läheisten suhtautuminen

5 keskenmenon jälkeen

millaisia kokemuksia teillä on läheisten suhtautumisesta keskenmenoon? minut yllätti se, että moni ystävä ja lähisukulainen suhtautuivat kuin olisi varvas katkennut. ei siis tajunneet, että pahalta tuntuu. muutama päivä yhden keskenmenon jälkeen olin kummina läheisen lapselle. kukaan paikalla olija ei osoittanut myötätuntoa tai kysynyt, miten jaksoin. huonosti jaksoin ja paska fiilis. kaikki oli kun mitään ei olis tapahtunut

21

3150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ovat

sellaisia. Ei he pahaa tarkoita, eivät vain osaa mitään sanoa. Eivätkä kai täysin ymmärrä edes toisen pahaa oloa. He eivät ole tunteneet odottamaasi lasta, eivät ehkä edes tienneet, että odotat. Näin se vain menee. Se mitä ei näe eikä tunne, ei kosketa. Tottakai tunnetaan myötätuntoa, mutta usein ajatellaan, että uutta vain yrittämään, kyllä se jossain vaiheessa onnistuu. Myötätunnon konkreettinen osoittaminen voi olla vaikeaa.

Joka tapauksessa yritä jaksella. Rutistus ja halaus sinulle. Olet joutunut kokemaan monta keskenmenoa, toivon että jossain vaiheessa tosiaankin se vauvelikin on sinun sylissäsi :).

• b.c.z

sellaista keskenmenon kokeneitten ryhmää. Voisit sieltä etsiä vertaistukea.
      Jostakin luin/kuulin, ettei keskenmenoon vieläkään suhtauduta vakavasti,siis ulkopuoliset tarkoitan.
      Jos ei tuolla ole sivuja,perusta. Saisit varmaan paljon kohtalotovereita!

• maria.v

ihan saman joidenkin tuttavien kohdalla. Jotkut taas jaksoivat tukea kiitettävästi. Osa ei edes pahoitellut tapahtunutta millään tavalla, vaikka tiesin, että he olivat asiasta kuulleet. Olisin toivonut, että he olisivat asiasta jotain sanoneet, tai jotenkin huomioineet, esim lähettänyt kortin tms. Itselläni ei ollut voimia kaikille henkilökohtaisesti kertoa. Nyt tilanne on se, että keskenmenosta on jo 2,5 kuukautta, ja joidenkin kanssa ei ole vielä kertaakaan puhuttu asiasta!

Kuulin kyllä jälkeenpäin, että jotkut niistä, jotka eivät huomioineet menetystä millään tavalla, olivat niin hämentyneistä tapahtuneesta, etteivät osanneet sanoa mitään. En kuitenkaan olisi odottanutkaan mitään terapiatuokioita, vaan olisi riittänyt esim. halaus ja pahoitteleva katse. Siis näiltä tuttavilta, läheisempien ihmisten kanssa tietysti halusin myös jutella.

Taitaa vaan olla niin, että osalla ei ole hajuakaan miltä keskenmeno tuntuu, ja toiset taas eivät "uskalla" sanoa mitään. Keskenmeno on kuitenkin jonkinlainen tabu näköjään vielä.

Onko sinulla siis ollut jo viisi keskenmenoa, vai ymmärsinkö väärin? Jos näin, niin ehkä siitäkin syystä sukulaistesi on vaikea löytää sanoja?

• alkuperäinen jatkaa

Myötätuntoa on toisaalta tullut yllättäviltä tahoilta, mutta läheisiin olen pettynyt.

• maria.v

kieltämättä syytäkin olla pettynyt sinun tilanteessasi! Itse en ole ihan noin kovia kokenut, minulla siis takana "vain" yksi keskenmeno rv 13. Asia oli ja on edellen kuitenkin todella kipeä. Vieläkin olen loukkaantunut siitä, että esim. miehen sisko (joka on siis jo n.40) ei ole edes ottanut osaa tapahtuneen jälkeen. Ei ole itse asiassa ottanut yhteyttä lainkaan, siis edes mieheeni.

Ja olen myös huomannut sen, että yllättäviltä tahoilta voikin tulla todella mahtavaa tukea. Esimerkkinä voisin sanoa, että minun ystäväni äiti (jonka olen tavannut ehkä pari kertaa) soitti minulle toisesta maasta ottaakseen osaa ja kertoi omista vastaavista kokemuksistaan.

Välillä tuntuu, että kaikki ihmiset voisivat käydä jonkinlaisen vuorovaikutus/tukikoulutuksen, että osattaisiin edes joten kuten inhimillisesti kohdata läheinen, jota on kohdannut suuri suru. Vai onko kyse sitten siitä, että kaikki eivät pidä keskenmenoa suurena suruna..?

• kuulla
        maria.v kirjoitti:

kieltämättä syytäkin olla pettynyt sinun tilanteessasi! Itse en ole ihan noin kovia kokenut, minulla siis takana "vain" yksi keskenmeno rv 13. Asia oli ja on edellen kuitenkin todella kipeä. Vieläkin olen loukkaantunut siitä, että esim. miehen sisko (joka on siis jo n.40) ei ole edes ottanut osaa tapahtuneen jälkeen. Ei ole itse asiassa ottanut yhteyttä lainkaan, siis edes mieheeni.

Ja olen myös huomannut sen, että yllättäviltä tahoilta voikin tulla todella mahtavaa tukea. Esimerkkinä voisin sanoa, että minun ystäväni äiti (jonka olen tavannut ehkä pari kertaa) soitti minulle toisesta maasta ottaakseen osaa ja kertoi omista vastaavista kokemuksistaan.

Välillä tuntuu, että kaikki ihmiset voisivat käydä jonkinlaisen vuorovaikutus/tukikoulutuksen, että osattaisiin edes joten kuten inhimillisesti kohdata läheinen, jota on kohdannut suuri suru. Vai onko kyse sitten siitä, että kaikki eivät pidä keskenmenoa suurena suruna..?

että teillä muillakin on ollut mietteitä läheisten suhtautumisessa keskenmenoon. Itse sain keskemenon pari kuukautta sitten. Sain mahtavaa tukea muutamalta ystävältä ja omalta äidiltäni.

Paras lapsuuden aikainen ystäväni sai tietää keskenmenosta minulta itseltäni sairaalasta, kun lähetin hänelle hätäisen viestin. Hän ei ottanut minuun yhteyttä kotiuduttuani. Pyysimme häntä pitämään koko raskauden omana tietonaan. Hän kuitenkin kertoili keskenmenosta muutamille. Minua loukkasi hänen käytös, sillä olisin itse tahtonut kertoa tapahtuneesta. Ystäväni siis kertoi keskenmenosta muille eikä ottanut minuun yhteyttä. Yhden tekstiviestin hän tosin lähetti. Tämä oli minulle hankala paikka. En koe velvollisuudekseni hakea uutta yhteyttä häneen. Voiko keskenmeno todellakin karkoittaa ihmisiä ympäriltä näin tehokkaasti?

• maria.v
        kuulla kirjoitti:

että teillä muillakin on ollut mietteitä läheisten suhtautumisessa keskenmenoon. Itse sain keskemenon pari kuukautta sitten. Sain mahtavaa tukea muutamalta ystävältä ja omalta äidiltäni.

Paras lapsuuden aikainen ystäväni sai tietää keskenmenosta minulta itseltäni sairaalasta, kun lähetin hänelle hätäisen viestin. Hän ei ottanut minuun yhteyttä kotiuduttuani. Pyysimme häntä pitämään koko raskauden omana tietonaan. Hän kuitenkin kertoili keskenmenosta muutamille. Minua loukkasi hänen käytös, sillä olisin itse tahtonut kertoa tapahtuneesta. Ystäväni siis kertoi keskenmenosta muille eikä ottanut minuun yhteyttä. Yhden tekstiviestin hän tosin lähetti. Tämä oli minulle hankala paikka. En koe velvollisuudekseni hakea uutta yhteyttä häneen. Voiko keskenmeno todellakin karkoittaa ihmisiä ympäriltä näin tehokkaasti?

miettinyt ihan samaa! Kerroin, esim. että miehen sisko ei edes soittanut tai lähettänyt viestiä tapahtuneen jälkeen. Kerran oli soittanut keskellä yötä ilmeisesti jostain baarireissulta ja kun mieheni yritti aamulla soittaa takaisin, niin sisko vain lähetti viestin, että nyt ei voi jutella ja että hän soittaa myöhemmin.

Nyt 2,5kk myöhemmin puhelinsoittoa ei ole tullut. Olen hyvin loukkaantunut miehen puolesta, ja mietinkin, että onko oikein, että minä olen nyt näreissäni kyseiselle siskolle? Tiedän kyllä, että se ei tavallaan ole minun asiani, mutta en voi tälle tunteelle mitään. Pitäisikö minun nyt tavata siskoa ja hymyillä niinkuin mitään ei olisi tapahtunut? Tuntuu todella pahalta.

Muutama tuttava (ei ihan parhaat ystävät) ovat myöskin sivuuttaneet koko aiheen. Minulla on edelleenkin itku kurkussa oikeastaan päivittäin, ja olen miettinyt, että miksi minun pitäisi olla ihmisten kanssa, jotka eivät sen vertaa välitä, että voisivat pahoitella tapahtuneesta? Eikö kuitenkin se ystävyys punnita juuri hädän hetkellä?

Sinä pohdit viestissäsi, että voiko keskenmeno karkottaa ihmisiä ympäriltä, niin olen sitä mieltä, että kyllä voi. Olisin itsekin sinun tilanteessasi loukkaantunut ystävät käytöksestä, joka kuulosti todella törkeältä!

Jos sinulla on rohkeutta, niin voisitko harkita kertovasi hänelle miltä hänen käytöksensä sinusta tuntui? Uskon, että häntä hävettää mainittuasi asiasta, mutta jos hän ei mielestään tehnyt mitään väärää, niin siitä voi mielestäni jo päätellä jotain...

• alkup.
        kuulla kirjoitti:

kun tällaisessa paikassa jätetäänkin yksin. ei sen jälkeen oikein jaksa jatkaa yhteydenpitoa. ja kun ollaan kuiteskin läheisiä sukulaisia, niin pakostihan ollaan yhteydessä... ja sitä yhdessäoloa ja tyhjänrupattelua varjostaa oma sisäinen katkara olo... ei voi mitään. Luottamus on mennyt

• varjostavaa
        alkup. kirjoitti:

kun tällaisessa paikassa jätetäänkin yksin. ei sen jälkeen oikein jaksa jatkaa yhteydenpitoa. ja kun ollaan kuiteskin läheisiä sukulaisia, niin pakostihan ollaan yhteydessä... ja sitä yhdessäoloa ja tyhjänrupattelua varjostaa oma sisäinen katkara olo... ei voi mitään. Luottamus on mennyt

keskenmenoa miettinyt täällä kirjoittelee taas. Vatsaan Maria V:lle, että kerroin kyllä näille ihmisille, joille "ystäväni" oli kertoillut asiasta, että olisimme halunneet mieheni kanssa itse kertoa asiasta.

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että olne tukenut ystavääni kaikissa hänen poikaystävän menetyksissään sekä silloin, kun hänen avomiehensä petti häntä. Olen myös tulenut ystävääni, kun hänen oma siskonsa sai keskenmenon ja ystäväni suri tätä. Tuin samaista ystävää silloin, kun hänellä oli työpaikalla vaikeaa.

Miksi siis hän ei tukisi minua keskenmenossa? Ei kai tämä voi olla näin yksipuolista?

Ystävälle kannattaisi varmasti kertoa omista tuntemuksistaan ihan avoimesti, mutta en ole saanut sitä aikaiseksi. Vaikka olen kovin realisti ja jalat maassa tyyppiä, niin tämä on minulle vaikea asia. Keskenmeno on surullinen asia. Ihana saada tukea teiltä täältä netistä. Olen kokenut nämä vertaispalstat todella terapuettisiksi. Aiemmin vähättelin niiden voimaa, mutta tämän oman kokemuksen kautta olen huomannut, että ne todella toimivat. Olisin kiinnostunut juttelemaan kasvotustenkin. Onkohan sellaisia keskusteluryhmiä olemassa Helsingissä?

• ei-vielä-äiti-mutta-yrittäm...

Silläkin riskillä, että kuulostan kyyniseltä: elämän realiteetteja on, että osa raskauksista päättyy keskenmenoon. Muistan lukeneeni, että määrä olisi niinkin suuri kuin joka kolmas raskaus. Tosin tästä on jo jokunen vuosi aikaa, joten mihinkään lähteeseen en nyt pysty viittaamaan...

Omalla kohdallani useammalla ystävällä ja tutulla on ollut yksi tai useampi keskenmeno, jotka kaikki ovat varmasti olleet raskaita paikkoja. Ja olen heitä pyrkinyt tilanteesta kuultuani tukemaan. Elämässä on kuitenkin eteenpäin mentävä - ja yhteen (tai useampaan) keskenmenoon ei maailma kaadu.

Siksi käsityskykyyni ei mahdu ajattelumalli, että jos joku ei ymmärrä/osaa ottaa osaa menetykseen on ko. henkilö jotenkin suunnattomasti loukannut menetyksen kokenutta. Ja että tässä tilanteessa ollaan pakotettuja miettimään halutaanko ylipäänsä olla yhteydessä tämän tunteettoman ihmisen kanssa. Syitä tämmöiseen käytökseen kun voi olla vaikka minkälaisia eikä spekuloimalla asia parane.

On kuitenkin muistettava, että loppujen lopuksi meillä täällä Suomessa on asiat todella hyvin. Ja kyllä maailmassa lapsia riittää adoptoitavaksi asti, jos vauva ei luonnollisin keinoin ota tullakseen.

• kyllä

Vaikka keskenmenot ovatkin hyvin yleisiä, niin kyllä minua ainakin kirpaisi keskenmeno enemmän kuin osasin etukäteen aavistaakaan. Mielestäni hyviin tapoihin kuuluu vastata edes parilla sanalla esimerkiksi sähköpostiin, jossa kerrotaan keskenmenosta, eikä vaieta täysin. Hyvä, että sinä olet tukenut ystäviäsi.

• sallittua

Ilmeisesti omalle kohdallesi ei keskenmeno ole tullut...? Itsellä sellainen oli rv13 3, joten voin sanoa että vaikka ovat kuinka yleisiä tahansa niin kyllä se aina todella kovasti koskee kun omalle kohdalle sattuu. Ja jokainen sen kokee omalla tavallaan, että vaikka joillekin asia olisi "elämän realiteetti" niin toiset voivat surra asiaa pitkän aikaa.

Kaavinnassa lääkäri sanoi, että jo tiedossa olleista raskauksista keskeytyy noin joka kymmenes, että tuohon joka kolmanteen on ilmeisesti laskettu mukaan myös ne raskaudet, jotka ovat menneet kesken ennen kuin nainen on tiennyt olevansa raskaana?

Ihmismieli on monimutkainen. Keskenmeno on meille toisille niin raskas kokemus, että sitä ei pysty rationalisesti käsittelemään. Kun suru on valtava, se purkautuu usein epätavallisin keinoin, esimerkiksi jonkun läheisen käytös saa aikaan ylisuuren reaktion. Älä siis tuomitse meitä surevia vaan anna meidän tehdä tämä omalla tavallamme. Toivotaan, ettet joudu läpikäymään tätä samaa tietääksesi miltä meistä tuntuu...

• biologi
        sallittua kirjoitti:

Ilmeisesti omalle kohdallesi ei keskenmeno ole tullut...? Itsellä sellainen oli rv13 3, joten voin sanoa että vaikka ovat kuinka yleisiä tahansa niin kyllä se aina todella kovasti koskee kun omalle kohdalle sattuu. Ja jokainen sen kokee omalla tavallaan, että vaikka joillekin asia olisi "elämän realiteetti" niin toiset voivat surra asiaa pitkän aikaa.

Kaavinnassa lääkäri sanoi, että jo tiedossa olleista raskauksista keskeytyy noin joka kymmenes, että tuohon joka kolmanteen on ilmeisesti laskettu mukaan myös ne raskaudet, jotka ovat menneet kesken ennen kuin nainen on tiennyt olevansa raskaana?

Ihmismieli on monimutkainen. Keskenmeno on meille toisille niin raskas kokemus, että sitä ei pysty rationalisesti käsittelemään. Kun suru on valtava, se purkautuu usein epätavallisin keinoin, esimerkiksi jonkun läheisen käytös saa aikaan ylisuuren reaktion. Älä siis tuomitse meitä surevia vaan anna meidän tehdä tämä omalla tavallamme. Toivotaan, ettet joudu läpikäymään tätä samaa tietääksesi miltä meistä tuntuu...

Meille monelle on annettu kasvatuksessamme ymmärtää, että on oltava pidättyväisen kohteliaita toisia kohtaan, eikä ikäviä asioita pidä mennä penkomaan. Siksi toisen tukeminen keskenmenon yhteydessä tuntuu monesti vaikealta, vieraalta ja hankalalta. Mistä sitä voi tietää haluaako toinen purkaa asiaa vai pitää asiat itsellään? Voi myös olla, ettei kesken menon kokenut halua puhua asiasta toisen kesken menon kokeneen kanssa, koska se toisi vanhat traumat esille.

Aikaisemmin keskenmenoja pidettiin hyvin tiukasti perheen sisäisinä asioina ja niitä jopa hävettiin. Eihän niistä vieläkään puhuta! Edes kouluopetuksessa ei keskenmenoihin juuri viitata, vaikka todellisuudessa yli 50% hedelmöittyneistä munasoluista menee kesken! Keskenmenot ovat siis hyvin tavallisia. Niistä ei vaan puhuta.

• maria.v
        biologi kirjoitti:

Meille monelle on annettu kasvatuksessamme ymmärtää, että on oltava pidättyväisen kohteliaita toisia kohtaan, eikä ikäviä asioita pidä mennä penkomaan. Siksi toisen tukeminen keskenmenon yhteydessä tuntuu monesti vaikealta, vieraalta ja hankalalta. Mistä sitä voi tietää haluaako toinen purkaa asiaa vai pitää asiat itsellään? Voi myös olla, ettei kesken menon kokenut halua puhua asiasta toisen kesken menon kokeneen kanssa, koska se toisi vanhat traumat esille.

Aikaisemmin keskenmenoja pidettiin hyvin tiukasti perheen sisäisinä asioina ja niitä jopa hävettiin. Eihän niistä vieläkään puhuta! Edes kouluopetuksessa ei keskenmenoihin juuri viitata, vaikka todellisuudessa yli 50% hedelmöittyneistä munasoluista menee kesken! Keskenmenot ovat siis hyvin tavallisia. Niistä ei vaan puhuta.

ihan asiaa. Itsekin olen yrittänyt ajatella asiaa näiden ei-osanottajien näkökulmasta ja uskon, että moni ei vain tiedä kuinka toimisi. Joku sanoi keskenmenoni jälkeen, ettei tiedä mitä hän voisi sanoa minulle tällaisessa tilanteessa. Minulle se riitti ja tuntui paljon, paljon paremmalta, kuin asian ohittaminen. Eräs toinen lähetti viestin, jossa luki: "ei sanoja, iso halaus". Mielestäni sen paremmin ei olisi voinut ottaa osaa.

Uskon, että AP:n kirjoituksen tarkoituksena ei ollutkaan haukkua ihmisiä, jotka eivät osaa auttaa niinkuin ammattilaiset, vaan hän oli loukkaantunut siitä, ettei hänen menetystään huomioitu millään tavalla. Ja vaikka toiset tässä ketjussa ajattelevat, ettei keskenmenon saanutta tarvitse lainkaan tukea, niin minä olen sitä mieltä, että kyllä on oikeus loukkaantua, jos läheiset ohittavat koko asian.

Ja en muutenkaan ymmärrä joidenkin ihmisten ajatusmaailmaa, kun sanovat, ettei maailma kaadu viiteenkään keskenmenoon ja että on muutkin keskenemona saaneet jne, jne. Entäpä jonkin omaisen kuolema? Eikös silloinkaan kuulu ottaa osaa ja tukea läheistä, koska kyse on luonnollisesta asiasta, ja maailma ei siihen kaadu? Tuolla periaatteella ikinä ei tarvitsisi tukea ketään, paitsi maailmanlopun koittaessa? Ja kyllä ainakin minun maailmani romahti keskenmenon jälkeen ja jos viisi joutuisin kokemaan, niin en varmaan olisi enää ollenkaan järjissäni.

Itse aina yritän olla provosoitumatta tällaisten ihmisten kirjoituksista ja mielipiteistä, jotka ovat sitä mieltä, että keskenmeno on yhtä kuin jalan murtuminen, eikä sitä saa surra ym. mutta on se vaan vaikeaa:) Mielestäni tämä palsta tarjoaa hyvää vertaistukea, enkä ymmärrä minkä takia tänne täytyy tulla vähättelemään muiden surua. Meille se on kuitenkin todellista.

Kirjoitukseni ei siis ole osoitettu kokonaan sinulle, jonka viestiin vastasin.:)Sinun kirjoituksesi oli mielestäni hyvä ja asiallinen.

• kuten ap

ovat mielestäni äärimäisen itsekkäitä ja rasittavia.

On tässä muillakin keskenmenoja ollut, eikä se myötätuntoa itkemällä siitä parane.

Ja sitten jos jotain omasta mielestään lohduttavaa sanoo... niin taatusti on taas väärin, ja syy seuraaviin mökötyksiin...AAAAAAAAAAAArrrrrrrrrrrrkh.

• elämän

vaiheissa ihminen kaipaa osakseen myötätuntoa ja ystävää. Miksi ei siis keskenmenossa. Jos ystäväsi saa keskenmenon, älä jätä häntä yksin. Muutama tekstiviesti eivät ole tarpeellinen tuki. Kysy suoraan, haluaako ystäväsi puhua asiasta.

Mikä se sellainen läheinen on, joka valistee, milloin antaa tukea ja milloin onkin liian vaikea asia ja lakkaa pitämästä yhteyttä?

Mitä teet sellaisella ystävällä, joka itse nauttii tuestasi eroissaan, mutta hylkää sinut keskenmenon keskellä?

Kuka tekee näin? Kumman on oltava vahva ja edes tarjottava apua? Se, jonka ystävä sai kskenmenon vai se, joka itse sai keskenmenon? Eikai ole niin, että keskenmenon saanut joutuu lohduttamaan ystäviään, että heidän ei tarvitse auttaa ja että hän ei loukkaannu, vaikka asiasta nyt ei puhutakkaan?

• kartettu
        elämän kirjoitti:

vaiheissa ihminen kaipaa osakseen myötätuntoa ja ystävää. Miksi ei siis keskenmenossa. Jos ystäväsi saa keskenmenon, älä jätä häntä yksin. Muutama tekstiviesti eivät ole tarpeellinen tuki. Kysy suoraan, haluaako ystäväsi puhua asiasta.

Mikä se sellainen läheinen on, joka valistee, milloin antaa tukea ja milloin onkin liian vaikea asia ja lakkaa pitämästä yhteyttä?

Mitä teet sellaisella ystävällä, joka itse nauttii tuestasi eroissaan, mutta hylkää sinut keskenmenon keskellä?

Kuka tekee näin? Kumman on oltava vahva ja edes tarjottava apua? Se, jonka ystävä sai kskenmenon vai se, joka itse sai keskenmenon? Eikai ole niin, että keskenmenon saanut joutuu lohduttamaan ystäviään, että heidän ei tarvitse auttaa ja että hän ei loukkaannu, vaikka asiasta nyt ei puhutakkaan?

Minulla on ollut 2 keskenmenoa ja mikä pahinta niin menetin samalla parhaan ystäväni, henkisesti. Ensimmäisen keskenmenoni jälkeen en sen tarkemmin huomannut ystäväni välinpitämättömyyttä, oletin vaan että hänellä on kiireitä ja ajatukset omassa raskaudessaan. Kun sain toisen keskenmenon, törmäsin häneen sattumalta lääkärissä juuri silloin, hän tietysti näki naamastani mitä oli kyse. Viikko meni ennen kun hän soitti, en vastannut ja 3 viikkoa meni ennen kun asiasta puhutiin, siis hän yritti sopertaa ettei viitsinyt häiritä... Näillä asioilla ne ystävät mitataan, niin makaa kun petaa, nyt minä lopetan tunnollisen terapeutin virkani kun minun suru ei ole edes tekstiviestin arvoinen. Nyt hän iloitsee omasta vauvastaan eikä muusta puhukkaan, keskenmenostani on 1,5kk joten en nyt täysin ole toipunut vielä keskenmenosta, niin fyysisesti kun henkisesti ja lapsettomuuden peloista.
        Tämä tilanne tuntuu todella pahalta. Kun ystäväni alkoi odottamaan esikoistaan, lohdutin häntä esimmäiset 4kk koska hän oli niin peloissaan että saa keskenmenon, nyt kun olen itse kokenut se kahdesti niin ystäväni vetäytyy kuvasta. Parhaan tuen olen saanut raskaana olevalta kaverin tyttöystävältä, hän on puhunut ja lohduttanut inhimillisellä tavalla, se tavallaan riittää että tietää että on joku kenelle puhua jos tuntuu siltä.

• täälläkin
        kartettu kirjoitti:

Minulla on ollut 2 keskenmenoa ja mikä pahinta niin menetin samalla parhaan ystäväni, henkisesti. Ensimmäisen keskenmenoni jälkeen en sen tarkemmin huomannut ystäväni välinpitämättömyyttä, oletin vaan että hänellä on kiireitä ja ajatukset omassa raskaudessaan. Kun sain toisen keskenmenon, törmäsin häneen sattumalta lääkärissä juuri silloin, hän tietysti näki naamastani mitä oli kyse. Viikko meni ennen kun hän soitti, en vastannut ja 3 viikkoa meni ennen kun asiasta puhutiin, siis hän yritti sopertaa ettei viitsinyt häiritä... Näillä asioilla ne ystävät mitataan, niin makaa kun petaa, nyt minä lopetan tunnollisen terapeutin virkani kun minun suru ei ole edes tekstiviestin arvoinen. Nyt hän iloitsee omasta vauvastaan eikä muusta puhukkaan, keskenmenostani on 1,5kk joten en nyt täysin ole toipunut vielä keskenmenosta, niin fyysisesti kun henkisesti ja lapsettomuuden peloista.
        Tämä tilanne tuntuu todella pahalta. Kun ystäväni alkoi odottamaan esikoistaan, lohdutin häntä esimmäiset 4kk koska hän oli niin peloissaan että saa keskenmenon, nyt kun olen itse kokenut se kahdesti niin ystäväni vetäytyy kuvasta. Parhaan tuen olen saanut raskaana olevalta kaverin tyttöystävältä, hän on puhunut ja lohduttanut inhimillisellä tavalla, se tavallaan riittää että tietää että on joku kenelle puhua jos tuntuu siltä.

Mulla takana yksi keskenmeno, joka oli todella kipeä kokemus. Parhaan ystäväni kanssa olen yrittänyt kahdesti keskustella asiasta, toisella kerralla hän aloitti keskustelun "..sillon kun mulla oli toi sama juttu.." (ystävälleni on tehty ABORTTI, ei mielestäni ollenkaan sama asia), toisella kertaa sivuutti aiheen täysin ja alkoi puhumaan omista asioistaan. Pettymyksestäni ja surustani huolimatta olen jatkanut yhteydenpitoa, aikanaan kun suru helpottaa ystävyys ehkä jatkuu hyvänä vaikkei entisellään.

Myös mieheni perheeseen olen ollut hyvin pettynyt. Heistä ei kukaan (äiti 4 siskoa) ole sanallakaan puhunut asiasta minulle, ja kaiken lisäksi meitä pyydettiin yhden siskon lapsen kummeiksi melko pian keskenmenon jälkeen. Kyyneliä nieleskellen kestin kastetilaisuuden, eikä edelleenkään kukaan huomioinut suruani millään lailla. En olisi mitään maata mullistavaa huomiota halunnutkaan, edes lohduttava katse tai muutama sana olisi riittänyt.

Kyllä läheiset voisivat sen verran nähdä vaivaa, että kysyisivät haluaako asiasta puhua. Kyllä asianomainen sitten kertoo jos ei halua. Itse sitä ei vaan tule puheeksi otettua, koska ei halua "vaivata" muita omilla suruillaan. Ja kun aikaa kuluu, on asian puheeksi ottaminen aina vain vaikeampaa, ja surun kanssa jää yksin. Onneksi mieheni on ollut tukena, muuten lähtisi järki...

• halua että minulle

keskenmenostani mitään mainitaan. Piste.

Ja onneksi ihmiset ymmärsivät olla hiljaa. Eivät tulleet aukomaan päätään.

Sama pätee omaisteni kuollessa, en kaipaa voivotteluja todellakaan. Myrkkyä ovat.

• martutki

5 keskenmenoa,joiden jälkeen saatiin terve lapsi.Poika on nyt 1,7v.Hyvin pian synnytyksen jälkeen tietyt sukulaiset alkoivat kysellä toisesta lapsesta,aivan kuin ei olisivat muistaneet,kuinka raskaasti otin kaikki keskenmenot.Vieläkään en ole varma uskallanko kokaan yrittää toista lasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6755
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2313
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1065
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      90
      963
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      850
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      152
      783
    Aihe