Aikansa kutakin.
Nyt menee vene myyntiin, ja tilalle ostetaan moottorivene.
Uppoumarunkoinen tuollaista 12 kn matkaava 10-12 m. pitkä matkavene.
Olen kyllästynyt siihen kun muut katselevat satamissa maisemia, me ollaan montussa.
Kun muut sadekelillä istuu takakannella sateensuojassa, tai sisällä, josta näkee ulos, me olemme montussa, tai puomiteltan alla kyyryssä.
Olen kyllästynyt pukemaan korvia myöten tuulenpitäviin sadeasuihin ja fleece.pukuihin, kun muut paskakelillä laittavat vain lisää nopeutta tuulilasinpyyhkijään.
No, aikansa kutakin, on tätäkin jo 20 vuotta tahkottu.
Kiitos.
Purkkari
82
7088
Vastaukset
- juttua
Jos olet 20 vuotta purjehtinut (etkä vaan omistanut purjevenettä) et tota juttua olis kirjoittanut, Veikaan että olet karavaanari.
- Se menee
Kaikeka aikansa.
Lapsetkin on jo siinä iässä että eivät oikeen ole hallukkaita mukaan.
Itsekkin alkanee olla mukavuudenhaluinen.
Ei se purjehtiminen nyt niin aatellisen autuasta ole. Ei sitä enää jaksa palella pinnassa 20 tunnin ylityksiä.
Kaikkea aikansa. - autopilotti!
Se menee kirjoitti:
Kaikeka aikansa.
Lapsetkin on jo siinä iässä että eivät oikeen ole hallukkaita mukaan.
Itsekkin alkanee olla mukavuudenhaluinen.
Ei se purjehtiminen nyt niin aatellisen autuasta ole. Ei sitä enää jaksa palella pinnassa 20 tunnin ylityksiä.
Kaikkea aikansa.Etkö yhtään ole harkinnut autopilotin ostamista, jos merten ylityksissä kerrot istuvasi 20 tunnin jaksoja pinnassa? Paljon mukavampi olisi sinunkin istua sprayhoodin suojassa tai ruffin lämmössä tähystämässä kuin kökkiä väsyneenä ohjailemassa! Kaikkea aikansa!!
- Se löytyy
autopilotti! kirjoitti:
Etkö yhtään ole harkinnut autopilotin ostamista, jos merten ylityksissä kerrot istuvasi 20 tunnin jaksoja pinnassa? Paljon mukavampi olisi sinunkin istua sprayhoodin suojassa tai ruffin lämmössä tähystämässä kuin kökkiä väsyneenä ohjailemassa! Kaikkea aikansa!!
Mutta ei sitä venettä yksin jätetä reissaamaan.
Onhan joku aina vahdissa.
Mutta, kyllä, kaikkea aikansa. - sohvalle,
Se löytyy kirjoitti:
Mutta ei sitä venettä yksin jätetä reissaamaan.
Onhan joku aina vahdissa.
Mutta, kyllä, kaikkea aikansa.toiset purjehtivat maailmalle. Valinta on omasi.
- Vaan-
sohvalle, kirjoitti:
toiset purjehtivat maailmalle. Valinta on omasi.
Yleensä jäädään sohvalle.
Jokunen purjehtii maailmalle.
- Sailman
Mitä todennäköisemmin ET OLE PURJEHTIJA, ollut IKINÄ! Taidat myös n. 20 vuoden jälkeen palata Pihtiputaalle...
- vene?
Jos vaikka ostaisin sen.
- A-36
P-vene sopii paremmin eteläitämerelle, jossa satamapaikat ovat harvassa ja kaupallisia ja meri on avoin. m-vene sopii paremmin suomenlahteen ja saaristomerelle. Täällä on suojaiset väylät. näin on aikansa kutakin
- mutta laajemmin
Moottorivene on liikkumisväline paikasta toiseen siirtymiseen ´lähi´etäisyyksillä, esim. saaristossa tai Itämerellä lahtineen. Purjeveneen käyttöä ei rajoita oikeastaan muu kuin sinä itse. Jos haluat, purjevene on väline vuosien mittaisiin retkiin ja valtamerten ylityksiin. On selvä, että tuulen voimalla liikkuminen on haasteellisempaa kuin konevoimalla. Kaikilla ei voi olla samanlaisia harrastuksia - sillä perusteella on turha ketään mollata. Jos ei tykkää, purje- tai moottoriveneestä kannattaa luopua. Mutta miksi ihmeessä sekin pitää selostaa julkiselle keskustelupalstalle? Onko päätös luopumisesta niin vaikea, että yritetään hakea samanhenkisten tukea?
- Turiset
Suomessa on vittumaista purjehtia, kun tuo kesä on niin kylmä, onneksi kuitenkin niin vähäluminen.
- Kaaleppi
Turiset kirjoitti:
Suomessa on vittumaista purjehtia, kun tuo kesä on niin kylmä, onneksi kuitenkin niin vähäluminen.
Kyllä täällä meillä on hyvät oltavat, kun Ruotsissa jo satoi lunta.
- sisu!!!
Täytyy sanoa, että sisukkuutesi hipoo ja hulluutta, jos 20 vuotta olet jaksanut hammasta purren ja vittuuntuneena kadehtia moottoriveneilijöitä! Onhan se totta, että purjehtijoilta vaaditaan jonkin verran enemmän "seikkailumieltä", kuin moottoriveneilijöiltä - jo senkin vuoksi, että purjeveneillä useimmiten tehdään pidempiä matkoja, kuin polttoainetta runsaasti käryttäviltä moottoriveneiltä. Jokainen tekee valintansa itse. Mutta silti... 20 VUOTTA! Itse olisin varmaan kypsynyt veneen vaihtoon jo paljon aikaisemmin...
- Ihmeestä??
Te ihmiset revitte noita päätelmiä?
En kai missään sanonut että on 20 vuotta vituttanut?
Sanoin että enään ei jaksa, siis ENÄÄN.
Pitäis opetella lukemaan, ja ymmärtämään luettua.
Ei kaikkiin teksteihin ole piilotettu piilomerkityksiä joita sinun tulisi niistä päätellä.
Ihmisillä vaan intressit muuttuu. Jos kaikki jotka ovat aloittaneet sulkapalloharrastuksen joskus, jatkaisivat sitä aina, ei suomessa riittäis tonttimaa niiden kaikkien hallien rakentamiseen, kaikkihan on pelannut/pelaa sulkkista.
Harrastukset ja mielenkiinnon kohteet vaan muuttuvat, motiivit ja intressit vaihtuu.
Ei se tee jostain yleisesti hunompaa harrastusta, korkeintaan se on huono vain tietyn yksilön kohdalla.
Tärkeintähän on että itse tykkää.
Joskus oikeen harmittaa lukea kuinka kovaa esim purjehtijat yrittävät selitellä ja puolustella ja nostaa jotenkin jalustalle omaa jaloa harrastusta ja dissailla esim moottoriveneilijöitä.
Pääasiahan elämässä on olla onnellinen, vaikka sitten kanootissa.
Ja jos puhutaan yleensä sanaa käyttäen, molemmilla veneillä tehdää yleensä yhtä pitkiä reissuja, moottoriveneellä ne vain taittuvat nopeampaa, eikä se litra/maili matkaveneellä ole niin paha kulutus.
Se on sitten eri asia kun lähdetään valtamerille, mutta sillon ei voi käyttää sanaa yleensä.
Ja ei kai kaikessa ole kateudesta kyse, vaan omasta mukavuudesta.
Olen vain huomannut että olen alkanut viihtyä satamissa paljon enemmän kuin sinne matkaa tehdessä.
Purjeveneellä on niin paljon muuttujia, tuulen voima, suunta, miehistön määrä/taidot.....
Onhan se pikkasen turhauttavaa mennä yli ruotsiin kun vastatuulessa tulee 80 mailin sijaan 110 mailia vaan sen takia että on vastatuuli.
Onhan tuolla livingaboard sivustolla ollut useita tapauksia jossa on todettu, että kulkurin elämä veneessä asuen ei tule yhtään kalliimmaksi moottorivenellä kuin purjehtien.
Travellaamista tarkoitan nyt. - selittele
Ihmeestä?? kirjoitti:
Ei kaikkiin teksteihin ole piilotettu piilomerkityksiä joita sinun tulisi niistä päätellä.
Ihmisillä vaan intressit muuttuu. Jos kaikki jotka ovat aloittaneet sulkapalloharrastuksen joskus, jatkaisivat sitä aina, ei suomessa riittäis tonttimaa niiden kaikkien hallien rakentamiseen, kaikkihan on pelannut/pelaa sulkkista.
Harrastukset ja mielenkiinnon kohteet vaan muuttuvat, motiivit ja intressit vaihtuu.
Ei se tee jostain yleisesti hunompaa harrastusta, korkeintaan se on huono vain tietyn yksilön kohdalla.
Joskus oikeen harmittaa lukea kuinka kovaa esim purjehtijat yrittävät selitellä ja puolustella ja nostaa jotenkin jalustalle omaa jaloa harrastusta ja dissailla esim moottoriveneilijöitä.
Ja jos puhutaan yleensä sanaa käyttäen, molemmilla veneillä tehdää yleensä yhtä pitkiä reissuja, moottoriveneellä ne vain taittuvat nopeampaa, eikä se litra/maili matkaveneellä ole niin paha kulutus.
Se on sitten eri asia kun lähdetään valtamerille, mutta sillon ei voi käyttää sanaa yleensä.
Olen vain huomannut että olen alkanut viihtyä satamissa paljon enemmän kuin sinne matkaa tehdessä.
Purjeveneellä on niin paljon muuttujia, tuulen voima, suunta, miehistön määrä/taidot.....
Onhan se pikkasen turhauttavaa mennä yli ruotsiin kun vastatuulessa tulee 80 mailin sijaan 110 mailia vaan sen takia että on vastatuuli.
Onhan tuolla livingaboard sivustolla ollut useita tapauksia jossa on todettu, että kulkurin elämä veneessä asuen ei tule yhtään kalliimmaksi moottorivenellä kuin purjehtien.
Travellaamista tarkoitan nyt.Koko tekstiä en jaksanut lukea, näytti olevan pelkkää selittelyä. Ajatus oli jo siinä ensimmäisessä kappaleessa. Jos pitää purjehtimisesta, niin siitä pitää. Vai miten selität, että minua ei sateessakaan vituta hiukan vertaa olot ohi menevissä moottoriveneissä. Ei, vaikka jo 40 v on takana. Sääli on tunteista lähempänä, kun tietää, mitä heiltä jää kokematta ja joutuu kokemaan. Kotonahan olisi monin verroin helpompaa kuin siinä moottoriveneessäkään.
Helposti toisaalta unohtuu miten paljon mukavampaa purjeveneessä olo on. Kulussa voi elää normaalia elämää, syödä ja nukkua tai mitä milloinkin. Meno useinkaan ole ryskivää. Ohjaajan ei tarvitse välittää, jos joku siirtyy veneessä ja oikein trimmatun veneen voi jättää kulkemaan pitkät ajat itsekseen ilman autopilottiakin. Vertailukohtana tässä tuttu puoliplaanari, jonka olen tuonut laituriin ruoriin koskematta, pelkästään omalla painolla ohjaamalla. Lisäksi vielä ne perinteiset moottoriveneen melut ja tärinät ym. Eli mikä nyt sitten ketäkin vituttaa. - matkailuauto
Ihmeestä?? kirjoitti:
Travellaamista tarkoitan nyt.Autolla pääsee satamiin vielä paljon nopeammin ja helpommin.Juttusi perusteella et ole oikastaan koskaa tykännyt pyrjehtia, jostain muusta syystä olet veneen hankkinut.
Sinulle ja muille . lopettakaa se satamissa möllöttely ja ruvetkaa kisaamaa, saatte ihan uuden näkäkulman purjehtimiseen. - jäitä hattuun
Ihmeestä?? kirjoitti:
Travellaamista tarkoitan nyt.Tuo juttu alkaa olla jo niin monipolvista ja ristiriitaista, että epäilen sinun koskaan purjehtineen ollenkaan...
Jos "travellaamisesta" (?) puhut, niin eikös purjehtiminen juuri ole sitä - ei siis vain siirtymistä paikasta toiseen, vaan matkan tekemistä. Miksi ylipäätään lähteä Ahvenanmerta ylittämään omalla veneellä, jos ainoa motiivi on perille pääsy? Eikö esim. jollain Siljalla pääsisi mukavammin, ei tarvitsisi fleeceä lainkaan.
Sitä paitsi kyllä minä luin tekstisi juuri niin, kuin siinä oli. Jos sanot "nyt riittää", niin suurin osa tulkitsee sen siten, että kyse ei ole mistään akuutista vitutuksesta, vaan pitkän aikavälin tuloksesta. Ettei vain olisi niin, että alun alkaen (siis jos todella olet purjehtinut) olet kokenut purjehduksen jotenkin epämiellyttäväksi tai vastenmieliseksi, ja ehkä sitten jostain itsesi ulkopuolisesta syystä jatkanut sitä vuosi tolkulla, sisukkaasti. Itse en haluaisi vähiä vapaitani käyttää johonkin sellaiseen, mistä en oikeasti pidä. Hyvä tietenkin, että olet nyt päässyt (toivottavasti) oikeaan johtopäätökseen...
Toivottavasti moottoriveneily antaa sinulle "sitä jotain". Minä olen aloittanut moottoriveneillä, ja siirryin purjeisiin syistä, jotka ovat monesti tässä ketjussa tulleet esiin. 100 hp:n diesel-moottori vei normaalikesässä löpöä nykyrahassa 1500 - 2000 euron edestä, parhaimmillaan pidemmällä reissulla hieman vajaa 20000 markalla. Tuo oli pakko budjetoida hyvissä ajoin lomaa ajatellen. Nykyisessä veneessäni on 60 litran tankki, jonka voin täyttää kauden alussa ja se riittää yleensä koko loman ajan.
Ai niin: kryssiminen on purjehdusta parhaimmillaan. Jos on kiire, kannattaa hankkia joku nopeakulkuinen, liukuva vene. - Oli..
matkailuauto kirjoitti:
Autolla pääsee satamiin vielä paljon nopeammin ja helpommin.Juttusi perusteella et ole oikastaan koskaa tykännyt pyrjehtia, jostain muusta syystä olet veneen hankkinut.
Sinulle ja muille . lopettakaa se satamissa möllöttely ja ruvetkaa kisaamaa, saatte ihan uuden näkäkulman purjehtimiseen.Eikö voi nauttia jos ei kisaa????
Matkailuauto minulla on, sitä käytetään myös matkailuun.
Minulla ei harrastus/matkailutapa rajoitu vain yhteen tyyliin.
Käyn myös ryhmämatkoilla ja omatoimimimatkoilla ja muilla.
Matkailu avartaa, niin autossa kuin veneessä.
Soittelen minä kitaraakin, mutta en kilpaile siinäkään lajissa, ja silti nautin siitä.
Kitara on vaan niin helppo heittää nurkkaan vaikka 2 vuodeksi, kun ei iske, mutta on turhaa pitää veneessä pääomaa kiinni, ja muita kuluja jos ei iske.
Ainahan sitä voi moottoriveneenkin myydä, jos sikseen tulee ja palata purjehtimaan.
- moottoriveneen emäntä
..Meillä moottorivene ja nyt on todella alkanut harmittaa bensan hinta ja kallis ajo. Vakavasti harkinnassa purjevene, jolla meno hiljaista, edullista, ei tankkausvälisidonnaista.. Ja vielä noihin isoihin matkaveneisiin, jotka kuluttavat vähemmän.. rullaamista, pärskeitä ja keinumista.. Siinä todella miettimistä kumpi parempi. Kaikkea kokeiltava.
- Motormanne
Purjehtimaan vaan, siellähän ei rullaa eikä pärski eikä hakkaa:)
Sitä samaa löytyy kaikista veneistä.
Ja jos hankit matkaveneen, joka kulkee tuota 8 solmun vauhtia niin ei se sen kalliimmaksi tule loppupelissä kuin purjehtiminen.
Ja pitää sitä purjevenettäkin tankata, niin polttoainetta, vettä kuin ruokaakin.
Kyse on vain valinnoista.
Toiset palelee, toiset On t-paidassa.
- Genoa100
Pitkän reippaan purjehduksen jälkeen tuulen hiipuessa sormi hakeutuu starttinapille siinä 3-4 solmun vauhdissa. Tunnin motoroinnin jälkeen purjehdus alkaa taas maistua vaikka 3 solmun vauhdilla.
- JRxxx
...itse asiassa niinkään harvinaista aatosta taritse. Melkoisen moni tuntemani pitkään purjeveneellä liikkunut on lausunut harkitsevansa moottoriveneeseen vaihtoa. En ole niin motivaatioita kysellyt, mutta esim. sellainen lause on kuultu, että "onhan tässä jo ihan tarpeeksi purjehdittu".
Itsellänihän ajatus taas on päinvastainen, seuraava veneeni on melko varmasti purkkari. Purjehtiminen sinänsä ei ole minulle "se juttu", vaan paremmat asuintilat, vähäisempi riippuvuus tankkauspisteistä, suurempi sääriippumattomuus jne. Suurin epäilys kohdistuu noihin sinunkin mainitsemiisi avo-ohjaamoihin, sillä minusta veneily on puuhaa, jota pitäisi voida harrastaa t-paidassa :) Mutta ainahan voi unelmoida lottovoitosta ja Najadista (tuulilasi ja kunnon kuomu)...- purkkarissa
Kun vaihdoin moottoriveneen 5 vuotta sitten purkkariin ajattelin että se on kylmää ja märkää. Mutta on olemassa goretex vehkeitä joissa säilyy kuivana ja lämpimänä. Niihin kannattaa panostaa. Aiemmin katselin moottoriveneestä purjehtijoita säälien, kun olivat säiden armoilla. Mutta nyt ne ajatukset tuntuu hassulta. Mailmaa on kivempi katsella olemalla mukana kuin lasin takaa. Tosiaan moottoriveneissä on hyväpuoli jos haluaa nopeasti johonkin se on äkkiä tehty. Mutta purjehdus on jotain muuta, siinä ei sinänsä ole kiire satamaan öllöttämään. Tai täytyyhän se joskus perillekin päästä huilaamaan, mutta se purjehdus on pääasia,(useimmiten)
- JRxxx
purkkarissa kirjoitti:
Kun vaihdoin moottoriveneen 5 vuotta sitten purkkariin ajattelin että se on kylmää ja märkää. Mutta on olemassa goretex vehkeitä joissa säilyy kuivana ja lämpimänä. Niihin kannattaa panostaa. Aiemmin katselin moottoriveneestä purjehtijoita säälien, kun olivat säiden armoilla. Mutta nyt ne ajatukset tuntuu hassulta. Mailmaa on kivempi katsella olemalla mukana kuin lasin takaa. Tosiaan moottoriveneissä on hyväpuoli jos haluaa nopeasti johonkin se on äkkiä tehty. Mutta purjehdus on jotain muuta, siinä ei sinänsä ole kiire satamaan öllöttämään. Tai täytyyhän se joskus perillekin päästä huilaamaan, mutta se purjehdus on pääasia,(useimmiten)
...pointin. Minä en halua kääriytyä mihinkään goretexeihin vaan haluan olla mukavasti. Veneessä se tarkoittaa suunnilleen t-paitaa ja verkkareita.
Olen joskus ennenkin sanonut, että veneily on minulle ensisijaisesti mukavaa olemista, ei tekemistä. Siksi uskon, että aikanaan purjeveneeseen vaihdettuakin tyyli tulee olemaan "myötäisillä leppoisasti purjeilla, vastaisiin avomerellä hyvin pitkillä luoveilla tai sitten koneella ja saaristossa koneella". Jos purjeet vähän lepattaa, niin lepattakoot, eihän tässä ole kiire.
Moottoriveneen nopeus on paradoksaalista kyllä vähän kaksiteräinen miekka: kun on tottunut pitämään hyvissä olosuhteissa 20 solmun matkavauhtia ja tietää sen veneelleen taloudellisimmaksi jne., on ärsyttävää joutua sään pakottamana pudottamaan johonkin 12 solmuun tai jopa alle kymmeneen. (Avainsana "pakottamana", eri juttuhan se silloin on, kun omasta halusta ajellaan viittä solmua jossain maisemarännissä.) Mutta purkkarillahan pitää joka tapauksessa olla asennoitunut niin hiljaiseen nopeuteen, että solmun menetyksen pitäisi olla yhdentekevää. Itse asiassa ihmettelenkin himopurjehtijoissa juuri sitä, että he viitsivät jahdata jotain solmunpuolikasta. Ajaisivat moottoriveneellä, jos on kiire... - purkkarilla
JRxxx kirjoitti:
...pointin. Minä en halua kääriytyä mihinkään goretexeihin vaan haluan olla mukavasti. Veneessä se tarkoittaa suunnilleen t-paitaa ja verkkareita.
Olen joskus ennenkin sanonut, että veneily on minulle ensisijaisesti mukavaa olemista, ei tekemistä. Siksi uskon, että aikanaan purjeveneeseen vaihdettuakin tyyli tulee olemaan "myötäisillä leppoisasti purjeilla, vastaisiin avomerellä hyvin pitkillä luoveilla tai sitten koneella ja saaristossa koneella". Jos purjeet vähän lepattaa, niin lepattakoot, eihän tässä ole kiire.
Moottoriveneen nopeus on paradoksaalista kyllä vähän kaksiteräinen miekka: kun on tottunut pitämään hyvissä olosuhteissa 20 solmun matkavauhtia ja tietää sen veneelleen taloudellisimmaksi jne., on ärsyttävää joutua sään pakottamana pudottamaan johonkin 12 solmuun tai jopa alle kymmeneen. (Avainsana "pakottamana", eri juttuhan se silloin on, kun omasta halusta ajellaan viittä solmua jossain maisemarännissä.) Mutta purkkarillahan pitää joka tapauksessa olla asennoitunut niin hiljaiseen nopeuteen, että solmun menetyksen pitäisi olla yhdentekevää. Itse asiassa ihmettelenkin himopurjehtijoissa juuri sitä, että he viitsivät jahdata jotain solmunpuolikasta. Ajaisivat moottoriveneellä, jos on kiire...Niin ymmärsin kyllä että haluat olla t-paidassa. Mutta mielestäni on kivempi olla ulkona kuin lasin takana kopissa. Vaikka sitten joskus sataakin ja on kylmä. Idea on vähän kuin moottoripyöräilyssä. Siinäkin ollaan säiden riepotettavana, eikä se keljuta. Se on vapaaehtoista. Eikä aina sada suomessakaa.
Olen siis harrastanut moottoriveneellä veneilyä 10vuotta ennenkuin tulin järkiini ja ostin purjeveneen.Että tiedän kyllä moottoriveneenkin hyvät ja huonot puolet.
Mutta jokainen saa harrastaa mitä haluaa, kunhan se ei ole muille vahingollista, eikä kohtuuttomasti haittaa muita ihmisiä.
Siitä puolesta solmusta...
Vaikkei mihinkään ole kiire, sanoo purjehtijat(pitäähän silti joskus päästä perillekin) tahtoo hommaan tulla kilpailuvietti. Ja tahtoo asetella purjeet niin että vene kulkee nätisti. Lepattavia purjeita ei kukaan kuuntele paukkumassa, sitäpaitsi se rikkoo purjeet. Mutta ei se optimi kulkunopeudelle purjeiden trimmaus tarkoita mitään hikipäässä naruista kískomista. Muutamasta narusta vaan noin suunnilleen järkeväksi purjeen muoto ja menoksi. Usein on tullut tyyntä, silti ei viitsi konetta käynnistää, odotellaan tyynessä, joskus tuuli nousee. Mutta purjevene ei siis olekaan hyvä vaihtoehto jos on oikeesti kiire johonkin. Silloin kannattaa vain ajella moottoriveneellä. Mutta kokemuksesta kun vaihdoin purkkariin, ihmettelin miksen ole tätä purjehdusta aiemmin keksinyt.
Ei silti, koskaan ei kannata sanoa ei. Mistä sen tietää mitä milloinkin keksii. Nyt on harrastettu purjehdusta, voihan joskus haluta jotain muuta.
Siihen onko purjehtiminen kivempaa kuin moottoriveneily ei oikein kannata yrittää väitellä. Jos joku ei ymmärrä, mitä sitten? Ei purjehdus ole muilta pois. - Seuraavan lauseen?
purkkarilla kirjoitti:
Niin ymmärsin kyllä että haluat olla t-paidassa. Mutta mielestäni on kivempi olla ulkona kuin lasin takana kopissa. Vaikka sitten joskus sataakin ja on kylmä. Idea on vähän kuin moottoripyöräilyssä. Siinäkin ollaan säiden riepotettavana, eikä se keljuta. Se on vapaaehtoista. Eikä aina sada suomessakaa.
Olen siis harrastanut moottoriveneellä veneilyä 10vuotta ennenkuin tulin järkiini ja ostin purjeveneen.Että tiedän kyllä moottoriveneenkin hyvät ja huonot puolet.
Mutta jokainen saa harrastaa mitä haluaa, kunhan se ei ole muille vahingollista, eikä kohtuuttomasti haittaa muita ihmisiä.
Siitä puolesta solmusta...
Vaikkei mihinkään ole kiire, sanoo purjehtijat(pitäähän silti joskus päästä perillekin) tahtoo hommaan tulla kilpailuvietti. Ja tahtoo asetella purjeet niin että vene kulkee nätisti. Lepattavia purjeita ei kukaan kuuntele paukkumassa, sitäpaitsi se rikkoo purjeet. Mutta ei se optimi kulkunopeudelle purjeiden trimmaus tarkoita mitään hikipäässä naruista kískomista. Muutamasta narusta vaan noin suunnilleen järkeväksi purjeen muoto ja menoksi. Usein on tullut tyyntä, silti ei viitsi konetta käynnistää, odotellaan tyynessä, joskus tuuli nousee. Mutta purjevene ei siis olekaan hyvä vaihtoehto jos on oikeesti kiire johonkin. Silloin kannattaa vain ajella moottoriveneellä. Mutta kokemuksesta kun vaihdoin purkkariin, ihmettelin miksen ole tätä purjehdusta aiemmin keksinyt.
Ei silti, koskaan ei kannata sanoa ei. Mistä sen tietää mitä milloinkin keksii. Nyt on harrastettu purjehdusta, voihan joskus haluta jotain muuta.
Siihen onko purjehtiminen kivempaa kuin moottoriveneily ei oikein kannata yrittää väitellä. Jos joku ei ymmärrä, mitä sitten? Ei purjehdus ole muilta pois."Olen siis harrastanut moottoriveneellä veneilyä 10vuotta ennenkuin tulin järkiini ja ostin purjeveneen."
Miksi ei ole järkevää liikkua moottoriveneellä?
Moottoripyörällä liikkuminen se vasta järjetöntä onkin. Aina on joko kuuma tai kylmä, koskaan ei sopiva, tavaraa ei mahdu mukaan, loukkaantumisriski kolarissa on suunnaton.....
Autolla ei säät ja tilanpuute vaivaa.
Aina on t-paitakeli. - JoJo
JRxxx kirjoitti:
Moottoriveneen nopeus on paradoksaalista kyllä vähän kaksiteräinen miekka: kun on tottunut pitämään hyvissä olosuhteissa 20 solmun matkavauhtia ja tietää sen veneelleen taloudellisimmaksi jne., on ärsyttävää joutua sään pakottamana pudottamaan johonkin 12 solmuun tai jopa alle kymmeneen. (Avainsana "pakottamana", eri juttuhan se silloin on, kun omasta halusta ajellaan viittä solmua jossain maisemarännissä.) Mutta purkkarillahan pitää joka tapauksessa olla asennoitunut niin hiljaiseen nopeuteen, että solmun menetyksen pitäisi olla yhdentekevää. Itse asiassa ihmettelenkin himopurjehtijoissa juuri sitä, että he viitsivät jahdata jotain solmunpuolikasta. Ajaisivat moottoriveneellä, jos on kiire...Tämähän on sellainen asia, josta ei sopisi kiistellä - eikä siihen oikeaa vastausta varmasti löydykään. Kerron kuitenkin hieman taustoja miksi minä olen aikanaan valinnut purjehduksen moottoriveneilyn sijaan. Kerrottakoon kuitenkin sekin, että olen alunperin ollut moottoriveneilijä, joten sekin on tuttua - ja edelleen liikun silloin tällöin pienellä tuulilasiveneellä, mutta se on vain siirtymistä paikasta toiseen.
Joka kerta, kun nostan purjeet ylös ja sammutan koneen minut valtaa ääretön hyvänolontunne siitä moottorinjyskeen jälkeisestä hiljaisuudesta. Nautin äärettömästi siitä, että pystyn luonnonvoimien avulla liikkumaan merellä äänettömästi, kuunnella aaltojen kuohuntaa, lintujen ääniä jne. On myös aikaa tarkkailla upeaa luontoa ympärillä. Tällaista ei (varsinkaan nopeassa) moottoriveneessä pääse kokemaan. Lisäksi olen iloinen siitä, että purjehdus on ekologisempi tapa liikkua merellä.
Mä luulen, että ne, jotka tällaiset asiat kokevat tärkeiksi pitävät purjehduksesta. Kaikki eivät näitä aspekteja arvosta ja ymmärrän, että he liikkuvat vesillä mieluumin moottoriveneellä.
Purjehtimaan halajavat eivät myöskään tavoittele helppoa elämää - kuten eivät tee esim. vuorikiipeilijätkään. Kotisohvalla elämä on varmasti helpompaa. Kuitenkin vuorenhuipulla tai purjehduksella pääsee kokemaan sellaisia elämyksiä, joista sohvaperuna ei voi edes uneksia. Myös moottoriveneilijät kokevat elämyksiä, mutta ne voivat olla hieman erilaisia - tavoittelemisen arvoisia toki nekin.
Hyvät varusteet on tärkeitä niin moottoriveneilijälle, purjehtijalle kuin vuorikiipeilijällekin. Purjehdus on varmasti sateisessa, koleassa ja tuulisessa kelissä ikävää, jos sadetakkisi vuotaa, sinulla ei ole saappaita ja sinulla on kylmä. Hyvissä purjehdustamineissa sellaisestakin kelistä voi jopa nauttia. Se on sellaista itsensä voittamista, kun ei aina mennä siitä mistä aita on matalin. Siitä jää kuitenkin mukavia muistoja, joita voi muistella talvi-iltoina tai eläkepäivinä... - JoJo
JRxxx kirjoitti:
Moottoriveneen nopeus on paradoksaalista kyllä vähän kaksiteräinen miekka: kun on tottunut pitämään hyvissä olosuhteissa 20 solmun matkavauhtia ja tietää sen veneelleen taloudellisimmaksi jne., on ärsyttävää joutua sään pakottamana pudottamaan johonkin 12 solmuun tai jopa alle kymmeneen. (Avainsana "pakottamana", eri juttuhan se silloin on, kun omasta halusta ajellaan viittä solmua jossain maisemarännissä.) Mutta purkkarillahan pitää joka tapauksessa olla asennoitunut niin hiljaiseen nopeuteen, että solmun menetyksen pitäisi olla yhdentekevää. Itse asiassa ihmettelenkin himopurjehtijoissa juuri sitä, että he viitsivät jahdata jotain solmunpuolikasta. Ajaisivat moottoriveneellä, jos on kiire...JRxx kirjoitti: "Itse asiassa ihmettelenkin himopurjehtijoissa juuri sitä, että he viitsivät jahdata jotain solmunpuolikasta."
Tässä piilee juuri osa purjehduksen viehätyksestä. Moottoriveneellä on helppo säätää vauhtia kaasukahvasta (toki trimmeillä, kuormauksella jne. on oma pieni vaikutuksensa nopeuteen). Purjehduksessa sinulla on lukuisia mahdollisuuksia trimmata venettä parempaan vauhtiin. Kaikki trimmaukset eivät aina paranna vauhtia ja koko ajan oppii veneestään uusia asioita. Näistä voi innostua silloin kuin se huvittaa ja metsästää niitä solmun kymmenyksiä. Välillä sitä ei tietenkään jaksa innostua viimeisten säätöjen hakemisesta, mutta välillä vaimon kanssa haetaan sitä viimeistä säätöä, jolla nopeus saadaan yli seitsemän solmun ;)
Ja annas olla, kun kaksi purjevenettä seilaa lähekkäin. Meissä jokaisessa asuu se pieni "hjallis", joka saa meidät etsimään sitä viimeistä trimmiä purjeisiin. Tuon veneen ohi on pakko päästä ;) - järkiini
Seuraavan lauseen? kirjoitti:
"Olen siis harrastanut moottoriveneellä veneilyä 10vuotta ennenkuin tulin järkiini ja ostin purjeveneen."
Miksi ei ole järkevää liikkua moottoriveneellä?
Moottoripyörällä liikkuminen se vasta järjetöntä onkin. Aina on joko kuuma tai kylmä, koskaan ei sopiva, tavaraa ei mahdu mukaan, loukkaantumisriski kolarissa on suunnaton.....
Autolla ei säät ja tilanpuute vaivaa.
Aina on t-paitakeli.>"Olen siis harrastanut moottoriveneellä veneilyä >10vuotta ennenkuin tulin järkiini ja ostin >purjeveneen."
>
>Miksi ei ole järkevää liikkua moottoriveneellä?
En sanonut ettei ole järkevää liikkua moottoriveneellä. Vaan että tulin järkiini ja ostin purjeveneen.
Siis ajattelin usein moottoriveneellä ajellessani paitahihasilla että purkkarilla on keljua olla "säiden armoilla", Mietin useaan kertaan että pitäisiköhän kokeilla silti, purkkareissa näytti olevan iloisia ihmisiä purjehtimassa. Muutamaan kertaan kävin kokeilemassa kavereiden kanssa, mutta ei se sillonkaan kolahtanut. Sitten ostin oman, ajattelin että kokeilen purjehdusta, jos ei ole kivaa niin ostan moottoriveneen seuraavana vuonna. Ja tällä tiellä ollaan.
Nyt jos pitäisi lopettaa purjehdus, vain moottorilla ajella, etsisin varmaan jonkin muun harrastuksen. Moottoripyöräilyäkin harrastin viimeksi 80 luvulla, ihan kivaa se oli aikansa.
Enkä minä yritä ketään muuttamaan mieltään, kerron vain omista kokemuksistani. Sama se minulle jos joku haluaa moottoriveneellä ajella. Se tuntuu vain jotenkin samalta kuin että katselisi iltanuotiota telkkarista sohvalta, kun nuotio voi oikeasti savuttaa joskus silmille. - Melkoinen ero
järkiini kirjoitti:
>"Olen siis harrastanut moottoriveneellä veneilyä >10vuotta ennenkuin tulin järkiini ja ostin >purjeveneen."
>
>Miksi ei ole järkevää liikkua moottoriveneellä?
En sanonut ettei ole järkevää liikkua moottoriveneellä. Vaan että tulin järkiini ja ostin purjeveneen.
Siis ajattelin usein moottoriveneellä ajellessani paitahihasilla että purkkarilla on keljua olla "säiden armoilla", Mietin useaan kertaan että pitäisiköhän kokeilla silti, purkkareissa näytti olevan iloisia ihmisiä purjehtimassa. Muutamaan kertaan kävin kokeilemassa kavereiden kanssa, mutta ei se sillonkaan kolahtanut. Sitten ostin oman, ajattelin että kokeilen purjehdusta, jos ei ole kivaa niin ostan moottoriveneen seuraavana vuonna. Ja tällä tiellä ollaan.
Nyt jos pitäisi lopettaa purjehdus, vain moottorilla ajella, etsisin varmaan jonkin muun harrastuksen. Moottoripyöräilyäkin harrastin viimeksi 80 luvulla, ihan kivaa se oli aikansa.
Enkä minä yritä ketään muuttamaan mieltään, kerron vain omista kokemuksistani. Sama se minulle jos joku haluaa moottoriveneellä ajella. Se tuntuu vain jotenkin samalta kuin että katselisi iltanuotiota telkkarista sohvalta, kun nuotio voi oikeasti savuttaa joskus silmille.Että notskia tv:stä.
Moottoriveneilijähän sitä juhannuskokkoakin katselee kun purjehtija makaa pläkässä tai on tullut niin myöhään että ei saanut satamapaikkaa.
Ei moottoriveneilyssä ja purjehtimisessa nyt noin isoa eroa ole.
Ja mahtuuhan moottoriveneeseen mukavuuksia enemmän.
Asiat vois sanoa näinkin:
Moottoriveneessä asuminen on kuin olisi kauniilla luodolla, ihana, suurin ikkunoin varustettu mökki, josta on kauniit näkymät joka suuntaa, kun taas purjehtija asuu kaivossa, ja kun kuulee/luulee jonkun tulevan tai menevän, pitää kiivetä tikkaita ylös jotta näkis jotain.. - tuon kirjoitti
JoJo kirjoitti:
Tämähän on sellainen asia, josta ei sopisi kiistellä - eikä siihen oikeaa vastausta varmasti löydykään. Kerron kuitenkin hieman taustoja miksi minä olen aikanaan valinnut purjehduksen moottoriveneilyn sijaan. Kerrottakoon kuitenkin sekin, että olen alunperin ollut moottoriveneilijä, joten sekin on tuttua - ja edelleen liikun silloin tällöin pienellä tuulilasiveneellä, mutta se on vain siirtymistä paikasta toiseen.
Joka kerta, kun nostan purjeet ylös ja sammutan koneen minut valtaa ääretön hyvänolontunne siitä moottorinjyskeen jälkeisestä hiljaisuudesta. Nautin äärettömästi siitä, että pystyn luonnonvoimien avulla liikkumaan merellä äänettömästi, kuunnella aaltojen kuohuntaa, lintujen ääniä jne. On myös aikaa tarkkailla upeaa luontoa ympärillä. Tällaista ei (varsinkaan nopeassa) moottoriveneessä pääse kokemaan. Lisäksi olen iloinen siitä, että purjehdus on ekologisempi tapa liikkua merellä.
Mä luulen, että ne, jotka tällaiset asiat kokevat tärkeiksi pitävät purjehduksesta. Kaikki eivät näitä aspekteja arvosta ja ymmärrän, että he liikkuvat vesillä mieluumin moottoriveneellä.
Purjehtimaan halajavat eivät myöskään tavoittele helppoa elämää - kuten eivät tee esim. vuorikiipeilijätkään. Kotisohvalla elämä on varmasti helpompaa. Kuitenkin vuorenhuipulla tai purjehduksella pääsee kokemaan sellaisia elämyksiä, joista sohvaperuna ei voi edes uneksia. Myös moottoriveneilijät kokevat elämyksiä, mutta ne voivat olla hieman erilaisia - tavoittelemisen arvoisia toki nekin.
Hyvät varusteet on tärkeitä niin moottoriveneilijälle, purjehtijalle kuin vuorikiipeilijällekin. Purjehdus on varmasti sateisessa, koleassa ja tuulisessa kelissä ikävää, jos sadetakkisi vuotaa, sinulla ei ole saappaita ja sinulla on kylmä. Hyvissä purjehdustamineissa sellaisestakin kelistä voi jopa nauttia. Se on sellaista itsensä voittamista, kun ei aina mennä siitä mistä aita on matalin. Siitä jää kuitenkin mukavia muistoja, joita voi muistella talvi-iltoina tai eläkepäivinä...Ei nimittäin jäänyt muuta lisättävää kuin se, että niistä mukavista leppoisista purjehduksista, niin onnellisia kuin ne sillä hetkellä ovatkin, ei jää mainittavia muistoja talvi-iltoina mietittäväksi. Ylivoimaisesti suurin osa muistoista on niistä toisenlaisista matkoista. Enkä pidä itseäni edes minkäänlaisena pervertikkona, vaikka huonoista oloista ja vaivalloisemmista matkoista jääkin nimenomaan hyviä muistoja. Kaipa se on se itsensä voittamisen tunne.
- lasintakaa
Melkoinen ero kirjoitti:
Että notskia tv:stä.
Moottoriveneilijähän sitä juhannuskokkoakin katselee kun purjehtija makaa pläkässä tai on tullut niin myöhään että ei saanut satamapaikkaa.
Ei moottoriveneilyssä ja purjehtimisessa nyt noin isoa eroa ole.
Ja mahtuuhan moottoriveneeseen mukavuuksia enemmän.
Asiat vois sanoa näinkin:
Moottoriveneessä asuminen on kuin olisi kauniilla luodolla, ihana, suurin ikkunoin varustettu mökki, josta on kauniit näkymät joka suuntaa, kun taas purjehtija asuu kaivossa, ja kun kuulee/luulee jonkun tulevan tai menevän, pitää kiivetä tikkaita ylös jotta näkis jotain..Kyllä siinä ero on katseleeko lasintakaa mailmaa vaiko onko itse ulkona veneessä. Ainakin minusta molempia harrastaneena.
Niin ja useimmissa purjeveneissä on myös kone jolla tarvittaessa pääsee pläkästä.
Silloin kun itsellä oli moottorivene katselin pläkässä seisovia purkkareita säälien, voi reppanoita kun eivät pääse eteenpäin kun eivät halua edes konetta käynnistää. Nyt pläkässä tulee usein jäätyä odottelemaan tuulen nousua. Mikäs siinä on istuksiessa tyynessä ja katsella mailmaa. Jos toinen vaihtoehto on vaahto perseessä pitää päästä satamaan tuijottamaan merelle.
Useimmiten kuitenkin taitaa olla niin että moottoriveneestä vaihdetaan purkkariin. Jotenkin on jäänyt sellainen käsitys. Yhtäkkiä en muista ketään joka olisi tehnyt päinvastoin. - Eroa.
lasintakaa kirjoitti:
Kyllä siinä ero on katseleeko lasintakaa mailmaa vaiko onko itse ulkona veneessä. Ainakin minusta molempia harrastaneena.
Niin ja useimmissa purjeveneissä on myös kone jolla tarvittaessa pääsee pläkästä.
Silloin kun itsellä oli moottorivene katselin pläkässä seisovia purkkareita säälien, voi reppanoita kun eivät pääse eteenpäin kun eivät halua edes konetta käynnistää. Nyt pläkässä tulee usein jäätyä odottelemaan tuulen nousua. Mikäs siinä on istuksiessa tyynessä ja katsella mailmaa. Jos toinen vaihtoehto on vaahto perseessä pitää päästä satamaan tuijottamaan merelle.
Useimmiten kuitenkin taitaa olla niin että moottoriveneestä vaihdetaan purkkariin. Jotenkin on jäänyt sellainen käsitys. Yhtäkkiä en muista ketään joka olisi tehnyt päinvastoin.Meillä moottoriveneessä voi valita katsooko lasin takaa, takaterassilla sateensuojassa vai fly:llä auringossa.
Purjeveneessä katsotaan joko ulkoa tai ei ollenkaan.
Ja onhan moottoriveneen tilat ihan eri tasoa kuin purjeveneessä.
Monttu se on. - halusta...
Eroa. kirjoitti:
Meillä moottoriveneessä voi valita katsooko lasin takaa, takaterassilla sateensuojassa vai fly:llä auringossa.
Purjeveneessä katsotaan joko ulkoa tai ei ollenkaan.
Ja onhan moottoriveneen tilat ihan eri tasoa kuin purjeveneessä.
Monttu se on.Aikaisemmassa viestissähän tuo vastaus tähänkin tuli: Moottoriveneessä on mukavuuksia enemmän. Noh, onhan niitä purjeveneitäkin, joista löytyy taatusti yhtä paljon mukavuuksia, kuin moottoriveneistä. Kyse lienee pikemminkin siitä, mitä kukin haluaa. Todella lapsellista kinastella "kumpi on parempi".
Sain isältäni perintönä ensimmäisen purjeveneen (folkkari) vuonna -77. Koskaan, siis ei ikinä, ole minulle tullut sellainen olo, että olisin jossain "montussa". 1981 vaihdoin 29-jalkaiseen, josta laitureilla puhuttiin luksuspurtena, koska suurin osa kaikista veneistä oli sitä pienempiä. Nykyinen veneeni on edelleen purjevene, ja siinä on niin huimasti "mukavuuksia" verrattuna folkkariin tai muihin edellisiin veneisiini, että en osaisi muuta toivoa. No tietenkin voidaan verrata johonkin Christensenin Mysticiin (joka muuten oli Mariksessa heinäkuun alkupuolella), mutta rajansa kaikella.
Jos purjehdus itselle jotain tärkeää merkitsee, on varmaan purjehtija. Jos purjehdus ei merkitse muuta, kuin montussa elämistä ja kylmyyttä, ei varmaan ole purjehtija. - JoJo
tuon kirjoitti kirjoitti:
Ei nimittäin jäänyt muuta lisättävää kuin se, että niistä mukavista leppoisista purjehduksista, niin onnellisia kuin ne sillä hetkellä ovatkin, ei jää mainittavia muistoja talvi-iltoina mietittäväksi. Ylivoimaisesti suurin osa muistoista on niistä toisenlaisista matkoista. Enkä pidä itseäni edes minkäänlaisena pervertikkona, vaikka huonoista oloista ja vaivalloisemmista matkoista jääkin nimenomaan hyviä muistoja. Kaipa se on se itsensä voittamisen tunne.
Minä sen kirjoitin ;) Jatketaan näiden älyttömien vertausten tekemistä...
Maratonin juoksija on maalissa varmasti onnellinen ja ylpeä saavutuksestaan juostuaan 42 km. Saman matkan autolla ajanut tuskin samanlaisia kicksejä saa. Kyse on siitä millaisia kicksejä kukin meistä hakee ja halajaa.
Toiselle riittää autolla ajelu ja toinen haluaa juosta saman matkan. Toinen haluaa ajella moottoriveneellä ja toinen purjehtija. Onneksi Suomessa on valinnanvapaus. Olkaamme iloisia siitä ;) Ei tuomita ketään hänen valintansa vuoksi. - Oskari
JoJo kirjoitti:
Tämähän on sellainen asia, josta ei sopisi kiistellä - eikä siihen oikeaa vastausta varmasti löydykään. Kerron kuitenkin hieman taustoja miksi minä olen aikanaan valinnut purjehduksen moottoriveneilyn sijaan. Kerrottakoon kuitenkin sekin, että olen alunperin ollut moottoriveneilijä, joten sekin on tuttua - ja edelleen liikun silloin tällöin pienellä tuulilasiveneellä, mutta se on vain siirtymistä paikasta toiseen.
Hyvät varusteet on tärkeitä niin moottoriveneilijälle, purjehtijalle kuin vuorikiipeilijällekin. Purjehdus on varmasti sateisessa, koleassa ja tuulisessa kelissä ikävää, jos sadetakkisi vuotaa, sinulla ei ole saappaita ja sinulla on kylmä. Hyvissä purjehdustamineissa sellaisestakin kelistä voi jopa nauttia. Se on sellaista itsensä voittamista, kun ei aina mennä siitä mistä aita on matalin. Siitä jää kuitenkin mukavia muistoja, joita voi muistella talvi-iltoina tai eläkepäivinä...JoJo: "Purjehtimaan halajavat eivät myöskään tavoittele helppoa elämää"
Nykyisten purjeveneiden varustetasoa katsellessa voisi kyllä tulla päinvastaiseenkin tulokseen. - semantiikkaa
Oskari kirjoitti:
JoJo: "Purjehtimaan halajavat eivät myöskään tavoittele helppoa elämää"
Nykyisten purjeveneiden varustetasoa katsellessa voisi kyllä tulla päinvastaiseenkin tulokseen.Tästähän koko viestiketjussa enimmäkseen on kyse. JoJon lause purjehtimaan halajavista pitää keskustelusta päätellen edelleen paikkansa. Vaikka mukaan on tullutkin runsas joukko uusia ihmisiä, jotka haluavat asua purjeveneessä lomansa ja ehkäpä välillä purjehtiakin, heitä tuskin voi kutsua purjehtimaan halajaviksi sanonnan täydessä merkityksessä.
- sitä enemmän harmeja
Oskari kirjoitti:
Nykyisten purjeveneiden varustetasoa katsellessa voisi kyllä tulla päinvastaiseenkin tulokseen.Sellainen kuvitelma monilla onkin. Kun sitten alkaa purjehtia kauemmin ja pitemmälle, riittää harmeja miltei jokaisesta varusteesta. Kaikki tuppaa hajoamaan. Elektroniikkakaan ei kestä avomeriolosuhteita kovinkaan pitkään.
Onnellisuus tulee lopulta siitä, että veneessä ei olisi mitään rikkinäistä varustetta. Vanha koettu totuus on: "Se mitä ei ole, ei voi mennä epäkuntoon". Lopulta siis paras purjevene on luja ja yksinkertainen. Kauppiaat myyvät venekamaa, josta suuri osa on sittenkin tarpeetonta roinaa.... Nykyisten veneiden varustetaso ei takaa helppoa elämää! - JoJo
Oskari kirjoitti:
Nykyisten purjeveneiden varustetasoa katsellessa voisi kyllä tulla päinvastaiseenkin tulokseen.Nykyajan purjeveneissä valtaosa niistä varusteista ja mukavuuksista on kyllä siellä kannen alla ja niistä nautitaan sitten satamassa eikä sillä ole mitään tekemistä purjehduksen kanssa. Kyllä se itse purjehdus on pysynyt pitkään ihan samanlaisena - liikutaan äänettömästi luonnonvoimien avulla.
- Oskari
JoJo kirjoitti:
Nykyajan purjeveneissä valtaosa niistä varusteista ja mukavuuksista on kyllä siellä kannen alla ja niistä nautitaan sitten satamassa eikä sillä ole mitään tekemistä purjehduksen kanssa. Kyllä se itse purjehdus on pysynyt pitkään ihan samanlaisena - liikutaan äänettömästi luonnonvoimien avulla.
JoJo: "Kyllä se itse purjehdus on pysynyt pitkään ihan samanlaisena"
Kun minä aloitin veneilyn, purjeveneissä ei ollut esim. moottoria, itseskuuttaavaa fokkaa, rullagenuaa, autopilottia jne. puhumattakaan navigaattoreista ja muista elektronisista apuvälineistä. Minun mielestäni muutos on ollut melkoinen.
Tämän lisäksi tietenkin mainitsemasi kannen alla olevat mukavuudet, joiden tarkoitus on saada veneessä asuminen muistuttamaan mahdollisimman paljon normaalia asunnossa asumista. - varusteet...
JoJo kirjoitti:
Nykyajan purjeveneissä valtaosa niistä varusteista ja mukavuuksista on kyllä siellä kannen alla ja niistä nautitaan sitten satamassa eikä sillä ole mitään tekemistä purjehduksen kanssa. Kyllä se itse purjehdus on pysynyt pitkään ihan samanlaisena - liikutaan äänettömästi luonnonvoimien avulla.
Käytännön kokemuksia: vessa juuttuu, tukkeutuu tai vuotaa ennemmin tai myöhemmin, painevesijärjestelmän pumppu alkaa reistailla, vesihanan liitos pettää, tekstiilit kastuu kattoluukun tiivisteen alkaessa vuotaa (tai kun olet unohtanut sulkea sen tiiviisti), liian leveä sisätila aiheuttaa toistuvia nurinmenoja (ennenkuin olet asentanut riittävästi tartuntakahvoja), karttapöydän jokainen laite vuorollaan menee epäkuntoon jne jne.
Kerro mikä varuste siellä kannen alla on "ikuinen".
Sellainen "äänetön liikkuminen luonnonvoimien avulla" on sittenkin aika hetkellistä. Usein luonnonvoimat on aika rajujakin ja purjehdus on rajua ryskimistä. Vene rysähtää aallon harjalta niin, että pelkäät sen hajoavan. Rysähtää toisen kerran, rysähtää tuhannen kerran eikä hajoa - yleensä.. "Nykyajan" veneissä on tiettävästi ollut useammin peräsinvaurioita kuin pitäisi.
Tai sitten on keikkumista purjeet paukkuen, kun tuuli loppuu avomerellä. Jos otat seilit alas, pauke loppuu mutta veneesi alkaa rullata holtittomasti kuin moottorivene. Kaukana äänettömyydestä ja hiljaa lipumisesta...
Haavekuvat voivat olla kovin erilaisia kuin merten ylitykset todellisuudessa ovat. Silti purjehdus on mukavaa, monille elinikäinen harrastus. Oleskelu veneessä on oleellinen osa purjehdusta. Myös varusteiden huolto ja korjailu kuuluu osana purjehdukseen, ainakin matkapurjehdukseen. Et tunne venettäsi ennenkuin olet itse huoltanut/joutunut huoltamaan joka ikisen nippelin siitä. Onnellinen vene on yksinkertainen: KEEP IT SIMPLE STUPID. Se on vanha aforismi, joka pätee erinomaisesti. - purjehtijoita....
varusteet... kirjoitti:
Käytännön kokemuksia: vessa juuttuu, tukkeutuu tai vuotaa ennemmin tai myöhemmin, painevesijärjestelmän pumppu alkaa reistailla, vesihanan liitos pettää, tekstiilit kastuu kattoluukun tiivisteen alkaessa vuotaa (tai kun olet unohtanut sulkea sen tiiviisti), liian leveä sisätila aiheuttaa toistuvia nurinmenoja (ennenkuin olet asentanut riittävästi tartuntakahvoja), karttapöydän jokainen laite vuorollaan menee epäkuntoon jne jne.
Kerro mikä varuste siellä kannen alla on "ikuinen".
Sellainen "äänetön liikkuminen luonnonvoimien avulla" on sittenkin aika hetkellistä. Usein luonnonvoimat on aika rajujakin ja purjehdus on rajua ryskimistä. Vene rysähtää aallon harjalta niin, että pelkäät sen hajoavan. Rysähtää toisen kerran, rysähtää tuhannen kerran eikä hajoa - yleensä.. "Nykyajan" veneissä on tiettävästi ollut useammin peräsinvaurioita kuin pitäisi.
Tai sitten on keikkumista purjeet paukkuen, kun tuuli loppuu avomerellä. Jos otat seilit alas, pauke loppuu mutta veneesi alkaa rullata holtittomasti kuin moottorivene. Kaukana äänettömyydestä ja hiljaa lipumisesta...
Haavekuvat voivat olla kovin erilaisia kuin merten ylitykset todellisuudessa ovat. Silti purjehdus on mukavaa, monille elinikäinen harrastus. Oleskelu veneessä on oleellinen osa purjehdusta. Myös varusteiden huolto ja korjailu kuuluu osana purjehdukseen, ainakin matkapurjehdukseen. Et tunne venettäsi ennenkuin olet itse huoltanut/joutunut huoltamaan joka ikisen nippelin siitä. Onnellinen vene on yksinkertainen: KEEP IT SIMPLE STUPID. Se on vanha aforismi, joka pätee erinomaisesti.Siinäpä se. Suurin osa purjehtijoista (ja yleensä veneilijöistä) liikkuu saaristo- ja rannikkoalueella, jolloin jonkun varusteen rikkoutuminen ei välttämättä pitkään haittaa matkantekoa. Venetarvikkeita ja jopa moottorihuoltamoja on useimmiten päivän tai parin matkan päässä ja kesäaikaan palvelua saa helposti.
Esimerkki: Bänössä oli kesäkuun lopulla ankkurissa uudehko purjevene, jossa ei aamulla saatu konetta käyntiin. Tuulta ei ollut lainkaan, joten lupauduimme hinaamaan venettä Degerbyn suuntaan, koska olimme itsekin sinne päin menossa. Degerbyssä kävimme kahvilla. Sinä aikana ko. veneen moottori oli korjattu ammattilaisen toimesta ja merkkivaraosin.
Tilanne on aivan toinen, kun lähdetään pidemmille purjehduksille, joissa legit ovat useiden päivien tai viikkojen kestoisia. Tuolloin apua on turha lähteä kännykällä soittelemaan huoltonumeroista. Tässä olenkin täysin samaa mieltä KISS-periaatetta tarjoavan kirjoittajan kanssa: mitä enemmän härpäkkeitä pitkällä matkalla, sitä varmemmin - ennemmin tai myöhemmin - veneessä alkaa pukata jos jonkinlaista puhdetyötä epäkuntoisten laitteiden kanssa.
Saaristopurjehtijoiden keskuudessa on mielestäni hälyyttävän paljon lisääntynyt ajattelutapa, jonka mukaan kausihuoltoihin ei kauheasti kannata aikaa tuhlata, koska huoltaa voi sitten, kun aihetta on. Parempi olisi tehdä kunnon huoltotoimenpiteet koko veneessä talven ja kevään aikana sillä periaatteella, että lomapurjehdus voidaan tehdä mahdollisimman rauhallisin mielin.
Mutta mutta. Kuten alkuperäisestäkin viestistä huomataan, maailma muuttuu. En lainkaan ihmettele, että ikääntyvät ja kokeneet purjehtijat katselevat nuorten, vähällä kokemuksella ja uusilla veneillä liikkuvien touhuja hieman epäuskoisina... - JoJo
Oskari kirjoitti:
JoJo: "Kyllä se itse purjehdus on pysynyt pitkään ihan samanlaisena"
Kun minä aloitin veneilyn, purjeveneissä ei ollut esim. moottoria, itseskuuttaavaa fokkaa, rullagenuaa, autopilottia jne. puhumattakaan navigaattoreista ja muista elektronisista apuvälineistä. Minun mielestäni muutos on ollut melkoinen.
Tämän lisäksi tietenkin mainitsemasi kannen alla olevat mukavuudet, joiden tarkoitus on saada veneessä asuminen muistuttamaan mahdollisimman paljon normaalia asunnossa asumista.Aikaisemmassa viestissä kerroin moottorin sammuttamisen jälkeisestä hiljaisuudesta, joka minulle tuottaa ääretöntä mielihyvää kerta toisensa jälkeen. Tuon saman elämyksen voi kokea oli veneessä rullagenoa tai ei, ST-fokka tai ei, autopilotti tai ei, karttaplotteri tai ei. Vanhassa veneessä minulla ei ollut mitään näistä ja kokemus oli yhtä hurmaava kuin nykypurressanikin, jossa nuo kaikki vekottimet (ST-fokkaa lukuunottamatta) on.
Ja tietysti purjeveneessä, jossa ei ole konetta ollenkaan tuo mainittu kliimaksi koetaan heti laiturista lähdön jälkeen, kun purje on nostettu. Tällaisessa koneettomassa purressa elämystä voisi vielä kasvattaa soittamalla esim. rock-radiota riittävällä volyymillä. Kun radion sitten sammuttaa laiturista lähdön jälkeen, niin kokemus voisi vastata moottorin sammuttamista ;) - Oskari
JoJo kirjoitti:
Aikaisemmassa viestissä kerroin moottorin sammuttamisen jälkeisestä hiljaisuudesta, joka minulle tuottaa ääretöntä mielihyvää kerta toisensa jälkeen. Tuon saman elämyksen voi kokea oli veneessä rullagenoa tai ei, ST-fokka tai ei, autopilotti tai ei, karttaplotteri tai ei. Vanhassa veneessä minulla ei ollut mitään näistä ja kokemus oli yhtä hurmaava kuin nykypurressanikin, jossa nuo kaikki vekottimet (ST-fokkaa lukuunottamatta) on.
Ja tietysti purjeveneessä, jossa ei ole konetta ollenkaan tuo mainittu kliimaksi koetaan heti laiturista lähdön jälkeen, kun purje on nostettu. Tällaisessa koneettomassa purressa elämystä voisi vielä kasvattaa soittamalla esim. rock-radiota riittävällä volyymillä. Kun radion sitten sammuttaa laiturista lähdön jälkeen, niin kokemus voisi vastata moottorin sammuttamista ;)...on kyse, niin käyttämällä vähän luovuutta, voisit kokea nuo orgasmit paljon, paljon pienemmin investoinnein.
- päinvastoin
lasintakaa kirjoitti:
Kyllä siinä ero on katseleeko lasintakaa mailmaa vaiko onko itse ulkona veneessä. Ainakin minusta molempia harrastaneena.
Useimmiten kuitenkin taitaa olla niin että moottoriveneestä vaihdetaan purkkariin. Jotenkin on jäänyt sellainen käsitys. Yhtäkkiä en muista ketään joka olisi tehnyt päinvastoin.Tässä ainakin yksi jolla purkkari "vaihtunut" moottoriveneeseen. Tai oikeastaan purkkari on vielä myymättä, mutta ei ole käytössä.
Sitäpaitsi niin moottoriveneitä on sellaisiakin joissa voi ajaa ja oleskella ulkonakin. Tänäänkin oltiin taivasalla nautiskelemassa, ihmettelen vaan missä kaikki muut venee ovat. Ainakaan kovin monta ei näkynyt liikenteessä. - ?? ??
JoJo kirjoitti:
Aikaisemmassa viestissä kerroin moottorin sammuttamisen jälkeisestä hiljaisuudesta, joka minulle tuottaa ääretöntä mielihyvää kerta toisensa jälkeen. Tuon saman elämyksen voi kokea oli veneessä rullagenoa tai ei, ST-fokka tai ei, autopilotti tai ei, karttaplotteri tai ei. Vanhassa veneessä minulla ei ollut mitään näistä ja kokemus oli yhtä hurmaava kuin nykypurressanikin, jossa nuo kaikki vekottimet (ST-fokkaa lukuunottamatta) on.
Ja tietysti purjeveneessä, jossa ei ole konetta ollenkaan tuo mainittu kliimaksi koetaan heti laiturista lähdön jälkeen, kun purje on nostettu. Tällaisessa koneettomassa purressa elämystä voisi vielä kasvattaa soittamalla esim. rock-radiota riittävällä volyymillä. Kun radion sitten sammuttaa laiturista lähdön jälkeen, niin kokemus voisi vastata moottorin sammuttamista ;)Äänettömyys on purkkarissa aika kaukana kun merellä purjehtii kovassa kelissä, tuulen viimaa, rungon pauketta jne. Siihen verrattuna vaikka viiking linen hytti on huomattavasti hiljaisempi.
Moni muuten nukkuu paremmin tasaisessa moottorinmelussa kuin satunnaisissa slaageissa esiintyvää kallistelua, vinssien ratinaa ja purjeiden pauketta, ennen kuin taas hiljainen hetki koittaa...
Mutta, onhan purjehdus ihan hauskaa silloin kuin voi oikeasti purjehtia ja miehistö hoitaa itsensä. Pikkulasten kanssa matkaaminen on yleensä helpompaa moottoriveneessä, jos nyt ei valtameriseikkailuista puhuta. - G. Pula-aho
?? ?? kirjoitti:
Äänettömyys on purkkarissa aika kaukana kun merellä purjehtii kovassa kelissä, tuulen viimaa, rungon pauketta jne. Siihen verrattuna vaikka viiking linen hytti on huomattavasti hiljaisempi.
Moni muuten nukkuu paremmin tasaisessa moottorinmelussa kuin satunnaisissa slaageissa esiintyvää kallistelua, vinssien ratinaa ja purjeiden pauketta, ennen kuin taas hiljainen hetki koittaa...
Mutta, onhan purjehdus ihan hauskaa silloin kuin voi oikeasti purjehtia ja miehistö hoitaa itsensä. Pikkulasten kanssa matkaaminen on yleensä helpompaa moottoriveneessä, jos nyt ei valtameriseikkailuista puhuta.Äänettömyydellä tässä yhteydessä on varmaankin tarkoitettu sitä, että purjevene ei itse pidä ääntä. Toki reippaassa kelissä tuuli ulvoo, ja aaltojen kuohu ja ryske on tosiaan kova. Mutta pointti on tässäkin se, että purjeveneessä voit kuulla ja aistia nuo äänet. Moottoriveneessä moottorin jylinä peittää nuokin äänet.
- osana luontoa
G. Pula-aho kirjoitti:
Äänettömyydellä tässä yhteydessä on varmaankin tarkoitettu sitä, että purjevene ei itse pidä ääntä. Toki reippaassa kelissä tuuli ulvoo, ja aaltojen kuohu ja ryske on tosiaan kova. Mutta pointti on tässäkin se, että purjeveneessä voit kuulla ja aistia nuo äänet. Moottoriveneessä moottorin jylinä peittää nuokin äänet.
Näin tietysti on eikä moottoriveneellä millään voi kokea samaa. Tiedän hyvin, koska ajelin Suomen ja Ruotsin saaristossa melkein kymmenen vuotta ennenkuin hankin ensimmäisen purjeveneeni.
Olen eri mieltä siitä, "että purjevene ei itse pidä ääntä". Kyllä pitää ja eri tyyppiset vielä eri tavoin. Joissakin malleissa, jopa uusissa, on aikamoisia natinoita ja kitinöitä rungon ja sisustuksen väännöistä johtuen. Joissakin takilan vääntö jopa estää vessan oven aukeamista - voit arvata, että se myös kitisee ja natisee. On nautinto purjehtia sellaisella tukevarunkoisella, jossa mikään paikka ei kitise eikä natise.
Merenkäynnissä erilainen irtokama rullaa kaapeissa ja lokeroissa (kunnes opit laittamaan kaikki kamat niin etteivät ne kolise). Avomeripurjehduksissa vapaavuorolla levätessäsi et saa unta ennenkuin jonkun uuden äänen alkuperä on sinulle selvinnyt. On selvä, että moottorin käynnistäminen peittää hiljaisemmat äänet, mutta kyllä purjeveneissä on venesyntyisiä ääniä. Jo sisäsaaristonkin olosuhteissa voit todeta eri veneissä erilaiset äänet. Puufolkkarissa limisaumojen liplatus, jollaista et kuule tasasaumaisessa. Lasikuiturungon äänet ovat erilaiset kuin teräsrunkoisessa jne. Sitten on ne äänet, joita löysän fallin hakkaaminen mastoon aiheuttaa, purjeen takaliikin väpinä tms. Niihin voit itse vaikuttaa.
Äänien maailma on purjeveneessä laaja, moottoriveneessä yksitoikkoinen koneen jytinä resonansseineen. Makuasia kummasta tykkää... - vinssit ja narutkin pitää ä...
G. Pula-aho kirjoitti:
Äänettömyydellä tässä yhteydessä on varmaankin tarkoitettu sitä, että purjevene ei itse pidä ääntä. Toki reippaassa kelissä tuuli ulvoo, ja aaltojen kuohu ja ryske on tosiaan kova. Mutta pointti on tässäkin se, että purjeveneessä voit kuulla ja aistia nuo äänet. Moottoriveneessä moottorin jylinä peittää nuokin äänet.
Et ole tainnut yrittää nukkua purjeveneessä kovassa kelissä kun muu miehistö purjehtii. Vinssit huutaa, slaageissa blokit paukkuvat, runko natisee ja paukkuu, keula hakkaa...
Yhtä helppoa on nukkua koneen käydessä kuin purjehtiessa tosi olosuhteissa. - paikkaansa
vinssit ja narutkin pitää ä... kirjoitti:
Et ole tainnut yrittää nukkua purjeveneessä kovassa kelissä kun muu miehistö purjehtii. Vinssit huutaa, slaageissa blokit paukkuvat, runko natisee ja paukkuu, keula hakkaa...
Yhtä helppoa on nukkua koneen käydessä kuin purjehtiessa tosi olosuhteissa.Jos vinssejä tarvitaan parin minuutin välein, ollaan sellaisessa tilanteessa, jossa ei nukuta. Oikeassa meripunkassa sen sijaan nukkuu oikein hyvin pahemmassakin kelissä, kunhan elimistö on vahtivuoroihin tottunut. Halssin vaihtuessa ehkä raottaa hetkeksi silmiään ja ottaa uuden mukavan asennon. Vain uudet, tunnistamattomat äänet varsinaisesti herättävät. Toisaalta, pläkässä koneella ajokin on unettavan tylsää. Lapset siihen nukahtavat alta aikayksikön.
- hyvin nukkuu
vinssit ja narutkin pitää ä... kirjoitti:
Yhtä helppoa on nukkua koneen käydessä kuin purjehtiessa tosi olosuhteissa.Jos viestilläsi tarkoitit avomerikisoja, olen vapaavuoroillani nukkunut hyvin. Normaalit purjehduksen äänet eivät häiritse eivätkä herätä. Siitä on monivuotinen kokemus.
Huonommin nukun, jos kone jytisee enkä kuule normaaleja luonnon tai purjehduksen ääniä. Lapset on eri asia. Nehän nukahtaa autossakin.
Perhepurjehduksessa tai yksinpurjehtiessa ei mainitsemaasi vinssimelua ja tiheitä vendoja ole. - herää useimmat
paikkaansa kirjoitti:
Jos vinssejä tarvitaan parin minuutin välein, ollaan sellaisessa tilanteessa, jossa ei nukuta. Oikeassa meripunkassa sen sijaan nukkuu oikein hyvin pahemmassakin kelissä, kunhan elimistö on vahtivuoroihin tottunut. Halssin vaihtuessa ehkä raottaa hetkeksi silmiään ja ottaa uuden mukavan asennon. Vain uudet, tunnistamattomat äänet varsinaisesti herättävät. Toisaalta, pläkässä koneella ajokin on unettavan tylsää. Lapset siihen nukahtavat alta aikayksikön.
Valitettavasti nukkuminen on aika hankalaa kun vahtivuoroissa mennään (4h 4h) kovassa kelissä avomerellä.
Jo vajaan viikon jälkeen on aika väsynyt olo. Ja vaikka vinssi ei ole käytössä kuin kerran puolessa tunnissa niin kyllä se jaksottainen herääminen on raskasta pidemmän päälle.
Nukkuminenkin kun on hieman hankalaa muutenkin kun vene hyppii edestakaisin, ja harvassa veneessähän on oikea meripunkka. Ainakaan en ole vielä itse nähnyt yhdessäkään tavallisessa purkkarissa joka ei ole täysiverinen kilpavene. - löytyy kovassa kelissä
hyvin nukkuu kirjoitti:
Jos viestilläsi tarkoitit avomerikisoja, olen vapaavuoroillani nukkunut hyvin. Normaalit purjehduksen äänet eivät häiritse eivätkä herätä. Siitä on monivuotinen kokemus.
Huonommin nukun, jos kone jytisee enkä kuule normaaleja luonnon tai purjehduksen ääniä. Lapset on eri asia. Nehän nukahtaa autossakin.
Perhepurjehduksessa tai yksinpurjehtiessa ei mainitsemaasi vinssimelua ja tiheitä vendoja ole.Kyllä se on niin että jos aallokko on vaikka yhden viikon luokkaa 2-4metristä ja tuulta piisaa niin aika huonosti tulee nukuttua, eteenkin jos veneestä ei löydy täysveristä meripunkkaa (ei löydy perheveneistä, eikä normaali raasereistakaan)
Yleensä noissa olosuhteissa sanoisin että vähintään 10% ovat merisairaana, 30% ei pysty nukkumaan lainkaan ja loput nukkuu mutta aika kevyesti. Tämä vaikka vendoja ei tehtäisi edes päivittäin. - valtameripurjehdusta?
löytyy kovassa kelissä kirjoitti:
Kyllä se on niin että jos aallokko on vaikka yhden viikon luokkaa 2-4metristä ja tuulta piisaa niin aika huonosti tulee nukuttua, eteenkin jos veneestä ei löydy täysveristä meripunkkaa (ei löydy perheveneistä, eikä normaali raasereistakaan)
Yleensä noissa olosuhteissa sanoisin että vähintään 10% ovat merisairaana, 30% ei pysty nukkumaan lainkaan ja loput nukkuu mutta aika kevyesti. Tämä vaikka vendoja ei tehtäisi edes päivittäin.Pitkiä valtamerilegejä tulee varsinkin pallonkierrossa, pitempiä kuin väli Kanaria-Karibia. Pasaatituulissa vendoja ei tule, jiippejä tarvitaan joinakin päivinä. Valtamerille ei kannata lähteä veneellä, jossa ei ole kunnollisia meripunkkia! Aallokko on usein yllättävän epäsäännöllistä pasaatissakin eikä 5 m aallonkorkeus ole mitenkään harvinaista, 2-4 m on tavallinen. Eteläisen Intian valtameren ylityksessä tuulen nopeus voi olla viikkojen ajan reilusti yli 15 m/s ja korkea ristiaallokko tyypillistä (asian voi tsekata kirjoista, jos epäilee juttuani).
Pallonkierron ensimmäisten kuukausien aikana alkaa valtamerioloihin tottua ja veneessä nukkuu oikein hyvin, meritaudin taipumuskin vähenee/häviää kokonaan, usko pois.
Ei siis kannata olla nukkumisista huolissaan etukäteen ja epäröidä lähtemistä sen takia. Ainakin itselleni ja vmo:lle pallonkierto oli elämän huippuaikaa ja hyvin myös nukuttiin kaikilla merillä tuuliperäsimen ohjatessa. - mulla vaan
herää useimmat kirjoitti:
Valitettavasti nukkuminen on aika hankalaa kun vahtivuoroissa mennään (4h 4h) kovassa kelissä avomerellä.
Jo vajaan viikon jälkeen on aika väsynyt olo. Ja vaikka vinssi ei ole käytössä kuin kerran puolessa tunnissa niin kyllä se jaksottainen herääminen on raskasta pidemmän päälle.
Nukkuminenkin kun on hieman hankalaa muutenkin kun vene hyppii edestakaisin, ja harvassa veneessähän on oikea meripunkka. Ainakaan en ole vielä itse nähnyt yhdessäkään tavallisessa purkkarissa joka ei ole täysiverinen kilpavene.Meripunkkien täydellistä puuttumista olen monessa uudessa veneessä hämmästellyt. Mutta kyllä mulla vain sellaiset (monikossa) on. Eikä ole lähelläkään täysiveristä. Kaikissa Swaneissakin on ja monessa sellaisessa homeisessa.
- puuttuminen tavallista,
herää useimmat kirjoitti:
Nukkuminenkin kun on hieman hankalaa muutenkin kun vene hyppii edestakaisin, ja harvassa veneessähän on oikea meripunkka. Ainakaan en ole vielä itse nähnyt yhdessäkään tavallisessa purkkarissa joka ei ole täysiverinen kilpavene.mutta asian voi ehkä korjata. Edellisessä veneessäni (S&S design 70-luvulta) oli jokaisessa punkassa saranoitu patjan alta ylöskäännettävä vanerilaita, n. puolen metrin korkuinen. Laidoissa oli säätönarut. Säätönaruilla punkan sai riittävän kapeaksi, ettei nukkuessa rullannut ja herännyt sen takia. Ne oli mukavammat kuin kankaiset meripunkan laidat.
Nykyisessä veneessäni on kiinteä korkea laita salongin alapunkassa, joka on riittävän kapea. Siinä nukkuu paremmin kuin yläpunkassa, jossa on matalampi kiinteä laita ja ylös viritettävä kangas.
Paras meripunkan paikka on keskiveneessä. Peräpunkat on yleensä meluisemmat (vinssien alla). Keulassa taas veneen liikkeet ovat rajuimmat. Tuttuja asioita avomerillä seilaaville.
Onkohan niin, että meripunkkien puuttuminen nykyisistä "valtamerikelpoisista" matkaveneistä johtuu siitä, etteivät ostajat niitä ole vaatimassa? Enemmistö ei taida liikkua isoillakaan matkaveneillään muuta kuin rannikoilla ja saaristossa, sielläkin päiväsaikaan.
- riittää
Toiset sanovat kryssineensä oman osuutensa 20 v:ssa ja vaihtavat moottoriveneeseen. Kullakin on omat selityksensä, mutta samasta siinä aina on kyse. Ne muutamat muut kun jaksavat istua kellarissa sisällä ja sateessa ulkona niin kauan kuin jaksavat kävelläkin. Ja vielä kryssiä siihen päälle.
- Onninpoika
Kirjoitit viestissäsi sen asian ytimen:
"Pääasiahan elämässä on olla onnellinen, vaikka sitten kanootissa."
Olen harrastanut lapsesta asti veneilyä kaikissa eri muodoissa. Purjehdus jäi sinne lapsuuteen. Seilannut paljon moottorivehkeillä 3m-200m ja nyt haaveileen paluusta ainoaan oikeaan eli purjehdukseen ;-)
Onko; ja millainen vene Sinulla myynnissä?- jos on maakrapu
luonteeltaan.Edes puolet purjehtijoista eivät ole
oikeasti oivaltaneet koko juttua.
Ei kaikille sovi kaikki, en minäkään väkisin yritä esim. kalastaa, vaikka olishan se kiva saada omat kalat ruokapöytään, tai olishan se kivaaa ja rentouttavaa heitellä virvelia kauniina
kesäiltana jossain luodolla, mutta ku en ole kalastajaluonne, en myöskään motoristi, golffaaja
tai metsässä vaeltaja, vaikka kaikki nämä minua
kiehtovatkin.
Toisaalta sitten, kyllä minkä tahansa harrastuksen
saa lopettaa, ilman mitään selittelyjä, eikä siihen muilla ole nokankoputtamista. Tässä tapauksessa vaan perusteluista paistoi läpi
juuri tämä , että ei ihan oikea laji alunalkaenkaan ollut purjehdus.
Itse en suosittele purjehdusharrastuksen aloittamista kenellekkään. - Wiki
jos on maakrapu kirjoitti:
luonteeltaan.Edes puolet purjehtijoista eivät ole
oikeasti oivaltaneet koko juttua.
Ei kaikille sovi kaikki, en minäkään väkisin yritä esim. kalastaa, vaikka olishan se kiva saada omat kalat ruokapöytään, tai olishan se kivaaa ja rentouttavaa heitellä virvelia kauniina
kesäiltana jossain luodolla, mutta ku en ole kalastajaluonne, en myöskään motoristi, golffaaja
tai metsässä vaeltaja, vaikka kaikki nämä minua
kiehtovatkin.
Toisaalta sitten, kyllä minkä tahansa harrastuksen
saa lopettaa, ilman mitään selittelyjä, eikä siihen muilla ole nokankoputtamista. Tässä tapauksessa vaan perusteluista paistoi läpi
juuri tämä , että ei ihan oikea laji alunalkaenkaan ollut purjehdus.
Itse en suosittele purjehdusharrastuksen aloittamista kenellekkään.Tuo viimeinen lauseesi oli asiaa! Pitää vielä tarkentaa, jotta ei kannata suostua kaverin purkkariin gastiksi, siitä voi seurata paha riippuvuus! On nimittäin mahdollista, että henkilö kuuluukin siihen ihmistyyppiin, jotta kun antaa purjehdukselle pikkusormen niin koko käpälä menee!
Tiedän tämän kokemuksesta, pari kertaa kävin nuornamiesnä huvin vuoksi tai kokemuksia saadakseni kaverin kanssa kevytveneellä iltapurjehduksella. Se oli menoa, purjeveneisiin pitäisikin liimata varoitustarra "Purjehdus voi aiheuttaa nopeasti etenevää rippuvuutta! Alä aloita!!!" tai "Purjehdus voi huonontaa sinun ja lähimmästesi taloudellista tilannetta! Pysy pois purkkarista!"
Piti sitten hommata oma Vikla, tuli hinku kavereiden tai sukulaisten mukaan matkapursien gastiksi... Eikä lopulta auttanut kuin ostaa oma kölivene, jonka jälkeen kesälomat ovat kuluneet Itämerellä tai sen lahtien rannikoilla. Ruoho rehottaa pihalla, savikat peittävät pottumaata ja mustaherukat varisevat omia aikojaan kun isäntä vaan purjehtii. Mutta - minkäs teet? Addiktio on siksi rankka eikä sitä paranna kuin se, että näkee kotimaan viimeisenkin kännytornin häipyvän horisonttiin - aalloilla keikkuvalla alustalla, edessä tuulta, sadetta, auringonlaskuja ja nousuja, jossain odottaa satama minua ja purttani.
En tietenkään vaihda moottoriveneeseen! Moottoriveneestä en tietenkää myöskään luopunut silloin kun ostin purjeveneen. Moottorivene on tarvekalu tai liikenneväline, vähän kuin auto. Paikasta a paikkaan b mahdollisimman nopeasti tai kalastusalusta.
Ei, purjevene ei ole tarvekalu tai liikenneväline! Itse asiassa hän ei ole kalu (kalu on sieluton!) eikä väline (vaan asia an sich).
Eikä addiktin tarvitse edes omasta puolestaan selitellä jonkun mielestä omituista venesuhdettaan. Jos tästä tai tuosta yllä olevasta ei ymmärrä hönkäsen pöläystä, niin kannattaa vain lukea nuo varoitustekstit! - Olsvoint Ola
Wiki kirjoitti:
Tuo viimeinen lauseesi oli asiaa! Pitää vielä tarkentaa, jotta ei kannata suostua kaverin purkkariin gastiksi, siitä voi seurata paha riippuvuus! On nimittäin mahdollista, että henkilö kuuluukin siihen ihmistyyppiin, jotta kun antaa purjehdukselle pikkusormen niin koko käpälä menee!
Tiedän tämän kokemuksesta, pari kertaa kävin nuornamiesnä huvin vuoksi tai kokemuksia saadakseni kaverin kanssa kevytveneellä iltapurjehduksella. Se oli menoa, purjeveneisiin pitäisikin liimata varoitustarra "Purjehdus voi aiheuttaa nopeasti etenevää rippuvuutta! Alä aloita!!!" tai "Purjehdus voi huonontaa sinun ja lähimmästesi taloudellista tilannetta! Pysy pois purkkarista!"
Piti sitten hommata oma Vikla, tuli hinku kavereiden tai sukulaisten mukaan matkapursien gastiksi... Eikä lopulta auttanut kuin ostaa oma kölivene, jonka jälkeen kesälomat ovat kuluneet Itämerellä tai sen lahtien rannikoilla. Ruoho rehottaa pihalla, savikat peittävät pottumaata ja mustaherukat varisevat omia aikojaan kun isäntä vaan purjehtii. Mutta - minkäs teet? Addiktio on siksi rankka eikä sitä paranna kuin se, että näkee kotimaan viimeisenkin kännytornin häipyvän horisonttiin - aalloilla keikkuvalla alustalla, edessä tuulta, sadetta, auringonlaskuja ja nousuja, jossain odottaa satama minua ja purttani.
En tietenkään vaihda moottoriveneeseen! Moottoriveneestä en tietenkää myöskään luopunut silloin kun ostin purjeveneen. Moottorivene on tarvekalu tai liikenneväline, vähän kuin auto. Paikasta a paikkaan b mahdollisimman nopeasti tai kalastusalusta.
Ei, purjevene ei ole tarvekalu tai liikenneväline! Itse asiassa hän ei ole kalu (kalu on sieluton!) eikä väline (vaan asia an sich).
Eikä addiktin tarvitse edes omasta puolestaan selitellä jonkun mielestä omituista venesuhdettaan. Jos tästä tai tuosta yllä olevasta ei ymmärrä hönkäsen pöläystä, niin kannattaa vain lukea nuo varoitustekstit!Olisin siihen edelliseen viestiin vielä voinut
lisätä omakohtaisen koetelemuksen.
v2002 päätin lopettaa purjehtimisen, myin veneen syksyllä, muutin kauemmas rannasta, hommasin pari
koiraa ja päätin tehdä jotain muuta välillä.
Kuinkas ollakkan keväällä mulla oli taas vene
vaikka talvi meni ihan hyvin oli pakko hommata
vene kun jäät lähtivät. Sen jälkeen olen yrittänyt samaa temppua uudelleen v 2005 samoin
tuloksin. Nyt olen antanyt periksi, enää en haaveile lopettamisesta. Tupakoinnin lopettaminen
on varman helpompaa, vaikka ei sekään vielä ole onnistunut, heikko luonne siis.
- Göran
Moottorivene on oiva valinta, jos on kiinnostunut luonnosta. Nyt viimeiset vuoden moottoriveneellä ajeltuani, olen nähnyt paljon enemmän luontoa kuin ennen purjeveneestä.
Nyt olen perillä jo aikaisin, parhaassa paikassa, ja jäljellä on koko päivä luonnon tutkimiseen.- osui naulan kantaan
nimittäin se, että moottorin melussa ja vauhdissa et oikeastaan voikaan seurata ja nähdä luontoa ja voit tutkailla sitä vasta ankkuroituasi. Rentouttavaa tietysti sekin, että konemelun ja pakokaasun jälkeen vihdoin tulee hiljaisuus.
Purjehtiessa on kiva kuunnella luonnon ääniä ja edetä luonnonvoiman avulla. Joskus tuntuu niin pahalta käynnistää kone ja rikkoa luonnon hiljaisuus, että mieluummin lipuu vaikka vain parin solmun vauhtia. Kyllä purjevenekin sopii/kuuluu saaristoon. Pursilla on siellä liikuttu jo vuosisatoja! - opittua
osui naulan kantaan kirjoitti:
nimittäin se, että moottorin melussa ja vauhdissa et oikeastaan voikaan seurata ja nähdä luontoa ja voit tutkailla sitä vasta ankkuroituasi. Rentouttavaa tietysti sekin, että konemelun ja pakokaasun jälkeen vihdoin tulee hiljaisuus.
Purjehtiessa on kiva kuunnella luonnon ääniä ja edetä luonnonvoiman avulla. Joskus tuntuu niin pahalta käynnistää kone ja rikkoa luonnon hiljaisuus, että mieluummin lipuu vaikka vain parin solmun vauhtia. Kyllä purjevenekin sopii/kuuluu saaristoon. Pursilla on siellä liikuttu jo vuosisatoja!Yksi tuttu vastikään kertoi toteamuksestaan seuraavasti: Voit kulkea päivän 40 kts ja nähdä neljä uutta asiaa. Toisaalta voit kulkea sen päivän 4 kts ja silti nähdä neljä uutta asiaa. Vieläpä voit viettää päivän kulkien 0,4 kts ja kas kummaa, silti kohtaat neljä uutta asiaa.
- Sitten????
osui naulan kantaan kirjoitti:
Purjehtiessa on kiva kuunnella luonnon ääniä ja edetä luonnonvoiman avulla. Joskus tuntuu niin pahalta käynnistää kone ja rikkoa luonnon hiljaisuus, että mieluummin lipuu vaikka vain parin solmun vauhtia. Kyllä purjevenekin sopii/kuuluu saaristoon. Pursilla on siellä liikuttu jo vuosisatoja!"Pursilla on siellä liikuttu jo vuosisatoja!"
Ja aaseilla on liikuttu teillä vuosituhansia, entä sitten? - Pölyä...
opittua kirjoitti:
Yksi tuttu vastikään kertoi toteamuksestaan seuraavasti: Voit kulkea päivän 40 kts ja nähdä neljä uutta asiaa. Toisaalta voit kulkea sen päivän 4 kts ja silti nähdä neljä uutta asiaa. Vieläpä voit viettää päivän kulkien 0,4 kts ja kas kummaa, silti kohtaat neljä uutta asiaa.
Ystäväsi on joko diplomaatti tai uskovainen.
Minä en ainakaan olisi nähnyt näin paljon maailmaa jos ei koneet kulkis reilu 900 km/h.
Tai junat satasta. - luontoa
Pölyä... kirjoitti:
Ystäväsi on joko diplomaatti tai uskovainen.
Minä en ainakaan olisi nähnyt näin paljon maailmaa jos ei koneet kulkis reilu 900 km/h.
Tai junat satasta.purjeilla liikkuessani. Käyn luonnon ehdoilla ja näen todennäköisesti enemmän, kuin 900 km/h kiitäessäni.
JK: olen lentäjäkin. - niin se on:
Sitten???? kirjoitti:
"Pursilla on siellä liikuttu jo vuosisatoja!"
Ja aaseilla on liikuttu teillä vuosituhansia, entä sitten?aaseja on maanteillä yhä vieläkin. Ja muuallakin.
- Ajaa.
niin se on: kirjoitti:
aaseja on maanteillä yhä vieläkin. Ja muuallakin.
Vaikka helsingista ouluun, ja laske montako aasia näet liikenteessä.
Kehitysmaissa ehkä aaseja näkyy, ja sinne kait ne purjeveneetkin kuuluis. - ratin
Ajaa. kirjoitti:
Vaikka helsingista ouluun, ja laske montako aasia näet liikenteessä.
Kehitysmaissa ehkä aaseja näkyy, ja sinne kait ne purjeveneetkin kuuluis.ja selkänojan välissä. Miksi et hoksaa? Aasit ei ole samanlaisia kuin muinoin, ei veneetkään.
Aika mukava muuten purjehtia ns. kehitysmaihin, jos sellaisiksi tarkoitat vaikkapa Tyynen Valtameren sähköttömiä saaria. Suunnittelen uutta purjehdusreissua ja lähtisin vaikka heti, jos esteistä ei olisi. - Niin...
ratin kirjoitti:
ja selkänojan välissä. Miksi et hoksaa? Aasit ei ole samanlaisia kuin muinoin, ei veneetkään.
Aika mukava muuten purjehtia ns. kehitysmaihin, jos sellaisiksi tarkoitat vaikkapa Tyynen Valtameren sähköttömiä saaria. Suunnittelen uutta purjehdusreissua ja lähtisin vaikka heti, jos esteistä ei olisi.Ainahan niitä esteitä löytyy.
Toisia ei vain ole luotu lähtemään.
Aina on joku syy esteenä. - on yleensä
Niin... kirjoitti:
Ainahan niitä esteitä löytyy.
Toisia ei vain ole luotu lähtemään.
Aina on joku syy esteenä.oman tahdon puuttuminen. Selityksiä tietysti on vaikka mitä, mutta sittenkin elät vain kerran ja vanhenet koko ajan.
Se, että itse irtisanouduin vakinaisesta virastani ja lähdin, oli elämäni paras päätös. Ainoa mikä on kaduttanut jälkeenpäin oli se, etten uskaltanut lähteä jo muutamaa vuotta aikaisemmin.
Selvä se, ettei pitkä purjehdus sovi kaikille. Jos haaveilet, lähde.
- onhan mahtavaa
Maltan odottaa että saan moottorin käyntiin ja pääsen matkalle.
- veneilyä
>Että notskia tv:stä.
>Moottoriveneilijähän sitä juhannuskokkoakin >katselee kun purjehtija makaa pläkässä tai on >tullut niin myöhään että ei saanut satamapaikkaa.
Outoa veneilyä jos kohokohta veneilyssä on satamaanpääsy, katselemaan kun myöhemmin tulevat etsivät paikkaa. Ja kyllä se pläkässä makaaminen on ihan vapaaehtoista. Useimmissa purkkareissa on koneet, joilla pääsee halutessaan satamaan. Mutta ei kaikilla yleensä ole kiirettä toisten paikan etsimistä ihastelemaan.
Tälläisessä veneilyssä jossa kiksit tulee toisten paikatta jäämisessä jää kausi aika lyhyeksi. Sesonki on aika lyhyt. Onko tälläiset ihmiset samoja joista on kiva kaartaa kauempaakin purkkaria ja muita hitaampia keikuttamaan?
No huvinsa kullakin. Mitäs se minulle kuuluu, säälittää jotenkin. - Ymmärtäminen
veneilyä kirjoitti:
>Että notskia tv:stä.
>Moottoriveneilijähän sitä juhannuskokkoakin >katselee kun purjehtija makaa pläkässä tai on >tullut niin myöhään että ei saanut satamapaikkaa.
Outoa veneilyä jos kohokohta veneilyssä on satamaanpääsy, katselemaan kun myöhemmin tulevat etsivät paikkaa. Ja kyllä se pläkässä makaaminen on ihan vapaaehtoista. Useimmissa purkkareissa on koneet, joilla pääsee halutessaan satamaan. Mutta ei kaikilla yleensä ole kiirettä toisten paikan etsimistä ihastelemaan.
Tälläisessä veneilyssä jossa kiksit tulee toisten paikatta jäämisessä jää kausi aika lyhyeksi. Sesonki on aika lyhyt. Onko tälläiset ihmiset samoja joista on kiva kaartaa kauempaakin purkkaria ja muita hitaampia keikuttamaan?
No huvinsa kullakin. Mitäs se minulle kuuluu, säälittää jotenkin."Outoa veneilyä jos kohokohta veneilyssä on satamaanpääsy, katselemaan kun myöhemmin tulevat etsivät paikkaa."
Tuossahan kirjoitettiin että ollaan katselemassa kokkoa, ei myöhään tulevia.
Sehän on satamakapteenin homma. - citroen-for-ever
Ymmärtäminen kirjoitti:
"Outoa veneilyä jos kohokohta veneilyssä on satamaanpääsy, katselemaan kun myöhemmin tulevat etsivät paikkaa."
Tuossahan kirjoitettiin että ollaan katselemassa kokkoa, ei myöhään tulevia.
Sehän on satamakapteenin homma.PURJEHTIJA on perillä, kun purjeet on köydet on irti ja purjeet ylhäällä, purjehtija on perillä, kun on päässyt lähimmän sataman kapakkaan ja moottoriveneilijä on perillä, kun on korvat soiden päässyt johonkin satamaan.
- kansisalonki
Asiallisesti vastattuna:
Olemme purjehtineet kymmeniä vuosia purkkarilla ja kyllästyimme siihen. Satamissa katselimme sateella naapuriveneen omistajien kenkiä, jos sattuivat olemaan liikkeellä. Merellä olimme aina ulkona satoi tai paistoi.
Emme kuitenkaan siirtyneet moottoriveneilijöiksi. Siirryimme pilothouse veneeseen. Ei tarvinnut kokonaan luopua purjehduksesta, joka on kuitenkin äänetöntä ja halpaa menoa verrattuna koneella ajoon. - Degerö
Siinäpä kaksi oivaa vaihtoehtoa mukavuudenhaluiselle aikuiselle purjehtijalle. Kulkevat purjein kohtuullisesti ja koneellakin mukavammin kuin kölitön moottorivene.
Hieno fiilis sateen sattuessa on vähentää vaatetusta ja mennä sisältä ohjaamaan. Kaikki muu onnistuu sisältä purjeinkin paitsi tiukka luovi. Jossain Degerössä oli tosin itseskuuttaava fokkakin.
20 vuoden purjehduskokemuksen jälkeen moottoriveneily voi sekin olla kivaa pari vuotta. Sitten alkaa kaivata hiljaista ja merikelpoista purtta.- huumormiehiä
kun puhut samana päivänä Nauticateista ja Degeröistä ja tiukasta luovista...
- On...
huumormiehiä kirjoitti:
kun puhut samana päivänä Nauticateista ja Degeröistä ja tiukasta luovista...
Yhtä epämielyttävän ahtaita ja kalliita koirankoppeja.
- leikkimökkejä
On... kirjoitti:
ovat laikki veneet, jos kyseessä eivät ole nykyiset suuret ökyveneet.
- kaikki kallis
On... kirjoitti:
on epämielyttävää ja kaikin tavoin huonoa.
Veneissä, kuten muissakin asioissa kallis=hyvä ja halpa=huonompi kuin hyvä.
Mutta huonompikin purkkari on moottorivenettä parempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1506478- 322322
- 1872099
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101343Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.891286- 731077
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke10858