Liikunnan numero?

Gallup ZZ

Hei kysyisin teiltä, mitä antaisitte seuraaville lapsille liikunnan numeroksi? Kerron sitten myöhemmin mitä heille tuli.

Kyse nelosluokkalaisista.

Lapsi A: poika. harrastaa PM-tasolla muutamaa urheilulajia kilpamielessä. Lajiskaala laaja. Joissakin ihan pärjännytkin. Koululiikunnassa aktiviinen ja tekee kaikkea.

Lapsi B: tyttö. Harrastaa myös PM-tasolla kahta lajia, molemmat kestävyyslajeja. Menestys hyvä. Koululiikunnassa aktiivinen ja tekee kaikkea.

Lapsi C: tyttö. Monilahjakkuus. Harrastaa PM-tasolla useita lajeja, pärjää kaikessa. Parissa käynyt SM-tasollakin. Aktiivinen koululiikunnassa, tekee kaikkea ja myös osaa kaikkea.

Lapsi D: poika. liikunnallinen poika, joka pelailee iltaisin joskus kavereiden kanssa, ei kilpaurheile tai käy ohjatuissa harjoituksissa. Aktiivinen koululiikunnassa ja tekee siellä kaikkea.

Lapsi E: tyttö. Ei kovin lahjakas liikunnallisesti, kömpelö, huonokuntoinen. Yrittää kyllä kovasti, aktviivinen myös koululiikunnassa ja yrittää tehdä kaikkea.

42

7093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivistystoimen

      weppisivuilta opetussuunnitelma. Sieltä viisastut eikä tarvitse joutavuuksia täällä kysellä.

      • ja kerro

        sitten numerot mitkä antaisit. kiitettävät ja hyvät ja muut on varmasti tarkasti määritelty, mutta ihmisethän niitä numeroita antavat. siitähän tässä lie kyse. minä muuten antaisin seuraavaa
        A: 9, B: 9, C: 10, D:8 ja E:7.


      • kun asiat ei ole noin
        ja kerro kirjoitti:

        sitten numerot mitkä antaisit. kiitettävät ja hyvät ja muut on varmasti tarkasti määritelty, mutta ihmisethän niitä numeroita antavat. siitähän tässä lie kyse. minä muuten antaisin seuraavaa
        A: 9, B: 9, C: 10, D:8 ja E:7.

        simppeleitä. Opettaja arvioi. Jos menee muka pieleen, pyydä perustelut ja mah. uusi arviointi.


      • muka auttaa?
        kun asiat ei ole noin kirjoitti:

        simppeleitä. Opettaja arvioi. Jos menee muka pieleen, pyydä perustelut ja mah. uusi arviointi.

        Minä pyysin. Nimittäin oppilas, joka oli erittäin kömpelö eikä jaksanut mitään juoksuja tai hiihtoja ym sai ysin liikunnasta. Oli kuulemma niin kova yrittämään, aina iloinen ja reipas, että häntä haluttiin kannustaa. Sitten toinen oppilas, poikani, sai myös ysin. Tämä oppilas oli KLL-mestari eräässä lajissa. Kilpaili hyvällä menestyksellä myös muissa lajeissa. Oli oikein yleislahjakkuus eikä hänenkään asenteessa ollut opettajan mukaan moittimista, vaan oli aina innolla mukana eikä tuonut sitä omaa selvää paremmuuttaan mitenkään esille vaan auttoi huonompiakin. Kysyin mitä vaaditaan sitten kymppiin? Opettaja sanoi, ettei sitä voi antaa kenellekään, vaatii niin suurta taitoa joka lajissa ettei onnistu. Eli mitä? Poika oli KLL-mestari, pääsi hiihdon hopeasompaan, suunnisti muutaman pm-mitalin ja vielä yleisurheili hyvällä menestyksellä. Niin ja pelasi pesäpalloa.

        Sitten englannin numeron arvostelu: poikani yritti kovasti, mutta ei saanut edes kannustukseksi kuin seiskan. Oli kyllä sen seiskan arvoinen. Tämä tyttö, joka oli saanut liikunnasta ysin pelkällä yrittämisellä sai myös sieltä ysin. Varmaan ihan ansioista. Mikähän meni väärin?


      • kuuluu sulle
        muka auttaa? kirjoitti:

        Minä pyysin. Nimittäin oppilas, joka oli erittäin kömpelö eikä jaksanut mitään juoksuja tai hiihtoja ym sai ysin liikunnasta. Oli kuulemma niin kova yrittämään, aina iloinen ja reipas, että häntä haluttiin kannustaa. Sitten toinen oppilas, poikani, sai myös ysin. Tämä oppilas oli KLL-mestari eräässä lajissa. Kilpaili hyvällä menestyksellä myös muissa lajeissa. Oli oikein yleislahjakkuus eikä hänenkään asenteessa ollut opettajan mukaan moittimista, vaan oli aina innolla mukana eikä tuonut sitä omaa selvää paremmuuttaan mitenkään esille vaan auttoi huonompiakin. Kysyin mitä vaaditaan sitten kymppiin? Opettaja sanoi, ettei sitä voi antaa kenellekään, vaatii niin suurta taitoa joka lajissa ettei onnistu. Eli mitä? Poika oli KLL-mestari, pääsi hiihdon hopeasompaan, suunnisti muutaman pm-mitalin ja vielä yleisurheili hyvällä menestyksellä. Niin ja pelasi pesäpalloa.

        Sitten englannin numeron arvostelu: poikani yritti kovasti, mutta ei saanut edes kannustukseksi kuin seiskan. Oli kyllä sen seiskan arvoinen. Tämä tyttö, joka oli saanut liikunnasta ysin pelkällä yrittämisellä sai myös sieltä ysin. Varmaan ihan ansioista. Mikähän meni väärin?

        Mitä ihmettä sinulle kuuluu jonkun toisen lapsen numerot? Mistä ne olet ensinnäkin urkkinut? Kyselemällä vai käymällä lukemassa toisten todistukset? Ei h******i voi olla jollain noin tylsä elämä! Onko mieleesi tullut, että tuolla tytöllä voi vaikka olla jokin sairaus, joka haittaa likkumista tai aiheuttaa kömpelyyttä ja siten vaikuttaa myös numeron antamiseen? Opettaja ei siitä sinulle (toivottavasti) puolellakaan sanalla mainitse, koska se on vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvaa tietoa. Ja vaikka ei mitään sairauttakaan ole taustalla, niin mistä sinä ne toisen oppilaan taidot ja asnteen niin tarkaan tiedät? Poikasiko täysin puoluettomasti ja hyvää asennetta uhkuen kertoi? Minkäs ikäinen poikasi muuten on? Meidän lasten koulussa ainakin sen ikäiset oppilaat, jotka liikunnasta numeroita saavat ovat tyttöinä ja poikina omissa opetusryhmissään ja heillä on kokonaan eri opettajatkin...


      • ala-asteella
        kuuluu sulle kirjoitti:

        Mitä ihmettä sinulle kuuluu jonkun toisen lapsen numerot? Mistä ne olet ensinnäkin urkkinut? Kyselemällä vai käymällä lukemassa toisten todistukset? Ei h******i voi olla jollain noin tylsä elämä! Onko mieleesi tullut, että tuolla tytöllä voi vaikka olla jokin sairaus, joka haittaa likkumista tai aiheuttaa kömpelyyttä ja siten vaikuttaa myös numeron antamiseen? Opettaja ei siitä sinulle (toivottavasti) puolellakaan sanalla mainitse, koska se on vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvaa tietoa. Ja vaikka ei mitään sairauttakaan ole taustalla, niin mistä sinä ne toisen oppilaan taidot ja asnteen niin tarkaan tiedät? Poikasiko täysin puoluettomasti ja hyvää asennetta uhkuen kertoi? Minkäs ikäinen poikasi muuten on? Meidän lasten koulussa ainakin sen ikäiset oppilaat, jotka liikunnasta numeroita saavat ovat tyttöinä ja poikina omissa opetusryhmissään ja heillä on kokonaan eri opettajatkin...

        jossa oli tytöt ja pojat sekaisin liikassa. Oli sen verran pieni koulu. Ja tytön tiedän (on mun siskon lapsi), ettei hänellä mitään sairautta ole. Ja perustelut kuulin open suusta. Eli tosiaan kertoi, ettei kymppiä voi antaa kenellekään ja että poika oli asenteeltaan hyvä liikassa. Kun sitten kysyin, että miten kahdella näin erilaisella osaamisella voi olla sama numero, oli ope vähän vaikea ja sanoi, että pitäähän kannustaa. Mun poikaa ei kuulemma tarvi, koska liikkuu muutenkin.

        En siis kadehdi tän tytön numeroa. Mutta se ihmetyttää, että mitä siihen kymppiin oikein vaadittiin? Liikunnan pitäisi olla aine siinä missä muutkin, ja arvostelu samoin. Ei mulle tullu mieleen itkeä esim enkussa yhtään parempaa, kun sai sieltä taitonsa mukaan. Oli muuten sama ope molemmissa. Mutta miten sitten liikunta arvostellaan niin että osaamaton tai taitamaton saa kiitettävän numeron pelkällä reippaudella ja yrittämisellä? Kyllä tolle tytölle, jonka liikkuminen (äitinsä) mukaan oli kutosen tai seiskan luokkaa olis riittäny 8. Tyttö ei nimittäin omasta halustaan liikkunut yhtään koulun ulkopuolella ja kuten sanoin oli erittäin kömpelö ja huonokuntoinen. Silloin myös se mun pojan 9 olis ollu oikeudenmukainen.

        Tää oli siis ala-asteella

        Menivät muuten nyt yläasteelle molemmat. Nyt oli joulutokarissa tytöllä liikka 7 ja pojalla 10. että oikeus kai voitti. Oli muuten tytölle kova järkytys tuo 7, kun mielestään oli aivan yhtä reipas ja kova osallistumaan kuin ennenkin. Ihmetteli opelle että miten voi noin laskea. Opettaja oli selittänyt, että numerot peustuvat tiettyyn osaamiseen, jota voi korkeintaan yhdellä numerolla nostaa aktiivisuudella. Kuulinpa yläasteen liikanmaikan antaneen numeroita 5 ja 6 myös.


      • että noin meni.
        ala-asteella kirjoitti:

        jossa oli tytöt ja pojat sekaisin liikassa. Oli sen verran pieni koulu. Ja tytön tiedän (on mun siskon lapsi), ettei hänellä mitään sairautta ole. Ja perustelut kuulin open suusta. Eli tosiaan kertoi, ettei kymppiä voi antaa kenellekään ja että poika oli asenteeltaan hyvä liikassa. Kun sitten kysyin, että miten kahdella näin erilaisella osaamisella voi olla sama numero, oli ope vähän vaikea ja sanoi, että pitäähän kannustaa. Mun poikaa ei kuulemma tarvi, koska liikkuu muutenkin.

        En siis kadehdi tän tytön numeroa. Mutta se ihmetyttää, että mitä siihen kymppiin oikein vaadittiin? Liikunnan pitäisi olla aine siinä missä muutkin, ja arvostelu samoin. Ei mulle tullu mieleen itkeä esim enkussa yhtään parempaa, kun sai sieltä taitonsa mukaan. Oli muuten sama ope molemmissa. Mutta miten sitten liikunta arvostellaan niin että osaamaton tai taitamaton saa kiitettävän numeron pelkällä reippaudella ja yrittämisellä? Kyllä tolle tytölle, jonka liikkuminen (äitinsä) mukaan oli kutosen tai seiskan luokkaa olis riittäny 8. Tyttö ei nimittäin omasta halustaan liikkunut yhtään koulun ulkopuolella ja kuten sanoin oli erittäin kömpelö ja huonokuntoinen. Silloin myös se mun pojan 9 olis ollu oikeudenmukainen.

        Tää oli siis ala-asteella

        Menivät muuten nyt yläasteelle molemmat. Nyt oli joulutokarissa tytöllä liikka 7 ja pojalla 10. että oikeus kai voitti. Oli muuten tytölle kova järkytys tuo 7, kun mielestään oli aivan yhtä reipas ja kova osallistumaan kuin ennenkin. Ihmetteli opelle että miten voi noin laskea. Opettaja oli selittänyt, että numerot peustuvat tiettyyn osaamiseen, jota voi korkeintaan yhdellä numerolla nostaa aktiivisuudella. Kuulinpa yläasteen liikanmaikan antaneen numeroita 5 ja 6 myös.

        "Menivät muuten nyt yläasteelle molemmat. Nyt oli joulutokarissa tytöllä liikka 7 ja pojalla 10. että oikeus kai voitti"

        Niin että kateus voittaa kiimankin. Hienoa. Onnesi on nyt täydellinen, ennen se oli hieman vajaa.


      • Ainakin sitten lopulta
        että noin meni. kirjoitti:

        "Menivät muuten nyt yläasteelle molemmat. Nyt oli joulutokarissa tytöllä liikka 7 ja pojalla 10. että oikeus kai voitti"

        Niin että kateus voittaa kiimankin. Hienoa. Onnesi on nyt täydellinen, ennen se oli hieman vajaa.

        Ei tuommoisen tytön tarvi missään saada 9 liikunnasta. Onneksi yläasteen ope sen tajusi. Pojalle olisi 10 kuulunut alunalkaenkin. Mullakin oli ala-asteella liikunnan ope joka tosiaan antoi pelkästä yrityksestä muutamille lellikeille (pääsääntöisesti kilttejä hyvinsyöneitä tyttöjä, jotka olivat hyviä muuten koulussa) saman ysin kuin niillekin jotka sen oikeasti ansaisivat.

        Yläasteella sitten ne samat tytöt saivat järjestään seiskaa kun taidotkin piti huomioida. Tosin ope antoi eräälle sm-tason voimistelijalle "vaan" kasin, kun mikään muu liikka ei tätä likkaa kiinnostanutkaan. Antoi myös vitosen yhdelle, jolla ei ollut koskaan liikkavaatteita ja muutenkin asenne kyseenalainen.


      • nyt?
        Ainakin sitten lopulta kirjoitti:

        Ei tuommoisen tytön tarvi missään saada 9 liikunnasta. Onneksi yläasteen ope sen tajusi. Pojalle olisi 10 kuulunut alunalkaenkin. Mullakin oli ala-asteella liikunnan ope joka tosiaan antoi pelkästä yrityksestä muutamille lellikeille (pääsääntöisesti kilttejä hyvinsyöneitä tyttöjä, jotka olivat hyviä muuten koulussa) saman ysin kuin niillekin jotka sen oikeasti ansaisivat.

        Yläasteella sitten ne samat tytöt saivat järjestään seiskaa kun taidotkin piti huomioida. Tosin ope antoi eräälle sm-tason voimistelijalle "vaan" kasin, kun mikään muu liikka ei tätä likkaa kiinnostanutkaan. Antoi myös vitosen yhdelle, jolla ei ollut koskaan liikkavaatteita ja muutenkin asenne kyseenalainen.

        MIksei sen tarvitse saada ysiä? Tämän kirjoittavan huoltajan juttujen perusteellako? Tiedätkö varmasti tosiasiat? kertooko huoltaja totuuden, onko hän puolueeton. Voiko tytöllä olla yksilöllistetty ohjelma liikunnassa, jolloin arvosana annetaan eri perustalta? Olisiko niin, että tässä tapauksessa näennäisen hyvien liikkujien käyttäytyminen/ suhtautuminen muita liikkujia kohtaan olisikin lannistava tai väheksyvä tai jopa pilkkaava.


      • kertooko huoltaja
        nyt? kirjoitti:

        MIksei sen tarvitse saada ysiä? Tämän kirjoittavan huoltajan juttujen perusteellako? Tiedätkö varmasti tosiasiat? kertooko huoltaja totuuden, onko hän puolueeton. Voiko tytöllä olla yksilöllistetty ohjelma liikunnassa, jolloin arvosana annetaan eri perustalta? Olisiko niin, että tässä tapauksessa näennäisen hyvien liikkujien käyttäytyminen/ suhtautuminen muita liikkujia kohtaan olisikin lannistava tai väheksyvä tai jopa pilkkaava.

        koko totuutta. mutta jos tyttö sai vaan seiskan yläasteella ala-asteen ysin sijaan tuskin hän missään mukautetussa ohjelmassa on. ja huoltajan mukaan tämän hyvän liikkujan käytös ei ollut väheksyvää muita kohtaan. eiköhän se pojan ylääasteella saama 10 sen jo todistakin.

        mulla on itellä kanssa samanlaisia muistikuvia kum omat lapset oli ala-asteella tuon liikunnan nron kanssa. toinen lapsi oli pullea ja laiska liikkuja. eikä todellakaan hyvä missään. mutta kuulemma yritti kovasti, sai ysin. yläasteella tippui kasiin. toinen harrasti kilpaurheilua ja sai myös sen ysin, myös pysyi ysinä koko yläasteen ajan.

        ehkä lapsia liikaa yritetään kannustaa liikkumaan numeron avulla ala-asteella. ehkä se ei onnistu kun sellainen vähemmän liikkuva huomaa saavansa saman ysin kuin joku vaikka kilpaurheilua harrastava. ehkäpä se huonompi numero kannustaisi yrittämään enemmän. ainakin 8 riittäisi oikein hyvin kömpelölle lapselle joka kuitenkin on touhussa mukana. eikö?


      • Ikiliikkuja51638
        kertooko huoltaja kirjoitti:

        koko totuutta. mutta jos tyttö sai vaan seiskan yläasteella ala-asteen ysin sijaan tuskin hän missään mukautetussa ohjelmassa on. ja huoltajan mukaan tämän hyvän liikkujan käytös ei ollut väheksyvää muita kohtaan. eiköhän se pojan ylääasteella saama 10 sen jo todistakin.

        mulla on itellä kanssa samanlaisia muistikuvia kum omat lapset oli ala-asteella tuon liikunnan nron kanssa. toinen lapsi oli pullea ja laiska liikkuja. eikä todellakaan hyvä missään. mutta kuulemma yritti kovasti, sai ysin. yläasteella tippui kasiin. toinen harrasti kilpaurheilua ja sai myös sen ysin, myös pysyi ysinä koko yläasteen ajan.

        ehkä lapsia liikaa yritetään kannustaa liikkumaan numeron avulla ala-asteella. ehkä se ei onnistu kun sellainen vähemmän liikkuva huomaa saavansa saman ysin kuin joku vaikka kilpaurheilua harrastava. ehkäpä se huonompi numero kannustaisi yrittämään enemmän. ainakin 8 riittäisi oikein hyvin kömpelölle lapselle joka kuitenkin on touhussa mukana. eikö?

        Ihan btw tottakai sen sun pojan numero oli koko yläasteen ysi kun seiskaluokan liikan numero pysyy samana koko yläasteen


      • Anonyymi
        muka auttaa? kirjoitti:

        Minä pyysin. Nimittäin oppilas, joka oli erittäin kömpelö eikä jaksanut mitään juoksuja tai hiihtoja ym sai ysin liikunnasta. Oli kuulemma niin kova yrittämään, aina iloinen ja reipas, että häntä haluttiin kannustaa. Sitten toinen oppilas, poikani, sai myös ysin. Tämä oppilas oli KLL-mestari eräässä lajissa. Kilpaili hyvällä menestyksellä myös muissa lajeissa. Oli oikein yleislahjakkuus eikä hänenkään asenteessa ollut opettajan mukaan moittimista, vaan oli aina innolla mukana eikä tuonut sitä omaa selvää paremmuuttaan mitenkään esille vaan auttoi huonompiakin. Kysyin mitä vaaditaan sitten kymppiin? Opettaja sanoi, ettei sitä voi antaa kenellekään, vaatii niin suurta taitoa joka lajissa ettei onnistu. Eli mitä? Poika oli KLL-mestari, pääsi hiihdon hopeasompaan, suunnisti muutaman pm-mitalin ja vielä yleisurheili hyvällä menestyksellä. Niin ja pelasi pesäpalloa.

        Sitten englannin numeron arvostelu: poikani yritti kovasti, mutta ei saanut edes kannustukseksi kuin seiskan. Oli kyllä sen seiskan arvoinen. Tämä tyttö, joka oli saanut liikunnasta ysin pelkällä yrittämisellä sai myös sieltä ysin. Varmaan ihan ansioista. Mikähän meni väärin?

        Eihän ne koulun ulkopuoliset saavutukset liikunta numeroon vaikuta, ihan turhaan valitat


      • Anonyymi
        muka auttaa? kirjoitti:

        Minä pyysin. Nimittäin oppilas, joka oli erittäin kömpelö eikä jaksanut mitään juoksuja tai hiihtoja ym sai ysin liikunnasta. Oli kuulemma niin kova yrittämään, aina iloinen ja reipas, että häntä haluttiin kannustaa. Sitten toinen oppilas, poikani, sai myös ysin. Tämä oppilas oli KLL-mestari eräässä lajissa. Kilpaili hyvällä menestyksellä myös muissa lajeissa. Oli oikein yleislahjakkuus eikä hänenkään asenteessa ollut opettajan mukaan moittimista, vaan oli aina innolla mukana eikä tuonut sitä omaa selvää paremmuuttaan mitenkään esille vaan auttoi huonompiakin. Kysyin mitä vaaditaan sitten kymppiin? Opettaja sanoi, ettei sitä voi antaa kenellekään, vaatii niin suurta taitoa joka lajissa ettei onnistu. Eli mitä? Poika oli KLL-mestari, pääsi hiihdon hopeasompaan, suunnisti muutaman pm-mitalin ja vielä yleisurheili hyvällä menestyksellä. Niin ja pelasi pesäpalloa.

        Sitten englannin numeron arvostelu: poikani yritti kovasti, mutta ei saanut edes kannustukseksi kuin seiskan. Oli kyllä sen seiskan arvoinen. Tämä tyttö, joka oli saanut liikunnasta ysin pelkällä yrittämisellä sai myös sieltä ysin. Varmaan ihan ansioista. Mikähän meni väärin?

        minun taitoni kuulostaa mielestäni paremmalta kuin E:llä ja saan koko ajan liikunnasta kasia tai seiskaa eikä ysistä ole jälkeäkään... olen kuitenkin vähän kömpelö... ja olen ysillä... anyways, pääsyynä tähän kaikkeen on se että olen kiusattu enkä sen takia tule oikein toimeen ihmisten kanssa enkä sen takia pärjää tiimipeleissä. (mielestäni olen tänä vuonna reilusti ansainnut sen ysin (sain todistukseeni seiskan))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ne koulun ulkopuoliset saavutukset liikunta numeroon vaikuta, ihan turhaan valitat

        kyllä tietääkseni harrastuneisuus vaikuttaa


    • kuokkija.muualta

      joka on jossain urheilupomona,että hän oli huono urheilussa aina. Sitten vaihtoi koulua tmstms ja saikin kympin sitkeästä yrittämisestä. Se kannusti häntä yhä uusiin ja uusiin suorituksiin.
      Nyt en vaan muista kuka se oli...jossain urheilu/sportti/terveys/kauneus-leg´hdessä oli!

    • seuraavaa

      Oletus siis on, että kaikki yhtä aktviivisia osallistuvia. Ainoa ero on osaamisessa ja koulun ulkopuolisessa harrastamisessa.

      A: 9 - monipuolinen poika, antaisin kympin, ellei tarvisi tehdä eroa lapsi C:hen

      B: 9 - ilmeisesti urheilullinen, mutta ei niin monipuolinen kuin lapsi A.

      C: 10 ilman muuta

      D: 8

      E: 7 tai 8. Riippuu kai siitä yrittämisen määrästä. Mutta jos eroa pitää tehdä lapsi D:hen, niin sitten 7.

      Olen nimittäin sitä mieltä, että myös liikunta pitää arvostella osaamisen mukaan. Ei kukaan anna 8 tai 9 matematiikasta, jos koenumerot ovat tasoa 6, mutta yritystä on. Silloin voi olla lian kova kolaus esim yläasteella kun se yritys ei enää riitäkään. Ensin pitää näyttää osaaminen, kun se on arvioitu, voi sitä kenties rajatapauksissa nostaa/laskea aktiivisuudella.

      • mitään

        pelkästään vanhemman tai koululaisen puheiden perusteella. Sillä tytölläkin voi olla liikunnasta vaikka mukautus, alemmat tavoitetasot. Älkää menkö näihin ansoihin.


      • Mar

        A=9. Omien liikuntaharrastusten ei pitäisi vaikuttaa numeroon yhtä paljon kuin aktiivisuus, iloisuus ja tietyt liikuntatunnilla tehdyt kuntotestit.
        B=9
        C=9 tai 10, riippuu aktiivisuudesta
        D=9, ehdottomasti! Osallistuu hyvin, Taidoilla ei iin väliä!
        E=8-9. Tsemppiä, hyvää osallistumista! Kuitenkin tietyt suorittee pitää osata.


    • kaikille ,

      numeron 9. Koska noita huonompiakin liikkujia pitää kannustaa, ni ei niile voi huonompaa antaa. Sitte noita parempia ei taas voi kympillä palkita, koska NIIN hyvä ei oo kukaan. Ja jos onkin, niin sitten on viimeistään oppilaan asenteessa parantamien varaa,

    • tiedoilla voi

      arvioida ketään. Vaikka sanotkin, että ovat aktiivisia ja osaavat kaikkea, niin jossain laijissa voi osaaminen olla huonompaa.esimerkiksi suunnistus saattaa olla vaikeaa pakkopullaa osalle lapsista, ja kun sitä numeroa antaessa täytyy ottaa kaikki mahdolliset liikuntatunneilla tehdyt harjoitteet ja liikuntamuodot huomioon.
      Lisäksi hyvän osaamisen (nykyisin numero 8) yli menevillä numeroilla varsinkin kiinnitetään huomiota myös asenteeseen. Asenteen täytyy olla kunnossa niin toisia oppilaita kuin eri liikuntamuotojakin kohtaan. Mikäli oppilaan taidot ja aktiivisuus olisivat kympin luokkaa ja omaehtoista harrastusta löytyy, en ikinä, siis ikinä, mene antamaan tällaiselle lapselle kymppiä, vaikka muut edellytykset täyttyisivät, mikäli hän ei asenteellaan sekä sanallisesti ja sanattomasti kannusta toisia ja ota toisia huomioon. Usein (siis en sanonut kaikki) liikunnalliset lapset osaavat tässä asiassa tuijottaa vain omaan napaansa ja pelin tms. aikana saattaa kuulua uskomattomia kommentteja niitä vähemmä lahjakkaita kohtaan. Tai sitten reilun pelin käsite on tuntematon tms.
      Näitä esimerkkejä löytyy kyllä, ja jos itse olet eri mieltä lapsesi saamasta liikunnan numerosta niin kannattaa ottaa yhteyttä lapsen opettajaan. Sillä tavalla saat tiedo arvioinnin taustalla olevista asioista, etkä suinkaan täällä arvioittamalla.

    • ylipäätänsä pitää

      En ole koskaan ymmärtänyt, miksi liikunnasta pitää ylipäätänsä antaa numero. Tärkeintä olisi saada tämä koko kansakunta rakastamaan liikkumista eikä istumaan tietokoneen ääressä (kuten minäkin nyt) ja lihomaan. En muista, että omat liikuntanumeroni olisivat minua motivoineet mitenkään liikkumaan (tosin oli 9) ja kouluajoilta muistan liikunnasta lähinnä kieli vyön alla pururadan kiertämisen ja Cooperin testit.

      • annetaan mistään

        numeroa? Eikö kaikkien pitäisi saada rakastamaan musiikkiakin ilman turhaa arvostelua? Matematiikkaa, lukemista, kirjallisuutta. Niin kauan kuin liikunta on koulussa aine, niin se pitää arvostella kuten muutkin aineet. En minä ainakaan saanut koskaan matikasta 7 parempaa vaikka yritin kuinka, olin surkea siinä. Miksi liikunnassa pitäisi pelkän yrittämisen riittää? Liikunta sattaa joillekin olla niitä harvoja aineita missä olla yhtä hyvä tai parempi kuin luokkatoverit, miksi antaa jollekin surkealle kömpelykselle sama ysi kuin todella taitavalle?


      • ylipäätänsä vastaa
        annetaan mistään kirjoitti:

        numeroa? Eikö kaikkien pitäisi saada rakastamaan musiikkiakin ilman turhaa arvostelua? Matematiikkaa, lukemista, kirjallisuutta. Niin kauan kuin liikunta on koulussa aine, niin se pitää arvostella kuten muutkin aineet. En minä ainakaan saanut koskaan matikasta 7 parempaa vaikka yritin kuinka, olin surkea siinä. Miksi liikunnassa pitäisi pelkän yrittämisen riittää? Liikunta sattaa joillekin olla niitä harvoja aineita missä olla yhtä hyvä tai parempi kuin luokkatoverit, miksi antaa jollekin surkealle kömpelykselle sama ysi kuin todella taitavalle?

        No itse asiassa olen sitä mieltä, että myöskään musiikista ja kuvaamataidosta ei tarvitsisi antaa numeroarviointia, jos ihan rehellinen olen. Meillä suomalaisilla on muutenkin huono itsetunto -ihan oikeasti- ja kulttuuriimme kuuluu vähättely sekä sekä oman osaamisen aliarvioiminen. Musiikki, liikunta ja taide pitäisi olla sellaisia asioita, joista kaikilla on perusoikeus nauttia omalla osaamisellaan ja ymmärryksellään (alalle ammattillisesti suuntautuvat ovat eri asia).

        Lisäksi arvioinnin perimmäinen tarkoitus ei liene se, että verrataan koululaisia toisiinsa (ainakaan toivottavasti).

        Hyvä kysymys on mielestäni se, täytyykö välttämättä olla parempi kuin muut vai riittääkö se, että on tyytyväinen tekemisiinsä ja elämäänsä. Tuleeko onni vain siitä, että on parempi kuin joku muu? Minun lukion keskiarvoni oli 9,8 ja olen siitä kärsinyt niin paljon, että olen joutunut opettelemaan perfektionismista pois. Se on aiheuttanut nuorempana ahdistusta ja epäonnistumisten pelkoa sekä sosiaalista eristämistä ja myöhemmin työelämässä juuttumista turhanpäiväisiin pikkuasioihin sen sijaan, että antaisi mennä rohkeasti vaan.

        Puhut surkeasta kömplyksestä: ehkäpä se surkea kömpelys kuitenkin nauttii liikunnasta omalla tavallaan. Kuten meillä 1 lapsista, joka todennäköisesti tulee olemaan koulussa se "kömpelys" (nyt eskarissa), mutta joka ainakin toistaiseksi iloitsee liikunnasta omalla osaamisellaan. 2 muuta lapsista on jänteviä menijöitä ja kovia liikunnallisesti. Mielläni tukisin myös sitä surkeaa kömpelystä liikkumaan, mutta ilmeisesti sellaiset surkimukset eivät ansaitse sen kummempaa tukea (?)


      • tuohon viimeiseen
        ylipäätänsä vastaa kirjoitti:

        No itse asiassa olen sitä mieltä, että myöskään musiikista ja kuvaamataidosta ei tarvitsisi antaa numeroarviointia, jos ihan rehellinen olen. Meillä suomalaisilla on muutenkin huono itsetunto -ihan oikeasti- ja kulttuuriimme kuuluu vähättely sekä sekä oman osaamisen aliarvioiminen. Musiikki, liikunta ja taide pitäisi olla sellaisia asioita, joista kaikilla on perusoikeus nauttia omalla osaamisellaan ja ymmärryksellään (alalle ammattillisesti suuntautuvat ovat eri asia).

        Lisäksi arvioinnin perimmäinen tarkoitus ei liene se, että verrataan koululaisia toisiinsa (ainakaan toivottavasti).

        Hyvä kysymys on mielestäni se, täytyykö välttämättä olla parempi kuin muut vai riittääkö se, että on tyytyväinen tekemisiinsä ja elämäänsä. Tuleeko onni vain siitä, että on parempi kuin joku muu? Minun lukion keskiarvoni oli 9,8 ja olen siitä kärsinyt niin paljon, että olen joutunut opettelemaan perfektionismista pois. Se on aiheuttanut nuorempana ahdistusta ja epäonnistumisten pelkoa sekä sosiaalista eristämistä ja myöhemmin työelämässä juuttumista turhanpäiväisiin pikkuasioihin sen sijaan, että antaisi mennä rohkeasti vaan.

        Puhut surkeasta kömplyksestä: ehkäpä se surkea kömpelys kuitenkin nauttii liikunnasta omalla tavallaan. Kuten meillä 1 lapsista, joka todennäköisesti tulee olemaan koulussa se "kömpelys" (nyt eskarissa), mutta joka ainakin toistaiseksi iloitsee liikunnasta omalla osaamisellaan. 2 muuta lapsista on jänteviä menijöitä ja kovia liikunnallisesti. Mielläni tukisin myös sitä surkeaa kömpelystä liikkumaan, mutta ilmeisesti sellaiset surkimukset eivät ansaitse sen kummempaa tukea (?)

        kappaleeseesi. Tottakai varsinkin niitä kömpelöitä ja "surkeita" liikkujia pitää tukea liikkumaan. Mutta olen kuitenkin myös sitä mieltä, että se tukeminen tulee tapahtua jotenkin muuten kuin ylihyvillä numeroilla. Verrannollisesti sitten pitäisikö kaikille ilosta tuhertaville antaa 9 kuvaamataidosta tai käsitöistä)? Ei todellakaan pitäisi. Ei ainakaan niiden lahjakkaiden kustannuksella. Jotkut kun ihan oikeasti ovat lahjakkaita ja kyllä se pitää myös heidän numerossaan näkyä. Samoin pitääkä sitten vaikka matemaatikasta pitävää ja aidosti yrittävää tukea yhdeksiköllä, vaikka kokeista sataisi seiskaa seiisikon perään?

        Joku tolkku noihin numeroihinkin pitää olla. Ei sille kömpelykselle tosiaan kuulu 9 liikunnasta vaikka miten riemumielellä siellä tunnilla kulkisi. Tukea ja kannustaa voi muutoinkin kuin liian hyvällä numerolla taitoon nähden. Ei se kova yritys nyt ihan kaikkeen saisi riittää.

        Minulla kolme lasta, yhden liikuntanumero on 10 ja ihan aiheesta - on todellinen lahjakkuus ja harrastaa sitä runsaasti myös vapaa-ajalla, kuuluu pariin valmennusryhmäänkin, eikä kai asenteessakaan ole vikaa. Yhdellä on 9, on samoin lahjakkuus, mutta enemmän suuntaunut joukkuepeleihin, ei ole niin monipuolinen liikkuja. Kolmas on semmoinen runotyttö, joka kyllä tykkää liikkumisesta mutta ei koe sitä niin tärkeäksi kuin kaksi muuta, hänellä 8. Mieleästäni ihan oikeudenmukaisia numeroita.


      • ylipäätänsä
        tuohon viimeiseen kirjoitti:

        kappaleeseesi. Tottakai varsinkin niitä kömpelöitä ja "surkeita" liikkujia pitää tukea liikkumaan. Mutta olen kuitenkin myös sitä mieltä, että se tukeminen tulee tapahtua jotenkin muuten kuin ylihyvillä numeroilla. Verrannollisesti sitten pitäisikö kaikille ilosta tuhertaville antaa 9 kuvaamataidosta tai käsitöistä)? Ei todellakaan pitäisi. Ei ainakaan niiden lahjakkaiden kustannuksella. Jotkut kun ihan oikeasti ovat lahjakkaita ja kyllä se pitää myös heidän numerossaan näkyä. Samoin pitääkä sitten vaikka matemaatikasta pitävää ja aidosti yrittävää tukea yhdeksiköllä, vaikka kokeista sataisi seiskaa seiisikon perään?

        Joku tolkku noihin numeroihinkin pitää olla. Ei sille kömpelykselle tosiaan kuulu 9 liikunnasta vaikka miten riemumielellä siellä tunnilla kulkisi. Tukea ja kannustaa voi muutoinkin kuin liian hyvällä numerolla taitoon nähden. Ei se kova yritys nyt ihan kaikkeen saisi riittää.

        Minulla kolme lasta, yhden liikuntanumero on 10 ja ihan aiheesta - on todellinen lahjakkuus ja harrastaa sitä runsaasti myös vapaa-ajalla, kuuluu pariin valmennusryhmäänkin, eikä kai asenteessakaan ole vikaa. Yhdellä on 9, on samoin lahjakkuus, mutta enemmän suuntaunut joukkuepeleihin, ei ole niin monipuolinen liikkuja. Kolmas on semmoinen runotyttö, joka kyllä tykkää liikkumisesta mutta ei koe sitä niin tärkeäksi kuin kaksi muuta, hänellä 8. Mieleästäni ihan oikeudenmukaisia numeroita.

        No kuten jo edellä totesin, en antaisi ylipäätänsä minkäänlaisia numeroita liikunnasta, musiikista tai kuvaamataidosta.


      • samaa
        ylipäätänsä kirjoitti:

        No kuten jo edellä totesin, en antaisi ylipäätänsä minkäänlaisia numeroita liikunnasta, musiikista tai kuvaamataidosta.

        mieltä kanssasi. Jos liikuntatuntien tarkoituksena on luoda oppilaalle pysyvä liikuntatottumus, en ymmärrä miten sitä numerolla edistetään. Liikunnassa huono oppilas saa huonon numeron, eikä se ketään innosta. Hyvät, liikkuvat oppilaat liikkuvat jo muutenkin. Eikö olisi parempi vain liikkua liikuntatunneilla? Sama pätee myös kuvaamataitoon, itseilmaisua ei pitäisi numerolla latistaa.


    • tekstiin

      PM = Pohjoismaiden mestaruuskilpailu
      pm = piirinmestaruuskilpailu

      ....

    • :))

      A. 10. jos pojan testit menevät hyvin koulussa (lihaskuntotesti,cooperin testi ym)

      B. sama kuin edellinen, jos testit menevät hyvin niin 10

      c. 10

      D. 9

      E. 7

    • Tero6

      Minulla on 8 liikunnannumerona vaikka olen aktiivinen tunneilla ja kilpailen sm tasolla että nää liikunnan numerot on kyllä ihan opettajasta kiinni. Tietysti 9 olisin luullut saavani

    • opex

      Tokihan on niin, että harrastuneisuus näkyy usein tunnillakin ja johtaa helposti hyvään suoriutumiseen ja hyvään arvosanaan. Opettajan tulee kuitenkin arvioida oppilas sen perusteella, mitä tapahtuu koulussa, ei sen, mitä tapahtuu illalla kotipihalla tai harrastuksissa. Koko kysymyksenasettelusi on pielessä; esimerkeistä pitäisi poistaa kaikki oppituntien ulkopuolella tapahtuva toiminta.

      Tuntuu kyllä erittäin kurjalta, että ajattelet ilmeisesti lapsi E:n hyvän arvosanan olevan omaltasi pois. Kyseessä ovat erittäin nuoret ihmisentaimet, joiden opetuksessa on tärkeintä kannustus. Onko jotenkin oikein niitata kömpelö liikkuja huonolla arvosanalla? Näin on tehty maailmansivu, tuloksena aikuisia, jotka eivät liiku, koska uskovat sen olevan kamalaa ja vastenmielistä. Koululiikunnan tärkein asia on liikuntakasvatus, ei pikkulasten asettaminen paremmuusjärjestykseen synnynnäisten lahjojen perusteella.

    • kokemus-k

      "Opettajan tulee kuitenkin arvioida oppilas sen perusteella, mitä tapahtuu koulussa, ei sen, mitä tapahtuu illalla kotipihalla tai harrastuksissa."

      Juuri näin. Aloituksesta (ja monesta muustakin kommentista) saa sellaisen käsityksen että jos lapsi on jollain "tasolla" urheilussa koulun ulkopuolella, hän on automaattisesti hyvä myös koululiikunnassa. Mutta näinhän ei tietystikään ole ja koulun numerot annetaan niiden koulusuorituksien mukaan, ei jonkun harrastuslajin menestyksen mukaan.

      Ihan toinen asia on sitten tuo numeroarvostelu. Siinä on monta eri puolta ja näkökantaa. Sinällään arvostelun pitäisi olla aina kannustavaa. Toisaalta täyty myös muistaa että aina on myös oppilaita joiden ehkä ainoa hyvä aine koulussa on liikunta. Jos koulussa muuten huonosti menestyvä poika tai tyttö saa liikunnasta, musiikista tai kuvaamataidosta kympin, hän saa tuntea kerrankin olevansa edes jossain hyvä. Myös tämä on osa kannustamista. Itse siis kyllä antaisin myös liikunnasta hieman nykyistä helpommin myös niitä kymppejä niille jotka ovat oikeasti lahjakkaita liikunnassa. Nythän se tuntuu olevan joillakin opettajilla lähes mahdottomuus. Tuntuu kummalta että saadakseen liikunnasta kympin niin pitäisi olla suunnilleen olympiakandidaatti kun muissa aineissa saa kympin kun vain on luokan parhaita. Kymppien helpompi antaminen liikunnasta tekisi myös helpommaksi kannustaa vähän heikompiakin oppilaista antamalla heille kaseja tai ysejäkin hyvästä yrityksestä.

      • No jos lapsi/nuori

        on oikeasti SM tasolla hyvä jossakin lajissa hän yleensä on lahjakas monessa muussakin. Näin se vaan menee.

        Ja siksi toisekseen, arvostelukriteereissä (muidenkin kuin liikunnan) lukee kohta: "harrastuneisuus oppiainetta kohtaan". T'ämä mielestäni viittaa täysin vapaa-aikaan.

        Minun lapseni on parissakin lajissa Suomen kärkeä. Mutta näiden lajien lisäksi häneltä sujuu aika hyvin muukin urheilu. Lajeista kumpikaan ei ole kestävyyslaji, mutta esim on noissa koulun testeissä juossut aina kympin arvoisesti pitkät matkat. Samoin on voimaa, nopeutta,notkeutta ja asenne kohdallaan. Ja numero on aina ollut 10. Ja mielestäni ja hänen mielestään ihan oikeutetusti


      • KokemusK
        No jos lapsi/nuori kirjoitti:

        on oikeasti SM tasolla hyvä jossakin lajissa hän yleensä on lahjakas monessa muussakin. Näin se vaan menee.

        Ja siksi toisekseen, arvostelukriteereissä (muidenkin kuin liikunnan) lukee kohta: "harrastuneisuus oppiainetta kohtaan". T'ämä mielestäni viittaa täysin vapaa-aikaan.

        Minun lapseni on parissakin lajissa Suomen kärkeä. Mutta näiden lajien lisäksi häneltä sujuu aika hyvin muukin urheilu. Lajeista kumpikaan ei ole kestävyyslaji, mutta esim on noissa koulun testeissä juossut aina kympin arvoisesti pitkät matkat. Samoin on voimaa, nopeutta,notkeutta ja asenne kohdallaan. Ja numero on aina ollut 10. Ja mielestäni ja hänen mielestään ihan oikeutetusti

        "on oikeasti SM tasolla hyvä jossakin lajissa hän yleensä on lahjakas monessa muussakin. Näin se vaan menee."

        No jos hän on lahjakas, hän toki antaa sen näkyä myös koululiikunnassa? Eli mikä ongelma on antaa ne koulunumerot vain ja ainoastaan koululiikunnassa tehtyjen asioiden mukaan?
        Sitä paitsi "SM-taso" vaihtelee lajista toiseen hyvinkin paljon ja jotkut lajit vaativat vain hyvinkin kapea-alaista osaamista.

        "Ja siksi toisekseen, arvostelukriteereissä (muidenkin kuin liikunnan) lukee kohta: "harrastuneisuus oppiainetta kohtaan". T'ämä mielestäni viittaa täysin vapaa-aikaan."

        Harrastuneisuus ei ole sama asia kuin olla vaikka sm-tasolla jossain lajissa. Harrastuneisuus on vain kiinnostusta liikuntaan vapaa-ajalla, se ei puhu harrastuksen tasosta mitään.

        "esim on noissa koulun testeissä juossut aina kympin arvoisesti pitkät matkat. Samoin on voimaa, nopeutta,notkeutta ja asenne kohdallaan. Ja numero on aina ollut 10. Ja mielestäni ja hänen mielestään ihan oikeutetusti "

        No hän on osoittanut koulun liikunnassa tasonsa joten mikä nyt oli ongelma? Pelkäätkö että hän ei saisikaan kymppiä jos ei olisi "SM-tasoa" koulun ulkopuolella?


      • KokemusK
        KokemusK kirjoitti:

        "on oikeasti SM tasolla hyvä jossakin lajissa hän yleensä on lahjakas monessa muussakin. Näin se vaan menee."

        No jos hän on lahjakas, hän toki antaa sen näkyä myös koululiikunnassa? Eli mikä ongelma on antaa ne koulunumerot vain ja ainoastaan koululiikunnassa tehtyjen asioiden mukaan?
        Sitä paitsi "SM-taso" vaihtelee lajista toiseen hyvinkin paljon ja jotkut lajit vaativat vain hyvinkin kapea-alaista osaamista.

        "Ja siksi toisekseen, arvostelukriteereissä (muidenkin kuin liikunnan) lukee kohta: "harrastuneisuus oppiainetta kohtaan". T'ämä mielestäni viittaa täysin vapaa-aikaan."

        Harrastuneisuus ei ole sama asia kuin olla vaikka sm-tasolla jossain lajissa. Harrastuneisuus on vain kiinnostusta liikuntaan vapaa-ajalla, se ei puhu harrastuksen tasosta mitään.

        "esim on noissa koulun testeissä juossut aina kympin arvoisesti pitkät matkat. Samoin on voimaa, nopeutta,notkeutta ja asenne kohdallaan. Ja numero on aina ollut 10. Ja mielestäni ja hänen mielestään ihan oikeutetusti "

        No hän on osoittanut koulun liikunnassa tasonsa joten mikä nyt oli ongelma? Pelkäätkö että hän ei saisikaan kymppiä jos ei olisi "SM-tasoa" koulun ulkopuolella?

        Vielä edelliseen lisäisin että oma lapseni harrastaa vähän harvinaisempaa mutta fyysisesti erittäin vaativaa yksilölajia hyvällä SM-tasolla ja on sen lisäksi suositussa joukkuelajissa ikäluokkansa parhaimmistoon kuuluvassa edustusjoukkueessa. Tästä huolimatta hänen liikuntanumeronsa on "vain" 9. Ja se on minusta OK jos se on opettajan arviointi hänen koululiikunnastaan. En minä odota että hän saisi jotain erityistä hyvitystä koulun ulkopuolisesta menestyksestään. Opettajan kriteerit kympille nyt ovat vain kovat eikä sitä ole moni saanut.


    • jokuvaan2

      Erään tuttuni tytär harrastaa ahkerasti jääkiekkoa koulun ulkopuolella ja on aktiivinen koululiikunnassa. Ainoa laji josta tyttö ei pidä niin on norsupallo. Hän ei myöskään oli kovin taitava yleisurheillussa, mutta muissa lajeissa on todella hyvä. Tyttö siirtyi nyt seiskalle ja hönen todistuksensa oli kutosluokan kevät todistuksessa vain kasi. Onko tuo teistä oikeuden mukaista?

      • Frankie G.

        Ei. Olisin antanut kuutosen.


      • Pohdintaa

        Meillä myös aktiivisesti liikuntaa koulun ulkopuolella harrastanut tyttö on jo vuosia saanut koulutodistukseen "vain" kasin. Koulun ulkopuolisen harrastuksen tuloksista kertoo kymmenet kiiltävät "mitalit" urheilutapahtumista muistoksi jääneet videot, joita katselemalla kyllä itsetunto pysyy kohdallaan ilman koulun liikunnanopettajan kehujakin. Myös muut "kiitettäviä" saaneet luokan oppilaat ovat ihmetelleet tätä numerointia, koska eivät pysty tämän "kasin" oppilaan suorituksiin. Arvosteluperusteet ovat kaikkien mielessä kutakuinkin hämäriä.

        Koululiikunnan tapahtumista olen saanut kuulla, että opettaja systemaattisesti yrittää estää tämän "kasin" oppilaan suoritukset muiden edessä, esim. jalkapallossa "liiallisten " maalintekojen jälkeen oppilas siirrettiin pois kentältä jotta muutkin pääsevät yrittämään. Samalla kun toiset harjoittelivat kuperkeikkoja, tämä "kasin" oppilas teki voltteja ja sai siitä sitten torut.

        Ymmärrän opettajan näkökulmaa, koska olisi todellakin hyvä saada kaikki pitämään liikunnasta ja liikkumaan edes jollakin lailla. Kyse voi olla myös siitä että opettaja kokee tämän lahjakkaan oppilaan "leveilevän" taidoillaan, ja yrittää estää "pahan mielen" muilta jotta liikkumisen ilo säilyisi juuri niillä jotka sitä liikkumista eniten tarvitsevat. Asioista olisi tietenkin opettajan hyvä puhua jotta ymmärrys näihin numeroihin ja niiden saantiperusteisiin olisi kaikille selvä. Opettajan olisi myös hyvä saada nämä lahjakkaammat oppilaat auttamaan heikompia sen sijaan että he vain nostavat omaa itsetuntoaan hakemalla voittoja näistä heikommista. Lahjakkaan oppilaan itsetunnon lyttääminen muiden edessä on myös erittäin väärin, opettajalla on siis puutteita metodeissaan eikä hän saa valjastettua näitä potentiaalisia "apuvoimia" työskentelemään yhteisen hyvän puolesta.


    • Csvshaua

      Numeroon ei vaikuta jos harrastaa jotain liikuntaa ainakaan meillä päin mutta tietenkin se kohentaa kuntoa.

    • jumppa mape

      Numerot annetaan opetussuunnitelman mukaisesta suorituksesta. Ulkopuolinen toiminta ei vaikuta koulunumeroihin. Jos ei hiihdä, niin numero on korkeintaan 7 ehkä jossain tapauksessa 8, mutta ei enempää.

    • Anonyymi

      Olin koulussa ylipainoinen ja kömpelö. Tunnollinen, joten aina yritin parhaani. Aina sain seiskan. Ne lintsarit ketkä mm. häipyivät tupakalle metsään ja oikoivat hiihdossa sukset olalla, liikkuivat farkuissa yms. saivat kaseja. Ala-asteen nöyryytyksen myötä opin vihaamaan liikuntaa.

    • Anonyymi

      Tuosta ohjeeksi:

      Liikuntakasvatuksessa ei arvioida oppilaiden vapaa-aikaa.

      Liikunnan arvosana muodostuu 50% työskentelystä ja 50% oppimisesta.

      TYÖSKENTELY

      • Aktiivinen osallistuminen
      o parhaansa yrittäminen ja osallistuminen aktiivisesti kaikkiin liikuntamuotoihin
      • Asiallinen ja turvallinen käytös liikuntatunneilla
      o ohjeiden kuunteleminen ja niiden mukaan toimiminen, auttaminen järjestelyissä yms.
      • Yhteisistä säännöistä ja toimintatavoista kiinnipitäminen
      o Toisten huomioon ottaminen yhteisissä toiminnoissa, kannustaminen, positiivinen palaute, toisten auttaminen, erilaisuuden ymmärtäminen jne.
      • Vastuullisesti ja itsenäisesti toimiminen
      o toimiminen ilman “valvovaa silmää”
      OPPIMINEN

      • Havaintomotoriset taidot
      o Itsensä ja ympäristön havainnoiminen aistien avulla sekä liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen tekeminen
      • Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot)
      o Tasapaino- ja liikkumistaitojen käyttäminen ja soveltaminen monipuolisesti eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
      • Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot)
      o Välineenkäsittelytaitojen käyttäminen, yhdistäminen ja soveltaminen monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri välineillä ja eri vuodenaikoina
      • Uinti- ja vesipelastustaidot
      • Itsearviointi
      o Omien kunto-ominaisuuksien (voima, nopeus, kestävyys, liikkuvuus) realistinen arviointi ja taito harjoitella niiden pohjalta.

    • Anonyymi

      9,9,9-10,9,7-8. Koulun ulkopuoliset suoritukset ei vaikuttaisi arviooni, vaikka olisi maalimanmestari.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3316
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1556
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe