Aikuisena soiton aloittaneet

selloilija

Hei!

Onko täällä ketään kuka olisi aloittanut musiikkiharrastuksen aikuisiässä? Miten on lähtenyt soitonopiskelut käyntiin ja oletteko opetelleet itsenäisesti vai kenties jossain opistossa? miten olette mielestänne edenneet?

19

7129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiekuva

      No, minä joskus 10 - 12 vuotiaana kuoroilin ja pimputin pianoa.

      Mutta varsinaiseti aloitin sitten yli kolmikymppisenä. Oma instrumenttini lauluääni, ja siinä myöhään aloittaminen ei ole niin kohtalokasta. Viuluakin yritin ja tunnistettavia melodioita saan aikaiseksi. Motoriikan oppimininen on niin hidasta, että sitä "värisyttämistä" en tule oppimaan koskaan.

      • asiakysymys

        tremoloa?


      • kiekuva
        asiakysymys kirjoitti:

        tremoloa?

        luulenpa, että tarkoitin vibratoa, luulisin...


    • Prunus

      Olen aloittanut viulunsoiton aikuisena (muuta musiikia harrastanut kauemmin). Ensin koitin itse, mutta aika pian menin sitten yksityisopettajalle kun ajattelin, etten halua oppia väärin. Oppimiskäyrä on ollut melko jyrkkä, itsekin olen ollut siitä yllättynyt, kun niin moni sanoi että nimenomaan tuota instrumenttia on turha haaveilla soittavansa jos ei jo kapaloista aloita. Soitonpettajanikin kyllä sanoi, että se on ihan höpönlöpöä; aikuiset vain oppii eri tavalla. Tässä on tietysti auttanut sekin, että ns. perusmusiikilliset valmiudet on jo muualta (nuotinluku ja sensellainen). Ja kun harjoittelee ahkerasti, niin oppii - niin se vain on :) Toki motoriikat ja muut on myös yksilöllisiä, joillekin asiat (kuten vibrato nyt vaikka)tulee helpommin kuin toisille - mutta niinhän se on lapsioppilaissakin.

      • suosittelen

        Aloitin samoin sellonsoiton aikuisena. Ihan turhan kauan uskoin niitä, jotka väittivät sitä mahdottomaksi aikuisille.. Enhän edes ammattilaiseksi aiokaan, vaan pelkästään kamarimusisoida perheen ja kaverien kanssa.

        Musisointia pidetään Suomessa ihan liikaa ammattilaisten hommana. Niinpä sitten "tavalliset"ihmiset menevätkin laulamaan karaokea, kunluulevat, etteivät muunlaiseen musisointiin pysty.
        Harrastajille ei todellakaan ole edes porukoita, joissa voisi musisoida yhdessä muiden kanssa. (Ilman tutkintoja, pääsykokeita, näyttökokeita tms.)
        Usein hehkutetaan sitä, miten Suomi tekee huippuammattilaisia maailmalle. Jep jep. Hyvä asia. Mutta jos jätetään tavikset Idolsien varaan, tai klasarista tykkäävät opetetaan pelkästään istumaan konserteissa ja kuuntelemaan miten ammattilaiset soittavat, niin ei tarvitse ihmetellä, miksi karaoke-idols-maailma houkuttaa.

        Musiikin tekeminen, ja yhteissoittoon/lauluun osallistuminen on elämää suurempaa. Jos selloilija siis pohdit soittamisen aloittamista, niin: siitä vaan!


      • totta maar
        suosittelen kirjoitti:

        Aloitin samoin sellonsoiton aikuisena. Ihan turhan kauan uskoin niitä, jotka väittivät sitä mahdottomaksi aikuisille.. Enhän edes ammattilaiseksi aiokaan, vaan pelkästään kamarimusisoida perheen ja kaverien kanssa.

