Teoriataitoa arvostetaan liikaa

Käytännön mies

Pääsykriteerinä kouluihin lukion-/koulumenestyksellä on liian painava arvo.
Tietenkin akateemisilla aloilla asia on eri, koska teoriaa tarvitaan enemmän, kuin käytäntöä. Mutta aloilla, missä työ on täysin käytäntöä, koulumenestys näyttelee liian suurta osaa.

Hyvä esimerkki on, kun miehet ovat lentokoneasentajakoulussa. Toiset vetää teoriatunneilla täysiä pisteitä ja toiset huonoa. Sitten tulee käytännön vaihe. Teoriatunneilla täysiä pisteitä saavat eivät hallitse käytäntöä yhtään ja saavat käytännönopiskeluista huonoja pisteitä ja taas käytännönmiehet repii täysiä pisteitä. No,, ketkä pääsee töihin. No ne, jotka osaavat teorian, mutta ei käytäntöä, kun katsotaan vain koulumenestystä.

Tunnen erään miehen, joka haki kirvesmiehen koulutukseen lukion 7,9 keskiarvolla. Keskiarvo ei riittänyt.

Ystäväni on optikkona. Hänellä olisi vakipaikka liikkeessä, mutta hän ei ole käynyt optikon tutkintoa. Hän on yrittänyt hakea kouluun, mutta ei pääse, koska lukion keskiarvo ei riitä. Eli ihminen, joka jo tekee optikon työtä, ei pääse tutkintoon johtavaan koulutukseen, koska lukion keskiarvo ei riitä, vaikka hän hallitsee työn ja hänelle olisi vakipaikka.

Pääseekö sellaiset ihmiset, jotka todella hallitsevat työnsä, kuitenkaan sellaisille aloille, missä he pärjäisivät, koska kouluarvosana on liian huono??

8

2003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metsäläiset pätee

      Missään maassa en ole törmännyt samanalaiseen koulutuksenpalvontaan kuin Suomessa. Sivistys ja osaaminen ovat hienoja asioita, mutta se ei, että muodolliset paperit ja koulumenestys määrittävät liikaa. Kaiketi kyse on jostakin typerästä pätemisestä, kun ei muulla voida niin muodollisen koulutuksen määrällä sitten.

      • Naurettavana pidän itsekin koko järjestelmää, joka on liian sidoksissa siihen millaisia lippuja ja lappuja omaat johonkin hommaan.

        Itsekeskeisyys ja tästä maailmasta käytännön tason osaaminen karkaa liian monelta jonnekin ihme fantasioihin.

        Joukossa on tietenkin asiallisia ja ihmiskeskeisiä mukana, mutta valitettavan monella se urea jymähtää jonkun inssi,maisteri tai muiden lappujen jälkeen korvien väliin ja asenteeseen siirtyy minä,minä näkökulma..

        Lisäisin aiheeseen vielä, että aivan liikaa katsotaan ihmisiä myös asioiden vuoksi kysymättä heiltä mitään eli tämä koskee esimerkiksi työttömiä joiden kykyä johonkin työhön mitataan sen mukaan kauanko ovat olleet työkkärin kirjoilla.

        Kaiken kaikkiaan yksilöiminen lappujen sisältöön voi antaa osviittaa ehkä johonkin, mutta kysymättä ihmiseltä itseltään ei niillä ole mitään merkitystä.


    • voi olla "porsaanreikä...

      Kannattaa harkita oppisopimuskoulutusta.

    • sdgsdgsdg

      Mistähän tuokin ennakkoasenne oikein kumpuaa, ettei hyvin teoriaa osaava osaisi mitään käytännössä? Se on iänikuinen klisee. Hyvä teoriassa voi yhtä hyvin olla hyvä myös käytännössä samoin kuin huono teoriassa voi olla huono myös käytännössä. Kaikki on yksilöstä kiinni.

      • Käytännön mies

        Se on täyttä totta, että joku voi olla kaikissa hyvä, tai jotkut ei sitten niin missään.

        Mutta siitähän tässä on kyse, että kouluissa/työpaikoissa ei katsota ollenkaan sinun käytännön taitoja, kuinka osaisit esimerkiksi sitä lentokoneasentajahommaa tai timpurin työtä. Vaan katsotaan papereista, että olet käynyt "tämän ja tuon kurssin" ok olet sopiva alalle, eikä katsota yhtään, kuinka henkilö tekee käytännössä kyseistä työtä. Parhaassa tapauksessa hakemassa saattaa olla sellainen henkilö, joka tekisi samat asiat vähintään yhtä hyvin ellei paremminkin ilmankin sitä lappua.

        Nyt tulee taasen vaatimus ammattiliikenteelle, että jokainen bussikuski käy vaadittavat kurssit syksyyn 2008 mennessä ja jokainen rekkakuski käy kurssit viimeistään syksyyn 2009 mennessä. Jos ei käy, on lopetettava ammatiksi ajaminen. Mielestäni se on naurettavaa, että mies tai nainen, joka on ikänsä ollut alalla, aletaan opettamaan, kuinka sitä autoa ajetaan. Kunhan saadaan käteen lappu, että "voit ajaa rekkaa nyt." Opetetaanhan siellä esimerkiksi taloudellista ajoa ja ensiaputaitoja. Mutta väitän, että se jäärä, joka on 55 vuotta ajanut, ei vaihda ajotyyliään suuntaan eikä toiseen.

        Nykyään katsotaan ihmisellä olevia lappuja, ei ihmistä konkreettisesti.


      • hatusta
        Käytännön mies kirjoitti:

        Se on täyttä totta, että joku voi olla kaikissa hyvä, tai jotkut ei sitten niin missään.

        Mutta siitähän tässä on kyse, että kouluissa/työpaikoissa ei katsota ollenkaan sinun käytännön taitoja, kuinka osaisit esimerkiksi sitä lentokoneasentajahommaa tai timpurin työtä. Vaan katsotaan papereista, että olet käynyt "tämän ja tuon kurssin" ok olet sopiva alalle, eikä katsota yhtään, kuinka henkilö tekee käytännössä kyseistä työtä. Parhaassa tapauksessa hakemassa saattaa olla sellainen henkilö, joka tekisi samat asiat vähintään yhtä hyvin ellei paremminkin ilmankin sitä lappua.

        Nyt tulee taasen vaatimus ammattiliikenteelle, että jokainen bussikuski käy vaadittavat kurssit syksyyn 2008 mennessä ja jokainen rekkakuski käy kurssit viimeistään syksyyn 2009 mennessä. Jos ei käy, on lopetettava ammatiksi ajaminen. Mielestäni se on naurettavaa, että mies tai nainen, joka on ikänsä ollut alalla, aletaan opettamaan, kuinka sitä autoa ajetaan. Kunhan saadaan käteen lappu, että "voit ajaa rekkaa nyt." Opetetaanhan siellä esimerkiksi taloudellista ajoa ja ensiaputaitoja. Mutta väitän, että se jäärä, joka on 55 vuotta ajanut, ei vaihda ajotyyliään suuntaan eikä toiseen.

        Nykyään katsotaan ihmisellä olevia lappuja, ei ihmistä konkreettisesti.

        "Hyvä esimerkki on, kun miehet ovat lentokoneasentajakoulussa. Toiset vetää teoriatunneilla täysiä pisteitä ja toiset huonoa. Sitten tulee käytännön vaihe. Teoriatunneilla täysiä pisteitä saavat eivät hallitse käytäntöä yhtään ja saavat käytännönopiskeluista huonoja pisteitä ja taas käytännönmiehet repii täysiä pisteitä. No,, ketkä pääsee töihin. No ne, jotka osaavat teorian, mutta ei käytäntöä, kun katsotaan vain koulumenestystä."


        Eli kysymys on nyt ammattikoulun yleisaineista. Riippuu tietenkin täysin mistä asiaa katsoo, ovatko ne kuinka teoreettisia ja kenenkä mielestä. Lähinnä isommalta osin on peruskoulun viimeisten luokkien kertaamista.

        Koulutukseen pääsemiselle on asetettava sellaiset kriteerit, jotka kenellä tahansa on mahdollisuus täyttää. Annetaanhan toki työkokemuksestakin pisteitä mm. ammatilliseen ja AMK-koulutukseen, eikä tarvinne olla edes alakohtaista. Mutta miten sellainen kaveri joka juuri on peruskoulusta tai lukiosta (lukio=yleissivistävä oppilaitos) päässyt omaa tuota työkokemusta juurikaan?

        Mutta tietyt kurssit ja ainekokonaisuudet on suoritettu, ja tämä pätee kaikkiin hakijoihin.

        Toisena syynä suomalaisen koulumaailman teoreettisuuteen on yksinkertaisesti perusopetuksen oleminen akateemisissa käsissä; nämä eivät tunnetusti koskaan ole olleet erityisen näppäriä käytännön töissä. Lisäksi käytännön aineiden ja töiden opettaminen vaatisi välineistöä, tiloja, ja ennen kaikkea erityistä osaamista opettajakunnalta. Ja tämä kaikki maksaa rahaa.

        Teoriapuolen opettamiseen tarvitaan yksinkertaisesti kalustettu luokkahuone, taulu ja piirtoheitin. Eikä kukaan kyseenalaista annettavaa oppia, vaan tietoa voidaan kaataa niskaan vailla opponentoinnin pelkoa.

        Ja tämä ammattikuljettajien koulutus on taas tätä byrokratian maksimoimista tuon EU:n kautta. Tuskin tämäkään koulutus mitään maksaa muille kuin veronmaksajille. Ilmeisesti halutaan parantaa keinotekoisesti alan koulutuksen kysyntää.

        Olisipa sekin nähtävä mitä tuo pitää sisällään. Tuskin tarkoituksena on nyt mitään erityistä kenellekään opettaakaan, kunhan saa taas tätä yhteiskuntaa laskuttaa.

        Oppisopimus on todellinen vaihtoehto!


      • elävästä elämästä
        hatusta kirjoitti:

        "Hyvä esimerkki on, kun miehet ovat lentokoneasentajakoulussa. Toiset vetää teoriatunneilla täysiä pisteitä ja toiset huonoa. Sitten tulee käytännön vaihe. Teoriatunneilla täysiä pisteitä saavat eivät hallitse käytäntöä yhtään ja saavat käytännönopiskeluista huonoja pisteitä ja taas käytännönmiehet repii täysiä pisteitä. No,, ketkä pääsee töihin. No ne, jotka osaavat teorian, mutta ei käytäntöä, kun katsotaan vain koulumenestystä."


        Eli kysymys on nyt ammattikoulun yleisaineista. Riippuu tietenkin täysin mistä asiaa katsoo, ovatko ne kuinka teoreettisia ja kenenkä mielestä. Lähinnä isommalta osin on peruskoulun viimeisten luokkien kertaamista.

        Koulutukseen pääsemiselle on asetettava sellaiset kriteerit, jotka kenellä tahansa on mahdollisuus täyttää. Annetaanhan toki työkokemuksestakin pisteitä mm. ammatilliseen ja AMK-koulutukseen, eikä tarvinne olla edes alakohtaista. Mutta miten sellainen kaveri joka juuri on peruskoulusta tai lukiosta (lukio=yleissivistävä oppilaitos) päässyt omaa tuota työkokemusta juurikaan?

        Mutta tietyt kurssit ja ainekokonaisuudet on suoritettu, ja tämä pätee kaikkiin hakijoihin.

        Toisena syynä suomalaisen koulumaailman teoreettisuuteen on yksinkertaisesti perusopetuksen oleminen akateemisissa käsissä; nämä eivät tunnetusti koskaan ole olleet erityisen näppäriä käytännön töissä. Lisäksi käytännön aineiden ja töiden opettaminen vaatisi välineistöä, tiloja, ja ennen kaikkea erityistä osaamista opettajakunnalta. Ja tämä kaikki maksaa rahaa.

        Teoriapuolen opettamiseen tarvitaan yksinkertaisesti kalustettu luokkahuone, taulu ja piirtoheitin. Eikä kukaan kyseenalaista annettavaa oppia, vaan tietoa voidaan kaataa niskaan vailla opponentoinnin pelkoa.

        Ja tämä ammattikuljettajien koulutus on taas tätä byrokratian maksimoimista tuon EU:n kautta. Tuskin tämäkään koulutus mitään maksaa muille kuin veronmaksajille. Ilmeisesti halutaan parantaa keinotekoisesti alan koulutuksen kysyntää.

        Olisipa sekin nähtävä mitä tuo pitää sisällään. Tuskin tarkoituksena on nyt mitään erityistä kenellekään opettaakaan, kunhan saa taas tätä yhteiskuntaa laskuttaa.

        Oppisopimus on todellinen vaihtoehto!

        Elävästä elämästä on tuo asentajaesimerkki. Eikä tämä ole ainoa esimerkki kaltaisesta, että teoriataidoilla pääsee helpommin kouluun taikka töihin, vaikka paikalle olisi ihminen, joka osaa asiat jo käytännössä, eikä muka silti ole soveltuva koulutukseen tai työhön.

        Ei se koulutus aina näytä sitä, että osaat työn tehdä. Pääseekö sellaiset ihmiset tosiaan töihin, mihin ne olisivat soveltuvia. Vai karsiutuvatko useat sen takia, ettei ole koulussa lukenut kunnolla.


    • jaskanpuhuja

      Pelkällä p*skanjauhamiselläkin pääsee pitkälle, delegoi hommat muille ja kerää itse kunnian.
      Tämä oppitunti oli ilmainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe