ARABIAN KIELI

3/v\/v\4

Koska kielille ei oo omaa keskusteluhuonetta, tai s ilmään ei ainakaan sattnut, päätin laittaa tänne. Koraanihan on arabiankielinen, oon kiinnostunu arabian kielestä... Voisiko joku ystävällinen kertoa että miten seuraavat sanat kirjotetaan JA lausutaan. kiitos jo etukäteen! :)

1. apua
2.Paljonko kello on?
3.numerot 1-10
4.vaikeeta
5.tylsää
6.sori mut mun arabia on todella huonoa.
7. minä, sinä, hän, me , te , he
8.Rakastan sinua
9. Äitini on suomalainen mutta isä on arabiankielinen
10. Missä on rautatieasema?
11.Ole hyvä
12. Egytpi

Lisätieto on aina tervettullutta, jos joku tietää noi vastaukset niin kiiiiitos!

3

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muslimineiti

      Hei! Oletko kenties matkustamassa Egyptiin?
      Voin tahan laittaa, miten nuo jutut sanotaan, mutta kirjoittaminen on vahan hankalaa.. Pitaisi olla arabiankielinen nappaimisto.

      -1.Apua: Elhaguuni
      -2.Paljonko kello on: Sa3 kaam?
      -3.Numerot: 1:Yaahed 2:Tneen 3:Talaata 4:Arba3 5:Khamsa 6:Setta 7:Sab3a 8:Tamanja 9:Tes3a 10:Asara
      -4.Vaikeeta:Da sa3ba
      -5.tylsaa: (voisi sanoa nain, mutta tarkoittaa en tykkaa tehda tata) Ana mes ba hebb a3mel di.
      -6.Sori, mun arabia on tosi huono: Ana asfa. Mes ba kallem 3arabi kuaies!
      -7.Mina, sina, han, me, te, he:Ana, enta (mies), enti (nainen), huua (M), hiia (N), nahnu, antum
      -8.Rakastan sinua:Ana ba hebbak
      -9.Aitini on suomalainen mutta isani on arabiankielinen:Ommi fellandiija, bas abuuja bei kallem 3arabi (Oletko oikeasti? Munkii isa on arabiankielinen, ja aiti suomalainen)
      -10.Missa on rautatienasema?:Feen el mahatta beta3 gatr?
      -11.Ole hyva:Faddal
      -12.Egypti:Masr

      • 3/v\/v\4

        Kyllä oon oikeesti (: Niinku äiti on siis suomalainen mut en oo lähössä egyptiin tai no meen ehkä kesällä :) jOs huvittaa jutella ku ollaan kummiski vähän samanmaalaisii nii lisää meseen [email protected]


    • alkeiskirja

      vaikka kirjastosta ennen tällaisia kyselyitä jos on aidosti kiinnostunut? Epäilemättä teetkin sen piakkoin. =o] Senkin lisäksi että arabiassa on joitakin (nuorelle) vasta-alkajalle tuntemattomia ja vaikeitakin konsonantteja, eroaa myös jokapäiväinen puhekieli *murrealuettain* juhlallisen kuuloisesta kirjakielestä lähestulkoon samalla tavalla kuin romaaniset (Välimeren) kielet kansanlatinasta. Toisin sanoen erinäisten valintojen tekeminen on siis pienoinen pakko.

      Kysymys "Paljonko kello on?" kuuluisi esimerkiksi Kairon alueella /is-sAA9a kääm?/, mutta Syyriassa ja Palestiinassa taas /(q)addEEsh əs-sAA9a?/. Irakissa taas kysyttäisiin /b-eesh is-sAA9a?/.
      Kysymyksen kuten "missä on rautatieasema?" esittäjän kannattaa tietenkin olla tutustunut kieleen (kieliin!) jo hieman syvemmin ymmärtääkseen mahdolliset yhtä tai kahta sanaa pidemmät vastaukset.

      (9 = 9ain, kurkunsulkuäänne ; ə = supistunut vokaali ; isot kirjaimet = sanapaino)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe