ARABIAN KIELI

3/v\/v\4

Koska kielille ei oo omaa keskusteluhuonetta, tai s ilmään ei ainakaan sattnut, päätin laittaa tänne. Koraanihan on arabiankielinen, oon kiinnostunu arabian kielestä... Voisiko joku ystävällinen kertoa että miten seuraavat sanat kirjotetaan JA lausutaan. kiitos jo etukäteen! :)

1. apua
2.Paljonko kello on?
3.numerot 1-10
4.vaikeeta
5.tylsää
6.sori mut mun arabia on todella huonoa.
7. minä, sinä, hän, me , te , he
8.Rakastan sinua
9. Äitini on suomalainen mutta isä on arabiankielinen
10. Missä on rautatieasema?
11.Ole hyvä
12. Egytpi

Lisätieto on aina tervettullutta, jos joku tietää noi vastaukset niin kiiiiitos!

3

638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muslimineiti

Hei! Oletko kenties matkustamassa Egyptiin?
      Voin tahan laittaa, miten nuo jutut sanotaan, mutta kirjoittaminen on vahan hankalaa.. Pitaisi olla arabiankielinen nappaimisto.

-1.Apua: Elhaguuni
      -2.Paljonko kello on: Sa3 kaam?
      -3.Numerot: 1:Yaahed 2:Tneen 3:Talaata 4:Arba3 5:Khamsa 6:Setta 7:Sab3a 8:Tamanja 9:Tes3a 10:Asara
      -4.Vaikeeta:Da sa3ba
      -5.tylsaa: (voisi sanoa nain, mutta tarkoittaa en tykkaa tehda tata) Ana mes ba hebb a3mel di.
      -6.Sori, mun arabia on tosi huono: Ana asfa. Mes ba kallem 3arabi kuaies!
      -7.Mina, sina, han, me, te, he:Ana, enta (mies), enti (nainen), huua (M), hiia (N), nahnu, antum
      -8.Rakastan sinua:Ana ba hebbak
      -9.Aitini on suomalainen mutta isani on arabiankielinen:Ommi fellandiija, bas abuuja bei kallem 3arabi (Oletko oikeasti? Munkii isa on arabiankielinen, ja aiti suomalainen)
      -10.Missa on rautatienasema?:Feen el mahatta beta3 gatr?
      -11.Ole hyva:Faddal
      -12.Egypti:Masr

• 3/v\/v\4

Kyllä oon oikeesti (: Niinku äiti on siis suomalainen mut en oo lähössä egyptiin tai no meen ehkä kesällä :) jOs huvittaa jutella ku ollaan kummiski vähän samanmaalaisii nii lisää meseen [email protected]

• alkeiskirja

vaikka kirjastosta ennen tällaisia kyselyitä jos on aidosti kiinnostunut? Epäilemättä teetkin sen piakkoin. =o] Senkin lisäksi että arabiassa on joitakin (nuorelle) vasta-alkajalle tuntemattomia ja vaikeitakin konsonantteja, eroaa myös jokapäiväinen puhekieli *murrealuettain* juhlallisen kuuloisesta kirjakielestä lähestulkoon samalla tavalla kuin romaaniset (Välimeren) kielet kansanlatinasta. Toisin sanoen erinäisten valintojen tekeminen on siis pienoinen pakko.

Kysymys "Paljonko kello on?" kuuluisi esimerkiksi Kairon alueella /is-sAA9a kääm?/, mutta Syyriassa ja Palestiinassa taas /(q)addEEsh əs-sAA9a?/. Irakissa taas kysyttäisiin /b-eesh is-sAA9a?/.
      Kysymyksen kuten "missä on rautatieasema?" esittäjän kannattaa tietenkin olla tutustunut kieleen (kieliin!) jo hieman syvemmin ymmärtääkseen mahdolliset yhtä tai kahta sanaa pidemmät vastaukset.

(9 = 9ain, kurkunsulkuäänne ; ə = supistunut vokaali ; isot kirjaimet = sanapaino)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2045
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      327
      1250
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      90
      1107
    4. 113
      938
    5. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      918
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      63
      875
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      849
    8. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      21
      785
    9. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      58
      769
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      711
    Aihe