Sodan paras panssarivaunu! saksalaisetkin kopioivat sen ja antoivat nimeksi Panther, ensimmäinen Panther oli kuin suora kopio T-34...
Nykyinen T-34 on venäjän T-90 tankki jota Intia (tuleva suurvalta) on tilannut 1000 kpl vaikka olisi saanut länsivaunujakin.
T-34
56
4530
Vastaukset
- paras...
Aivan ehdottoman parasta siinä oli tuotantomäärät.
Kyllä siinä alkaa arjalaistakin panssarimiestä vituttamaan, kun ei ehdi millään ilveellä ampua paskaksi niin paljon kun tehtaalta rullaa ulos.- luu vielä
Korean sodassakin kiinalaisten käsissä. Jenkit omine vaunuineen olivat niitten kanssa hätää kärsimässä.
- eikä tuu
Barbarossan alettua tulivat T-34:t yllätyksenä Wehrmachtille. Loppuvuodesta -41 taistelun Moskovasta ollessa meneillään olivat "sotkat" edelleen tavoittamattomissa suoraan edestä tulevalle tulitukselle. Vain 88 mm:n ilmatorjuntatykki kykeni silloin läpäisemään sotkat ja Klimit edestä. Niissä oloissa sotkat olivat ylivoimaisempia kuin Tiikerit myöhemmin 1943 saksalaisten puolella.
Sotkan soveltuvuus massatuotantoon, liikkuvuus sekä käyttövarmuus tekivät siitä toisen maailmansodan parhaan panssarivaunun.
76:n mm:n tykillä varustettuja sotkia valmistettiin sodan aikana noin 30 000 ja myöhempää mallia 85:n mm:n tykillä varustettuna valmistettiin myös noin 30 000 kappaletta.
Maataistelukone IL-2 Sturmovik ja T-34, siinä kenties kaksi puna-armeijan valttikorttia.- T-34/76:ssa
oli. Alkuvuosien malleissa vaunun johtaja toimi myös ampujana, mikä oli hyvin suuri puute. Vaunusta puuttui vaunun johtajan tähystyskupu joka teki siitä lähes sokean. Tornin sähköisessä suuntauskoneistossa oli 10-15 astetta ”klappia” joka pakotti palauttamaan tykin oikeaan suuntaan käsisuuntauksella. Silloin oltiin jo raakasti myöhässä kuten Nurmoolaiset Äyräpään kirkon mäellä talvisodassa. Vasta T-34/85:ssä puutteet oli korjattu. Vaunumiehistöjen heikolle koulutustasolle ei ehditty/ kyetty tekemään koko sodan aikana mitään.
- miehistöt
T-34/76:ssa kirjoitti:
oli. Alkuvuosien malleissa vaunun johtaja toimi myös ampujana, mikä oli hyvin suuri puute. Vaunusta puuttui vaunun johtajan tähystyskupu joka teki siitä lähes sokean. Tornin sähköisessä suuntauskoneistossa oli 10-15 astetta ”klappia” joka pakotti palauttamaan tykin oikeaan suuntaan käsisuuntauksella. Silloin oltiin jo raakasti myöhässä kuten Nurmoolaiset Äyräpään kirkon mäellä talvisodassa. Vasta T-34/85:ssä puutteet oli korjattu. Vaunumiehistöjen heikolle koulutustasolle ei ehditty/ kyetty tekemään koko sodan aikana mitään.
Moni läntinen sotahistorioitsija katsoo venäläisten tulleen salamasodassa "oppi-isiään" paremmiksi.
T-34/85:n miehistöt olivat jo mielestäni pätevyydeltään saksalaisten tasolla. Operaatio Bagrationia ei olisi pystytty suorittamaan tumpelovoimin. - sotatoimen
miehistöt kirjoitti:
Moni läntinen sotahistorioitsija katsoo venäläisten tulleen salamasodassa "oppi-isiään" paremmiksi.
T-34/85:n miehistöt olivat jo mielestäni pätevyydeltään saksalaisten tasolla. Operaatio Bagrationia ei olisi pystytty suorittamaan tumpelovoimin.voi suorittaa menestyksellisesti 5-10 kertaisella ylivoimalla.
- suunnittelema
Kolmekymtäluvun teknologian siirron yhteydessä amerikkalaiset möivät tämän panssarin oikeudet N.liittoon.
- teidän äitin
arvo-poika kirjoitti:
tiikeri oli ylivoimainen sotkaan nähden,mutta tuotantomäärät pienenlaiset!
....voittaa - pullan paistossa!
- selitys
olisi paikallaan. Oliko voitelu oikein suunniteltu? Mikä oli kuivan kampikammio konstruktion osuus lyhyeen moottorin käyttöikään.
- Hitlor
suunnittelema kirjoitti:
Kolmekymtäluvun teknologian siirron yhteydessä amerikkalaiset möivät tämän panssarin oikeudet N.liittoon.
BT-7 vaunua nyt tarkoitat. Sehän oli kuitenkin melkeinpä suora kopio Christien vaunusta. T-34 kyllä käytti Christien jousitusta...vaan eipä T-34 ole amerikkalainen tankki.
Saksmanneille kävi huonosti kun rupesivat leikkimään isojen kanssa. - selitys
selitys kirjoitti:
olisi paikallaan. Oliko voitelu oikein suunniteltu? Mikä oli kuivan kampikammio konstruktion osuus lyhyeen moottorin käyttöikään.
Pekka Kantakosken Punaiset panssarit kirjasta. Jokaisen asianharrastajan "raamattu".
- Lend lease
Hitlor kirjoitti:
BT-7 vaunua nyt tarkoitat. Sehän oli kuitenkin melkeinpä suora kopio Christien vaunusta. T-34 kyllä käytti Christien jousitusta...vaan eipä T-34 ole amerikkalainen tankki.
Saksmanneille kävi huonosti kun rupesivat leikkimään isojen kanssa.Olikos siinä kuitenkin Fordin moottori?
http://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2006/03/tiedote-2007-09-18-16-37-53-726261/ Lend lease kirjoitti:
Olikos siinä kuitenkin Fordin moottori?
http://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2006/03/tiedote-2007-09-18-16-37-53-726261/Pitävät, nuo jotkut panssari-asiantuntijat ainakin, sitä sovelluksena saksalaisesta, mm. E-veneissä käytetystä, V-12 meridieselistä. Samaa pataahan venäläinen käytti myös KV- JS-vaunuissa. Ja siitä taas kait polveutuvat vielä ainakin T-72 voimalaitteet.
Ihmetellä täytyy etteivät saksalaiset ottaneet käyttöön dsl-moottoria jo ainakin PzKw-V ja -VI vaunuissaan, kun heillä oli tarvittava tieto-taito vanhempaa kuin N-liitossa, niin ja lukuisia esimerkkikappaleita saatuna sotasaaliiksi.selitys kirjoitti:
Pekka Kantakosken Punaiset panssarit kirjasta. Jokaisen asianharrastajan "raamattu".
Selitys, meinaan, sota-ajan hektinen tuotanto. Kaikkia valmistusmateriaaleja tai prototyyppejä ei ehditty jalostaa eikä kokeilla riittävän perusteellisesti, rintaman Moolokin-kita nieli kalustoa (niinkuin kaluston käyttäjiäkin).
Eihän Me-262:kaan, ensimmäisen taistelussa käytetyn suihkuhävittäjän, moottorien peruskorjausväli ollut ymmärtääkseni kuin jotain 50 lentotuntia.- aiemmassa
A.Punaniska kirjoitti:
Pitävät, nuo jotkut panssari-asiantuntijat ainakin, sitä sovelluksena saksalaisesta, mm. E-veneissä käytetystä, V-12 meridieselistä. Samaa pataahan venäläinen käytti myös KV- JS-vaunuissa. Ja siitä taas kait polveutuvat vielä ainakin T-72 voimalaitteet.
Ihmetellä täytyy etteivät saksalaiset ottaneet käyttöön dsl-moottoria jo ainakin PzKw-V ja -VI vaunuissaan, kun heillä oli tarvittava tieto-taito vanhempaa kuin N-liitossa, niin ja lukuisia esimerkkikappaleita saatuna sotasaaliiksi.samasta aiheesta käytyyn ihmettelyyn. Saksan armeijallahan oli öljypropleema. Kivihiilitisle oli FT-synteesin avulla ruskohiilestä tehty bensiini, jota Hitler käytti perinteisen öljytisle-bensiinin korvikkeena.
Saksan kivihiilivarat olivat loputtoman suuret, joten oliko panssaritkin modifioitava strategisena aseena niin, ettei telaketjut vain pysähtyneet, dieseliä ei kolista voi tehdä. - yksityiskohta
A.Punaniska kirjoitti:
Selitys, meinaan, sota-ajan hektinen tuotanto. Kaikkia valmistusmateriaaleja tai prototyyppejä ei ehditty jalostaa eikä kokeilla riittävän perusteellisesti, rintaman Moolokin-kita nieli kalustoa (niinkuin kaluston käyttäjiäkin).
Eihän Me-262:kaan, ensimmäisen taistelussa käytetyn suihkuhävittäjän, moottorien peruskorjausväli ollut ymmärtääkseni kuin jotain 50 lentotuntia.mihinkä halusit kiinnittää edellisessä viestissäsi meidän kaikkien huomion.???
yksityiskohta kirjoitti:
mihinkä halusit kiinnittää edellisessä viestissäsi meidän kaikkien huomion.???
Tarkoittanet viestiä jota kommentoit? No sitähän minä tuossa meinottelin, että sota-ajan tuotteet olivat olosuhteiden pakosta valmistettukin lyhyempää käyttöikää silmälläpitäen.
- Vain 1 löytyi
selitys kirjoitti:
Pekka Kantakosken Punaiset panssarit kirjasta. Jokaisen asianharrastajan "raamattu".
Kantakoski Pekka Punaiset panssarit Puna-armeijan panssarijoukot 1918-1945, PS-Elso Oy Hauho, 1998, 512 s., kunto: K4, Sidottu kuvakansi, 100 EUR
Myyjä: Ilkan Kirja ay Lisää koriin - Ilkan kirjalle
Vain 1 löytyi kirjoitti:
Kantakoski Pekka Punaiset panssarit Puna-armeijan panssarijoukot 1918-1945, PS-Elso Oy Hauho, 1998, 512 s., kunto: K4, Sidottu kuvakansi, 100 EUR
Myyjä: Ilkan Kirja ay Lisää koriinon tullut hinnoittelussa jälleen hyvin paha moka. Käypänen hinta on divarissa Punaisille panssareille 30-35 €. Seuraa vaikka Huuto.netissä tiettyjen tahojen saamien tarjousten määrää jos Niilo Lappalaisen kirjoista pyytää 70-90 €.
- Hitlor
Ilkan kirjalle kirjoitti:
on tullut hinnoittelussa jälleen hyvin paha moka. Käypänen hinta on divarissa Punaisille panssareille 30-35 €. Seuraa vaikka Huuto.netissä tiettyjen tahojen saamien tarjousten määrää jos Niilo Lappalaisen kirjoista pyytää 70-90 €.
Suomalaisessa maksaa uutena 45 €
- Suomalaiset panssarit
Vain 1 löytyi kirjoitti:
Kantakoski Pekka Punaiset panssarit Puna-armeijan panssarijoukot 1918-1945, PS-Elso Oy Hauho, 1998, 512 s., kunto: K4, Sidottu kuvakansi, 100 EUR
Myyjä: Ilkan Kirja ay Lisää koriinMyös erittäin mielenkiintoinen kirja
panssareista on ...
Kantakoski, Pekka:
Suomalaiset panssarivaunujoukot 1918-1968,
Hämeenlinna 1969. - Ei se ole hullu joka
Vain 1 löytyi kirjoitti:
Kantakoski Pekka Punaiset panssarit Puna-armeijan panssarijoukot 1918-1945, PS-Elso Oy Hauho, 1998, 512 s., kunto: K4, Sidottu kuvakansi, 100 EUR
Myyjä: Ilkan Kirja ay Lisää koriinNykyisellään Pekka Kantakosken Punaisten Panssarien käypänen hinta on 35-40€ ja Antikka:netissä Ilkan kirja pyytää 120€.
http://www.antikka.net/haku.asp?tekija=Kantakoski Pekka&nimi=&tryhma=0&sarja=0&myyja=0&kieli=kaikki&aika=&stype=full&Submit=%A0Hae%A0 - HyväParempiParas
>>76:n mm:n tykillä varustettuja sotkia valmistettiin sodan aikana noin 30 000 ja myöhempää mallia 85:n mm:n tykillä varustettuna valmistettiin myös noin 30 000 kappaletta.
- näin se menee
HyväParempiParas kirjoitti:
>>76:n mm:n tykillä varustettuja sotkia valmistettiin sodan aikana noin 30 000 ja myöhempää mallia 85:n mm:n tykillä varustettuna valmistettiin myös noin 30 000 kappaletta.
Ja aivan erityisesti itä-rintamalla...
- näin se menee
selitys kirjoitti:
Pekka Kantakosken Punaiset panssarit kirjasta. Jokaisen asianharrastajan "raamattu".
Kun itse tulin aikoinaan selanneeksi kirjaa, niin täytyy myöntää että vaunutyyppien esitelyt ovat kirjassa jo aika pitkälti aikansa eläneitä eikä kyseisessä Kantakosken kirjassa tuotantoakaan esitelty mitenkään hirveän syvästi. On kuitenkin muistettava että Frontline iljustria ja Voennaja Letopis-sarjat polkastiin käyntiin 2000 ja 2001 joten vanjojen oma tutkimus/julkaisu alalla oli vasta edessä ( joskin jo manan majoille mennyt Armada-sarja teki hyvän alkutyön ). Kun muutama vuosi sitten tuli käytyä idänreissulla, en enään nähnyt niitäkään joten epäilen niillekin käyneen Armadan tavoin. Sääli sinänsä sillä esimerkiksi T-60 olisi ansainnut vähän syvällisemmänkin esittelyn ( mutta olipa hyvä että ehtivät julkaista raskaiden panssariautojen lisäksi myös kevyet, ne kun vasta sekava seurakunta on ).
- KEP.
Vain 1 löytyi kirjoitti:
Kantakoski Pekka Punaiset panssarit Puna-armeijan panssarijoukot 1918-1945, PS-Elso Oy Hauho, 1998, 512 s., kunto: K4, Sidottu kuvakansi, 100 EUR
Myyjä: Ilkan Kirja ay Lisää koriinTilasin omani suoraan Panssarimuseosta. Uutena maksoi 35€. Tilasin samalla asessori Käkelänkin kirjat... ;=)
Pekka Kantakoski: Punaiset panssarit
http://www.panssarimuseo.fi/myytavana.html
Puna-armeijan panssarijoukkojen ensimmäinen suuri taistelu oli Suomen Talvisota vuosina 1939-1940. Panssareita keskitettiin lähes kaksinkertainen määrä verrattuna siihen, millä voimilla saksalaiset aloittivat sodan Neuvostoliittoa vastaan vuonna 1941. Suuresta panssareitten määrästä huolimatta tulokset olivat vähäiset ja panssareitten tappiot valtavat, vaikka suomalaisten panssarintorjunta perustui pääasiassa Molotovin coctaileihin.
Samanlainen tappiokierre noin 7 kertaisesta ylivoimasta huolimatta jatkui taisteluissa saksalaisia vastaan vuoden 1942 lopulle asti. Rauhan aikana luotu valtava panssariteollisuus pystyi sodan alun jälkeen tuottamaan panssareita yli kaksi kertaa enemmän kuin saksalaiset, joiden voimat oli jaettu viidelle eri rintamalle. Myös USA:n ja Englannin toimittamat panssarit lisäsivät Puna-armeijan voimaa.
Sodan lopulla Puna-armeijan panssarijoukot pystyivät nopeisiin sotatoimiin ylittäen sodan alun saksalaistenkin - Uutta ja parempaa.
näin se menee kirjoitti:
Kun itse tulin aikoinaan selanneeksi kirjaa, niin täytyy myöntää että vaunutyyppien esitelyt ovat kirjassa jo aika pitkälti aikansa eläneitä eikä kyseisessä Kantakosken kirjassa tuotantoakaan esitelty mitenkään hirveän syvästi. On kuitenkin muistettava että Frontline iljustria ja Voennaja Letopis-sarjat polkastiin käyntiin 2000 ja 2001 joten vanjojen oma tutkimus/julkaisu alalla oli vasta edessä ( joskin jo manan majoille mennyt Armada-sarja teki hyvän alkutyön ). Kun muutama vuosi sitten tuli käytyä idänreissulla, en enään nähnyt niitäkään joten epäilen niillekin käyneen Armadan tavoin. Sääli sinänsä sillä esimerkiksi T-60 olisi ansainnut vähän syvällisemmänkin esittelyn ( mutta olipa hyvä että ehtivät julkaista raskaiden panssariautojen lisäksi myös kevyet, ne kun vasta sekava seurakunta on ).
Se on hyvin pitkälle makukysymys mitä pitäisi korostaa Neuvostoliiton panssarivaunutuotannossa.
Kevyet T-60 ja T-70 vaunut vastasivat ominaisuuksiltaan lähinnä jo aikoja sitten vanhentunutta T-26 vaunua. Kesään 1943 saakka niitä käytettiin vakiopanssariprikaatissa korvaamaan T-34 vaunua
.Uskoisin, että karkeasti 1943 syksyllä niiden tuotanto lopetettiin kun T-34 valmistus saatiin täyteen vauhtiin ja panssariprikaatin kalustoksi tuli yksinomaan T-34.
T-60 ja T-70 olivat liian keveitä ja varustettuja turhan pienikaliperisella tykeillä. Aika ajoi niistä ohi samalla tavalla kuin Suomessa 1944 kesällä sotasaalis T-26 tai Vickersvaunuista. - Fisher-Tropsch
A.Punaniska kirjoitti:
Pitävät, nuo jotkut panssari-asiantuntijat ainakin, sitä sovelluksena saksalaisesta, mm. E-veneissä käytetystä, V-12 meridieselistä. Samaa pataahan venäläinen käytti myös KV- JS-vaunuissa. Ja siitä taas kait polveutuvat vielä ainakin T-72 voimalaitteet.
Ihmetellä täytyy etteivät saksalaiset ottaneet käyttöön dsl-moottoria jo ainakin PzKw-V ja -VI vaunuissaan, kun heillä oli tarvittava tieto-taito vanhempaa kuin N-liitossa, niin ja lukuisia esimerkkikappaleita saatuna sotasaaliiksi.>> Ihmetellä täytyy etteivät saksalaiset ottaneet käyttöön dsl-moottoria
- näin se menee
Uutta ja parempaa. kirjoitti:
Se on hyvin pitkälle makukysymys mitä pitäisi korostaa Neuvostoliiton panssarivaunutuotannossa.
Kevyet T-60 ja T-70 vaunut vastasivat ominaisuuksiltaan lähinnä jo aikoja sitten vanhentunutta T-26 vaunua. Kesään 1943 saakka niitä käytettiin vakiopanssariprikaatissa korvaamaan T-34 vaunua
.Uskoisin, että karkeasti 1943 syksyllä niiden tuotanto lopetettiin kun T-34 valmistus saatiin täyteen vauhtiin ja panssariprikaatin kalustoksi tuli yksinomaan T-34.
T-60 ja T-70 olivat liian keveitä ja varustettuja turhan pienikaliperisella tykeillä. Aika ajoi niistä ohi samalla tavalla kuin Suomessa 1944 kesällä sotasaalis T-26 tai Vickersvaunuista.Vaikka T-60/70 tuotanto lakkautettiin 1942-43, jatkui tuotanto SU-76 muodossa. Tuossa telatykissä on sellainen erikoinen piirre että varhaiset SU-76 oli varustettu kahdella autonmoottorilla jotka olivat asennettu rinnakkain ja myöhemmissä SU-76M:issä moottorit olivat T-70 tapaan asennettu perättäin. Koska T-60 ei ole julkaistu mitään kunnolista tutkielmaa jäi allekirjottaneelle hivenen epäselväksi kumminpäin T-60 moottorit olivat asennettu. T-60hän oli zavod 37 tuote ja T-70 GAZin.
Näin jälkikäteen vähän harmittaa ettei silloin aikoinaan tullut valittua venäjää, nyt kun sitä tarvitsisi. Onneksi osan Frontline iljustria ja Voennaja Letopiskeistä löytää myös englanniksi ( tai oikeistaan puolaksi englaninkielisellä summaryllä ) - Me Again
Fisher-Tropsch kirjoitti:
>> Ihmetellä täytyy etteivät saksalaiset ottaneet käyttöön dsl-moottoria
"Ihmetellä täytyy etteivät EDES amerikkalaiset ja englantilaisetkaan ottaneet käyttöön dsl-moottoria... ;=)"
Miten niin? Useat brittiläiset jv-vaunut käyttivät dieselkoneita ja sitten tulevat tietysti mukaan vielä M4 Dieselmanit edes puhumattakaan mitään liittoutuneiden käyttämistä pst-vaunuista.
Dieselkoneita löytyy varmasti vielä enemmänkin. - Gasolin
Me Again kirjoitti:
"Ihmetellä täytyy etteivät EDES amerikkalaiset ja englantilaisetkaan ottaneet käyttöön dsl-moottoria... ;=)"
Miten niin? Useat brittiläiset jv-vaunut käyttivät dieselkoneita ja sitten tulevat tietysti mukaan vielä M4 Dieselmanit edes puhumattakaan mitään liittoutuneiden käyttämistä pst-vaunuista.
Dieselkoneita löytyy varmasti vielä enemmänkin.>>Useat brittiläiset jv-vaunut käyttivät dieselkoneita
- Me Again
Gasolin kirjoitti:
>>Useat brittiläiset jv-vaunut käyttivät dieselkoneita
"Ja nyt sitten annat tulla useita esimerkkejä? Tuolta voitkin sitten luntata... ;=)"
Hmmmm, et onnistunut Wikistä löytämään brittiläisiä jv-vaunuja, jotka kulkivat dieselillä? Minä puolestani haluaisin nyt ensin kuulla oletko vakavissasi tuon kanssa vai vedätätkö?
"Jenkkipanssarit ja kuormurit oli bensakoneilla aivan järestään..."
Paitsi, että pelkästään Shermanin hyväksytystä tuotannosta karkeasti viidesosa kulki sattumoisin dieselkoneella! Suosittelen, että yrität uudestaan... - Hyväntahtoinen hölmö
näin se menee kirjoitti:
Vaikka T-60/70 tuotanto lakkautettiin 1942-43, jatkui tuotanto SU-76 muodossa. Tuossa telatykissä on sellainen erikoinen piirre että varhaiset SU-76 oli varustettu kahdella autonmoottorilla jotka olivat asennettu rinnakkain ja myöhemmissä SU-76M:issä moottorit olivat T-70 tapaan asennettu perättäin. Koska T-60 ei ole julkaistu mitään kunnolista tutkielmaa jäi allekirjottaneelle hivenen epäselväksi kumminpäin T-60 moottorit olivat asennettu. T-60hän oli zavod 37 tuote ja T-70 GAZin.
Näin jälkikäteen vähän harmittaa ettei silloin aikoinaan tullut valittua venäjää, nyt kun sitä tarvitsisi. Onneksi osan Frontline iljustria ja Voennaja Letopiskeistä löytää myös englanniksi ( tai oikeistaan puolaksi englaninkielisellä summaryllä )Pientä infoa kevyistä panssarivaunuista/ tanketeista.
http://www.armchairgeneral.com/rkkaww2/weapons/tanks1.htm#9._T-60
Ja tuotantomääristä.
http://www.armchairgeneral.com/rkkaww2/weapons/afv_production.htm#tsp41_45 - Gasolin
Me Again kirjoitti:
"Ja nyt sitten annat tulla useita esimerkkejä? Tuolta voitkin sitten luntata... ;=)"
Hmmmm, et onnistunut Wikistä löytämään brittiläisiä jv-vaunuja, jotka kulkivat dieselillä? Minä puolestani haluaisin nyt ensin kuulla oletko vakavissasi tuon kanssa vai vedätätkö?
"Jenkkipanssarit ja kuormurit oli bensakoneilla aivan järestään..."
Paitsi, että pelkästään Shermanin hyväksytystä tuotannosta karkeasti viidesosa kulki sattumoisin dieselkoneella! Suosittelen, että yrität uudestaan...Minäpä en tuollaisten amispoikain jutuille juurikaan aikaani uhraa, joten etsihän sinä vaan lisää niitä dieselkäyttöisiä esimerkkejä jenkkien ja englantilaisten panssarivaunuista ja kuorma-autoista.
Amerikassa moni tehdas teki samoja vaunuja ja siksi erilaisia versioita oli paljon. Jos joku tehdas teki dieselversiota, niin mitäs sitten. Yleisesti ottaen bensiini oli pääsääntöinen voimanlähde sota-aikana. Sodan loppupuolella lienee dieselit alkaneet jossain määrin yleistymään. - Me Again
Gasolin kirjoitti:
Minäpä en tuollaisten amispoikain jutuille juurikaan aikaani uhraa, joten etsihän sinä vaan lisää niitä dieselkäyttöisiä esimerkkejä jenkkien ja englantilaisten panssarivaunuista ja kuorma-autoista.
Amerikassa moni tehdas teki samoja vaunuja ja siksi erilaisia versioita oli paljon. Jos joku tehdas teki dieselversiota, niin mitäs sitten. Yleisesti ottaen bensiini oli pääsääntöinen voimanlähde sota-aikana. Sodan loppupuolella lienee dieselit alkaneet jossain määrin yleistymään."Minäpä en tuollaisten amispoikain jutuille juurikaan aikaani uhraa..."
Siinä tapauksessa on kyllä melko hämmästyttävää, että uhraat näin paljon aikaasi näihin juttuihin.
"....etsihän sinä vaan lisää niitä dieselkäyttöisiä esimerkkejä jenkkien ja englantilaisten panssarivaunuista ja kuorma-autoista."
Ei ongelmaa, mutta ensin olisi mukavaa jos vastaisit minun tiedusteluuni...
"Amerikassa moni tehdas teki samoja vaunuja ja siksi erilaisia versioita oli paljon. Jos joku tehdas teki dieselversiota, niin mitäs sitten."
Käsittääkseni totesit: "Ihmetellä täytyy etteivät EDES amerikkalaiset ja englantilaisetkaan ottaneet käyttöön dsl-moottoria... ;=)"?
Äkkiä se ihmetys loppui. Sinä taisit kuiten käydä sittenkin itse vilkaisemassa niitä wikilinkkejäsi, vai miksi kysymyksellä ei olekaan enää väliä? Onko hyötyä edes luetellä niitä brittiläisiä dieselvaunuja kun sinä et ole enää kiinnostunut? - Fisher-Tropsch
Me Again kirjoitti:
"Minäpä en tuollaisten amispoikain jutuille juurikaan aikaani uhraa..."
Siinä tapauksessa on kyllä melko hämmästyttävää, että uhraat näin paljon aikaasi näihin juttuihin.
"....etsihän sinä vaan lisää niitä dieselkäyttöisiä esimerkkejä jenkkien ja englantilaisten panssarivaunuista ja kuorma-autoista."
Ei ongelmaa, mutta ensin olisi mukavaa jos vastaisit minun tiedusteluuni...
"Amerikassa moni tehdas teki samoja vaunuja ja siksi erilaisia versioita oli paljon. Jos joku tehdas teki dieselversiota, niin mitäs sitten."
Käsittääkseni totesit: "Ihmetellä täytyy etteivät EDES amerikkalaiset ja englantilaisetkaan ottaneet käyttöön dsl-moottoria... ;=)"?
Äkkiä se ihmetys loppui. Sinä taisit kuiten käydä sittenkin itse vilkaisemassa niitä wikilinkkejäsi, vai miksi kysymyksellä ei olekaan enää väliä? Onko hyötyä edes luetellä niitä brittiläisiä dieselvaunuja kun sinä et ole enää kiinnostunut?Fisher-Tropsch 12.7.2011 09:01
>> Ihmetellä täytyy etteivät saksalaiset ottaneet käyttöön dsl-moottoria - Me Again
Fisher-Tropsch kirjoitti:
Fisher-Tropsch 12.7.2011 09:01
>> Ihmetellä täytyy etteivät saksalaiset ottaneet käyttöön dsl-moottoria"Jos sinä et edes ironiaa ymmärrä, niin sille en voi mitään. "
Täytyy myöntää, että sinun juttujasi on hieman hankala ymmärtää. Ehkä sinä et vain pysty ilmaisemaan itseäsi selkeästi? - näin se menee
Hyväntahtoinen hölmö kirjoitti:
Pientä infoa kevyistä panssarivaunuista/ tanketeista.
http://www.armchairgeneral.com/rkkaww2/weapons/tanks1.htm#9._T-60
Ja tuotantomääristä.
http://www.armchairgeneral.com/rkkaww2/weapons/afv_production.htm#tsp41_45"Otechestvennye bronirovannye mashiny. XX vek" : nauchnoe izdanie v 4-kh tomakh/ Solyankin A.G., Pavlov M.V., Pavlov I.V., Zheltov I.G./ Tom 2. "Otechestvennye bronirovannye mashiny. 1941-1945" , Moscow, Exprint, 2005
"huokaus", en ole ainakaan vielä nähnyt osia 3 & 4. Mutta sieltähän ne NL:n toisen ison kahinan tuotantotiedot putkahtivat.
Olen vähän skepitinen sen suhteen että T-60 olisi ollut vain T-40 jatkokehitelmä. Kyllä T-60 on sen verran oman näköisensä.
Kuten aikaisemmin totesin SU-76/SU-76M välisten moottoriasennus erot herättivät minut epäilemään että T-60 olisi ollut samallainen moottori järjestely kuin SU-76. Valitettavasti tarjoamassasi linkistä tuo ei paljastunut, mutta kiitos kuitenkin.
- LaDivisionFantome
Panther oli paras. Oli käytännössä paranneltu T34, mutta syy miksi sille ei parhaan panssarivaunun titteliä anneta on se, että saksalle ei annettu mahdollisuutta massatuottaa sitä
- T-44+IS-3
Sotateollisuus/ talous hyvin pitkälle ratkaisi sodan lopputuloksen.
Jo 1944 Neuvostoliiton teollisuus tuotti niin paljon panssarivaunuja ettei niitä kyetty "syöttämään" etulinjan joukkojen käyttöön vaan niitä valmistettiin varastoon.
Hyvinä esimerkkeinä T-44 tai IS-3. Molemmista malleista oltaisiin kyetty varustamaan vahvistettu panssariarmeija, mutta ei ollut tarvetta.
Molemmat edustivat paranneltua mallia T-34/85:sta ja IS-2 vaunusta.Eli ehdotonta sen aikaista alansa huippua.IS-3:sta on sanottu, että se oli muotoilunsa puolesta WWII:n paras vaunu.Jos jollain riittää halua tutustua vaunuun omin silmin, niin sellainen löytyy Käkisalmen linnan vierestä. - Niinhän se oli
Liiskasi suomalaisiakin Kannaksella kuin kärpäsiä.
- Hyväntahtoinen hölmö
Jos ihmiseltä puuttuu edes pieni ylpeys omien joukkojen toiminnasta, niin silloin on myös lähes mahdotonta arvioida puolueettomasti tai jopa pienellä kunnioituksella vastapuolen toimintaa.
Jääköön nyt arvioimatta kumman osapuolen suuntaan sinä olet rankasti kallellaan, mutta mielistelyllä ei olla koskaan ansaittu kunnioitusta. - näin se menee
Hyväntahtoinen hölmö kirjoitti:
Jos ihmiseltä puuttuu edes pieni ylpeys omien joukkojen toiminnasta, niin silloin on myös lähes mahdotonta arvioida puolueettomasti tai jopa pienellä kunnioituksella vastapuolen toimintaa.
Jääköön nyt arvioimatta kumman osapuolen suuntaan sinä olet rankasti kallellaan, mutta mielistelyllä ei olla koskaan ansaittu kunnioitusta.Tarkoittaako Hyvätahtoinen hölmö sitä että historiallinen tutkimus on aina alistettava kansalliskiihkon alle?
Miten olisi Hyvätahtoinen hölmö, onko teidän mielestä sellainen herra kuin Jokipii maanpetturi kun hän paksussa kirjassaan paljastaa suomen syyllisyyden jatkosodan sytyttämiseen.
Ymmärrän kyllä että Hyväntahtoisille hölmöille on tärkeää luoda harhaanjohtava mielikuva siitä kuinka "sota olisi syttynyt 6.05" mutta se ei muuta mihinkään sitä että sota suomen osalta alkoi, kun suomen laivaston sukellusveneet lähtivät miinoitusretkeleen noin kahdeksin tuntia ennenkuin ensimmäinenkään balttianlaivaston pommikone tiputti pomminsa suomen laivastoyksikköjen niskaan.
- Hyväntahtoinen hölmö
Ymmärtääkseni en ole sanallakaan käsitellyt jatkosodan alkua tai aloittajaa. Ainoastaan esittänyt muutaman myönteisen mielipiteen Neuvostoliiton panssarivaunutuotannosta WWII:n aikana.
Toisaalta minua ei myöskään mikään estä toteamasta ,että sinunkaltaisilla ihmisillä on perkeleen pehmeäksi keitetty spakettiselkäranka jos jopa puhtaasti tekninen keskusteluketju panssarivaunuista pitää kääntää täysin asiattomaksi Neuvostoliiton nuoleskeluksi.
Kuten tuolla jo aikaisemmin totesin, niin sekä Neuvostoliitossa että nykyisellä Venäjällä sinunkaltaiset nuoleskelijat ja mielistelijät ovat kaikkein inhotuin ihmisryhmä.Sen vuoksi heidät vietiin 1937-38 ensimmäisenä hiekkakuopalle ja lähes viimeiseen mieheen. Ja mikä oli suuri etu sekä Neuvostoliitolle että Suomelle, että tuollaiosista lieroista päästiin eroon.
Ps. Sopiiko sinulle ,että me jatkamme panssariteknistä keskustelua ilman että sinä heittelet sekaan vetelää paskaa. - näin se menee
"Jos ihmiseltä puuttuu edes pieni ylpeys omien joukkojen toiminnasta, niin silloin on myös lähes mahdotonta arvioida puolueettomasti tai jopa pienellä kunnioituksella vastapuolen toimintaa.
Jääköön nyt arvioimatta kumman osapuolen suuntaan sinä olet rankasti kallellaan, mutta mielistelyllä ei olla koskaan ansaittu kunnioitusta."
Missä kohtaa tuossa lainauksessa Hyväntahtoinen hölmömme muka kommentoi NL:n tankkituotannon laatua tai luonnetta? - Tilastotietoa
According to US Army Ground Forces statistics, destruction of a single Panther was achieved after destruction of 5 M4 Shermans or some 9 T-34 s.
- Me Again
On kyllä tilasto tosiaan kun lausahduksen alkuperä lienee vieläkin hämärän peitossa.
Hyvin mahdollisesti se perustuu jonkin todellisen tutkimuksen virheelliseen tulkintaan. - LaDivisionFantome
Me Again kirjoitti:
On kyllä tilasto tosiaan kun lausahduksen alkuperä lienee vieläkin hämärän peitossa.
Hyvin mahdollisesti se perustuu jonkin todellisen tutkimuksen virheelliseen tulkintaan.Kuningastiikeri tuhosi T-34:n kilometrien päästä, mutta Kuningastiikerin etupanssaria ei läpäisty kertaakaan koko sodan aikana.
- Me Again
LaDivisionFantome kirjoitti:
Kuningastiikeri tuhosi T-34:n kilometrien päästä, mutta Kuningastiikerin etupanssaria ei läpäisty kertaakaan koko sodan aikana.
Useimmat päätaisteluvaunut 44-45 pystyivät tuhoamaan toisensa kilometrien päästä hyvin suotuisissa olosuhteissa, mutta keskimäärin taisteluetäisyydet olivat kuitenkin pienempiä.
- LaDivisionFantome
paitsi että T-34 saatikka serman ei kyennyt läpäisemään KT:n panssaria edes 600m päästä.
- Me Again
"paitsi että T-34 saatikka serman ei kyennyt läpäisemään KT:n panssaria edes 600m päästä."
Oikeastaan Tiikeri B:n kylkipanssari oli haavoittuvainen Shermanin 17-naulaiselle ja jopa 76mm tykille varsinkin volframilaukauksella pitkilläkin etäisyyksillä. Kuvaan tulee vielä mukaan pst-vaunujen 90mm tykit, jotka eivät jää pahasti jälkeen 17-naulaisesta.
Minä muuten sanoin: "Useimmat päätaisteluvaunut 44-45 pystyivät tuhoamaan toisensa..." - LaDivisionFantome
Keulapanssari, keulapanssari.
Kuinkahan kaukaa KT pystyi tuhoamaan Shermanin jos ampui takapanssariin.
Tais tähtäimestä loppua tehot sillä etäisyydellä- Me Again
"Keulapanssari, keulapanssari."
Mitä keulapanssarista? Jos liittoutuneet olisivat tyytyneet vain tykittämään Pantterien ja Tiikerien keulapanssareita niin ne mahdollisesti ampuisivat niitä vielä tänä päivänäkin. Todellisuudessa heikot kohdat kaikissa panssarivaunuissa olivat nimenomaan erittäin alttiit kyljet, jotka tarjosivat suuremman kohdealankin. Pieni ihme sitten, että vaunujen kyljet olivat suosituimpia kohteita koko sodan ajan.
"Tais tähtäimestä loppua tehot sillä etäisyydellä"
En myisi halvalla. Jotkut pst-vaunuyksiköt ilmoittivat pystyneensä osumaan vihollisvaunuihin jopa kolmen ja puolen kilometrin päästä hyvässä maastossa ja suotuisassa kelissä.
- Tornin väliin
T-34 oli jäähdytyksen takia heikoin takakannelta. Tietenkin kaikista vaunuista sai katkaistua aina telaketjun.
http://armor.kiev.ua/Tanks/WWII/T34/T34_57.jpg - paljon enemmän..
Aloittajalla on väärää tietoa.
Intia kaavailee kokonaisuudessaan 310 T-90S ja 1,330 T-90M taistelupanssarivaunua operatiiviseen käyttöön vuoteen 2020 mennessä. Yhteensä siis 1,657 kappaletta.
Lisäksi Intialla on jo nykyisin operatiivisessa käytössään 1,925 kappaletta T72M1 ja 550 kappaletta T55 -taistelupanssarivaunuja.
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l4363151Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata822413Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.1161878Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f1951565- 271533
- 771522
- 1091475
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva201398Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411391- 801317