        Musisointia pidetään Suomessa ihan liikaa ammattilaisten hommana. Niinpä sitten "tavalliset"ihmiset menevätkin laulamaan karaokea, kunluulevat, etteivät muunlaiseen musisointiin pysty.
        Harrastajille ei todellakaan ole edes porukoita, joissa voisi musisoida yhdessä muiden kanssa. (Ilman tutkintoja, pääsykokeita, näyttökokeita tms.)
        Usein hehkutetaan sitä, miten Suomi tekee huippuammattilaisia maailmalle. Jep jep. Hyvä asia. Mutta jos jätetään tavikset Idolsien varaan, tai klasarista tykkäävät opetetaan pelkästään istumaan konserteissa ja kuuntelemaan miten ammattilaiset soittavat, niin ei tarvitse ihmetellä, miksi karaoke-idols-maailma houkuttaa.

        Musiikin tekeminen, ja yhteissoittoon/lauluun osallistuminen on elämää suurempaa. Jos selloilija siis pohdit soittamisen aloittamista, niin: siitä vaan!

        puheenvuoro! Itse olen laulanut 15 vuotta ja laulan nykyään mitä vaan oopperasta liediin, tekniikka on säännöllisen harjoittelun, laulu- ja säestystuntien vuoksi riittävä. Valitettavasti en ole etsimisistäni huolimatta löytänyt tasokasta harrastuspiiriä - on vain aloitteleva karvalakkiosasto ja ammattilaiset. Enkä halua pilata vaivalla rakentamaani tekniikkaa kuorossa. On käsittämätöntä, ettei edes Helsingistä löydy mitään areenoita ja ettei joku havaitse tätä ilmiselvää markkinarakoa ja ryhdy toimiin!


      • amateur
        totta maar kirjoitti:

        puheenvuoro! Itse olen laulanut 15 vuotta ja laulan nykyään mitä vaan oopperasta liediin, tekniikka on säännöllisen harjoittelun, laulu- ja säestystuntien vuoksi riittävä. Valitettavasti en ole etsimisistäni huolimatta löytänyt tasokasta harrastuspiiriä - on vain aloitteleva karvalakkiosasto ja ammattilaiset. Enkä halua pilata vaivalla rakentamaani tekniikkaa kuorossa. On käsittämätöntä, ettei edes Helsingistä löydy mitään areenoita ja ettei joku havaitse tätä ilmiselvää markkinarakoa ja ryhdy toimiin!

        Jännä juttu tosiaan ettei enempää ole musiikkiopistoja, joissa satsattaisiin myös edistyneisiin aikuisharrastajiin, laulajissa näitä varmasti olisi enemmänkin. Itselläni tuli pianonsoitossa aika lailla "seinä vastaan" kun ammattilaiseksi en tähtää, mutta taidot jo niin pitkällä ettei kannata ottaa tunteja keneltä vaan "opistotantalta" tai opiskelijalta. Toisaalta myös tason ylläpitäminenkin vaatisi aikamoisia harjoittelumääriä, joten siirryin sitten lauluharrastukseen.

        Olen havainnut että monilla laulun kesäkursseilla on paljonkin muilla aloilla toimivia (eli ei ammattilaisia/ammattilaulajaksi opiskelevia) todella pitkälle edistyneitä lauluharrastajia. Virikkeitä kannattaa hakea paremman puutteessa kesäkursseilta, esim. Joutsenossa on hyvää opetusta ja siellä olen törmännyt kovatasoisiin harrastajiinkin. Lähempänä Helsinkiä sitten Lohjan laulupäivät ja Helsingin laulustudion mestarikurssi.

        Joihinkin musiikkiopistoihin saattaa kyllä esim. hyvän opettajan perässä "kerääntyä" hyvin pitkälle edistyneitä harrastajia (käytännössä puoliammattilaisia) eikä pelkästään nuoria vaan myös keski-ikään ehtineitä. Tällainen musiikkiopisto on ainakin Juvenalia Espoon Leppävaarassa, ei muuta kuin hakemaan. Viime syksynä siellä toteutettiin hyvät arvostelut saanut Dido ja Aeneas-ooppera ihan ammattilaisen ohjaamana, pienempiäkin proggiksia tehdään (ensi viikolla on Sellosalissa kevyemmän musiikin konsertti) ja lied-opetusta on myös.


      • turhautunut laulaja
        amateur kirjoitti:

        Jännä juttu tosiaan ettei enempää ole musiikkiopistoja, joissa satsattaisiin myös edistyneisiin aikuisharrastajiin, laulajissa näitä varmasti olisi enemmänkin. Itselläni tuli pianonsoitossa aika lailla "seinä vastaan" kun ammattilaiseksi en tähtää, mutta taidot jo niin pitkällä ettei kannata ottaa tunteja keneltä vaan "opistotantalta" tai opiskelijalta. Toisaalta myös tason ylläpitäminenkin vaatisi aikamoisia harjoittelumääriä, joten siirryin sitten lauluharrastukseen.

        Olen havainnut että monilla laulun kesäkursseilla on paljonkin muilla aloilla toimivia (eli ei ammattilaisia/ammattilaulajaksi opiskelevia) todella pitkälle edistyneitä lauluharrastajia. Virikkeitä kannattaa hakea paremman puutteessa kesäkursseilta, esim. Joutsenossa on hyvää opetusta ja siellä olen törmännyt kovatasoisiin harrastajiinkin. Lähempänä Helsinkiä sitten Lohjan laulupäivät ja Helsingin laulustudion mestarikurssi.

        Joihinkin musiikkiopistoihin saattaa kyllä esim. hyvän opettajan perässä "kerääntyä" hyvin pitkälle edistyneitä harrastajia (käytännössä puoliammattilaisia) eikä pelkästään nuoria vaan myös keski-ikään ehtineitä. Tällainen musiikkiopisto on ainakin Juvenalia Espoon Leppävaarassa, ei muuta kuin hakemaan. Viime syksynä siellä toteutettiin hyvät arvostelut saanut Dido ja Aeneas-ooppera ihan ammattilaisen ohjaamana, pienempiäkin proggiksia tehdään (ensi viikolla on Sellosalissa kevyemmän musiikin konsertti) ja lied-opetusta on myös.

        vinkki tuo Juvenalia. Itse olen kahlannut kaikki pääkaupunkiseudun harrastusmahdollisuudet viime vuosina läpi ja kesäisin olen tietysti aina kurssilla. Musiikin teoriat olen suorittanut ja olen kyllä miettinyt, että miksen saman tien tekisi koko musiikkiopistotutkintoa nyt kun en keksi enää mitään muuta, laulun voisin tehdä vaikka heti ja piano-opintojakin on. Helsingissä on pari musiikkiopistoa, joissa voi opiskella myös todella isona, mutta ei niissä käsittääkseni tehdä mitään oopperakohtauksia yms., joita minä kaipaisin. Laulutunneilla käyn säännöllisesti enkä kaipaa uutta musiikkiopiston opettajaa jos opetukseen kuuluvat vain tunnit.

        Ongelma kansalais- ja vastaavissa opistoissa on, että ne ovat avoimia kaikentasoisille ja jos on pulaa parempitasoisista niin otetaan myös huonompitasoisia, jolloin paremmat jäävät pois jne.

        En tiedä, onko laulussa sen enempää parempitasoisia harrastajia (vaikea kuvitella, laulaa täytyy ainakin 10 vuotta ennen kuin tekniikka alkaa olla varmalla pohjalla - edellyttäen että on harjoitellut päivittäin ja opettaja ollut hyvä) kuin soittajissa, mutta joka tapauksessa vähäisiä ovat harrastusmahdollisuudet kun tarpeeksi pitkälle pääsee. Olen miettinyt, että opistojen ohjelmiin pitäisi laittaa varoitus vähän niin kuin tupakkiaskiin: "jos innostut ja edistyt liikaa, saatat pettyä pahasti harrastusmahdollisuuksien puutteeseen".

        Itse taas olen ajatellut siirtyä pianoon, kun laulussa on tullut seinä vastaan... Vielä ennen eläkeikää ehtisi sitten 1-2 instrumenttia "soittaa loppuun". Järjetöntä tämä musiikkiharrastus!


      • amateur
        turhautunut laulaja kirjoitti:

        vinkki tuo Juvenalia. Itse olen kahlannut kaikki pääkaupunkiseudun harrastusmahdollisuudet viime vuosina läpi ja kesäisin olen tietysti aina kurssilla. Musiikin teoriat olen suorittanut ja olen kyllä miettinyt, että miksen saman tien tekisi koko musiikkiopistotutkintoa nyt kun en keksi enää mitään muuta, laulun voisin tehdä vaikka heti ja piano-opintojakin on. Helsingissä on pari musiikkiopistoa, joissa voi opiskella myös todella isona, mutta ei niissä käsittääkseni tehdä mitään oopperakohtauksia yms., joita minä kaipaisin. Laulutunneilla käyn säännöllisesti enkä kaipaa uutta musiikkiopiston opettajaa jos opetukseen kuuluvat vain tunnit.

        Ongelma kansalais- ja vastaavissa opistoissa on, että ne ovat avoimia kaikentasoisille ja jos on pulaa parempitasoisista niin otetaan myös huonompitasoisia, jolloin paremmat jäävät pois jne.

        En tiedä, onko laulussa sen enempää parempitasoisia harrastajia (vaikea kuvitella, laulaa täytyy ainakin 10 vuotta ennen kuin tekniikka alkaa olla varmalla pohjalla - edellyttäen että on harjoitellut päivittäin ja opettaja ollut hyvä) kuin soittajissa, mutta joka tapauksessa vähäisiä ovat harrastusmahdollisuudet kun tarpeeksi pitkälle pääsee. Olen miettinyt, että opistojen ohjelmiin pitäisi laittaa varoitus vähän niin kuin tupakkiaskiin: "jos innostut ja edistyt liikaa, saatat pettyä pahasti harrastusmahdollisuuksien puutteeseen".

        Itse taas olen ajatellut siirtyä pianoon, kun laulussa on tullut seinä vastaan... Vielä ennen eläkeikää ehtisi sitten 1-2 instrumenttia "soittaa loppuun". Järjetöntä tämä musiikkiharrastus!

        Se on kyllä totta että varmasti musiikkiopistoihin kaivattaisiin oopperakursseja ja lied-opetusta (sekä laulajille että pianisteille) niiden soitto/laulutuntien lisäksi. Ainakin oopperaopetuksen osalta ongelmana voi olla pätevien vetäjien puute. Käsittääkseni korrepetiittoritaitoiset pianistit ovat hyvin työllistettyjä ja kysyttyjä.

        Juvenaliassakaan ei käsittääkseni ole varsinaisesti erillistä opetusta oopperaensemblen suhteen vaan lauluopetuksessa käyvistä edistyneempi porukka (osa suorittaa C- ja B-tutkintoja eli ammattiopiskelijoiden tasolla) harjoittelee enemmänkin omasta kiinnostuksesta ja projektiluontoisesti duettoja, tertsettoja jne. ja ohjausta niihin saa lähinnä säestystunneilla.

        Sitten muutaman kerran vuodessa on isompi koko talon proggis, konsertti tai oopperaesitys, johon saa tietysti ohjaustakin.


    • pianistinaikkonen

      Itse olen aloittanut laulun ja pianon aikuisena. Nuottipohjaa jo oli, joten ei sikälikään ole ollut mahdoton tehtävä. Pianossa en huomaa mitään vaikeutta oppimisessa, ehkä vain ärsyttää se, että en opi niin nopeasti kuin haluaisi. Tarkoitan, että opin nopeasti, mutta en niin nopeasti kuin haluaisin - haluaisin Chopinia jo ensi vuonna :)

      Laulua on myös täysin mahdollista opiskella aikuisena. Ongelma on, että kun pääset riittävän pitkälle, ei löydy mitään areenoita, joilla voisit laulaa. Pelkkä yksityistunneilla laulaminen on pidemmän päälle tylsää.

      Tunteja sinun täytyy ehdottomasti ottaa, muuten opit väärän soittoasennon, sormitukset jne. Vielä silloin, kun taito jo on suht hyvin hallussa, täytyy käydä tunneilla ylläpitämässä oikeaa tekniikkaa.

    • gggggggg

      Aikuisena soiton aloittaminen on ihan hieno idea.
      Voisin kuvitella, että nykyisessä muusikkojen liikakoulutus-tilanteessa olisi hyvä laajentaa oppilasainesta myös aikuisiin, niin riittäisi töitä.
      Oma opiskeluaikani oli aika lailla sitä, että yritettiin vakuutella, ettet pysty tähän tai tähän kun olet vanha ja valikoitiin ihmisiä mm. sen perusteella, ovatko sukulaiset muusikoita. Tuskinpa oikeita tieteellisiä tutkimuksia on kuitenkaan tehty siitä, miten aikuisena aloittanut oikeasti pärjää.
      Musiikkiopistoissa ei välttämättä voi kovin vanhana opiskella, koska siellä on aika usein ikärajat. Kannattaa tietysti kokeilla. Yksityisellä puolella voi löytää laajan kirjon mahdollisuuksia opiskella. Kannattaa jättää vaikka ilmoitus, että haluaa opetusta tai jättää ilmoituksia musiikkioppilaitoksiin.

      • vai ammatti

        on kaksi eri asiaa harrastaa musiikkia tai tienata leipänsä muusikkona.

        Suomessa on maailman parhaat muskarit ja musiikkiopistot, ja opettajat ja opiskelijat niissä, mutta aikuisista vain pieni murto-osa voi elättää itsensä muusikkoina.

        ne loput musiikkiopistolaiset jäävät sitten oman onnensa nojaan, ja varmaan suurin osaa päätyy laulamaan karaokea.. aivan älytöntä, että tuollaisia satsauksia, eikä sitten aikuisia kannusteta pitämään yllä taitojaan. missäs olis aikuisille omat musiikkiopistot?


      • prest
        vai ammatti kirjoitti:

        on kaksi eri asiaa harrastaa musiikkia tai tienata leipänsä muusikkona.

        Suomessa on maailman parhaat muskarit ja musiikkiopistot, ja opettajat ja opiskelijat niissä, mutta aikuisista vain pieni murto-osa voi elättää itsensä muusikkoina.

        ne loput musiikkiopistolaiset jäävät sitten oman onnensa nojaan, ja varmaan suurin osaa päätyy laulamaan karaokea.. aivan älytöntä, että tuollaisia satsauksia, eikä sitten aikuisia kannusteta pitämään yllä taitojaan. missäs olis aikuisille omat musiikkiopistot?

        Miksi pitäisi olla aikuisille omat musiikkiopistot kun nykyisissä musiikkiopistoissa on aikuisosastot?

        Miksi nykyihmiset ovat niin laitostuneet, että kaikki pitäisi jonkun muun tehdä valmiiksi?
        Jos joku/jotkut ovat musiikkia opiskelleet niin mikä estää esittämästä. Monet konserttisalit ovat kunnallisessa omistuksessa ja niitä annetaan jopa ilmaiseksi paikallisille yhdistyksille. Yhdistys pystyyn ja konserttia järjestämään. Kirkkokonserttiin voi tilan saada ilmaiseksikin.

        Tai järjestäkää niitä kamarimusiikki-iltoja. Sellaisia olohuoneita löytyy joissa on piano, ja mukaan mahtuu selloja, laulajia ym. Ei tarvitse karaokeen tyytyä.

        Eikä tämä niin uusi idea ole. Olin itsekin jokin vuosi sitten sellaisessa tilaisuudessa musisoimassa, tuttavaperheen olohuoneessa. Porukka oli tutustunut kesäleirillä. (laulukurssilla, jossa oli pääasiassa aikuisia)

        Vai odotatteko, että kulttuuritoimenjohtaja tulee kotiin kysymään, että kiinnostaisio esiintyä?


    • syksyllä

      pianonsoiton. Ja kyllä nyt jo soitin konsertissa Chopinia. Olen ollut yllättynyt miten vaivattomasti näin "vanhanakin" (päälle 20 v.) oppii vielä. Kunhan jaksaa harjoitella. Minulla nuotinlukutaito kehittyy tässä samalla mukavasti. Mutta musiikkitaustaa on kuitenkin jo aikaisemmin.
      Kaikki vaan aloittamaan soittamisen! Tuo iloa elämään!

    • pianoviulukitara

      Hankin kitaran kun täytin 40v. En aiemmin ollut soittanut mitään soitinta ja halusin kokeilla opinko ollenkaan. Alku oli tietenkin vaikeaa, mutta ei siinä kauaa mennyt, kun soitin jo tunnistettavasti. Siitä innostuneena hankin vielä kosketinsoittimen, joka on mielestäni helpoimpia soittimia musiikkiharrastusta aloittelevalle. Nuotit opin nopeasti eräällä tablet-sovelluksella harjoittelemalla. Ja olenkin sitä mieltä, että nuoteista soittaminen kannattaa opetella, sillä silloin soittamisesta saa irti kaikkein eniten. Nälkä kasvaa syödessä ja päätin hankkia vielä viulun, vaikka sanotaan ettei sitä aikuisena enää soittamaan opi. Toisin kävi ja nyt ostin jo toisen viuluni. Edellistä paljon laadukkaamman.
      Sanon teille kaikille, et uusia asioita oppii kunhan on vaan on oikea asenne ja kiinnostusta riittää =)

    • canttori

      Aikuisena voi ja pitääkin opiskella musiikkia jos se kiinnostaa.Kaikilla kun ei ole sitä mahdollisuutta ollut vaikka lahjoja olisikin ollut.Itse hakeuduin konservatorioon 33vuotiaana ja pääsin opiskelemaan.Siellä on pääsykokeet jotka määräävät pisteet ja jos sinulla on musikaalisuutta niin pääset opiskelemaan.Ihan pystymetsästä ei tietenkään välttämättä pääse itsekin olen noin 9vuotiaasta soittanut,mutta opetusta aloin saamaan vasta 13 vuotiaana.Olin silloin 3vuotta musiikiopistossa piano opetuksessa ja sen jälkeen olen vain harrastanut musiikia itsekseni.Olen kuitenkin sitä mieltä että ihminen voi opiskella ominpäinkin musiikia,tärkeintä on että soittaa ja tekee sitä mikä kiinnostaa.Kehittyä voi mielestäni vanhempanakin,vaikka musiikkiopistot ja muut oppilaitokset muuta sanovatkin.

    • grdrdggrd

      Kannattaako vaivautua. Hautaan sitä kuitenkin joutuu ja ilmastohan on jo paskana.

    • Elitismisucks

      Niin, jos aloitat ns. pystymetsästä niin et saa opetusta kuin rahalla. Elitististä.

    • maatapuolustaa

      Minusta paljon parempaa on aikuisena soiton lopettaminen. Kuka piru jaksaa koko ikänsä vinguttaa. Menivät vaikka maanpuolustustyöhön!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe