Miten sanotaan saksaksi?

Marias

Kun tervehditään vaapaa muotoisesti(nuorempi henkilö) ja toivotetaan tervetulleeksi ja esittelen itseni.

10

1619

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tälleen

Hallo Hans. Ich bin die Maria/ der Paul. Herzlich willkommen.

• näinkin

Servus/Grüß dich Hans!

• hdfjhefo
        näinkin kirjoitti:

Servus/Grüß dich Hans!

enemmänkin Itävällan ja Etelä-Saksalle tyypillistä kieltä. Suosittelen, että suomalaisena käytät tuota ensimmäistä vaihtoehtoa, ellet tosiaan ole Itävallassa tai Etelä-Saksassa (Baijerissa tai Baden-Württembergissä)

• nimien

eteen tule noita die/der - sanoja. Kuulostaapi aika oudolta :>

• sanotaan
        nimien kirjoitti:

eteen tule noita die/der - sanoja. Kuulostaapi aika oudolta :>

die/der nimienkin edessä.

• vanhanaikaista
        sanotaan kirjoitti:

die/der nimienkin edessä.

kyllä ihan hullulta kuullostaa. Ei mulle ole kukaan esitellyt itseään noin pöllösti, vaan ihan pelkkä nimi vaan ilman artikkelia.No, ehkä joku sääntö käskee sanomaan noin, mutta en ole siis koskaan vielä kohdannut tuollaista juttua,...no olenkin asunut saksassa vasta 11-vuotta. Minä esittelen aina itseni ilman artikkelia eikä ole vielä sakkoja tullut enkä linnaan joutunut,eli jatkan sitä rataa edelleenkin.-suosittelen muillekkin-olkoon oikein tai väärin.

• Pipa01
        vanhanaikaista kirjoitti:

kyllä ihan hullulta kuullostaa. Ei mulle ole kukaan esitellyt itseään noin pöllösti, vaan ihan pelkkä nimi vaan ilman artikkelia.No, ehkä joku sääntö käskee sanomaan noin, mutta en ole siis koskaan vielä kohdannut tuollaista juttua,...no olenkin asunut saksassa vasta 11-vuotta. Minä esittelen aina itseni ilman artikkelia eikä ole vielä sakkoja tullut enkä linnaan joutunut,eli jatkan sitä rataa edelleenkin.-suosittelen muillekkin-olkoon oikein tai väärin.

aika yleistä että puhekielessä käytetään nimien kanssa artikkelia. Olen asunut Saksassa 32 vuotta viidellä eri seudulla, etelässä, keskellä ja pohjoisessa.
        Kirjakielen mukaan artikkelia ei pidä käyttää nimien kanssa, paitsi tietenkin jos nimen edellä on adjektiivi.
        Saarlandissa asia on vielä hassummin: siellä kaikki naiset ovat "das": das Hilde, das Maria, das Petra.

Olen useamman kerran todennut, että täällä neuvojat käyttävät aina sen paikkakunnan sanontoja, missä sattuvat olemaan, eivätkä edes välttämättä tiedä, että Saksa on niin sekakoosteinen maa, että tavat ja sanonnat poikkeavat huomattavasti toisistaan jopa lyhyenkin välimatkan ollessa kyseessä. Sillä ei sinänsä käytännössä ole väliä, paitsi että kuuntelija tietää heti missä puhuja asuu.

• fick dich

tai wo ist schwule kneipe?

• lastentarhaan

siellä on tollasille lapsille varmaan vapaita paikkoja. Asiallinen keskustelu vaatii kehittyneitä aivoja.

• ei huvita
        lastentarhaan kirjoitti:

siellä on tollasille lapsille varmaan vapaita paikkoja. Asiallinen keskustelu vaatii kehittyneitä aivoja.

mut sulle ois varmaan hyvä mennä sinne vähän katos kertaamaan asioita kuten et miten sidotaan kengät

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 527
      8168
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      234
      2778
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2621
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      164
      2039
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      121
      1911
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1735
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1646
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      80
      1262
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1208
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1185
    Aihe