Nyky lasten hampaat.

Vjo

Miten teillä hoidetaan lasten hampaat?

Meidän perheesä näin:

Meille syntyi kaksoset 2002. Päätimme jo ennen syntymää että yritetään antaa lapsillemme mahdollisuuden elää mahdollisimman pitkään ilman reikiä.

Aluksi päätimme ettei anneta mehjua, karkkia jne. ennen kun täyttävät 2.
Suurin ongelma ovat mummit ym. jotka tuntuvat saavan mielihyvää siitä kun lastenlapsille saa tyrkyttää herkkuja. Eli 2 vaihtoehtoa.

1. Kieltää myös heitä tarjoilemasta ja aiheuttaa perheriita.

2. Raijoittaa mehu/karkki mummolaan ja pitää perhesopu.

Valitsimme vaihtoehdon 1. Koska ME PÄÄTÄMME meidän lapsistamme. He ovat osittain aiheuttaneet vanhempiensa avustuksella osan meidän huonoista hampaista.

Tämä aiheutti ainakin meillä n. vuoden mittaisen riidan. Lisäksi karkkia ja mehua jne. tyrkytetään ihan joka paikassa.

- Tarhassa
- Kylässä
- Parturissa
- Joulupukki
- Kaupoissa
- Hammaslääkärissä (luit oikein! Saivat tikkarit)

No koita nyt sitten selittää lapselle että et saakkaan sen minkä joku ajattelematon idiootti taas tyrkytti.

Aamuisin harjaavat hampaat jo itse, mutta iltaisin autamme vielä jotta kaikki hampaat tulisi harjattua kunnolla.

Nykyään lapset 6v.

Lauantaina karkkipäivä (ei poikkeuksia. ei edes joulu ym. Synttärit vietetään Lauantaina vaikka oikea pv. olisi joku muu. Jos joku tyrkyttää esim. muina päivinä, antavat meille ja sanovat että laittaa talteen niin syövät sitten kun on karkkipäivä.

No ok. Toinen syö enkä 3-5 karkkia ja sanoo sitten että vatsa on täynnä, toinen hiukan enemmän. Juovat mielummin maitoa kuin mehua. Kylässä jos tarjolla on mehua saattavat juoda hiukan ja sitten pyytää maitoa.

Hammaslääkärissä:

Meillä hammaslääkärissä käynti ei sisällä dramatiikkaa. (ainakaan toistaiseksi). Ekalla kerralla olin huomeessa mukana, mutta 2-3 viimeistä tarkastusta olen odottanut odotushuomeessa. Ei tarvii pitää kiinni tms.

Palkinto:

Ette arvaa kuinka hienolta tuntuu kun lapsi tulee huoneesta ulos ja sanoo "ei reikiä" Ja hammaslääkäri kehuu että harvoin näkee niin hienoja hampaita.

Eli kaikki se vaivannäkö kannattaa!

121

8261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hammashoitaja

Ihana kuulla että jotkut todella viitsivät panostaa pientensä hammashoitoon.Liika näkee töissä pieniä,reikäisiä hampaita..
      Vanhempien asenne on kaikkein tärkein asia pienten hampaiden hoidossa.
      oNNEA TEILLE ONNISTUNEESSA PROJEKTISSA JA TSEMPPIÄ TULEVAAN!

• meillä

Hienoa, että joku oikeasti ehtii ja jaksaa!

Meillä ei ole ihan noin tiukalle linjalle lähdetty, eikä onneksi ainakaan vielä ole ongelmia ollut. Karkkia saa karkkipäivänä ja joskus muulloinkin, ei kuitenkaan joka kauppareissulla.

Hampaiden pesuun pitäisi panostaa enemmänkin, tiedän. Itse pesee, mutta en aina ole varma, kuinka hyvin. Tarvinnee ryhdistäytyä, ettei seuraavalla hammaslääkärikerralla tule ikävää yllätystä...

• Tirla

Itse en noin tiukalle linjalle lähtisi, etteikö mitään joustoa voisi koskaan olla.
      Tottakai toivon, että lapset välttyisivät hampaiden varhaiselta reikiintymiseltä.

Luulen kyllä, että se on myös vähän tyyppikysymys. Itselläni oli ensimmäinen reikä hampaissa parikymppisenä. Toki meilläkin oli lapsena karkkipäivät yms. mutta ei todellakaan noin tiukkaa suhtautumista. Hampaitakaan ei silloin pesty kuin kerran päivässä.

En taitaisi kyllä ruveta enää 6-vuotiaan hampaita pesemään. Eiköhän ne osaa itsekin kun vähän opastaa.

• mahd. pitkään

Suosittelen, että vanhempi harjaa lapsen hampaat mahdollisimman pitkään! Sanotaan, että vasta sitten kun osaa kaunokirjoitusta, hienomotoriikka riittää myös hampaiden hyvään puhdistukseen. Eli itse aion harjata lapseni hampaat n. 10-vuotiaaksi ainakin iltaisin, aamupesua voi jo 6-7-vuotias itsekin harjoitella.

• Onko ..

Lapsillasi reikiä?

Yksikään 6-v lapsi ei OSAA itse pestä hampaitaan kunnolla. Miten teillä on esim. WC:n peili asennettu, yltääkö lapsi harjaamaan hampaansa peilin ääressä?

Kokeile itse harjata hampaasi pilkko pimeässä,ettet näe mitään. Periaatteessa sama tilanne,kun 6v lapsi,jonka motoriikka ei ole tarpeeksi kehittynyt, eikä yllä katsomaan peilistä.

• asian vierestä
        Onko .. kirjoitti:

Lapsillasi reikiä?

Yksikään 6-v lapsi ei OSAA itse pestä hampaitaan kunnolla. Miten teillä on esim. WC:n peili asennettu, yltääkö lapsi harjaamaan hampaansa peilin ääressä?

Kokeile itse harjata hampaasi pilkko pimeässä,ettet näe mitään. Periaatteessa sama tilanne,kun 6v lapsi,jonka motoriikka ei ole tarpeeksi kehittynyt, eikä yllä katsomaan peilistä.

mutta miksi ihmeessä pitäisi harjata hampaansa peilin edessä? Minä pesen hampaani yleensä silmät kiinni, miksi ihmeessä sitä pärstäänsä pitäisi samalla tuijotella? Paras hampaiden puhtauden tarkistaja on oma kieli. Plakki ei näy, ei edes peilissä.

• elämä on myös elämistä varten

No, aika paljon energiaa tuohon malliin saa kyllä käyttää.
      Hieman joustamattomalta, mielikuvituksettomalta ja ryppyotsaiselta vaan kuulostaa tuo, että edes jouluna ei voi joustaa piiruakaan. Kuulostaa hieman sellaiselta nuoren ihmisen fanaattisuudelta.
      Samoin tuo synttäreiden väkisin ajoittaminen lauantaille ihmetyttää (jos ei sille muuta syytä sitten löydy). Itseäni jotenkin tympii tällaiset stereotypiat.
      Miksi karkkipäivä on muuten keskivertosuomalaisilla aina se LAUANTAI, miksei esim. sunnuntai, tai jokin muu päivä (ja eikö sitä voi kerran vuodessa sitten edes synttäreiden takia vaihtaa, vai ovatko lapsiparat jo kuin opetetut koirat!?).
      Kaamein kuulemani selitys on ollut, että kun vanhemmatkin saa lauantaikaljat, niin lapsillakin tarvii olla jotain hyvää, huh. Jokseenkin ällöä.

Vanhemmilla ihmisillä tuo karkkijuttu saattaa toki mennä sitten sinne toiseen äärimmäisyyteen, ymmärrän (ja omastakin kokemuksesta voin sanoa, että joskus jopa ihan liikaakin). Syynä lienee osaksi heidän oma historiansa ja se, että eivät enää ole olleet tämän uuden opin piirissä omien lastensa kanssa ja heidän mielestään reiät ehkä jotenkin kuuluvat normaaliin elämään. Jos niitä ei tule niin hyvä, mutta jos tulee, niin onhan ne aina ennenkin saatu paikattua ja sillä siisti. Heille ehkä tuo hampaiden reikiintyminen, sukupolvi toisensa jälkeen, on ollut enemmänkin "normaalia" kuin täysi reiättömyys, eivätkä jaksa ajatella asiaa sen pidemmälle. Heidän mielestään elämässä kuuluukin tulla kaikenlaisia kolhuja ja kaikkea ei tarvitse yrittää kokoajan hikipäässä kontrolloida.

Jos noista tiukoista säännöistä muuten joskus edes tilapäisesti joulun, synttäreiden ym. takia tulisikin lipsuttua, onhan mahdollisuus aina lieventää hampaisiin kohdistuvaa rasitetta. Kyllä nykyaikana siihen jo konstit löytyy!

Kai teillä on sitten varmasti käyttökiellossa myös kaikki maustetut jugurtit, kaakaojauheet, murot, myslit yms.,joissa on sokeria (joskus ihan huikeitakin määriä, kuten jugurteissa)...?

• itsellenne

yhtä ankaria, kuin lapsillenne?
        hmm.. tiedoksi kaikille, että hampaat voivat pysyä aivan hyvin ehjinä ilman tuollaisia ehdottomia sääntöjä. Minulla on ensimmäinen reikä todettu noin parikymppisenä ja ihan varmasti olen syönyt karkkia ja juonut mehua ja joskus jopa ollut pesemättä hampaitakin..
        Eli minusta tuollainen touhu tuntuu kyllä aika turhalta ja erittäin ankaralta pienien "elämän ilojen kieltämiseltä"
        Kohtuus kaikessa : ) hymyilevin hampain!

• elämä on myös elämistä varten
        itsellenne kirjoitti:

yhtä ankaria, kuin lapsillenne?
        hmm.. tiedoksi kaikille, että hampaat voivat pysyä aivan hyvin ehjinä ilman tuollaisia ehdottomia sääntöjä. Minulla on ensimmäinen reikä todettu noin parikymppisenä ja ihan varmasti olen syönyt karkkia ja juonut mehua ja joskus jopa ollut pesemättä hampaitakin..
        Eli minusta tuollainen touhu tuntuu kyllä aika turhalta ja erittäin ankaralta pienien "elämän ilojen kieltämiseltä"
        Kohtuus kaikessa : ) hymyilevin hampain!

Juuri tätä siis ajoin takaa (kaikessa kiireessä saatoin kirjoittaa hieman sekavasti), eli olen kyllä täysin samaa mieltä :)

Pohdiskelin tuossa vaan, mistä mikäkin johtuu.
        Tuo viimeinen kysymys oli tarkoitettu hieman provosoivaksi.
        Olen meinaan nyt itse huomannut miten paljon kaikkialla on piilosokeria, kun olen nuorimmaisen sairauden tähden joutunut jonkun verran skarppaamaan asian kanssa. Kokonaan häneltä ei ole sokeripitoinen kielletty, mutta rajoittaa pitää (tätä tarkoitin sanoessani, että on omakohtaista kokemusta makean tuputtamisesta).
        Joskus on tuntunut aika vaivalloiseltakin välttää sokeria kokonaan, mutta onneksi sokeri ei ole hänelle(kään) sentään ihan mikään tappava myrkky (vaikka en valkoisen sokerin terveellisyydestäkään ole kovinkaan vakuuttunut, itse käytän nykyään suurimmaksi osaksi raffinoimatonta). Lääkäri on antanut oikein luvan kanssa syödä silloin tällöin (etenkin juhlapäivinä), eli kunhan sitä ei joka päivä kaksin käsin vedä ympäri vuoden, niin...
        Tämän välttämisjutun tiimoilta vain aloin ajatella, että hassulta vaan tuntuu, kun nämä kaikkein pahimmat hampaidenhoitofanaatikot ja sokeriabsolutistit selittävät usein kuinka heidän kullanmurunsa suuhun ei sitten tungeta murustakaan sokeripitoista ja kuitenkin sitä saattaa hyvinkin mennä jossain välissä puolivahingossa, jos ei tarkemmin katsota.

Omalla nuorimmaisellani ei siis ole, syystä ja toisesta, koskaan ollut karkkipäivää ja olen kyllä saanut todeta, että ilman tällaisia keinotekoisia "karkkipäiviäkin" voi elää ja oikein mainiosti (eikä se välttämättä tarkoita makeasta kokonaan luopumista).
        Tuskin kyllä muutenkaan hänelle mitään varsinaista "karkki-karkkia" kaupasta kantaisin, vaikka rajoitteita ei olisikaan. Valitsisin jotain muuta, valinnanvaraa kyllä nykyään löytyy, jos nyt siis makeaa haluaisin tarjota. Muitakin herkkuja kyllä sitten tosin löytyy, kunhan käyttää hieman mielikuvitusta.
        Itse kavahtaisin kuitenkin enemmän niitä lisäaineita yms. joita karkeissa tuppaa olemaan, kuin sitä sokeria. Meillä kaksi lapsista ollut taas allerginen näille.
        Nyt olen vaan huomannut itsekin miten helppo on elää ilman sitä varsinaista karkkimössöä (jota itsekin joskus vedin) ja miten paljon parempi olo on ilman sitä. Lapsi ei kaipaa näitä ollenkaan. Jotain muuta joskus kaipailee, kuten keksiä tai jäätelöä, mutta minähän ne kaupasta ostan (tai mies), joten asiaa on erittäin helppo rajoittaa.

Karkkipäivä on mitä ilmeisimmin jokin hampaidenhoitohenkilökunnan epätoivoinen keksintö, jota ihmiset ovat alkaneet orjallisesti noudattaa.
        Ihmettelen tätä orjallisuutta (jo alle kouluikäisillä ja jos lapsi ei oikeastaan edes välitä karkista, kuten näköjään tässä aloittajan tapauksessa ainakin tämä toinen, miksi niitä pitää pelkästä tottumuksesta robottimaisesti tuputtaa, kun kerran "kuuluu tehdä niin").
        Onkohan nykyään lapset jo vähän liian tiukasti ohjelmoitu tällaiseen tottumukseen ja pääsevätköhän tästä riippuvuudesta koskaan eroon.
        Kohta maa on varmaan täynnä aikuisia "karkkiholisteja".
        ;)

Lapsi kyllä tottuu siihen mihin totutetaan.
        Asian ydinhän on kuitenkin se tärkein ja systeemi näyttää pyörivän ihan hyvin jollain "vapaallakin" muodolla.
        Meillä (ja monella muulla) se, että makean saanti on ollut satunnaista on toiminut täysin.
        Jos joku perheen ulkopuolinen on tarjonnut makeita syömisiä, on voinut tilanteesta riippuen syödä heti, tai sitten makea on laitettu odottamaan sopivampaa hetkeä (eikä siis kankeasti mitään tiettyä päivää viikossa, vaan muuten sopivaa ajankohtaa).
        Kyllä siis jonkinlainen "makeakiintiö" voidaan lapselle luoda ilman virallista karkkipäivääkin.
        Jos satunnaisia tarjoiluja on harvoin, en näe siinä mitään ongelmaa.
        Itse lapsena pidin enemmän arkiyllätyksistä, joissa oli jo ihan jotain juhlan tuntua.

Eri asia sitten tietysti, jos lapsi on vaikkapa mummolassa päivittäin ja siellä tuputetaan kaikki mahdollinen (mikä ei varmaan muullekaan kropalle pidemmän päälle kovin terveellistä), mutta joku satunnainen vierailu tuskin maailmaa kaataa, jos kyseessä muuten terve lapsi.

• -sori vaan

"ei poikkeuksia. ei edes joulu ym.
      Synttärit vietetään Lauantaina"

Hampaiden hoitoa voisi kait mielummin verrata maratoniin kuin pikamatkan pyrähdykseen. Jos aloitat maratonin täysillä, väsähdät jo ennen puolimatkaa. Aiotko tosiaan jatkaa tuota linjaa vielä seuraavat 12vuotta. Mitä teet sitten, kun lapsille kehittyy omaa tahtoa?

Meilläkin on karkkipäivä, mutta sen ulkopuolellakin saa "hyvästä syystä" herkutella, esim. joulu, uusivuosi, synttärit.... Samoin on mehun ja muiden herkkujen laita. Ehdotonta kieltoa parempana pidän lapsen iän mukaista valistusta.

• mikä rumba!

Meillä on eletty ihan normaalisti!
      Ja meidän lapsilla kaikilla on terveet hampaat!

Lapsia enemmän kuin viisi ja osa jo aikuisiakin ja HEILLÄ kaikilla on EDELLEEN EHJÄT HAMPAAT, ei reiän reikää kenelläkään!
      Ei ole tarvinnut pitää mitään pellesirkusta eikä riitoja vanhempien kummien tai muiden sukulaisten välillä karkin syönnistä tms. makeasta.
      Normaali karkkipäivä kerran viikossa lapsilla ollut.

Hammaslääkärissä olemme käyneet normaalit tarkastukset eikä sielläkään ole mitään helvetin rumbaa saatu aikaan eli normaalisti ehjät hampaat tuloksena eikä hammaslääkärin ole tarvinntu kehuskella tai muutakaan överiksi menevää, ehjät hampaat=normaali tulos.

Että näin meillä, ilman jumalatonta sähläämistä tai kehuja...

• Ei sirkusta ole

tarvinnut pitää ja lapsilla ihan terveet hampaat! Normaalit kaksi kertaa päivässä pesut fluoritahnalla. Hammaslääkärissä normitarkastukset ja hammaslääkärin suhtautuminen normaalia ei sen kummemmin normaalista tuloksesta kehuja tai ylistyksiä! Eikös ne hampaat kuulukin olla ehjät ja terveet?!?, varsinkin lapsilla ja nuorilla ainakin. Sairauden kautta voi kariesta tulla jos joutuu paljon syömään lääkkeitä lapsena tai aikuisena.

• aloittaja
        Ei sirkusta ole kirjoitti:

tarvinnut pitää ja lapsilla ihan terveet hampaat! Normaalit kaksi kertaa päivässä pesut fluoritahnalla. Hammaslääkärissä normitarkastukset ja hammaslääkärin suhtautuminen normaalia ei sen kummemmin normaalista tuloksesta kehuja tai ylistyksiä! Eikös ne hampaat kuulukin olla ehjät ja terveet?!?, varsinkin lapsilla ja nuorilla ainakin. Sairauden kautta voi kariesta tulla jos joutuu paljon syömään lääkkeitä lapsena tai aikuisena.

Huomaatte varmaan jo nyt että aika harva kenen lapsella on huonot hampaat ovat vastanneet.
        ---> Toisiille tulee helpommin reikiä kuin toisille. Ja nyt ne joiden lapsille ei tule herkästi reikiä ja eivät ole rajoittaneet karkkeja tai harjanneet kunnolla, eivt tietenkään ymmärrä.

Mutta ei se väärin ole, kaikilla on omat tavat.
        Haluaisin toki kuulla mielipiteen sellaisen lapsen vanhemmalta jonka lapsi on ensimmäiset vaikka 2 v. maannut 24H mehu-tuttipullon kaverina ja jolla on ongelmia hampaiden kanssa?

Ja huom! aloituksessa luonnollisesti hieman kärjistin .... (pyytää anteeksi)

• vanhemmat...
        aloittaja kirjoitti:

Huomaatte varmaan jo nyt että aika harva kenen lapsella on huonot hampaat ovat vastanneet.
        ---> Toisiille tulee helpommin reikiä kuin toisille. Ja nyt ne joiden lapsille ei tule herkästi reikiä ja eivät ole rajoittaneet karkkeja tai harjanneet kunnolla, eivt tietenkään ymmärrä.

Mutta ei se väärin ole, kaikilla on omat tavat.
        Haluaisin toki kuulla mielipiteen sellaisen lapsen vanhemmalta jonka lapsi on ensimmäiset vaikka 2 v. maannut 24H mehu-tuttipullon kaverina ja jolla on ongelmia hampaiden kanssa?

Ja huom! aloituksessa luonnollisesti hieman kärjistin .... (pyytää anteeksi)

Meillä tuttava perheessä lapsi jonka hampaat lionneet mehu-tuttipullo lähes 24h. Todella lapsella on reikiä eli kariesta st.mutansbakteeri on tehonnut tähän mehupullosysteemiin. Etuhampaissa reikää joka todella ruman näköinen. Lapsi 2 ja puoli vuotta. Muissakin hampaissa on reiänalkuja mitä nyt on ehtinyt edes suuhun puhjeta.
        MUTTA... lasten vanhemmilla taas ei ole reikiä ollut koskaan, ovat nuoria ja tervehampaisia... Lapsen hampaiden pesu on vain unohdettu kun lapsi ei halua... ja mehututtipullo lohduttaa lähes 24h. Että kyllä ne ruokailutavat on oltava jotensakin säännölliset ettei koko ajan likoa jotain suussa. Siten välttyy lapsikin reikäisiltä hampailta ja pesut tietysti myös.

• varma?
        vanhemmat... kirjoitti:

Meillä tuttava perheessä lapsi jonka hampaat lionneet mehu-tuttipullo lähes 24h. Todella lapsella on reikiä eli kariesta st.mutansbakteeri on tehonnut tähän mehupullosysteemiin. Etuhampaissa reikää joka todella ruman näköinen. Lapsi 2 ja puoli vuotta. Muissakin hampaissa on reiänalkuja mitä nyt on ehtinyt edes suuhun puhjeta.
        MUTTA... lasten vanhemmilla taas ei ole reikiä ollut koskaan, ovat nuoria ja tervehampaisia... Lapsen hampaiden pesu on vain unohdettu kun lapsi ei halua... ja mehututtipullo lohduttaa lähes 24h. Että kyllä ne ruokailutavat on oltava jotensakin säännölliset ettei koko ajan likoa jotain suussa. Siten välttyy lapsikin reikäisiltä hampailta ja pesut tietysti myös.

Mistä muuten tiedät, että se mehututtipullo lohduttaa sen 24 h/vrk, vai asutko heillä?

Hampaiden kokonaan harjaamatta jättäminen ja mehun runsas juottaminen tuskin ovat hyväksi, mutta oletko nyt 100% varma, että lapsen hampaissa ei ole ollut jo valmiiksi jotain häikkää, esim. synnynnäistä kiilteen puutosta (esim. reiältä näyttävä kohta etuhampaassa voi ollakin sitä)?
        Tuokin voi nimittäin olla mahdollista, vaikka sitä ei olisi vielä edes diagnosoitukaan hänellä. Jotkut terveyskeskushammaslääkärit nimittäin tuntuvat tietävän asiasta törkeän vähän.

Kiilevaurioisellehan ei sitten suositella sitä mehua edes sokeroimattomana.
        Mutta tuskin kukaan näistä tapauksista selviää ilman reiän reikää.
        Tällaisten hampaiden suojeleminen 100% reiltä ja rumalta näyttävältä murenemiselta on aika vaikea tehtävä, sitä pystytään jotenkin kuitenkin hillitsemään.
        Tällaiset hampaat vaativat tehostettua syynäystä ja omat hoito-ohjeensa jo ihan ekasta vaurioituneesta hampaasta lähtien.
        Tätä tehostetun hoidon viivästymistä tapahtuu vaan ilmeisesti valitettavan paljon.
        Ei osata tehdä tarpeeksi ajoissa näitä diagnooseja (jo heti ensimmäisestä poikkeavasta hampaasta lähtien) ja laatia ajoissa vanhemmille (olisi hyvä, jos olis vielä ihan kirjallisenakin brosyyrinä) tiukkaa erikoishoito-ohjelmaa. Vanhempia saatetaan alkuun pitkiä aikoja pelkästään jopa syytellä, ennenkuin sitten lopulta tajutaan, mistä onkin oikeasti kyse.
        Olen kuullut, että jossain päin Suomea näitä hampaita jopa pinnoitettais, mutta ei ilmeisesti ihan joka kaupungissa ja kylässä.

Pysyvät hampaat näillä henkilöillä on kuulemma sitten normaalit ja yleensä jopa tavallista paremmat, koska jo näiden sairaiden maitohampaiden kanssa on joutunut tsemppaamaan tavallistakin enemmän ja rutiinit ovat vakiintuneet.

• ollut alle
        varma? kirjoitti:

Mistä muuten tiedät, että se mehututtipullo lohduttaa sen 24 h/vrk, vai asutko heillä?

Hampaiden kokonaan harjaamatta jättäminen ja mehun runsas juottaminen tuskin ovat hyväksi, mutta oletko nyt 100% varma, että lapsen hampaissa ei ole ollut jo valmiiksi jotain häikkää, esim. synnynnäistä kiilteen puutosta (esim. reiältä näyttävä kohta etuhampaassa voi ollakin sitä)?
        Tuokin voi nimittäin olla mahdollista, vaikka sitä ei olisi vielä edes diagnosoitukaan hänellä. Jotkut terveyskeskushammaslääkärit nimittäin tuntuvat tietävän asiasta törkeän vähän.

Tällaisten hampaiden suojeleminen 100% reiltä ja rumalta näyttävältä murenemiselta on aika vaikea tehtävä, sitä pystytään jotenkin kuitenkin hillitsemään.
        Tällaiset hampaat vaativat tehostettua syynäystä ja omat hoito-ohjeensa jo ihan ekasta vaurioituneesta hampaasta lähtien.
        Tätä tehostetun hoidon viivästymistä tapahtuu vaan ilmeisesti valitettavan paljon.
        Ei osata tehdä tarpeeksi ajoissa näitä diagnooseja (jo heti ensimmäisestä poikkeavasta hampaasta lähtien) ja laatia ajoissa vanhemmille (olisi hyvä, jos olis vielä ihan kirjallisenakin brosyyrinä) tiukkaa erikoishoito-ohjelmaa. Vanhempia saatetaan alkuun pitkiä aikoja pelkästään jopa syytellä, ennenkuin sitten lopulta tajutaan, mistä onkin oikeasti kyse.
        Olen kuullut, että jossain päin Suomea näitä hampaita jopa pinnoitettais, mutta ei ilmeisesti ihan joka kaupungissa ja kylässä.

Pysyvät hampaat näillä henkilöillä on kuulemma sitten normaalit ja yleensä jopa tavallista paremmat, koska jo näiden sairaiden maitohampaiden kanssa on joutunut tsemppaamaan tavallistakin enemmän ja rutiinit ovat vakiintuneet.

kouluikäinen sai reikiä pysyviin kutosiin. Ilmeisesti siis kiillevaurio vai?

• Edellin.kirj.
        varma? kirjoitti:

Ei tällä lapsella ainakaan sillä tämä "mehupullo" lapsi on jo aikuinen 19vuotta ja reikiä on matkan varrella ollut lukuisia pysyvissä hampaissa. En tuossa sen kummempaa aikamuotoa alkanut vääntämään edellisessä kirjoituksessa koska asian ydin on se ettei lapselle pidä antaa koko aikaa tuttimehupulloa suuhun roikkumaan, hyvin yleistä vieläkin. (työskentelen nykyään pikkulasten parissa)
        Reikiä tulee kun suussa liukenee koko ajan jotain. Ei lapsen hampaat kestä sen enempää happohyökkäyksiä kuin aikuistenkaan.
        Joten hammaspesu ja syömisen säännöstely on tärkeää!

• erikoista puolustelua
        varma? kirjoitti:

Ennen juotettin vauvoille vesi-sokeriseosta tuttipuollosta janojuomaksi ja kaikilla ilmeisesti sitten oli kiillevauriohampaat ihan diagnoosina, kun reikiä paljon hampaissa eikä ne suinkaan vähentyneet kun aikuiseksi kasvoi, tekohampaat rippilahjaksi. Siinä rytäkässä vedettiin myös ne muutamat terveetkin pois jotta tekarit sai koko proteeseiksi. Toki on sairauksia ja sitä kautta reikiintymistä tulee mutta että ihan yleistetään kun selvästi on laiminlyöty hampaiden pesu niin sanotaaan että synnynnäinen kiillevaurio. No, eipä tarvitse enää siis välittää pienien lasten hampaiden harjauksesta... reikä sinne ei haittaa, hyvä tulee...

• hammaslääkäriliitto
        varma? kirjoitti:

Artikkeli: Suomalaisten kouluikäisten lasten hampaat reikiintyvät entistä enemmän

Kouluikäisten lasten suu- ja hammasterveyden taso on laskenut Suomessa. Säännöllinen hampaiden harjaus, monipuolinen ruokavalio ja ksylitolipurukumi tai –pastilli aina aterian ja välipalan jälkeen edesauttavat suun terveyttä. Vanhempien esimerkillä on tärkeä rooli lasten innostamisessa hampaiden hoitoon.

Suomalaisten kouluikäisten lasten hampaat reikiintyvät entistä enemmän. Alle puolet 12 – vuotiaista on tervehampaisia, toteaa Suomen Hammaslääkäriliiton asiantuntijahammaslääkäri Helinä Keskinen.
        Elämäntapojen ja ruokakulttuurin muuttumisen arvioidaan olevan osasyy suomalaisten lasten suun terveyden heikentyneeseen tilaan. Makeisten ja erilaisten virvoitusjuominen nauttiminen on lisääntynyt huomattavasti. Makeisten runsas käyttö näkyy lasten hampaiden reikiintymisen lisäksi ylipaino-ongelmina.

Suomalaiset ovat unohtaneet myös ateriarytmin merkityksen. – Ihmiset eivät syö enää tiettyinä aikoina säännöllisesti. Nykyään syödään koko ajan jotakin. Suussa ei ole tavallaan tarpeeksi tyhjää aikaa, jolloin sylki hoitaisi hampaita, lisää Keskinen.

Keskisen mukaan hampaiden pesu laiminlyödään valitettavan usein. Hampaat tulisikin harjata fluorihammastahnalla säännöllisesti aamulla ja illalla. Sääntö pätee niin aikuisiin kuin lapsiin. – Hampaat on hyvä harjata kevyillä liikkeillä. Harjauksen yhteydessä ei saisi missään nimessä painaa liian paljon, korostaa Keskinen.

Aikuisten malli ratkaisee

Lasten innostaminen hampaiden hoitamiseen olisi hyvä aloittaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Pieni lapsi ottaa mallia kaikissa asioissa aikuisilta ja vanhemmiltaan. Hampaiden hoito ei ole poikkeus. – Vanhempien tulisi opettaa säännöllinen hampaiden harjaus lapsille jo ensimmäisestä hampaan puhkeamisesta lähtien. Varhainen huolehtiminen on tärkeää myös siksi, että lasten hampaat ovat huomattavasti heikommat kuin aikuisten. Niihin tulee paljon helpommin reikiä, neuvoo Keskinen.

Päiväkotien ja koulujen valistus sekä ohjaus ovat myös keskeisessä roolissa suun hoidon opettamisessa lapsille. Lisäksi monipuolinen proteiinipitoinen ja pureskeltavaa sisältävä ruokavalio vaikuttaa suun ja hampaiden terveyteen myönteisesti. – Pureskeltava monipuolinen ruoka lisää syljen eritystä ja se puolestaan hoitaa hampaita. Pehmeä ruoka vaikuttaa syljen eritykseen päinvastaisesti. Se jää helpommin hampaiden pinnoille, toteaa Keskinen.

Ksylitoli on tärkeä osa suun ja hampaiden itsehoitoa

Ksylitolia sisältävät purukumit ja pastillit toimivat hyvänä apuna niin lasten kuin aikuisten hampaiden hoidossa. – Ksylitolilla on todella tärkeä osa suun ja hampaiden itsehoidossa. Se on hyvänmakuinen aine, jota voi suositella niin makean korvikkeeksi kuin säännölliseen käyttöön. Säännöllisellä käytöllä on todettu selvästi olevan suun ja hampaiden terveyttä edistäviä vaikutuksia, sanoo Keskinen.

Aikuisten ja kouluikäisten suositellaan nauttivan ksylitolia 3-5 kertaa päivässä. Muutama tyynypurukumi tai pastilli on hyvä ottaa aina aterian tai välipalan jälkeen. Pitkäaikainen ksylitolin käyttö hampaiden puhkeamisiässä antaa suojan moneksi vuodeksi eteenpäin. – Noin viiden minuutin käyttö heti syömisen jälkeen on sopiva aika. Alle 5-vuotiaille riittää pienempi määrä eli yksi pastilli 3-5 kertaa päivässä. Alle 2-vuotiaille suositellaan ainoastaan imeskeltäviä ja suuhun liukenevia pastilleja, neuvoo Keskinen.

Kainalofakta: Sokeri ei ole ainoa haitallinen aine hampaille. Matalan pH-arvon sisältämien sokerittomien light-juomien tiedetään aiheuttavan sokerin ohella suussa eroosiota eli hammaspintojen kulumista. Kulunut pinta ei uusiudu. Hampaiden pinnan oheneminen ja viiltely ovat pysyviä asioita, joita joudutaan korvaamaan usein hankalilla hoidoilla.

Faktalaatikko: Ksylitoli on hiilihydraatti ja luonnollinen makeuttaja, jonka raaka-ainetta esiintyy mm. koivussa, maississa ja pyökissä. Se on yksi sokeria korvaavista raaka-aineista. Ksylitolia esiintyy pieniä määriä lähes kaikissa kasveissa, erityisesti marjoissa ja hedelmissä. Sitä valmistetaan teollisesti mm. koivun kuituaineesta. Sitä kutsutaan usein myös koivusokeriksi. Se poikkeaa muista makeutusaineista niin, että kuuden hiiliatomin sijaan sen kemiallinen rakenne koostuu viidestä hiiliatomista. Tämän vuoksi kariesta aiheuttavat bakteerit eivät pysty käyttämään ksylitolia ravinnokseen tehokkaasti. Ksylitolin ansiosta hampaille haitallista happohyökkäystä ei synny. Se vähentää tehokkaasti myös hampaiden pinnalle muodostuvaa plakkia ja tekee hampaista helpommin harjattavat. Saksalaiset ja ranskalaiset tiedemiehet löysivät ksylitolin jo 1890-luvulla, mutta sen hammasystävälliset vaikutukset todennettiin 1970-luvulla Suomessa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksella.

Lähde: Xylitol.net ja Suomen Hammaslääkäriliitto

• LASTEN HAMMASHOIDOSTA
        varma? kirjoitti:

Kaikessa suun terveydenhoidossa, niin myös maitohammaskarieksen ehkäisyssä, keskeisintä on kotihoito. Kotihoito koostuu oikeanlaisista ravintotottumuksista, riittävästä suuhygieniasta ja fluorivalmisteiden käytöstä.

Yli 1-vuotiaan lapsen rintaruokinnalla ei ole ravitsemuksellista merkitystä. Äidinmaidon korkean sokeripitoisuuden vuoksi yli 1-vuotiaan rintaruokinta lisää lapsen hampaiden reikiintymisriskiä.

1–3-vuotiaiden lasten karieksen taustalla on usein mehun käyttö janojuomana. Yli 1-vuotiaan lapsen janojuoma on vesi.

Hampaat kestävät 5-6 happohyökkäystä vuorokaudessa. Napostelu aiheuttaa jatkuvan happohyökkäyksen hampaisiin, minkä seurauksena hampaat reikiintyvät.

Ksylitolituotteiden käyttö ruokailun jälkeen ehkäisee hampaiden reikiintymistä. Jo kaksivuotias voi pureskella purukumia valvotusti. Kariesriskilapsilla fluoritablettien käyttö on suositeltavaa. Karkkia ja virvoitusjuomia vain kerran viikossa, karkkipäivänä!

Lapsen hampaiden harjaus aloitetaan ensimmäisten hampaiden puhjettua suuhun. Lapsen hampaat tulisi harjata aamuin ja illoin. Lasten hammastahnassa fluoripitoisuus on aikuisten hammastahnaa pienempi. Lasten fluorihammastahnan käyttö voidaan aloittaa lapsen täytettyä yksi vuotta. Tahnaa käytetään pikkusormen kynnen kokoinen määrä kerrallaan.

Alle kouluikäisen lapsen on hyvä antaa harjata omat hampaansa itse, minkä jälkeen vanhemman tulisi tarkistaa harjaustulos ja tarvittaessa harjata hampaat uudelleen ainakin kerran päivässä. Alakouluikäisten lapsen vanhempien tulisi valvoa lapsen hampaiden harjausta.

Lapsena opitut suun terveyden hoitotavat ja tottumukset ovat koko myöhemmän elämän suun terveydenhoidon pohja.

• niinkään paha juttu
        LASTEN HAMMASHOIDOSTA kirjoitti:

Kaikessa suun terveydenhoidossa, niin myös maitohammaskarieksen ehkäisyssä, keskeisintä on kotihoito. Kotihoito koostuu oikeanlaisista ravintotottumuksista, riittävästä suuhygieniasta ja fluorivalmisteiden käytöstä.

Yli 1-vuotiaan lapsen rintaruokinnalla ei ole ravitsemuksellista merkitystä. Äidinmaidon korkean sokeripitoisuuden vuoksi yli 1-vuotiaan rintaruokinta lisää lapsen hampaiden reikiintymisriskiä.

1–3-vuotiaiden lasten karieksen taustalla on usein mehun käyttö janojuomana. Yli 1-vuotiaan lapsen janojuoma on vesi.

Hampaat kestävät 5-6 happohyökkäystä vuorokaudessa. Napostelu aiheuttaa jatkuvan happohyökkäyksen hampaisiin, minkä seurauksena hampaat reikiintyvät.

Ksylitolituotteiden käyttö ruokailun jälkeen ehkäisee hampaiden reikiintymistä. Jo kaksivuotias voi pureskella purukumia valvotusti. Kariesriskilapsilla fluoritablettien käyttö on suositeltavaa. Karkkia ja virvoitusjuomia vain kerran viikossa, karkkipäivänä!

Lapsen hampaiden harjaus aloitetaan ensimmäisten hampaiden puhjettua suuhun. Lapsen hampaat tulisi harjata aamuin ja illoin. Lasten hammastahnassa fluoripitoisuus on aikuisten hammastahnaa pienempi. Lasten fluorihammastahnan käyttö voidaan aloittaa lapsen täytettyä yksi vuotta. Tahnaa käytetään pikkusormen kynnen kokoinen määrä kerrallaan.

Alle kouluikäisen lapsen on hyvä antaa harjata omat hampaansa itse, minkä jälkeen vanhemman tulisi tarkistaa harjaustulos ja tarvittaessa harjata hampaat uudelleen ainakin kerran päivässä. Alakouluikäisten lapsen vanhempien tulisi valvoa lapsen hampaiden harjausta.

Lapsena opitut suun terveyden hoitotavat ja tottumukset ovat koko myöhemmän elämän suun terveydenhoidon pohja.

"Yli 1-vuotiaan lapsen rintaruokinnalla ei ole ravitsemuksellista merkitystä. Äidinmaidon korkean sokeripitoisuuden vuoksi yli 1-vuotiaan rintaruokinta lisää lapsen hampaiden reikiintymisriskiä".

Näinhän monet väittävät. Ainakin aikaansa jäljessä olevat hammaslääkärit.
        Asiaa vaan tutkittu jossain hieman enemmänkin jo ja uudempaakin tietoa on olemassa (muistaakseni Imetystuki -sivuiltakin löytyy).
        Äidinmaidon on todettu yksinään jopa suojaavan kariekselta.
        Täytyy vaan pitää huoli siitä, että sitä ei anneta samaan aikaan muun ruoan kanssa, silloin sillä ainoastaan voi olla negatiivinen vaikutus.
        Äidinmaito on myöhemminkin erittäin ravintopitoista, kuulemma ternimaidon luokkaa.
        Imetyksellä on myös oma suotuinen psyykkinen vaikutuksensa, sekä lapseen, että äitiin.

Moni äiti ei edes voi/halua lopettaa imetystä vielä tuossa 1-vuodenkaan paikkeilla.
        On lapsia, jotka ovat mm. niin allergisia, että mitkään korvikemaidot eivät sovi tai/ja sitä, ehkä yhtä ainoaa, sopivaa merkkiä, jota saa apteekista ei ole kertakaikkiaan varaa ostaa, koska maksaa ihan sairaasti (ja joillakin myös apteekkimatkat pitkiä, jos asutaan maaseudulla).
        Ja korvikkeistakin saa korvausta ainoastaan 2-vuotiaaksi asti.
        Voi myös olla, että lapsi ei pidäkään niiden mausta, eikä kertakaikkiaan suostu niitä juomaan ja lisäksi inhoaa yli kaiken mm. kalkkitabletteja.
        Saattaa myös olla niin, että hän ei ole valmis vielä vieroitukseen ja on temperamentiltaan myös erittäin hankala, huonouninen yms. ja imetyksen lopetus ei vielä, parhaimmistakaan yrityksistä huolimatta, kokonaan luonnistu "tuosta vain". Yhtälö on liian vaikea.
        On myös lapsia, jotka vieroksuvat yli kaiken tuttipulloja ja maidon mukistakin juominen saattaa olla hankalaa, joten imetyksen lopettaminen jo aikaisemmassakaan vaiheessa ei ole yksinkertaisesti onnistunut.

Tällöin imetys saattaa tuntua siltä "pienemmältä pahalta" (vaikka hammaslääkäri toitottaisi toista).
        Asian positiiviset puolet painavat vaakakupissa enemmän.

• vieläkin,,,
        ollut alle kirjoitti:

kouluikäinen sai reikiä pysyviin kutosiin. Ilmeisesti siis kiillevaurio vai?

Pysyviin kutosiin?
        Kyse oli siis kiillevauriosta, joka tulee pelkästään MAITOHAMPAISIIN!

Sanon tämän vain siksi, että ihmiset tajuaisivat, että kaikki ei aina ole välttämättä niin mustavalkoista ja yksinkeratista kuin he kuvittelevat.
        Tällainenkin mahdollisuus pitäis osata ottaa huomioon.

Pistää kyllä hieman miettimään, jos esim. kolmesta lapsesta yhdellä on hirveä määrä reikiä jo pienenä ja muilla ei niitä ole koskaan ollut maitohampaissa ensimmäistäkään. Sama hoito, samat sapuskat koko poppoolla.
        Suoralta kädeltä en ryhtyisi haukkumaan yksinomaan vanhempien hoitokäytäntöjä yms.
        Niissä VOI tietysti olla ollut joku pieni heikko hetki lipsuminen, kun kukaan täällä tuskin on täydellinen, mutta syynä on pakko olla jokin muukin, kuten hampaan pinnan huonompi kestävyys.
        Näin tuttavaperheellä.

Eipäs siis kärjistellä asioita. Asioilla kun tuppaa yleensä olemaan montakin puolta.
        Ärsyttää vaan tällainen "kivien heittely" ja "oman sädekehän" kiillottelu ja näkyvä täydellisyyden tavoittelu.
        No, ehkä elämä sitten aikanaan koulii...

• että elämä koulii
        vieläkin,,, kirjoitti:

Pysyviin kutosiin?

Sanon tämän vain siksi, että ihmiset tajuaisivat, että kaikki ei aina ole välttämättä niin mustavalkoista ja yksinkeratista kuin he kuvittelevat.

Pistää kyllä hieman miettimään, jos esim. kolmesta lapsesta yhdellä on hirveä määrä reikiä jo pienenä ja muilla ei niitä ole koskaan ollut maitohampaissa ensimmäistäkään. Sama hoito, samat sapuskat koko poppoolla.
        Suoralta kädeltä en ryhtyisi haukkumaan yksinomaan vanhempien hoitokäytäntöjä yms.
        Niissä VOI tietysti olla ollut joku pieni heikko hetki lipsuminen, kun kukaan täällä tuskin on täydellinen, mutta syynä on pakko olla jokin muukin, kuten hampaan pinnan huonompi kestävyys.
        Näin tuttavaperheellä.

Eipäs siis kärjistellä asioita. Asioilla kun tuppaa yleensä olemaan montakin puolta.
        Ärsyttää vaan tällainen "kivien heittely" ja "oman sädekehän" kiillottelu ja näkyvä täydellisyyden tavoittelu.

on jo ikää yli 60v. että varmaan se koulii siellä kuolinvuoteella kun täydellisestä elämästä on luovuttava...
        Mitä tulee kiillevaurioihin, ok mutta valitettavasti se ei ole joka lapsen vika eikä joka toisen eikä kolmannenkaan. Tapaukset ovat todella vähäiset, mutta lasten hampaiden reikiintyminen on tosiasia. Monen lapsen hampaat on esim. kolmivuotistarkastuksessakin niin plakin peittämässä kerroksessa että jos olisi hammasharjaa käytetty suussa ja pestykin sillä niin oltaisi huomattavasti paremmassa asemassa hampaiden kunnon suhteen eikä kyse suinkaan ole kiillevaurioisista lapsista, joita on siis todella vähän prosentin luokkaa jopa alle. Kyllä ne reikiintyvät ihan muusta syystä valitan.

• dksaljgjklgl
        vieläkin,,, kirjoitti:

Pysyviin kutosiin?

Näin tuttavaperheellä.

Pienten lasten maitohampaiden reikiintyminen väheni meillä Suomessa voimakkaasti 1970-luvulta lähtien aina 1990-luvun lopulle saakka. Valitettavasti lasten hammasterveys on kuitenkin viime vuosina selvästi heikentynyt. Syitä reikiintymisen lisääntymiselle ei tarkkaan tiedetä. On kuitenkin selvää, että syyt yleensä löytyvät lapsen hoito- ja ruokailukäytännöistä.
        Reikiintyminen vaatii kuitenkin aina kariesta aiheuttavien bakteerien lisäksi sokeria. Sokeri altistaa hampaat happohyökkäyksille, jotka lisäävät kiilteen vaurioitumista ja reikien syntymistä. Bakteeritartuntaa on vaikea ehkäistä, mutta sokerin ja bakteerien määrään ja siten hampaiden reikiintymisriskiin vanhemmat voivat vaikuttaa omalla toiminnallaan.
        Maitohampaat reikiintyvät pysyviä hampaita helpommin ja nopeammin. Huonoissa olosuhteissa ne voivat reikiintyä jopa parissa kuukaudessa. Alle 2-vuotiaan lapsen hampaat voivat siis toki reikiintyä.
        Lapsen hampaiden harjaus aloitetaan heti ensimmäisten hampaiden puhjettua suuhun. Lapsen hampaat tulisi harjata aamuin ja illoin, aluksi pelkällä vedellä. Totutteluvaiheen jälkeen siirrytään kuitenkin pian käyttämään lapsille tarkoitettua fluoripitoista hammastahnaa. Fluorihammastahnan käyttö voidaan aloittaa kun lapsi on vuoden ikäinen. Ksylitolia on myös hyvä ryhtyä antamaan lapselle jo vuoden iässä. Ksylitolin käyttö täytyy kuitenkin aloittaa varovasti, koska se voi aiheuttaa vatsavaivoja. Aluksi annetaan esimerkisi ksylitolitabletin puolikas aterian jälkeen.

Maitohampaiden reikien paikkaaminen on välttämätöntä, koska kun reikä on syntynyt, se voi tulla vain pahemmaksi. Reikä ei korjaudu itsestään. Jos reikiä ei paikata ajoissa, hampaan hermo voi vaurioitua ja seurauksena on hammassärky. Voi syntyä tilanne, jossa korjaavaa hoitoa ei ole enää mahdollista tehdä, vaan maitohammas joudutaan poistamaan. Pahimmillaan lapselta voidaan joutua poistamaan useita maitohampaita karieksen vuoksi.
        ------
        On vaikea arvailla, miksi jollakin lapsellasi on reikiä vaikka muilla ei ole ollut. Jokin reikiintymiseen vaikuttava tekijä on nyt ollut erilainen, ja vain sinä voit arvailla mikä se saattaisi olla.
        Lisäksi on kaikin mahdollisin keinoin syytä ehkäistä uusien reikien syntymistä ja reiänalkujen suurenemista.

• MUTTA EI HAMPAAT RIKKI
        vieläkin,,, kirjoitti:

Pysyviin kutosiin?

Näin tuttavaperheellä.

Meidän pienimmäisellä on kiillevaurio yläetuhampaissa. Vaurio huomattiin heti hampaiden puhjettua ja hammaslääkärin mukaan kyseessä on raskaudenaikainen kehityshäiriö. Hampaiden harjaamisen ja sokereiden välttämisen tärkeys korostuu, kun tällainen vaurio on. Tyttö on vasta 3-vuotias, mutta ihan hyvin on ainakin tähän asti pärjätty eikä reikiä ole tullut, vaikka imetinkin tosi pitkään. Että kyllä ne kiillevauriosta huolimatta pysyy ehjinä mutta on tosi hyvin pestävä ja huolehdittava hampaista.

• ehjät hampaat
        MUTTA EI HAMPAAT RIKKI kirjoitti:

Meidän pienimmäisellä on kiillevaurio yläetuhampaissa. Vaurio huomattiin heti hampaiden puhjettua ja hammaslääkärin mukaan kyseessä on raskaudenaikainen kehityshäiriö. Hampaiden harjaamisen ja sokereiden välttämisen tärkeys korostuu, kun tällainen vaurio on. Tyttö on vasta 3-vuotias, mutta ihan hyvin on ainakin tähän asti pärjätty eikä reikiä ole tullut, vaikka imetinkin tosi pitkään. Että kyllä ne kiillevauriosta huolimatta pysyy ehjinä mutta on tosi hyvin pestävä ja huolehdittava hampaista.

Meidän tytön hampaat ovat kiillevaurioiset, pienempänä näytti ruskealta, nyt kun hammaspintaa enemmän, on keltaisen väriset. Hampaat ovat toistaiseksi pysyneet kunnossa ja kariesta ei ole ja lapsi nyt 5 ja puoli vuotta. Käytiin vasta tarkastuksessa eikä ollut reiänalkujakaan. Pysyvien hampaiden kanssa mahdollisuudet on 60/40% että tulee valkoiset. Tämä johtuu siitä että 100% varmuutta syystä joka kiillevaurion aiheutti ei voi tietää.

Kiillevaurioisten hampaiden kanssa pitää olla ERITYISEN HUOLELLINEN PESUJEN SUHTEEN, koska vaurioituvat herkemmin. Myös iskut ja kaatumiset voivat murtaa hammasta.

• Hyvä hoito ratkaisee
        vieläkin,,, kirjoitti:

Pysyviin kutosiin?

Näin tuttavaperheellä.

Periytyvä kiilteen kehityshäiriö eli amelogenesis imperfecta
        on HARVINAINEN SAIRAUS JA sen esiintyvyyden on arveltu olevan noin 1:8000-1:14000. Muutos nähdään sekä maito- että pysyvässä hapaistossa.Tämä häiriö esiintyy useina erilaisina muotoina, sen mukaan minkä näköisistä ja kuinka vaikea-asteisista muutoksista on kysymys. Siksi se voidaankin helposti sekoittaa muuta alkuperää oleviin ja paikallisiin kehityshäiriöihin, esimerkiksi lääkehoidon tai fluorin liika-annostuksen aiheuttamiin muutoksiin.
        Terveyskeskuksessa selvitetään kiillehäiriön alatyyppi sekä periytymismekanismi, jos tällaista epäillään. Kiilteen heikkoudesta johtuen hampaat ovat normaalia alttiimmat reikiintymiselle ja kulumiselle, siksi on erityisen tärkeää huolehtia HYVÄSTÄ SUUHYGIENIASTA heti alusta alkaen kun hampaat puhkeaa. Hyvä suuhygienia estää karieksen synnyn ja pitää hampaat kunnossa, samoin terveellinen ruokavalio. Lisäksi xylitolituotteet ovat hyvästä. Fluorin käytöstä on myös hyötyä, se vahvistaa sekä vajaakehittynyttä kiillettä että kiilteetöntä hammaspintaa.
        Vihlomista voi myös esiintyä ja ientulehdus saattaa muodostua ongelmaksi. Hampaat voidaan kuitenkin erittäin hyvin hoitaa ja tuloksena on yleensä esteettiseti normaali ja elinikäisesti toimiva hampaisto, kunhan vain hyvästä suuhygieniasta pidetään aina huolta pienestä pitäen.

• myös täällä

Näin meilläkin tehty, mutta eivät vaan ole pysyneet, ikävä kyllä. Meillä vaurio hieman laajempi, Kattaa lähes kaikki ylähampaat. Alahampaat, joissa vauriota ei ole kuin parissa, ovat pysyneetkin huomattavasti paremmassa kunnossa. Ehjät hampaat ovat siis pysyneetkin ehjänä.
        Hampaita tosiaan pesty päivittäin tahnan kanssa ja jossain vaiheessa ihan väkisinkin (lapsi on harvinaisen voimakastahtoinen ja uhmaikä oli ihan kamala), kun ei olis millään halunnut, mutta väkipakolla tuo hoitui. Nykyään hoituu jo rutiinilla, ilman vastustusta.

• välttyä
        ehjät hampaat kirjoitti:

Meidän tytön hampaat ovat kiillevaurioiset, pienempänä näytti ruskealta, nyt kun hammaspintaa enemmän, on keltaisen väriset. Hampaat ovat toistaiseksi pysyneet kunnossa ja kariesta ei ole ja lapsi nyt 5 ja puoli vuotta. Käytiin vasta tarkastuksessa eikä ollut reiänalkujakaan. Pysyvien hampaiden kanssa mahdollisuudet on 60/40% että tulee valkoiset. Tämä johtuu siitä että 100% varmuutta syystä joka kiillevaurion aiheutti ei voi tietää.

Kiillevaurioisten hampaiden kanssa pitää olla ERITYISEN HUOLELLINEN PESUJEN SUHTEEN, koska vaurioituvat herkemmin. Myös iskut ja kaatumiset voivat murtaa hammasta.

Helpottais varmaan myös se seikka, jos perheessä ei kenelläkään ole sitä bakteeria, joka aiheuttaa reikiä, eikä satu saamaan sitä mistään muualtakaan, sanoi meille hammaslääkäri.
        Mutta jos se on jo porukassa, niin mahdollisuudet ovat aika suuret, koska joku aina unohtaa jonkun lusikan jonnekin pöydälle ja sitä rataa, vaikka äiti itse yrittäisikin kaikkensa näitä vauriohampaita hoitaakseen.
        Surkeaa saada täällä sitten kaikki loka niskaansa, kun muutenkin on jo ihan maassa asian takia.
        Ei se ainakaan haukkumalla enää miksikään muutu.

• hyvä!
        Hyvä hoito ratkaisee kirjoitti:

Periytyvä kiilteen kehityshäiriö eli amelogenesis imperfecta
        on HARVINAINEN SAIRAUS JA sen esiintyvyyden on arveltu olevan noin 1:8000-1:14000. Muutos nähdään sekä maito- että pysyvässä hapaistossa.Tämä häiriö esiintyy useina erilaisina muotoina, sen mukaan minkä näköisistä ja kuinka vaikea-asteisista muutoksista on kysymys. Siksi se voidaankin helposti sekoittaa muuta alkuperää oleviin ja paikallisiin kehityshäiriöihin, esimerkiksi lääkehoidon tai fluorin liika-annostuksen aiheuttamiin muutoksiin.
        Terveyskeskuksessa selvitetään kiillehäiriön alatyyppi sekä periytymismekanismi, jos tällaista epäillään. Kiilteen heikkoudesta johtuen hampaat ovat normaalia alttiimmat reikiintymiselle ja kulumiselle, siksi on erityisen tärkeää huolehtia HYVÄSTÄ SUUHYGIENIASTA heti alusta alkaen kun hampaat puhkeaa. Hyvä suuhygienia estää karieksen synnyn ja pitää hampaat kunnossa, samoin terveellinen ruokavalio. Lisäksi xylitolituotteet ovat hyvästä. Fluorin käytöstä on myös hyötyä, se vahvistaa sekä vajaakehittynyttä kiillettä että kiilteetöntä hammaspintaa.
        Vihlomista voi myös esiintyä ja ientulehdus saattaa muodostua ongelmaksi. Hampaat voidaan kuitenkin erittäin hyvin hoitaa ja tuloksena on yleensä esteettiseti normaali ja elinikäisesti toimiva hampaisto, kunhan vain hyvästä suuhygieniasta pidetään aina huolta pienestä pitäen.

Juuri näin, kerrankin asiallista tietoa.
        Näinhän se menee ja juuri tämän takia pitäisi osata jo heti erottaa tämä vaurio, laatia heti hoitosuunnitelma (eikä vasta kahden vuoden päästä -ja ainoastaan haukkua äiti pystyyn-, kuten tiedän joillekin käyneen).

Jos tietoa (mistä on oikeasti kyse) ei ole jo heti alkuun tarpeeksi, niin ihmiset eivät välttämättä osaa suhtautua asiaan sen vaatimalla huolellisuudella. Enkä tarkoita tässä nyt sitä, että mentäisiin siihen äärimmäisyyteen, että hampaat jätetään kokonaan hoitamatta ja liotettaisiin niitä päiväkaudet jossain sokeriliemessä vaan sitä, että jo muutamakin ylimääräinen sokerinen hyökkäys, fluorin unohtaminen, huonompi pesu jonakin päivänä jne. voi saada jonkun alun aikaan.
        En sitten tiedä mikä myöskin on ero, jos suuhun joutuu bakteeri m:ää, tai onnistutaan siltä säästymään kokonaan. Onko reikiintyminen tuon bakteerin kanssa väistämättömämpää?

Tuosta yleisyydestä en tiedä, mutta kun omassa pikkukylässämme (siis n. alle 100 asukasta) oli yhdellä lapsella tällainen, niin sen jälkeen selvisikin yllättäen (kun tästä alettiin naapureiden kanssa puhua), että kolmella jo vanhemmalla lapsella (puolen kilsan säteellä toisistaan) oli ollut täsmälleen sama kehityshäiriö. Alkuun tuntui hieman oudolta ja aloin jo miettiä, onko paikassa jokin, joka mahdollisesti on laukaissut tämän. Vedessä ei kyllä ainakaan ole vikaa. Aika outo sattuma vaan!
        Aiemmin en ollut kuullutkaan koko asiasta (olen jo lähemmäs 5-kymppinen itse).
        Yksi hammaslääkärikin sitten vielä vahvisti asian, että kyseessä ei tosiaankaan ole mikään normaali karies, vaan tällainen harvinainen (?) kehityshäiriö.

• ehjät hampaat
        myös täällä kirjoitti:

Näin meilläkin tehty, mutta eivät vaan ole pysyneet, ikävä kyllä. Meillä vaurio hieman laajempi, Kattaa lähes kaikki ylähampaat. Alahampaat, joissa vauriota ei ole kuin parissa, ovat pysyneetkin huomattavasti paremmassa kunnossa. Ehjät hampaat ovat siis pysyneetkin ehjänä.
        Hampaita tosiaan pesty päivittäin tahnan kanssa ja jossain vaiheessa ihan väkisinkin (lapsi on harvinaisen voimakastahtoinen ja uhmaikä oli ihan kamala), kun ei olis millään halunnut, mutta väkipakolla tuo hoitui. Nykyään hoituu jo rutiinilla, ilman vastustusta.

Meilläkin on ollut vaikeuksia pesujen kanssa, pakolla pestiin. Oli tosi hurjat "hammaspesukohtaukset" mutta vähitellen laantuneet. Varmaan jokaisella lapsella on jossain vaiheessa hankaluuksia pesun kanssa, mutta tiukkana kannattaa olla. Llsäksi käytetään xylitolia ja ruokailujen ja välipalojen suhteen ollaan tarkkoja, ei jatkuvasti jotain suussa.

• on haitaksi
        hyvä! kirjoitti:

Näinhän se menee ja juuri tämän takia pitäisi osata jo heti erottaa tämä vaurio, laatia heti hoitosuunnitelma (eikä vasta kahden vuoden päästä -ja ainoastaan haukkua äiti pystyyn-, kuten tiedän joillekin käyneen).

Jos tietoa (mistä on oikeasti kyse) ei ole jo heti alkuun tarpeeksi, niin ihmiset eivät välttämättä osaa suhtautua asiaan sen vaatimalla huolellisuudella. Enkä tarkoita tässä nyt sitä, että mentäisiin siihen äärimmäisyyteen, että hampaat jätetään kokonaan hoitamatta ja liotettaisiin niitä päiväkaudet jossain sokeriliemessä vaan sitä, että jo muutamakin ylimääräinen sokerinen hyökkäys, fluorin unohtaminen, huonompi pesu jonakin päivänä jne. voi saada jonkun alun aikaan.
        En sitten tiedä mikä myöskin on ero, jos suuhun joutuu bakteeri m:ää, tai onnistutaan siltä säästymään kokonaan. Onko reikiintyminen tuon bakteerin kanssa väistämättömämpää?

Tuosta yleisyydestä en tiedä, mutta kun omassa pikkukylässämme (siis n. alle 100 asukasta) oli yhdellä lapsella tällainen, niin sen jälkeen selvisikin yllättäen (kun tästä alettiin naapureiden kanssa puhua), että kolmella jo vanhemmalla lapsella (puolen kilsan säteellä toisistaan) oli ollut täsmälleen sama kehityshäiriö. Alkuun tuntui hieman oudolta ja aloin jo miettiä, onko paikassa jokin, joka mahdollisesti on laukaissut tämän. Vedessä ei kyllä ainakaan ole vikaa. Aika outo sattuma vaan!
        Yksi hammaslääkärikin sitten vielä vahvisti asian, että kyseessä ei tosiaankaan ole mikään normaali karies, vaan tällainen harvinainen (?) kehityshäiriö.

ja aiheuttaa kiillevauriota. Siksi pitäisi tietää veden fluoripitoisuus ennenkuin syöttää lapselle fluoritabletteja. Samoin vähäinen d-vitamiinin saanti aiheuttaa kehityshäiriöitä hampaisiin mm. kiillevaurioita.

• sitten, kiitos!
        että elämä koulii kirjoitti:

on jo ikää yli 60v. että varmaan se koulii siellä kuolinvuoteella kun täydellisestä elämästä on luovuttava...
        Mitä tulee kiillevaurioihin, ok mutta valitettavasti se ei ole joka lapsen vika eikä joka toisen eikä kolmannenkaan. Tapaukset ovat todella vähäiset, mutta lasten hampaiden reikiintyminen on tosiasia. Monen lapsen hampaat on esim. kolmivuotistarkastuksessakin niin plakin peittämässä kerroksessa että jos olisi hammasharjaa käytetty suussa ja pestykin sillä niin oltaisi huomattavasti paremmassa asemassa hampaiden kunnon suhteen eikä kyse suinkaan ole kiillevaurioisista lapsista, joita on siis todella vähän prosentin luokkaa jopa alle. Kyllä ne reikiintyvät ihan muusta syystä valitan.

Jaaha, no 6-kymppiseltä odottaisikin jo hieman laajakatseisuutta.

Olkoon reikiintyminen vaikka mikä tosiasia, mutta esim. tässä tuttavaperheessä oli samalla tavalla siis hoidettu isompienkin lasten hampaat, eikä niissä reiän reikää. Normaalilla tavalla, ei mitään hysteriaa asian suhteen, mutta ei mitään toiseenkaan äärimmäisyteen menoa (mitä täällä nyt luullaan heti tapahtuneen).

Vasta lapsen täyttäessä 2 v eräs toinen lääkäri (sattumalta hieman kouluttautuneempikin...) totesi äidille, että nämä hampaat eivät ole normaalit, vaan niissä on kehityshäiriö (vaikka ruskeita läikkiä ei ollut näkyvissä kuin yksi pieni piste pari outoa vaaleaa raitaa, vikaa olikin enemmän takahampaissa, joista se ei niinkään näkynyt ulospäin),
        Olisi vaatinut alusta lähtien tehostetumpaa hoitoa kuin kahden muun lapsen hampaat ja nimenomaan ASIALLISTA tieoa asiasta, mutta sitä ei tullut aikanaan.
        Eivät haukut tällaisessa tilanteessa mitään auta.
        Kyllä lähestymistavan pitäisi olla ihan toinen!!!

• fluorissa mitään
        on haitaksi kirjoitti:

ja aiheuttaa kiillevauriota. Siksi pitäisi tietää veden fluoripitoisuus ennenkuin syöttää lapselle fluoritabletteja. Samoin vähäinen d-vitamiinin saanti aiheuttaa kehityshäiriöitä hampaisiin mm. kiillevaurioita.

Fluori on tutkittu. Siinä ei ole häikkää. Täällä on osuuskunnan lähdevesi, joka tutkitaan säännöllisesti ja on erittäin hyvälaatuista, joten vedessä ei pitäis olla mitään.
        D-vitamiinin saannissa voi tietysti olla yksi syy (voiko se vaikuttaa mihin vuodenaikaan on raskaana?) ja liittyä siis johonkin kalsiumin imeytymishäiriöön (mutta eikö se näkyisi myös kynsissä?).

Perinnöllisyyshän on tietysti yksi syy.
        Yhden näistä lapsista isällä ollut sama juttu ja yhden lapsen serkulla myös.

• tehostettua hoitoa
        sitten, kiitos! kirjoitti:

Jaaha, no 6-kymppiseltä odottaisikin jo hieman laajakatseisuutta.

Olkoon reikiintyminen vaikka mikä tosiasia, mutta esim. tässä tuttavaperheessä oli samalla tavalla siis hoidettu isompienkin lasten hampaat, eikä niissä reiän reikää. Normaalilla tavalla, ei mitään hysteriaa asian suhteen, mutta ei mitään toiseenkaan äärimmäisyteen menoa (mitä täällä nyt luullaan heti tapahtuneen).

Vasta lapsen täyttäessä 2 v eräs toinen lääkäri (sattumalta hieman kouluttautuneempikin...) totesi äidille, että nämä hampaat eivät ole normaalit, vaan niissä on kehityshäiriö (vaikka ruskeita läikkiä ei ollut näkyvissä kuin yksi pieni piste pari outoa vaaleaa raitaa, vikaa olikin enemmän takahampaissa, joista se ei niinkään näkynyt ulospäin),
        Olisi vaatinut alusta lähtien tehostetumpaa hoitoa kuin kahden muun lapsen hampaat ja nimenomaan ASIALLISTA tieoa asiasta, mutta sitä ei tullut aikanaan.
        Eivät haukut tällaisessa tilanteessa mitään auta.
        Kyllä lähestymistavan pitäisi olla ihan toinen!!!

"Olisi vaatinut alusta lähtien tehostetumpaa hoitoa..."
        Niin, siis kiillevaurio ei ole yhtäkuin reikäiset hampaat! Täällä on puolusteltu tällä kiillevauriolla että sen vuoksi lapsella huonot hampaat!
        TEHOSTETTU PESU JA HUOLEHTIMINEN pitää kiillevauriohampaat kunnossa! Ei ylimääräisiä happohyökkäyksiä esim. tikkari kaupasta, mehupurkkiTrip-tms. kauppamatkalla tai jäätelö ym. Janojuomaksi vesi!
        Ja sitä paitsi kiillevauriot ovat harvinaisia että olisi joka hampaasa jotain häikkää. Nyt on annettu ymmmärtää että jokaisella jolla on kariesta maitohampaissa on kiillevaurio, ikäänkuin puolustetaan ettei enää tarvitse hampaita lapselta hoitaa.
        Jos lapsella on diabetes, astma tms. sairaus sekin vaatii aina erilaista/tehostettua hoitoa kuin muut perheen lapset jolla ei ole tällaista sairautta, jos ei hoideta tehostetusti niin lapsi on sairaalassa ihan taatusti jatkuvasti. Sama juttu se on hampaiden kanssa jos niiden hoitoa ei tehosteta niin paikattavaa löytyy ihan varmasti.
        Lapsen voi viedä tarkastukseen tai käynnille aina kun itse havaitsee hampaissa jotain.Ei tarvitse odottaa että siellä on jo kymmenen reikää tai etuhampaissa ammottava aukko ennenkuin vie lapsen ilmaiselle hoitokäynnille. Lapsen voi viedä vaikka alle 1 vuotiaana, miksi odottaa 2-vuotiaaksi?

• äiti_x4
        tehostettua hoitoa kirjoitti:

Niin, siis kiillevaurio ei ole yhtäkuin reikäiset hampaat! Täällä on puolusteltu tällä kiillevauriolla että sen vuoksi lapsella huonot hampaat!
        TEHOSTETTU PESU JA HUOLEHTIMINEN pitää kiillevauriohampaat kunnossa! Ei ylimääräisiä happohyökkäyksiä esim. tikkari kaupasta, mehupurkkiTrip-tms. kauppamatkalla tai jäätelö ym. Janojuomaksi vesi!
        Ja sitä paitsi kiillevauriot ovat harvinaisia että olisi joka hampaasa jotain häikkää. Nyt on annettu ymmmärtää että jokaisella jolla on kariesta maitohampaissa on kiillevaurio, ikäänkuin puolustetaan ettei enää tarvitse hampaita lapselta hoitaa.
        Jos lapsella on diabetes, astma tms. sairaus sekin vaatii aina erilaista/tehostettua hoitoa kuin muut perheen lapset jolla ei ole tällaista sairautta, jos ei hoideta tehostetusti niin lapsi on sairaalassa ihan taatusti jatkuvasti. Sama juttu se on hampaiden kanssa jos niiden hoitoa ei tehosteta niin paikattavaa löytyy ihan varmasti.
        Lapsen voi viedä tarkastukseen tai käynnille aina kun itse havaitsee hampaissa jotain.Ei tarvitse odottaa että siellä on jo kymmenen reikää tai etuhampaissa ammottava aukko ennenkuin vie lapsen ilmaiselle hoitokäynnille. Lapsen voi viedä vaikka alle 1 vuotiaana, miksi odottaa 2-vuotiaaksi?

Kuulepas,
        meillä ainakin on juuri näin tehty:
        esim. tikkaria lapselle ei ole ostettu KOSKAAN. Ei siis yhden yhtä.
        Mehuja en käytä.
        En tee itse (ja etenkään millään sokerilla höystettynä) syksyllä, vaikka piha on täynnä marjapensaita. Marjoista kerään osan pakkaseen (mies käyttää yksin osan), lahjoitan pois tai annan lintujen syödä.
        Emme voi lapsen kanssa syödä niitä, koska vatsa ei kestä. Eli siis kaikki HAPAN on myös pannassa.
        Emme siis myöskään osta mehuja kaupasta.
        Kaupasta lapselle EI osteta MITÄÄN makeaa, ei ole koskaan ostettu.
        Kauppamatkoilla saattaa joutua tarjoamaan pikkusuolaista, kuten oliivia tms., koska lapsi voi helposti huonosti autossa.
        Meillä useampi takahammas vaurioitunut, näkee pinnasta, hirveän rosoinen jo heti puhjettuaan.
        Reiltä niissä ei ole vältytty hoidosta huolimatta, vaikka aloitettiin ajoissa.
        Fluorilakattu on alusta asti säännöllisin välein hammaslääkärissä,
        että näinkin voi käydä.
        Asiat eivät ole aina niin yksioikoisia.

Minä en kylläkään ainakaan väitä, että jokaisella, jolla on reikiä hampaissaan on perinnöllinen kiillevaurio. Syitä voi olla muitakin, mutta ei silti AINA välttämättä se kokonaan hoidotta jättäminen, sieltä pahimmasta päästä. Että eipäs yleistetä.
        Itse kyllä yritän olla sen verran empaattinen ja suvaitsevainen, että en ole vetämässä hirteen jokaista, jonka lapsella on yksikin reikä hampaassa.
        En voi tietää mitä taustalta löytyy (voi löytyä todella rankkojakin juttuja). Minulla ei ole oikeutta tuomita ketään.

Ymmärrän tällaisenkin ongelman erittäin hyvin, jos hampaita hoidetaan normaalilla tyylillä. Ei siis mihinkään äärimmäisyyteen mennen, mutta "keskiverto"-hyvin, sillä tyylillä millä useimmat muutkin saavat lastensa hampaat pysymään ihan hyvässä kunnossa ja onkin tällainen kiillevaurio tms. hampaiden pinnan heikkous, jota ei vain jostain syystä huomata ajoissa.
        Kukaan ei siis huomaa tehostetun hoidon tarvetta, ennenkuin lapsella on 2-vuotiaana se ensimmäinen rikkinäinen hammas suussaan ja sitten vasta asiaan kiinnitetään huomiota.

• mietitäänpäs vielä vähän

Niinpä niin, äly hoi, jos nyt alkaa oikein kärjistämään:
        Tuskin sen astma- tai diabeetikkolapsenkaan vanhemmat osaavat sairautta hoitaa, jos eivät vielä edes tiedä mikä lapsella on ja ennenkuin saavat hoito-ohjeet.

Asiaa ei myöskään todella tässä kiillevauriojutussa auta yhtään se, että joku ilkeämielinen, ammattitaidoton hammaslääkäri (tai joku muu) alkaa huutaa äidille kurkku suorana (tässä esimerkkitapauksessa jo ennen diagnoosia), että ÄLÄ VALEHTELE sinä senkin epäkelpo-kasvattaja-ääliö-akka, olet KUITENKIN liottanut lapsen hampaita 24 h/vrk siinä mehussa (vaikka kyseinen lapsi ei olis siis mehua eläesään nähnytkään...) ym. pahat päälle.
        Tai sitten sairauden havaitsemisenkaan jälkeen ei saada tarpeeksi infoa (hammaslääkärit saattavat vaihtua tiuhaan ja saattavat olla jopa eri mieltä ko. kiillevauriosta ja sen synnystä). Kertaakaan en ole kuullut muuten sitä missään, keneltäkään tarkemmin tutkitun (kun joku näistä tarkemmista tutkimuksistakin täällä mainitsi). Diagnoosit tehdään ihan mielivaltaisesti ja riippuu näköjään monesti ihan lääkärin ammattitaidosta.

Tuskinpa diabeetikkolapsenkaan vanhempia jätetään ilman kattavaa informaatiota ja tuskin heille huudetaan ensimmäiseksi päin naamaa, että mitäs ovat syöttäneet lapsellensa sokeria!
        (Oliskohan lopulta hyvä, jos yritettäisiin vaan suosiolla eliminoida kaikki ihan noin niinkuin varmuuden vuoksi pois.
        Laitetaan kaikkien lapsiperheiden asunnot heti allergiasaneeraukseen, kaikilta kaikki elukat pois. Lopetetaan kertaheitolla kaikki sokerin käyttö jne., niin sitten ei varmaan kukaan enää koskaan sairastu mihinkään, eihän? ;)).

Sen sijaan siis, että hyökätään silmille, pitäis näiden kiillevaurio yms. tapausten vanhemmillekin antaa tarkempaa tietoa (kaikki eivät tunnu tätä saaneen, puhumattakaan siitä, kun jo diagnoosinkin saannissa on ollut ihan yllättävän suuria vaikeuksia).
        Pitäisi painottaa sitä, että kun nyt ei välttämättä enää riitäkään se sama hoito kuin muilla perheen lapsilla, joilla hampaat pysyneet kunnossa samalla hoidolla ja selittää mitä voi olla odotettavissa (yksi reikä ei välttämättä vielä säikäytä...). Kertoa siis tulevaisuudenkin näkymät ja antaa ohjeet yksityiskohtaisemmin, Neuvoa esim. niksit kuinka lapsen hampaat harjataan "väkisin" ja auttaa vanhemmat yleensäkin kunnolla alkuun.
        Kaikki nämä ohjeet pitäisi oikeastaan antaa myös kirjallisina (näinhän toimitaan muissakin sairauksissa). niin, että ne vois antaa kotona luettavaksi toisellekin vanhemmalle ja asia selkiytyisi. Muuten voi tulla ongelmia taas hänen suhteensa.
        Samoin sukulaisia ja kummeja ym. vois olla hieman helpompi informoida. Nyt ei kukaan tunnu tajuavan jutun vakavuusastetta (diabeteksen kaikki tuntevat ja tietävät, mutta ei tätä).
        Toiset eivät kertakaikkiaan suostu käsittämään asiaa.
        Monta kertaa käy niin, että vaikka asiasta on puhuttu ihmisten kanssa, joukossa on aina joku joka ei suostu ymmärtämään koko asiaa (kun se tosiaan voi alkuun olla joiltain osin vanhemmillekin vaikeaa, niin ei sitten mikään ihme, että muillekin).
        Tiedän tapauksen, että esim. kummi (ihan yliopistotason tyyppi) vuosien jälkeen kysyy eräänä päivänä "mikä niissä hampaissa nyt sitten on oikein vikana", vaikka asiasta on puhuttu juurta jaksaen jo vuosikaudet. On saattanut ostaa ison karkkipussin ja antaa sen lapselle äidin näkemättä. Ja vielä tämän viimeisimmänkin "informaatiotilaisuuden" jälkeen, joku kaunis päivä lapsenlikkana ollessaan, on mennyt sattumoisin lapsen kanssa kahvilaan ja kun äiti sattuu tulemaan "väärään aikaan" paikalle, niin hieman säpsähtää ja pahoitelee, että "tulipa nyt ostettua lapselle mehua ja pullaa", mutta "eihän kai nyt tällainen yksi pikku mehu ja pulla ketään haittaa"...
        (eli äidille jää vähän sellainen maku, että HÄN on "tädin" mielestä itse keksinyt koko jutun ja on vain ylihysteerinen ja turhantarkka kaikesta).

• "helpompaa"
        mietitäänpäs vielä vähän kirjoitti:

Tuskin sen astma- tai diabeetikkolapsenkaan vanhemmat osaavat sairautta hoitaa, jos eivät vielä edes tiedä mikä lapsella on ja ennenkuin saavat hoito-ohjeet.

Asiaa ei myöskään todella tässä kiillevauriojutussa auta yhtään se, että joku ilkeämielinen, ammattitaidoton hammaslääkäri (tai joku muu) alkaa huutaa äidille kurkku suorana (tässä esimerkkitapauksessa jo ennen diagnoosia), että ÄLÄ VALEHTELE sinä senkin epäkelpo-kasvattaja-ääliö-akka, olet KUITENKIN liottanut lapsen hampaita 24 h/vrk siinä mehussa (vaikka kyseinen lapsi ei olis siis mehua eläesään nähnytkään...) ym. pahat päälle.
        Tai sitten sairauden havaitsemisenkaan jälkeen ei saada tarpeeksi infoa (hammaslääkärit saattavat vaihtua tiuhaan ja saattavat olla jopa eri mieltä ko. kiillevauriosta ja sen synnystä). Kertaakaan en ole kuullut muuten sitä missään, keneltäkään tarkemmin tutkitun (kun joku näistä tarkemmista tutkimuksistakin täällä mainitsi). Diagnoosit tehdään ihan mielivaltaisesti ja riippuu näköjään monesti ihan lääkärin ammattitaidosta.

Tuskinpa diabeetikkolapsenkaan vanhempia jätetään ilman kattavaa informaatiota ja tuskin heille huudetaan ensimmäiseksi päin naamaa, että mitäs ovat syöttäneet lapsellensa sokeria!
        (Oliskohan lopulta hyvä, jos yritettäisiin vaan suosiolla eliminoida kaikki ihan noin niinkuin varmuuden vuoksi pois.
        Laitetaan kaikkien lapsiperheiden asunnot heti allergiasaneeraukseen, kaikilta kaikki elukat pois. Lopetetaan kertaheitolla kaikki sokerin käyttö jne., niin sitten ei varmaan kukaan enää koskaan sairastu mihinkään, eihän? ;)).

Sen sijaan siis, että hyökätään silmille, pitäis näiden kiillevaurio yms. tapausten vanhemmillekin antaa tarkempaa tietoa (kaikki eivät tunnu tätä saaneen, puhumattakaan siitä, kun jo diagnoosinkin saannissa on ollut ihan yllättävän suuria vaikeuksia).
        Pitäisi painottaa sitä, että kun nyt ei välttämättä enää riitäkään se sama hoito kuin muilla perheen lapsilla, joilla hampaat pysyneet kunnossa samalla hoidolla ja selittää mitä voi olla odotettavissa (yksi reikä ei välttämättä vielä säikäytä...). Kertoa siis tulevaisuudenkin näkymät ja antaa ohjeet yksityiskohtaisemmin, Neuvoa esim. niksit kuinka lapsen hampaat harjataan "väkisin" ja auttaa vanhemmat yleensäkin kunnolla alkuun.
        Kaikki nämä ohjeet pitäisi oikeastaan antaa myös kirjallisina (näinhän toimitaan muissakin sairauksissa). niin, että ne vois antaa kotona luettavaksi toisellekin vanhemmalle ja asia selkiytyisi. Muuten voi tulla ongelmia taas hänen suhteensa.
        Samoin sukulaisia ja kummeja ym. vois olla hieman helpompi informoida. Nyt ei kukaan tunnu tajuavan jutun vakavuusastetta (diabeteksen kaikki tuntevat ja tietävät, mutta ei tätä).
        Monta kertaa käy niin, että vaikka asiasta on puhuttu ihmisten kanssa, joukossa on aina joku joka ei suostu ymmärtämään koko asiaa (kun se tosiaan voi alkuun olla joiltain osin vanhemmillekin vaikeaa, niin ei sitten mikään ihme, että muillekin).
        Tiedän tapauksen, että esim. kummi (ihan yliopistotason tyyppi) vuosien jälkeen kysyy eräänä päivänä "mikä niissä hampaissa nyt sitten on oikein vikana", vaikka asiasta on puhuttu juurta jaksaen jo vuosikaudet. On saattanut ostaa ison karkkipussin ja antaa sen lapselle äidin näkemättä. Ja vielä tämän viimeisimmänkin "informaatiotilaisuuden" jälkeen, joku kaunis päivä lapsenlikkana ollessaan, on mennyt sattumoisin lapsen kanssa kahvilaan ja kun äiti sattuu tulemaan "väärään aikaan" paikalle, niin hieman säpsähtää ja pahoitelee, että "tulipa nyt ostettua lapselle mehua ja pullaa", mutta "eihän kai nyt tällainen yksi pikku mehu ja pulla ketään haittaa"...
        (eli äidille jää vähän sellainen maku, että HÄN on "tädin" mielestä itse keksinyt koko jutun ja on vain ylihysteerinen ja turhantarkka kaikesta).

Näin, siis, jos kyseessä olisikin se diabetes, niin kohtelu olisi kyllä koko ympäristöltä aivan toinen!

• Ei näy päällepäin
        "helpompaa" kirjoitti:

Näin, siis, jos kyseessä olisikin se diabetes, niin kohtelu olisi kyllä koko ympäristöltä aivan toinen!

eikä astmakaan, mutta risat hampaat näkyvät ja samoin poikkeava kehitys kuten esim. down syndrooma ja yleensä kehitysvammaisuus. Näihin AINA kiinnitetään huomiota ja negatiivisesti, vain "normaalit" yksilöt hyväksytään...
        Lapsivesitutkimus ajoissa...

• käynti

Kun niitä ei vain itse aina havaitse ja joka tapauksessa nykyäänhän on sentään järjestetty ihan säännölliset hammaslääkärissä käynnit heti ensimmäisestä hampaasta lähtien. Ei sinne tarvitse ketään omaehtoisesti kuskata. Käsky käy ihan tarpeeksi säännöllisin väliajoin.

• kas vaan

Mielenkiintoista kuulla, että pitkään imetetyllä kiillevaurioisella ei ole reikiä, kun yleensä juuri siihen seikkaan tartutaan ja siitä saa pitkät haukut, jos muusta ei millään löydy sanottavaa, eli jos mehuja sun muuta makeaa ei ole käytetty ja hampaat pesty. Niinpä, imetys on kuulemma se suurin peikko, joka ainakin viimeistään 100% pilaa ne hampaat, hmm...

• imetetty lapsia
        kas vaan kirjoitti:

Mielenkiintoista kuulla, että pitkään imetetyllä kiillevaurioisella ei ole reikiä, kun yleensä juuri siihen seikkaan tartutaan ja siitä saa pitkät haukut, jos muusta ei millään löydy sanottavaa, eli jos mehuja sun muuta makeaa ei ole käytetty ja hampaat pesty. Niinpä, imetys on kuulemma se suurin peikko, joka ainakin viimeistään 100% pilaa ne hampaat, hmm...

tosi pitkään eikä kenelläkään ole reikiä ollut koskaan. Äidinmaito ei pilaa hampaita sen kummenmmin, kokemuksesta puhun. Öisin ei tarvinnut rintaruokintaa antaa kun lapset nukkui suhkot hyvin yöt. Olisikohan niin että päivä yösyötöt pilaavat hampaat? TAi sitten minulla ei tullut maitoa ja lapset tissutteli tyhjää tissiä ja röyhtäilivät ...

• kukkanen --
        mietitäänpäs vielä vähän kirjoitti:

"Asiaa ei myöskään todella tässä kiillevauriojutussa auta yhtään se, että joku ilkeämielinen, ammattitaidoton hammaslääkäri (tai joku muu) alkaa huutaa äidille kurkku suorana (tässä esimerkkitapauksessa jo ennen diagnoosia), että ÄLÄ VALEHTELE sinä senkin epäkelpo-kasvattaja-ääliö-akka, olet KUITENKIN liottanut lapsen hampaita 24 h/vrk siinä mehussa (vaikka kyseinen lapsi ei olis siis mehua eläesään nähnytkään...) ym. pahat päälle."
        Vaikeaa kuvitella että tällaista käytöstä on joku joutunut hammaslääkärin taholta kärsimään. Olen aika monta lasta omia sekä ammattini puolesta käyttänyt hammaslääkärissä ja vaikka lapsella olisi ollut reikiä, ei sentään ole tuollaista käytöstä hammashoitohenkilökunnalta tullut. Ihan esimerkkinä kerron erään noin 3-vuotiaan lapsen tarkastuksesta, jolla oli tosiaankin hampaat lionneet silkasta makean syönnistä ihan toriksi, siis pienet tyngät suussa etuhampaita myöten. Perheessä oli useampi lapsi eikä hampaita "ehditty" pestä. Lapsella ei ollut kiillevauriota tms. poikkeavaa sairautta. Hammaslääkäri oli ihan asiallinen ja lapsi ei edes suostunut menemään tuoliin vaan hammaslääkäri vilkaisi hampaat lapsen seistessä. Päätettiin jättää hampaat silleen ,koska ei ollut särkyä ja lapsi oli vastahakoinen hoitoon eli lapsille ei tyrkytetty vielä tässä vaiheessa mitään hoitotoimenpiteitä vaan annettiin kirjalliset ohjeet suun hoitoon eikä hammaslääkäri ollut "julma". En tiedä sitten jatkossa miten hoidot eteni, mutta ei hammaslääkäri silmille tullut vaikka hampaat oli todella huonossa kunnossa ja pelkästään siitä syystä että vanhemmat eivät olleet huolehtineet hampaanpesusta ollenkaan.

• voi silti olla
        kukkanen -- kirjoitti:

"Asiaa ei myöskään todella tässä kiillevauriojutussa auta yhtään se, että joku ilkeämielinen, ammattitaidoton hammaslääkäri (tai joku muu) alkaa huutaa äidille kurkku suorana (tässä esimerkkitapauksessa jo ennen diagnoosia), että ÄLÄ VALEHTELE sinä senkin epäkelpo-kasvattaja-ääliö-akka, olet KUITENKIN liottanut lapsen hampaita 24 h/vrk siinä mehussa (vaikka kyseinen lapsi ei olis siis mehua eläesään nähnytkään...) ym. pahat päälle."
        Vaikeaa kuvitella että tällaista käytöstä on joku joutunut hammaslääkärin taholta kärsimään. Olen aika monta lasta omia sekä ammattini puolesta käyttänyt hammaslääkärissä ja vaikka lapsella olisi ollut reikiä, ei sentään ole tuollaista käytöstä hammashoitohenkilökunnalta tullut. Ihan esimerkkinä kerron erään noin 3-vuotiaan lapsen tarkastuksesta, jolla oli tosiaankin hampaat lionneet silkasta makean syönnistä ihan toriksi, siis pienet tyngät suussa etuhampaita myöten. Perheessä oli useampi lapsi eikä hampaita "ehditty" pestä. Lapsella ei ollut kiillevauriota tms. poikkeavaa sairautta. Hammaslääkäri oli ihan asiallinen ja lapsi ei edes suostunut menemään tuoliin vaan hammaslääkäri vilkaisi hampaat lapsen seistessä. Päätettiin jättää hampaat silleen ,koska ei ollut särkyä ja lapsi oli vastahakoinen hoitoon eli lapsille ei tyrkytetty vielä tässä vaiheessa mitään hoitotoimenpiteitä vaan annettiin kirjalliset ohjeet suun hoitoon eikä hammaslääkäri ollut "julma". En tiedä sitten jatkossa miten hoidot eteni, mutta ei hammaslääkäri silmille tullut vaikka hampaat oli todella huonossa kunnossa ja pelkästään siitä syystä että vanhemmat eivät olleet huolehtineet hampaanpesusta ollenkaan.

No, tämä kyseinen hammaslääkäri olikin kait burn out. Muutkin saivat kokea hänen taholtaan töksähtelevää ja ikävää käytöstä.
        Oli vain pienen aikaa paikkakunnalla, alkoi sitten jäämään yhtenään sairaslomalle ja lopulta lähti kokonaan pois.

Toisiakin samansuuntaisia tapauksia olen kyllä kuullut.
        Mutta pointtina se, että eivät ole diagnosoineet alkuun koko kiillehäiriötä. Eli sitä ei siis ilmeisesti ole ensinkään olemassa, jos hammaslääkäri näin sanoo, vai?
        Kannattaako kaikkea sokeasti uskoa.
        Kokemuksesta päätellen ei.
        Asia kannattaa näköjään vielä uudelleen tarkistaa, koska liian monessa tapauksessa toinen lääkäri on kuitenkin tehnyt myöhemmin aivan toisen diagnoosin ja todennut, että kyseessä ei ole normaali reikiintyminen ja karies.
        Kaikenlaisia tapauksia voi olla, puoleen ja toiseen.

• ????????????????
        voi silti olla kirjoitti:

No, tämä kyseinen hammaslääkäri olikin kait burn out. Muutkin saivat kokea hänen taholtaan töksähtelevää ja ikävää käytöstä.
        Oli vain pienen aikaa paikkakunnalla, alkoi sitten jäämään yhtenään sairaslomalle ja lopulta lähti kokonaan pois.

Mutta pointtina se, että eivät ole diagnosoineet alkuun koko kiillehäiriötä. Eli sitä ei siis ilmeisesti ole ensinkään olemassa, jos hammaslääkäri näin sanoo, vai?
        Asia kannattaa näköjään vielä uudelleen tarkistaa, koska liian monessa tapauksessa toinen lääkäri on kuitenkin tehnyt myöhemmin aivan toisen diagnoosin ja todennut, että kyseessä ei ole normaali reikiintyminen ja karies.

On se vaan kumma kun 80-luvulla saatin katsella terveitä hampaita pienillä lapsilla. Nyt suut ovat enempi ja vähempi karieksen peitossa.
        Mihin katosivat nämä 80-luvun kiillevauriolapset, eikö silloin ollut kenelläkään sitä? Näyttää siltä että kun lapsen hampaat ovat nykypäivänä vailla hoitoa=heillä on kiillevaurio joka on tuhonnut hampaat. On se vaan kumma nykypäivänä tämä huoltajien vastuu... saahan sitä hakea NIITÄ diagnooseja vaikka kuinka monelta hammaslääkäriltä tahansa mutta ei se mahdatilannetta pelastaa... Ettekö te nykyajan äidit sitten osaa hoitaa raskausaikana itseänne kun lapsille kehittyy niin paljon kehityshäiriöitä hampaisiin (teidän omien johtopäätösten mukaan kun reikiä löydetään), maitohammaskaries on lisääntynyt rajusti, siis kaikilla näillä karieslapsilla on kiillevaurio,vai miten?

• diagnoosina karies

Pienten lasten maitohampaiden reikiintyminen väheni meillä Suomessa voimakkaasti 1970-luvulta lähtien aina 1990-luvun lopulle saakka. Valitettavasti lasten hammasterveys on kuitenkin viime vuosina selvästi heikentynyt. Syitä reikiintymisen lisääntymiselle ei tarkkaan tiedetä. On kuitenkin selvää, että syyt yleensä löytyvät lapsen hoito- ja ruokailukäytännöistä.
        Reikiintyminen vaatii kuitenkin aina kariesta aiheuttavien bakteerien lisäksi sokeria. Sokeri altistaa hampaat happohyökkäyksille, jotka lisäävät kiilteen vaurioitumista ja reikien syntymistä. Bakteeritartuntaa on vaikea ehkäistä, mutta sokerin ja bakteerien määrään ja siten hampaiden reikiintymisriskiin vanhemmat voivat vaikuttaa omalla toiminnallaan.
        Maitohampaat reikiintyvät pysyviä hampaita helpommin ja nopeammin. Huonoissa olosuhteissa ne voivat reikiintyä jopa parissa kuukaudessa. Alle 2-vuotiaan lapsen hampaat voivat siis toki reikiintyä.
        Lapsen hampaiden harjaus aloitetaan heti ensimmäisten hampaiden puhjettua suuhun. Lapsen hampaat tulisi harjata aamuin ja illoin, aluksi pelkällä vedellä. Totutteluvaiheen jälkeen siirrytään kuitenkin pian käyttämään lapsille tarkoitettua fluoripitoista hammastahnaa. Fluorihammastahnan käyttö voidaan aloittaa kun lapsi on vuoden ikäinen. Ksylitolia on myös hyvä ryhtyä antamaan lapselle jo vuoden iässä. Ksylitolin käyttö täytyy kuitenkin aloittaa varovasti, koska se voi aiheuttaa vatsavaivoja. Aluksi annetaan esimerkisi ksylitolitabletin puolikas aterian jälkeen.

Maitohampaiden reikien paikkaaminen on välttämätöntä, koska kun reikä on syntynyt, se voi tulla vain pahemmaksi. Reikä ei korjaudu itsestään. Jos reikiä ei paikata ajoissa, hampaan hermo voi vaurioitua ja seurauksena on hammassärky. Voi syntyä tilanne, jossa korjaavaa hoitoa ei ole enää mahdollista tehdä, vaan maitohammas joudutaan poistamaan. Pahimmillaan lapselta voidaan joutua poistamaan useita maitohampaita karieksen vuoksi.

• Äitiliini*

Meillä lapsella on kiillevaurioita hampaissa. Mutta se ei suinkaan merkitse sitä että ne on resuiset. Olemme pesseet hampaat heti kun ensimmäinen hammas puhkesi. Joka päivä 2x ja siitä ei tingitä. Samoin ruokailu, välipalat sun muut pikkunapostelut on "kortilla". Xylitolipurkkaa opeteltiin syömään heti pienenä ja Xylipastillejakin on saatavana. Ei ole tullut kariesta ollenkaan vaikka lapsi 7-vuotias. Tarkka,säännöllinen hampaiden pesu on tärkeää! Meillä on myös muita lapsia ja heillä on ehjät hampaat mutta ei kiillevaurioita.
        Ei kiillevaurio tarkoita että lapsen hampaat on rikki. Se riippuu ihan siitä miten niitä hoidetaan, se kun on niin tarkkaa että.
        Meillä todettiin häikkää 2 ja puoli vuotiaana, eikä hampaat olleet tasarahat siihen mennessäkään vaikka diagnoosista ei ollut tietoakaan. Jos itse havaitsee hampaissa jotain niin voi toki jutella neuvolassakin asiasta eikä jäädä odottamaan että reikiä löytyy sitten monta kun sieltä hammaslääkäristä tulee kutsu.

• RETUPERÄLLÄ
        diagnoosina karies kirjoitti:

Nykylasten hampaat rapistuvat nopeammin kuin aiempien ikäluokkien hampaat. Hampaiden reikiintyminen on alkanut uudelleen lisääntyä yli kaksikymmentä vuotta jatkuneen myönteisen kehityksen jälkeen. Lasten ja nuorten heikentynyt hammaskunto näkyy myös klinikoilla: jopa kolmivuotiailta jouduttu paikkaamaan tai poistamaan kaikki hampaat.
        Jatkuva napostelu on yleistynyt ja perheen yhteiset ruoka-ajat jääneet. Sokerituotteiden kulutus on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Suomalaisnuoret ovat tutkimusten mukaan Euroopan laiskimpia hampaiden harjaajia.
        Sokerinpuputuskulttuuri on lumonnut lasten lisäksi vanhemmat. Koska nykyvanhemmilla itsellään on kansanterveyslain ponnistusten tuloksena hyvät hampaat, nämä eivät osaa tarpeeksi painottaa hampaista huolehtimisen tärkeyttä lapsilleen.

• pienest ä pitäen

Vääriä diagnooseja voi tulla...
        Kyllä vaan, sillä miten ihmeessä hammaslääkäri näkee sen paksun plakkikerroksen läpi, millainen suunkunto lapsella on?
        Nykyään ei vanhemmat todellakaan pese lapsen hampaita,tarkastukseen tullaan hampaat likaisina.
        Vastuuta vanhemmat lastenne hampaista.
        Mitä tulee useamman lapsen hampaisiin samassa perheessä, toisella ehjät hampaat ja toisella rikki.
        Sekin asia on niin, että ei ne kaikki lapset ole yhtä hyviä puhdistamaan hampaita,ovat yksilöitä tässäkin asiassa.
        Siinä missä toinen puhdistaa tosi huolellisesti ja siten säästyy rei`iltä, toinen lintsaa hammaspesun... vanhemmat sanovat että kyllä ne pesee yhtä hyvin ja samalla tavalla.

Räikeintä on tämä hammaslääkärien syyttäminen vielä kaiken lisäksi kun tenava 2-vuotiaana hampaat risaisina. Kiillevauriot syntyy tosi helposti jatkuvien esim. juomien kautta, ei tarvitse olla mitään sokerimehua, vaan ihan lightjuomat, runsas hedelmien syönti ym. vaurioittavat kiillettä jo pienillä lapsilla, siksi on huolehdittava ettei koko aikaa jotain ole suussa liukenemassa.
        Huoltajien on kannettava vastuu ja huolehdittava hammaspesun tarkastuksista, vaikka lapsi "peseekin" itse. Vastuu ei ole hammaslääkärillä.

• vielä,,
        Äitiliini* kirjoitti:

Meillä lapsella on kiillevaurioita hampaissa. Mutta se ei suinkaan merkitse sitä että ne on resuiset. Olemme pesseet hampaat heti kun ensimmäinen hammas puhkesi. Joka päivä 2x ja siitä ei tingitä. Samoin ruokailu, välipalat sun muut pikkunapostelut on "kortilla". Xylitolipurkkaa opeteltiin syömään heti pienenä ja Xylipastillejakin on saatavana. Ei ole tullut kariesta ollenkaan vaikka lapsi 7-vuotias. Tarkka,säännöllinen hampaiden pesu on tärkeää! Meillä on myös muita lapsia ja heillä on ehjät hampaat mutta ei kiillevaurioita.
        Ei kiillevaurio tarkoita että lapsen hampaat on rikki. Se riippuu ihan siitä miten niitä hoidetaan, se kun on niin tarkkaa että.
        Meillä todettiin häikkää 2 ja puoli vuotiaana, eikä hampaat olleet tasarahat siihen mennessäkään vaikka diagnoosista ei ollut tietoakaan. Jos itse havaitsee hampaissa jotain niin voi toki jutella neuvolassakin asiasta eikä jäädä odottamaan että reikiä löytyy sitten monta kun sieltä hammaslääkäristä tulee kutsu.

Ei sitä aina huomaa itse ulospäin, mutta ei näytä huomaavan myöskään hammashoitaja (eikä omaavan sen enempää tietoa asiasta), jolla enimmäkseen tuossa alkuvaiheessa käydään. Neuvolan puolella asiasta on sitten taas tiedetty yhtä paljon kuin sika kuuraketista.

Onnittelut, että olette kiillevauriosta huolimatta selvinneet ilman reikiä. Siinä voi olla mukana myös hyvää onnea, mutta varmaan myös se, että lapsi ei onnekseen ole sattunut saamaan mistään sitä bakteeri m:ää, joka kariesta aiheuttaa.
        Erään tutkimuksen mukaan, jos lapsi on välttynyt ko. bakteerilta kokonaan ennen 4-5 ikävuottaan, asia on pelastettu, eli sen jälkeen siitä ei enää ole vaaraa.
        Valitettavasti vain lapset voivat saada ko. bakteerin ihan mistä hyvänsä, eli hyvää onneakin tarvitaan, ellei heitä sitten meinata säilöä lasipullossa nuo ensimmäiset 4-5 v.

Ei se toinen vaihtoehto siis silti, eli kiillevaurioisten reikiintyminen, automaattisesti tarkoita, että hampaat on jätetty kokonaan hoitamatta ja makeaa puputettu ja sitä rataa.

• mutta ei täysin reiätön
        pienest ä pitäen kirjoitti:

Vääriä diagnooseja voi tulla...
        Kyllä vaan, sillä miten ihmeessä hammaslääkäri näkee sen paksun plakkikerroksen läpi, millainen suunkunto lapsella on?
        Nykyään ei vanhemmat todellakaan pese lapsen hampaita,tarkastukseen tullaan hampaat likaisina.
        Vastuuta vanhemmat lastenne hampaista.
        Mitä tulee useamman lapsen hampaisiin samassa perheessä, toisella ehjät hampaat ja toisella rikki.
        Sekin asia on niin, että ei ne kaikki lapset ole yhtä hyviä puhdistamaan hampaita,ovat yksilöitä tässäkin asiassa.
        Siinä missä toinen puhdistaa tosi huolellisesti ja siten säästyy rei`iltä, toinen lintsaa hammaspesun... vanhemmat sanovat että kyllä ne pesee yhtä hyvin ja samalla tavalla.

Räikeintä on tämä hammaslääkärien syyttäminen vielä kaiken lisäksi kun tenava 2-vuotiaana hampaat risaisina. Kiillevauriot syntyy tosi helposti jatkuvien esim. juomien kautta, ei tarvitse olla mitään sokerimehua, vaan ihan lightjuomat, runsas hedelmien syönti ym. vaurioittavat kiillettä jo pienillä lapsilla, siksi on huolehdittava ettei koko aikaa jotain ole suussa liukenemassa.
        Huoltajien on kannettava vastuu ja huolehdittava hammaspesun tarkastuksista, vaikka lapsi "peseekin" itse. Vastuu ei ole hammaslääkärillä.

No, meillä ainakin pesty hampaat ennen hammaslääkäriin menoa.
        Joskus poikkeuksena lapsi on sitten joutunut syömään jotain autossa, jos lähtö tosi aikaisin ja ei ole kotona aamupala kertakaikkiaan mennyt ja tyhjällä vatsalla oksentaa, joten jotain pikkusuolaista on pakko antaa suuhun aika mennyt niin tiukalle, että
        hammaslääkäriin saavuttua onkin oltu jo kutsumassa sisään. Silloin olen aina pahoitellut tilannetta, mutta lääkäri on ihan tyynesti puhdistanut itse tarpeellisen. Edellisenä iltana on joka tapauksessa pesty, joten ei niissä mitään paksua plakkikerrosta ole, hyvä tavaton!

Meillä ei aikuisetkaan siis juo mehuja, eikä missään nimessä etenkään mitään light-juomia (hyi hitto!), eikä edes happamia hedelmiä, kun vatsat ei niitä kestä ja osa porukasta niille allergisia.

Miten helkkarissa jotkut ihmiset voivatkin ajatella niin mustavalkoisesti, kuin täältä on saanut lukea!?

• synonyymejäkö?
        ???????????????? kirjoitti:

On se vaan kumma kun 80-luvulla saatin katsella terveitä hampaita pienillä lapsilla. Nyt suut ovat enempi ja vähempi karieksen peitossa.
        Mihin katosivat nämä 80-luvun kiillevauriolapset, eikö silloin ollut kenelläkään sitä? Näyttää siltä että kun lapsen hampaat ovat nykypäivänä vailla hoitoa=heillä on kiillevaurio joka on tuhonnut hampaat. On se vaan kumma nykypäivänä tämä huoltajien vastuu... saahan sitä hakea NIITÄ diagnooseja vaikka kuinka monelta hammaslääkäriltä tahansa mutta ei se mahdatilannetta pelastaa... Ettekö te nykyajan äidit sitten osaa hoitaa raskausaikana itseänne kun lapsille kehittyy niin paljon kehityshäiriöitä hampaisiin (teidän omien johtopäätösten mukaan kun reikiä löydetään), maitohammaskaries on lisääntynyt rajusti, siis kaikilla näillä karieslapsilla on kiillevaurio,vai miten?

Ovatko nämä mielestäsi täysin synonyymejä sitten, eikä muuta voi olla olemassa, vai?

Oletko nähnyt kenties jotain -80-luvun kiillevauriotilastoja?

Itse olin jo äiti -80-luvulla (ja muistan lasten hampaiden kunnostakin ihan toista), mutta myös -90 ja 2000-luvuilla ja olen saanut todeta, että tuosta tietyntyyppisestä vauriosta on todennäköisesti vaiettu kuin muuri, koska aiemmin en ole nähnyt/kuullut sanaakaan siitä missään.
        Olen kuitenkin nyt saanut tutustua ihmisiin, joilla oli tuo vaurio silloin -80-luvulla, että tuskinpa se oli kokonaan poissaoleva ilmiö.

Onko käsityskyvyssäsi kenties vikaa, vai onko kenties jo dementia tullut, vai mikä vaivaa (lukihäiriökö)?
        Sanoit:
        "Ettekö te nykyajan äidit sitten osaa hoitaa raskausaikana itseänne kun lapsille kehittyy niin paljon kehityshäiriöitä hampaisiin".

Tämän tyyppisen kiillevaurion syynähän siis voi olla (väännettäköön se siis vielä kerran tässä rautalangasta) raskausaikana sairastettu virus.
        Miten ihminen siis kykenee elämässään kaikki virukset estämään?
        Jos itse olet säästynyt niiltä kaikilta, niin onnittelut!

Pitäisikö odottava äiti kenties säilöä 9 kk:ksi kotiin?
        Mutta hyvä ihme!, eihän se edes riittäisi, sama pitäisi tehdä tietysti myös miehelle ja mahdollisille jo olemassa oleville lapsille, että eivät vain toisi vahingossa yhtäkään virusta tullessaan. :S

• naimisissa
        hyvä! kirjoitti:

Pikku kylässä??? Maalla missä on vähän asukkaita, tahtoo sukulaisetkin mennä naimisiin. Siis ollaan liian samanlaisia geeneiltään, kun porukka ei vaihdu kylässä ja näin kehityshäiriöt lisääntyvät. Monesti maakunnassa kierreltyäni olen nähnyt varsin erikoisen näköisiä ihmisiä. Siis poikkeavat ulkonäöltään selvästi ja hampaatkin ovat monella jotenkin vajavaisesti kehittyneet.

• -------
        naimisissa kirjoitti:

Pikku kylässä??? Maalla missä on vähän asukkaita, tahtoo sukulaisetkin mennä naimisiin. Siis ollaan liian samanlaisia geeneiltään, kun porukka ei vaihdu kylässä ja näin kehityshäiriöt lisääntyvät. Monesti maakunnassa kierreltyäni olen nähnyt varsin erikoisen näköisiä ihmisiä. Siis poikkeavat ulkonäöltään selvästi ja hampaatkin ovat monella jotenkin vajavaisesti kehittyneet.

Eihän sitä tiedä, heh.
        Me kyllä tultiin tänne ihan muualta ja seutu ennestään ihan tuntematon, mutta myöhemmin sain tietää, että täällä on asunut aikoinaan myös isäni sukua.
        Miehenkin kanssa saatetaan olla hyvässä lykyssä jonkun mutkan kautta sukua, ei voi mennä vannomaan.
        Muista en kyllä sitten tiedä.
        Jotenkin kyllä tämä porukka täällä on tuntunut alusta lähtien ihan oudon tutulta ;)

• Geenit samanlaisia
        naimisissa kirjoitti:

Sukurutsaus, sitä on kautta aikojen ollut ja nyt tehostuuu kun maalle ei saada enää porukkaa. Sama piiri siellä siittää ja se näkyy myös epämuodostuneissa hampaissa ja ulkonäössä, puhumattakaan muuhun ihmiskehoon...

• saada nyt kiireen
        ------- kirjoitti:

Eihän sitä tiedä, heh.
        Me kyllä tultiin tänne ihan muualta ja seutu ennestään ihan tuntematon, mutta myöhemmin sain tietää, että täällä on asunut aikoinaan myös isäni sukua.
        Miehenkin kanssa saatetaan olla hyvässä lykyssä jonkun mutkan kautta sukua, ei voi mennä vannomaan.
        Muista en kyllä sitten tiedä.
        Jotenkin kyllä tämä porukka täällä on tuntunut alusta lähtien ihan oudon tutulta ;)

vilkkaa HYVÄ HAMMASLÄÄKÄRI,ehkä hänkin joku sukulainen? niin saa hoitaa teidän hampaat porukalla kuntoon ja kun vian tietää miksi reikiintyy niin ei sitten enää moiti teitä, paikkaa vaan menemään... Ja valtiolta tietysti pitää pyytää valtion apuja, koska se on kallista paikata hampaita ihan ilmaiseksi.

• ilmaiseksi
        mutta ei täysin reiätön kirjoitti:

Joskus poikkeuksena lapsi on sitten joutunut syömään jotain autossa, jos lähtö tosi aikaisin ja ei ole kotona aamupala kertakaikkiaan mennyt ja tyhjällä vatsalla oksentaa, joten jotain pikkusuolaista on pakko antaa suuhun aika mennyt niin tiukalle, että
        hammaslääkäriin saavuttua onkin oltu jo kutsumassa sisään. Silloin olen aina pahoitellut tilannetta, mutta lääkäri on ihan tyynesti puhdistanut itse tarpeellisen. Edellisenä iltana on joka tapauksessa pesty, joten ei niissä mitään paksua plakkikerrosta ole, hyvä tavaton!

Meillä ei aikuisetkaan siis juo mehuja, eikä missään nimessä etenkään mitään light-juomia (hyi hitto!), eikä edes happamia hedelmiä, kun vatsat ei niitä kestä ja osa porukasta niille allergisia.

Miten helkkarissa jotkut ihmiset voivatkin ajatella niin mustavalkoisesti, kuin täältä on saanut lukea!?

Verovaroin kustannettava lasten hammashoito on kallista ja jos vielä saa jatkuvasti paikkailla niin ei siinä muuta kuin hammaslääkäri hakemaan valtion apua että saa paikattua hampaita jatkossakin ilmaiseksi. Voisi vaikka laittaa valtiovarainministeriölle listaa että apua tarvitaan, verovarat vähissä.

• -hmm-
        ???????????????? kirjoitti:

Mistähän ovat sitten tulleet nämä nykypäivän 2-3-kymppiset, joilla reikiä hampaissa, jos (yleistäen) silloin -80-luvulla opetettiin hoitamaan niitä hampaita niin mallikelpoisesti? Mihin se oppi on kadonnut?

• ne pilasivat
        -hmm- kirjoitti:

Mistähän ovat sitten tulleet nämä nykypäivän 2-3-kymppiset, joilla reikiä hampaissa, jos (yleistäen) silloin -80-luvulla opetettiin hoitamaan niitä hampaita niin mallikelpoisesti? Mihin se oppi on kadonnut?

lastenlastensa hampaat! Lue alempaa hammashoitajan tietoa, hehän ovat asiantuntijoita.

• hammasvamma
        -hmm- kirjoitti:

Niin ja hoitohenkilökunnan omat hampaat? Kyselinkin jo tuolla aiemmin seuraavaa kun joku vastasi :>>>Toisaalta hampaat on voitu paikata jo ennen kun hammasalalle on hakeutunut... >><

Kerroin siitä että miten ihmeessä eräskin suuhygienisti vastaanotolla ilmoittaa että hammas poistettin kun ei voitu enää juurihoitaa kun reikä oli niin syvä, kun häneltä puuttui hammas näkyvästä paikasta. -samoin eräs hammshoitaja nauraa suu levällään amalgaamit vikkuen (kaikki purupinnat amalgaamia) ja eräs hammaslääkäri kertoo ettei huoli omaan suuhun muuta kuin amalgaamia, koska kestää parhaiten. Tällaiset sitten paasaavat muille huonosta suuhygieniasta, heh!
        Ja tuohon lainausmerkeissä olevaan kommenttiin kyselin että miten ihmeessä heidät on jo lapsena/nuorena voitu erottaa joukosta eivätkä täten ole saaneet mitään valistusta että hampaista pitäisi pitää huoltakin.
        Muuten tuon ikäluokan henkilökuntaa oli kaikki edellä kuvatut. Miksihän he eivät ole huolehtineet valistuksesta huolimatta hampaistaan niin hyvin ettei niitä tarvitse paikata/poistaa? Ihan ihmeellistä!

• KYSYMYSHÄN
        ilmaiseksi kirjoitti:

Verovaroin kustannettava lasten hammashoito on kallista ja jos vielä saa jatkuvasti paikkailla niin ei siinä muuta kuin hammaslääkäri hakemaan valtion apua että saa paikattua hampaita jatkossakin ilmaiseksi. Voisi vaikka laittaa valtiovarainministeriölle listaa että apua tarvitaan, verovarat vähissä.

on siitä että yhteiskunta maksaa nämä ilmaiset hammashoidot joita on tarjolla kaikille lapsille.
        Eihän siinä mitään, jos hoidosta maksettaisiin, ihan sama montako reikää keneltäkin tenavalta löydetty ja paikattu!
        Kysymyshän on siitä että ei yhteiskunta voi jatkossa tarjota ilmaista hoitoa enää, jos tämä kupla puhkeaa...
        Tulee niinkuin ennen, luokkaerot näkyviin ja lapset eriarvoiseen asemaan, toisella paikatut hampaat, toinen kulkee rikkinäisissä hampaissa kun ei ole varaa hoidattaa. Niinhän se oli ennenkin... priorisointi tulee myös hammashoitoon jatkossa, ei ole varaa paikata tai jopa nukuttaa lapsia ilmaiseksi hammashoidossa.

• aloittaa
        ilmaiseksi kirjoitti:

Mikähän muu tässä maassa, verovaroin kustannettava on kallista, aika moni asia, niinpä... puututaanpa tasapuolisuuden nimissä siis kaikkeen muuhunkin näin antaumuksella.

Lopetetaan nyt ensin vaikka ne karkki-, mehu-, limsa-, perunalastu-, alkoholi, tupakka- yms. turhat, miljoonaa erisorttista lisäaine-roska-nautintoaine-ruokaa, tuottavat tehtaat, niin kaikki pysyvät terveempinä.

• toivottavasti sitten
        KYSYMYSHÄN kirjoitti:

on siitä että yhteiskunta maksaa nämä ilmaiset hammashoidot joita on tarjolla kaikille lapsille.
        Eihän siinä mitään, jos hoidosta maksettaisiin, ihan sama montako reikää keneltäkin tenavalta löydetty ja paikattu!
        Kysymyshän on siitä että ei yhteiskunta voi jatkossa tarjota ilmaista hoitoa enää, jos tämä kupla puhkeaa...
        Tulee niinkuin ennen, luokkaerot näkyviin ja lapset eriarvoiseen asemaan, toisella paikatut hampaat, toinen kulkee rikkinäisissä hampaissa kun ei ole varaa hoidattaa. Niinhän se oli ennenkin... priorisointi tulee myös hammashoitoon jatkossa, ei ole varaa paikata tai jopa nukuttaa lapsia ilmaiseksi hammashoidossa.

Normaaliksi todistetun hammaskaluston omaavien lasten vanhemmat osaavat kaikki jatkossa hoitaa tiptop jälkikasvunsa purukaluston, siis sekä nämä maitohampaat & pysyvät sinne aikuisikään saakka ja myös omansa niin, että kenenkään ei tarvitse enää koskaan käydä paikkauttamassa yhtään reikää.
        Ehkä hammaslääkäreilläkin riittää sitten kuitenkin vielä jotain työtä.
        Ainakin näiden oikeasti hammasvammaisten ja -sairaiden hammashoito on kait sitten turvattu.

• öööööö
        KYSYMYSHÄN kirjoitti:

Kunhan ne terveyskeskuspalvelujen piiriin kuuluvat kaikki aikuisetkin nyt edes pitäisivät ne palikkansa kunnossa, mutta kummasti niitäkin asiakkaita vaan riittää...

• pikainen kommentti
        hammasvamma kirjoitti:

Niin ja hoitohenkilökunnan omat hampaat? Kyselinkin jo tuolla aiemmin seuraavaa kun joku vastasi :>>>Toisaalta hampaat on voitu paikata jo ennen kun hammasalalle on hakeutunut... >><

Kerroin siitä että miten ihmeessä eräskin suuhygienisti vastaanotolla ilmoittaa että hammas poistettin kun ei voitu enää juurihoitaa kun reikä oli niin syvä, kun häneltä puuttui hammas näkyvästä paikasta. -samoin eräs hammshoitaja nauraa suu levällään amalgaamit vikkuen (kaikki purupinnat amalgaamia) ja eräs hammaslääkäri kertoo ettei huoli omaan suuhun muuta kuin amalgaamia, koska kestää parhaiten. Tällaiset sitten paasaavat muille huonosta suuhygieniasta, heh!
        Ja tuohon lainausmerkeissä olevaan kommenttiin kyselin että miten ihmeessä heidät on jo lapsena/nuorena voitu erottaa joukosta eivätkä täten ole saaneet mitään valistusta että hampaista pitäisi pitää huoltakin.
        Muuten tuon ikäluokan henkilökuntaa oli kaikki edellä kuvatut. Miksihän he eivät ole huolehtineet valistuksesta huolimatta hampaistaan niin hyvin ettei niitä tarvitse paikata/poistaa? Ihan ihmeellistä!

Heh, samaa minäkin ihmettelen.
        On näitä amalgaamihoitsuja ja lääkäreitä tullut vastaan muillakin.
        Ja näkeehän se jo näiltä nettipalstoiltakin. Juuri aikuiseksi varttuneet vinkuu, että "auttakee, kun miulla on hampaat märänneet suuhun".

• ===========
        aloittaa kirjoitti:

Mikähän muu tässä maassa, verovaroin kustannettava on kallista, aika moni asia, niinpä... puututaanpa tasapuolisuuden nimissä siis kaikkeen muuhunkin näin antaumuksella.

Lopetetaan nyt ensin vaikka ne karkki-, mehu-, limsa-, perunalastu-, alkoholi, tupakka- yms. turhat, miljoonaa erisorttista lisäaine-roska-nautintoaine-ruokaa, tuottavat tehtaat, niin kaikki pysyvät terveempinä.

>>>>Kunhan ne terveyskeskuspalvelujen piiriin kuuluvat kaikki aikuisetkin nyt edes pitäisivät ne palikkansa kunnossa, mutta kummasti niitäkin asiakkaita vaan riittää... >>>> Ne on niitä jotka EIVÄT SAANEET ilmaista hoitoa aikanaan, siksi sitä ei voinut pitää palikoita kunnossa. Ei valistettu ilmaiseksi eikä fluorattu.

• :) ---
        saada nyt kiireen kirjoitti:

vilkkaa HYVÄ HAMMASLÄÄKÄRI,ehkä hänkin joku sukulainen? niin saa hoitaa teidän hampaat porukalla kuntoon ja kun vian tietää miksi reikiintyy niin ei sitten enää moiti teitä, paikkaa vaan menemään... Ja valtiolta tietysti pitää pyytää valtion apuja, koska se on kallista paikata hampaita ihan ilmaiseksi.

Hyvä hammaslääkäri tänne on jo saatukin, joka ei moiti, vaan paikkaa sen mitä pitää. Sanoi heti ensimmäiseksi, että ei ole normaali kariesta tämä (toisin kuin tämä toinen).
        Ei ole kylläkään mitään sukua.;)

• :o :o :o
        ilmaiseksi kirjoitti:

Tuolla alempana todettiinkin jo moneen kertaan, että pitäisivätpä vaan sitten ne aikuisetkin ihmiset hampaansa kunnossa.
        Todettiin myös, että ei koske pelkästään niitä, joilla ei aiemmin ollut mahdollisuuksia ilmaiseen hammashoitoon, vaan myös ihan näitä nuorempia.
        Ihmettelen minäkin mihin sitten kadonnut tämä aikoinaan kotoa saatu hyvä suuhygieniaoppi, kun pysyviä hampaita joudutaan nyt paikkaamaan.

Niin, tasapuolisesti muutkin ihmiset sitten heti pyhittämään tämä elämänsä 100% kontrollille ja ei sitten MINKÄÄNLAISTA armoa, jos eivät siinä jostain syystä onnistukaan, hyi olkoon, sietäisi pistää "saunan taakse" mokoma sakki.
        Vanhenevat suuret ikäluokat estäköön 2-tyypin diabeteksen tulon kokonaan ym. kaikki pahat elintasosairaudet, että eivät lääkärit joudu polvillaan kerjäämään sitä valtion apua.
        Samaan syssyyn voidaan tietysti myös alkaa puida miksi lasten allergiat ynnä jotkut muut sairaudet ovat nykyään lisääntyneet, niin miksi? Miksi mielenterveyspotilaita on niin paljon jne.?...loputtomiin.

Oi miksi tämä maailma ja ihmiset täällä eivät ole koskaan täydellisiä, voi miksi...?!!

• VITAMIINEJA

kun ette edes hedelmiä syö? hampaaat tarvitsevat kehittyäkseen normaalisti vitamiineja ja hivenaineita ja niitä saa mm. hedelmistä. ravinto pitää olla monipuolista.

• syödään
        VITAMIINEJA kirjoitti:

kun ette edes hedelmiä syö? hampaaat tarvitsevat kehittyäkseen normaalisti vitamiineja ja hivenaineita ja niitä saa mm. hedelmistä. ravinto pitää olla monipuolista.

Banaania ja avocadoa kyllä syödään ja joskus satunnaisesti (tosi harvoin) päärynää tai omenaa. Lapset eivät syö ollenkaan sitruksia, kun ovat allergisia niille. Eikä omakaan vatsa niitä kestä (eikä juuri omenaakaan). Vihanneksia käytetään toki. Marjoista lähinnä ainoastaan mansikka ja mustikka
        ja loppu otetaan purkista.

• JA ÄKKIÄ
        :o :o :o kirjoitti:

Tuolla alempana todettiinkin jo moneen kertaan, että pitäisivätpä vaan sitten ne aikuisetkin ihmiset hampaansa kunnossa.
        Todettiin myös, että ei koske pelkästään niitä, joilla ei aiemmin ollut mahdollisuuksia ilmaiseen hammashoitoon, vaan myös ihan näitä nuorempia.
        Ihmettelen minäkin mihin sitten kadonnut tämä aikoinaan kotoa saatu hyvä suuhygieniaoppi, kun pysyviä hampaita joudutaan nyt paikkaamaan.

Niin, tasapuolisesti muutkin ihmiset sitten heti pyhittämään tämä elämänsä 100% kontrollille ja ei sitten MINKÄÄNLAISTA armoa, jos eivät siinä jostain syystä onnistukaan, hyi olkoon, sietäisi pistää "saunan taakse" mokoma sakki.
        Vanhenevat suuret ikäluokat estäköön 2-tyypin diabeteksen tulon kokonaan ym. kaikki pahat elintasosairaudet, että eivät lääkärit joudu polvillaan kerjäämään sitä valtion apua.
        Samaan syssyyn voidaan tietysti myös alkaa puida miksi lasten allergiat ynnä jotkut muut sairaudet ovat nykyään lisääntyneet, niin miksi? Miksi mielenterveyspotilaita on niin paljon jne.?...loputtomiin.

Oi miksi tämä maailma ja ihmiset täällä eivät ole koskaan täydellisiä, voi miksi...?!!

sillä on tosiasia että mitä nämä nuoremmat yli 18 v. jotka täällä valittavat että hampaita särkee. Toki ne ovat jo maksavia asiakkaita, siis karies hyväksyttäköön.
        Mutta totta on että heille oli tarjolla aivan ilmainen hoito ennen 18v-synttäreitä. Onko niin että vanhempien oppi kumottiin kun tuli oma tahto esiin, ei enää tarvitse pestä hampaita kun ollaan aikuisia. Ja hoitohenkilökunnan ohjeet heitettiin neitsytmatkalla helv...
        Hammashoitohenkilökunta voisi vastata nyt, miksi koulunsa päättäneiden suu alkoi reikiintyä vasta kun he tulivat aikuisiksi. Löytyykö joku rohkea kertomaan? Maitohammaskaries oli voitettu, mutta aikuisuus toi karieksen pysyviin hampaisiin.

• hyvä näin, mutta...
        syödään kirjoitti:

Banaania ja avocadoa kyllä syödään ja joskus satunnaisesti (tosi harvoin) päärynää tai omenaa. Lapset eivät syö ollenkaan sitruksia, kun ovat allergisia niille. Eikä omakaan vatsa niitä kestä (eikä juuri omenaakaan). Vihanneksia käytetään toki. Marjoista lähinnä ainoastaan mansikka ja mustikka

muistakaa että ËI marjoihin sokeria.
        Jos hivenaineita ei kehittyvät hampaat saa niin kiillekin kärsii, siis kiillevaurioita. Teillä se asia kunnossa, mutta jos kaikki eivät vielä sitä tiedä.

• sokeria ei käytetä
        syödään kirjoitti:

Valkoista sokeria ei ole enää edes ostettu kaupasta vuosikausiin, eikä muullakaan lotrata :)

• aikuistenkin
        ilmaiseksi kirjoitti:

Terveyskeskuspalveluja käyttävien hoito, vaikka maksavatkin itse jonkun osan!

• jonnekin??
        aikuistenkin kirjoitti:

Eikä tässä nyt todellakaan tarkoiteta pelkästään niitä, jotka eivät aikanaan ilmaista hoitoa ja valistusta saaneet (kuten joku tuolla kommentoi). Aika pitkä ikähaitari on tosiaan ollut jo pitkään, että mitä siitäkin sitten voimme päätellä?
        Vanha koira ei tietenkään opi enää istumaan, mutta aika paljon tässä porukassa lienee juuri sitä ikäluokkaa, joka ilmaisen hammashoidon on saanut koko ikänsä ja heissä (ja myös sieltä vanhemmastakin päästä) vielä näiden nykylasten vanhempia, jos on tullut iltatähtiä tehtyä.
        Mihinkäs heidän oppinsa on sitten valunut omien hampaidensa suhteen?

• KUITENKIN
        aikuistenkin kirjoitti:

ja rahaa tulee kunnan kassaan! Se on tärkeää että jotain edes tulee, tuloa kunnalle! Tutkittua tietoa!

• Mutta ilmainen
        aikuistenkin kirjoitti:

on ilmainen ja siitä ei tule kunnan kassaan yhtään euroa. Jokainen maksava asiakas tuo kirstuun rahaa ja mitä enemmän tuo sitä parempaa. Kyllähän yksityinen hoitokin rahoitetaan verovaroin, kelakorvaukset haetaan verovaroin ylläpidettävästä laitoksesta nimeltään KELA.

• kysyisin

että miten teidän lapsilla tai lapsella sujuu ne paikkauskäynnit? Meneekö ilman rauhoittavaa lääkettä tai nukutusta? Ihan tavallinen paikkauskäynti vai miten? Ja minkä ikäinen lapsi on ?

• verovaroista
        aikuistenkin kirjoitti:

Niinpä.
        Kaikillahan periaatteessa pitäisi olla vastuu, vaikkakin...
        Rahaa tietysti tulee, mitä enemmän maksavia hoidettavia. Että mitä enemmän, niin sen parempi.

Mutta...
        heidänhän rahojaan ei -onneksi- tulevaisuudessa enää kirstun pohjalla näykään, jos ja kun on vihdoin ja viimein saatu tämän suuren nettikampanjan avulla ne uudet uljaat sukupolvet, joilla suussa täysin virheettömät hampaat ;)

Ja olisihan tuossa jokin omituinen ristiriitakin olemassa. Ensin kun pitää oppia hoitamaan hampaansa moitteettomasti ja sitten pitäisikin jo alkaa opetella ihan toisenlainen hoitotyyli, että saataisiin sitä rahaa yhteiseen kassaan (mitä enemmän, sitä parempi, kuten tuolla joku jo mainitsikin). Niin, myös sieltä yksityiseltä sektorilta.
        Ja mitenhän kävisi niille hammaslääkäreillekin, hmm...

Seuraavaksi voitaisiin ryhtyä miettimään muitakin verovarojen säästökohteita, etenkin näitä lapsiin kohdistuvia ilmaispalveluita (mutta myös muita, jos niitä sattuisi löytymään) ja miettimään miten kaikkea saataisiin mahdollisimman tehokkaasti rajoitettua, tai jopa lakkautettua kokonaan niin, että kenenkään ei tarvitsisi enää tulevaisuudesa miettiä kustannuksia.

• mutta tulevaisuudessa....
        kysyisin kirjoitti:

että miten teidän lapsilla tai lapsella sujuu ne paikkauskäynnit? Meneekö ilman rauhoittavaa lääkettä tai nukutusta? Ihan tavallinen paikkauskäynti vai miten? Ja minkä ikäinen lapsi on ?

No, meilä yksi kiillevaurioinen, joka 4 v ja on paikattu yksi pikkureikä ilman nukutusta/rauhoitusta. Jokunen alkava reikä, eikä ole jouduttu tekemään niille mitään. Ylä etuhampaissa (ainoastaan yksi säästynyt, toiset jo puhjetessaan täysin epämuodostuneita, siis jo muodoltaan) sen verran eroosiota (hammaslääkäri totesi, että ovat omituisesti jotenkin vain murentuneet), että juuret & hammasaines joudutaan poistamaan pysyvien tieltä jossain vaiheessa ja se yritetään tehdä pelkässä rauhoituksessa.
        Tutun lapselta paikattiin rauhoituslääkkeen avulla, mutta pienempi lapsi kyseessä.

• edellinen kysyjä
        mutta tulevaisuudessa.... kirjoitti:

No, meilä yksi kiillevaurioinen, joka 4 v ja on paikattu yksi pikkureikä ilman nukutusta/rauhoitusta. Jokunen alkava reikä, eikä ole jouduttu tekemään niille mitään. Ylä etuhampaissa (ainoastaan yksi säästynyt, toiset jo puhjetessaan täysin epämuodostuneita, siis jo muodoltaan) sen verran eroosiota (hammaslääkäri totesi, että ovat omituisesti jotenkin vain murentuneet), että juuret & hammasaines joudutaan poistamaan pysyvien tieltä jossain vaiheessa ja se yritetään tehdä pelkässä rauhoituksessa.
        Tutun lapselta paikattiin rauhoituslääkkeen avulla, mutta pienempi lapsi kyseessä.

Kiva että on mennyt hyvin! Jos tässä joskus itsekin tarvitsee paikkaushoitoa niin ei tarvitse lasten kanssa panikoida! Voi olla että pettää tämä hyvä suuhygienia ja tulee se karieksen pirulainen! Eihän sitä koskaan tiedä...
        No, ilmaiseksi onneksi saa hoidon! Eihän tässä mitään, ehkä ei tarvitse tänään edes pestä hampaita...

• ole lasta pelottanut
        kysyisin kirjoitti:

Lasten reiät, jos niitä on ovat yleensä sen verran pieniä, että operaatio on ihan eri maailmasta kuin aikuisten. Poraa suurinpiirtein pari kertaa pyöräytetään reiässä ja siinä kaikki (joku toinenkin menetelmä on kyllä olemassa). Meillä pelännyt ainoastaan hieman poran ääntä, enemmän kuin itse laittoa. Paikka-aineen laitto on mennyt jo ihan ok. ja nopeasti.
        Suuhun ei tarvitse laittaa mitään niistä samoista häkkyröistä kuin aikuisilla.
        Operaation jälkeen meni ihan reippaasti uudelleen tarkastukseen, eikä pelännyt. Ei siis mitään sellaista kauhukidutusta, mikä voi jollain aikuisella olla omissa muistoissa, tai luuloissa.
        Näin ainakin meillä.

• tuokin!
        ole lasta pelottanut kirjoitti:

Lasten reiät, jos niitä on ovat yleensä sen verran pieniä, että operaatio on ihan eri maailmasta kuin aikuisten. Poraa suurinpiirtein pari kertaa pyöräytetään reiässä ja siinä kaikki (joku toinenkin menetelmä on kyllä olemassa). Meillä pelännyt ainoastaan hieman poran ääntä, enemmän kuin itse laittoa. Paikka-aineen laitto on mennyt jo ihan ok. ja nopeasti.
        Suuhun ei tarvitse laittaa mitään niistä samoista häkkyröistä kuin aikuisilla.
        Operaation jälkeen meni ihan reippaasti uudelleen tarkastukseen, eikä pelännyt. Ei siis mitään sellaista kauhukidutusta, mikä voi jollain aikuisella olla omissa muistoissa, tai luuloissa.
        Näin ainakin meillä.

Ei tarvitse olla hysteerinen sentään jos lapselta joskus reikiä löytyisikin. Eihän ne ihmisarvoa alenna, vaikka paikattais hampaitakin, eikä menestystäkään heikennä työelämässä, päinvastoin, kun katsoo menestyvien ihmisten hampaita tuolla virkakoneistossa! Eri asia mallit, mutta sinne tarvitaan paljon, paljon, paljon muutakin kuin hampaat...

• äityli2006
        dksaljgjklgl kirjoitti:

------
        On vaikea arvailla, miksi jollakin lapsellasi on reikiä vaikka muilla ei ole ollut. Jokin reikiintymiseen vaikuttava tekijä on nyt ollut erilainen, ja vain sinä voit arvailla mikä se saattaisi olla.
        Lisäksi on kaikin mahdollisin keinoin syytä ehkäistä uusien reikien syntymistä ja reiänalkujen suurenemista.

poika hieman yli 2v ja 6 ylähammasta juuri poistettu 4 etuhammasta ja 2 puru.puhkeamatta on enää 2 puruhammasta ja kulmahampaat paikattiin.ja tämä kaikki siksi että on saanut niin tajuttomasti vahvoja lääkkeitä pienenä että hampaat olivat puhjetessaan päivän ok näköiset.alasuu on täysin terve.joten hammaslääkärin kanssa nyt odotellaan että ne 2 puruhammasta vielä tulevat ylös ja katsotaan heti mille ne näyttävät että ehtivät ajoissa tekemään korjauksen jos nekin ovat pilalla.ja toivotaan ettei samaa vikaa tule rautahampaisiin:(
        kaikki ei ole huonosta suun hoidosta kiinni...

• Aloittaja

Aavistuksen ehkä kärjistin joitan asioita, mutta kun en jaksanut kaikkea aivan tarkoin alkaa kuvailemaan. Ei olla lapsilta varsinaisesti kielletty mitään, mutta ollaan ohjattu ja vältetty. Ja lähinnä kielletty muita.

Kuinka moni on kuullut kuinka 2 vuotiaalla saattaa olla monta reikää ja kiille liotettu mehulla? Sekö on parempi?

Joku kyseli jugurteista jne. ---> jugurttia silloin tällöin, ei kaakaota (suklaa on karkkia), ei mysliä, muroja joskus (ei ainakaan sokeri huuurrrrettuja eikä sokeria päälle), Tee ilman sokeria (kerran kieltäytyi kotona juomasta kun tarhassa olivat laittaneet sokeria ja ei ollut tykännyt siitä).

Kokonais pointtina haluaisin kiinnittää huomiota siihen että nykyään joka paikassa tyrkytetään "herkkuja". Totuushan on että lapsi ei kaipaa niitä ennen kuin ne opetetaan syömään niitä.

Suurimman tyydytyksen mielestäni saa "herkun" makuun päässyt antaja. Ainakin antaja pahoittaa helposti mielensä jos häntä kielletään antamasta.
      Jokainen saa hoitaa omien lasten hampaat miten haluavat. Kysymys onkin siitä että harva ottaa huomioon että kaikki eivät halua lapsilleen tarjottavan mitään.

Samalle meillä sanotaan ettei tuntemattomilta saa ottaa mitään vastaan eikä jäädä puhumaan tuntemattomille eikä tietenkään lähteä kenenkään matkaan.

Suurempi tod.näk. että karkille perso lapsi lähtee houkuttelijan matkaan?

Ja joskus hirvittää kun katselee pienen pitin kaupassa keräävän irkkareita niin paljon ettei pussia saa kunnolla kiinni. Sitten kun em. piltin äiti sanoo "et kai sä nyt noin paljon... " Niin lapsi alkaa huutamaan että "MINÄ HALUAN" ja sitten pussi sujahtaa ostoskärryyn.

Välillä tuntuu että perheen pää on perheen nuori... (ei saa suuttua, liiottelin)

Päivän jatkoja... Ja kiitos hyvistä vastauksista. Tarkoitus on herättää keskustelua.

• kokemusta on

No, meillä oli yhdellä lapsista reikiä jo ihan pienenä, mutta kiillettä ei ole kylläkään liuotettu millään mehulla, vaan kiille on puuttunut jo valmiiksi hampaista synnynnäisen kehityshäiriön takia. Että näinkin voi olla.
        Monet ihmiset eivät vaan tunnu millään ymmärtävän tätä. Heille sana kiillevaurio tarkoittaa näköjään sitä, että kiille on vaurioitunut vasta myöhemmin, ulkoisten syiden takia.
        Ainakin mitä tältäkin palstalta on näitä saanut lukea.
        Tulee sellainen olo, että ei halutakaan ymmärtää ja pelkästään syyllistetään.
        Ja nyt on alkanut tuntua siltä (näitä lukiessa), että kohta ei varmaan kehtaa lapsen kanssa enää näyttäytyäkään kodin ulkopuolella, kun ihmiset kuitenkin katsoo, että lapsen poikkeavan näköiset hampaat ovat ainoastaan "risat" ja hoidotta jättämisen tulos. Saa vielä jonkun fanaatikon silmillensä...

• niin, eli älä huoli
        kokemusta on kirjoitti:

No, meillä oli yhdellä lapsista reikiä jo ihan pienenä, mutta kiillettä ei ole kylläkään liuotettu millään mehulla, vaan kiille on puuttunut jo valmiiksi hampaista synnynnäisen kehityshäiriön takia. Että näinkin voi olla.
        Monet ihmiset eivät vaan tunnu millään ymmärtävän tätä. Heille sana kiillevaurio tarkoittaa näköjään sitä, että kiille on vaurioitunut vasta myöhemmin, ulkoisten syiden takia.
        Ja nyt on alkanut tuntua siltä (näitä lukiessa), että kohta ei varmaan kehtaa lapsen kanssa enää näyttäytyäkään kodin ulkopuolella, kun ihmiset kuitenkin katsoo, että lapsen poikkeavan näköiset hampaat ovat ainoastaan "risat" ja hoidotta jättämisen tulos. Saa vielä jonkun fanaatikon silmillensä...

Fiksummat sentään ymmärtää, että hampaat ovat voineet vaurioitua esim. äidin raskaudenaikaisista lääkityksistä, eli äiä huoli. Toki se on tosi kurjaa, kun kaikki ei ymmärrä, mutta minkäs sinä sille voit. Jos joku oikei kyttää niin senkun kerrot. Voi nolous vaihtua henkilöstä toiseen tai sitten toinen ollakin pahoillaan että katsoi ja sinä itse laupeutena hyvitellä häntä, että eipä tuo mittää, on ne muutkin ihmetelleet tjnm..

• sokeripommi

Eli siis muista se, että esim. litrassa maustettua jugurttia on n. 40 sokeripalaa!!!!

• risat hampaat
        kokemusta on kirjoitti:

vai onko lapsi mongoloidi. Mongolilasta katsotaan yhtä lailla, kysymyksenä miksei äiti mennyt lapsivesitutkimuksiin ajoissa, että "epäsikiö" olisi tunnistettu ajoissa... Sama mikä vika lapsella joka heijastuu ulkonäköön, vain "normaalit" yksilöt hyväksytään...

• on...
        risat hampaat kirjoitti:

vai onko lapsi mongoloidi. Mongolilasta katsotaan yhtä lailla, kysymyksenä miksei äiti mennyt lapsivesitutkimuksiin ajoissa, että "epäsikiö" olisi tunnistettu ajoissa... Sama mikä vika lapsella joka heijastuu ulkonäköön, vain "normaalit" yksilöt hyväksytään...

Ikävä kyllä...

• killi5
        kokemusta on kirjoitti:

Meillä juoduttiin poistamaan yläetuhampaat jo vuosi ja yhdeksän kuukauden ikäisenä.Syynä kiillehäiriö. Eivät etuhampaat kerinneet olla suussa kuin pari kolme kuukautta sitten poistettiin.Lapsi oli tosi itkuinen niin kauan kun etuhampaat oli suussa puhkeamisesta lähtien. Yläetuhampaissa ei ollut lainkaan kiillettä puhjetessa ja heti näkyi mustaa niissä.Itkunen oli ja kuumeili, eikä antanut näyttää saati pestä näitä hampaita niin oli arat.Eikä muuten syötetty makeaa eikä juotettu mehuja.Kun etuhampaat poistettiin tuli iloinen lapsi.

• Odottava äiti

Haluaisin kuulla hammaslääkärin kokemuksia lasten hampaista ennen ja nyt. Ja pystyykö tietämään millaiset hampaat lapselle tulee jos molemmilla vanhemmilla on paljon reikiä?

• että olen äiti

jolla on todella paljon ollut reikiä siis paikattu tuhannesti ja taas tuhannesti eikä isäkään ole kariesvapaa, MUTTA MUTTA ...
        MEIDÄN LAPSILLA ON myös terveet hampaat olleet iät ajat,ovat jo aikuisiakin ja heillä omia lapsia, että ihan mummonakin saan tähän vastata, heh!
        Meillä vain yksinkertaisesti pestiin hampaat jo vauvana ja siitä sitten fluoritahnat ,pesut aamuin illoin,fluoritabletteja ei meillä syöty.
        Emme halunneet lapsillemme samoja kärsimyksiä paikkauksista. Karkkipäivät oli ja mummotkin toi herkkuja, aina vaan muistettiin huolehtia hyvin hampaat varsinkin herkuttelujen jälkeen.
        Ei sen kummenpaa hoitoa ja ehjät hampaat.

• on muistaa

että karies on bakteeri.

Jos kummallakin vanhemmista on paljon reikiä, on heidän suissaan vahva karieskanta. On tärkeää yrittää olla tartuttamasta kariesta lapsille. Siksi lapsi ei saa juoda tai syödä samasta lasista tai lusikasta kuin vanhempi. Eikä tuttia pidä missään nimessä puhdistaa käyttämällä se omassa suussa!

Samassa perheessä karieksen leviämisen vaara on silti suuri, mutta välttämällä sylkikosketusta ja sen lisäksi hoitamalla hammashygienia kunnolla kuten edellinen kirjoittaja kuvaili, ollan jo aika turvallisilla vesillä.

• suussa mutta EI LAPSILLA

on paikatut hampaat. Minulla vielä huonommat kuin miehelläni jolla ei ole kuin muutama paikka.
        SILTI meidän aikuiset lapset ovat saaneet terveet hampaat.
        Johtuu siitä että heidän hampaistaan huolehdittiin kun he olivat lapsia.
        Pestiin joka aamu/ilta fluoritahnaa.
        Ei käytetty meilläkään fluoritabletteja, mutta lasten hampaat pysyivät vuodesta toiseen ehjinä ja terveinä. Meillä syötiin karkkia, juotiin mehua jne. mutta huolehdiin pesuista tosi tarkasti JOKA PÄIVÄ. Suukoteltiinkin ja lusikkakin vilahti omassa suussani välillä...

Eli toisin sanoen LASTEN HAMPAAT säilyy hyvänä ja ehjinä HYVÄLLÄ HOIDOLLA johon kuuluu hammaspesut jo vauvasta alkaen ja joka päivä. Siten saa lapselle terveet hampaat vaikka omat hampaat olisi reikäiset.

• Kariesta löytyy
        on muistaa kirjoitti:

että karies on bakteeri.

Jos kummallakin vanhemmista on paljon reikiä, on heidän suissaan vahva karieskanta. On tärkeää yrittää olla tartuttamasta kariesta lapsille. Siksi lapsi ei saa juoda tai syödä samasta lasista tai lusikasta kuin vanhempi. Eikä tuttia pidä missään nimessä puhdistaa käyttämällä se omassa suussa!

Samassa perheessä karieksen leviämisen vaara on silti suuri, mutta välttämällä sylkikosketusta ja sen lisäksi hoitamalla hammashygienia kunnolla kuten edellinen kirjoittaja kuvaili, ollan jo aika turvallisilla vesillä.

ja paljon suusta ja tietysti tuo mutans st.bakteeri. Meidän lapsilla on silti ehjät hampaat vaikka lusikka on vilahdellut omassa suussakin... ja suukoteltukin on. Lasten hampaat säilyneet ehjinä hyvän pesun ansiosta. Eipä siihen muuta tarvita, mtuta pesut on huolehdittava joka päivä!
        Hammaslääkäreillekin ihme ja kummastus kun omat hampaat reikäiset ja meidän lapset aina tarkastuksessa ilman reikiä joten ihan tutkimustuloksiin ei aina ole luottamista... Kyllä hyvä hoito pitää hampaat ehjinä ja lisäksi muuten meillä lapset söi xylitolipurkkaa jo pienestä pitäen.

• toki että
        on muistaa kirjoitti:

että karies on bakteeri.

karies on st.mutansbakteeri. Mutta vaikka kuinka itse huolehtisit sylkikontaktin varomisesta niin kakarat ovat kyllä kontakteissa keskenään: purkka kiertää suusta suuhun ja tikkaria nuolaistaan porukalla. Siitäpä se lähtee tarttumaan vaikka itse olisit varjellut lapsen suuta lasipullossa.

• karieksen esiintymisestä la...
        on muistaa kirjoitti:

että karies on bakteeri.

Monella vanhemmilla on nykypäivänä ehjät hampaat eli reikää ei ole ollut sitä ensimmäistäkään. Ehkäisevä hoito oli 80-luvulla tosi tarkkaa ja reikiintyminen saatiin pysähtymään.
        Mutta yllätys, yllätys, näiden tervehampaisten lasten vanhemmilla on lapsia joilla on paljon reikiä eli toisin sanoen ehjähampaiset vanhemmat luulevat että hampaat säilyy ehjinä tuosta vain. Näin ei suinkaan ole vaan hampaat ON PESTÄVÄ huolella jo pienestä pitäen. Mm. eräs hammaslääketieteen professori piti luennon tästä aiheesta. Suinkaan ei ole niin että jos vanhemmilla risaiset hampaat niin heidän lapsillaan olisi myös resut hampaat. Tämäkin "luulo" on nyt kääntynyt niin että tervehampaiset vanhemmat tuovat ne risahampaisemmat lapset hoitoon.

• tätä samaa
        on muistaa kirjoitti:

että karies on bakteeri.

http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4000000000000045&posting=22000000013258892

• monta reikää
        karieksen esiintymisestä la... kirjoitti:

Monella vanhemmilla on nykypäivänä ehjät hampaat eli reikää ei ole ollut sitä ensimmäistäkään. Ehkäisevä hoito oli 80-luvulla tosi tarkkaa ja reikiintyminen saatiin pysähtymään.
        Mutta yllätys, yllätys, näiden tervehampaisten lasten vanhemmilla on lapsia joilla on paljon reikiä eli toisin sanoen ehjähampaiset vanhemmat luulevat että hampaat säilyy ehjinä tuosta vain. Näin ei suinkaan ole vaan hampaat ON PESTÄVÄ huolella jo pienestä pitäen. Mm. eräs hammaslääketieteen professori piti luennon tästä aiheesta. Suinkaan ei ole niin että jos vanhemmilla risaiset hampaat niin heidän lapsillaan olisi myös resut hampaat. Tämäkin "luulo" on nyt kääntynyt niin että tervehampaiset vanhemmat tuovat ne risahampaisemmat lapset hoitoon.

eka tokaluokalla. Ei siis hammaslääkärin lapsella vaan tavallisen lääkärin lapsella. Ei ole myöskään yhteydessä siihen että korkeasti koulutetut osaisivat hoitaa suuta huolellisemmin.

• miramella
        suussa mutta EI LAPSILLA kirjoitti:

on paikatut hampaat. Minulla vielä huonommat kuin miehelläni jolla ei ole kuin muutama paikka.
        SILTI meidän aikuiset lapset ovat saaneet terveet hampaat.
        Johtuu siitä että heidän hampaistaan huolehdittiin kun he olivat lapsia.
        Pestiin joka aamu/ilta fluoritahnaa.
        Ei käytetty meilläkään fluoritabletteja, mutta lasten hampaat pysyivät vuodesta toiseen ehjinä ja terveinä. Meillä syötiin karkkia, juotiin mehua jne. mutta huolehdiin pesuista tosi tarkasti JOKA PÄIVÄ. Suukoteltiinkin ja lusikkakin vilahti omassa suussani välillä...

Eli toisin sanoen LASTEN HAMPAAT säilyy hyvänä ja ehjinä HYVÄLLÄ HOIDOLLA johon kuuluu hammaspesut jo vauvasta alkaen ja joka päivä. Siten saa lapselle terveet hampaat vaikka omat hampaat olisi reikäiset.

tulee taas mieleen, kuinka tärkeää on, että kotona on joku joka jaksaa välittää ja huolehtia. Ja silti esimerkiksi kotona olevia äitejä syyllistetään jatkuvasti että heidän pitäisi mennä töihin. Mutta kuinka töissä 8-10 tuntia paahtavat äidit jaksavat enää keskittyä lastensa läksyjen, vaatteiden hoidon, koululäksyjen, liikuntavarustusten, reppuvihkojen, koelukujen, muiden terveysasioiden, harrastusten, kavereiden jälkeen vimpan päälle hampaiden pesuun? Hyvä kun saa lapset illalla nukkumaan saati aamulla kouluun. No täytyy sanoa, että itse olen moiselta rumbalta vielä välttynyt, mutta se on tiedossa, kun töitä saan - yksinhuoltajana. Kuinka silloin hampaidenhoidon käy, se on ehkä kysymyksistä viimeisimpiä. Amalgaameja tosin ei enää lasteni suuhun pistetä.

• vielä pienemmät
        toki että kirjoitti:

karies on st.mutansbakteeri. Mutta vaikka kuinka itse huolehtisit sylkikontaktin varomisesta niin kakarat ovat kyllä kontakteissa keskenään: purkka kiertää suusta suuhun ja tikkaria nuolaistaan porukalla. Siitäpä se lähtee tarttumaan vaikka itse olisit varjellut lapsen suuta lasipullossa.

kuolailee keskenään kaikki hammaslääkärien ja neuvoloiden lelut tms.

• hammashoitaja

Meille kerrotiin opiskeluaikana jollain luennolla että ei huonot hampaat periydy vanhemmilta MUTTA ruokailutottumukset ja huonokotihoito sen sijaan opitaan kotona. Siinä onkin sitten lapselle riittävästi perimää.

• syytetään jopa
        hammashoitaja kirjoitti:

Meille kerrotiin opiskeluaikana jollain luennolla että ei huonot hampaat periydy vanhemmilta MUTTA ruokailutottumukset ja huonokotihoito sen sijaan opitaan kotona. Siinä onkin sitten lapselle riittävästi perimää.

hammashoitohenkilökuntaa siitä että lapsella on reikäiset hampaat!

• toki arvostella
        syytetään jopa kirjoitti:

hammashoitohenkilökuntaa siitä että lapsella on reikäiset hampaat!

Jos aihetta on, ja sitäkin on ollut. Eivätpä ole siis hekään täydellisiä.
        Älähtikö tässä nyt joku hammashoitohenkilökuntaan kuuluva?

• vielä...

Kirjoitit:
      "Lisäksi karkkia ja mehua jne. tyrkytetään ihan joka paikassa.

- Tarhassa
      - Kylässä
      - Parturissa
      - Joulupukki
      - Kaupoissa
      Tarhassa:
      sielläkään tuskin karkkia ihan päivittäin saa?
      En ainakaan koskaan huomannut moista ongelmaa omieni kanssa.

Eli jos nyt ihan realistisesti ajatellaan, niin nämä mainitut kerrat ainakin ovat varmaankin sen verran marginaalisia, että tuskin ne ainakaan mitään katastrofia aiheuttavat. Ovat ainoastaan ehkä satunnaisia piristäviä ylläreitä arjen keskellä sille, joka karkista tykkää (jos tykkää). Tuskin romuttavat täydellisesti hienoa ohjelmaanne, en jaksa uskoa.

Miten usein lapset sitten käyvät siellä mummolassa? Viikoittain vai?

Saanko muuten kysyä missä iässä sitten aloititte lapsille tuon karkkipäivän?
      Ja miksi itse lopulta oikeastaan tyrkyttämällä tyrkytättekään karkkia molemmille lauantaina, jos toinen ei näytä olevan siitä edes kiinnostunut?
      Lapsi tottuu kyllä olemaan ilman karkkejakin, eivät ne ole hänelle mikään välttämättömyys. Jos kerran meinaan vedätte noin tiukkaa linjaa, niin oliskohan kannattanut jättää sitten tuo yksikin karkkipäivä pois, niin lapset eivät todennäköisesti välittäisi karkista ollenkaan, vaikka sitä muuallakin tyrkytettäisiin. Ja jos satunnaisesti jossain sitä haluaisivatkin "muutaman kerran vuodessa" syödä niin se tuskin kenekään maailmaa kaataisi.
      Nautintakorvikkeita kuitenkin löytyy pilvin pimein ja paljon terveellisimpiäkin (kaikin puolin). Käyttää voi hieman mielikuvitustaan, jos sellainen on suotu.

Itse ihmettelen vaan sitä, että karkkipäivä (siis sellainen, jolloin syödään ihan oikeaa "karkki"-karkkia, en nyt siis tarkoita mitään leivonnaisia yms. muuta makeaa) pitää perustaa suurinpiirtein jo 2-vuotiaille (en nyt sano, että teillä on käynyt näin, koska en tiedä asiaa...).
      Ei 2 v (ja joskus jopa pienempi) kuitenkaan mitään karkkeja sun muuta tarvitse ja kaipaa!
      Ei sen ikäinen tarvitse vielä edes keksejä yms.
      Luulisi asian olevan erittäin helppoa, kun ei osaa edes pyytää, ja vielä helpompaa, jos ei edes opi pyytämään.
      Näin kerran esim. tapauksen eräillä vanhemman ihmisen synttäreillä, kun lapsille oli laitettu matalalle pöydälle karkkikulho.
      Kaksivuotiaat (eli juuri 2 v täyttäneet) serkukset olivat huoneessa.
      Toisella jo säännöllinen karkkipäivä kerran viikossa. Toista ei oltu totutettu karkkeihin yms., koska ei edes voinut (terveydellisistä syistä, ei siis vanhempien "sokerikielteisyyden" takia) syödä karkkia.
      Tämä karkkipäivän omaava tiesi selvääkin selvemmin mitä käärepaperit sisälsivät ja oli kokoajan karkkikulhon kimpussa ja mankui rasittavuuteen saakka, että "tahtoo namia, tahtoo namia". Isä siinä vieressä yritti, jo aika kiusaantuneena, kieltää lasta rohmuamasta niitä ja toisti kuin magnetofoni, että "kuulehan, kun sinulla ei ole tänään karkkipäivä".
      Toinen lapsista taas ei osoittanut kääreiden sisällölle minkäänlaista kiinnostusta, vähän vilkaisi ja siinä kaikki.
      Sama lapsi on jo yli 4 v, eikä vieläkään osoita mitään kiinnostusta karkkiin, vaikka joku muu perheenjäsen sitä söisikin, tai muualla joutuisi sen kanssa tekemisiin. Jos joskus on suuhunsa vahingossa laittanut, on sylkenyt pois, tai kaikki on jäänyt siihen yhteen pieneen suupalaan.
      Hän on oppinut nauttimaan elämästä muulla tavoin ja muista (kaikin puolin terveellisemmistä) herkuista.

• vielä...lisäys edelliseen...

Oho, kone heitti osan alkutekstistä pois...

Eli tuon lainauksen (joka myös jäi näköjään hieman kesken, loppuu siis tuohon luettelon osaan -Kaupoissa) jälkeen piti lukeman (ennen tekstiä Tarhassa:):

-Kaupoissa:
        kuinkahan usein täällä törmää ilmaiseen karkintarjontaan? Tuskinpa ihan viikoittain, tai edes kuukausittain.
        Ja kieltäytyähän voi kokonaan (vai pelkääkä aiheuttavansa lapselle trauman, "curling-vanhempien" tyyliin?), mutta tuskin kauppias ainakaan loukkaantuu.

-Joulupukki:
        hän vierailee keskuudessamme ainoastaan hyvin pienen ajan vuodesta. Itse en onnistunut viime jouluna näkemään ainoatakaan, vaikka lapsen kanssa kaupoissa yritettiin häntä bongata.
        Eli tuskin sekään suuri ongelma.

-Parturissa:
        oma porukkamme ei enää käy parturissa tai kampaamoissa kuin aniharvoin, hiukset leikataan kotona, joten en osaa nykymenosta sanoa, mutta en ole kylläkään koskaan ennenkään tähän ongelmaan siellä törmännyt.
        Ja tuskin muutkaan leikkauttavat lastensa hiuksia parturissa alvariinsa, joten tuskin tämäkään suuri ongelma on.

-Kylässä:
        onko tämä ongelma päivittäistä?

• vai...

Vai tikkarit hammaslääkäristä...
      En ole koskaan tällaista nähnyt/kuullut, vaikka on neljännesvuosisataa tässä tullut pyörittyä.
      Eli tuo lienee jokin ihan harvinainen poikkeus.

• hammaslääkärissä

xylitolipurkkaa, kun alle kouluikäiset tulee tarkastukseen ja suussa kariesta. Muuten terveitä lapsia ei siis yleissairauksia eikä hampaissa ole kiillevauriosairautta joka on muuten aika harvinainen sairaus.
        Ainoastaan ovat reikiintyneet puhtaasti siitä että ensinkään moni lapsi ei ole hammasharjaa nähnytkään eli hampaita ei ole pesty ollenkaan tai sitten JOSKUS pestään eli kun muistetaan ja ehditään.Siinä sitten paksu plakkikerros pienen suussa ja ennenkuin pystyy edes jotain toteamaan täytyy yrittää puhdistaa lapsen hampaat ennen tarkastusta ja usein plakkikerroksen alta löytyy sitten vaikka mitä... JOTEN HUOLEHTIKAA PIENTEN HAMPAISTA, ei se paljon vaadi, pesu aamuin ja illoin. Erikoisruokavalioita ei tarvita eikä välttää makeisia, SÄÄNNÖLLINEN PESU ON AO.

• hammashoitaja

hei !!
      juuri noin.kiitos kuuluu vanhemmille..kyllä hampaat kestävät kulutusta,mutta ne pitää harjata 2 kert.päiv.fluoritahnalla ja karkkipäivä hyvä ratkaisu.janojomana vesi.Herkutteleminen ei kiellettyä,kunhan se tapahtuu juhlahetkinä.Olen itse käynyt isovanhempien kanssa arvokeskustelun ja tyttäreni 30v ,eikä kariesta.siis kannatti.

• Ei hammashoitaja

Meillä syötiin karkkia ja sitä toi mummikin vaikka oli hammaslääkäri. Meillä on kaikilla lapsilla/aikuisilla ehjät hampaat ei kenelläkään ole ollut koskaan reikiä ja ikähaitari meillä 35-45v. Karkkia saatiin ja muuta hyvää, muulloinkin kun juhlapäivinä, mutta aina huolehdittiin hammaspesu. Thats it! Pysyy kunnossa kun muistaa joka päivä pestä, myös aikuisena 2x päivässä, tosin meillä tuli hammaslankakin kuvioihin...

• Ei hammashoitoalalla
        Ei hammashoitaja kirjoitti:

Meillä syötiin karkkia ja sitä toi mummikin vaikka oli hammaslääkäri. Meillä on kaikilla lapsilla/aikuisilla ehjät hampaat ei kenelläkään ole ollut koskaan reikiä ja ikähaitari meillä 35-45v. Karkkia saatiin ja muuta hyvää, muulloinkin kun juhlapäivinä, mutta aina huolehdittiin hammaspesu. Thats it! Pysyy kunnossa kun muistaa joka päivä pestä, myös aikuisena 2x päivässä, tosin meillä tuli hammaslankakin kuvioihin...

Meillä kanssa syötiin makeisia, juotiin mehua ja huolehdittiin hampaista. Pestiin fluoritahnalla, hammaslankaa ja hammasharjat vaihdettiin riittävän usein. Ikää sisaruksilla 34v. 32v. 28v. sekä 26v. Kaikilla ehjät hampaat, ei paikattu edes maitohampaita, helmihampaat lapsenakin. Lapset oppivat hampaiden harjaamisen heti pienenä. Ei ole tarvinnut erityisiä sessioita hampaiden ehjänä pitämiseen, on siis riittänyt säännölliset pesut ja edellä mainitut "lisät" ja ei olla hammashoitohenkilökuntaa, ollaan siitäkin huolimatta osattu hoitaa lasten hampaita "kotikonstein".

• Apua!

>>>>Olen itse käynyt isovanhempien kanssa arvokeskustelun ja tyttäreni 30v ,eikä kariesta.siis kannatti.>>>
        Että mummoko ne kariekset sitten olisi sinne suuhun aiheuttanut jos olisi reikiä löytynyt?
        Huh sentään... mummoparka.

• hoitopaikka mummola
        Apua! kirjoitti:

>>>>Olen itse käynyt isovanhempien kanssa arvokeskustelun ja tyttäreni 30v ,eikä kariesta.siis kannatti.>>>
        Että mummoko ne kariekset sitten olisi sinne suuhun aiheuttanut jos olisi reikiä löytynyt?
        Huh sentään... mummoparka.

Kyllä mummolle viedään lapsenlapsi ilmaiseen hoitoon, kun lähdetään viettämään iltaa tai muuta menoa ja muutenkin kutsutaan aina apuun kun on hätä. Mummo kyllä hoitaa, ei se pane vastaan! Olisi hyvä huomata arvon lapset että mummollakin on oma elämä eikä he halua niitä lapsenlapsiakaan aina kylään eikä tulla hoitamaan kun vihellätte pillillä.
        Kaiken huipuksi että mummo aiheuttaa lastenlapsille reiätkin suuhun! Jos se mummoparka joskus sattuu muutaman karamellin antamaan kun lapset ovat viikonlopun olleet taas ilmaisessa hoidossa niin onpa se kauheaa! Kaikki mummot varuillaan nyt, jos lapsenlapsella on todettu reikä se on TEIDÄN vikanne!

• ja itsellä sädekehä sen kui...
        hoitopaikka mummola kirjoitti:

Kyllä mummolle viedään lapsenlapsi ilmaiseen hoitoon, kun lähdetään viettämään iltaa tai muuta menoa ja muutenkin kutsutaan aina apuun kun on hätä. Mummo kyllä hoitaa, ei se pane vastaan! Olisi hyvä huomata arvon lapset että mummollakin on oma elämä eikä he halua niitä lapsenlapsiakaan aina kylään eikä tulla hoitamaan kun vihellätte pillillä.
        Kaiken huipuksi että mummo aiheuttaa lastenlapsille reiätkin suuhun! Jos se mummoparka joskus sattuu muutaman karamellin antamaan kun lapset ovat viikonlopun olleet taas ilmaisessa hoidossa niin onpa se kauheaa! Kaikki mummot varuillaan nyt, jos lapsenlapsella on todettu reikä se on TEIDÄN vikanne!

Näin, aletaanpa tässä nyt sitten oikein urakalla kimpassa syyttämään näitä mummoja, kun kaikki muut ovat saaneet jo loat niskaansa.;)

• BÖÖÖÖÖÖÖÖ

Kyse ei ole aina hampaista kun puhutaan sokerista. Sokeri sekoittaa ihmisen hormonaalista toimintaa. Yksi kirous minkä sokeri aiheuttaa on hiiva. Eli niukkasokerinen lapsuus on hyvä pohja aikuisuudelle. Sokeriin jää nalkkiin, se on kuin huume. Se syö elimistöä, vie energiaa ja lihottaa. Nykyään jo lapsesta saakka annetaan mitä parhaimmat eväät tuleviin sokerihumaliin ja sitä myötä erinäisiin vaivoihin mm. lapsettomuus.

• siri54

Olet oikealla tiellä, lasten tavat voidaan ohjata oikeaan tai väärään. ON rakkautta opettaa lapsi syömään vain ruokaaikoina, ei napsimaan. Jos pieni oppii, ei isonakaan tule reikiä ja rahat säästyvät muuhun kuin hammaslääkärikuluihin. Muu maailama vetää muuhun suuntaan. Ole vahva!!!

• Ei reikiä

Ei mulla ainakaan oo ollu yhtään reikää koko 16-vuotisena elinaikanani, vaikka olen karkkia, mehua, sipsiä, limsaa, ja ynnä muuta mukavaa mättänyt suuhuni. Iltasin pesen aina hampaat ja purkkaa syön usein aterioden jälkeen.
      Ei noin nuorilta saisi evätä noita huveja!

• Sokeriveron kannattaja

Ei mulla ainakaan oo ollu yhtään reikää koko 16-vuotisena elinaikanani, vaikka olen karkkia, mehua, sipsiä, limsaa, ja ynnä muuta mukavaa mättänyt suuhuni. Iltasin pesen aina hampaat ja purkkaa syön usein aterioden jälkeen.
        Ei noin nuorilta saisi evätä noita huveja

Kaiken makean lapsiltaan kieltävät vanhemmat tekevät lastensa terveydell suuren palveluksen! Sokerituotteiden liiallinen saanti altistaa tehokkaasti kakkostyypin diabetekselle. Noilla mainitsemillasi huveilla on omat seurauksensa. Ihmettelen ettei sokeria veroteta samalla tavalla kuin tupakkaa. Sokeri nimittäin tulee kansantaloudelle kalliimmaksi kuin tupakka!

• kohta hampaaton 3v?

Ap kirjoitti meillekin ajankohtaisesta ongelmasta: isovanhemmat. Esikoinen on nyt 3,5-vuotias. Hän on viettänyt alle vuoden ikäisestä alkaen viikonloppuja isänsä puolen isovanhemmillaan. Joka toinen viikonloppu tai sinne päin, joskus pidempiäkin aikoja. Olemme eronneet ja lasten isä asuu tällä hetkellä olosuhteiden pakosta myös siellä mummolassa eli esikoinen on ollut samalla käytännössä sekä isällään että isovanhemmilla.

Olen ollut itse aina tarkka siitä, että lapsia ei opeteta karkkihiiriksi, hampaat pestään eikä napostella. Ruoka-ajat ovat selkeät, ei ollut mehututtipulloa kotona. En laittanut mitään omassa suussani käynyttä lapsen suuhun.

Kerran sitten näin, miten tämä mummo tuikkasi lapsen isän ensin käyttämällä lusikalla täytekakkua 1-vuotiaani suuhun, Oltiin heillä joukolla kyläilemässä. Tuo lusikan lainaus ei varmaan ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta, ja niin nopeasti se silloin tapahtui etten ehtinyt sanoa mitään ennen kuin lusikka oli jo käynyt suussa. Mummo on lastentarhanopettaja ja olisin luullut, että lastenhoidon ammattilainen tietää jotain lasten hampaidenhoidosta, mutta ei näköjään.

Oli aikomus etten anna lapselle ollenkaan karkkia tms. ainakaan ennen 3 vuoden ikää, jolloin tutustuu makeisiin varmasti väistämättä päivähoidossa tai jossain muualla. Kotonahan tuollaisesta on helppo pitää kiinni. No mummolasta kerrottiin sitten jossain vaiheessa, että 1-vuotias oli viettänyt heillä aikaa pöydän alla suklaarasian kanssa... Myös pullaa, vanukkaita uyms. tuli siellä kuvioon kun en tajunnut kieltää jokaista tuollaista asiaa etukäteen ja yksitellen. Lapsella oli käytössä tuttipullo, koska imetys ei ollut aikoinaan oman hoitoni takia mahdollista, ja pullo oli jossain määrin käytössä 2-vuotiaaksi. Mummo näppäränä naisena tunki siihen mehua ja sitä oli sitten huotu aina siellä mummolassa. Tämäkin selvisi minulle vasta aikojen päästä.

3-vuotistarkastuksessa todettiin, että yhtään ehjää hammasta ei suussa ole :( Tulee kutsu nukutuksessa tehtävään hampaiden hoitoon, missä laitetaan koko suu kerralla. Saa nähdä joudutaanko poistamaan osa hampaista vai selvitäänkö paikkaamalla.

Kyllä vituttaa niin maan p*rkeleesti, kun teki itse parhaansa eikä älynnyt laittaa lapsen mukaan heti alussa yksityiskohtaista listaa siitä, mitä hänelle saa antaa ja milloin, ja mitä ei, ja että hampaiden pesussa pitää auttaa aamuin illoin. Eikä mitään v*tun mehupulloa vaan juodaan vain maitoa ja vettä kuten kotonakin. Sieltä tuli kuvioon myös napostelu, kun mummo oli tyrkyttänyt syötävää varmaan tunnin välein.

Tavat on nyt korjattu, mutta harmittaa vietävästi että jo 3-vuotiaana on hampaat erittäin huonossa kunnossa ja karies-bakteerikin piti tartuttaa isän lusikasta suuhun juuri silloin 1-vuotiaana, jolloin se helposti tarttuu ja oli ensimmäisiä hampaita puhjennut. Mummon ja ukin omien sanojen mukaan (silloin aikaisemmin) ei maitohampailla ole niin väliä, koska nehän tippuu kuitenkin, kyllähän aina yhden karkin voi ottaa (ja sitten hetken päästä toisen), ei heidänkään lastensa eli lapseni isän ollessa alle kouluikäinen harjattu hampaita ja oli kai niissä reikiä. No hieno homma, juuri näin :( Yritän olla tekemättä samoja virheitä nuoremman lapseni kanssa, eli vahdin haukkana mitä hänelle annetaan mummolassa ja että mitään toisen suussa käynyttä ei todellakaan laiteta hänelle suuhun.

Mummot ovat joskus niin taulapäitä että ei voi olla totta.

• Anonyymi

Aikuisille kyllä tehään erittäin brutaaleja toimenpiteitä jos on hampaat huonossa kunnossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7180
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2567
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      106
      2026
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1548
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1089
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      969
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      78
      870
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      739
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      728
    Aihe