mököttäminen

kukkatuulia

Kaipailisin vinkkejä miten toimia kun mies suutahtaessaan mököttää useita päiviä jopa viikkoja? Emme ole vielä muuttaneet yhteen ja aina suuttuessaan mies aloittaa puhumattomuuden ja menee asunnolleen, siis hän ei puhu ei edes ota katsekontaktia. Mulle tämä on vaikeaa, haluaisin selvittää asiat puhumalla. Olen sanonut että voisi kertoa suuttuessaan että menee nyt sinne rauhoittumaan, mutta hän ei sano sanaakaan. Mies ei sitten asunnollaan vastaa puhelimeen, viesteihin eikä mihinkään. Tilanne on tähän asti lauennut niin että minä pommitan miestä kunnes hän vastaa ja sitten puhumme asiat. Tilanne on raskas, välitän kuitenkin paljon miehestä. Hän on joskus alkuaikoina sanonut että tämä on hänen tapa reagoida ja tarvii muutaman päivän rauhoittuakseen. Mies on jääräpäisyyden huippu. Minä en kestä odottaa, koska en tiedä millä mielin mies on, miten jatkamme vai jatkammeko edes. Epävarmuus satuttaa. Tietämättömyys satuttaa. Tiedän että ei ole järkevää pommittaa toista, mutta mitä muutakaan voin, en vaan malta odottaa kun en tiedä missä mennään.

79

14359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vatvoja

      Tuttu tilanne, toistuu meillä n. kahden viikon välein. Alussa luulin miehen kyllästyneen itseeni/ yhdessäoloon, kun lähti selvittämättä riitoja kotiinsa. Sama juttu, vastasi ehkä kerran puhelimeen ja totesi ettei jaksa jauhaa. Itse olin tulla hulluksi, kun puhelin oli pois päältä. Nyt olen oppinut miehen tyylin, poistan numeron, ja odotan että ottaa itse yhteyttä. Ottaakin joka kerta, ja jos joskus suuttuu lopullisesti, se on sitten siinä.

      • kukkatuulia

        Meillä mökötys menossa, taidanpa kokeilla nimimerkki vatvojan tapaa, en tällä kertaa viestitä mitään, en soita en mitään, koska siitä ei ole mitään hyötyä... katson mielenkiinnolla tuleeko mökötysennätys. Kun ei ollut edes syy mökötykseen kovin kummoinen. Pitäähän se jokin raja olla miten kauan voi mököttää. Mutta nimimerkki vatvoja, jatkaako miehesi samanlaista mökötystä, siis yhtä pitkään, kun muutit tapaasi eli lopetit pommituksen? Miten pitkään miehesi on sitten mökötyksessään?


      • niin tuttua
        kukkatuulia kirjoitti:

        Meillä mökötys menossa, taidanpa kokeilla nimimerkki vatvojan tapaa, en tällä kertaa viestitä mitään, en soita en mitään, koska siitä ei ole mitään hyötyä... katson mielenkiinnolla tuleeko mökötysennätys. Kun ei ollut edes syy mökötykseen kovin kummoinen. Pitäähän se jokin raja olla miten kauan voi mököttää. Mutta nimimerkki vatvoja, jatkaako miehesi samanlaista mökötystä, siis yhtä pitkään, kun muutit tapaasi eli lopetit pommituksen? Miten pitkään miehesi on sitten mökötyksessään?

        En siis ole ainoa joka tällaiseen mieheen on tutustunut. Onneksi on jo entinen. Jos sille meni sanomaan vaikka että "olisit aiemmin kertonut" niin se mökötys alkoi. Ja sitä kesti ja kesti. Muitakin esimerkkejä löytyy, muttei niiden mökötysten syitä enää muista, niin mitättömistä asioista se mökötys aina alkoi. Tuo nyt jäi mieleen, kun eihän tuosta kukaan normaali ihminen millään voi suuttua! Tämä jannu (e?) pystyi :D

        Kaikkia keinoja kokeilin, pommittamista, täyttä hiljaisuutta, mutta eipä siihen mitkään keinot tehonneet. Tuollaisesta tyypistä on vaan paras hankkiutua eroon, sillä muutosta ei tapahdu. Joskus kieltämättä halutti iskeä paistinpannulla päähän jos se siitä vaikka tokenisi, se keino tosin valitettavasti jäi kokeilematta ;)


    • koko alkuelämä

      Minä taisin olla normaalia sitkeämpi, kestin mököttäjää noin 30 vuotta ! Sitten tuli uusi mies elämääni ja jätin kaiken entisen.
      Nyt olen vasta tajunnut, mitä exän käytös aiheutti. Se on henkistä väkivaltaa pahemmasta päästä. Useinkaan en edes tiennyt, mistä syystä mökötys alkoi. Joitakin päiviä sitä kesti, asiat jäivät aina selvittämättä. Kaikki painettiin villasella ja taas oli rauha maassa !!!

      Lopuksi vieraannuttiin niin, että nukuttiin eri huoneissa, ei ollut seksiä, ei puhumista, ei mitään. Vain omakotitalo, auto, mökki ja lapset maailmalla. Ja kulissit pystyssä. Koskaan ei opittu tuntemaan toisiamme, elettiin omissa harhamaailmoissamme. Tasaista ja tappavaa...

      Kun sitten lähdin, ei mies sitä tietenkään ymmärtänyt. Ja asiat jäivät selvittämättä, sillä emme koskaan oppineet puhumaan.

      Olen aloittanut uuden elämän aivan erilaisen ihmisen kanssa. Silti on möykky sisälläni, koska edellista suhdetta ei ole koskaan pystytty selvittämään.

      Jos haluatte kuitenkin jatkaa mököttäjänne kanssa, menkää terapiaan. Hänet on pakko saada puhumaan, se on ainoa vaihtoehto.

      • mä vain hki

        Olipas tutun kuuloista. Itse vain olen mies ja mököttäjä nainen. Yhdessä olimme 5 vuotta ja nyt ollut erossa 7 kk. Mököttäjä ei ole halunnut olla enää missään tekemisissä eikä ole valmis selvittämään suhdetta taikka eroa. Tietää että olisin halunnut käydä sitä eroa läpi, mutta on sitä mieltä ettei jaksa jauhaa.

        Tuosta henkisestä väkivallasta, olen samaa mieltä se on todella sitä ja kaiken lisäksi julmaa kun tietää että minua ärsytti se enemmän kuin mikään muu.

        Olen paljon miettinyt että mistä johtuu, että muuten niin mukavan tuntuinen ihminen tekee tuollaista? jotain lapsuuden traumoja? ei voi ymmärtää. Se johtaa siihen että sitä toista ihmistä ei loppujen lopuksi tunne kovinkaan hyvin. Eikä tuolla tavoin suhde voi onnistua. Olen myös miettinyt että jos 2 mököttäjää lyöttäytyisi yhteen niin onnistuiskohan se sitten?


      • kukkatuulia
        mä vain hki kirjoitti:

        Olipas tutun kuuloista. Itse vain olen mies ja mököttäjä nainen. Yhdessä olimme 5 vuotta ja nyt ollut erossa 7 kk. Mököttäjä ei ole halunnut olla enää missään tekemisissä eikä ole valmis selvittämään suhdetta taikka eroa. Tietää että olisin halunnut käydä sitä eroa läpi, mutta on sitä mieltä ettei jaksa jauhaa.

        Tuosta henkisestä väkivallasta, olen samaa mieltä se on todella sitä ja kaiken lisäksi julmaa kun tietää että minua ärsytti se enemmän kuin mikään muu.

        Olen paljon miettinyt että mistä johtuu, että muuten niin mukavan tuntuinen ihminen tekee tuollaista? jotain lapsuuden traumoja? ei voi ymmärtää. Se johtaa siihen että sitä toista ihmistä ei loppujen lopuksi tunne kovinkaan hyvin. Eikä tuolla tavoin suhde voi onnistua. Olen myös miettinyt että jos 2 mököttäjää lyöttäytyisi yhteen niin onnistuiskohan se sitten?

        Niin, tuota mietin minäkin, entä jos kaksi mököttäjää elää yhdessä... kumpikohan nöyrtyy "häviämään" mökötyksen ja alkaa puhumaan. No kyllähän mököttäjätkin ovat erilaisia..
        Meillä mies mököttää vielä..kohta on viikko täynnä. Alan olla kypsääkin kypsempi. Hän on omalla asunnollaan, eikä suostu vastaamaan viestiini tai puhelimeen. Olen kyllä jo tehnyt enemmän kuin kaikkeni asian suhteen. En ole osannut olla ottamatta yhteyttä, asia kun painaa sen verran paljon ja hän on minulle tärkeä ihminen, joten haluaisinkin selvittää asiat ja jatkaa eteenpäin.. Olen käynyt hänen asunnollaan (ei puhunut silloinkaan), olen tavoitellut viestillä ja puhelimella, mihinkään ei vastaa. Huh huh... olen jo kyllä loukkaantunut itsekin tuommoisesta, ettei kasvotustenkaan sanaakaan sanonut. Eli varsin sitkeää sorttia taitaa olla, päättäväisyyttä löytyy. On ilmeisesti päättänyt että hän puhuu sitten kun itse haluaa puhua, ei mun aloitteesta. Onko oinas-horoskoopilla jotain tekemistä itsepäisyyden kanssa...
        No jokatapauksessa kokeilen uutta strategiaa, en ota yhteyttä, annan olla..ainakin jonkin aikaa. Eihän tällaista kukaan jaksa loputtomiin..vai olenko minä se joka tässä on kärsimätöntä sorttia.


      • Oinas itsekkin
        kukkatuulia kirjoitti:

        Niin, tuota mietin minäkin, entä jos kaksi mököttäjää elää yhdessä... kumpikohan nöyrtyy "häviämään" mökötyksen ja alkaa puhumaan. No kyllähän mököttäjätkin ovat erilaisia..
        Meillä mies mököttää vielä..kohta on viikko täynnä. Alan olla kypsääkin kypsempi. Hän on omalla asunnollaan, eikä suostu vastaamaan viestiini tai puhelimeen. Olen kyllä jo tehnyt enemmän kuin kaikkeni asian suhteen. En ole osannut olla ottamatta yhteyttä, asia kun painaa sen verran paljon ja hän on minulle tärkeä ihminen, joten haluaisinkin selvittää asiat ja jatkaa eteenpäin.. Olen käynyt hänen asunnollaan (ei puhunut silloinkaan), olen tavoitellut viestillä ja puhelimella, mihinkään ei vastaa. Huh huh... olen jo kyllä loukkaantunut itsekin tuommoisesta, ettei kasvotustenkaan sanaakaan sanonut. Eli varsin sitkeää sorttia taitaa olla, päättäväisyyttä löytyy. On ilmeisesti päättänyt että hän puhuu sitten kun itse haluaa puhua, ei mun aloitteesta. Onko oinas-horoskoopilla jotain tekemistä itsepäisyyden kanssa...
        No jokatapauksessa kokeilen uutta strategiaa, en ota yhteyttä, annan olla..ainakin jonkin aikaa. Eihän tällaista kukaan jaksa loputtomiin..vai olenko minä se joka tässä on kärsimätöntä sorttia.

        Voin sanoa että oinas on itsepäistä sorttia.
        Vaikka itse olen oinas niin mököttää en osaa, päinvastoin on sanottu että olisit joskus hiljaa...
        Jos oinaasta on kyse niin luulen että tuo uusi strategia puree parhaiten.


      • menee???
        kukkatuulia kirjoitti:

        Niin, tuota mietin minäkin, entä jos kaksi mököttäjää elää yhdessä... kumpikohan nöyrtyy "häviämään" mökötyksen ja alkaa puhumaan. No kyllähän mököttäjätkin ovat erilaisia..
        Meillä mies mököttää vielä..kohta on viikko täynnä. Alan olla kypsääkin kypsempi. Hän on omalla asunnollaan, eikä suostu vastaamaan viestiini tai puhelimeen. Olen kyllä jo tehnyt enemmän kuin kaikkeni asian suhteen. En ole osannut olla ottamatta yhteyttä, asia kun painaa sen verran paljon ja hän on minulle tärkeä ihminen, joten haluaisinkin selvittää asiat ja jatkaa eteenpäin.. Olen käynyt hänen asunnollaan (ei puhunut silloinkaan), olen tavoitellut viestillä ja puhelimella, mihinkään ei vastaa. Huh huh... olen jo kyllä loukkaantunut itsekin tuommoisesta, ettei kasvotustenkaan sanaakaan sanonut. Eli varsin sitkeää sorttia taitaa olla, päättäväisyyttä löytyy. On ilmeisesti päättänyt että hän puhuu sitten kun itse haluaa puhua, ei mun aloitteesta. Onko oinas-horoskoopilla jotain tekemistä itsepäisyyden kanssa...
        No jokatapauksessa kokeilen uutta strategiaa, en ota yhteyttä, annan olla..ainakin jonkin aikaa. Eihän tällaista kukaan jaksa loputtomiin..vai olenko minä se joka tässä on kärsimätöntä sorttia.

        vieläkö mököttelee?
        (toivottavasti tämä viesti tavoittaa sinut, olethan omasi kirjoittanut jo vuonna 2007 elokuussa)!
        Me olemme mieheni kanssa kummatkin vesimiehiä. 10 päivää on syntymäpäiviemme välissä tasan. Minä en ees osaisi mököttää, olen sellanen sosiaalinen ihminen, että tahdon puhua ja myös sellainen että asiat on selvitettävä heti, eikä mököttämällä mistään mitään selvää saa. Mut mies ei puhu, kun on päättänyt niin, eikä vastaa puhelimeen, ei viestiin, eikä avaa ees oveaan.
        Asuttiin ensin yhdessä, mut jo ekan riidan jälkeen hän etsi itselleen oman asunnon. Viime kesänä. Nyt helppo lähteä kun siltä tuntuu, jopa minun nukkuessanikin on kadonnut viikoksi kämppäänsä, sanomatta mitään syytä, vastaamatta ees yhtä kertaa yhteydenotto yrityksiini! Kuinka se satuttaakaan minua! Ahdistaa ja välillä tosissaan pistää miettimään itekkin jatkoa, useastikko tätä jaksan enää kestää? Sydän särkyy, tuntuu repeävän liitoksistaan, ja mulle on tullut korkeaa verenpainettakin niin että joudun syömään siihen lääkettä. (kaikenlisäks mä olen semmonen ihminen, että pelkään kuolemaa ihan kuollakseni!!!) Ja kun ahdistaa, tuntuu että kuolen = nää mykkäkoulut on henkistä pahoinpitelyä minun mielestäni. Ja mä annan olla, kärsin ja kestän, koska niin saakutisti sitä miestä rakastan ja se tietää sen. Käyttää sitä hyväkseen, siltä ainakin välillä tuntuu, useinkin.
        Olenko nukke, joka laitetaan kaappiin, kun siihen kyllästytään ja otetaan esiin, sitten kun sen kanssa viittitään taas leikkiä? (tuolta minusta ainakin tuntuu välillä ja olen siitä hänelle sanonutkin).


    • tottAKAI

      mies ystäväsi kärsii selvästi aliravitsemuksesta.
      sinun pitäisi hemmotella miestäsi:pääruoka kerran kolmessa tunnissa ja välipalat ovat esim:makaronilaatikkoa.
      hedelmiäkin pitää syödä,mutta se ei täytä,ja miehesi söii sinut vararikoon.yhteinen saunailta kera pusujen voisi näin ensi alkuun toimia.

    • voi kuinka tuttua

      Ole onnellinen että ette asu yhdessä. Älä muutakkaan yhteen. Ei se siitä muutu. Pahenee vain.
      Itselläni on samanlainen mies. Oltu yhdessä 7 vuotta ja koko ajan ollut samanlaista.Onneksi ei asuta yhdessä. Eikä kyllä muutetakaan.
      Mies pitää sinua vallassasi juuri sillä, että ei vastaa puheluihin eikä tekstareihin. Se on sitä valtaa, jota sinuun käyttää. Sinun pitää ottaa useasti yhteyttä ja miksipä ei jopa ryömiä hänen luokseen. Sitten hän armollisesti hyväksyy anteeksipyyntösi. Sinähän ole aina syyllinen. Hänessä ei ole mitään vikaa. Mitenkä jos kokeilet, että seuraavan kerran kun näin taas tapahtuu, älä ota yhteyttä. Jos mies ei sitä tee, ei hän sinusta välitä.
      Sorry, tuli kirjoitettua vähän tunteella, mutta itselleni sattui taas kerran samanlainen tilanne eilen. Nyt päätin, että tällä kertaa en ole se, joka yhteyttä rukoilee. Ollaan vaikka koko loppu elämä erillään. Eihän sellaista kohtelua kukaan jaksa tulematta hulluksi ja niin tietysti myöntämällä, että minussahan se vika oli taaskin.
      Itsekin välitän todella paljon miehestä, mutta ei jaksa enää tätä showta.

      • kohtalotoveritar

        "Sinun pitää ottaa useasti yhteyttä ja miksipä ei jopa ryömiä hänen luokseen. Sitten hän armollisesti hyväksyy anteeksipyyntösi. Sinähän ole aina syyllinen. Hänessä ei ole mitään vikaa."

        -ihan kuin meillä! *itkee*

        "Eihän sellaista kohtelua kukaan jaksa tulematta hulluksi ja niin tietysti myöntämällä, että minussahan se vika oli taaskin.
        Itsekin välitän todella paljon miehestä, mutta ei jaksa enää tätä showta."

        - ei jaksakkaan, mä oon jo tullut hulluksi? Mutta minussa ei ole niin paljon vikaa, että oisin ansainnut tälläisen kohtelun, miksi en saa sitä taottua hänen kalloonsa? :(


    • täällä myös

      Ole onnellinen että ette asu yhdessä. Älä muutakkaan yhteen. Ei se siitä muutu. Pahenee vain.
      Itselläni on samanlainen mies. Oltu yhdessä 7 vuotta ja koko ajan ollut samanlaista.Onneksi ei asuta yhdessä. Eikä kyllä muutetakaan.
      Mies pitää sinua vallassasi juuri sillä, että ei vastaa puheluihin eikä tekstareihin. Se on sitä valtaa, jota sinuun käyttää. Sinun pitää ottaa useasti yhteyttä ja miksipä ei jopa ryömiä hänen luokseen. Sitten hän armollisesti hyväksyy anteeksipyyntösi. Sinähän ole aina syyllinen. Hänessä ei ole mitään vikaa. Mitenkä jos kokeilet, että seuraavan kerran kun näin taas tapahtuu, älä ota yhteyttä. Jos mies ei sitä tee, ei hän sinusta välitä.
      Sorry, tuli kirjoitettua vähän tunteella, mutta itselleni sattui taas kerran samanlainen tilanne eilen. Nyt päätin, että tällä kertaa en ole se, joka yhteyttä rukoilee. Ollaan vaikka koko loppu elämä erillään. Eihän sellaista kohtelua kukaan jaksa tulematta hulluksi ja niin tietysti myöntämällä, että minussahan se vika oli taaskin.
      Itsekin välitän todella paljon miehestä, mutta ei jaksa enää tätä showta.

      • kukkatuulia

        Niin, kukapa tuommoista/tämmöistä showta loputtomiin jaksaa.. Pitää toista tietämättömyydessä ja epävarmuudessa.
        Jotain vallankäyttöähän se tavallaan on, ja toimivaa vallankäyttöä etenkin jos toinen osapuoli on vähääkään huonomman itsetunnon omaava.

        Nyt minäkin siis aion olla ottamatta yhteyttä. Ja olen ajatellut tämän niin että "päästän irti" hyvällä tavalla, annan olla, oli miten oli, tuli mitä tuli. Jos ei ota yhteyttä niin sitten olkoon. Näinhän se on että jos välittää vähääkään, niin kyllä "routa porsaan kotiin ajaa" , kuten sanonta menee.

        No, miten nimimerkki "täällä myös" , toimiko uusi strategia?


      • kukkatuulia

        ....ehkäpä mököttäjillä on joku oma mököttäjien keskustelupalsta jossa purkavat tuntojaan, jaksavat sitten mököttää mököttämistään. Heh heh...
        Ja ehkäpä noille mökötystilanteille voi nauraa jälkikäteen, mutta eipä naurata siinä tilanteessa kun viestittelee seinille, puhuu seinille, soittelee tyhjään...
        Pitäis varmaankin kasata omat tunteet pussiin aina kun toinen alkaa mökötyksensä, niin sitten ei tekisi mieli soitellakaan perään tai huhuilla viesteillä.

        Tai ehkäpä mököttäjille pitää antaa takas, mököttää takasin. Kattoo kumpi lopettaa ennemmin...


      • täällä myös taas
        kukkatuulia kirjoitti:

        ....ehkäpä mököttäjillä on joku oma mököttäjien keskustelupalsta jossa purkavat tuntojaan, jaksavat sitten mököttää mököttämistään. Heh heh...
        Ja ehkäpä noille mökötystilanteille voi nauraa jälkikäteen, mutta eipä naurata siinä tilanteessa kun viestittelee seinille, puhuu seinille, soittelee tyhjään...
        Pitäis varmaankin kasata omat tunteet pussiin aina kun toinen alkaa mökötyksensä, niin sitten ei tekisi mieli soitellakaan perään tai huhuilla viesteillä.

        Tai ehkäpä mököttäjille pitää antaa takas, mököttää takasin. Kattoo kumpi lopettaa ennemmin...

        Eipä ole vielä ainakaan yhteyttä ottanut, mutta en minäkään. Välllä tuntuu, että onpa tää touhu lapsellista. Kumpi jaksaa pitempään olla ottamatta yhteyttä. Mutta toisaalta ajattelen, että kun hän sanoi viime mökötyksen yhteydessä, kun halusin keskustella, että puhu vain, kun olet saanut sanaisenarkkusi auki. Kyllä hän kuuntelee, ja sekin tuli erittäin v-mäisellä äänellä. Mitäs puhumista se sellainen on. Ei usko mitään mitä sanon, eli ei luota minuun. Sanoi kun tahdoin keskustella, että hän haluaa olla rauhassa. Olkoon siis rauhassa vaikka maailman tappiin asti.


      • kukkatuulia
        täällä myös taas kirjoitti:

        Eipä ole vielä ainakaan yhteyttä ottanut, mutta en minäkään. Välllä tuntuu, että onpa tää touhu lapsellista. Kumpi jaksaa pitempään olla ottamatta yhteyttä. Mutta toisaalta ajattelen, että kun hän sanoi viime mökötyksen yhteydessä, kun halusin keskustella, että puhu vain, kun olet saanut sanaisenarkkusi auki. Kyllä hän kuuntelee, ja sekin tuli erittäin v-mäisellä äänellä. Mitäs puhumista se sellainen on. Ei usko mitään mitä sanon, eli ei luota minuun. Sanoi kun tahdoin keskustella, että hän haluaa olla rauhassa. Olkoon siis rauhassa vaikka maailman tappiin asti.

        No, ainakin se on hyvä jos toinen sanoo haluavansa olla rauhassa. Meidän tapauksessa ei vastannu siihenkään...satuin kysymään haluaako mieluummin että jätän rauhaan... vai olisiko tässä ollut kyseessä fraasi "hiljaisuus on myöntymisen merkki"...
        Kysyin mököttäjältäni että haluaako sitten erota,kun ei mihinkään noteeraa mitään...eipä tullut vastausta tuohonkaan.

        No nyt olen sitten antanut vaan hänen olla. Antaa kiukutella, oikutella, mököttää ja tuittuilla ihan rauhassa, itsekseen, omassa luolassaan, omassa mökissään. Tulkoon sitten kun on tullakseen ja puhukoon sitten kun on puhuakseen. Sitä en takaa että minä olen enää sitten puhetuulella...

        Tällä hetkellä mua lähinnä naurattaa tää koko juttu, koko miehen mökötys. Mököttäköön koko mökötysmökkiläinen omassa mökissään ihan vaikka kuinka kauan.
        ...silti pieni toivonväre, joka kipaisee mielessäni aina silloin tällöin...että josko tästäkin mennään vielä eteenpäin, onko toivoa...


    • on lepoa

      Taidatte luulla, että joku mököttää vittuillakseen? Siinähän nyt ei ole tietenkään mitään järkeä, eihän?

      Minä mökötän koska en halua puhua toiselle, en edes pysty. Olen niin väsynyt ja kyllästynyt toiseen ettei suuni edes aukea. Haluan vain olla rauhassa, kunnes olen unohtanut suuttumukseni. Siihen voi mennä päivä tai kaksi viikkoa. Ja kaikkein vittumaisinta on se, että se toinen jankuttaa sitä samaa paskaa koko ajan. Ja nimenomaan keskustella, joopa joo. Oikeasti keskusteleminen tarkoittaa silloin sitä, että toinen haluaa saada OMAN tahtonsa läpi. Keskustelua, ja paskanmarjat.

      En siis murjota tahallani tai vittuillakseni. En puhu, koska joskus olisi helpompi oksentaa kuin puhua. Hiljaisuudessa on miellyttävän rauhallista ja voin ajatella ajatukseni selviksi.Tekstiviestejä en edes lue.

      • kukkatuulia

        Näinhän se on kun sen oikein oivaltaa..
        Hienoja kommentteja, ajatuksia.


      • täällä myös taas2
        kukkatuulia kirjoitti:

        Näinhän se on kun sen oikein oivaltaa..
        Hienoja kommentteja, ajatuksia.

        Tänään mököttäjä sitten laittoi tekstarin, että haluaisinko keskustella?
        Häh ja mitäh. Olin jo niin tottunut, että herra ei kuulu minun elämääni. Sinnehän taas tahtoo kuulua. Itselläni oli menoa, vastasin vain, että mikä ettei, mutta nyt ei oikein sovi.
        Kukkatuulia pidä pintasi. Anna mököttää. Jos ottaa yhteyttä (melkovarmasti ottaa) ole hyvä itsellesi ja vaadi se keskustelu. Kaikki asiat pitää puhua selväksi. Eihän toiselle saa tehdä henkistä väkivaltaa mökötyksellä.
        Saas nähdä milloin meillä sitten keskustellaan. Ehkä huomen ehkä ei.


      • kukkatuulia
        täällä myös taas2 kirjoitti:

        Tänään mököttäjä sitten laittoi tekstarin, että haluaisinko keskustella?
        Häh ja mitäh. Olin jo niin tottunut, että herra ei kuulu minun elämääni. Sinnehän taas tahtoo kuulua. Itselläni oli menoa, vastasin vain, että mikä ettei, mutta nyt ei oikein sovi.
        Kukkatuulia pidä pintasi. Anna mököttää. Jos ottaa yhteyttä (melkovarmasti ottaa) ole hyvä itsellesi ja vaadi se keskustelu. Kaikki asiat pitää puhua selväksi. Eihän toiselle saa tehdä henkistä väkivaltaa mökötyksellä.
        Saas nähdä milloin meillä sitten keskustellaan. Ehkä huomen ehkä ei.

        Hienoa että otti yhteyttä ja ehdotti keskustelua. Oikeastaan hyvä että sanoit että sulle ei sovi juuri silloin. Toinen ainakin tietää ettet ollut puhelin kädessä odottamassa hänen yhteydenottoa, että sulla on muutakin elämää. Et ole itsestäänselvyys. Hieno juttu.

        Meillä tais muodostua krooniseksi mykkäkouluksi...ei vieläkään mitään yhteydenottoa. No, olen minäkin jo tottunut tähän ettei hän ole täällä. Katson silti kuinka kauan menee..ihan mielenkiinnolla. Mitä pitenpään menee, sitä vaikeampaa on varmaan ottaa yhteyttä. Ja toisekseen en mielestäni ansainnut hänen mököttämistään. Joten annan hänen edelleen olla. Toivoo varmaan että jätän.

        Ja jälkiviisaana hyvä sanoa että ainakaan pommitus ei ollut hyvä vaihtoehto, se oli liian väsyttävää ja rasittavaa itsellenikin.
        Odottelen silti, tulee jos tulee, jos ei niin voi voi, en voi sanoa häviäväni mitään jos vaikka ei otakaan yhteyttä.


      • Neitsyt_VS_Vesimies

        :O Etpä olisi asiaa enää paremmin voinut ilmaista!
        Juuri tuosta meidän mököttäjien käytös johtuu. Ja omalla kohdallani myös siitä, että olen niin ylpeä (häpeän myöntääkin tuon!) että en halua sitä toista päästää kuin koiraa veräjästä kun se on loukannut tunteitani. Haluan että minulta pyydetään anteeksi, enkä yleensä näe itse loukanneeni toista. Jokin piru sisälläni ajaa minut mököttämään pitkän aikaa pienemmästäkin asiasta. Ymmärrän, että se on helvetin itsekästä ja lapsellista, mutta en vain pysty lopettamaan sitä ja puhumaan asioista ennenkuin olen edes hiukan rauhoittunut.
        Viimeksi, kun rakkaani kanssa riitelimme, rakkaallani meni hermot (hän oli jo muutenkin stressaantunut työkiireistä) ja hän alkoi huutaa ja haukkua minua mökötyksestäni. Pahoitin kovasti mieleni ja juoksin saunaan lukkojen taa itkemään (asumme yhdessä). Ennen riitaani minä loukkaannuin miehelleni ja mies päätti loukkaantua ja mököttää minulle (vaikka hän on yleensä se, joka haluaa keskustella), joten ymmärsin, miten paljon teitä "ei-mököttäjiä" satuttaa se kun toinen ei halua edes kertoa mistä ja miksi on vihainen. Se veti nöyräksi. Nyt olen kovasti koittanut ajatella asioita fiksummin ja yrittänyt miettiä että "onkohan tästä ja tästä nyt todella syytä loukkaantua". 'Joka kerta pelkään, että hän jättää minut, vaikka niin kovasti häntä rakastankin (ja sen tajuaa vasta siinä kunero joko uhkaa tai niin on jo käynyt). Yleensä mökötykseni lakkaa kun tajuan että minussakin oli vikaa ja rakastan häntä kaikesta huolimatta, ja että kylläpä oli taas hölmö syy suuttua....

        Sanokaahan mököttäjät, miksi/millaisista asioista te yleensä alatte mököttämään?

        Meillä minä mökötän usein esim tälläsistä syistä:
        -jos mies korottaa minulle äkisti ääntään tai sanoo jotain ilkeään sävyyn
        - jos mies kärkkäästi arvostelee jotakin tekemistäni (esim. tyyliin miks noi tiskit on vieläki tossa?!)
        - mustasukkaisuuteen liittyvät jutut (esimerkkinä flirttailu toisille naisille)
        - jos mies suuttuu minulle jostain
        jne.... milloin mistäkin.

        Nyt onneksi on taas ollut pari viikkoa onnellista arkea. Ei olla riidelty, mutta seuraavaa kertaa peläten....


      • järki ja tunteet

        Tuo kirjoitus selventää paljon enemmän sitä, mikä mökötyksen taustalla on, kuin mitä oma mies on koskaan pystynyt selittämään. Kiitos tästä!

        Mutta eihän siitä toki pääse mihinkään, että on raastavaa, kun toiseen ei saa minkäänlaista kontaktia. Hirvittävän vaikeaa keskittyä mihinkään muuhun, kun pään sisällä on tuskaisia ajatuksia. Sepä olisi hienoa, kun pystyisi itse olemaan levollisin mielin toisen mököttäessä, ja toivoa, että mököttäjä oivaltaa ettei halua toisesta luopua. (Viittaan omaan tilanteeseni.)


    • diiba

      No meillä alkoi mökötys tänä aamuna. Tuli paska viesti ja kun koitin soittaa niin ei vastannut.. alkoi ärsyttää kun koko juttu oli taas niin turha. Laitoin viestin hieman myöhemmin että mua ärsyttää kun tarvitsee suuttua aina niin pienistä (tätä en ole ennen sanonut ja olen aina anellut anteeksi ja alkanut heltyä kun olen pyydellyt monia kertoja anteeksi. Ihme kyllä vastasi paskasti tuohon viestiin, ja kun laitoin vielä viestin, ei ole kuulut enää mitään. Sanoo aina että ei jaksa puhua, mutta jutut jäävät aina vähän puhumatta, ei tosin aina. Inhoan mökötystä, koska itse olen tottunut selvittämään asiat heti. En ole onnistunut kertaakaan olemaan ottamatta yhteyttä, mutta mitähän se tuumisi jos laittasi viestin, että "Mökötä rauhassa, en aio sulle soittaa tai laittaa enää viestiä. En aio pilata hyvää mieltäni sun mielen osotuksella." HAHA! Koska se varmaan nauttii kun mä aina soittelen ja viestitän. Onkohan helppoa olla vastaamatta?

      Noh.. meillä tää kestää parista päivästä 5 päivään.. huoh,,,

    • kohtalotoveritar

      sun viestis oli kuin suoraan minun suustani!!!! Joka sana!
      Ja meillä on just nyt taas menossa tämä mökötyskausi, erona vaan, et tälläkertaa sano et syy on minussa, oon muka satuttanut häntä. Joo, mut ihan vahingossa, ja tällä kertaa oltiin hänen asunnollaan, josta hän käski mun kerätä kimpsuni ja kampsuni ja häipyä... nyt ei vastaa puhelimeen ja on sanonutkin tyynenä ollessaan et kun hän mököttää, etten yrittäis ottaa mitään yhteyttä, se mökötys vaan siirtyy sillä eteenpäin. Osasyy mökötykseen on muka myös hänen masennuksensa, hän ei halua silloin nähdä, eikä puhua kenenkään kanssa, mut vois nyt ees sen verran sanoo, vaikka vaan sen et masentaa, kuin se, että jättää mut täysin tietämättömänä syytä tähän, ni yksin - yleensä ja usein!
      Mä en kestä tätä, mä rakastan sitä miestä ja mua ahdistaa tällänen ihan saakutisti! Enkä mäkään malttanut olla kuin yhden päivän ottamatta yhteyttä.

      • kukkatuulia

        täällä sitä näköjään vielä ollaan... vai ollaanko, en tiedä oikein itsekään. Tällä kertaan meillä mökötys jatkunut jo viikkoja... mökötyksen loppuminen riippuu kuulema minusta, sen verran pystyi kertomaan syytä.


      • kohtalotoveri
        kukkatuulia kirjoitti:

        täällä sitä näköjään vielä ollaan... vai ollaanko, en tiedä oikein itsekään. Tällä kertaan meillä mökötys jatkunut jo viikkoja... mökötyksen loppuminen riippuu kuulema minusta, sen verran pystyi kertomaan syytä.

        niin kauan jo mököttänyt? Asutteko te yhdessä vai erillään? Me asutaan erillään, eli en edes näe häntä ja pelkään kovasti että hän menee ja pettää minua, kuten petti sanojensa mukaan luvan kanssa edellistä naisystäväänsä. (se edellinen oli häntä 20v vanhempi ja saanut muka luvan mennä muidenkin kanssa). Ahdistaa, se pelko kai mua ahdistaa kaikkein eniten, kun en pysty täysin luottamaan. :(

        No tiedätkö sinä kuinka sä saat sen mökötyksen loppumaan?
        Mä en tiedä enää mitä tekisin? Eilen laitoin viestin, "että täällä olen, lämmin syli avoinna ja odotan ja rakastan. " = ei mitään reagointia.
        Hän tietää että rakastan ja minä taidan arvata että hän käyttää sitä hyväkseen, mut luuleeko hän, että kovin montaa kertaa enää näitä mökötyksiä kestän, niin herkkä ihminen kuin olen?
        Ihan kuin hänellä ei olisi tunteita lainkaan siihen paljonko minä hänen mökötyksestään kärsin.
        Muutoin hän on kyl tunnerikas ihminen.
        Mitä me voidaan noille ukoillemme tehdä, että lopettaisivat noi turhat mökötykset?


      • kukkatuulia
        kohtalotoveri kirjoitti:

        niin kauan jo mököttänyt? Asutteko te yhdessä vai erillään? Me asutaan erillään, eli en edes näe häntä ja pelkään kovasti että hän menee ja pettää minua, kuten petti sanojensa mukaan luvan kanssa edellistä naisystäväänsä. (se edellinen oli häntä 20v vanhempi ja saanut muka luvan mennä muidenkin kanssa). Ahdistaa, se pelko kai mua ahdistaa kaikkein eniten, kun en pysty täysin luottamaan. :(

        No tiedätkö sinä kuinka sä saat sen mökötyksen loppumaan?
        Mä en tiedä enää mitä tekisin? Eilen laitoin viestin, "että täällä olen, lämmin syli avoinna ja odotan ja rakastan. " = ei mitään reagointia.
        Hän tietää että rakastan ja minä taidan arvata että hän käyttää sitä hyväkseen, mut luuleeko hän, että kovin montaa kertaa enää näitä mökötyksiä kestän, niin herkkä ihminen kuin olen?
        Ihan kuin hänellä ei olisi tunteita lainkaan siihen paljonko minä hänen mökötyksestään kärsin.
        Muutoin hän on kyl tunnerikas ihminen.
        Mitä me voidaan noille ukoillemme tehdä, että lopettaisivat noi turhat mökötykset?

        Minä tiedän kuinka saisin mökötyksen loppumaan... heittäytyisin välinpitämättömäksi... antaisin hänen vain olla. Kylmästi.
        Miehen kommentit ovat olleet, että hän lopettaa mökötyksen sitten kun näkee minun teoistani että välitän. Eli minun olisi oltava hellä vaimo, huolenpitäjä, kodinhoitaja jne, vaikka toinen mököttää eikä edes katsetta suo. No tuo on testattu, eikä mökötys loppunut, itku siinä itseltä pääsi ja motivaatio tippui nollalukemiin.

        Silti, koska minulla on tunteita häntä kohtaan, niin tuntuu että sitten en ainakaan välittäisi jos vain antaisin olla, eli olen yrittänyt saada kommunikaatiota aikaiseksi, tuloksetta. Nyt sitten viikkoon en ole edes yrittänyt puhua tms. Alkaa olla niin turhautunut olo.
        Ja kyllähän jokaisella pitäisi olla, kuuluukin olla, sen verran itsekunnioitusta ja itserakkautta terveellä tavalla, että raja tulee vastaan väkisinkin jossain vaiheessa, ja ei tarvitse katsella mököttäjää. No, meillä raskaammaksi vielä tekee se että asutaan yhdessä.

        Tuo mököttäminen on tietynlainen hallitsemiskeino, sillä ehkä huononkin itsetunnon omaava henkilö tai itserakas pystyy olemaan tilanteessa ns yläpuolella, hallitsemaan tilannetta.


      • kohtalotoveri
        kukkatuulia kirjoitti:

        Minä tiedän kuinka saisin mökötyksen loppumaan... heittäytyisin välinpitämättömäksi... antaisin hänen vain olla. Kylmästi.
        Miehen kommentit ovat olleet, että hän lopettaa mökötyksen sitten kun näkee minun teoistani että välitän. Eli minun olisi oltava hellä vaimo, huolenpitäjä, kodinhoitaja jne, vaikka toinen mököttää eikä edes katsetta suo. No tuo on testattu, eikä mökötys loppunut, itku siinä itseltä pääsi ja motivaatio tippui nollalukemiin.

        Silti, koska minulla on tunteita häntä kohtaan, niin tuntuu että sitten en ainakaan välittäisi jos vain antaisin olla, eli olen yrittänyt saada kommunikaatiota aikaiseksi, tuloksetta. Nyt sitten viikkoon en ole edes yrittänyt puhua tms. Alkaa olla niin turhautunut olo.
        Ja kyllähän jokaisella pitäisi olla, kuuluukin olla, sen verran itsekunnioitusta ja itserakkautta terveellä tavalla, että raja tulee vastaan väkisinkin jossain vaiheessa, ja ei tarvitse katsella mököttäjää. No, meillä raskaammaksi vielä tekee se että asutaan yhdessä.

        Tuo mököttäminen on tietynlainen hallitsemiskeino, sillä ehkä huononkin itsetunnon omaava henkilö tai itserakas pystyy olemaan tilanteessa ns yläpuolella, hallitsemaan tilannetta.

        en pysty heittäytymään välinpitämättömäksi, vaikka kuinka yrittäisin. Rakastan häntä niin paljon. Tänään olen yrittänyt soittaa jo monta kertaa hänelle, hän ei vastaa. Jätin jonkun viestin vastaajaankin ekan kerran tällä mökötyskaudella, en muista mitä siihen itkin... tai sanoin, mut ei reagoi. Mä oon niin epätoivoinen, että kävin jopa hänen pihallaan pimeällä katsomassa onko auto pihassa ja onko valot päällä asunnossa. Oli ne. Mutta en mennyt soittamaan ovikelloa. Hiivin kauemmaksi ja yritin taas soittaa, ei vastannut. Mä pelkään niin kamalasti että hän pettää minua! -vaikka on luvannut ettei ikinä tee niin. Ennemmin lopettaa ensin suhteemme, sanoi hän, kerran kun siitä oli puhe ja etsii sitten vasta uuden.
        Minusta olis siis parempi et asuttais yhdessä ja se mököttäis täällä kotona silmieni alla, niin mustasukkaiselta kuin tää kuulostaa ja onkin. Ainakin hän olisi siinä läsnä jotenkin. Mä kai tarvitsen sitä läheisyyttä sitten vaikka mököttäjältäkin, yksin on paha olla. On mulla 16v poika ja muutama koira täällä kotona, muttei se ole sama asia kuin oma rakas kulta mies. ???
        (hän on jutuillaan antanut vähän aihetta mustasukkaisuuteeni, kertomalla entisestä elämästään)
        Minusta ei olis passaajaksi. Hän on kyllä yrittänyt sitäkin monesti, mutta kun on mennyt liian pitkälle, oon sanonut, et nyt loppu, mee, tee hae ite! Ja hän on sitten tehnyt niin, kun ei oo muukaan auttanut. Pitäiskin katsoa selkeemmin, seuraavan kerran kun kieltäydyn passaamasta, miten kauan menee, et se alkaa taas mököttämään? Jos se johtuukin siitä osittain?

        Minusta tuntuu samalta kuin sinusta. Että jollen yrittäisi ottaa yhteyttä, niin silloihan juuri en välittäisi. Ja se näkyisi. En tiedä miten minun mieheni siihen sitten reagoisi, hän kun on ite sanonut et jätä rauhaan kun mökötän, äläkä yritä ottaa yhteyttä mitenkään, tai se mökötys kestää vain pidempään. (en muista kerroinko ton jo aiemmin?)
        Minusta tuntuu jo niin pahalta, että olen harkinnut käydä päivystyksessä hakemassa itselleni jotain rauhoittavaa verenpainelääkkeitteni lisäksi. Mun yläpaine oli tos muutama päivä sitten jo 231 ! ja pulssi 113. Mä siis riudun ihan totaalisesti, eikä se yks tajua sitä, vaikka aiemmin oon kertonut, miltä must on tuntunut, kun hän on mököttänyt tuolla tavalla.


      • kohtalotoveri
        kukkatuulia kirjoitti:

        Minä tiedän kuinka saisin mökötyksen loppumaan... heittäytyisin välinpitämättömäksi... antaisin hänen vain olla. Kylmästi.
        Miehen kommentit ovat olleet, että hän lopettaa mökötyksen sitten kun näkee minun teoistani että välitän. Eli minun olisi oltava hellä vaimo, huolenpitäjä, kodinhoitaja jne, vaikka toinen mököttää eikä edes katsetta suo. No tuo on testattu, eikä mökötys loppunut, itku siinä itseltä pääsi ja motivaatio tippui nollalukemiin.

        Silti, koska minulla on tunteita häntä kohtaan, niin tuntuu että sitten en ainakaan välittäisi jos vain antaisin olla, eli olen yrittänyt saada kommunikaatiota aikaiseksi, tuloksetta. Nyt sitten viikkoon en ole edes yrittänyt puhua tms. Alkaa olla niin turhautunut olo.
        Ja kyllähän jokaisella pitäisi olla, kuuluukin olla, sen verran itsekunnioitusta ja itserakkautta terveellä tavalla, että raja tulee vastaan väkisinkin jossain vaiheessa, ja ei tarvitse katsella mököttäjää. No, meillä raskaammaksi vielä tekee se että asutaan yhdessä.

        Tuo mököttäminen on tietynlainen hallitsemiskeino, sillä ehkä huononkin itsetunnon omaava henkilö tai itserakas pystyy olemaan tilanteessa ns yläpuolella, hallitsemaan tilannetta.

        olen vääntänyt viimeiset viisi päivää, iltaa ja yötä. Ja itku meinaa tulla nytkin.
        Eikö meidän mököttäjillämme ole mitään tunteita meitä kohtaan? "antaa sen vollottaa", niinkö ne vaan aattelee? Entäs jos me pistettäiskin ne vuorostaan vollottamaan, alotetaan ite se mykkäkoulu seuraavaks? Ei, en mä pystyis siihen. Mut jos pystyisin, sais ainakin maistaa omaa lääkettään.


      • kukkatuulia
        kohtalotoveri kirjoitti:

        olen vääntänyt viimeiset viisi päivää, iltaa ja yötä. Ja itku meinaa tulla nytkin.
        Eikö meidän mököttäjillämme ole mitään tunteita meitä kohtaan? "antaa sen vollottaa", niinkö ne vaan aattelee? Entäs jos me pistettäiskin ne vuorostaan vollottamaan, alotetaan ite se mykkäkoulu seuraavaks? Ei, en mä pystyis siihen. Mut jos pystyisin, sais ainakin maistaa omaa lääkettään.

        Kohtalotoveri, kun miehesi on kerran sanonut että anna hänen olla kun mököttää, niin silloin suosittelisin kyllä antamaan hänen olla. Niin, tiedän että se on hankalaa, en itsekään siihen ole pystynyt kuin vasta nyt jotenkuten... meillä tämä varmaan kestää pidempään juuri sen vuoksi etten osaa antaa olla. Ja sehän on vain oman itsetuntomme heikkouden merkki, eikö vain? Ehkä miehesi samanlainen jöröjussi kuin minun mies, joka on myös sanonut että vaatii aikaa laantuakseen. Ja onhan se aina parempi että mököttää kuin että räyhäisi tai olisi väkivaltainen.
        Kohtalotoveri, omaa terveyttä sun ei kannata riskeerata mokoman mököttäjän vuoksi. Koska mitään menetettävää ei ole, eikö kannattaisi yrittää sitä "välinpitämätön" -roolia, otat kaiken ilon irti siitä. Mä luulen että se on nopein tie mykkäkoulun loppumiseen. Olen alkanut ymmärtämään, että kun mä yritän saada miestäni puhumaan, niin samalla yllytän vain häntä jatkamaan. Siitä ehkä avain koko ongelmaan. Enkä sinäkin voisit sanoa miehellesi että välität ym hänestä, ja kertoa sitten että annat hänen nyt olla rauhassa kun kerran haluaa rauhassa olla. Silloin kerrot samalla itsellesi ja miehelle että välität toisesta vaikka jätät rauhaan. Ja oikeastaan sehän ei ole välinpitämättömyyttä vaan välittämistä. Kun toinen haluaa olla rauhassa, me kunnioitamme miehiämme parhaiten, kun annamme heille sen rauhan mököttää kun kerran haluavat.

        Olen minäkin miettinyt tuota, mitä kirjoitit kohtalotoveri, että onko mököttäjällä tunteita ollenkaan. Sitä kun ei voi tietää mitä toinen pohdiskelee kun hän ei sitä sano. Mutta kyllä se vaan on jonkinlainen luonne, joka tekee ihmisestä mököttäjän, ehkä sunkin mies mököttää joskus muillekin kuin vain sulle. Mistä miehesi muuten sulle mököttää?

        Olen samaa mieltä kohtalotoveri, että ois mököttäjän hyvä kokea itse sama minkä tekee toisille. Mä luulen että jos mä alkaisin samanlaiseen mykkäkouluun, siis yhtä pitkään mykkäkouluun, niin mies ei kattois mua kovin kauaa, eikä varmasti ainakaan yrittäisi saada mua puhumaan.


      • kohtalotoveri
        kukkatuulia kirjoitti:

        Kohtalotoveri, kun miehesi on kerran sanonut että anna hänen olla kun mököttää, niin silloin suosittelisin kyllä antamaan hänen olla. Niin, tiedän että se on hankalaa, en itsekään siihen ole pystynyt kuin vasta nyt jotenkuten... meillä tämä varmaan kestää pidempään juuri sen vuoksi etten osaa antaa olla. Ja sehän on vain oman itsetuntomme heikkouden merkki, eikö vain? Ehkä miehesi samanlainen jöröjussi kuin minun mies, joka on myös sanonut että vaatii aikaa laantuakseen. Ja onhan se aina parempi että mököttää kuin että räyhäisi tai olisi väkivaltainen.
        Kohtalotoveri, omaa terveyttä sun ei kannata riskeerata mokoman mököttäjän vuoksi. Koska mitään menetettävää ei ole, eikö kannattaisi yrittää sitä "välinpitämätön" -roolia, otat kaiken ilon irti siitä. Mä luulen että se on nopein tie mykkäkoulun loppumiseen. Olen alkanut ymmärtämään, että kun mä yritän saada miestäni puhumaan, niin samalla yllytän vain häntä jatkamaan. Siitä ehkä avain koko ongelmaan. Enkä sinäkin voisit sanoa miehellesi että välität ym hänestä, ja kertoa sitten että annat hänen nyt olla rauhassa kun kerran haluaa rauhassa olla. Silloin kerrot samalla itsellesi ja miehelle että välität toisesta vaikka jätät rauhaan. Ja oikeastaan sehän ei ole välinpitämättömyyttä vaan välittämistä. Kun toinen haluaa olla rauhassa, me kunnioitamme miehiämme parhaiten, kun annamme heille sen rauhan mököttää kun kerran haluavat.

        Olen minäkin miettinyt tuota, mitä kirjoitit kohtalotoveri, että onko mököttäjällä tunteita ollenkaan. Sitä kun ei voi tietää mitä toinen pohdiskelee kun hän ei sitä sano. Mutta kyllä se vaan on jonkinlainen luonne, joka tekee ihmisestä mököttäjän, ehkä sunkin mies mököttää joskus muillekin kuin vain sulle. Mistä miehesi muuten sulle mököttää?

        Olen samaa mieltä kohtalotoveri, että ois mököttäjän hyvä kokea itse sama minkä tekee toisille. Mä luulen että jos mä alkaisin samanlaiseen mykkäkouluun, siis yhtä pitkään mykkäkouluun, niin mies ei kattois mua kovin kauaa, eikä varmasti ainakaan yrittäisi saada mua puhumaan.

        eilen illalla mä ajoin moottoritiellä ja sain paniikkikohtauksen. Oli pysähdyttävä puhaltelemaan ainooseen pussiin joka mul oli. (kauppakassi nurin lattialle/muovipussi siis ja siihen sitten hengittelin).
        Sit tulin kotiin, yöllä yritin nukkua, muttei siitä mitään tullut kun ahdisti niin, että rintaan puristi ihan kamalasti ja lopulta tuntui jo niin kipeältä, että soitin hätäkeskukseen. Ne tuli ja mittas multa vaikka mitä arvoja ja ottivat sydän filmin. Mä vaan itkin. Verenpaineen mittasivat kans, se oli 210/101 !!!
        Muuta vikaa ei sitten löytynytkään. Antoivat rauhoittavan ja kehottivat menemään heti aamulla lääkäriin, jossa kävinkin jo. Ne kävi neljän aikaan yöllä.
        Laitoin miehelleni tekstarin, että ambulanssi on tulossa, rintaan sattuu kamalasti. Hän ei ole vieläkään vastannut mitään, 8 päivä jo menossa.

        Joten jätetään sitten rauhaan. Hänellä ei näköjään tunteita enää minua kohtaan, luulis että tuo viesti viimeistään ois herättänyt hänet mökötyksestään. :(
        Hankalaa se tulee olemaan jättää hänet rauhaan, mut mä ainakin yritän sitä nyt!
        Lääkäri määräs mulle rauhoittavia ja mielialalääkkeet, mä itkin sielläkin tänään reilu puolituntia. Käski tulla 2 viikon kuluttua uudestaan, antoi ajankin. Sano et mun on saatava elämäni järjestykseen, mitä tässä nyt yritänkin, sen mitä omalta osaltani voin. Lopetin itekkin juomisen,käyn ryhmässä ja huomenna otan yhteyttä diakonissaan, haluan apua läheisriippuvaisuuteeni ja muihin ongelmiini.
        Työnvälityksessä kävin myös, töitä ei ollut tarjolla, mutta suunnitelma tehtiin, että mä suostun 2vk- 3 kuukauden työharjoitteluun jossain firmassa 8 euron päiväpalkalla, että saan jalkani työelämään. (ja muuta tekemistä kuin tämä ainainen murehtiminen) :(
        Heikko itsetunto mulla on aina ollut ja pahenee vaan, kun sitä tuollatavalla miehen puolelta ruokitaan. (tavalla tai toisella).
        Mä sanoin sille jo viestissä suoraan, että välitän hänestä ja että rakastan häntä ja kysyin jopa et onko sillä ruokaakaan, kun tiedän et sen tili viikko sitten meni laskuihin kaikki. Ei vastausta siihenkään. :(
        Enää en taida jaksaa viestitellä, ei se vastaa kuitenkaan. Tyhmä se on, jollei tajua että välitän hänestä todella!
        Hän mököttää siitä että "kävin häneen käsiksi" (mitä en muista ollenkaan, oltiin kännissä), että olin herättänyt hänet niin kovakouraisesti, että häntä sattui vatsaan, nipistänyt, sanoi.
        Häntä kun ei saa vähänkään kovakouraisesti kosketella ollenkaan, miks niin arka, en käsitä.

        Mä luulen kans, et jos antaisin samalla mitalla mökötystä takasin, niin sit se ainakin olis mun entinen mies.
        Toivottavasti hän leppyy vielä... toivon koko sydämestäni niin, mut väärin hän tekee mulle nyt, ei ees kysy et kuinka voin, luuliko että valehtelin ambulanssin olevan tulossa? (se viesti kuittaatu läpimenneeksi vasta just sillon kun ne miehet oli täällä, joten hän luki sen sillon jo yöllä, mulla on välitystiedot päällä kännykässäni).


      • mököttäjän avovaiimo
        kukkatuulia kirjoitti:

        Kohtalotoveri, kun miehesi on kerran sanonut että anna hänen olla kun mököttää, niin silloin suosittelisin kyllä antamaan hänen olla. Niin, tiedän että se on hankalaa, en itsekään siihen ole pystynyt kuin vasta nyt jotenkuten... meillä tämä varmaan kestää pidempään juuri sen vuoksi etten osaa antaa olla. Ja sehän on vain oman itsetuntomme heikkouden merkki, eikö vain? Ehkä miehesi samanlainen jöröjussi kuin minun mies, joka on myös sanonut että vaatii aikaa laantuakseen. Ja onhan se aina parempi että mököttää kuin että räyhäisi tai olisi väkivaltainen.
        Kohtalotoveri, omaa terveyttä sun ei kannata riskeerata mokoman mököttäjän vuoksi. Koska mitään menetettävää ei ole, eikö kannattaisi yrittää sitä "välinpitämätön" -roolia, otat kaiken ilon irti siitä. Mä luulen että se on nopein tie mykkäkoulun loppumiseen. Olen alkanut ymmärtämään, että kun mä yritän saada miestäni puhumaan, niin samalla yllytän vain häntä jatkamaan. Siitä ehkä avain koko ongelmaan. Enkä sinäkin voisit sanoa miehellesi että välität ym hänestä, ja kertoa sitten että annat hänen nyt olla rauhassa kun kerran haluaa rauhassa olla. Silloin kerrot samalla itsellesi ja miehelle että välität toisesta vaikka jätät rauhaan. Ja oikeastaan sehän ei ole välinpitämättömyyttä vaan välittämistä. Kun toinen haluaa olla rauhassa, me kunnioitamme miehiämme parhaiten, kun annamme heille sen rauhan mököttää kun kerran haluavat.

        Olen minäkin miettinyt tuota, mitä kirjoitit kohtalotoveri, että onko mököttäjällä tunteita ollenkaan. Sitä kun ei voi tietää mitä toinen pohdiskelee kun hän ei sitä sano. Mutta kyllä se vaan on jonkinlainen luonne, joka tekee ihmisestä mököttäjän, ehkä sunkin mies mököttää joskus muillekin kuin vain sulle. Mistä miehesi muuten sulle mököttää?

        Olen samaa mieltä kohtalotoveri, että ois mököttäjän hyvä kokea itse sama minkä tekee toisille. Mä luulen että jos mä alkaisin samanlaiseen mykkäkouluun, siis yhtä pitkään mykkäkouluun, niin mies ei kattois mua kovin kauaa, eikä varmasti ainakaan yrittäisi saada mua puhumaan.

        Nämä jutut on kuin suoraan minun suustani. Asun myös erään mököttäjän kanssa ja hänenkin mökötykset alkavat välillä niin mitättömistä jutuista, että ihan naurattaa. Alussa olin ihan hermona jokaisen mökötyksen alkaessa ja jankuttamalla jankutin että pitää puhua jne jne. En myöskään ymmärrä, että vaikka hän on sanonut että se menee ohi ajan kanssa, niin välillä tuntuu ettei mene. Olen yrittänyt vain olla kuten on neuvottu, mutta sitten sekin käännetään niin ettei muakaan näytä kiinnostavan.. Yritä siinä nyt sitten olla mieliksi.

        Nyt minua lähinnä väsyttää nämä mökötykset enkä jaksa olla se ensimmäinen sovinnoneleen tekijä. Olen nyt itse mököttänyt sen takia että toinen ymmärtäisi miten vittuimaista se on, mutta eipä ole vielä ymmärtänyt. Sanoin sen myös hänelle, ja hän kommentoi että hänen puolestaan voin mököttää vaikka kuukauden. Ja kun on sanonut, että mökötyksen aikana mietii ja hyväksyy asian minkä takia on aloittanut mökötyksen ja sitten se menee ohi itsestään. No nyt tuon samaisen keskustelun aikana sanoi että minulle että mököttämisellähän ajetaan jotain asiaa eteenpäin mitä halutaan, niin puhuipa mies itsensä vähän pussiin. Ei tuo periaate ihan mennyt sen ensimmäisen "aisan hyväksymisen" kanssa ihan samaan sarjaan. Mua niin kyllästyttää tuo mököttäminen, että nyt aion antaa samalla mitalla takaisin.

        Minä itse olen aika herkää ihminen ja ensimmäisen ollut pyytämässä anteeksi ja puhumassa asioista. Nyt mun ärsytysraja on ylitetty niin, että en aio olla se ensimmäinen.


      • mököttäjän vaimo
        kukkatuulia kirjoitti:

        Kohtalotoveri, kun miehesi on kerran sanonut että anna hänen olla kun mököttää, niin silloin suosittelisin kyllä antamaan hänen olla. Niin, tiedän että se on hankalaa, en itsekään siihen ole pystynyt kuin vasta nyt jotenkuten... meillä tämä varmaan kestää pidempään juuri sen vuoksi etten osaa antaa olla. Ja sehän on vain oman itsetuntomme heikkouden merkki, eikö vain? Ehkä miehesi samanlainen jöröjussi kuin minun mies, joka on myös sanonut että vaatii aikaa laantuakseen. Ja onhan se aina parempi että mököttää kuin että räyhäisi tai olisi väkivaltainen.
        Kohtalotoveri, omaa terveyttä sun ei kannata riskeerata mokoman mököttäjän vuoksi. Koska mitään menetettävää ei ole, eikö kannattaisi yrittää sitä "välinpitämätön" -roolia, otat kaiken ilon irti siitä. Mä luulen että se on nopein tie mykkäkoulun loppumiseen. Olen alkanut ymmärtämään, että kun mä yritän saada miestäni puhumaan, niin samalla yllytän vain häntä jatkamaan. Siitä ehkä avain koko ongelmaan. Enkä sinäkin voisit sanoa miehellesi että välität ym hänestä, ja kertoa sitten että annat hänen nyt olla rauhassa kun kerran haluaa rauhassa olla. Silloin kerrot samalla itsellesi ja miehelle että välität toisesta vaikka jätät rauhaan. Ja oikeastaan sehän ei ole välinpitämättömyyttä vaan välittämistä. Kun toinen haluaa olla rauhassa, me kunnioitamme miehiämme parhaiten, kun annamme heille sen rauhan mököttää kun kerran haluavat.

        Olen minäkin miettinyt tuota, mitä kirjoitit kohtalotoveri, että onko mököttäjällä tunteita ollenkaan. Sitä kun ei voi tietää mitä toinen pohdiskelee kun hän ei sitä sano. Mutta kyllä se vaan on jonkinlainen luonne, joka tekee ihmisestä mököttäjän, ehkä sunkin mies mököttää joskus muillekin kuin vain sulle. Mistä miehesi muuten sulle mököttää?

        Olen samaa mieltä kohtalotoveri, että ois mököttäjän hyvä kokea itse sama minkä tekee toisille. Mä luulen että jos mä alkaisin samanlaiseen mykkäkouluun, siis yhtä pitkään mykkäkouluun, niin mies ei kattois mua kovin kauaa, eikä varmasti ainakaan yrittäisi saada mua puhumaan.

        Meillä on myös sama juttu. Mies mököttää on jatkunut tämän viikon.Teillä todennäköisesti tilanne on ohi.
        Varmasti olen aiheuttanut tilanteen mistä tämä alkoi.Tahtoisin kuitenkin selvittää asian koska puhumattomuudella ei saavuteta mitään. Mutta ei halua puhua, vain olla hiljaa.
        On ahdistavaa olla näin. Onhan tätä ollut ennenkin mutta useimmiten vain pari päivää.
        Yleensä olemme sitten päässeet jonkinlaiseen puheyhteyteen ja siitä pikku hiljaa normaaliin elämään.
        En tiedä onko tuo kotoa opittu käyttäytymismalli. Asiat hoidetaan joko suuttumalla tai mököttömällä. Keskustelua vaikeista asioista on lähes mahdoton saada aikaan.
        Kai tämä on vallan käyttöä ja alistamista.
        Annan hänen nyt olla rauhassa ja katson mihin se johtaa. Vaikeaa se on.


      • Neitsyt_VS_Vesimies
        kohtalotoveri kirjoitti:

        eilen illalla mä ajoin moottoritiellä ja sain paniikkikohtauksen. Oli pysähdyttävä puhaltelemaan ainooseen pussiin joka mul oli. (kauppakassi nurin lattialle/muovipussi siis ja siihen sitten hengittelin).
        Sit tulin kotiin, yöllä yritin nukkua, muttei siitä mitään tullut kun ahdisti niin, että rintaan puristi ihan kamalasti ja lopulta tuntui jo niin kipeältä, että soitin hätäkeskukseen. Ne tuli ja mittas multa vaikka mitä arvoja ja ottivat sydän filmin. Mä vaan itkin. Verenpaineen mittasivat kans, se oli 210/101 !!!
        Muuta vikaa ei sitten löytynytkään. Antoivat rauhoittavan ja kehottivat menemään heti aamulla lääkäriin, jossa kävinkin jo. Ne kävi neljän aikaan yöllä.
        Laitoin miehelleni tekstarin, että ambulanssi on tulossa, rintaan sattuu kamalasti. Hän ei ole vieläkään vastannut mitään, 8 päivä jo menossa.

        Joten jätetään sitten rauhaan. Hänellä ei näköjään tunteita enää minua kohtaan, luulis että tuo viesti viimeistään ois herättänyt hänet mökötyksestään. :(
        Hankalaa se tulee olemaan jättää hänet rauhaan, mut mä ainakin yritän sitä nyt!
        Lääkäri määräs mulle rauhoittavia ja mielialalääkkeet, mä itkin sielläkin tänään reilu puolituntia. Käski tulla 2 viikon kuluttua uudestaan, antoi ajankin. Sano et mun on saatava elämäni järjestykseen, mitä tässä nyt yritänkin, sen mitä omalta osaltani voin. Lopetin itekkin juomisen,käyn ryhmässä ja huomenna otan yhteyttä diakonissaan, haluan apua läheisriippuvaisuuteeni ja muihin ongelmiini.
        Työnvälityksessä kävin myös, töitä ei ollut tarjolla, mutta suunnitelma tehtiin, että mä suostun 2vk- 3 kuukauden työharjoitteluun jossain firmassa 8 euron päiväpalkalla, että saan jalkani työelämään. (ja muuta tekemistä kuin tämä ainainen murehtiminen) :(
        Heikko itsetunto mulla on aina ollut ja pahenee vaan, kun sitä tuollatavalla miehen puolelta ruokitaan. (tavalla tai toisella).
        Mä sanoin sille jo viestissä suoraan, että välitän hänestä ja että rakastan häntä ja kysyin jopa et onko sillä ruokaakaan, kun tiedän et sen tili viikko sitten meni laskuihin kaikki. Ei vastausta siihenkään. :(
        Enää en taida jaksaa viestitellä, ei se vastaa kuitenkaan. Tyhmä se on, jollei tajua että välitän hänestä todella!
        Hän mököttää siitä että "kävin häneen käsiksi" (mitä en muista ollenkaan, oltiin kännissä), että olin herättänyt hänet niin kovakouraisesti, että häntä sattui vatsaan, nipistänyt, sanoi.
        Häntä kun ei saa vähänkään kovakouraisesti kosketella ollenkaan, miks niin arka, en käsitä.

        Mä luulen kans, et jos antaisin samalla mitalla mökötystä takasin, niin sit se ainakin olis mun entinen mies.
        Toivottavasti hän leppyy vielä... toivon koko sydämestäni niin, mut väärin hän tekee mulle nyt, ei ees kysy et kuinka voin, luuliko että valehtelin ambulanssin olevan tulossa? (se viesti kuittaatu läpimenneeksi vasta just sillon kun ne miehet oli täällä, joten hän luki sen sillon jo yöllä, mulla on välitystiedot päällä kännykässäni).

        Surullisin viesti mitä tässä ketjusta luin. Itku meinasi tulla.
        Jos omalle rakkaalleni sattuisi jotain tuollaista, että pitäisi ambulanssi soittaa, niin se kyllä herättäisi minut mökötyksestä ja RAJUSTI. Olen luonteeltani huolehtivainen ja passaaja, joten luulen että mökötys loppuisi kuin seinään. Sen verran tiedän että minulla ainakin on tunteita miestäni kohtaan, vaikka mökötänkin hänelle suht usein.


    • ........

      Se on edes semikypsää, jos tietää ettei itsehillintää löydy tippakaan niin on sitten mielummin turpa kiinni. Mutta kyllä musta jokaisen aikuisen ihmisen tulisi edes voida siinä kohtaa sanoa, että nyt mä tartten päivän rauhottua ja puhutaan sitten asia. Ja sun täytyy vakavasti harkita tuota piirettä miehessä. Mitä sitten jos teillä on joskus perhe ja jokin asia ei mene niin kuin mies tahtoo, ottaako ja häippäsee jonnekin ja jättää sut vauvan kanssa epätietoisuuteen? Kyllä pahimmassakin tilanteessa on tiedostettava, että tuo aiheuttaa toisessa epävarmuutta, huolta jne. ja ne pitää ehkäistä. Ja tietyissä tilanteissa tuollainen on jopa toisen henkistä ahdistamista, tapetaan toinen hiljaisuudella. Kumppaniin tulee voida luottaa vaikeissakin hetkissä, eihän sitä muuten jaksa suhteessa olla se ainoa osapuoli joka yrittää sopia ja ymmärtää ja ties mitä, kun toinen käyttäytyy lapsellisesti ja kumppanistaan täysin piittaamattomasti.

    • Ongelmansa kullakin

      Sinulle ja muillekin samasta kärsiville sanoisin, että antakaa mököttäjän olla, keskittykää omaan elämäänne ja eläkää sitä täysillä ja antaumuksella. Unohtakaa mököttäjän olemassaolo niin kauaksi aikaa kun hän mököttää ja kertokaa se hänelle myös. Murjottajan moka, mitä siihen on kenelläkään sanomista tai tekemistä.

      Kun itse sain asiasta tarpeeksi, mitan täyteen, niin ilmoitin, että saat mököttää hamaan hautaasi asti, jos et muuta osaa, ma en noteeraa enää mitenkään enkä milloinkaan. Siitä ne sitten pikkuhiljaa pahimmat murjotuskaudet hiipuivat, tosin mikään sanallinen hirmu em. ei ole muutenkaan.

    • MököttäjänTaito

      Nyt olisi kai aika antaa mökättäjän vastaus tähän touhuun.
      Jos mun miehen kans tulee joskus jotain riitaa,
      niin minä alan mököttämään.
      Miksikö?
      No välttääkseen sellaista isoa riitaa jossa muuten tulisi sanottua sellaista
      mitä ei tarkoita. Jos mieheni on sanonut minulle jotain mistä minä loukkaannun
      niin menen eri huoneeseen hetkeksi miettimään mitä minä hänelle asiaan vastaisin.

      Itse en halua riidellä, koska minulle tulee aina pää kipeäksi riitelyn jälkeen.
      Siksi mökätän.

      Mököttäjälläkin on tunteet, kannattaa miettiä mitä on suustaan päästänyt jos joku alkaa mököttää eikä sano mitään. Hän vaan saattaa miettiä sitä mitä hänelle on sanottu eikä tarkoita sillä mitään pahaa tai haasta riitaa.

      • Hah !

        Juuu, ja pahimmillaan murjotus on kestänyt noin puoli vuotta. Siinä sitä ehtii miettimään kerran jos toisenkin "mitä hänelle on sanottu" ja se on pipiä. Tuskin ymmärtää niin pitkälle, että snaijaisi, mitä itse tuli sanottua / tehtyä.


    • ei se toimi..

      itsellä samantyyppinen mies, mutta pidemmän päälle ei hyvä.. asutaan yhessä mutta tein viimeksi 4pv mököttämisen jälkeen selväksi että sen on loputtava ja tilalle keskustelua, muuten suhteemme ei toimi. mököttäminen ei ole aikusen miehen käytöstä, vaan toista tahalleen loukkaavaa vallan käyttöä.

      • Mörön omainen

        Niiiin, mököttäjät eivät ole aikuisia. Ikä voi olla mutta ei mikään muu, henkinen kehitys tjs. 'potaska'. Mököttäjä on jotenkin taantunut tunne-elämältään, luulee, että asiat korjaantuvat itsestään ja 'ilmaiseksi', kun näyttää mielipahansa oikein kunnolla.


      • Erotkaa heti !
        Mörön omainen kirjoitti:

        Niiiin, mököttäjät eivät ole aikuisia. Ikä voi olla mutta ei mikään muu, henkinen kehitys tjs. 'potaska'. Mököttäjä on jotenkin taantunut tunne-elämältään, luulee, että asiat korjaantuvat itsestään ja 'ilmaiseksi', kun näyttää mielipahansa oikein kunnolla.

        Mököttäminen on ihan OK.
        Olkaa tyytyväisiä ettei tipu nyrkkiä tauluun.
        Kaikissa parisuhteissa on pikku murheita ja vastoinkäymisiä.Ihan normaalia.
        Toisilla on juoppo hakkaaja ja toisilla harmiton mököttäjä.
        Oletko muuten itse täydellinen ?
        No tottahan toki olet.


      • Kaikilla omansa
        Erotkaa heti ! kirjoitti:

        Mököttäminen on ihan OK.
        Olkaa tyytyväisiä ettei tipu nyrkkiä tauluun.
        Kaikissa parisuhteissa on pikku murheita ja vastoinkäymisiä.Ihan normaalia.
        Toisilla on juoppo hakkaaja ja toisilla harmiton mököttäjä.
        Oletko muuten itse täydellinen ?
        No tottahan toki olet.

        Omasta mielestäni en. Mutta kun kaikki muut kerran ovat sitä mieltä, niin kai ma shit kuitenkin olen. Ainakin tykään tehrä hyvin sen, minkä teen. Joten täydellisyyden tavoittelija ? Mutta onx se muoliman pahoista pahin ?


      • kiltti mies
        Kaikilla omansa kirjoitti:

        Omasta mielestäni en. Mutta kun kaikki muut kerran ovat sitä mieltä, niin kai ma shit kuitenkin olen. Ainakin tykään tehrä hyvin sen, minkä teen. Joten täydellisyyden tavoittelija ? Mutta onx se muoliman pahoista pahin ?

        Taitaa olla niin että mun mököttäjäni on kaikkein pahin. Ollaan oltu naimisissa 8kk ja siitä ajasta nukuttu erihuoneissa 4kk. Aina ei edes tiedä mistä se alkaa mutta sen alkamisen kyllä huomaa. Ensin tulee suut ja silmät täyteen kaikenlaisia loukkauksia siinä haukutaan ensiksi minut , sitten mun lapset ja mun suku ja mun exä ja ihan kaikki mikä liittyy minuun. Pisin aika on tollanen 3kk yhteen soittoon ja nyt on ollut yks 2-viikon jakko ja kohta täyttyy toinen kahden viikon jakso perjantaina.
        Jotenkin enymmärrä että ei niin pientä sanaharkkaa olekkaan, että se ei ampuisi aina tykillä. Voisin ymmärtää jos olisi jonkinlaisia välimuotoja mut ei aina täysillä ja isoilla aseilla. Kärsin suunnattomasti tilanteesta. KOskaan oikeestaan ei jutella jälkeenpäin tapahtuneesta. OIkeestaan en aina eds muista mistä se alkoi niin pitkänjakson jälkeen. Se loukkaa aivan käsittämättömän paljon. Hän ei kärsi nähdä minua silmissään lainkaan. Mutta kun ei ole muutakaan paikkaa mihin mennä kun asustaa samassa kämpässä on se kamalaa. Ja kaikesta huolimatta rakastan häntä aivan älyttömästi. Hän on neitsyt horoskoopiltaa ja aivan valtavan pikkutarkka asioista.


      • Pumpulipeppu
        kiltti mies kirjoitti:

        Taitaa olla niin että mun mököttäjäni on kaikkein pahin. Ollaan oltu naimisissa 8kk ja siitä ajasta nukuttu erihuoneissa 4kk. Aina ei edes tiedä mistä se alkaa mutta sen alkamisen kyllä huomaa. Ensin tulee suut ja silmät täyteen kaikenlaisia loukkauksia siinä haukutaan ensiksi minut , sitten mun lapset ja mun suku ja mun exä ja ihan kaikki mikä liittyy minuun. Pisin aika on tollanen 3kk yhteen soittoon ja nyt on ollut yks 2-viikon jakko ja kohta täyttyy toinen kahden viikon jakso perjantaina.
        Jotenkin enymmärrä että ei niin pientä sanaharkkaa olekkaan, että se ei ampuisi aina tykillä. Voisin ymmärtää jos olisi jonkinlaisia välimuotoja mut ei aina täysillä ja isoilla aseilla. Kärsin suunnattomasti tilanteesta. KOskaan oikeestaan ei jutella jälkeenpäin tapahtuneesta. OIkeestaan en aina eds muista mistä se alkoi niin pitkänjakson jälkeen. Se loukkaa aivan käsittämättömän paljon. Hän ei kärsi nähdä minua silmissään lainkaan. Mutta kun ei ole muutakaan paikkaa mihin mennä kun asustaa samassa kämpässä on se kamalaa. Ja kaikesta huolimatta rakastan häntä aivan älyttömästi. Hän on neitsyt horoskoopiltaa ja aivan valtavan pikkutarkka asioista.

        Tuore ystävä pitää mykkäkoulua, edellinen oli kuukaus sitten. Ollaan tunnettu vuosi. Olin aivan kuutamolla eka mökötyksen ajan, syy oli kuulemma se, kun en vastannut puhelimeen klo 22 jälkeen arki-iltana.

        Sovittiin kuitenkin juttu, hän pyysi kovasti anteeksi. Sen jälkeen on mennyt tavallisesti. Ihme kyllä en ole kantanut kaunaa vaikka pitkävihainen olenkin, kun näin toisen vilpittömän katumuksen.

        Nyt on näköjään taas uus mökötys päällä, syytä en tiedä. En pommita viesteillä enkä sähköposteilla, kuten en tehnyt viimeksikään. Tulin tosi vihaiseksi viime mykkäkoulun aikana, minusta tämä on jotain ihme vallankäyttöä. Nyt en edes tiedä syytä mykkikseen. Lähinnä mietin, haluanko jatkaa sinänsä kivaa ystävyyssuhdetta vai en. Koen turvattomuutta, kun toinen skitsahtaa yhtäkkiä tolla tavoin. Jos puhuttaisiin, voisi edes yrittää ymmärtää toista. Tai korjata omaa käytöstään. Mykkäkoulut ovat myös sattuneet sellaisiin aikoihin, kun itselläkin on kovasti huolia.


      • kv
        Pumpulipeppu kirjoitti:

        Tuore ystävä pitää mykkäkoulua, edellinen oli kuukaus sitten. Ollaan tunnettu vuosi. Olin aivan kuutamolla eka mökötyksen ajan, syy oli kuulemma se, kun en vastannut puhelimeen klo 22 jälkeen arki-iltana.

        Sovittiin kuitenkin juttu, hän pyysi kovasti anteeksi. Sen jälkeen on mennyt tavallisesti. Ihme kyllä en ole kantanut kaunaa vaikka pitkävihainen olenkin, kun näin toisen vilpittömän katumuksen.

        Nyt on näköjään taas uus mökötys päällä, syytä en tiedä. En pommita viesteillä enkä sähköposteilla, kuten en tehnyt viimeksikään. Tulin tosi vihaiseksi viime mykkäkoulun aikana, minusta tämä on jotain ihme vallankäyttöä. Nyt en edes tiedä syytä mykkikseen. Lähinnä mietin, haluanko jatkaa sinänsä kivaa ystävyyssuhdetta vai en. Koen turvattomuutta, kun toinen skitsahtaa yhtäkkiä tolla tavoin. Jos puhuttaisiin, voisi edes yrittää ymmärtää toista. Tai korjata omaa käytöstään. Mykkäkoulut ovat myös sattuneet sellaisiin aikoihin, kun itselläkin on kovasti huolia.

        Tässä uusi pahojen mykkäkoulujen uhri! Olen elänyt mököttäjän kanssa jo 20 vuotta. Meillä on teini-ikäinen lapsi. Seurustereluaikana mökötys oli tosi pahaa, mutta kun lapsi syntyi, se oli meille niin arvokas tapahtuma, että suhteemme muuttui ja mieheni lopetti mököttämisen ihan kokonaan. Kykenimme riitelemään normaalilla tavalla ilman pitkiä mykkäkouluja. Kun lapsi täytti 10 vuotta, mykkäkoulut taas alkoivat ja nyt ne on pahentuneet niin, että olen epätoivon partaalla. Olen yrittänyt kaiken mahdollisen. Ehdottanut terapiaa, puhunut hyvällä ja pahalla. Mikään ei auta. Pienestäkin erimielisyydestä seuraa 1-2 viikon mykkäkoulu. Tätä on kestänyt n. 4 vuotta.
        Tällä hetkelläkin on menossa mykkäkoulu, ties monesko jo tänä kesänä. Viides päivä menossa. Kävi kylläkin välissä pyytämässä anteeksi töykeää käytöstään, mutta tällä kertaa päätin, että en päästä sitä niin helpolla. Sanoin, että on ensin keskusteltava. Mutta ei suostunut, niin ilmoitin, että pidetään tällä kertaa oikein maraton-mykkäkoulu, enkä itse sen jälkeen ole suostunut puhumaan.
        Huolenani on kuitenkin kovasti se, miten tämä vaikuttaa lapseeni. Tai miten toimisin hänen kanssaan. Olen jutellut lapselleni (nyt jo 14v) avoimesti asiasta ja sanonut, että asiaa ei tartte hävetä kavereiden parissa. Kannustanut puhumaan ja kertomaan, miltä tuntuu kun ilmapiiri on huono. Toivon, että tästä avoimuudesta on apua.
        Silloin kun mykkäkoulua ei ole, olemme erittäin onnellisia sekä puolisoina että perheenä . Rakastamme toisiamme edelleen hyvin paljon. Aina sovinnossa tuntuu, että en ikinä voisi elää ilman miestäni ja perhettäni. Kaikki muut asiat ovat hyvin. Olen aivan umpikujassa. Perhettäni ja lapseni elämää en haluaisi rikkoa. Lapsi rakastaa myös isäänsä hyvin paljon ja sanoo, että ei ikinä selviäisi erosta. Jos lasta ei olisi harkitsisin varmasti eroa vakavasti.
        Alan olla aika loppu/rikki. Epätoivon partaalla.


      • Tuhkasta nousee uusi
        kv kirjoitti:

        Tässä uusi pahojen mykkäkoulujen uhri! Olen elänyt mököttäjän kanssa jo 20 vuotta. Meillä on teini-ikäinen lapsi. Seurustereluaikana mökötys oli tosi pahaa, mutta kun lapsi syntyi, se oli meille niin arvokas tapahtuma, että suhteemme muuttui ja mieheni lopetti mököttämisen ihan kokonaan. Kykenimme riitelemään normaalilla tavalla ilman pitkiä mykkäkouluja. Kun lapsi täytti 10 vuotta, mykkäkoulut taas alkoivat ja nyt ne on pahentuneet niin, että olen epätoivon partaalla. Olen yrittänyt kaiken mahdollisen. Ehdottanut terapiaa, puhunut hyvällä ja pahalla. Mikään ei auta. Pienestäkin erimielisyydestä seuraa 1-2 viikon mykkäkoulu. Tätä on kestänyt n. 4 vuotta.
        Tällä hetkelläkin on menossa mykkäkoulu, ties monesko jo tänä kesänä. Viides päivä menossa. Kävi kylläkin välissä pyytämässä anteeksi töykeää käytöstään, mutta tällä kertaa päätin, että en päästä sitä niin helpolla. Sanoin, että on ensin keskusteltava. Mutta ei suostunut, niin ilmoitin, että pidetään tällä kertaa oikein maraton-mykkäkoulu, enkä itse sen jälkeen ole suostunut puhumaan.
        Huolenani on kuitenkin kovasti se, miten tämä vaikuttaa lapseeni. Tai miten toimisin hänen kanssaan. Olen jutellut lapselleni (nyt jo 14v) avoimesti asiasta ja sanonut, että asiaa ei tartte hävetä kavereiden parissa. Kannustanut puhumaan ja kertomaan, miltä tuntuu kun ilmapiiri on huono. Toivon, että tästä avoimuudesta on apua.
        Silloin kun mykkäkoulua ei ole, olemme erittäin onnellisia sekä puolisoina että perheenä . Rakastamme toisiamme edelleen hyvin paljon. Aina sovinnossa tuntuu, että en ikinä voisi elää ilman miestäni ja perhettäni. Kaikki muut asiat ovat hyvin. Olen aivan umpikujassa. Perhettäni ja lapseni elämää en haluaisi rikkoa. Lapsi rakastaa myös isäänsä hyvin paljon ja sanoo, että ei ikinä selviäisi erosta. Jos lasta ei olisi harkitsisin varmasti eroa vakavasti.
        Alan olla aika loppu/rikki. Epätoivon partaalla.

        Mitä jos vaan annat mököttää kun mököttää. Hankit oman elämän, jota elät täysillä ja lujaa, tekee, sanoo tai mököttää mieäs mitä vaan. Unohda asia ja keskity itseesi, usko pois, jaksta paremmin.


      • Mokailija
        Tuhkasta nousee uusi kirjoitti:

        Mitä jos vaan annat mököttää kun mököttää. Hankit oman elämän, jota elät täysillä ja lujaa, tekee, sanoo tai mököttää mieäs mitä vaan. Unohda asia ja keskity itseesi, usko pois, jaksta paremmin.

        Hei kaikki

        Keskustelun alun tekstit ovat kuin omasta parisuhteestani tällä hetkellä. (Olemme vielä alle 30v.)Olemme olleet parisuhteessa kohta vuoden ja viimekuussa oli ensimmäinen todellinen mökötys ja tuumaustauko miehellä. Minä vain ihmettelin, että mikäs nyt yht äkkiä tuli....ja sorruin pommittamiseen ja vaivuin epätoivoon sillä pelkäsin suhteemme puolesta valtavasti. Toinen ei puhunut, halusi vain olla rauhassa. Ja minä kärsin.

        Nyt kun selvisimme siitä mökötyksestä säikähdyksellä onnistuin itse mokaamaan. Kirjauduin omalta koneeltani puoli vahingossa hänen s-postiinsa...minun ei todellakaan ollut tarkoitus toimia näin. Pelästyin, suljin sivun ja jatkoin elämääni. Samana päiväni siippani kuitenkin huomasi, että joku oli käynyt hänen s-posti sivuillaan. Hän kysyi asiasta minulta ja myönsin näin käyneen.
        Tästä alkoi hirvittävä riita. Hän sanoi, että on pettynyt minuun ja ettei voi enää koskaan luottaa minuun. Hän ei tiedä voiko antaa tätä milloinkaan anteeksi. Tarkoittanee siis sitä, että parisuhteeni on vaakalaudalla ja pahasti. Riidan jälkeen emme ole oikein puhuneet. Olen yrittänyt soittaa, olen lähettänyt viestejä, olen tehnyt kaikkeni ja hän vain vaikenee. Olisin itsekin vihainen, jos joku kävisi s-postissani, mutta kun mitään en lukenut, mitään en tutkinut, mitään salattavaa ei ollut. Ei tämä mielestäni maailman loppu ole.
        Mutta uskon miehen harkitsevan eroa vakavasti. Asia murtaa minut, herkän ja rakastavan ihmisen täysin. Minun roolini on vain anella anteeksipyyntöä ja odottaa milloin hän langettaa tuomionsa yhteiselostamme. (emme asu yhdessä).
        Miten ihmeessä korjaan tilanteen???


      • Mrs. B.
        Mokailija kirjoitti:

        Hei kaikki

        Keskustelun alun tekstit ovat kuin omasta parisuhteestani tällä hetkellä. (Olemme vielä alle 30v.)Olemme olleet parisuhteessa kohta vuoden ja viimekuussa oli ensimmäinen todellinen mökötys ja tuumaustauko miehellä. Minä vain ihmettelin, että mikäs nyt yht äkkiä tuli....ja sorruin pommittamiseen ja vaivuin epätoivoon sillä pelkäsin suhteemme puolesta valtavasti. Toinen ei puhunut, halusi vain olla rauhassa. Ja minä kärsin.

        Nyt kun selvisimme siitä mökötyksestä säikähdyksellä onnistuin itse mokaamaan. Kirjauduin omalta koneeltani puoli vahingossa hänen s-postiinsa...minun ei todellakaan ollut tarkoitus toimia näin. Pelästyin, suljin sivun ja jatkoin elämääni. Samana päiväni siippani kuitenkin huomasi, että joku oli käynyt hänen s-posti sivuillaan. Hän kysyi asiasta minulta ja myönsin näin käyneen.
        Tästä alkoi hirvittävä riita. Hän sanoi, että on pettynyt minuun ja ettei voi enää koskaan luottaa minuun. Hän ei tiedä voiko antaa tätä milloinkaan anteeksi. Tarkoittanee siis sitä, että parisuhteeni on vaakalaudalla ja pahasti. Riidan jälkeen emme ole oikein puhuneet. Olen yrittänyt soittaa, olen lähettänyt viestejä, olen tehnyt kaikkeni ja hän vain vaikenee. Olisin itsekin vihainen, jos joku kävisi s-postissani, mutta kun mitään en lukenut, mitään en tutkinut, mitään salattavaa ei ollut. Ei tämä mielestäni maailman loppu ole.
        Mutta uskon miehen harkitsevan eroa vakavasti. Asia murtaa minut, herkän ja rakastavan ihmisen täysin. Minun roolini on vain anella anteeksipyyntöä ja odottaa milloin hän langettaa tuomionsa yhteiselostamme. (emme asu yhdessä).
        Miten ihmeessä korjaan tilanteen???

        Luulenpa että sinusta tulee paljon onnellisempi ilman mököttävää, ymmärtämätöntä oman napansa kaivelijaa. Jos aikuinen (?) ei osaa vastata ja kommunikoida, puhua ja selvittää asioita, niin anna olla. Ansaitset ja löydät kyllä parempaa, kehittymättömät kandee jättää kehittymään ja kasvamaan omillaan.


      • *N*
        Mrs. B. kirjoitti:

        Luulenpa että sinusta tulee paljon onnellisempi ilman mököttävää, ymmärtämätöntä oman napansa kaivelijaa. Jos aikuinen (?) ei osaa vastata ja kommunikoida, puhua ja selvittää asioita, niin anna olla. Ansaitset ja löydät kyllä parempaa, kehittymättömät kandee jättää kehittymään ja kasvamaan omillaan.

        Seurustelin myös joskus miehen kanssa joka "otti etäisyyttä" aina kun oli pienintäkään erimielisyyttä. Ja tämä tarkoitti yleensä vähintään kahden viikon mykkäkoulua. Meinasin tulla hulluksi kun en tiennyt millä mielellä toinen on ja haluaisin itse selvittää erimielisyydet mahdollisimman pian. Parin päivän mykkäkoulun vielä ymmärtäisi jos kysymys on lähinnä "suutahduksesta" tai "ärsyyntymisestä" mutta kahdessa viikossa väkisin alkaa valmistautua siihen että erotaan.
        Aloin pelätä näitä mykkäkouluja ja riitoja niin paljon että erosimme sitten kunnolla. Mies odotti parisuhteen olevan täydellistä ilman pienintäkään erimielisyyttä.


      • kv
        *N* kirjoitti:

        Seurustelin myös joskus miehen kanssa joka "otti etäisyyttä" aina kun oli pienintäkään erimielisyyttä. Ja tämä tarkoitti yleensä vähintään kahden viikon mykkäkoulua. Meinasin tulla hulluksi kun en tiennyt millä mielellä toinen on ja haluaisin itse selvittää erimielisyydet mahdollisimman pian. Parin päivän mykkäkoulun vielä ymmärtäisi jos kysymys on lähinnä "suutahduksesta" tai "ärsyyntymisestä" mutta kahdessa viikossa väkisin alkaa valmistautua siihen että erotaan.
        Aloin pelätä näitä mykkäkouluja ja riitoja niin paljon että erosimme sitten kunnolla. Mies odotti parisuhteen olevan täydellistä ilman pienintäkään erimielisyyttä.

        Olen tullutkin siihen tulokseen, että ehkä pahin virhe onkin juuri mennä anelemaan. Se kierre jatkuu ikuisesti, jos suostuu toisen lattiarätiksi. Itse tein nuorena sen virheen, että anelin ja rukoilin, kun toinen pysyi vaan kylmänä. Ja nautti vielä siitä, kun sai minut anelemaan. Vaikka olisi itse tehnyt virheen esim. juuri sähköpostin luku, niin oikeutta ei ole heittäytyä mykäksi, vaan asiasta silti pitää yrittää puhua. Olen käynyt edellisen kirjoitukseni jälkeen asiantuntijan juttusilla ja lopultakin meni kalloon, että vaikeneminen on pahaa väkivaltaa, ja siihen ei pidä suostua. Teen nyt kaikkeni, että kierre loppuu. En ole tarkkaa keinoa siihen löytänyt, mutta avioero on yksi vaihtoehto tässä tilanteessa, jos muutosta ei tule. Joten seurustelevat nuoret, älkää alistuko moiseen, kun vielä on mahdollisuus ja helpompi lähteä, jos lapsia ja yhteistä omaisuutta ei vielä ole! Se todellakin on henkistä väkivaltaa ja todella kärsimystä!
        Meidän mykkäkoulu tällä hetkellä jatkuu edelleen, eli yli viikko jo. En aio tällä kertaa painaa tätä villasella, vaan mykkäkoulu jatkukoon niin kauan kun herra suostuu keskustelemaan avoimesti.kv, mykkäkoulun uhri


      • Camel boots
        kv kirjoitti:

        Olen tullutkin siihen tulokseen, että ehkä pahin virhe onkin juuri mennä anelemaan. Se kierre jatkuu ikuisesti, jos suostuu toisen lattiarätiksi. Itse tein nuorena sen virheen, että anelin ja rukoilin, kun toinen pysyi vaan kylmänä. Ja nautti vielä siitä, kun sai minut anelemaan. Vaikka olisi itse tehnyt virheen esim. juuri sähköpostin luku, niin oikeutta ei ole heittäytyä mykäksi, vaan asiasta silti pitää yrittää puhua. Olen käynyt edellisen kirjoitukseni jälkeen asiantuntijan juttusilla ja lopultakin meni kalloon, että vaikeneminen on pahaa väkivaltaa, ja siihen ei pidä suostua. Teen nyt kaikkeni, että kierre loppuu. En ole tarkkaa keinoa siihen löytänyt, mutta avioero on yksi vaihtoehto tässä tilanteessa, jos muutosta ei tule. Joten seurustelevat nuoret, älkää alistuko moiseen, kun vielä on mahdollisuus ja helpompi lähteä, jos lapsia ja yhteistä omaisuutta ei vielä ole! Se todellakin on henkistä väkivaltaa ja todella kärsimystä!
        Meidän mykkäkoulu tällä hetkellä jatkuu edelleen, eli yli viikko jo. En aio tällä kertaa painaa tätä villasella, vaan mykkäkoulu jatkukoon niin kauan kun herra suostuu keskustelemaan avoimesti.kv, mykkäkoulun uhri

        Näin se menee; oppi kantapään kautta on piiitkä tie, mutta ehkä se kannattaa, jos se kasvattaa ihmistä ihmisen mittoihin. Tsemppiä, jaksamista, olet oikealla tiellä.


      • kv
        Camel boots kirjoitti:

        Näin se menee; oppi kantapään kautta on piiitkä tie, mutta ehkä se kannattaa, jos se kasvattaa ihmistä ihmisen mittoihin. Tsemppiä, jaksamista, olet oikealla tiellä.

        Hei,

        Kiitos kannustuksesta. Minulla tie onkin ollut todella piiitkä. Olen joutunut käymään nämä asiat itteni kanssa todellla syvältä. Meidän mykkäkoulu jatkuu yhä. Mies viimeksi eilen halusi tehdä sovinnon ja vastasin hänelle, että olen ollut valmis tekemään sovinnon koko ajan, mutta asia täytyy selvittää, muuten kierre jatkuu, jos jatkamme, niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Hän oli valmis puhumaan. Mutta ainut mitä hän osasi sanoa siitä, mitä tämän yli kahden viikon aikana on miettinyt, oli että olisiko paras ratkaisu ero. Vastasin, että jos haluat paeta tilanteesta, niin ero on ratkaisu, mutta toinen mahdollisuus on löytää uusi tie yhteiseen elämää. Minä sanoin olevani halukas yrittää löytää uusi tie, mutta en tykkää uhmakkaista erouhkailuista. Sanoin myös kasvaneeni isoksi, enkä halua enää tätä valtapeliä. Keskustelimme pitkään, mutta lopulta hän jälleen suuttu ja aloitti uuden mykkäkoulun, joten puhumattomuus jatkuu. Aion kuitenkin edetä rauhallisesti. En tee hätiköityjä päätöksiä. Haluan olla henkisesti sataprosenttisen varma, ennen kuin teen ratkaisevan siirron eron suuntaan, jos mies ei tule vastaan. Tällä hetkellä tilanne tuntuu toivottomalta sen vuoksi, koska minulla on tunne että olemme henkisesti valovuosien päästä toisistamme. Huomaan, että hän ei ole kasvanut rinnallani näiden 20 vuoden aikana, vaan käyttäytyy juuri kuin seurusteluaikanamme. Sitä pidän erittäin vakavana ja huolestuttavana ongelmana välillämme.


      • Kalteritango
        kv kirjoitti:

        Hei,

        Kiitos kannustuksesta. Minulla tie onkin ollut todella piiitkä. Olen joutunut käymään nämä asiat itteni kanssa todellla syvältä. Meidän mykkäkoulu jatkuu yhä. Mies viimeksi eilen halusi tehdä sovinnon ja vastasin hänelle, että olen ollut valmis tekemään sovinnon koko ajan, mutta asia täytyy selvittää, muuten kierre jatkuu, jos jatkamme, niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Hän oli valmis puhumaan. Mutta ainut mitä hän osasi sanoa siitä, mitä tämän yli kahden viikon aikana on miettinyt, oli että olisiko paras ratkaisu ero. Vastasin, että jos haluat paeta tilanteesta, niin ero on ratkaisu, mutta toinen mahdollisuus on löytää uusi tie yhteiseen elämää. Minä sanoin olevani halukas yrittää löytää uusi tie, mutta en tykkää uhmakkaista erouhkailuista. Sanoin myös kasvaneeni isoksi, enkä halua enää tätä valtapeliä. Keskustelimme pitkään, mutta lopulta hän jälleen suuttu ja aloitti uuden mykkäkoulun, joten puhumattomuus jatkuu. Aion kuitenkin edetä rauhallisesti. En tee hätiköityjä päätöksiä. Haluan olla henkisesti sataprosenttisen varma, ennen kuin teen ratkaisevan siirron eron suuntaan, jos mies ei tule vastaan. Tällä hetkellä tilanne tuntuu toivottomalta sen vuoksi, koska minulla on tunne että olemme henkisesti valovuosien päästä toisistamme. Huomaan, että hän ei ole kasvanut rinnallani näiden 20 vuoden aikana, vaan käyttäytyy juuri kuin seurusteluaikanamme. Sitä pidän erittäin vakavana ja huolestuttavana ongelmana välillämme.

        Sille me emme mahda mitään; ko. asioissa miehet eivät kasva ikinä. Ainakaan tietyn ikäiset, tiettyyn sukupolveen kuuluvat, tietynlaisen kasvatuksen ja asenteen perinnökseen saaneet ... Ehkä se loistaa parhaiten juuri siitä, että ainoa tie ja ratkaisu on ero, muunlaisia polkuja, kanavia ja eväitä ongelmien ja kriisien käsittelyyn heillä ei ole.


      • kv
        Kalteritango kirjoitti:

        Sille me emme mahda mitään; ko. asioissa miehet eivät kasva ikinä. Ainakaan tietyn ikäiset, tiettyyn sukupolveen kuuluvat, tietynlaisen kasvatuksen ja asenteen perinnökseen saaneet ... Ehkä se loistaa parhaiten juuri siitä, että ainoa tie ja ratkaisu on ero, muunlaisia polkuja, kanavia ja eväitä ongelmien ja kriisien käsittelyyn heillä ei ole.

        Totta, monet eivät osaa, halua tai suostu katsomaan ja kohtaamaan omia haavojaan ja hakevat laastarin parantamaan. Meidänkin suhteessa uhkana on se, että miehellä ei ole kykyä etsiä uutta yhteistä säveltä, vaan voi esim. epätoivoissaan ensin hakea laastarin joko alkoholista, irtosuhteista tai kokonaan uudesta parisuhteesta, joka vie hänet itsensä syvemmälle suohon Ja loppujen lopuksi johtaa joka tapauksessa eroon, tein minä mitä tahansa. Sen vuoksi olen yhä vakuuttuneempi siitä, että en aio olla hänen laastarinsa. Hänen on lopultakin kohdattava oma sisäinen maailmansa. Jos sitä ei tapahdu, niin ero on väistämättä lopputulos. Joko niin, että hän itse siihen päätyy, esim. juuri hakemalla lohtua vaikka toisesta suhteesta (tai alkoholista), sehän se helpoin tie olisi, tai että minä itse rauhallisin askelin teen sen päätöksen.
        Olen tosi helpottunut, että olen huomannut, että voin itse ottaa vastuun vain omista tunteistani ja teoistani, enkä enää kanna mieheni ongelimia hartioillani. Hän on aikuisena viimeistään nyt vastuussa siitä, miten aikoo jatkaa tästä eteenpäin. Vastuussa omasta elämästä ja lisäksi vielä tässä vaiheessa lapsemme kasvusta.


      • d@Robot
        Mrs. B. kirjoitti:

        Luulenpa että sinusta tulee paljon onnellisempi ilman mököttävää, ymmärtämätöntä oman napansa kaivelijaa. Jos aikuinen (?) ei osaa vastata ja kommunikoida, puhua ja selvittää asioita, niin anna olla. Ansaitset ja löydät kyllä parempaa, kehittymättömät kandee jättää kehittymään ja kasvamaan omillaan.

        MInä tein just näin tänä aamuna. Mökötys mieheni taholta alkoi lauantaina, kun suutahdin hänen jouduttua töihin (piti olla vapaa vl) ja ei sit ollukaan. Perheyritys, jonne äiskä soitteli tuuraamaan. Ihan ok sinänsä, mutta oltiin oltu 3 vkoa erossa sitä ennen - minä opiskelemassa toisaalla päin Suomea. Mukavaa ehti olla siis perjantai ja lauantaipäivän ajan, kunnes sitten "pimahdin" siitä, että vapaa ja toivottu vl meni miehen duunin takia.

        No, mökötystähän siitä miehen taholta seurasi. Ei vastannut viesteihin, ei puheluihin ja "katosi" taas jonnekin. Eilen sitten sain yhteyden kun soitin työnroon, "minä soitan kohta" .

        Eipä soittanut. Mökötys jatkui. Laitoin sitten tänä aamuna viimeisimmän viestin, jossa ilmoitin, että nyt tää riittää ja minä en tähän kohteluun enää alistu, mun nöyryyttämiseni on nyt nöyryytetty viimeisen kerran. Ei ole vastannut mitään.

        Ei sitä yksinkertasesti vain henkinen pälli kestä tommosta paskaa. AINA sama juttu, olipa asia miten iso tai pieni tahansa; yleensä helkkarin minimaalinen. Ilmeisesti se ei sit tarpeeksi välittäny, vaikka 7 vuotta ollaan jo taaplattu muuten onnellisina yhessä.

        Ps. tänään tai viimeistään huomenna se ottaa yhteyttä, sen tiedän jo ennalta. Enää mun päätäni ei kuitenkaan käännetä.

        Antaa paskan olla. Minä ansaitten parempaa ko kiukuttelevan, "muka-aikuisen" miehen!


    • turha ukko

      miehen, niin kiittele, että on hiljaa ja sano, että jatkakoon vaikka vuoden mykksitä, niin et piittaa.

      Tee myös kaikkea mukavaa, kun odottelet mykkiksen loppumista. Sepä vasta äijää ottaakin pattiin ;-)

    • Mies minäkin

      Siis viikonkin voi joku olla puhumatta, hetkinen. Kyllä mä sanoisin että jos ei puhe auta niin maksa potut pottuina eli ala itsekin lakkoon. Älä ota mieheen yhteyttä ja jos ootte samassa paikassa, ole kuin häntä ei oliskaan joten hän näkee sinusta kuinka itse käyttäytyy sinulle.Älä missään nimessä ala siihen että ravaat ukon perässä lepyttelemässä ja pommitat häntä, saat sitä tehdä ainiaan.Tai sit ukko vaihtoon, eihän tuommoista elämää kukaan jaksa pitemmän päälle. ETTÄ HERÄTYYYYYS....

      • kv

        En tiedä oliko kommentit mulle vai ei, kiitos kuitenkin, mutta mieheni on ollut nyt kohta 3 viikkoa puhumatta. Välillä yritettiin setviä asioita, mutta alko uudestaan. Ollaan siis naimisissa ja meillä on teini-ikäinen lapsi. Joten aivan tältä istumalta en voi lähteä lätkimään. Teen juuri niin tällä hetkellä, että elän täysillä omaa eläämääni, enkä enää vikise enkä ruikuta. Katson nyt rauhassa, miten etenee. Mutta niinkuin kirjoitin edellisessä, niin varmaan lopulta johtaa eroon. Onneksi olen itseni saanut tasapainoon, että en enää ole epätoivoinen vaan voin järjellä asioita ajatella. Joka tapauksessa raja on tullut nyt vastaan, enkä anna hänen alistaa itseäni enempää.


      • ek
        kv kirjoitti:

        En tiedä oliko kommentit mulle vai ei, kiitos kuitenkin, mutta mieheni on ollut nyt kohta 3 viikkoa puhumatta. Välillä yritettiin setviä asioita, mutta alko uudestaan. Ollaan siis naimisissa ja meillä on teini-ikäinen lapsi. Joten aivan tältä istumalta en voi lähteä lätkimään. Teen juuri niin tällä hetkellä, että elän täysillä omaa eläämääni, enkä enää vikise enkä ruikuta. Katson nyt rauhassa, miten etenee. Mutta niinkuin kirjoitin edellisessä, niin varmaan lopulta johtaa eroon. Onneksi olen itseni saanut tasapainoon, että en enää ole epätoivoinen vaan voin järjellä asioita ajatella. Joka tapauksessa raja on tullut nyt vastaan, enkä anna hänen alistaa itseäni enempää.

        Olen kyllä samaa mieltä että mököttäminen on henkisesti todella raskasta. seurustelin erään naisen kanssa jonka mäkötyskaudet kestivät yleensä viikosta kolmeen. Alkuun mökötykseen ei edes kiinnittänyt paljoa huomiota, mutta pikkuhiljaa kun kausia tuli säännöllisin väliajoin alkois se vaikuttaa jo omaan psyykkeeseenkin todella paljon. Jotenkin hän sai vaan mökötyksen tarttumaan.. erosta on nyt muutama viikko aikaa ja olo on edelleen todella paha, koska mökötyksestä johtuen asiat jäivät osittain selvittämättä. kai se oli jonkinlainen läksiäislahja.. huunous.. toisaalta hän oli iloisella päällä ollessaan todella valloittava, ihana, ehkä parasta mitä olen koskaan tavannut (ehkä viisi päivää kuussa) mutta muuten todella kuluttava ihminen. ennen suhdetta olin tottunut sanomaan asiat mahdollisimman suoraan ja rehellisesti, mutta seurustelun aikana joutui koko ajan olemaan varpaillaan mitä sanoi ettei taas laukaisisi pari viikon mökötystä.. huh huh mitenköhän sitä saisi taas vanhan minänsä takaisin?


      • erer#
        ek kirjoitti:

        Olen kyllä samaa mieltä että mököttäminen on henkisesti todella raskasta. seurustelin erään naisen kanssa jonka mäkötyskaudet kestivät yleensä viikosta kolmeen. Alkuun mökötykseen ei edes kiinnittänyt paljoa huomiota, mutta pikkuhiljaa kun kausia tuli säännöllisin väliajoin alkois se vaikuttaa jo omaan psyykkeeseenkin todella paljon. Jotenkin hän sai vaan mökötyksen tarttumaan.. erosta on nyt muutama viikko aikaa ja olo on edelleen todella paha, koska mökötyksestä johtuen asiat jäivät osittain selvittämättä. kai se oli jonkinlainen läksiäislahja.. huunous.. toisaalta hän oli iloisella päällä ollessaan todella valloittava, ihana, ehkä parasta mitä olen koskaan tavannut (ehkä viisi päivää kuussa) mutta muuten todella kuluttava ihminen. ennen suhdetta olin tottunut sanomaan asiat mahdollisimman suoraan ja rehellisesti, mutta seurustelun aikana joutui koko ajan olemaan varpaillaan mitä sanoi ettei taas laukaisisi pari viikon mökötystä.. huh huh mitenköhän sitä saisi taas vanhan minänsä takaisin?

        Itku meinaa tulla silmään kun luen näitä kirjoituksia

        "Mököttäjä on jotenkin taantunut tunne-elämältään, luulee, että asiat korjaantuvat itsestään ja 'ilmaiseksi', kun näyttää mielipahansa oikein kunnolla. "

        "Tulin tosi vihaiseksi viime mykkäkoulun aikana, minusta tämä on jotain ihme vallankäyttöä."

        "Meinasin tulla hulluksi kun en tiennyt millä mielellä toinen on ja haluaisin itse selvittää erimielisyydet mahdollisimman pian. "

        "Alkuun mökötykseen ei edes kiinnittänyt paljoa huomiota, mutta pikkuhiljaa kun kausia tuli säännöllisin väliajoin alkois se vaikuttaa jo omaan psyykkeeseenkin todella paljon"

        Olen seurustellut mykkäkoululaisen kanssa puolitoista vuotta ja ahdistaa. Mies pitää mykkäkoulua tasaisesti ja aina vika on minussa. Hän on jättänyt minut ainankin kymmenen kertaa puolentoista vuoden aikana. Nyt viimeisin temppu on se, että hän jätti minut ja perui yhteisen ulkomaan matkamme. Ja kaikki on taas minun syytäni. Toivon, etten tällä kertaa itke ja rukoile häntä takaisin kuten aina aiemmin. Tpivpn, että kauan odottamani matkan peruminen vie viimeisenkin luottamukseni häneen, että ymmärrän etten voi jatkaa tätä tietä. En vaikka olisin yksin koko loppuelämäni. Jatkuva huonommuuden tunne ja raivo selvittämättömistä asioista ja jatkuvasta syyttelystä ja olematon tuki tekevät elämästäni helvetin. Hyvinä aikoina kaikki on todella hyvin, mutta huomisesta ei voinut koskaan tietää. Jos olin surullinen tai pahoillani jostain, koskaan en saanut ymmärrystä tai lohdutusta. Ja sitä pyytäessäni sain kuulla olevani hankala. Miten aikuinen, fiksu nainen voi sotkea elämänsä näin? Mikse pitää käydä läpi tällainen helvetti kun varoitusmerkit olivat ilmassa alusta alkaen...?


      • finaalissa
        erer# kirjoitti:

        Itku meinaa tulla silmään kun luen näitä kirjoituksia

        "Mököttäjä on jotenkin taantunut tunne-elämältään, luulee, että asiat korjaantuvat itsestään ja 'ilmaiseksi', kun näyttää mielipahansa oikein kunnolla. "

        "Tulin tosi vihaiseksi viime mykkäkoulun aikana, minusta tämä on jotain ihme vallankäyttöä."

        "Meinasin tulla hulluksi kun en tiennyt millä mielellä toinen on ja haluaisin itse selvittää erimielisyydet mahdollisimman pian. "

        "Alkuun mökötykseen ei edes kiinnittänyt paljoa huomiota, mutta pikkuhiljaa kun kausia tuli säännöllisin väliajoin alkois se vaikuttaa jo omaan psyykkeeseenkin todella paljon"

        Olen seurustellut mykkäkoululaisen kanssa puolitoista vuotta ja ahdistaa. Mies pitää mykkäkoulua tasaisesti ja aina vika on minussa. Hän on jättänyt minut ainankin kymmenen kertaa puolentoista vuoden aikana. Nyt viimeisin temppu on se, että hän jätti minut ja perui yhteisen ulkomaan matkamme. Ja kaikki on taas minun syytäni. Toivon, etten tällä kertaa itke ja rukoile häntä takaisin kuten aina aiemmin. Tpivpn, että kauan odottamani matkan peruminen vie viimeisenkin luottamukseni häneen, että ymmärrän etten voi jatkaa tätä tietä. En vaikka olisin yksin koko loppuelämäni. Jatkuva huonommuuden tunne ja raivo selvittämättömistä asioista ja jatkuvasta syyttelystä ja olematon tuki tekevät elämästäni helvetin. Hyvinä aikoina kaikki on todella hyvin, mutta huomisesta ei voinut koskaan tietää. Jos olin surullinen tai pahoillani jostain, koskaan en saanut ymmärrystä tai lohdutusta. Ja sitä pyytäessäni sain kuulla olevani hankala. Miten aikuinen, fiksu nainen voi sotkea elämänsä näin? Mikse pitää käydä läpi tällainen helvetti kun varoitusmerkit olivat ilmassa alusta alkaen...?

        Yhdessä 12 vuotta, naimisissa 5. Alusta asti mies kiukutellut, mykkäillyt, sulkenut puhelimen milloin mistäkin tekaistusta syystä. Nyt mykkäkoulua jatkunut toukokuusta asti. Että tämmöistä meillä. Olen kiltti ja puhelias ihminen, mutta nyt alkaa olla takki tyhjä ja mitta täynnä.


      • St. Anger
        finaalissa kirjoitti:

        Yhdessä 12 vuotta, naimisissa 5. Alusta asti mies kiukutellut, mykkäillyt, sulkenut puhelimen milloin mistäkin tekaistusta syystä. Nyt mykkäkoulua jatkunut toukokuusta asti. Että tämmöistä meillä. Olen kiltti ja puhelias ihminen, mutta nyt alkaa olla takki tyhjä ja mitta täynnä.

        Oma avomieheni on nyt viidettä päivää mykkäkoulussa ja itse en enää tiedä, miten suhtautua. Olemme olleet yhdessä n. 1,5 vuotta ja hän on harrastanut mykkäkouluja alusta asti. Alussa olin poissa tolaltani ja ihmettelin, mitä pahaa olin hänelle tehnyt tai sanonut ja todella pelkäsin hänen jättävän minut. Anelin anteeksiantoa ja jos hän edelleen pysyi mykkänä, sain lopulta raivarit - melko tuliluontoinen nainen kun olen. Mieheni mököttää joskus jopa viikoittain, mutta kerran meni kuukausi putkeen ilman mykkäkouluja ja silloin kaikki sujui kuin tanssi.

        Olen ehkä erityisen otollinen maalitaulu mököttämiselle, sillä kouluikäisenä minua kiusattiin juuri sulkemalla ulos ryhmästä ja kohtelemalla kuin olisin ilmaa. Se on siis erittäin arka kohta minulle ja olen sille ihan yliherkkä. Olen tästä kertonut miehelleni ja toivonut, että hän vaikka huutaisi silläkin uhalla, että loukkaantuisin hetkeksi. Tai lähtisi ulos tuulettamaan päätään ja sen jälkeen puhuisi. Koska mieheni tuntee taustani, on mielestäni erittäin julmaa häneltä silti sulkea minut ulkopuolelle. Sehän on suorastaan henkistä väkivaltaa. En tiedä ymmärtääkö hän asian vakavuuden vai ei.

        Jokaisen mykkäkoulun myötä olen tullut aina hieman kyynisemmäksi ja nyt en enää välitä vaan annan hänen maistaa omaa lääkettään ja kohtelen häntä kuin ilmaa. En anna hänen enää ikinä syyllistää minua. Nyt tiedän 100 % varmasti että syy ei ole (ainakaan yksin) minussa, sillä tällä kertaa mökötys alkoi kesken mukavan illan ja tv:n katselun. Huomasin mieheni yhtäkkiä taas sulkeutuvan kuoreensa ja kysyin mikä on hätänä, mutta hän vain murahti vastaukseksi. En todellakaan ymmärrä, missä mennään. Tuntuu lapselliselta ja toisaalta säälimättömältä tehdä nyt sama hänelle, mutta onhan hänkin toisaalta aiemmin pilannut yhteisen lomamatkamme mököttämällä sen takia, että tulin sairaaksi. Ja nolannut minut mököttämällä parhaan ystäväni 30-vuotisjuhlissa, joiden eteen oli nähty todella paljon vaivaa.

        Muutimme yhteen syksyllä ja avomieheni on jättänyt minut jo kahdesti sen jälkeen. Perui kyllä puheensa miltei samantien, mutta kyllä se silti jätti pelon, että joudun jätetyksi ihan minä päivänä vain, jonkin typerän riidan seurauksena. Osa muuttokuormasta on vieläkin purkamatta, sillä olen menettänyt uskoni suhteen kestävyyteen ja toisaalta motivaation kodin rakentamiseen. Pelkään tehneeni ison virheen, kun muutin yhteen poikaystäväni kanssa, niin paljon kuin hänestä välitänkin. En ymmärrä, kuinka hänen edellinen suhteensa on voinut kestää yli kymmenen vuotta, jos kommunikaatio on ollut tällaista. Mieheni mukaan hän ei mököttänyt edellisessä suhteessaan, mitä on kyllä vaikea uskoa. Hän ei nimittäin kertakaikkiaan tunnu osaavan puhua, yritetty on monet kerrat ja olen vain lyönyt päätäni seinään. Mököttäminen tuntuu olevan ainoa keino, jonka hän osaa. En tiedä miten teillä muilla on, mutta oma mieheni on muutenkin mykkäkoulujen aikana säälimätön; hän esim. häiritsee yöuniani, vaikka aamulla olisi aikainen herätys. Hän tekee kaikkea sitä, jonka tietää saavan minut hereille ja ärsyyntymään. Tällä kertaa olen onnistunut hillitsemään itseni ja olemaan provosoitumatta hänen tekemisistään.

        Aion yrittää vielä kerran ja lähteä hänen kanssaan pariterapiaan. Jos se ei auta meitä, niin ei auta mikään muukaan ja se on sitten siinä. Minun hermoni eivät kestä tällaista, oli miten hyvä mies muuten tahansa. Itkeäkään en enää osaa, eikä se mitään ole aiemminkaan hyödyttänyt. Asuin vuosikaudet yksin ennen tätä suhdetta ja silloin olin aidosti onnellinen. Sen olen ainakin oppinut, että on pahempi olla yksinäinen parisuhteessa kuin sinkkuna. Kiitos teille kirjoittajat vertaistuesta, on hyvä huomata, etten ole ainoa tällaisessa tilanteessa. Tsemppiä kaikille kanssasiskoille ja -veljille!


    • Vähemmän mököttävä

      Ihana kun löytyi tällainen keskustelu. Oon seurustellu vuosia tällaisen mököttäjän kanssa. Sillä erolla että hän saa ensin hirveät raivarit jostain vähäpätöisestä syystä, saattaa paiskoa tavaroita ja huutaa kaikennäköistä, sen jälkeen häipyy kotiinsa ja mökötys voi jatkua yli kuukauden. Ahdistaa ihan hirveästi, kun haluisin myös selvittää mahdollisimman nopeasti asiat, mutta olen myös huomannut, että jos yritän liian usein ottaa yhteyttä mökötys jatkuu kauemmin. Nyt olen tehnyt sen virheen että olen raskaana tälle mököttäjälle. Tällä kertaa suuttui kun peliongelmansa pahuus selvisi minulle ja hämmästelin määriä joita pelaa ja aloin epäröimään asuntolainan ottoa hänen kanssaan. En siis ollut edes vihainen vaan hämmästynyt. Siitä tuli sitten hirveät raivarit häipyi ja on nyt ollut poissa yli kuukauden Olen yrittänyt soittaa alkumökötyksessä ja lähetin muutaman viestin mihin ei vastannut. Viikko sitten soitin vastas puhelimeen, muttei oikein sanonut mitään, niin pyysin kirjoittamaan viestille tuntemuksiaan, lupasi kirjoittaa vielä samana päivänä, muttei mitään ole tullut vieläkään. Tällaisen kanssa on niin kuluttavaa olla, mutta mitä muuta voin nyt tässä tilanteessa ajatella, kun sopimista, kun olen hänelle raskaana?

      • Ei aikuinen

        Mitä hyötyä tuollaisesta kaverista on sulle, olet raskaana tai et ? Jatka matkaa ja jätä keskenkasvuinen pipipää entiseen elämään. Tulet onnellisemmaksi.


    • käpylintu_

      Kuulostaa tutulta. Kyllä rakkaalleen voikin olla häijy...

      Itse olen kaukosuhteessa, ollaan oltu "lähisuhteessakin" eikä mökötystä ole varsinaisesti ollut kovin usein. Mutta tuo riitelyn taidon puute on todella vakava asia, ja omassa miehessänikin sitä on havaittavissa. Hän on mököttänyt korkeintaan pari päivää. Itsekään en ole huippu sosiaalisilta taidoilta, mutta yhdessä opetellaan, toivottavasti. Nyt hän sitten loukkaantui sanomisistani ja vastasi vain parilla kyynisellä sanalla anteeksipyyntöviestiini. Etänä mökötys on vielä pahempaa, kun en tiedä kuinka paskana toinen on vai mitä on meneillään. Vastasin kyyniseen "ihan sama"-viestiin vain, että palataan asiaan, kun olet löytänyt vähän kypsyyttä...

      Ehdottomasti kannattaa miettiä kahdesti ryhtymistä suhteeseen sellaisen kanssa, joka ei osaa/halua selvittää asioita ja mököttämällä kiduttaa toista viikkokausia. Se on eräänlaista tunnevaimmaisuutta, kuten sanottu, eikä välttämättä mököttäjän vika. Itsekin olen huono puhumaan, mutta mököttämiseen en rupea ja olen joskus jopa kirjoittanut tuntemuksistani toiselle. Mököttäjän uhreille sanon samaa kuin muutkin, että antakaa toisen olla, ja jos se ei anna anteeksi niin sitten se ei ollut sun arvoisesi tyyppi. Ei saa hyökätä tai syytellä, vaan hieroa rauhaa. Toisen tunteista ei voi ottaa vastuuta, voi vain pyytää anteeksi ja pyrkiä löytämään ratkaisu yhdessä. Loppu on sen toisen kypsyydestä, rohkeudesta ym kiinni.

    • Huoh....

      Osat jutuista tulevat kuin suoraan minun elämästäni. Seurustelua on nyt takana vajaa vuosi ja poikaystävä aina suuttuessaan vetäytyy, eikä suostu puhumaan. Kerran aikaisemmin katosi viideksi päiväksi, ei vastannut viesteihin eikä puheluihin. Kysyin sitten mitä tahansa, vaikka että "haluatko sitten erota?" -Ei vastausta. Pari päivää tämän mökötyksen aikana jaksoin viestittää perään ja anella anteeksi. Se ei kuitenkaan tuottanut mitään tulosta joten jätin yhteydenotot kokonaan, niin viiden päivän päästä pisti sitten itse viestiä ja pyysi anteeksi hölmöilyään. Tuntui häpeävän katoamistaan niin paljon, etten olisi uskonut sen toistuvan.

      Nyt kuitenkin sunnuntaina oli riitaa. Minä hölmöläinen menin jopa uhkailemaan erolla jos hänen käytöstapansa ei muutu. Keskutellut olen siis aiemmin ja puhumalla yrittänyt takoa hänen päähänsä, että yhteiset ongelmat ratkaistaan yhdessä, eikä niin, että toinen katoaa ties kuinka kauaksi aikaa eikä suostu ottamaan mitään kontaktia. Hän aina sanoi, että yrittää muuttua, on vain tottunut ratkaisemaan kaikki ongelmat aina sillä tavalla. Muutosta ei tapahtunut. Sunnuntaina hän lähti kotiinsa masentunein mielin, väitti kuitenkin, että rakastaa minua ja että voin luottaa, ettei hän nyt tämän takia minua jätä. Kuitenkaan sen jälkeen ei ole ottanut yhteyttä minuun. Neljäs päivä siis menossa mököttämistä. Yritin soittaa kerran maanantaina ja kerran tiistaina, mutta kumpanakaan päivänä ei vastannut puhelimeen. Molempina päivinä kuitenkin muutaman tunnin päästä soitostani tuli kuitenkin tönkkö viesti, jossa tiedusteli mitä asiaa minulla oli.
      Kun vastasin, esimerkiksi tiistaina, että millonkas nähtäisiin (haluan todellakin selvittää tämän mahd.pian), ei tullut enää tähän kysymykseen vastausta.

      Ahdistaa tämä epätietoisuus. Entä jos hän jättääkin minut? Aivan sairasta vallankäyttöä. Tilanteet saataisiin paljon nopeammin selviksi, kun hän yksinkertaisesti vaan suostuisi keskustelemaan kanssani. Kuka jaksaa vatvoa yksin kahden ihmisen välistä riitaa useiden päivien ajan?

    • Esa vaan

      Täällä yksi mököttäjä. Se on vaan niin vaikeata meille mököttäjille alkaa puhumaan, varsinkaan jos toinen ei tule puhumaan. Tarvitsisimme ammattiauttajaa, joka osaisi meitä auttaa, mutta harvempi meistä tajuaa sinne mennä ennenkuin on myöhäistä. Parisuhdeterapia on tietenkin se paras paikka lähteä asioita purkamaan, koska siinä kumpikin oppii toisestaan. Mitä vanhemmaksi sitä on tullut, niin sitä suuremmaksi ongelmaksi sen on myös itselleen tullut. Jokainen paha sana, katse tai ele koetaan rakkaan puolelta tikarin iskuna sydämeen, mitä se ei välttämättä ole. Auttakaa meitä mököttäjiä ja sanokaa heti alkuun, että se ei ole järkevän ihmisen toimintaa, vaan asioista on puhuttava, viimeistään vaikka ulkopuolisen avun kanssa. Hoitoon ohjaaminen on myös rakkautta. Minulta loppui suhde juuri tähän, joten kannattaa tehdä jotain ennen kuin on myöhäistä.

      • Huoh....

        Minä olen ainakin yrittänyt tolkuttaa poikaystävälleni,ettei sellainen käytös kuulu parisuhteeseen ja että yhteiset riidat ratkaistaan yhdessä. Silti lähes viikon jo pitänyt minuun etäisyyttä. Eilen pistin viestiä, sain yhden tylyn vastauksen takaisin, enkä sen jälkeen mitään. Eli olen kyllä yrittänyt jutella hänen kanssaan.


      • epätoivoinen

        Rakastan miesystävääni mutta hänen mökötyksensä tuhoaa suhteemme. Nyt hän on mököttänyt lähes kolme viikkoa ja kieltäytyy kaikesta yhteydenpidosta. Voinko tehdä enää mitään tai auttaa häntä mitenkään?
        Kertomukset täällä olivat kuin suoraan omasta elämästäni. Mikä mahtaa olla mököttäjän haava ja trauma kun he kaikki tuntuvat käyttäytyvän lähes identtisellä tavalla?
        Voi kun joku vielä lukisi näitä viestejä, vaikka keskustelu on alkanut jo vuosia sitten.


    • Esa vaan

      No sitten ehkä kannattaa laittaa viesti, että "Jos tämä suhde ei sinun mielestä ole pelastamisen arvoinen, niin sitten saat murjottaa ihan itseksesi". Jokin raja se pitää laittaa, vaikka toiseen olisi syvästi rakastunut. Ei lapsienkaan anneta tehdä mitä vaan, vaan rakkaus on myös rajoja. Se mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Puhumalla nämä rajat luodaan ja samalla sitä luottamusta toiseen, puolin sun toisin. Murjottaminen on pahin tapa lyödä kiilaa parisuhteen väliin, koska silloin yleensä tilanteet pääsevät tulehtumaan ylitsepääsemättömäksi ja jopa väkivaltaisuuteen suhteessa. Joten joko murjottamisen on loputtava tai siirryttävä elämässä eteenpäin. Raskasta se on, tiedän kokemuksesta, mutta vaihtoehtona on oman mielenterveyden järkkyminen ja se ei ole kenellekään hyvästä

      • Huoh....

        Minä tein viimeksi niin, että kun hän oli suuttumassa, sanoin, että jos hän vielä jättää minut sellaiseen epätietoisuuteen jatkossa, niin en enää jaksa. Kerroin että en haluaisi jättää häntä, mutta se tuntuu sisälläni niin pahalta, kun joudun elämään epätietoisuudessa. Ja kun jälkeenpäin kerroin sanoneeni tämän siksi, että saisin hänen käyttäytymiseensä jonkinlaisen tolkun, hän suuttui minullesiitä,että yritän häntä tällä tavalla muuttaa. Ja tässä on tulos. Jo viikon kestänyt vihanpitäminen, mökötys ja etäisyys.

        Jos sanoisin hänelle tuon mitä ehdotit, hän luultavasti jälleen suuttuisi vaan enemmän. Ja tässä tilanteessa en halua suututtaa häntä yhtään lisää, sillä haluan hänet vain takaisin.


    • Esa vaan

      Voihan. Taidat olla aika pahasti "koukussa" tai voisiko puhua läheisriippuvaisessa tilassa. Jos toinen tuntuu noin kovasieluiselta ja ei halua ymmärtää tai on vain niin jääräpäinen MINÄ-ihminen, kuten minäkin olin (tai toivon näin), niin ei tuo muuten kuin vain pahenee. Parisuhteessa on pakko puolin sun toisin joustaa ja jos toinen puolisko ei jousta, niin suhde on tuhoon tuomittu. Se on vain ajan kysymys. Mitä aikaisemmin tuon ymmärrät ja toivon mukaan hänkin, niin suhde jatkuu sen suhteen harmoonisena tai sitten se on syytä lopettaa. Voit itseltäsi kysyä, että oletko valmis katsomaan jopa 20 vuotta tuollaista ihmistä, jonka ainoa tapa kohdata riidat on vain mököttää. Kuten sanoin jo aiemmin itse olin tai olen pahimman luokan mököttäjä, joka mökötti 2 v, kunnes totesimme, että erohan tästä tulee. Se oli varmasti myös toiselle osapuolelle henkisesti rankkaa aikaa ja myös itselleni.

    • Möksyn ex

      Minäkin olin aikoinaan avoliitossa mököttäjän kanssa. Mökötys, pitkävihaisuus ja puhumattomuus raastoivat suhdetta ja alkoivat nakertaa kunnioitustani miestä kohtaan. Huomaamattani aloin itsekin muuttua kylmäksi kun halusin kostaa miehen mökötyksen ja välttelyn aiheuttaman henkisen väkivallan.

      En tajunnut miten raskasta se olikaan, ennen kuin olin lähtenyt suhteesta. Kun sitten tapasin nykyisen mieheni ja riitelimme ensimmäisiä kertoja, olin kertakaikkisen helpottunut. Nykyisellä miehelläni on samanlainen riitelytyyli kuin minulla. Ensin vähän rähjätään, sitten rauhoitutaan ja keskustellaan, sitten sovitaan ja riita unohdetaan saman tien. Ihanaa!
      En usko, että puhelias ja sosiaalinen ihminen voi elää antoisassa parisuhteessa umpimielisen mököttäjän kanssa.

      Onko muuten kellään kokemusta mököttäjä-mököttäjä suhteesta? Miten kaksi möksyä pärjää yhdessä?

    • 4rr4eee56

      Seurustelin mykkäkoululaisen kanssa kaksi vuotta. Suhde päätyi mykkäkouluun ja sen koomimmin emme ole puhuneet.

      On traumaattista elä suhteessa, jossa toinen sulkee kaikki kommunikaatiokanavat kiinni ja eristää itsestään. On myös traumaattista erota näin. Et koskaan saa yhteyttä kun sitä tarvitsisit, et edes erossa. Se on kuin rakastaisi limaisen likaista saippuapalaa: Et saa siitä koskaan kunnolla kiinni ja joka kerta kun pysytyt koskettamaan, niin se likaa ja tahrii sieluasi.

      Omalta osaltani voin vain todeta, ettei enää koskaa tuota helvettiä minulle. Olen osani jo siitä saanut. Ensimmäinen todistettu mykkäkoulu ja mies saa mennä aivan saman tien. Siinä vaiheessa minä aloitan mykkäkoulun, enkä todellakaan halua enää sanoa sanakaan, en edetä metriäkään. Ei enää, ei koskaan enää. Se on helvetti maan päällä. Sairasta toisen ihmisen kiduttamista.

    • Ehdottomasti paras keino on sanoa, että "Nyt riitti. Minä menen nyt kotiin ja aion jatkaa elämääni kunnes tulet selittämään minulle mikä noin vaivaa tai mitä tässä pitäisi tehdä. En jaksa tätä enää."

      Älä mene perään enää, kun olet sanonut hänelle näin. Mutta jos et ole sanonut hänelle näitä asioita, niin mene perään ja sano. Sen jälkeen olet pessyt kätesi asiasta ja pallo on miehelläsi.. Ja käytä omia sanojasi, varmaankin ymmärrät pointtini kuitenkin.

      Sitten menet ja annat miehen tulla luokse. Jos mies on niin itsepintainen ettei tule, niin anna olla tulematta.. Kunhan olet sanonut omat kantasi asiaan niin on helpompi odotella. Hän odottaa että joku tulee hakemaan, mutta samalla kun hän odottaa niin hän taitaa tietää, etttä häntä on mahdoton miellyttää siinä tilassa. Se on tapa yrittää saada yliote toiseen, kun toinen epätoivoissaan yrittää miellyttää, niin sitä saa sen tunteen, että toinen yrittää parantaa riidan vaikka mikä olisi, luottamusasia siis kyseessä myös. Näytä hänelle, että et aio häntä paapoa, vaan hänen tulee ottaa vastuu. Kerro hänelle rehelliset seuraukset. Esim: "En aio lähteä tai jättää sinua vaikka riitelisimme, mutta minusta tuntuu pahalta kun teet näin. Voit tehdä tätä minulle aina jos haluat enkä mahda islle mitään, mutta se sattuu minua."

      Tämä toimi itselle ainakin. Tuo käytös on hieman lapsellista, ja se loppuu vain jos on pakko.

      Jos pelkäät että miehesi menee tekemään jotain typerää jos näin teet, niin koita puhua kaikki omat asiasi ja tunteesi hänelle jotenkin, vaikka kirjeitse, ja kerro kuinka paljon haluat että hän lopettaisi moisen käytöksen. Jos hän ei vain ymmärrä, niin sinunkaan tehtäväsi ei kyllä ole katsella tuota.

      Se sattuu varmasti luopua tälläisestä käytöksestä, mutta joskus asiat vain täytyy käydä läpi. Kun miehesi tulee itse käskemättä pyytämään anteeksi käytöstään, ja kertoo sinulle miksi näin on tehnyt, ja sanoo ettei halua tehdä niin enää uudelleen, niin olette samalla tasolla ja voitte jutella asiat selviksi.. Silloin ei kannata (jos tapanasi on) heittäytyä ylimieliseksi tai pirttihirmuksi :)

    • vaikeneminen kultaa

      Tässä on monta erilaista kantaa mökötyksestä kerrottu. Itse tunnustan olevan jonkin asteinen mököttäjä. Syynä on kuitenkin se, että mökötyksen (= loukkaantumisen) taustalla on vaikeita asioita, joista on jo monet monet kerrat juteltu. Niistä keskustelu on vaikeaa ja olen näiden keskustelujen jälkeen aina todella hajalla ja haavoittuvainen. Koskaan ei keskustelujen jälkeen kuitenkaan mikään muutu. Mieheni ei yritä korjata käytöstään eikä tule vastaan.

      Miksi siis taas repisin itseni hajalle ja aloittaisin raskaan asioiden läpikäymisen, koska siitä ei ole aikaisemminkaan seurannut mitään muutosta. Lähtö taitaa olla lähellä. Vain yhteiset lapset jarruttavat päätöstä.

      Harva kuitenkaan mököttää vain mökötyksen takia, sillä se on kokemukseni mukaan mököttäjälle itselleenkin varsin raskasta aikaa.

      • qpwoeiruty

        Mutta puhe on silta kahden sydämen välillä, ja jos se katkeaa, on loppu lähellä... Mökötys ei koskaan ainakaan auta, jos suhteensa haluaa pelastaa. Näin se vaan on. Koska silloin kommunikointi loppuu. Kanava menee kiinni. Ja lopun alku lähtenyt käyntiin....


    • kklfks

      Huhhuh, onneksi meillä ei mökötetä. Meillä on asiasta puhuttu yleisellä tasolla ja molemmat ovat sitä mieltä, että kenenkään koskaa ei mökötystä tarvitse sietää eikä sitä pidä hyväksyä.

      En tiedä ovatko mököttäjät ajatelleet tältä kantilta, mutta minusta mököttäjä emotionaalisesti hylkää toisen, ja on hirveää tulla hylätyksi.

      Haluan kuitenkin ilmaista etten myöskään hyväksy sitä, että toiselle huudetaan ja raivotaan kohtuutomasti, käytetään sanallista väkivaltaa, sillä sekin on julmaa.

      Heitän arvauksen, että monissa suhteissa on kysymys negatiivisesta kehästä, jossa nyt vaikka henkilö A on sitä tyyppiä, että suuttuessaan esim huutaa ja paiskoo tavaroita, siis ilmaisee itseään vahvasti ulospäin, mahdollisesti hyvin epäasiallisesti. Sitten meillä on henkilö B, hän on mököttäjä-tyyppiä, joka ei osaa/kykene samalla tavalla riitelemään yhtä värikkäästi, kuin henkilö A. Tullaan siis kehään, joka alkaa jostain ongelmasta, A korottaa ääntään ja haastaa toisen kanssaan riitaan/keskusteluun (ongelma on olemassa ja A haluaa selvittää sen, tai sitten on vaan muuten vittuuntunut).-> Tämä aiheuttaa B:ssä sen että hän vetäytyy, koska välttää tällaista konfliktia. (B on ehkä myös huomannut ongelman mutta lähestyisi sitä pohtimalla pidempään mitä tekisi, tai sitten hän vain on tyyppiä joka ei halua selvittää ikinä yhtään mitään) -> Vetäytyminen provosoi A:ta joka vastaa vielä kovemmilla aseilla tai jatkaa mittelöä > B ahdistuu ja vetäytyy vielä enemmän -> A ahdistuu vetäytymisestä ja yrittää entistä kovemmin selvittää asiaa...

      Tämä voisi olla yhdenlainen kehä, jokaisella se on toki oma ja ainutlaatuinen. Ratkaisuksi en esitä, että joko A tai B muuttaa kokonaan toiminta tapaansa, vaan heidän olisi yhdessä havaittava ja tunnustettava tämä kehä ja miettiä kompromisseja. Esim: B saa hiljaisen rauhoittumis hetkensä ennen asian puintia, siis tunnin tai vaikka sen illan ja asiasta keskustellaan seuraavana päivänä, jolloin hän sopimuksen mukaan suostuu keskusteluun, eikä saata toista epätietoisuuteen siitä koska ja milloin hänen suvaitsee keskustella vai keskusteleeko lainkaan. A Puolestaan lupaa sietää hiljaisuutta sovitun ajan ilman että yrittää toista saada väkisin puhumaan ja lupaa samalla itse, jos huutaminen ja epäasiallinen käytös ovat ongelmia välttää niitä parhaansa mukaan. Tarkoitus on siis keskustella ja neuvotella. Neuvottelu ei voi alkaa lauseilla "Miksää aina..." "miks et sää ikinä..." "sää oot sitä ja tätä *jotain painokelvotonta*" Näistä toinen siirtyy vain puolustus kannalle ja hyökkää takaisin.

      Jos ollaan tilanteessa, että toinen ei halua työstää ongelmaa tai löytää siihen mitään ratkaisua, saatika muuttaa omaa toiminta tapaansa, sitten varmaan kannattaa miettiä kannattaako omaa ainutkertaista elämäänsä hukata jonkun idiootin kanssa. Tuttavan äiti sanoi joskus "Heitä paska pois! Mitä paskalla tekee, kun ei ole peltoa kaan?"

      Mun on toki täältä helppo huudella kun omassa avioliitossa ei ole tätä ongelmaa. Myönnän kyllä että nuoruuden suuhteessa lyhyen aikaa sorruin itsekin tähän lepyttelyyn ja maanitteluun, kun en tiennyt miten olisi pitänyt suhtautua, kun en ollut mökötystä aijemmin kohdannu. Sitten oli myös tätä *loukkaantuneella äänellä* -> "ehkä meidän pitäisi erota" ja sitten kun kerran vastasin tyynesti, että joo ehkä meidän pitäisi, alkoi hirveä itkuparku kohtaus jossa itkettiin sitä, että jätkä ei ollut oikeasti tarkoittanut sitä mitä sanoi ja vähän ajan päästä myönsi, että oli halunnut enemminkin vain minua pelotella jotta muuttaisin mielipidettäni jostain hänen mukaisekseen. :/ Että näin.....

    • Anonyymi

      mikä on pisin aika teillä mitä joku on pitänyt mykkäkoulua ???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1403
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1063
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      999
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      974
    6. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      881
    7. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      Suomen sosialidemokraattinen puolue
      3
      880
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      879
    9. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      868
    Aihe