MURREKETJU

monica

No nyt tuli jo vähä kiire ku pääsin konneella kahtomaa nii murreketju ol mänt mänöjää. Oisha tään voin avata jokkuu muukkii ku mie nyt vähä laiskottelen. Kiitoksii pittää sannoo Tulenlieskalle ku hää toivoti nii mukavast hyvvää lommaa, kyl tääl mukavast männöökkii aika.Terveenä ollaa nyt oltu ja kovast viihytää. Joulu tullee et sujahtaa vaa, ja sen mie vietän täällä.
Ei taija suomes olla viel joulusii ilmoi! Joulukiireet alkaa sit jokasella, mut mie pääsen nyt valmiisee pöytää.
Pietää vaa tätäkii ketjuu yllä vaikkei mittää paineita otetakkaa kuha nyt joku joskus aina kirjottas. Mukavaaha se on ko tää ketju keikkuu muihe mukan, nii saahaa sannoo et murteella on oma ketjusa. No mie oon taas tään avauksen tehny, ja toivottelen kaikille mukavaa pikkujouluaikaa.
Yks asia viel, täs meijä talos on sellane tapa et sunnuntaisin krillataa tuol uimaaltaal ja saa sit ottaa seisovast pöyväst mitä mieli tekköö ja hinta on 100 bat ( 2 eur )
No nyt mie lopettelen ja sanonkkii et olkaa terveenä, nii paljo ko se on mahollista. mieli ilosena ja askel reippaana. toivoo taas maailmalta Monica

31

1676

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enkelitrio

Sinne kauvas maailma äärissee.Sain tos yks ilta piäne vinki,et täält kiamurtelee lystikäs murreketju.Kyl mää kerra enne jo täl viikol kävi pikkase tota RAYtä pualustamas.
      Tääl sataa vettä ilosest maaha asti ja tuulee nii ettei tintit meina pyssyy talipallon kimpus.
      Himskatti,tänne onki ny parempi naputtaa turuks,ku tual "omas kolos" nipotettaa,ku kaik ei tykkää.
      Pikkujouluu viätettii eile,lanttulooraa,piän kinkku ja rosolliiki tarjosiin.Saaks siäl kaukan tavallissii suamalaissii jouluruakii?
      Vai kahrel eurol,jessus.Tääl saa samal hinnal kupillise kaffet,jostain kuppilast voi saara oikke nisun kans,mut melkest pari euroo kupilline maksaa.
      Ilost pikkujouluu sullekki ja luannikast joulun orotust. T.mää ja piham piäne linnu

• ja oikei turkulaisittai,miu lempi murteella. Juu, tääl on kaikki nii halpaa varsinkkii vaateet ja ruoka.
        Vai on siel vesikeli, sehä ei mieltä ylennä, eikä pikkujoulu tunnelmaa luo.
        Kyl täält saa suomalaisii jouluruokii, lanttulooraa ja rosollit maksalaatikot ja tietysti lohta, ja joulukinkut, mut nämä on vaa suomalaisen ravintolan omistajan omistamat hotellit.
        Paikalliset ravintolat on eri asia tuskin niissä on suomalaisia jouluruokia.
        Juu, tän kannattaa tulla lomalle tääl saa perustarpeet hyvi halval.
        Kiitoksii ilosit pikkujoulu toivotuksistakkii, jouluu ototellaa uteliaalla ja hyvällä mielellä. Hyvvää joulun alusaikoja myö siulle täält maailman ääreltä Monica

• etellises ketjus ku sanoin et paikalline kaato, oli miul (koirahäntä ovevälis.)
      Mut sie ymmärsit heti leikin, eihä täs iäs ennää kaavu ko koval rytinäl, ja se on se kuume joka kaataa ja vie voimat.
      Eipä silti kyl tääl pientä säpinää sais aikaseks jos olis kiinnostunut. Olin meren ranalla ottamassa aurinkoo ja hyvä isä ko mäni komija uros ja ei meinant katseellaa jättää minnuu rauhaa, iha minnuu alko hymyillyttämää. Et kyl seuraa saa kuka vaa, jos haluaa.
      Mut miul ei oo kinnostusta sen enempää ko mitä haastellaa, siin on iha tarpeeks.
      Miun piti oikei kirjottaa ja kertoo et iisisti ollaa ja kottii tullaa kuha aika joutuu.

• lepomieli

Voinha sitä minähii sanani sannoo tähä asijaa
        kyllä nii harmittaa ku sattaa vettä ja sattaa räntää en oo tänä päinä suanu ihtejäni ulos ku on niin kurja keli ,sitte sitä istuu tän vehkee vieres ja takapuoli vua leviää, on nii tympeetä tämä tämmöne, no oliha se mukava ku Monicalle sattu nii mukavasti piä varas jottet sotkeennu sielä mustii miehii kyllähä naine on ana naine
        kyllä se hyvvee tekköö kun miehet kattoo.

• urestaan ku se aikasempi meni avaruutee . Vaikka ei siinä mitää niin tährellistä ollu että ei sen väljä vaikka se hukkuki.
        Mutta mää vähän oon harmitellu ,kuh näin enne Joulua on aina kaikenlaista yllättävää rahan menoo.
        Jerry oli lääkärissä viime viikolla ja sai sampoota, kuh mää en oo pessy sitä oikee ,on ollu liian kovat aineet kai .On tullu kuiva iho ja ny sitte pestää kaks kertaa viikossa sillä hoitosampoolla.
        On se aika luttaamista,onneks poika tykkää siittä touhusta.
        Ei se mitää mutta ku se oli, niin maan perusteellisen kallista , 1200 kr . Kattohan se hampaat ja syrämmen.
        Ny sitte mennää hampaita rapsutettavaks ,enskuun 3 päivä, ja se on viä kalliimpaa.

Mää aattelin, että ku mun tyttö menee Tallinnaan hammaslääkärii niin mää meen kanssa ,ja otatan siä silmälasit optikolta .
        Sitte syärää (ja juaraa ) laivalla ,on kuulemma jo Joulupöytäki .

Lähretää jo ens viikolla.

Ja Monicalle vaan mukavia ja lämpösiä päiviä ,ja pirä ny vaan pintas ,äläkä mee mihinkään "houkutuksii".Kais tiärät,nääs mitä mää tarkota!!!

• ullamirjami kirjoitti:

urestaan ku se aikasempi meni avaruutee . Vaikka ei siinä mitää niin tährellistä ollu että ei sen väljä vaikka se hukkuki.
        Mutta mää vähän oon harmitellu ,kuh näin enne Joulua on aina kaikenlaista yllättävää rahan menoo.
        Jerry oli lääkärissä viime viikolla ja sai sampoota, kuh mää en oo pessy sitä oikee ,on ollu liian kovat aineet kai .On tullu kuiva iho ja ny sitte pestää kaks kertaa viikossa sillä hoitosampoolla.
        On se aika luttaamista,onneks poika tykkää siittä touhusta.
        Ei se mitää mutta ku se oli, niin maan perusteellisen kallista , 1200 kr . Kattohan se hampaat ja syrämmen.
        Ny sitte mennää hampaita rapsutettavaks ,enskuun 3 päivä, ja se on viä kalliimpaa.

Mää aattelin, että ku mun tyttö menee Tallinnaan hammaslääkärii niin mää meen kanssa ,ja otatan siä silmälasit optikolta .
        Sitte syärää (ja juaraa ) laivalla ,on kuulemma jo Joulupöytäki .

Lähretää jo ens viikolla.

Ja Monicalle vaan mukavia ja lämpösiä päiviä ,ja pirä ny vaan pintas ,äläkä mee mihinkään "houkutuksii".Kais tiärät,nääs mitä mää tarkota!!!

Jerryn hoito, mitenhän naapurin suurperhe seleviää koiran ylläpiosta.
        Jospa hekin ossaa tarkan tallouvenpion merkityksen niinko Ullamirjami.
        Sukulaisemäntä kotipuolesta soitti hääkuhää puhhuu erilailla sammaa murretta ku minä kehittyny erisuuntiin eikä oo vasta ku 50 v. kulunu ku sieltä lähin.
        Oonha minä tässä ketjusa vähä reenannu enkä kovin häävisti oo onnistunu mutta yrittäny oon kuitenki.

• jjoutava5 kirjoitti:

Jerryn hoito, mitenhän naapurin suurperhe seleviää koiran ylläpiosta.
        Jospa hekin ossaa tarkan tallouvenpion merkityksen niinko Ullamirjami.
        Sukulaisemäntä kotipuolesta soitti hääkuhää puhhuu erilailla sammaa murretta ku minä kehittyny erisuuntiin eikä oo vasta ku 50 v. kulunu ku sieltä lähin.
        Oonha minä tässä ketjusa vähä reenannu enkä kovin häävisti oo onnistunu mutta yrittäny oon kuitenki.

tyyristä ,mutta mää oon semmonen periaatteen ihminen ,kun jotain otan hoitaakseni ,niin se on tehtävä hyvi!
        Ja mulla ku ei oo muutakaa huvia ,mää en polta enkä jua ,mitä ny siä tallinna laivalla meinaa vähä :=) Eihä sitä voi syäräkkää hyvi jos ei oo palanpainiketta ,eiks" näi oo juu!!

Mää tykkää että nymmää oon kyllä ansainnu päästä kanssa vähä juhliin .
        Kaikki nuariso käy monissa pikkujouluissa ,ja siä vasta rahaapalaa.
        Vaatteekki niillä ei kelpaa viimevuatiset niinku mulla ,mää meen ainaki ihan niillä vanhoilla .

Onneks mää oon huamannu, että "rumat ne o jokka vaatteilla koreilee"

• ullamirjami kirjoitti:

tyyristä ,mutta mää oon semmonen periaatteen ihminen ,kun jotain otan hoitaakseni ,niin se on tehtävä hyvi!
        Ja mulla ku ei oo muutakaa huvia ,mää en polta enkä jua ,mitä ny siä tallinna laivalla meinaa vähä :=) Eihä sitä voi syäräkkää hyvi jos ei oo palanpainiketta ,eiks" näi oo juu!!

Mää tykkää että nymmää oon kyllä ansainnu päästä kanssa vähä juhliin .
        Kaikki nuariso käy monissa pikkujouluissa ,ja siä vasta rahaapalaa.
        Vaatteekki niillä ei kelpaa viimevuatiset niinku mulla ,mää meen ainaki ihan niillä vanhoilla .

Onneks mää oon huamannu, että "rumat ne o jokka vaatteilla koreilee"

Siin siä olet ihan oikees, et rumat ne vaatteil koreilee. Sitä paitti vähäj jälkee esihistoriallisen ajan ostetut vaatteet oj jo monta kertaa tullu uurelleen muatii, et tämmönem muariki on jo sillon tällön oikeem muarikas.

Siä olet sit menos Tallinnaar rillei hankkimaa. Mei on ukon kans tehty niij jo vuaskauret, mut sitä hammaslääkärii ei oh hoksattuka.
        Syätyk kyl on. Siäl on viäläki ravitolas syäminen erullisempaa ku Suomaes, ja niitä tunnelmallisii ravintoloi ov vaikka millä mitalla.

Jessus! Nym miä hukkain täst jutust mahrottoman pitkän pätkän, ku piti esikattella.
        Se kerperos viissii meinas, että nyp piisaa.
        Ei täs ny uskalla enää muuta kirjottaa ku oikeen hyvää matkaa vaa!

• Venlastiina kirjoitti:

Siin siä olet ihan oikees, et rumat ne vaatteil koreilee. Sitä paitti vähäj jälkee esihistoriallisen ajan ostetut vaatteet oj jo monta kertaa tullu uurelleen muatii, et tämmönem muariki on jo sillon tällön oikeem muarikas.

Siä olet sit menos Tallinnaar rillei hankkimaa. Mei on ukon kans tehty niij jo vuaskauret, mut sitä hammaslääkärii ei oh hoksattuka.
        Syätyk kyl on. Siäl on viäläki ravitolas syäminen erullisempaa ku Suomaes, ja niitä tunnelmallisii ravintoloi ov vaikka millä mitalla.

Jessus! Nym miä hukkain täst jutust mahrottoman pitkän pätkän, ku piti esikattella.
        Se kerperos viissii meinas, että nyp piisaa.
        Ei täs ny uskalla enää muuta kirjottaa ku oikeen hyvää matkaa vaa!

ja kiitos Venlastiinalle!
        Mää olin Jrryn kanssa jo pitkällä lenkillä ,se on semmonen ilmaisten lehtien Metron ja Citin haku reissu.
        Tuan lehret joka arkipäivä meirän taloo. Laitan alarapun kaiteelle ,ja viän muutamalle postiluukustakin ,ovatten semmosia liikunta rajotteisia .
        Tää talo, missä mää asun on 10 kerroksinen ja kaikki kulkee samasta rapusta ,se onkin kiva tulee tutuks" naapureitten kanssa .
        Nymmää rupeen laittaan itteeni lähtökuntoon . Meen eläkeläisiin ,ja Jerry menee tyttärelle päivähoitoo.
        Hyvää päivän jatkoo kaikille.

• lepomieli kirjoitti:

kyllä nii harmittaa ku sattaa vettä ja sattaa räntää en oo tänä päinä suanu ihtejäni ulos ku on niin kurja keli ,sitte sitä istuu tän vehkee vieres ja takapuoli vua leviää, on nii tympeetä tämä tämmöne, no oliha se mukava ku Monicalle sattu nii mukavasti piä varas jottet sotkeennu sielä mustii miehii kyllähä naine on ana naine

eihä se häävii oo ku vettä ja räntää lykkää vaik pitäis tulla talvi, älä anna periks vaa lähe lenkil, nii ei tuo takamuskaa leviä niiko sie sanoit. Siin tulloo niiko uus ihmine ku pallaa kottii lenkilt. Paat vaa ihteis mänemää lenkil.

Nii sattu mokomakkii viekottelija, oikei olis pitänt "iisuttaa" koko miestä ja kahtoo mikä on miehiää.
        Mut ei se olt ainoo, ko mie rehelline oon, kyl tääl on omas hotellis oikei pesiytynyt seuraa hakevii, ettei tarvi lähtee mihinkää hakemaa, siin tää maa onkii mukava et kaik saa seuraa jos viel on kova sisäne kutina.
        Ainaha se hivelee mukavast mieltä, ku miehet huomaa.
        En mie sotkeennu mustii, kiva et varotit, ja kiitos muutenkkii rempseest kirjotuksestais, oli mukava lukkee.

jjoutava kyl sie oot hyvin oppint murteet, katoha ku jokasel tarttuu niitä omia vivahteita elämän poluilla. Eikä se mittää haittaakkaa, tarttuu muutakkii ku ommaa murretta. Reenaa vaa murreketjussa eelleen, tie mite taituri murteen harrastaja siust tullookkaa.

Ullamirjami oot nyt sit matkoilla ja tuut takas hyvin syöneenä ja juoneena. Sie kokeilet nyt myös onneais silmälasien suhteen, toivotaan et siul onnistuu hyvin ne hankinnat.
        Mie ootankkii mielenkiinolla mite siul onnistuu lasien hankinta.
        kYl siu rakas ( lapseis) karovaturri jerry on hyvän emännän hoivas ku terveyttä haetaa makso mitä makso, mut kyl hää on nii kiva kaveri, et kannattaa uhrata kruunuja hänneen. Terveisii vaa molemmille.

Sit lopuks mie kerron mite hauskan tapauksen mie näin. Olin meren rannalla aurinkoo ottamas ja umas. Nii käi siltaval et oli vanha taata taatan poika ja pojan thai tyttö.
        Nii tää tyttö läks viemää taataa (noin 80v) uimaan taata otti kaks askelta ja oli kahen metrin päässä rannasta ja läks uimaa rantaa kohe, nii tuli iso aalto ja heitti taatan selällee ja taata jäi aallokon sisälle eikä pässy ylös, taata hörppäs merivettä runsaasti ja poika juoksi rannalta auttamaa, taata nousi ja tyhjensi oksentamalla ja nenäki oli tyhjennettävä.
        Mut annas olla, taata ei jättänt uimista kesken vaa yritti saman uuvelleen ja taas sama homma aallokko tuiskas taatan kontilleen ja taatast ei näkynt päätä yhtää hetkee aikaa, taata hörppi vettä, mut sit poika oli likel jo auttamas. sitkee oli taata ku kahesti jäi meren armoille, viel olis pitänt uija mut poika oli eri mieltä.
        Sitkeitä me ollaa vanhat tervaskannot.

Nonnii, nyt tuli tällasii terkkuja teil kaikil, pitäkää mieli korkeel vaik on pimmeetä synkkää toivottellee Monica

• jjoutava evk
        monica kirjoitti:

eihä se häävii oo ku vettä ja räntää lykkää vaik pitäis tulla talvi, älä anna periks vaa lähe lenkil, nii ei tuo takamuskaa leviä niiko sie sanoit. Siin tulloo niiko uus ihmine ku pallaa kottii lenkilt. Paat vaa ihteis mänemää lenkil.

Nii sattu mokomakkii viekottelija, oikei olis pitänt "iisuttaa" koko miestä ja kahtoo mikä on miehiää.
        Mut ei se olt ainoo, ko mie rehelline oon, kyl tääl on omas hotellis oikei pesiytynyt seuraa hakevii, ettei tarvi lähtee mihinkää hakemaa, siin tää maa onkii mukava et kaik saa seuraa jos viel on kova sisäne kutina.
        Ainaha se hivelee mukavast mieltä, ku miehet huomaa.
        En mie sotkeennu mustii, kiva et varotit, ja kiitos muutenkkii rempseest kirjotuksestais, oli mukava lukkee.

jjoutava kyl sie oot hyvin oppint murteet, katoha ku jokasel tarttuu niitä omia vivahteita elämän poluilla. Eikä se mittää haittaakkaa, tarttuu muutakkii ku ommaa murretta. Reenaa vaa murreketjussa eelleen, tie mite taituri murteen harrastaja siust tullookkaa.

Ullamirjami oot nyt sit matkoilla ja tuut takas hyvin syöneenä ja juoneena. Sie kokeilet nyt myös onneais silmälasien suhteen, toivotaan et siul onnistuu hyvin ne hankinnat.
        Mie ootankkii mielenkiinolla mite siul onnistuu lasien hankinta.
        kYl siu rakas ( lapseis) karovaturri jerry on hyvän emännän hoivas ku terveyttä haetaa makso mitä makso, mut kyl hää on nii kiva kaveri, et kannattaa uhrata kruunuja hänneen. Terveisii vaa molemmille.

Sit lopuks mie kerron mite hauskan tapauksen mie näin. Olin meren rannalla aurinkoo ottamas ja umas. Nii käi siltaval et oli vanha taata taatan poika ja pojan thai tyttö.
        Nii tää tyttö läks viemää taataa (noin 80v) uimaan taata otti kaks askelta ja oli kahen metrin päässä rannasta ja läks uimaa rantaa kohe, nii tuli iso aalto ja heitti taatan selällee ja taata jäi aallokon sisälle eikä pässy ylös, taata hörppäs merivettä runsaasti ja poika juoksi rannalta auttamaa, taata nousi ja tyhjensi oksentamalla ja nenäki oli tyhjennettävä.
        Mut annas olla, taata ei jättänt uimista kesken vaa yritti saman uuvelleen ja taas sama homma aallokko tuiskas taatan kontilleen ja taatast ei näkynt päätä yhtää hetkee aikaa, taata hörppi vettä, mut sit poika oli likel jo auttamas. sitkee oli taata ku kahesti jäi meren armoille, viel olis pitänt uija mut poika oli eri mieltä.
        Sitkeitä me ollaa vanhat tervaskannot.

Nonnii, nyt tuli tällasii terkkuja teil kaikil, pitäkää mieli korkeel vaik on pimmeetä synkkää toivottellee Monica

ku muisti vanahan joutavan, ooha minä tienny että siellä hyvin viihtyy.
        Tuli vaan mieleen Ernesti HeminkWay ku se yhressä rompsussa pani miehen kysymään toiselta miltä musta maistu; kavari vastas, kapakalalta.
        Että se Ernestiki sellasta kiriotti, oliha sillä se kiriailijan vappaus.
        OOha ihimisiksi siellä.

• jjoutava evk kirjoitti:

ku muisti vanahan joutavan, ooha minä tienny että siellä hyvin viihtyy.
        Tuli vaan mieleen Ernesti HeminkWay ku se yhressä rompsussa pani miehen kysymään toiselta miltä musta maistu; kavari vastas, kapakalalta.
        Että se Ernestiki sellasta kiriotti, oliha sillä se kiriailijan vappaus.
        OOha ihimisiksi siellä.

niiko aina ennenkii. Vai nii et mitä erroo on mustal ja niiko muil, vai kapakalalta. Tuoho mie en ossaa sannoo mittää.
        Mut uskotko sie et mie oon tääl syönt haita! Oon, ja en erottanut makua muista kalan mauista.
        Nyt tuli käsky lähtee, et pittää heti alkuusa lopettaa.
        Mie kirjotan toisten lissää. Hyvät voinnit kaikille Monica

• lepomieli kirjoitti:

näitä vanhempia ,ja kuinka ollakkaan tuli ihan väkisin miäleeni hauska loru nuaruuresta kun kiusoteltiin Tyttö-kaveria :
        Sataa vettä sataa lunta sataa piäniä rakeita -kukas käski Monican ottaa pokien taskusta makeita!

• enkelitrio
        monica kirjoitti:

niiko aina ennenkii. Vai nii et mitä erroo on mustal ja niiko muil, vai kapakalalta. Tuoho mie en ossaa sannoo mittää.
        Mut uskotko sie et mie oon tääl syönt haita! Oon, ja en erottanut makua muista kalan mauista.
        Nyt tuli käsky lähtee, et pittää heti alkuusa lopettaa.
        Mie kirjotan toisten lissää. Hyvät voinnit kaikille Monica

Pääs soi laulu sinust.Kurkkasin taas tähä naapuri lootassee.Ja arvaas mitä? Nii,just,ensmäitteks hyvää joulun orotust ja sit utelu...Kaik vissii tiätää,muttem mää:misä maas sää olet? Olis mukava kuulla.
        Ny on tääl Turuski nii kaunist ku lunta tupruu ja kaik puut onnii valkossii jo.Se lumi istuu puis piukast,ku on kummiski nii lämmint viäl. -0 taik jottai sinne päi.
        Lämpössii lumivalkossii terveissii teil kaikil !

• enkelitrio kirjoitti:

Pääs soi laulu sinust.Kurkkasin taas tähä naapuri lootassee.Ja arvaas mitä? Nii,just,ensmäitteks hyvää joulun orotust ja sit utelu...Kaik vissii tiätää,muttem mää:misä maas sää olet? Olis mukava kuulla.
        Ny on tääl Turuski nii kaunist ku lunta tupruu ja kaik puut onnii valkossii jo.Se lumi istuu puis piukast,ku on kummiski nii lämmint viäl. -0 taik jottai sinne päi.
        Lämpössii lumivalkossii terveissii teil kaikil !

Mieko en ole päässy monnee päivää tänne palstalle et olis voinu vastailla mut nyt korjaantu asia.
        Mukava laulu tuo tuntuu oleva tuo Monica, on niiko mukkaasa tempaava. Sehä on niitä vanhanajan iskelmii.
        Enhä mie kovast ole toitottant mihi mie oon mänt, mut täällä pattajallaha mie oon. Tääl on kaunis ja lämmin ilma taitaa lämpöö nytkii olla 29 - 30 ast.

Onks se Turku viel lumen peitos! vai mite on asia, vesikeli yleensä voittaa, melkein tammikuuhun asti.
        Sie lähetit lumisii kauniita terkkuja, mie sanon et kuumat ja kauniit sekä ihanan kesäiset terkut teil kaikille tältä Pattayalta Monica

• otin eilisen jutun pois ku aattelin uuestaan luettuna että se oli epäselevä.
      Matkustamisen moittimista minä en siejä, ooha itekki käyny kurkkimassa ulukomailla ja huomannu miten opettavaista on matkustaa busalla minkä kyltistä et ymmärrä ensimmäistäkään kiriainta, eikä matkustajana ollu pelekkiä ylimielisiä turisteja vaan syriäkylän asukkaita.

Kuski kävi välillä tappelemassa jonku matkustajan kanssa ulukopuolella, ja taas matka jatku sovinnossa, kaikki puhu kaikkien kanssa,eikä pelekästään kännykän kans.

Ei silti suomessa voi matkustaa ihan omissa ajatuksissaan rentona, jos ei satu kännykkäihimisiä viereen.
      Antosia elämyksiä vaan niile joilla on tilasuus matkustella ulukomailla.

• tässä viime viikolla ulkomailla Tallinnassa, Oli
        tosi kiva reissu . Vaikka kaaruinkin selläälleni, kun katu oli niin julmetun liukas . Ei onneks sattunu mitää pahempaa ,mutta kyllä mää pelästyn .
        Kävelin vanhassa kaupunkissa ,senaikaa kun tytär oli hammaslääkärissä .
        Emmää mitää silmäklasia siältä viittinykkää ottaa. Sen maksun kanssa olis ollu kronkelia ,jos ei tuukkaa hyvä ,jne.
        Tuliha siältä ostettua aika paljo, varsinki kun on toi jouluki tulossa ,sai kohtuuhinnalla lahjat ( vaatteita lapsille).

• sannoo niiko se on, nimittäin eihä siin mittää pahhaa oo jos matkustellee, sehä avartaa katsantokantaa, ku näkkee muutakii ku kotipitäjän. Ei sit ahista mieltäkkää nii paljoo, ko on nähny maailmaa, mite muuallakii eletää.

Eihä se mukavaa oo ku niitä rähinävillejä sattuu tulemaa mukkaa et joutuu kuskit ja muut lepyttämmää matkailijaa, mut niitäkkii sattuu.

Sit lopuks sie toivot antoisii elämyksii matkailijoille, siit mie otan ihtellein osan ja sanon et kyl ollaa nähty ja koettu kaikemmoista ja lissää on tulos.

Vai oot siekkii matkustellu ulkomailla, Ootko oikei monessakkii maas! mikä lie kaukasin paikka mis oot käyny! Siin kielivarasto karttuu, mut tämän maan kieli jota kuulee, on kielistä ihmeellisintä. On se niin outoa "lallatusta". Tämmöstä tälläkertaa mielessä liikku, mukavaa vointia sinne kotimaahan itse kullekin.

• monica kirjoitti:

sannoo niiko se on, nimittäin eihä siin mittää pahhaa oo jos matkustellee, sehä avartaa katsantokantaa, ku näkkee muutakii ku kotipitäjän. Ei sit ahista mieltäkkää nii paljoo, ko on nähny maailmaa, mite muuallakii eletää.

Eihä se mukavaa oo ku niitä rähinävillejä sattuu tulemaa mukkaa et joutuu kuskit ja muut lepyttämmää matkailijaa, mut niitäkkii sattuu.

Sit lopuks sie toivot antoisii elämyksii matkailijoille, siit mie otan ihtellein osan ja sanon et kyl ollaa nähty ja koettu kaikemmoista ja lissää on tulos.

Vai oot siekkii matkustellu ulkomailla, Ootko oikei monessakkii maas! mikä lie kaukasin paikka mis oot käyny! Siin kielivarasto karttuu, mut tämän maan kieli jota kuulee, on kielistä ihmeellisintä. On se niin outoa "lallatusta". Tämmöstä tälläkertaa mielessä liikku, mukavaa vointia sinne kotimaahan itse kullekin.

oon käyny, se on kauin paikka missä oon käyny. Jäihän sieltäki mieleen se tavaton köyhyys, tien vieren pensaissa roikku pahavilaatikoita narussa, ne oli kuulemma tienvarren asukkaitten postilaatikoita.
        Kai ne asu siellä pensaikossa, taloja ei ainakaan näkyny.

Kylässä oli aaltopeltinen tönö kommein rakennus, se oli onnikka asema.
        minäku kattelen ja aprikoin niin semmoset jää mieleen.
        Se oli semmonen viikon karibiaristeily niin sielläki käytiin.

Näinhän minä parempiaki paikkoja mutta olokoon ne.
        Käyhän syriäkylillä siellä niin katotaan kaappaakone sut siellä;;)

• ullamirjami kirjoitti:

tässä viime viikolla ulkomailla Tallinnassa, Oli
        tosi kiva reissu . Vaikka kaaruinkin selläälleni, kun katu oli niin julmetun liukas . Ei onneks sattunu mitää pahempaa ,mutta kyllä mää pelästyn .
        Emmää mitää silmäklasia siältä viittinykkää ottaa. Sen maksun kanssa olis ollu kronkelia ,jos ei tuukkaa hyvä ,jne.
        Tuliha siältä ostettua aika paljo, varsinki kun on toi jouluki tulossa ,sai kohtuuhinnalla lahjat ( vaatteita lapsille).

Onneksi oot niin lujatekonen ettei kaatuissa käyny pahemmin.
        Kävinhä minäki tallinnassa aikanaan ja niin oli liukasta että Kauniimpi ei uskaltanu liikkua mihinkään.
        Siinä paikallinen Iigor takakontti täynnä kauppatavaraa huomasi tilanteen ja tarjoutu viemään meiät satamaan ei pyytäny maksua mutta joku markka annettiin.
        Sama Iigor käveli seuraavana päivänä Hakaniementorilla, et semmonen kauppamies.

• ullamirjami kirjoitti:

tässä viime viikolla ulkomailla Tallinnassa, Oli

et rohjennu ottaa laseja sieltä, no onha siin pie riski, turvallista onkkii kotomaas teetättää (ruotsis).
        Siul olikkii mukava loru tuol muual, nehä oli niitä nuoruuven ajan hokemii. Koitin muistella, mut en yhtää lorruu tähä hetkee muistant.
        Muistaaks teist kukkaa muu. Nyt taas en ehi enempää, pittää lähtee keilaamaa, muut oottaa jo.
        Joululliset terkut teille toivoopi Monica

PS. tääl on yhtenää noita pikkujoulu kutsui ja vietettii mones paikkaa itsenäisyyttä, poltettii kynttilöitä ja syötii juhlallisesti. Et henkes oltii mukan.

• illan ratoksi

Tässä murreketjun porukoille pimeän illan ratoksi vähän ajankulua...

----------------------------------------------
      Linja-autossa on 7 lasta.
      Jokaisella lapsella on 7 reppua.
      Jokaisessa repussa on 7 isoa kissaa.
      Jokaisella isolla kissalla on 7 pientä kissaa.
      Jokaisella kissalla on 4 jalkaa.

KYSYSMYS: Kuinka monta jalkaa on linja-autossa?
      -----------------------------------------------
      Vastaukset voi jättää tähän murreketjuun, myöhemmin kerron mikä on oikea luku,,,,hauskaa lähestyvää joulua kaikille :)

• Onkkelis

No, linja-autolla ei ainakaan varsinaisia jalkoja liene?

• Onkkelis kirjoitti:

No, linja-autolla ei ainakaan varsinaisia jalkoja liene?

ei linja-auton jalkoja, vaa niitä mitä kirjottaja oli kysynyt, muita jalkoja. Menihä se metsää ensi, mut sit mie luule että vastaus on oikee. Myö pojan kans laskettii yhös.
        Et kiitoksii vaa kirjottajal mukavast ja mielenkiintosesta kirjotuksesta. Jäähää oottamaa oikeeta vastausta, ja onks kukkaa muu innostunt laskemaa ajankuluksee.

• semmonen määrä reppuun, elläinrääkkyyn puolelle voipi mennä yhen repn jotenki sain laskettua ja niitä reppujaki on seittemän per kakru.

• seitsemänkymmentä jalkaa, mutta jos autossa on kuljettaja, niin kaksi lisää ja jos sinäkin olet siinä autossa niin sitten tulee 74 varsinaista jalkaa. Tuliko oiein.

Olisihan siinä jalkamittojakin, mutta en ole kuullut kissanjalan pituudesta. Varsinainen jalan mitta on kai 29,99999 sm.

• jjoutava5 kirjoitti:

semmonen määrä reppuun, elläinrääkkyyn puolelle voipi mennä yhen repn jotenki sain laskettua ja niitä reppujaki on seittemän per kakru.

Onha se mukavaa ku siul kukkii tuo huumorikukka, sil pääsee jo pitkäl.
        Meksikossa asti siekii oot käynt, kyl maal ja maal on isoja eroja. On se selvä et suomi on puhas maa ja vauras, pittää olla onnelline ku meil on niin hyvin.
        Enhä mie mee mörön suuhu et, en kule pimeissä paikoissa.

No siekkii teit laskutehtävän, onha se mukavaa ku sellanenki tementtiaa estävä leikkimielinen tehtävä on kirjotettu.
        Hoksottimmii pittääki käyttää, mut oisit laittant jonku luvun minkä sait, miekkii ilmotan viel.
        Ollaa leikissä mukan, ja kahtotaa kuka likemmäl pääsee oikeeta lukemmaa. Vai pamahtaako täys osuma. Täytyy muistaa et leikiihä tää on.
        Tulkaaha muutkii mukkaa.

• ylikypsa kirjoitti:

seitsemänkymmentä jalkaa, mutta jos autossa on kuljettaja, niin kaksi lisää ja jos sinäkin olet siinä autossa niin sitten tulee 74 varsinaista jalkaa. Tuliko oiein.

Olisihan siinä jalkamittojakin, mutta en ole kuullut kissanjalan pituudesta. Varsinainen jalan mitta on kai 29,99999 sm.

Miun pittää siulkii vastata ku oon päässy konneen äärel.
        Siehä sait laskettuu koiven mitankii, niihä sitä pittää olla leikissä mukana.

Miun pittää paljastaa et poika anto miul tämmösen tehtävän ( jalkojen laskemisen) mie sanoin et laitaha se tuonne murreketjulle, nii hää laitto.
        Miusta on mukavaa ku on tuollasii leikkisii tehtävii, et ollaa mukan, ja lasketaa jalkoja vaa.
        Sie ilmotit sit jo, mut eihä mikkää estä vaik kirjottas uuven lukemankkii, jos on tullu toisii ajatuksii. Reipasta alkavaa viikkoo kaikille.

• jjoutava
        monica kirjoitti:

Onha se mukavaa ku siul kukkii tuo huumorikukka, sil pääsee jo pitkäl.
        Meksikossa asti siekii oot käynt, kyl maal ja maal on isoja eroja. On se selvä et suomi on puhas maa ja vauras, pittää olla onnelline ku meil on niin hyvin.
        Enhä mie mee mörön suuhu et, en kule pimeissä paikoissa.

No siekkii teit laskutehtävän, onha se mukavaa ku sellanenki tementtiaa estävä leikkimielinen tehtävä on kirjotettu.
        Hoksottimmii pittääki käyttää, mut oisit laittant jonku luvun minkä sait, miekkii ilmotan viel.
        Ollaa leikissä mukan, ja kahtotaa kuka likemmäl pääsee oikeeta lukemmaa. Vai pamahtaako täys osuma. Täytyy muistaa et leikiihä tää on.
        Tulkaaha muutkii mukkaa.

luvut eiku suureni mitä kauemmin laskin
        uuteen kohta vaihan koko laskin
        koulusakin mäkiä alavariisa laskin.
        Päässä räknäämään ryhtyä nyt häätyy.

• monica kirjoitti:

Miun pittää siulkii vastata ku oon päässy konneen äärel.
        Siehä sait laskettuu koiven mitankii, niihä sitä pittää olla leikissä mukana.

Miun pittää paljastaa et poika anto miul tämmösen tehtävän ( jalkojen laskemisen) mie sanoin et laitaha se tuonne murreketjulle, nii hää laitto.
        Miusta on mukavaa ku on tuollasii leikkisii tehtävii, et ollaa mukan, ja lasketaa jalkoja vaa.
        Sie ilmotit sit jo, mut eihä mikkää estä vaik kirjottas uuven lukemankkii, jos on tullu toisii ajatuksii. Reipasta alkavaa viikkoo kaikille.

vähän lisäsin niitä jalkoja. Sain uudeksi lukemaksi 10976 jalkaa kuskin jalat.

• Tää oikee numeron ilmottamine män miu tehtäväksein, ja pittää sannoo et myö saatii jalkoi 10990. Tämä vastaus on oikea, pirusti niitä koipii olikkii.
        Mukavaa kun näitte vähän vaivaa.

Täs tehtäväs oli taulukko johon piti syöttää saamansa jalkojen luku, ja sit se aukas sivun jossa oli kissan käpälii ja ilmotti että lukema oli oikea. Jos lukema oli väärä nii luukku ei auennu, vaa luku oli väärä.

Mutta poika sano ettei sitä voi syöttää murreketjul, pittää vaa ilmottaa sit tällai.
        Nytko oikee vastaus on tiijos nii sitähä voip kerrata mis män väärin.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja tuntuu kiinnostavan vain muiden rahat

En muista kenenkään muun olleen huolissaan yhtä paljon muiden rahoista kuin persujen. Mistähän se kertoo?
      Maailman menoa
      79
      2651
    2. Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset

Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U
      Maailman menoa
      106
      2524
    3. Miksei asevelvollisuuden kuluja lasketa Nato-menoihin?

Koskela (vas) kysyy aiheellisesti, että kun kerran palkka-armejaan perustuvat maat laskevat kysesestä toiminnasta aiheut
      Maailman menoa
      22
      2217
    4. Purralla luistaa hihna isolla pyörällä

Näki taas eilisillan tv-tentissä kuinka paniikissa oli kannatusromahduksen takia. Ei saanut kuin tiuskittua yksittäisiä
      Maailman menoa
      58
      1917
    5. Antti Lindtman heikko johtaja - ei valtiomiesainesta lainkaan

kyllä se eilen taas nähtiin. Ei pystynyt Antti vastaamaan edes toimittajan yhteen yksinkertaiseen kysymykseen - juu tai
      Maailman menoa
      99
      1867
    6. Demareissa jo paniikki päällä

Talouspoliittinen kykenemättömyys repii puolueen kahtia.
      Maailman menoa
      32
      1816
    7. Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia

joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin
      Maailman menoa
      122
      1767
    8. Miksi kaikki avioeronneet miehet eivät kunnioita naisia?

Niin. Miksi avioeronneet miehet kohtelevat huonosti naisia, jotka lähestyvät heitä? Tämä on kokemuksen rintaääntä. Tämä
      Sinkut
      263
      1757
    9. Kiky-maksuista valehtelu persujen törkein vaalipetos

Perusduunarina koen pahimmaksi persujen vaalipetokseksi "työmies" Putkosen lupaaman työntekijöiltä perittävien kiky-maks
      Maailman menoa
      0
      1711
    10. Haluat nainen torjua minut

Yhä uudelleen ja uudelleen. Huomaan sen. Ymmärrän miksi, mutta silti se sattuu. Eihän minulla ole muuta kuin haaveet si
      Ikävä
      11
      1348
    Aihe