti:

        Mitä teille tulee mieleen sanasta -vinha -?
        Minulle tulee mieleen eräs mies jonka nimi oli Vinha, hän kuoli vuoden alussa, rauha hänen sielulleen. Hän kertoi tarinaa nimestään kuinka pappi olisi kastetilaisuudessa sukunimen kuultuaan sanonut:- Sehän on vinha nimi, johon isä olis sanonut että tulkoonkin etunimeksi sitten 'Vinha'

        salarakkaassa on myönteistä latausta.


      • Kirveli
        jjoutava5 kirjoitti:

        salarakkaassa on myönteistä latausta.

        ' Vitkalleen '- sana . Mitä se mahtaa tarkoittaa?
        Jos aika kuluu vitkalleen, kuluuko se hitaasti vai nopeasti kertojan mielestä. En muista missä yhteydessä olen sen kuullut.


      • -"-
        Kirveli kirjoitti:

        ' Vitkalleen '- sana . Mitä se mahtaa tarkoittaa?
        Jos aika kuluu vitkalleen, kuluuko se hitaasti vai nopeasti kertojan mielestä. En muista missä yhteydessä olen sen kuullut.

        Kävinkin googlella katsomassa -hidasteluahan- se tarkoittaa. Minä vain en aina muista, että tuo pikku-g.tietää kaiken ( melkein ! ).


      • ???
        -"- kirjoitti:

        Kävinkin googlella katsomassa -hidasteluahan- se tarkoittaa. Minä vain en aina muista, että tuo pikku-g.tietää kaiken ( melkein ! ).

        Verkalleen tai verkkaisesti tässä uutta opitaan.


    • Naapurin täti

      L ä m p ö, sana joka tuo mieleen läheisyyden.
      K o d i n l ä m p ö, harmoniaa ja tunnetta perheen kesken. Sanassa soi yhteisymmärrys, perheen side jossa kaikkiin suntaudutaan l ä m p i m ä s t i. Lämpimästi onnitellen, kaunis tervehdyt jossa sana saa uuden merkityksen.

      L ä m m i n kiitos merkkipäiväni muistamisesta.

      L ä m m ö s t ä voi puhua niin monen asian yhteydessä. Onhan lämmin
      sää,- kesä oli todella lämmin, - Onko ruoka vielä lämmintä?

      Heillä oli lämmin suhde, aina he puhuivat toisistansa lämmöllä ja rakkaudella.

      Koko sana huokuu tunnetta ja lämpimiä ajatuksia herättäviä ajatuksia joita kirjoitan täällä lämpimässä huoneessani.

      Lämmin, - kaunis sana jo pelkkänä sanana vaikka merkitystä ei syvällisesti miettisikään.

      • sualas

        on vihollinen ystävän vastakohta?
        Ystävästä on kirjoitettu paljon kauniita asioita,
        mutta kuka sitten on vihollinen ? En nyt tarkoita sotatilaa, jossa on ihan selvää kuka se on.
        Tavallisessa elämässähän ei kai pitäisi olla vihollisia jos ei nyt sielunviholliseen usko.
        Minä en nyt yhtäkkiä ainakaan keksi kuka olisi minulle vihollinen.
        Mistä lie nyt tämäkin ajatus päähän pälkähti.


      • Naapurintäti
        sualas kirjoitti:

        on vihollinen ystävän vastakohta?
        Ystävästä on kirjoitettu paljon kauniita asioita,
        mutta kuka sitten on vihollinen ? En nyt tarkoita sotatilaa, jossa on ihan selvää kuka se on.
        Tavallisessa elämässähän ei kai pitäisi olla vihollisia jos ei nyt sielunviholliseen usko.
        Minä en nyt yhtäkkiä ainakaan keksi kuka olisi minulle vihollinen.
        Mistä lie nyt tämäkin ajatus päähän pälkähti.

        Voitto sana voi olla etunimi, se kuvaa vaalien tulosta joidenkin puolueiden osalta.
        Voittaa, sana maistuu hyvälle.
        Voittaa itsensä.
        Voittaa vastustajansa.
        Voittajan on helppo hymyillä, mutta voitetun osa ei kai helppo jos puhutaan vastustajasta.
        Talvi on pian voitettu.
        Se taistelu on nyt voitettu ja selvisin voittajana.
        Liekö kuvaavampaa sanaa kertomaan tunteesta jonka voittaessaan kokee, kun voi sanoa, voitin pahan vastustajan. Sairaus on voitettu.
        Itsesäälissä ei ole voittajia, on vain voitettuja tunteita ja tilanteita joissa on selvinnyt voittajana vaikka voitto oli karata käsistä oman alemmuudentunteen vuoksi.
        Voitto tai tappio, ainakin suurin puolue maassamme on nukkuvien puolue joka voitti jälleen kaikki puolueet.

        Ps. Hyvin vähän analysoit vihollinen sanaa.
        vastakohta kai nyt olikin ihan selvyys, mutta sanana vihollinen on sellainen jota ei ole kiva sanoa.


      • Naapurintäti kirjoitti:

        Voitto sana voi olla etunimi, se kuvaa vaalien tulosta joidenkin puolueiden osalta.
        Voittaa, sana maistuu hyvälle.
        Voittaa itsensä.
        Voittaa vastustajansa.
        Voittajan on helppo hymyillä, mutta voitetun osa ei kai helppo jos puhutaan vastustajasta.
        Talvi on pian voitettu.
        Se taistelu on nyt voitettu ja selvisin voittajana.
        Liekö kuvaavampaa sanaa kertomaan tunteesta jonka voittaessaan kokee, kun voi sanoa, voitin pahan vastustajan. Sairaus on voitettu.
        Itsesäälissä ei ole voittajia, on vain voitettuja tunteita ja tilanteita joissa on selvinnyt voittajana vaikka voitto oli karata käsistä oman alemmuudentunteen vuoksi.
        Voitto tai tappio, ainakin suurin puolue maassamme on nukkuvien puolue joka voitti jälleen kaikki puolueet.

        Ps. Hyvin vähän analysoit vihollinen sanaa.
        vastakohta kai nyt olikin ihan selvyys, mutta sanana vihollinen on sellainen jota ei ole kiva sanoa.

        Minusta sana : Lähestulkoon ,on aivan älytön.
        Sitä käytetään ,ihan missä vaan ,yhteydessä.
        mitä se oikein tarkoittanee?? Katsoin Googlesta.esimerkkejä oli 751 kappaletta,mutta ei yhtäkään selitystä,miten sana on muodostunut.Ehkä
        se tarkoittaa ,että joku asia tulee lähelle,,tai
        toivotaan sen tulevan lähelle,,tai että joku asia
        on melkein valmis ,tai tulee valmiiksi tai on melkein samanlainen kuin joku muu... tai ihan mitä tahansa.On todella suosittu TV;ssä esim, kun kuuntelee toimittajia.Huh,,minusta aivan omituinen
        sana. Mitä mieltä te olette???


      • tuulentytti
        irkku-37 kirjoitti:

        Minusta sana : Lähestulkoon ,on aivan älytön.
        Sitä käytetään ,ihan missä vaan ,yhteydessä.
        mitä se oikein tarkoittanee?? Katsoin Googlesta.esimerkkejä oli 751 kappaletta,mutta ei yhtäkään selitystä,miten sana on muodostunut.Ehkä
        se tarkoittaa ,että joku asia tulee lähelle,,tai
        toivotaan sen tulevan lähelle,,tai että joku asia
        on melkein valmis ,tai tulee valmiiksi tai on melkein samanlainen kuin joku muu... tai ihan mitä tahansa.On todella suosittu TV;ssä esim, kun kuuntelee toimittajia.Huh,,minusta aivan omituinen
        sana. Mitä mieltä te olette???

        Olen joskus pyöritellyt 'sattuu-koskee ' sanoja
        sattuuko kun kosketan?
        koskeeko kun satutan?
        kaikenlaista sattuu
        koskeeko sen minua?
        minä satuin tulemaan.... jne


      • Petteri, ei se punakuono
        tuulentytti kirjoitti:

        Olen joskus pyöritellyt 'sattuu-koskee ' sanoja
        sattuuko kun kosketan?
        koskeeko kun satutan?
        kaikenlaista sattuu
        koskeeko sen minua?
        minä satuin tulemaan.... jne

        Menikös tuo sanonta niin että -Tulipa tupenrapinat, sanoi akka kun tuohen päälle kusi.


      • irkku-37 kirjoitti:

        Minusta sana : Lähestulkoon ,on aivan älytön.
        Sitä käytetään ,ihan missä vaan ,yhteydessä.
        mitä se oikein tarkoittanee?? Katsoin Googlesta.esimerkkejä oli 751 kappaletta,mutta ei yhtäkään selitystä,miten sana on muodostunut.Ehkä
        se tarkoittaa ,että joku asia tulee lähelle,,tai
        toivotaan sen tulevan lähelle,,tai että joku asia
        on melkein valmis ,tai tulee valmiiksi tai on melkein samanlainen kuin joku muu... tai ihan mitä tahansa.On todella suosittu TV;ssä esim, kun kuuntelee toimittajia.Huh,,minusta aivan omituinen
        sana. Mitä mieltä te olette???

        liian pitkä sana.
        Paljon käytettynä lähestulkoon välttämätön.

        Lähestulkoon älyttömänäkin,lähestulkoon on kaunis sna.

        Toimittajat kyllä innostuvat käyttämään jotakin uutta muotisanaa lähestulkoon liian paljon.


      • Liian kanssa käytetty
        jjoutava5 kirjoitti:

        liian pitkä sana.
        Paljon käytettynä lähestulkoon välttämätön.

        Lähestulkoon älyttömänäkin,lähestulkoon on kaunis sna.

        Toimittajat kyllä innostuvat käyttämään jotakin uutta muotisanaa lähestulkoon liian paljon.

        muoti-ilmaisu.


      • jjoutava5 kirjoitti:

        liian pitkä sana.
        Paljon käytettynä lähestulkoon välttämätön.

        Lähestulkoon älyttömänäkin,lähestulkoon on kaunis sna.

        Toimittajat kyllä innostuvat käyttämään jotakin uutta muotisanaa lähestulkoon liian paljon.

        'Sanat ovat älyn työkaluja'

        ' Veetin vene veti viimeisiään
        ja joka raosta veti.
        Veeti veti nuotan korvilleen
        ja nukkui sen alle heti' Ruohonen

        esimerkki sanaleikistä. Niitähän on paljon.
        Mitä sanalaikkejä sinä muistat?


      • ???
        jjoutava5 kirjoitti:

        liian pitkä sana.
        Paljon käytettynä lähestulkoon välttämätön.

        Lähestulkoon älyttömänäkin,lähestulkoon on kaunis sna.

        Toimittajat kyllä innostuvat käyttämään jotakin uutta muotisanaa lähestulkoon liian paljon.

        Siinä se sitten lähestulkoon olikin.


      • ???
        Petteri, ei se punakuono kirjoitti:

        Menikös tuo sanonta niin että -Tulipa tupenrapinat, sanoi akka kun tuohen päälle kusi.

        oli minulle uusi. Voihan sen niinkin sanoa, eiköhän siinä tuohituppi rapise.
        Itse olen ajatellut, että tupenrapinat ovat syntyneet siitä, kun asetta on vedetty ulos tupesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe