Koira- ja kissaturkikset

kielletään EU:ssa

Kissa- ja koiraturkisten kielto etenee EU:ssa

stt

Bryssel. EU-parlamentti antoi tiistaina tukensa kissoista ja koirista valmistettujen turkisten kieltämiselle. Jäsenmaat, myös Suomi, ovat suhtautuneet kieltoon myönteisesti.

Turkisten yleisyydestä EU:ssa ei ole tarkkaa tietoa, mutta niitä on käytetty muun muassa Kiinasta tuoduissa vaatteissa ja leluissa. Kissa- ja koiraturkikset ovat jo kiellettyjä kansallisesti useissa EU-maissa. Suomessa kieltoa ei ole.

Vielä ei tiedetä, milloin koko EU:n laajuinen kielto tulee voimaan.

Suomalainen koiranomistaja saa kiellon jälkeenkin tehdä koiransa nahasta rukkaset tai karvalakin, jos eläintä ei ole pidetty nimenomaan turkisten tuottamiseksi.

EU haluaa lailla viestittää, että se ei pidä kissojen ja koirien tarhausta hyväksyttävänä. Käytännössä turkiksia voi kuitenkin olla vaikeaa tunnistaa rajoilla.

9

773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensin kissat ja koirat sitten ketut ja minkin, ellemme sitten halua harjoittaa... tekopyhyyttä!

      Jos kerran likaiset rakit ja katit saavat säästyä tarhahelvetiltä, niin mikseivät sitten muutkin eläimet, vai onko kyse vain lemmikeiksi kutsumiemme eläinten erityisoikeudesta, joka ei koske eläimiä joita ei voi paijata ja joille ei voi opettaa temppuja? - Lemmikkieläimet ovat länsimainen perverssio, niin kauan kuin muita eläimiä kohdellaan kuin materiaa.

      • parissa vuosikymmenessä

        Kyllä se tarhauksen kokonaiskieltokin edessä häämöttää. Valitettavan moni eläin vain joutuu kärsimään ja kuolemaan tarhoilla ennen sitä.


      • tämän palstan

        perverssio.


      • metästelijä

        Millanen mahtaa olla "likainen rakki tai katti" ?

        No ymmärrän ehkä mitä tarkoitat, mutta mikä tekee ne "likaisemmiksi"? Tottahan kulkukissat ja koirat täytyy poistaa kuleksimasta jollain tapaa, mutta tuota ajatusmaailmaasi en oikein ymmärrä. Samalla tapaa nekin täytyy lopettaa kivuttomasti kuin ihmisten ruuaksikin päätyvät eläimet.

        Lieneekö sitten taas noita äärivasemmistolaisia näkemyksiä, joista ei ns. normaali ihminen oikein ota selvää?:)

        Menes töihin ja tienaa leipäsi. Ehkä se maailmankuvakin vähän avartuu samalla.


      • metästelijä kirjoitti:

        Millanen mahtaa olla "likainen rakki tai katti" ?

        No ymmärrän ehkä mitä tarkoitat, mutta mikä tekee ne "likaisemmiksi"? Tottahan kulkukissat ja koirat täytyy poistaa kuleksimasta jollain tapaa, mutta tuota ajatusmaailmaasi en oikein ymmärrä. Samalla tapaa nekin täytyy lopettaa kivuttomasti kuin ihmisten ruuaksikin päätyvät eläimet.

        Lieneekö sitten taas noita äärivasemmistolaisia näkemyksiä, joista ei ns. normaali ihminen oikein ota selvää?:)

        Menes töihin ja tienaa leipäsi. Ehkä se maailmankuvakin vähän avartuu samalla.

        Viestissäni ilmaisut, likainen rakki ja katti, eivät olleet muuta kuin lakonista retoriikkaa.

        Selkeyden vuoksi korostan, että kannatan kaikkien eläinten oikeuksia - oli sitten kyse eliittiorjista eli lemmikeistä, Musteista ja Minneistä, tai vatsantäytteestä ja tuotantokoneista, sioista, kanoista ym.


      • metästelijä
        jtguytiooiyhvb kirjoitti:

        Viestissäni ilmaisut, likainen rakki ja katti, eivät olleet muuta kuin lakonista retoriikkaa.

        Selkeyden vuoksi korostan, että kannatan kaikkien eläinten oikeuksia - oli sitten kyse eliittiorjista eli lemmikeistä, Musteista ja Minneistä, tai vatsantäytteestä ja tuotantokoneista, sioista, kanoista ym.

        Miten sen asian näkee. Luonnossa eläimet käyttävät toisiaan ravinnoksi ja ihminenkin on osa ravintoketjua. Siitä ei voi poistua syömäällä kasvisravintoa.

        Eläimen oikeus olla tulematta syödyksi on se pointti. Miten estät eläimiä syömästä toisiaan? Ihminen on vain yksi eläin kun puhutaan luonnon kiertokulusta. Mikään eläin ei suojele toista lajia luonnossa. Se on luonnon kiertokululle täysin vieras käyttäytymispiirre.

        Miksi eläimillä pitäisi olla oikeuksia? Tarkoitan muunlaisia oikeuksia kuin kohdata kivuton loppu ja joutua saaliiksi...mm.ihmisen? Luonnossa tämä ei toteudu.


      • metästelijä kirjoitti:

        Miten sen asian näkee. Luonnossa eläimet käyttävät toisiaan ravinnoksi ja ihminenkin on osa ravintoketjua. Siitä ei voi poistua syömäällä kasvisravintoa.

        Eläimen oikeus olla tulematta syödyksi on se pointti. Miten estät eläimiä syömästä toisiaan? Ihminen on vain yksi eläin kun puhutaan luonnon kiertokulusta. Mikään eläin ei suojele toista lajia luonnossa. Se on luonnon kiertokululle täysin vieras käyttäytymispiirre.

        Miksi eläimillä pitäisi olla oikeuksia? Tarkoitan muunlaisia oikeuksia kuin kohdata kivuton loppu ja joutua saaliiksi...mm.ihmisen? Luonnossa tämä ei toteudu.

        Miksi eläimillä pitäisi olla oikeuksia? - hyvä kysymys!
        Miksi kenellekään kuuluisi oikeudet, edes ihmisille - Jumala ei kaikessa kaikkivaltiudessaankaan taida ole olemassa, joten se ei meille oikeuksia ole suonut, luonto vähät välittää siitä miten julman kohtalon sattuma suo lapsilleen.

        Ainoa joka voi määritellä oikeudet ja "myöntää" oikeudet, niin ihmisille kuin muille eläimille, on ihminen itse. Olemme eläinten joukossa "ubereläimiä":), meidän moraalia, kykyämme ajatella ja vetää johtopäätöksiä ei voi verrata minkään muun eläimen vastaaviin.

        Enkä keksi, pitkällä tähtäimellä, mitä haittaa siitä olisi, jos teurastamot jonain päivänä purettaisiin - ei ihminen tarvitse eläimiä, ainakaan raatokasoina!


      • tarkoitit
        jtguytiooiyhvb kirjoitti:

        Miksi eläimillä pitäisi olla oikeuksia? - hyvä kysymys!
        Miksi kenellekään kuuluisi oikeudet, edes ihmisille - Jumala ei kaikessa kaikkivaltiudessaankaan taida ole olemassa, joten se ei meille oikeuksia ole suonut, luonto vähät välittää siitä miten julman kohtalon sattuma suo lapsilleen.

        Ainoa joka voi määritellä oikeudet ja "myöntää" oikeudet, niin ihmisille kuin muille eläimille, on ihminen itse. Olemme eläinten joukossa "ubereläimiä":), meidän moraalia, kykyämme ajatella ja vetää johtopäätöksiä ei voi verrata minkään muun eläimen vastaaviin.

        Enkä keksi, pitkällä tähtäimellä, mitä haittaa siitä olisi, jos teurastamot jonain päivänä purettaisiin - ei ihminen tarvitse eläimiä, ainakaan raatokasoina!

        ihminen on julma tappaja, luonto julmempi?


      • tarkoitit kirjoitti:

        ihminen on julma tappaja, luonto julmempi?

        Mitä tietoisempi teko sen suurempi vastuu, mitä laskelmoidumpi raakuus sitä julmempi teko.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe