Riepumatto

Vieras mies

Kun lähdin Lappiin tehtiin täällä yhteistä tilkkutäkkiä. Se lienee tullut valmiiksi, kauniilta se näytti lähtiessä. Ehdotan nyt riepumaton tekoa. Seurasin lapsena kun äitini kutoi mattoa ja sain isompana minäkin kokeilla.Kyllä se miehillekin sopisi se homma. Olisi luovaa työtä, kuten lumenluontikin on luovaa.Toin tullessani kerän poronväristä kudetta ja toisen ruskanpunaisen.

41

2660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sualas

      Muistan kun lähdit reissuun ja toit muistaakseni lumivalkoisia tilkkuja ison kasan lähtiessäsi. Kudotaan vain räsymattoa joukolla. Ne jotka osaavat laittavat loimet ja muut. Minä en ole koskaan kutonut itse,mutta kuteita olen kyllä leikannut ja nyt minulla onkin leikattuna haaveen-sinistä kudetta iso kerä, sillä eräs toiveeni on toteutumassa lähiaikoina. Kerron sitten jos ja kun se toteutuu.

    • tulen mukaan riepumaton tekoon, minähän aikanaan tikkutäkkiäkin olin kokoamassa. Kaunis siitä tuli kun kaikki yhdessä sitä olimme tekemässä. Toivottavasti mattommekin on yhtä kirjavaa kuin elämämmekin. Siinäkin on raitoja jos jonkin värisiä. Mut: "jos tummat raidat ottaisimme pois, ei niin kauniita nuo vaaleatkaan ois....."
      lauloi Ragni aikoinaan.
      Vaan ehkä näin keväällä toivoisi maton aika vaaleaksi kuitenkin. Tuon toivonvihreän ja valkoisen kerän, kun täällä meillä on tuota luntakin tänään sadellut oikein tosissaan.

      • Likka321

        Kevään kohokohta on vesien vapautuminen jäistä. Tuon raidaksi veden kimallusta tuikkivan kerän.
        Osaan kutoa mattoa ja muitakin yksinkertaisia kankaita - sukkula suihkimaan ja pirta paukkumaan!

        Tilkkutäkkiin minäkin osuuteni ompelin, taisinpa reunustaa sen lopuksi turkoosilla sametilla.Peiton vuoraus jäi tekemättä, ajattelin, että se olisi ollut aloittajan tehtävä. Toisaalta sen peiton nurjakin puoli voi olla hyvä jättää tutkittavaksi.


    • Rekoosmestari

      Komeahan siitä Onkkeliksen aloittamasta tilkkutäkistä tuli. Se on nyt näytillä nelossivun museossa. Kelpaa sitä katsella. Kyllä porukalla saa suurta aikaan!
      Minä en ole paljon joutanut osallistumaan. Olen yrittänyt jalostaa inspiraatiokukkaa. Ei tunnu onnistuvan.
      Oli hyvä, että jo täkkitalkoissa tutuksi tullut Vieras mies löysi innoituksen sieltä Lapista ja toi tullessaan.
      Kyllähän tekijöitä löytyy, kun vaan joku ensin tekee aloitteen.
      Leikkasin loput sammaleenvihreästä kankaasta kuteiksi. Eiköhän tämäkin kerä muitten joukkoon mahdu. Ja kyllä minäkin olen valmis kutomaan yhden pätkän.

      • äveriäästi. Pohjanmaalla oli emäntä, joka sanoi,en ole rikas olen äveriäs. Sopisiko tuo väri tähän väliin.


      • jjoutava5 kirjoitti:

        äveriäästi. Pohjanmaalla oli emäntä, joka sanoi,en ole rikas olen äveriäs. Sopisiko tuo väri tähän väliin.

        raitaa ja sitten keskisinistä,,tässä kumpaakin muutamat kerät..tulee kaunis matto,,kun paljon eri värejä..On elämäkin monenkirjavaa,,välillä ilon
        aurinkoa ja välillä surun tummaa kudetta...


      • Rouva Remander
        irkku-37 kirjoitti:

        raitaa ja sitten keskisinistä,,tässä kumpaakin muutamat kerät..tulee kaunis matto,,kun paljon eri värejä..On elämäkin monenkirjavaa,,välillä ilon
        aurinkoa ja välillä surun tummaa kudetta...

        Tässä sitä tummaa kudetta nyt on muutama iso kerä.
        Vielä eilen se oli minun miltei mustansininen luonnonsilkkipukuni. Kymmenen vuotta se oli komerossa odottanut että tulisi uudelleen muotiin.
        Itsepuolustuksekseen Remander väitti sen odottaneen muutakin, sillä minun ollessani elokuvissa hän oli innostunut leikkelemään sen matonkuteiksi. Siinä minä sitten itkin ja kerin yksinäni. Remanderille tuli tavaton kiire jonnekin. Mutta kyllä tästä vielä keskustellaan.


      • katicat
        Rouva Remander kirjoitti:

        Tässä sitä tummaa kudetta nyt on muutama iso kerä.
        Vielä eilen se oli minun miltei mustansininen luonnonsilkkipukuni. Kymmenen vuotta se oli komerossa odottanut että tulisi uudelleen muotiin.
        Itsepuolustuksekseen Remander väitti sen odottaneen muutakin, sillä minun ollessani elokuvissa hän oli innostunut leikkelemään sen matonkuteiksi. Siinä minä sitten itkin ja kerin yksinäni. Remanderille tuli tavaton kiire jonnekin. Mutta kyllä tästä vielä keskustellaan.

        Raitojen väliin pohjaa varten tarvitaan kolmea väriä, joita sitten vuorotellen kudotaan. Kolmella kuteella tulee se maton reuna tasaiseksi. Ehdottomasti yksi tummahko väri pitää olla ja kaksi muuta vaaleampaa toisiinsa sointuvaa sävyä.


      • irkku-37 kirjoitti:

        raitaa ja sitten keskisinistä,,tässä kumpaakin muutamat kerät..tulee kaunis matto,,kun paljon eri värejä..On elämäkin monenkirjavaa,,välillä ilon
        aurinkoa ja välillä surun tummaa kudetta...

        Tässä on ihanan pehmeää froteeta, joka alkujaan oli tummansinistä mutta nykyisin auringon haalistamana lähinnä ruskeaa.
        Äläkää kertoko museovirastolle älkääkä miehelleni, jonka lempishortsit nämä ovat olleet vuodesta 1975.


      • kirveli
        Rouva Remander kirjoitti:

        Tässä sitä tummaa kudetta nyt on muutama iso kerä.
        Vielä eilen se oli minun miltei mustansininen luonnonsilkkipukuni. Kymmenen vuotta se oli komerossa odottanut että tulisi uudelleen muotiin.
        Itsepuolustuksekseen Remander väitti sen odottaneen muutakin, sillä minun ollessani elokuvissa hän oli innostunut leikkelemään sen matonkuteiksi. Siinä minä sitten itkin ja kerin yksinäni. Remanderille tuli tavaton kiire jonnekin. Mutta kyllä tästä vielä keskustellaan.

        "Minä vaan",kirjoitteli tuolla aiemmin tällä otsikolla, mutta koska tämä on tumma raita, en voinut siellä vastata , vaikka tuo otsikko herätti voimakkaita muistoja minussa. Haluan sen kuitenkin kertoa. On tuiskuinen helmikuun päivä. Lasken ystäväni tuhkaa uurnasta maahan, mutta tuuli vei lähes kaikki mennessään. Siksi tuo lause "kuin tuhka tuuleen", herättää voimakkaita muistoja. Tuhkanharmaa on siis kuteen väri, mutta hopeista kimallusta kyyneleistä mukaan kimaltamaan.


    • Leikaten

      Tässä lisää loimien väliin.
      Kerä kelta ruutusta esiliinaa ( 50 luv.pakollinen koulussa)
      Ja tässä isäni flanelli alushousut ja paita hyvää pehmosta kudetta.
      Tässä sitten lakana oli vaan kovin paikattu,paha leikata,hyvää kudetta kumminkin.
      Sitten kihlajais mekkoni,kaunista kukallista nailonia.
      Äidin hitunaiseksi kulunut yöpaita.
      Veljen trikoo verkkarit.
      Näistä jo tulee ainakin puoli metriä mattoa.

      • 2kerää -toinen on minun mekkoni 60-luvulta.
        Hennon ruohon vihreä,jossa vähän valkoistakin.
        pitkä, rimpsuja helmassa.
        Ostin sen aikoinaan serkun häihin,jotka oli Lahdessa.
        Sellainen ravintola kuin musta ori,, ellen ihan väärin muista. Vieläkö lienee siellä? Tai muun nimisenä?
        Tästä tulikin iso kerä.
        Toinen kerä on vanha pehmeä kylpypyyhe. Vähän oranssinkeltainen ja siinä tummempia kuvioita. Hyvin sopivaa matoksi.
        Olen joskus nuorempana kutonut itsekkin mattoa,
        Ja jotain pellevaisia kaitaliinoja, ja niihin kirjopoimintaa. En varmaan enää edes osaisi, tahtovat unohtua, kun mitä ei tee.


    • fiiuliN

      Riepumatto kaipaa myös haaveitten sanomaa, siksi raitani kertoo sellaisesta.
      Väri sntyi kahdenvuoden takaisesta haaveesta joka ei koskaan saanut täyttymystään eikä koskaan päässyt puhkeamaan täyteen kirkkauteensa.

      Tämähän on riepumatto ja siihen sopivat kaikki värit niin että minunkin väriraitani pääsee varmaan oikeuksiinsa ja loistamaan sopivana värivivahteena.

      Mutta sinä "vieras mies", kiitos kun ajattelit pistää paperille ajatukseni jotka syntyivät tuon edellisen ketjun viesteistä. Sen verran olisi tullut eroa että riepumatto olisi syntynyt vain räsymattona.

      Ja silloin kun lähdit Lapinreisullesi olit jo "tuttu mies", mikä sinut vieraannutti?

      • Vieras mies

        tuttuna miehenä jotain negatiivista palautetta, en enää muista mitä, joten palasin ruotuun ja halusinkin pysyä omana itsenäni joka on "kaikkialla vieras mies....."
        Mukavasti on mattomme edistynyt, värit vaihtelevia . Niin tarinatkin.Tuodaan joka päivä jotain uutta. Revontulenväristä minä tänään tuon monta kerää. Siinä sitä värileikkiä onkin.


      • Vieras mies kirjoitti:

        tuttuna miehenä jotain negatiivista palautetta, en enää muista mitä, joten palasin ruotuun ja halusinkin pysyä omana itsenäni joka on "kaikkialla vieras mies....."
        Mukavasti on mattomme edistynyt, värit vaihtelevia . Niin tarinatkin.Tuodaan joka päivä jotain uutta. Revontulenväristä minä tänään tuon monta kerää. Siinä sitä värileikkiä onkin.

        tuskan tummaa lilaa...aamunsarastuksen taivaan ensimmäistä rauhoittavaa sineä ja puhdasta intohimon keltaista...


      • keltaista
        susmorsian kirjoitti:

        tuskan tummaa lilaa...aamunsarastuksen taivaan ensimmäistä rauhoittavaa sineä ja puhdasta intohimon keltaista...

        nyt olet kyllä sappeas oksentanut!


      • matonkutoja
        keltaista kirjoitti:

        nyt olet kyllä sappeas oksentanut!

        leikkauttamaan jo sappesi.Niin vihan vallassa täällä liikut pahoittamassa ihmisten mieltä.


    • viivi-karoliina

      Meren sineä lisään mattoon,ja pilven valkoista.Krookuksen keltaista pienen hippun kuteen lomaan pujotan.Näitä pieniä ilonhippuja mahtuu jokaisen elämään,kun vain osaamme etsiä ja nähdä ne.

      • Sopisi tuo kaunis ja tyylikäs helmen harmaa,josta olen itse niin kovasti pitänyt.
        Ja tumman taivaan sininen, kas vaan sekin on kauan kaapissa kulkenut, entinen mekkoni. en vaan ole raskinut heittää pois, enkä antaa kirpparille. hyvää kangasta kun on !
        Mutta nyt se joutuu raidaksi siihen mattoon.
        Onko se sininen toivon ja tulevaisuuden väri???
        vai miten se nyt menikään?


    • fiiuliN

      Nyt tuli lapsuuden värit mieleen ja kerin kerälle entisiä muistoja.
      Keltaista isoa taloa ympäröi tummanvihreä kuusimetsä. Laaja vihreä nurmikenttä luo voikukkien keltaista väriloistoa näköpiiriini.

      Järvenselkä kimaltelee kirkkaan sinisenä ja hyljätyn huvilan orvokkipelto hehkuu sinipunertavana auringon loisteessa.

      On lämmin kesäinen päivä , kaikki on kirkasta, vain vanha ränsistynyt risuaita antaa sopivasti tummaa varjoa loistavalle päivälle.

      Raidaksi varmaan sopivat nämäkin värit.

      • Eriparikoipi

        pinon harmaita (upouusia) jalkarättejä kuteiksi, kun ne kaikki olivat samaa paria eivätkä sovi minun jalkoihini.
        Toivottavasti niille on käyttöä.


      • onkkelis
        Eriparikoipi kirjoitti:

        pinon harmaita (upouusia) jalkarättejä kuteiksi, kun ne kaikki olivat samaa paria eivätkä sovi minun jalkoihini.
        Toivottavasti niille on käyttöä.

        Nytpä hennon minäkin vihdoinviimein leikata kauniinvihreän puseroni , jota en ole vuosiin pitänyt päälläni siitä yksinkertaisesta syystä, että se on kummasti vain kutistunut kaapissa. On nää kummallisia nää nykyajan kankaat kun ne kutistuu vaikka ei pesekkään...


      • Remanteri
        onkkelis kirjoitti:

        Nytpä hennon minäkin vihdoinviimein leikata kauniinvihreän puseroni , jota en ole vuosiin pitänyt päälläni siitä yksinkertaisesta syystä, että se on kummasti vain kutistunut kaapissa. On nää kummallisia nää nykyajan kankaat kun ne kutistuu vaikka ei pesekkään...

        Kutistunnus se oli Remanterskankim mustansininen.
        Juur sen takkii mää sem matonkutteiks leikkelinki. Em mää muistat tarkkaar Remanterskan kommentuurei ku osa meni toisest korvast sissään ja toisest ulos. Mut peräkanneetti oli että mitäs mää tykkäsij jos se leikkelis mun mokin. Siihem mää että se oliskih hyvä kum mää en niistä vuarem muutamist mokkikallaaseist pahemmin piittaa. Ny onki jonku aikaa ollu oikeen rauhallista.
        Kyä matonkuretalkoot on hyvä irea ihan kotirauhanki kannalta. Et kiitos vaa vieraalle miähellekki!


      • Vieras mies
        Remanteri kirjoitti:

        Kutistunnus se oli Remanterskankim mustansininen.
        Juur sen takkii mää sem matonkutteiks leikkelinki. Em mää muistat tarkkaar Remanterskan kommentuurei ku osa meni toisest korvast sissään ja toisest ulos. Mut peräkanneetti oli että mitäs mää tykkäsij jos se leikkelis mun mokin. Siihem mää että se oliskih hyvä kum mää en niistä vuarem muutamist mokkikallaaseist pahemmin piittaa. Ny onki jonku aikaa ollu oikeen rauhallista.
        Kyä matonkuretalkoot on hyvä irea ihan kotirauhanki kannalta. Et kiitos vaa vieraalle miähellekki!

        sai minutkin innostamaan porukkaa matonkutomistalkoisiin,että kotirauhan kannalta. Saattoihan se olla alkusysäys sekin, vaikka kyllähän täällä tuo koti-Rauha taitaa ollakkin.Vai oisko tuo taas mennyt pihalle kupsuttelemaan jotakin. En tiijä mitä etsinöö.


      • fiiuliN
        Vieras mies kirjoitti:

        sai minutkin innostamaan porukkaa matonkutomistalkoisiin,että kotirauhan kannalta. Saattoihan se olla alkusysäys sekin, vaikka kyllähän täällä tuo koti-Rauha taitaa ollakkin.Vai oisko tuo taas mennyt pihalle kupsuttelemaan jotakin. En tiijä mitä etsinöö.

        Innostun kutomaan näin illansuussa mattoomme jatkoa.
        Kuteet on leikattu, helppoahan jatkaminen on.

        Jo kihloissa ollessani kudoin ensimmäiset mattoni, ja muistini lokeroista luikerteli pahanmielen muisto, kun nykyinen mieheni, silloinen sulhaseni nähdessään minun kutovan sanoi; Saat torilta pienellä vaivalla mattoja, mitä niistä kutomaan.

        Nyt on tuokin väri haalennut mutta kyllä se kirkkaan kyyneleen myötä vielä aikansa kestää.


      • fiiuliN kirjoitti:

        Innostun kutomaan näin illansuussa mattoomme jatkoa.
        Kuteet on leikattu, helppoahan jatkaminen on.

        Jo kihloissa ollessani kudoin ensimmäiset mattoni, ja muistini lokeroista luikerteli pahanmielen muisto, kun nykyinen mieheni, silloinen sulhaseni nähdessään minun kutovan sanoi; Saat torilta pienellä vaivalla mattoja, mitä niistä kutomaan.

        Nyt on tuokin väri haalennut mutta kyllä se kirkkaan kyyneleen myötä vielä aikansa kestää.

        On nyt vuorossa. muistin ennen nukkumaan menoani
        kirkkaan punaisen pitkän hamaan. siitä olikin hyvä leikata sopivaa kudetta. Pääsee sekin pois hyllyiltä viereksimästä.
        Siihenkin liittyisi vaikka miten monta mukavaa ja elämänrikasta tarinaa.
        Kirkkaat värit saavat mielenkin iloiseksi,samalla toisetkin. Iloisuus ja elämänmyönteisyys ovat "tarttuvia asioita" !!
        Sen seuraksi Vaalea mintun vihreä vanha lakana,
        kuteeksi käy hyvin. On sopivasti käytössä pehmentynyt.
        Tarinoita olisi silläkin,,,tiedetään, mutta olkoon!!
        Hyviä kuteita kummimkin näin sunnuntai yönä mattoon lyötäviksi !!


      • fiiuliN
        meri-kukka98 kirjoitti:

        On nyt vuorossa. muistin ennen nukkumaan menoani
        kirkkaan punaisen pitkän hamaan. siitä olikin hyvä leikata sopivaa kudetta. Pääsee sekin pois hyllyiltä viereksimästä.
        Siihenkin liittyisi vaikka miten monta mukavaa ja elämänrikasta tarinaa.
        Kirkkaat värit saavat mielenkin iloiseksi,samalla toisetkin. Iloisuus ja elämänmyönteisyys ovat "tarttuvia asioita" !!
        Sen seuraksi Vaalea mintun vihreä vanha lakana,
        kuteeksi käy hyvin. On sopivasti käytössä pehmentynyt.
        Tarinoita olisi silläkin,,,tiedetään, mutta olkoon!!
        Hyviä kuteita kummimkin näin sunnuntai yönä mattoon lyötäviksi !!

        Kerro nyt ihmeessä se tulipunaisen raidan tarina.
        Olisi kiva tietää mitä kenellekin tapahtuu ja minkävärisen raidan siitä kehittää.


      • fiiuliN kirjoitti:

        Kerro nyt ihmeessä se tulipunaisen raidan tarina.
        Olisi kiva tietää mitä kenellekin tapahtuu ja minkävärisen raidan siitä kehittää.

        Liittyvä tarina,Fiiulin,, jos tahdot kuulla !
        Olen aina "vierastanut" punaista väriä vaatteissani. Yleensä käytin sinistä, turkoosia,
        tai vihertäviä sävyjä vaatteissani.
        Tämä armas aviomieheni väitti että olen värisokea ! Etten erota punaista väriä ollenkaa.
        Odotin silloin toista lasta. lupasin,jos tulisi poika,minulla olisi punainen puku.
        Silloin oli myös pitkät puvut muodissa.
        Niin jouduin pitämään sanani todistaakseni,etten ole värisokea.
        siitä se alkoi, seuraavia muistoja en kerrokkaan.
        niitä on paljon, mutta raita matossa voi viestiä
        iloa ja auringonpaistetta!


    • Esivä löytää

      vintin komerossa kuteeksi sopivaa.
      Äitini oli tarjoilijana Klubilla vuonna 1937 ja siltä ajalta on säilynyt pieni pitsillä kantattu tarjoilijan essu ja pieni huivi joka jotenkin sidottiin päähän (siitä minulla on valokuva).
      Sitten löysin myöskin patjapussit jotka lapsuuden kodissani täytettiin oljilla,olivat säilyneet niin puhtaina,kun niitä aina lipeässä keitettiin.Nämä kaikki on sellaista tavaraa joille en saksia näytä.Leikkelen noita vanhoja pussilakanoita nekun eivät nykyisin oikein tahdo kestää samalla lailla kun entiset vakaisemattomat lakanat.(Jotka kyllä lipeässä keittäen valkeni lumivalkeiksi.

      • piti kutoman harmaan miehen hramaa raita, kaikki kuteet on sikinsokin ja värikkäitä, harmaalla miehellä? Otin tuon sokinsinisen kerän.


      • harmikki...
        jjoutava5 kirjoitti:

        piti kutoman harmaan miehen hramaa raita, kaikki kuteet on sikinsokin ja värikkäitä, harmaalla miehellä? Otin tuon sokinsinisen kerän.

        harmaata ohimolla, mikäs sen charmikkaampaa. Vai on shokki sinulle sininen - no, puhutaanhan sähkönsinisestä. Mitenkäs sinä ne kuteesi olet niin sekoittanut, Nyt vaan sitä vaatekaappia järjestämään. Minä juuri tässä talvivaatteita laittelen toiveikaasti säilöön. Harmaat paksut sukkahousut leikkaan kuteeksi, kun ovat niin siläpakoja täynnä.


      • harmikki... kirjoitti:

        harmaata ohimolla, mikäs sen charmikkaampaa. Vai on shokki sinulle sininen - no, puhutaanhan sähkönsinisestä. Mitenkäs sinä ne kuteesi olet niin sekoittanut, Nyt vaan sitä vaatekaappia järjestämään. Minä juuri tässä talvivaatteita laittelen toiveikaasti säilöön. Harmaat paksut sukkahousut leikkaan kuteeksi, kun ovat niin siläpakoja täynnä.

        Tuon riemunkirjavia tilkkuja ison paperikassillisen,
        se on unohtunut vaatehuoneen ylimmän hyllyn takasopukkaan, ja ne ovat peräisin tyttäreni nukke- ja Barbi-leikkien vaatteista.
        Sopivat hyvin tuon edellisen harmaan perään. :)


      • Atolfia
        satu kirjoitti:

        Tuon riemunkirjavia tilkkuja ison paperikassillisen,
        se on unohtunut vaatehuoneen ylimmän hyllyn takasopukkaan, ja ne ovat peräisin tyttäreni nukke- ja Barbi-leikkien vaatteista.
        Sopivat hyvin tuon edellisen harmaan perään. :)

        vanhat verkkarit kuteeksi tuohon mattoon.
        Siitä syntyy kirkkaan sinistä.

        Sain tuon puvun lahjaksi lapsiltani n.25 vuotta sitten ja puseron rinnassa lukee "The young rebelling". Se nyt ei taida jäädä tuohon mattoon näkyviin.

        Kirkkaan sinisen rinnalle voisin leikata hieman valkoista, jumppapaita joutaa hyvin, on jo palvellut aikansa.

        Tummansininen raita rinnalle syntynee tuosta vanhasta aamutakista. Siitä syntyykin kudetta kokonainen kerä.

        "Sininen ja valkoinen, värit ovat vapauden", niinhän laulussakin lauletaan.


      • Rekoosmestari
        Atolfia kirjoitti:

        vanhat verkkarit kuteeksi tuohon mattoon.
        Siitä syntyy kirkkaan sinistä.

        Sain tuon puvun lahjaksi lapsiltani n.25 vuotta sitten ja puseron rinnassa lukee "The young rebelling". Se nyt ei taida jäädä tuohon mattoon näkyviin.

        Kirkkaan sinisen rinnalle voisin leikata hieman valkoista, jumppapaita joutaa hyvin, on jo palvellut aikansa.

        Tummansininen raita rinnalle syntynee tuosta vanhasta aamutakista. Siitä syntyykin kudetta kokonainen kerä.

        "Sininen ja valkoinen, värit ovat vapauden", niinhän laulussakin lauletaan.

        Vaimolta terveisiä! Leikkeli kassillisen sukkahousuja matonkuteiksi. Kaikkia ei tarvita niksipirkan nikseihinkään. Ja repeää niitä taas uusia. Näissä kerissä on vaikka mitä värejä. Sateenharmaatakin, vaikka sade näyttääkin jo loppuneen.


      • onkkelis
        jjoutava5 kirjoitti:

        piti kutoman harmaan miehen hramaa raita, kaikki kuteet on sikinsokin ja värikkäitä, harmaalla miehellä? Otin tuon sokinsinisen kerän.

        Täällä sitä vasta onkin matonkuteiksi sopivia vaatteita. Taitaa löytyä vaikka minkä värisiä, mutta tuonpa kuitenkin noita sammalenvihreitä vähän hiutuneita vaatteita, taitaa olla hame ja pusero.Ne on joskus olleet ihan tanssivaatteet, mutta siitä on jo aikaa.
        Onneksi löytyi naapuri , joka vie kirpputorille joutavia tavaroita. Mistä niitä löytyykin noin paljon juuri ennen muuttoa.


      • omanikki/toisennikki
        Rekoosmestari kirjoitti:

        Vaimolta terveisiä! Leikkeli kassillisen sukkahousuja matonkuteiksi. Kaikkia ei tarvita niksipirkan nikseihinkään. Ja repeää niitä taas uusia. Näissä kerissä on vaikka mitä värejä. Sateenharmaatakin, vaikka sade näyttääkin jo loppuneen.

        Faari-vainaan flanellipaitoja. Vieläkös tänne mahtuu? Kalsingit on vielä leikkelemättä, mutta sormet ovat nyt jo rakoilla. Kunhan vähän paranevat, mennään ostamaan kunnon sakset ja jatketaan leikkelemistä.


      • onkkelis kirjoitti:

        Täällä sitä vasta onkin matonkuteiksi sopivia vaatteita. Taitaa löytyä vaikka minkä värisiä, mutta tuonpa kuitenkin noita sammalenvihreitä vähän hiutuneita vaatteita, taitaa olla hame ja pusero.Ne on joskus olleet ihan tanssivaatteet, mutta siitä on jo aikaa.
        Onneksi löytyi naapuri , joka vie kirpputorille joutavia tavaroita. Mistä niitä löytyykin noin paljon juuri ennen muuttoa.

        joutavat vaan suikkaleeksi tai kirpparille, mitenkähän pitkä tästä matosta on jo tullu.
        Maripaita risa jo joutaa, ystävä sano siitä,
        "tuota värikkäämpää älä enää osta"


      • fiiuliN
        jjoutava5 kirjoitti:

        joutavat vaan suikkaleeksi tai kirpparille, mitenkähän pitkä tästä matosta on jo tullu.
        Maripaita risa jo joutaa, ystävä sano siitä,
        "tuota värikkäämpää älä enää osta"

        Tämä matto on jo niin riemunkirjava monine väreineen
        ja minäkin aion lisätä mattoon tällä kertaa metsälammikon luomaa syvää sinivihreää kudetta.

        Kaunis pieni metsälampi
        sinisyyttä kimmeltää.
        se syntyi paikkaan vihreään
        ja värit pinnasta heijastuu
        Ei riko rauhaa ihminen
        ei maailma koneineen.
        vaan metsän humina hiljalleen
        sitä tuudittaa helmassaan.

        Minne häivyit vieras mies.....


      • Vieras mies
        fiiuliN kirjoitti:

        Tämä matto on jo niin riemunkirjava monine väreineen
        ja minäkin aion lisätä mattoon tällä kertaa metsälammikon luomaa syvää sinivihreää kudetta.

        Kaunis pieni metsälampi
        sinisyyttä kimmeltää.
        se syntyi paikkaan vihreään
        ja värit pinnasta heijastuu
        Ei riko rauhaa ihminen
        ei maailma koneineen.
        vaan metsän humina hiljalleen
        sitä tuudittaa helmassaan.

        Minne häivyit vieras mies.....

        Ihailee monivärisiä keriä ja taitaa siellä olla jo mattoakin valmiina metritolkulla.
        Hienoja ilmoja on ollut. Pihatöitäkin pääsee tekemään . Krookuksen värejä on monenlaisia, niistäpä värit kun mattoon saisi.


      • onkkelis
        onkkelis kirjoitti:

        Täällä sitä vasta onkin matonkuteiksi sopivia vaatteita. Taitaa löytyä vaikka minkä värisiä, mutta tuonpa kuitenkin noita sammalenvihreitä vähän hiutuneita vaatteita, taitaa olla hame ja pusero.Ne on joskus olleet ihan tanssivaatteet, mutta siitä on jo aikaa.
        Onneksi löytyi naapuri , joka vie kirpputorille joutavia tavaroita. Mistä niitä löytyykin noin paljon juuri ennen muuttoa.

        punaisen suuren kerän kun löytyi kaapin ylähyllyltä vielä joulunpunainen pitkä hame, ei ole moneen vuoteen tarvinnut joulumuoriksi pukeutua ja nyt on jo muori muutenkin.
        Nyt on kevät !


    • Kirveli

      Kuin keväinen lintu muutan miekii,
      mut miepä meenkin päinvastaseen suuntaan, mie meen etelää kohti täältä keskeltä Suomee, niin se lähtee Onkkeiskii, sen oon huomannu.
      Nyt mie löysinkii oikee auringonkeltasii verhoi, joill en kyllä ennää tee mittää ja nyt ku tuo aurinko paistaakii nii heliäst nii miehä tuonkii nää tänne 'kutomoon'. Kyl mie leikkaan ne kuitenkii ensiks.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      228
      5745
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      142
      3438
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2539
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2446
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2032
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1596
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1591
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1453
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1260
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1121
    Aihe