Mitä mieltä virpojista?

seurailija x

Tuleva palmusunnuntai on pikkuvirpojien aikaa. Noidiksi pukeutuneet maskeeratut pikkutytöt ja -pojatkin kulkevat ovelta ovelle virpomislorua hokien ja tökkäävät käteen koristellun oksan. Palkkioksi he odottavat karkkeja tai rahaa.Tässähän on sekaantunut ortodoksien perinne pakana-aikaisiin trulleihin, jotka kulkivat navetoissa karjaa kiusaamassa.Monissa kerrostaloissa jo aamusta alkaa ovikellon rimputus.
Minä en pidä tästä nykyilmiöstä enkä avaa ovea palmusunnuntaina heille.

43

2400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle-Aaretti

      Noin 30 vuotta sitten tähän kylälle muutettuamme oli tyttäremme ensinmäinen virpoja paikkakunnalla, ja sai sympatiat osaksensa. Vuosikymmenten ssatossa ja lapsilauman vähetessä ovat kylällä virpojatkin vähenneet valitettavasti.

      En tiedä "kaupunkien" ovikello-ongelmista, mutta meille on ensi sunnuntaina ovi avoin jokaiselle virpovalle lapselle.

      Terve tuloa!!

    • Kerjäämässä

      Kyllästyttää aina lähteä pois kotoa palmusunnuntaina,ettei tarvitse avata ovea kerjäläisille.Lappuakaan oveen ei voi laittaa,kun on "sottanaamat" lukutaidottomia.En tunnusta kreikkalaiskatollista uskontokuntaa,joten katson toiminnan häirinnäksi ja kerjäämiseksi.Jos taas asustelisin esim.Pohjois-Karjalassa niin sielläpäin on ko.uskonhaara käytössä,joten heidän perinnettä jatkettakoon siellä.Neuvokaa vanhemmat lapsillenne asian "oikea puoli" ennenkuin lähetätte kerjuulle.

      • On se "virpominen"mennyt pieleen.
        Eihän niille kelpaa karkit,vaan rahaa täytyisi
        antaa ja vanhusten taloissa niitä riittää vaiaksi asti.

        En avaa oveani heille.


      • Berttanen
        muori67 kirjoitti:

        On se "virpominen"mennyt pieleen.
        Eihän niille kelpaa karkit,vaan rahaa täytyisi
        antaa ja vanhusten taloissa niitä riittää vaiaksi asti.

        En avaa oveani heille.

        Tietämättömät, löysät vanhemmat antavat lastensa toimia omin päin.
        Hakoteille menee vanha perinne. Virpomaperinteen oikeaan opettamiseen mediaa nyt tarvittaisiin. Se pitäisi näyttää TV:ssä, kuvata lehdissä ja sanoin kertoa, miten hienovaraisesti toimitaan perinteen hengessä.
        Sivistymätöntä on rimputella tuiki tuntemattomien ovilla risu kädessä, rahankiilto silmissä. Vanhemmat ne lastaan ohjailevat. Oma mummo viimeistäänkin puuttuu asiaan.
        Aiheen käsittely sopisi hyvin paikallislehtiin ja kodin lehtiin.


    • Terttu V

      Pääsiäinen on minulle kauhistus. Meillä täällä Keski-Suomessa on inhottava tapa:tehdään kaikenlaista pahaa ,heitellään kiviä,hakataan seiniä,pissataan rappusille,huudetaan rivouksia.Ja tämän pitäisi olla kristillinen juhla-aika.Poliisi on joutunut muutaman kerran puuttumaan asioiden kulkuun.Taas on pääsiäinen tulossa,pelkään aivan kauheasti mitä tällä kertaa tapahtuu.On tosi että siitä on tullut pakanallisten juhla! Onhan Suomi kristitty maa???Itse en ole Keski-Suomalainen enkä ole tottunut tälläiseen menoon.

      • elma05

        Missäpäin tällaista sottua,ei täällä meillä ainakaan ole sellaista kuulunut mitään.Asun keski-suomessa ja avaan ovet omille lastenlapsille,kun he naama" likaisena "tulevat virpomaan.
        Rahaa en anna ,ainoastaan pienen suklaamunan.

        .


    • Reino

      Tapahtui niin, että virpojat kävivät virpomassa ja annoin heille pienen suklaalevyn palkkioksi. Ennenkuin ovi oli kunnolla sulkeutunut, kuulin kun toinen virpoja kommentoi: "Ei saatana antanut rahaa. Antoi vain karkkia".

