Lentohintojen outo logiikka

enymmärrä

Lentohintojen outo logiikka
Hain Blue1-lentoyhtiön sivuilta lentoja Ateenasta Helsinkiin. Meitä oli kolme aikuista ja kaksi lasta.


Ensin hain lippuja koko ryhmälle, ja matkan hinnaksi tuli 1 500 euroa. Sitten hain erikseen kahdelle aikuiselle ja aikuiselle kahden lapsen kanssa, ja hinta oli 750 euroa.


Kun varasin ja maksoin näitä halvempia yksittäisiä lippuja, hinta nousi sitä mukaa kuin sinetöin varauksia. Loppusummaksi tuli 1 000 euroa.


Viestintäjohtaja Tom Christides, miten hinta voi pudota puoleen eri tavoilla varatessa?


"Ei aavistustakaan, kuulostaa oudolta. Palaamme pian asiaan."


Tiedottaja Elina Nykänen, miksi hinta puolittui, kun hain liput kaikille erikseen?


"Tämä on esimerkki matkailualan revenue managementista. Kyseinen lento ollut lähes täysi, ja vapaita paikkoja ollut vain muutama. Kun lennolla on vain muutama paikka auki, kaikki voivat olla eri varausluokissa. Isommalla kokoonpanolla haettaessa varausmoottori etsii automaattisesti edullisinta vapaana olevaa hintaa viidelle hengelle samasta hintaluokasta."


Miksei hakukone yksinkertaisesti anna aina viittä halvinta lippua niistä, jotka ovat jäljellä?


"Yleinen käytäntö matkailualalla ja etenkin lentoyhtiöissä on se, että varausjärjestelmä etsii aina automaattisesti edullisimman mahdollisen vaihtoehdon halutulle matkustajamäärälle samasta matkustusluokasta."


Miksi lopullinen hinta oli kalliimpi (1000 e) kuin hakuvaiheen hinta (750 e)?


"Verkossa on samanaikaisesti useampia toimijoita, joten tilanne elää koko ajan. Hakuvaiheen jälkeen joku on juuri saattanut tehdä varauksen edullisempaan hintaan, ja kyseisessä varausluokassa ei enää ole tilaa."


Pitäisikö Blue1:n verkkosivuilla kertoa, että ryhmä voi säästää satoja euroja ostamalla liput erikseen?


"Säästöä ei aina tule, koska varaustilanteet elävät. Erikseen ostettavat liput saattavat tulla kalliimmiksi, jos joku muu on jo ehtinyt ostaa edullisemman luokan paikan. Pitää muistaa, että verkossa on useita toimijoita samanaikaisesti ja tilanne elää koko ajan reaaliajassa."


Tuntisin itseni huijatuksi, jos olisin maksanut 1500 euroa.


"Kysynnän ja tarjonnan laki. Tilanne olisi myös voinut olla toisenlainen, jolloin paikkoja ei olisi ollut tarjolla lainkaan tai vain osalle."

6

805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kopioitu

      Mistä tuo juttu oli kopioitu?

      Ei tuossa mitään outoa ole.
      Hinta nousee sitä mukaa kun kone täyttyy
      ja viimeinen paikka on kalliimpi kuin vaikka
      viidenneksi viimeinen.

      Se että joku sivuilla suunnittelee varausta
      laittaa paikan ikäänkuin "sivuun" hetkeksi
      josta se tietyn ajan kuluttua vapautuu ja hinnat
      voi taas vaikka laskeakin.

      • Tollo...

        Tämä käyntäntö on täysin normaali ja käytössä lähes kaikilla netissä lippujaan myyvillä yhtiöillä.


      • kannattaa vähän "kikka...

        Juttu oli kopioitu eilisestä Helsingin Sanomista. Lähinnä siinä ihmetytti ettei Blue1:n viestintäjohtaja (tai kuka nyt olikaan) osannut oitis selvittää mistä oli kyse. Kuka tahansa lentoja varaillut ja vähän järkeään käyttänyt olisi osannut antaa vastauksen. Tietenkin on halvempaa (useimmiten) tilata paikka kerrallaan, koska silloin saa aina kunkin hetken halvimman paikan. Koneessa ja varausjärjestelmässä on useita eri varaus- ja hintaluokkia. Voi hyvin käydä niin, että ensimmäinen saa sen halvimman hinnan, sueraava vähän kalliimman jne. Tai esim. on jäljellä 2 kpl halpaa hintaluokkaa - ne kannattaa tietysti varata, koska kolmas jäljellä ollut paikka voi olla jo kalliimmasta hintaluokasta jolloin jos yrittää varata kolmea lippua, niin kaikki kolme hinnoitellaan kalliisti. Aina kannattaa tehdä koevarauksia netistä tilatessaan - ei maksa muuta kuin vaivan, että kokeiee paikka kerrallaan. Ja jos tarvitsee esim. useamman paikan, kannattaa kuitenkin katsoa onko ylipäätään jäljellä niin montaa - esim. Finnairilla voi katsoa ja "koevarata" kerrallaan max 6 lippua. Hinta saatttaa olla (per lippu) ihan eri, jos katsoo yhtä tai kuutta paikkaa, jolloin voi päätellä miten monta halvempaa istuinta vielä on jäljellä.


      • ja outoa
        kannattaa vähän "kikka... kirjoitti:

        Juttu oli kopioitu eilisestä Helsingin Sanomista. Lähinnä siinä ihmetytti ettei Blue1:n viestintäjohtaja (tai kuka nyt olikaan) osannut oitis selvittää mistä oli kyse. Kuka tahansa lentoja varaillut ja vähän järkeään käyttänyt olisi osannut antaa vastauksen. Tietenkin on halvempaa (useimmiten) tilata paikka kerrallaan, koska silloin saa aina kunkin hetken halvimman paikan. Koneessa ja varausjärjestelmässä on useita eri varaus- ja hintaluokkia. Voi hyvin käydä niin, että ensimmäinen saa sen halvimman hinnan, sueraava vähän kalliimman jne. Tai esim. on jäljellä 2 kpl halpaa hintaluokkaa - ne kannattaa tietysti varata, koska kolmas jäljellä ollut paikka voi olla jo kalliimmasta hintaluokasta jolloin jos yrittää varata kolmea lippua, niin kaikki kolme hinnoitellaan kalliisti. Aina kannattaa tehdä koevarauksia netistä tilatessaan - ei maksa muuta kuin vaivan, että kokeiee paikka kerrallaan. Ja jos tarvitsee esim. useamman paikan, kannattaa kuitenkin katsoa onko ylipäätään jäljellä niin montaa - esim. Finnairilla voi katsoa ja "koevarata" kerrallaan max 6 lippua. Hinta saatttaa olla (per lippu) ihan eri, jos katsoo yhtä tai kuutta paikkaa, jolloin voi päätellä miten monta halvempaa istuinta vielä on jäljellä.

        "Ei tuossa mitään outoa ole.
        Hinta nousee sitä mukaa kun kone täyttyy
        ja viimeinen paikka on kalliimpi kuin vaikka
        viidenneksi viimeinen"

        No ei se nyt ihan noinkaan mene. Lennoille kun ostetaan lippuja muillakin kuin hinnan perusteella. Monelle on tärkeää että lippua voi muuttaa joten "bisneskohteeseen" voivat kalleimmat (=joustavimmat) liput mennä ensin ja persaukisen halpislippua on tarjolla myöhemminkin.


      • joka itseasiassa
        ja outoa kirjoitti:

        "Ei tuossa mitään outoa ole.
        Hinta nousee sitä mukaa kun kone täyttyy
        ja viimeinen paikka on kalliimpi kuin vaikka
        viidenneksi viimeinen"

        No ei se nyt ihan noinkaan mene. Lennoille kun ostetaan lippuja muillakin kuin hinnan perusteella. Monelle on tärkeää että lippua voi muuttaa joten "bisneskohteeseen" voivat kalleimmat (=joustavimmat) liput mennä ensin ja persaukisen halpislippua on tarjolla myöhemminkin.

        oli jo edellisessä kommentissa: Hinta ei ole ainoa peruste lipputyypin valinnalle. Useimmiten kannattaa valita halvin lentolippu, jos se matkustussuunnitelman mukaan on mahdollista. Ihmisiä ei todellakaan lentokoneissa erota henkilökohtaisen varallisuuden mukaan sen perusteella kuka missäkin istuu. Asiaa tuntemattomalle edelliselle kirjoittajalle tiedoksi kerrottakoon, että hyvin harva business -luokan matkustaja maksaa lippuaan itse. Eihän ole Suomen sisäisillä lennoilla mitään järkeä maksaa businesshintaista lippua täsmälleen samsta tuotteesta, jos se (lippu)matkustussuunnitelman mukaan on mahdollista economy -hinnalla. Onhan olemassa nousukkaita, jotka luulevat, että saavat arvostusta tuhlailevalla elämäntyylillään. Vanha raha hymähtelee ymmärtäväisesti tälle joukolle, joita tupsahtelee aina silloin tällöin kuin bensaa heittäisi nuotioon...


      • vqz
        joka itseasiassa kirjoitti:

        oli jo edellisessä kommentissa: Hinta ei ole ainoa peruste lipputyypin valinnalle. Useimmiten kannattaa valita halvin lentolippu, jos se matkustussuunnitelman mukaan on mahdollista. Ihmisiä ei todellakaan lentokoneissa erota henkilökohtaisen varallisuuden mukaan sen perusteella kuka missäkin istuu. Asiaa tuntemattomalle edelliselle kirjoittajalle tiedoksi kerrottakoon, että hyvin harva business -luokan matkustaja maksaa lippuaan itse. Eihän ole Suomen sisäisillä lennoilla mitään järkeä maksaa businesshintaista lippua täsmälleen samsta tuotteesta, jos se (lippu)matkustussuunnitelman mukaan on mahdollista economy -hinnalla. Onhan olemassa nousukkaita, jotka luulevat, että saavat arvostusta tuhlailevalla elämäntyylillään. Vanha raha hymähtelee ymmärtäväisesti tälle joukolle, joita tupsahtelee aina silloin tällöin kuin bensaa heittäisi nuotioon...

        Suomen lennoilla ei muuta olekaan kuin turisti-hintoja silti hintahaitari on valtava lipun ehdoista riippuen. Ja kuitenkin vierekkäisillä palleilla istutaan halpalippulaisen kanssa ja sama palvelu saadaan. Ja siltikin lennoille varataan paljon kallista economy-hintaa. Kuka lipun maksaa lienee tässä epäoleellista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      3013
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      7
      1467
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      220
      1326
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1151
    6. 37
      1021
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1012
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      957
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      954
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      877
    Aihe