Kavereilla kinaa siitä mistä oisi "turvallisinta" tippua suuresta moottorilaivasta, tyyliin itämeren siljat ja vikingit. Keulasta, sivulta, kyljestä???
Tippuminen
31
8280
Vastaukset
- Jurputtaja
Ole onnenkauppaa, tippuu sitten mistä vain niin lopulta sitä on kuitenkin potkurin imun alueella ja siitä selviää tai sitten ei.
Jos nyt turvallisinta skenaarioita pitää oikein hakemalla hakea niin silloin kun laiva on tekemässä jyrkähköä käännöstä ja putoaja tippuu kyljestä,läheltä keulaa ja "Sisäkurvin" puolelle.- Imua on
Jos käännöstä avitetaan keulapotkureilla, niin potkureista vähän peräänpäin.
- taaksepäin
ruotsinlaiva on jo ajanut eteenpäin 10-20 metriä kun pamahdat veteen ja lisäksi vielä kun oikein ponnistat taaksepäin niin alkaa olla jo 30 metriä laivasta kun olet vedessä. sieltähän se edelmankin aikanaan pomppasi. Antoisaa merimatkaa.
- vähiten vahingoittuneita
palteet tekee rumaa jälkeä kyljillä, potkurivirta on ylimainostettu juttu, saat olla aika syvällä että sinne joudut, pinnalla kellut nätisti ohi! oliko muuta ?
- Jurputtaja
On joitakin kertoja tullut katseltua kun pienemmällä veneellä tempaistaan semmoiset muutamakymmentä metriä noin 15-16 solmua kulkevan laivan takaa, potkurivirran poikki.
Menee muuten melkoisen holtittoman näköiseksi se meno...Veneessä olijaa tuskin naurattaa, vedessä olijaa vielä vähemmän.
Tahtoo sano että siellä on pyörteitä jotka eivät välttämättä näy pinnalla kulkijalle täysin.
Takavuosina Kielin-kanavan ramppipaikasta lähdettiin, perää tietenkin ulos, samoin trustereilla keulaa, eli koko laivaa keskemmälle kanavaa.
Rantsussa istuskeli vanha mies ongella, 2 onkea vedessä ja vavat telineissä.
Perän ohittaessa hemmon kohdan, etäisyyttä kanavan penkkaan semmoiset 15-20 metriä, alkoi vavoissa tapahtua...
Hemmo tietty terästäytyi kun noteraasi että molemmissa vavoissa näyttää nykivän...Ihmetys oli suuri kun vavat äkisti tempautuivat veteen ja lähtivät seuraamaan laivaa...ja lopulta imeytyivät pinnan alle.
Hemmo juoksemaan kanavan penkkaa pitkin laiva vierellä huuteli jotain joustessaan.
Ilmestyi sitten siihen slussille äimistelemään että josko vapoja näkyisi mutta siinä vaiheessahan ne olivat jo pitkin kanavan pohjaa palasina.
Sibboon hiekkajaalan takaa voi toki lähempääkin ajaa ja sen ahterista pudottautua uintireisulleen vaarattomammin mutta älä helvetissä mainosta että ison, kulussa olevan laivan potkurivirta on ylimainostettu juttu, sitä se ei nimittäin todellakaan ole. - tenaformen
Jurputtaja kirjoitti:
On joitakin kertoja tullut katseltua kun pienemmällä veneellä tempaistaan semmoiset muutamakymmentä metriä noin 15-16 solmua kulkevan laivan takaa, potkurivirran poikki.
Menee muuten melkoisen holtittoman näköiseksi se meno...Veneessä olijaa tuskin naurattaa, vedessä olijaa vielä vähemmän.
Tahtoo sano että siellä on pyörteitä jotka eivät välttämättä näy pinnalla kulkijalle täysin.
Takavuosina Kielin-kanavan ramppipaikasta lähdettiin, perää tietenkin ulos, samoin trustereilla keulaa, eli koko laivaa keskemmälle kanavaa.
Rantsussa istuskeli vanha mies ongella, 2 onkea vedessä ja vavat telineissä.
Perän ohittaessa hemmon kohdan, etäisyyttä kanavan penkkaan semmoiset 15-20 metriä, alkoi vavoissa tapahtua...
Hemmo tietty terästäytyi kun noteraasi että molemmissa vavoissa näyttää nykivän...Ihmetys oli suuri kun vavat äkisti tempautuivat veteen ja lähtivät seuraamaan laivaa...ja lopulta imeytyivät pinnan alle.
Hemmo juoksemaan kanavan penkkaa pitkin laiva vierellä huuteli jotain joustessaan.
Ilmestyi sitten siihen slussille äimistelemään että josko vapoja näkyisi mutta siinä vaiheessahan ne olivat jo pitkin kanavan pohjaa palasina.
Sibboon hiekkajaalan takaa voi toki lähempääkin ajaa ja sen ahterista pudottautua uintireisulleen vaarattomammin mutta älä helvetissä mainosta että ison, kulussa olevan laivan potkurivirta on ylimainostettu juttu, sitä se ei nimittäin todellakaan ole.Tämän palstan taso on näemmä noussut. Jo viiden viestin ketju ilman, että puhutaan anaaliseksistä messilikan kanssa.
- skipidiveinay
tenaformen kirjoitti:
Tämän palstan taso on näemmä noussut. Jo viiden viestin ketju ilman, että puhutaan anaaliseksistä messilikan kanssa.
Kyllä laivat "imevät" vettä esim rannoilta kun ne ajavat matalassa ja kapeasa salmessa. Niin vesi lähtee ikään kuin laivan perään. Menkää vaikka Turun Ruissaloon katsomaan.
- imuttelia
skipidiveinay kirjoitti:
Kyllä laivat "imevät" vettä esim rannoilta kun ne ajavat matalassa ja kapeasa salmessa. Niin vesi lähtee ikään kuin laivan perään. Menkää vaikka Turun Ruissaloon katsomaan.
jaa tarkoitatko siis että ei kannata hypätä laivalta ainakaan sivusta mereen kun voi periaatteessa vahingossa hypätä kuivalle maalle... Kapeissa salmissa ja väylissä siis suosittelenkin reipasta loikkaa suoraan ahterista. Siinä mitään imua ole. enneminkin hyvää kyytiä. katsokaa vaikka laivan perästä, sehän työntää vettä mukavasti, ei ime.
- Jurputtaja
imuttelia kirjoitti:
jaa tarkoitatko siis että ei kannata hypätä laivalta ainakaan sivusta mereen kun voi periaatteessa vahingossa hypätä kuivalle maalle... Kapeissa salmissa ja väylissä siis suosittelenkin reipasta loikkaa suoraan ahterista. Siinä mitään imua ole. enneminkin hyvää kyytiä. katsokaa vaikka laivan perästä, sehän työntää vettä mukavasti, ei ime.
Jaahas...Pitääkö nyt sitten rautalangasta vääntää?
Aluksen aihuttama imu tulee esiin, kuten kirjoittaja yllä esitti, lapeissa salmissa,joissa ja kanavissa.
Alus ikään kuin kaivaa kuopaa veteen johon vesi virtaa, ja tämä ilmiö näkyy siis veden pakenemisella rannoilta.
Vesi ikään kuin tuppaa virtaamaan aluksen alle, ja mitä enemmän vauhtia, sen enemmän imua...Tästä syystä on myös asetettu nopeusrajoituksia laivoille ja ne rajoitukset ovat huomattavasti alle muun liikenteen rajoitusten.
Nyt siis puhuttaessa pelkästään tästä imusta, veden virtaus laivaan kohden on suurempi kuin yksikään uimari pystyy kauhomaan toiseen suuntaan...
Toista imua aiheuttaa sitten potkurin tekemät pyörteet joita sinä ET TAATUSTI pysty kannelta katsoen päättelemään,vain sillä meinigillä että kivasti näyttää vesi taaksepäin työntyvän...Ja ennemminkin se alus liikkuu eteenpäin kuin vesi taaksepäin, laivan ollessa kulussa, kas kun seilaamisesta ei muuten tahtoisi oikein tulla mitään...
Kuvitellaampa että nyt sitten joku, samalla järjenjuoksulla varustettu kuin sinä, lukee juttusi ja uskoo sen...Hemmo ponkaisee hankkimaan hiukka extremeä näyttääkseen kavereille kuinka rohkea on...ja kun netistäkin tuli luettua että eihän tässä mitään varaa ole.
Ymmärrän että sinua hetkauta tämmöinen mahdollisuus mutta sittenhän se tarkoittaa sitä että kenenkäs sitten tarvitsisi välittää siitä mitä sinulle tapahtuu jos joku huvikseen ja tietämättömyyttään vain päättää väittää jotain järjetöntä, päästäkseen vaikkapa pätemään? - skeidaa äijä
Jurputtaja kirjoitti:
Jaahas...Pitääkö nyt sitten rautalangasta vääntää?
Aluksen aihuttama imu tulee esiin, kuten kirjoittaja yllä esitti, lapeissa salmissa,joissa ja kanavissa.
Alus ikään kuin kaivaa kuopaa veteen johon vesi virtaa, ja tämä ilmiö näkyy siis veden pakenemisella rannoilta.
Vesi ikään kuin tuppaa virtaamaan aluksen alle, ja mitä enemmän vauhtia, sen enemmän imua...Tästä syystä on myös asetettu nopeusrajoituksia laivoille ja ne rajoitukset ovat huomattavasti alle muun liikenteen rajoitusten.
Nyt siis puhuttaessa pelkästään tästä imusta, veden virtaus laivaan kohden on suurempi kuin yksikään uimari pystyy kauhomaan toiseen suuntaan...
Toista imua aiheuttaa sitten potkurin tekemät pyörteet joita sinä ET TAATUSTI pysty kannelta katsoen päättelemään,vain sillä meinigillä että kivasti näyttää vesi taaksepäin työntyvän...Ja ennemminkin se alus liikkuu eteenpäin kuin vesi taaksepäin, laivan ollessa kulussa, kas kun seilaamisesta ei muuten tahtoisi oikein tulla mitään...
Kuvitellaampa että nyt sitten joku, samalla järjenjuoksulla varustettu kuin sinä, lukee juttusi ja uskoo sen...Hemmo ponkaisee hankkimaan hiukka extremeä näyttääkseen kavereille kuinka rohkea on...ja kun netistäkin tuli luettua että eihän tässä mitään varaa ole.
Ymmärrän että sinua hetkauta tämmöinen mahdollisuus mutta sittenhän se tarkoittaa sitä että kenenkäs sitten tarvitsisi välittää siitä mitä sinulle tapahtuu jos joku huvikseen ja tietämättömyyttään vain päättää väittää jotain järjetöntä, päästäkseen vaikkapa pätemään?Ahterista voi rauhassa pompata, voi olla että pyörähtelee muutaman kerran pinnalle tullessasi potkurin jälkivirroissa, mutta laiva on jo kaukana siinä vaiheessa.
- Jurputtaja
skeidaa äijä kirjoitti:
Ahterista voi rauhassa pompata, voi olla että pyörähtelee muutaman kerran pinnalle tullessasi potkurin jälkivirroissa, mutta laiva on jo kaukana siinä vaiheessa.
sinä tiedät takuu varmasti sanoa?
Kuitenkin arvelet että "Muutaman kerran pyörähtelee"....Siis tiedät että imeviä pyörteitä ei jää mutta "pyöräytteleviä" saattaa jäädä?
Millähän kokemuksella tämän varman tiedon esität kun kuitenkaan et edes pinnan pyöreteistä osaa sanoa varmasti?
Millähän lailla kiistät tämän että sieltä mistä vesi virtaa pois niin tilalle tuppaa tulemaan uutta, joka taas aiheuttaa virtausta...vai tiedätkö kertoa takuu varmasti että sinne pinnan alle jää ikään kuin reikä?
Jostain kumman syystä en ole vakuuttunut että nimimerkin suojasta keskustelupalstalta löytyisi, kirjoitustyylistä päätellen, teini-ikäinen hydrodynamiikan asiantuntija.... - kaikkien tietävän, että
Jurputtaja kirjoitti:
sinä tiedät takuu varmasti sanoa?
Kuitenkin arvelet että "Muutaman kerran pyörähtelee"....Siis tiedät että imeviä pyörteitä ei jää mutta "pyöräytteleviä" saattaa jäädä?
Millähän kokemuksella tämän varman tiedon esität kun kuitenkaan et edes pinnan pyöreteistä osaa sanoa varmasti?
Millähän lailla kiistät tämän että sieltä mistä vesi virtaa pois niin tilalle tuppaa tulemaan uutta, joka taas aiheuttaa virtausta...vai tiedätkö kertoa takuu varmasti että sinne pinnan alle jää ikään kuin reikä?
Jostain kumman syystä en ole vakuuttunut että nimimerkin suojasta keskustelupalstalta löytyisi, kirjoitustyylistä päätellen, teini-ikäinen hydrodynamiikan asiantuntija....potkuri "imee" vettä edestä ja työntää taakse.
Käytännön kokemusta mm. pienen ( - Jurputtaja
kaikkien tietävän, että kirjoitti:
potkuri "imee" vettä edestä ja työntää taakse.
Käytännön kokemusta mm. pienen (Keiden kaikkien luulisi tietävän?
Peräkylän anteron?
Hilja-maitotytön?
Älähän nyt, selkeästi et edes sinä tiedä asiaa mistä yrität selvitää.
Se on semmonen homma että potkuri ei edestään juurikaan "Ime" vettä vaan lavoillaan enimmäkseen sivuiltaan....Ja potkuri(siis nyt puhutaan normaalista potkurista, vaikkapa kamewalla varustetusta) perustuu työntöön, ei vetoon.
Sen "poistamaa" vettä pyrkii muu ympärillä oleva vesi täyttämään, aiheuttaen virtauksia, myös laiva kulkiessaan vetää vettä perässään, vai meinaatko että siihen laivan perään jää oja?
Jos ollaan siitä yhtä mieltä että "ojaa" ei jää niin väitätkö tosissasi että siihen ei jää myös alaspäin suuntautuvia pyörteitäkin, jo pelkästään ilman potkurin aiheuttamaa vaikutustakin?
Mitä tulee MOB-harjoitukseen niin minäpä väitän että semmoisa harjoituksia laivoilla ei todellakaan pidetä että äijä ponkaisee ahterista kulussa olevasta laivasta...Aikuisten oikeasti, tarjoa satuasi vaikka huuhaa-palstalle.
Tämmöisen harjoituksen järjestäjälle kävisi nimittäin niin että pätevyyskirja lähtisi lennossa plakkarista.
"Hydrodynamiikan teoria tullut koulussa ja töissä tutuksi."
Tässä kohdin voin todeta että yksikään hydrodynamiikkaan vakavasti suhtautuva ja sitä tuntentava ei jollalla hakeudu ison, kulussa olevan rollikan persuksiin...Sinne hakeutuvat vain ja ainoastaan vailla itsesuojeluvaistoa olevat.
Edelleen, yksikään hydrodynamiikkaa tunteva ei taatusti mene väittämään että veden virtaukset ja liikkeet pinnan alla ovat aina samoja kuin pinnalla nähtävät.
Kokemukseni ja koulutukseni?
1976 aloitus merillä, opiskelut välissä,työhistoria junkista kippariin ja työnantajina EFFOA,Silja ynnä Finnlines.
Laivoina konventionaaliset,rorot ja muutama pasiseeri, linjoina Suomi-Ruotsi väliltä villiin linjaan ja kaikkea siitä väliltä.
Kerroppas nyt sinä puolestasi missä työssä hydrodynamiikka on sinulle niin tuttua...
Samalla voisit kertoa että mikä saa talvella laivan perässä, rännissä liikkuessa, paksut ja painavat jäälohkareet toisinaan uppoamaan?
Imua ja alaspäin vetäviä pyörteitähän siellä ei mukaasi ole joten upottaako se ylöspäin nostava pyörre näitä lohkareita?
Tämä siis yhtenä käytännön esimerkkinä...
"Ps. Jätän saamani vaikutelman sinun kirjoitustyylistä ja tiedoista kohteliaasti kommentoimatta."
Ps itsellesi, metsä vastaa tasan tarkkaan niin kuin sinne huudetaan, et ole tätäkään vielä oppinut? - niin..
Jurputtaja kirjoitti:
Keiden kaikkien luulisi tietävän?
Peräkylän anteron?
Hilja-maitotytön?
Älähän nyt, selkeästi et edes sinä tiedä asiaa mistä yrität selvitää.
Se on semmonen homma että potkuri ei edestään juurikaan "Ime" vettä vaan lavoillaan enimmäkseen sivuiltaan....Ja potkuri(siis nyt puhutaan normaalista potkurista, vaikkapa kamewalla varustetusta) perustuu työntöön, ei vetoon.
Sen "poistamaa" vettä pyrkii muu ympärillä oleva vesi täyttämään, aiheuttaen virtauksia, myös laiva kulkiessaan vetää vettä perässään, vai meinaatko että siihen laivan perään jää oja?
Jos ollaan siitä yhtä mieltä että "ojaa" ei jää niin väitätkö tosissasi että siihen ei jää myös alaspäin suuntautuvia pyörteitäkin, jo pelkästään ilman potkurin aiheuttamaa vaikutustakin?
Mitä tulee MOB-harjoitukseen niin minäpä väitän että semmoisa harjoituksia laivoilla ei todellakaan pidetä että äijä ponkaisee ahterista kulussa olevasta laivasta...Aikuisten oikeasti, tarjoa satuasi vaikka huuhaa-palstalle.
Tämmöisen harjoituksen järjestäjälle kävisi nimittäin niin että pätevyyskirja lähtisi lennossa plakkarista.
"Hydrodynamiikan teoria tullut koulussa ja töissä tutuksi."
Tässä kohdin voin todeta että yksikään hydrodynamiikkaan vakavasti suhtautuva ja sitä tuntentava ei jollalla hakeudu ison, kulussa olevan rollikan persuksiin...Sinne hakeutuvat vain ja ainoastaan vailla itsesuojeluvaistoa olevat.
Edelleen, yksikään hydrodynamiikkaa tunteva ei taatusti mene väittämään että veden virtaukset ja liikkeet pinnan alla ovat aina samoja kuin pinnalla nähtävät.
Kokemukseni ja koulutukseni?
1976 aloitus merillä, opiskelut välissä,työhistoria junkista kippariin ja työnantajina EFFOA,Silja ynnä Finnlines.
Laivoina konventionaaliset,rorot ja muutama pasiseeri, linjoina Suomi-Ruotsi väliltä villiin linjaan ja kaikkea siitä väliltä.
Kerroppas nyt sinä puolestasi missä työssä hydrodynamiikka on sinulle niin tuttua...
Samalla voisit kertoa että mikä saa talvella laivan perässä, rännissä liikkuessa, paksut ja painavat jäälohkareet toisinaan uppoamaan?
Imua ja alaspäin vetäviä pyörteitähän siellä ei mukaasi ole joten upottaako se ylöspäin nostava pyörre näitä lohkareita?
Tämä siis yhtenä käytännön esimerkkinä...
"Ps. Jätän saamani vaikutelman sinun kirjoitustyylistä ja tiedoista kohteliaasti kommentoimatta."
Ps itsellesi, metsä vastaa tasan tarkkaan niin kuin sinne huudetaan, et ole tätäkään vielä oppinut?"Keiden kaikkien luulisi tietävän? " lähinnä kaikkien, ketkä tulevat keskustelemaan laivat&merenkulku -palstalle.
"Se on semmonen homma että potkuri ei edestään juurikaan "Ime" vettä vaan lavoillaan enimmäkseen sivuiltaan....Ja potkuri(siis nyt puhutaan normaalista potkurista, vaikkapa kamewalla varustetusta) perustuu työntöön, ei vetoon. " kuten viimeeksi: potkuri "imee" vettä edestä ja työntää taakse.
"vai meinaatko että siihen laivan perään jää oja? " en..
"Jos ollaan siitä yhtä mieltä että "ojaa" ei jää niin väitätkö tosissasi että siihen ei jää myös alaspäin suuntautuvia pyörteitäkin, jo pelkästään ilman potkurin aiheuttamaa vaikutustakin? " kyllähän laivan perässä pyörteitä on. niinkuin jo totesin havainneeni empiirisissä tutkimuksissanikin.
"Mitä tulee MOB-harjoitukseen niin minäpä väitän että semmoisa harjoituksia laivoilla ei todellakaan pidetä että äijä ponkaisee ahterista kulussa olevasta laivasta...Aikuisten oikeasti, tarjoa satuasi vaikka huuhaa-palstalle.
Tämmöisen harjoituksen järjestäjälle kävisi nimittäin niin että pätevyyskirja lähtisi lennossa plakkarista. "
Väittämäsi on väärin, muutamia kertoja olen ollut tuon tyylisessä mob-harjoituksessa mukana. Ja vielä on kaikilla pätevyyskirjat tallella. Katsos kun maailmassa on muitakin toimintatapoja laivoilla kuin kokemasi finskilinskin ja siljan tyylit. Ymmärrätkö?
"Tässä kohdin voin todeta että yksikään hydrodynamiikkaan vakavasti suhtautuva ja sitä tuntentava ei jollalla hakeudu ison, kulussa olevan rollikan persuksiin...Sinne hakeutuvat vain ja ainoastaan vailla itsesuojeluvaistoa olevat. "
Vastataan tähän, että lue enemmän, luulet vähemmän.
"Edelleen, yksikään hydrodynamiikkaa tunteva ei taatusti mene väittämään että veden virtaukset ja liikkeet pinnan alla ovat aina samoja kuin pinnalla nähtävät. "
tämmöiseen en tietääkseni ole ottanut kantaa näissä keskusteluissa.
"Kokemukseni ja koulutukseni?
1976 aloitus merillä, opiskelut välissä,työhistoria junkista kippariin ja työnantajina EFFOA,Silja ynnä Finnlines.
Laivoina konventionaaliset,rorot ja muutama pasiseeri, linjoina Suomi-Ruotsi väliltä villiin linjaan ja kaikkea siitä väliltä."
Niinpä vähän arvelinkin, eli sinun väittämäsi perustuvat prykältä tekemiisi havaintoihin..?'
Ja olenko oikeassa, että vaikka kipparoinnista puhelet niin pätevyyskirjasi riittävät vain pikkuperämiehen toimeen muualla kuin hiekkajaaloissa?
"Kerroppas nyt sinä puolestasi missä työssä hydrodynamiikka on sinulle niin tuttua... "
Erinäköisissä hommissa on tullut oltua niin laivoissa kuin niitä vasta tehtäessä.
"Samalla voisit kertoa että mikä saa talvella laivan perässä, rännissä liikkuessa, paksut ja painavat jäälohkareet toisinaan uppoamaan? Imua ja alaspäin vetäviä pyörteitähän siellä ei mukaasi ole joten upottaako se ylöspäin nostava pyörre näitä lohkareita?
Tämä siis yhtenä käytännön esimerkkinä..."
Tarkoitat siis varmaan jäälohkareen vesimassan alle joutuessaan hetkellistä vajoamista pinnan alle? ;) - Jurputtaja
niin.. kirjoitti:
"Keiden kaikkien luulisi tietävän? " lähinnä kaikkien, ketkä tulevat keskustelemaan laivat&merenkulku -palstalle.
"Se on semmonen homma että potkuri ei edestään juurikaan "Ime" vettä vaan lavoillaan enimmäkseen sivuiltaan....Ja potkuri(siis nyt puhutaan normaalista potkurista, vaikkapa kamewalla varustetusta) perustuu työntöön, ei vetoon. " kuten viimeeksi: potkuri "imee" vettä edestä ja työntää taakse.
"vai meinaatko että siihen laivan perään jää oja? " en..
"Jos ollaan siitä yhtä mieltä että "ojaa" ei jää niin väitätkö tosissasi että siihen ei jää myös alaspäin suuntautuvia pyörteitäkin, jo pelkästään ilman potkurin aiheuttamaa vaikutustakin? " kyllähän laivan perässä pyörteitä on. niinkuin jo totesin havainneeni empiirisissä tutkimuksissanikin.
"Mitä tulee MOB-harjoitukseen niin minäpä väitän että semmoisa harjoituksia laivoilla ei todellakaan pidetä että äijä ponkaisee ahterista kulussa olevasta laivasta...Aikuisten oikeasti, tarjoa satuasi vaikka huuhaa-palstalle.
Tämmöisen harjoituksen järjestäjälle kävisi nimittäin niin että pätevyyskirja lähtisi lennossa plakkarista. "
Väittämäsi on väärin, muutamia kertoja olen ollut tuon tyylisessä mob-harjoituksessa mukana. Ja vielä on kaikilla pätevyyskirjat tallella. Katsos kun maailmassa on muitakin toimintatapoja laivoilla kuin kokemasi finskilinskin ja siljan tyylit. Ymmärrätkö?
"Tässä kohdin voin todeta että yksikään hydrodynamiikkaan vakavasti suhtautuva ja sitä tuntentava ei jollalla hakeudu ison, kulussa olevan rollikan persuksiin...Sinne hakeutuvat vain ja ainoastaan vailla itsesuojeluvaistoa olevat. "
Vastataan tähän, että lue enemmän, luulet vähemmän.
"Edelleen, yksikään hydrodynamiikkaa tunteva ei taatusti mene väittämään että veden virtaukset ja liikkeet pinnan alla ovat aina samoja kuin pinnalla nähtävät. "
tämmöiseen en tietääkseni ole ottanut kantaa näissä keskusteluissa.
"Kokemukseni ja koulutukseni?
1976 aloitus merillä, opiskelut välissä,työhistoria junkista kippariin ja työnantajina EFFOA,Silja ynnä Finnlines.
Laivoina konventionaaliset,rorot ja muutama pasiseeri, linjoina Suomi-Ruotsi väliltä villiin linjaan ja kaikkea siitä väliltä."
Niinpä vähän arvelinkin, eli sinun väittämäsi perustuvat prykältä tekemiisi havaintoihin..?'
Ja olenko oikeassa, että vaikka kipparoinnista puhelet niin pätevyyskirjasi riittävät vain pikkuperämiehen toimeen muualla kuin hiekkajaaloissa?
"Kerroppas nyt sinä puolestasi missä työssä hydrodynamiikka on sinulle niin tuttua... "
Erinäköisissä hommissa on tullut oltua niin laivoissa kuin niitä vasta tehtäessä.
"Samalla voisit kertoa että mikä saa talvella laivan perässä, rännissä liikkuessa, paksut ja painavat jäälohkareet toisinaan uppoamaan? Imua ja alaspäin vetäviä pyörteitähän siellä ei mukaasi ole joten upottaako se ylöspäin nostava pyörre näitä lohkareita?
Tämä siis yhtenä käytännön esimerkkinä..."
Tarkoitat siis varmaan jäälohkareen vesimassan alle joutuessaan hetkellistä vajoamista pinnan alle? ;)jätit kommentoimatta osaa tai osittain...
Aivan niin, mitä tulee töihini,mainitsemillani yhtiöillä on ollut vain ja ainoastaan hiekkajaaloja.
Päättelykykysi asioiden yhdistämisessä on lyömätön.
"kyllähän laivan perässä pyörteitä on. niinkuin jo totesin havainneeni empiirisissä tutkimuksissanikin."
Voidanko muuten tutkimuksista puhuessa unohtaa nämä ns."Nolla-tutkimukset" ja puhua tästä edes "Jolla-tutkimuksista"?
Äärimmäisen mielenkiintoista, olet siis ollut harjoituksissa joissa luodaan todellinen vaaratilanne sen sijaan että simuloitaisiin niitä...Kerrohan kuinka korkealta ja missä nopeudessa hyppäsit?
"Katsos kun maailmassa on muitakin toimintatapoja laivoilla kuin kokemasi finskilinskin ja siljan tyylit. Ymmärrätkö?"
Jaa-a, ja että ihanko sitten kaikkien määräysten mukaisiakin?
Kuule, en todellakaan usko.
"Niinpä vähän arvelinkin, eli sinun väittämäsi perustuvat prykältä tekemiisi havaintoihin..?'"
En nyt lähde tässä tunteja laskemaan mitä laivan ahterissa on tullut vietettyä mutta kerrottakoon sinulle mitä ihan oikeasti laivalla tapahtuu...Satamasta lähdettäessä tai sinne tultaessa, on siellä ahterissa perämiehen oltava oman aikansa joka taas riippuu satamasta,laivasta ja kulkuvesistä.
Siinä on aikaa tehdä havaintoja...Ja joskus, kas kummaa, sitä tulee muissa asiossakin liikuttua siellä.
Tämä on sinulle näköjään uutta tietoa mutta kerrottakoon että ei se työ laivalla ole pelkästään brygällä seisoskelua, laiva muilta osin ja lastikin vaativat osansa.
Nyt viimeistäänkin on kyllä käynyt selväksi että ammattimerenkulkija et ole ja sitä mielenkiintoisemmaksi se tekee väittämäsi MOB-harjoituksesta...
"Erinäköisissä hommissa on tullut oltua niin laivoissa kuin niitä vasta tehtäessä."
Siinäpä sitten selvitys...Tällä selityksellä sitten mielestäsi vakuutat?
"Tarkoitat siis varmaan jäälohkareen vesimassan alle joutuessaan hetkellistä vajoamista pinnan alle? ;)"
Niinpä niin...Onhan siinä vesimassaa päällä enemmän tai vähemmän sen vajotessa...
Rautalangasta väännettynä: Isohkot jäälohkareet silloin tällöin,kallistuen, uppoavat näkymättömiin ja nousevat aikanaan takaisin pintaan...ja ihan ilman että siihen kasattaisiin jonkinmoista vesikakkua potkurin "Roiskuttamana" päälle. - hyvinkin..
Jurputtaja kirjoitti:
jätit kommentoimatta osaa tai osittain...
Aivan niin, mitä tulee töihini,mainitsemillani yhtiöillä on ollut vain ja ainoastaan hiekkajaaloja.
Päättelykykysi asioiden yhdistämisessä on lyömätön.
"kyllähän laivan perässä pyörteitä on. niinkuin jo totesin havainneeni empiirisissä tutkimuksissanikin."
Voidanko muuten tutkimuksista puhuessa unohtaa nämä ns."Nolla-tutkimukset" ja puhua tästä edes "Jolla-tutkimuksista"?
Äärimmäisen mielenkiintoista, olet siis ollut harjoituksissa joissa luodaan todellinen vaaratilanne sen sijaan että simuloitaisiin niitä...Kerrohan kuinka korkealta ja missä nopeudessa hyppäsit?
"Katsos kun maailmassa on muitakin toimintatapoja laivoilla kuin kokemasi finskilinskin ja siljan tyylit. Ymmärrätkö?"
Jaa-a, ja että ihanko sitten kaikkien määräysten mukaisiakin?
Kuule, en todellakaan usko.
"Niinpä vähän arvelinkin, eli sinun väittämäsi perustuvat prykältä tekemiisi havaintoihin..?'"
En nyt lähde tässä tunteja laskemaan mitä laivan ahterissa on tullut vietettyä mutta kerrottakoon sinulle mitä ihan oikeasti laivalla tapahtuu...Satamasta lähdettäessä tai sinne tultaessa, on siellä ahterissa perämiehen oltava oman aikansa joka taas riippuu satamasta,laivasta ja kulkuvesistä.
Siinä on aikaa tehdä havaintoja...Ja joskus, kas kummaa, sitä tulee muissa asiossakin liikuttua siellä.
Tämä on sinulle näköjään uutta tietoa mutta kerrottakoon että ei se työ laivalla ole pelkästään brygällä seisoskelua, laiva muilta osin ja lastikin vaativat osansa.
Nyt viimeistäänkin on kyllä käynyt selväksi että ammattimerenkulkija et ole ja sitä mielenkiintoisemmaksi se tekee väittämäsi MOB-harjoituksesta...
"Erinäköisissä hommissa on tullut oltua niin laivoissa kuin niitä vasta tehtäessä."
Siinäpä sitten selvitys...Tällä selityksellä sitten mielestäsi vakuutat?
"Tarkoitat siis varmaan jäälohkareen vesimassan alle joutuessaan hetkellistä vajoamista pinnan alle? ;)"
Niinpä niin...Onhan siinä vesimassaa päällä enemmän tai vähemmän sen vajotessa...
Rautalangasta väännettynä: Isohkot jäälohkareet silloin tällöin,kallistuen, uppoavat näkymättömiin ja nousevat aikanaan takaisin pintaan...ja ihan ilman että siihen kasattaisiin jonkinmoista vesikakkua potkurin "Roiskuttamana" päälle."Aivan niin, mitä tulee töihini,mainitsemillani yhtiöillä on ollut vain ja ainoastaan hiekkajaaloja.
Päättelykykysi asioiden yhdistämisessä on lyömätön."
Arvelin jutuistasi päätellen, että omistat pikkuperämiehen kirjat(osui oikeaan?), joilla pääsee "kippariksi" vain hiekkajaaloihin. En liittänyt jaaloja siljaan tai ylipäänsä muihin varustamoihin.
Muihin vääristelyihisi ja näkemyksiisi enempää puuttumatta palaan alkuperäiseen aiheeseen.
----------------------------------------------
Kuten venäjällä on sanonta: paperi on paperi ja käytäntö on käytäntö. Joten mahdollisimman maalaisjärjellä tajuttavasti:
Omaan käytännön kokemusta liikkuvan laivan perästä hyppäämisestä (pelastautumispuku päällä tietty ja kauniilla kelillä, joten en puhuisi vaaratilanteista..) eikä minulle tai muille hyppijöille ole mitään sen ihmeempiä tapahtunut.
Se on koeteltua faktaa, eri asioita sitten miltä vanavesi näyttää täkiltä katsoessa ja sen perusteella tehdyt päätelmät. - Jurputtaja
hyvinkin.. kirjoitti:
"Aivan niin, mitä tulee töihini,mainitsemillani yhtiöillä on ollut vain ja ainoastaan hiekkajaaloja.
Päättelykykysi asioiden yhdistämisessä on lyömätön."
Arvelin jutuistasi päätellen, että omistat pikkuperämiehen kirjat(osui oikeaan?), joilla pääsee "kippariksi" vain hiekkajaaloihin. En liittänyt jaaloja siljaan tai ylipäänsä muihin varustamoihin.
Muihin vääristelyihisi ja näkemyksiisi enempää puuttumatta palaan alkuperäiseen aiheeseen.
----------------------------------------------
Kuten venäjällä on sanonta: paperi on paperi ja käytäntö on käytäntö. Joten mahdollisimman maalaisjärjellä tajuttavasti:
Omaan käytännön kokemusta liikkuvan laivan perästä hyppäämisestä (pelastautumispuku päällä tietty ja kauniilla kelillä, joten en puhuisi vaaratilanteista..) eikä minulle tai muille hyppijöille ole mitään sen ihmeempiä tapahtunut.
Se on koeteltua faktaa, eri asioita sitten miltä vanavesi näyttää täkiltä katsoessa ja sen perusteella tehdyt päätelmät."Omaan käytännön kokemusta liikkuvan laivan perästä hyppäämisestä (pelastautumispuku päällä tietty ja kauniilla kelillä, joten en puhuisi vaaratilanteista..) eikä minulle tai muille hyppijöille ole mitään sen ihmeempiä tapahtunut."
Katsos kun kauppalaivoilta ei ole tarvetta pomppia oikein joukolla vauhdista veteen...Vai voitko perustella tälläisen älyttömän harjoituksen syyn?
Mitäpä muuten olet tästä:
Miehistö-asetus vaatii merelle lähtevään laivaan minimi-miehityksen...Nyt sitten mukamas osa siitä minimistä ponkaisee liikkuvasta laivasta mereen...Onko sallittua vai ei?
Ihan siis pelkästään tätä kauppalaivoille imbesillä harjoitusta ajatellen?
Entä miksi miehistö hyppisi mereen liikkuvasta laivasta?
Tietääkseen ihan vain että miltä tuntuu pudota liikkuvasta laivasta?
Kiesus sentään kuinka absurdia juttua yrität tarjota.
Sen kummemmin ei kylläkään tarvitse vastausta odotella, jutustasi kyllä hahmottuu kuviosi...Sitä on oltu sitten ihan laivastossa tai rantapyssyn puolella ja harjoiteltu osuman saaneen uiskon jättämistä?
Siinähän sitä sitten onkin kouliinnuttu oikein asiantuntijaksi merenkulkuun ja harjoituksiin, ymmärrän.
Todellakin, kuten sanoit ei jokapuolella mennä näissä asioissa kuten finskillä tai siljalla...Ja en ihmettele että otit hiekkajaalat esiin, se on sinulle jo isohko laiva.
Kerrohan vielä (luonnollisesti pystyt asioita tuntevana) että mistä jutuistani arvelit minun kokemukseni olevan jaala puolelta... - seljetä
Jurputtaja kirjoitti:
"Omaan käytännön kokemusta liikkuvan laivan perästä hyppäämisestä (pelastautumispuku päällä tietty ja kauniilla kelillä, joten en puhuisi vaaratilanteista..) eikä minulle tai muille hyppijöille ole mitään sen ihmeempiä tapahtunut."
Katsos kun kauppalaivoilta ei ole tarvetta pomppia oikein joukolla vauhdista veteen...Vai voitko perustella tälläisen älyttömän harjoituksen syyn?
Mitäpä muuten olet tästä:
Miehistö-asetus vaatii merelle lähtevään laivaan minimi-miehityksen...Nyt sitten mukamas osa siitä minimistä ponkaisee liikkuvasta laivasta mereen...Onko sallittua vai ei?
Ihan siis pelkästään tätä kauppalaivoille imbesillä harjoitusta ajatellen?
Entä miksi miehistö hyppisi mereen liikkuvasta laivasta?
Tietääkseen ihan vain että miltä tuntuu pudota liikkuvasta laivasta?
Kiesus sentään kuinka absurdia juttua yrität tarjota.
Sen kummemmin ei kylläkään tarvitse vastausta odotella, jutustasi kyllä hahmottuu kuviosi...Sitä on oltu sitten ihan laivastossa tai rantapyssyn puolella ja harjoiteltu osuman saaneen uiskon jättämistä?
Siinähän sitä sitten onkin kouliinnuttu oikein asiantuntijaksi merenkulkuun ja harjoituksiin, ymmärrän.
Todellakin, kuten sanoit ei jokapuolella mennä näissä asioissa kuten finskillä tai siljalla...Ja en ihmettele että otit hiekkajaalat esiin, se on sinulle jo isohko laiva.
Kerrohan vielä (luonnollisesti pystyt asioita tuntevana) että mistä jutuistani arvelit minun kokemukseni olevan jaala puolelta..."Katsos kun kauppalaivoilta ei ole tarvetta pomppia oikein joukolla vauhdista veteen..."
-kukas tässä on kauppalaivoista puhunut?
"Vai voitko perustella tälläisen älyttömän harjoituksen syyn? "
Harjoitellaan pudonneen/meressä olevan hlön pelastamista..
"Miehistö-asetus vaatii merelle lähtevään laivaan minimi-miehityksen...Nyt sitten mukamas osa siitä minimistä ponkaisee liikkuvasta laivasta mereen...Onko sallittua vai ei? "
-On sitä useinkin tullut oltua laivalla jonka määrämiehityksestä puuttuu tilapäisesti joku, esim. sairauksien tms. syiden vuoksi. Oletkos ikinä semmoisessa laivassa ollut? Ja silloin henkilö puuttuu miehityksestä koko matkan ajan.
"Entä miksi miehistö hyppisi mereen liikkuvasta laivasta?
Tietääkseen ihan vain että miltä tuntuu pudota liikkuvasta laivasta? "
-harjoituksen vuoksi..
"Sitä on oltu sitten ihan laivastossa tai rantapyssyn puolella ja harjoiteltu osuman saaneen uiskon jättämistä? "
-alat päästä jyvälle, puhutaan tosin laivoista eikä veneistä
"Kerrohan vielä (luonnollisesti pystyt asioita tuntevana) että mistä jutuistani arvelit minun kokemukseni olevan jaala puolelta..."
-kirjoitit toimineesi kipparina laivassa ja juttujesi perusteella päättelin, että merikapteenin papereita sinulla ei kyllä ole, mutta kenties olet käynyt kipinästä pikkuperämieheksi-kirjekurssin ja päässyt joskus vikaeeraamaan jonkun pikkulaivan kipparia, mihin aliperämiehen paperit riittää. Osuinko oikeaan? - Jurputtaja
seljetä kirjoitti:
"Katsos kun kauppalaivoilta ei ole tarvetta pomppia oikein joukolla vauhdista veteen..."
-kukas tässä on kauppalaivoista puhunut?
"Vai voitko perustella tälläisen älyttömän harjoituksen syyn? "
Harjoitellaan pudonneen/meressä olevan hlön pelastamista..
"Miehistö-asetus vaatii merelle lähtevään laivaan minimi-miehityksen...Nyt sitten mukamas osa siitä minimistä ponkaisee liikkuvasta laivasta mereen...Onko sallittua vai ei? "
-On sitä useinkin tullut oltua laivalla jonka määrämiehityksestä puuttuu tilapäisesti joku, esim. sairauksien tms. syiden vuoksi. Oletkos ikinä semmoisessa laivassa ollut? Ja silloin henkilö puuttuu miehityksestä koko matkan ajan.
"Entä miksi miehistö hyppisi mereen liikkuvasta laivasta?
Tietääkseen ihan vain että miltä tuntuu pudota liikkuvasta laivasta? "
-harjoituksen vuoksi..
"Sitä on oltu sitten ihan laivastossa tai rantapyssyn puolella ja harjoiteltu osuman saaneen uiskon jättämistä? "
-alat päästä jyvälle, puhutaan tosin laivoista eikä veneistä
"Kerrohan vielä (luonnollisesti pystyt asioita tuntevana) että mistä jutuistani arvelit minun kokemukseni olevan jaala puolelta..."
-kirjoitit toimineesi kipparina laivassa ja juttujesi perusteella päättelin, että merikapteenin papereita sinulla ei kyllä ole, mutta kenties olet käynyt kipinästä pikkuperämieheksi-kirjekurssin ja päässyt joskus vikaeeraamaan jonkun pikkulaivan kipparia, mihin aliperämiehen paperit riittää. Osuinko oikeaan?tarua eri maustein ryyditettynä.
"-kukas tässä on kauppalaivoista puhunut?"
Minä ja sinä olet antanut ymmärtää että niistä on kyse...Ja entistä selvemmin käy ilmi että "Empiiriset tutkimuksesi" perustuvat varusmies-koulutukseen, varsinkaan kun ei vain tunnu selkiävän millään se koulutuksesi ja työnkuvasi...
"Harjoitellaan pudonneen/meressä olevan hlön pelastamista.."
Hahaa!!
Ihan niin varmaan juu, mereen pudonnut pelastetaan sillä että laivasta lasketaan MOB-vene tai pelastusvene, ei sillä että miehistö ottaa riskejä ja pomppii vauhdissa veteen, älä ihmeesasä tarjoile tämmöstä paskaa muualle kuin hiekkalaatikolle toimijoille.
Todettakoon vielä että jos porukka pomppii laidan yli niin sitä ei kutsuta MOB-harjoitukseksi vaan laivan jätöksi.
"-On sitä useinkin tullut oltua laivalla jonka määrämiehityksestä puuttuu tilapäisesti joku, esim. sairauksien tms. syiden vuoksi. Oletkos ikinä semmoisessa laivassa ollut? Ja silloin henkilö puuttuu miehityksestä koko matkan ajan."
Kyllä ja silloin on puute korjattava heti kun siihen on mahdollisuus ja huomaa: Tällöinkin on arviotava että voidaanko lähteä satamasta seuraavaan, riippuen siitä kuka/ketkä puuttuvat vahvuudesta...Turha yrittää tulkita pykälää niin että kulussa olevan aluksen miehistö voi pomppia laidan yli samalla verukkeella.
Mitä taas tulee siihen että vaikkapa merellä porukkaa sairastuu niin sille taas ei välttämättä kukaan mitään voi...mutta sille tasan tarkkaan voi että kulussa olessa aluksesta ei oma-ehtoisesti miehistöä katoa.
Ei tässä pitäsi olla mitään epäselvää.
"-harjoituksen vuoksi.."
Kerro nyt perhana että minkä harjoituksen vuoksi pitäsi miehistön loikkia liikkuvasta laivasta?
Ensimmäisenkään MOB-harjoituksen proseduuriin tämmöinen joukkopako ei kuulu, ei myöskään edes yksittäisen hemmon loikaaminen laivasta.
"-alat päästä jyvälle, puhutaan tosin laivoista eikä veneistä"
Elikäs sieltä taas se armeija ponnahti esiin...Kuules nyt emppiirinen tutkija, kauppalaiva on kauppalaiva ja 20000 tonninen sellainen on ihan jotain muuta kuin suurinkaan armeijan kiulu.
"-kirjoitit toimineesi kipparina laivassa ja juttujesi perusteella päättelin, että merikapteenin papereita sinulla ei kyllä ole, mutta kenties olet käynyt kipinästä pikkuperämieheksi-kirjekurssin ja päässyt joskus vikaeeraamaan jonkun pikkulaivan kipparia, mihin aliperämiehen paperit riittää. Osuinko oikeaan?"
Et todellakaan osunut ja jos todellakin olisit näistä vaatimuksista perillä niin et ihmettelsi että pääsekö Siljalle hommiin pikkuperämiehen pätevyydellä...Ei todellakaan pääse.
Mutta kuule, mehän voimme sopia että sinä empiirisenä varusmiestutkijana olet pätevämpi kuin minä, tiedät hydrodynamiikan kuin omat taskusi ja tunnet kauppalaivat läpikotaisin.
Voinet syventää tietojasi ja taitojasi vaikkapa Ruotsin tai Tallinan ristelyllä ja hypätä väitteesi oikeaksi todistaaksesi vauhdissa Siljan ahterista... - erikseen..
Jurputtaja kirjoitti:
tarua eri maustein ryyditettynä.
"-kukas tässä on kauppalaivoista puhunut?"
Minä ja sinä olet antanut ymmärtää että niistä on kyse...Ja entistä selvemmin käy ilmi että "Empiiriset tutkimuksesi" perustuvat varusmies-koulutukseen, varsinkaan kun ei vain tunnu selkiävän millään se koulutuksesi ja työnkuvasi...
"Harjoitellaan pudonneen/meressä olevan hlön pelastamista.."
Hahaa!!
Ihan niin varmaan juu, mereen pudonnut pelastetaan sillä että laivasta lasketaan MOB-vene tai pelastusvene, ei sillä että miehistö ottaa riskejä ja pomppii vauhdissa veteen, älä ihmeesasä tarjoile tämmöstä paskaa muualle kuin hiekkalaatikolle toimijoille.
Todettakoon vielä että jos porukka pomppii laidan yli niin sitä ei kutsuta MOB-harjoitukseksi vaan laivan jätöksi.
"-On sitä useinkin tullut oltua laivalla jonka määrämiehityksestä puuttuu tilapäisesti joku, esim. sairauksien tms. syiden vuoksi. Oletkos ikinä semmoisessa laivassa ollut? Ja silloin henkilö puuttuu miehityksestä koko matkan ajan."
Kyllä ja silloin on puute korjattava heti kun siihen on mahdollisuus ja huomaa: Tällöinkin on arviotava että voidaanko lähteä satamasta seuraavaan, riippuen siitä kuka/ketkä puuttuvat vahvuudesta...Turha yrittää tulkita pykälää niin että kulussa olevan aluksen miehistö voi pomppia laidan yli samalla verukkeella.
Mitä taas tulee siihen että vaikkapa merellä porukkaa sairastuu niin sille taas ei välttämättä kukaan mitään voi...mutta sille tasan tarkkaan voi että kulussa olessa aluksesta ei oma-ehtoisesti miehistöä katoa.
Ei tässä pitäsi olla mitään epäselvää.
"-harjoituksen vuoksi.."
Kerro nyt perhana että minkä harjoituksen vuoksi pitäsi miehistön loikkia liikkuvasta laivasta?
Ensimmäisenkään MOB-harjoituksen proseduuriin tämmöinen joukkopako ei kuulu, ei myöskään edes yksittäisen hemmon loikaaminen laivasta.
"-alat päästä jyvälle, puhutaan tosin laivoista eikä veneistä"
Elikäs sieltä taas se armeija ponnahti esiin...Kuules nyt emppiirinen tutkija, kauppalaiva on kauppalaiva ja 20000 tonninen sellainen on ihan jotain muuta kuin suurinkaan armeijan kiulu.
"-kirjoitit toimineesi kipparina laivassa ja juttujesi perusteella päättelin, että merikapteenin papereita sinulla ei kyllä ole, mutta kenties olet käynyt kipinästä pikkuperämieheksi-kirjekurssin ja päässyt joskus vikaeeraamaan jonkun pikkulaivan kipparia, mihin aliperämiehen paperit riittää. Osuinko oikeaan?"
Et todellakaan osunut ja jos todellakin olisit näistä vaatimuksista perillä niin et ihmettelsi että pääsekö Siljalle hommiin pikkuperämiehen pätevyydellä...Ei todellakaan pääse.
Mutta kuule, mehän voimme sopia että sinä empiirisenä varusmiestutkijana olet pätevämpi kuin minä, tiedät hydrodynamiikan kuin omat taskusi ja tunnet kauppalaivat läpikotaisin.
Voinet syventää tietojasi ja taitojasi vaikkapa Ruotsin tai Tallinan ristelyllä ja hypätä väitteesi oikeaksi todistaaksesi vauhdissa Siljan ahterista..."Hahaa!!
Ihan niin varmaan juu, mereen pudonnut pelastetaan sillä että laivasta lasketaan MOB-vene tai pelastusvene, ei sillä että miehistö ottaa riskejä ja pomppii vauhdissa veteen, älä ihmeesasä tarjoile tämmöstä paskaa muualle kuin hiekkalaatikolle toimijoille.
Todettakoon vielä että jos porukka pomppii laidan yli niin sitä ei kutsuta MOB-harjoitukseksi vaan laivan jätöksi. "
-Ei se nyt oikein taida mahtua päähäsi että maailmassa on muunkinlaisia harjoituksia, kuin nämä perinteiset Kauppalaiva MOBit jossa pikkuperämies matruusin kanssa istuu veneeseen ja poosu laskee paatin jos harjoitusten kiroilultaan ehtii.
Olisi kiva nähdä miten laskette veneen kovassa kelissä.
Silloin katsos on parempi ajaa laivalla lähelle ja sivu/bunkkeri/luotsiportista tai kannelta pintapelastaja mereen noutamaan uhri.
"Kerro nyt perhana että minkä harjoituksen vuoksi pitäsi miehistön loikkia liikkuvasta laivasta?
Ensimmäisenkään MOB-harjoituksen proseduuriin tämmöinen joukkopako ei kuulu, ei myöskään edes yksittäisen hemmon loikaaminen laivasta. "
-hohhoijaa.. viimeinen oljenkorsi kauppalaivan proseduurit ja IMO:n konventiot joista ei löytynyt mitään ko. harjoituksesta? ;)
"Et todellakaan osunut ja jos todellakin olisit näistä vaatimuksista perillä niin et ihmettelsi että pääsekö Siljalle hommiin pikkuperämiehen pätevyydellä...Ei todellakaan pääse. "
-Ai, tunnen hlökohtaisesti kyllä muutamia aliperämiehen kirjan omaavia jotka siljalla työskennelleet.
Ps. "varsinkaan kun ei vain tunnu selkiävän millään se koulutuksesi ja työnkuvasi..."
-YKM, DI ja Valtiollisissa sekä kaupallisissa laivoissa eri vakansseilla, sittemmin telakkaa osv.
Kerropas oma koulutus ja työsi, niin katsotaan kannattaako keskustelua jatkaa. - Jurputtaja
erikseen.. kirjoitti:
"Hahaa!!
Ihan niin varmaan juu, mereen pudonnut pelastetaan sillä että laivasta lasketaan MOB-vene tai pelastusvene, ei sillä että miehistö ottaa riskejä ja pomppii vauhdissa veteen, älä ihmeesasä tarjoile tämmöstä paskaa muualle kuin hiekkalaatikolle toimijoille.
Todettakoon vielä että jos porukka pomppii laidan yli niin sitä ei kutsuta MOB-harjoitukseksi vaan laivan jätöksi. "
-Ei se nyt oikein taida mahtua päähäsi että maailmassa on muunkinlaisia harjoituksia, kuin nämä perinteiset Kauppalaiva MOBit jossa pikkuperämies matruusin kanssa istuu veneeseen ja poosu laskee paatin jos harjoitusten kiroilultaan ehtii.
Olisi kiva nähdä miten laskette veneen kovassa kelissä.
Silloin katsos on parempi ajaa laivalla lähelle ja sivu/bunkkeri/luotsiportista tai kannelta pintapelastaja mereen noutamaan uhri.
"Kerro nyt perhana että minkä harjoituksen vuoksi pitäsi miehistön loikkia liikkuvasta laivasta?
Ensimmäisenkään MOB-harjoituksen proseduuriin tämmöinen joukkopako ei kuulu, ei myöskään edes yksittäisen hemmon loikaaminen laivasta. "
-hohhoijaa.. viimeinen oljenkorsi kauppalaivan proseduurit ja IMO:n konventiot joista ei löytynyt mitään ko. harjoituksesta? ;)
"Et todellakaan osunut ja jos todellakin olisit näistä vaatimuksista perillä niin et ihmettelsi että pääsekö Siljalle hommiin pikkuperämiehen pätevyydellä...Ei todellakaan pääse. "
-Ai, tunnen hlökohtaisesti kyllä muutamia aliperämiehen kirjan omaavia jotka siljalla työskennelleet.
Ps. "varsinkaan kun ei vain tunnu selkiävän millään se koulutuksesi ja työnkuvasi..."
-YKM, DI ja Valtiollisissa sekä kaupallisissa laivoissa eri vakansseilla, sittemmin telakkaa osv.
Kerropas oma koulutus ja työsi, niin katsotaan kannattaako keskustelua jatkaa."-Ei se nyt oikein taida mahtua päähäsi että maailmassa on muunkinlaisia harjoituksia, kuin nämä perinteiset Kauppalaiva MOBit jossa pikkuperämies matruusin kanssa istuu veneeseen ja poosu laskee paatin jos harjoitusten kiroilultaan ehtii."
Onpa hyvinkin, sinun tarjoilemasi varusmiesten koulutus on juuri sitä mutta älä tule väittämään että niin tehdään kauppalaivoilla.
"Olisi kiva nähdä miten laskette veneen kovassa kelissä"
On laskettu eteläisellä itämerellä ja pelastettu saksalais perhe kaatuneen purjekatin runkojen välistä.
Jos todellisuudessa sinulla olisi tietämystä niin et ihmettelisi veneen laskua kovassa kelissä, se ei ole ongelma...vaan se ylösnostaminen.
Uuudemmissa aluksissa on vapaasti pudotettavat veneet, näetkö semkin pudottamisen jonkinlaisena ongelmana kelin suhteen?
MOB-vene taasen on yhden vaijerin päässä, sekään ei ole ongelma...Lisäksi on tapana tehdä niin että laivan kylki suojaa laskua ja nostoa, opetetaanko varusmiehille operoimaan aallokon puolella?
Kusetko vastatuuleen?
"Silloin katsos on parempi ajaa laivalla lähelle ja sivu/bunkkeri/luotsiportista tai kannelta pintapelastaja mereen noutamaan uhri."
Laivan kanssa ei sitten mennä vedessä olijan viereen, ihan vain tiedoksesi...ja "Pintapelastaja"(Kappas vaan, hälytysluettelosta laivoilta puuttuvatkin ihan kokonaan "Pintapelastajat", varmaankin vahingossa jääneet listoista pois...?) ei kyllä lähde uimaan kovassa kelissä yhtikäs mihinkään, veteen ei mennä jos ei venettä ole vieressä.
On sulla jutut....
"-hohhoijaa.. viimeinen oljenkorsi kauppalaivan proseduurit ja IMO:n konventiot joista ei löytynyt mitään ko. harjoituksesta? ;)"
Opettele lukemaan siten että ymmärrät mitä tekstissä tarkoitetaan...Uudestaam: Yksikään MOB-harjoitus kauppalaivoilla ei perustu siihen että miehistöä pomppii vauhdissa laidan yli ja takuuvarmasti sellaisen harjoituksen järjestäjä on alta aikayksikön merenkulkuviranomaisten haastattelussa.
Mikä tässä on epäselvää?
"-Ai, tunnen hlökohtaisesti kyllä muutamia aliperämiehen kirjan omaavia jotka siljalla työskennelleet."
No kas kummaa...Perehdyhän asetukseen kauppa-alusten päällystöstä ja tutkaile sitä matkustaja-alukset, lyhyet kansainväliset matkat ja tonnit huomioiden.
Siellä ei aliperämiehen pätevyyttä hyväksytä, vai olisko nyt ihan niin että lait ja asetukset ovat väärässä ja kaveris ynnä sinä oikeassa,ovat onnistuneet vieläpä siljan vakuuttamaan siitä että aliperämiehenkirja riittää?
Huimaa...
Henkilökohtaiset kontaktisi puhuvat siis saman tason paskaa kuin sinäkin ja samanlaisella pätemisen tarpeella.
Vai meinaatko tosissaan että Silja luistelee pätevyysvaatimuksista noin vain ja kukaan ei valvo?
Silloin minä voin kysyä että miltä planeetalta olet kotoisin?
"-YKM, DI ja Valtiollisissa sekä kaupallisissa laivoissa eri vakansseilla, sittemmin telakkaa osv."
Siis mitä?
Kauppalaivoille noista ei kelpaa yksikään, ei edes messilikan jobiin, ykm ei kerro yhtikäs mitään laivalla työskentelyn pätevyydestä.
Taas kerran, älä jauha paskaa kokemuksistasi kauppalaivoissa, niitä nimittäin sinulla ei tunnu olevan Ruotsin-risteilyä kummempaa.
YKM,DI,OSV...Kas kun ei RPM...
Koulutukseni?
Merimies-ammattikoulu, merenkulku-opisto, pätevyys merikapteeni ja kaikki siitä alaspäin, lisäksi linjaluotsin pätevyys välille Hki-Harmaja ja Orre-Kotka.
- Syvänmeren sukeltaja
Se riippuu siitä, että liikkuuko laiva vai ei.
Jos laiva on vaikka redillä on sama mistä hyppää yli laidan.
Outo kysymys, mistä on turvallisinta tippua (hypätä) yli laidan, yleensä silloin on tarkoituskin päästää ilmat pihalle itsestään.
Suosittelen ,että hyppäät ahterista.- vapauteeen..
HAHAha täällä taas maakravut koittaa päteä jostain squat-ilmiöstä. Miten se liittyy nyt mihinkään, ei ainakaan olennaisesti sillä kuten on moni todistanu ja maalaisjärkikin sen sanoo että ahteristahan sitä kannattaa hypätä.
Sä varmaan uskot siihenkin että kun laiva uppoaa niin se imee mukanaan kaikki (ihmiset) hahah..
te ootte päälliköitä kyllä
- seven seas sailor
Huomattavasti turvallisenpaa pysyä reelinkien sisäpuolella.
- Primero Sukeltaja
Yleensä sitä hypätään tahallaan yli laidan.
Paras tulos saavutetaan jos laittaa muutaman kilon painot taskuihin.
- infoa
"Onpa hyvinkin, sinun tarjoilemasi varusmiesten koulutus on juuri sitä mutta älä tule väittämään että niin tehdään kauppalaivoilla. "
-älä pistä sanoja suuhuni, en missään vaiheessa ole väittänyt että kauppalaivassa niin harjoitellaan
"Jos todellisuudessa sinulla olisi tietämystä niin et ihmettelisi veneen laskua kovassa kelissä, se ei ole ongelma...vaan se ylösnostaminen.
Uuudemmissa aluksissa on vapaasti pudotettavat veneet, näetkö semkin pudottamisen jonkinlaisena ongelmana kelin suhteen? "
-Äläpäs ala saivartelemaan, tarkoitettiin nyt koko pelastustapahtumaa, joka kovassa kelissä suoritetaan tuloksekkaammin/turvallisemmin lähettämällä pintapelastaja veteen, eikä venettä laskemalla.
Esim. pelastettiinko Estonia-tapauksessa henkilöitä vedestä laskemalla MOB-veneitä?
"veteen ei mennä jos ei venettä ole vieressä.
On sulla jutut.... "
-tuo on valetta/tietämättömyyttä
"Siis mitä?
Kauppalaivoille noista ei kelpaa yksikään, ei edes messilikan jobiin, ykm ei kerro yhtikäs mitään laivalla työskentelyn pätevyydestä.
Taas kerran, älä jauha paskaa kokemuksistasi kauppalaivoissa, niitä nimittäin sinulla ei tunnu olevan Ruotsin-risteilyä kummempaa.
YKM,DI,OSV...Kas kun ei RPM... "
-Heh, kyllä muutama vuosi sitten Ylikonemestarinkirjalla vielä joitain jobeja sai. Ja tuntuu nykyäänkin olevan kova pula. (tuli muutamia vuosia mainitsemiasi RPM:iäkin seurattua kauppalaivoissa)
Mutta kiitos vihjeestä, tarvii käydä päivittämässä kirjat, jos joku päivä takaisin merelle lähtee. Jos ei kerran messilikankaan jobi nykyään aukene.
(Maista kyllä lähes tuplaten palkkaa, että en taida lähiaikoina lähteä..)
Ps. Tuli sitä valtion laivoissakin oltua "hieman" varusmiesaikaa kauemmin.- Ingen gör
Herra kantapeikko on kyllä puhunut itsensä pussiin useammankin kerran. Esim.
"älä pistä sanoja suuhuni, en missään vaiheessa ole väittänyt että kauppalaivassa niin harjoitellaan"
Herra yliherra, kun koko topicin aihe oli NIMENOMAAN isolta kauppalaivalta tyyliin silja tai viikkari hyppääminen! Niin turha ylipäätään ruveta saivartelemaan jostain kuha-luokan harjoitus maneereista! Niin mutta eihän niitä valioyksilöitä sieltä valtion laiturissa makaavista sillipurkeista löydykään. Pitkä mutta kapea leipä sano! - Yks mesu
Ingen gör kirjoitti:
Herra kantapeikko on kyllä puhunut itsensä pussiin useammankin kerran. Esim.
"älä pistä sanoja suuhuni, en missään vaiheessa ole väittänyt että kauppalaivassa niin harjoitellaan"
Herra yliherra, kun koko topicin aihe oli NIMENOMAAN isolta kauppalaivalta tyyliin silja tai viikkari hyppääminen! Niin turha ylipäätään ruveta saivartelemaan jostain kuha-luokan harjoitus maneereista! Niin mutta eihän niitä valioyksilöitä sieltä valtion laiturissa makaavista sillipurkeista löydykään. Pitkä mutta kapea leipä sano!Just. Mikkihiirikapaiset naama punaisena ohjusveneen brygalla, kun varusmies ruorimies ilmoittaa palvelleensa vastaantulevassa pöntössä perämiehenä.
Minkä koulun muuten tarkalleen ottaen kävit, että sait ykm:n pätevyyden? - Jurputtaja
"Esim. pelastettiinko Estonia-tapauksessa henkilöitä vedestä laskemalla MOB-veneitä?"
Ei pelastettu kun kaikki pelastetut olivat lautoissa...Merestä ei laivoihin pelastettu ketään.
Huomaa että laivoista ei myöskään ketäänn "Pintapelastajaa" lähetetty, kuinka olisi voitukkaan kun semmoisia ei ole olemassakaan kauppalaivoilla, ovat enemmänkin heko-hommia ne...
"-tuo on valetta/tietämättömyyttä"
Edelleen, kauppalaivoilta ei ponkaista mereen, ei vauhdissa eikä merellä kovassa kelissä paikallaan oltaessakaan.
Pelastamisen tarkoituksena kun on saada uhri ylös sitten että siinä ei menetetä ihmishenkiä...Oletko koskaan pukenut pelastuspukua? Siinä hommasa on oltava äärimmäisen tarkka, silti se ei takaa täyttä turvallisuutta.
Kiireessä ja väärin päälle vedetty puku toimii kuin ongen koho, kelluuttaa uimaria pysty-asennossa,sillä erotuksella vain että pää on alaspäin...Näitä onnettomuuksia on kauppalaivoilla harjoituksissa tapahtunut ja niitä ei todellakaan lähetä hakemalla hakemaan "Pintapelastajan" roolissa.
"-Heh, kyllä muutama vuosi sitten Ylikonemestarinkirjalla vielä joitain jobeja sai. Ja tuntuu nykyäänkin olevan kova pula. (tuli muutamia vuosia mainitsemiasi RPM:iäkin seurattua kauppalaivoissa)"
Jos sitten sattuu olemaan niin että omaa voimalan konemestarin pätevyyden niin sillähän ei sitten laivalle ole mitään asiaa.
"Mutta kiitos vihjeestä, tarvii käydä päivittämässä kirjat, jos joku päivä takaisin merelle lähtee. Jos ei kerran messilikankaan jobi nykyään aukene.
(Maista kyllä lähes tuplaten palkkaa, että en taida lähiaikoina lähteä..)"
Aivan, kannattaa ensimmäiseksi tsekata pätevyysvaatimuksia, varsinkin sen Siljan jossa kaverisi aliperämiehen kirjalla seilaavat...sinnehän varmaan pääsisi,vai?
Maista saa parempaa palkkaa, sitä olenkin jo nelisen vuotta nauttinut....on sentään näköjään joku asia jonka olet kavereiltasi totuudenmukaisesti selvittänyt.
Nyt sitten riitti tästä, loma alkaa ja sinä olet tietämättömyytesi monessa asiassa esiin tuonut, päinvastaisista väitteistäsi huolimatta...vänkäämisen sijaan kannattais katso mitä tuli kirjoitettua ennen kuin alat kiistämään sanojasi, ne kun ovat kaikkien luettavissa. - paljon...
Jurputtaja kirjoitti:
"Esim. pelastettiinko Estonia-tapauksessa henkilöitä vedestä laskemalla MOB-veneitä?"
Ei pelastettu kun kaikki pelastetut olivat lautoissa...Merestä ei laivoihin pelastettu ketään.
Huomaa että laivoista ei myöskään ketäänn "Pintapelastajaa" lähetetty, kuinka olisi voitukkaan kun semmoisia ei ole olemassakaan kauppalaivoilla, ovat enemmänkin heko-hommia ne...
"-tuo on valetta/tietämättömyyttä"
Edelleen, kauppalaivoilta ei ponkaista mereen, ei vauhdissa eikä merellä kovassa kelissä paikallaan oltaessakaan.
Pelastamisen tarkoituksena kun on saada uhri ylös sitten että siinä ei menetetä ihmishenkiä...Oletko koskaan pukenut pelastuspukua? Siinä hommasa on oltava äärimmäisen tarkka, silti se ei takaa täyttä turvallisuutta.
Kiireessä ja väärin päälle vedetty puku toimii kuin ongen koho, kelluuttaa uimaria pysty-asennossa,sillä erotuksella vain että pää on alaspäin...Näitä onnettomuuksia on kauppalaivoilla harjoituksissa tapahtunut ja niitä ei todellakaan lähetä hakemalla hakemaan "Pintapelastajan" roolissa.
"-Heh, kyllä muutama vuosi sitten Ylikonemestarinkirjalla vielä joitain jobeja sai. Ja tuntuu nykyäänkin olevan kova pula. (tuli muutamia vuosia mainitsemiasi RPM:iäkin seurattua kauppalaivoissa)"
Jos sitten sattuu olemaan niin että omaa voimalan konemestarin pätevyyden niin sillähän ei sitten laivalle ole mitään asiaa.
"Mutta kiitos vihjeestä, tarvii käydä päivittämässä kirjat, jos joku päivä takaisin merelle lähtee. Jos ei kerran messilikankaan jobi nykyään aukene.
(Maista kyllä lähes tuplaten palkkaa, että en taida lähiaikoina lähteä..)"
Aivan, kannattaa ensimmäiseksi tsekata pätevyysvaatimuksia, varsinkin sen Siljan jossa kaverisi aliperämiehen kirjalla seilaavat...sinnehän varmaan pääsisi,vai?
Maista saa parempaa palkkaa, sitä olenkin jo nelisen vuotta nauttinut....on sentään näköjään joku asia jonka olet kavereiltasi totuudenmukaisesti selvittänyt.
Nyt sitten riitti tästä, loma alkaa ja sinä olet tietämättömyytesi monessa asiassa esiin tuonut, päinvastaisista väitteistäsi huolimatta...vänkäämisen sijaan kannattais katso mitä tuli kirjoitettua ennen kuin alat kiistämään sanojasi, ne kun ovat kaikkien luettavissa."Ei pelastettu kun kaikki pelastetut olivat lautoissa...Merestä ei laivoihin pelastettu ketään.
Huomaa että laivoista ei myöskään ketäänn "Pintapelastajaa" lähetetty, kuinka olisi voitukkaan kun semmoisia ei ole olemassakaan kauppalaivoilla, ovat enemmänkin heko-hommia ne... "
-Miten ajattelit että uhrit lautoista laivaan saatiin? Ne joita ei hekoilla vinssattu.
"Jos sitten sattuu olemaan niin että omaa voimalan konemestarin pätevyyden niin sillähän ei sitten laivalle ole mitään asiaa. "
-Eipä taida sinulla olla paljon hajua muusta kuin perämiesten pätevyyksistä. Ylikonemestarin pahveilla katsos seilaa laivassa kuin laivassa, maapuolen pätevyydet erikseen.
"..vänkäämisen sijaan kannattais katso mitä tuli kirjoitettua ennen kuin alat kiistämään sanojasi, ne kun ovat kaikkien luettavissa."
-Totta koskee sinua aika hyvin tämä pointti.
Olen tuonut esille, että olen hypännyt vajaa satametrisen laivan perästä kulussa ja olen kellunut jollan kanssa ison RoRon vanavedessä. Ja tässä vielä olen.
Sinä olet omassa päässäsi liittänyt hyppimiseni kauppalaivaan.
------------------------------
Summa summarum:
Käytännön kokemukseni mukaan laivan perä on paras paikka hypätä mereen liikkuvasta laivasta.
Jos ei omaa muuta kokemusta ko. asiasta kuin kannelta alas katselua, vastaukset rajoittuvat spekuloimisen tasolle. - sariiiiiiiiiiiiiiiii
Jurputtaja kirjoitti:
"Esim. pelastettiinko Estonia-tapauksessa henkilöitä vedestä laskemalla MOB-veneitä?"
Ei pelastettu kun kaikki pelastetut olivat lautoissa...Merestä ei laivoihin pelastettu ketään.
Huomaa että laivoista ei myöskään ketäänn "Pintapelastajaa" lähetetty, kuinka olisi voitukkaan kun semmoisia ei ole olemassakaan kauppalaivoilla, ovat enemmänkin heko-hommia ne...
"-tuo on valetta/tietämättömyyttä"
Edelleen, kauppalaivoilta ei ponkaista mereen, ei vauhdissa eikä merellä kovassa kelissä paikallaan oltaessakaan.
Pelastamisen tarkoituksena kun on saada uhri ylös sitten että siinä ei menetetä ihmishenkiä...Oletko koskaan pukenut pelastuspukua? Siinä hommasa on oltava äärimmäisen tarkka, silti se ei takaa täyttä turvallisuutta.
Kiireessä ja väärin päälle vedetty puku toimii kuin ongen koho, kelluuttaa uimaria pysty-asennossa,sillä erotuksella vain että pää on alaspäin...Näitä onnettomuuksia on kauppalaivoilla harjoituksissa tapahtunut ja niitä ei todellakaan lähetä hakemalla hakemaan "Pintapelastajan" roolissa.
"-Heh, kyllä muutama vuosi sitten Ylikonemestarinkirjalla vielä joitain jobeja sai. Ja tuntuu nykyäänkin olevan kova pula. (tuli muutamia vuosia mainitsemiasi RPM:iäkin seurattua kauppalaivoissa)"
Jos sitten sattuu olemaan niin että omaa voimalan konemestarin pätevyyden niin sillähän ei sitten laivalle ole mitään asiaa.
"Mutta kiitos vihjeestä, tarvii käydä päivittämässä kirjat, jos joku päivä takaisin merelle lähtee. Jos ei kerran messilikankaan jobi nykyään aukene.
(Maista kyllä lähes tuplaten palkkaa, että en taida lähiaikoina lähteä..)"
Aivan, kannattaa ensimmäiseksi tsekata pätevyysvaatimuksia, varsinkin sen Siljan jossa kaverisi aliperämiehen kirjalla seilaavat...sinnehän varmaan pääsisi,vai?
Maista saa parempaa palkkaa, sitä olenkin jo nelisen vuotta nauttinut....on sentään näköjään joku asia jonka olet kavereiltasi totuudenmukaisesti selvittänyt.
Nyt sitten riitti tästä, loma alkaa ja sinä olet tietämättömyytesi monessa asiassa esiin tuonut, päinvastaisista väitteistäsi huolimatta...vänkäämisen sijaan kannattais katso mitä tuli kirjoitettua ennen kuin alat kiistämään sanojasi, ne kun ovat kaikkien luettavissa."Ei pelastettu kun kaikki pelastetut olivat lautoissa...Merestä ei laivoihin pelastettu ketään.
Huomaa että laivoista ei myöskään ketäänn "Pintapelastajaa" lähetetty, kuinka olisi voitukkaan kun semmoisia ei ole olemassakaan kauppalaivoilla, ovat enemmänkin heko-hommia ne..."
pelastettiin merestä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse3577817Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1075539Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi1114633Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli274440Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos1534336Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s523957Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1573829Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan773727Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava373647SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha853471