      Jatkossa annan vain karkkia, jos oven avaan.

      • Atolfia

        tyydy tavalliseen karkkiin enää, pitää olla suklaamunia.

        Meiltä ovat noidat vähentyneet, kun olen pussittanut karamellisekoituksia ja antanut pussin mieheen.

        Rahaa en anna missään tapauksessa.


      • Yön vartija
        Atolfia kirjoitti:

        tyydy tavalliseen karkkiin enää, pitää olla suklaamunia.

        Meiltä ovat noidat vähentyneet, kun olen pussittanut karamellisekoituksia ja antanut pussin mieheen.

        Rahaa en anna missään tapauksessa.

        Meillä käyneet pääsiäisnoidat ovat huiviensa ja pisamiensa alla naapurien mukuloita, ja heille on aina varalla kourallinen pieniä pääsiäismunia.
        Ilmeisesti ovat olleet tyytyväisiä, kun ovat joka vuosi viitsineet tulla.


    • Kymppi käteen

      En avaa ovea enkä ole avannut sen jälkeen, kun pikku kerjääjät sanoivat pajunoksan antaessaan, että täti antaa sitten tästä kympin ainakin. Karkit eivät kelvanneet. Tolkku pitää olla pyytäjälläkin, ehkä vanhemmat ovat taustalla tai sitten eivät. Nykylapset ovat muutenkin rahan arvon tuntevia. Meni maku koko asiasta.

      • Likka321

        Minullekin on vastenmielistä,kun kristillisiä perinteitä sekoitetaan pakanallisiin. Kuitenkin kaikissa juhlapyhissä ne sekoittuvat suomalaiseksi traditioksi, joka saa koko ajan lisäpiirteitä, halusimme tai emme.Oma valinta on, miten niitä kodissaan noudattaa.
        Meidänkin lapset virpoivat aikanaan, mutta annoin heidän käydä vain tutuissa paikoissa, ja asia otettin sadun kannalta. Pienin oli kissaksi pukeutuneena mukana.Oksat näperreltiin huolella , lorukin opeteltiin pitkän kaavan mukaan ja lapset evästettiin kauniilla käytöstavoilla. Kerran he toivat virpomisretkeltään uuden,vielä pakkauksessa olevan leivänpaahtimen - silloin alkoi arveluttaa koko touhu.
        Meillä käy muutama naapurin lapsi virpomassa ja olen varannut heille aina pieniä suklaamunia, kukaan ei ole rahasta vihjaillutkaan,
        Enemmän minua oudoksuttaa halloween-menot, jotkut päiväkoditkin vievät lapsia haamu- ja hirviökulkueina pitkin katuja.Ei tämä Harry Potter-villityskään ihan tervehenkiseltä mielestäni tunnu.


      • ullamirjami¤
        Likka321 kirjoitti:

        Minullekin on vastenmielistä,kun kristillisiä perinteitä sekoitetaan pakanallisiin. Kuitenkin kaikissa juhlapyhissä ne sekoittuvat suomalaiseksi traditioksi, joka saa koko ajan lisäpiirteitä, halusimme tai emme.Oma valinta on, miten niitä kodissaan noudattaa.
        Meidänkin lapset virpoivat aikanaan, mutta annoin heidän käydä vain tutuissa paikoissa, ja asia otettin sadun kannalta. Pienin oli kissaksi pukeutuneena mukana.Oksat näperreltiin huolella , lorukin opeteltiin pitkän kaavan mukaan ja lapset evästettiin kauniilla käytöstavoilla. Kerran he toivat virpomisretkeltään uuden,vielä pakkauksessa olevan leivänpaahtimen - silloin alkoi arveluttaa koko touhu.
        Meillä käy muutama naapurin lapsi virpomassa ja olen varannut heille aina pieniä suklaamunia, kukaan ei ole rahasta vihjaillutkaan,
        Enemmän minua oudoksuttaa halloween-menot, jotkut päiväkoditkin vievät lapsia haamu- ja hirviökulkueina pitkin katuja.Ei tämä Harry Potter-villityskään ihan tervehenkiseltä mielestäni tunnu.

        joka vuosi pääsiäis karamellia ,sellaiseen sievään koriin .Ja toivon että taas tänäkin vuonna tulee pikkusia noidaksi puettuja,tyttöjä ovelleni.Annan ottaa karamellia niin paljon kun pikku kätöseen mahtuu .
        Minulla on kuviakin ,ovat jo isoja ihmisiä yhdellä niistä on jo oma lapsikin .Tässä kun olen asunut jo yli 20v ,niin että Ruotsinsuomalaiset lapset ovat tottuneet Ulla-mummuun . Ja käy nykyään niitä tummaihoisiakin --ovat niin sulosia .
        Jos lapsi ei osaa käyttäytyä ,on vika meissä aikuisissa, olis hyvä katsoa peiliin ennenkuin soimaa lasta.


      • Likka321 kirjoitti:

        Minullekin on vastenmielistä,kun kristillisiä perinteitä sekoitetaan pakanallisiin. Kuitenkin kaikissa juhlapyhissä ne sekoittuvat suomalaiseksi traditioksi, joka saa koko ajan lisäpiirteitä, halusimme tai emme.Oma valinta on, miten niitä kodissaan noudattaa.
        Meidänkin lapset virpoivat aikanaan, mutta annoin heidän käydä vain tutuissa paikoissa, ja asia otettin sadun kannalta. Pienin oli kissaksi pukeutuneena mukana.Oksat näperreltiin huolella , lorukin opeteltiin pitkän kaavan mukaan ja lapset evästettiin kauniilla käytöstavoilla. Kerran he toivat virpomisretkeltään uuden,vielä pakkauksessa olevan leivänpaahtimen - silloin alkoi arveluttaa koko touhu.
        Meillä käy muutama naapurin lapsi virpomassa ja olen varannut heille aina pieniä suklaamunia, kukaan ei ole rahasta vihjaillutkaan,
        Enemmän minua oudoksuttaa halloween-menot, jotkut päiväkoditkin vievät lapsia haamu- ja hirviökulkueina pitkin katuja.Ei tämä Harry Potter-villityskään ihan tervehenkiseltä mielestäni tunnu.

        Minusta se on ihan kummaa,että lapset tulevat kerjäämään..nykyään heillä on kuitenkin kaikea..
        Viimevuonnakin oli semmoisia,joilla oli pelkkä risu..Sanoin ,että pitää olla koristeltu oksa ja pitää myös opetella se virpomisloru,ennenkuin lähtevät kerjuulle..No..livahtivat nopeasti pois..
        Rahaa tosiaankin haluavat,,ainakin täällä pääkaupunkiseudulla,,ei karkit kelpaa...Minä en pidä siitä touhusta..on kunnioituksen puutetta perinteitä kohtaan..En antanut omien tyttöjeni mennä,,kun olivat pieniä...Virpojat toivottavat hyvää,ja se noitaperinne taas oli sellaista pahantekoa,,En ymmärrä ,miksi ne on sekoitettu?
        No ,ei tässä muutenkaan kaikkea ymmärrä..
        Muuten...Pääsiäiskokkoja poltetaan taas Seurasaaressa ,pääsiäislauantaina ..juhlakentällä.
        Etelä-pohjanmaalainen kotiseutuyhdistys on järjestänyt tilaisuuden jo useana vuonna..
        Sinne menemme..on jo perinne meillä..Tosi mukavaa.
        Mukavaa kevätpäivää kaikille! t. Irkku


      • pakanako?
        irkku-37 kirjoitti:

        Minusta se on ihan kummaa,että lapset tulevat kerjäämään..nykyään heillä on kuitenkin kaikea..
        Viimevuonnakin oli semmoisia,joilla oli pelkkä risu..Sanoin ,että pitää olla koristeltu oksa ja pitää myös opetella se virpomisloru,ennenkuin lähtevät kerjuulle..No..livahtivat nopeasti pois..
        Rahaa tosiaankin haluavat,,ainakin täällä pääkaupunkiseudulla,,ei karkit kelpaa...Minä en pidä siitä touhusta..on kunnioituksen puutetta perinteitä kohtaan..En antanut omien tyttöjeni mennä,,kun olivat pieniä...Virpojat toivottavat hyvää,ja se noitaperinne taas oli sellaista pahantekoa,,En ymmärrä ,miksi ne on sekoitettu?
        No ,ei tässä muutenkaan kaikkea ymmärrä..
        Muuten...Pääsiäiskokkoja poltetaan taas Seurasaaressa ,pääsiäislauantaina ..juhlakentällä.
        Etelä-pohjanmaalainen kotiseutuyhdistys on järjestänyt tilaisuuden jo useana vuonna..
        Sinne menemme..on jo perinne meillä..Tosi mukavaa.
        Mukavaa kevätpäivää kaikille! t. Irkku

        Pääsiäis- ja juhannuskokko ovat pakanallista perinnettä myös, niillä karkoitettiin pahoja henkiä.


      • Emmi'

        Olikos se vanha virpomaperinne vain tutuille kohdistuva. Se on muuttunut yleiskeräykseksi.


      • Nuori äiti
        ullamirjami¤ kirjoitti:

        joka vuosi pääsiäis karamellia ,sellaiseen sievään koriin .Ja toivon että taas tänäkin vuonna tulee pikkusia noidaksi puettuja,tyttöjä ovelleni.Annan ottaa karamellia niin paljon kun pikku kätöseen mahtuu .
        Minulla on kuviakin ,ovat jo isoja ihmisiä yhdellä niistä on jo oma lapsikin .Tässä kun olen asunut jo yli 20v ,niin että Ruotsinsuomalaiset lapset ovat tottuneet Ulla-mummuun . Ja käy nykyään niitä tummaihoisiakin --ovat niin sulosia .
        Jos lapsi ei osaa käyttäytyä ,on vika meissä aikuisissa, olis hyvä katsoa peiliin ennenkuin soimaa lasta.

        Voi, kun kaltaisiasi ihmisiä olisi enemmän. Nykyään tuntuu olevan trendinä, että lähimmäisistä ei tarvitse välittää, vaan jopa lapsiin suhtaudutaan vihamielisesti.

        Minulla on kolme lasta, ja he käyvät virpomassa. Eivät he kerjuulle mene, vaan ovat innoissaan,kun saavat lausua lorun ja antaa itse tehdyn vitsan. Karkki kelpaa hyvin vastalahjaksi,ja virpomiseen kysytään aina lupa. Myös meille ovat virpojat tervetulleita.


    • ovi kiinni

      Eihän virpomisvitsat ole edes kauniita. Enne vanhaan ne tehtiin huolellisesti, nyt ostetaan värjättyjä höyheniä ja liimataan kaksi kappaletta oksan päähän.
      Sitten rimputellaan naapureiden ovikelloja, vaikka muina päivinä ei edes tervehditä. Lorua ei osata ja se mumistaan pälyillen ja hihittäen.
      Siitä sitten pitäisi maksaa suklaalla tai mikä pahempaa - rahalla.
      Ihmiset ovat menneet halpaan ja ruvenneet antamaan lantteja kerjääjille.
      Halvalla tavalla oven kummallakin puolen.

      Todella tyhmää.

    • antaisin, jos

      olis mistä antaa. Siis ei mitään virpojia vastaan, piti sanomani, mulla vaan köyhällä ei ole mitä antaa niille. Sääliks käy niitten pikkuisten pettyneet ilmeet ja varmaan ne luulee että oon pihikin vielä, mitä en ole.

      • juhlija pitkän yön

        tuoreeks terveeks kun sais nyt ihtesä virpomalla!


      • sualas
        juhlija pitkän yön kirjoitti:

        tuoreeks terveeks kun sais nyt ihtesä virpomalla!

        virpojista: Olin muuttanut maalle Helsingistä , jossa en avannut ovea, kun ovikello jatkuvasti soi.
        Oli pääsiäislauantai täällä maalla. Ovikello soi, 3 lähes teini- ikäistä noitaa seisoo ovellani maalattuina muka virpomassa. Minä kysyin hölmistyneenä: 'Etteks te oo nyt viikon myöhässä? Eiks se oo palmusunnuntai jolloin virvotaan?' Nää vasta hyvin leuhkasti: 'täällä on tällainen tapa ollu aina' Minä vain sanoin että minä en ole sellaista kuullutkaan ja vedin oven kiinni. Onko muualla Suomessa tapana lauantaivirpominen?


      • pikkunoidan äiti
        sualas kirjoitti:

        virpojista: Olin muuttanut maalle Helsingistä , jossa en avannut ovea, kun ovikello jatkuvasti soi.
        Oli pääsiäislauantai täällä maalla. Ovikello soi, 3 lähes teini- ikäistä noitaa seisoo ovellani maalattuina muka virpomassa. Minä kysyin hölmistyneenä: 'Etteks te oo nyt viikon myöhässä? Eiks se oo palmusunnuntai jolloin virvotaan?' Nää vasta hyvin leuhkasti: 'täällä on tällainen tapa ollu aina' Minä vain sanoin että minä en ole sellaista kuullutkaan ja vedin oven kiinni. Onko muualla Suomessa tapana lauantaivirpominen?

        Täällä länkyttävien aikuisten ahdasmielisyys on järkyttävää! Te ovienne takana mököttäjät olette varmasti ensimmäisenä kauhistelemassa myös silloin kun lehdessä kerrotaan, miten vanhus makasi vuosia kuolleena kotonaan, eikä kukaan huomannut. Mistähän sellaiset uutiset sikiävät? Eipä ihme, että suomalaiset näyttävät jatkuvasti siltä kuin olisivat matkalla hautajaisiin. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä.


      • virpojan isoäiti
        pikkunoidan äiti kirjoitti:

        Täällä länkyttävien aikuisten ahdasmielisyys on järkyttävää! Te ovienne takana mököttäjät olette varmasti ensimmäisenä kauhistelemassa myös silloin kun lehdessä kerrotaan, miten vanhus makasi vuosia kuolleena kotonaan, eikä kukaan huomannut. Mistähän sellaiset uutiset sikiävät? Eipä ihme, että suomalaiset näyttävät jatkuvasti siltä kuin olisivat matkalla hautajaisiin. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä.

        eipä tarvitse ihmetellä huonosti käyttäytyviä lapsia, kun äidillä on tuollainen kielenkäyttö ja asenne. Hyvää pääsiäsen aikaa silti Sinulle ja lapsellesi.


      • Kerrostalosta
        pikkunoidan äiti kirjoitti:

        Täällä länkyttävien aikuisten ahdasmielisyys on järkyttävää! Te ovienne takana mököttäjät olette varmasti ensimmäisenä kauhistelemassa myös silloin kun lehdessä kerrotaan, miten vanhus makasi vuosia kuolleena kotonaan, eikä kukaan huomannut. Mistähän sellaiset uutiset sikiävät? Eipä ihme, että suomalaiset näyttävät jatkuvasti siltä kuin olisivat matkalla hautajaisiin. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä.

        Olet ehkä hiljaisesta peräkylästä muuttanut ja ottanut uuskielenkäytön ja uuskulttuurin, noitien keräämiskierron ovelta ovelle ohjelmaasi. Täällä sitten ovikellot soivat ja tuiki tuntematon katras ovella.
        Vanha kristillinen perinne tutuille virpomisesta on vielä ikäihmisten mielissä. Siinä oli muna, uuden elämän symbooli osana. Noidat pysyköön etäällä, olemme väärä kohde. Ei luonnu takinkääntö, että nyt noitia edes leikisti...Käynnit voisi kohdistaa nuoriin asukkaisiin. Sieltä löytyvät uuden noita- ja rahakulttuurin omaksujat.
        "Parempi laiha sopu kuin lihava riita." ja
        "Haukku ei tapa", neuvottiin ennen. Toivon hyvää rinnakkaiseloa palmusunnuntaina kaikille.


      • pikkunoidan äiti
        Kerrostalosta kirjoitti:

        Olet ehkä hiljaisesta peräkylästä muuttanut ja ottanut uuskielenkäytön ja uuskulttuurin, noitien keräämiskierron ovelta ovelle ohjelmaasi. Täällä sitten ovikellot soivat ja tuiki tuntematon katras ovella.
        Vanha kristillinen perinne tutuille virpomisesta on vielä ikäihmisten mielissä. Siinä oli muna, uuden elämän symbooli osana. Noidat pysyköön etäällä, olemme väärä kohde. Ei luonnu takinkääntö, että nyt noitia edes leikisti...Käynnit voisi kohdistaa nuoriin asukkaisiin. Sieltä löytyvät uuden noita- ja rahakulttuurin omaksujat.
        "Parempi laiha sopu kuin lihava riita." ja
        "Haukku ei tapa", neuvottiin ennen. Toivon hyvää rinnakkaiseloa palmusunnuntaina kaikille.

        Tätä juuri ahdasmielisyydellä tarkoitin... Että oikein tuntemattomia lapsia tunkee oven taakse, hui kauhistus! Kristillisyyteen vetoavat ovat useimmiten itse kaikkein vähiten kristillisiä, mutta harrasta pääasiäistä vaan teillekin!


      • Röntti
        pikkunoidan äiti kirjoitti:

        Tätä juuri ahdasmielisyydellä tarkoitin... Että oikein tuntemattomia lapsia tunkee oven taakse, hui kauhistus! Kristillisyyteen vetoavat ovat useimmiten itse kaikkein vähiten kristillisiä, mutta harrasta pääasiäistä vaan teillekin!

        Nuoruuden innolla, mitään perustelematta voit puskea päätä lankkuaitaan yhä uudelleen. Jospa lukisit edelläolevat tarkemmin, mitä niissä oikein sanotaan. Saman toistaminen on Sinulta ajan haaskausta. Oli kysymys m.m. kotirauhasta, vakaumuksesta, joita ei ainakaan pitäis mennä rääpimään saati syleksimään silmille.
        Kun sappi kiehuu: ylös, ulos ja lenkille...täältä halveksimastasi ympäristöstä.


      • kommentti
        pikkunoidan äiti kirjoitti:

        Täällä länkyttävien aikuisten ahdasmielisyys on järkyttävää! Te ovienne takana mököttäjät olette varmasti ensimmäisenä kauhistelemassa myös silloin kun lehdessä kerrotaan, miten vanhus makasi vuosia kuolleena kotonaan, eikä kukaan huomannut. Mistähän sellaiset uutiset sikiävät? Eipä ihme, että suomalaiset näyttävät jatkuvasti siltä kuin olisivat matkalla hautajaisiin. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä.

        En minäkään kyllä mitään antaisi teineille jotka vääränä päivänä oven taakse tulevat...jos taasen joku pieni, selkeästikin VIATON luontokappale sinne tulee vahingossa vääränä päivänä niin sitten kyllä...


      • trullitetaan
        kommentti kirjoitti:

        En minäkään kyllä mitään antaisi teineille jotka vääränä päivänä oven taakse tulevat...jos taasen joku pieni, selkeästikin VIATON luontokappale sinne tulee vahingossa vääränä päivänä niin sitten kyllä...

        vasta tulevana lauantaina. Murut elikkä karkit meirän pitäjän mukuloolle on vielä riittäny ja se on niin että niitä suklaamunia antaa vain omaväki pannunpohjalle pesämunaksi.


      • Eroon
        pikkunoidan äiti kirjoitti:

        Tätä juuri ahdasmielisyydellä tarkoitin... Että oikein tuntemattomia lapsia tunkee oven taakse, hui kauhistus! Kristillisyyteen vetoavat ovat useimmiten itse kaikkein vähiten kristillisiä, mutta harrasta pääasiäistä vaan teillekin!

        Menneinä aikoina uskottiin noitien eli trullien liikkuvan juuri pääsiäisen aikoihin. Ne olivat pahan voimia, tekivät ikävyyksiä. Vielä 40-50-luvuilla saattoivat lehdet kertoa karjaan kohdistuneista haitanteoista navetoissa, joita ei lukittu.
        Pääsiäisnoidan sisäänpääsy estettiin monin tavoin: Tervattiin risti navetan oven päälle, pistettiin veitsi oven päälle, heitettiin vihta pääsiäissaunasta tultaessa saunan katolle tai pidettiin takkatulta yli puolen yön. Voisihan ajatella nykyään liimata oveen joku noitia karkottava tarra. On ymmärrettävää vaalia vanhaa lapsuutemme perinnettä.
        Virpojat, hyvän toivottajat, ovat noitiin verrattuna eri lajia. He ovat kristillisen perinteen hyviä henkiä.


    • Kolomen virpojan äitee

      Olemme maalla asuvassa perheessämme lapsille opettaneet, että vain sukulaisille ja läheisille naapureille saa tai voi käydä virpomassa. Palkkaa ei pidä odottaa, koska palkka maksetaan vasta pääsiäisenä -viikon kuluttua virpomisesta. Jos naapuri ei palkkaa maksa niin ei sitten, aina tervehditään ja jutellaan ja ensi vuonna virvotaa uudestaan -virpomisen ilosta. Isovanhemmat toki virvotaan hätätilassa vaikka puhelimessa. Isovanhemmat luonnellisesti muistavat lapsia palkalla pääsiäisvierailun yhteydessä vaikka piilotetulla pääsiäismunalla. Lapsille on myös opetettu ettei tärkein ei ole palkka vaan omasta sydämestä tuleva virpominen -hyvän onnen tuominen ja ilo että on saanut toiselle jotakin antaa.
      Lapsille virpomisesta puhutaan päiväkodeissa ja ala-asteella kouluissa, jolloin on tärkeää että vanhemmat korostetusti opettavat mikä on soveliasta ja miksi virvotaan.
      Vanhana kaupunkilaisena ymmärrän ja tiedän hyvin miten ikävältä tuntuu kun "kerjäläiset" ovikelloa koko päivän pimputtavat. (Sukka vaan ovikellon väliin niin hiljenee pimputusääni vähäsen.)
      Kaikesta huolimatta aurinkoista palmusunnuntaita ja pääsiäistä kaikille viestin lukijoille!

    • Kirsikka***

      Odotan palmusunnuntaita ja pieniä somia virpojia. Virpomispalkat ovat valmiina odottamassa lapsia. Aina on ihana katsoa kirkkaita lasten silmiä ja hienoinen puna poskilla lorua lukiessa:
      "Virvon varvon vitsaksella
      tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks.
      Isännälle pitkää ikää
      emännälle perä leveä,
      pojalle hyvät hevoset
      tyttärille rikkaat, rakkaat sulhaset.
      Virpojat ovat oikein pääsiäisen airueita, siispä tervetuloa!

    • mieltä

      olen virpojista, että ensi vuonna lähden palmusunnuntaiksi pois kotoa. Saavat sitten vaan rimputella ovikelloa.
      Typerää kerjäämistä!

      • Joopa joo

        Aamupäivällä klo.10,30 ovikello soi,ja siellä he olivat ihanat pikku noidat.Vitsat oli väsätty viimeisen päälle onneksi olin varannut namuja.Yhden euron maksoi pussi jossa oli kahdeksan suklaatipua,eipä se minua paljon köyhdyttänyt,nätisti kiittivät ja niiasivat,tuli niin hyvä mieli yksinäiselle mummolle.


      • Joopa joo kirjoitti:

        Aamupäivällä klo.10,30 ovikello soi,ja siellä he olivat ihanat pikku noidat.Vitsat oli väsätty viimeisen päälle onneksi olin varannut namuja.Yhden euron maksoi pussi jossa oli kahdeksan suklaatipua,eipä se minua paljon köyhdyttänyt,nätisti kiittivät ja niiasivat,tuli niin hyvä mieli yksinäiselle mummolle.

        Kolmesti soi ovikello jotakin pientä saivat palkaksi. Pieni romanityttö oli suippohatussaan ja maalauksissaan niin hienon näköinen, että otin kuvan, laitoin sen taustakuvaksi. Digikamera osoitti taasen kätevyytensä.


    • mirjamarja

      Lehdessä on parikin tapausta, missä virpojat ovat varastaneet virvottavaltaan lisäpalkkion, kun ei suklaamunat riittäneetkään.
      Kaksi noidaketta oli ihan autolla liikkeellä. He osasivat ryöstää mummon eurot.
      Lapset veivät vain kellon.

      Niin että ei kukaan eikä mikään ole enää sama kuin ennen. Perinteetkään.

    • ihan ok

      Musta touhu on ihan kivaa silloin kun virpojat ovat viitsineet nähdä hieman vaivaa...elikkäs kivat vetimet päällä ja hienosti koristeltuja oksia. Kun sitten ovelle tullaan olisi kohteliasta kysyä lupaa virpomiseen. Meidän muksut oli virpomassa, hienosti puettuja ja kovasti näkivät vaivaa oksiensa eteen. Ne ihmiset jotka oven avasivat ja antoivat luvan virpomiseen olivat myös hyvillään siitä että vihdoinkin joku pikku-noita heidän ovellaan kävi. Meitä on siis moneen junaan. Sääli jos joitakin muksuja ei ole opastettu tämän hauskan perinteen saloihin. En nyt tiedä varmaan itsekään juurta jaksain miten homman pitäisi mennä, mutta vaivaa pitää namujen eteen nähdä, vaatetus ja koristellut oksat pitää olla ja hieno luritus ja kohteliaat käytöstavat. Älkää siis soimatko lapsia vaan heidän vanhempiaan. Miksi muuten puhutaan kerjäämisestä? Tarkoitushan on antaa lahja lahjasta elikkä jokin pikku karkki tms. lurituksesta ja varvusta. Ei tietenkään tarvitse mitään antaa heille jotka eivät vastalahjaa anna.

      • lisäten

        Vielä semmoinen että lapset antoivat vitsan vaikkeivät mitään kaikilta saaneetkaan. Muutamilla rollaattori-mummoilla kun ei kaapit notku namuja niin ilahduttaa saa silti!


      • Meidän naapuristossamme oli melkein maansuru, kun virpojat eivät käyneet. Lapsenlapset ovat kukin vuorollaan käynet virpomassa, ja jo viime vuonna oli vain yksi trulli, kun toinen oli sairastunut.
        Se ainokainen ei kehdannut mennä naapuriin, kun siellä oli poikia, ja naapurin poika oli tosi pettynyt, kun hän oli ihan vartavasten ostanut suuret suklaamunat.
        Tänä vuonna niitä nameja jäi sitten joka perheeseen, eikä kukaan saanut niitä komeita virpomisvitsojakaan.


      • Eriparikoipi
        Venlastiina kirjoitti:

        Meidän naapuristossamme oli melkein maansuru, kun virpojat eivät käyneet. Lapsenlapset ovat kukin vuorollaan käynet virpomassa, ja jo viime vuonna oli vain yksi trulli, kun toinen oli sairastunut.
        Se ainokainen ei kehdannut mennä naapuriin, kun siellä oli poikia, ja naapurin poika oli tosi pettynyt, kun hän oli ihan vartavasten ostanut suuret suklaamunat.
        Tänä vuonna niitä nameja jäi sitten joka perheeseen, eikä kukaan saanut niitä komeita virpomisvitsojakaan.

        sinun tuoreuttasi ja terveyttäsi on tähän saakka hoideltu? Mikäpä siinä. Luonnonmenetelmä : luonnonkaunis?

        Minä yritin ilahduttaa naapuria virpomalla, mutta se kysyi heti, olenko luudalta pudonnut kun olen niin rämppäsen näköinen.
        En viitsinyt virpoa.


      • Missis x
        Eriparikoipi kirjoitti:

        sinun tuoreuttasi ja terveyttäsi on tähän saakka hoideltu? Mikäpä siinä. Luonnonmenetelmä : luonnonkaunis?

        Minä yritin ilahduttaa naapuria virpomalla, mutta se kysyi heti, olenko luudalta pudonnut kun olen niin rämppäsen näköinen.
        En viitsinyt virpoa.

        Minä virvon naapurin miehet suukkopalkalla. Olen niin kovin suudelmien perään.


    • Kovasti ollaan odoteltu virpojia, mutta ei näytä tulevan tänä vuonna. ikävää.
      5 euron seteleitä ja elokuvalippuja on varattu, karamelliä ei ole koskaan annattu kenellekkään muulle kuin omille lapsille -80 luvulla.

    • Anonyymi

      Kiva perinne se on,tervetuloa.

    • Anonyymi

      Lapset syyttömiä.

      Aikuiset niitä yllyttää häiriköimään ja kerjäämään. Vaikken todellakaan ole kiinnostunut mistään vapuista sun virpojista, on jemmassa nytkin halpoja pääsiäismunia. Nimenomaan siks, ei se ole lasten syy, että kulkevat.

      Taitaa käydä, kuin edellisvuonnakin, eivät kiertele näillä nurkilla. Ihan ok. Viime vuonna taisin antaa munat ekoille halloweenhyypiölle, pikku tyttöjä. Sitten kun seuraavaks tuli koululaisia uhkaileen kepposella, ei ollut munia ja käskin lähteä vittuun. Noh, kepposena oli monon kuva ulko-ovessa.

      Mennä viikolla kävi jehovat ovella, käskin painua vittuun.

      Ja pian kai lestaatit alkaa kiertään kaupustelemassa tarpeettomia remontteja. Pitää toimittaa vittuun.

      Kerjääminen ja kaupustelu, uskonnon tyrkyttäminen tympii ja sellaset toivotan helevettiin. Mutta tollasille pikkutytöille ei voi olla liika töykeä, koska net on siis syyttömiä ite touhuunsa.

      =DW=

    • Anonyymi

      Kerostaloissa Helsingin lähiöt valitetavasti nykyisin ovi koodit.Eivät tule. Mutta ihania olivat 15 vuotta sitten kun viellä kävivät ja tärkein taustalla mukana aikuinen.Turvaamassa lapsia.Koskaanhan ei tiedä kuka avaa oven.Lapsi vihaajako? 1 asuu tämä talo ja sama rappu.Iso vanha lihava mies 73v?.Mutaisi asumaan plus 65v. vuoratalon.Nin ihmisillä rauha. Hyvää vaali iltaa vaan kaikille.Noita akka ilman luutaa ja kissoja. Itä-Helsinki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      305
      3517
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      252
      1973
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      97
      1414
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1333
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      91
      1285
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      59
      1164
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1024
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      986
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      904
    Aihe