Lentohintojen outo logiikka

enymmärrä

Lentohintojen outo logiikka
Hain Blue1-lentoyhtiön sivuilta lentoja Ateenasta Helsinkiin. Meitä oli kolme aikuista ja kaksi lasta.


Ensin hain lippuja koko ryhmälle, ja matkan hinnaksi tuli 1 500 euroa. Sitten hain erikseen kahdelle aikuiselle ja aikuiselle kahden lapsen kanssa, ja hinta oli 750 euroa.


Kun varasin ja maksoin näitä halvempia yksittäisiä lippuja, hinta nousi sitä mukaa kuin sinetöin varauksia. Loppusummaksi tuli 1 000 euroa.


Viestintäjohtaja Tom Christides, miten hinta voi pudota puoleen eri tavoilla varatessa?


"Ei aavistustakaan, kuulostaa oudolta. Palaamme pian asiaan."


Tiedottaja Elina Nykänen, miksi hinta puolittui, kun hain liput kaikille erikseen?


"Tämä on esimerkki matkailualan revenue managementista. Kyseinen lento ollut lähes täysi, ja vapaita paikkoja ollut vain muutama. Kun lennolla on vain muutama paikka auki, kaikki voivat olla eri varausluokissa. Isommalla kokoonpanolla haettaessa varausmoottori etsii automaattisesti edullisinta vapaana olevaa hintaa viidelle hengelle samasta hintaluokasta."


Miksei hakukone yksinkertaisesti anna aina viittä halvinta lippua niistä, jotka ovat jäljellä?


"Yleinen käytäntö matkailualalla ja etenkin lentoyhtiöissä on se, että varausjärjestelmä etsii aina automaattisesti edullisimman mahdollisen vaihtoehdon halutulle matkustajamäärälle samasta matkustusluokasta."


Miksi lopullinen hinta oli kalliimpi (1000 e) kuin hakuvaiheen hinta (750 e)?


"Verkossa on samanaikaisesti useampia toimijoita, joten tilanne elää koko ajan. Hakuvaiheen jälkeen joku on juuri saattanut tehdä varauksen edullisempaan hintaan, ja kyseisessä varausluokassa ei enää ole tilaa."


Pitäisikö Blue1:n verkkosivuilla kertoa, että ryhmä voi säästää satoja euroja ostamalla liput erikseen?


"Säästöä ei aina tule, koska varaustilanteet elävät. Erikseen ostettavat liput saattavat tulla kalliimmiksi, jos joku muu on jo ehtinyt ostaa edullisemman luokan paikan. Pitää muistaa, että verkossa on useita toimijoita samanaikaisesti ja tilanne elää koko ajan reaaliajassa."


Tuntisin itseni huijatuksi, jos olisin maksanut 1500 euroa.


"Kysynnän ja tarjonnan laki. Tilanne olisi myös voinut olla toisenlainen, jolloin paikkoja ei olisi ollut tarjolla lainkaan tai vain osalle."

6

779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kopioitu

      Mistä tuo juttu oli kopioitu?

      Ei tuossa mitään outoa ole.
      Hinta nousee sitä mukaa kun kone täyttyy
      ja viimeinen paikka on kalliimpi kuin vaikka
      viidenneksi viimeinen.

      Se että joku sivuilla suunnittelee varausta
      laittaa paikan ikäänkuin "sivuun" hetkeksi
      josta se tietyn ajan kuluttua vapautuu ja hinnat
      voi taas vaikka laskeakin.

      • Tollo...

        Tämä käyntäntö on täysin normaali ja käytössä lähes kaikilla netissä lippujaan myyvillä yhtiöillä.


      • kannattaa vähän "kikka...

        Juttu oli kopioitu eilisestä Helsingin Sanomista. Lähinnä siinä ihmetytti ettei Blue1:n viestintäjohtaja (tai kuka nyt olikaan) osannut oitis selvittää mistä oli kyse. Kuka tahansa lentoja varaillut ja vähän järkeään käyttänyt olisi osannut antaa vastauksen. Tietenkin on halvempaa (useimmiten) tilata paikka kerrallaan, koska silloin saa aina kunkin hetken halvimman paikan. Koneessa ja varausjärjestelmässä on useita eri varaus- ja hintaluokkia. Voi hyvin käydä niin, että ensimmäinen saa sen halvimman hinnan, sueraava vähän kalliimman jne. Tai esim. on jäljellä 2 kpl halpaa hintaluokkaa - ne kannattaa tietysti varata, koska kolmas jäljellä ollut paikka voi olla jo kalliimmasta hintaluokasta jolloin jos yrittää varata kolmea lippua, niin kaikki kolme hinnoitellaan kalliisti. Aina kannattaa tehdä koevarauksia netistä tilatessaan - ei maksa muuta kuin vaivan, että kokeiee paikka kerrallaan. Ja jos tarvitsee esim. useamman paikan, kannattaa kuitenkin katsoa onko ylipäätään jäljellä niin montaa - esim. Finnairilla voi katsoa ja "koevarata" kerrallaan max 6 lippua. Hinta saatttaa olla (per lippu) ihan eri, jos katsoo yhtä tai kuutta paikkaa, jolloin voi päätellä miten monta halvempaa istuinta vielä on jäljellä.


      • ja outoa
        kannattaa vähän "kikka... kirjoitti:

        Juttu oli kopioitu eilisestä Helsingin Sanomista. Lähinnä siinä ihmetytti ettei Blue1:n viestintäjohtaja (tai kuka nyt olikaan) osannut oitis selvittää mistä oli kyse. Kuka tahansa lentoja varaillut ja vähän järkeään käyttänyt olisi osannut antaa vastauksen. Tietenkin on halvempaa (useimmiten) tilata paikka kerrallaan, koska silloin saa aina kunkin hetken halvimman paikan. Koneessa ja varausjärjestelmässä on useita eri varaus- ja hintaluokkia. Voi hyvin käydä niin, että ensimmäinen saa sen halvimman hinnan, sueraava vähän kalliimman jne. Tai esim. on jäljellä 2 kpl halpaa hintaluokkaa - ne kannattaa tietysti varata, koska kolmas jäljellä ollut paikka voi olla jo kalliimmasta hintaluokasta jolloin jos yrittää varata kolmea lippua, niin kaikki kolme hinnoitellaan kalliisti. Aina kannattaa tehdä koevarauksia netistä tilatessaan - ei maksa muuta kuin vaivan, että kokeiee paikka kerrallaan. Ja jos tarvitsee esim. useamman paikan, kannattaa kuitenkin katsoa onko ylipäätään jäljellä niin montaa - esim. Finnairilla voi katsoa ja "koevarata" kerrallaan max 6 lippua. Hinta saatttaa olla (per lippu) ihan eri, jos katsoo yhtä tai kuutta paikkaa, jolloin voi päätellä miten monta halvempaa istuinta vielä on jäljellä.

        "Ei tuossa mitään outoa ole.
        Hinta nousee sitä mukaa kun kone täyttyy
        ja viimeinen paikka on kalliimpi kuin vaikka
        viidenneksi viimeinen"

        No ei se nyt ihan noinkaan mene. Lennoille kun ostetaan lippuja muillakin kuin hinnan perusteella. Monelle on tärkeää että lippua voi muuttaa joten "bisneskohteeseen" voivat kalleimmat (=joustavimmat) liput mennä ensin ja persaukisen halpislippua on tarjolla myöhemminkin.


      • joka itseasiassa
        ja outoa kirjoitti:

        "Ei tuossa mitään outoa ole.
        Hinta nousee sitä mukaa kun kone täyttyy
        ja viimeinen paikka on kalliimpi kuin vaikka
        viidenneksi viimeinen"

        No ei se nyt ihan noinkaan mene. Lennoille kun ostetaan lippuja muillakin kuin hinnan perusteella. Monelle on tärkeää että lippua voi muuttaa joten "bisneskohteeseen" voivat kalleimmat (=joustavimmat) liput mennä ensin ja persaukisen halpislippua on tarjolla myöhemminkin.

        oli jo edellisessä kommentissa: Hinta ei ole ainoa peruste lipputyypin valinnalle. Useimmiten kannattaa valita halvin lentolippu, jos se matkustussuunnitelman mukaan on mahdollista. Ihmisiä ei todellakaan lentokoneissa erota henkilökohtaisen varallisuuden mukaan sen perusteella kuka missäkin istuu. Asiaa tuntemattomalle edelliselle kirjoittajalle tiedoksi kerrottakoon, että hyvin harva business -luokan matkustaja maksaa lippuaan itse. Eihän ole Suomen sisäisillä lennoilla mitään järkeä maksaa businesshintaista lippua täsmälleen samsta tuotteesta, jos se (lippu)matkustussuunnitelman mukaan on mahdollista economy -hinnalla. Onhan olemassa nousukkaita, jotka luulevat, että saavat arvostusta tuhlailevalla elämäntyylillään. Vanha raha hymähtelee ymmärtäväisesti tälle joukolle, joita tupsahtelee aina silloin tällöin kuin bensaa heittäisi nuotioon...


      • vqz
        joka itseasiassa kirjoitti:

        oli jo edellisessä kommentissa: Hinta ei ole ainoa peruste lipputyypin valinnalle. Useimmiten kannattaa valita halvin lentolippu, jos se matkustussuunnitelman mukaan on mahdollista. Ihmisiä ei todellakaan lentokoneissa erota henkilökohtaisen varallisuuden mukaan sen perusteella kuka missäkin istuu. Asiaa tuntemattomalle edelliselle kirjoittajalle tiedoksi kerrottakoon, että hyvin harva business -luokan matkustaja maksaa lippuaan itse. Eihän ole Suomen sisäisillä lennoilla mitään järkeä maksaa businesshintaista lippua täsmälleen samsta tuotteesta, jos se (lippu)matkustussuunnitelman mukaan on mahdollista economy -hinnalla. Onhan olemassa nousukkaita, jotka luulevat, että saavat arvostusta tuhlailevalla elämäntyylillään. Vanha raha hymähtelee ymmärtäväisesti tälle joukolle, joita tupsahtelee aina silloin tällöin kuin bensaa heittäisi nuotioon...

        Suomen lennoilla ei muuta olekaan kuin turisti-hintoja silti hintahaitari on valtava lipun ehdoista riippuen. Ja kuitenkin vierekkäisillä palleilla istutaan halpalippulaisen kanssa ja sama palvelu saadaan. Ja siltikin lennoille varataan paljon kallista economy-hintaa. Kuka lipun maksaa lienee tässä epäoleellista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1787
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      76
      1637
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1303
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      765
    6. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      759
    7. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    8. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      747
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe