Kysymys

öljyväristä

Pää sääntöisesti käytän Windsor&Windsor vesi ohenteista öjyvärejä. Nyt olen huomannut valkoisen värin kummallista katoamista/haalistumista. Silloinkin kun en käytä mitään ohennetta. Onko kellään mitään tietoa tälläisestä värin käyttäytymisestä?

Ja millainen öljyväri on hyvä? Taikka mihin itse olette olleet tyytyväisiä?

27

3162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummalliselta.

      Vesiliukoiset öljyvärit ovat harrastelijavärejä, joiden pigmenttien laatu ei ole niin hyvä kuin ammattilaisväreissä. Luulisi kuitenkin, että niissäkin käytettäisiin titaani- tai sinkkivalkoista, koska ne eivät ole kalliita pigmenttejä. Antaako tuubi tai valmistaja tietoja pigmentistä?

      Millaiselle pohjalle olet maalannut? Miten olet pohjustanut sen? Kuinka kauan töiden maalaamisesta on, alkaako haalistuminen heti vai vasta ajan päästä? Et varmaankaan ole käyttänyt pellavaöljyä, kun kyseessä ovat kerran vesiliukoiset värit. Pellavaöljy voi ajan myötä kellastuttaa etenkin vaaleita värejä.

      Ammattilaisvärit ovat aina paremmat kuin harrastelijavärit, niiden pigmenttien laatu on hyvä ja ne kestävät paremmin valoa haalistumatta. Ne ovat myös riittoisampia, koska pigmenttiä on värissä enemmän. Hintakin on tosin sitten kalliimpi, ja myös vaihtelee hyvinkin paljon eri värien välillä riippuen siitä, kuinka kalliita ovat väriin käytetyt pigmentit.

      • öljyvärejä

        pitäisi muuten olla saatavilla myös ammattilaatuna. Sopii allergisille tekijöille.


      • Hyvä tietää.
        öljyvärejä kirjoitti:

        pitäisi muuten olla saatavilla myös ammattilaatuna. Sopii allergisille tekijöille.

        Näin se maailma menee eteenpäin. :)


      • yxkeke

        ovat mielestäni akryylivärejä.
        Öljyvärit ovat liuotinohentesia!


      • infoapukkaa
        yxkeke kirjoitti:

        ovat mielestäni akryylivärejä.
        Öljyvärit ovat liuotinohentesia!

        vesiohenteisten öljyvärien sidosaineena on öljy ja akryyväreissä hartsi.


      • yxkeke
        infoapukkaa kirjoitti:

        vesiohenteisten öljyvärien sidosaineena on öljy ja akryyväreissä hartsi.

        Onhan niitä öljyvärejä joita voi ohentaa vedellä
        tai perintesillä liuottimilla.
        Kuivuvat myös nopeammin.


      • ..öljyvärit..

        ovat nykyään jopa parempia kuin perinteiset joihin kaikki ammttitaiteilijat ovat vähitellen siirtymässä. Niitäkin löytyy myös kalliimpia joissa pigmenttejä todella riittää. Että se siitä. Sinulla on ihmeellistä "tietoa"?


      • Joh-Ann
        ..öljyvärit.. kirjoitti:

        ovat nykyään jopa parempia kuin perinteiset joihin kaikki ammttitaiteilijat ovat vähitellen siirtymässä. Niitäkin löytyy myös kalliimpia joissa pigmenttejä todella riittää. Että se siitä. Sinulla on ihmeellistä "tietoa"?

        ovat myös ympäristöystävällisempiä. Maalien laatuhan riippuu aina pigmentin määrästä, ei siitä mihin se liukenee.


      • millä tavalla
        ..öljyvärit.. kirjoitti:

        ovat nykyään jopa parempia kuin perinteiset joihin kaikki ammttitaiteilijat ovat vähitellen siirtymässä. Niitäkin löytyy myös kalliimpia joissa pigmenttejä todella riittää. Että se siitä. Sinulla on ihmeellistä "tietoa"?

        vesiliukoiset öljyvärit ovat parempia?

        Ovatko niiden rakenne, maalausominaisuudet tai pigmenttien laatu parempia?

        En tunne yhtään ammattitaiteilijaa, joka olisi siirtynyt vesiliukoisten öljyvärien käyttöön. Vika ei tietysti välttämättä ole väreissä tai niiden laadussa, se on varmasti kehittynyt paljon viime vuosina, ja ovathan ne tietysti ympäristöystävällisempiä ja terveydelle vaarattomampia. En minä mitään toisen käden tietoa tänne kuitenkaan huvikseni kirjoittele. Parhaat ammattilaisvärit ovet edelleen perinteisiä liuotinliukoisia värejä.


      • ..maalaile..
        millä tavalla kirjoitti:

        vesiliukoiset öljyvärit ovat parempia?

        Ovatko niiden rakenne, maalausominaisuudet tai pigmenttien laatu parempia?

        En tunne yhtään ammattitaiteilijaa, joka olisi siirtynyt vesiliukoisten öljyvärien käyttöön. Vika ei tietysti välttämättä ole väreissä tai niiden laadussa, se on varmasti kehittynyt paljon viime vuosina, ja ovathan ne tietysti ympäristöystävällisempiä ja terveydelle vaarattomampia. En minä mitään toisen käden tietoa tänne kuitenkaan huvikseni kirjoittele. Parhaat ammattilaisvärit ovet edelleen perinteisiä liuotinliukoisia värejä.

        sinä sitten niillä kun olet tyytyväinen.
        Trendit vain ovat nyt toisenlaiset ja kehittyneemmät.


      • öljyvärit
        yxkeke kirjoitti:

        Onhan niitä öljyvärejä joita voi ohentaa vedellä
        tai perintesillä liuottimilla.
        Kuivuvat myös nopeammin.

        ovat ihan oikeita öljyvärejä ja kuivuvat samalla tavoin kuin perinteiset, mutta jonkin verran (ehkä puolet) nopeammin.

        Ero on siinä, että pellavaöljyyn on lisätty jotain (emulgointi?)ainetta, jotta tuo öljy liukenee myös veteen ja siten vettä voi käyttää ohenteena tärpätin sijaan. Vesi haihtuu pois ihan niin kuin tärpättikin.

        Noihin vesiliukoisiin saa myös omaa (vesiliukoista) öljyä, jos haluaa maalata rasvaisempana kuin tuubista tulee.

        Käsittääkseni niitä voi myös huoletta sekoittaa perinteisten kanssa, mutta sitten ei vedellä voi enää ohentaa, vaan tärpätillä.

        Tossa yks versio:
        http://www.talens.com/english/products/default.asp?subID=2&mc=002


      • bristle
        ..öljyvärit.. kirjoitti:

        ovat nykyään jopa parempia kuin perinteiset joihin kaikki ammttitaiteilijat ovat vähitellen siirtymässä. Niitäkin löytyy myös kalliimpia joissa pigmenttejä todella riittää. Että se siitä. Sinulla on ihmeellistä "tietoa"?

        Vai että ovat vesiohenteiset parempia kuin perinteiset öljyvärit. Uskoisin että suurin syy taiteilijoilla öljyvärien käyttöön historiassa ja nykyisin on niiden suuri muokkausmahdollisuus. Käyttämällä erilaisia öljyjä, vahoja ja hartseja ym. lisäaineita maalausnestettä voidaan muokata hyvin monella tapaa. Erilaiset öljyt käyttäytyvät hyvin eri tavalla ja taas erilaisilla hartseilla saadaan aikaan kuultavia tai emalimaisia pintoja. Perinteisen öljyvärin muuntomahdollisuuden ovat lähes rajattomat.
        Vesiohenteisilla väreillä ei pitkälle pääse, ihan sama kuin kuin ohentaisi tavallisia öljyvärejä vain tärpätillä. Eihän näin tule maalata kuin korkeintaan ensimmäisessä maalauksen kerroksessa. Se on ihan sama kuinka korkealaatuisia ne pigmentit ovat näissä vesiliukoisissa öljymaaleissa, sillä oikeasti öljymaalauksessa ei niillä pelkillä pigmenteillä maalata. Perinteinen öljymaalaus on kehittynyt satojen vuosien aikana hyvin rikkaaksi tekniikaksi erilaisine maalausnesteineen ja tekniikoineen.
        Mielestäni tällainen vesiliukoinen öljyväri on keksitty ja satoja vuosia sitten ja sen nimi on tempera. Munan keltuainen mahdollistaa öljyn ja veden sekoittumisen.


      • totta.
        bristle kirjoitti:

        Vai että ovat vesiohenteiset parempia kuin perinteiset öljyvärit. Uskoisin että suurin syy taiteilijoilla öljyvärien käyttöön historiassa ja nykyisin on niiden suuri muokkausmahdollisuus. Käyttämällä erilaisia öljyjä, vahoja ja hartseja ym. lisäaineita maalausnestettä voidaan muokata hyvin monella tapaa. Erilaiset öljyt käyttäytyvät hyvin eri tavalla ja taas erilaisilla hartseilla saadaan aikaan kuultavia tai emalimaisia pintoja. Perinteisen öljyvärin muuntomahdollisuuden ovat lähes rajattomat.
        Vesiohenteisilla väreillä ei pitkälle pääse, ihan sama kuin kuin ohentaisi tavallisia öljyvärejä vain tärpätillä. Eihän näin tule maalata kuin korkeintaan ensimmäisessä maalauksen kerroksessa. Se on ihan sama kuinka korkealaatuisia ne pigmentit ovat näissä vesiliukoisissa öljymaaleissa, sillä oikeasti öljymaalauksessa ei niillä pelkillä pigmenteillä maalata. Perinteinen öljymaalaus on kehittynyt satojen vuosien aikana hyvin rikkaaksi tekniikaksi erilaisine maalausnesteineen ja tekniikoineen.
        Mielestäni tällainen vesiliukoinen öljyväri on keksitty ja satoja vuosia sitten ja sen nimi on tempera. Munan keltuainen mahdollistaa öljyn ja veden sekoittumisen.

        Harvemmin sitä pelkillä liuottimilla maalataan, olipa se sitten vettä tai tärpättiä.

        Allergisille näillä vesiliukoisilla öljyväreillä voi olla annettavaa, samoin niille, jotka maalaavat sisällä kotonaan eivätkä halua myrkyttää koko asunnon ilmaa.

        Kannattaa kokeilla tuota temperamaalausta, se ei tietenkään ole ollenkaan sama tekniikka kuin öljymaalaus, mutta mielenkiintoinen harraste sekin.


    • ...sinkinvalkoista..

      jos et tahdo sen haalistuvan.

      • dooris

        Itse en löydä kunnon valkoista mistään. Olen ostanut tuubin poikineen ja mikä helkutti vaivaa valkoisia kun ovat kumman yliöljyisiä ja väri vain lilluu paikasta toiseen. Peittävyys on myös huono (vähän pigmenttiä?). Harmittaa, kun kalliita tuubeja olen ostanut oikein alan liikkeestä ja samaa sontaa kaikki (pellavaöljyohenteisen ostin vahingossa, mutta myös muut.) Mihin on kunnon valkoinen väri hävinnyt? On maalausinto kadonnut, koska en löydä kunnollista valkoista ja käytän sitä aika paljon.


      • vesiohenteisia?
        dooris kirjoitti:

        Itse en löydä kunnon valkoista mistään. Olen ostanut tuubin poikineen ja mikä helkutti vaivaa valkoisia kun ovat kumman yliöljyisiä ja väri vain lilluu paikasta toiseen. Peittävyys on myös huono (vähän pigmenttiä?). Harmittaa, kun kalliita tuubeja olen ostanut oikein alan liikkeestä ja samaa sontaa kaikki (pellavaöljyohenteisen ostin vahingossa, mutta myös muut.) Mihin on kunnon valkoinen väri hävinnyt? On maalausinto kadonnut, koska en löydä kunnollista valkoista ja käytän sitä aika paljon.

        Tavallisista öljyväreistä Beckersin värit ovat aika tiiviitä.


    • vastauksista

      siis tosiaan en ole tyytyväinen nykyisiini. Mutta vesiohenteiset sopii minulle paremmin koska liuottimet tuottavat ongelmia pienissä tiloissa ja saan jonkin verran allergia oireita. Hyvä tietää että niitä on alettu kehittämään enemmän, täytyy vain etsiä parempilaatuisia :)

      • tuottavat ongelmaa,

        voi kokeilla myös akryyliväreillä maalaamista. Niitäkin saa pigmenteiltään erittäin hyvälaatuisina nykyään. Jos yhdistää niihin kuivumista hidastavaa ainetta (retarderia) sekä kiiltävää mediumia, jälki voi olla hyvin lähellä perinteistä öljyväriä. Tunnen ammattimaalareita jotka maalaavat tällä tavalla juuri liuotinallergioiden takia.

        Myös temperaemulsioita voi tehdä käyttäen vain hyvin pienen määrän tai ei ollenkaan liuottimia.

        Tärpätillä läträämistä kannattaa tosiaan välttää, jos tilat ovat pienet eikä tuuletus ole tehokasta. Jatkuvalla altistumisella saattaa olla yllättävän ikäviä seurauksia, kuten juuri allergiaa, kroonisia keuhkoputken- ja poskiontelontulehduksia sekä astmaa. Jos liuotinta on pakko käyttää, niin mieluummin sitten lamppuöljyä. Ajaa aikalailla saman asian, vaikka pedanteimmat perinteen kunnioittajat väittävät toista.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        tuottavat ongelmaa, kirjoitti:

        voi kokeilla myös akryyliväreillä maalaamista. Niitäkin saa pigmenteiltään erittäin hyvälaatuisina nykyään. Jos yhdistää niihin kuivumista hidastavaa ainetta (retarderia) sekä kiiltävää mediumia, jälki voi olla hyvin lähellä perinteistä öljyväriä. Tunnen ammattimaalareita jotka maalaavat tällä tavalla juuri liuotinallergioiden takia.

        Myös temperaemulsioita voi tehdä käyttäen vain hyvin pienen määrän tai ei ollenkaan liuottimia.

        Tärpätillä läträämistä kannattaa tosiaan välttää, jos tilat ovat pienet eikä tuuletus ole tehokasta. Jatkuvalla altistumisella saattaa olla yllättävän ikäviä seurauksia, kuten juuri allergiaa, kroonisia keuhkoputken- ja poskiontelontulehduksia sekä astmaa. Jos liuotinta on pakko käyttää, niin mieluummin sitten lamppuöljyä. Ajaa aikalailla saman asian, vaikka pedanteimmat perinteen kunnioittajat väittävät toista.

        sellainen vaihtoehto, että parantaa työtilan tuuletusta tai asentaa jonkinlaisen huuvan/imurin maalaustelineen yläpuolelle. Kun ilma kiertää sopivasti ja lähtee ulos läheltä maalausta, ei tärpättihöyryjen juuri pitäisi nenään asti tulla.


      • .............
        tuottavat ongelmaa, kirjoitti:

        voi kokeilla myös akryyliväreillä maalaamista. Niitäkin saa pigmenteiltään erittäin hyvälaatuisina nykyään. Jos yhdistää niihin kuivumista hidastavaa ainetta (retarderia) sekä kiiltävää mediumia, jälki voi olla hyvin lähellä perinteistä öljyväriä. Tunnen ammattimaalareita jotka maalaavat tällä tavalla juuri liuotinallergioiden takia.

        Myös temperaemulsioita voi tehdä käyttäen vain hyvin pienen määrän tai ei ollenkaan liuottimia.

        Tärpätillä läträämistä kannattaa tosiaan välttää, jos tilat ovat pienet eikä tuuletus ole tehokasta. Jatkuvalla altistumisella saattaa olla yllättävän ikäviä seurauksia, kuten juuri allergiaa, kroonisia keuhkoputken- ja poskiontelontulehduksia sekä astmaa. Jos liuotinta on pakko käyttää, niin mieluummin sitten lamppuöljyä. Ajaa aikalailla saman asian, vaikka pedanteimmat perinteen kunnioittajat väittävät toista.

        En ole kuullutkaan että lamppuöljyä voisi käyttää tärpätin sijaan. Siis toimiiko se samoin kuin tärpätti? Käytätkö sitä maalinestesekoituksessa niin kuin ranskalaista tärpättiä vai vain siveltimien puhdistuksessa tavallisen tärpätin sijaan? Tärpätti on muuten aika kallista nykyään jos vertaa siihen mitä se maksoi kymmenisen vuotta sitten.


      • ,,,,,,,,,..........
        ............. kirjoitti:

        En ole kuullutkaan että lamppuöljyä voisi käyttää tärpätin sijaan. Siis toimiiko se samoin kuin tärpätti? Käytätkö sitä maalinestesekoituksessa niin kuin ranskalaista tärpättiä vai vain siveltimien puhdistuksessa tavallisen tärpätin sijaan? Tärpätti on muuten aika kallista nykyään jos vertaa siihen mitä se maksoi kymmenisen vuotta sitten.

        lakkabensiini, lamppuöljy ja valopetroli ole aika samaa tavaraa, siis aika samoissa lämpötiloissa tehtyjä maaöljytisleitä. Ero taitaa olla lähinnä puhtaudessa/lisäaineiden määrässä.


      • voi käyttää
        ............. kirjoitti:

        En ole kuullutkaan että lamppuöljyä voisi käyttää tärpätin sijaan. Siis toimiiko se samoin kuin tärpätti? Käytätkö sitä maalinestesekoituksessa niin kuin ranskalaista tärpättiä vai vain siveltimien puhdistuksessa tavallisen tärpätin sijaan? Tärpätti on muuten aika kallista nykyään jos vertaa siihen mitä se maksoi kymmenisen vuotta sitten.

        sekä maalauksessa ranskalaisen tärpätin sijasta että välineiden puhdistukseen ynnä muuhun. Välineiden puhditukseen suosittelisin kyllä ruokaöljyä ja mäntysaippuaa, säästävät käsiä ja kuluttavat välineitä paljon vähemmän.

        Tärpättiä saadaan havupuiden pihkasta, lamppuöljy taas on petrokemian tuote. Kemiallisista kaavoista en tiedä koska en ole sen alan asiantuntija. Toimivat kuitenkin maalausnesteissä ja liuottimina aika lailla samalla tavalla.

        Lamppuöljyä käytetään yleisesti oppilaitoksissa, joissa iso joukko ihmisiä maalaa samassa tilassa. Se on jonkun verran "rasvaisempaa" kuin tärpätti ja sekoittuu helpommin veden kanssa. Maalausten laatuun en ole huomannut sen vaikuttavan millään lailla.

        On myös olemassa sitrustärpätti, jonka pitäisi olla vähemmän haitallista terveydelle kuin mineraali- tai ranskalaisen tärpätin. Ilmeisesti se valmistetaan jollakin menetelmällä sitruunan kuorista. Myös tätä tärpättiä käytetään oppilaitosten maalausluokissa. Haju ei vaikuta ensin kovinkaan epämiellyttävältä, mutta muuttuu vähän ajan päästä ihan yhtä pistäväksi ja kamalaksi kuin tärpätin haju.

        Kannattaa kokeilla näitä, jos haluaa liuottimien kanssa läträtä. :)

        Kaikki varmaan jo tietävätkin, mutta muistutan silti, että hajutonta tärpättiä ei pidä käyttää maalaamisessa missään olosuhteissa. Se on aivan yhtä vaarallista kuin tavallinen tärpättikin, paitsi että se on paljon vaarallisempaa, koska suuriakaan pitoisuuksia ei voi haistaa ilmasta ja siinä niitä sitten iloisesti hengittelee sisuksiinsa valtaisat määrät päivän mittaan.


      • Ruotsalaista...
        voi käyttää kirjoitti:

        sekä maalauksessa ranskalaisen tärpätin sijasta että välineiden puhdistukseen ynnä muuhun. Välineiden puhditukseen suosittelisin kyllä ruokaöljyä ja mäntysaippuaa, säästävät käsiä ja kuluttavat välineitä paljon vähemmän.

        Tärpättiä saadaan havupuiden pihkasta, lamppuöljy taas on petrokemian tuote. Kemiallisista kaavoista en tiedä koska en ole sen alan asiantuntija. Toimivat kuitenkin maalausnesteissä ja liuottimina aika lailla samalla tavalla.

        Lamppuöljyä käytetään yleisesti oppilaitoksissa, joissa iso joukko ihmisiä maalaa samassa tilassa. Se on jonkun verran "rasvaisempaa" kuin tärpätti ja sekoittuu helpommin veden kanssa. Maalausten laatuun en ole huomannut sen vaikuttavan millään lailla.

        On myös olemassa sitrustärpätti, jonka pitäisi olla vähemmän haitallista terveydelle kuin mineraali- tai ranskalaisen tärpätin. Ilmeisesti se valmistetaan jollakin menetelmällä sitruunan kuorista. Myös tätä tärpättiä käytetään oppilaitosten maalausluokissa. Haju ei vaikuta ensin kovinkaan epämiellyttävältä, mutta muuttuu vähän ajan päästä ihan yhtä pistäväksi ja kamalaksi kuin tärpätin haju.

        Kannattaa kokeilla näitä, jos haluaa liuottimien kanssa läträtä. :)

        Kaikki varmaan jo tietävätkin, mutta muistutan silti, että hajutonta tärpättiä ei pidä käyttää maalaamisessa missään olosuhteissa. Se on aivan yhtä vaarallista kuin tavallinen tärpättikin, paitsi että se on paljon vaarallisempaa, koska suuriakaan pitoisuuksia ei voi haistaa ilmasta ja siinä niitä sitten iloisesti hengittelee sisuksiinsa valtaisat määrät päivän mittaan.

        ...dieselöljyä koska siellä ei lisätä siihen väriaineita niinkuin suomessa, eikä se tuoksukkaan niin pahalta kuin suomessa ja toimii. Ostin sitä pari vuotta sitten käytyäni Haaparannan kautta Uumajassa toimittamassa asiakkaalle hänen tilaamiaan tauluja. Dieselöljy toimii ihan loistavasti eikä maalin kuivumista tarvitse odotella kauan.


      • Umppari
        Ruotsalaista... kirjoitti:

        ...dieselöljyä koska siellä ei lisätä siihen väriaineita niinkuin suomessa, eikä se tuoksukkaan niin pahalta kuin suomessa ja toimii. Ostin sitä pari vuotta sitten käytyäni Haaparannan kautta Uumajassa toimittamassa asiakkaalle hänen tilaamiaan tauluja. Dieselöljy toimii ihan loistavasti eikä maalin kuivumista tarvitse odotella kauan.

        Olen kuullut ja myös käytännössä nähnyt tuon dieselöljyn huippuominaisuudet ja sen käytännöllisyyden. Eräs tuttavani käyttää kylläkin aivan Suomalaista dieselöljyä koska hän osaa pelata niiden väriaineiden kanssa. Hän sanoo että haju on ainoa miinus mutta se ei ole kuulemma kuitenkaan niin vaarallista kuin nuo tärpätit ja muut täällä jo mainitut.


      • ,,,,,,,,,,..........
        Umppari kirjoitti:

        Olen kuullut ja myös käytännössä nähnyt tuon dieselöljyn huippuominaisuudet ja sen käytännöllisyyden. Eräs tuttavani käyttää kylläkin aivan Suomalaista dieselöljyä koska hän osaa pelata niiden väriaineiden kanssa. Hän sanoo että haju on ainoa miinus mutta se ei ole kuulemma kuitenkaan niin vaarallista kuin nuo tärpätit ja muut täällä jo mainitut.

        dieselissä mitään väriaineita ole. Löpössä eli kevyessä polttoöljyssä oli aiemmin punaista väriä ilmaisemassa veroton käyttö, mutta eikö tuokin ole nykyään korvattu silmälle näkymättömillä ilmaisin-aineilla.


      • am.taiteilija
        tuottavat ongelmaa, kirjoitti:

        voi kokeilla myös akryyliväreillä maalaamista. Niitäkin saa pigmenteiltään erittäin hyvälaatuisina nykyään. Jos yhdistää niihin kuivumista hidastavaa ainetta (retarderia) sekä kiiltävää mediumia, jälki voi olla hyvin lähellä perinteistä öljyväriä. Tunnen ammattimaalareita jotka maalaavat tällä tavalla juuri liuotinallergioiden takia.

        Myös temperaemulsioita voi tehdä käyttäen vain hyvin pienen määrän tai ei ollenkaan liuottimia.

        Tärpätillä läträämistä kannattaa tosiaan välttää, jos tilat ovat pienet eikä tuuletus ole tehokasta. Jatkuvalla altistumisella saattaa olla yllättävän ikäviä seurauksia, kuten juuri allergiaa, kroonisia keuhkoputken- ja poskiontelontulehduksia sekä astmaa. Jos liuotinta on pakko käyttää, niin mieluummin sitten lamppuöljyä. Ajaa aikalailla saman asian, vaikka pedanteimmat perinteen kunnioittajat väittävät toista.

        Itselleni akryyli paljon käytettynä nostaa kuumetta ja iholle paiseita.
        Kuulin erään Ilkka Lammin läheiseltä kuinka myös Ilkalla oli jatkuvaa kuumetta kun maalasi.
        Ja niinhän se verisuoni katkesi, voi olla että akryylit olivat osasyy.
        Öljyväriohenteista kannattaa jättää dammari pois
        Käyttää vain öljyä ja hajutonta tärpättiä.
        Siveltimiä olen pessyt 25 vuotta jo Havin mäntysuovalla.
        Akryylit kun kuivuvat nopeasti tulee kämppä heti täyteen kaikenlaista myrkkyä, nehän ovat muovia.
        Öljyvärit ovat ehdottomasti kaikkein turvallisempia ja parhaita värejä.


      • Anonyymi
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        sellainen vaihtoehto, että parantaa työtilan tuuletusta tai asentaa jonkinlaisen huuvan/imurin maalaustelineen yläpuolelle. Kun ilma kiertää sopivasti ja lähtee ulos läheltä maalausta, ei tärpättihöyryjen juuri pitäisi nenään asti tulla.

        Minä käytän hajutonta tärpätti, litra maksaa noin 9e eikä haise niinkuin normaali tärpätti. Minä käytän auto maalarin maskia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe