Lavatanssijoiden apua kaivataan!

Bändiläinen

Hei nyt tarvitsisin pikaisesti listausta kappaleista, joita voisimme esittää bändin kanssa keikalla teidän tanssijoiden iloksi. Esim. masurkkakappaleista ei hajuakaan mitä olemassa edes!

Meillä on tällä hetkellä ohjelmistossa jo ainakin: Valssi, hidas valssi, humppa, jenkka, trioli, tango, samba, beat, fox, iskelmä, rock, pop. Haussa olisi nyt polkka, masurkka, rumba, cha cha, salsa, yleisesti lattaribiisit jne... Mitä kaikkea muuta tarvitaan?

Tavoitteena olisi tanssivan kansan kokonaisvaltainen viihdyttäminen ja että joka sorttia olevaa tanssilajia löytyy varmasti ohjelmistosta jos sitä joku pyytää.

Kertokaa myös mitä kaikkia tanssilajeja / musiikkilajeja tanssiorkesterin pitäisi hallita teidän mielestänne ja niihin sopivia kappaleita, eli ihan pitkää listaa, jossa kappaleiden nimet ja mielellään kuka levyttänyt.

Kiitos avusta jo etukäteen!

46

9212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soittaja...

      vetää masurkkana "Lentävän kalakukon" ja hyvin toimii!

    • tanssijussi

      Kyll nyt jo masurkat ja muut poloneesit voi unohtaa täysin.. ottakaa meneviä lattareita tilalle
      esimi huanesii ja vastaavaa terävätempoista cha cha kuubalaisittain
      ja siihen suuntaan,
      saadaan nuoria lavalle tanssimaan ja pois diskoista.

      • salsaman

        Ensiksikin pyydettiin nimenomaan masurkkaa. Mistä tiedätte ettei ko yhtyeellä ole tarjoamaanne musiikkityyliä jo ennestään.

        Toiseksi. Ei nuorten tanssipaikkoihin saaminen toimi edes ko lattarimusalla. Ei varsinkaan nuorten miesten mukaan saaminen onnistu. Lattarit (salsa, merengue, reggeaton, mambo, sambic ym) tanssittuna oikein musiikin mukaan ovat paljon vaativampia kuin muut pari- ja yksintanssit. Jive vieläkin vaativampaa.

        Ainoa ryhmä joita ko musiikkityyli vetää mukaansa on lähes yksinomaan ikäluokka 18-30 v nuoret naiset. Ja hekin vain erilaisilla tanssikoulujen ja iltakoulujen kurssien tunneilla. Tämän voin sanoa omasta kokemuksestani. Tunneilla joissa käyn olen ainoana miehenä kummajainen 20-30 naisen joukossa. Meno on reipasta hikiliikuntaa tanssin muodossa.


    • Vaino Harha

      että nuorten Tanssi-Ameriikan henkilökohtaiset eli erittäinkin pitkälti mielivanhaintanssimusiikkilöydöksiäni on tuossa
      http://www.geocities.com/vaino.harha/Vanhaintanssimusiikkia.asx
      vanhaintanssivaatekaappiini vertailtuna yhtä sekaisessa järjestyksessä ja sieltä, mistä nuo tulivat, löytynee lisää kenen tahansa muun latinalaisen Tanssi-Ameriikan mielivanhaintanssimusiikkia, mikäli hänen mielestään siinä ei yhtään mielivanhain- tahi -nuortentanssimusiikkiakaan ollut, mikä toki on jopa omastakin mielestäni täysin mahdollinen ja siten suositeltava vanhaintanssiskenaariona: nythän on hyvinkin pitkälti niin, että etenkin sekä mieli- että lenpi- ja muista niihin kokolailla ja parhaassakin tapauksessa kenen tahansa toimesta verrattavissa olevista sekä nuorten että vanhain tanssiasioista ollaan etenkin näissä vanhaintanssipiireissä omien kokemusteni mukaisesti enemmän tahi vähemmän sulassa vanhaintanssisovussa täysin päinvastaista mieltä allekirjoittaneenkin kanssa.

      • Vanhaintanssimusakaapista

        Tuota Manha de carnavalia oon kuunnellu viimeaikoina aina tätä foorumia selaillessa.


    • tankoo

      Muita kuuntelemalla saa aika hyvän käsityksen siitä, mistä pidetään. Esim Finlanders ja T Metsäketo ovat monipuolisia tanssiorkestereita. Mielestäni voisi ohjelmissa olla enemmän usa/englantilaisia ikivihreitä hitaana sovituksena. Ja tankoa tietysti silloin tällöin.

      • M.,,,

        M eikä T Metsäketoa?


    • Lavatanssija

      Ensinnnäkin teillä on aika heikossa kantimessa yleensä homma jos pitää nettipalstalla kysellä että mitä tanssipaikoilla soitellaan? Ei millään pahalla mutta kannattaisi ensin aloittaa siitä että tutustutte vähän lavoihin ja lavatanssiin yleensäkin ja mielellään tanssitte itsekin niin oma kokemus jo paljon kertoo! Hämmästyttävän harva tanssimuusikko toisaalta osaa itse tanssia edes auttavasti joten tässä ette liene poikkeusta tee. (oletan)
      Hyviä orkestereita joiden keikalle kannattaa mennä katselemaan hommaa, on esim. seuraavat:

      Pekkaniskan pojat
      Charles Plogmannin Tommys-orkesteri
      Tomi Markkolan orkesteri
      Martti Metsäkedon orkesteri
      Channel four
      Norolan pojat
      Väriloiste
      Teemu Harjukarin orkesteri

      Tässä vain muutama!


      Muuten voisin sanoa tosta listastanne että tanssipaikoilla ei soiteta poppia. Ne kuuluu ravintolakeikoille ja klubi-iltoihin ne poppibiisit! Musiikin pitää olla ennen kaikkea tanssittavaa, Se on kaiken a ja o! Triolit menee nipin napin mutta eivät oikein ole kunnollista tanssimusaa. Beat on yleistynyt mutta sitäkään ei kannata liikaa viljellä kork. 1-2 paria illassa!

      Hyvä tanssi-ilta setti vois olla suunnilleen seuraavanlainen olettaen että kaksi orkesteria yhteensä soittaisi nämä illan aikana:

      Humppa
      valssi
      tango
      foksi
      jive
      jenkka
      polkka ainakin pyydettäessä
      masurkka ainakin pyydettäessä
      cha cha
      samba
      rumba
      rock
      iskelmä/bugg
      hidas valssi
      boogie tai swing
      hitaat/beat

      Biisiehdotuksia:

      Sanon esimerkin vain yhteenlajiin koska niitä muusikot ei aina osaa valita oikein:

      Iskelmä/bugg: Matti ja Teppo, Hani hani
      Eini, Mua kohtele näin
      Saija Tuupanen, sadetta ootan
      Paula Koivuniemi, Kuuntelen Tomppaa
      Mamba, Sä oot historiaa


      Jos olette yksin keikalla, soitelkaa peruskamaa mutta hommatkaa taukolevy josta soi niitä musalajeja joita ette soita setillä! Älkää ikinä tehkö niinkuin jotkut kaikkein typerimmät ja ammattitaidottomimmat orkesterit että ensin vedätte melkein koko setin beattia ja foksia ja sitten tauolle mennessä pistätte soimaan taukolevyn josta tulee beattia ja foksia...

      ...ja se poppi tosiaan niin johonkin laivakeikoille tai klubi-iltoihin mutta ei tanssipaikalle!

      • lavatanssija

        Kouvolan masurkka

        maalaismasurkka

        lentävä kalakukko

        kotiseutu pohjolassa


        säveltäjiä en tiedä mutta eiköhän googlettamalla löydy!


      • Mamban "Sä oot historiaa" on kylläkin boogie-musaa.

        Mattia ja Teppoa ei kauheasti kannattaisi soitella. Useimmat biisit liian nopeata, yksitoikkoista mättämistä tyyliin: "Kaapin takana on nainen".


      • = hambo
        lavatanssija kirjoitti:

        Kouvolan masurkka

        maalaismasurkka

        lentävä kalakukko

        kotiseutu pohjolassa


        säveltäjiä en tiedä mutta eiköhän googlettamalla löydy!

        Kotiseutu Pohjolassa (Horgalåten från Hanebo) ei ole masurkka, vaan hambo.

        Soisi hamboakin kyllä tanssilavoilla soitettavan, osaajia löytyy.


      • Bändiläinen

        No niinpä niin... Ollaankin tähän asti soiteltu pääasiassa baarikeikkoja ja niihin ohjelmistomme on ollut oikein hyvä ja paljon on saatu kehuja. Olemme aloittaneet aika vasta ja mielisimme nyt myös valtaamaan tanssilavoja ja -paikkoja mutta ohjelmiston on oltava ensin kasassa, ettei mene hanke metsään! Sillä tässä kyselläänkin... Ja tiedämme kyllä ettei siellä poppia soiteta, mutta esitin vain mitä ohjelmistossamme on sillä, että haluamme ohjelmistoomme mahd. laajan skaalan, että voimme esiintyä paikassa kuin paikassa, niin että saisin kaikki puuttuvat tanssilajit tietoon...

        Mutta taas kuten aikaisemminkin olen törmännyt, huomaan etteivät edes tanssijat välttämättä tiedä mikä kappale on mitäkin tanssilajia vaan inttävät keskenään. Miten sitten sellainen joka ei tanssi sen voisi tietää?

        Jos tietäisin, luulisitteko että tänne kirjoittelisin???

        Eli toivon siis vaan, että noihin "harvinaisempiin" tanssilajeihin saisin mahdollisimman paljon kappaleita, joista voisin sitten valita. Ja mielellään naissolistille sopivia kappaleita, kiitos... poloneesi, hambo, masurkka hmrh.... ei aavistustakaan minkälaisia, eli kappaleita kiitos, että pääsee treenaamaan. Muuten ollaan aika HEIKOILLA HANGILLA!


      • ed.
        Truehum kirjoitti:

        Mamban "Sä oot historiaa" on kylläkin boogie-musaa.

        Mattia ja Teppoa ei kauheasti kannattaisi soitella. Useimmat biisit liian nopeata, yksitoikkoista mättämistä tyyliin: "Kaapin takana on nainen".

        mitä sillä on väliäö vaikka meneekin boogie-musaan? Kyllä se tuohon mainittuun kategoriaan sopii siitä huolimatta. Ja Matilla ja Tepolla on tosi paljon hyviä bugg-biisejä (kaikesta muusta sälästä huolimatta) että ihan turhaa oli sekin pilkun viilaus.


      • rytmihäiriöt
        Truehum kirjoitti:

        Mamban "Sä oot historiaa" on kylläkin boogie-musaa.

        Mattia ja Teppoa ei kauheasti kannattaisi soitella. Useimmat biisit liian nopeata, yksitoikkoista mättämistä tyyliin: "Kaapin takana on nainen".

        Jos omat kykysi rytmissä pysymiseen ovat vajavaiset, niin ei se tarkoita, että muilla olisi myös sama ongelma. Ääri nopeissa ja hitaissahan ne kyvyt punnitaan :)

        M&T:lla on loistavia biisejä rytmileikittelyyn, tunnelmointiin ja hauskan pitoon.


      • rytmihäiriöt kirjoitti:

        Jos omat kykysi rytmissä pysymiseen ovat vajavaiset, niin ei se tarkoita, että muilla olisi myös sama ongelma. Ääri nopeissa ja hitaissahan ne kyvyt punnitaan :)

        M&T:lla on loistavia biisejä rytmileikittelyyn, tunnelmointiin ja hauskan pitoon.

        ...ongelmia edes hyvinkään nopeiden kanssa.

        Turun kauhukaksosten musa nyt kertakaikkiaan vain on enimmäkseen tappavan tylsää tykittämistä. (Sitäpaitsi Matti tappaa fiiliksen niillä iänikuisilla turhilla maratonhöpinöillään.)

        Kunnon tanssimusaa (rock'n roll jne.) tanssii mielellään nopeastikin -boogiena tai joskus jivenakin ja joitakin myös buggina.

        Kerroinpahan vain oman mielipiteeni, joka on yhteneväinen erittäin monen (taitavan ja kokeneen) tanssituttavani mielipiteiden kanssa.


      • Vaino Harha
        Bändiläinen kirjoitti:

        No niinpä niin... Ollaankin tähän asti soiteltu pääasiassa baarikeikkoja ja niihin ohjelmistomme on ollut oikein hyvä ja paljon on saatu kehuja. Olemme aloittaneet aika vasta ja mielisimme nyt myös valtaamaan tanssilavoja ja -paikkoja mutta ohjelmiston on oltava ensin kasassa, ettei mene hanke metsään! Sillä tässä kyselläänkin... Ja tiedämme kyllä ettei siellä poppia soiteta, mutta esitin vain mitä ohjelmistossamme on sillä, että haluamme ohjelmistoomme mahd. laajan skaalan, että voimme esiintyä paikassa kuin paikassa, niin että saisin kaikki puuttuvat tanssilajit tietoon...

        Mutta taas kuten aikaisemminkin olen törmännyt, huomaan etteivät edes tanssijat välttämättä tiedä mikä kappale on mitäkin tanssilajia vaan inttävät keskenään. Miten sitten sellainen joka ei tanssi sen voisi tietää?

        Jos tietäisin, luulisitteko että tänne kirjoittelisin???

        Eli toivon siis vaan, että noihin "harvinaisempiin" tanssilajeihin saisin mahdollisimman paljon kappaleita, joista voisin sitten valita. Ja mielellään naissolistille sopivia kappaleita, kiitos... poloneesi, hambo, masurkka hmrh.... ei aavistustakaan minkälaisia, eli kappaleita kiitos, että pääsee treenaamaan. Muuten ollaan aika HEIKOILLA HANGILLA!

        eli erittäinkin pitkälti vanhaintanssiartisti on stereotypia eikä siitä tulisi ainakaan vakavasti otettavilla vanhaintanssifoorumeilla edes muutoin niin vakavaa vanhaintanssitunnelmaa keventävässä mielessä keskustella.

        Mitä taasen tulee niitten harvinaisenpien vanhaintanssilajien harjoitteluun: nythän on hyvinkin pitkälti niin, että ne ovat harvinaisenpia nimenomaisesti siitä syystä, koska niin harva vanhaintanssija suostuu niitä vanhaintanssimaan. Ken vanhaintanssimuusikoistakin tätä väitettä hieman ja edes salaa mielessään epäilee, vilkaiskoon seuraavan kerran melko suositulla jenkkasatsillaan, kuinka monta prosenttia niistä vanhaintanssijoista sille parketille jää ja siittä eteenpäin vähemmän suosituilla polkkasatsilla ja kiikun ja kaakun melkein yhtä vähän suositulla hiton nopialla valssi- eli masurkkasatsilla. Tätä taustaa vasten ajateltuna on ilmiselvää, että aloittelevankin vanhaintanssiorkesterin tulisi puhtaisiin vanhaintanssimarkkina-analyyttisiin faktoihin nojautuen ensin hallita helkkarin suuriin vanhaintanssimassoihin siten uppoavien, kuten uppoaa isä äitiin, vanhaintanssilajien soittelu niin, että iskut ovat oikeilla kohdillaan. Tämän jäljestä se vanhaintanssiorkesteri voi toki harkita marginaalivanhaintanssijaryhmien palvelemista joillain harvinaisemmillakin vanhaintanssilajeilla.

        Näitten vanhaintanssipiirienkin ulkopuolelta katsottuna saattaa kieltämättä näyttää siltä, että näissä vanhaintanssipiireissä kaikesta huolimatta näytettäisiin suorastansa kaipaavan po harvinaisten rytmien kokoonpanoja, mutta kyseessä on täydellinen vanhaintanssiharha: näissäkinhän on näissä vanhaintanssipiireissä kuten on missä tahansa muussa piirissä erittäinkin pitkälti niin, että sen piirin vähemmistö pitää itsestään ja vaatimuksineen ylivoimaisesti suurinta älämölöä ja enemmistö yleensä aika hissunkissunvaapulavissun ja kohtalaisen hyvin sitä älämölöä sietää, mikäli sen enemmistön siitä ei elämä sen kummemmin hankaloidu, mutta rajansa se on enemmistönkin sietokyvyllä ja mitäilmeisimminkin siitä johtuu, että näitten harvinaisiin vanhaintanssilajeihin erikoistuneitten vanhaintanssikokoonpanojen keikoilla käy niin vähän vanhaintanssiväkeä, vaikka niitten vanhaintanssikokoonpanojen keikoilla, jotka eivät pyydettäessäkään suostu harvinaista vanhaintanssilajia soittamaan, käy rutosti. Ja mitä pitäisi ajatella siitä vanhaintanssitosiasiasta, että eihän kukaan edes siittä marginaalivanhaintanssijaryhmästäkään näyttäisi muistavan niitten harvinaisten vanhaintanssilajien kipaleitakaan saati niitten esittäjiä?


      • vahvistusta
        Bändiläinen kirjoitti:

        No niinpä niin... Ollaankin tähän asti soiteltu pääasiassa baarikeikkoja ja niihin ohjelmistomme on ollut oikein hyvä ja paljon on saatu kehuja. Olemme aloittaneet aika vasta ja mielisimme nyt myös valtaamaan tanssilavoja ja -paikkoja mutta ohjelmiston on oltava ensin kasassa, ettei mene hanke metsään! Sillä tässä kyselläänkin... Ja tiedämme kyllä ettei siellä poppia soiteta, mutta esitin vain mitä ohjelmistossamme on sillä, että haluamme ohjelmistoomme mahd. laajan skaalan, että voimme esiintyä paikassa kuin paikassa, niin että saisin kaikki puuttuvat tanssilajit tietoon...

        Mutta taas kuten aikaisemminkin olen törmännyt, huomaan etteivät edes tanssijat välttämättä tiedä mikä kappale on mitäkin tanssilajia vaan inttävät keskenään. Miten sitten sellainen joka ei tanssi sen voisi tietää?

        Jos tietäisin, luulisitteko että tänne kirjoittelisin???

        Eli toivon siis vaan, että noihin "harvinaisempiin" tanssilajeihin saisin mahdollisimman paljon kappaleita, joista voisin sitten valita. Ja mielellään naissolistille sopivia kappaleita, kiitos... poloneesi, hambo, masurkka hmrh.... ei aavistustakaan minkälaisia, eli kappaleita kiitos, että pääsee treenaamaan. Muuten ollaan aika HEIKOILLA HANGILLA!

        Sama kappale voi kelvata useamman eri tanssilajin tanssimiseen ja toisaalta kappale voi muuttua tanssijan kannalta hyvin erilaiseksi riippuen siitä miten se soitetaan. Tästä syystä ei ole mitenkään yllättävää että tanssijat eivät ole samaa mieltä siitä mitä tanssilajia jokin kappale on - siihen ei aina ole yksiselitteistä vastausta.

        Minusta haukutte vähän väärää puuta kysellessänne kappaleita usammasta syystä. Ensinnäkin harvinaisten tanssilajien kuten masurkan ja salsan soittaminen ei alussa ole niin hirveän olennaista. Suosionne ei riipu siitä ja ehditte kyllä opetella ne myöhemminkin.

        Toisekseen ei kannata keskittyä pelkästään niihin samoihin kuluneisiin kappaleisiin joita kaikki soittavat ja jotka siten tulevat esimerkkeinä tanssijoille ensimmäisenä mieleen. Muutamien klassikoiden vetäminen keikalla on hyvä koska ne ovat tuttuja ja turvallisia mutta jos bändi soittaa vain niitä niin alkaa haukotuttamaan. Menestystä varten tarvitsette jotain omaa - ei välttämättä itse tehtyä mutta ainakin jotain mitä muut eivät soita.

        Jos yritätte kilpailla monipuolisuudella yritätte jotain mihin teillä selvästi ei vielä ole rahkeita. Tanssijan kannalta ei paljoa lämmitä jos soitatte salsan joka ei salsagurujen mielestä kuulosta oikealta ja on lopuille liian vaikea kuten vaikkapa liian nopea. Keskittykää mieluummin laatuun ja tehkää perusasiat hyvin. Useat suositut orkesterit lavoilla eivät ole itseasiassa mitenkään supermonipuolisia. Ne vain soittavat hyvää tanssittavaa musiikkia ja yleensä joko omia tai muuten vain harvinaisempia biisejä joita muut eivät soita. Niillä jotka keskittyvät monipuolisuuteen on rautainen ammattitaito siitä miten eri lajit soitetaan ja sitä ei kukaan täällä voi teille opettaa. Se puoli ei ole biisien tietämisestä kiinni!


      • Bändiläinen
        vahvistusta kirjoitti:

        Sama kappale voi kelvata useamman eri tanssilajin tanssimiseen ja toisaalta kappale voi muuttua tanssijan kannalta hyvin erilaiseksi riippuen siitä miten se soitetaan. Tästä syystä ei ole mitenkään yllättävää että tanssijat eivät ole samaa mieltä siitä mitä tanssilajia jokin kappale on - siihen ei aina ole yksiselitteistä vastausta.

        Minusta haukutte vähän väärää puuta kysellessänne kappaleita usammasta syystä. Ensinnäkin harvinaisten tanssilajien kuten masurkan ja salsan soittaminen ei alussa ole niin hirveän olennaista. Suosionne ei riipu siitä ja ehditte kyllä opetella ne myöhemminkin.

        Toisekseen ei kannata keskittyä pelkästään niihin samoihin kuluneisiin kappaleisiin joita kaikki soittavat ja jotka siten tulevat esimerkkeinä tanssijoille ensimmäisenä mieleen. Muutamien klassikoiden vetäminen keikalla on hyvä koska ne ovat tuttuja ja turvallisia mutta jos bändi soittaa vain niitä niin alkaa haukotuttamaan. Menestystä varten tarvitsette jotain omaa - ei välttämättä itse tehtyä mutta ainakin jotain mitä muut eivät soita.

        Jos yritätte kilpailla monipuolisuudella yritätte jotain mihin teillä selvästi ei vielä ole rahkeita. Tanssijan kannalta ei paljoa lämmitä jos soitatte salsan joka ei salsagurujen mielestä kuulosta oikealta ja on lopuille liian vaikea kuten vaikkapa liian nopea. Keskittykää mieluummin laatuun ja tehkää perusasiat hyvin. Useat suositut orkesterit lavoilla eivät ole itseasiassa mitenkään supermonipuolisia. Ne vain soittavat hyvää tanssittavaa musiikkia ja yleensä joko omia tai muuten vain harvinaisempia biisejä joita muut eivät soita. Niillä jotka keskittyvät monipuolisuuteen on rautainen ammattitaito siitä miten eri lajit soitetaan ja sitä ei kukaan täällä voi teille opettaa. Se puoli ei ole biisien tietämisestä kiinni!

        No... eipä täältä taas näytä apua saavan.

        Turha sitte tulla keikoilla itkemään kun ei ole yhtäkään polkkaa ohjelmistossa.

        Meiltä nimittäin sitä jopa ravintolassa (baarissa) on pyydetty soittamaan niin nolo sanoa, ettei löydy... Ja ihan saletti on, että jos lavalla sanoo, ettei ole polkkaa ollenkaan, niin ei tarvitse enää toista kertaa mennä. Vakiokävijät ovat paikalle kallisarvoisia kanta-asiakkaita ja jos sellainen sanoo, että huono bändi kun ei ole ohjelmistossa polkkaakaan, niin laittavat kyllä korvan taakse!

        Ja voin kertoa, että meillä on muuten täysin hallinnassa tahdit ja rytmit ja jo olevat tanssilajit. Osaamme kyllä soittaa ne. Eli nuo "harvinaisemmat" lajit on vain ne mitä puuttuu. Eli ei tarvitse arvostella kun ette ole kuulleet miten hyvin meiltä nuo muut taittuvat. Sillä tässä skaalaa olisi tarkoitus laajentaa, kun lisää haastetta halutaan ja lisäksi jos joku pyytää harvinaisempaa niin ei tarvitsisi sanoa, ettei meillä ole!

        Ja monipuolisuudesta sen verran että nykyisellä ohjelmistollamme olemme baareissa ja ravintoloissa saaneet todella hyvää palautetta juuri siitä, että soitamme niin monipuolista musaa, siis kappaleita, joita muut tanssiorkesterit harvoin soittavat!

        Mutta heti kun mennään vähänkään sellaiseen paikkaan, jossa käy ihan "oikeita tanssijoita", niin nurina alkaa siitä, ettei ole polkaa tai masurkkaa tms. noita mitä puuttui. Muilta osin ohjelmistomme on saanut kiitosta.

        Että jos nyt oikeiden tanssijoiden mielipidettä tässä kysytään ja vastaus on täällä että ei niitä tarvitse olla ohjelmistossa, niin miten h---vetissä niitä aina sitten keikoilla kuitenkin joku ruinaa??? Ja sitten alkaa huuto kun niitä ei ole.

        Teitähän tässä nyt yritetään palvella. Olisitte tyytyväisiä kun joku orkesteri on oikeesti kiinnostunut mitä tanssijat haluavat eikä soittele vaan mitä itse huvittaa.

        Ja tuo nimiartisteihin vertaaminen on mielestäni tässä vaiheessa hölmöä, koska jostakinhan se oman jutun tekeminen on aloitettava. Niin varmaan hekin ovat aloittaneet kaikkien tuntemilla kappaleilla ja siirtyneet myöhemmin omiin... Parempihan se on lavalla pyydettäessä soittaa vaikka joku kulunutkin polkka tai masurkka kuin sanoa, ettei meillä niitä ole ollenkaan ohjelmistossa.


      • vahvistusta
        Bändiläinen kirjoitti:

        No... eipä täältä taas näytä apua saavan.

        Turha sitte tulla keikoilla itkemään kun ei ole yhtäkään polkkaa ohjelmistossa.

        Meiltä nimittäin sitä jopa ravintolassa (baarissa) on pyydetty soittamaan niin nolo sanoa, ettei löydy... Ja ihan saletti on, että jos lavalla sanoo, ettei ole polkkaa ollenkaan, niin ei tarvitse enää toista kertaa mennä. Vakiokävijät ovat paikalle kallisarvoisia kanta-asiakkaita ja jos sellainen sanoo, että huono bändi kun ei ole ohjelmistossa polkkaakaan, niin laittavat kyllä korvan taakse!

        Ja voin kertoa, että meillä on muuten täysin hallinnassa tahdit ja rytmit ja jo olevat tanssilajit. Osaamme kyllä soittaa ne. Eli nuo "harvinaisemmat" lajit on vain ne mitä puuttuu. Eli ei tarvitse arvostella kun ette ole kuulleet miten hyvin meiltä nuo muut taittuvat. Sillä tässä skaalaa olisi tarkoitus laajentaa, kun lisää haastetta halutaan ja lisäksi jos joku pyytää harvinaisempaa niin ei tarvitsisi sanoa, ettei meillä ole!

        Ja monipuolisuudesta sen verran että nykyisellä ohjelmistollamme olemme baareissa ja ravintoloissa saaneet todella hyvää palautetta juuri siitä, että soitamme niin monipuolista musaa, siis kappaleita, joita muut tanssiorkesterit harvoin soittavat!

        Mutta heti kun mennään vähänkään sellaiseen paikkaan, jossa käy ihan "oikeita tanssijoita", niin nurina alkaa siitä, ettei ole polkaa tai masurkkaa tms. noita mitä puuttui. Muilta osin ohjelmistomme on saanut kiitosta.

        Että jos nyt oikeiden tanssijoiden mielipidettä tässä kysytään ja vastaus on täällä että ei niitä tarvitse olla ohjelmistossa, niin miten h---vetissä niitä aina sitten keikoilla kuitenkin joku ruinaa??? Ja sitten alkaa huuto kun niitä ei ole.

        Teitähän tässä nyt yritetään palvella. Olisitte tyytyväisiä kun joku orkesteri on oikeesti kiinnostunut mitä tanssijat haluavat eikä soittele vaan mitä itse huvittaa.

        Ja tuo nimiartisteihin vertaaminen on mielestäni tässä vaiheessa hölmöä, koska jostakinhan se oman jutun tekeminen on aloitettava. Niin varmaan hekin ovat aloittaneet kaikkien tuntemilla kappaleilla ja siirtyneet myöhemmin omiin... Parempihan se on lavalla pyydettäessä soittaa vaikka joku kulunutkin polkka tai masurkka kuin sanoa, ettei meillä niitä ole ollenkaan ohjelmistossa.

        No okei, polkka on hyvä osata. Ja vielä enemmän cha cha, jos katsotaan sitä listaa teiltä puuttuvista tansseista. Molempia löytyy kokoelmalevyiltä kirjastosta mutta valitettavasti molemmat ovat myös pahimpia esimerkkejä tanssilajeista joissa liian monet orkat veivaavat niitä iänikuisia samoja biisejä. En siis menisi varsinkaan niissä luottamaan kenenkään tanssijan heittämiin esimerkkeihin. Kokoelmiltakin voi löytää vähemmän soitettuja biisejä. Tai ehkä teidän kannattaa kysyä niitä biisejä ja sitten välttää soittamasta nimenomaan niitä.

        Masurkka on bonusta mutta en oikeasti pitäisi sitä kovin olennaisena ja harva lavalla edes keksii pyytää salsaa. Salsan soittamisesta hyvin voi kyllä saada plussaa ahkerilta harrastajilta jotka sitäkin osaavat, ei siinä mitään.

        En pitäisi lavoilla jokaisen toiveen täyttämistä mitenkään olennaisena. Minusta bändin ei tarvitse olla mikään jukeboksi kunhan soittaa hyvää musiikkia. Jokaista valittajaa kohti on 100 muuta asiakasta ja he voivat olla ihan tyytyväisiä tarjontaan ja harmitella jos valittajan toive esoteerisesta tanssista menee läpi. Lavabändin ammattitaitoon kuuluu minusta joskus jättää "huonot" toiveet huomiotta. Joskus on saattanut käydä esimerkiksi niin että toiveiden vuoksi bändi on soittanut vaikkapa polkat, jenkat, humpat ja masurkat peräkkäin ja sille hyvin harva tanssija huutaa hurraata vaikka monipuolisesta tanssimusiikista pitäisikin.

        Tuskin sinä tosiaan täältä haluamaasi apua saat. Ensinnäkin tämä on toisaalta sinun työtäsi josta saat palkkaa ja toisaalta tämä on enimmäkseen vittuilufoorumi jossa asiallista keskustelua on vähän. Kokeile www.muusikoiden.net tai www.tanssi.net josko siellä tärppäisi paremmin.


      • buggan ystävä
        Truehum kirjoitti:

        ...ongelmia edes hyvinkään nopeiden kanssa.

        Turun kauhukaksosten musa nyt kertakaikkiaan vain on enimmäkseen tappavan tylsää tykittämistä. (Sitäpaitsi Matti tappaa fiiliksen niillä iänikuisilla turhilla maratonhöpinöillään.)

        Kunnon tanssimusaa (rock'n roll jne.) tanssii mielellään nopeastikin -boogiena tai joskus jivenakin ja joitakin myös buggina.

        Kerroinpahan vain oman mielipiteeni, joka on yhteneväinen erittäin monen (taitavan ja kokeneen) tanssituttavani mielipiteiden kanssa.

        Tässäpä sitten erään kokeneen (taitavuudesta en mene itse sanomaan mitään) mielipide.

        Toki "sä oot historiaa" -kappale sopii myös boogieen, mutta ei minusta ole väärin ilmoittaa kappaletta buggana. Nykyään monet orkesterit ilmoittavat buggaa ja sitten tulee todella tylsää iskelmämössöä, jota tietysti buggana voi pistellä, mutta mitään svengaavuutta niistä ei useimmista löydy. Että sinänsä Lavatanssijan ehdotukset bugg-biiseistä olivat erinomaisia. Mikäänhän ei estä tuota kappaletta tanssimasta boogiena ja niin minäkin saatan sen tanssia, jos on paljon tilaa. Ahtaammassa bugg on taas parempi varsinkin jos tanssii stand-alueella paikallaan.


      • nietokset
        Bändiläinen kirjoitti:

        No... eipä täältä taas näytä apua saavan.

        Turha sitte tulla keikoilla itkemään kun ei ole yhtäkään polkkaa ohjelmistossa.

        Meiltä nimittäin sitä jopa ravintolassa (baarissa) on pyydetty soittamaan niin nolo sanoa, ettei löydy... Ja ihan saletti on, että jos lavalla sanoo, ettei ole polkkaa ollenkaan, niin ei tarvitse enää toista kertaa mennä. Vakiokävijät ovat paikalle kallisarvoisia kanta-asiakkaita ja jos sellainen sanoo, että huono bändi kun ei ole ohjelmistossa polkkaakaan, niin laittavat kyllä korvan taakse!

        Ja voin kertoa, että meillä on muuten täysin hallinnassa tahdit ja rytmit ja jo olevat tanssilajit. Osaamme kyllä soittaa ne. Eli nuo "harvinaisemmat" lajit on vain ne mitä puuttuu. Eli ei tarvitse arvostella kun ette ole kuulleet miten hyvin meiltä nuo muut taittuvat. Sillä tässä skaalaa olisi tarkoitus laajentaa, kun lisää haastetta halutaan ja lisäksi jos joku pyytää harvinaisempaa niin ei tarvitsisi sanoa, ettei meillä ole!

        Ja monipuolisuudesta sen verran että nykyisellä ohjelmistollamme olemme baareissa ja ravintoloissa saaneet todella hyvää palautetta juuri siitä, että soitamme niin monipuolista musaa, siis kappaleita, joita muut tanssiorkesterit harvoin soittavat!

        Mutta heti kun mennään vähänkään sellaiseen paikkaan, jossa käy ihan "oikeita tanssijoita", niin nurina alkaa siitä, ettei ole polkaa tai masurkkaa tms. noita mitä puuttui. Muilta osin ohjelmistomme on saanut kiitosta.

        Että jos nyt oikeiden tanssijoiden mielipidettä tässä kysytään ja vastaus on täällä että ei niitä tarvitse olla ohjelmistossa, niin miten h---vetissä niitä aina sitten keikoilla kuitenkin joku ruinaa??? Ja sitten alkaa huuto kun niitä ei ole.

        Teitähän tässä nyt yritetään palvella. Olisitte tyytyväisiä kun joku orkesteri on oikeesti kiinnostunut mitä tanssijat haluavat eikä soittele vaan mitä itse huvittaa.

        Ja tuo nimiartisteihin vertaaminen on mielestäni tässä vaiheessa hölmöä, koska jostakinhan se oman jutun tekeminen on aloitettava. Niin varmaan hekin ovat aloittaneet kaikkien tuntemilla kappaleilla ja siirtyneet myöhemmin omiin... Parempihan se on lavalla pyydettäessä soittaa vaikka joku kulunutkin polkka tai masurkka kuin sanoa, ettei meillä niitä ole ollenkaan ohjelmistossa.

        Jos rytmit ja bisien nopeudet kohdallaan niin hyvä! Kaikilla ei ole. Pulliskopiobändejä sekä beatia on tässä maassa jo aivan liikaa. Selkeää peruskamaa ja joitakin uusia tai vähemmän soitettuja biisejä mukaan. Matulla ja Tepulla löytyy ihan hyviä hitaita, eivät kaikki ole pelkkää ränttätänttää. Tässä jotain biisejä.

        Rumbaa (M&T) Jos olet onnellinen, Et voi tulla rajan taa. Finlanders: Hiljaiset sillat, Sieluni kaunis Maria, Elämä on kaunis – Kari Vepsä.
        Masurkka: Joulupukki (sopii jouluaikaan) Miljoonamasurkka, Kekrimasurkka, Ullan masurkka, Lentävä kalakukko.
        Polkkaa: Säkkijärvenpolkka, Karjalanpoikia, Linjuripolkka.
        Cha cha chaa: Keinu kanssani (Sway) – Lea Laven, Mustat tanssikengät – Nasma, Ikivanha leikki – Paula Koivuniemi, Mä rytmisi tunnen – Katri Helena, Kylmä kuuma ja kaunis – Eija Kantola, Amor - Finkut.
        Suomisalsaa on vähän: Trasseli Jussin salsa – Matti-Esko, Taas tässä kävi näin – Finkut, Lauantai-ilta – Mamba. Lattareita – Perez Prado, Beny Moré.
        Ylen sivut ja äänilevystö, Suomalaisen musiikin tietokanta. Sieltä löytyy paljon tietoa biisien tekijöistä.

        Taidanpa tulla kuuntelemaan. Missä päin keikkailette?


      • Lavatanssija
        buggan ystävä kirjoitti:

        Tässäpä sitten erään kokeneen (taitavuudesta en mene itse sanomaan mitään) mielipide.

        Toki "sä oot historiaa" -kappale sopii myös boogieen, mutta ei minusta ole väärin ilmoittaa kappaletta buggana. Nykyään monet orkesterit ilmoittavat buggaa ja sitten tulee todella tylsää iskelmämössöä, jota tietysti buggana voi pistellä, mutta mitään svengaavuutta niistä ei useimmista löydy. Että sinänsä Lavatanssijan ehdotukset bugg-biiseistä olivat erinomaisia. Mikäänhän ei estä tuota kappaletta tanssimasta boogiena ja niin minäkin saatan sen tanssia, jos on paljon tilaa. Ahtaammassa bugg on taas parempi varsinkin jos tanssii stand-alueella paikallaan.

        Niinpä niin!
        Vertailit boogieta ja iskelmää bugg-musana; -mielenkiintoinen aihe!

        Itsekin pidän enemmän boogietyylisestä musiikista siksi että iskelmään verrattuna siinä on paljon enemmän musiikin tulkintamahdollisuuksia ja se on monesti selkeämpää (ja tosiaan svengaavampaa) rytmiltään.

        Toisaalta aika moni hyvä iskelmäbiisi on myös svengaava ja mukaansatempaava mutta usein myös yksipuolisempi. Pidän joskus kovasti vaan pelkästä perusliikkumisesta keskittyen svengiin ja maustettuna twisteillä ym. svengaavilla breikeillä.

        Se mihin en halua buggia tanssia on hyppivä jive-musa ja johtunee tavastani tanssia ja mieltää bugg lattian tasossa suht. matalana tapahtuvaksi tanssiksi jossa kontakti lattiaan on kokoaikainen.


      • Lavatanssija
        Bändiläinen kirjoitti:

        No... eipä täältä taas näytä apua saavan.

        Turha sitte tulla keikoilla itkemään kun ei ole yhtäkään polkkaa ohjelmistossa.

        Meiltä nimittäin sitä jopa ravintolassa (baarissa) on pyydetty soittamaan niin nolo sanoa, ettei löydy... Ja ihan saletti on, että jos lavalla sanoo, ettei ole polkkaa ollenkaan, niin ei tarvitse enää toista kertaa mennä. Vakiokävijät ovat paikalle kallisarvoisia kanta-asiakkaita ja jos sellainen sanoo, että huono bändi kun ei ole ohjelmistossa polkkaakaan, niin laittavat kyllä korvan taakse!

        Ja voin kertoa, että meillä on muuten täysin hallinnassa tahdit ja rytmit ja jo olevat tanssilajit. Osaamme kyllä soittaa ne. Eli nuo "harvinaisemmat" lajit on vain ne mitä puuttuu. Eli ei tarvitse arvostella kun ette ole kuulleet miten hyvin meiltä nuo muut taittuvat. Sillä tässä skaalaa olisi tarkoitus laajentaa, kun lisää haastetta halutaan ja lisäksi jos joku pyytää harvinaisempaa niin ei tarvitsisi sanoa, ettei meillä ole!

        Ja monipuolisuudesta sen verran että nykyisellä ohjelmistollamme olemme baareissa ja ravintoloissa saaneet todella hyvää palautetta juuri siitä, että soitamme niin monipuolista musaa, siis kappaleita, joita muut tanssiorkesterit harvoin soittavat!

        Mutta heti kun mennään vähänkään sellaiseen paikkaan, jossa käy ihan "oikeita tanssijoita", niin nurina alkaa siitä, ettei ole polkaa tai masurkkaa tms. noita mitä puuttui. Muilta osin ohjelmistomme on saanut kiitosta.

        Että jos nyt oikeiden tanssijoiden mielipidettä tässä kysytään ja vastaus on täällä että ei niitä tarvitse olla ohjelmistossa, niin miten h---vetissä niitä aina sitten keikoilla kuitenkin joku ruinaa??? Ja sitten alkaa huuto kun niitä ei ole.

        Teitähän tässä nyt yritetään palvella. Olisitte tyytyväisiä kun joku orkesteri on oikeesti kiinnostunut mitä tanssijat haluavat eikä soittele vaan mitä itse huvittaa.

        Ja tuo nimiartisteihin vertaaminen on mielestäni tässä vaiheessa hölmöä, koska jostakinhan se oman jutun tekeminen on aloitettava. Niin varmaan hekin ovat aloittaneet kaikkien tuntemilla kappaleilla ja siirtyneet myöhemmin omiin... Parempihan se on lavalla pyydettäessä soittaa vaikka joku kulunutkin polkka tai masurkka kuin sanoa, ettei meillä niitä ole ollenkaan ohjelmistossa.

        No ei tässä nyt kukaan kait halua arvostelemaan ruveta ainakaan kuulematta tai jos haluaa niin päästä toisesta korvasta vain pihalle saman tien!

        Ihan hieno juttu että haluatte palvella monipuolisesti tanssiyleisöä! Se jo yksistään on pääoma jota ei kovin monella orkalla ole, sen sanon kokemuksesta!

        Tärkeintä tosiaankin on että on oikeanlaiset tempot ja muutenkin tanssittavuus. Esim. hidas valssi on laji jota vain 10 orkesteria 100:sta osaa soittaa likimain oikealla tempolla. esimerkkinä voi mainita huippusuositun Souvarit joka sekään ei osaa lavalla soittaa hidasta valssia oikeakka nopeudella että ei se mikään itsestäänselvyys toki ole. Vieläkin suositumpi Yölintu taas ei osaa soittaa juuri mitään tanssittavalla tempolla. Mutta jos sanot että te kuitenkin hallitsette niin uskon sinua toki!

        Jos teiltä löytyy valssi, tango, humppa, nopea ja hidas foksi, hidas valssi, rock, jenkka, polkka, cha cha, rumba, samba, bugg ja masurkka yhtenä iltana niin olette kyllä jo TODELLA monipuolisia! Suurimmalle osalle "oikeista tanssijoista" ihan riittävästi ja jos vielä osaatte soitella nuo hyvin ja lajinomaisesti niin varmasti voitte odottaa kiitosta yleisöltä!

        kannattaa kuitenkin muistaa näitä lukiessa että lavayleisöäkin on monenlaista eikä sielläkään kaikki tanssijat ole mitään ammattilaisia jotka osaisivat erottaa aina edes rytmilajeja toisistaan, saati tanssia niitä oikeilla askelilla! Jos menet kesäillan valssiin tai Kari Tapion keikalle kyselemään tällaisia niin aika suuri osa ei välttämättä erota esim. cha chaata jivesta vaikka se uskomattomalle kuulostaakin!

        Olisi kyllä mielenkiintoista käydä keikallanne joskus! Missä päin suomea keikkailette?

        Koitappa käydä kyselemässä tuolla tanssinharrastajien palstalla: www.tanssi.net sieltä luulisi saavan enemmän noita kappaleitakin!

        Hyvää jatkoa!


      • Tahkooja
        = hambo kirjoitti:

        Kotiseutu Pohjolassa (Horgalåten från Hanebo) ei ole masurkka, vaan hambo.

        Soisi hamboakin kyllä tanssilavoilla soitettavan, osaajia löytyy.

        Hambomusiikkiin voi tanssia masurkkaa. Hyvä nopeus tanssilavahambolle olisi noin 140 iskua minuutissa, niin se olisi silloin tanssittaviassa masurkkana ja hambona.

        Hambo on aloittelevan bädin kannalta hiukan kinkkinen jos tanssin opettelee soittamaan levytettyjen biisien avulla. Levytyksissä nopeusalue on aika iso alkaen jostain noin 120 ja nopeimmillaan lähes 200. Samoin jos kansantanssijoilta/tanhuujilta ottaa mallia, niin usein liian nopeaksi menee lavatanssijoille.


      • buggan ystävä
        Lavatanssija kirjoitti:

        Niinpä niin!
        Vertailit boogieta ja iskelmää bugg-musana; -mielenkiintoinen aihe!

        Itsekin pidän enemmän boogietyylisestä musiikista siksi että iskelmään verrattuna siinä on paljon enemmän musiikin tulkintamahdollisuuksia ja se on monesti selkeämpää (ja tosiaan svengaavampaa) rytmiltään.

        Toisaalta aika moni hyvä iskelmäbiisi on myös svengaava ja mukaansatempaava mutta usein myös yksipuolisempi. Pidän joskus kovasti vaan pelkästä perusliikkumisesta keskittyen svengiin ja maustettuna twisteillä ym. svengaavilla breikeillä.

        Se mihin en halua buggia tanssia on hyppivä jive-musa ja johtunee tavastani tanssia ja mieltää bugg lattian tasossa suht. matalana tapahtuvaksi tanssiksi jossa kontakti lattiaan on kokoaikainen.

        Toki iskelmistäkin löytyy monia hyviä bugg-biisejä. Liian usein vain on pettynyt, kun orkesteri (tai vielä yleisemmin solisti) on ilmoittanut bugg-musiikkia ja sitten tulee sellaista hyvin yksipuolista jumputusta. Iskeekö nämä kappaleet niin ne on henkimaailman juttuja. Joitain voi olla kiva tanssia, useimpia ei.

        Sinänsä bugg-musiikin ilmoittaminen on haastavaa, koska niin monenlainen musiikki sopii buggaan. Ehkä joku Charlies tai Vikingarna -tyyppinen musa on lähinnä sitä "aitoa" ruotsalaista bugg-musiikkia. Näistäkin tosiaan nykyään tulee tanssittua useimmat mieluummin lennokkaana jivenä kuin buggana.


      • Jivebug
        buggan ystävä kirjoitti:

        Toki iskelmistäkin löytyy monia hyviä bugg-biisejä. Liian usein vain on pettynyt, kun orkesteri (tai vielä yleisemmin solisti) on ilmoittanut bugg-musiikkia ja sitten tulee sellaista hyvin yksipuolista jumputusta. Iskeekö nämä kappaleet niin ne on henkimaailman juttuja. Joitain voi olla kiva tanssia, useimpia ei.

        Sinänsä bugg-musiikin ilmoittaminen on haastavaa, koska niin monenlainen musiikki sopii buggaan. Ehkä joku Charlies tai Vikingarna -tyyppinen musa on lähinnä sitä "aitoa" ruotsalaista bugg-musiikkia. Näistäkin tosiaan nykyään tulee tanssittua useimmat mieluummin lennokkaana jivenä kuin buggana.

        Ruotsissa nykyiseen buggiin sipii lähes kaikki suora musiikki ja myös hiukka synkopoitu ja shufflekin. Suomessa pidetään edelleen kiinni tiukasti tasaiskuisesta musiikista. Hauskojakin piirteitä asiaan liittyy - joillekin ruotsalaisille ohjaajille kelpaa myös suomalainen humppamusiikki opetusmusiikiksi. Lähinnä kuitenkin eräänlaisena piikkinä tiukkapipoisuuteen, mikä suomalaiseen buggiin liityy.


      • Hound Dog

        Aika moni "suosittukin" orkesteri on ulkona tanssijoiden tarpeista. Nykyaikaisen tanssiorkesterin pitää soittaa myös perinteisten lisäksi bugg- ja boogie-musiikkia.

        Tanssikansa käy kursseilla opettelemassa ja harjoittelemassa ko. tansseja . Niitä soitetaan ihan liian vähän vieläkin tanssipaikoilla.

        Kannattaa perehtyä nimenomaan ruotsalaiseen bugg-musiikkiin.

        Yksi masurkka ja polkka illassa on piristävää.

        Tommys ja Pekkaniskan pojat ovat esimerkkejä hyvistä orkestereista.


      • Jivebugg
        Hound Dog kirjoitti:

        Aika moni "suosittukin" orkesteri on ulkona tanssijoiden tarpeista. Nykyaikaisen tanssiorkesterin pitää soittaa myös perinteisten lisäksi bugg- ja boogie-musiikkia.

        Tanssikansa käy kursseilla opettelemassa ja harjoittelemassa ko. tansseja . Niitä soitetaan ihan liian vähän vieläkin tanssipaikoilla.

        Kannattaa perehtyä nimenomaan ruotsalaiseen bugg-musiikkiin.

        Yksi masurkka ja polkka illassa on piristävää.

        Tommys ja Pekkaniskan pojat ovat esimerkkejä hyvistä orkestereista.

        Ruotsalaiset ovat romuttaneet perinteisen bugg-musiikkiktegorian jo 90-luvulla. Suomalaiset eivät vaan ole sitä huomanneet. Bugg-musiikkia soi aivan tarpeeksi. Useissa tapauksissa jopa puolet musiikista voi tanssia buggina, varsinkin jos hyväksyy bugg-musiikin ruotsalaisittain.

        Letkeää boogia soi vähänlaisesti, mutta kulkee boogi myös hiukan nopeampaan rock 'n' rolliin ja myös jive musiikkin. Jostain kumman syystä rock 'n' rollin soittaminen on viimeaikoina vähentynyt. Tämä on vahinko sillä rock 'n' roll on tanssittavissa useissa tapauksissa myös letkeänä foksina. Rock 'n' roll toimii hyvin eräänlaisena yleistanssimusiikkina.


      • Bändiläinen
        nietokset kirjoitti:

        Jos rytmit ja bisien nopeudet kohdallaan niin hyvä! Kaikilla ei ole. Pulliskopiobändejä sekä beatia on tässä maassa jo aivan liikaa. Selkeää peruskamaa ja joitakin uusia tai vähemmän soitettuja biisejä mukaan. Matulla ja Tepulla löytyy ihan hyviä hitaita, eivät kaikki ole pelkkää ränttätänttää. Tässä jotain biisejä.

        Rumbaa (M&T) Jos olet onnellinen, Et voi tulla rajan taa. Finlanders: Hiljaiset sillat, Sieluni kaunis Maria, Elämä on kaunis – Kari Vepsä.
        Masurkka: Joulupukki (sopii jouluaikaan) Miljoonamasurkka, Kekrimasurkka, Ullan masurkka, Lentävä kalakukko.
        Polkkaa: Säkkijärvenpolkka, Karjalanpoikia, Linjuripolkka.
        Cha cha chaa: Keinu kanssani (Sway) – Lea Laven, Mustat tanssikengät – Nasma, Ikivanha leikki – Paula Koivuniemi, Mä rytmisi tunnen – Katri Helena, Kylmä kuuma ja kaunis – Eija Kantola, Amor - Finkut.
        Suomisalsaa on vähän: Trasseli Jussin salsa – Matti-Esko, Taas tässä kävi näin – Finkut, Lauantai-ilta – Mamba. Lattareita – Perez Prado, Beny Moré.
        Ylen sivut ja äänilevystö, Suomalaisen musiikin tietokanta. Sieltä löytyy paljon tietoa biisien tekijöistä.

        Taidanpa tulla kuuntelemaan. Missä päin keikkailette?

        No niin, ollaanpa taas viisaampia, kyllähän täältä jottai vinkkejä sai...

        Koitetaan ottaa opiksi!

        Oulun lääni on pääasiallista keikka-aluettamme ja siitä pohjoiseen päin... Etelä on vielä valloittamatta mutta eiköhän sinnekin vielä ehditä!
        Tervetuloa keikoille!


    • Tahkooja

      Ei nykyrock, poppari ja vaikkapa jazz osastoa kannata tanssimuusikonkaan pelätä. Useallakin bändillä on näistä osastoista kappaleita ohjelmistoissaan ja saavat näillä myös illan parhaat suosionosoitukset.

      Varsinkin jazz tanssimusiikkina on lisännyt suosiotaan. Onhan monet vanhat tanssiklassikkojazz-sävelmät saaneet takaisin vanhan jazz-ilmeensä.

      • ...malttia kannattaa käyttää.

        Vastahan tuota viime lauantaina saatiin Satulinnassa kuulla (ja jotenkin tanssiakin) Taikakuun esittämänä Tiktakin "Hei me heilutaan".
        Niin, ja tulihan se, nyt jo vanhana vitsinä menettelevä, "Hard rock hallelujah" siellä taas cha chana.

        Liikaa ei pidä kuitenkaan noita mausteita viljellä -menee maine.


      • pientä korjausta

        Pitäisi puhua enemmänkin swingistä kuin jazzista ettei tule väärinkäsityksiä. Riippumatta siitä mitä laulujen sanoissa väitetään ei lavoilla varsinaista jazzia kuule ja se on hyvä koska sen tanssiminen on hyvin haasteellista.


    • liian vähän

      Rumbaa soitetaan aina liian vähän, vaikka on tosi ihanan aistillinen, romanttinen tanssi. Rakastan tanssia rumbaa, ja on tosi raivostuttavaa, että sitä soitetaan aivan liian vähän :/

      • Tahkooja

        Rumbaa soitetaan nykyisin hyvinkin runsaasti. Usein bandit eivät ilmoita seuraavaa biisiä rumbaksi, koska se vähentää selvästi tanssijoiden määrää. Rumban tanssijat kyllä tunnistavat rumbansa. Monet fiilistelykilkutukset voi aivan hyvin tanssia rumbaksi, vaikka eivät tarkasti ottaen rumbaa olisikaan. Samoin monet hitaat swingit toimii hyvin rumbana.

        Alkuperäisenä muotona rumba onkin lähinnä musiikkilajien ryhmä jonka voi tanssia erilaisina rumbina. Rumba onkin eräänlainen night club swingiä vastaava sovellus sopiviin lattarirytmeihin ja muihinkin. Eli musiikin ei tarvi olle edes varsinaista lattaria.


    • lavatanssityttö

      Mielestäni pääasiassa foksi meiningillä, nopeaa ja hidasta. Siihen tangoa, valssia, sopivassa suhteessa. Nämä muut erikoisuudet rumba, smba jne.. niitä yksittäiskappaleina sinne tänne, ei liikaa, silloin tavallinen tanssikansa kaikoaa. Ottakaa huomioon, että jenkkaa osaa vanhemmat ja jo konkarit sekä masurkkaa, mutta niitäkin pitää olla sopivasti vähän.

      • lavatanssipoika

        Johan oli mielipide! Lavatanssityttä taitaa käydä aika vähän lavoilla kun väittää sambaa, rumbaa ja jenkkaa "erikoisuuksiksi" jotka saavat "tavallisen" tanssiväen kaikkoamaan?

        tavallinen lavatanssiväki (jotka käy enemmän tansseissa kun vain pikkujouluaikaan) ei pidä noita minään erikoisuuksina vaan normaaliin tanssi-iltaan kuuluvina perusjuttuina jotka suurin osa osaa tanssiakin!

        sanoisin sinulle lavatanssityttö että jos itse et osaa muuta kun foksia ja tangoa niin älä yleistä muihin! Jos sinut saa kaikkoamaan se kun soitetaan muutakin valssin ja foksin lisäksi niin kannattaisi ehkä opetella ihan oikeasti tanssimaan lavatansseja nimittäin päättelen ettet tod. näk. osaa kunnolla vielä foksiakaan jos et pysty esim. lattareita tanssimaan foksina jotka kuitenkin kaikki vanhoista mummoista nuoriin asti osaa tanssia tavallisella vaihtoaskeleella.

        Lavatanssien rikkaus on monipuolisuus. Ymmärrän kyllä jos sinulla on tylsää jos joudut koko illan menemään pelkällä foksilla... älä kuitenkaan vie toisilta sitä iloa.


    • Vanha soittaja

      "Valssi, hidas valssi, humppa, jenkka, trioli, tango, samba, beat, fox, iskelmä, rock, pop. Haussa olisi nyt polkka, masurkka, rumba, cha cha, salsa, bestiality lattaribiisit jne... Mitä kaikkea muuta tarvitaan? "

      Mun mielipide illan "monipuolisesta" tanssiohjelmasta on seuraava:

      Sinä aikana, kun tanssijoita on eniten paikalla, eli keskimäärin klo 21-01 tulisi soittaa kaikki mahdolliset normaalit tanssilajit ainakin kertaalleen...tanssiyleisön mukaan sitten voi korostaa tiettyjä tanssilajeja tanssijoiden enemmistön mukaan.
      Eläkeläistansseissa tangoa humppaa yms vähän enemmän ja kädenali-tannsseja vähemmän.
      Pro-tansseissa taas kädenalitansseja enemmän sekä hitaita fokseja ja rumbia. Normaalitempoisten valssien, humppien, yms esittäminen myös vähemmälle.

      Perusohjelmiston tulisi kattaa ainakin:

      Tangoja..no kaikkihan tietää tangobiisejä...aavan meren tuolla puolen. arg tangot.

      Humppaa: Jätkän humppa.

      Rumbaa: Vaikka beessame muusso :)

      Sambaa: Quando quando...tempo ei saa olla liian nopee..mielummin alle 120bpm kuin yli.

      Cha-chaa:ta: Capri...Moikat vaan "Caprille":)

      Jenkkaa: Humu-Pekka..tempo ei saa olla liian nopee..

      Polkkaa :Vaikka Tuusulan polkka, tempon kans
      täytyy olla tarkka..ja rumpalin/basistin.

      Masurkkaa: Kulkurin masurkka.

      Engl. valssia: Ramona

      Suom. valssia: Yölintu

      Hidas suom. valssi: Partisaanivalssi

      Buggi: 80-luvun diskoo tai beat-humppaa..Reipasta iskelmää..

      Fox: Hei tulkaa tänne, täällä tanssitaan...tempo ei saa olla liian nopee..

      Jive: Hymyhuulet.

      Rock: Rock around a clock.

      Beat: Tätä tanssitaan kai jonain ed.mainituista, vähän soiton tempon mukaan..rumbana tai jonain nopeampana.

      Tärkeämpää, kuin on soittaa just oikealla tempolla, on soittaa rennosti ja hyvin...harmi vaan kun sitä taitoa ei voi ostaa kaupasta :)

      • Kokenut lavatanssija

        Erittäin hyvät kommentit vanhalta soittajalta! Etenkin miellytti suhtautuminen musiikin tanssittavuuteen!

        Lisäisin vain että myös ns. "pro"-porukalle (?) siis käsittääkseni tarkoitetulle tanssinharrastaja-kädenalitanssija porukalle kelpaa oikein hyvin normaalitempoilla soitetut foksit humpat ja valssit kunhan muutakin lajeja tulee.

        Ja tärkeintä tosiaan ei ole että illan aikana soitetaan kaikki olemassaolevat musiikinlajit vaan että ne mitkä soitetaan, soitetaan hyvin ja tanssittavilla tempoilla! (niinkuin jo sanottiinkin ed. viestissä mutta tätä ei koskaan voi liikaa korostaa)

        Kiitokset Vanhalle soittajalle! Toivottavasti soittamisesi "vanhuudestasi" huolimatta vielä jatkuu pitkään sillä sinulla on ammattilaisen ote hommaan josta tanssijat varauksettomasti pitävät!


      • Päivi.-.-.Tanssitytsä
        Kokenut lavatanssija kirjoitti:

        Erittäin hyvät kommentit vanhalta soittajalta! Etenkin miellytti suhtautuminen musiikin tanssittavuuteen!

        Lisäisin vain että myös ns. "pro"-porukalle (?) siis käsittääkseni tarkoitetulle tanssinharrastaja-kädenalitanssija porukalle kelpaa oikein hyvin normaalitempoilla soitetut foksit humpat ja valssit kunhan muutakin lajeja tulee.

        Ja tärkeintä tosiaan ei ole että illan aikana soitetaan kaikki olemassaolevat musiikinlajit vaan että ne mitkä soitetaan, soitetaan hyvin ja tanssittavilla tempoilla! (niinkuin jo sanottiinkin ed. viestissä mutta tätä ei koskaan voi liikaa korostaa)

        Kiitokset Vanhalle soittajalle! Toivottavasti soittamisesi "vanhuudestasi" huolimatta vielä jatkuu pitkään sillä sinulla on ammattilaisen ote hommaan josta tanssijat varauksettomasti pitävät!

        "Lisäisin vain että myös ns. "pro"-porukalle (?) siis käsittääkseni tarkoitetulle tanssinharrastaja-kädenalitanssija porukalle kelpaa oikein hyvin normaalitempoilla soitetut foksit humpat ja valssit"

        Ja tangot!!!
        ("Vanha soittaja" kun painotti tangot tuonne "vanhaintanssien" puolelle.)


        Jivet on pirteätä musiikkia "vanhempaankin korvaan" ja keskitempoiset jivet on leppoisan tempoisia foksattavia.
        Samoin chachaissa on selkeä ja mukaansatempaava rytmi foksaajillekin.


      • Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:

        "Lisäisin vain että myös ns. "pro"-porukalle (?) siis käsittääkseni tarkoitetulle tanssinharrastaja-kädenalitanssija porukalle kelpaa oikein hyvin normaalitempoilla soitetut foksit humpat ja valssit"

        Ja tangot!!!
        ("Vanha soittaja" kun painotti tangot tuonne "vanhaintanssien" puolelle.)


        Jivet on pirteätä musiikkia "vanhempaankin korvaan" ja keskitempoiset jivet on leppoisan tempoisia foksattavia.
        Samoin chachaissa on selkeä ja mukaansatempaava rytmi foksaajillekin.

        Komppaan täysin "Vanhaa soittajaa". Itse tykkään tanssia mm. jiveä. Jiven ei pidä olla liian nopeata, jotta se säilyisi nautittavasti tanssittavana. Niin ja kuten Päivi... totesi, voidaan jivet ja chachat tanssia mainiosti myös foxina. Tämän kun muistaa, niin letkeää jiveä soisin kuulevani lavoilla mieluusti nykyistä enemmän.


      • Vanha soittaja
        Cake kirjoitti:

        Komppaan täysin "Vanhaa soittajaa". Itse tykkään tanssia mm. jiveä. Jiven ei pidä olla liian nopeata, jotta se säilyisi nautittavasti tanssittavana. Niin ja kuten Päivi... totesi, voidaan jivet ja chachat tanssia mainiosti myös foxina. Tämän kun muistaa, niin letkeää jiveä soisin kuulevani lavoilla mieluusti nykyistä enemmän.

        Tosi hätäsesti tein ton tanssilajit lavoilla/biisiehdotukset, joten (nöyrä :) anteeksipyyntöni siitä. Tarkoitukseni oli vain selvittää aloittelevalle lavabändille joitain perustotuuksia, jos meinaavat alalla olla vähänkin pidempään..(perustotuudet mullakin viel hakusessa:)

        Mun kirjoitus oli melkonen tiivistys...jotkin epäkohdat siinä päätin (karkeimmat) tarkentaa vastausten perusteella..

        Toki tiedän, että ns.Pro-porukka, (mikä on ihan tyhmä jaotteluperuste tansseissa käyville immeisille)on osa tanssikansaa siinä missä tavikset, vanhukset, tango-friikit..yms

        En tarkoittanut, että vanhustentansseja ovat tango, valssi ja humppa....eikä mikään muukaan tanssilaji.

        En tarkoittanut että "Pro tanssijoiden" tansseissa ei saisi ko tanssirytmejä esittää...

        Tarkoitin, että kannattaa vähän katsoa, missä on esiintymässä ja bändin valita sen mukaan ohjelmistonsa ko iltana.

        Aika ällistyttävää oli vastauskommenteissannanne se,että mun vastaus aloittelevalle lavabändille sai noinkin paljon myötäkaikua.


      • Kokenut lavatanssija
        Vanha soittaja kirjoitti:

        Tosi hätäsesti tein ton tanssilajit lavoilla/biisiehdotukset, joten (nöyrä :) anteeksipyyntöni siitä. Tarkoitukseni oli vain selvittää aloittelevalle lavabändille joitain perustotuuksia, jos meinaavat alalla olla vähänkin pidempään..(perustotuudet mullakin viel hakusessa:)

        Mun kirjoitus oli melkonen tiivistys...jotkin epäkohdat siinä päätin (karkeimmat) tarkentaa vastausten perusteella..

        Toki tiedän, että ns.Pro-porukka, (mikä on ihan tyhmä jaotteluperuste tansseissa käyville immeisille)on osa tanssikansaa siinä missä tavikset, vanhukset, tango-friikit..yms

        En tarkoittanut, että vanhustentansseja ovat tango, valssi ja humppa....eikä mikään muukaan tanssilaji.

        En tarkoittanut että "Pro tanssijoiden" tansseissa ei saisi ko tanssirytmejä esittää...

        Tarkoitin, että kannattaa vähän katsoa, missä on esiintymässä ja bändin valita sen mukaan ohjelmistonsa ko iltana.

        Aika ällistyttävää oli vastauskommenteissannanne se,että mun vastaus aloittelevalle lavabändille sai noinkin paljon myötäkaikua.

        No ainakin se kun mainitsit usean ja juuri oikean (!) musiikkilajin kohdalla: "ei liian nopeaan!" . Osoittaa mielestäni selvästi että muusikkona olet ihan oikeasti miettinyt musiikkisi tanssittavuutta!
        Muutenkin musiikkilajivalikoimasi oli oikein hyvä.

        Sanoisin näin että sellainen keskiverto orkesteri joka ei ole huono mutta ei mitenkään säsväytäkään, soittaa yleensä muut perinteisimmät eli valssit, tangot, foksit ja humpat hyvin mutta kun rupeavat päästelemään jivea niin se tulee liian nopeaan. Sama koskee sambaa. Sitten polkat saatetaan soittaa liian hitaasti, hitaat valssit liian nopeasti kuten cha chaatkin.

        Monesti olen ihmetellyt ketä tuonkaltainen "monipuolisuus" palvelee? Ensinnäkin voi sanoa että sambat, jivet ja cha chaat liian nopeaan soitetuina on aika v-mäisiä tanssittavia foksinakin joten suuri(N) osa ns. perustanssijoista jää penkkiin istumaan. Sitten se porukka jota tällä luullaan palvelevansa, pitää niitä liiallisen nopeutensa takia huonosti tanssittavina ja ei-nautinnollisina. Lopputulos on että homma ei oikein miellytä ketään paitsi muutamaa yksilöä joka jostain kumman syystä haluaa tanssia niin nopeita biisejä kuin suinkin. Niitä vaan on todella vähän!

        Tuokin että katsotaan vähän minkälaista porukkaa salissa on, on oikein hyvä periaate! vaikka itse osaankin n. 15 erilaista tanssilajia, en suin surminenkaan toivoisi että jossain eläkeläistansseissa ollessani orkesteri soittaisi hirveästi swingiä, argentiinalaista tangoa, hidasta valssia, masurkkaa (no sitähän eläkeläiset kyllä osaa), polkkaa jne. Koska joutuu tanssimaan lähinnä melkein yksin eikä se ole kiva tunne! Toisaalta kyllä niitkin seassa saa vähän olla aina!

        Lisää tuollaisia muusikoita!


    • Anonyymi

      Monipuolisuus rules lavatanssissa!

    • Anonyymi

      Laitan muutamia:

      1. Almaz , onnen lapsi
      2. Pyydä vain
      3. Virta vie
      4. Viimeinen valssi
      5. Satu ruskeista silmistä
      6. Kukkani lumen alla
      8. Lapin jenkka
      9.Kappale kauneinta Suomea
      10. Tuu, tule jo kotiin

      • Anonyymi

        Hyvä lista, mutta laita listaan myös Lauri Jauhiaisen "Kuin lapsena Ennen"


        Ja sinne ripeämpään päähän " Heilini om Hellä"


        Kuunelkaa Kari Tapion " Kuin lapsena Ennen" menee roska silmään.


    • Anonyymi

      Oi noita aikoja, palstan vihapuhujat puuttuivat vielä tuolloin..

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe