Vetolaitteen kumipalkeiden vaihto

ietuna

Miten hankala operaatio on vaihtaa Volvon sp 290 vetolaitteeseen uudet kumipalkeet? Onnistuuko yksistään, hyvän ohjeistuksen kanssa, vai vaatiiko välttämättä kaverin, jolla on aiempaa kokemusta aiheesta? Viimeksi palkeet on vaihdettu edellisen omistajan aikaan, vuosikausia sitten.

15

2394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinkin onnistuu ok

      Otat yläkulmavaihteen irti, lähtee kopan irrotuksen jälkeen sivuissa olevilla 2 kpl 14mm avaimella ja 2kpl kuusio pultteja kopan alla, lemmari irti ja nostat kulman pois, saattaa takertaa ristikosta ja akselin holkinta joka nousee ylös päin helposta, painat ruuvarilla alas.Kun purat katso missä järjästyksessä ohuet simmi levyt on jos nousevat pois laakeri syvennyksestä. Kasatessa laita uudet öljyt ennen kulman kiinnitystä niin ovat helppo kaataa perään, uusi yläkulmaan O renkaat ja puhdista taso johon itse laitoin tiiviste liimaa, toiset ei laita. Tärkeintä on kasata samaan järjästykseen kun purat, irto osia ei ole kun ohuet simmilevyt jotka kiristävät laakerin pesään. Kannattaa samalla tarkastaa että murroksen ristikot ovat herkät ja kunnossa, tarvike ristikossa nipat ja orginaaleissa ei. Pakoputken palkeen pystyt vaihtamaan kun trimmaat vetarin ylös. Ei ole kummoinen homma jos on jonkinlaiset käden taidot, tarkkana kannattaa olla kummiskin ettei tiputte avoimeen perään prikkoja,hiekkaa ym. Tässä karkeasti kerrottuna ja huonosti kirjoitettuna, mutta asia varmaan selviää.

      • Ihmeessä?

        Miksiköhän jotkut aina purkavat vetarin palkeiden vaihdon takia? Eikö olisi paljon helpompaa, nopeampaa ja vaarattomampaa irroittaa vetari kokonaisena pakettina ja vaihtaa molemmat palkeet yhtäaikaa? Itse en ole koskaan ainakaan ammattihuoltomiesten nähnyt käyttävän muuta menetelmää palkeiden vaihtoon kuin vetarin irroitusta, ei sekään niin kovin monimutkainen operaatio ole. Ohjeita läytyy tämänkin palstan keskusteluista hakua käyttämällä...


      • vetolaitettasi!!!
        Ihmeessä? kirjoitti:

        Miksiköhän jotkut aina purkavat vetarin palkeiden vaihdon takia? Eikö olisi paljon helpompaa, nopeampaa ja vaarattomampaa irroittaa vetari kokonaisena pakettina ja vaihtaa molemmat palkeet yhtäaikaa? Itse en ole koskaan ainakaan ammattihuoltomiesten nähnyt käyttävän muuta menetelmää palkeiden vaihtoon kuin vetarin irroitusta, ei sekään niin kovin monimutkainen operaatio ole. Ohjeita läytyy tämänkin palstan keskusteluista hakua käyttämällä...

        Älä missään tapauksessa itse pura vetariasi,
        koska sen takaisinlaitto ei onnistu koskaan.

        Usko hyvä mies yo. neuvoa, pääset vielä paljon
        helpomallakin. Lisäksi itse avattu vetari on pilattu vetari.


      • Katsastusmies-1
        vetolaitettasi!!! kirjoitti:

        Älä missään tapauksessa itse pura vetariasi,
        koska sen takaisinlaitto ei onnistu koskaan.

        Usko hyvä mies yo. neuvoa, pääset vielä paljon
        helpomallakin. Lisäksi itse avattu vetari on pilattu vetari.

        Olen itse ja lähes kaikki tuntemani VP:n omistajat myös, irrottanut vetolaitteen joka syksy ja vienyt sen talteen talveksi.
        Talvihuolto on helppo tehdä lämpimässä ja mikäli tarvetta on, voi sen viedä merkkiliikkeeseen laitettavaksi.
        Samalla myös on helppo vaihtaa palje/palkeet.
        Pitkäkyntiset ovat puhdistelleet rantoja vetolaitteista talvisin kaiken lisäksi.
        Tuota yläpään avaamista en suosittele kokemattomalle.
        Vetolaitteen irrotus onnistuu yleensä kohtuuhelpolla lähes jokaiselta.


      • yksinkin onnistuu
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Olen itse ja lähes kaikki tuntemani VP:n omistajat myös, irrottanut vetolaitteen joka syksy ja vienyt sen talteen talveksi.
        Talvihuolto on helppo tehdä lämpimässä ja mikäli tarvetta on, voi sen viedä merkkiliikkeeseen laitettavaksi.
        Samalla myös on helppo vaihtaa palje/palkeet.
        Pitkäkyntiset ovat puhdistelleet rantoja vetolaitteista talvisin kaiken lisäksi.
        Tuota yläpään avaamista en suosittele kokemattomalle.
        Vetolaitteen irrotus onnistuu yleensä kohtuuhelpolla lähes jokaiselta.

        No nyt alkaa tulemaan neuvoja miehiltä/naisilta jotka eivät ole perillä vetolaitteesta, mutta neuvuja pitää jaella, tuo on aina fiksu kommentti että vie merkkiliikkeeseen, eikait kukaan ole niin tyhmä että kyselisi täällä neuvoja eikä itse tajuaisi että merkkiliike hoitaa homman vaivattomasti.
        Juu yläkulma on kiinni kahdella mutterilla ja kahdella pultilla, ja epäonnistumisen vaara on pieni ja jos onnistuu tyrimään ylävaihteen kanssa ei kyllä kannata ryhtyä irrottamaan koko vetaria koska on huomattavasti monimutkaisempi homma.
        Nyt kaikki jotka pelottelevat ylävaihteen irrotuksen suhteen niin varmasti kertovat mikä menee helposti pieleen kun varmasti tuntevat vetarin rakenteen, veikkaampa että yksikään noita kommenteja jaellut ei ole irrottanut yläkulmavaihdetta 290 vetarista. kuten aijemmin kerroin niin ainut minkä pystyy mokaamaan on jättää simmilevyt pois välistä ja silloin laakerin kooli pääsee pyörimään laakeripesäässä, muita irto osia ei ole. Simmilevyt on noin 10cm halkaisijaltaan joten nekään ei ole huomaamattomia, akselin päästä ei holkkia tarvise nostaa pois joten sekään ei unohdu laittaa takaisin. Kannattaa muuten aina miettiä onko niin hyvin perillä asjoista että kannattaa ruveta neuvumaan toisia.


      • Katsastusmies-1
        yksinkin onnistuu kirjoitti:

        No nyt alkaa tulemaan neuvoja miehiltä/naisilta jotka eivät ole perillä vetolaitteesta, mutta neuvuja pitää jaella, tuo on aina fiksu kommentti että vie merkkiliikkeeseen, eikait kukaan ole niin tyhmä että kyselisi täällä neuvoja eikä itse tajuaisi että merkkiliike hoitaa homman vaivattomasti.
        Juu yläkulma on kiinni kahdella mutterilla ja kahdella pultilla, ja epäonnistumisen vaara on pieni ja jos onnistuu tyrimään ylävaihteen kanssa ei kyllä kannata ryhtyä irrottamaan koko vetaria koska on huomattavasti monimutkaisempi homma.
        Nyt kaikki jotka pelottelevat ylävaihteen irrotuksen suhteen niin varmasti kertovat mikä menee helposti pieleen kun varmasti tuntevat vetarin rakenteen, veikkaampa että yksikään noita kommenteja jaellut ei ole irrottanut yläkulmavaihdetta 290 vetarista. kuten aijemmin kerroin niin ainut minkä pystyy mokaamaan on jättää simmilevyt pois välistä ja silloin laakerin kooli pääsee pyörimään laakeripesäässä, muita irto osia ei ole. Simmilevyt on noin 10cm halkaisijaltaan joten nekään ei ole huomaamattomia, akselin päästä ei holkkia tarvise nostaa pois joten sekään ei unohdu laittaa takaisin. Kannattaa muuten aina miettiä onko niin hyvin perillä asjoista että kannattaa ruveta neuvumaan toisia.

        mikäli huollon yhteydessä löytyy vettä öljyn seasta tai alemmassa öljytulpan magneetissa on paljon metallimurua.
        Vaikka yleensä teen kaikki korjaukset ja huollot itse, en katso kykyjeni riittävän vetolaitteen rattaiden vaihtoon.
        Siksi suositus viedä laite merkkiliikkeseen korjattavaksi vakavamman vaivan yllättäessä.


      • puhuttu
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        mikäli huollon yhteydessä löytyy vettä öljyn seasta tai alemmassa öljytulpan magneetissa on paljon metallimurua.
        Vaikka yleensä teen kaikki korjaukset ja huollot itse, en katso kykyjeni riittävän vetolaitteen rattaiden vaihtoon.
        Siksi suositus viedä laite merkkiliikkeseen korjattavaksi vakavamman vaivan yllättäessä.

        palkeitten vaihdosta, en minäkään rattaita itse rupea vaihtamaan, mutta nyt puhuttiin tosiaan palkeista eikä ne liity mitenkään rattaisiin tai muihin tarkkoihin osiin vetarissa. Ei yläkulman irroitus muuta mitään hammas kosketuksia kun edes ei näy yhtään ratasta vaikka on ylakulmavaihde kädessä.


      • AriT
        yksinkin onnistuu kirjoitti:

        No nyt alkaa tulemaan neuvoja miehiltä/naisilta jotka eivät ole perillä vetolaitteesta, mutta neuvuja pitää jaella, tuo on aina fiksu kommentti että vie merkkiliikkeeseen, eikait kukaan ole niin tyhmä että kyselisi täällä neuvoja eikä itse tajuaisi että merkkiliike hoitaa homman vaivattomasti.
        Juu yläkulma on kiinni kahdella mutterilla ja kahdella pultilla, ja epäonnistumisen vaara on pieni ja jos onnistuu tyrimään ylävaihteen kanssa ei kyllä kannata ryhtyä irrottamaan koko vetaria koska on huomattavasti monimutkaisempi homma.
        Nyt kaikki jotka pelottelevat ylävaihteen irrotuksen suhteen niin varmasti kertovat mikä menee helposti pieleen kun varmasti tuntevat vetarin rakenteen, veikkaampa että yksikään noita kommenteja jaellut ei ole irrottanut yläkulmavaihdetta 290 vetarista. kuten aijemmin kerroin niin ainut minkä pystyy mokaamaan on jättää simmilevyt pois välistä ja silloin laakerin kooli pääsee pyörimään laakeripesäässä, muita irto osia ei ole. Simmilevyt on noin 10cm halkaisijaltaan joten nekään ei ole huomaamattomia, akselin päästä ei holkkia tarvise nostaa pois joten sekään ei unohdu laittaa takaisin. Kannattaa muuten aina miettiä onko niin hyvin perillä asjoista että kannattaa ruveta neuvumaan toisia.

        Edelleenkään en ymmärrä enkä ole nähnyt perustetta siihen, miksi vetari pitäisi tarpeettomasti purkaa yläkulmavaihteen osalta vetopaljetta vaihdettaessa. Yläkulman irroittamisessa ja asennuksessa on aina olemassa riski tiivistyksen kanssa, koska joka tapauksessa tiivistepinnat irroitetaan ja liitetään uudestaan. Kun en ole koskaan ylävaihdetta irroittanut, niin en osaa sanoa onko tuossa välissä tiiviste vai massa. Joka tapauksessa pitää hommata uusi tiiviste tai massa sekä varautua pintojen huolelliseen puhdistukseen vanhoista tiivistejäämistä. Ei tunnu oikein uskottavalta, että purku kasaus kaikkinen lisätoimineen olisi edes nopeampaa kuin koko vetarin irroittaminen ja asentaminen.

        Ainoa peruste, joka itselleni tulee mieleen ja johon tuossa viitattiinkin, on se, että koko vetarin irroitus on vähän hankalaa yksin tehtynä, mutta onnistunee, kuten KM tuossa ylempänä kertoi. Itse en kyllä lähtisi turhaan availemaan veden alla olevia tiivistepintoja, koska koko vetarin irroittaminenkin on käytännössä varsin yksinkertainen ja nopea toimenpide. Mutta jos ylävaihteen erottamiselle on todella jokin oleellinen peruste, tietäjät varmaankin kertovat sen meille maallikoille...


      • yksinkin onnistuu
        AriT kirjoitti:

        Edelleenkään en ymmärrä enkä ole nähnyt perustetta siihen, miksi vetari pitäisi tarpeettomasti purkaa yläkulmavaihteen osalta vetopaljetta vaihdettaessa. Yläkulman irroittamisessa ja asennuksessa on aina olemassa riski tiivistyksen kanssa, koska joka tapauksessa tiivistepinnat irroitetaan ja liitetään uudestaan. Kun en ole koskaan ylävaihdetta irroittanut, niin en osaa sanoa onko tuossa välissä tiiviste vai massa. Joka tapauksessa pitää hommata uusi tiiviste tai massa sekä varautua pintojen huolelliseen puhdistukseen vanhoista tiivistejäämistä. Ei tunnu oikein uskottavalta, että purku kasaus kaikkinen lisätoimineen olisi edes nopeampaa kuin koko vetarin irroittaminen ja asentaminen.

        Ainoa peruste, joka itselleni tulee mieleen ja johon tuossa viitattiinkin, on se, että koko vetarin irroitus on vähän hankalaa yksin tehtynä, mutta onnistunee, kuten KM tuossa ylempänä kertoi. Itse en kyllä lähtisi turhaan availemaan veden alla olevia tiivistepintoja, koska koko vetarin irroittaminenkin on käytännössä varsin yksinkertainen ja nopea toimenpide. Mutta jos ylävaihteen erottamiselle on todella jokin oleellinen peruste, tietäjät varmaankin kertovat sen meille maallikoille...

        irrotan itse yläkulman mielummin kun on todella nopea vaihtaa palje ja onnistuu yksin ilman voimistelua( onnistuu vetarin irrotus ja kiinnityskin yksin). Tiivisteenä on kaksi O rengasta eikä muuta, itse varmistin vielä hylomarilla , mutta ei kuulemma tarvisi. Tuo oli hyvä lisäys" Kun en ole koskaan ylävaihdetta irroittanut".


    • ja ylemmänpalkeen vaihto

      On ainoa mitä tarvitsee tehdä. Alempi palje on pakoputken jatko-osa jossa on uutenakin reikiä, ei sitä koskaan tarvitse vaihtaa, vettä se on täynnä veneen seisoessa kuitenkin.
      Ylävaihteen irroitus ja palkeen vaihto on n. 1h työ, vetolaitteen kokonainen irroittaminen ja takaisin asentaminen vaatii melkein kaverin, on senverran painava ja parin tunnin homma.

      • Katsastusmies-1

        Olen vasta 18 kertaa asentanut vetolaitteen veneeseeni tänä keväänä joten en ehkä tiedä mistä puhun !
        Yksin sen asentamiseen meni korkeintaan ½ tuntia.
        Joka muuta väittää ei tiedä mistä puhuu. Tai ei ole sitä köskaan tehnyt.
        Olen tietenkin miehen mittainen ja tuo vetolaite on käsissäni/sylissäni kuin 9 kk vanha pojantyttäreni !
        Alamittaisista asentajista en puhu.
        En ole katsonut aiheelliseksi avata toimivaa vetolaitetta, koska sen tiiviiksi kasaaminen kuitenkin aina oma riskinsä.
        Suosittelen kaikille vetolaitteen irrottamista talveksi, koska muuten riski on suuri että sen joku ulkosuomalainen irrottaa talven mittaan.
        Lisäetu on se, että mikäli kesän aikana sattuu kiveen tai kantoon, saa veneen aina jopa Heinäkuussa ylös telakalle ja sitten vetolaitteen kanssa voi ajaa bussilla tai liftata lähimmälle VOLVO korjaamolle. Kun vetolaitteen irrottaminen ja asentaminen onnistuvat "heittämällä" ei loma välttämättä ole piloilla vaikka vetolaite saa kipeätä.
        Pakopaljetta ei tarvitse vaihtaa kovin usein. 10 - 15 kautta menee hyvin yhdellä ja samalla palkeella. Vetonivelen suojapalje on sitten eri juttu. Suositus on vaihtaa palje 2 kauden jölkeen.


      • 40 kertaa
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Olen vasta 18 kertaa asentanut vetolaitteen veneeseeni tänä keväänä joten en ehkä tiedä mistä puhun !
        Yksin sen asentamiseen meni korkeintaan ½ tuntia.
        Joka muuta väittää ei tiedä mistä puhuu. Tai ei ole sitä köskaan tehnyt.
        Olen tietenkin miehen mittainen ja tuo vetolaite on käsissäni/sylissäni kuin 9 kk vanha pojantyttäreni !
        Alamittaisista asentajista en puhu.
        En ole katsonut aiheelliseksi avata toimivaa vetolaitetta, koska sen tiiviiksi kasaaminen kuitenkin aina oma riskinsä.
        Suosittelen kaikille vetolaitteen irrottamista talveksi, koska muuten riski on suuri että sen joku ulkosuomalainen irrottaa talven mittaan.
        Lisäetu on se, että mikäli kesän aikana sattuu kiveen tai kantoon, saa veneen aina jopa Heinäkuussa ylös telakalle ja sitten vetolaitteen kanssa voi ajaa bussilla tai liftata lähimmälle VOLVO korjaamolle. Kun vetolaitteen irrottaminen ja asentaminen onnistuvat "heittämällä" ei loma välttämättä ole piloilla vaikka vetolaite saa kipeätä.
        Pakopaljetta ei tarvitse vaihtaa kovin usein. 10 - 15 kautta menee hyvin yhdellä ja samalla palkeella. Vetonivelen suojapalje on sitten eri juttu. Suositus on vaihtaa palje 2 kauden jölkeen.

        Samoin minä tyhmä neuvoin, eikä ole kokemusta vetolaitteen irroittamisesta kuin 40 kertaa.


      • vts00x
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Olen vasta 18 kertaa asentanut vetolaitteen veneeseeni tänä keväänä joten en ehkä tiedä mistä puhun !
        Yksin sen asentamiseen meni korkeintaan ½ tuntia.
        Joka muuta väittää ei tiedä mistä puhuu. Tai ei ole sitä köskaan tehnyt.
        Olen tietenkin miehen mittainen ja tuo vetolaite on käsissäni/sylissäni kuin 9 kk vanha pojantyttäreni !
        Alamittaisista asentajista en puhu.
        En ole katsonut aiheelliseksi avata toimivaa vetolaitetta, koska sen tiiviiksi kasaaminen kuitenkin aina oma riskinsä.
        Suosittelen kaikille vetolaitteen irrottamista talveksi, koska muuten riski on suuri että sen joku ulkosuomalainen irrottaa talven mittaan.
        Lisäetu on se, että mikäli kesän aikana sattuu kiveen tai kantoon, saa veneen aina jopa Heinäkuussa ylös telakalle ja sitten vetolaitteen kanssa voi ajaa bussilla tai liftata lähimmälle VOLVO korjaamolle. Kun vetolaitteen irrottaminen ja asentaminen onnistuvat "heittämällä" ei loma välttämättä ole piloilla vaikka vetolaite saa kipeätä.
        Pakopaljetta ei tarvitse vaihtaa kovin usein. 10 - 15 kautta menee hyvin yhdellä ja samalla palkeella. Vetonivelen suojapalje on sitten eri juttu. Suositus on vaihtaa palje 2 kauden jölkeen.

        "Olen vasta 18 kertaa asentanut vetolaitteen veneeseeni tänä keväänä joten en ehkä tiedä mistä puhun !"

        Jos olet sen vetarin kanssa tänä keväänä turannut jo 18 kertaa, voisi pienellä opiskelulla päästä yhdellä kertaa ;)

        Noin yleisesti ottaen vetarin perushuollosta (öljyt, palkeet, rasvaus) selviää kuka tahansa, joka viitsii asiaan perehtyä.


      • jo 52 kertaa
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Olen vasta 18 kertaa asentanut vetolaitteen veneeseeni tänä keväänä joten en ehkä tiedä mistä puhun !
        Yksin sen asentamiseen meni korkeintaan ½ tuntia.
        Joka muuta väittää ei tiedä mistä puhuu. Tai ei ole sitä köskaan tehnyt.
        Olen tietenkin miehen mittainen ja tuo vetolaite on käsissäni/sylissäni kuin 9 kk vanha pojantyttäreni !
        Alamittaisista asentajista en puhu.
        En ole katsonut aiheelliseksi avata toimivaa vetolaitetta, koska sen tiiviiksi kasaaminen kuitenkin aina oma riskinsä.
        Suosittelen kaikille vetolaitteen irrottamista talveksi, koska muuten riski on suuri että sen joku ulkosuomalainen irrottaa talven mittaan.
        Lisäetu on se, että mikäli kesän aikana sattuu kiveen tai kantoon, saa veneen aina jopa Heinäkuussa ylös telakalle ja sitten vetolaitteen kanssa voi ajaa bussilla tai liftata lähimmälle VOLVO korjaamolle. Kun vetolaitteen irrottaminen ja asentaminen onnistuvat "heittämällä" ei loma välttämättä ole piloilla vaikka vetolaite saa kipeätä.
        Pakopaljetta ei tarvitse vaihtaa kovin usein. 10 - 15 kautta menee hyvin yhdellä ja samalla palkeella. Vetonivelen suojapalje on sitten eri juttu. Suositus on vaihtaa palje 2 kauden jölkeen.

        irroittaa koko vetolaiatteen tänäkeväänä kun ei oo muutakaan tekemistä. Kohta sujuu jo 34 minuutissa.


      • vmäinen vastaus
        jo 52 kertaa kirjoitti:

        irroittaa koko vetolaiatteen tänäkeväänä kun ei oo muutakaan tekemistä. Kohta sujuu jo 34 minuutissa.

        Älä neuvo enää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      187
      6698
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      35
      2403
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2139
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1413
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      118
      1393
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1097
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1057
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      30
      1035
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      961
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      13
      936
    Aihe