psykoosista toipuminen ja ammatinvalinta

sottis

Asiallista keskustelua, kiitos!

Tämän palstan tasoon nähden epäilyttää kysyä tätä täältä, mutta jospa joku osais vastata asiallisesti.

Eli miten paljon se, että on kerran sairastanut psykoosin ja siitä toipunut, vaikuttaa ammatinvalintaan? Oletteko joutuneet valitsemaan mihin haette opiskelemaan psykoosin jälkeen? Kuinka suunnitelmat on muuttunu, vai onko mitenkään?

22

6771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valitse tarkoin

      Faktahan on se, että kyllä se asettaa rajoituksia. Mutta ne rajoitukset ovat itseasiassa hyviä - sekä itsen että muiden ihmisten kannalta. Ihmissuhde- tai asiakastyö ylipäätään on kuormittavuutensa vuoksi luonnollisesti poissuljettu. Myöskin työaikojen on oltava säännölliset eikä työ saa olla henkisesti liian kuormittavaa.

      Kun nämä ottaa huomioon, niin hyvin menee...

      • sottis

        Ongelmallista ammatinvalinnassa on se, että ihmissuhdeammatteja, (kuten pappi tai sosionomi tai opettaja) en ehkä jaksais, mutta ne kiinnostaa. Tykkään teoriajuttujen opiskelusta, en niinkään käsillä tekemisestä. Kaikissa käytännön jutuissa oon ihan tumpelo. Kuitenkin haluaisin ammatin joka olisi käytännönläheinen. Jotain mikä ei olisi niin kuormittavaa henkisesti. Tuntuu että sopivaa ammattia, joka kiinnostais, johon olis kykyjä ja jota jaksais tehdä ei vaan tunnu löytyvän.


      • ammatti
        sottis kirjoitti:

        Ongelmallista ammatinvalinnassa on se, että ihmissuhdeammatteja, (kuten pappi tai sosionomi tai opettaja) en ehkä jaksais, mutta ne kiinnostaa. Tykkään teoriajuttujen opiskelusta, en niinkään käsillä tekemisestä. Kaikissa käytännön jutuissa oon ihan tumpelo. Kuitenkin haluaisin ammatin joka olisi käytännönläheinen. Jotain mikä ei olisi niin kuormittavaa henkisesti. Tuntuu että sopivaa ammattia, joka kiinnostais, johon olis kykyjä ja jota jaksais tehdä ei vaan tunnu löytyvän.

        No, sinulle saattaisi sopia informaatikon ammatti?


      • psykoosista toipunut
        sottis kirjoitti:

        Ongelmallista ammatinvalinnassa on se, että ihmissuhdeammatteja, (kuten pappi tai sosionomi tai opettaja) en ehkä jaksais, mutta ne kiinnostaa. Tykkään teoriajuttujen opiskelusta, en niinkään käsillä tekemisestä. Kaikissa käytännön jutuissa oon ihan tumpelo. Kuitenkin haluaisin ammatin joka olisi käytännönläheinen. Jotain mikä ei olisi niin kuormittavaa henkisesti. Tuntuu että sopivaa ammattia, joka kiinnostais, johon olis kykyjä ja jota jaksais tehdä ei vaan tunnu löytyvän.

        Aloitin koulunkäyntiavustajan opinnot tänä syksynä. Sopii minulle, koska koulutus kestää vain vuoden ja työ ei ole mielestäni rasittavaa, opettaja ottaa suurimman vastuun. Päivätkään eivät ole liian pitkiä, eli on aikaa ladata akkuja seuraavaa päivää varten. Palkka ei taida olla hääppöinen, mutta lähes kolminkertainen verrattuna työmarkkinatukeen. Suosittelen!


      • sottis
        psykoosista toipunut kirjoitti:

        Aloitin koulunkäyntiavustajan opinnot tänä syksynä. Sopii minulle, koska koulutus kestää vain vuoden ja työ ei ole mielestäni rasittavaa, opettaja ottaa suurimman vastuun. Päivätkään eivät ole liian pitkiä, eli on aikaa ladata akkuja seuraavaa päivää varten. Palkka ei taida olla hääppöinen, mutta lähes kolminkertainen verrattuna työmarkkinatukeen. Suosittelen!

        Koulunkäyntiavustajan hommia olenkin miettinyt. Itseasiassa meinasin hakea jo viime keväänä, mutta se sitten jäi kun halusin töitä. Täytyypä pistää harkintaan :) Haluaisin kyllä toisaalta opiskella pitempäänkin, mutta jos vaikka alottais siitä koulunkäyntiavustajasta ja kattois sitten mitä jaksaa. Jos vaikka sen vuoden aikana selkiytyis tulevaisuudensuunnitelmat paremmin.


      • psykoosista toipunut
        sottis kirjoitti:

        Koulunkäyntiavustajan hommia olenkin miettinyt. Itseasiassa meinasin hakea jo viime keväänä, mutta se sitten jäi kun halusin töitä. Täytyypä pistää harkintaan :) Haluaisin kyllä toisaalta opiskella pitempäänkin, mutta jos vaikka alottais siitä koulunkäyntiavustajasta ja kattois sitten mitä jaksaa. Jos vaikka sen vuoden aikana selkiytyis tulevaisuudensuunnitelmat paremmin.

        Voit helposti opiskella lisääkin myöhemmin. Palkka on kuitenkin enemmän kuin mikään opintotuki, joten voit työn ohella aloitella esim. avoimen yliopiston verkko-opintoja. Koska päivät ovat lyhyitä töissä, jää aikaa myös opinnoille. Tietyt kurssit avoimessa yliopistossa voidaan hyväksilukea, kun aloitat varsinaisena opiskelijana. Siten taas koulunpenkillä istuttava aika lyhenee. Esim. luokanopettajan työstä saa parhaan kuvan toimimalla avustajana.


      • kysymys.
        psykoosista toipunut kirjoitti:

        Voit helposti opiskella lisääkin myöhemmin. Palkka on kuitenkin enemmän kuin mikään opintotuki, joten voit työn ohella aloitella esim. avoimen yliopiston verkko-opintoja. Koska päivät ovat lyhyitä töissä, jää aikaa myös opinnoille. Tietyt kurssit avoimessa yliopistossa voidaan hyväksilukea, kun aloitat varsinaisena opiskelijana. Siten taas koulunpenkillä istuttava aika lyhenee. Esim. luokanopettajan työstä saa parhaan kuvan toimimalla avustajana.

        Jos viestisi perusteella arvaan, että haluat ihmissuhdetyötä, niin olet osittain oikeassa ja osittain väärässä. Vilpitön halu ja aito empaattinen ymmärtäminen heikompien auttamiseksi tarvitsee tuota asennetta. Olen itse jo vuosikymmeniä työelämässä pyörineenä kokenut kaikenlaista. Olen myös läpikäynyt psykoosin. Se on kauhea kokemus. Siitä voi myös toipua täysin. Se tietenkin riippuu sairauden laadusta ja näitä mielenterveyshäiriöitäkään ei voi yleistää. Oman elämänkokemukseni perusteella voin sanoa, että kuka tahansa voisi ajautua psykoosiin. Jos elämäntilanne pitkään ajautuu yrittämisen ja yrittämisen jälkeen umpikujaan, eikä ympärillä ole yhtään ymmärtäjää vaan aina lisää vaatijoita. Kuinkas käy? Ei kukaan meistä voi olla loputon dudarselspupu. Akku loppuu.
        Omien kokemusteni pohjalta arvioisin, että älä pyri kuitenkaan ihmissuhdetyöhön muutamaan vuoteen. Tosin aikavähän on olemassa töitä, jotka eivät lopulta kuitenkin ole ihmissuhdesellaisia. Herraparatkoon kauppojen kassatytöt. No sama se on tehtaissa. Me "auttajasyndrooman" omanneet ihmiset emme koskaan pääse eroon herkkyydestämme. Mielestäni meidän herkkisten pitää kuitenkin oppia elämään omaa elämäämme ja oppia antamaan itsellemme arvo. Emme pysty muuhun, kuin ahkeroimaan parhaan kykymme mukaan. Onpa se työ mitä hyvänsä. Itse olen kaikissa työyhteisöissä törmännyt samaan ongelmaan- aina jotakuta kiusataan, enkä kestä katsoa sivusta. Kun ei minulla ole kykyä liittyä kiusaajien kaartiin, niin ongelmia tulee. Tämä nyt on yhden ihmisen tarinaa, mutta jospa siitä olisi kysyjälle jotain hyötyä.


      • psykoosista toipunut
        kysymys. kirjoitti:

        Jos viestisi perusteella arvaan, että haluat ihmissuhdetyötä, niin olet osittain oikeassa ja osittain väärässä. Vilpitön halu ja aito empaattinen ymmärtäminen heikompien auttamiseksi tarvitsee tuota asennetta. Olen itse jo vuosikymmeniä työelämässä pyörineenä kokenut kaikenlaista. Olen myös läpikäynyt psykoosin. Se on kauhea kokemus. Siitä voi myös toipua täysin. Se tietenkin riippuu sairauden laadusta ja näitä mielenterveyshäiriöitäkään ei voi yleistää. Oman elämänkokemukseni perusteella voin sanoa, että kuka tahansa voisi ajautua psykoosiin. Jos elämäntilanne pitkään ajautuu yrittämisen ja yrittämisen jälkeen umpikujaan, eikä ympärillä ole yhtään ymmärtäjää vaan aina lisää vaatijoita. Kuinkas käy? Ei kukaan meistä voi olla loputon dudarselspupu. Akku loppuu.
        Omien kokemusteni pohjalta arvioisin, että älä pyri kuitenkaan ihmissuhdetyöhön muutamaan vuoteen. Tosin aikavähän on olemassa töitä, jotka eivät lopulta kuitenkin ole ihmissuhdesellaisia. Herraparatkoon kauppojen kassatytöt. No sama se on tehtaissa. Me "auttajasyndrooman" omanneet ihmiset emme koskaan pääse eroon herkkyydestämme. Mielestäni meidän herkkisten pitää kuitenkin oppia elämään omaa elämäämme ja oppia antamaan itsellemme arvo. Emme pysty muuhun, kuin ahkeroimaan parhaan kykymme mukaan. Onpa se työ mitä hyvänsä. Itse olen kaikissa työyhteisöissä törmännyt samaan ongelmaan- aina jotakuta kiusataan, enkä kestä katsoa sivusta. Kun ei minulla ole kykyä liittyä kiusaajien kaartiin, niin ongelmia tulee. Tämä nyt on yhden ihmisen tarinaa, mutta jospa siitä olisi kysyjälle jotain hyötyä.

        ..ja paljon muuta. En tiedä kirjoititko alkuperäiselle vai minulle, mutta olen valintani tehnyt. Tosin en yhtään tiedä kantavatko siivet...välillä pelottaa. Koulu on kuitenkin alkanut , enkä aio nyt alkaa jarrutella. Meinaatko, että psykoosi voisi uusia, jos alkaa tehdä ihmissuhdetyötä? vai ajatteletko kenties, että en pystyisi panostamaan tarpeeksi siihen, koska pitäisi pystyä elämään täydellä tunteella työpaikalla?


      • en ymmärrä

        Miten psykoosin sairastamisen pitäisi asettaa esteitä ammatin valintaan? Se on sairaus johon lähes kuka vain voi sairastua jos keskittyy liikaa tiettyihin asioihin. Jos olet tervehtynyt muuten niin mielestäni psykoosin sairastaminen ei ole este haluamalle ammatille. Tietenkin voisi olla että mielenterveyshoitajan homma olisi liikaa, kun päivittäin näkee samanlaisia tapauksia ja samanaiheisia harhoja mutta muuten.
        Jos ymmärrät olleesi sairas, eikä psykoottiset ajatukset enää vaivaa niin mitä esteitä on?
        Kannattaa harjoittaa myös oman psyykkeen kontrollia, jolla mahdolliset psykoottiset ajatukset saadaan heti pois mielestä ja vaihdettua muuhun ajatteluun, enkä sanoisi että olisi pahitteeksi muun terveellisen elämän ja ravinnon lisäksi syödä vielä omega-3 kalaöljyä ja fosfolipidejä (soijalesitiini ja kananmunan keltuaisen lesitiini)


      • psykoosista toipunut
        en ymmärrä kirjoitti:

        Miten psykoosin sairastamisen pitäisi asettaa esteitä ammatin valintaan? Se on sairaus johon lähes kuka vain voi sairastua jos keskittyy liikaa tiettyihin asioihin. Jos olet tervehtynyt muuten niin mielestäni psykoosin sairastaminen ei ole este haluamalle ammatille. Tietenkin voisi olla että mielenterveyshoitajan homma olisi liikaa, kun päivittäin näkee samanlaisia tapauksia ja samanaiheisia harhoja mutta muuten.
        Jos ymmärrät olleesi sairas, eikä psykoottiset ajatukset enää vaivaa niin mitä esteitä on?
        Kannattaa harjoittaa myös oman psyykkeen kontrollia, jolla mahdolliset psykoottiset ajatukset saadaan heti pois mielestä ja vaihdettua muuhun ajatteluun, enkä sanoisi että olisi pahitteeksi muun terveellisen elämän ja ravinnon lisäksi syödä vielä omega-3 kalaöljyä ja fosfolipidejä (soijalesitiini ja kananmunan keltuaisen lesitiini)

        minulle lääkäri sanoi aika suoraan, että ihmissuhdeammateista ei kannattaisi haaveilla, vaan harkita esim. konttoristin ammattia tai jotain vastaavaa. Hän oli siis sen osaston lääkäri, jossa olin hoidossa. Terapeuttini taas on kannustanut minua sille alalle, josta olen kiinnostunut.


      • sottis
        kysymys. kirjoitti:

        Jos viestisi perusteella arvaan, että haluat ihmissuhdetyötä, niin olet osittain oikeassa ja osittain väärässä. Vilpitön halu ja aito empaattinen ymmärtäminen heikompien auttamiseksi tarvitsee tuota asennetta. Olen itse jo vuosikymmeniä työelämässä pyörineenä kokenut kaikenlaista. Olen myös läpikäynyt psykoosin. Se on kauhea kokemus. Siitä voi myös toipua täysin. Se tietenkin riippuu sairauden laadusta ja näitä mielenterveyshäiriöitäkään ei voi yleistää. Oman elämänkokemukseni perusteella voin sanoa, että kuka tahansa voisi ajautua psykoosiin. Jos elämäntilanne pitkään ajautuu yrittämisen ja yrittämisen jälkeen umpikujaan, eikä ympärillä ole yhtään ymmärtäjää vaan aina lisää vaatijoita. Kuinkas käy? Ei kukaan meistä voi olla loputon dudarselspupu. Akku loppuu.
        Omien kokemusteni pohjalta arvioisin, että älä pyri kuitenkaan ihmissuhdetyöhön muutamaan vuoteen. Tosin aikavähän on olemassa töitä, jotka eivät lopulta kuitenkin ole ihmissuhdesellaisia. Herraparatkoon kauppojen kassatytöt. No sama se on tehtaissa. Me "auttajasyndrooman" omanneet ihmiset emme koskaan pääse eroon herkkyydestämme. Mielestäni meidän herkkisten pitää kuitenkin oppia elämään omaa elämäämme ja oppia antamaan itsellemme arvo. Emme pysty muuhun, kuin ahkeroimaan parhaan kykymme mukaan. Onpa se työ mitä hyvänsä. Itse olen kaikissa työyhteisöissä törmännyt samaan ongelmaan- aina jotakuta kiusataan, enkä kestä katsoa sivusta. Kun ei minulla ole kykyä liittyä kiusaajien kaartiin, niin ongelmia tulee. Tämä nyt on yhden ihmisen tarinaa, mutta jospa siitä olisi kysyjälle jotain hyötyä.

        ...se auttajasyndrooma, tahtoisin tehdä jotain millä on merkitystä toisille ihmisille. Toisaalta auttamis/hoivaamisviettiään on joutunut miettimään uudestaan. Ennen rakastin olla lasten kanssa, nykyään en jaksa enää lapsia ja olen aika kärsimätön. Mutta ehkä tämä menee ohi ajan kanssa. Ei kuitenkaan varmaan ihan hetkeen kannata hakeutua hommiin jossa ollaan lasten kanssa.

        Olisi kyllä varmaan hyvä tehdä jotain työtä missä ei hirveästi olla ihmisten kanssa ja mikä ei ole niin henkisesti kuormittavaa. Toisaalta ajattelen, että sosiaalisia taitoja olisi hyvä harjoitella, eikä eristäytyä ihmisistä. Lisäksi ammatteja joissa ei olla ihmisten kanssa on aika vähän eikä ne vaikuta kiinnostavilta, kuten sanoit. Pitää myös miettiä sitä, mihin muuten soveltuu luonteensa puolesta...ja siinä onkin miettimistä.


      • Psykoosista toipunut
        sottis kirjoitti:

        ...se auttajasyndrooma, tahtoisin tehdä jotain millä on merkitystä toisille ihmisille. Toisaalta auttamis/hoivaamisviettiään on joutunut miettimään uudestaan. Ennen rakastin olla lasten kanssa, nykyään en jaksa enää lapsia ja olen aika kärsimätön. Mutta ehkä tämä menee ohi ajan kanssa. Ei kuitenkaan varmaan ihan hetkeen kannata hakeutua hommiin jossa ollaan lasten kanssa.

        Olisi kyllä varmaan hyvä tehdä jotain työtä missä ei hirveästi olla ihmisten kanssa ja mikä ei ole niin henkisesti kuormittavaa. Toisaalta ajattelen, että sosiaalisia taitoja olisi hyvä harjoitella, eikä eristäytyä ihmisistä. Lisäksi ammatteja joissa ei olla ihmisten kanssa on aika vähän eikä ne vaikuta kiinnostavilta, kuten sanoit. Pitää myös miettiä sitä, mihin muuten soveltuu luonteensa puolesta...ja siinä onkin miettimistä.

        että on tehtävä työtä, jossa ollaan ihmisten kanssa. Ei ole aikaa ja mahdollisuuksia alkaa miettiä omiaan, kun on jatkuvasti kontaktissa muiden kanssa. Muut ihmiset pitävät ajatukset raiteillaan.


      • sottis
        Psykoosista toipunut kirjoitti:

        että on tehtävä työtä, jossa ollaan ihmisten kanssa. Ei ole aikaa ja mahdollisuuksia alkaa miettiä omiaan, kun on jatkuvasti kontaktissa muiden kanssa. Muut ihmiset pitävät ajatukset raiteillaan.

        Niinhän se taitaa olla että muut ihmiset vie ajatukset pois omasta itsestä. Muihin ihmisiin keskittyminen on parempi kuin itseensä käpertyminen ja omien ongelmien tuijottaminen.

        SItten tyhmä kysymykseni: entäs jos ei ole luonteeltaan sosiaalisesti niin kovin pätevä, mutta haluaisi tehdä työtä ihmisten kanssa. Voiko siihen oppia vai onko se hiljaiselle ja epävarmalle ihmiselle henkisesti liian rankkaa? On varmaan ihan henkilökohtasta, mutta kuitenkin


      • psykoosista toipunut
        sottis kirjoitti:

        Niinhän se taitaa olla että muut ihmiset vie ajatukset pois omasta itsestä. Muihin ihmisiin keskittyminen on parempi kuin itseensä käpertyminen ja omien ongelmien tuijottaminen.

        SItten tyhmä kysymykseni: entäs jos ei ole luonteeltaan sosiaalisesti niin kovin pätevä, mutta haluaisi tehdä työtä ihmisten kanssa. Voiko siihen oppia vai onko se hiljaiselle ja epävarmalle ihmiselle henkisesti liian rankkaa? On varmaan ihan henkilökohtasta, mutta kuitenkin

        Samaa olen pohtinut pitkään omalla kohdallani ja päätynyt siihen ettei voi tietää ennenkuin kokeilee. Luokassa opettaja on se, joka on äänessä, ei avustajan tarvitse olla erityisen puhelias. Luulisin, että tärkeintä on, että huomaa avun tarpeen ja on aina valmis auttamaan.


