Kieltenopettajien työllisyystilanne

Opiskelunsa aloittava

Olen juuri saanut tiedon, että olen päässyt yliopistoon lukemaan pohjoismaisia kieliä. Nyt minua kiinnostaisi tietää, millaiset työllisyysnäkymät kieltenopettajilla nykyään on? Englannin opettajia varmaan löytyy, mutta millainen on ruotsin- ja saksanopettajien tilanne?

13

5540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelupaikasta!

Kieltenopettajien työllisyystilanne vaihtelee paljon opetettavan aineen ja myös paikkakunnan mukaan. Englannin opettajilla lienee melko hyvin töitä, mutta samaa ei todellakaan voi sanoa ranskan tai saksan opettajista, puhumattakaan vielä eksoottisimmista kieleistä kuten espanja ja italia. Ruotsin opiskelu on myös vähentynyt peruskoulussa ja jonkin verran lukiossakin, koska sitä ei ole pakko kirjoittaa ylioppilaskirjoituksissa. Toistaiseksi se on pakollinen aine, mutta ei ole varmutta siitä, miten työtilanne muuttuu, jos/kun siitä tulee vapaaehtoinen aine.

• työtilanne

ei kyllä ole ruusuinen nykyään. Parhaiten työtä löytyy englannin ja ruotsin opettajille, koska niitä opetetaan edelleenkin joka ikisessä Suomen kunnassa. Parhaiten varmistaa mahdollisuutensa työmarkkinoilla, jos englanti on pääaineena. Silloin kelpaa pelkkiin englannin open virkoihinkin. Tosin niistäkin on kova kilpailu. Muiden kielten opettajien työtilanne on heikko. Valinnaisia kieliä ei enää nykyään kovin paljoa valita ja toisaalta monet kunnat eivät enää nykyään tarjoa mahdollisuutta opiskella niitä. Joten niistä muutamista työpaikoista, joita on tarjolla valinnaisissa kielissä, niin kilpailu on kova. Osa vallinnaisten kielten opettajista onkin joko työttömänä tai tekee pätkäsijaisuuksia.

• työllisyystilanteeseen

vaikuttaa siis olennaisesti se, kuinka paljon kyseistä kieltä opiskellaan. Englantia lukee lähes jokainen penska. Ruotsia on pakko opiskella koulussa määrätyt kurssit, vaikka sitä ei ole pakko kirjoittaa ylioppilaskirjoituksissa. Lyhyiden kielten suosioon vaikuttaa osaltaan se, että niiden kokeista ylioppilaskirjoituksissa ei juurikaan anneta pisteitä pyrittäessä yliopistoihin. Myös nykyinen ainereaali suosii suuntausta, että lyhyet kielet jätetään kirjoittamatta, kun arvosanan saattaa saada vähemmällä vaivalla jostain lukuaineesta. Kielen opiskelu kun tunnetusti vaatii paljon aikaa ja vaivaa.

• lunax

Mitään eläkebuumia ei ole kieltenopettajilla vielä ollut ja työllisyystilanne on melko huono, jopa pääkaupunkiseudulla. Siis opetustöihin pääsee kyllä, mutta päätoimisiin tai virkoihin hyvin heikosti. Englanti on se kieli, jota työllistymisen kannalta kannattaa lukea jos opettajaksi haluaa. Ruotsin tulevaisuutta Suomen kouluissa ei vielä tiedä kukaan, espanjaa ja italiaa opetetaan lähinnä aikuisopetuksessa ja ranskan ja saksan opiskelijoiden määrä on tipahtanut roimasti sitten eu-huuman alkamisen.
      Tilanne elää kuitenkin jatkuvasti, eikä niitä työttömiä kielten maistereita kai laumoittain ole. Onhan muitakin työpaikkoja kuin koulut ; P Onnea opiskelupaikasta.

• Opiskelunsa aloittava

Mielenkiintoista,että täällä kaikki ovat sitä mieltä, että englanninopettajalla on edessään hyvä tulevaisuus. Opinto-ohjaajani nimittäin kertoi minulle muutama kuukausi sitten asiasta jutellessamme, että englannin opettajille ei löydy enää niin paljon töitä, koska niitä on nykyään niin paljon. Hän oli sitä mieltä, että esimerkiksi englanti-ruotsi on niin yleinen yhdistelmä, että paremmin on kysyntää esimerkiksi ruotsin- ja saksankielen taitajille.

• kollega haki

englanninopettajan virkoja Helsingissä. Muistaakseni kuhunkin oli 7-8 hakijaa. Viisaammat voi korjata. Turussa oli taannoin n. 50 hakijaa samanlaiseen paikkaan ja nykyään saa olla tyytyväinen, jos paikkoja tulee edes auki. Tilanne siis vaihtelee.

• kyllä

sanoa, että saksan ja ruotsin open virkoja ei ole sellaista määrää auki kuin englannin ja ruotsin open virkoja ja niihin vähäisiin saksan ja ruotsin open virkoihin on kyllä runsaasti hakijoitakin. Saksan opeilla ei tosiaan hyvin mene nykyään. Väittäisin, että englanti-ruotsi -yhdistelmän olevan kaikista paras ja nimenomaan englanti vielä pääaineena. Ainakaan sivuaineena sillä ei nykyään virkoihin ole asiaa, siis jos haetaan pelkkää englannin opettajaa.
        Terveisin saksan opettaja

• Opiskelunsa aloittava
        kyllä kirjoitti:

sanoa, että saksan ja ruotsin open virkoja ei ole sellaista määrää auki kuin englannin ja ruotsin open virkoja ja niihin vähäisiin saksan ja ruotsin open virkoihin on kyllä runsaasti hakijoitakin. Saksan opeilla ei tosiaan hyvin mene nykyään. Väittäisin, että englanti-ruotsi -yhdistelmän olevan kaikista paras ja nimenomaan englanti vielä pääaineena. Ainakaan sivuaineena sillä ei nykyään virkoihin ole asiaa, siis jos haetaan pelkkää englannin opettajaa.
        Terveisin saksan opettaja

Olen nyt kuitnkin menossa lukemaan pääaineenani pojoismaisia kieliä. Kannattaako minun siis kuitenkin hakea sivuaineekseni englantia? Vai saksaa? Olen samaa mieltä siitä,että ei englannista sivuaineena ole niin suurta hyötyä, kuin jos se olisi pääaineena,ja siksi olenkin miettinyt saksaa parempana vaihtoehtona.

• englannin
        Opiskelunsa aloittava kirjoitti:

Olen nyt kuitnkin menossa lukemaan pääaineenani pojoismaisia kieliä. Kannattaako minun siis kuitenkin hakea sivuaineekseni englantia? Vai saksaa? Olen samaa mieltä siitä,että ei englannista sivuaineena ole niin suurta hyötyä, kuin jos se olisi pääaineena,ja siksi olenkin miettinyt saksaa parempana vaihtoehtona.

sivuaineeksi. Englantia tarvitaan aina. Niin kuin aiemmin kirjoitin englannin ja ruotsin opeille töitä riittää, kun niitä opetetaan Suomessa joka ainoassa kunnassa. Saksaa ei ja sen kysyntä on laskennut ihan huimasti sitten 90-luvun. Ruotsin ja saksan opejen paikkoja ei ole nykyään paljon auki ja jos on niin on kyllä hakijoitakin. Niin ja jos ruotsille joskus käy köpelösti tulevaisuudessa, niin on sinulla sitten se englanti.

Niin en suosittele saksaa, itse valitsin aikoinaan saksan pääaineeksi, kun ajattelin, että on parempi osata jotain muuta kuin englantia erittäin hyvin, mutta hah, enpä ole kyseistä kieltä paljoa saanut opettaa. Tällaisina aikoina, kun Suomessa ei enää näemmä muuta kielitaitoa arvosteta kuin englantia (ruotsia) niin en ottaisi sitä riskiä, että opiskelisin jonkun eksoottisemman kielen opettajaksi, jos joskus töihin haluaisin.

• tarkoitat
        englannin kirjoitti:

sivuaineeksi. Englantia tarvitaan aina. Niin kuin aiemmin kirjoitin englannin ja ruotsin opeille töitä riittää, kun niitä opetetaan Suomessa joka ainoassa kunnassa. Saksaa ei ja sen kysyntä on laskennut ihan huimasti sitten 90-luvun. Ruotsin ja saksan opejen paikkoja ei ole nykyään paljon auki ja jos on niin on kyllä hakijoitakin. Niin ja jos ruotsille joskus käy köpelösti tulevaisuudessa, niin on sinulla sitten se englanti.

Niin en suosittele saksaa, itse valitsin aikoinaan saksan pääaineeksi, kun ajattelin, että on parempi osata jotain muuta kuin englantia erittäin hyvin, mutta hah, enpä ole kyseistä kieltä paljoa saanut opettaa. Tällaisina aikoina, kun Suomessa ei enää näemmä muuta kielitaitoa arvosteta kuin englantia (ruotsia) niin en ottaisi sitä riskiä, että opiskelisin jonkun eksoottisemman kielen opettajaksi, jos joskus töihin haluaisin.

Niin- englantia ei niin vaan "oteta" sivuaineeksikaan.

• sulle
        englannin kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että sinun kannattaa opiskella kolme opetettavaa kieltä. Ruotsi, englanti ja espanja olisivat minun valintani, jos nyt aloittaisin opinnot kielten opeksi. Virat ovat tällä hetkellä kiven alla, meillä päin jokaiseen kielten virkaan tulee kymmeniä hakemuksia päteviltä. Mitä laajempi kielivalikoima, sitä paremmat mahdollisuudet saada vakipaikka joskus.

• erittäin hyvä
        tarkoitat kirjoitti:

Niin- englantia ei niin vaan "oteta" sivuaineeksikaan.

asia, jos niitä kieliä ei niin vain oteta sivuaineiksi enää, koska kieltenopettajien työtilanne ei todellakaan ole hyvä. Joten olisi ihan hyvä, jos niitä uusia kieltenopettajia ei tuotettaisi liukuhihnalta koko ajan lisää, kun ei jo valmistuneillekaan töitä riitä! Voisivat vähentää muutenkin sisäänottokiintiöitä kielissä.

• Anonyymi
        sulle kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että sinun kannattaa opiskella kolme opetettavaa kieltä. Ruotsi, englanti ja espanja olisivat minun valintani, jos nyt aloittaisin opinnot kielten opeksi. Virat ovat tällä hetkellä kiven alla, meillä päin jokaiseen kielten virkaan tulee kymmeniä hakemuksia päteviltä. Mitä laajempi kielivalikoima, sitä paremmat mahdollisuudet saada vakipaikka joskus.

Englantia tarvitaan, mutta sivuaineeksi on hyvä ottaa arabian kieli, jolla on todella suurta kysyntää. Saksan opiskelu ei varmasti takaa mitään vakipaikkaa, opiskelijoiden määrä on suorastaan romahtanut ja laskee koko ajan...Hyviä sivuaineita ovat Kiinan ja Korean kielet. Näitä tarvitaan varmasti kaupan ja matkailun piirissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra haluaa muuttaa

maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      209
      9741
    2. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      41
      4505
    3. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      124
      4037
    4. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      111
      3927
    5. Kaivattusi nimi

Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      219
      3609
    6. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      40
      3014
    7. Rakastan sua mutten uskalla jutella sulle

Kumpa sä näkisit tämän viestin❤️ Kaipaan sua vaikka oot välillä ihan lähellä mutten saa sanottua sulle enää mitään. Ujos
      Ikävä
      156
      1567
    8. Mihin rakastuin sinussa?

Rakastuin siihen, miten katsoit minua Rakastuin siihen, miten hymyilit minulle Rakastuin siihen, kuinka hyväksi sait its
      Ikävä
      89
      1502
    9. Mistä tietää että mies on kiinnostunut?

Millaisista merkeistä olette huomanneet?
      Ikävä
      110
      1287
    10. Anssi Heikkilä umpirehellisenä - Rankka yö TTK-yllätystippumisen jälkeen!

Minkä parin tai kenen olisi mielestäsi pitänyt tippua TTK:sta? Tämä oli kyllä todellinen yllätys, että Mira Luoti ja A
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1221
    Aihe