Muotokuvapiirtäminen lyijykynällä?

Neuovoja?

Antaakaas taiteiliat neuvoja, miten piirrätte muotokuvia lyijkynällä (kuvan pohjalta tai elävä malli)?

Mistä kasvonpiirteestä aloitatte piirtämisen? Millä kynällä? (6B?) Miten piirrätte varjot esim. poskiin ym.?

Ja muita vinkkejä, ja jos jotain suomenkielistä linkkiä kyseiseen aiheeseen :)

11

4966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paraskin neuvoja, muka...

      Katso aihetta 10 min. ja piirrä 1 min. Oppia katsomaan on tärkeintä, kyllä se käsi hoitelee loput.
      Tee harjoituksia niin ettet katso paperiin lainkaan - ajattele, että muutut suolapatsaaksi, jos katsot.
      Itse aloitan varjoista, ei suttaamalla vaan harkittua viivoitusta ristiin-rastiin, reilusti yli varjoalueen vaan.
      Sormi on paras kumi.
      Ääriviivat myöhemmin - oikein valoisaan kohtaan ei ääriviivaa lainkaan.
      Oppikirjoja riittää, itse pidin: Piirustustaidon avaimet/Bert Dodson.
      "Epäonnistu! Mutta loistavasti"
      "Piirtämään oppii vain piirtämällä"

      • ...................

        Pitää oppia katsomaan ja näkemään eikä piirtää niinkuin luulee näkevänsä. Lyijykynäpiirustuksessa kuten myös hiilellä työskennellessä kannattaa kiinnittää huomio valoon ja varjoon eikä kaikkia viivoja tarvitse piirtää.


    • suttaaja
      • DT4

        ...se sormella "kumittaminen" ei näytä kovin siistiltä, ellei sitä osaa todella tehdä. jälki näyttää yleensä aika sotkuiselta jos ei ole hyvin tarkkana sen sormen kanssa.


      • DT4 kirjoitti:

        ...se sormella "kumittaminen" ei näytä kovin siistiltä, ellei sitä osaa todella tehdä. jälki näyttää yleensä aika sotkuiselta jos ei ole hyvin tarkkana sen sormen kanssa.

        Aivan, jos kynänjälkeä välttämättä pitää levittää niin vaikka talouspaperilla. Sormista löytyy aina sen verran rasvaa yms. paskaa että paperi menee suttuiseksi. Samoin käden alla kannattaa pitää jotain paperinpalasta ettei piirtäessä hinkkaa piirustuspaperia.

        Myöhemmin valohuippukohdat on hyvä lisätä kumilla, joten en tajua miksi sormi olisi paras kumi? Riippuu tietenkin aivan piirroksen tarkoituksesta ja tavoitteesta. Joskus on hyvä että kuvassa näkyy luonnollinen lyijykynän jättämä viiva, realistisimmissa, lähes fotorealistisissa piirroksissa jälkeä hiotaan niin paljon ettei siitä enää yksittäisiä viivoja erota.

        Itse kun piirrän muotokuvaa niin teen ensin suurpiirteiset ääriviivat, hahmottelen silmien, nenän ja suun paikat. Teen pohjavarjostuksia, yleensä koko paperi värjätään harmaaksi jotta saa pehmeämpiä sävyeroja. Sitten aloitan yleensä vasemmasta silmästä, sitten vasen poski, oikea silmä, nenä, oikea poski.. leukaa sitten siinä välissä jossain vaiheessa :) hiukset viimeisenä. Pääsuunta kuitenkin on vasemmalta oikealle, koska olen oikeakätinen niin pyrin että käden alla olisi aina tyhjää etten hinkkaa piirrosta pois. Lopuksi tarkennan vielä yksityiskohtia, ripsiä, huulia, hampaita(?)... yms. ja lisäilen valokohdat kumilla..


      • Ommeennaa

        Minä luulen että kaikki nämä ovat oikeita tapoja mutta jokainen erilaisen piirustuksen tekemiseen..itsekkin haluaisin oppia ja löytää sen oikean tekniikan...


    • eino52
    • BARE

      6b on liian pehmeä, joku 4h-h aluksi, ja siitä sitten tummimpiin valoisuus asteisiin jotain 2b:tä tai vastaavaa, en itse ainakaan käyttäis 6b:tä mihinkään. Se ensimmäinen vaihe kun blockataan kaikki mittasuhteet, niin se kannattaa tehdä aika kovalla, siinä kumitellaan aika paljon, eikä niitä ensimmäisiä mittausmerkkejä ole tarkotus näkyä sieltä pohjalta selvästi läpi.

      http://www.douglasflynt.com/postindex.html
      Tossa on maalauksen vaiheita koskeva askel askeleelta tutoriali. Tosiaan sitä piirustusvaihetta voi matkia, omia juttuja tehdessä. Toi mittaaminen silmällä ja sitten vielä jollain tikulla tarkistaen kannattaa hioa super tarkaksi.

      Itse teen yleensä niin että asetan 2 merkkiä mallin korkein kohta ja matalin kohta. Yleensä tässä vaiheessa poimin mittatikulla (itse käytän sukkapuikkoa) keskikohdan pituudesta ja ehkä vielä 1/4 merkit. Seuraavaksi sitten sijotan mittatikun vaakasuoraksi ja laitan sen pään mallin vasempaan uloimpaan kohtaan ja peukalon kärjen siirrän oikeaan uloimpaan kohtaan, niin että siinä mun tikun pään ja peukalon välissä on tarkalleen sen mallin vaakasuora pituus. Pidän koko ajan sen peukalon siinä samaisessa kohdassa ja sitten käännä sen tikun pystysuoraksi ja kun tiedän missä kohtaa on keskikohta ja 1/4 merkit mallissa, osaan helposti arvioida paperilla saman pisteen.

      Sitten otan sen paperin pisteen samalla tavalla tikun kärjen ja peukalon väliin ja nyt käännän sen pystysuorasta vaakasuoraksi ja merkitsen paperille sitten sen tikun kärjen ja peukalon kohdan.

      Nyt siinä pitäisi siis olla tarkasti määritelty mallin vaakasuoraleveys pystysuoraan leveyteen. Ja nyt voin ruveta etsimään pisteitä (yleensä kannattaa poimia selviä kulmia ja muita merkityksellisiä pisteitä). Pistettä määritellessä kannattaa ensiksi katsoa yksi mitta, esim mihin kohtaan joku tietty kulma osuu vaakasuorasti ja sitten mihin kulmaan pystysuorasti tai toisinpäin. Lopuksi sitten yhdistää sen yhdeksi simppeliksi pisteeksi. Sitten tietenkin lopuksi yhdistää pisteet viivalla, joko hieman kaarevalla tai suoralla.

      Noita pisteitä kannattaa tosiaan poimia liikuttamalla silmuiä vaakasuorasti tai pystysuorasti. Vähän vaikea selittää, anthony ryder ja ted seth jacobs selittää kirjoissaan tota silmien liikuttelua jonkun verran.

      http://www.gutenberg.org/files/14264/14264-h/images/30ppi/plate18.jpg
      Tässä on esimerkki, siitä miten tota pitäis ruveta lähestymään, miettii että jokainen noista pisteistä on valittu ensin pystysuorasti ja sitten vaakasuorasti, ja jopa merkitty noille viivoille, ennen kuin ne on sitten pistetty tonne koordinaatistoon. Kannattaa tätä varten etsiä suht tarkasti vaikkapa kummaltakin akselilta (p.suora ja v.suora) keskikohdat ja 1/4 tai vaikkapa vielä 1/3 ja 1/8 kohdat. Silloin tietää aina silmiä liikutellessaan missä kohtaa mallia liikkuu, voi sanoa helposti esim. että kainalo on 3/4 ja 5/8 välillä jossain hieman ennen sitä 3/4 pistettä (ajan myötä ei enää ajattele selkeesti keskikohtaa tai 1/4 5/8 vaan noi käsitteet muuttuu paljon abstrakteimmiksi ja ajattelu ton saralla helpottuu ja oma arvio kyky muuttuu mittojen sisällä paljon tarkemmaksi)

      Tässä on toinen hyvä esimerkki, hyvin poimituista mittasuhteista.
      http://www.stylestation.ch/discussion/uploads/post-1-1138223100.jpg

      Silmien liikuttelu on mun mielestä vielä paras tehdä niin että liikuttaa ainakin alkajaisiksi vain pystysuorasti ja vaakasuorasti. Korkeintaan sitten tarkistaa mittojen diekonaaleilla mittauksilla. Sitten vielä kun on muutaman kerran tehnyt sen silmä mittauksen pilkkoo sen minkä lie mitan minkä sisälle oli sitä pistettä hakemassa ja suhteuttaa piirustuksen merkittyihin mittapisteisiin, ja tarkistaa sen sillä tapaa mekaanisemmin.

      Itse koitan pitää silmän aika tarkennettuina ja pienenä pointtina, vähän niinkuin kameranlinssi tarkeintaisin johonkin ja sitten siirrän sitä hitaasti, jostain tietystä valitusta pisteestä toiseen, sitten arvioin, joko kuinka paljon se oli mittapisteitten sisällä esim. kuinka paljon matkaa keskikohdasta oli siihen, suhteutettuna 1/4 kohtaan. Sitä silmän siirtämistä voisi luonnehtia vähän saman tapaiseksi jutuksi kuin skanneri skannaa kuvia, sellainen rauhallinen simppeli liike. Sitten on toinen radikaalimpi tapa, joka kannattaa ehdottomasti opetella heti, kun on sinut ton "1/2, 1/4, 1/8" jutun kanssa, eli suhteuttamalla sen mihin vaan mittaan piirustuksessa, yleensä tosin kannattaa käyttää samoja mittoja, esim pään pituutta tai leveyttä, jotain tiettyä viereistä mittaa, jonka kokee hyvin onnistukseeksi jne. Tämä toinen tapa liittyi siis vaan siihen, mihin suhteuttaa mitan "skannaus" pysyy samanlaisena kokoajan kummassakin jutussa.

      Silmät ei saisi kauheasti pomppia mitatessa, niitten kordinointi kehittyy ajan kanssa kun paneutuu tohon. Simppeli ylös, alas, vasemmalle, oikealle jne. ja sitten pysähtyy valittuun kohtaan on paras. Varsinkin juuri se että "skannaa" niinkuin skanneri sitä mallia ja koittaa heti sen jälkeen ajatella sen "skannatun" alueen suhdetta joko mittamerkkeihin tai muuhun mittaan.

      Tässä on yks hyvä esimerkki mittasuhteitten poimimisesta.
      http://www.fineart.sk/show.php?w=958

      Tosiaan toi Loomis on tosi hyvää luettavaa. Varsinkin se figure drawing for all its worth. Myöskin Harold Speed - practice and science of drawing on hyvä
      http://www.gutenberg.org/etext/14264

      Anthony Ryderin - the artists complete guide to figure drawing on hyvä, mutta sitä ei saa ilmaseks netistä. Bookplus.fi taitaa olla paras paikka tilata se, jos innostuu hommasta.

      TIEDÄN ETTÄ TÄMÄ ON ÄLYTÖN MÄÄRÄ EPÄSELVÄÄ TIETOA, MUTTA PIDEMMÄN PÄÄLLE JOS JAKSAA KOKOAJAN PAAHTAA KÄYTÄNNÖN PUOLTA JA LUKEA MITÄ LOOMIS, SPEED, RYDER JA MUUT MESTARIT KIRJOTTAA, NIIN RUPEAA YMMÄRTÄMÄÄN ELÄVÄNMALLIN PIIRTÄMISTÄ. KAIKKI ALKAA MITTAAMISESTA, KOSKA JOKAINEN KULMA, VARJO HIUS JNE. SUHTEUTETAAN KUVAAN TAJUAMALLA SEN KOKO VERRATTUNA MUIHIN KAKSIULOTTEISIIN MITTOIHIN.

      KIINNITÄ ALUKSI KAIKKI HUOMIO, PELKÄN SILUETIN TEKEMISEEN JA VASTA SITTEN VARJOIHIN JA KOLMIULOTTEISTEN MUOTOJEN SIJOTTAMISEEN PERSPEKTIIVIIN. PARAS TAPA ON OPPIA YKSI ASIA KERRALLAAN. JA MITTAAMINEN OPETELLAAN KAIKISSA ALAN KOULUISSA ENSIMMÄISEKSI.

    • ...

      Itse piirrän yleensä lyijytäytekynällä. 0.5mm paksuinen oma suosikki :) ei tarte ainakaan terottaa kynää aina. olen jo tottunut piirtämään sillä niin puukynät tuntuu minulle omituisilta enkä niillä niin hyviä piirrustuksia saa aikaankaan. aloitan kasvojen piirtämisen aina silmistä, nenä ja suu seuraavaksi ja kasvojen ääriviivat ja hiukset lopuksi. sormella tasoitan varjot ja muut kohdat, joskus tulee virheitä mutta ei pidä painaa kovin lujaa niin ei synny rumia tahroja. Ja piirtämään oppii vain piirtämällä, itse en vielä kuukausi sitten osannut piirtää kunnolla kasvoja mutta kun rupesin vain piirtämmän hulluna niin ei perhana on taito kehittyny huomattavasti ;) ois ihan kiva näyttää muilekki piirrustuksia mut en tiiä minne omia piirrustuksia voi pistää näytille nii..

      • jonnekinvaan

        Omia piirrustuksi voi laittaa esille omille kotisivuille jos sellaiset on tai sitten devianart sivulle tms. vastaavalle galleriasivulle (etsivä löytää).


    • vanhaniksi

      Jos piirtää kuvasta, kannattaa kääntää se kuva ylösalaisin. Sillä tavalla näkee helpommin mitä on tekemässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe