Lentohintojen outo logiikka
Hain Blue1-lentoyhtiön sivuilta lentoja Ateenasta Helsinkiin. Meitä oli kolme aikuista ja kaksi lasta.
Ensin hain lippuja koko ryhmälle, ja matkan hinnaksi tuli 1 500 euroa. Sitten hain erikseen kahdelle aikuiselle ja aikuiselle kahden lapsen kanssa, ja hinta oli 750 euroa.
Kun varasin ja maksoin näitä halvempia yksittäisiä lippuja, hinta nousi sitä mukaa kuin sinetöin varauksia. Loppusummaksi tuli 1 000 euroa.
Viestintäjohtaja Tom Christides, miten hinta voi pudota puoleen eri tavoilla varatessa?
"Ei aavistustakaan, kuulostaa oudolta. Palaamme pian asiaan."
Tiedottaja Elina Nykänen, miksi hinta puolittui, kun hain liput kaikille erikseen?
"Tämä on esimerkki matkailualan revenue managementista. Kyseinen lento ollut lähes täysi, ja vapaita paikkoja ollut vain muutama. Kun lennolla on vain muutama paikka auki, kaikki voivat olla eri varausluokissa. Isommalla kokoonpanolla haettaessa varausmoottori etsii automaattisesti edullisinta vapaana olevaa hintaa viidelle hengelle samasta hintaluokasta."
Miksei hakukone yksinkertaisesti anna aina viittä halvinta lippua niistä, jotka ovat jäljellä?
"Yleinen käytäntö matkailualalla ja etenkin lentoyhtiöissä on se, että varausjärjestelmä etsii aina automaattisesti edullisimman mahdollisen vaihtoehdon halutulle matkustajamäärälle samasta matkustusluokasta."
Miksi lopullinen hinta oli kalliimpi (1000 e) kuin hakuvaiheen hinta (750 e)?
"Verkossa on samanaikaisesti useampia toimijoita, joten tilanne elää koko ajan. Hakuvaiheen jälkeen joku on juuri saattanut tehdä varauksen edullisempaan hintaan, ja kyseisessä varausluokassa ei enää ole tilaa."
Pitäisikö Blue1:n verkkosivuilla kertoa, että ryhmä voi säästää satoja euroja ostamalla liput erikseen?
"Säästöä ei aina tule, koska varaustilanteet elävät. Erikseen ostettavat liput saattavat tulla kalliimmiksi, jos joku muu on jo ehtinyt ostaa edullisemman luokan paikan. Pitää muistaa, että verkossa on useita toimijoita samanaikaisesti ja tilanne elää koko ajan reaaliajassa."
Tuntisin itseni huijatuksi, jos olisin maksanut 1500 euroa.
"Kysynnän ja tarjonnan laki. Tilanne olisi myös voinut olla toisenlainen, jolloin paikkoja ei olisi ollut tarjolla lainkaan tai vain osalle."
Lentohintojen outo logiikka
6
817
Vastaukset
- kopioitu
Mistä tuo juttu oli kopioitu?
Ei tuossa mitään outoa ole.
Hinta nousee sitä mukaa kun kone täyttyy
ja viimeinen paikka on kalliimpi kuin vaikka
viidenneksi viimeinen.
Se että joku sivuilla suunnittelee varausta
laittaa paikan ikäänkuin "sivuun" hetkeksi
josta se tietyn ajan kuluttua vapautuu ja hinnat
voi taas vaikka laskeakin.- Tollo...
Tämä käyntäntö on täysin normaali ja käytössä lähes kaikilla netissä lippujaan myyvillä yhtiöillä.
- kannattaa vähän "kikka...
Juttu oli kopioitu eilisestä Helsingin Sanomista. Lähinnä siinä ihmetytti ettei Blue1:n viestintäjohtaja (tai kuka nyt olikaan) osannut oitis selvittää mistä oli kyse. Kuka tahansa lentoja varaillut ja vähän järkeään käyttänyt olisi osannut antaa vastauksen. Tietenkin on halvempaa (useimmiten) tilata paikka kerrallaan, koska silloin saa aina kunkin hetken halvimman paikan. Koneessa ja varausjärjestelmässä on useita eri varaus- ja hintaluokkia. Voi hyvin käydä niin, että ensimmäinen saa sen halvimman hinnan, sueraava vähän kalliimman jne. Tai esim. on jäljellä 2 kpl halpaa hintaluokkaa - ne kannattaa tietysti varata, koska kolmas jäljellä ollut paikka voi olla jo kalliimmasta hintaluokasta jolloin jos yrittää varata kolmea lippua, niin kaikki kolme hinnoitellaan kalliisti. Aina kannattaa tehdä koevarauksia netistä tilatessaan - ei maksa muuta kuin vaivan, että kokeiee paikka kerrallaan. Ja jos tarvitsee esim. useamman paikan, kannattaa kuitenkin katsoa onko ylipäätään jäljellä niin montaa - esim. Finnairilla voi katsoa ja "koevarata" kerrallaan max 6 lippua. Hinta saatttaa olla (per lippu) ihan eri, jos katsoo yhtä tai kuutta paikkaa, jolloin voi päätellä miten monta halvempaa istuinta vielä on jäljellä.
- ja outoa
kannattaa vähän "kikka... kirjoitti:
Juttu oli kopioitu eilisestä Helsingin Sanomista. Lähinnä siinä ihmetytti ettei Blue1:n viestintäjohtaja (tai kuka nyt olikaan) osannut oitis selvittää mistä oli kyse. Kuka tahansa lentoja varaillut ja vähän järkeään käyttänyt olisi osannut antaa vastauksen. Tietenkin on halvempaa (useimmiten) tilata paikka kerrallaan, koska silloin saa aina kunkin hetken halvimman paikan. Koneessa ja varausjärjestelmässä on useita eri varaus- ja hintaluokkia. Voi hyvin käydä niin, että ensimmäinen saa sen halvimman hinnan, sueraava vähän kalliimman jne. Tai esim. on jäljellä 2 kpl halpaa hintaluokkaa - ne kannattaa tietysti varata, koska kolmas jäljellä ollut paikka voi olla jo kalliimmasta hintaluokasta jolloin jos yrittää varata kolmea lippua, niin kaikki kolme hinnoitellaan kalliisti. Aina kannattaa tehdä koevarauksia netistä tilatessaan - ei maksa muuta kuin vaivan, että kokeiee paikka kerrallaan. Ja jos tarvitsee esim. useamman paikan, kannattaa kuitenkin katsoa onko ylipäätään jäljellä niin montaa - esim. Finnairilla voi katsoa ja "koevarata" kerrallaan max 6 lippua. Hinta saatttaa olla (per lippu) ihan eri, jos katsoo yhtä tai kuutta paikkaa, jolloin voi päätellä miten monta halvempaa istuinta vielä on jäljellä.
"Ei tuossa mitään outoa ole.
Hinta nousee sitä mukaa kun kone täyttyy
ja viimeinen paikka on kalliimpi kuin vaikka
viidenneksi viimeinen"
No ei se nyt ihan noinkaan mene. Lennoille kun ostetaan lippuja muillakin kuin hinnan perusteella. Monelle on tärkeää että lippua voi muuttaa joten "bisneskohteeseen" voivat kalleimmat (=joustavimmat) liput mennä ensin ja persaukisen halpislippua on tarjolla myöhemminkin. - joka itseasiassa
ja outoa kirjoitti:
"Ei tuossa mitään outoa ole.
Hinta nousee sitä mukaa kun kone täyttyy
ja viimeinen paikka on kalliimpi kuin vaikka
viidenneksi viimeinen"
No ei se nyt ihan noinkaan mene. Lennoille kun ostetaan lippuja muillakin kuin hinnan perusteella. Monelle on tärkeää että lippua voi muuttaa joten "bisneskohteeseen" voivat kalleimmat (=joustavimmat) liput mennä ensin ja persaukisen halpislippua on tarjolla myöhemminkin.oli jo edellisessä kommentissa: Hinta ei ole ainoa peruste lipputyypin valinnalle. Useimmiten kannattaa valita halvin lentolippu, jos se matkustussuunnitelman mukaan on mahdollista. Ihmisiä ei todellakaan lentokoneissa erota henkilökohtaisen varallisuuden mukaan sen perusteella kuka missäkin istuu. Asiaa tuntemattomalle edelliselle kirjoittajalle tiedoksi kerrottakoon, että hyvin harva business -luokan matkustaja maksaa lippuaan itse. Eihän ole Suomen sisäisillä lennoilla mitään järkeä maksaa businesshintaista lippua täsmälleen samsta tuotteesta, jos se (lippu)matkustussuunnitelman mukaan on mahdollista economy -hinnalla. Onhan olemassa nousukkaita, jotka luulevat, että saavat arvostusta tuhlailevalla elämäntyylillään. Vanha raha hymähtelee ymmärtäväisesti tälle joukolle, joita tupsahtelee aina silloin tällöin kuin bensaa heittäisi nuotioon...
- vqz
joka itseasiassa kirjoitti:
oli jo edellisessä kommentissa: Hinta ei ole ainoa peruste lipputyypin valinnalle. Useimmiten kannattaa valita halvin lentolippu, jos se matkustussuunnitelman mukaan on mahdollista. Ihmisiä ei todellakaan lentokoneissa erota henkilökohtaisen varallisuuden mukaan sen perusteella kuka missäkin istuu. Asiaa tuntemattomalle edelliselle kirjoittajalle tiedoksi kerrottakoon, että hyvin harva business -luokan matkustaja maksaa lippuaan itse. Eihän ole Suomen sisäisillä lennoilla mitään järkeä maksaa businesshintaista lippua täsmälleen samsta tuotteesta, jos se (lippu)matkustussuunnitelman mukaan on mahdollista economy -hinnalla. Onhan olemassa nousukkaita, jotka luulevat, että saavat arvostusta tuhlailevalla elämäntyylillään. Vanha raha hymähtelee ymmärtäväisesti tälle joukolle, joita tupsahtelee aina silloin tällöin kuin bensaa heittäisi nuotioon...
Suomen lennoilla ei muuta olekaan kuin turisti-hintoja silti hintahaitari on valtava lipun ehdoista riippuen. Ja kuitenkin vierekkäisillä palleilla istutaan halpalippulaisen kanssa ja sama palvelu saadaan. Ja siltikin lennoille varataan paljon kallista economy-hintaa. Kuka lipun maksaa lienee tässä epäoleellista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti24845373Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!3211254Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy21110892Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369721Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858528Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2236521Pirjo sanoi Esalle
Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok03220Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys302249- 391677
Koulu-uhkaus.
Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.261530