Vetolaitteen kumipalkeiden vaihto

ietuna

Miten hankala operaatio on vaihtaa Volvon sp 290 vetolaitteeseen uudet kumipalkeet? Onnistuuko yksistään, hyvän ohjeistuksen kanssa, vai vaatiiko välttämättä kaverin, jolla on aiempaa kokemusta aiheesta? Viimeksi palkeet on vaihdettu edellisen omistajan aikaan, vuosikausia sitten.

15

2447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinkin onnistuu ok

      Otat yläkulmavaihteen irti, lähtee kopan irrotuksen jälkeen sivuissa olevilla 2 kpl 14mm avaimella ja 2kpl kuusio pultteja kopan alla, lemmari irti ja nostat kulman pois, saattaa takertaa ristikosta ja akselin holkinta joka nousee ylös päin helposta, painat ruuvarilla alas.Kun purat katso missä järjästyksessä ohuet simmi levyt on jos nousevat pois laakeri syvennyksestä. Kasatessa laita uudet öljyt ennen kulman kiinnitystä niin ovat helppo kaataa perään, uusi yläkulmaan O renkaat ja puhdista taso johon itse laitoin tiiviste liimaa, toiset ei laita. Tärkeintä on kasata samaan järjästykseen kun purat, irto osia ei ole kun ohuet simmilevyt jotka kiristävät laakerin pesään. Kannattaa samalla tarkastaa että murroksen ristikot ovat herkät ja kunnossa, tarvike ristikossa nipat ja orginaaleissa ei. Pakoputken palkeen pystyt vaihtamaan kun trimmaat vetarin ylös. Ei ole kummoinen homma jos on jonkinlaiset käden taidot, tarkkana kannattaa olla kummiskin ettei tiputte avoimeen perään prikkoja,hiekkaa ym. Tässä karkeasti kerrottuna ja huonosti kirjoitettuna, mutta asia varmaan selviää.

      • Ihmeessä?

        Miksiköhän jotkut aina purkavat vetarin palkeiden vaihdon takia? Eikö olisi paljon helpompaa, nopeampaa ja vaarattomampaa irroittaa vetari kokonaisena pakettina ja vaihtaa molemmat palkeet yhtäaikaa? Itse en ole koskaan ainakaan ammattihuoltomiesten nähnyt käyttävän muuta menetelmää palkeiden vaihtoon kuin vetarin irroitusta, ei sekään niin kovin monimutkainen operaatio ole. Ohjeita läytyy tämänkin palstan keskusteluista hakua käyttämällä...


      • vetolaitettasi!!!
        Ihmeessä? kirjoitti:

        Miksiköhän jotkut aina purkavat vetarin palkeiden vaihdon takia? Eikö olisi paljon helpompaa, nopeampaa ja vaarattomampaa irroittaa vetari kokonaisena pakettina ja vaihtaa molemmat palkeet yhtäaikaa? Itse en ole koskaan ainakaan ammattihuoltomiesten nähnyt käyttävän muuta menetelmää palkeiden vaihtoon kuin vetarin irroitusta, ei sekään niin kovin monimutkainen operaatio ole. Ohjeita läytyy tämänkin palstan keskusteluista hakua käyttämällä...

        Älä missään tapauksessa itse pura vetariasi,
        koska sen takaisinlaitto ei onnistu koskaan.

        Usko hyvä mies yo. neuvoa, pääset vielä paljon
        helpomallakin. Lisäksi itse avattu vetari on pilattu vetari.


      • Katsastusmies-1
        vetolaitettasi!!! kirjoitti:

        Älä missään tapauksessa itse pura vetariasi,
        koska sen takaisinlaitto ei onnistu koskaan.

        Usko hyvä mies yo. neuvoa, pääset vielä paljon
        helpomallakin. Lisäksi itse avattu vetari on pilattu vetari.

        Olen itse ja lähes kaikki tuntemani VP:n omistajat myös, irrottanut vetolaitteen joka syksy ja vienyt sen talteen talveksi.
        Talvihuolto on helppo tehdä lämpimässä ja mikäli tarvetta on, voi sen viedä merkkiliikkeeseen laitettavaksi.
        Samalla myös on helppo vaihtaa palje/palkeet.
        Pitkäkyntiset ovat puhdistelleet rantoja vetolaitteista talvisin kaiken lisäksi.
        Tuota yläpään avaamista en suosittele kokemattomalle.
        Vetolaitteen irrotus onnistuu yleensä kohtuuhelpolla lähes jokaiselta.


      • yksinkin onnistuu
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Olen itse ja lähes kaikki tuntemani VP:n omistajat myös, irrottanut vetolaitteen joka syksy ja vienyt sen talteen talveksi.
        Talvihuolto on helppo tehdä lämpimässä ja mikäli tarvetta on, voi sen viedä merkkiliikkeeseen laitettavaksi.
        Samalla myös on helppo vaihtaa palje/palkeet.
        Pitkäkyntiset ovat puhdistelleet rantoja vetolaitteista talvisin kaiken lisäksi.
        Tuota yläpään avaamista en suosittele kokemattomalle.
        Vetolaitteen irrotus onnistuu yleensä kohtuuhelpolla lähes jokaiselta.

        No nyt alkaa tulemaan neuvoja miehiltä/naisilta jotka eivät ole perillä vetolaitteesta, mutta neuvuja pitää jaella, tuo on aina fiksu kommentti että vie merkkiliikkeeseen, eikait kukaan ole niin tyhmä että kyselisi täällä neuvoja eikä itse tajuaisi että merkkiliike hoitaa homman vaivattomasti.
        Juu yläkulma on kiinni kahdella mutterilla ja kahdella pultilla, ja epäonnistumisen vaara on pieni ja jos onnistuu tyrimään ylävaihteen kanssa ei kyllä kannata ryhtyä irrottamaan koko vetaria koska on huomattavasti monimutkaisempi homma.
        Nyt kaikki jotka pelottelevat ylävaihteen irrotuksen suhteen niin varmasti kertovat mikä menee helposti pieleen kun varmasti tuntevat vetarin rakenteen, veikkaampa että yksikään noita kommenteja jaellut ei ole irrottanut yläkulmavaihdetta 290 vetarista. kuten aijemmin kerroin niin ainut minkä pystyy mokaamaan on jättää simmilevyt pois välistä ja silloin laakerin kooli pääsee pyörimään laakeripesäässä, muita irto osia ei ole. Simmilevyt on noin 10cm halkaisijaltaan joten nekään ei ole huomaamattomia, akselin päästä ei holkkia tarvise nostaa pois joten sekään ei unohdu laittaa takaisin. Kannattaa muuten aina miettiä onko niin hyvin perillä asjoista että kannattaa ruveta neuvumaan toisia.


      • Katsastusmies-1
        yksinkin onnistuu kirjoitti:

        No nyt alkaa tulemaan neuvoja miehiltä/naisilta jotka eivät ole perillä vetolaitteesta, mutta neuvuja pitää jaella, tuo on aina fiksu kommentti että vie merkkiliikkeeseen, eikait kukaan ole niin tyhmä että kyselisi täällä neuvoja eikä itse tajuaisi että merkkiliike hoitaa homman vaivattomasti.
        Juu yläkulma on kiinni kahdella mutterilla ja kahdella pultilla, ja epäonnistumisen vaara on pieni ja jos onnistuu tyrimään ylävaihteen kanssa ei kyllä kannata ryhtyä irrottamaan koko vetaria koska on huomattavasti monimutkaisempi homma.
        Nyt kaikki jotka pelottelevat ylävaihteen irrotuksen suhteen niin varmasti kertovat mikä menee helposti pieleen kun varmasti tuntevat vetarin rakenteen, veikkaampa että yksikään noita kommenteja jaellut ei ole irrottanut yläkulmavaihdetta 290 vetarista. kuten aijemmin kerroin niin ainut minkä pystyy mokaamaan on jättää simmilevyt pois välistä ja silloin laakerin kooli pääsee pyörimään laakeripesäässä, muita irto osia ei ole. Simmilevyt on noin 10cm halkaisijaltaan joten nekään ei ole huomaamattomia, akselin päästä ei holkkia tarvise nostaa pois joten sekään ei unohdu laittaa takaisin. Kannattaa muuten aina miettiä onko niin hyvin perillä asjoista että kannattaa ruveta neuvumaan toisia.

        mikäli huollon yhteydessä löytyy vettä öljyn seasta tai alemmassa öljytulpan magneetissa on paljon metallimurua.
        Vaikka yleensä teen kaikki korjaukset ja huollot itse, en katso kykyjeni riittävän vetolaitteen rattaiden vaihtoon.
        Siksi suositus viedä laite merkkiliikkeseen korjattavaksi vakavamman vaivan yllättäessä.


      • puhuttu
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        mikäli huollon yhteydessä löytyy vettä öljyn seasta tai alemmassa öljytulpan magneetissa on paljon metallimurua.
        Vaikka yleensä teen kaikki korjaukset ja huollot itse, en katso kykyjeni riittävän vetolaitteen rattaiden vaihtoon.
        Siksi suositus viedä laite merkkiliikkeseen korjattavaksi vakavamman vaivan yllättäessä.

        palkeitten vaihdosta, en minäkään rattaita itse rupea vaihtamaan, mutta nyt puhuttiin tosiaan palkeista eikä ne liity mitenkään rattaisiin tai muihin tarkkoihin osiin vetarissa. Ei yläkulman irroitus muuta mitään hammas kosketuksia kun edes ei näy yhtään ratasta vaikka on ylakulmavaihde kädessä.


      • AriT
        yksinkin onnistuu kirjoitti:

        No nyt alkaa tulemaan neuvoja miehiltä/naisilta jotka eivät ole perillä vetolaitteesta, mutta neuvuja pitää jaella, tuo on aina fiksu kommentti että vie merkkiliikkeeseen, eikait kukaan ole niin tyhmä että kyselisi täällä neuvoja eikä itse tajuaisi että merkkiliike hoitaa homman vaivattomasti.
        Juu yläkulma on kiinni kahdella mutterilla ja kahdella pultilla, ja epäonnistumisen vaara on pieni ja jos onnistuu tyrimään ylävaihteen kanssa ei kyllä kannata ryhtyä irrottamaan koko vetaria koska on huomattavasti monimutkaisempi homma.
        Nyt kaikki jotka pelottelevat ylävaihteen irrotuksen suhteen niin varmasti kertovat mikä menee helposti pieleen kun varmasti tuntevat vetarin rakenteen, veikkaampa että yksikään noita kommenteja jaellut ei ole irrottanut yläkulmavaihdetta 290 vetarista. kuten aijemmin kerroin niin ainut minkä pystyy mokaamaan on jättää simmilevyt pois välistä ja silloin laakerin kooli pääsee pyörimään laakeripesäässä, muita irto osia ei ole. Simmilevyt on noin 10cm halkaisijaltaan joten nekään ei ole huomaamattomia, akselin päästä ei holkkia tarvise nostaa pois joten sekään ei unohdu laittaa takaisin. Kannattaa muuten aina miettiä onko niin hyvin perillä asjoista että kannattaa ruveta neuvumaan toisia.

        Edelleenkään en ymmärrä enkä ole nähnyt perustetta siihen, miksi vetari pitäisi tarpeettomasti purkaa yläkulmavaihteen osalta vetopaljetta vaihdettaessa. Yläkulman irroittamisessa ja asennuksessa on aina olemassa riski tiivistyksen kanssa, koska joka tapauksessa tiivistepinnat irroitetaan ja liitetään uudestaan. Kun en ole koskaan ylävaihdetta irroittanut, niin en osaa sanoa onko tuossa välissä tiiviste vai massa. Joka tapauksessa pitää hommata uusi tiiviste tai massa sekä varautua pintojen huolelliseen puhdistukseen vanhoista tiivistejäämistä. Ei tunnu oikein uskottavalta, että purku kasaus kaikkinen lisätoimineen olisi edes nopeampaa kuin koko vetarin irroittaminen ja asentaminen.

        Ainoa peruste, joka itselleni tulee mieleen ja johon tuossa viitattiinkin, on se, että koko vetarin irroitus on vähän hankalaa yksin tehtynä, mutta onnistunee, kuten KM tuossa ylempänä kertoi. Itse en kyllä lähtisi turhaan availemaan veden alla olevia tiivistepintoja, koska koko vetarin irroittaminenkin on käytännössä varsin yksinkertainen ja nopea toimenpide. Mutta jos ylävaihteen erottamiselle on todella jokin oleellinen peruste, tietäjät varmaankin kertovat sen meille maallikoille...


      • yksinkin onnistuu
        AriT kirjoitti:

        Edelleenkään en ymmärrä enkä ole nähnyt perustetta siihen, miksi vetari pitäisi tarpeettomasti purkaa yläkulmavaihteen osalta vetopaljetta vaihdettaessa. Yläkulman irroittamisessa ja asennuksessa on aina olemassa riski tiivistyksen kanssa, koska joka tapauksessa tiivistepinnat irroitetaan ja liitetään uudestaan. Kun en ole koskaan ylävaihdetta irroittanut, niin en osaa sanoa onko tuossa välissä tiiviste vai massa. Joka tapauksessa pitää hommata uusi tiiviste tai massa sekä varautua pintojen huolelliseen puhdistukseen vanhoista tiivistejäämistä. Ei tunnu oikein uskottavalta, että purku kasaus kaikkinen lisätoimineen olisi edes nopeampaa kuin koko vetarin irroittaminen ja asentaminen.

        Ainoa peruste, joka itselleni tulee mieleen ja johon tuossa viitattiinkin, on se, että koko vetarin irroitus on vähän hankalaa yksin tehtynä, mutta onnistunee, kuten KM tuossa ylempänä kertoi. Itse en kyllä lähtisi turhaan availemaan veden alla olevia tiivistepintoja, koska koko vetarin irroittaminenkin on käytännössä varsin yksinkertainen ja nopea toimenpide. Mutta jos ylävaihteen erottamiselle on todella jokin oleellinen peruste, tietäjät varmaankin kertovat sen meille maallikoille...

        irrotan itse yläkulman mielummin kun on todella nopea vaihtaa palje ja onnistuu yksin ilman voimistelua( onnistuu vetarin irrotus ja kiinnityskin yksin). Tiivisteenä on kaksi O rengasta eikä muuta, itse varmistin vielä hylomarilla , mutta ei kuulemma tarvisi. Tuo oli hyvä lisäys" Kun en ole koskaan ylävaihdetta irroittanut".


    • ja ylemmänpalkeen vaihto

      On ainoa mitä tarvitsee tehdä. Alempi palje on pakoputken jatko-osa jossa on uutenakin reikiä, ei sitä koskaan tarvitse vaihtaa, vettä se on täynnä veneen seisoessa kuitenkin.
      Ylävaihteen irroitus ja palkeen vaihto on n. 1h työ, vetolaitteen kokonainen irroittaminen ja takaisin asentaminen vaatii melkein kaverin, on senverran painava ja parin tunnin homma.

      • Katsastusmies-1

        Olen vasta 18 kertaa asentanut vetolaitteen veneeseeni tänä keväänä joten en ehkä tiedä mistä puhun !
        Yksin sen asentamiseen meni korkeintaan ½ tuntia.
        Joka muuta väittää ei tiedä mistä puhuu. Tai ei ole sitä köskaan tehnyt.
        Olen tietenkin miehen mittainen ja tuo vetolaite on käsissäni/sylissäni kuin 9 kk vanha pojantyttäreni !
        Alamittaisista asentajista en puhu.
        En ole katsonut aiheelliseksi avata toimivaa vetolaitetta, koska sen tiiviiksi kasaaminen kuitenkin aina oma riskinsä.
        Suosittelen kaikille vetolaitteen irrottamista talveksi, koska muuten riski on suuri että sen joku ulkosuomalainen irrottaa talven mittaan.
        Lisäetu on se, että mikäli kesän aikana sattuu kiveen tai kantoon, saa veneen aina jopa Heinäkuussa ylös telakalle ja sitten vetolaitteen kanssa voi ajaa bussilla tai liftata lähimmälle VOLVO korjaamolle. Kun vetolaitteen irrottaminen ja asentaminen onnistuvat "heittämällä" ei loma välttämättä ole piloilla vaikka vetolaite saa kipeätä.
        Pakopaljetta ei tarvitse vaihtaa kovin usein. 10 - 15 kautta menee hyvin yhdellä ja samalla palkeella. Vetonivelen suojapalje on sitten eri juttu. Suositus on vaihtaa palje 2 kauden jölkeen.


      • 40 kertaa
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Olen vasta 18 kertaa asentanut vetolaitteen veneeseeni tänä keväänä joten en ehkä tiedä mistä puhun !
        Yksin sen asentamiseen meni korkeintaan ½ tuntia.
        Joka muuta väittää ei tiedä mistä puhuu. Tai ei ole sitä köskaan tehnyt.
        Olen tietenkin miehen mittainen ja tuo vetolaite on käsissäni/sylissäni kuin 9 kk vanha pojantyttäreni !
        Alamittaisista asentajista en puhu.
        En ole katsonut aiheelliseksi avata toimivaa vetolaitetta, koska sen tiiviiksi kasaaminen kuitenkin aina oma riskinsä.
        Suosittelen kaikille vetolaitteen irrottamista talveksi, koska muuten riski on suuri että sen joku ulkosuomalainen irrottaa talven mittaan.
        Lisäetu on se, että mikäli kesän aikana sattuu kiveen tai kantoon, saa veneen aina jopa Heinäkuussa ylös telakalle ja sitten vetolaitteen kanssa voi ajaa bussilla tai liftata lähimmälle VOLVO korjaamolle. Kun vetolaitteen irrottaminen ja asentaminen onnistuvat "heittämällä" ei loma välttämättä ole piloilla vaikka vetolaite saa kipeätä.
        Pakopaljetta ei tarvitse vaihtaa kovin usein. 10 - 15 kautta menee hyvin yhdellä ja samalla palkeella. Vetonivelen suojapalje on sitten eri juttu. Suositus on vaihtaa palje 2 kauden jölkeen.

        Samoin minä tyhmä neuvoin, eikä ole kokemusta vetolaitteen irroittamisesta kuin 40 kertaa.


      • vts00x
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Olen vasta 18 kertaa asentanut vetolaitteen veneeseeni tänä keväänä joten en ehkä tiedä mistä puhun !
        Yksin sen asentamiseen meni korkeintaan ½ tuntia.
        Joka muuta väittää ei tiedä mistä puhuu. Tai ei ole sitä köskaan tehnyt.
        Olen tietenkin miehen mittainen ja tuo vetolaite on käsissäni/sylissäni kuin 9 kk vanha pojantyttäreni !
        Alamittaisista asentajista en puhu.
        En ole katsonut aiheelliseksi avata toimivaa vetolaitetta, koska sen tiiviiksi kasaaminen kuitenkin aina oma riskinsä.
        Suosittelen kaikille vetolaitteen irrottamista talveksi, koska muuten riski on suuri että sen joku ulkosuomalainen irrottaa talven mittaan.
        Lisäetu on se, että mikäli kesän aikana sattuu kiveen tai kantoon, saa veneen aina jopa Heinäkuussa ylös telakalle ja sitten vetolaitteen kanssa voi ajaa bussilla tai liftata lähimmälle VOLVO korjaamolle. Kun vetolaitteen irrottaminen ja asentaminen onnistuvat "heittämällä" ei loma välttämättä ole piloilla vaikka vetolaite saa kipeätä.
        Pakopaljetta ei tarvitse vaihtaa kovin usein. 10 - 15 kautta menee hyvin yhdellä ja samalla palkeella. Vetonivelen suojapalje on sitten eri juttu. Suositus on vaihtaa palje 2 kauden jölkeen.

        "Olen vasta 18 kertaa asentanut vetolaitteen veneeseeni tänä keväänä joten en ehkä tiedä mistä puhun !"

        Jos olet sen vetarin kanssa tänä keväänä turannut jo 18 kertaa, voisi pienellä opiskelulla päästä yhdellä kertaa ;)

        Noin yleisesti ottaen vetarin perushuollosta (öljyt, palkeet, rasvaus) selviää kuka tahansa, joka viitsii asiaan perehtyä.


      • jo 52 kertaa
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Olen vasta 18 kertaa asentanut vetolaitteen veneeseeni tänä keväänä joten en ehkä tiedä mistä puhun !
        Yksin sen asentamiseen meni korkeintaan ½ tuntia.
        Joka muuta väittää ei tiedä mistä puhuu. Tai ei ole sitä köskaan tehnyt.
        Olen tietenkin miehen mittainen ja tuo vetolaite on käsissäni/sylissäni kuin 9 kk vanha pojantyttäreni !
        Alamittaisista asentajista en puhu.
        En ole katsonut aiheelliseksi avata toimivaa vetolaitetta, koska sen tiiviiksi kasaaminen kuitenkin aina oma riskinsä.
        Suosittelen kaikille vetolaitteen irrottamista talveksi, koska muuten riski on suuri että sen joku ulkosuomalainen irrottaa talven mittaan.
        Lisäetu on se, että mikäli kesän aikana sattuu kiveen tai kantoon, saa veneen aina jopa Heinäkuussa ylös telakalle ja sitten vetolaitteen kanssa voi ajaa bussilla tai liftata lähimmälle VOLVO korjaamolle. Kun vetolaitteen irrottaminen ja asentaminen onnistuvat "heittämällä" ei loma välttämättä ole piloilla vaikka vetolaite saa kipeätä.
        Pakopaljetta ei tarvitse vaihtaa kovin usein. 10 - 15 kautta menee hyvin yhdellä ja samalla palkeella. Vetonivelen suojapalje on sitten eri juttu. Suositus on vaihtaa palje 2 kauden jölkeen.

        irroittaa koko vetolaiatteen tänäkeväänä kun ei oo muutakaan tekemistä. Kohta sujuu jo 34 minuutissa.


      • vmäinen vastaus
        jo 52 kertaa kirjoitti:

        irroittaa koko vetolaiatteen tänäkeväänä kun ei oo muutakaan tekemistä. Kohta sujuu jo 34 minuutissa.

        Älä neuvo enää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      376
      7971
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      114
      5598
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      111
      4653
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      33
      4468
    5. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      186
      4460
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      52
      3967
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3863
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      77
      3737
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      37
      3657
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      85
      3481
    Aihe