      • en ymmärrä
        psykoosista toipunut kirjoitti:

        minulle lääkäri sanoi aika suoraan, että ihmissuhdeammateista ei kannattaisi haaveilla, vaan harkita esim. konttoristin ammattia tai jotain vastaavaa. Hän oli siis sen osaston lääkäri, jossa olin hoidossa. Terapeuttini taas on kannustanut minua sille alalle, josta olen kiinnostunut.

        Itse olen ainakin psykoosista toipunut niin hyvin, että en usko että mitään ammattirajoitteita on. No mielisairaanhoitajaksi en mene, koska en halua samoista harhoista kärsiviä joka päivä nähdä, voi olla liian raskasta ja tarttua tuo psykoottinen ajattelu vielä.

        Miksi ihmesuhdeammatit olisivat liikaa, itse olen ainakin toipunut ja pää & tunne-elämä on kunnossa ja tunnen että pystyn siihen mihin ennen psykoosiakin? Lääkärit nyt koittaa usein tärkeillä ja yleensäkin tapana on latistaa ihmisiä. Osa psykoosin kokeneista ei palaudu ennalleen ja lääkärit helposti yleistää.

        Psykoosi on episodi, jossa ajatus menee liian pitkälle, eräänlaista itsensä aivopesua ja itsesuggestiota, jossa alitajunta ottaa lopulta vallan ja alkaa luoda merkityselämyksiä, mutta jonka jälkeen voi palautua täysin ennalleen. Uuden psykoosin voi toki saada, mutta kun psykoosiin johtaneita asioita ei ala kelata samanaisella intensiteetillä ja etsiä merkityselämyksiä niin sen uusimiselta voi hyvin välttyä. Itse elän aivan kuin ennen psykoosia ja olen mieleltäni yhtä terve. Tiettyjen asioiden liika pähkäily ja samanaikainen kova stressi voivat laukaista psykoosin uudelleen, mutta kun näihin mielelle vaarallisiin ajatuksiin ei liikaa uppoudu ja hieman valvoo ja seuraa ajatuksiaan, niin sairastumisriski ei ole sen suurempi kuin ennen ensimmäistä psykoosiakaan. Jos tälläisen psykoosin mahdollisuuden olisi tiedostanut ennen sitä, ajattelullaan olisi voinut estää psykoosiin joutumisen. Ongelmana vain on se että ensimmäiseen psykoosiin joudutaan helposti juuri siitä syystä ettei sen mahdollisuutta osata ottaa huomioon. Uusiutuva psykoosi taas johtuu yleensä siitä ettei psykoottisesta ajattelusta olla _oikeasti_ kokonaan päästy eroon, vaan lääkehoidosta huolimatta ajattelu on urautunut psykoottiseksi. Eli takaraivossa on maaginen elämänasenne, uskonnolliset pelot, vainoajatukset ym. psykoosin harha-ajatukset, jotka ovat liikaa mietittynä psyykeelle vaarallisia, varsinkin jos taustalla on veilä koaa stressiä.

        Säännölliset elämäntavat; lepo, ruokailut, rentoutuminen, kuntoilu ovat tietenkin hyödyksi, mutta yksin niistä psykoosi ei laukea, vaan siihen tarvitaan kasvava keskittyminen psykoottiseen ajatteluun ja merkityksen metsästykseen. Tästä psyyke rasittuu ja lopulta ajaudutaan psykoottiseen tilaan eli psykoosiin.

        Älä etsi "maagisia" merkityksiä asioista ja elä terveellisesti niin psykoosin todennäköisyys tai uusimisen todennäköisyys laskee huomattavasti.

        Itse olen ainakin ennen psykoosia ja nyt tervehdyttyäni sen jälkeen pitänyt itseäniu psyykkisesti aivan normaalina. Psykoosi oli vain liiallisesta psyykkeelle vaarallisesta pohtimisesta ja samanaikaisesta kovasta stressistä johtuvaa.

        En ole siis mielestäni kroonisesti psykoosia sairastava, psyykkisesti sairas eli mielisairas ihminen joka nyt vain elää suvantovaihdetta, vaan olen terve joka voi joutua toki psykoosiin uudelleenkin mikäli alkaa psykoottisia ajatuksia kelata samalla intensiteetillä kuin aiemmin. Mietitte vain mitä ajattelette ainakin enemmässä määrin ja pysytte terveinä.
        Psyoottisista ajatusrakennelmista pääsee irti kun niitä ei vahvista, näin aivojen psykoottisista moottoriteistä eli vahvoista hermoyhteyksistä ajattelun puutteestä tulee hiljaisia sivuteitä, ja normaalit yhteydet vahvistuvat. Näin aivot korjaavat itseään.


      • Ystäväsi
        kysymys. kirjoitti:

        Jos viestisi perusteella arvaan, että haluat ihmissuhdetyötä, niin olet osittain oikeassa ja osittain väärässä. Vilpitön halu ja aito empaattinen ymmärtäminen heikompien auttamiseksi tarvitsee tuota asennetta. Olen itse jo vuosikymmeniä työelämässä pyörineenä kokenut kaikenlaista. Olen myös läpikäynyt psykoosin. Se on kauhea kokemus. Siitä voi myös toipua täysin. Se tietenkin riippuu sairauden laadusta ja näitä mielenterveyshäiriöitäkään ei voi yleistää. Oman elämänkokemukseni perusteella voin sanoa, että kuka tahansa voisi ajautua psykoosiin. Jos elämäntilanne pitkään ajautuu yrittämisen ja yrittämisen jälkeen umpikujaan, eikä ympärillä ole yhtään ymmärtäjää vaan aina lisää vaatijoita. Kuinkas käy? Ei kukaan meistä voi olla loputon dudarselspupu. Akku loppuu.
        Omien kokemusteni pohjalta arvioisin, että älä pyri kuitenkaan ihmissuhdetyöhön muutamaan vuoteen. Tosin aikavähän on olemassa töitä, jotka eivät lopulta kuitenkin ole ihmissuhdesellaisia. Herraparatkoon kauppojen kassatytöt. No sama se on tehtaissa. Me "auttajasyndrooman" omanneet ihmiset emme koskaan pääse eroon herkkyydestämme. Mielestäni meidän herkkisten pitää kuitenkin oppia elämään omaa elämäämme ja oppia antamaan itsellemme arvo. Emme pysty muuhun, kuin ahkeroimaan parhaan kykymme mukaan. Onpa se työ mitä hyvänsä. Itse olen kaikissa työyhteisöissä törmännyt samaan ongelmaan- aina jotakuta kiusataan, enkä kestä katsoa sivusta. Kun ei minulla ole kykyä liittyä kiusaajien kaartiin, niin ongelmia tulee. Tämä nyt on yhden ihmisen tarinaa, mutta jospa siitä olisi kysyjälle jotain hyötyä.

        Minä olen ihmissuhde työssä vaikka sairastin psykoosin. Tykkään olla ihmisten kanssa. En sillai että on kamalasti ihmisiä ympärillä vaan kun autettavat ja pomot ovat paikalla. Kas kun niiltä saa voimaa ja ennenkaikkea seuraa. En tykkää olla yksin. Työskentelen nuorten parissa, niissä on välittömyyttä ja he ovat täynnä elämää. Antakaa mennä, siitä se!


      • Ajatuksiaaa
        Ystäväsi kirjoitti:

        Minä olen ihmissuhde työssä vaikka sairastin psykoosin. Tykkään olla ihmisten kanssa. En sillai että on kamalasti ihmisiä ympärillä vaan kun autettavat ja pomot ovat paikalla. Kas kun niiltä saa voimaa ja ennenkaikkea seuraa. En tykkää olla yksin. Työskentelen nuorten parissa, niissä on välittömyyttä ja he ovat täynnä elämää. Antakaa mennä, siitä se!

        Hei,kerroitko hakeutuessasi opintoihin että olet sairastanut psykoosin?


    • Menee paremmin

      Sairastin psykoosin 2 vuotta sitten. Se oli vaikein psykoosi mitä on olemassa. Ajattelin etten enää koskaan tee töitä ja ole normaali ihminen. Olin varma siitä. Nyt olen koulussa ja valmistun viikon päästä. Koulu meni tosi hyvin ja työpaikka tiedossa. EN olisi ikimaailmassa uskonut. Mitään harhoja ei ole. Halusin vaan kirjoittaa Sinulle ja rohkaista. Ammatinvalinnaksi suosittelen Sinulle sitä mikä TUNTUU hyvälle. Niin minäkin tein. Pärjäät kyllä!

      • sottis

        Tämä ketju löytyi vielä täältä. Kiitos vastauksista, jotka olivat varsin rohkaisevia! Ensimmäisestä psykoosista tulee neljä vuotta. Sittemmin sairastuin uudestaan, mutta lievemmin kuin ekalla kertaa. Lääkitys on aloitettu ja olo nyt suht normaali.

        Silti mielessä on pieni pelko siitä, että sairastun taas ja pahemmin. En ole saanut selvitettyä vielä itselleni kaikkea psykoosiin liittyvää, ja tiedän, että vanha teoriani, joka ajoi minut psykoosiin, on yhä hengissä jossain mielen perukoilla. En enää osaa valehdella itselleni, en jaksa selitellä kaikkea kokemaani olemattomaksi. Enkä kykene löytämään kaikille kokemilleni asioille hyviä selityksiä. Siispä jäljelle jää ajatusmalli, joka on niin ahdistava ja pelottava, että mieleni ei kestä sitä sairastumatta.

        Työnteko on ollut minulle se juttu, joka pitää kiinni arjessa ja todellisuudessa. En ole vielä opiskellut ammattia, mutta töissä olen ollut. Koen kyllä, että psykoosi on aika reippaasti rajannut pois ammatteja, joihin en voi enkä edes halua opiskella. On kuitenkin vaikea keksiä mitään mielekästä ammattia, joka ei olisi kovin kuormittava. Hyviä ideoita otetaan vastaan :)


    • taidetta

      Itse en ainakaan pystyisi kaikkeen, mutta valitsinkin kulttuurialan. Vähän enemmän vapautta.

    • 6lj44ed

      Jos haluat lainsäädännön tasolla tietää, niin kyllähän virallisesti sairastettu psykoosi voi asettaa jotain rajoitteita opiskeluun ja ammatinvalintaan. Rajoitteet liittyvät erityisesti liikenteessä toimimiseen sekä sosiaali- ja terveysalalla toimimiseen. Ne eivät saa estää opiskelijaksi ottamista, jos psykoosin aiheuttama este voidaan kohtuudella poistaa tai jos ihminen pystyy todistamaan, ettei kohonneesta psykoosiriskistä aiheudu merkittävää vaaraa potilasturvallisuudelle tai esim. liikenteelle. Tietenkin myös vaikuttaa, miten vaikea psykoosisairaus on kyseessä. On eri asia sairastaa ohimenevä lyhytkestoinen psykoosi kuin skitsofrenia. Skitsofreenikot eivät saisi edes verta luovuttaa, koska näillä vajakeilla eli sosiaali- ja terveysalan lainsäädäntöä tekevillä järjenjuoksultaan erittäin vakavasti puutteellisilla henkilöillä on jokin kuvitelma, että pieni stressitason nousu aiheuttaa suoraan itsessään psykoosiriskin merkittävän kohoamisen. Olisikin mahdoton ajatus, että skitsofreenikot kestäisivät ylipäätään muutakaan elämää, saati sitten työelämää, joka nostaa pikkuisen silloin tällöin niitä kamalia ja paheellisia kehon stressihormonitasoja. Mutta lyhytkestoinen psykoosi vielä menee varmasti, kunhan hankit lääkärintodistuksen, kun haet esim. bussikuskiksi ja todistat ettei moinen toistu.

    • spalataan

      Ei vaikuta mihinkään. Kun glunssa on pois se on pois. Jatketaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe