Kysymys

öljyväristä

Pää sääntöisesti käytän Windsor&Windsor vesi ohenteista öjyvärejä. Nyt olen huomannut valkoisen värin kummallista katoamista/haalistumista. Silloinkin kun en käytä mitään ohennetta. Onko kellään mitään tietoa tälläisestä värin käyttäytymisestä?

Ja millainen öljyväri on hyvä? Taikka mihin itse olette olleet tyytyväisiä?

27

2944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummalliselta.

      Vesiliukoiset öljyvärit ovat harrastelijavärejä, joiden pigmenttien laatu ei ole niin hyvä kuin ammattilaisväreissä. Luulisi kuitenkin, että niissäkin käytettäisiin titaani- tai sinkkivalkoista, koska ne eivät ole kalliita pigmenttejä. Antaako tuubi tai valmistaja tietoja pigmentistä?

      Millaiselle pohjalle olet maalannut? Miten olet pohjustanut sen? Kuinka kauan töiden maalaamisesta on, alkaako haalistuminen heti vai vasta ajan päästä? Et varmaankaan ole käyttänyt pellavaöljyä, kun kyseessä ovat kerran vesiliukoiset värit. Pellavaöljy voi ajan myötä kellastuttaa etenkin vaaleita värejä.

      Ammattilaisvärit ovat aina paremmat kuin harrastelijavärit, niiden pigmenttien laatu on hyvä ja ne kestävät paremmin valoa haalistumatta. Ne ovat myös riittoisampia, koska pigmenttiä on värissä enemmän. Hintakin on tosin sitten kalliimpi, ja myös vaihtelee hyvinkin paljon eri värien välillä riippuen siitä, kuinka kalliita ovat väriin käytetyt pigmentit.

      • öljyvärejä

        pitäisi muuten olla saatavilla myös ammattilaatuna. Sopii allergisille tekijöille.


      • Hyvä tietää.
        öljyvärejä kirjoitti:

        pitäisi muuten olla saatavilla myös ammattilaatuna. Sopii allergisille tekijöille.

        Näin se maailma menee eteenpäin. :)


      • yxkeke

        ovat mielestäni akryylivärejä.
        Öljyvärit ovat liuotinohentesia!


      • infoapukkaa
        yxkeke kirjoitti:

        ovat mielestäni akryylivärejä.
        Öljyvärit ovat liuotinohentesia!

        vesiohenteisten öljyvärien sidosaineena on öljy ja akryyväreissä hartsi.


      • yxkeke
        infoapukkaa kirjoitti:

        vesiohenteisten öljyvärien sidosaineena on öljy ja akryyväreissä hartsi.

        Onhan niitä öljyvärejä joita voi ohentaa vedellä
        tai perintesillä liuottimilla.
        Kuivuvat myös nopeammin.


      • ..öljyvärit..

        ovat nykyään jopa parempia kuin perinteiset joihin kaikki ammttitaiteilijat ovat vähitellen siirtymässä. Niitäkin löytyy myös kalliimpia joissa pigmenttejä todella riittää. Että se siitä. Sinulla on ihmeellistä "tietoa"?


      • Joh-Ann
        ..öljyvärit.. kirjoitti:

        ovat nykyään jopa parempia kuin perinteiset joihin kaikki ammttitaiteilijat ovat vähitellen siirtymässä. Niitäkin löytyy myös kalliimpia joissa pigmenttejä todella riittää. Että se siitä. Sinulla on ihmeellistä "tietoa"?

        ovat myös ympäristöystävällisempiä. Maalien laatuhan riippuu aina pigmentin määrästä, ei siitä mihin se liukenee.


      • millä tavalla
        ..öljyvärit.. kirjoitti:

        ovat nykyään jopa parempia kuin perinteiset joihin kaikki ammttitaiteilijat ovat vähitellen siirtymässä. Niitäkin löytyy myös kalliimpia joissa pigmenttejä todella riittää. Että se siitä. Sinulla on ihmeellistä "tietoa"?

        vesiliukoiset öljyvärit ovat parempia?

        Ovatko niiden rakenne, maalausominaisuudet tai pigmenttien laatu parempia?

        En tunne yhtään ammattitaiteilijaa, joka olisi siirtynyt vesiliukoisten öljyvärien käyttöön. Vika ei tietysti välttämättä ole väreissä tai niiden laadussa, se on varmasti kehittynyt paljon viime vuosina, ja ovathan ne tietysti ympäristöystävällisempiä ja terveydelle vaarattomampia. En minä mitään toisen käden tietoa tänne kuitenkaan huvikseni kirjoittele. Parhaat ammattilaisvärit ovet edelleen perinteisiä liuotinliukoisia värejä.


      • ..maalaile..
        millä tavalla kirjoitti:

        vesiliukoiset öljyvärit ovat parempia?

        Ovatko niiden rakenne, maalausominaisuudet tai pigmenttien laatu parempia?

        En tunne yhtään ammattitaiteilijaa, joka olisi siirtynyt vesiliukoisten öljyvärien käyttöön. Vika ei tietysti välttämättä ole väreissä tai niiden laadussa, se on varmasti kehittynyt paljon viime vuosina, ja ovathan ne tietysti ympäristöystävällisempiä ja terveydelle vaarattomampia. En minä mitään toisen käden tietoa tänne kuitenkaan huvikseni kirjoittele. Parhaat ammattilaisvärit ovet edelleen perinteisiä liuotinliukoisia värejä.

        sinä sitten niillä kun olet tyytyväinen.
        Trendit vain ovat nyt toisenlaiset ja kehittyneemmät.


      • öljyvärit
        yxkeke kirjoitti:

        Onhan niitä öljyvärejä joita voi ohentaa vedellä
        tai perintesillä liuottimilla.
        Kuivuvat myös nopeammin.

        ovat ihan oikeita öljyvärejä ja kuivuvat samalla tavoin kuin perinteiset, mutta jonkin verran (ehkä puolet) nopeammin.

        Ero on siinä, että pellavaöljyyn on lisätty jotain (emulgointi?)ainetta, jotta tuo öljy liukenee myös veteen ja siten vettä voi käyttää ohenteena tärpätin sijaan. Vesi haihtuu pois ihan niin kuin tärpättikin.

        Noihin vesiliukoisiin saa myös omaa (vesiliukoista) öljyä, jos haluaa maalata rasvaisempana kuin tuubista tulee.

        Käsittääkseni niitä voi myös huoletta sekoittaa perinteisten kanssa, mutta sitten ei vedellä voi enää ohentaa, vaan tärpätillä.

        Tossa yks versio:
        http://www.talens.com/english/products/default.asp?subID=2&mc=002


      • bristle
        ..öljyvärit.. kirjoitti:

        ovat nykyään jopa parempia kuin perinteiset joihin kaikki ammttitaiteilijat ovat vähitellen siirtymässä. Niitäkin löytyy myös kalliimpia joissa pigmenttejä todella riittää. Että se siitä. Sinulla on ihmeellistä "tietoa"?

        Vai että ovat vesiohenteiset parempia kuin perinteiset öljyvärit. Uskoisin että suurin syy taiteilijoilla öljyvärien käyttöön historiassa ja nykyisin on niiden suuri muokkausmahdollisuus. Käyttämällä erilaisia öljyjä, vahoja ja hartseja ym. lisäaineita maalausnestettä voidaan muokata hyvin monella tapaa. Erilaiset öljyt käyttäytyvät hyvin eri tavalla ja taas erilaisilla hartseilla saadaan aikaan kuultavia tai emalimaisia pintoja. Perinteisen öljyvärin muuntomahdollisuuden ovat lähes rajattomat.
        Vesiohenteisilla väreillä ei pitkälle pääse, ihan sama kuin kuin ohentaisi tavallisia öljyvärejä vain tärpätillä. Eihän näin tule maalata kuin korkeintaan ensimmäisessä maalauksen kerroksessa. Se on ihan sama kuinka korkealaatuisia ne pigmentit ovat näissä vesiliukoisissa öljymaaleissa, sillä oikeasti öljymaalauksessa ei niillä pelkillä pigmenteillä maalata. Perinteinen öljymaalaus on kehittynyt satojen vuosien aikana hyvin rikkaaksi tekniikaksi erilaisine maalausnesteineen ja tekniikoineen.
        Mielestäni tällainen vesiliukoinen öljyväri on keksitty ja satoja vuosia sitten ja sen nimi on tempera. Munan keltuainen mahdollistaa öljyn ja veden sekoittumisen.


      • totta.
        bristle kirjoitti:

        Vai että ovat vesiohenteiset parempia kuin perinteiset öljyvärit. Uskoisin että suurin syy taiteilijoilla öljyvärien käyttöön historiassa ja nykyisin on niiden suuri muokkausmahdollisuus. Käyttämällä erilaisia öljyjä, vahoja ja hartseja ym. lisäaineita maalausnestettä voidaan muokata hyvin monella tapaa. Erilaiset öljyt käyttäytyvät hyvin eri tavalla ja taas erilaisilla hartseilla saadaan aikaan kuultavia tai emalimaisia pintoja. Perinteisen öljyvärin muuntomahdollisuuden ovat lähes rajattomat.
        Vesiohenteisilla väreillä ei pitkälle pääse, ihan sama kuin kuin ohentaisi tavallisia öljyvärejä vain tärpätillä. Eihän näin tule maalata kuin korkeintaan ensimmäisessä maalauksen kerroksessa. Se on ihan sama kuinka korkealaatuisia ne pigmentit ovat näissä vesiliukoisissa öljymaaleissa, sillä oikeasti öljymaalauksessa ei niillä pelkillä pigmenteillä maalata. Perinteinen öljymaalaus on kehittynyt satojen vuosien aikana hyvin rikkaaksi tekniikaksi erilaisine maalausnesteineen ja tekniikoineen.
        Mielestäni tällainen vesiliukoinen öljyväri on keksitty ja satoja vuosia sitten ja sen nimi on tempera. Munan keltuainen mahdollistaa öljyn ja veden sekoittumisen.

        Harvemmin sitä pelkillä liuottimilla maalataan, olipa se sitten vettä tai tärpättiä.

        Allergisille näillä vesiliukoisilla öljyväreillä voi olla annettavaa, samoin niille, jotka maalaavat sisällä kotonaan eivätkä halua myrkyttää koko asunnon ilmaa.

        Kannattaa kokeilla tuota temperamaalausta, se ei tietenkään ole ollenkaan sama tekniikka kuin öljymaalaus, mutta mielenkiintoinen harraste sekin.


    • ...sinkinvalkoista..

      jos et tahdo sen haalistuvan.

      • dooris

        Itse en löydä kunnon valkoista mistään. Olen ostanut tuubin poikineen ja mikä helkutti vaivaa valkoisia kun ovat kumman yliöljyisiä ja väri vain lilluu paikasta toiseen. Peittävyys on myös huono (vähän pigmenttiä?). Harmittaa, kun kalliita tuubeja olen ostanut oikein alan liikkeestä ja samaa sontaa kaikki (pellavaöljyohenteisen ostin vahingossa, mutta myös muut.) Mihin on kunnon valkoinen väri hävinnyt? On maalausinto kadonnut, koska en löydä kunnollista valkoista ja käytän sitä aika paljon.


      • vesiohenteisia?
        dooris kirjoitti:

        Itse en löydä kunnon valkoista mistään. Olen ostanut tuubin poikineen ja mikä helkutti vaivaa valkoisia kun ovat kumman yliöljyisiä ja väri vain lilluu paikasta toiseen. Peittävyys on myös huono (vähän pigmenttiä?). Harmittaa, kun kalliita tuubeja olen ostanut oikein alan liikkeestä ja samaa sontaa kaikki (pellavaöljyohenteisen ostin vahingossa, mutta myös muut.) Mihin on kunnon valkoinen väri hävinnyt? On maalausinto kadonnut, koska en löydä kunnollista valkoista ja käytän sitä aika paljon.

        Tavallisista öljyväreistä Beckersin värit ovat aika tiiviitä.


    • vastauksista

      siis tosiaan en ole tyytyväinen nykyisiini. Mutta vesiohenteiset sopii minulle paremmin koska liuottimet tuottavat ongelmia pienissä tiloissa ja saan jonkin verran allergia oireita. Hyvä tietää että niitä on alettu kehittämään enemmän, täytyy vain etsiä parempilaatuisia :)

      • tuottavat ongelmaa,

        voi kokeilla myös akryyliväreillä maalaamista. Niitäkin saa pigmenteiltään erittäin hyvälaatuisina nykyään. Jos yhdistää niihin kuivumista hidastavaa ainetta (retarderia) sekä kiiltävää mediumia, jälki voi olla hyvin lähellä perinteistä öljyväriä. Tunnen ammattimaalareita jotka maalaavat tällä tavalla juuri liuotinallergioiden takia.

        Myös temperaemulsioita voi tehdä käyttäen vain hyvin pienen määrän tai ei ollenkaan liuottimia.

        Tärpätillä läträämistä kannattaa tosiaan välttää, jos tilat ovat pienet eikä tuuletus ole tehokasta. Jatkuvalla altistumisella saattaa olla yllättävän ikäviä seurauksia, kuten juuri allergiaa, kroonisia keuhkoputken- ja poskiontelontulehduksia sekä astmaa. Jos liuotinta on pakko käyttää, niin mieluummin sitten lamppuöljyä. Ajaa aikalailla saman asian, vaikka pedanteimmat perinteen kunnioittajat väittävät toista.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        tuottavat ongelmaa, kirjoitti:

        voi kokeilla myös akryyliväreillä maalaamista. Niitäkin saa pigmenteiltään erittäin hyvälaatuisina nykyään. Jos yhdistää niihin kuivumista hidastavaa ainetta (retarderia) sekä kiiltävää mediumia, jälki voi olla hyvin lähellä perinteistä öljyväriä. Tunnen ammattimaalareita jotka maalaavat tällä tavalla juuri liuotinallergioiden takia.

        Myös temperaemulsioita voi tehdä käyttäen vain hyvin pienen määrän tai ei ollenkaan liuottimia.

        Tärpätillä läträämistä kannattaa tosiaan välttää, jos tilat ovat pienet eikä tuuletus ole tehokasta. Jatkuvalla altistumisella saattaa olla yllättävän ikäviä seurauksia, kuten juuri allergiaa, kroonisia keuhkoputken- ja poskiontelontulehduksia sekä astmaa. Jos liuotinta on pakko käyttää, niin mieluummin sitten lamppuöljyä. Ajaa aikalailla saman asian, vaikka pedanteimmat perinteen kunnioittajat väittävät toista.

        sellainen vaihtoehto, että parantaa työtilan tuuletusta tai asentaa jonkinlaisen huuvan/imurin maalaustelineen yläpuolelle. Kun ilma kiertää sopivasti ja lähtee ulos läheltä maalausta, ei tärpättihöyryjen juuri pitäisi nenään asti tulla.


      • .............
        tuottavat ongelmaa, kirjoitti:

        voi kokeilla myös akryyliväreillä maalaamista. Niitäkin saa pigmenteiltään erittäin hyvälaatuisina nykyään. Jos yhdistää niihin kuivumista hidastavaa ainetta (retarderia) sekä kiiltävää mediumia, jälki voi olla hyvin lähellä perinteistä öljyväriä. Tunnen ammattimaalareita jotka maalaavat tällä tavalla juuri liuotinallergioiden takia.

        Myös temperaemulsioita voi tehdä käyttäen vain hyvin pienen määrän tai ei ollenkaan liuottimia.

        Tärpätillä läträämistä kannattaa tosiaan välttää, jos tilat ovat pienet eikä tuuletus ole tehokasta. Jatkuvalla altistumisella saattaa olla yllättävän ikäviä seurauksia, kuten juuri allergiaa, kroonisia keuhkoputken- ja poskiontelontulehduksia sekä astmaa. Jos liuotinta on pakko käyttää, niin mieluummin sitten lamppuöljyä. Ajaa aikalailla saman asian, vaikka pedanteimmat perinteen kunnioittajat väittävät toista.

        En ole kuullutkaan että lamppuöljyä voisi käyttää tärpätin sijaan. Siis toimiiko se samoin kuin tärpätti? Käytätkö sitä maalinestesekoituksessa niin kuin ranskalaista tärpättiä vai vain siveltimien puhdistuksessa tavallisen tärpätin sijaan? Tärpätti on muuten aika kallista nykyään jos vertaa siihen mitä se maksoi kymmenisen vuotta sitten.


      • ,,,,,,,,,..........
        ............. kirjoitti:

        En ole kuullutkaan että lamppuöljyä voisi käyttää tärpätin sijaan. Siis toimiiko se samoin kuin tärpätti? Käytätkö sitä maalinestesekoituksessa niin kuin ranskalaista tärpättiä vai vain siveltimien puhdistuksessa tavallisen tärpätin sijaan? Tärpätti on muuten aika kallista nykyään jos vertaa siihen mitä se maksoi kymmenisen vuotta sitten.

        lakkabensiini, lamppuöljy ja valopetroli ole aika samaa tavaraa, siis aika samoissa lämpötiloissa tehtyjä maaöljytisleitä. Ero taitaa olla lähinnä puhtaudessa/lisäaineiden määrässä.


      • voi käyttää
        ............. kirjoitti:

        En ole kuullutkaan että lamppuöljyä voisi käyttää tärpätin sijaan. Siis toimiiko se samoin kuin tärpätti? Käytätkö sitä maalinestesekoituksessa niin kuin ranskalaista tärpättiä vai vain siveltimien puhdistuksessa tavallisen tärpätin sijaan? Tärpätti on muuten aika kallista nykyään jos vertaa siihen mitä se maksoi kymmenisen vuotta sitten.

        sekä maalauksessa ranskalaisen tärpätin sijasta että välineiden puhdistukseen ynnä muuhun. Välineiden puhditukseen suosittelisin kyllä ruokaöljyä ja mäntysaippuaa, säästävät käsiä ja kuluttavat välineitä paljon vähemmän.

        Tärpättiä saadaan havupuiden pihkasta, lamppuöljy taas on petrokemian tuote. Kemiallisista kaavoista en tiedä koska en ole sen alan asiantuntija. Toimivat kuitenkin maalausnesteissä ja liuottimina aika lailla samalla tavalla.

        Lamppuöljyä käytetään yleisesti oppilaitoksissa, joissa iso joukko ihmisiä maalaa samassa tilassa. Se on jonkun verran "rasvaisempaa" kuin tärpätti ja sekoittuu helpommin veden kanssa. Maalausten laatuun en ole huomannut sen vaikuttavan millään lailla.

        On myös olemassa sitrustärpätti, jonka pitäisi olla vähemmän haitallista terveydelle kuin mineraali- tai ranskalaisen tärpätin. Ilmeisesti se valmistetaan jollakin menetelmällä sitruunan kuorista. Myös tätä tärpättiä käytetään oppilaitosten maalausluokissa. Haju ei vaikuta ensin kovinkaan epämiellyttävältä, mutta muuttuu vähän ajan päästä ihan yhtä pistäväksi ja kamalaksi kuin tärpätin haju.

        Kannattaa kokeilla näitä, jos haluaa liuottimien kanssa läträtä. :)

        Kaikki varmaan jo tietävätkin, mutta muistutan silti, että hajutonta tärpättiä ei pidä käyttää maalaamisessa missään olosuhteissa. Se on aivan yhtä vaarallista kuin tavallinen tärpättikin, paitsi että se on paljon vaarallisempaa, koska suuriakaan pitoisuuksia ei voi haistaa ilmasta ja siinä niitä sitten iloisesti hengittelee sisuksiinsa valtaisat määrät päivän mittaan.


      • Ruotsalaista...
        voi käyttää kirjoitti:

        sekä maalauksessa ranskalaisen tärpätin sijasta että välineiden puhdistukseen ynnä muuhun. Välineiden puhditukseen suosittelisin kyllä ruokaöljyä ja mäntysaippuaa, säästävät käsiä ja kuluttavat välineitä paljon vähemmän.

        Tärpättiä saadaan havupuiden pihkasta, lamppuöljy taas on petrokemian tuote. Kemiallisista kaavoista en tiedä koska en ole sen alan asiantuntija. Toimivat kuitenkin maalausnesteissä ja liuottimina aika lailla samalla tavalla.

        Lamppuöljyä käytetään yleisesti oppilaitoksissa, joissa iso joukko ihmisiä maalaa samassa tilassa. Se on jonkun verran "rasvaisempaa" kuin tärpätti ja sekoittuu helpommin veden kanssa. Maalausten laatuun en ole huomannut sen vaikuttavan millään lailla.

        On myös olemassa sitrustärpätti, jonka pitäisi olla vähemmän haitallista terveydelle kuin mineraali- tai ranskalaisen tärpätin. Ilmeisesti se valmistetaan jollakin menetelmällä sitruunan kuorista. Myös tätä tärpättiä käytetään oppilaitosten maalausluokissa. Haju ei vaikuta ensin kovinkaan epämiellyttävältä, mutta muuttuu vähän ajan päästä ihan yhtä pistäväksi ja kamalaksi kuin tärpätin haju.

        Kannattaa kokeilla näitä, jos haluaa liuottimien kanssa läträtä. :)

        Kaikki varmaan jo tietävätkin, mutta muistutan silti, että hajutonta tärpättiä ei pidä käyttää maalaamisessa missään olosuhteissa. Se on aivan yhtä vaarallista kuin tavallinen tärpättikin, paitsi että se on paljon vaarallisempaa, koska suuriakaan pitoisuuksia ei voi haistaa ilmasta ja siinä niitä sitten iloisesti hengittelee sisuksiinsa valtaisat määrät päivän mittaan.

        ...dieselöljyä koska siellä ei lisätä siihen väriaineita niinkuin suomessa, eikä se tuoksukkaan niin pahalta kuin suomessa ja toimii. Ostin sitä pari vuotta sitten käytyäni Haaparannan kautta Uumajassa toimittamassa asiakkaalle hänen tilaamiaan tauluja. Dieselöljy toimii ihan loistavasti eikä maalin kuivumista tarvitse odotella kauan.


      • Umppari
        Ruotsalaista... kirjoitti:

        ...dieselöljyä koska siellä ei lisätä siihen väriaineita niinkuin suomessa, eikä se tuoksukkaan niin pahalta kuin suomessa ja toimii. Ostin sitä pari vuotta sitten käytyäni Haaparannan kautta Uumajassa toimittamassa asiakkaalle hänen tilaamiaan tauluja. Dieselöljy toimii ihan loistavasti eikä maalin kuivumista tarvitse odotella kauan.

        Olen kuullut ja myös käytännössä nähnyt tuon dieselöljyn huippuominaisuudet ja sen käytännöllisyyden. Eräs tuttavani käyttää kylläkin aivan Suomalaista dieselöljyä koska hän osaa pelata niiden väriaineiden kanssa. Hän sanoo että haju on ainoa miinus mutta se ei ole kuulemma kuitenkaan niin vaarallista kuin nuo tärpätit ja muut täällä jo mainitut.


      • ,,,,,,,,,,..........
        Umppari kirjoitti:

        Olen kuullut ja myös käytännössä nähnyt tuon dieselöljyn huippuominaisuudet ja sen käytännöllisyyden. Eräs tuttavani käyttää kylläkin aivan Suomalaista dieselöljyä koska hän osaa pelata niiden väriaineiden kanssa. Hän sanoo että haju on ainoa miinus mutta se ei ole kuulemma kuitenkaan niin vaarallista kuin nuo tärpätit ja muut täällä jo mainitut.

        dieselissä mitään väriaineita ole. Löpössä eli kevyessä polttoöljyssä oli aiemmin punaista väriä ilmaisemassa veroton käyttö, mutta eikö tuokin ole nykyään korvattu silmälle näkymättömillä ilmaisin-aineilla.


      • am.taiteilija
        tuottavat ongelmaa, kirjoitti:

        voi kokeilla myös akryyliväreillä maalaamista. Niitäkin saa pigmenteiltään erittäin hyvälaatuisina nykyään. Jos yhdistää niihin kuivumista hidastavaa ainetta (retarderia) sekä kiiltävää mediumia, jälki voi olla hyvin lähellä perinteistä öljyväriä. Tunnen ammattimaalareita jotka maalaavat tällä tavalla juuri liuotinallergioiden takia.

        Myös temperaemulsioita voi tehdä käyttäen vain hyvin pienen määrän tai ei ollenkaan liuottimia.

        Tärpätillä läträämistä kannattaa tosiaan välttää, jos tilat ovat pienet eikä tuuletus ole tehokasta. Jatkuvalla altistumisella saattaa olla yllättävän ikäviä seurauksia, kuten juuri allergiaa, kroonisia keuhkoputken- ja poskiontelontulehduksia sekä astmaa. Jos liuotinta on pakko käyttää, niin mieluummin sitten lamppuöljyä. Ajaa aikalailla saman asian, vaikka pedanteimmat perinteen kunnioittajat väittävät toista.

        Itselleni akryyli paljon käytettynä nostaa kuumetta ja iholle paiseita.
        Kuulin erään Ilkka Lammin läheiseltä kuinka myös Ilkalla oli jatkuvaa kuumetta kun maalasi.
        Ja niinhän se verisuoni katkesi, voi olla että akryylit olivat osasyy.
        Öljyväriohenteista kannattaa jättää dammari pois
        Käyttää vain öljyä ja hajutonta tärpättiä.
        Siveltimiä olen pessyt 25 vuotta jo Havin mäntysuovalla.
        Akryylit kun kuivuvat nopeasti tulee kämppä heti täyteen kaikenlaista myrkkyä, nehän ovat muovia.
        Öljyvärit ovat ehdottomasti kaikkein turvallisempia ja parhaita värejä.


      • Anonyymi
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        sellainen vaihtoehto, että parantaa työtilan tuuletusta tai asentaa jonkinlaisen huuvan/imurin maalaustelineen yläpuolelle. Kun ilma kiertää sopivasti ja lähtee ulos läheltä maalausta, ei tärpättihöyryjen juuri pitäisi nenään asti tulla.

        Minä käytän hajutonta tärpätti, litra maksaa noin 9e eikä haise niinkuin normaali tärpätti. Minä käytän auto maalarin maskia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe